containerslocaties die zuillen geen 30 jaar blijven staan hopelijkquote:Op donderdag 8 januari 2026 13:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Zie je die grote locaties dan als iets tijdelijks om tijd te winnen voor finesses? Of is dit wat het is?
Sorry maar ik ben het dit keer niet eens met je, de kabinetten Rutte vond ik niet geweldig, teveel dingen op deze manier geschoven en te weinig oog voor de kwetsbare mensen en lage inkomens pluspunt was dat toen de CU er nog bij zat die sociale inbreng had, nu zitten die er niet bij en krijg je misschien Ja21 er nog bij ookquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik niet. Ik zie een kabinet vergelijkbaar met Rutte III en IV komen en die waren helemaal niet zo slecht. Is het ideaal? Nee, wat mij betreft niet. Ik wilde een kabinet met GL-PvdA, zonder VVD (en als we dan toch wensenlijstjes indienen, ook D66 niet als grootste). Maar is het iets om somber van te worden? Dat dan ook weer niet.
met een minderheidskabinet is de invloed van VVD beperkt , er zal niets in het torentje bekonkeld gaan wordenquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:04 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Sorry maar ik ben het dit keer niet eens met je, de kabinetten Rutte vond ik niet geweldig, teveel dingen op deze manier geschoven en te weinig oog voor de kwetsbare mensen en lage in komen, pluspunt was dat toen de CU er nog bij zat die sociale inbreng had, nu zitten die er niet bij en krijg je misschien Ja21 er nog bij ook
Weer een VVD in een kabinet is naar mijn inzien niet goed voor het land
Natuurlijk had ik er het liefst minstens 1 linkse partij bij (en ja, het liefst ook CU, uiteraard). Maar CDA is linkser dan toen. Ik vond het document van Bontenbal en Jetten echt niet slecht. En ik neem aan dat VVD moet betalen voor het buiten houden van GLPvdA, zo werkt het meestal wel (D66 kreeg bij Rutte IV enorm veel in ruil voor het toelaten van CU).quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:04 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Sorry maar ik ben het dit keer niet eens met je, de kabinetten Rutte vond ik niet geweldig, teveel dingen op deze manier geschoven en te weinig oog voor de kwetsbare mensen en lage inkomens pluspunt was dat toen de CU er nog bij zat die sociale inbreng had, nu zitten die er niet bij en krijg je misschien Ja21 er nog bij ook
Je had het eerst over AZC's en nu plots over woningen, dat zijn totaal onvergelijkbare zaken. Verzin even over welk onderwerp je nu praat...quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
containerslocaties die zuillen geen 30 jaar blijven staan hopelijk
Maaar het zijn toch woonlocaties
tzt moeten ze toch naar huurwoningen of koopwoningen, die nog gebouwd gaan worden ,daar kunnen we niet op wachten
ja er MOET heel snel grote woon locaties komen
dit kan nog in 2026 geregeld zijn zonder grote problemen , geen gezeur met stikstof
maakt niet uit waarvoor eigenlijk, het snelste en meest efficient is grote container locaties
di ezien er ook nog wel wat christelijk uit en zijn vooral humane locaties, waar men desnoods 10 jaar kan wonen
Het CDA is inderdaad nu linkser dan onder Hoekstra, we zullen moeten afwachten maar ik ben niet enthousiastquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk had ik er het liefst minstens 1 linkse partij bij (en ja, het liefst ook CU, uiteraard). Maar CDA is linkser dan toen. Ik vond het document van Bontenbal en Jetten echt niet slecht. En ik neem aan dat VVD moet betalen voor het buiten houden van GLPvdA, zo werkt het meestal wel (D66 kreeg bij Rutte IV enorm veel in ruil voor het toelaten van CU).
over container huisvesting buiten de dorpen en stedenquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je had het eerst over AZC's en nu plots over woningen, dat zijn totaal onvergelijkbare zaken. Verzin even over welk onderwerp je nu praat...
quote:Ouderenhuisvesting
Nederland heeft ruim 3,5 miljoen 55+-huishoudens, en dat aantal blijft de komende tijd groeien.
In deze groep is de woonvraag ook constant in beweging, onder meer door een flinke toename van huishoudens met een ADL-beperking..
Maar hoeveel procent van deze groep heeft daadwerkelijk een geschikte woning?
Waarom noem je dan de spreidingswet?quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
over container huisvesting buiten de dorpen en steden
https://www.volkshuisvest(...)ing-woningbouwopgave
er staat ook nog een 400.000 woningen voor nederlanders op het programma en een 130.000 oekrainers
Nu blokkeren de asiel zoekers en statushouders de woonruimte planning
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/woontop/alle-afspraken
[..]
Die is onderdeel van de woonvraag problematiek , die zit als een kurk in de wegquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom noem je dan de spreidingswet?
quote:Belangrijkste Groepen met Woonbehoefte
Ouderen: Een groeiende groep van 55+-huishoudens, vaak met specifieke eisen (toegankelijkheid, ADL-beperkingen), zorgt voor constante druk.
Jongeren & Starters: Hebben moeite met doorstromen en vinden een betaalbare plek in de middenhuursector, zegt Volkshuisvesting Nederland.
Middeninkomens: Kunnen vaak net niet in de sociale huur, maar vinden ook moeilijk een betaalbare woning in de vrije sector.
Dak- en thuislozen: Een kwetsbare groep jongeren, vrouwen, migranten en mensen na scheiding, waarvoor specifieke actieplannen nodig zijn.
Statushouders (Vluchtelingen): Vereisen ook passende huisvesting, wat bijdraagt aan de vraag naar sociale huur.
Wat een totale onzin... de spreidingswet gaat over AZC's, niet over woningen. De spreidingswet gaat over asielzoekers, niet over statushouders.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die is onderdeel van de woonvraag problematiek , die zit als een kurk in de weg
als die weg is dan komt er ruimte voor de kamertjesbewoners die een gezin willen stichten
Nog steeds is die kurk aanwezig ondanks de 100 kleine locaties met 60 of 80 of 135 mensen
[..]
Je bedoelt meer tijdelijke plekken , die niet tijdelijk zijnquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat een totale onzin... de spreidingswet gaat over AZC's, niet over woningen. De spreidingswet gaat over asielzoekers, niet over statushouders.
Alweer: lees je eens in...
quote:AI-overzicht
Ja, een asielzoekerscentrum (azc) is woonruimte voor asielzoekers, maar het is tijdelijke opvang waar men zelfstandig woont, kookt en huishoudt, en waar statushouders (met verblijfsvergunning) wachten op een reguliere woning in een gemeente, wat vaak lang kan duren.
Het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) biedt deze onderdak, wat naast een bed ook begeleiding en middelen voor levensonderhoud omvat.
Wat een azc is:
Tijdelijke woonplek: Een azc is een opvanglocatie voor asielzoekers tijdens de asielprocedure en voor statushouders die wachten op een huis.
Zelfstandig wonen: Bewoners doen zelf hun huishouden, doen boodschappen en koken hun maaltijden met geld dat ze wekelijks krijgen.
Dorpsgevoel: Het voelt soms als een klein dorp, met een school, speelplekken en gemeenschappelijke voorzieningen.
Nee, ik bedoel de spreidingswet en dus AZC's.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je bedoelt meer tijdelijke plekken , die niet tijdelijk zijn
[..]
quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel de spreidingswet en dus AZC's.
Een AZC is geen woning. Een asielzoeker is geen statushouder.
Jij kijkt naar de lucht en roept: wat is die groen!
Echt, je hebt totaal geen enkel benul.
quote:asielzoekerscentrum (azc) is woonruimte voor asielzoekers
Ja, zoals een gehandicapteninstelling woonruimte is voor gehandicapten.quote:
kloptquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, zoals een gehandicapteninstelling woonruimte is voor gehandicapten.
Kom op, gooi alsjeblieft AI (waar je alleen maar dommer van wordt) weg en ga eens echt wat lezen over politiek. Of blijf hier gewoon weg.
Ik geef het op, je bent jezelf bewust dom aan het maken.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
net als een kamertje van 12m2 is woonruimte voor jonge mensen is die een gezin willen stichten
nou ik heb er hier twee van een ander op kamers die ik graag kwijt wilquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik geef het op, je bent jezelf bewust dom aan het maken.
Je hoeft geen containers te bouwen voor statushouders als je de spreidingswet uitvoert, want dan hoeven die niet meer met voorrang een woning te krijgen omdat er ruimte is in de AZC's.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik heb er hier twee van een ander op kamers die ik graag kwijt wil
dat heeft niets met domheid te maken maar wel met het massaal plaatsen van containers voor statushouders , zodat ze misschien woonruimte krijgen
of misschien ook een container
Alle huisvesting heeft met elkaar te maken of het nu oekrainers , vluchtelingen , jonge kinderen , statushouders , zwangere vrouwen , doorstroom ouderen of andere daklozen zijn , doet er niet zo heel veel toequote:Op donderdag 8 januari 2026 14:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hoeft geen containers te bouwen voor statushouders als je de spreidingswet uitvoert, want dan hoeven die niet meer met voorrang een woning te krijgen omdat er ruimte is in de AZC's.
Met containers woningen bouwen is dus voor woningzoekenden, niet voor statushouders. En heeft dus niets met de spreidingswet te maken.
Voor AZC's wil iedereen kleine locaties, rond de 100 tot max 150 man.
Voor woningbouw wil iedereen grootschaligheid. Maar liefst niet meer met containers, wat er tot nu toe is gedaan valt toch tegen.
Mag ik vragen wat je haalt uit je manier van posten hier op het internet, wat voor voldoening geeft het je om nooit echt het gesprek over een onderwerp aan te gaan maar telkens weer net een ander stokpaardje van je erbij te halen?quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Alle huisvesting heeft met elkaar te maken of het nu oekrainers , vluchtelingen , jonge kinderen , statushouders , zwangere vrouwen , doorstroom ouderen of andere daklozen zijn , doet er niet zo heel veel toe
En of het er heel mooi uit ziet ook niet
grootschalig kun je zo wel bereiken
de politiek krijgt de eigen problemen niet opgelost en dat wil men ook niet is mijn indrukquote:Op donderdag 8 januari 2026 15:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je haalt uit je manier van posten hier op het internet, wat voor voldoening geeft het je om nooit echt het gesprek over een onderwerp aan te gaan maar telkens weer net een ander stokpaardje van je erbij te halen?
Mag ik vragen wat je haalt uit je manier van posten hier op het internet, wat voor voldoening geeft het je om nooit echt het gesprek over een onderwerp aan te gaan maar telkens weer net een ander stokpaardje van je erbij te halen?quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de politiek krijgt de eigen problemen niet opgelost en dat wil men ook niet is mijn indruk
Het is begonnen met het sluiten van de bejaardenwoningen en het binnenstedelijk wilen bouwen en de huishoudensverdunning, de vluchtelingen huisvesting komt er bovenop
Den Uyl had dit in notime geregeld
het is de leeftijd hequote:Op donderdag 8 januari 2026 15:32 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je haalt uit je manier van posten hier op het internet, wat voor voldoening geeft het je om nooit echt het gesprek over een onderwerp aan te gaan maar telkens weer net een ander stokpaardje van je erbij te halen?
Dan houd ik eerst weer op met op je reageren.quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is de leeftijd he
damantie heet dat dacht ik of niet ?
Als je niet serieus op je mede users in kan gaan, verwijs ik je toch echt door naar een minder serieus subforum.quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is de leeftijd he
damantie heet dat dacht ik of was het korsiekov ?
Daar komt ook nog eens bij dat heel wat beleid van de kabinetten Rutte geen stand heeft gehouden bij de rechter of uiteindelijk bij de politiek zelf. Steevast zijn Rutte’s geitenpaadjes doodlopend gebleken waardoor de knellende dossiers zich inmiddels torenhoog hebben opgestapeld.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:04 schreef Cupfighter het volgende:
Sorry maar ik ben het dit keer niet eens met je, de kabinetten Rutte vond ik niet geweldig, teveel dingen op deze manier geschoven en te weinig oog voor de kwetsbare mensen en lage inkomens pluspunt was dat toen de CU er nog bij zat die sociale inbreng had, nu zitten die er niet bij en krijg je misschien Ja21 er nog bij ook
er zijn een aantal zaken die door Rutte bekokstoofd zijn, die echt niet deugenquote:Op donderdag 8 januari 2026 17:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar komt ook nog eens bij dat heel wat beleid van de kabinetten Rutte geen stand heeft gehouden bij de rechter of uiteindelijk bij de politiek zelf. Steevast zijn Rutte’s geitenpaadjes doodlopend gebleken waardoor de knellende dossiers zich inmiddels torenhoog hebben opgestapeld.
De VVD is zo incapabel dat ze op bijna al het beleid dat ze hebben geprobeerd uit te voeren hebben moeten terugkomen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 17:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar komt ook nog eens bij dat heel wat beleid van de kabinetten Rutte geen stand heeft gehouden bij de rechter of uiteindelijk bij de politiek zelf. Steevast zijn Rutte’s geitenpaadjes doodlopend gebleken waardoor de knellende dossiers zich inmiddels torenhoog hebben opgestapeld.
Dat was in 2009 toen heeft men Stef Blok aangesteld om de huizenprijzen op te vijzelen , die wilde op een gegeven moment zelfs huurhuizen gaan slopenquote:Op donderdag 8 januari 2026 19:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De VVD is zo incapabel dat ze op bijna al het beleid dat ze hebben geprobeerd uit te voeren hebben moeten terugkomen.
De woningmarkt was af volgens de VVD en nu hebben we een huizencrisis.
Eens, maarja hoe zie je dat voor je zo'n stabiel meerderheidskabinet. Hoe komen we daaraan?quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:50 schreef Pegos het volgende:
In een min of meer stabiele geopolitieke situatie in Europa en in de wereld zou een minderheidskabinet een voor Nederlandse begrippen experimentele mogelijkheid zijn.
In de huidige volkomen instabiele en onveilige situatie is een krachtig meerderheidskabinet noodzakelijk om snel en duidelijk te kunnen handelen als dat nodig is.
Het is in deze situatie feitelijk onverantwoord om dit spel te spelen. Er is volstrekt onvoldoende tijdsruimte om met de 2e kamer te gaan soebatten om tot een meerderheid voor 2e en 1e kamer te komen.
In de gegeven situatie is dat gewoon spelen met vuur, met de veiligheid van het land en de inwoners.
Fvd , ok maar de JA21 is dan ook een goede keusquote:Op vrijdag 9 januari 2026 00:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)narcostaat-venezuela
Jup dat had ik goed ingeschat, rechts Nederland ziet ons graag als vazal van Amerika. Putin en Xi doen het ook dus moeten wij het van Amerika ook maar goed vinden. Voor onze veiligheid, want we zijn super veilig als we braaf de Amerikaanse bevelen opvolgen.
FvD die ook echt de enige redelijke stem is op rechts in dezeAlleen maar omdat dat Kremlin trolls zijn
Het is lastig de moed er in te houden met ons huidige politieke landschap idd.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 00:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Jup dat had ik goed ingeschat, rechts Nederland ziet ons graag als vazal van Amerika. Putin en Xi doen het ook dus moeten wij het van Amerika ook maar goed vinden. Voor onze veiligheid, want we zijn super veilig als we braaf de Amerikaanse bevelen opvolgen.
FvD die ook echt de enige redelijke stem is op rechts in dezeAlleen maar omdat dat Kremlin trolls zijn
FvD de redelijke stem? Die zijn pro-Maduro...quote:Op vrijdag 9 januari 2026 00:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dat was niet zo een beste coalitie met al dat torenkamertjes gekonkel , dan maar beter een minderheidskabinetquote:Op donderdag 8 januari 2026 20:01 schreef Perrin het volgende:
Wanneer hadden we voor het laatst een krachtig meerderheidskabinet? Rutte 2?
Is alweer 9 jaar geleden. Tegenwoordig doen we daar niet meer aan.
Dakloosheid is inderdaad een groter probleem geworden waar iets gedaan mee moet worden, hier in Nijmegen stonden midden op het Keizer Karelplein waar een parkje is allemaal tenten, zo erg is het nog nooit geweestquote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:34 schreef Pegos het volgende:
Ik Ik heb ook nog wat ideeën voor een nieuw kabinet:
Het eerste en belangrijkste is dat er een gigantische gezondheidscrisis zit aan te komen bij onze Nederlandse bevolking. Dit heeft alles te maken met een volkomen ongezonde levensstijl, een verkeerd voedingspatroon, volslagen onvoldoende beweging en onvoldoende buitenleven.
Dit gaat de Nederlandse samenleving tientallen miljarden kosten als het niet nog meer is.
Daarom is een serieus en ingrijpend Deltaplan noodzakelijk om deze ongezonde levenswijze te keren.
Het is onverantwoord om hierbij weg te kijken.
Verder is het noodzakelijk dat er een algeheel verbod komt op dakloosheid, op straat leven of hoe je het ook noemen wilt.
Er zullen overal voldoende zeer eenvoudige kleine voorzieningen getroffen moeten worden om daklozen (tijdelijk) in onder te brengen. Dat kunnen cellen zijn voor alleenstaanden en wat grotere cellen voor moeders met kinderen.
Dat zijn dan overdekte en verwarmde plaatsen waar geslapen kan worden, waar een kast staat waar hun spullen in kunnen en een mini-tafeltje en een wc.
In het betreffende gebouw zullen verder douches, wasmachines en drogers aanwezig moeten zijn, een groeps-ontmoetingsruimte met wat voorzieningen voor ontspanning. recreatie e.d.
Iedere cel heeft een eigen nummer en de bewoners hebben dan een adres, van waaruit er mogelijkheden komen om ze o.a.aan werk en een echt onderdak te helpen.
Iedereen die op straat of onder een brug wordt aangetroffen wordt naar deze voorziening gebracht.
misschien moet de politiek wat meer woningen gaan boiuwenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:53 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dakloosheid is inderdaad een groter probleem geworden waar iets gedaan mee moet worden, hier in Nijmegen stonden midden op het Keizer Karelplein waar een parkje is allemaal tenten, zo erg is het nog nooit geweest
Dakloosheid verbieden is niet zo zinvolquote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:34 schreef Pegos het volgende:
Verder is het noodzakelijk dat er een algeheel verbod komt op dakloosheid, op straat leven of hoe je het ook noemen wilt.
Ja, en meer voorzieningen voor daklozenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
misschien moet de politiek wat meer woningen gaan boiuwen
Juist en dan ook de Pauluskerk sluiten , want daar gaan ze altijd heen gelokt worden die daklozen, terwijl ze het juist lekker vinden om buiten te slapenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:03 schreef Hanca het volgende:
Sommige mensen kiezen voor dakloosheid. Klinkt absurd, maar blijkt wel waar. Dus ja, er moeten meer maatregelen zijn om dakloosheid op te lossen, maar wat mij betreft wijzen gemeentes ook plekken aan waar daklozen mogen overnachten. Plekken waar niemand er last van heeft. Dakloosheid verbieden vind ik echt onzin, als je er niemand lastig mee valt vind ik het een keus die moet kunnen.
Welke consequenties verbinden ze daaraan? Echt helemaal niets, 0,0. Kortom er is volstrekt niets redelijks aan. Ook als je kijkt naar wat er nu in de VS zelf aan de hand is. Maar wel als de kippen erbij om achterlijkheden in Iran te veroordelen en sanctioneren. Echt, al die lui vallen door de mand. Heel West-Europa wordt door niemand meer serieus genomen op deze manier.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 05:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
FvD de redelijke stem? Die zijn pro-Maduro...
Echt, soms verbaas ik me hier enorm over wat er hier geschreven wordt.
De meeste partijen waren juist heel redelijk: ze veroordeelden de VS, waren niet rouwig om het verdwijnen van Maduro van het toneel en hadden vooral oog voor de ABC-eilanden. Zelfs JA21 deed duidelijk haar best en veroordeelde Trump ("ze lappen de internationale regels aan haar laars") zeer duidelijk. CDA, VVD, en D66 noemden de actie van Trump zeer duidelijk een schending van het internationale recht. Dat is het redelijke geluid.
Ik denk dat dit de enige oplossing bleek. Want met JA21 moet D66 echt niet willen en VVD bleef natuurlijk vasthouden aan de 'nee tegen GL/PvdA'.quote:D66, CDA en VVD kiezen voor minderheidskabinet, uitzonderlijk in Nederland
Deel dit artikel
D66, CDA en VVD willen samen een minderheidskabinet vormen. Dat is de belangrijkste conclusie die de onderhandelaars met informateur Letschert hebben getrokken bij hun gesprekken in De Zwaluwenberg, zo is zojuist bekendgemaakt.
Het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA heeft zowel in de Tweede als Eerste Kamer bij lange na geen meerderheid. Bewindslieden kunnen vooraf niet rekenen op steun voor hun plannen en moeten bij elk wetsvoorstel steun zoeken bij een of meer oppositiepartijen.
De drie partijen hebben samen 66 zetels in de Tweede Kamer en dat zijn 10 zetels te weinig. In de Eerste Kamer komen ze zelfs 16 zetels te kort.
Uitzonderlijk
Het is zeer uitzonderlijk dat politieke partijen ervoor kiezen om het vanaf de start van hun coalitie zonder meerderheidssteun te doen. De VVD was er ook zeker geen voorstander van en wilde tot het laatst proberen JA21 erbij te krijgen. Maar dat stuitte om politiek inhoudelijke redenen op verzet van D66.
In tegenstelling tot Denemarken en Zweden kent Nederland geen traditie van minderheidskabinetten. Er zijn wel zulke kabinetten geweest, bijvoorbeeld Rutte I, maar dat kabinet kreeg vanaf het begin gedoogsteun van de PVV.
Vorm
D66, VVD en het CDA onderhandelen al enige weken met elkaar en na een korte onderbreking rondom de feestdagen hoopte informateur Letschert dat deze week een besluit zou vallen over in welke vorm de drie partijen verder zouden gaan. Letschert sprak over een "cruciale week".
De VVD hoopte op aansluiting van JA21, zo maakte partijleider Yesilgöz keer op keer duidelijk. De partij van Joost Eerdmans heeft negen zetels, waarmee deze coalitie op 75 zetels zou komen. Er hoeft dan maar één zetel gevonden worden bij de oppositie om een meerderheid in de Tweede Kamer te hebben. Verder krijgt het kabinet een duidelijkere centrumrechtse signatuur en dat wilde de VVD graag.
Gebrek
Maar D66 heeft grote bezwaren tegen de toetreding van JA21 tot een kabinet waarvan partijleider Jetten de premier zal worden. Op allerlei onderwerpen verschillen D66 en JA21 behoorlijk van elkaar, zoals bij klimaat, stikstof, asiel en Europese samenwerking. Verder voelt D66 er weinig voor als progressief-liberale partij in een kabinet met twee rechtse partijen te zitten.
Jetten zei donderdag bij aankomst op landgoed De Zwaluwenberg dat Nederland een kabinet nodig heeft dat "breed" kan samenwerken, ook met veel maatschappelijke organisaties. "We moeten bereid zijn om met links én rechts samen te werken", aldus Jetten. "Het kabinet zal altijd de hand moeten willen reiken." En gezien de oplopende internationale spanningen is zo'n kabinet nog noodzakelijker, zo maakte hij duidelijk.
Het standpunt van het CDA bleef nog onduidelijk. CDA-leider Bontenbal zei bij de herstart van de besprekingen deze week dat hij al wel een keuze had gemaakt, maar dat nog niet aan de pers wilde vertellen.
De komende tijd gaan de onderhandelingen gaan verder over de inhoudelijke dossiers. Volgens demissionair minister van Financiën Heinen zijn de partijen al een heel eind, en moet er voor de plannen veel geld gereserveerd worden.
Ben wel benieuwd naar de keuze van het CDA die ze niet willen vertellen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)derlijk-in-nederland
[..]
Ik denk dat dit de enige oplossing bleek. Want met JA21 moet D66 echt niet willen en VVD bleef natuurlijk vasthouden aan de 'nee tegen GL/PvdA'.
Dan is dit de enige uitkomst. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen.
Wat had jij gewild, als het aan jou gelegen had, welke partijen erbij?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:02 schreef cherrycoke het volgende:
Lekker ad hoc compromisen sluiten,
Wanneer staan we weer bij de stembus? Dit is gedoemd te mislukken.
Ik voel mij als kiezer behoorlijk in de kleren gezet.
Als de hele volksvertegenwoordiging ergens voorstemt dan heeft het geen nut om uit te stappen he ,quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:02 schreef cherrycoke het volgende:
Misschien naïef vanuit mijn kant maar ik denk juist dat het tot sterkere samenwerking kan leiden. Het geeft de oppositie ook sterkere invloed, voor klimaatbeleid zoek je dan steun bij GL-PvdA, voor een betere bedrijfscultuur weer meer bij de rechtsere partijen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:02 schreef cherrycoke het volgende:
En hoe zorg er dan voor dat het beleid ook samenhangend is? Lijkt me compleet onmogelijk.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:22 schreef Nexum het volgende:
[..]
Misschien naïef vanuit mijn kant maar ik denk juist dat het tot sterkere samenwerking kan leiden. Het geeft de oppositie ook sterkere invloed, voor klimaatbeleid zoek je dan steun bij GL-PvdA, voor een betere bedrijfscultuur weer meer bij de rechtsere partijen.
D66 en CDA hebben toch ook experts uitgenodigd op elk front om te kijken waar de beste aanpak zit? Ik denk dat je dat op beleidsmatig niveau ook best voor elkaar kunt krijgen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
En hoe zorg er dan voor dat het beleid ook samenhangend is? Lijkt me compleet onmogelijk.
Dat moet het kabinet bewaken, Jetten heeft natuurlijk wel een eigen mandaat anders dan Schoof.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
En hoe zorg er dan voor dat het beleid ook samenhangend is? Lijkt me compleet onmogelijk.
Het blijft politiek. Als je steun zoekt bij GL/PvdA gaan die ook voorwaarden stellen aan hoe dingen betaald gaan worden. Je kunt ze meekrijgen met goed klimaatbeleid maar niet als dat betaald wordt door belasting te verhogen op werk of door AOW nog verder af te knijpen of te snijden in sociale zekerheid.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:29 schreef Nexum het volgende:
[..]
D66 en CDA hebben toch ook experts uitgenodigd op elk front om te kijken waar de beste aanpak zit? Ik denk dat je dat op beleidsmatig niveau ook best voor elkaar kunt krijgen.
Tja maar als je dit zegt ben je anti-Westers ofzo.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Welke consequenties verbinden ze daaraan? Echt helemaal niets, 0,0. Kortom er is volstrekt niets redelijks aan. Ook als je kijkt naar wat er nu in de VS zelf aan de hand is. Maar wel als de kippen erbij om achterlijkheden in Iran te veroordelen en sanctioneren. Echt, al die lui vallen door de mand. Heel West-Europa wordt door niemand meer serieus genomen op deze manier.
Leuk experiment voor een goed jaar gok ik.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de enige oplossing bleek. Want met JA21 moet D66 echt niet willen en VVD bleef natuurlijk vasthouden aan de 'nee tegen GL/PvdA'.
AOW is nog nooit afgeknepen en dat gaat ook niet gebeuren,quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:36 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het blijft politiek.
f door AOW nog verder af te knijpen of te snijden in sociale zekerheid.
Ik vind het wel redelijk teleurstellend, zeker nu er geen vaste "gedoog partner" is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kiesdrempel is erin zetten, dan was dit minderheidskabinet niet nodig geweest.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als de hele volksvertegenwoordiging ergens voorstemt dan heeft het geen nut om uit te stappen he ,
Nieuwe verkiezingen zullen hetzelfde resultaat hebben , namelijk, de wil van het volk
Wil jij graag iets wat niet de wil van het volk is ?/
Overal voedselbossen en schipholkrimp ofzo
jawel mede door internet stemt men veel extremer dan vroegerquote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Kiesdrempel is erin zetten, dan was dit minderheidskabinet niet nodig geweest.
het vertrouwen in het systeem is net zo belangrijk als de uitkomst van de stem zelf. Als kiezers denken dat hun stem niets betekent, is het voor populistische partijen een voedingsbodem.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel mede door internet stemt men veel extremer dan vroeger
toen stemde niemand Woke GL of PVV , hooguit CPN of SGP en dat waren mini partijtjes
nu zijn dat de buitenkanten van het kiezers publiekm, dus een minderheidskabinet dan kunnen ze beiden meestemmen
ja of Sjerriequote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:56 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik neem aan dat Klaver de schuld krijgt van de aankomende mislukking.
Ik denk dat dit de correcte samenvatting is.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Lijkt me eerder een no brainer/makkelijke zet voor Jetten?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:02 schreef -XOR- het volgende:
Knap en dapper van Jetten dat hij zijn poot stijf heeft weten te houden.
Tja, de laatste rationele VVD-stemmers weten ook wel dat je al die uiterst rechtse clubjes niet kan vertrouwen als het land daadwerkelijk bestuurd moet worden…quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:06 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik denk dat dit de correcte samenvatting is.
Voor het merendeel van de VVD stemmers zal het wel een hele koude kermis zijn, een parlement dat duidelijk naar rechts overhelt en dan zien dat je partij aanschuift in een links georienteerde regering.
Dan moeten ze geen rare premiers maken zoals schoofquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, de laatste rationele VVD-stemmers weten ook wel dat je al die uiterst rechtse clubjes niet kan vertrouwen als het land daadwerkelijk bestuurd moet worden…
En nu staan we na de zomer weer bij de stembus.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En we weten allemaal hoe strontvervelend die zijn, ik gok zomaar dat die minstens één keer hebben gedreigd van tafel te lopen en Jetten flink hebben ingepeperd dat zijn hoofd op het hakblok ligt als dit minderheidskabinet faalt. De veilige weg op korte termijn was een vierpartijenkabinet vormen, maar die verleiding heeft hij kunnen weerstaan.
Dat is altijd zo tochquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:02 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Wat je krijgt is geen pluralisme dat verrijkt, maar polarisatie die verlamt.
Iedere partij spreekt haar eigen niche aan, maar niemand voelt zich verantwoordelijk voor het geheel.
Jetten is de nieuwe MPquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:14 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Dan moeten ze geen rare premiers maken zoals schoof
Hou eens op met het eindeloos herhalen van je stokpaardjes.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als de hele volksvertegenwoordiging ergens voorstemt dan heeft het geen nut om uit te stappen he ,
Nieuwe verkiezingen zullen hetzelfde resultaat hebben , namelijk, de wil van het volk
Wil jij graag iets wat niet de wil van het volk is ?/
Overal voedselbossen en schipholkrimp ofzo
JA21 was toch nooit een optie voor serieuze partijen als D66 en CDA?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:20 schreef nostra het volgende:
Jammer dat JA21 er niet bij zit, maar zo heel veel verschil maakt dat technisch ook weer niet. We gaan het zien, een wat raar moment om te experimenteren, maar bon.
Dan had er niet twee dagen over gepraat hoeven worden.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
JA21 was toch nooit een optie voor serieuze partijen als D66 en CDA?
Voor het CDA waarschijnlijk wel, voor D66 eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
JA21 was toch nooit een optie voor serieuze partijen als D66 en CDA?
Heb het niet over nuquote:
Is dat niet vooral omdat de VVD tegenstribbelde vanuit hun campagnemodus?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan had er niet twee dagen over gepraat hoeven worden.
Uiteraard, die wilden JA21 er graag bij, maar uiteindelijk bleek het verzet te groot. Maar als het a priori al niet mogelijk zou zijn voor CDA en D66, dan had het daar verder ook niet over hoeven gaan.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:49 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Is dat niet vooral omdat de VVD tegenstribbelde vanuit hun campagnemodus?
quote:Deze week zijn de formatie besprekingen weer gestart. Gisteren en vandaag is lang gesproken over de samenwerking tussen partijen in en buiten de coalitie. Zoals jullie weten had een samenwerking in een coalitie met JA21 de nadrukkelijke voorkeur van de VVD. Dat hebben wij uitgebreid en expliciet op tafel gelegd.
De andere twee partijen hebben echter gezegd alleen door te willen spreken over een minderheidskabinet.
Dat stelt de VVD voor de vraag of wij de minderheidsvariant verder willen gaan uitlopen. Hoewel dit niet onze eerste voorkeur had, hebben wij als VVD besloten dit pad nu wel verder in te zetten. Er speelt te veel in de wereld en in ons land, om nu geen verantwoordelijkheid te nemen voor ons landsbestuur.
We zullen de komende weken met al onze inhoudelijke plannen voor Nederland aan de onderhandelingstafel verder spreken om een goed akkoord te kunnen sluiten, dat echt verschil gaat maken voor Nederland. Dat zal dan op wisselende meerderheden in de Kamer moeten kunnen rekenen.
De VVD onderhandelt scherp en constructief. Voor veiligheid, een sterke economie, oog voor harde werkers en grip op migratie. Aan dat soort afspraken leveren onze kundige politici en bestuurders graag een bijdrage.
Zodra er resultaten van de besprekingen te melden zijn informeren we jullie uiteraard nader!
Als het tegenvalt dan kan men later altijd JA21 en 50Plus er nog bij halenquote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Uiteraard, die wilden JA21 er graag bij, maar uiteindelijk bleek het verzet te groot. Maar als het a priori al niet mogelijk zou zijn voor CDA en D66, dan had het daar verder ook niet over hoeven gaan.
[..]
Nee, dat kan niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als het tegenvalt dan kan men later altijd JA21 en 50Plus er nog bij halen
Ja nee, zo werkt het niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
Als het tegenvalt dan kan men later altijd JA21 en 50Plus er nog bij halen
of weer nieuwe verkiezingen en dan met de FVD ook erbijquote:
quote:'JA21 buiten kabinet doet geen recht aan verkiezingsuitslag!'
De formerende partijen D66, VVD en CDA hebben het besluit laten vallen op een minderheidscoalitie.
Dat kwam vrijdagmiddag naar buiten tijdens een persmoment.
Het bleef nog de vraag of JA21 bij de partijen zou aansluiten, maar dat bleek niet het geval te zijn.
In Nieuws van de dag praten Wierd Duk en politiek verslaggever Jeanneau van Beurden over het laatste nieuws.
Ik denk dat die partijen nog niet echt harde grenzen durfden te stellen. Wat gelijk ook hunnzwakte zal blijken…quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Uiteraard, die wilden JA21 er graag bij, maar uiteindelijk bleek het verzet te groot. Maar als het a priori al niet mogelijk zou zijn voor CDA en D66, dan had het daar verder ook niet over hoeven gaan.
[..]
Ik zie het pluspunt van JA21 niet? Je zal voor de eerste kamer altijd nog andere partijen nodig hebben, wat is het voordeel dan om dit gesprek aan te gaan met 75 zetels tweede kamer?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 18:20 schreef nostra het volgende:
Jammer dat JA21 er niet bij zit, maar zo heel veel verschil maakt dat technisch ook weer niet. We gaan het zien, een wat raar moment om te experimenteren, maar bon.
En of het met wisselende gedoogpartners gaat werken vraag ik me ook af.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik vind het wel redelijk teleurstellend, zeker nu er geen vaste "gedoog partner" is.
Rechtser programma, met name economisch (daar kan D66 nog wel een eind mee gaan), meer zie ik er ook niet in.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik zie het pluspunt van JA21 niet? Je zal voor de eerste kamer altijd nog andere partijen nodig hebben, wat is het voordeel dan om dit gesprek aan te gaan met 75 zetels tweede kamer?
Helpt met het boos doen tegen buitenlanders.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik zie het pluspunt van JA21 niet?
Is JA21 daadwerkelijk economisch rechts? Die gaat het toch ook puur om boos doen over asielzoekers e.d.?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Rechtser programma, met name economisch (daar kan D66 nog wel een eind mee gaan), meer zie ik er ook niet in.
JA21 biedt volgens mij vooral ook wat ingangen voor minarchistisch ingestelden en voor middenstandsliberalisme.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Is JA21 daadwerkelijk economisch rechts? Die gaat het toch ook puur om boos doen over asielzoekers e.d.?
AI weet niet wat minarchistisch is ,en ik weet het ook nietquote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
JA21 biedt volgens mij vooral ook wat ingangen voor minarchistisch ingestelden en voor middenstandsliberalisme.
quote:AI-overzicht
Middenstand liberalisme combineert liberalisme's nadruk op individuele vrijheid, vrije markt en kleine overheid met aandacht voor de middenstand, vaak door steun voor ondernemerschap en een evenwicht tussen economische vrijheid en sociale zekerheid, waarbij progressief liberalisme links van het midden staat en conservatief liberalisme rechts, maar beide vaak de middenstand (zzp'ers, MKB) willen versterken.
Het focust op het creëren van een economisch klimaat waarin ondernemers kunnen groeien, maar ook op het beschermen van hun bestaanszekerheid.
Ach, dat is zelden of nooit meer dan een heel dun laagje chroom over allerlei racistische drek.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 19:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
JA21 biedt volgens mij vooral ook wat ingangen voor minarchistisch ingestelden en voor middenstandsliberalisme.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |