abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219444457
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vraag me af wat "vroem vroem" partij van rekeningrijden vindt.
In 2023 stond rekeningrijden in het verkiezingsprogramma van de VVD.

https://nos.nl/collectie/(...)over-uitvoerbaarheid
pi_219444476
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
denk jij dat we de influx van Afrika gaan kunne en willen stoppen ??

never
we hebben de influx nodig ook
Lieden die jarenlang aan de onderkant van de samenleving zitten en de verzorgingsstaat leegvreten zoals het merendeel van de statushouders hebben we al genoeg van. Dus nee die hebben we niet nodig.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:40:49 #203
5428 crew  miss_sly
pi_219444514
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:29 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vraag me af wat "vroem vroem" partij van rekeningrijden vindt.
En het afschaffen van de hra.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 19:42:18 #204
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219444526
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:31 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Wat voor alternatief hebben ze wat ook met elektrisch rijden genoeg geld in het laadje brengt?
Geen idee :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:48:41 #205
236264 crew  capricia
pi_219444581
En deze wil ik jullie ook niet onthouden.
Die tekst.
"Een verschrikkelijk stuk" "de afbraak van Nederland"
~We komen alleen langs voor een beter ander stuk~

twitter
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219444626
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 19:48 schreef capricia het volgende:
En deze wil ik jullie ook niet onthouden.
Die tekst.
"Een verschrikkelijk stuk" "de afbraak van Nederland"
~We komen alleen langs voor een beter ander stuk~

[ x ]
Hij wil de door hem geschetste problemen ook gewoon echt niet (helpen) oplossen. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 19:57:25 #207
236264 crew  capricia
pi_219444649
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 19:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hij wil de door hem geschetste problemen ook gewoon echt niet (helpen) oplossen. _O-
Buma heeft het gewoon ook heel cynisch opgeschreven.
Dus eerst al die boze woorden tegen Buma. En daarna 'maar we betreuren zeer dat we uitgesloten worden'

Joh..
_O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 20:18:56 #208
375570 crew  Cyan9
pi_219444831
Ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk was dat we geen politici en/of partijen gaan wegzetten als extremistisch.

En ja, dat geldt dus ook voor jou @michaelmoore
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  maandag 8 december 2025 @ 20:30:26 #209
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219444914
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Rutte 4 kreeg d66 (en CU) heel veel gedaan omdat Rutte zwak stond. Dat was een vrij links kabinet. Het huidige CDA is wel linkser dan destijds.
Nog even over dat Vullings en De Rooy, wat ik meestal niet luister.

Daar hoor ik gewoon letterlijk het frame dat je op migratie niks voor elkaar gaat krijgen met GL-PvdA.

Ben je echt zo zeker dat (vooral) Vullings en De Rooy naar D66 neigen?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219444936
Het woord extremistisch is in de ban gedaan in politieke discussies op fok? Mag radicaal nog wel?
Vrij apart om een zeer gangbaar woord te verbannen.
pi_219444969
Je en die deningrerende post van de Verzamelaar mag dus wel blijkbaar

Erg krom
  maandag 8 december 2025 @ 20:40:45 #212
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219444988
quote:
4s.gif Op maandag 8 december 2025 20:18 schreef Cyan9 het volgende:
Ik dacht dat het inmiddels wel duidelijk was dat we geen politici en/of partijen gaan wegzetten als extremistisch.

En ja, dat geldt dus ook voor jou @:michaelmoore
ok ik bedoelde de partijen aan de zijkanten van het spectrum.

quote:
Buma's plan kan op meerderheid rekenen: JA21 steunt 'tussenstap' D66, VVD en CDA
Den Haag- JA21 zegt het advies van informateur Sybrand Buma te ondersteunen om D66, VVD en CDA voorlopig 'aan het werk' te zetten om 'een akkoord voor te bereiden' voor een nieuw kabinet. Met de steun van CU en 50Plus is een Kamermeerderheid daarmee gegarandeerd.
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 19:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Buma heeft het gewoon ook heel cynisch opgeschreven.
Dus eerst al die boze woorden tegen Buma. En daarna 'maar we betreuren zeer dat we uitgesloten worden'

Joh..
_O-
j a jammer is dat , en kinderachtig ook
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 8 december 2025 @ 20:41:00 #213
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219444991
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nog even over dat Vullings en De Rooy, wat ik meestal niet luister.

Daar hoor ik gewoon letterlijk het frame dat je op migratie niks voor elkaar gaat krijgen met GL-PvdA.

Ben je echt zo zeker dat (vooral) Vullings en De Rooy naar D66 neigen?
Het frame dat er niets voor elkaar kan worden gekregen op migratie met PvdAGL hoorde ik er eerlijkgezegd niet zo in door, maar ze waren me wel wat te weinig kritisch over Yesilgoz.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 8 december 2025 @ 20:43:52 #214
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445015
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:37 schreef Cupfighter het volgende:

Erg krom
Je hebt het over een user die in NWS stond te juichen toen Poetin de interne opstand neersloeg. DeVerzamelaar is een simpel gekkie, die zou ik niet serieus nemen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445023
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je hebt het over een user die in NWS stond te juichen toen Poetin de interne opstand neersloeg. DeVerzamelaar is een simpel gekkie, die zou ik niet serieus nemen.
Klopt daarom verrast het me nog meer dat zijn post kan blijven staan
pi_219445027
Dat Calimero-gedrag van Klaver begint zo langzamerhand wel gênant te worden. Eerst zelf heel stoer de PVV en FvD uitsluiten en nu hij zelf buitenspel is gezet gedraagt hij zich als een kleutertje dat niet mee mag spelen en jankt dat Dilan er zelfs voor beloond wordt! :'(

Dit is toch wel een erg schaamteloze vertoning aan het worden. Als je kijkt naar de grote name die in het verleden leiding hebben gegeven aan de PvdA, zoals Wim Kok, Wouter Bos, Diederik Samsom, Lodewijk Asscher die zouden
meteen hebben gezegd: Wil je niet met ons, nou donder dan maar op, dan hoeven we ook niet meer met jullie.

Maar Klaver blijft maar hopen op z'n plekje in een mogelijke regering, hij is alleen met zijn eigen ego bezig. Het is toch bedroevend dat deze snotneus nu leider is. PvdA zou er goed aan doen zich gewoon weer af te splitsen van GL, dit gaat nergens meer over.

En Klaver is veel te licht voor dit niveau. Hij kan beter voor zichzelf iedere dag een papa-dag inlassen en aardbeien met slagroom gaan eten :D

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 08-12-2025 20:48:19 ]
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 20:46:27 #217
236264 crew  capricia
pi_219445028
Jetten ziet de mogelijke gedoogrol aan de zijlijn voor GL-pvda als een unieke kans voor die partij.
Ik moest even met mijn ogen knipperen.

quote:
Ondertussen is GroenLinks-PvdA-leider Klaver behoorlijk chagrijnig, omdat hij in zijn ogen uitgesloten wordt. D66-voorman Jetten ziet dat anders. "Andere partijen zullen noodzakelijk zijn om meerderheden te krijgen. Het is juist een unieke kans voor die partij. Ik zal altijd een uitgestoken hand naar de heer Klaver blijven uitsteken."
https://nos.nl/artikel/25(...)s-wel-geven-en-nemen
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219445038
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 20:46 schreef capricia het volgende:
Ja Klaver ook, want ze waren nogal betraand.
pi_219445040
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:46 schreef Shreyas het volgende:
Dat Calimero-gedrag van Klaver begint zo langzamerhand wel gênant te worden. Eerst zelf heel stoer de PVV en FvD uitsluiten en nu hij zelf buitenspel is gezet gedraagt hij zich als een kleutertje dat niet mee mag spelen en jankt dat Dilan er zelfs voor beloond wordt! :'(

Dit is toch wel een erg schaamteloze vertoning aan het worden. Als je kijkt naar de grote name die in het verleden leiding hebben gegeven aan de PvdA, zoals Wim Kok, Wouter Bos, Diederik Samsom, Lodewijk Asscher die zouden
meteen hebben gezegd: Wil je niet met ons, nou donder dan maar op, dan hoeven we ook niet meer met jullie.

Maar Klaver blijft maar hopen op z'n plekje in een mogelijke regering, hij is alleen met zijn eigen ego bezig. Het is toch bedroevend dat deze snotneus nu leider is. PvdA zou er goed aan doen zich gewoon weer af te splitsen van GL, dit gaat nergens meer over.

En Klaver is veel te licht voor dit niveau. Hij kan beter voor zichzelf iedere dag een papa-dag inlassen en aardbeien met slagroom gaan eten :D
Het lijkt me nochthans heel normaal dat er een cordon sanitaire is tegen partijen als PVV en FVD en niet normaal dat een normale democratische partij als GL-PvdA wordt uitgesloten.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 08-12-2025 20:48:51 ]
  maandag 8 december 2025 @ 20:48:50 #220
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219445050
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 18:22 schreef probeer het volgende:
En Jesse lijkt vooralsnog terecht te reageren met een 'fuck die shit, als ik niet mag komen dan kan je de tering krijgen met je cadeautjes en je gehele kankerfeestje. Verlies mijn nummer. Kut!'

Want zo werkt het natuurlijk niet he. Dat Dilan, Rob en meneer Fatsoen lekker hun eigen ding gaan doen expliciet zonder Jesse's inbreng of inspraak, maar wanneer het ze dan soms ietsjes te heet onder de voeten wordt bij Joost, Geert en co. en laatstgenoemden te veel radicale shit eisen, Jesse even de hete kastanjes uit het vuur mag komen halen. En daarbij natuurlijk dankbaar zijn voor de kruimels, want lANdSbElaNg 8)7
Dat is wat men vindt dat ze verdienen. Nog geen 20% van de zetels en universeel ongeliefd. Dus dan mag je inderdaad af en toe wat kruimels pakken. Mooi toch, democratie?
  maandag 8 december 2025 @ 20:49:00 #221
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445052
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 20:46 schreef capricia het volgende:
Jetten ziet de mogelijke gedoogrol aan de zijlijn voor GL-pvda als een unieke kans voor die partij.
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)s-wel-geven-en-nemen
Ik snap dat hij dat zegt, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, daar mag hij Yesilgoz voor bedanken. Straks met de VVD erbij zijn de programmatische verschillen te groot dus hoeven ze het ook niet aan Klaver te vragen, dan kunnen ze beter bij Joost en Geert bedelen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445058
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:47 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Het lijkt me nochthans heel normaal dat er een cordon sanitaire is tegen partijen als PVV en FVD en niet normaal dat een normale democratische partij als GL-PvdA wordt uitgesloten.
Niet mee eens. PVV heeft meer stemmen behaald dan GL-PvdA. Dat is toch ook belangrijk in een democratie?

Ik heb niets tegen een cordon sanitair, er zijn tal van redenen om een partij uit te sluiten. Maar als je zelf een partij (of meerdere partijen uitsluit) moet je niet gaan janken als je zelf ook uitgesloten wordt.
  maandag 8 december 2025 @ 20:50:15 #223
396550 Richestorags
pi_219445067
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 20:47 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dat mag je vinden, gelukkig zijn er genoeg mensen die in beide geen heil zien.
pi_219445079
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:49 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Niet mee eens. PVV heeft meer stemmen behaald dan GL-PvdA. Dat is toch ook belangrijk in een democratie?

Ik heb niets tegen een cordon sanitair, er zijn tal van redenen om een partij uit te sluiten. Maar als je zelf een partij (of meerdere partijen uitsluit) moet je niet gaan janken als je zelf ook uitgesloten wordt.
Er zijn denk ik niet tal van redenen om een partij uit te sluiten zonder uberhaupt inhoudelijk dingen besproken te hebben. En dat er veel kiezers op de PVV stemt zegt me niet veel. Het hele punt van een cordon sanitaire is juist dat als kiezers willen dat hun stem leidt tot regeringsinvloed ze op minder radicale partijen stemmen, wat als doel heeft om de democratische rechtstaat te beschermen.
pi_219445095
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat mag je vinden, gelukkig zijn er genoeg mensen die in beide geen heil zien.
Inderdaad, het uitsluiten van de PVV vind ik heel logisch, maar het uitsluiten van FvD, PvdA/GL, DENK, PvdD ook.

Maar ik zal zelf ook niet verontwaardigd zijn als er partijen zijn die de partij waar ik op gestemd heb (CDA) zouden uitsluiten. Dat mogen toch zelf bepalen. Misschien storen mensen zich wel aan de christelijke basis van het CDA en willen om die reden niet met die partij regeren. Prima toch, moeten zij weten.
pi_219445102
quote:
4s.gif Op maandag 8 december 2025 20:18 schreef Cyan9 het volgende:

En ja, dat geldt dus ook voor jou @:michaelmoore
Beestjes mogen niet bij de naam genoemd worden? Hoe zou je een FvD dan willen omschrijven? Gematigd rechts?
pi_219445104
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:51 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Er zijn denk ik niet tal van redenen om een partij uit te sluiten zonder uberhaupt inhoudelijk dingen besproken te hebben. En dat er veel kiezers op de PVV stemt zegt me niet veel. Het hele punt van een cordon sanitaire is juist dat als kiezers willen dat hun stem leidt tot regeringsinvloed ze op minder radicale partijen stemmen, wat als doel heeft om de democratische rechtstaat te beschermen.
Wederom niet mee eens. Ik denk dat PVV en DENK bijvoorbeeld inhoudelijk niets hoeven te bespreken om elkaar uit te sluiten. En radicalisme is één argument om een partij uit te sluiten ja, maar er zijn genoeg andere argumenten. Een argument kan zo simpel zijn als: We liggen inhoudelijk te ver van elkaar. Wat in het geval van PvdA/GL en VVD ook zo is trouwens.
pi_219445106
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:53 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Inderdaad, het uitsluiten van de PVV vind ik heel logisch, maar het uitsluiten van FvD, PvdA/GL, DENK, PvdD ook.

Maar ik zal zelf ook niet verontwaardigd zijn als er partijen zijn die de partij waar ik op gestemd heb (CDA) zouden uitsluiten. Dat mogen toch zelf bepalen. Misschien storen mensen zich wel aan de christelijke basis van het CDA en willen om die reden niet met die partij regeren. Prima toch, moeten zij weten.
GL-PvdA juist niet. Daar is de democratische rechtstaat in prima handen, zo blijkt bij elk onderzoek waar ik van gehoord heb. Dat je inhoudelijke verschillen hebt dat lijkt me verder heel normaal, maar het systeem kan alleen maar werken als ons systeem overeind blijft.

Bv. https://www.uu.nl/nieuws/(...)len-in-strijd-met-de
  maandag 8 december 2025 @ 20:57:06 #229
396550 Richestorags
pi_219445117
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:51 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Die bescherm je ook door GL/PvdA ver daarvandaan te houden.
pi_219445122
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:56 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
GL-PvdA juist niet. Daar is de democratische rechtstaat in prima handen, zo blijkt bij elk onderzoek waar ik van gehoord heb.

[ afbeelding ]
Het niet respecteren van de democratische rechtstaat is een argument om een partij uit te sluiten ja. Volledig mee eens. Ik zou ook nooit stemmen op een partij als PVV en FvD. Dus wat dit betreft zijn we het eens.

Alleen ik geef aan dat er meerdere redenen en argumenten zijn om een partij uit te sluiten dan alleen het niet respecteren van de rechtstaat.
  maandag 8 december 2025 @ 21:00:09 #231
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445149
quote:

[..]

Dan niet janken dat de partij die je uitsluit geen gedoogpartner wil worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445167
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:57 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Alleen ik geef aan dat er meerdere redenen en argumenten zijn om een partij uit te sluiten dan alleen het niet respecteren van de rechtstaat.
Zoals de verzinseltjes van Dilan?
pi_219445179
Voor de zomer weer nieuwe verkiezingen.
pi_219445211
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:02 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Voor de zomer weer nieuwe verkiezingen.
Inderdaad, gemeenteraad in maart.
pi_219445222
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:00 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Tja typisch ook dat Klaver wordt verweten dat hij te geil is voor de macht ofzo. Als hij de boot harder afhoudt krijgt hij het verwijt eeuwige oppositie te zijn.

Wat dat betreft heeft Jetten het natuurlijk veel makkelijker, die kan om zijn voorkeursbeleid voor elkaar te krijgen het met een stuk meer partijen proberen hoeft ook minder te draaien omdat het sterke punt van D66 is dat ze al hun kroonjuwelen allang in de ramsj verkocht hebben.
  maandag 8 december 2025 @ 21:09:00 #236
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445246
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:56 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
GL-PvdA juist niet. Daar is de democratische rechtstaat in prima handen, zo blijkt bij elk onderzoek waar ik van gehoord heb. Dat je inhoudelijke verschillen hebt dat lijkt me verder heel normaal, maar het systeem kan alleen maar werken als ons systeem overeind blijft.

[ afbeelding ]

:X
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:11:51 #237
236264 crew  capricia
pi_219445276
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik snap dat hij dat zegt, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, daar mag hij Yesilgoz voor bedanken. Straks met de VVD erbij zijn de programmatische verschillen te groot dus hoeven ze het ook niet aan Klaver te vragen, dan kunnen ze beter bij Joost en Geert bedelen.
Ik weet niet.
Jetten die tegen Klaver zegt dat ie blij moet zijn met deze unieke kans aan de zijlijn, voelt toch wat badinerend.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 8 december 2025 @ 21:12:25 #238
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445282
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Tja typisch ook dat Klaver wordt verweten dat hij te geil is voor de macht ofzo. Als hij de boot harder afhoudt krijgt hij het verwijt eeuwige oppositie te zijn.

Wat dat betreft heeft Jetten het natuurlijk veel makkelijker, die kan om zijn voorkeursbeleid voor elkaar te krijgen het met een stuk meer partijen proberen hoeft ook minder te draaien omdat het sterke punt van D66 is dat ze al hun kroonjuwelen allang in de ramsj verkocht hebben.
De oppositie is waarschijnlijk nu ook het beste voor PvdA, er valt waarschijnlijk makkelijk te schieten op het beleid van het aankomend werkgeverskabinet.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445324
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De oppositie is waarschijnlijk nu ook het beste voor PvdA, er valt waarschijnlijk makkelijk te schieten op het beleid van het aankomend werkgeverskabinet.
Dat dacht ik ook bij het afgelopen kabinet maar echt prijsschieten was het niet voor de oppositie. Het is ook de vraag of met het huidige media landsschap links nog een serieuze kans maakt te groeien. Nouja als de Crypto en AI bubbels klappen zal er naast veel ellende vast ook kans zijn voor een politieke wende.
pi_219445326
quote:

[..]

Waarom eigenlijk? Ik vind PvdA/GL niet echt te vergelijken met die partijen.
Incelfrikandel
  maandag 8 december 2025 @ 21:15:49 #241
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445327
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 21:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet niet.
Jetten die tegen Klaver zegt dat ie blij moet zijn met deze unieke kans aan de zijlijn, voelt toch wat badinerend.
Het is wel heel apart geformuleerd inderdaad. Hij is waarschijnlijk ook een beetje wanhopig want hij weet dat hij Klaver eigenlijk nodig heeft.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  maandag 8 december 2025 @ 21:18:26 #242
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445343
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat dacht ik ook bij het afgelopen kabinet maar echt prijsschieten was het niet voor de oppositie. Het is ook de vraag of met het huidige media landsschap links nog een serieuze kans maakt te groeien. Nouja als de Crypto en AI bubbels klappen zal er naast veel ellende vast ook kans zijn voor een politieke wende.
GLPvdA heeft wel zo'n verschrikkelijk slechte verkiezingscampagne gedraaid, daar viel helemaal niets mee te winnen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445348
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Beestjes mogen niet bij de naam genoemd worden? Hoe zou je een FvD dan willen omschrijven? Gematigd rechts?
Van bruinrechts, ultraconservatief autoritair, totalitaire potentaatjes, radicaal rechts, fatsoenlijk rechts, centrumrechts tot centrum.

We vinden wel een weg totdat alle terminologie als controversieel en demoniserend is verklaard.
pi_219445355
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
GLPvdA heeft wel zo'n verschrikkelijk slechte verkiezingscampagne gedraaid, daar viel helemaal niets mee te winnen.
Waar zouden ze kiezers vandaan moeten trekken? Althans, dat lijkt me een beetje het probleem.
  maandag 8 december 2025 @ 21:23:27 #245
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445380
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:20 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Waar zouden ze kiezers vandaan moeten trekken? Althans, dat lijkt me een beetje het probleem.
Jetten heeft een groot deel van de linkse kiezers weggekaapt, als die gaan regeren met CDA en VVD en afhankelijk zijn van rechtse gedoogsteun, dan zijn ze die bij de volgende TK-verkiezingen (zodra Yesilgoz het opportuun vindt om ze een dolk in de rug te steken, ik gok over een jaar of 2) allemaal weer kwijt aan PvdAGL.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445386
quote:

[..]
Ze hadden er wat bij D66 weg kunnen trekken maar het omgekeerde gebeurde.
pi_219445393
quote:

[..]
Als Jetten nu de boot in gaat met VVD en CDA, dan kan D66 zo weer naar 9 zetels. Dat kreeg Kaag met haar nieuwe leiderschap ook voor elkaar.

Een deel van die zetels zal dan wel weer terugvloeien naar GLPVDA.
  maandag 8 december 2025 @ 21:26:42 #248
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445410
quote:

[..]
Wat was er zo slecht aan de campagne? Dit keer niet de foute themas gekozen lijkt me.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219445411
D66 graaft zijn eigen graf door de VVD erbij te halen,
pi_219445418
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:23 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ze hadden er wat bij D66 weg kunnen trekken maar het omgekeerde gebeurde.
Ja, precies, maar dat zijn dan communicerende vaten. Het is dan een slechte campagne slechts in relatie tot D66... Buiten dat wordt het denk ik erg lastig nieuw kiezerspotentieel te vergaren in deze tijd, tenzij je"toevallig" de nieuwe rattenvanger van Hamelen wordt als opeenvolgend LPF, FVD, BBB, PVV, NSC ?
  maandag 8 december 2025 @ 21:28:38 #251
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445431
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Als Jetten nu de boot in gaat met VVD en CDA, dan kan D66 zo weer naar 9 zetels. Dat kreeg Kaag met haar nieuwe leiderschap ook voor elkaar.

Het zou helpen als de progressieve kiezers een geheugen ontwikkelen. Het is een terugkerend patroon bij D66 - en D66 heeft maar 3 jaar in hun bestaan zonder VVD geregeerd (zelfde EU fractie).
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 21:31:19 #252
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445448
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Wat was er zo slecht aan de campagne? Dit keer niet de foute themas gekozen lijkt me.
Er zat totaal geen energie in, Timmermans maakte een compleet uitgebluste indruk, de campagneleider kwam van het Vlaamse Vooruit en was totaal bleu en wist van toeten noch blazen, men kreeg het imago van wokepartij niet van zich afgeschud, er waren geen ideeen over hoe Nederland vooruit te kunnen helpen in de internationaal (ook economisch) woelige wereld... Het was eigenlijk het totaal tegenovergestelde van de campagne van Jetten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445477
quote:

[..]
Wat was er dan slecht aan? Timmermans was denk ik niet de beste keuze als lijsttrekker. Die was al een te bekende factor te makkelijk om weg te zetten als oude politiek.

Maar in vergelijking met zeg D66 of VVD of PVV heeft PvdA toch geen slechtere campagne gevoerd?
  maandag 8 december 2025 @ 21:34:24 #254
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219445479
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:24 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

GL gaat weer lekker terug naar 8 zetels

en Jetten doet het goed
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219445487
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Bij het vorige kabinet was er nog veel meer te schieten maar dat pakte ook niet echt lekker voor ze uit.
pi_219445494
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er zat totaal geen energie in, Timmermans maakte een compleet uitgebluste indruk, de campagneleider kwam van het Vlaamse Vooruit en was totaal bleu en wist van toeten noch blazen, men kreeg het imago van wokepartij niet van zich afgeschud, er waren geen ideeen over hoe Nederland vooruit te kunnen helpen in de internationaal (ook economisch) woelige wereld... Het was eigenlijk het totaal tegenovergestelde van de campagne van Jetten.
Helemaal mee eens, ik ben een D66 stemmer van oorsprong en heb dit keer juist op PvdA/GL gestemd omdat ik al zag dat die partij het loodje ging leggen met Timmermans als campagneleider. Heeft niet geholpen helaas.
  maandag 8 december 2025 @ 21:38:56 #257
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445507
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat was er dan slecht aan? Timmermans was denk ik niet de beste keuze als lijsttrekker. Die was al een te bekende factor te makkelijk om weg te zetten als oude politiek.

Maar in vergelijking met zeg D66 of VVD of PVV heeft PvdA toch geen slechtere campagne gevoerd?
De campagne van Jetten was 1000x beter, de PVV trekt gewoon standaard de domste 25% van het electoraat aan en de VVD heeft een hele sloot non-stop-propagandakanalen, maar zelfs Yesilgoz leek er op een gegeven moment beter in te zitten dan Timmermans.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:39:03 #258
236264 crew  capricia
pi_219445508
Ik ben wel benieuwd wat hun thema's en energie gaat worden bij de Provinciale Staten verkiezingen.
Hopelijk blijft Klaver niet in het verhaal steken dat de keizers bedonderd zijn door D66 en CDA.
Want wat ik wel gezien heb, is dat het positieve geluid van Jetten meer stemmen trekt.
Positiviteit loont altijd beter dan een passief agressief toontje.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 8 december 2025 @ 21:39:42 #259
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445512
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik herken wel dat de campagne niet zo professioneel was, maar het zal een uitdaging zijn het reclamewereldje en grote bureaus aan je kant te hebben.

Over de Vlaamse campagneleider: bedoel je nu dat stuk in Vrij Nederland over de campagne? Waar dat ook werd benoemd.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219445520
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:35 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Bij het vorige kabinet was er nog veel meer te schieten maar dat pakte ook niet echt lekker voor ze uit.
Toen zag ik de PVV als een gek omhoog schieten en stemde zo links mogelijk op de SP, heeft ook niet geholpen.

Het lukt de sociaal-democraten gewoon niet een stevige partij neer te zetten tegenover al dat rechtse geblaat met maar een onderwerp, alle buitenlanders het land uit.
  maandag 8 december 2025 @ 21:41:35 #261
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445524
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik herken wel dat de campagne niet zo professioneel was, maar het zal een uitdaging zijn het reclamewereldje en grote bureaus aan je kant te hebben.
Er moet gewoon weer een soort links VI komen, een opvolger voor DWDD. Van der Laan en Woe kunnen het ook niet met z'n tweeën met 7 keer per semester 1 uurtje in de week.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445530
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het positieve geluid van samenwerking vanuit D66/CDA sprak een hoop kiezers aan.
Vanuit gl/PvdA was het vooral afgeven op rechts
Verder is klimaat een thema bij iedere partij tegenwoordig (zeker bij D66) dus 1 van de speerpunten van de partij komt overal terug.
pi_219445547
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:40 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Toen zag ik de PVV als een gek omhoog schieten en stemde zo links mogelijk op de SP, heeft ook niet geholpen.

Het lukt de sociaal-democraten gewoon niet een stevige partij neer te zetten tegenover al dat rechtse geblaat met maar een onderwerp, alle buitenlanders het land uit.
Door eigenlijk geen nationale asiel maatregelen te willen nemen sluit je je ook wel de ogen (en ook veel kiezers) voor de problematiek.

Verder is klimaat bij alle partijen een thema en cruw gezegd is sociale zekerheid goed genoeg geregeld in Nederland?
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:45:41 #264
375570 crew  Cyan9
pi_219445557
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het woord extremistisch is in de ban gedaan in politieke discussies op fok? Mag radicaal nog wel?
Vrij apart om een zeer gangbaar woord te verbannen.
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ik ga de oneindige discussie in POL FB niet overnieuw doen. Bij klachten over het beleid weten jullie waar je moet zijn.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_219445567
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:42 schreef Kickinalfa het volgende:

Vanuit gl/PvdA was het vooral afgeven op rechts
Nee.... dat is niet waar
Ook GL/PvdA wilde een middenkabinet zonder de rellen van het vorige rechtse kabinet.
Derhalve gaven ze niet zo af op de VVD wat je suggereert.
Yesilgoz leek Timmermans te haten en vond hem en zijn partij vreselijk

[ Bericht 5% gewijzigd door Bluesdude op 08-12-2025 22:03:20 ]
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:48:02 #266
236264 crew  capricia
pi_219445574
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:44 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Door eigenlijk geen nationale asiel maatregelen te willen nemen sluit je je ook wel de ogen (en ook veel kiezers) voor de problematiek.

Verder is klimaat bij alle partijen een thema en cruw gezegd is sociale zekerheid goed genoeg geregeld in Nederland?
Ze hebben eigenlijk een full blown economische crisis nodig om weer als vanouds stemmen te trekken. Het gaat gewoon best wel goed met veel Nederlanders.
Ik zie hun Unique Selling Point op dit moment niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219445585
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:44 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Dat vind ik dan ook weer zo'n rechts frame, Timmermans probeerde het nog uit te leggen ook, zeker wilde zijn partij wat doen aan de asielproblematiek. Maar ja, de onzinwoorden van 'we gooien de grenzen dicht' deze oplossing gingen er in als koek.
  maandag 8 december 2025 @ 21:50:28 #268
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445591
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er moet gewoon weer een soort links VI komen, een opvolger voor DWDD. Van der Laan en Woe kunnen het ook niet met z'n tweeën met 7 keer per semester 1 uurtje in de week.
Dat gaat niet meer gebeuren denk ik. Met de budgetverdeling én VVDers op de NPO posten die over deze budgetten gaan. De centrale NPO gaat over de budgetten.

Mede daarom mag TROS Radar blijven en moet het veel linksere Kassa weg (na in 2021 al te zijn gemarginaliseerd - de Sesamstraat route).
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 8 december 2025 @ 21:52:39 #269
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445603
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 21:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze hebben eigenlijk een full blown economische crisis nodig om weer als vanouds stemmen te trekken. Het gaat gewoon best wel goed met veel Nederlanders.
Ik zie hun Unique Selling Point op dit moment niet.
De arbeidsongeschikten en gevoeligen voor de inflatie stemmen massaal PVV.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219445616
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De arbeidsongeschikten en gevoeligen voor de inflatie stemmen massaal PVV.
Ja, die gaan bij een economische crisis niet op de PvdA/GL stemmen.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 21:57:13 #271
236264 crew  capricia
pi_219445631
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, die gaan bij een economische crisis niet op de PvdA/GL stemmen.
Hoe zie jij hun achterban dan?
Op welke mensen moeten ze zich mikken en wat gaat hun verhaal daarbij zijn.

Ja. Het is lastig om dat zomaar even neer te zetten. Vind ik.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219445639
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 20:37 schreef Cupfighter het volgende:

Erg krom
Leg dan eens uit wat er naar jouw inzicht onjuist is aan de post.

Krijsen over racisme en discriminatie werkte misschien in de jaren 80 nog maar is nu verleden tijd.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_219445661
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 21:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoe zie jij hun achterban dan?
Op welke mensen moeten ze zich mikken en wat gaat hun verhaal daarbij zijn.

Ja. Het is lastig om dat zomaar even neer te zetten. Vind ik.
Nou, inderdaad, als je bedenkt dat het vooroordeel van velen is dat de achterban van Groen-Links uit alleen de grachtengordelelite bestaat en met dat vieze woord woke, haha.
pi_219445663
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 21:58 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Krijsen over racisme en discriminatie werkte misschien in de jaren 80 nog maar is nu verleden tijd.
Het feit dat je vergeet dat er buiten de statushouders er ook Nederlanders aan de onderkant van de samenleving zitten maar daar heeft rechts schijt aan met je iedereen over 1 kam scheren
pi_219445675
quote:

[..]

Ik laat mij nu dan verleiden om op jou in te gaan, maar krijsen over racisme en discriminatie is NOOIT verleden tijd.
  maandag 8 december 2025 @ 22:05:10 #276
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_219445684
Het is wachten op de eerste berichten over weglopende, schreeuwende, huilende D66 onderhandelaars. Te lezen in het AD (Elodie Verweij) en Telegraaf (De Winther - tevens op TV).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219445692
quote:

[..]

Verleden tijd ? Is er nu geen racisme of discriminatie ?
Of is de Nederlandse bevolking aanhanger geworden van discriminatie ?
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 22:08:21 #278
236264 crew  capricia
pi_219445701
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:05 schreef Klopkoek het volgende:
Het is wachten op de eerste berichten over weglopende, schreeuwende, huilende D66 onderhandelaars. Te lezen in het AD (Elodie Verweij) en Telegraaf (De Winther - tevens op TV).
Waarom denk je dat?
Ik vind Jetten en Paternotte tot nu toe wel koeltjes overkomen. Niet emotioneel ieg.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219445707
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zou helpen als de progressieve kiezers een geheugen ontwikkelen. Het is een terugkerend patroon bij D66 - en D66 heeft maar 3 jaar in hun bestaan zonder VVD geregeerd (zelfde EU fractie).
Men is liever progressief 'positief' dan sociaaldemocratisch. Dat deel van de verzuiling is ook morsdood, en heeft dringend een update nodig in een hip jasje.

Indien iets minder inclusiviteit en ' woke (wat dat ook moge betekenen)' wordt gevraagd door de kiezer, dat toch maar 'links' laten liggen. Die discussie met radicaal rechts is nou niet echt het aller belangrijkste voor Nederland en ga je toch niet winnen. Daarnaast moeten ze op links gewoon eens met een goed verhaal komen. Dat een oplichter van een Omtzigt met bestaanszekerheid en de toeslagaffaire aan de haal kant gaan, en een Leijten met lege handen achterblijft is natuurlijk een gotspe. Dat moet anders.

Daarnaast is het sowieso afwachten in welke mate radicaal rechts Nederland in de uitverkoop wil doen ten faveure van MAGA of het Kremlin. Die discussie lijkt mij de komende jaren steeds makkelijker te winnen. Tenminste dat hoop ik dan.
pi_219445773
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 22:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Waarom denk je dat?
Ik vind Jetten en Paternotte tot nu toe wel koeltjes overkomen. Niet emotioneel ieg.
Nee joh, gaat niet gebeuren, het is niet voor niks een partij van het pragmatisme.
  maandag 8 december 2025 @ 22:31:57 #281
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445856
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee joh, gaat niet gebeuren, het is niet voor niks een partij van het pragmatisme.
Mwah, d'r hebben een aantal D66'ers met deuren zitten gooien toen Yesilgoz brak op 'nareis-op-nareis-op-nareis'. Tussen D66 en VVD is er dan ook weinig vertrouwen of genegenheid.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445863
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Mwah, d'r hebben een aantal D66'ers met deuren zitten gooien toen Yesilgoz brak op 'nareis-op-nareis-op-nareis'. Tussen D66 en VVD is er dan ook weinig vertrouwen of genegenheid.
Dat is wel mijn grote zorg met deze constructie. Yesilgoz en co zijn gewoon niet te vertrouwen, en dan moet je ook nog rechts en links gaan lobbyen. Dat laatste zou met GL/PvdA natuurlijk niet anders zijn, sterker nog, ik denk dat dat nog lastiger is met een schuimbekkende VVD, PVV, BBB en JA21 in de oppositie.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219445867
quote:

[..]
Oh, dat geloof ik zo, Jetten zit vast wel knarsetandend verplicht om tafel met Dilan, hij heeft veel meer op met Klaver. Maar ja, er zit nog eentje aan tafel, he.
pi_219445885
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
De campagne van Jetten was 1000x beter, de PVV trekt gewoon standaard de domste 25% van het electoraat aan en de VVD heeft een hele sloot non-stop-propagandakanalen, maar zelfs Yesilgoz leek er op een gegeven moment beter in te zitten dan Timmermans.
Maar wat was er dan zo goed aan de campagne van Jetten. Ik ben het niet oneens dat er weinig fut zat in de PvdA campagne.

Toch vind ik bijvoorbeeld de 10 steden luchtballon niet 1000 keer beter dan wat PvdA op dat punt presenteerde, die zetten wonen toch ook op #1 in hun campagne en hun plannen waren lijkt me niet minder concreet dan 10 steden.
  maandag 8 december 2025 @ 22:37:57 #285
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445888
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:34 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dat is wel mijn grote zorg met deze constructie. Yesilgoz en co zijn gewoon niet te vertrouwen, en dan moet je ook nog rechts en links gaan lobbyen. Dat laatste zou met GL/PvdA natuurlijk niet anders zijn, sterker nog, ik denk dat dat nog lastiger is met een schuimbekkende VVD, PVV, BBB en JA21 in de oppositie.
Minderheidskabinet PvdAGL/D66/CDA kan inderdaad gewoon niet, dat is uitgesloten.

Dit is overigens wat Dilan van D66 vindt: "D66 staat nergens voor". Dat verklaart meteen haar angst voor PvdAGL.

Bekijk deze YouTube-video
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445898
quote:

[..]
Daarom zou het ook erg dom zijn als Jetten zich in een D66-CDA-VVD kabinet laat rommelen.

Dat is gedoemd te mislukken, en als dit gebeurd zal dit vooral op Jetten afstralen. In dit geval volkomen terecht, als je zo openlijk laat zien dat de D66 niets anders is dan een 'positieve' lege huls.
pi_219445900
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:37 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Minderheidskabinet PvdAGL/D66/CDA kan inderdaad gewoon niet, dat is uitgesloten.

Dit is overigens wat Dilan van D66 vindt: "D66 staat nergens voor". Dat verklaart meteen haar angst voor PvdAGL.

Ik neem aan dat je sarcastisch bent. Ik weet niet welke logica D66 volgt dat ze VVD blijkbaar een betrouwbaardere partner vinden dan PvdA. Lijkt me oneindig veel logischer om dat minderheidskabinet zonder de VVD te doen.
pi_219445902
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Daarom zou het ook erg dom zijn als Jetten zich in een D66-CDA-VVD kabinet laat rommelen.

Dat is gedoemd te mislukken, en als dit gebeurd zal dit vooral op Jetten afstralen. In dit geval volkomen terecht, als je zo openlijk laat zien dat de D66 niets anders is dan een 'positieve' lege huls.
Kun jij mij dan nu een partij opnoemen die geen lege huls is? Ik ken er geen, ja, genoeg negatieve lege hulsen, dat wel.
  maandag 8 december 2025 @ 22:46:41 #289
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445922
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Maar wat was er dan zo goed aan de campagne van Jetten. Ik ben het niet oneens dat er weinig fut zat in de PvdA campagne.

Toch vind ik bijvoorbeeld de 10 steden luchtballon niet 1000 keer beter dan wat PvdA op dat punt presenteerde, die zetten wonen toch ook op #1 in hun campagne en hun plannen waren lijkt me niet minder concreet dan 10 steden.
Jetten wist D66 knap weg te trekken van het imago van woke/immigratie en hij slaagde erin D66 naar het midden te trekken met een redelijk economisch rechts verhaal zonder aan de linkerkant kiezers te verliezen. Die 10 nieuwe steden riepen een beeld op van de blik op de toekomst.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445939
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Kun jij mij dan nu een partij opnoemen die geen lege huls is? Ik ken er geen, ja, genoeg negatieve lege hulsen, dat wel.
Linkse partijen.

D66 is toch de onderwijspartij die het een geweldig idee vonden om een generatie studenten in de schulden te jagen. De partij die referenda wilden tot er twee referenda uitslagen hadden die ze niet aanstonden.
  maandag 8 december 2025 @ 22:49:30 #291
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445943
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je sarcastisch bent. Ik weet niet welke logica D66 volgt dat ze VVD blijkbaar een betrouwbaardere partner vinden dan PvdA. Lijkt me oneindig veel logischer om dat minderheidskabinet zonder de VVD te doen.
Er valt niet te regeren met een minderheidskabinet over links, daar zijn teveel partijen voor nodig. Over rechts is het ook aartsmoeilijk, maar met bv gedoogsteun van JA21 en CU ben je al een heel eind. Uiteraard is de VVD notoir onbetrouwbaar en laten ze het over een jaar of twee klappen wanneer de kiezer is vergeten dat ze er in de vorige kabinetten ook een zooi van hebben gemaakt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445955
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Jetten wist D66 knap weg te trekken van het imago van woke/immigratie en hij slaagde erin D66 naar het midden te trekken met een redelijk economisch rechts verhaal zonder aan de linkerkant kiezers te verliezen. Die 10 nieuwe steden riepen een beeld op van de blik op de toekomst.
Hij haalde de focus weg van het negatieve dat alle problemen zouden liggen aan de asielzoekers, dat alleen al was een verademing. Timmermans had nog te maken met zijn stoffig oud PvdA imago, die kon de boodschap niet goed overbrengen en bovendien zat ie met GL en een fusie, dat alleen al heeft de gefuseerde partij enorm verzwakt.
pi_219445960
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Tja bij mij scoor je daar niet mee. Lege beloftes van een rits steden of kerncentrales. Dat soort beloftes is toch bijna nooit iets waard. Ik denk dat plannen wat meer uitgewerkt moeten zijn om effect te sorteren.
Sowieso met die nieuwe steden, dat hebben we toch al in Flevoland geprobeerd? Ik geloof toch niet dat de meeste mensen nou zo graag in dat type stad zouden wonen. Maar misschien onderschat ik Almere.
  maandag 8 december 2025 @ 22:53:27 #294
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445971
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Tja bij mij scoor je daar niet mee. Lege beloftes van een rits steden of kerncentrales. Dat soort beloftes is toch bijna nooit iets waard. Ik denk dat plannen wat meer uitgewerkt moeten zijn om effect te sorteren.
Sowieso met die nieuwe steden, dat hebben we toch al in Flevoland geprobeerd? Ik geloof toch niet dat de meeste mensen nou zo graag in dat type stad zouden wonen. Maar misschien onderschat ik Almere.
Bij mij ook niet, maar ik voel de energie wel en snap dat een hele hoop mensen dat enorm aanspreekt. Achteraf voelen ze zich uiteraard bekocht, maar dat is voor D66 van later zorg.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219445982
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nou, dan moet je je maar eens bedenken hoe ooit Nederland dacht over het inpolderen van de Zuiderzee en de Afsluitdijk, heeft decennia gekost en heel veel weerstand. Dus niks lege beloftes, zo is Flevoland ooit ook ontstaan.
pi_219445984
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Dat was natuurlijk ook gewoon lege retoriek in een positief jasje. Het is niet dat alle 'progressieve'/'linkse' kiezers zo hoogbegaafd zijn dat ze door de campagnestrategen bedachte schijn-positivisme en nieuw leiderschap heen kunnen prikken.

Ik heb één column van Samsom gelezen over wat Timmermans in de EU voor elkaar gekregen heeft. Terwijl in het debat Timmermans Jetten vliegen stond af te vangen op een doorrekening van het CPB m.b.t. de zorgverzekering. En wat holle retoriek over dat Nederland een tolerant en inclusief land is.

Trek het debat naar je toe. Begin over de dreiging van Trump en Poetin. En breng een positief verhaal over hoe jij binnen Europa vele malen effectiever kan opereren dan hoe Schoof en zijn knaapjes dat doen. Deze tijden vragen juist om veel ervaring in Europa en in de geopolitiek, die heb jij. Zwaai desnoods trots patriottisch met een Nederlands vlaggetje om de balans niet teveel naar de EU te laten doorslaan. Die rol had Klaver dan op zich kunnen nemen (VVD stuurde ook Jan-en-alleman naar de talkshows). En laat een Moorman op een minder droge manier uitleggen bij RTL en een VI dat de bestaanszekerheid totaal niet gered is door Omtzigt. Dat hij de boel besodemietert heeft. Laat haar de plannen op tafel leggen, en uitleggen hoe zij wel orde op zaken stelde in Amsterdam...

Dat was een positief verhaal geweest, en niet eens een lege huls.

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Verschoppeling op 08-12-2025 23:09:52 ]
pi_219445987
Als de PvdA/Groenlinks buiten het te vormen kabinet wordt gehouden zal ze als oppositiepartij een machtige partij worden die op tal van onderwerpen haar zin zal krijgen.
Volgens mij beseft Kamp dit totaal niet.
Het rekenen met de PVV en Forum voor Democratie als rechtse partijen is een farce.
Die willen alleen maar ongrondwettige en andere absurde zaken doorgevoerd krijgen. Soms lukt ze dat ook nog. Ik denk bijvoorbeeld aan de uiterst rigide regels met betrekking tot het al dan niet vergoeden van toeslagen, die met name tot stand kwamen door de inbreng van Wilders, waardoor het het landsbestuur en de rechterlijke macht tot gruwelijke en foute besluiten kwamen die de slachtoffers tot grote wanhoop dreef en de overheid momenteel miljarden kost om het verschrikkelijke onterecht aangebrachte leed enigszins te compenseren.
En zo zijn er meer van dergelijke ogenschijnlijk populistisch logische zaken die naar voren worden gebracht maar die uiteindelijk tot kwalijke gevolgen leiden.
Daar heb je dus niets aan. Die partijen kun je gevoeglijk buiten iedere beschouwing laten. Zie ze als getuigenis partijen vergelijkbaar met de SGP, maar doe er het liefst geen zaken mee en reken ze beslist niet tot partijen waarvan je een redelijke inbreng kunt verwachten. Je zou toch zo langzamerhand kunnen opmaken dat je hier totaal niets aan hebt.
  maandag 8 december 2025 @ 22:58:35 #298
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219445998
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:40 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

Dat is gedoemd te mislukken, en als dit gebeurd zal dit vooral op Jetten afstralen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219446015
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:55 schreef Pegos het volgende:
Als de PvdA/Groenlinks buiten het te vormen kabinet wordt gehouden zal ze als oppositiepartij een machtige partij worden die op tal van onderwerpen haar zin zal krijgen.

Nou mooi toch!
pi_219446061
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 21:00 schreef -XOR- het volgende:

[..]
PvdA/GL hoeft helemaal geen gedoogsteun te geven om tot een meerderheid te komen :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')