Ja okay daar heb je gelijk in. Als je dat coordineert met de EU, liever nog in combinatie met China gaan ze echt wel peentjes zweten in de USA. Er zijn op die manier natuurlijk veel meer middelen die je in kan zetten. Ja dat zal ook voor ons in elk geval tijdelijk pijnlijk zijn. Mijn voornaamste punt is dat niets doen en met het opgeheven vingertje blijven benadrukken hoe we het liever zouden zien niet meer werkt.quote:Op woensdag 7 januari 2026 21:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Schulden hebben een looptijd he, en wanneer die is afgelopen en opeisbaar zijn kan dat worden opgevuld met nieuw aan te gane schulden. De oplossing zou dan zijn geen Amerikaans schuldpapier meer te kopen.
Ik ken wat mensen die zelf “wakker” geworden zijn, als je daar de social media van ziet is het één grote FvD echo kamer.quote:Op woensdag 7 januari 2026 19:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Bijzonder wel, echt in het nieuws zijn ze niet gekomen en Baudet is ook al een tijdje van het toneel verdwenen (alhoewel hij in die tijd dan wel redelijk normaliseerde, misschien toch wat minder gesnoven).
Een minderheidskabinet is in geval van bezuinigingen een slecht idee.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:35 schreef Kickinalfa het volgende:
https://www.nu.nl/formati(...)itnodiging-ja21.html
Minderheidskabinet incoming.
Weet niet of dit nu zo een goed idee is met alles wat veranderd moet worden.
Ik denk dat dit slecht gaat uitpakken voor het CDA en met name D66.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:35 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat wil de CDA en de VVD nietquote:Op donderdag 8 januari 2026 10:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
Toch mooi weer gespind dat het alleen maar over JA21 gaat en niet over samenwerken met GL/PvdA. Want die route is gewoon veel stabieler en heeft betere aantallen.
waarom ??quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik denk dat dit slecht gaat uitpakken voor het CDA en met name D66.
quote:Omdat je met JA21 geen minderheid én geen meerderheid hebt en vanwege het tekort aan zetels in de Eerste Kamer, gaan ze er bij D66 sowieso "voor 99,9 procent" van uit dat het uitdraait op een minderheidskabinet.
De VVD respecteert de bezwaren van D66 voor samenwerking met JA21. Als het bij de huidige samenstelling blijft, en een minderheidskabinet echt onvermijdelijk is, dan wordt dat door de liberalen geaccepteerd.
Voorlopig weigert de VVD nog altijd uit de campagnemodus te komen…quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
Toch mooi weer gespind dat het alleen maar over JA21 gaat en niet over samenwerken met GL/PvdA. Want die route is gewoon veel stabieler en heeft betere aantallen.
D66, CDA en VVD willen ook de spreidingswet (allemaal voor gestemd in de Eerste Kamer) en willen dat ook niet met containers in weilanden.quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat wil de CDA en de VVD niet
het is tijd voor realistische politiek
Groen Links wil persee de spreidingswet , dus het spreiden van asielzoekers.
Maar ze wil geen containers plaatsen in weilanden , wel 40 man hier in de sportzaal en 60 man in een bioscoop en 65 in een bollenschuur , dat is allemaal geknoei, als het gaat om 20.000 personen
jawel VVD en CDA willen dat welquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66, CDA en VVD willen ook de spreidingswet (allemaal voor gestemd in de Eerste Kamer) en willen dat ook niet met containers in weilanden.
Waarom praat jij altijd zonder enige kennis?
quote:AI-overzicht
Containerwoningen zijn een populaire, snelle oplossing voor asielzoekershuisvesting, bieden basisvoorzieningen zoals keuken/badkamer, zijn modulair (stapelbaar/koppelbaar) voor snel plaatsen en kunnen zowel tijdelijk als langer worden ingezet, maar vereisen vaak een vergunning en houden rekening met locatie en benodigde ruimte.
Bedrijven zoals Voordeelunits.nl, Karmod, Chaletcraft en TheNewMakers leveren dit soort flexibele huisvesting voor gemeenten en het COA, met opties voor maatwerk en leasing.
.Kenmerken van Containerwoningen voor Asielzoekers:
Snel en Flexibel: Ze zijn snel te plaatsen en verplaatsbaar, ideaal voor noodopvang en situaties met woningtekorten.
Volledig Uitgerust: Kan voorzien zijn van keuken, badkamer en slaapgedeelte.
Modulair: Units kunnen gekoppeld en gestapeld worden om grotere woningen of complexen te vormen.
Geïsoleerd: Goede isolatie voor gebruik in alle seizoenen, vaak met materialen zoals steenwol.
Duurzaam & Betaalbaar: Bieden een kosteneffectieve oplossing vergeleken met traditionele bouw.
Toepassingen en Gebruik:
Noodopvang: Snelle oplossing voor gemeenten en het COA.
Tijdelijke huisvesting: Geschikt voor asielzoekers en statushouders, en kunnen later door anderen worden gebruikt (bijv. starters).
AI-overzichtquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel VVD en CDA willen dat wel
Zonder tijdelijke locaties gaat de spreidingswet absoluut niet lukken
er is nog steeds NIETS van gerealiseerd
[..]
GLPvdA wil ook containerwoningen hier voor gebruiken. En geen enkele partij wil ze in een weiland. Gewoon 0. Al is het maar omdat infrastructuur aanleggen en gas/water/licht dan veel te lang duurt.quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel VVD en CDA willen dat wel
Zonder tijdelijke locaties gaat de spreidingswet absoluut niet lukken
er is nog steeds NIETS van gerealiseerd
[..]
wel distributiecentra en data centraquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
GLPvdA wil ook containerwoningen hier voor gebruiken. En geen enkele partij wil ze in een weiland. Gewoon 0.
bouwrijp maken van weilanden dat zal met 2 maand klaar zijn en hooguit wat schapen laten protesterenquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben voor de spreidingswet, ik ben voor het gebruik van containerwoningen als tijdelijke woningen als het nodig is.
En ik ben voor snelheid, dus tegen het wachten op het bouwrijp maken van weilanden.
Dat is weer een vertragingstactiek, dat voorstellen.
Er zijn duizenden statushouders in Nederland die wachten op een woning, met recente cijfers van het COA die spreken over ongeveer 19.000 statushouders in de opvang en ruim 13.000 die wachten op een woning (begin 2025), bovenop de vele duizenden die al in de opvang zitten en zelfstandig willen wonen.
Hoewel een deel (ongeveer 7-8%) van de vrijgekomen corporatiewoningen naar statushouders gaat, is de woningnood hoog, waardoor zij vaak langer moeten wachten en vastzitten in opvanglocaties.
Cijfers en context:
COA-cijfers: In begin 2025 waren er ongeveer 19.000 statushouders in opvang en ruim 13.000 bewoners wachtend op huisvesting (dit zijn mensen die al een verblijfsvergunning hebben).
Begin 2025 wachten ruim 20.000 statushouders op woonruimte bij hun toegewezen gemeente, naast de circa 19.000 statushouders die nog in asielopvang verblijven en wachten op huisvesting.
Dit alles in de context van een groot woningtekort en een landelijke wachtlijst van bijna 200.000 huishoudens voor een sociale huurwoning.
Het exacte aantal fluctueert en hangt af van de definitie (wachtend op een toegewezen gemeente vs. in opvang) en de doorlooptijd van toewijzing, met het doel dat gemeenten hen vlot huisvesten om opvangplekken vrij te maken.
Een rechts minderheidskabinet is niet waar een groot deel van de aanwas van de CDA en D66 kiezers voor hebben gekozen. Zowel het CDA als D66 heeft behoorlijk wat centrumlinkse kiezers aangetrokken en die zijn bij een rechts minderheidskabinet ook zo weer vertrokken natuurlijk.quote:
ep andere locaties moet ook een weg aangelegd en riolering gemaakt worden en water en electra getrokkenquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben voor de spreidingswet, ik ben voor het gebruik van containerwoningen als tijdelijke woningen als het nodig is. En ik ben voor snelheid, dus tegen het wachten op het bouwrijp maken van weilanden. Dat is weer een vertragingstactiek, dat voorstellen.
als je de tekst opzoekt dan geeft AI de bron erbij probeer maarquote:
Dit is een VNO-NCW-kabinet en bezittende-klasse-coalitie. Er wordt door de VVD alles aan gedaan om maar zoveel mogelijk de werknemersorganisaties en belangenbehartigers voor de minder gefortuneerden van de overlegtafels te weren, om zo de bezuinigingen zo veel en zo hard mogelijk af te kunnen wentelen op de armste 40% van de samenleving en het kunnen graaien van het bedrijfsleven ten koste van al het andere. PvdAGL moet daarop gewoon keihard oppositie voeren, daar bestaan ze voor.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet is in geval van bezuinigingen een slecht idee.
Een deel van de veranderingen die nodig zijn, zijn echter echt lange termijn en die worden vaak toch meer kamerbreed aangepakt. Een stelselherziening voor de belastingen doen ze toch meestal niet met de helft+1.
Ik ben vooral benieuwd hoe constructief GLPvdA gaat zijn, als die steeds nee zeggen drijven ze dit kabinet het eerste jaar in de handen van BBB. En als ze eenmaal gewend zijn alles over rechts te doen, dan is de vraag of dat nog gaat veranderen. Ik hoop dus op een open houding vanaf links. Ja, het is onzinnig en kinderachtig wat VVD deed, maar probeer nu alsnog het beste te maken van de huidige situatie, wat mij betreft.
Dat is nogal een aanname.quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een rechts minderheidskabinet is niet waar een groot deel van de aanwas van de CDA en D66 kiezers voor hebben gekozen. Zowel het CDA als D66 heeft behoorlijk wat centrumlinkse kiezers aangetrokken en die zijn bij een rechts minderheidskabinet ook zo weer vertrokken natuurlijk.
Ik snap dat je met 20 centra met 1000 mensen sneller klaar bent dan met 1000 locaties met 20 personen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 11:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ep andere locaties moet ook een weg aangelegd en riolering gemaakt worden en water en electra getrokken
er is geen verschil tussen weiland naast of in de stad
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vooral benieuwd naar de financiële keuzes.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:35 schreef Kickinalfa het volgende:
jawel het woonoorden syndroomquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:28 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik snap dat je met 20 centra met 1000 mensen sneller klaar bent dan met 1000 locaties met 20 personen.
Zie jij ook nadelen bij 20 centra met 1000 mensen?
D66en CDA en VVD is geen rechts minderheid kabinet, maar een midden minderheidskabnietquote:Op donderdag 8 januari 2026 11:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een rechts minderheidskabinet is niet waar een groot deel van de aanwas van de CDA en D66 kiezers voor hebben gekozen. Zowel het CDA als D66 heeft behoorlijk wat centrumlinkse kiezers aangetrokken en die zijn bij een rechts minderheidskabinet ook zo weer vertrokken natuurlijk.
Was dit de reden dat bijvoorbeeld het Molukkenkamp in Vaassen met geweld ontruimt moest worden? Zie je verder nog nadelen van 10 van die grootte locaties?quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel het woonoorden syndroom
dat deze woonoorden zo geliefd worden dat sommigen niet meer in een gewoon huis wil wonen vanweg de onderlinge verbondenheid
sommigen hadden zelfs een molukse burgemeester en moluks politie en kerk
Dat deed zich voor met de molukkers
sommigen moesten met geweld ontruimd worden
verder zie ik geen nadelen alleen heeel erg veel voordelen, zeker organisatorisch en financieel en beheersbaarheidquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Was dit de reden dat bijvoorbeeld het Molukkenkamp in Vaassen met geweld ontruimt moest worden? Zie je verder nog nadelen van 10 van die grootte locaties?
Volkomen terecht ook natuurlijk, zij zijn zo dom geweest mee te gaan met het narratief van de VVD.quote:Op donderdag 8 januari 2026 10:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat dit slecht gaat uitpakken voor het CDA en met name D66.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |