abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219441328
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219441456
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:07 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je kunt niet verwachten dat als de VVD de coalitie naar rechts trekt en GL PvdA zonder echt argument uit sluit dat GL PvdA vervolgens bij het kruisje tekent. je kunt wel weer lekker gaan trollen maar het zou je sieren om ook eens inhoudelijke argumenten te geven.
Er zijn genoeg argumenten om GL uit te sluiten. Het is geen trollen, het is alleen maar aanstippen hoe de tendens hier is om van alles op 'landsbelang' te gooien terwijl men eigenlijk gewoon bedoelt 'politieke opvattingen waar ik het mee eens ben', gecombineerd met zure rancune tegen de VVD.

Die hypocrisie maakt het onmogelijk om inhoudelijk iets te zeggen.
pi_219441476
https://www.nrc.nl/nieuws(...)nt-in-jaren-a4914605

Laagste aantal nieuwbouwwoningen in acht jaar tijd. Nice! Goed nieuws voor de huizenbezitter.

De gemeente Amsterdam is overigens al jaren koploper in absolute aantallen nieuwbouwwoningen

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-afgelopen-decennium
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219441500
VVD heeft meer zetels dan GL/PvdA.
pi_219441504
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er zijn genoeg argumenten om GL uit te sluiten. Het is geen trollen, het is alleen maar aanstippen hoe de tendens hier is om van alles op 'landsbelang' te gooien terwijl men eigenlijk gewoon bedoelt 'politieke opvattingen waar ik het mee eens ben', gecombineerd met zure rancune tegen de VVD.

Die hypocrisie maakt het onmogelijk om inhoudelijk iets te zeggen.
Maar beste MoreDakka. Waar het vaak op neerkomt is dat men zich afvraagt op welke inhoudelijke gronden Dilan precies GL/PvdA wil uitsluiten. Want dat horen we dus niet. Welke punten vindt Dilan precies niet oké en zijn die punten dan ook echt niet onderhandelbaar?

Die vraag wordt hier al heel vaak gesteld maar net zo vaak genegeerd.

En dan de tweede vraag is dan; welke route ziet VVD wel als haalbaar als in een stabiel minder/meerderheidskabinet met welke gedoogconstructie dan ook? Want als wij heel simpel zeteltjes gaan tellen dan komt de optie van GL/PvdA 100 van 100 keer naar voren. Er is géén andere keus.
pi_219441551
quote:
6s.gif Op maandag 8 december 2025 12:09 schreef Zorro het volgende:
Er is vooral rechts gestemd, GLPVDA heeft verloren, maar als Klavertje niet mee mag doen worden de kiezers belazerd.

Keihard gelachen.
Het is maar hoe je het uit legt. Rechts (VVD, PVV, FvD, BBB, JA21, SGP) heeft geen meerderheid, had het wel. NSC was stukken rechtser dan het CDA. Dus de kamer is flink naar links opgeschoven, sociaal links (CDA en alles links daarvan) heeft nu een meerderheid, had dat niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219441595
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:33 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Maar beste MoreDakka. Waar het vaak op neerkomt is dat men zich afvraagt op welke inhoudelijke gronden Dilan precies GL/PvdA wil uitsluiten. Want dat horen we dus niet. Welke punten vindt Dilan precies niet oké en zijn die punten dan ook echt niet onderhandelbaar?

Heb je tijdens de campagne niet opgelet? Vooral op migratie zijn de standpunten onverenigbaar. Wellicht dat als GL dat opgeeft er weer te praten valt (zullen ze sowieso moeten doen omdat D66 en CDA ook aan de kant van VVD staan op dat gebied), maar het zou ook kunnen dat Yesilgoz dan in de val trapt van de sunk cost fallacy.
pi_219441611
Als Klaver meer macht in de onderhandelingen had willen hebben hadden ze meer zetels moeten halen.
pi_219441616
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Heb je tijdens de campagne niet opgelet? Vooral op migratie zijn de standpunten onverenigbaar. Wellicht dat als GL dat opgeeft er weer te praten valt (zullen ze sowieso moeten doen omdat D66 en CDA ook aan de kant van VVD staan op dat gebied), maar het zou ook kunnen dat Yesilgoz dan in de val trapt van de sunk cost fallacy.
Maar hoe weet Dilan of er niet over deze punten te onderhandelen valt? Door met viertjes om tafel te gaan? Daar kan je nog zeggen "He Jesse, jouw migratiestandpunten staat me niet aan, kunnen we daar een middenweg in vinden of een uitruil qua standpunten doen?".

Ik snap die plaat voor je kop niet. Eerlijk.

En de tweede vraag blijft onbeantwoord.
pi_219441629
quote:

[..]
Er zit een verschil tussen de campagnestand en onderhandelingen over coalitievorming. Het is nog helemaal niet duidelijk of GL/PvdA daarin helemaal niet wil bewegen dus dit is geen argument om deze partijen bij voorbaat uit te sluiten.
  maandag 8 december 2025 @ 12:44:57 #11
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219441639
Ik begrijp uit 1 van de laatste reacties in het vorige deel dat PvdA/GL vooral op alles ja en amen moet zeggen, want "rechts heeft gewonnen". Tja dergelijke dom-rechtse logica heeft het huidige powerkabinet opgeleverd, het kabinet wat alle rechtse problemen (lees asielzoekers) zou gaan oplossen! Het kabinet dat via daadkracht en echt rechts beleid zou zorgen dat Nederland weer een trotse natie voor alle ECHTE Nederlanders zou worden. Het kabinet dat via daadkracht en echt rechts beleid zou zorgen dat Nederlandsche tradities, normen en waarden weer volop de ruimte zouden krijgen.

Weg met klimaatbeleid, met een schoner milieu, met duurzaamheid, met een houdbaar energiebeleid, met een soort van verzorgingsstaat! Meer koeien, meer varkens, meer drijfmest, meer industrie, meer pfas, meer vervuiling, slechter oppervlaktewater! Alles voor de boer en de groot-industrieel! Zolang asielzoekers maar opgesloten, weggejaagd worden! Alles voor het bewaken van bestaande belangen van kleine groepjes ten koste van de massa.

Tja, dat we weer jaren gaan verspillen aan randverschijnselen en de innovaties die Nederland en Europa nodig hebben frustreren en torpederen dat is wat het overgrote deel van de bevolking blijkbaar wil. Leven op een stinkende vuilnisbelt van energieverspillende verouderde industrie en veetelers op een continent wat wegzakt in schuld, vergrijzing en groeiende armoede.

Ik mag hopen dat D66 wakker wordt en deze drol doorgeeft aan de PVV. Mag die een volgende powerkabinet gaan vormen. Weer 1-2 jaar van betekenisloze bullshit om te voorkomen dat de belangen van de echte VVD achterban in het gedrang komen.
pi_219441640
quote:

[..]
Hoe weet ze dat als ze niet onderhandelt? GLPvdA is op migratie enorm veel rechtser dan de PvdA onder Rutte II, zo moeilijk zou het dus niet moeten zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219441657
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Maar hoe weet Dilan of er niet over deze punten te onderhandelen valt? Door met viertjes om tafel te gaan? Daar kan je nog zeggen "He Jesse, jouw migratiestandpunten staat me niet aan, kunnen we daar een middenweg in vinden of een uitruil qua standpunten doen?".
Ze heeft er duidelijk geen vertrouwen in dat zoiets mogelijk is. Dat is een van de weinige dingen waar ze consequent in is, en ook haar mandaat mee heeft gewonnen. VVD-stemmers zijn zeer bereid om samen te werken met links in de vorm van D66, maar niet met GL. Dat zomaar opgeven wordt waarschijnlijk gezien als kiezersbedrog.

Of dat op de lange termijn de goede strategie is moet nog blijken, maar ik zie niet in waarom ze nu maar meteen die harde verkiezingsbelofte op moet geven zolang er nog wat te halen valt. Voor zover ik weet is bij VVD'ers de verwachting dat de volledige blokkade uiteindelijk wel opgeheven wordt.
  maandag 8 december 2025 @ 12:49:48 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219441664
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:40 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Ik snap die plaat voor je kop niet. Eerlijk.

En de tweede vraag blijft onbeantwoord.
Tja, als je eerst maandenlang zonder daarvoor een steekhoudend argument te hebben je kiezers hebt wijsgemaakt dat GL-PvdA een ultiem-extreem-ultra-radicaal-linkse partij is waarmee je echt NÓÓÍT gaat praten dan heb je jezelf wel in een lastige positie gemanoeuvreerd om nog uit terug te krabbelen wanneer de verkiezingsuitslag anders blijkt te zijn dan je had gehoopt waardoor je gedroomde "centrum" (haha)rechts kabinet niet zo vanzelfsprekend is.
Huilen dan.
pi_219441680
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe weet ze dat als ze niet onderhandelt? GLPvdA is op migratie enorm veel rechtser dan de PvdA onder Rutte II, zo moeilijk zou het dus niet moeten zijn.
Wat een onzin, GL doet net alsof migratie helemaal geen probleem is. De constructieve partijen zijn dat station al heel lang gepasseerd, D66 voorop. Dat geeft aan dat GL net zo vastgeroest zit als PVV in haar denkbeelden over dit onderwerp.
pi_219441700
GLPvda heeft niet eens kunnen profiteren van de oppositie zijn van het slechtste kabinet ooit, Zelfs toen verloren ze veel zetels

Dat zou iedereen wakker moeten schudden dat het er niet echt rooskleurig voor ze uitziet voor de eerste kamer straks na de Prov Staten verkeizingen
  maandag 8 december 2025 @ 12:53:18 #17
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219441701
Yesilgoz heeft altijd gezegd: "Ik ga niet in een kabinet met GL." Dus als zij aftreedt kan het wèl.
Na de gemeenteraadsverkiezingen komt er dus gewoon een kabinet over het midden volgens mij. Is ook het meest logisch want Klaver gaat echt niet gedogen. Hij zou gek zijn.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  maandag 8 december 2025 @ 12:54:09 #18
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219441710
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is maar hoe je het uit legt. Rechts (VVD, PVV, FvD, BBB, JA21, SGP) heeft geen meerderheid, had het wel. NSC was stukken rechtser dan het CDA. Dus de kamer is flink naar links opgeschoven, sociaal links (CDA en alles links daarvan) heeft nu een meerderheid, had dat niet.
Sociaaleconomisch is NSC niet rechtser dan CDA, wel conservatiever.

Waar jij op baseert dat CDA bij 'sociaal links' zou horen snap ik nog steeds niet. Qua stemgedrag iig niet en VVD blijft hun eerste voorkeur.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219441715
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Yesilgoz heeft altijd gezegd: "Ik ga niet in een kabinet met GL." Dus als zij aftreedt kan het wèl.
Na de gemeenteraadsverkiezingen komt er dus gewoon een kabinet over het midden volgens mij. Is ook het meest logisch want Klaver gaat echt niet gedogen. Hij zou gek zijn.
Landsbelang je weet toch
  maandag 8 december 2025 @ 12:55:53 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219441724
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:51 schreef MoreDakka het volgende:
De constructieve partijen
En dat zijn volgens jou?
Huilen dan.
pi_219441727
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ze heeft er duidelijk geen vertrouwen in dat zoiets mogelijk is. Dat is een van de weinige dingen waar ze consequent in is, en ook haar mandaat mee heeft gewonnen. VVD-stemmers zijn zeer bereid om samen te werken met links in de vorm van D66, maar niet met GL. Dat zomaar opgeven wordt waarschijnlijk gezien als kiezersbedrog.

Of dat op de lange termijn de goede strategie is moet nog blijken, maar ik zie niet in waarom ze nu maar meteen die harde verkiezingsbelofte op moet geven zolang er nog wat te halen valt. Voor zover ik weet is bij VVD'ers de verwachting dat de volledige blokkade uiteindelijk wel opgeheven wordt.
Dit is trouwens niets nieuws. Tijdens de coalitieonderhandelingen van Rutte IV wilde D66 ook graag GroenLinks erbij houden maar toen al bleken de verschillen onoverbrugbaar omdat Klaver geen migratiedeals met Afrikaanse landen wilde maken.
pi_219441729
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Sociaaleconomisch is NSC niet rechtser dan CDA, wel conservatiever.

Waar jij op baseert dat CDA bij 'sociaal links' zou horen snap ik nog steeds niet. Qua stemgedrag iig niet en VVD blijft hun eerste voorkeur.
Met jou eens
Cda is meer rechts dan links als je ze toch in moet delen
En d66 ook, zitten in dezelfde club als de vvd in de eu
  maandag 8 december 2025 @ 12:57:46 #23
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219441740
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 12:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je negeert nu mijn tweede vraag nog een keer. Ik stel die vraag niet zomaar want het is bepalend voor de formatie. Welke levensvatbare stabiele optie zie jij welke VVD zou moeten volgen?
  maandag 8 december 2025 @ 12:58:31 #24
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219441748
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:56 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dit is trouwens niets nieuws. Tijdens de coalitieonderhandelingen van Rutte IV wilde D66 ook graag GroenLinks erbij houden maar toen al bleken de verschillen onoverbrugbaar omdat Klaver geen migratiedeals met Afrikaanse landen wilde maken.
Welke landen hebben nu precies geslaagde migratiedeals met Afrikaanse landen gemaakt? Klaver heeft daar dus gewoon gelijk gekregen; kansloze route.
  maandag 8 december 2025 @ 12:59:17 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219441752
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 12:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Met jou eens
Cda is meer rechts dan links als je ze toch in moet delen
En d66 ook, zitten in dezelfde club als de vvd in de eu
Beide partijen parasiteren overigens wel op de linkse kiezer (met de CDA kiezer gevoelig voor de beeldvorming van een te linkse GLPvdA). Dat wel.

Maar jij wil vooral een groot FvD hè?
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')