abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:16:59 #76
236264 crew  capricia
pi_219442717
En het eindverslag komt vandaag.
quote:
Informateur Buma komt vandaag al met eindverslag, VVD zal aanschuiven bij inhoudelijke onderhandelingen
https://www.nrc.nl/nieuws(...)er&utm_term=20251208

Oh, en volgens de NRC gaat GL-Pvda niet gedogen.
Vraag me af wat voor levensvatbaar minderheidskabinet je dan kunt krijgen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin maandag 8 december 2025 @ 15:20:01 #77
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219442743
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Mocht het uiteindelijk daadwerkelijk tot een akkoord komen ben ik benieuwd hoe stabiel dat minderheidskabinet gaat worden.

Ik denk daarnaast dat het D66 gaat bijten. D66 heeft immers behoorlijk wat centrumlinkse kiezers aan zich weten te binden.
Dat zal dan vooral liggen aan hoe effectief dat kabinet zaken voor elkaar kan krijgen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219442774
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 15:16 schreef capricia het volgende:
[..]

Beetje stoere taal van Klaver, eerder gaf ie aan dat hij zich wel kon vinden in de inhoud van het plan van D66 en het CDA.
  maandag 8 december 2025 @ 15:26:02 #79
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219442796
quote:
[..]

Buma in de zak!
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 8 december 2025 @ 15:27:25 #80
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219442813
quote:
[..]

Zoals ik het zie is dat de enige levensvatbare mogelijkheid voor een snel kabinet. Dan hebben ze draagvlak om stikstofplannen door de 2e kamer te jassen en kunnen ze 'iets' doen aan asiel- en migratie wat dan aan de VVD toegerekend zal worden.

Ook zal het dan niet zo snel opvallen dat de VVD gewoon ordinair in bed is gestapt met PvdA-GL op stikstof.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219442814
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:23 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Beetje stoere taal van Klaver, eerder gaf ie aan dat hij zich wel kon vinden in de inhoud van het plan van D66 en het CDA.
quote:
Jesse Klaver van GroenLinks-PvdA schrijft op X dat hij "voldoende aanknopingspunten" ziet om te gaan praten. "Goed dat D66 en CDA inhoudelijk bruggen proberen te slaan tussen partijen. Het is nog niet sociaal en groen genoeg, maar we zien voldoende aanknopingspunten voor inhoudelijke onderhandelingen over een meerderheidskabinet. Zodat er echt iets gaat veranderen voor gewone mensen",
Dit was zijn reactie. Hij zag het als een goede basis voor onderhandelingen. Niet dat hij zich in het hele plan wel kon vinden. Lijkt me ook logisch want GL/PvdA gaat niet zomaar meewerken aan bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid en versoepelen ontslagrecht, helemaal niet vanuit de oppositie.
pi_219442838
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 14:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nederland heeft ondertussen al jaren een benedengemiddelde instroom, en de instroom is de laatste paar jaren enorm gedaald. Het is veel lager dan in 2022 en 2023 (40-50% lager).

Dit is letterlijk al miljoenen keren gezegd. Vermoeiend.
Het concept ‘cumulatief’ lijkt maar niet door te dringen in deze discussie.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:30:36 #83
5428 crew  miss_sly
pi_219442862
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:23 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
De vraag is wat voor plan er komt te liggen als VVD mee gaat praten. Kan best dat hij zich dan niet zo kan vinden in de inhouden.

En verder dit
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:27 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
[..]
Dit was zijn reactie. Hij zag het als een goede basis voor onderhandelingen. Niet dat hij zich in het hele plan wel kon vinden. Lijkt me ook logisch want GL/PvdA gaat niet zomaar meewerken aan bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid en versoepelen ontslagrecht, helemaal niet vanuit de oppositie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219442863
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:27 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Zoals ik het zie is dat de enige levensvatbare mogelijkheid voor een snel kabinet. Dan hebben ze draagvlak om stikstofplannen door de 2e kamer te jassen en kunnen ze 'iets' doen aan asiel- en migratie wat dan aan de VVD toegerekend zal worden.

Ook zal het dan niet zo snel opvallen dat de VVD gewoon ordinair in bed is gestapt met PvdA-GL op stikstof.
Alleen zullen de oppositiepartijen niet zo happig zijn om daaraan mee te werken. BBB zal alleen willen meewerken aan asiel en migratie als er niets gebeurd op stikstofgebied en PvdA/GL zal ook eisen stellen voor hun steun aan het stikstofbeleid.
pi_219442896
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:30 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Alleen zullen de oppositiepartijen niet zo happig zijn om daaraan mee te werken. BBB zal alleen willen meewerken aan asiel en migratie als er niets gebeurd op stikstofgebied en PvdA/GL zal ook eisen stellen voor hun steun aan het stikstofbeleid.
BBB is al zowat weggesaneerd, die lege brulboeien hebben weinig meer te zeggen.
pi_219442904
quote:
[..]

Maar wat betekent ‘gedogen’ in deze context? Betekent het dat Klaver direct een motie van wantrouwen zal indienen? Of betekent het dat hij niet automatisch alle voorstellen zal steunen?
Dat laatste lijkt me niet zo’n probleem. Het lijkt me niet dat als dit minderheidskabinet met concrete plannen komt om de stikstofuitstoot omlaag te brengen, Klaver dan tegen zal stemmen.
  maandag 8 december 2025 @ 15:36:37 #87
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219442922
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:30 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat wordt een uitdaging in de eerste kamer. Maar daar gebeurt deze termijn ook het e.e.a. als ze het kunnen rekken.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219442925
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:34 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Maar wat betekent ‘gedogen’ in deze context? Betekent het dat Klaver direct een motie van wantrouwen zal indienen? Of betekent het dat hij niet automatisch alle voorstellen zal steunen?
Dat laatste lijkt me niet zo’n probleem. Het lijkt me niet dat als dit minderheidskabinet met concrete plannen komt om de stikstofuitstoot omlaag te brengen, Klaver dan tegen zal stemmen.
In het slechtste geval begrotingen wegstemmen, in het beste geval meewerken met stikstof etc als daar goede concessies tegenover staan verwacht ik.
pi_219442935
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:36 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat wordt een uitdaging in de eerste kamer. Maar daar gebeurt deze termijn ook het e.e.a. als ze het kunnen rekken.
Er is echter geen garantie dat de formatie in de Eerste Kamer in 2027 het minderheidskabinet beter gezind is. Voor hetzelfde geld wint PVV dat dik over rechts en PvdA/GL over links en dan blijf je in deze patstelling zitten. Of is alleen over links nog een mogelijkheid omdat Wilders dit kabinet in alles wil gaan dwarsbomen.
pi_219442948
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:38 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Er is echter geen garantie dat de formatie in de Eerste Kamer in 2027 het minderheidskabinet beter gezind is. Voor hetzelfde geld wint PVV dat dik over rechts en PvdA/GL over links en dan blijf je in deze patstelling zitten. Of is alleen over links nog een mogelijkheid omdat Wilders dit kabinet in alles wil gaan dwarsbomen.
Dat lijkt mij sowieso een zekerheid.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:40:27 #91
236264 crew  capricia
pi_219442950
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:34 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Ik ga even heel cynisch zijn:
Dan is het zaak dat het minderheidskabinet niet direct begint met dat stikstofdossier. Bij voldoende stappen heeft Klaver namelijk geen reden meer om de coalitie overeind te houden. Zijn punt is immers binnen.

Het maakt het er echt allemaal niet makkelijker op.
Ik hoop maar op een creatieve oplossing, of een geitenpaadje of een inlegvelletje ergens tijdens de formatie.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219442957
quote:

[..]
Wilders dwarsboomt sowieso alles, zelfs als ie zelf in het kabinet zit :')
A mind with a heart of it's own
pi_219442966
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 15:41 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Wilders dwarsboomt sowieso alles, zelfs als ie zelf in het kabinet zit :')
_O-
pi_219442975
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:20 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat zal dan vooral liggen aan hoe effectief dat kabinet zaken voor elkaar kan krijgen.
Ja, gewoon helemaal niets.

Dit tweede stuk tekst onder Buma wordt gewoon weer een stukje tijdrekken tot de gemeenteraadsverkiezingen.

D66 is gewoon gedwongen om met VVD te praten, maar als er geen basis is om met een minderheidscoalitie zonder iets van gedoogsteun aan de gang te gaan is dit ook gewoon een doodlopende weg. Ze hebben met die Nederlandse vlaggen staan zwaaien en staan nu zij-en-zij met de constructieve Bontebal, dus het positieve showtje moet nog even voortduren. Ik mag toch hopen dat dit ook gewoon een show voor de bühne is van Jetten.
  maandag 8 december 2025 @ 15:44:34 #95
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219442979
quote:

[..]
Daar heb je gelijk in. Maar dat duurt allemaal nog even en je zult in eerste instantie toch plannen moeten gaan maken.

En imo lukt dat momenteel alleen met een minderheidskabinet.
pi_219442981
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2025 15:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ga even heel cynisch zijn:
Dan is het zaak dat het minderheidskabinet niet direct begint met dat stikstofdossier. Bij voldoende stappen heeft Klaver namelijk geen reden meer om de coalitie overeind te houden. Zijn punt is immers binnen.

Het maakt het er echt allemaal niet makkelijker op.
Ik hoop maar op een creatieve oplossing, of een geitenpaadje of een inlegvelletje ergens tijdens de formatie.
Het grote probleem is dat Klaver iets van formaat terug wil voor zijn steun op bepaalde dossiers. En als het kabinet gaat bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid is dat eigenlijk een middelvinger richting GL PvdA waardoor de steun op stikstof nog lastiger wordt. Je kunt natuurlijk wel denken dat je alle dossiers apart gaat proberen te regelen maar dan is er voor de oppositie echt geen enkele reden meer om iets te steunen. Dus er zal toch iets van een (informele) deal moeten komen om dit te regelen want zonder stikstofakkoord, kunnen heel veel andere plannen sowieso niet.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:48:13 #97
236264 crew  capricia
pi_219443006
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het grote probleem is dat Klaver iets van formaat terug wil voor zijn steun op bepaalde dossiers. En als het kabinet gaat bezuinigen op de zorg en sociale zekerheid is dat eigenlijk een middelvinger richting GL PvdA waardoor de steun op stikstof nog lastiger wordt. Je kunt natuurlijk wel denken dat je alle dossiers apart gaat proberen te regelen maar dan is er voor de oppositie echt geen enkele reden meer om iets te steunen. Dus er zal toch iets van een (informele) deal moeten komen om dit te regelen want zonder stikstofakkoord, kunnen heel veel andere plannen sowieso niet.
I know.

Ik zou ze ook willen adviseren om zeker de financiële paragraaf niet te vergeten. Want wat gaat waarvandaan betaald worden? Of laten we de staatsschuld maar gewoon oplopen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 8 december 2025 @ 15:48:14 #98
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219443007
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
CDA en D66 willen op zichzelf al stevige stikstofsaneringen. Als dat in stemming wordt gebracht stemmen ze (PvdA-GL) gewoon voor lijkt me?
pi_219443022
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 15:48 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
CDA en D66 willen op zichzelf al stevige stikstofsaneringen. Als dat in stemming wordt gebracht stemmen ze (PvdA-GL) gewoon voor lijkt me?
Voor die stikstofsanering willen ze het stikstoffonds voor de gebiedsplannen weer in het leven roepen. Dat gaat om vele miljarden dus je kunt dit niet los zien van de hele begroting. Bovendien is politiek is complexer dan alleen een dossier beoordelen. Voor die steun wil GL PvdA dan iets terug voor hun achterban. En dat is extreem ingewikkeld als je als kabinet op sociale zekerheid en zorg beleid voert dat nogal ver af staat van GL PvdA.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 15:53:13 #100
5428 crew  miss_sly
pi_219443036
Het is overigens nog steeds een 'tussenstap' en nog geen eindstation.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')