Ah zo.quote:Op maandag 8 december 2025 17:13 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Correct. Maar dan wel vanuit een stabiel minderheidskabinet. De vorige keer hadden we op papier ook een meerderheid en dat was niets anders dan bonje.
Nu moeten ze op elk dossier aan het werk. En er is volgens mij wel ruimte om overal knopen door te hakken.
Hoe zoiets er dan uit ziet richting de eerste kamer is dan vers 2.
Rust in de portemonnee en alles wat Nederland mooi maakt door de plee lijkt er meer op, ja.quote:Op maandag 8 december 2025 17:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Misschien willen ze wel rust in de portemonnee of graag hun huis kunnen blijven betalen.
Dat is waar, maar net dan blijft wel staan dat ze afhankelijk zijn van andere partijen voor een meerderheid en die zullen niet zomaar bij het kruisje tekenen.quote:Op maandag 8 december 2025 17:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar wel met een stabiele minderheid die dicht bij elkaar ligt op de meeste onderwerpen.
Dat laatste vind ik dan wel weer apart. Zoveel keus is er niet in vers 2. Die keuze bestaat uit GL/PvdA of BBB. Het is niet alsof je heel veel te shoppen hebt wat dat betreft.quote:Op maandag 8 december 2025 17:13 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Correct. Maar dan wel vanuit een stabiel minderheidskabinet. De vorige keer hadden we op papier ook een meerderheid en dat was niets anders dan bonje.
Nu moeten ze op elk dossier aan het werk. En er is volgens mij wel ruimte om overal knopen door te hakken.
Hoe zoiets er dan uit ziet richting de eerste kamer is dan vers 2.
Angst voor de portemonnee denk ik. Mensen met veel geld, een hypotheek of een onderneming, die bang zijn dat gl/PvdA ze alles afneemt.quote:Op maandag 8 december 2025 17:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er blijven consequent heel veel mensen op stemmen, dus echt afgestraft worden ze niet.
Niet dat ik dat begrijp, maar goed.
Dat blijf ik raar vinden, want de VVD is niet zo goed voor die mensen als ze zelf denken net zo min dat GL/PvdA zo slecht voor ze is als ze denken.quote:Op maandag 8 december 2025 17:24 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Angst voor de portemonnee denk ik. Mensen met veel geld, een hypotheek of een onderneming, die bang zijn dat gl/PvdA ze alles afneemt.
Sadomasochisme voor Jan met de pet om op VVD te stemmen.quote:Op maandag 8 december 2025 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat blijf ik raar vinden, want de VVD is niet zo goed voor die mensen als ze zelf denken net zo min dat GL/PvdA zo slecht voor ze is als ze denken.
Er ontstaat wel een vreemde dynamiek waardoor je wellicht plannen steunt in de 2e kamer waar in de 1e kamer geen steun voor is. Ik verwacht dat daar nog wat extra werk moet worden verricht om een meerderheid te krijgen.quote:Op maandag 8 december 2025 17:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik dan wel weer apart. Zoveel keus is er niet in vers 2. Die keuze bestaat uit GL/PvdA of BBB. Het is niet alsof je heel veel te shoppen hebt wat dat betreft.
Pvda bestaat niet meerquote:Op maandag 8 december 2025 17:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat blijf ik raar vinden, want de VVD is niet zo goed voor die mensen als ze zelf denken net zo min dat GL/PvdA zo slecht voor ze is als ze denken.
het is een midden kabinet , die steun moet zoeken , ook bij GL en PVVquote:Op maandag 8 december 2025 17:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Het ergste is nog dat het gebeurt met grietje Dilan die, naast het feit dat ze onderdeel was van de ellende, het huidige kabinet fantastisch vindt.
Alweer zo een AI lijstje? Rechtse Leugenaars brigade staat paraat!quote:
Dus het liefst met zijn drieën een eindakkoord schrijven. En deelafspraken met anderen.quote:Buma wil dat D66, VVD en CDA basis vormen voor "stabiel kabinet"
Informateur Buma raadt D66, VVD en CDA een akkoord voor te bereiden dat de basis moet worden van "een stabiel kabinet". Dat kan dus om een meerderheidskabinet gaan, maar hij noemt ook de optie dat de drie partijen deelafspraken gaan maken met andere partijen in de Eerste en Tweede Kamer.
Wat betreft Buma moeten de partijen nu wel echt richting een eindakkoord gaan, al durft hij niet voorspellen of de gesprekken "een eindstap of tussenstap" zijn. De informateur koppelt ook geen deadline aan de gesprekken. Dat kan de Tweede Kamer wel zelf nog doen, in het debat van woensdag.
Dit, zowel links als rechts, het nut van de eerste kamer is er echt wel maar zoals het nu wordt ingezet heeft het helemaal niks meer te maken met de taakstelling.quote:Op maandag 8 december 2025 17:43 schreef MoreDakka het volgende:
Je zou natuurlijk ook gewoon die Eerste Kamer afschaffen of directer kiezen. Maar goed, het land gijzelen via de EK wordt gezien als constructief hier.
'Acceptabel' is niet hetzelfde als 'voor'. Let op de vraagstelling en keuzeopties!quote:Op maandag 8 december 2025 16:47 schreef capricia het volgende:
De Speld is er niets bij. Die kop van het artikel.
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)le-combinatie-162153
Maar ook de achterban van D66 en CDA is nu voor.
[..]
We worden wel klaargestoomd.
quote:Op maandag 8 december 2025 17:43 schreef MoreDakka het volgende:
Je zou natuurlijk ook gewoon die Eerste Kamer afschaffen of directer kiezen. Maar goed, het land gijzelen via de EK wordt gezien als constructief hier.
Het is eigenlijk veel gekker dat de EK die rol op zich heeft genomen.quote:Op maandag 8 december 2025 17:43 schreef MoreDakka het volgende:
Dan moet je die vervangen door een constitutioneel hof.quote:Op maandag 8 december 2025 17:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is eigenlijk veel gekker dat de EK die rol op zich heeft genomen.
Ja dat was er misschien van gekomen door nsc, maar ja. Iets met een nachtkaars.quote:Op maandag 8 december 2025 17:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan moet je die vervangen door een constitutioneel hof.
Zodat in elk geval de wetten nog (al is het dan dus achteraf)getoetst kunnen worden of ze niet strijdig zijn met de grondwetten enzo.
Zo kun je dat wel noemen ja.quote:Op maandag 8 december 2025 17:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dat was er misschien van gekomen door nsc, maar ja. Iets met een nachtkaars.
Damned if you do, damned if you don't. Ik snap vanuit plichtsbesef wel waarom ze het gedaan hebben, maar het was om meerdere redenen niet verstandig. Nu is het hele avontuur voorbij.quote:Op maandag 8 december 2025 17:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo kun je dat wel noemen ja.
En gewoon met de PVV gaan regeren hè.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Dat vereist een grondwetswijziging en dan moet de Tweede Kamer ook fors worden uitgebreid om de taak van de Eerste Kamer over te nemen en eventueel een constitutionele hof komen om een deel van de taak van de Eerste Kamer over te nemen.quote:Op maandag 8 december 2025 17:43 schreef MoreDakka het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |