abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219441328
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219441456
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je kunt niet verwachten dat als de VVD de coalitie naar rechts trekt en GL PvdA zonder echt argument uit sluit dat GL PvdA vervolgens bij het kruisje tekent. je kunt wel weer lekker gaan trollen maar het zou je sieren om ook eens inhoudelijke argumenten te geven.
Er zijn genoeg argumenten om GL uit te sluiten. Het is geen trollen, het is alleen maar aanstippen hoe de tendens hier is om van alles op 'landsbelang' te gooien terwijl men eigenlijk gewoon bedoelt 'politieke opvattingen waar ik het mee eens ben', gecombineerd met zure rancune tegen de VVD.

Die hypocrisie maakt het onmogelijk om inhoudelijk iets te zeggen.
pi_219441476
https://www.nrc.nl/nieuws(...)nt-in-jaren-a4914605

Laagste aantal nieuwbouwwoningen in acht jaar tijd. Nice! Goed nieuws voor de huizenbezitter.

De gemeente Amsterdam is overigens al jaren koploper in absolute aantallen nieuwbouwwoningen

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-afgelopen-decennium
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219441500
VVD heeft meer zetels dan GL/PvdA.
pi_219441504
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er zijn genoeg argumenten om GL uit te sluiten. Het is geen trollen, het is alleen maar aanstippen hoe de tendens hier is om van alles op 'landsbelang' te gooien terwijl men eigenlijk gewoon bedoelt 'politieke opvattingen waar ik het mee eens ben', gecombineerd met zure rancune tegen de VVD.

Die hypocrisie maakt het onmogelijk om inhoudelijk iets te zeggen.
Maar beste MoreDakka. Waar het vaak op neerkomt is dat men zich afvraagt op welke inhoudelijke gronden Dilan precies GL/PvdA wil uitsluiten. Want dat horen we dus niet. Welke punten vindt Dilan precies niet oké en zijn die punten dan ook echt niet onderhandelbaar?

Die vraag wordt hier al heel vaak gesteld maar net zo vaak genegeerd.

En dan de tweede vraag is dan; welke route ziet VVD wel als haalbaar als in een stabiel minder/meerderheidskabinet met welke gedoogconstructie dan ook? Want als wij heel simpel zeteltjes gaan tellen dan komt de optie van GL/PvdA 100 van 100 keer naar voren. Er is géén andere keus.
pi_219441551
quote:
6s.gif Op maandag 8 december 2025 12:09 schreef Zorro het volgende:
Er is vooral rechts gestemd, GLPVDA heeft verloren, maar als Klavertje niet mee mag doen worden de kiezers belazerd.

Keihard gelachen.
Het is maar hoe je het uit legt. Rechts (VVD, PVV, FvD, BBB, JA21, SGP) heeft geen meerderheid, had het wel. NSC was stukken rechtser dan het CDA. Dus de kamer is flink naar links opgeschoven, sociaal links (CDA en alles links daarvan) heeft nu een meerderheid, had dat niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219441595
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:33 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Maar beste MoreDakka. Waar het vaak op neerkomt is dat men zich afvraagt op welke inhoudelijke gronden Dilan precies GL/PvdA wil uitsluiten. Want dat horen we dus niet. Welke punten vindt Dilan precies niet oké en zijn die punten dan ook echt niet onderhandelbaar?

Heb je tijdens de campagne niet opgelet? Vooral op migratie zijn de standpunten onverenigbaar. Wellicht dat als GL dat opgeeft er weer te praten valt (zullen ze sowieso moeten doen omdat D66 en CDA ook aan de kant van VVD staan op dat gebied), maar het zou ook kunnen dat Yesilgoz dan in de val trapt van de sunk cost fallacy.
pi_219441611
Als Klaver meer macht in de onderhandelingen had willen hebben hadden ze meer zetels moeten halen.
pi_219441616
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Heb je tijdens de campagne niet opgelet? Vooral op migratie zijn de standpunten onverenigbaar. Wellicht dat als GL dat opgeeft er weer te praten valt (zullen ze sowieso moeten doen omdat D66 en CDA ook aan de kant van VVD staan op dat gebied), maar het zou ook kunnen dat Yesilgoz dan in de val trapt van de sunk cost fallacy.
Maar hoe weet Dilan of er niet over deze punten te onderhandelen valt? Door met viertjes om tafel te gaan? Daar kan je nog zeggen "He Jesse, jouw migratiestandpunten staat me niet aan, kunnen we daar een middenweg in vinden of een uitruil qua standpunten doen?".

Ik snap die plaat voor je kop niet. Eerlijk.

En de tweede vraag blijft onbeantwoord.
pi_219441629
quote:

[..]
Er zit een verschil tussen de campagnestand en onderhandelingen over coalitievorming. Het is nog helemaal niet duidelijk of GL/PvdA daarin helemaal niet wil bewegen dus dit is geen argument om deze partijen bij voorbaat uit te sluiten.
  maandag 8 december 2025 @ 12:44:57 #11
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219441639
Ik begrijp uit 1 van de laatste reacties in het vorige deel dat PvdA/GL vooral op alles ja en amen moet zeggen, want "rechts heeft gewonnen". Tja dergelijke dom-rechtse logica heeft het huidige powerkabinet opgeleverd, het kabinet wat alle rechtse problemen (lees asielzoekers) zou gaan oplossen! Het kabinet dat via daadkracht en echt rechts beleid zou zorgen dat Nederland weer een trotse natie voor alle ECHTE Nederlanders zou worden. Het kabinet dat via daadkracht en echt rechts beleid zou zorgen dat Nederlandsche tradities, normen en waarden weer volop de ruimte zouden krijgen.

Weg met klimaatbeleid, met een schoner milieu, met duurzaamheid, met een houdbaar energiebeleid, met een soort van verzorgingsstaat! Meer koeien, meer varkens, meer drijfmest, meer industrie, meer pfas, meer vervuiling, slechter oppervlaktewater! Alles voor de boer en de groot-industrieel! Zolang asielzoekers maar opgesloten, weggejaagd worden! Alles voor het bewaken van bestaande belangen van kleine groepjes ten koste van de massa.

Tja, dat we weer jaren gaan verspillen aan randverschijnselen en de innovaties die Nederland en Europa nodig hebben frustreren en torpederen dat is wat het overgrote deel van de bevolking blijkbaar wil. Leven op een stinkende vuilnisbelt van energieverspillende verouderde industrie en veetelers op een continent wat wegzakt in schuld, vergrijzing en groeiende armoede.

Ik mag hopen dat D66 wakker wordt en deze drol doorgeeft aan de PVV. Mag die een volgende powerkabinet gaan vormen. Weer 1-2 jaar van betekenisloze bullshit om te voorkomen dat de belangen van de echte VVD achterban in het gedrang komen.
pi_219441640
quote:

[..]
Hoe weet ze dat als ze niet onderhandelt? GLPvdA is op migratie enorm veel rechtser dan de PvdA onder Rutte II, zo moeilijk zou het dus niet moeten zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219441657
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Maar hoe weet Dilan of er niet over deze punten te onderhandelen valt? Door met viertjes om tafel te gaan? Daar kan je nog zeggen "He Jesse, jouw migratiestandpunten staat me niet aan, kunnen we daar een middenweg in vinden of een uitruil qua standpunten doen?".
Ze heeft er duidelijk geen vertrouwen in dat zoiets mogelijk is. Dat is een van de weinige dingen waar ze consequent in is, en ook haar mandaat mee heeft gewonnen. VVD-stemmers zijn zeer bereid om samen te werken met links in de vorm van D66, maar niet met GL. Dat zomaar opgeven wordt waarschijnlijk gezien als kiezersbedrog.

Of dat op de lange termijn de goede strategie is moet nog blijken, maar ik zie niet in waarom ze nu maar meteen die harde verkiezingsbelofte op moet geven zolang er nog wat te halen valt. Voor zover ik weet is bij VVD'ers de verwachting dat de volledige blokkade uiteindelijk wel opgeheven wordt.
  maandag 8 december 2025 @ 12:49:48 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219441664
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Ik snap die plaat voor je kop niet. Eerlijk.

En de tweede vraag blijft onbeantwoord.
Tja, als je eerst maandenlang zonder daarvoor een steekhoudend argument te hebben je kiezers hebt wijsgemaakt dat GL-PvdA een ultiem-extreem-ultra-radicaal-linkse partij is waarmee je echt NÓÓÍT gaat praten dan heb je jezelf wel in een lastige positie gemanoeuvreerd om nog uit terug te krabbelen wanneer de verkiezingsuitslag anders blijkt te zijn dan je had gehoopt waardoor je gedroomde "centrum" (haha)rechts kabinet niet zo vanzelfsprekend is.
Huilen dan.
pi_219441680
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe weet ze dat als ze niet onderhandelt? GLPvdA is op migratie enorm veel rechtser dan de PvdA onder Rutte II, zo moeilijk zou het dus niet moeten zijn.
Wat een onzin, GL doet net alsof migratie helemaal geen probleem is. De constructieve partijen zijn dat station al heel lang gepasseerd, D66 voorop. Dat geeft aan dat GL net zo vastgeroest zit als PVV in haar denkbeelden over dit onderwerp.
pi_219441700
GLPvda heeft niet eens kunnen profiteren van de oppositie zijn van het slechtste kabinet ooit, Zelfs toen verloren ze veel zetels

Dat zou iedereen wakker moeten schudden dat het er niet echt rooskleurig voor ze uitziet voor de eerste kamer straks na de Prov Staten verkeizingen
  maandag 8 december 2025 @ 12:53:18 #17
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219441701
Yesilgoz heeft altijd gezegd: "Ik ga niet in een kabinet met GL." Dus als zij aftreedt kan het wèl.
Na de gemeenteraadsverkiezingen komt er dus gewoon een kabinet over het midden volgens mij. Is ook het meest logisch want Klaver gaat echt niet gedogen. Hij zou gek zijn.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  maandag 8 december 2025 @ 12:54:09 #18
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219441710
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is maar hoe je het uit legt. Rechts (VVD, PVV, FvD, BBB, JA21, SGP) heeft geen meerderheid, had het wel. NSC was stukken rechtser dan het CDA. Dus de kamer is flink naar links opgeschoven, sociaal links (CDA en alles links daarvan) heeft nu een meerderheid, had dat niet.
Sociaaleconomisch is NSC niet rechtser dan CDA, wel conservatiever.

Waar jij op baseert dat CDA bij 'sociaal links' zou horen snap ik nog steeds niet. Qua stemgedrag iig niet en VVD blijft hun eerste voorkeur.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219441715
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Yesilgoz heeft altijd gezegd: "Ik ga niet in een kabinet met GL." Dus als zij aftreedt kan het wèl.
Na de gemeenteraadsverkiezingen komt er dus gewoon een kabinet over het midden volgens mij. Is ook het meest logisch want Klaver gaat echt niet gedogen. Hij zou gek zijn.
Landsbelang je weet toch
  maandag 8 december 2025 @ 12:55:53 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219441724
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:51 schreef MoreDakka het volgende:
De constructieve partijen
En dat zijn volgens jou?
Huilen dan.
pi_219441727
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ze heeft er duidelijk geen vertrouwen in dat zoiets mogelijk is. Dat is een van de weinige dingen waar ze consequent in is, en ook haar mandaat mee heeft gewonnen. VVD-stemmers zijn zeer bereid om samen te werken met links in de vorm van D66, maar niet met GL. Dat zomaar opgeven wordt waarschijnlijk gezien als kiezersbedrog.

Of dat op de lange termijn de goede strategie is moet nog blijken, maar ik zie niet in waarom ze nu maar meteen die harde verkiezingsbelofte op moet geven zolang er nog wat te halen valt. Voor zover ik weet is bij VVD'ers de verwachting dat de volledige blokkade uiteindelijk wel opgeheven wordt.
Dit is trouwens niets nieuws. Tijdens de coalitieonderhandelingen van Rutte IV wilde D66 ook graag GroenLinks erbij houden maar toen al bleken de verschillen onoverbrugbaar omdat Klaver geen migratiedeals met Afrikaanse landen wilde maken.
pi_219441729
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waar jij op baseert dat CDA bij 'sociaal links' zou horen snap ik nog steeds niet. Qua stemgedrag iig niet en VVD blijft hun eerste voorkeur.
Met jou eens
Cda is meer rechts dan links als je ze toch in moet delen
En d66 ook, zitten in dezelfde club als de vvd in de eu
  maandag 8 december 2025 @ 12:57:46 #23
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219441740
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je negeert nu mijn tweede vraag nog een keer. Ik stel die vraag niet zomaar want het is bepalend voor de formatie. Welke levensvatbare stabiele optie zie jij welke VVD zou moeten volgen?
  maandag 8 december 2025 @ 12:58:31 #24
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219441748
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:56 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dit is trouwens niets nieuws. Tijdens de coalitieonderhandelingen van Rutte IV wilde D66 ook graag GroenLinks erbij houden maar toen al bleken de verschillen onoverbrugbaar omdat Klaver geen migratiedeals met Afrikaanse landen wilde maken.
Welke landen hebben nu precies geslaagde migratiedeals met Afrikaanse landen gemaakt? Klaver heeft daar dus gewoon gelijk gekregen; kansloze route.
  maandag 8 december 2025 @ 12:59:17 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219441752
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Met jou eens
Cda is meer rechts dan links als je ze toch in moet delen
En d66 ook, zitten in dezelfde club als de vvd in de eu
Beide partijen parasiteren overigens wel op de linkse kiezer (met de CDA kiezer gevoelig voor de beeldvorming van een te linkse GLPvdA). Dat wel.

Maar jij wil vooral een groot FvD hè?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219441769
Kijk de Poolse president nou:

twitter

quote:
Zoals ik al aankondigde, is Polen vrijgesteld van de opvang van migranten in het kader van het herplaatsingsmechanisme van de EU. #WeDoNotTalk
Des te meer voor ons dus.
pi_219441777
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit.
Als ze gewoon eens ging praten was er voor de kerst gewoon een kabinet. Maar als je je als een kleuter gedraagt en blijft stampvoeten gebeurt er niks.
Ik ben benieuwd wat er overblijft van die partij als er nu opnieuw verkiezingen zouden zijn. Ik hoor van verschillende kanten signalen dat heel veel VVD'ers, buiten de Haagse kliek, helemaal klaar zijn met Yesilgöz.
A mind with a heart of it's own
pi_219441782
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:01 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[ x ]
[..]
Omdat ze al veel Oekraïners opvangen krijgen ze deze uitzondering. Het is de vraag of dit na de Oekraïne oorlog nog steeds geldt. Wel verstandig want daar heb je geen kerstmarkten met betonblokken.
pi_219441790
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:57 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Je negeert nu mijn tweede vraag nog een keer. Ik stel die vraag niet zomaar want het is bepalend voor de formatie. Welke levensvatbare stabiele optie zie jij welke VVD zou moeten volgen?
Ik ben geen VVD-stemmer, dus waarom zou ik dat moeten bepalen? Een minderheidskabinet is een optie en dan moet GL maar gaan bepalen wat een oplossing op bijvoorbeeld stikstof het voor hun waard is. Bijvoorbeeld.
pi_219441792
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:04 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Omdat ze al veel Oekraïners opvangen krijgen ze deze uitzondering. Het is de vraag of dit na de Oekraïne oorlog nog steeds geldt. Wel verstandig want daar heb je geen kerstmarkten met betonblokken.
Wel prettig dat die keuze er is voor ze. :)
pi_219441796
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
GLPvda heeft niet eens kunnen profiteren van de oppositie zijn van het slechtste kabinet ooit, Zelfs toen verloren ze veel zetels

Dat zou iedereen wakker moeten schudden dat het er niet echt rooskleurig voor ze uitziet voor de eerste kamer straks na de Prov Staten verkeizingen
Ik denk dat er aardig was D66-stemmers zijn, die D66 en PVDAGL in de weegschaal hadden afgelopen verkiezingen.

Als Jetten nu blindelings in de gewenste VVD-constructie van een gammel minderheidskabinet stapt zonder met Klaver te praten, dan kan er zomaar weer eens wat terugvloeien. Remember D66 na het 'nieuwe leiderschap' onder Kaag in Rutte 4.

Laten we eerlijk wezen, de muscle-memory van progressief (of links, kies maar wat jij wilt) Nederland is nou ook niet echt bepaald om naar huis te schrijven.
pi_219441800
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:58 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Welke landen hebben nu precies geslaagde migratiedeals met Afrikaanse landen gemaakt? Klaver heeft daar dus gewoon gelijk gekregen; kansloze route.
Huh? Alle deals slagen, er komt minder migratie. Het lost het probleem niet volledig op, dat kan alleen door de buitengrenzen daadwerkelijk te beschermen, maar dit soort deals leveren absoluut winst op. Dat is keer op keer bewezen.
  maandag 8 december 2025 @ 13:09:27 #33
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219441819
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 13:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Huh? Alle deals slagen, er komt minder migratie. Het lost het probleem niet volledig op, dat kan alleen door de buitengrenzen daadwerkelijk te beschermen, maar dit soort deals leveren absoluut winst op. Dat is keer op keer bewezen.
Het ging niet om een Tunesie-deal of een Libie-deal, dat gaat om grensbewaking. Het idee was toen om asielzoekers hier de deporteren naar een Afrikaans land en daar ze vast te laten zetten.
pi_219441841
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 13:06 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Ik denk dat er aardig was D66-stemmers zijn, die D66 en PVDAGL in de weegschaal hadden afgelopen verkiezingen.

Als Jetten nu blindelings in de gewenste VVD-constructie van een gammel minderheidskabinet stapt zonder met Klaver te praten, dan kan er zomaar weer eens wat terugvloeien. Remember D66 na het 'nieuwe leiderschap' onder Kaag in Rutte 4.

Laten we eerlijk wezen, de muscle-memory van progressief (of links, kies maar wat jij wilt) Nederland is nou ook niet echt bepaald om naar huis te schrijven.
Voorlopig is Klaver aan het schoppen naar D66 en CDA die volgens Klaver hun kiezers belazeren

Hij zegt zojuist op tv:
"Al die kiezers in Nederland die hebben gestemd voor verandering worden vandaag belazerd"

Ben benieuwd of dat de nieuwe koers gaat worden , dat alle andere partijen dan die van Klaver hun kiezers belazeren
pi_219441843
Gelukkig waarschijnlijk toch over rechts krijgt VVD zijn zin en mijnheer Jetten gezichtsverlies *O*

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 08-12-2025 15:50:46 ]
blablablabla
pi_219441847
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 13:09 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Het ging niet om een Tunesie-deal of een Libie-deal, dat gaat om grensbewaking. Het idee was toen om asielzoekers hier de deporteren naar een Afrikaans land en daar ze vast te laten zetten.
Het ging om allebei. Maar beide hebben gewerkt, al zijn dat soort dingen niet de oplossing voor het probleem in het algemeen. Daar is grensbewaking voor nodig.
  maandag 8 december 2025 @ 13:16:36 #37
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219441879
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Voorlopig is Klaver aan het schoppen naar D66 en CDA die volgens Klaver hun kiezers belazeren

Hij zegt zojuist op tv:
"Al die kiezers in Nederland die hebben gestemd voor verandering worden vandaag belazerd"

Ben benieuwd of dat de nieuwe koers gaat worden , dat alle andere partijen dan die van Klaver hun kiezers belazeren
pi_219441887
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:02 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Dit.
Als ze gewoon eens ging praten was er voor de kerst gewoon een kabinet. Maar als je je als een kleuter gedraagt en blijft stampvoeten gebeurt er niks.
Ik ben benieuwd wat er overblijft van die partij als er nu opnieuw verkiezingen zouden zijn. Ik hoor van verschillende kanten signalen dat heel veel VVD'ers, buiten de Haagse kliek, helemaal klaar zijn met Yesilgöz.
Ik .oet dat nog zien
Ze komen uit het slechtste kabinet ooit en hebben 'maar" twee zetels verloren
Terwijl sommige andere partijen in die Coalitie compleet weggevaagd of gedecimeerd zijn

En zelfs GLpvda als oppositie verloor veel meer dan de vvd en lijkt geen onderscheidend vermogen te hebben waarom je daar op zou moeten stemmen
pi_219441900
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

Hij zegt zojuist op tv:

Hij zet Jetten nu voor het blok. Wat wil D66, i.p.v. de vraag wat wil Yesilgoz.

Strategisch de juiste keuze, lijkt mij.

Ondertussen wachten we gewoon rustig af tot maart 2026, en anders tot maart 2027.
pi_219441919
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:17 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik .oet dat nog zien
Ze komen uit het slechtste kabinet ooit en hebben 'maar" twee zetels verloren
Terwijl sommige andere partijen in die Coalitie compleet weggevaagd of gedecimeerd zijn

En zelfs GLpvda als oppositie verloor veel meer dan de vvd en lijkt geen onderscheidend vermogen te hebben waarom je daar op zou moeten stemmen
Nu maar 2 zetels inderdaad. Alleen daarvoor ook al 10. Onder haar leiding zijn ze 12 zetels kwijt in 2 jaar tijd en ze gedraagt zich alsof ze leider van de grootste partij is en dik gewonnen heeft. Dat zet kwaad bloed bij een aardig deel van de achterban.
pi_219441928
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 13:18 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Hij zet Jetten nu voor het blok. Wat wil D66, i.p.v. de vraag wat wil Yesilgoz.

Strategisch de juiste keuze, lijkt mij.

Ondertussen wachten we gewoon rustig af tot maart 2026, en anders tot maart 2027.
Ja die Jetten laat het zich kennelijk allemaal maar een beetje aanleunen en spreekt zich niet ech uit
Beetje vraagjes liever niet met ja21 maar toch ook niet uitsluiten
Nu dan toch weer de vvd erbij en een minderheidscombinatje kennelijk ook wel prima vinden

Tijd dat die man de touwtjes eens in handen gaat nemen, nu lijkt het wel de formatie van Yesilgoz

Hij laat het allemaal maar gebeuren
pi_219441934
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 13:21 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Nu maar 2 zetels inderdaad. Alleen daarvoor ook al 10. Onder haar leiding zijn ze 12 zetels kwijt in 2 jaar tijd en ze gedraagt zich alsof ze leider van de grootste partij is en dik gewonnen heeft. Dat zet kwaad bloed bij een aardig deel van de achterban.
Daar was twee maanden geleden dus weinig van te merken, ze verloor er dus "maar' 2
pi_219441961
quote:

[..]
Ohja want de VVD zorgt voor minder migratie? Nochtans bestaat het grootste percentage uit arbeidsmigranten en wie is daar verantwoordelijk voor?
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
pi_219441979
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat een onzin, GL doet net alsof migratie helemaal geen probleem is. De constructieve partijen zijn dat station al heel lang gepasseerd, D66 voorop. Dat geeft aan dat GL net zo vastgeroest zit als PVV in haar denkbeelden over dit onderwerp.
Programma van GLPvdA niet gelezen en nooit debatten gekeken, dus. Je blijft net zo in beeldvorming hangen als Yeşilgöz, gespeend van elke kennis van zaken.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 13:31:01 #45
5428 crew  miss_sly
pi_219441980
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:23 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Daar was twee maanden geleden dus weinig van te merken, ze verloor er dus "maar' 2
In twee jaar van 36 naar 24. Dat is 1/3e deel van je kiezers. Dat is een behoorlijk aantal, dat is niet 'maar'.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219441984
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze koersen nu niet af op een meerderheidskabinet. Maar op een minderheidskabinet. Die gedoogsteun nodig heeft van GLpvda. Dat ie dat niet op voorhand gaat steunen is logisch, dat ligt er namelijk aan wat hij er voor terug kan krijgen.

Belangrijke positie trouwens.
Echt afkoersen daarop is nog geen sprake van. En in welke vorm dan ook daar afspraken over maken zou strategisch heel dom zijn van PvdA/GL. Dan gaan ze namelijk mee in de achterlijke frame van de VVD…
pi_219441995
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:01 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[ x ]
[..]
quote:
Sinds de Russische invasie op 24 februari 2022 zijn 4,7 miljoen mensen uit Oekraïne naar andere delen van Europa gevlucht. Hiervan hebben zeker 4,4 miljoen mensen de Oekraïense nationaliteit. Er vluchtten ruim 1,1 miljoen Oekraïners naar Duitsland en bijna 1 miljoen naar Polen. In Nederland verbleven in februari 2025 bijna 120 duizend Oekraïense vluchtelingen. Dit meldt het CBS op basis van cijfers van Eurostat.
De 4,4 miljoen Oekraïners die naar Europa zijn gevlucht vallen onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming die de Europese Unie op 4 maart 2022 heeft ingesteld. Alle EU en EFTA-landen, zoals IJsland, Noorwegen en Zwitserland, hebben deze richtlijn overgenomen. Het Verenigd Koninkrijk gebruikt een andere regeling. Daar verblijven nog eens 219 duizend mensen die gevlucht zijn uit Oekraïne. Het totaal aantal vluchtelingen komt neer op 11 procent van de totale Oekraïense bevolking.

Relatief de meeste vluchtelingen uit Oekraïne in Tsjechië, Polen en Slowakije

Relatief gezien heeft Tsjechië de meeste Oekraïners opgevangen. Op elke duizend inwoners telt Tsjechië ruim 36 vluchtelingen uit Oekraïne. Ook buurlanden Polen en Slowakije huisvesten relatief veel Oekraïners, respectievelijk 27 en 24 mensen per duizend inwoners.

Sommige landen verder weg van Oekraïne, zoals Ierland, Noorwegen, Finland en IJsland, vangen ook relatief veel Oekraïense vluchtelingen op: respectievelijk 21, 14, 12 en 10 Oekraïners per duizend inwoners. Het Europees gemiddelde ligt rond de 9 mensen per duizend inwoners. Nederland vangt 7 vluchtelingen per duizend inwoners op, minder dan gemiddeld. Relatief gezien vangen Italië en Frankrijk de minste vluchtelingen op, namelijk 3 respectievelijk 1 per duizend inwoners.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)t-oekraine-in-europa

Daarbij tellen we ook nog de verantwoordelijkheid die de Polen op zich nemen om de EU te verdedigen.

Indien onder Schoof 1, Faber en Van Weel structureel weigeren iets van een voet aan de grond te krijgen in Brussel zal het Nederlandse volk krijgen wat het verdient.
pi_219442002
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Vraag het aan het meest sociale kamerlid, Jimmy Dijk. Ook die noemt CDA steeds bij sociaal links.

En sociaal-economisch was NSC een heel stuk rechtser dan het CDA, Omtzigt was niet voor niets de grootste Hoekstrafan binnen heel het CDA. Die zaten juist sociaal-economisch op de uiterstrechtse flank van het CDA.
pi_219442032
Deur valt dicht voor klaver
GLPvda valt weer buiten de formatie

Die fusie is dan ook niet echt geslaagd, het zou een stabiele partij moeten opleveren waar niet omheen gegaan zou kunnen worden maar dat is kennelijk ook al niet gelukt
D66 en CDA denken daar duidelijk anders over
En nou is ie boos op de VVD

https://www.telegraaf.nl/(...)-boos/111045770.html
pi_219442049
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 13:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Programma van GLPvdA niet gelezen
Daar staat letterlijk het woord 'opvangcrisis'. Dus precies wat ik zeg. Leuk geprobeerd _O-
pi_219442050
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 13:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In twee jaar van 36 naar 24. Dat is 1/3e deel van je kiezers. Dat is een behoorlijk aantal, dat is niet 'maar'.
VVD heeft meer zetels dan GL.
pi_219442054
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:22 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ja die Jetten laat het zich kennelijk allemaal maar een beetje aanleunen en spreekt zich niet ech uit
Beetje vraagjes liever niet met ja21 maar toch ook niet uitsluiten
Nu dan toch weer de vvd erbij en een minderheidscombinatje kennelijk ook wel prima vinden

Tijd dat die man de touwtjes eens in handen gaat nemen, nu lijkt het wel de formatie van Yesilgoz

Hij laat het allemaal maar gebeuren
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[ afbeelding ]

Die fusie is dan ook niet echt geslaagd, het zou een stabiele partij moeten opleveren waar niet omheen gegaan zou kunnen worden maar dat is kennelijk ook al niet gelukt

Het zou ook kunnen zijn dat jij, en de Telegraaf, een beetje van de voorbarige conclusies zijn.

We gaan het zien...
pi_219442067
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 13:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
VVD heeft meer zetels dan GL.
Twee zetels veeliezen nadat je met de pvv geregeerd hebt
Tegenover 5 zetels verliezen in de oppositie tegenover dat kabinet

Het is mij wel duidelijk waar de verliezer zit
pi_219442090
Klaver ziet zijn al jaren zo gekoesterde droom van de ministerspost weer in rook opgaan.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_219442103
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Twee zetels veeliezen nadat je met de pvv geregeerd hebt
Tegenover 5 zetels verliezen in de oppositie tegenover dat kabinet

Het is mij wel duidelijk waar de verliezer zit
allebei. Een stevig middenkabinet met de 4 partijen zou het beste zijn. Maarja het is geen poging waard kennelijk
pi_219442114
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 13:04 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Nederland zou ook die uitzonderingspositie moeten krijgen. De afgelopen decennia hebben wij zoveel asielmigranten opgevangen dat we nu in bijna iedere gemeente een AZC moeten hebben en een woningtekort in de sociale huur hebben. Daarnaast is de demografie onherstelbaar veranderd. Wij hebben onze portie wel gehad.

Polen slaat wel met de vuist op tafel, Nederland tekent wel bij het kruisje.
  maandag 8 december 2025 @ 13:59:56 #57
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219442140
quote:

[ afbeelding ]

Bron: De Televaag. :')
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_219442235
quote:

[ afbeelding ]

Snel ouder geworden zeg, doet hem allemaal geen goed blijkbaar.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219442357
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 14:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Snel ouder geworden zeg, doet hem allemaal geen goed blijkbaar.
Heeft ook drie jonge kinderen, jongens volgens mij
Zal ook wel wat vergen
pi_219442445
twitter

Ergens moet ie toch ook gewoon blij zijn dat hij niet in een kabinet plaats hoeft te nemen wat in zijn ogen een genocide fasvciliteert
Hij is daar dan niet verantwoordelijk voor

Hij kan in een gedoogconstructie veel invloed uitoefenen en heeft de rust om de samensmelting van de twee partijen verder te volbrengen
  maandag 8 december 2025 @ 14:46:56 #61
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219442464
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 13:54 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Nederland zou ook die uitzonderingspositie moeten krijgen. De afgelopen decennia hebben wij zoveel asielmigranten opgevangen dat we nu in bijna iedere gemeente een AZC moeten hebben en een woningtekort in de sociale huur hebben. Daarnaast is de demografie onherstelbaar veranderd. Wij hebben onze portie wel gehad.

Polen slaat wel met de vuist op tafel, Nederland tekent wel bij het kruisje.
De situatie van Polen is heel anders, met name natuurlijk de instroom van Oekraïners. Terwijl Polen zelf nog maar net een welvarend land is geworden.

Nederland heeft ondertussen al jaren een benedengemiddelde instroom, en de instroom is de laatste paar jaren enorm gedaald. Het is veel lager dan in 2022 en 2023 (40-50% lager).

Dit is letterlijk al miljoenen keren gezegd. Vermoeiend.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219442484
Schandalig dat Yesilgöz op deze manier beloond wordt voor haar niet-constructieve houding. Al is er nog geen akkoord.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219442502
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 14:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[ x ]
Ergens moet ie toch ook gewoon blij zijn dat hij niet in een kabinet plaats hoeft te nemen wat in zijn ogen een genocide fasvciliteert
Hij is daar dan niet verantwoordelijk voor

Hij kan in een gedoogconstructie veel invloed uitoefenen en heeft de rust om de samensmelting van de twee partijen verder te volbrengen
Waarom zou GL-PvdA moeten gedogen en niet gewoon meeregeren? Beetje raar om van een partij te verwachten om zomaar van alles te steunen terwijl ze verder gepiepeld worden.
  maandag 8 december 2025 @ 14:51:43 #64
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219442507
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 14:48 schreef Tomatenboer het volgende:
Schandalig dat Yesilgöz op deze manier beloond wordt voor haar niet-constructieve houding. Al is er nog geen akkoord.
De donateurs en grootkapitaal achter D66 willen rechts. D66 doet dit altijd sinds het afscheid van Van Mierlo.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219442530
Op zich wel een logische move nu, al word ik nog steeds niet blij van de gedachte dat Dilan nu denkt dat ze alles wel voor elkaar gaat krijgen. Ben benieuwd waarop D66 en CDA gaan inbinden...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219442537
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 14:51 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Waarom zou GL-PvdA moeten gedogen en niet gewoon meeregeren? Beetje raar om van een partij te verwachten om zomaar van alles te steunen terwijl ze verder gepiepeld worden.
Vraag maar bij de baas van dit hele gebeuren
Wie dat is, Dilan of Rob, is nog onduidelijk
pi_219442561
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 14:55 schreef TheVulture het volgende:
Op zich wel een logische move nu, al word ik nog steeds niet blij van de gedachte dat Dilan nu denkt dat ze alles wel voor elkaar gaat krijgen. Ben benieuwd waarop D66 en CDA gaan inbinden...
De vraag is ook welke prijs Yesilgoz mag gaan betalen om straks de stikstofplannen aan een meerderheid te helpen want dat gaat nooit lukken over rechts.
pi_219442564
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 14:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Vraag maar bij de baas van dit hele gebeuren
Wie dat is, Dilan of Rob, is nog onduidelijk
Ik denk dat Dilan dat lekker mag gaan uitleggen als ze haar plannen op tafel legt.
pi_219442572
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 14:59 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik denk dat Dilan dat lekker mag gaan uitleggen als ze haar plannen op tafel legt.
Het enige wat Dilan goed kan is dingen niet willen. We hebben haar behalve op nihilistische politiek nog nooit op een visie kunnen betrappen.
pi_219442618
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 14:51 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ze zullen vast wel bereid zijn het een en ander te steunen in ruil voor het niet bezuinigen op zorg en sociale zekerheid. Kunnen ze dat bij de volgende verkiezingen als slogan gebruiken.
pi_219442620
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:00 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het enige wat Dilan goed kan is dingen niet willen. We hebben haar behalve op nihilistische politiek nog nooit op een visie kunnen betrappen.
Daarom goed om eens vast te leggen wat ze wil en hoe ze het wil bereiken.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:06:22 #72
236264 crew  capricia
pi_219442621
quote:
Formatie uit impasse: D66, VVD en CDA gaan met elkaar om tafel

De kortdurende impasse in de formatie is doorbroken: D66, CDA en VVD gaan de komende tijd met elkaar om tafel om verder te praten over de vorming van een nieuw kabinet. GroenLinks-PvdA-leider Jesse Klaver is hier zéér chagrijnig over. Om 17 uur geeft informateur Sybrand Buma een toelichting. Volg het hier.

[..]
En even voor de mensen hier. Jetten is niet gezwicht voor Yeşilgöz.
quote:
Is Jetten dan gezwicht voor de druk van de VVD, zoals Klaver suggereert? „Niemand is gezwicht voor niemand”, meldt Jetten fel. Hij heeft zich gewoon ‘braaf’ gehouden aan het huiswerk van de informateur om met elkaar in contact te blijven en te bekijken: hoe kunnen we vooruit.
https://www.ad.nl/politie(...)r-om-tafel~a897b790/
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219442642
Mocht het uiteindelijk daadwerkelijk tot een akkoord komen ben ik benieuwd hoe stabiel dat minderheidskabinet gaat worden.

Ik denk daarnaast dat het D66 gaat bijten. D66 heeft immers behoorlijk wat centrumlinkse kiezers aan zich weten te binden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219442651
quote:
14s.gif Op maandag 8 december 2025 15:06 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ze zullen vast wel bereid zijn het een en ander te steunen in ruil voor het niet bezuinigen op zorg en sociale zekerheid. Kunnen ze dat bij de volgende verkiezingen als slogan gebruiken.
Versoepelen ontslagrecht is ook zoiets. Het zou inderdaad best eens kunnen dat ze meer kunnen eisen in een rol buiten de coalitie, wat de rol van de VVD nog dubieuzer zou maken. Maar we zullen het wel zien.
pi_219442663
Vieze snert VVD
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:16:59 #76
236264 crew  capricia
pi_219442717
En het eindverslag komt vandaag.
quote:
Informateur Buma komt vandaag al met eindverslag, VVD zal aanschuiven bij inhoudelijke onderhandelingen
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20251208

Oh, en volgens de NRC gaat GL-Pvda niet gedogen.
Vraag me af wat voor levensvatbaar minderheidskabinet je dan kunt krijgen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 15:20:01 #77
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219442743
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Mocht het uiteindelijk daadwerkelijk tot een akkoord komen ben ik benieuwd hoe stabiel dat minderheidskabinet gaat worden.

Ik denk daarnaast dat het D66 gaat bijten. D66 heeft immers behoorlijk wat centrumlinkse kiezers aan zich weten te binden.
Dat zal dan vooral liggen aan hoe effectief dat kabinet zaken voor elkaar kan krijgen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219442774
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 15:16 schreef capricia het volgende:
[..]

Beetje stoere taal van Klaver, eerder gaf ie aan dat hij zich wel kon vinden in de inhoud van het plan van D66 en het CDA.
  maandag 8 december 2025 @ 15:26:02 #79
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219442796
quote:
[..]

Buma in de zak!
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 8 december 2025 @ 15:27:25 #80
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219442813
quote:
[..]

Zoals ik het zie is dat de enige levensvatbare mogelijkheid voor een snel kabinet. Dan hebben ze draagvlak om stikstofplannen door de 2e kamer te jassen en kunnen ze 'iets' doen aan asiel- en migratie wat dan aan de VVD toegerekend zal worden.

Ook zal het dan niet zo snel opvallen dat de VVD gewoon ordinair in bed is gestapt met PvdA-GL op stikstof.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219442814
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:23 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Beetje stoere taal van Klaver, eerder gaf ie aan dat hij zich wel kon vinden in de inhoud van het plan van D66 en het CDA.
quote:
Jesse Klaver van GroenLinks-PvdA schrijft op X dat hij "voldoende aanknopingspunten" ziet om te gaan praten. "Goed dat D66 en CDA inhoudelijk bruggen proberen te slaan tussen partijen. Het is nog niet sociaal en groen genoeg, maar we zien voldoende aanknopingspunten voor inhoudelijke onderhandelingen over een meerderheidskabinet. Zodat er echt iets gaat veranderen voor gewone mensen",
Dit was zijn reactie. Hij zag het als een goede basis voor onderhandelingen. Niet dat hij zich in het hele plan wel kon vinden. Lijkt me ook logisch want GL/PvdA gaat niet zomaar meewerken aan bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid en versoepelen ontslagrecht, helemaal niet vanuit de oppositie.
pi_219442838
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 14:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nederland heeft ondertussen al jaren een benedengemiddelde instroom, en de instroom is de laatste paar jaren enorm gedaald. Het is veel lager dan in 2022 en 2023 (40-50% lager).

Het concept ‘cumulatief’ lijkt maar niet door te dringen in deze discussie.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:30:36 #83
5428 crew  miss_sly
pi_219442862
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:23 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
De vraag is wat voor plan er komt te liggen als VVD mee gaat praten. Kan best dat hij zich dan niet zo kan vinden in de inhouden.

En verder dit
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
[..]
Dit was zijn reactie. Hij zag het als een goede basis voor onderhandelingen. Niet dat hij zich in het hele plan wel kon vinden. Lijkt me ook logisch want GL/PvdA gaat niet zomaar meewerken aan bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid en versoepelen ontslagrecht, helemaal niet vanuit de oppositie.
pi_219442863
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:27 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Zoals ik het zie is dat de enige levensvatbare mogelijkheid voor een snel kabinet. Dan hebben ze draagvlak om stikstofplannen door de 2e kamer te jassen en kunnen ze 'iets' doen aan asiel- en migratie wat dan aan de VVD toegerekend zal worden.

Ook zal het dan niet zo snel opvallen dat de VVD gewoon ordinair in bed is gestapt met PvdA-GL op stikstof.
Alleen zullen de oppositiepartijen niet zo happig zijn om daaraan mee te werken. BBB zal alleen willen meewerken aan asiel en migratie als er niets gebeurd op stikstofgebied en PvdA/GL zal ook eisen stellen voor hun steun aan het stikstofbeleid.
pi_219442896
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:30 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Alleen zullen de oppositiepartijen niet zo happig zijn om daaraan mee te werken. BBB zal alleen willen meewerken aan asiel en migratie als er niets gebeurd op stikstofgebied en PvdA/GL zal ook eisen stellen voor hun steun aan het stikstofbeleid.
BBB is al zowat weggesaneerd, die lege brulboeien hebben weinig meer te zeggen.
pi_219442904
quote:
[..]

Maar wat betekent ‘gedogen’ in deze context? Betekent het dat Klaver direct een motie van wantrouwen zal indienen? Of betekent het dat hij niet automatisch alle voorstellen zal steunen?
Dat laatste lijkt me niet zo’n probleem. Het lijkt me niet dat als dit minderheidskabinet met concrete plannen komt om de stikstofuitstoot omlaag te brengen, Klaver dan tegen zal stemmen.
  maandag 8 december 2025 @ 15:36:37 #87
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219442922
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:30 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat wordt een uitdaging in de eerste kamer. Maar daar gebeurt deze termijn ook het e.e.a. als ze het kunnen rekken.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219442925
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:34 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Maar wat betekent ‘gedogen’ in deze context? Betekent het dat Klaver direct een motie van wantrouwen zal indienen? Of betekent het dat hij niet automatisch alle voorstellen zal steunen?
Dat laatste lijkt me niet zo’n probleem. Het lijkt me niet dat als dit minderheidskabinet met concrete plannen komt om de stikstofuitstoot omlaag te brengen, Klaver dan tegen zal stemmen.
In het slechtste geval begrotingen wegstemmen, in het beste geval meewerken met stikstof etc als daar goede concessies tegenover staan verwacht ik.
pi_219442935
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:36 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat wordt een uitdaging in de eerste kamer. Maar daar gebeurt deze termijn ook het e.e.a. als ze het kunnen rekken.
Er is echter geen garantie dat de formatie in de Eerste Kamer in 2027 het minderheidskabinet beter gezind is. Voor hetzelfde geld wint PVV dat dik over rechts en PvdA/GL over links en dan blijf je in deze patstelling zitten. Of is alleen over links nog een mogelijkheid omdat Wilders dit kabinet in alles wil gaan dwarsbomen.
pi_219442948
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:38 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Er is echter geen garantie dat de formatie in de Eerste Kamer in 2027 het minderheidskabinet beter gezind is. Voor hetzelfde geld wint PVV dat dik over rechts en PvdA/GL over links en dan blijf je in deze patstelling zitten. Of is alleen over links nog een mogelijkheid omdat Wilders dit kabinet in alles wil gaan dwarsbomen.
Dat lijkt mij sowieso een zekerheid.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:40:27 #91
236264 crew  capricia
pi_219442950
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:34 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Ik ga even heel cynisch zijn:
Dan is het zaak dat het minderheidskabinet niet direct begint met dat stikstofdossier. Bij voldoende stappen heeft Klaver namelijk geen reden meer om de coalitie overeind te houden. Zijn punt is immers binnen.

Het maakt het er echt allemaal niet makkelijker op.
Ik hoop maar op een creatieve oplossing, of een geitenpaadje of een inlegvelletje ergens tijdens de formatie.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219442957
quote:

[..]
Wilders dwarsboomt sowieso alles, zelfs als ie zelf in het kabinet zit :')
pi_219442966
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 15:41 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Wilders dwarsboomt sowieso alles, zelfs als ie zelf in het kabinet zit :')
_O-
pi_219442975
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:20 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat zal dan vooral liggen aan hoe effectief dat kabinet zaken voor elkaar kan krijgen.
Ja, gewoon helemaal niets.

Dit tweede stuk tekst onder Buma wordt gewoon weer een stukje tijdrekken tot de gemeenteraadsverkiezingen.

D66 is gewoon gedwongen om met VVD te praten, maar als er geen basis is om met een minderheidscoalitie zonder iets van gedoogsteun aan de gang te gaan is dit ook gewoon een doodlopende weg. Ze hebben met die Nederlandse vlaggen staan zwaaien en staan nu zij-en-zij met de constructieve Bontebal, dus het positieve showtje moet nog even voortduren. Ik mag toch hopen dat dit ook gewoon een show voor de bühne is van Jetten.
  maandag 8 december 2025 @ 15:44:34 #95
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219442979
quote:

[..]
Daar heb je gelijk in. Maar dat duurt allemaal nog even en je zult in eerste instantie toch plannen moeten gaan maken.

En imo lukt dat momenteel alleen met een minderheidskabinet.
pi_219442981
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 15:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ga even heel cynisch zijn:
Dan is het zaak dat het minderheidskabinet niet direct begint met dat stikstofdossier. Bij voldoende stappen heeft Klaver namelijk geen reden meer om de coalitie overeind te houden. Zijn punt is immers binnen.

Het maakt het er echt allemaal niet makkelijker op.
Ik hoop maar op een creatieve oplossing, of een geitenpaadje of een inlegvelletje ergens tijdens de formatie.
Het grote probleem is dat Klaver iets van formaat terug wil voor zijn steun op bepaalde dossiers. En als het kabinet gaat bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid is dat eigenlijk een middelvinger richting GL PvdA waardoor de steun op stikstof nog lastiger wordt. Je kunt natuurlijk wel denken dat je alle dossiers apart gaat proberen te regelen maar dan is er voor de oppositie echt geen enkele reden meer om iets te steunen. Dus er zal toch iets van een (informele) deal moeten komen om dit te regelen want zonder stikstofakkoord, kunnen heel veel andere plannen sowieso niet.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:48:13 #97
236264 crew  capricia
pi_219443006
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het grote probleem is dat Klaver iets van formaat terug wil voor zijn steun op bepaalde dossiers. En als het kabinet gaat bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid is dat eigenlijk een middelvinger richting GL PvdA waardoor de steun op stikstof nog lastiger wordt. Je kunt natuurlijk wel denken dat je alle dossiers apart gaat proberen te regelen maar dan is er voor de oppositie echt geen enkele reden meer om iets te steunen. Dus er zal toch iets van een (informele) deal moeten komen om dit te regelen want zonder stikstofakkoord, kunnen heel veel andere plannen sowieso niet.
I know.

Ik zou ze ook willen adviseren om zeker de financiële paragraaf niet te vergeten. Want wat gaat waarvandaan betaald worden? Of laten we de staatsschuld maar gewoon oplopen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 8 december 2025 @ 15:48:14 #98
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219443007
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
CDA en D66 willen op zichzelf al stevige stikstofsaneringen. Als dat in stemming wordt gebracht stemmen ze (PvdA-GL) gewoon voor lijkt me?
pi_219443022
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:48 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
CDA en D66 willen op zichzelf al stevige stikstofsaneringen. Als dat in stemming wordt gebracht stemmen ze (PvdA-GL) gewoon voor lijkt me?
Voor die stikstofsanering willen ze het stikstoffonds voor de gebiedsplannen weer in het leven roepen. Dat gaat om vele miljarden dus je kunt dit niet los zien van de hele begroting. Bovendien is politiek is complexer dan alleen een dossier beoordelen. Voor die steun wil GL PvdA dan iets terug voor hun achterban. En dat is extreem ingewikkeld als je als kabinet op sociale zekerheid en zorg beleid voert dat nogal ver af staat van GL PvdA.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:53:13 #100
5428 crew  miss_sly
pi_219443036
Het is overigens nog steeds een 'tussenstap' en nog geen eindstation.
  maandag 8 december 2025 @ 15:54:23 #101
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219443046
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:50 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Voor die stikstofsanering willen ze het stikstoffonds voor de gebiedsplannen weer in het leven roepen. Dat gaat om vele miljarden dus je kunt dit niet los zien van de hele begroting. Bovendien is politiek is complexer dan alleen een dossier beoordelen. Voor die steun wil GL PvdA dan iets terug voor hun achterban. En dat is extreem ingewikkeld als je als kabinet op sociale zekerheid en zorg beleid voert dat nogal ver af staat van GL PvdA.
Ik begrijp wat je zegt. In de basis lijkt me het steunen van stikstofmaatregelen iets voor de achterban van GL/PvDa. Net zoals strengere asielmaatregelen waarschijnlijk gesteund worden door de PVV.

Overigens zullen beide partijen tegen bezuinigingen op de zorg zijn. Daar zal dan iets anders op bedacht moeten worden.

Zou je zo geen hoofdlijnenakkoord bij elkaar kunnen sjacheren?
pi_219443052
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 15:53 schreef miss_sly het volgende:
Het is overigens nog steeds een 'tussenstap' en nog geen eindstation.
Daarom, gewoon positief blijven en hopen op een meerderheidscoalitie. Tegen beter weten in, maar ben dat negatieve gedoe zoooo zat.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 16:03:15 #103
236264 crew  capricia
pi_219443102
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Daarom, gewoon positief blijven en hopen op een meerderheidscoalitie. Tegen beter weten in, maar ben dat negatieve gedoe zoooo zat.
Ja. Ik vind het ook wel vreemd dat Klaver ook helemaal niet meer mee praat. Hij was maar een half uurtje binnen.

Je zou nog iets kunnen verwachten met een basisregeerakkoord met dit motorblok en daarnaast twee deelakkoorden (wat doen we samen met links, en wat met rechts) of verzin maar iets creatiefs.

Maar misschien gaan ze nu de basis verder bespreken?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 8 december 2025 @ 16:20:20 #104
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219443218
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 16:03 schreef capricia het volgende:

Je zou nog iets kunnen verwachten met een basisregeerakkoord met dit motorblok en daarnaast twee deelakkoorden (wat doen we samen met links, en wat met rechts) of verzin maar iets creatiefs.

- Stabiel bestuur.
- Verzin maar iets creatiefs.

Uit die twee kan je er, in het beste geval, maar één kiezen. We hebben allemaal gezien hoe de "verzin maar iets creatiefs" van de laatste 25 jaar uitgepakt hebben.
Huilen dan.
pi_219443257
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 16:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
- Stabiel bestuur.

Uit die twee kan je er, in het beste geval, maar één kiezen. We hebben allemaal gezien hoe de "verzin maar iets creatiefs" van de laatste 25 jaar uitgepakt hebben.
Voor stabiel bestuur heb je eigenlijk een coalitie nodig zonder VVD, want die laat de boel toch weer klappen zodra het hen goed uitkomt.
pi_219443269
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 16:25 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Voor stabiel bestuur heb je eigenlijk een coalitie nodig zonder VVD, want die laat de boel toch weer klappen zodra het hen goed uitkomt.
Ach ja, 'stabiel' betekent vooral 'waar ik het mee eens ben'.
pi_219443276
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 16:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ach ja, 'stabiel' betekent vooral 'waar ik het mee eens ben'.
Nee stabiel betekent de vier jaar uitzitten. Dat lukt vrijwel nooit wanneer VVD in de coalitie zit.
pi_219443287
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 16:29 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Nee stabiel betekent de vier jaar uitzitten. Dat lukt vrijwel nooit wanneer VVD in de coalitie zit.
Net zo min als met D66 of CDA _O-

Laat die rancune toch gaan joh.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 16:32:38 #109
236264 crew  capricia
pi_219443295
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 16:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
- Stabiel bestuur.

Het zijn de woorden van Jetten.
Volgens hem moet je denken in ‘creatieve oplossingen’.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 08-12-2025 16:37:47 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219443321
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 16:29 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219443328
Oh ja, de LPF zat ook in de regering _O-
pi_219443343
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 16:38 schreef nostra het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
PvdA in 4 kabinetten? Ik kom tot Kok 2, Balkenende 4 en Rutte 2. Is dit een AI slop plaatje?

En VVD heeft er in 9 gezeten, niet 7. Kok 2, Balkende 1,2,4, Rutte 1 t/m 4 en Schoof 1.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 16:47:19 #113
236264 crew  capricia
pi_219443362
De Speld is er niets bij. Die kop van het artikel. :D
quote:
Enthousiasme voor minderheidskabinet met D66, VVD en CDA groeit bij kiezers: 'Lijkt meest stabiele combinatie'

https://eenvandaag.avrotr(...)le-combinatie-162153

Maar ook de achterban van D66 en CDA is nu voor.

quote:
'Ligt nu voor de hand'

In onze laatste peiling zegt nu ook de meerderheid van de kiezers van D66 (62 procent) en het CDA (65 procent) een coalitie met alleen de VVD te zien zitten. "De VVD wil overduidelijk niet met GroenLinks-PvdA, D66 wil niet met JA21. Ik begin in te zien dat in het kader van stabiliteit en bewegingsruimte, de minderheidsvariant met VVD het meest voor de hand ligt", zegt een kiezer van D66.

Dat bevestigt een CDA-kiezer: "Ik zie te veel kansen op problemen bij de mogelijke meerderheidskabinetten. Daarom kies ik voor een minderheidskabinet met D66, CDA en VVD. Dit lijkt me nu de meest stabiele combinatie." Ook de steun onder VVD-kiezers is toegenomen de afgelopen weken.
We worden wel klaargestoomd.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 8 december 2025 @ 16:58:33 #114
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219443422
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Leuk zo'n lijstje. Fijn als er ook bij staat wie het liet klappen en waarom.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 16:58:34 #115
pi_219443423
In een tijd waarin we knopen moeten doorhakken gaan stuntelen met een minderheidskabinet is wel weer een teleurstelling.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219443446
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 16:42 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
PvdA in 4 kabinetten? Ik kom tot Kok 2, Balkenende 4 en Rutte 2. Is dit een AI slop plaatje?

En VVD heeft er in 9 gezeten, niet 7. Kok 2, Balkende 1,2,4, Rutte 1 t/m 4 en Schoof 1.
VVD in Balkenende 1,2,3, niet in 4. :P
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 17:06:04 #117
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219443464
Yes. We kunnen verder!
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  maandag 8 december 2025 @ 17:07:56 #118
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219443470
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 16:58 schreef Straatcommando. het volgende:
In een tijd waarin we knopen moeten doorhakken gaan stuntelen met een minderheidskabinet is wel weer een teleurstelling.
Waarom? Wat heb je op dit moment aan scherpe tegenstellingen binnen de coalitie?

Volgens mij leidt juist dat tot instabiliteit.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:11:02 #119
pi_219443481
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:07 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Waarom? Wat heb je op dit moment aan scherpe tegenstellingen binnen de coalitie?

Volgens mij leidt juist dat tot instabiliteit.
Omdat je nu voor een meerderheid in de kamer moet gaan shoppen.
pi_219443505
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 16:47 schreef capricia het volgende:
[..]

[..]
Inhoudelijk zitten die drie ook niet enorm ver van elkaar. Zeker op de voor die partij belangrijke zaken is het redelijk koek en ei.
  maandag 8 december 2025 @ 17:13:29 #121
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219443506
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 16:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Het ergste is nog dat het gebeurt met grietje Dilan die, naast het feit dat ze onderdeel was van de ellende, het huidige kabinet fantastisch vindt.
  maandag 8 december 2025 @ 17:13:55 #122
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219443512
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:11 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Correct. Maar dan wel vanuit een stabiel minderheidskabinet. De vorige keer hadden we op papier ook een meerderheid en dat was niets anders dan bonje.

Nu moeten ze op elk dossier aan het werk. En er is volgens mij wel ruimte om overal knopen door te hakken.

Hoe zoiets er dan uit ziet richting de eerste kamer is dan vers 2.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:14:53 #123
pi_219443515
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:13 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Het ergste is nog dat het gebeurt met grietje Dilan die, naast het feit dat ze onderdeel was van de ellende, het huidige kabinet fantastisch vindt.
Er blijven consequent heel veel mensen op stemmen, dus echt afgestraft worden ze niet.

Niet dat ik dat begrijp, maar goed.
pi_219443522
quote:

[..]
Maar wel met een stabiele minderheid die dicht bij elkaar ligt op de meeste onderwerpen.
pi_219443524
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:14 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Er blijven consequent heel veel mensen op stemmen, dus echt afgestraft worden ze niet.

Misschien willen ze wel rust in de portemonnee, graag hun huis kunnen blijven betalen of geen belasting schijven van 65%.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:16:07 #126
pi_219443526
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:13 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Correct. Maar dan wel vanuit een stabiel minderheidskabinet. De vorige keer hadden we op papier ook een meerderheid en dat was niets anders dan bonje.

Nu moeten ze op elk dossier aan het werk. En er is volgens mij wel ruimte om overal knopen door te hakken.

Ah zo.

Dat klopt, maar de vvd heeft al een keer een kabinet laten klappen om helemaal niks.

Gelukkig zit de pvv er niet bij.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:17:18 #127
pi_219443535
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Misschien willen ze wel rust in de portemonnee of graag hun huis kunnen blijven betalen.
Rust in de portemonnee en alles wat Nederland mooi maakt door de plee lijkt er meer op, ja.

Bovendien klopt het niet eens.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:18:20 #128
pi_219443539
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Maar wel met een stabiele minderheid die dicht bij elkaar ligt op de meeste onderwerpen.
Dat is waar, maar net dan blijft wel staan dat ze afhankelijk zijn van andere partijen voor een meerderheid en die zullen niet zomaar bij het kruisje tekenen.
pi_219443556
Ook informateur Buma heeft last van het Rutte-virus, lekker vooruit schuiven die hap.
  maandag 8 december 2025 @ 17:23:24 #130
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219443564
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:13 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Dat laatste vind ik dan wel weer apart. Zoveel keus is er niet in vers 2. Die keuze bestaat uit GL/PvdA of BBB. Het is niet alsof je heel veel te shoppen hebt wat dat betreft.
  maandag 8 december 2025 @ 17:24:23 #131
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219443567
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:14 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Angst voor de portemonnee denk ik. Mensen met veel geld, een hypotheek of een onderneming, die bang zijn dat gl/PvdA ze alles afneemt.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:26:09 #132
pi_219443579
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:24 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Angst voor de portemonnee denk ik. Mensen met veel geld, een hypotheek of een onderneming, die bang zijn dat gl/PvdA ze alles afneemt.
Dat blijf ik raar vinden, want de VVD is niet zo goed voor die mensen als ze zelf denken net zo min dat GL/PvdA zo slecht voor ze is als ze denken.
  maandag 8 december 2025 @ 17:27:50 #133
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219443592
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat blijf ik raar vinden, want de VVD is niet zo goed voor die mensen als ze zelf denken net zo min dat GL/PvdA zo slecht voor ze is als ze denken.
Sadomasochisme voor Jan met de pet om op VVD te stemmen.
  maandag 8 december 2025 @ 17:31:12 #134
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219443618
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:23 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Dat laatste vind ik dan wel weer apart. Zoveel keus is er niet in vers 2. Die keuze bestaat uit GL/PvdA of BBB. Het is niet alsof je heel veel te shoppen hebt wat dat betreft.
Er ontstaat wel een vreemde dynamiek waardoor je wellicht plannen steunt in de 2e kamer waar in de 1e kamer geen steun voor is. Ik verwacht dat daar nog wat extra werk moet worden verricht om een meerderheid te krijgen.
  maandag 8 december 2025 @ 17:42:20 #135
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219443714
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Pvda bestaat niet meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219443723
Je zou natuurlijk ook gewoon die Eerste Kamer afschaffen of directer kiezen. Maar goed, het land gijzelen via de EK wordt gezien als constructief hier.
  maandag 8 december 2025 @ 17:43:39 #137
323876 michaelmoore
pi_219443727
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:13 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
het is een midden kabinet , die steun moet zoeken , ook bij GL en PVV
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 8 december 2025 @ 17:44:24 #138
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219443741
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Alweer zo een AI lijstje? Rechtse Leugenaars brigade staat paraat!

PvdA heeft sinds 2000 in drie kabinetten gezeten, niet vier.

ChristenUnie heeft zeker niet in vier kabinetten gezeten. Lariekoek.

Mooi bewijs voor de rechtse AI bias waar ik het over had!
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 17:45:16 #139
236264 crew  capricia
pi_219443752
Van de NOS:

quote:
Buma wil dat D66, VVD en CDA basis vormen voor "stabiel kabinet"

Informateur Buma raadt D66, VVD en CDA een akkoord voor te bereiden dat de basis moet worden van "een stabiel kabinet". Dat kan dus om een meerderheidskabinet gaan, maar hij noemt ook de optie dat de drie partijen deelafspraken gaan maken met andere partijen in de Eerste en Tweede Kamer.

Wat betreft Buma moeten de partijen nu wel echt richting een eindakkoord gaan, al durft hij niet voorspellen of de gesprekken "een eindstap of tussenstap" zijn. De informateur koppelt ook geen deadline aan de gesprekken. Dat kan de Tweede Kamer wel zelf nog doen, in het debat van woensdag.
Dus het liefst met zijn drieën een eindakkoord schrijven. En deelafspraken met anderen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219443765
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:43 schreef MoreDakka het volgende:
Je zou natuurlijk ook gewoon die Eerste Kamer afschaffen of directer kiezen. Maar goed, het land gijzelen via de EK wordt gezien als constructief hier.
Dit, zowel links als rechts, het nut van de eerste kamer is er echt wel maar zoals het nu wordt ingezet heeft het helemaal niks meer te maken met de taakstelling.
  maandag 8 december 2025 @ 17:46:03 #141
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219443766
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 16:47 schreef capricia het volgende:
[..]

[..]
'Acceptabel' is niet hetzelfde als 'voor'. Let op de vraagstelling en keuzeopties!

Dat één-derde van de CDA kiezers dit niet acceptabel vindt mag wel in de krant.

Maar goed, het EenVandaag panel is toch wel wat manipulatief en onbetrouwbaar.
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 17:50:05 #142
236264 crew  capricia
pi_219443820
quote:
:D
De Denemarken-variant. Die regeren dan ook vaker met minderheden. En werken met blokvorming (wel interessant trouwens). En geen eerste kamer.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:50:17 #143
pi_219443821
quote:
Het is eigenlijk veel gekker dat de EK die rol op zich heeft genomen.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 17:51:40 #144
236264 crew  capricia
pi_219443835
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het is eigenlijk veel gekker dat de EK die rol op zich heeft genomen.
Dan moet je die vervangen door een constitutioneel hof.
Zodat in elk geval de wetten nog (al is het dan dus achteraf)getoetst kunnen worden of ze niet strijdig zijn met de grondwetten enzo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:53:02 #145
pi_219443848
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 17:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan moet je die vervangen door een constitutioneel hof.
Zodat in elk geval de wetten nog (al is het dan dus achteraf)getoetst kunnen worden of ze niet strijdig zijn met de grondwetten enzo.
Ja dat was er misschien van gekomen door nsc, maar ja. Iets met een nachtkaars.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 17:54:05 #146
236264 crew  capricia
pi_219443854
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ja dat was er misschien van gekomen door nsc, maar ja. Iets met een nachtkaars.
Zo kun je dat wel noemen ja.
En gewoon met de PVV gaan regeren hè.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:55:25 #147
pi_219443868
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 17:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Zo kun je dat wel noemen ja.
En gewoon met de PVV gaan regeren hè.
Damned if you do, damned if you don't. Ik snap vanuit plichtsbesef wel waarom ze het gedaan hebben, maar het was om meerdere redenen niet verstandig. Nu is het hele avontuur voorbij.
  maandag 8 december 2025 @ 17:56:51 #148
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219443875
Laat ze nou maar eerst eens een fatsoenlijk kabinet vormen voordat we gaan nadenken over hoe de democratische structuur anders moet.
Huilen dan.
pi_219443881
Vindt het wel bijzonder dat Dilan nu iets meer ontdooid is richting GL-PvdA. Geen coalitie maar ‘parlementaire samenwerking is nodig’. Toch de druk gevoeld ergens?
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219443883
quote:
Makkelijker gezegd dan gedaan. Dat vereist een grondwetswijziging en dan moet de Tweede Kamer ook fors worden uitgebreid om de taak van de Eerste Kamer over te nemen en eventueel een constitutionele hof komen om een deel van de taak van de Eerste Kamer over te nemen.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 17:59:02 #151
pi_219443886
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 17:56 schreef Isdatzo het volgende:
Laat ze nou maar eerst eens een fatsoenlijk kabinet vormen voordat we gaan nadenken over hoe de democratische structuur anders moet.
Je kunt toch niet ontkennen dat de EK of op zijn minst bepaalde partijen/senatoren op een stoel zijn gaan zitten die niet voor hen is? Ik vind het bizar dat er politieke spelletjes worden gespeeld tot aan complete blokkades aan toe.
pi_219443889
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 17:57 schreef Nexum het volgende:
Vindt het wel bijzonder dat Dilan nu iets meer ontdooid is richting GL-PvdA. Geen coalitie maar ‘parlementaire samenwerking is nodig’. Toch de druk gevoeld ergens?
Ik hoop dat deze ontdooiing beantwoord wordt met een middelvinger.
pi_219443938
quote:

[..]
Mooi. Laat ze hun werk maar zien. Een kleine machtsverschuiving van het kabinet naar de Kamer. Geeft ook meer waarde aan de debatten.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 8 december 2025 @ 18:07:48 #154
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219443941
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 17:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Misschien willen ze wel rust in de portemonnee, graag hun huis kunnen blijven betalen of geen belasting schijven van 65%.
Zoals je al 1000x verteld is: dat wil GLPvdA óók niet...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 8 december 2025 @ 18:10:05 #155
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219443955
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je kunt toch niet ontkennen dat de EK of op zijn minst bepaalde partijen/senatoren op een stoel zijn gaan zitten die niet voor hen is? Ik vind het bizar dat er politieke spelletjes worden gespeeld tot aan complete blokkades aan toe.
Dat speelt vooral bij de (vaak onbetrouwbare) kleine partijtjes of nieuwe partijen waar vooral intern strijd gevoerd wordt. Lijkt me geen argument om de hele boel maar op de schop te gooien.
Huilen dan.
pi_219443960
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
De EK is toch ook gewoon een politiek orgaan en als zodanig ontworpen (oorspronkelijk overigens vooral om al progressieve gekkigheid tegen te houden)?
pi_219443988
quote:
Heeft niets met ontdooien te maken. Eerder een trap na.

Je mag niet op mijn kinderfeestje komen, maar ik verwacht wel dat je je cadeautjes de dag erna aan mijn deur af komt geven.

[ Bericht 1% gewijzigd door probeer op 08-12-2025 18:35:12 ]
  maandag 8 december 2025 @ 18:16:23 #158
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219443996
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 17:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het is een midden kabinet , die steun moet zoeken , ook bij GL en PVV
Het flikkert mij niet aan welke kant van het spectrum ze staan. Als het maar niet van die ellende is zoals het afgelopen jaar en daar was Dilan gewoon onderdeel van.

Ik wil degelijk beleid waarbij men rekening houdt met alle mensen en ophoudt met die fucking verzuiling.
pi_219443997
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 18:07 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Kwartje gaat bij hem toch niet vallen. Hij is er heilig van overtuigd en alle argumenten tegen filtert hij weg door zijn cognitieve dissonantie hierover.
  maandag 8 december 2025 @ 18:19:27 #160
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219444015
quote:

[..]
Men is als de dood voor GL. Die zijn zo’n beetje de belichaming van het kwaad volgens sommigen.
pi_219444032
En Jesse lijkt vooralsnog terecht te reageren met een 'fuck die shit, als ik niet mag komen dan kan je de tering krijgen met je cadeautjes en je gehele kankerfeestje. Verlies mijn nummer. Kut!'

Want zo werkt het natuurlijk niet he. Dat Dilan, Rob en meneer Fatsoen lekker hun eigen ding gaan doen expliciet zonder Jesse's inbreng of inspraak, maar wanneer het ze dan soms ietsjes te heet onder de voeten wordt bij Joost, Geert en co. en laatstgenoemden te veel radicale shit eisen, Jesse even de hete kastanjes uit het vuur mag komen halen. En daarbij natuurlijk dankbaar zijn voor de kruimels, want lANdSbElaNg 8)7

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 08-12-2025 18:34:02 ]
pi_219444043
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:16 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Het flikkert mij niet aan welke kant van het spectrum ze staan. Als het maar niet van die ellende is zoals het afgelopen jaar en daar was Dilan gewoon onderdeel van.

Ik wil degelijk beleid waarbij men rekening houdt met alle mensen en ophoudt met die fucking verzuiling.
In die zin is wellicht een minderheidskabinet ook een stok achter de deur voor verdere radicalisering op de flanken.

Want als ze het te bont maken zoekt Rob'sMinderheid-1 het op de andere flank.
  maandag 8 december 2025 @ 18:25:50 #163
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219444051
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:15 schreef probeer het volgende:

[..]
Heeft niets met ontdooien te maken. Eerder een trap na.

Je mag niet op mijn kinderfeestje komen, maar ik verwacht dat je je cadeautjes de dag erna bij de deur af zal geven.
Dit komt de VVD helemaal niet slecht uit want nu kunnen ze de handen wassen in de onschuld van 'parlementaire samenwerking' bij impopulaire maatregelen, zonder daadwerkelijk in een kabinet te stappen met de boosdoeners.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 18:26:14 #164
pi_219444056
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 18:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat speelt vooral bij de (vaak onbetrouwbare) kleine partijtjes of nieuwe partijen waar vooral intern strijd gevoerd wordt. Lijkt me geen argument om de hele boel maar op de schop te gooien.
Oh maar ik ben ook niet zonder meer voor her overhoop gooien van onze democratie hoor.
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 18:10 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De EK is toch ook gewoon een politiek orgaan en als zodanig ontworpen (oorspronkelijk overigens vooral om al progressieve gekkigheid tegen te houden)?
Natuurlijk maar misschien ben ik naief om te denken dat de senaat van zulke politieke spelletjes verschoond zou zijn.

Helaes
pi_219444082
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 18:25 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dit komt de VVD helemaal niet slecht uit want nu kunnen ze de handen wassen in de onschuld van 'parlementaire samenwerking' bij impopulaire maatregelen, zonder daadwerkelijk in een kabinet te stappen met de boosdoeners.
Hoe je het ook wendt of draait mbt ons huidige politieke bestek, een minderheidskabinet legt per definitie ietsjes meer macht bij zowel de Kamer als ook de oppositie. Rob-1 zal qua inhoud en gedegenheid harder aan het werk moeten dan zeg de afgelopen 5 (ja, ik kies expres voor 5 >.<) kabinetten bij elkaar.

Debatten zijn geen grotendeels al vooraf uitgemaakte zaak meer. Nouja .. minder iig.
pi_219444089
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:26 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Oh maar ik ben ook niet zonder meer voor her overhoop gooien van onze democratie hoor.
[..]
Natuurlijk maar misschien ben ik naief om te denken dat de senaat van zulke politieke spelletjes q verschoond zou zijn.

Helaes
Tja, dat in een politiek orgaan ook politieke spelletjes gespeeld worden, lijkt me niet zo heel raar. Dat is ook nooit echt anders geweest. Alleen viel het minder op omdat er toen daadwerkelijk gestreefd werd naar een kabinet met een meerderheid in beide Kamers. Maar dat is door de toegenomen instabiliteit van het electoraat natuurlijk ook lastiger geworden…
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 18:34:49 #167
pi_219444102
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 18:33 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, dat in een politiek orgaan ook politieke spelletjes gespeeld worden, lijkt me niet zo heel raar. Dat is ook nooit echt anders geweest. Alleen viel het minder op omdat er toen daadwerkelijk gestreefd werd naar een kabinet met een meerderheid in beide Kamers. Maar dat is door de toegenomen instabiliteit van het electoraat natuurlijk ook lastiger geworden…
Met als kers op de taart een grote bbb aldaar. Dus ja, dat klopt helaas ook..
pi_219444119
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Met als kers op de taart een grote bbb aldaar. Dus ja, dat klopt helaas ook..
En daarvoor een grote FvD en tussendoor een grote NSC in de TK die niet in de EK zaten…
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 18:38:00 #169
pi_219444129
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 18:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En daarvoor een grote FvD en tussendoor een grote NSC in de TK die niet in de EK zaten…
Nsc vond/vind ik nog een wildcard, maar ook zij waren maar al te blij met de ontevreden stemmer.

Ik was dat fvd hoofdstuk alweer vergeten. Of weggedrukt, dat kan ook.
  maandag 8 december 2025 @ 18:38:22 #170
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219444133
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:31 schreef probeer het volgende:

[..]
Hoe je het ook wendt of draait mbt ons huidige politieke bestek, een minderheidskabinet legt per definitie ietsjes meer macht bij zowel de Kamer als ook de oppositie. Rob-1 zal qua inhoud en gedegenheid harder aan het werk moeten dan zeg de afgelopen 5 (ja, ik kies expres voor 5 >.<) kabinetten bij elkaar.

Debatten zijn geen grotendeels al vooraf uitgemaakte zaak meer. Nouja .. minder iig.
Op papier heb je helemaal gelijk. Alleen zie ik het ditmaal toch echt anders. Veel van de keuzes zullen tot stand moeten komen over de flanken omdat daar altijd een meerderheid zit voor dit kabinet.

En laten beide flanken nu net in de kamers zitten. Volgens mij is het eenvoudiger dan ooit om met een minderheidskabinet van start te gaan.
pi_219444149
quote:
9s.gif Op maandag 8 december 2025 18:38 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nsc vond/vind ik nog een wildcard, maar ook zij waren maar al te blij met de ontevreden stemmer.

Ik was dat fvd hoofdstuk alweer vergeten. Of weggedrukt, dat kan ook.
Dat was toen initieel nog wel een iets andere partij, met Theo Hiddema.

Maar ehm ja, dat superwispelturige van de kiezer is echt niet bepaald handig.
  maandag 8 december 2025 @ 18:41:19 #172
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219444155
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 18:25 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
VVD heeft zichzelf in het midden gemanoeuvreerd, met GL-PvdA als de radicale flank. De evenknie op links van FvD en PVV.

Framing geslaagd.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 18:42:19 #173
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219444165
quote:
Past in de strategie om Klaver als de radicalen en extremen weg te zetten.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 18:44:50 #174
323876 michaelmoore
pi_219444185
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:16 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]

er waren 150 mensen onderdeel van

nieuw ronde nieuwe kansen
  maandag 8 december 2025 @ 18:45:50 #175
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219444190
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
VVD heeft zichzelf in het midden gemanoeuvreerd, met GL-PvdA als de radicale flank. De evenknie op links van FvD en PVV.

Framing geslaagd.
Ja, door met dit D66 en het CDA in zee te gaan.

De regeergeile VVD gaat de boel absoluut niet naar rechts trekken. Maar dat is weer een andere discussie.
  maandag 8 december 2025 @ 18:46:06 #176
323876 michaelmoore
pi_219444193
quote:
14s.gif Op maandag 8 december 2025 18:24 schreef probeer het volgende:

[..]
In die zin is wellicht een minderheidskabinet ook een stok achter de deur voor verdere radicalisering op de flanken.

Want als ze het te bont maken zoekt Rob'sMinderheid-1 het op de andere flank.
een midden kabinet heeft gaan radicale flanken

zeker een midden minderheidskabinet niet
pi_219444199
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:38 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Op papier heb je helemaal gelijk. Alleen zie ik het ditmaal toch echt anders. Veel van de keuzes zullen tot stand moeten komen over de flanken omdat daar altijd een meerderheid zit voor dit kabinet.

En laten beide flanken nu net in de kamers zitten. Volgens mij is het eenvoudiger dan ooit om met een minderheidskabinet van start te gaan.
OK fair enough. Theorie vs praktijk.

Dit gaat weer een paar jaar rechts aanmodderen worden. Alweer. Met iets als een zilveren LHBTQI+ randje (maar expliciet géén euthanasie-randje) oid. Maar dan met verhoudingen binnen de kamer die constant op scherp staan, ipv alleen bij het zoveelste akkefietje.
pi_219444204
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een midden kabinet heeft gaan radicale flanken

zeker een midden minderheidskabinet niet
Ik doelde met 'radicale flanken' op de Kamer, niet het kabinet zelf. Mijn excuses voor de verwarring.
  maandag 8 december 2025 @ 18:48:24 #179
323876 michaelmoore
pi_219444207
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:47 schreef probeer het volgende:

[..]
OK fair enough. Theorie vs praktijk.

Dit gaat weer een paar jaar rechts aanmodderen worden. Alweer. Met iets als een zilveren LHBTQI+ randje (maar expliciet géén euthanasie-randje) oid.
dit gaat een midden kabinet worden , geen radicale elementen dus , en dat is prima
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 18:49:01 #180
5428 crew  miss_sly
pi_219444212
Bij 1Vandaag zei Klacer dat er nog geen seconde over de inhoud is gesproken. Alleen wie met wie en wie niet.
  maandag 8 december 2025 @ 18:51:11 #181
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219444228
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:45 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ja, door met dit D66 en het CDA in zee te gaan.

De regeergeile VVD gaat de boel absoluut niet naar rechts trekken. Maar dat is weer een andere discussie.
Natuurlijk gaat VVD dat wel doen. Dit is de meest rechtse VVD aller tijden en in de coalitie zullen ze voortdurend naar rechts lonken voor steun (en mn D66 onder druk zetten/chanteren). VVD = MAGA
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219444229
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:40 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dat was toen initieel nog wel een iets andere partij, met Theo Hiddema.

Maar ehm ja, dat superwispelturige van de kiezer is echt niet bepaald handig.
In hoeverre die partij toen echt anders was kan je nog wel een boom over opzetten :+.

En als politici ook nog eens donders goed beseffen hoe wispelturig die kiezers zijn helpt dat de stabiliteit van welk kabinet dan ook, ook niet…
pi_219444251
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 18:49 schreef miss_sly het volgende:
Bij 1Vandaag zei Klacer dat er nog geen seconde over de inhoud is gesproken. Alleen wie met wie en wie niet.
Klinkt erg aannemelijk.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:02:14 #184
236264 crew  capricia
pi_219444288
quote:
7s.gif Op maandag 8 december 2025 18:49 schreef miss_sly het volgende:
Hij was er dan ook maar kort vandaag. Half uurtje ofzo. Vorige week ook maar kort.
En die andere twee hebben weken aan die 14 paginas geschreven zonder inmenging. Waar ze nu met de VVD verder aan gaan werken.

Hij is vooral boos en zegt dat veel kiezers belazerd worden.

twitter

En ik begrijp die teleurstelling wel. Dat ze nu met zijn drieën verder gaan, was iets wat eigenlijk een paar weken geleden ook wel duidelijk was. Dus ik kan me voorstellen dat ie zich aan het lijntje gehouden voelt. En nooit echt serieus genomen. Met hem is nooit serieus over de inhoud gesproken.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 08-12-2025 19:07:21 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219444297
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Natuurlijk gaat VVD dat wel doen. Dit is de meest rechtse VVD aller tijden en in de coalitie zullen ze voortdurend naar rechts lonken voor steun (en mn D66 onder druk zetten/chanteren). VVD = MAGA
VVD heeft geen meerderheid in de eventuele ministerraad die er volgt.
  maandag 8 december 2025 @ 19:05:14 #186
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219444299
PvdAGL moet nu gewoon twee jaar snoeihard oppositie voeren tegen VNO-NCW 1.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:06:23 #187
236264 crew  capricia
pi_219444306
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:05 schreef -XOR- het volgende:
PvdAGL moet nu gewoon twee jaar snoeihard oppositie voeren tegen VNO-NCW 1.
Krijg er een Rutte IV gevoel bij. Zelfde motorblok.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219444308
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 19:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Hij was er dan ook maar kort vandaag. Half uurtje ofzo. Vorige week ook maar kort.
En die andere twee hebben weken aan die 14 paginas geschreven zonder inmenging. Waar ze nu met de VVD verder aan gaan werken.

[ x ]

En ik begrijp die teleurstelling wel. Dat ze nu met zijn drieën verder gaan, was iets wat eigenlijk een paar weken geleden ook wel duidelijk was. Dus ik kan me voorstellen dat ie zich aan het lijntje gehouden voelt.
En ook na de mooie woorden van CDA en D66 dat ze graag op inhoud door willen praten met partijen die genoeg aanknopingspunten zien in hun document.
Die hebben zich toch weer in de luren laten leggen door mee te gaan in het uitsluitspelletje van de VVD…
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:08:18 #189
236264 crew  capricia
pi_219444314
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 19:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En ook na de mooie woorden van CDA en D66 dat ze graag op inhoud door willen praten met partijen die genoeg aanknopingspunten zien in hun document.
Die hebben zich toch weer in de luren laten leggen door mee te gaan in het uitsluitspelletje van de VVD…
Die 14 paginas hebben dan ook helemaal geen formele waarde. Het was eigenlijk een vreemd soort oefening.

Het mooie was nog wel dat ook JA21 aanknopingspunten zag. Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219444328
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 19:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Die 14 paginas hebben dan ook helemaal geen formele waarde. Het was eigenlijk een vreemd soort oefening.
Dan scheelt het weer dat in de formatie in deze fase er sowieso maar erg weinig formele waarde ergens van is :P
  maandag 8 december 2025 @ 19:10:09 #191
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219444329
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 19:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Krijg er een Rutte IV gevoel bij. Zelfde motorblok.
Rutte 4 kreeg d66 (en CU) heel veel gedaan omdat Rutte zwak stond. Dat was een vrij links kabinet. Het huidige CDA is wel linkser dan destijds.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:13:49 #192
236264 crew  capricia
pi_219444352
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Rutte 4 kreeg d66 (en CU) heel veel gedaan omdat Rutte zwak stond. Dat was een vrij links kabinet. Het huidige CDA is wel linkser dan destijds.
Ja. Dat was een D66 akkoord. Dat moeten we nu nog maar afwachten.
Daar heb je helemaal gelijk in.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219444378
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 14:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De situatie van Polen is heel anders, met name natuurlijk de instroom van Oekraïners. Terwijl Polen zelf nog maar net een welvarend land is geworden.

Een benedengemiddelde instroom zeg je. Dat rijmt niet met dat er de afgelopen decennia ongeveer 1 miljoen moslims in Nederland zijn komen wonen. Een demografie van 1 op de 17 binnen 4 decennia is niet normaal en geen natuurlijke gebeurtenis.
  maandag 8 december 2025 @ 19:18:56 #194
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219444386
quote:

[..]
De VVD véél rechtser en geen partijleider/premier die moet overleven (of juist nu overleeft en schade beperkt door PVV te worden)
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:19:24 #195
236264 crew  capricia
pi_219444390
Verklaring Rob Jetten:

quote:
Nieuwe stap in de formatie
Rob Jetten - Rob Jetten tijdens de presentatie van de positieve agenda.

Rob Jetten
Partijleider en fractievoorzitter

08.12.2025

Vorige week zetten D66 en CDA een belangrijke stap met onze positieve agenda voor Nederland. Met doorbraken op thema’s waar ons land al veel te lang op vastloopt: meer betaalbare woningen, een nieuwe economie, investeren in internationale veiligheid, kennis en het klimaat.

De reacties waren bemoedigend. Van links tot rechts, en vooral vanuit de samenleving. Mensen willen vooruit. Ze willen een kabinet dat weer problemen oplost in plaats van ze doorschuift. Dat wil ik ook.

Afgelopen dagen hebben we intensief gekeken met welke combinaties van partijen we de volgende fase van de formatie in kunnen. We hebben veel opties onderzocht, maar telkens lag er wel ergens een probleem dat samenwerking in de weg stond. Eerlijk is eerlijk: dat was frustrerend, en het risico op een lange impasse kwam dichtbij.

Maar Nederland verdient beweging. En wij willen tempo maken. Daarom kiezen we nu voor de volgende stap in deze kabinetsformatie. D66, CDA en de VVD gaan verder praten over een ambitieus akkoord op hoofdlijnen, mede op basis van onze positieve agenda. Zodat we zo snel mogelijk oplossingen kunnen presenteren waarmee Nederland weer vooruit kan.

Tegelijkertijd blijft onze hand uitgestoken. Want ik voel, net als veel Nederlanders, de behoefte aan een andere politiek. Een politiek waarin stevig debat mag, maar samenwerking altijd het doel is om weer een stap verder te komen. Waarin verschillen niet worden uitvergroot, maar overbrugd. Ik kijk ernaar uit om dat ook de komende periode in de praktijk te brengen.

We onderzoeken de komende tijd vormen van samenwerking met andere politieke partijen. Als deze stap uitkomt op een minderheidskabinet, dan zie ik dat ook als een kans. Een kans voor een nieuwe, constructieve manier van politiek bedrijven. Voor open samenwerking met partijen op links en rechts. Met gedeelde verantwoordelijkheid in plaats van groeiend wantrouwen.

https://d66.nl/nieuws/nieuwe-stap-in-de-formatie/
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 19:29:03 #196
pi_219444434
Ik vraag me af wat "vroem vroem" partij van rekeningrijden vindt.
  maandag 8 december 2025 @ 19:29:20 #197
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219444436
Jetten doet in zijn verklaring gewoon mee aan de beeldvorming van GL-PvdA als een flankpartij (linkser dan VVD rechts zou zijn - wat gewoon niet klopt). Daar komt het wel op neer, impliciet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 19:30:42 #198
323876 michaelmoore
pi_219444442
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 19:17 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Een benedengemiddelde instroom zeg je. Dat rijmt niet met dat er de afgelopen decennia ongeveer 1 miljoen moslims in Nederland zijn komen wonen. Een demografie van 1 op de 17 binnen 4 decennia is niet normaal en geen natuurlijke gebeurtenis.
denk jij dat we de influx van Afrika gaan kunne en willen stoppen ??

never
we hebben de influx nodig ook
pi_219444443
quote:

[..]
https://www.consumentenbo(...)hypotheekrenteaftrek

Hier kun je uitrekenen hoeveel geld het je kost, maar schijnbaar kan ik dat missen volgens Gl/
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 19:02 schreef capricia het volgende:

[..]

[ x ]

En ik begrijp die teleurstelling wel. Dat ze nu met zijn drieën verder gaan, was iets wat eigenlijk een paar weken geleden ook wel duidelijk was. Dus ik kan me voorstellen dat ie zich aan het lijntje gehouden voelt. En nooit echt serieus genomen. Met hem is nooit serieus over de inhoud gesproken.
Een kabinet met zowel de gl/pvda en de VVD zal met de huidige spelers ook nooit stabiel zijn.

Te grote inhoudelijke verschillen en totaal geen liefde tussen de partijen.

Een minderheidskabinet van drie partijen die redelijk op 1 lijn zitten zal wel stabieler zijn de combinatie van 4 in dit geval.
pi_219444449
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat voor alternatief hebben ze wat ook met elektrisch rijden genoeg geld in het laadje brengt?
pi_219444457
quote:
In 2023 stond rekeningrijden in het verkiezingsprogramma van de VVD.

https://nos.nl/collectie/(...)over-uitvoerbaarheid
pi_219444476
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
denk jij dat we de influx van Afrika gaan kunne en willen stoppen ??

never
we hebben de influx nodig ook
Lieden die jarenlang aan de onderkant van de samenleving zitten en de verzorgingsstaat leegvreten zoals het merendeel van de statushouders hebben we al genoeg van. Dus nee die hebben we niet nodig.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:40:49 #203
5428 crew  miss_sly
pi_219444514
quote:
En het afschaffen van de hra.
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 19:42:18 #204
pi_219444526
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:31 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Wat voor alternatief hebben ze wat ook met elektrisch rijden genoeg geld in het laadje brengt?
Geen idee :D
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:48:41 #205
236264 crew  capricia
pi_219444581
En deze wil ik jullie ook niet onthouden.
Die tekst.
"Een verschrikkelijk stuk" "de afbraak van Nederland"
~We komen alleen langs voor een beter ander stuk~

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219444626
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 19:48 schreef capricia het volgende:
En deze wil ik jullie ook niet onthouden.
Die tekst.
"Een verschrikkelijk stuk" "de afbraak van Nederland"
~We komen alleen langs voor een beter ander stuk~

[ x ]
Hij wil de door hem geschetste problemen ook gewoon echt niet (helpen) oplossen. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:57:25 #207
236264 crew  capricia
pi_219444649
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 19:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hij wil de door hem geschetste problemen ook gewoon echt niet (helpen) oplossen. _O-
Buma heeft het gewoon ook heel cynisch opgeschreven.
Dus eerst al die boze woorden tegen Buma. En daarna 'maar we betreuren zeer dat we uitgesloten worden'

Joh..
_O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 20:18:56 #208
375570 crew  Cyan9
pi_219444831
Ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk was dat we geen politici en/of partijen gaan wegzetten als extremistisch.

En ja, dat geldt dus ook voor jou @michaelmoore
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  maandag 8 december 2025 @ 20:30:26 #209
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219444914
quote:

[..]
Nog even over dat Vullings en De Rooy, wat ik meestal niet luister.

Daar hoor ik gewoon letterlijk het frame dat je op migratie niks voor elkaar gaat krijgen met GL-PvdA.

Ben je echt zo zeker dat (vooral) Vullings en De Rooy naar D66 neigen?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219444936
Het woord extremistisch is in de ban gedaan in politieke discussies op fok? Mag radicaal nog wel?
Vrij apart om een zeer gangbaar woord te verbannen.
pi_219444969
Je en die deningrerende post van de Verzamelaar mag dus wel blijkbaar

Erg krom
  maandag 8 december 2025 @ 20:40:45 #212
323876 michaelmoore
pi_219444988
quote:
4s.gif Op maandag 8 december 2025 20:18 schreef Cyan9 het volgende:
Ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk was dat we geen politici en/of partijen gaan wegzetten als extremistisch.

En ja, dat geldt dus ook voor jou @:michaelmoore
ok ik bedoelde de partijen aan de zijkanten van het spectrum.

quote:
Buma's plan kan op meerderheid rekenen: JA21 steunt 'tussenstap' D66, VVD en CDA
Den Haag- JA21 zegt het advies van informateur Sybrand Buma te ondersteunen om D66, VVD en CDA voorlopig 'aan het werk' te zetten om 'een akkoord voor te bereiden' voor een nieuw kabinet. Met de steun van CU en 50Plus is een Kamermeerderheid daarmee gegarandeerd.
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 19:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Buma heeft het gewoon ook heel cynisch opgeschreven.
Dus eerst al die boze woorden tegen Buma. En daarna 'maar we betreuren zeer dat we uitgesloten worden'

Joh..
_O-
j a jammer is dat , en kinderachtig ook
  maandag 8 december 2025 @ 20:41:00 #213
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219444991
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nog even over dat Vullings en De Rooy, wat ik meestal niet luister.

Daar hoor ik gewoon letterlijk het frame dat je op migratie niks voor elkaar gaat krijgen met GL-PvdA.

Ben je echt zo zeker dat (vooral) Vullings en De Rooy naar D66 neigen?
Het frame dat er niets voor elkaar kan worden gekregen op migratie met PvdAGL hoorde ik er eerlijkgezegd niet zo in door, maar ze waren me wel wat te weinig kritisch over Yesilgoz.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 8 december 2025 @ 20:43:52 #214
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445015
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:37 schreef Cupfighter het volgende:

Erg krom
Je hebt het over een user die in NWS stond te juichen toen Poetin de interne opstand neersloeg. DeVerzamelaar is een simpel gekkie, die zou ik niet serieus nemen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445023
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je hebt het over een user die in NWS stond te juichen toen Poetin de interne opstand neersloeg. DeVerzamelaar is een simpel gekkie, die zou ik niet serieus nemen.
Klopt daarom verrast het me nog meer dat zijn post kan blijven staan
pi_219445027
Dat Calimero-gedrag van Klaver begint zo langzamerhand wel gênant te worden. Eerst zelf heel stoer de PVV en FvD uitsluiten en nu hij zelf buitenspel is gezet gedraagt hij zich als een kleutertje dat niet mee mag spelen en jankt dat Dilan er zelfs voor beloond wordt! :'(

Dit is toch wel een erg schaamteloze vertoning aan het worden. Als je kijkt naar de grote name die in het verleden leiding hebben gegeven aan de PvdA, zoals Wim Kok, Wouter Bos, Diederik Samsom, Lodewijk Asscher die zouden
meteen hebben gezegd: Wil je niet met ons, nou donder dan maar op, dan hoeven we ook niet meer met jullie.

Maar Klaver blijft maar hopen op z'n plekje in een mogelijke regering, hij is alleen met zijn eigen ego bezig. Het is toch bedroevend dat deze snotneus nu leider is. PvdA zou er goed aan doen zich gewoon weer af te splitsen van GL, dit gaat nergens meer over.

En Klaver is veel te licht voor dit niveau. Hij kan beter voor zichzelf iedere dag een papa-dag inlassen en aardbeien met slagroom gaan eten :D

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 08-12-2025 20:48:19 ]
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 20:46:27 #217
236264 crew  capricia
pi_219445028
Jetten ziet de mogelijke gedoogrol aan de zijlijn voor GL-pvda als een unieke kans voor die partij.
Ik moest even met mijn ogen knipperen.

quote:
Ondertussen is GroenLinks-PvdA-leider Klaver behoorlijk chagrijnig, omdat hij in zijn ogen uitgesloten wordt. D66-voorman Jetten ziet dat anders. "Andere partijen zullen noodzakelijk zijn om meerderheden te krijgen. Het is juist een unieke kans voor die partij. Ik zal altijd een uitgestoken hand naar de heer Klaver blijven uitsteken."
https://nos.nl/artikel/25(...)s-wel-geven-en-nemen
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219445038
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 20:46 schreef capricia het volgende:
Ja Klaver ook, want ze waren nogal betraand.
pi_219445040
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:46 schreef Shreyas het volgende:
Dat Calimero-gedrag van Klaver begint zo langzamerhand wel gênant te worden. Eerst zelf heel stoer de PVV en FvD uitsluiten en nu hij zelf buitenspel is gezet gedraagt hij zich als een kleutertje dat niet mee mag spelen en jankt dat Dilan er zelfs voor beloond wordt! :'(

Dit is toch wel een erg schaamteloze vertoning aan het worden. Als je kijkt naar de grote name die in het verleden leiding hebben gegeven aan de PvdA, zoals Wim Kok, Wouter Bos, Diederik Samsom, Lodewijk Asscher die zouden
meteen hebben gezegd: Wil je niet met ons, nou donder dan maar op, dan hoeven we ook niet meer met jullie.

Maar Klaver blijft maar hopen op z'n plekje in een mogelijke regering, hij is alleen met zijn eigen ego bezig. Het is toch bedroevend dat deze snotneus nu leider is. PvdA zou er goed aan doen zich gewoon weer af te splitsen van GL, dit gaat nergens meer over.

En Klaver is veel te licht voor dit niveau. Hij kan beter voor zichzelf iedere dag een papa-dag inlassen en aardbeien met slagroom gaan eten :D
Het lijkt me nochthans heel normaal dat er een cordon sanitaire is tegen partijen als PVV en FVD en niet normaal dat een normale democratische partij als GL-PvdA wordt uitgesloten.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 08-12-2025 20:48:51 ]
  maandag 8 december 2025 @ 20:48:50 #220
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219445050
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:22 schreef probeer het volgende:
En Jesse lijkt vooralsnog terecht te reageren met een 'fuck die shit, als ik niet mag komen dan kan je de tering krijgen met je cadeautjes en je gehele kankerfeestje. Verlies mijn nummer. Kut!'

Want zo werkt het natuurlijk niet he. Dat Dilan, Rob en meneer Fatsoen lekker hun eigen ding gaan doen expliciet zonder Jesse's inbreng of inspraak, maar wanneer het ze dan soms ietsjes te heet onder de voeten wordt bij Joost, Geert en co. en laatstgenoemden te veel radicale shit eisen, Jesse even de hete kastanjes uit het vuur mag komen halen. En daarbij natuurlijk dankbaar zijn voor de kruimels, want lANdSbElaNg 8)7
Dat is wat men vindt dat ze verdienen. Nog geen 20% van de zetels en universeel ongeliefd. Dus dan mag je inderdaad af en toe wat kruimels pakken. Mooi toch, democratie?
  maandag 8 december 2025 @ 20:49:00 #221
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445052
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 20:46 schreef capricia het volgende:
Jetten ziet de mogelijke gedoogrol aan de zijlijn voor GL-pvda als een unieke kans voor die partij.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)s-wel-geven-en-nemen
Ik snap dat hij dat zegt, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, daar mag hij Yesilgoz voor bedanken. Straks met de VVD erbij zijn de programmatische verschillen te groot dus hoeven ze het ook niet aan Klaver te vragen, dan kunnen ze beter bij Joost en Geert bedelen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445058
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:47 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Het lijkt me nochthans heel normaal dat er een cordon sanitaire is tegen partijen als PVV en FVD en niet normaal dat een normale democratische partij als GL-PvdA wordt uitgesloten.
Niet mee eens. PVV heeft meer stemmen behaald dan GL-PvdA. Dat is toch ook belangrijk in een democratie?

Ik heb niets tegen een cordon sanitair, er zijn tal van redenen om een partij uit te sluiten. Maar als je zelf een partij (of meerdere partijen uitsluit) moet je niet gaan janken als je zelf ook uitgesloten wordt.
  maandag 8 december 2025 @ 20:50:15 #223
396550 Richestorags
pi_219445067
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 20:47 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dat mag je vinden, gelukkig zijn er genoeg mensen die in beide geen heil zien.
pi_219445079
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:49 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Niet mee eens. PVV heeft meer stemmen behaald dan GL-PvdA. Dat is toch ook belangrijk in een democratie?

Ik heb niets tegen een cordon sanitair, er zijn tal van redenen om een partij uit te sluiten. Maar als je zelf een partij (of meerdere partijen uitsluit) moet je niet gaan janken als je zelf ook uitgesloten wordt.
Er zijn denk ik niet tal van redenen om een partij uit te sluiten zonder uberhaupt inhoudelijk dingen besproken te hebben. En dat er veel kiezers op de PVV stemt zegt me niet veel. Het hele punt van een cordon sanitaire is juist dat als kiezers willen dat hun stem leidt tot regeringsinvloed ze op minder radicale partijen stemmen, wat als doel heeft om de democratische rechtstaat te beschermen.
pi_219445095
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat mag je vinden, gelukkig zijn er genoeg mensen die in beide geen heil zien.
Inderdaad, het uitsluiten van de PVV vind ik heel logisch, maar het uitsluiten van FvD, PvdA/GL, DENK, PvdD ook.

Maar ik zal zelf ook niet verontwaardigd zijn als er partijen zijn die de partij waar ik op gestemd heb (CDA) zouden uitsluiten. Dat mogen toch zelf bepalen. Misschien storen mensen zich wel aan de christelijke basis van het CDA en willen om die reden niet met die partij regeren. Prima toch, moeten zij weten.
pi_219445102
quote:
4s.gif Op maandag 8 december 2025 20:18 schreef Cyan9 het volgende:

En ja, dat geldt dus ook voor jou @:michaelmoore
Beestjes mogen niet bij de naam genoemd worden? Hoe zou je een FvD dan willen omschrijven? Gematigd rechts?
pi_219445104
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:51 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Er zijn denk ik niet tal van redenen om een partij uit te sluiten zonder uberhaupt inhoudelijk dingen besproken te hebben. En dat er veel kiezers op de PVV stemt zegt me niet veel. Het hele punt van een cordon sanitaire is juist dat als kiezers willen dat hun stem leidt tot regeringsinvloed ze op minder radicale partijen stemmen, wat als doel heeft om de democratische rechtstaat te beschermen.
Wederom niet mee eens. Ik denk dat PVV en DENK bijvoorbeeld inhoudelijk niets hoeven te bespreken om elkaar uit te sluiten. En radicalisme is één argument om een partij uit te sluiten ja, maar er zijn genoeg andere argumenten. Een argument kan zo simpel zijn als: We liggen inhoudelijk te ver van elkaar. Wat in het geval van PvdA/GL en VVD ook zo is trouwens.
pi_219445106
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:53 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Inderdaad, het uitsluiten van de PVV vind ik heel logisch, maar het uitsluiten van FvD, PvdA/GL, DENK, PvdD ook.

Maar ik zal zelf ook niet verontwaardigd zijn als er partijen zijn die de partij waar ik op gestemd heb (CDA) zouden uitsluiten. Dat mogen toch zelf bepalen. Misschien storen mensen zich wel aan de christelijke basis van het CDA en willen om die reden niet met die partij regeren. Prima toch, moeten zij weten.
GL-PvdA juist niet. Daar is de democratische rechtstaat in prima handen, zo blijkt bij elk onderzoek waar ik van gehoord heb. Dat je inhoudelijke verschillen hebt dat lijkt me verder heel normaal, maar het systeem kan alleen maar werken als ons systeem overeind blijft.

Bv. https://www.uu.nl/nieuws/(...)len-in-strijd-met-de
  maandag 8 december 2025 @ 20:57:06 #229
396550 Richestorags
pi_219445117
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:51 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Die bescherm je ook door GL/PvdA ver daarvandaan te houden.
pi_219445122
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:56 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
GL-PvdA juist niet. Daar is de democratische rechtstaat in prima handen, zo blijkt bij elk onderzoek waar ik van gehoord heb.

[ afbeelding ]
Het niet respecteren van de democratische rechtstaat is een argument om een partij uit te sluiten ja. Volledig mee eens. Ik zou ook nooit stemmen op een partij als PVV en FvD. Dus wat dit betreft zijn we het eens.

Alleen ik geef aan dat er meerdere redenen en argumenten zijn om een partij uit te sluiten dan alleen het niet respecteren van de rechtstaat.
  maandag 8 december 2025 @ 21:00:09 #231
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445149
quote:

[..]

Dan niet janken dat de partij die je uitsluit geen gedoogpartner wil worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445167
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:57 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Alleen ik geef aan dat er meerdere redenen en argumenten zijn om een partij uit te sluiten dan alleen het niet respecteren van de rechtstaat.
Zoals de verzinseltjes van Dilan?
pi_219445179
Voor de zomer weer nieuwe verkiezingen.
pi_219445211
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:02 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Voor de zomer weer nieuwe verkiezingen.
Inderdaad, gemeenteraad in maart.
pi_219445222
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:00 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Tja typisch ook dat Klaver wordt verweten dat hij te geil is voor de macht ofzo. Als hij de boot harder afhoudt krijgt hij het verwijt eeuwige oppositie te zijn.

Wat dat betreft heeft Jetten het natuurlijk veel makkelijker, die kan om zijn voorkeursbeleid voor elkaar te krijgen het met een stuk meer partijen proberen hoeft ook minder te draaien omdat het sterke punt van D66 is dat ze al hun kroonjuwelen allang in de ramsj verkocht hebben.
  maandag 8 december 2025 @ 21:09:00 #236
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445246
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:56 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
GL-PvdA juist niet. Daar is de democratische rechtstaat in prima handen, zo blijkt bij elk onderzoek waar ik van gehoord heb. Dat je inhoudelijke verschillen hebt dat lijkt me verder heel normaal, maar het systeem kan alleen maar werken als ons systeem overeind blijft.

[ afbeelding ]

:X
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:11:51 #237
236264 crew  capricia
pi_219445276
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik snap dat hij dat zegt, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, daar mag hij Yesilgoz voor bedanken. Straks met de VVD erbij zijn de programmatische verschillen te groot dus hoeven ze het ook niet aan Klaver te vragen, dan kunnen ze beter bij Joost en Geert bedelen.
Ik weet niet.
Jetten die tegen Klaver zegt dat ie blij moet zijn met deze unieke kans aan de zijlijn, voelt toch wat badinerend.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 8 december 2025 @ 21:12:25 #238
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445282
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Tja typisch ook dat Klaver wordt verweten dat hij te geil is voor de macht ofzo. Als hij de boot harder afhoudt krijgt hij het verwijt eeuwige oppositie te zijn.

Wat dat betreft heeft Jetten het natuurlijk veel makkelijker, die kan om zijn voorkeursbeleid voor elkaar te krijgen het met een stuk meer partijen proberen hoeft ook minder te draaien omdat het sterke punt van D66 is dat ze al hun kroonjuwelen allang in de ramsj verkocht hebben.
De oppositie is waarschijnlijk nu ook het beste voor PvdA, er valt waarschijnlijk makkelijk te schieten op het beleid van het aankomend werkgeverskabinet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445324
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De oppositie is waarschijnlijk nu ook het beste voor PvdA, er valt waarschijnlijk makkelijk te schieten op het beleid van het aankomend werkgeverskabinet.
Dat dacht ik ook bij het afgelopen kabinet maar echt prijsschieten was het niet voor de oppositie. Het is ook de vraag of met het huidige media landsschap links nog een serieuze kans maakt te groeien. Nouja als de Crypto en AI bubbels klappen zal er naast veel ellende vast ook kans zijn voor een politieke wende.
pi_219445326
quote:

[..]

Waarom eigenlijk? Ik vind PvdA/GL niet echt te vergelijken met die partijen.
Incelfrikandel
  maandag 8 december 2025 @ 21:15:49 #241
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445327
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 21:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet niet.
Jetten die tegen Klaver zegt dat ie blij moet zijn met deze unieke kans aan de zijlijn, voelt toch wat badinerend.
Het is wel heel apart geformuleerd inderdaad. Hij is waarschijnlijk ook een beetje wanhopig want hij weet dat hij Klaver eigenlijk nodig heeft.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 8 december 2025 @ 21:18:26 #242
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445343
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook bij het afgelopen kabinet maar echt prijsschieten was het niet voor de oppositie. Het is ook de vraag of met het huidige media landsschap links nog een serieuze kans maakt te groeien. Nouja als de Crypto en AI bubbels klappen zal er naast veel ellende vast ook kans zijn voor een politieke wende.
GLPvdA heeft wel zo'n verschrikkelijk slechte verkiezingscampagne gedraaid, daar viel helemaal niets mee te winnen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445348
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Beestjes mogen niet bij de naam genoemd worden? Hoe zou je een FvD dan willen omschrijven? Gematigd rechts?
Van bruinrechts, ultraconservatief autoritair, totalitaire potentaatjes, radicaal rechts, fatsoenlijk rechts, centrumrechts tot centrum.

We vinden wel een weg totdat alle terminologie als controversieel en demoniserend is verklaard.
pi_219445355
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
GLPvdA heeft wel zo'n verschrikkelijk slechte verkiezingscampagne gedraaid, daar viel helemaal niets mee te winnen.
Waar zouden ze kiezers vandaan moeten trekken? Althans, dat lijkt me een beetje het probleem.
  maandag 8 december 2025 @ 21:23:27 #245
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445380
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:20 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Waar zouden ze kiezers vandaan moeten trekken? Althans, dat lijkt me een beetje het probleem.
Jetten heeft een groot deel van de linkse kiezers weggekaapt, als die gaan regeren met CDA en VVD en afhankelijk zijn van rechtse gedoogsteun, dan zijn ze die bij de volgende TK-verkiezingen (zodra Yesilgoz het opportuun vindt om ze een dolk in de rug te steken, ik gok over een jaar of 2) allemaal weer kwijt aan PvdAGL.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445386
quote:

[..]
Ze hadden er wat bij D66 weg kunnen trekken maar het omgekeerde gebeurde.
pi_219445393
quote:

[..]
Als Jetten nu de boot in gaat met VVD en CDA, dan kan D66 zo weer naar 9 zetels. Dat kreeg Kaag met haar nieuwe leiderschap ook voor elkaar.

Een deel van die zetels zal dan wel weer terugvloeien naar GLPVDA.
  maandag 8 december 2025 @ 21:26:42 #248
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445410
quote:

[..]
Wat was er zo slecht aan de campagne? Dit keer niet de foute themas gekozen lijkt me.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219445411
D66 graaft zijn eigen graf door de VVD erbij te halen,
pi_219445418
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:23 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ze hadden er wat bij D66 weg kunnen trekken maar het omgekeerde gebeurde.
Ja, precies, maar dat zijn dan communicerende vaten. Het is dan een slechte campagne slechts in relatie tot D66... Buiten dat wordt het denk ik erg lastig nieuw kiezerspotentieel te vergaren in deze tijd, tenzij je"toevallig" de nieuwe rattenvanger van Hamelen wordt als opeenvolgend LPF, FVD, BBB, PVV, NSC ?
  maandag 8 december 2025 @ 21:28:38 #251
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445431
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Als Jetten nu de boot in gaat met VVD en CDA, dan kan D66 zo weer naar 9 zetels. Dat kreeg Kaag met haar nieuwe leiderschap ook voor elkaar.

Het zou helpen als de progressieve kiezers een geheugen ontwikkelen. Het is een terugkerend patroon bij D66 - en D66 heeft maar 3 jaar in hun bestaan zonder VVD geregeerd (zelfde EU fractie).
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 21:31:19 #252
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445448
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wat was er zo slecht aan de campagne? Dit keer niet de foute themas gekozen lijkt me.
Er zat totaal geen energie in, Timmermans maakte een compleet uitgebluste indruk, de campagneleider kwam van het Vlaamse Vooruit en was totaal bleu en wist van toeten noch blazen, men kreeg het imago van wokepartij niet van zich afgeschud, er waren geen ideeen over hoe Nederland vooruit te kunnen helpen in de internationaal (ook economisch) woelige wereld... Het was eigenlijk het totaal tegenovergestelde van de campagne van Jetten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445477
quote:

[..]
Wat was er dan slecht aan? Timmermans was denk ik niet de beste keuze als lijsttrekker. Die was al een te bekende factor te makkelijk om weg te zetten als oude politiek.

Maar in vergelijking met zeg D66 of VVD of PVV heeft PvdA toch geen slechtere campagne gevoerd?
  maandag 8 december 2025 @ 21:34:24 #254
323876 michaelmoore
pi_219445479
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

GL gaat weer lekker terug naar 8 zetels

en Jetten doet het goed
pi_219445487
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Bij het vorige kabinet was er nog veel meer te schieten maar dat pakte ook niet echt lekker voor ze uit.
pi_219445494
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er zat totaal geen energie in, Timmermans maakte een compleet uitgebluste indruk, de campagneleider kwam van het Vlaamse Vooruit en was totaal bleu en wist van toeten noch blazen, men kreeg het imago van wokepartij niet van zich afgeschud, er waren geen ideeen over hoe Nederland vooruit te kunnen helpen in de internationaal (ook economisch) woelige wereld... Het was eigenlijk het totaal tegenovergestelde van de campagne van Jetten.
Helemaal mee eens, ik ben een D66 stemmer van oorsprong en heb dit keer juist op PvdA/GL gestemd omdat ik al zag dat die partij het loodje ging leggen met Timmermans als campagneleider. Heeft niet geholpen helaas.
  maandag 8 december 2025 @ 21:38:56 #257
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445507
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat was er dan slecht aan? Timmermans was denk ik niet de beste keuze als lijsttrekker. Die was al een te bekende factor te makkelijk om weg te zetten als oude politiek.

Maar in vergelijking met zeg D66 of VVD of PVV heeft PvdA toch geen slechtere campagne gevoerd?
De campagne van Jetten was 1000x beter, de PVV trekt gewoon standaard de domste 25% van het electoraat aan en de VVD heeft een hele sloot non-stop-propagandakanalen, maar zelfs Yesilgoz leek er op een gegeven moment beter in te zitten dan Timmermans.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:39:03 #258
236264 crew  capricia
pi_219445508
Ik ben wel benieuwd wat hun thema's en energie gaat worden bij de Provinciale Staten verkiezingen.
Hopelijk blijft Klaver niet in het verhaal steken dat de keizers bedonderd zijn door D66 en CDA.
Want wat ik wel gezien heb, is dat het positieve geluid van Jetten meer stemmen trekt.
Positiviteit loont altijd beter dan een passief agressief toontje.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 8 december 2025 @ 21:39:42 #259
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445512
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik herken wel dat de campagne niet zo professioneel was, maar het zal een uitdaging zijn het reclamewereldje en grote bureaus aan je kant te hebben.

Over de Vlaamse campagneleider: bedoel je nu dat stuk in Vrij Nederland over de campagne? Waar dat ook werd benoemd.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219445520
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:35 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Bij het vorige kabinet was er nog veel meer te schieten maar dat pakte ook niet echt lekker voor ze uit.
Toen zag ik de PVV als een gek omhoog schieten en stemde zo links mogelijk op de SP, heeft ook niet geholpen.

Het lukt de sociaal-democraten gewoon niet een stevige partij neer te zetten tegenover al dat rechtse geblaat met maar een onderwerp, alle buitenlanders het land uit.
  maandag 8 december 2025 @ 21:41:35 #261
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445524
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik herken wel dat de campagne niet zo professioneel was, maar het zal een uitdaging zijn het reclamewereldje en grote bureaus aan je kant te hebben.
Er moet gewoon weer een soort links VI komen, een opvolger voor DWDD. Van der Laan en Woe kunnen het ook niet met z'n tweeën met 7 keer per semester 1 uurtje in de week.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445530
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het positieve geluid van samenwerking vanuit D66/CDA sprak een hoop kiezers aan.
Vanuit gl/PvdA was het vooral afgeven op rechts
Verder is klimaat een thema bij iedere partij tegenwoordig (zeker bij D66) dus 1 van de speerpunten van de partij komt overal terug.
pi_219445547
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:40 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Toen zag ik de PVV als een gek omhoog schieten en stemde zo links mogelijk op de SP, heeft ook niet geholpen.

Het lukt de sociaal-democraten gewoon niet een stevige partij neer te zetten tegenover al dat rechtse geblaat met maar een onderwerp, alle buitenlanders het land uit.
Door eigenlijk geen nationale asiel maatregelen te willen nemen sluit je je ook wel de ogen (en ook veel kiezers) voor de problematiek.

Verder is klimaat bij alle partijen een thema en cruw gezegd is sociale zekerheid goed genoeg geregeld in Nederland?
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:45:41 #264
375570 crew  Cyan9
pi_219445557
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het woord extremistisch is in de ban gedaan in politieke discussies op fok? Mag radicaal nog wel?
Vrij apart om een zeer gangbaar woord te verbannen.
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ik ga de oneindige discussie in POL FB niet overnieuw doen. Bij klachten over het beleid weten jullie waar je moet zijn.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219445567
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:42 schreef Kickinalfa het volgende:

Vanuit gl/PvdA was het vooral afgeven op rechts
Nee.... dat is niet waar
Ook GL/PvdA wilde een middenkabinet zonder de rellen van het vorige rechtse kabinet.
Derhalve gaven ze niet zo af op de VVD wat je suggereert.
Yesilgoz leek Timmermans te haten en vond hem en zijn partij vreselijk

[ Bericht 5% gewijzigd door Bluesdude op 08-12-2025 22:03:20 ]
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:48:02 #266
236264 crew  capricia
pi_219445574
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:44 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Door eigenlijk geen nationale asiel maatregelen te willen nemen sluit je je ook wel de ogen (en ook veel kiezers) voor de problematiek.

Verder is klimaat bij alle partijen een thema en cruw gezegd is sociale zekerheid goed genoeg geregeld in Nederland?
Ze hebben eigenlijk een full blown economische crisis nodig om weer als vanouds stemmen te trekken. Het gaat gewoon best wel goed met veel Nederlanders.
Ik zie hun Unique Selling Point op dit moment niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219445585
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:44 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Dat vind ik dan ook weer zo'n rechts frame, Timmermans probeerde het nog uit te leggen ook, zeker wilde zijn partij wat doen aan de asielproblematiek. Maar ja, de onzinwoorden van 'we gooien de grenzen dicht' deze oplossing gingen er in als koek.
  maandag 8 december 2025 @ 21:50:28 #268
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445591
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er moet gewoon weer een soort links VI komen, een opvolger voor DWDD. Van der Laan en Woe kunnen het ook niet met z'n tweeën met 7 keer per semester 1 uurtje in de week.
Dat gaat niet meer gebeuren denk ik. Met de budgetverdeling én VVDers op de NPO posten die over deze budgetten gaan. De centrale NPO gaat over de budgetten.

Mede daarom mag TROS Radar blijven en moet het veel linksere Kassa weg (na in 2021 al te zijn gemarginaliseerd - de Sesamstraat route).
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 21:52:39 #269
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445603
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 21:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze hebben eigenlijk een full blown economische crisis nodig om weer als vanouds stemmen te trekken. Het gaat gewoon best wel goed met veel Nederlanders.
Ik zie hun Unique Selling Point op dit moment niet.
De arbeidsongeschikten en gevoeligen voor de inflatie stemmen massaal PVV.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219445616
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De arbeidsongeschikten en gevoeligen voor de inflatie stemmen massaal PVV.
Ja, die gaan bij een economische crisis niet op de PvdA/GL stemmen.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:57:13 #271
236264 crew  capricia
pi_219445631
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, die gaan bij een economische crisis niet op de PvdA/GL stemmen.
Hoe zie jij hun achterban dan?
Op welke mensen moeten ze zich mikken en wat gaat hun verhaal daarbij zijn.

Ja. Het is lastig om dat zomaar even neer te zetten. Vind ik.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219445639
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:37 schreef Cupfighter het volgende:

Erg krom
Leg dan eens uit wat er naar jouw inzicht onjuist is aan de post.

Krijsen over racisme en discriminatie werkte misschien in de jaren 80 nog maar is nu verleden tijd.
pi_219445661
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 21:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoe zie jij hun achterban dan?
Op welke mensen moeten ze zich mikken en wat gaat hun verhaal daarbij zijn.

Ja. Het is lastig om dat zomaar even neer te zetten. Vind ik.
Nou, inderdaad, als je bedenkt dat het vooroordeel van velen is dat de achterban van Groen-Links uit alleen de grachtengordelelite bestaat en met dat vieze woord woke, haha.
pi_219445663
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 21:58 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Krijsen over racisme en discriminatie werkte misschien in de jaren 80 nog maar is nu verleden tijd.
Het feit dat je vergeet dat er buiten de statushouders er ook Nederlanders aan de onderkant van de samenleving zitten maar daar heeft rechts schijt aan met je iedereen over 1 kam scheren
pi_219445675
quote:

[..]

Ik laat mij nu dan verleiden om op jou in te gaan, maar krijsen over racisme en discriminatie is NOOIT verleden tijd.
  maandag 8 december 2025 @ 22:05:10 #276
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445684
Het is wachten op de eerste berichten over weglopende, schreeuwende, huilende D66 onderhandelaars. Te lezen in het AD (Elodie Verweij) en Telegraaf (De Winther - tevens op TV).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219445692
quote:

[..]

Verleden tijd ? Is er nu geen racisme of discriminatie ?
Of is de Nederlandse bevolking aanhanger geworden van discriminatie ?
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 22:08:21 #278
236264 crew  capricia
pi_219445701
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:05 schreef Klopkoek het volgende:
Het is wachten op de eerste berichten over weglopende, schreeuwende, huilende D66 onderhandelaars. Te lezen in het AD (Elodie Verweij) en Telegraaf (De Winther - tevens op TV).
Waarom denk je dat?
Ik vind Jetten en Paternotte tot nu toe wel koeltjes overkomen. Niet emotioneel ieg.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219445707
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zou helpen als de progressieve kiezers een geheugen ontwikkelen. Het is een terugkerend patroon bij D66 - en D66 heeft maar 3 jaar in hun bestaan zonder VVD geregeerd (zelfde EU fractie).
Men is liever progressief 'positief' dan sociaaldemocratisch. Dat deel van de verzuiling is ook morsdood, en heeft dringend een update nodig in een hip jasje.

Indien iets minder inclusiviteit en ' woke (wat dat ook moge betekenen)' wordt gevraagd door de kiezer, dat toch maar 'links' laten liggen. Die discussie met radicaal rechts is nou niet echt het aller belangrijkste voor Nederland en ga je toch niet winnen. Daarnaast moeten ze op links gewoon eens met een goed verhaal komen. Dat een oplichter van een Omtzigt met bestaanszekerheid en de toeslagaffaire aan de haal kant gaan, en een Leijten met lege handen achterblijft is natuurlijk een gotspe. Dat moet anders.

Daarnaast is het sowieso afwachten in welke mate radicaal rechts Nederland in de uitverkoop wil doen ten faveure van MAGA of het Kremlin. Die discussie lijkt mij de komende jaren steeds makkelijker te winnen. Tenminste dat hoop ik dan.
pi_219445773
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 22:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Waarom denk je dat?
Ik vind Jetten en Paternotte tot nu toe wel koeltjes overkomen. Niet emotioneel ieg.
Nee joh, gaat niet gebeuren, het is niet voor niks een partij van het pragmatisme.
  maandag 8 december 2025 @ 22:31:57 #281
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445856
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee joh, gaat niet gebeuren, het is niet voor niks een partij van het pragmatisme.
Mwah, d'r hebben een aantal D66'ers met deuren zitten gooien toen Yesilgoz brak op 'nareis-op-nareis-op-nareis'. Tussen D66 en VVD is er dan ook weinig vertrouwen of genegenheid.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445863
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mwah, d'r hebben een aantal D66'ers met deuren zitten gooien toen Yesilgoz brak op 'nareis-op-nareis-op-nareis'. Tussen D66 en VVD is er dan ook weinig vertrouwen of genegenheid.
Dat is wel mijn grote zorg met deze constructie. Yesilgoz en co zijn gewoon niet te vertrouwen, en dan moet je ook nog rechts en links gaan lobbyen. Dat laatste zou met GL/PvdA natuurlijk niet anders zijn, sterker nog, ik denk dat dat nog lastiger is met een schuimbekkende VVD, PVV, BBB en JA21 in de oppositie.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219445867
quote:

[..]
Oh, dat geloof ik zo, Jetten zit vast wel knarsetandend verplicht om tafel met Dilan, hij heeft veel meer op met Klaver. Maar ja, er zit nog eentje aan tafel, he.
pi_219445885
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De campagne van Jetten was 1000x beter, de PVV trekt gewoon standaard de domste 25% van het electoraat aan en de VVD heeft een hele sloot non-stop-propagandakanalen, maar zelfs Yesilgoz leek er op een gegeven moment beter in te zitten dan Timmermans.
Maar wat was er dan zo goed aan de campagne van Jetten. Ik ben het niet oneens dat er weinig fut zat in de PvdA campagne.

Toch vind ik bijvoorbeeld de 10 steden luchtballon niet 1000 keer beter dan wat PvdA op dat punt presenteerde, die zetten wonen toch ook op #1 in hun campagne en hun plannen waren lijkt me niet minder concreet dan 10 steden.
  maandag 8 december 2025 @ 22:37:57 #285
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445888
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:34 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dat is wel mijn grote zorg met deze constructie. Yesilgoz en co zijn gewoon niet te vertrouwen, en dan moet je ook nog rechts en links gaan lobbyen. Dat laatste zou met GL/PvdA natuurlijk niet anders zijn, sterker nog, ik denk dat dat nog lastiger is met een schuimbekkende VVD, PVV, BBB en JA21 in de oppositie.
Minderheidskabinet PvdAGL/D66/CDA kan inderdaad gewoon niet, dat is uitgesloten.

Dit is overigens wat Dilan van D66 vindt: "D66 staat nergens voor". Dat verklaart meteen haar angst voor PvdAGL.

Bekijk deze YouTube-video
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445898
quote:

[..]
Daarom zou het ook erg dom zijn als Jetten zich in een D66-CDA-VVD kabinet laat rommelen.

Dat is gedoemd te mislukken, en als dit gebeurd zal dit vooral op Jetten afstralen. In dit geval volkomen terecht, als je zo openlijk laat zien dat de D66 niets anders is dan een 'positieve' lege huls.
pi_219445900
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:37 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Minderheidskabinet PvdAGL/D66/CDA kan inderdaad gewoon niet, dat is uitgesloten.

Dit is overigens wat Dilan van D66 vindt: "D66 staat nergens voor". Dat verklaart meteen haar angst voor PvdAGL.

Ik neem aan dat je sarcastisch bent. Ik weet niet welke logica D66 volgt dat ze VVD blijkbaar een betrouwbaardere partner vinden dan PvdA. Lijkt me oneindig veel logischer om dat minderheidskabinet zonder de VVD te doen.
pi_219445902
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Daarom zou het ook erg dom zijn als Jetten zich in een D66-CDA-VVD kabinet laat rommelen.

Dat is gedoemd te mislukken, en als dit gebeurd zal dit vooral op Jetten afstralen. In dit geval volkomen terecht, als je zo openlijk laat zien dat de D66 niets anders is dan een 'positieve' lege huls.
Kun jij mij dan nu een partij opnoemen die geen lege huls is? Ik ken er geen, ja, genoeg negatieve lege hulsen, dat wel.
  maandag 8 december 2025 @ 22:46:41 #289
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445922
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Maar wat was er dan zo goed aan de campagne van Jetten. Ik ben het niet oneens dat er weinig fut zat in de PvdA campagne.

Toch vind ik bijvoorbeeld de 10 steden luchtballon niet 1000 keer beter dan wat PvdA op dat punt presenteerde, die zetten wonen toch ook op #1 in hun campagne en hun plannen waren lijkt me niet minder concreet dan 10 steden.
Jetten wist D66 knap weg te trekken van het imago van woke/immigratie en hij slaagde erin D66 naar het midden te trekken met een redelijk economisch rechts verhaal zonder aan de linkerkant kiezers te verliezen. Die 10 nieuwe steden riepen een beeld op van de blik op de toekomst.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445939
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Kun jij mij dan nu een partij opnoemen die geen lege huls is? Ik ken er geen, ja, genoeg negatieve lege hulsen, dat wel.
Linkse partijen.

D66 is toch de onderwijspartij die het een geweldig idee vonden om een generatie studenten in de schulden te jagen. De partij die referenda wilden tot er twee referenda uitslagen hadden die ze niet aanstonden.
  maandag 8 december 2025 @ 22:49:30 #291
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445943
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je sarcastisch bent. Ik weet niet welke logica D66 volgt dat ze VVD blijkbaar een betrouwbaardere partner vinden dan PvdA. Lijkt me oneindig veel logischer om dat minderheidskabinet zonder de VVD te doen.
Er valt niet te regeren met een minderheidskabinet over links, daar zijn teveel partijen voor nodig. Over rechts is het ook aartsmoeilijk, maar met bv gedoogsteun van JA21 en CU ben je al een heel eind. Uiteraard is de VVD notoir onbetrouwbaar en laten ze het over een jaar of twee klappen wanneer de kiezer is vergeten dat ze er in de vorige kabinetten ook een zooi van hebben gemaakt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445955
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Jetten wist D66 knap weg te trekken van het imago van woke/immigratie en hij slaagde erin D66 naar het midden te trekken met een redelijk economisch rechts verhaal zonder aan de linkerkant kiezers te verliezen. Die 10 nieuwe steden riepen een beeld op van de blik op de toekomst.
Hij haalde de focus weg van het negatieve dat alle problemen zouden liggen aan de asielzoekers, dat alleen al was een verademing. Timmermans had nog te maken met zijn stoffig oud PvdA imago, die kon de boodschap niet goed overbrengen en bovendien zat ie met GL en een fusie, dat alleen al heeft de gefuseerde partij enorm verzwakt.
pi_219445960
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Tja bij mij scoor je daar niet mee. Lege beloftes van een rits steden of kerncentrales. Dat soort beloftes is toch bijna nooit iets waard. Ik denk dat plannen wat meer uitgewerkt moeten zijn om effect te sorteren.
Sowieso met die nieuwe steden, dat hebben we toch al in Flevoland geprobeerd? Ik geloof toch niet dat de meeste mensen nou zo graag in dat type stad zouden wonen. Maar misschien onderschat ik Almere.
  maandag 8 december 2025 @ 22:53:27 #294
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445971
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Tja bij mij scoor je daar niet mee. Lege beloftes van een rits steden of kerncentrales. Dat soort beloftes is toch bijna nooit iets waard. Ik denk dat plannen wat meer uitgewerkt moeten zijn om effect te sorteren.
Sowieso met die nieuwe steden, dat hebben we toch al in Flevoland geprobeerd? Ik geloof toch niet dat de meeste mensen nou zo graag in dat type stad zouden wonen. Maar misschien onderschat ik Almere.
Bij mij ook niet, maar ik voel de energie wel en snap dat een hele hoop mensen dat enorm aanspreekt. Achteraf voelen ze zich uiteraard bekocht, maar dat is voor D66 van later zorg.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445982
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nou, dan moet je je maar eens bedenken hoe ooit Nederland dacht over het inpolderen van de Zuiderzee en de Afsluitdijk, heeft decennia gekost en heel veel weerstand. Dus niks lege beloftes, zo is Flevoland ooit ook ontstaan.
pi_219445984
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Dat was natuurlijk ook gewoon lege retoriek in een positief jasje. Het is niet dat alle 'progressieve'/'linkse' kiezers zo hoogbegaafd zijn dat ze door de campagnestrategen bedachte schijn-positivisme en nieuw leiderschap heen kunnen prikken.

Ik heb één column van Samsom gelezen over wat Timmermans in de EU voor elkaar gekregen heeft. Terwijl in het debat Timmermans Jetten vliegen stond af te vangen op een doorrekening van het CPB m.b.t. de zorgverzekering. En wat holle retoriek over dat Nederland een tolerant en inclusief land is.

Trek het debat naar je toe. Begin over de dreiging van Trump en Poetin. En breng een positief verhaal over hoe jij binnen Europa vele malen effectiever kan opereren dan hoe Schoof en zijn knaapjes dat doen. Deze tijden vragen juist om veel ervaring in Europa en in de geopolitiek, die heb jij. Zwaai desnoods trots patriottisch met een Nederlands vlaggetje om de balans niet teveel naar de EU te laten doorslaan. Die rol had Klaver dan op zich kunnen nemen (VVD stuurde ook Jan-en-alleman naar de talkshows). En laat een Moorman op een minder droge manier uitleggen bij RTL en een VI dat de bestaanszekerheid totaal niet gered is door Omtzigt. Dat hij de boel besodemietert heeft. Laat haar de plannen op tafel leggen, en uitleggen hoe zij wel orde op zaken stelde in Amsterdam...

Dat was een positief verhaal geweest, en niet eens een lege huls.

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Verschoppeling op 08-12-2025 23:09:52 ]
pi_219445987
Als de PvdA/Groenlinks buiten het te vormen kabinet wordt gehouden zal ze als oppositiepartij een machtige partij worden die op tal van onderwerpen haar zin zal krijgen.
Volgens mij beseft Kamp dit totaal niet.
Het rekenen met de PVV en Forum voor Democratie als rechtse partijen is een farce.
Die willen alleen maar ongrondwettige en andere absurde zaken doorgevoerd krijgen. Soms lukt ze dat ook nog. Ik denk bijvoorbeeld aan de uiterst rigide regels met betrekking tot het al dan niet vergoeden van toeslagen, die met name tot stand kwamen door de inbreng van Wilders, waardoor het het landsbestuur en de rechterlijke macht tot gruwelijke en foute besluiten kwamen die de slachtoffers tot grote wanhoop dreef en de overheid momenteel miljarden kost om het verschrikkelijke onterecht aangebrachte leed enigszins te compenseren.
En zo zijn er meer van dergelijke ogenschijnlijk populistisch logische zaken die naar voren worden gebracht maar die uiteindelijk tot kwalijke gevolgen leiden.
Daar heb je dus niets aan. Die partijen kun je gevoeglijk buiten iedere beschouwing laten. Zie ze als getuigenis partijen vergelijkbaar met de SGP, maar doe er het liefst geen zaken mee en reken ze beslist niet tot partijen waarvan je een redelijke inbreng kunt verwachten. Je zou toch zo langzamerhand kunnen opmaken dat je hier totaal niets aan hebt.
  maandag 8 december 2025 @ 22:58:35 #298
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445998
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

Dat is gedoemd te mislukken, en als dit gebeurd zal dit vooral op Jetten afstralen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219446015
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:55 schreef Pegos het volgende:
Als de PvdA/Groenlinks buiten het te vormen kabinet wordt gehouden zal ze als oppositiepartij een machtige partij worden die op tal van onderwerpen haar zin zal krijgen.

Nou mooi toch!
pi_219446061
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:00 schreef -XOR- het volgende:

[..]
PvdA/GL hoeft helemaal geen gedoogsteun te geven om tot een meerderheid te komen :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')