Omgekeerd gebeurd dat niet, wilde je zeggen?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Hun regering geeft letterlijk toe zich te bemoeien met onze politiek.
Nee dat gebeurt inderdaad niet. Of vertel mij welke oppositieleider in Amerika heeft Schoof specifiek gesproken toen hij in Amerika was. Of misschien heb je voorbeelden van hoe de EU, Amerikaanse wetgeving probeert te beinvloeden door bijvoorbeeld dreigementen van tarieven. Of misschien heb je een voorbeeld van Amerikaans grondgebied dat wij claimen alsof het van ons is?quote:Op maandag 5 januari 2026 21:20 schreef KvanG het volgende:
[..]
Omgekeerd gebeurd dat niet, wilde je zeggen?
Ik doelde niet specifiek op Schoof in persoon. Maar zat Europese (en dus ook Nederlandse) politici die zich in de Amerikaanse politiek roeren.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee dat gebeurt inderdaad niet. Of vertel mij welke oppositieleider in Amerika heeft Schoof specifiek gesproken toen hij in Amerika was.
Mag hopen dat de EU ook tariefinstrumenten inzet om hun buitenlandse beleid kracht bij te zetten. Als ze dat niet doen, toont dat vooral minachting naar de eigen burgers.quote:Of misschien heb je voorbeelden van hoe de EU, Amerikaanse wetgeving probeert te beinvloeden door bijvoorbeeld dreigementen van tarieven.
Dat misschien niet, maar de EU heeft geen militaire middelen om dergelijke claims kracht bij te zetten en zou zich belachelijk maken als ze het wel zouden doen.quote:Of misschien heb je een voorbeeld van Amerikaans grondgebied dat wij claimen alsof het van ons is?
Dat is natuurlijk wel gigantische valse equivalantie. Dus je vergelijkt een privé persoon die iets doet als privé persoon. Met een politieke doctrine van een land.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:36 schreef KvanG het volgende:
[..]
Ik doelde niet specifiek op Schoof in persoon. Maar zat Europese (en dus ook Nederlandse) politici die zich in de Amerikaanse politiek roeren.
Voorbeeld: Kirsten Verdel van de PvdA en haar deelname aan de campagne van obama:
https://www.locuta.nl/de-(...)-militaire-operatie/
https://www.theguardian.c(...)heories-about-europequote:Billed as “a roadmap to ensure America remains the greatest and most successful nation in human history and the home of freedom on earth”, the US National Security Strategy makes explicit Washington’s support for Europe’s nationalist far-right parties.
US policies must therefore include “cultivating resistance to Europe’s current trajectory within European nations”
https://www.theguardian.c(...)-on-attack-on-europequote:The US has repeatedly threatened not to lift 50% steel tariffs on the EU if the bloc does not roll back on tech legislation hitting its billionaires including Elon Musk.
Ik weet niet of er minachting uit blijkt maar het lijkt er niet op dat onze diplomaten op dezelfde manier in de wedstrijd staan als de Amerikaanse. Wat ik erover lees proberen wij tot een oplossing te komen die voor beide positief is. Amerika voor oplossingen die voor hen positief zijn. Dat gebeurt natuurlijk ook niet in de laatste plaats omdat veel rechtse politici Amerika toch als bondgenoot willen blijven zien. Misschien ook niet gek nu ze de voorkeur krijgen van het regime daar.quote:Mag hopen dat de EU ook tariefinstrumenten inzet om hun buitenlandse beleid kracht bij te zetten. Als ze dat niet doen, toont dat vooral minachting naar de eigen burgers.
Dat is natuurlijk totale complete waanzin. Kijk naar een land als Rusland dat totale schijt heeft aan de internationale regels, of neem Israel. Beide zijn landen met een legermacht waar Europa zich makkelijk mee kan meten. Dus waarom Europa voor schut zou staan terwijl zwakkere landen als Israel en Rusland dat niet doen geen idee.quote:Dat misschien niet, maar de EU heeft geen militaire middelen om dergelijke claims kracht bij te zetten en zou zich belachelijk maken als ze het wel zouden doen.
Zou kunnen dat weet ik niet. Als je het mij vraagt is het eerder zo dat landjes als Servië zich al snel ondermijnd voelen. Zie je bij Orban ook altijd. In geval Orban is de EU eerder wat het mogelijk maakt dat hij toch aan de macht kan blijven, zonder de EU gelden was die vent al lang afgeserveerd.quote:Overigens respecteren de meeste EU landen de territoriale integriteit van Servie niet en vind er ondermijning van Servische belangen met EU geld plaats.
Niet direct een prive persoon, als wel een partijlid. Het is algemeen bekend dat jongerenbewegingen van Nederlandse politieke partijen op dergelijke manier zich inmengen in de Amerikaanse politiek.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel gigantische valse equivalantie. Dus je vergelijkt een privé persoon die iets doet als privé persoon.
Het is niet 1 PvdA'er, dit was slechts een willekeurig voorbeeld. Er zijn tal van politieke partijen in Nederland die nauwe banden onderhouden met de Democratische partij in de VS.quote:Maar jij doet net alsof 1 PvdA'er die stage loopt bij een verkiezing in Amerika vergelijkbaar is met beleid.
Dat laatste zullen ze niet direct zeggen, maar lees de tweets van VDL na het afloop van de eerste termijn van Trump en het begin van de Biden tijd er nog maar eens op na.quote:Daarom vroeg ik je al kom eens met wat quotes dan dat Europa duidelijk zegt eigenlijk vooral in te zetten op specifiek de Democratische partij en dat de Republikeinse partij eigenlijk maar een waardeloze teringzooi is.
Het probleem is dat ze het laatste geen kracht bij kunnen zetten en dat het altijd bij felle bewoordingen en retoriek blijft.quote:Of dat Europa zegt, Amerika jullie moeten dit soort beleid voeren anders gaan we het jullie laten voelen.
Niet op dezelfde manier, omdat de machtbalans anders ligt. Maar in de interne poltiek van landen aan de oostgrens proberen ze zich net zo goed in te mengen. Het is stikken of slikken voor nieuwe kandidaat lidstaten.quote:[..]
Ik weet niet of er minachting uit blijkt maar het lijkt er niet op dat onze diplomaten op dezelfde manier in de wedstrijd staan als de Amerikaanse.
Landen moeten zelf bepalen wat voor hun positief is, het is erg hoogmoedig om te denken dat de EU kan bepalen wat positief is voor andere souvereine landen.quote:Wat ik erover lees proberen wij tot een oplossing te komen die voor beide positief is.
Dat is hun goed recht in overeenstemming met het mandaat dat ze van het electoraat hebben gekregen.quote:Amerika voor oplossingen die voor hen positief zijn.
quote:Dat is natuurlijk totale complete waanzin. Kijk naar een land als Rusland dat totale schijt heeft aan de internationale regels, of neem Israel. Beide zijn landen met een legermacht waar Europa zich makkelijk mee kan meten.
Europa is hier het zwakkere land. Israel wordt door de VS gesteund en Rusland weet vele malen meer mensen te mobiliseren, dan waar de EU tot in staat is.quote:Dus waarom Europa voor schut zou staan terwijl zwakkere landen als Israel en Rusland dat niet doen geen idee.
Misschien moet je eens even de kaart van Servie opzoeken en kijken welk deel van het land door piraten wordt ondersteund met hulp van KFOR. Als Spanje niet dwars zou liggen, dan zou die hele missie door EUFOR worden geleid.quote:[..]
Zou kunnen dat weet ik niet.
Als je grond illegaal wordt bezet door piraten met EU steun, dan voel je je niet alleen ondermijnd, dan ben je het ook daadwerkelijk.quote:Als je het mij vraagt is het eerder zo dat landjes als Servië zich al snel ondermijnd voelen.
Algemeen bekendquote:Op maandag 5 januari 2026 22:21 schreef KvanG het volgende:
[..]
Niet direct een prive persoon, als wel een partijlid. Het is algemeen bekend dat jongerenbewegingen van Nederlandse politieke partijen op dergelijke manier zich inmengen in de Amerikaanse politiek.
Het is niet 1 PvdA'er, dit was slechts een willekeurig voorbeeld. Er zijn tal van politieke partijen in Nederland die nauwe banden onderhouden met de Democratische partij in de VS.
Nee je mag zelf je argumenten onderbouwen.quote:Dat laatste zullen ze niet direct zeggen, maar lees de tweets van VDL na het afloop van de eerste termijn van Trump en het begin van de Biden tijd er nog maar eens op na.
Hoe zouden de Russische vliegtuigjes het doen tegen de JSF's die we bijvoorbeeld voor miljarden hebben aangeschaft? Zijn die JSF's een soort Fyra ofzo? Voor zover ik kan nagaan heeft Europa veel beter spul dan Rusland.quote:Enkel Frankrijk heeft kernwapens, zou niet weten hoe de rest van de Europese landen zich met Rusland alleen op dat vlak kan meten.
Oh dus wij worden niet gesteund door de VS? Ik zeg toch dat de VS onze bondgenoot niet zijn. Hoe is dit een argument tegen wat ik zeg.quote:Europa is hier het zwakkere land. Israel wordt door de VS gesteund en Rusland weet vele malen meer mensen te mobiliseren, dan waar de EU tot in staat is.
Geen idee wat dit moet zeggen. Misschien moet je gewoon met een bron komen of op een normale manier je argument uitleggen. Ik weet prima waar Servië is heb bijvoorbeeld wel eens mijn vrienden meegesleept naar Exit festival in Novi Sad. Kom ook met aardige regelmaat in de landen van wat voormalig Joegoslavië was. Ik krijg het idee dat je iets op facebook heb gelezen en dat voor waar aanneemt.quote:Misschien moet je eens even de kaart van Servie opzoeken en kijken welk deel van het land door piraten wordt ondersteund met hulp van KFOR. Als Spanje niet dwars zou liggen, dan zou die hele missie door EUFOR worden geleid.
Als je grond illegaal wordt bezet door piraten met EU steun, dan voel je je niet alleen ondermijnd, dan ben je het ook daadwerkelijk.
De discussie gaat niet over schaalgroote, maar over het feit dat landen zich in elkaars politiek inmengen. Je kunt krampachtig gaan lopen ontkennen dat dergelijke dingen gebeuren, feit is dat dit iets is van alle tijden en volken. Politieke belangen stoppen niet aan een landsgrens, mensen zijn onderling verbonden en leven niet op een eiland. Dit kun je niet tegenhouden zonder jezelf compleet te isoleren.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Algemeen bekendHet is gewoon totaal niet te vergelijken dat jongeren uit Europese landen zich politiek inzetten buiten de landsgrenzen. Mijn nichtjes doen graag ontwikkelingswerk in Malawi. Dat is totaal een andere orde van grote vergeleken met Amerika dat zich beleidsmatig bemoeit met onze politiek.
Dan test Europa toch even haar JSF'jes tegen het Russische luchtafweergeschut. Als het allemaal zo succesvol is, als jij het wil doen laten overkomen, dan kan de EU volgend weekend toch zeker wel eens Poetin van zijn bed lichten?quote:Hoe zouden de Russische vliegtuigjes het doen tegen de JSF's die we bijvoorbeeld voor miljarden hebben aangeschaft? Zijn die JSF's een soort Fyra ofzo? Voor zover ik kan nagaan heeft Europa veel beter spul dan Rusland.
Leuke draai, maar jij claimt dus dat Europa zonder de VS sterk staat en veel sterker is dan Israel of Rusland?quote:[..]
Oh dus wij worden niet gesteund door de VS? Ik zeg toch dat de VS onze bondgenoot niet zijn. Hoe is dit een argument tegen wat ik zeg.
Ik wil niet claimen dat de Russische aanval een groot succes is. Maar als hun positie zo slecht was, dan zouden ze het toch nooit vier jaar volhouden? Dan zou VDL en co hun toch binnen een weekend weg vegen?quote:Dat Rusland meer mensen ertegenaan kan gooien lijkt toch niet voldoende om succesvol oorlog te voeren. Voorlopig maken ze bijna geen voortgang tegen enkel Oekraine,
Oekraine was niet meer gevaarlijk voor Europa na het opgeven van kernwapens in ruil voor veiligheidsgaranties van het Westen die niets waard bleken te zijn. Als Oekraine haar kernwapens had gehouden, dan zouden ze serieus genomen zijn door zowel Rusland als Europa.quote:dat uiteraard minder mensen heeft. Oekraine dat militair ook niet sterker is dan heel Europa samen. Of ben je van mening dat Oekraine eigenlijk net als Rusland ook best gevaarlijk was voor Europa?
Dat Amerika sterk staat is niet iets is dat ter discussie stond. De discussie was of Europa sterk stond.quote:Zoals ik het zie zijn Rusland en Oekraine al redelijk aan elkaar gewaagd. Dat houdt dus in veel en veel zwakker dan bijvoorbeeld Amerika.
Nee, maar Europa heeft ook de (kern)wapens grotendeels niet.quote:Volgens mij is Amerika ook niet het sterkste land omdat ze het meeste mensen kunnen mobiliseren.
Daarom dat de VS en China wereldmachten zijn en de EU niet. Zelfs Rusland heeft op de middenlange termijn meer potentie op het wereldtoneel, dan de EU, ondanks haar kleine economie.quote:Europa's grootste zwakte is de interne verdeeldheid en geen enkele bereidheid om onze principes ook militaire kracht bij te zetten.
Waar heb ik dat gezegd?quote:Je hebt in die zin gelijk dat militaire macht gebruiken altijd een soort zwaktebod is,
Voorbeelden? Waar is de EU actief buiten de eigen geografische regio? En dan wel op een manier die bijdraagt aan de macht van Europa, niet met het uitdelen van ontwikkelingshulp in landen die alle grondstoffen goedkoop aan de Chinezen weggeven?quote:uiteindelijk is soft power veel cooler dan hard power. Zie wat pax Americana, Amerika voor voordelen op heeft geleverd veel meer dan de rest van de wereld. Of zie hoe China grondstoffen in Afrika veiligstelt. Je hebt echt niet altijd boots on the ground nodig om je macht te laten gelden. Europa kan zeker economisch en politiek zeker wel een deuk in een pakje boter slaan.
Hoe realistisch is het om dat te bereiken? Zou het niet beter zijn om in een nieuwe configuratie met een beperkter aantal landen samen te werken?quote:Dan is er wel meer eenheid en hoop lef en durf nodig.
Maar van de Servische provincie Kosovo heb je zeker nog nooit gehoord?quote:[..]
Geen idee wat dit moet zeggen. Misschien moet je gewoon met een bron komen of op een normale manier je argument uitleggen. Ik weet prima waar Servië
quote:Ik krijg het idee dat je iets op facebook heb gelezen en dat voor waar aanneemt.
Persoonlijk ken ik niemand die een studiekeuze heeft laten afhangen obv het collegegeld.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:56 schreef Hanca het volgende:
Dit idee van de VVD klinkt op het eerste gezicht logisch en ik zou het zelf kunnen voorstellen :
https://www.trouw.nl/onde(...)loopt-vast~b87897c0/
Maar aan de andere kant, als ik dan naar mijn kinderen kijk... die moeten wel hun wel zelf hun studie kunnen kiezen, niet op basis van studiekosten. Het klinkt op de totaalpopulatie dus misschien wel aardig, maar als je het op personen gaat toepassen is het een stuk minder.
Dat gaat bij met name MBO'ers natuurlijk regelmatig gewoon niet lukken zolang je met 'bij blijven leren' schoolbanken bedoelt. En ook lang niet alle HBO'ers zitten op dergelijk theoretisch leren waar je in de praktijk weinig aan hebt te wachten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:37 schreef KareldeStoute het volgende:
Het aantrekkelijker maken om bij te blijven leren voegt dan meer toe.
Dat bij blijven leren moet wat mij betreft zeker ook op de werkplek kunnen en gebeuren.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat bij met name MBO'ers natuurlijk regelmatig gewoon niet lukken zolang je met 'bij blijven leren' schoolbanken bedoelt. En ook lang niet alle HBO'ers zitten op dergelijk theoretisch leren waar je in de praktijk weinig aan hebt te wachten.
Ik zou graag veel meer aandacht vanuit de overheid voor werk-leer-trajecten zien. Veel mensen willen helemaal niet tot hun 20e hun leven doorbrengen in schoolbanken, laat staan daarna nog. Wat mij betreft moet het ook makkelijker worden om binnen een bedrijf/werkplek met een minimum aan schooltijd ook erkende diploma's te halen.
Waarom zou iemand met 20 jaar ervaring als MBO'er in de zorg een complete HBO opleiding moeten doen, inclusief allerlei theorie die je nooit nodig hebt, voor je een verpleegkundige kunt worden? De beste verpleegkundigen zijn waarschijnlijk helemaal niet zo theorie gericht.
Dat 'een leven lang leren' gaat ook veel te veel uit van dat je het beste kunt leren uit een theorieboek.
Ik kan eigenlijk geen enkel 'trucje' verzinnen dat je beter in een schoolbank dan op de werkvloer kunt leren... noem eens een voorbeeld?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat bij blijven leren moet wat mij betreft zeker ook op de werkplek kunnen en gebeuren.
Maar als je bijvoorbeeld ziet hoeveel mensen er nu nog vooral administratieve taken doen die ook goed geautomatiseerd kunnen worden, dan moeten die ook een nieuw ‘trucje’ leren en dat kan vermoedelijk niet alleen op de werkvloer…
Amerika gaat terecht vooral voor zijn eigen belang, en tot op heden is wat Amerika doet ook grotendeels in ons belang.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[ x ]
Maarja hier heb je al die verstokte trans atlanticisten die graag het evangelie vertellen dat Amerika onze grote broer is en dat vrijwel alles wat ze doen uiteindelijk in ons belang is.
Dat is het al niet meer wat mij betreft. En deze ontwikkelingen gaan helaas steeds sneller. Men moet hier in Europa gvd echt even snel wakker worden. Die halfzachte shit die ik van onze politiek leiders hoor en dat op de rug met de pootjes omhoog liggen is echt om te huilen zo slap. Wanneer gaan ze het snappen?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Amerika gaat terecht vooral voor zijn eigen belang, en tot op heden is wat Amerika doet ook grotendeels in ons belang.
Dat wilt overigens niet zeggen dat dat altijd zo zou blijven.
Wat er misschien wel op de achtergrond speelt is wat "europa" als tegenprestatie heeft om belangrijk te zijn voor amerika.
Een handelspartner zijn we zeker, maar dat lijkt op de achtergrond te verdwijnen bij Trump omdat het vooral om macht/uitstraling gaat.
De VS is uiteraard nog altijd een bondgenoot van Nederland. Maar in de kringen waar men het doorgeslagen Europeanisme omarmd en ook politiek zeer tribaal is, wordt dit sinds de overwinning van Trump ineens anders bekeken.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is het al niet meer wat mij betreft. En deze ontwikkelingen gaan helaas steeds sneller. Men moet hier in Europa gvd echt even snel wakker worden. Die halfzachte shit die ik van onze politiek leiders hoor en dat op de rug met de pootjes omhoog liggen is echt om te huilen zo slap. Wanneer gaan ze het snappen?
De VS is niet meer onze vriend. Allebehalve.
Wat vind je van de opmerkingen van Trump en zijn regering in de richting van Groenland? Is dat passend bij een bondgenoot?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De VS is uiteraard nog altijd een bondgenoot van Nederland. Maar in de kringen waar men het doorgeslagen Europeanisme omarmd en ook politiek zeer tribaal is, wordt dit sinds de overwinning van Trump ineens anders bekeken.
Dit terwijl als Harris nu de verkiezingen daar had gewonnen in de VS en bijvoorbeeld Poilievre in Canada, dan was Canada ineens geen bondgenoot meer en de VS juist wel.
Het is een uiterst simplistische en tribale manier om naar politiek te kijken. De VS is een bondgenoot, ongeacht de politieke van het poppetje in het Witte Huis (net zoals Canada trouwens).
Dan zul je eerst moeten concretiseren over welke opmerkingen je het hebt. En wat zeggen opmerkingen over Groenland door een Amerikaanse president eigenlijk over de band tussen Nederland en de VS?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:38 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Wat vind je van de opmerkingen van Trump en zijn regering in de richting van Groenland? Is dat passend bij een bondgenoot?
Als mijn tante 2 wielen had, was ze een racefiets.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De VS is uiteraard nog altijd een bondgenoot van Nederland. Maar in de kringen waar men het doorgeslagen Europeanisme omarmd en ook politiek zeer tribaal is, wordt dit sinds de overwinning van Trump ineens anders bekeken.
Dit terwijl als Harris nu de verkiezingen daar had gewonnen in de VS en bijvoorbeeld Poilievre in Canada, dan was Canada ineens geen bondgenoot meer en de VS juist wel.
Het is een uiterst simplistische en tribale manier om naar politiek te kijken. De VS is een bondgenoot, ongeacht de politieke van het poppetje in het Witte Huis (net zoals Canada trouwens).
Het meeste wat Amerika doet is totaal niet in ons belang de afgelopen decennia. Het gaat juist recht tegen ons belang in hoe ze de rijksten rijker maken ten opzichte van de rest. Hoe ze een gigantische schuld opbouwen die ze nooit gaan afbetalen. Hoe ze internationaal recht afbreken. Hoe ze wereldpolitie spelen en ons opzadelen met vluchtelingenstromen of aanslagen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Amerika gaat terecht vooral voor zijn eigen belang, en tot op heden is wat Amerika doet ook grotendeels in ons belang.
Wat krijgen wij eigenlijk als tegenprestatie dat we ons al 80 jaar slaafs opstellen naar Amerika? Gedoe over veiligheid is natuurlijk grotendeels een wassen neus. Alsof Europa vijanden heeft die we zonder Amerika niet de baas kunnen. Oh ja mensen doen alsof Rusland met de economie van de Benelux of kleiner dan Duitsland een wereldmacht zou zijn...quote:Dat wilt overigens niet zeggen dat dat altijd zo zou blijven.
Wat er misschien wel op de achtergrond speelt is wat "europa" als tegenprestatie heeft om belangrijk te zijn voor amerika.
Europa doet in handel niet onder voor Amerika. Amerika heeft als grote voordeel dat de dollar de reserve munt is, we zouden vol in moeten zetten om dat te veranderen, de Euro is veel beter geschikt.quote:Een handelspartner zijn we zeker, maar dat lijkt op de achtergrond te verdwijnen bij Trump omdat het vooral om macht/uitstraling gaat.
Oh die heb je niet meegekregen? Hier even een recente:quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan zul je eerst moeten concretiseren over welke opmerkingen je het hebt. En wat zeggen opmerkingen over Groenland door een Amerikaanse president eigenlijk over de band tussen Nederland en de VS?
Waarom het relevant is voor Nederland lijkt me duidelijk. Groenland valt onder het koninkrijk van Denemarken, Denemarken is onderdeel van de EU, Nederland is onderdeel van de EU. Als de VS geen bondgenoot meer is van de EU, zijn ze dan nog wel een bondgenoot van Nederland? Wat doet dat met Nederland binnen de EU?quote:Trump says he's 'very serious' about taking Greenland - despite warnings it will end NATO
The US president has been vocal about his desire to take control of the self-governing, mineral-rich Arctic island since returning to the White House, despite America and Denmark being NATO allies.
Speaking after a US raid captured Venezuelan leader Nicolas Maduro, he told The Atlantic "we need it for defence".
Maduro in court: Latest updates on Venezuela
Danish Prime Minister Mette Frederiksen has since warned that, in the event of a US invasion of the territory, "everything stops… including NATO".
Sir Keir Starmer has sided with his Danish counterpart, but Mr Trump has refused to back down, insisting he needs the island "right now".
Nederland is als eerste een onafhankelijk land dat lid is van de EU. Binnen bepaalde contreien wordt dit omgedraaid. Daar ziet men ons als eerste als Europa, waar Nederland slechts een soort provinciale rol heeft. Niets is minder waar. En daarnaast valt Groenland niet onder de EU, ondanks dat het een kolonie van Denemarken is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oh die heb je niet meegekregen? Hier even een recente:
[..]
Waarom het relevant is voor Nederland lijkt me duidelijk. Groenland valt onder het koninkrijk van Denemarken, Denemarken is onderdeel van de EU, Nederland is onderdeel van de EU. Als de VS geen bondgenoot meer is van de EU, zijn ze dan nog wel een bondgenoot van Nederland? Wat doet dat met Nederland binnen de EU?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |