In 2023 stond rekeningrijden in het verkiezingsprogramma van de VVD.quote:Op maandag 8 december 2025 19:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vraag me af wat "vroem vroem" partij van rekeningrijden vindt.
Lieden die jarenlang aan de onderkant van de samenleving zitten en de verzorgingsstaat leegvreten zoals het merendeel van de statushouders hebben we al genoeg van. Dus nee die hebben we niet nodig.quote:Op maandag 8 december 2025 19:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
denk jij dat we de influx van Afrika gaan kunne en willen stoppen ??
never
we hebben de influx nodig ook
En het afschaffen van de hra.quote:Op maandag 8 december 2025 19:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vraag me af wat "vroem vroem" partij van rekeningrijden vindt.
Geen ideequote:Op maandag 8 december 2025 19:31 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wat voor alternatief hebben ze wat ook met elektrisch rijden genoeg geld in het laadje brengt?
Hij wil de door hem geschetste problemen ook gewoon echt niet (helpen) oplossen.quote:Op maandag 8 december 2025 19:48 schreef capricia het volgende:
En deze wil ik jullie ook niet onthouden.
Die tekst.
"Een verschrikkelijk stuk" "de afbraak van Nederland"
~We komen alleen langs voor een beter ander stuk~
[ x ]
Buma heeft het gewoon ook heel cynisch opgeschreven.quote:Op maandag 8 december 2025 19:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hij wil de door hem geschetste problemen ook gewoon echt niet (helpen) oplossen.
Nog even over dat Vullings en De Rooy, wat ik meestal niet luister.quote:Op maandag 8 december 2025 19:10 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rutte 4 kreeg d66 (en CU) heel veel gedaan omdat Rutte zwak stond. Dat was een vrij links kabinet. Het huidige CDA is wel linkser dan destijds.
ok ik bedoelde de partijen aan de zijkanten van het spectrum.quote:Op maandag 8 december 2025 20:18 schreef Cyan9 het volgende:
Ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk was dat we geen politici en/of partijen gaan wegzetten als extremistisch.
En ja, dat geldt dus ook voor jou @:michaelmoore
quote:Buma's plan kan op meerderheid rekenen: JA21 steunt 'tussenstap' D66, VVD en CDA
Den Haag- JA21 zegt het advies van informateur Sybrand Buma te ondersteunen om D66, VVD en CDA voorlopig 'aan het werk' te zetten om 'een akkoord voor te bereiden' voor een nieuw kabinet. Met de steun van CU en 50Plus is een Kamermeerderheid daarmee gegarandeerd.
j a jammer is dat , en kinderachtig ookquote:Op maandag 8 december 2025 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Buma heeft het gewoon ook heel cynisch opgeschreven.
Dus eerst al die boze woorden tegen Buma. En daarna 'maar we betreuren zeer dat we uitgesloten worden'
Joh..
Het frame dat er niets voor elkaar kan worden gekregen op migratie met PvdAGL hoorde ik er eerlijkgezegd niet zo in door, maar ze waren me wel wat te weinig kritisch over Yesilgoz.quote:Op maandag 8 december 2025 20:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nog even over dat Vullings en De Rooy, wat ik meestal niet luister.
Daar hoor ik gewoon letterlijk het frame dat je op migratie niks voor elkaar gaat krijgen met GL-PvdA.
Ben je echt zo zeker dat (vooral) Vullings en De Rooy naar D66 neigen?
Je hebt het over een user die in NWS stond te juichen toen Poetin de interne opstand neersloeg. DeVerzamelaar is een simpel gekkie, die zou ik niet serieus nemen.quote:Op maandag 8 december 2025 20:37 schreef Cupfighter het volgende:
Je en die deningrerende post van de Verzamelaar mag dus wel blijkbaar
Erg krom
Klopt daarom verrast het me nog meer dat zijn post kan blijven staanquote:Op maandag 8 december 2025 20:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je hebt het over een user die in NWS stond te juichen toen Poetin de interne opstand neersloeg. DeVerzamelaar is een simpel gekkie, die zou ik niet serieus nemen.
https://nos.nl/artikel/25(...)s-wel-geven-en-nemenquote:Ondertussen is GroenLinks-PvdA-leider Klaver behoorlijk chagrijnig, omdat hij in zijn ogen uitgesloten wordt. D66-voorman Jetten ziet dat anders. "Andere partijen zullen noodzakelijk zijn om meerderheden te krijgen. Het is juist een unieke kans voor die partij. Ik zal altijd een uitgestoken hand naar de heer Klaver blijven uitsteken."
Ja Klaver ook, want ze waren nogal betraand.quote:Op maandag 8 december 2025 20:46 schreef capricia het volgende:
Ik moest even met mijn ogen knipperen.
Het lijkt me nochthans heel normaal dat er een cordon sanitaire is tegen partijen als PVV en FVD en niet normaal dat een normale democratische partij als GL-PvdA wordt uitgesloten.quote:Op maandag 8 december 2025 20:46 schreef Shreyas het volgende:
Dat Calimero-gedrag van Klaver begint zo langzamerhand wel gênant te worden. Eerst zelf heel stoer de PVV en FvD uitsluiten en nu hij zelf buitenspel is gezet gedraagt hij zich als een kleutertje dat niet mee mag spelen en jankt dat Dilan er zelfs voor beloond wordt!![]()
Dit is toch wel een erg schaamteloze vertoning aan het worden. Als je kijkt naar de grote name die in het verleden leiding hebben gegeven aan de PvdA, zoals Wim Kok, Wouter Bos, Diederik Samsom, Lodewijk Asscher die zouden
meteen hebben gezegd: Wil je niet met ons, nou donder dan maar op, dan hoeven we ook niet meer met jullie.
Maar Klaver blijft maar hopen op z'n plekje in een mogelijke regering, hij is alleen met zijn eigen ego bezig. Het is toch bedroevend dat deze snotneus nu leider is. PvdA zou er goed aan doen zich gewoon weer af te splitsen van GL, dit gaat nergens meer over.
En Klaver is veel te licht voor dit niveau. Hij kan beter voor zichzelf iedere dag een papa-dag inlassen en aardbeien met slagroom gaan eten
Dat is wat men vindt dat ze verdienen. Nog geen 20% van de zetels en universeel ongeliefd. Dus dan mag je inderdaad af en toe wat kruimels pakken. Mooi toch, democratie?quote:Op maandag 8 december 2025 18:22 schreef probeer het volgende:
En Jesse lijkt vooralsnog terecht te reageren met een 'fuck die shit, als ik niet mag komen dan kan je de tering krijgen met je cadeautjes en je gehele kankerfeestje. Verlies mijn nummer. Kut!'
Want zo werkt het natuurlijk niet he. Dat Dilan, Rob en meneer Fatsoen lekker hun eigen ding gaan doen expliciet zonder Jesse's inbreng of inspraak, maar wanneer het ze dan soms ietsjes te heet onder de voeten wordt bij Joost, Geert en co. en laatstgenoemden te veel radicale shit eisen, Jesse even de hete kastanjes uit het vuur mag komen halen. En daarbij natuurlijk dankbaar zijn voor de kruimels, want lANdSbElaNg
Ik snap dat hij dat zegt, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, daar mag hij Yesilgoz voor bedanken. Straks met de VVD erbij zijn de programmatische verschillen te groot dus hoeven ze het ook niet aan Klaver te vragen, dan kunnen ze beter bij Joost en Geert bedelen.quote:Op maandag 8 december 2025 20:46 schreef capricia het volgende:
Jetten ziet de mogelijke gedoogrol aan de zijlijn voor GL-pvda als een unieke kans voor die partij.
Ik moest even met mijn ogen knipperen.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)s-wel-geven-en-nemen
Niet mee eens. PVV heeft meer stemmen behaald dan GL-PvdA. Dat is toch ook belangrijk in een democratie?quote:Op maandag 8 december 2025 20:47 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het lijkt me nochthans heel normaal dat er een cordon sanitaire is tegen partijen als PVV en FVD en niet normaal dat een normale democratische partij als GL-PvdA wordt uitgesloten.
Dat mag je vinden, gelukkig zijn er genoeg mensen die in beide geen heil zien.quote:Op maandag 8 december 2025 20:47 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het lijkt me nochthans heel normaal dat er een cordon sanitaire is tegen partijen als PVV en FVD en niet normaal dat een normale democratische partij als GL-PvdA wordt uitgesloten.
Er zijn denk ik niet tal van redenen om een partij uit te sluiten zonder uberhaupt inhoudelijk dingen besproken te hebben. En dat er veel kiezers op de PVV stemt zegt me niet veel. Het hele punt van een cordon sanitaire is juist dat als kiezers willen dat hun stem leidt tot regeringsinvloed ze op minder radicale partijen stemmen, wat als doel heeft om de democratische rechtstaat te beschermen.quote:Op maandag 8 december 2025 20:49 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Niet mee eens. PVV heeft meer stemmen behaald dan GL-PvdA. Dat is toch ook belangrijk in een democratie?
Ik heb niets tegen een cordon sanitair, er zijn tal van redenen om een partij uit te sluiten. Maar als je zelf een partij (of meerdere partijen uitsluit) moet je niet gaan janken als je zelf ook uitgesloten wordt.
Inderdaad, het uitsluiten van de PVV vind ik heel logisch, maar het uitsluiten van FvD, PvdA/GL, DENK, PvdD ook.quote:Op maandag 8 december 2025 20:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, gelukkig zijn er genoeg mensen die in beide geen heil zien.
Beestjes mogen niet bij de naam genoemd worden? Hoe zou je een FvD dan willen omschrijven? Gematigd rechts?quote:Op maandag 8 december 2025 20:18 schreef Cyan9 het volgende:
Ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk was dat we geen politici en/of partijen gaan wegzetten als extremistisch.
En ja, dat geldt dus ook voor jou @:michaelmoore
Wederom niet mee eens. Ik denk dat PVV en DENK bijvoorbeeld inhoudelijk niets hoeven te bespreken om elkaar uit te sluiten. En radicalisme is één argument om een partij uit te sluiten ja, maar er zijn genoeg andere argumenten. Een argument kan zo simpel zijn als: We liggen inhoudelijk te ver van elkaar. Wat in het geval van PvdA/GL en VVD ook zo is trouwens.quote:Op maandag 8 december 2025 20:51 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Er zijn denk ik niet tal van redenen om een partij uit te sluiten zonder uberhaupt inhoudelijk dingen besproken te hebben. En dat er veel kiezers op de PVV stemt zegt me niet veel. Het hele punt van een cordon sanitaire is juist dat als kiezers willen dat hun stem leidt tot regeringsinvloed ze op minder radicale partijen stemmen, wat als doel heeft om de democratische rechtstaat te beschermen.
GL-PvdA juist niet. Daar is de democratische rechtstaat in prima handen, zo blijkt bij elk onderzoek waar ik van gehoord heb. Dat je inhoudelijke verschillen hebt dat lijkt me verder heel normaal, maar het systeem kan alleen maar werken als ons systeem overeind blijft.quote:Op maandag 8 december 2025 20:53 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Inderdaad, het uitsluiten van de PVV vind ik heel logisch, maar het uitsluiten van FvD, PvdA/GL, DENK, PvdD ook.
Maar ik zal zelf ook niet verontwaardigd zijn als er partijen zijn die de partij waar ik op gestemd heb (CDA) zouden uitsluiten. Dat mogen toch zelf bepalen. Misschien storen mensen zich wel aan de christelijke basis van het CDA en willen om die reden niet met die partij regeren. Prima toch, moeten zij weten.
Die bescherm je ook door GL/PvdA ver daarvandaan te houden.quote:Op maandag 8 december 2025 20:51 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Er zijn denk ik niet tal van redenen om een partij uit te sluiten zonder uberhaupt inhoudelijk dingen besproken te hebben. En dat er veel kiezers op de PVV stemt zegt me niet veel. Het hele punt van een cordon sanitaire is juist dat als kiezers willen dat hun stem leidt tot regeringsinvloed ze op minder radicale partijen stemmen, wat als doel heeft om de democratische rechtstaat te beschermen.
Het niet respecteren van de democratische rechtstaat is een argument om een partij uit te sluiten ja. Volledig mee eens. Ik zou ook nooit stemmen op een partij als PVV en FvD. Dus wat dit betreft zijn we het eens.quote:Op maandag 8 december 2025 20:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
GL-PvdA juist niet. Daar is de democratische rechtstaat in prima handen, zo blijkt bij elk onderzoek waar ik van gehoord heb.
[ afbeelding ]
Bv. https://www.uu.nl/nieuws/(...)len-in-strijd-met-de
Dan niet janken dat de partij die je uitsluit geen gedoogpartner wil worden.quote:Op maandag 8 december 2025 20:53 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Inderdaad, het uitsluiten van de PVV vind ik heel logisch, maar het uitsluiten van FvD, PvdA/GL, DENK, PvdD ook.
Maar ik zal zelf ook niet verontwaardigd zijn als er partijen zijn die de partij waar ik op gestemd heb (CDA) zouden uitsluiten. Dat mogen toch zelf bepalen. Misschien storen mensen zich wel aan de christelijke basis van het CDA en willen om die reden niet met die partij regeren. Prima toch, moeten zij weten.
Zoals de verzinseltjes van Dilan?quote:Op maandag 8 december 2025 20:57 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Alleen ik geef aan dat er meerdere redenen en argumenten zijn om een partij uit te sluiten dan alleen het niet respecteren van de rechtstaat.
Inderdaad, gemeenteraad in maart.quote:Op maandag 8 december 2025 21:02 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Voor de zomer weer nieuwe verkiezingen.
Tja typisch ook dat Klaver wordt verweten dat hij te geil is voor de macht ofzo. Als hij de boot harder afhoudt krijgt hij het verwijt eeuwige oppositie te zijn.quote:Op maandag 8 december 2025 21:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan niet janken dat de partij die je uitsluit geen gedoogpartner wil worden.
quote:Op maandag 8 december 2025 20:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
GL-PvdA juist niet. Daar is de democratische rechtstaat in prima handen, zo blijkt bij elk onderzoek waar ik van gehoord heb. Dat je inhoudelijke verschillen hebt dat lijkt me verder heel normaal, maar het systeem kan alleen maar werken als ons systeem overeind blijft.
[ afbeelding ]
Bv. https://www.uu.nl/nieuws/(...)len-in-strijd-met-de
Ik weet niet.quote:Op maandag 8 december 2025 20:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik snap dat hij dat zegt, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, daar mag hij Yesilgoz voor bedanken. Straks met de VVD erbij zijn de programmatische verschillen te groot dus hoeven ze het ook niet aan Klaver te vragen, dan kunnen ze beter bij Joost en Geert bedelen.
De oppositie is waarschijnlijk nu ook het beste voor PvdA, er valt waarschijnlijk makkelijk te schieten op het beleid van het aankomend werkgeverskabinet.quote:Op maandag 8 december 2025 21:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tja typisch ook dat Klaver wordt verweten dat hij te geil is voor de macht ofzo. Als hij de boot harder afhoudt krijgt hij het verwijt eeuwige oppositie te zijn.
Wat dat betreft heeft Jetten het natuurlijk veel makkelijker, die kan om zijn voorkeursbeleid voor elkaar te krijgen het met een stuk meer partijen proberen hoeft ook minder te draaien omdat het sterke punt van D66 is dat ze al hun kroonjuwelen allang in de ramsj verkocht hebben.
Dat dacht ik ook bij het afgelopen kabinet maar echt prijsschieten was het niet voor de oppositie. Het is ook de vraag of met het huidige media landsschap links nog een serieuze kans maakt te groeien. Nouja als de Crypto en AI bubbels klappen zal er naast veel ellende vast ook kans zijn voor een politieke wende.quote:Op maandag 8 december 2025 21:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De oppositie is waarschijnlijk nu ook het beste voor PvdA, er valt waarschijnlijk makkelijk te schieten op het beleid van het aankomend werkgeverskabinet.
Waarom eigenlijk? Ik vind PvdA/GL niet echt te vergelijken met die partijen.quote:Op maandag 8 december 2025 20:53 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is wel heel apart geformuleerd inderdaad. Hij is waarschijnlijk ook een beetje wanhopig want hij weet dat hij Klaver eigenlijk nodig heeft.quote:Op maandag 8 december 2025 21:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet.
Jetten die tegen Klaver zegt dat ie blij moet zijn met deze unieke kans aan de zijlijn, voelt toch wat badinerend.
GLPvdA heeft wel zo'n verschrikkelijk slechte verkiezingscampagne gedraaid, daar viel helemaal niets mee te winnen.quote:Op maandag 8 december 2025 21:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook bij het afgelopen kabinet maar echt prijsschieten was het niet voor de oppositie. Het is ook de vraag of met het huidige media landsschap links nog een serieuze kans maakt te groeien. Nouja als de Crypto en AI bubbels klappen zal er naast veel ellende vast ook kans zijn voor een politieke wende.
Van bruinrechts, ultraconservatief autoritair, totalitaire potentaatjes, radicaal rechts, fatsoenlijk rechts, centrumrechts tot centrum.quote:Op maandag 8 december 2025 20:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Beestjes mogen niet bij de naam genoemd worden? Hoe zou je een FvD dan willen omschrijven? Gematigd rechts?
Waar zouden ze kiezers vandaan moeten trekken? Althans, dat lijkt me een beetje het probleem.quote:Op maandag 8 december 2025 21:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
GLPvdA heeft wel zo'n verschrikkelijk slechte verkiezingscampagne gedraaid, daar viel helemaal niets mee te winnen.
Jetten heeft een groot deel van de linkse kiezers weggekaapt, als die gaan regeren met CDA en VVD en afhankelijk zijn van rechtse gedoogsteun, dan zijn ze die bij de volgende TK-verkiezingen (zodra Yesilgoz het opportuun vindt om ze een dolk in de rug te steken, ik gok over een jaar of 2) allemaal weer kwijt aan PvdAGL.quote:Op maandag 8 december 2025 21:20 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Waar zouden ze kiezers vandaan moeten trekken? Althans, dat lijkt me een beetje het probleem.
Ze hadden er wat bij D66 weg kunnen trekken maar het omgekeerde gebeurde.quote:Op maandag 8 december 2025 21:20 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Waar zouden ze kiezers vandaan moeten trekken? Althans, dat lijkt me een beetje het probleem.
Als Jetten nu de boot in gaat met VVD en CDA, dan kan D66 zo weer naar 9 zetels. Dat kreeg Kaag met haar nieuwe leiderschap ook voor elkaar.quote:Op maandag 8 december 2025 21:20 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wat was er zo slecht aan de campagne? Dit keer niet de foute themas gekozen lijkt me.quote:Op maandag 8 december 2025 21:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
GLPvdA heeft wel zo'n verschrikkelijk slechte verkiezingscampagne gedraaid, daar viel helemaal niets mee te winnen.
Ja, precies, maar dat zijn dan communicerende vaten. Het is dan een slechte campagne slechts in relatie tot D66... Buiten dat wordt het denk ik erg lastig nieuw kiezerspotentieel te vergaren in deze tijd, tenzij je"toevallig" de nieuwe rattenvanger van Hamelen wordt als opeenvolgend LPF, FVD, BBB, PVV, NSC ?quote:Op maandag 8 december 2025 21:23 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ze hadden er wat bij D66 weg kunnen trekken maar het omgekeerde gebeurde.
Het zou helpen als de progressieve kiezers een geheugen ontwikkelen. Het is een terugkerend patroon bij D66 - en D66 heeft maar 3 jaar in hun bestaan zonder VVD geregeerd (zelfde EU fractie).quote:Op maandag 8 december 2025 21:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Als Jetten nu de boot in gaat met VVD en CDA, dan kan D66 zo weer naar 9 zetels. Dat kreeg Kaag met haar nieuwe leiderschap ook voor elkaar.
Een deel van die zetels zal dan wel weer terugvloeien naar GLPVDA.
Er zat totaal geen energie in, Timmermans maakte een compleet uitgebluste indruk, de campagneleider kwam van het Vlaamse Vooruit en was totaal bleu en wist van toeten noch blazen, men kreeg het imago van wokepartij niet van zich afgeschud, er waren geen ideeen over hoe Nederland vooruit te kunnen helpen in de internationaal (ook economisch) woelige wereld... Het was eigenlijk het totaal tegenovergestelde van de campagne van Jetten.quote:Op maandag 8 december 2025 21:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat was er zo slecht aan de campagne? Dit keer niet de foute themas gekozen lijkt me.
Wat was er dan slecht aan? Timmermans was denk ik niet de beste keuze als lijsttrekker. Die was al een te bekende factor te makkelijk om weg te zetten als oude politiek.quote:Op maandag 8 december 2025 21:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
GL gaat weer lekker terug naar 8 zetelsquote:Op maandag 8 december 2025 21:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Als Jetten nu de boot in gaat met VVD en CDA, dan kan D66 zo weer naar 9 zetels. Dat kreeg Kaag met haar nieuwe leiderschap ook voor elkaar.
Een deel van die zetels zal dan wel weer terugvloeien naar GLPVDA.
Bij het vorige kabinet was er nog veel meer te schieten maar dat pakte ook niet echt lekker voor ze uit.quote:Op maandag 8 december 2025 21:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De oppositie is waarschijnlijk nu ook het beste voor PvdA, er valt waarschijnlijk makkelijk te schieten op het beleid van het aankomend werkgeverskabinet.
Helemaal mee eens, ik ben een D66 stemmer van oorsprong en heb dit keer juist op PvdA/GL gestemd omdat ik al zag dat die partij het loodje ging leggen met Timmermans als campagneleider. Heeft niet geholpen helaas.quote:Op maandag 8 december 2025 21:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er zat totaal geen energie in, Timmermans maakte een compleet uitgebluste indruk, de campagneleider kwam van het Vlaamse Vooruit en was totaal bleu en wist van toeten noch blazen, men kreeg het imago van wokepartij niet van zich afgeschud, er waren geen ideeen over hoe Nederland vooruit te kunnen helpen in de internationaal (ook economisch) woelige wereld... Het was eigenlijk het totaal tegenovergestelde van de campagne van Jetten.
De campagne van Jetten was 1000x beter, de PVV trekt gewoon standaard de domste 25% van het electoraat aan en de VVD heeft een hele sloot non-stop-propagandakanalen, maar zelfs Yesilgoz leek er op een gegeven moment beter in te zitten dan Timmermans.quote:Op maandag 8 december 2025 21:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat was er dan slecht aan? Timmermans was denk ik niet de beste keuze als lijsttrekker. Die was al een te bekende factor te makkelijk om weg te zetten als oude politiek.
Maar in vergelijking met zeg D66 of VVD of PVV heeft PvdA toch geen slechtere campagne gevoerd?
Ik herken wel dat de campagne niet zo professioneel was, maar het zal een uitdaging zijn het reclamewereldje en grote bureaus aan je kant te hebben.quote:Op maandag 8 december 2025 21:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er zat totaal geen energie in, Timmermans maakte een compleet uitgebluste indruk, de campagneleider kwam van het Vlaamse Vooruit en was totaal bleu en wist van toeten noch blazen, men kreeg het imago van wokepartij niet van zich afgeschud, er waren geen ideeen over hoe Nederland vooruit te kunnen helpen in de internationaal (ook economisch) woelige wereld... Het was eigenlijk het totaal tegenovergestelde van de campagne van Jetten.
Toen zag ik de PVV als een gek omhoog schieten en stemde zo links mogelijk op de SP, heeft ook niet geholpen.quote:Op maandag 8 december 2025 21:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Bij het vorige kabinet was er nog veel meer te schieten maar dat pakte ook niet echt lekker voor ze uit.
Er moet gewoon weer een soort links VI komen, een opvolger voor DWDD. Van der Laan en Woe kunnen het ook niet met z'n tweeën met 7 keer per semester 1 uurtje in de week.quote:Op maandag 8 december 2025 21:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik herken wel dat de campagne niet zo professioneel was, maar het zal een uitdaging zijn het reclamewereldje en grote bureaus aan je kant te hebben.
Het positieve geluid van samenwerking vanuit D66/CDA sprak een hoop kiezers aan.quote:Op maandag 8 december 2025 21:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat was er zo slecht aan de campagne? Dit keer niet de foute themas gekozen lijkt me.
Door eigenlijk geen nationale asiel maatregelen te willen nemen sluit je je ook wel de ogen (en ook veel kiezers) voor de problematiek.quote:Op maandag 8 december 2025 21:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Toen zag ik de PVV als een gek omhoog schieten en stemde zo links mogelijk op de SP, heeft ook niet geholpen.
Het lukt de sociaal-democraten gewoon niet een stevige partij neer te zetten tegenover al dat rechtse geblaat met maar een onderwerp, alle buitenlanders het land uit.
quote:Op maandag 8 december 2025 20:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het woord extremistisch is in de ban gedaan in politieke discussies op fok? Mag radicaal nog wel?
Vrij apart om een zeer gangbaar woord te verbannen.
Ik ga de oneindige discussie in POL FB niet overnieuw doen. Bij klachten over het beleid weten jullie waar je moet zijn.quote:Op maandag 8 december 2025 20:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Beestjes mogen niet bij de naam genoemd worden? Hoe zou je een FvD dan willen omschrijven? Gematigd rechts?
Nee.... dat is niet waarquote:Op maandag 8 december 2025 21:42 schreef Kickinalfa het volgende:
Vanuit gl/PvdA was het vooral afgeven op rechts
Ze hebben eigenlijk een full blown economische crisis nodig om weer als vanouds stemmen te trekken. Het gaat gewoon best wel goed met veel Nederlanders.quote:Op maandag 8 december 2025 21:44 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Door eigenlijk geen nationale asiel maatregelen te willen nemen sluit je je ook wel de ogen (en ook veel kiezers) voor de problematiek.
Verder is klimaat bij alle partijen een thema en cruw gezegd is sociale zekerheid goed genoeg geregeld in Nederland?
Dat vind ik dan ook weer zo'n rechts frame, Timmermans probeerde het nog uit te leggen ook, zeker wilde zijn partij wat doen aan de asielproblematiek. Maar ja, de onzinwoorden van 'we gooien de grenzen dicht' deze oplossing gingen er in als koek.quote:Op maandag 8 december 2025 21:44 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Door eigenlijk geen nationale asiel maatregelen te willen nemen sluit je je ook wel de ogen (en ook veel kiezers) voor de problematiek.
Verder is klimaat bij alle partijen een thema en cruw gezegd is sociale zekerheid goed genoeg geregeld in Nederland?
Dat gaat niet meer gebeuren denk ik. Met de budgetverdeling én VVDers op de NPO posten die over deze budgetten gaan. De centrale NPO gaat over de budgetten.quote:Op maandag 8 december 2025 21:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er moet gewoon weer een soort links VI komen, een opvolger voor DWDD. Van der Laan en Woe kunnen het ook niet met z'n tweeën met 7 keer per semester 1 uurtje in de week.
De arbeidsongeschikten en gevoeligen voor de inflatie stemmen massaal PVV.quote:Op maandag 8 december 2025 21:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze hebben eigenlijk een full blown economische crisis nodig om weer als vanouds stemmen te trekken. Het gaat gewoon best wel goed met veel Nederlanders.
Ik zie hun Unique Selling Point op dit moment niet.
Ja, die gaan bij een economische crisis niet op de PvdA/GL stemmen.quote:Op maandag 8 december 2025 21:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De arbeidsongeschikten en gevoeligen voor de inflatie stemmen massaal PVV.
Hoe zie jij hun achterban dan?quote:Op maandag 8 december 2025 21:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, die gaan bij een economische crisis niet op de PvdA/GL stemmen.
Leg dan eens uit wat er naar jouw inzicht onjuist is aan de post.quote:Op maandag 8 december 2025 20:37 schreef Cupfighter het volgende:
Je en die deningrerende post van de Verzamelaar mag dus wel blijkbaar
Erg krom
Nou, inderdaad, als je bedenkt dat het vooroordeel van velen is dat de achterban van Groen-Links uit alleen de grachtengordelelite bestaat en met dat vieze woord woke, haha.quote:Op maandag 8 december 2025 21:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe zie jij hun achterban dan?
Op welke mensen moeten ze zich mikken en wat gaat hun verhaal daarbij zijn.
Ja. Het is lastig om dat zomaar even neer te zetten. Vind ik.
Het feit dat je vergeet dat er buiten de statushouders er ook Nederlanders aan de onderkant van de samenleving zitten maar daar heeft rechts schijt aan met je iedereen over 1 kam scherenquote:Op maandag 8 december 2025 21:58 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Leg dan eens uit wat er naar jouw inzicht onjuist is aan de post.
Krijsen over racisme en discriminatie werkte misschien in de jaren 80 nog maar is nu verleden tijd.
Ik laat mij nu dan verleiden om op jou in te gaan, maar krijsen over racisme en discriminatie is NOOIT verleden tijd.quote:Op maandag 8 december 2025 21:58 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Krijsen over racisme en discriminatie werkte misschien in de jaren 80 nog maar is nu verleden tijd.
Verleden tijd ? Is er nu geen racisme of discriminatie ?quote:Op maandag 8 december 2025 21:58 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?quote:Op maandag 8 december 2025 22:05 schreef Klopkoek het volgende:
Het is wachten op de eerste berichten over weglopende, schreeuwende, huilende D66 onderhandelaars. Te lezen in het AD (Elodie Verweij) en Telegraaf (De Winther - tevens op TV).
Men is liever progressief 'positief' dan sociaaldemocratisch. Dat deel van de verzuiling is ook morsdood, en heeft dringend een update nodig in een hip jasje.quote:Op maandag 8 december 2025 21:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het zou helpen als de progressieve kiezers een geheugen ontwikkelen. Het is een terugkerend patroon bij D66 - en D66 heeft maar 3 jaar in hun bestaan zonder VVD geregeerd (zelfde EU fractie).
Nee joh, gaat niet gebeuren, het is niet voor niks een partij van het pragmatisme.quote:Op maandag 8 december 2025 22:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?
Ik vind Jetten en Paternotte tot nu toe wel koeltjes overkomen. Niet emotioneel ieg.
Mwah, d'r hebben een aantal D66'ers met deuren zitten gooien toen Yesilgoz brak op 'nareis-op-nareis-op-nareis'. Tussen D66 en VVD is er dan ook weinig vertrouwen of genegenheid.quote:Op maandag 8 december 2025 22:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee joh, gaat niet gebeuren, het is niet voor niks een partij van het pragmatisme.
Dat is wel mijn grote zorg met deze constructie. Yesilgoz en co zijn gewoon niet te vertrouwen, en dan moet je ook nog rechts en links gaan lobbyen. Dat laatste zou met GL/PvdA natuurlijk niet anders zijn, sterker nog, ik denk dat dat nog lastiger is met een schuimbekkende VVD, PVV, BBB en JA21 in de oppositie.quote:Op maandag 8 december 2025 22:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, d'r hebben een aantal D66'ers met deuren zitten gooien toen Yesilgoz brak op 'nareis-op-nareis-op-nareis'. Tussen D66 en VVD is er dan ook weinig vertrouwen of genegenheid.
Oh, dat geloof ik zo, Jetten zit vast wel knarsetandend verplicht om tafel met Dilan, hij heeft veel meer op met Klaver. Maar ja, er zit nog eentje aan tafel, he.quote:Op maandag 8 december 2025 22:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, d'r hebben een aantal D66'ers met deuren zitten gooien toen Yesilgoz brak op 'nareis-op-nareis-op-nareis'. Tussen D66 en VVD is er dan ook weinig vertrouwen of genegenheid.
Maar wat was er dan zo goed aan de campagne van Jetten. Ik ben het niet oneens dat er weinig fut zat in de PvdA campagne.quote:Op maandag 8 december 2025 21:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De campagne van Jetten was 1000x beter, de PVV trekt gewoon standaard de domste 25% van het electoraat aan en de VVD heeft een hele sloot non-stop-propagandakanalen, maar zelfs Yesilgoz leek er op een gegeven moment beter in te zitten dan Timmermans.
Minderheidskabinet PvdAGL/D66/CDA kan inderdaad gewoon niet, dat is uitgesloten.quote:Op maandag 8 december 2025 22:34 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat is wel mijn grote zorg met deze constructie. Yesilgoz en co zijn gewoon niet te vertrouwen, en dan moet je ook nog rechts en links gaan lobbyen. Dat laatste zou met GL/PvdA natuurlijk niet anders zijn, sterker nog, ik denk dat dat nog lastiger is met een schuimbekkende VVD, PVV, BBB en JA21 in de oppositie.
Daarom zou het ook erg dom zijn als Jetten zich in een D66-CDA-VVD kabinet laat rommelen.quote:Op maandag 8 december 2025 22:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je sarcastisch bent. Ik weet niet welke logica D66 volgt dat ze VVD blijkbaar een betrouwbaardere partner vinden dan PvdA. Lijkt me oneindig veel logischer om dat minderheidskabinet zonder de VVD te doen.quote:Op maandag 8 december 2025 22:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Minderheidskabinet PvdAGL/D66/CDA kan inderdaad gewoon niet, dat is uitgesloten.
Dit is overigens wat Dilan van D66 vindt: "D66 staat nergens voor". Dat verklaart meteen haar angst voor PvdAGL.
Bekijk deze YouTube-video
Kun jij mij dan nu een partij opnoemen die geen lege huls is? Ik ken er geen, ja, genoeg negatieve lege hulsen, dat wel.quote:Op maandag 8 december 2025 22:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Daarom zou het ook erg dom zijn als Jetten zich in een D66-CDA-VVD kabinet laat rommelen.
Dat is gedoemd te mislukken, en als dit gebeurd zal dit vooral op Jetten afstralen. In dit geval volkomen terecht, als je zo openlijk laat zien dat de D66 niets anders is dan een 'positieve' lege huls.
Jetten wist D66 knap weg te trekken van het imago van woke/immigratie en hij slaagde erin D66 naar het midden te trekken met een redelijk economisch rechts verhaal zonder aan de linkerkant kiezers te verliezen. Die 10 nieuwe steden riepen een beeld op van de blik op de toekomst.quote:Op maandag 8 december 2025 22:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar wat was er dan zo goed aan de campagne van Jetten. Ik ben het niet oneens dat er weinig fut zat in de PvdA campagne.
Toch vind ik bijvoorbeeld de 10 steden luchtballon niet 1000 keer beter dan wat PvdA op dat punt presenteerde, die zetten wonen toch ook op #1 in hun campagne en hun plannen waren lijkt me niet minder concreet dan 10 steden.
Linkse partijen.quote:Op maandag 8 december 2025 22:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kun jij mij dan nu een partij opnoemen die geen lege huls is? Ik ken er geen, ja, genoeg negatieve lege hulsen, dat wel.
Er valt niet te regeren met een minderheidskabinet over links, daar zijn teveel partijen voor nodig. Over rechts is het ook aartsmoeilijk, maar met bv gedoogsteun van JA21 en CU ben je al een heel eind. Uiteraard is de VVD notoir onbetrouwbaar en laten ze het over een jaar of twee klappen wanneer de kiezer is vergeten dat ze er in de vorige kabinetten ook een zooi van hebben gemaakt.quote:Op maandag 8 december 2025 22:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je sarcastisch bent. Ik weet niet welke logica D66 volgt dat ze VVD blijkbaar een betrouwbaardere partner vinden dan PvdA. Lijkt me oneindig veel logischer om dat minderheidskabinet zonder de VVD te doen.
Hij haalde de focus weg van het negatieve dat alle problemen zouden liggen aan de asielzoekers, dat alleen al was een verademing. Timmermans had nog te maken met zijn stoffig oud PvdA imago, die kon de boodschap niet goed overbrengen en bovendien zat ie met GL en een fusie, dat alleen al heeft de gefuseerde partij enorm verzwakt.quote:Op maandag 8 december 2025 22:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jetten wist D66 knap weg te trekken van het imago van woke/immigratie en hij slaagde erin D66 naar het midden te trekken met een redelijk economisch rechts verhaal zonder aan de linkerkant kiezers te verliezen. Die 10 nieuwe steden riepen een beeld op van de blik op de toekomst.
Tja bij mij scoor je daar niet mee. Lege beloftes van een rits steden of kerncentrales. Dat soort beloftes is toch bijna nooit iets waard. Ik denk dat plannen wat meer uitgewerkt moeten zijn om effect te sorteren.quote:Op maandag 8 december 2025 22:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jetten wist D66 knap weg te trekken van het imago van woke/immigratie en hij slaagde erin D66 naar het midden te trekken met een redelijk economisch rechts verhaal zonder aan de linkerkant kiezers te verliezen. Die 10 nieuwe steden riepen een beeld op van de blik op de toekomst.
Bij mij ook niet, maar ik voel de energie wel en snap dat een hele hoop mensen dat enorm aanspreekt. Achteraf voelen ze zich uiteraard bekocht, maar dat is voor D66 van later zorg.quote:Op maandag 8 december 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tja bij mij scoor je daar niet mee. Lege beloftes van een rits steden of kerncentrales. Dat soort beloftes is toch bijna nooit iets waard. Ik denk dat plannen wat meer uitgewerkt moeten zijn om effect te sorteren.
Sowieso met die nieuwe steden, dat hebben we toch al in Flevoland geprobeerd? Ik geloof toch niet dat de meeste mensen nou zo graag in dat type stad zouden wonen. Maar misschien onderschat ik Almere.
Nou, dan moet je je maar eens bedenken hoe ooit Nederland dacht over het inpolderen van de Zuiderzee en de Afsluitdijk, heeft decennia gekost en heel veel weerstand. Dus niks lege beloftes, zo is Flevoland ooit ook ontstaan.quote:Op maandag 8 december 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tja bij mij scoor je daar niet mee. Lege beloftes van een rits steden of kerncentrales. Dat soort beloftes is toch bijna nooit iets waard. Ik denk dat plannen wat meer uitgewerkt moeten zijn om effect te sorteren.
Sowieso met die nieuwe steden, dat hebben we toch al in Flevoland geprobeerd? Ik geloof toch niet dat de meeste mensen nou zo graag in dat type stad zouden wonen. Maar misschien onderschat ik Almere.
Dat was natuurlijk ook gewoon lege retoriek in een positief jasje. Het is niet dat alle 'progressieve'/'linkse' kiezers zo hoogbegaafd zijn dat ze door de campagnestrategen bedachte schijn-positivisme en nieuw leiderschap heen kunnen prikken.quote:Op maandag 8 december 2025 22:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar wat was er dan zo goed aan de campagne van Jetten. Ik ben het niet oneens dat er weinig fut zat in de PvdA campagne.
Toch vind ik bijvoorbeeld de 10 steden luchtballon niet 1000 keer beter dan wat PvdA op dat punt presenteerde, die zetten wonen toch ook op #1 in hun campagne en hun plannen waren lijkt me niet minder concreet dan 10 steden.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 8 december 2025 22:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Daarom zou het ook erg dom zijn als Jetten zich in een D66-CDA-VVD kabinet laat rommelen.
Dat is gedoemd te mislukken, en als dit gebeurd zal dit vooral op Jetten afstralen.
Nou mooi toch!quote:Op maandag 8 december 2025 22:55 schreef Pegos het volgende:
Als de PvdA/Groenlinks buiten het te vormen kabinet wordt gehouden zal ze als oppositiepartij een machtige partij worden die op tal van onderwerpen haar zin zal krijgen.
PvdA/GL hoeft helemaal geen gedoogsteun te geven om tot een meerderheid te komenquote:Op maandag 8 december 2025 21:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan niet janken dat de partij die je uitsluit geen gedoogpartner wil worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |