abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219767847
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:48 schreef nostra het volgende:
Thierry Baudet verlaat tijdelijk Tweede Kamer om groei Forum voor Democratie te begeleiden
Thierry Baudet trekt zich tijdelijk terug uit de Tweede Kamer. De voorman van Forum voor Democratie doet dat om de snelle groei van zijn partij organisatorisch in goede banen te leiden. Dat maakt Baudet bekend op woensdag.
Wordt die zetel dan tijdelijk door een partijgenoot opgevuld of blijft Baudet die lekkere vergoeding zelf krijgen?
pi_219767882
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:00 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Wordt die zetel dan tijdelijk door een partijgenoot opgevuld of blijft Baudet die lekkere vergoeding zelf krijgen?
Baudet zegt geen wachtgeld te krijgen en Tom Russcher (de persvoorlichter) neemt zijn plek in.

https://nieuws.nl/politie(...)nen-te-leiden-tvUnW1
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219767900
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:49 schreef KaheemSaid het volgende:
Dus je zegt eerst dat Chamberrlain tijd kocht en dat wij die tijd niet hebben. Daarna zeg je dat we nu nog niet zo ver zijn dat we iets kunnen uithalen. Oftewel we moeten tijd kopen en ons inzetten op minder afhankelijkheid? Strategische autonomie is met onze welvaart en in deze globalistische wereld in mijn optiek een illusie.
De UK kon toen nog als een malle gaan bouwen (pure oorlogsindustrie), maar de oorlogsvoering was toen natuurlijk aanmerkelijk verschillend ten opzichte van nu. We lopen digitaal aan het bandje van de VS en hebben na 1989 geen enkele aandacht aan defensie in de breedste zin des woords besteed. Dat haal je niet meer in door Rheinmetall op volle toeren te laten draaien. Ook economisch heb je theoretisch wel de mogelijkheid om te dreigen met algehele of gedeeltelijke afsluiting tot de Europese markt, maar daar heb je ook jezelf mee tot op het niveau van een enorme economische crisis, terwijl draaglanden als Duitsland en Frankrijk financieel-economisch al tot op het bot zijn leeggezogen. Meer doen dan toekijken en een briefje schrijven waarin je met enorme omwegen iets van een veroordeling laat blijken zit er gewoonweg niet in.
pi_219768009
quote:
8s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Waar is de maatschappelijke en politieke discussie over hoe onze briljante bestuurders en wijze elites ons land, ons continent in deze positie hebben gebracht?

Hoe we de afgelopen decennia geheel visieloos en strategieloos onszelf steeds strategisch afhankelijker maakten? Hoe we meerdere innovatiegolven geheel misten? Hoe we ons leger wegbezuinigden?

Ze blijven doen wat ze altijd deden. Tijdrekken. De boel vooruitschuiven. Een schijnvoorstelling geven van competentie. Moeilijke keuzes vermijden. Een eerlijke, open discussie over hoe we als maatschappij verder moeten uit de weg gaan.

Met de lui die nu de boel besturen, zetten we de verbetering niet in. Pappen, nathouden, de schijn ophouden. Dat is alles wat ze kunnen.
Ja echt hoor. Het is op een punt dat we letterlijk bang zijn dat onze bondgenoot grondgebied afpakt van een andere bondgenoot. Maar de discussie is voor een groot deel nog alsof het pais en vree is.
Ik vond Bontebal in veel debatten een redelijk geluid. Maar dat hij grote terughoudendendheid nog reeel vind, dat vind ik nou illustrerend voor hoe weinig ze lijken te snappen dat het 2 voor 12 is.
pi_219768031
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:05 schreef nostra het volgende:

[..]
De UK kon toen nog als een malle gaan bouwen (pure oorlogsindustrie), maar de oorlogsvoering was toen natuurlijk aanmerkelijk verschillend ten opzichte van nu. We lopen digitaal aan het bandje van de VS en hebben na 1989 geen enkele aandacht aan defensie in de breedste zin des woords besteed. Dat haal je niet meer in door Rheinmetall op volle toeren te laten draaien. Ook economisch heb je theoretisch wel de mogelijkheid om te dreigen met algehele of gedeeltelijke afsluiting tot de Europese markt, maar daar heb je ook jezelf mee tot op het niveau van een enorme economische crisis, terwijl draaglanden als Duitsland en Frankrijk financieel-economisch al tot op het bot zijn leeggezogen. Meer doen dan toekijken en een briefje schrijven waarin je met enorme omwegen iets van een veroordeling laat blijken zit er gewoonweg niet in.
Lijkt me nogal defaitistisch. Amerika is toch ook een land dat overladen is met schulden. Hoezo kunnen ze ons dan zo onder druk zetten economisch? Als meer in de wereld bij Amerika opeisen dat ze hun schulden terugbetalen zitten die toch ook met een gigantisch probleem?
Wat dat betreft is dit laten dooretteren gewoon een onhoudbare situatie en verergert de fallout alleen maar op het moment dat het klapt en klappen gaat het want de Amerikaanse economie is opgepompt tot een gigantische bubbel. Alle groei zit in een paar tech bedrijven die totaal niet waarmaken wat ze beloven.
pi_219768235
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar wat ik in de pers lees zijn zelfs zijn ministers tegen militairen inzetten voor Groenland, dus ik denk nog steeds dat het zorgen zijn voor zaken die nooit gaan gebeuren.
Aan de andere kan dat natuurlijk ook een (onderhandelings)tactiek zijn om europa zogenaamd gerust te stellen / zorgen dat er geen actie komt.

Mijn onderbuik zegt trouwens dat het helemaal niet gaat om veiligheid, als ze willen kunnen ze vermoedelijk zonder al teveel problemen de militaire basissen daar uitbreiden/bouwen.
Het heeft vast meer te maken met de natuurlijke grondstoffen daar + opwarming van de aarde waardoor deze makkelijker toegankelijk zijn.

[ Bericht 18% gewijzigd door Kickinalfa op 07-01-2026 11:45:03 ]
pi_219768253
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja echt hoor. Het is op een punt dat we letterlijk bang zijn dat onze bondgenoot grondgebied afpakt van een andere bondgenoot. Maar de discussie is voor een groot deel nog alsof het pais en vree is.
Ik vond Bontebal in veel debatten een redelijk geluid. Maar dat hij grote terughoudendendheid nog reeel vind, dat vind ik nou illustrerend voor hoe weinig ze lijken te snappen dat het 2 voor 12 is.
Voor zower wij in Nederland er al iets over te zeggen hebben zal het toch voornamelijk vanuit Schoof/het kabinet moeten komen.

Bontebal (en Jetten/Dilan) zullen nu toch voornamelijk hun prio moeten leggen bij de formatie.
pi_219769863
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:39 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Voor zower wij in Nederland er al iets over te zeggen hebben zal het toch voornamelijk vanuit Schoof/het kabinet moeten komen.

Bontebal (en Jetten/Dilan) zullen nu toch voornamelijk hun prio moeten leggen bij de formatie.
Gaat dat iets worden dan? Lijkt me dat ze beter kunnen inzetten op de kiezer nog maar eens te vragen dit keer wel een werkbare verkiezingsuitslag af te leveren.
pi_219770724
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Gaat dat iets worden dan? Lijkt me dat ze beter kunnen inzetten op de kiezer nog maar eens te vragen dit keer wel een werkbare verkiezingsuitslag af te leveren.
En dan? Wat wijst we op dat de uitslag anders gaat worden? Ja, wellicht dat JA21 nog iets groter gaat worden, maar verder zie ik niet veel verschuivingen.

Wel nog weer meer dan een half jaar vertraging. Verkiezingen kunnen nu op zijn vroegst eind april/begin mei, aangezien je niet binnen 5 weken van de gemeenteraadsverkiezingen wil zitten. Is het nog krap om prinsjesdag 2026 te halen met coalitievorming.

Ze moeten het hier mee doen en dit is ook een prima werkende samenstelling. Kan zowel over rechts als over links. Beter dan dit gaat het voorlopig niet meer worden (en het is veel beter dan de samenstelling onder Schoof). En dat plan van Jetten en Bontenbal zag er prima uit.

Edit: en Wiersma is dan nog langer minister... :N
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 7 januari 2026 @ 18:27:18 #110
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219771524
quote:
Thierry Baudet verlaat tijdelijk Tweede Kamer om groei Forum voor Democratie te begeleiden
Thierry Baudet trekt zich tijdelijk terug uit de Tweede Kamer. De voorman van Forum voor Democratie doet dat om de snelle groei van zijn partij organisatorisch in goede banen te leiden. Dat maakt Baudet bekend op woensdag.
goede zaak, er zijn zeker veel kansen voor FVD , gelijk aan JA21

FVD heeft een groot aantal leden en een ledenraad
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 7 januari 2026 @ 18:34:58 #111
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219771592
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
ja misschien is dat beter eeen ruime meerderheid is beter
een minderheidskabinet ie niet echt werkbaar, en dan kan misschien de FVD ook mee doen in een coalitie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 18:53:37 #112
236264 crew  capricia
pi_219771708
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 16:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan? Wat wijst we op dat de uitslag anders gaat worden? Ja, wellicht dat JA21 nog iets groter gaat worden, maar verder zie ik niet veel verschuivingen.

Wel nog weer meer dan een half jaar vertraging. Verkiezingen kunnen nu op zijn vroegst eind april/begin mei, aangezien je niet binnen 5 weken van de gemeenteraadsverkiezingen wil zitten. Is het nog krap om prinsjesdag 2026 te halen met coalitievorming.

Ze moeten het hier mee doen en dit is ook een prima werkende samenstelling. Kan zowel over rechts als over links. Beter dan dit gaat het voorlopig niet meer worden (en het is veel beter dan de samenstelling onder Schoof). En dat plan van Jetten en Bontenbal zag er prima uit.

Edit: en Wiersma is dan nog langer minister... :N
kom ik weer met mijn stokpaardje aan. Maar ik heb nog liever dat ze de volle vier jaar blijven zitten, de leden van de tweede kamer.

Er valt ook over links met GL-Pvda genoeg zaken te doen. En het haalt andere partijen uit die constante verkiezingsmodus.

In de peilingen zie ik overigens FvD groeien en daar heb ik (maar dat is persoonlijk) al helemaal geen zin in.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219771782
quote:
Ze willen in een redelijk groot aantal gemeenten meedoen aan de verkiezingen (hier in de de provincie in een derde van de gemeenten). Dat gaat natuurlijk een grote bende worden, dus dit snap ik wel.
pi_219771801
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja misschien is dat beter eeen ruime meerderheid is beter
een minderheidskabinet ie niet echt werkbaar, en dan kan misschien de FVD ook mee doen in een coalitie
Er is geen enkele partij die met FvD wil samenwerken, ook PVV en JA21 niet.
Gelukkig maar.
  woensdag 7 januari 2026 @ 19:01:31 #115
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219771807
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
goede zaak, er zijn zeker veel kansen voor FVD , gelijk aan JA21

FVD heeft een groot aantal leden en een ledenraad
Modelpartij.
pi_219771944
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:01 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Modelpartij.
Toppers met een grootse visie.
  woensdag 7 januari 2026 @ 19:15:43 #117
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219771946
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is geen enkele partij die met FvD wil samenwerken, ook PVV en JA21 niet.
Gelukkig maar.
dat hangt er van af , ze doen het goed JA 21 ook
pi_219771964
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Al haalt FVD 30 zetels, de rest v/d partijen heeft er geen zin in met ze samen te werken.
pi_219771965
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Gezellig samen met de armpjes omhoog.
pi_219771977
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Dat hangt er niet vanaf, met een pro-Russische, tegen fascistisch aanzittende, klimaatontkennende en complottheorie omarmende partij wil gewoon niemand samenwerken, al halen ze 15 zetels.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 19:20:41 #121
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219772013
Krijg je weer dat gejank over een cordon sanitaire een dat er niet naar DE kiezer geluisterd wordt en de eindeloze macht van de linksen en zulks. :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219772015
quote:
10s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze willen in een redelijk groot aantal gemeenten meedoen aan de verkiezingen (hier in de de provincie in een derde van de gemeenten). Dat gaat natuurlijk een grote bende worden, dus dit snap ik wel.
Tja, kan je in je eentje de span of control hebben om dat allemaal aan te sturen? Het is ook nog eens gemeentepolitiek, dus je kan niet echt een generiek framework neerleggen, misschien wel deels, maar toch.
pi_219772031
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Bijzonder wel, echt in het nieuws zijn ze niet gekomen en Baudet is ook al een tijdje van het toneel verdwenen (alhoewel hij in die tijd dan wel redelijk normaliseerde, misschien toch wat minder gesnoven).
pi_219772057
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2026 19:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Tja, kan je in je eentje de span of control hebben om dat allemaal aan te sturen? Het is ook nog eens gemeentepolitiek, dus je kan niet echt een generiek framework neerleggen, misschien wel deels, maar toch.
Oh, totaal niet. Die bende wordt het sowieso.
pi_219772065
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Lijkt me nogal defaitistisch. Amerika is toch ook een land dat overladen is met schulden. Hoezo kunnen ze ons dan zo onder druk zetten economisch? Als meer in de wereld bij Amerika opeisen dat ze hun schulden terugbetalen zitten die toch ook met een gigantisch probleem?
Ja en dat laatste doet men maar in beperkte mate, omdat het ook macht koopt. Als je dat pressiemiddel eenmaal hebt weggegeven, is het ook weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')