abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219409769
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219409773
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:05 schreef Straatcommando. het volgende: [..] Wat willen ze nu precies?
Het ontslagrecht moderniseren, meer staat er niet. Lijkt me nog niks om woest van te worden. Er wordt bijvoorbeeld al een tijd gesproken om ontslag voor kleine bedrijven goedkoper te maken en dat aan te vullen vanuit het UWV. Merk je als werknemer niks van. Dus @Klopkoek is te vroeg aan het klagen. Het is ook onzettend onlogisch om het ontslagrecht als in steen gebeiteld te moeten zien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219409807
SP, 50+, PVDD, Volt, PvdA/GL, Denk, CDA, D66 gaat dat wat worden?
  donderdag 4 december 2025 @ 19:15:12 #4
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219409813
quote:
80s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:07 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wees een kerel en doe het.
Normaal wel, maar ik pas nu wel op. De PH waarden bij jou zijn de laatste tijd nogal hoog :P
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  donderdag 4 december 2025 @ 19:16:11 #5
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219409834
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:14 schreef OmniRocket het volgende:
:D :D
pi_219409838
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:14 schreef OmniRocket het volgende:
Dan is CU logischer dan 50+, maar nee, dat gaat niks worden.
pi_219409876
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het ontslagrecht moderniseren, meer staat er niet. Lijkt me nog niks om woest van te worden. Er wordt bijvoorbeeld al een tijd gesproken om ontslag voor kleine bedrijven goedkoper te maken en dat aan te vullen vanuit het UWV. Merk je als werknemer niks van. Dus @:Klopkoek is te vroeg aan het klagen. Het is ook onzettend onlogisch om het ontslagrecht als in steen gebeiteld te moeten zien.
Je bent (opzettelijk) niet volledig.

In deze paragraaf staat nog een boel meer, zoals de transitievergoeding en lagere WW.

Het is de gebruikelijke rechtse afbraakagenda.

Er was een tijdje een pauze maar nu gaat D66 gewoon weer verder met in stapjes versoberen, een langdurige agenda van vele decennia.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219409950
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:16 schreef Mubassie het volgende:

[..]
:D :D
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan is CU logischer dan 50+, maar nee, dat gaat niks worden.
CDA, VVD, Ja21, PVV, BBB dan maar
pi_219409958
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:34 schreef Klopkoek het volgende: [..] Loonslaven moeten meer werken voor minder. Desnoods weer op zaterdag. Zo rolt de VVD.
En meer velast
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 15:45 schreef capricia het volgende: [..] Dat is ook een van hun standpunten ja. En dat het coronabeleid misdadig was. En dat er tribunalen moesten komen. Maar wat de mensen nu precies drijft die erop stemmen, welke standpunten ze nu voor vallen.. ik weet het niet. De PVV is veel een-dimensionaler. En het is dun gezaaid in mijn omgeving met FvD aanhangers. En ze moeten er echt wel zijn. Misschien schamen ze zich ook?
Ik heb eens door de kieswijzer FVD geklikt destijds en er staan ook best wat gangbare of punten in welke helemaal niet zo extreem zijn, afschaffen erfbelasting,behouden HRA, terug naar 130, wegenbelasting gelijk voor ieder soort auto, minimum straffen voor geweldsdelicten en zedendelicten, politie terug op wijkniveau, verlagen eigen risico zorg. Als je klimaat maar een B/C thema vindt dan kan ik er wel inkomen. De banden met Rusland is ook niet wat heel bekend is (voor zover het dan waar zal zijn) . https://fvd.nl/forumwijzer
pi_219409971
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In deze paragraaf staat nog een boel meer, zoals de transitievergoeding en lagere WW.

Het is de gebruikelijke rechtse afbraakagenda.

Er was een tijdje een pauze maar nu gaat D66 gewoon weer verder met in stapjes versoberen, een langdurige agenda van vele decennia.
Dit is wat er staat:
quote:
Het moet eenvoudiger worden om iemand aan te nemen door een activerende WW, een modern ontslagrecht en een passende transitievergoeding, vooral in het MKB.
• Het huidige stelsel van loondoorbetaling bij ziekte en arbeidsongeschiktheid (WIA) is niet toekomstbestendig. Steeds meer (jonge)mensen krijgen een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Het stelsel is voor mensen onuitlegbaar, werkgevers ervaren te zware lasten en het stimuleert onvoldoende om weer passend aan de slag te gaan. We vereenvoudigen het stelsel, verminderen de instroom en maken de WIA activerender.
• We vereenvoudigen en harmoniseren de sociale zekerheidsbegrippen (inkomen, loon, partner, vermogen) die de overheid hanteert, zodat het eenvoudiger uitvoerbaar wordt en we kunnen toewerken naar het automatisch toekennen van regelingen waar mensen recht op hebben.
Jij gaat er van uit dat werknemers er dan op achteruit gaan, maar dat staat er dus helemaal niet. Sowieso is zo'n regeling eens in de zoveel tijd toe aan een modernisering. Om nu van 0 naar 1 werknemer te gaan zou iedereen letterlijk iedere ondernemer afraden, dat lijkt me al niet de bedoeling.
De modernisering van de WIA is trouwens een specifieke vraag van de vakbonden.
pi_219410033
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:25 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
[..]
Dat gaat niet niks worden, dat is al niks.
pi_219410051
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een korte WW stond gewoon in de D66 doorrekening en ook bij het CDA stond daar een bezuiniging ingeboekt.

Over de transitievergoeding kun je wellicht verrast zijn (en daar ben ik geen voorstander van) maar de WW was voor de verkiezingen wel gewoon bekend.
  donderdag 4 december 2025 @ 19:32:29 #13
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219410053
quote:

[..]
[..]
Kans dat dat lukt is aannemelijker. BBB inruilen voor FVD.
pi_219410075
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
We zijn gedoemd met onze politiek.
pi_219410096
quote:

[..]
[..]
Kunnen we wel binnen een jaar weer naar de stembus. ^O^
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219410111
Over rechts is toch prima mogelijk met bijvoorbeeld SGP er bij.

Maar goed dan moeten we eerst een half jaar in een politieke impasse zitten anders gaat Jetten zijn linkse electoraat daar natuurlijk nooit mee akkoord.
blablablabla
  donderdag 4 december 2025 @ 19:40:48 #17
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219410151
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:37 schreef Elan het volgende:

_O- _O- _O-
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219410165
Tsjah waarom zou de VVD zijn verkiezingsbelofte aan de kant moeten zetten terwijl aan de andere kant *constructief samenwerk partij" D66 niet met JA21 om tafel wil zitten?

En de VVD weet ook wel dat er zonder de VVD zo goed als niks mogelijk is.
pi_219410176
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
_O- _O- _O-
Kan prima d66+cda+VVD+ja21. De SGP zal daar vast wel gedoogsteun aan willen leveren.
pi_219410184
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:42 schreef Kickinalfa het volgende:
Tsjah waarom zou de VVD zijn verkiezingsbelofte aan de kant moeten zetten terwijl aan de andere kant *constructief samenwerk partij" D66 niet met JA21 om tafel wil zitten?

De meeste partijen beseffen wel dat de verkiezingscampagne voorbij is en dat het dus tijd is om serieus te werken aan een landsbestuur.
  donderdag 4 december 2025 @ 19:44:03 #21
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219410185
quote:

Omdat een kabinet met JA21 nog geen meerderheid heeft en ze bij D66 dan met 3 conservatieve partijen moeten regeren en dus straks al hun zeteltjes kwijt zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219410194
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:37 schreef Elan het volgende:

Maar goed dan moeten we eerst een half jaar in een politieke impasse zitten anders gaat Jetten zijn linkse electoraat daar natuurlijk nooit mee akkoord.
D66 en SGP samen in een coalitie?

En als dat mislukt mogen BBB en PvdD of PVV en Denk het samen proberen? Kijken hoe de grootste tegenpolen in de politiek het samen doen?
pi_219410206
quote:

Omdat die optie krachteloos is in de Eerste Kamer, kun je iedere keer langs bij de PvdA met de nodige concessies omdat over rechts voor al die doorbraken die ze net hebben opgesteld geen steun is.

Wellicht wordt de vraag van Buma wel waarom niet met 5? Iedereen wat inslikken.
pi_219410208
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De meeste partijen beseffen wel dat de verkiezingscampagne voorbij is en dat het dus tijd is om serieus te werken aan een landsbestuur.
Jij noemt het een verkiezingscampagne, je kan het ook zien als een verkiezingsbelofte aan hun kiezers.
pi_219410245
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:45 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Omdat die optie krachteloos is in de Eerste Kamer, kun je iedere keer langs bij de PvdA met de nodige concessies omdat over rechts voor al die doorbraken die ze net hebben opgesteld geen steun is.

Ik denk ook dat Buma daar nu op mikt, 5 partijen in de coalitie. Ik zou tegen VVd, GLPvdA en JA21 idd zeggen: ga maar samen in de coalitie, of samen een tweepartijenkabinet gedogen.
pi_219410249
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Omdat een kabinet met JA21 nog geen meerderheid heeft en ze bij D66 dan met 3 conservatieve partijen moeten regeren en dus straks al hun zeteltjes kwijt zijn.
Ja en zo heeft de VVD geen zin om te gaan regeren met GL/PvdA want dan zijn ze straks als hun zeteltjes kwijt.

Het grootste nadeel blijft alleen dat de eerste kamer politiek gekleurd is en eigenlijk zou je eerst dat probleem eens moeten tackle-en voordat je verder kan.
pi_219410258
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
_O- _O- _O-
Hebben eerder prima mee geregeerd.
blablablabla
pi_219410287
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 en SGP samen in een coalitie?

En als dat mislukt mogen BBB en PvdD of PVV en Denk het samen proberen? Kijken hoe de grootste tegenpolen in de politiek het samen doen?
BBB en D66 is toch veel idioter omdat klimaat een van de belangrijkste speerpunten is van D66?
Nu snap ik geloof en inclusiviteit is vloeken in de kerk maar CDA zit er ook bij.
blablablabla
pi_219410353
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Jij noemt het een verkiezingscampagne, je kan het ook zien als een verkiezingsbelofte aan hun kiezers.
Dat kan. Maar geen partij gaat al haar beloftes waar kunnen maken. We zijn immers een coalitieland dat snakt naar een kabinet met een stabiele meerderheid in beide Kamers.
Dat gaat de verkiezingsbelofte van de VVD simpelweg niet kunnen leveren. Dus als ook de VVD voor een fatsoenlijk landsbestuur gaat, moeten ze toch een keer verder durven kijken…
pi_219410357
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:51 schreef Elan het volgende:

[..]
BBB en D66 is toch veel idioter omdat klimaat een van de belangrijkste speerpunten is van D66?
Nu snap ik geloof en inclusiviteit is vloeken in de kerk maar CDA zit er ook bij.
SGP is de partij waar de lezers van deze krant op stemmen: https://www.rd.nl/artikel(...)-het-land-van-jetten

SGP is wat dat betreft echt totaal wat anders dan het CDA (wat zelf trouwens zegt geen christelijke partij te zijn) en ook dan CU.
pi_219410391
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:45 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Ook een optie ja.
Maar liever doen we een keer iets aan de koppeling van het stemgedrag in de eerste kamer obv partijkleur/regeringsdeelname in de tweede kamer.

Als een wet goed genoeg in elkaar zit zij bij wijze van de BBB een wet van Gl/PvdA moeten goedkeuren, onafhankelijk van het feit dat je het inhoudelijk niet mee eens bent of dat je er geen extra tje voor terugkrijgt in de tweede kamer.
pi_219410399
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:49 schreef Elan het volgende:

[..]
Wanneer dan?
pi_219410411
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:49 schreef Elan het volgende:

[..]
Met de SGP?
Of met JA21?
  donderdag 4 december 2025 @ 19:57:40 #34
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219410430
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:48 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja en zo heeft de VVD geen zin om te gaan regeren met GL/PvdA want dan zijn ze straks als hun zeteltjes kwijt.

Het grootste nadeel blijft alleen dat de eerste kamer politiek gekleurd is en eigenlijk zou je eerst dat probleem eens moeten tackle-en voordat je verder kan.
Een kabinet met CDA, VVD, D66 en PvdAGL heeft 2 links-progressieve partijen en 2 rechts-conservatieve, dat is prima in balans.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219410478
quote:
11s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Met de SGP?
Of met JA21?
SGP hebben een paar kabinetten geleden toch geregeerd? Of was het gedoogsteun, staat je iets van bij of ik trip hem zwaar _O-
blablablabla
pi_219410488
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Een kabinet met CDA, VVD, D66 en PvdAGL heeft 2 links-progressieve partijen en 2 rechts-conservatieve, dat is prima in balans.
Is geen optie want VVD wil dat absoluut niet.
blablablabla
pi_219410501
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:00 schreef Elan het volgende:

[..]
SGP hebben een paar kabinetten geleden toch geregeerd? Of was het gedoogsteun, staat je iets van bij of ik trip hem zwaar _O-
Nope. Ze gedogen wel eens wat maar nooit in een formele constructie zoals eerder met de PVV.
pi_219410519
quote:

[..]
Klopt. Maar dat past nu even niet in de verkiezingscampagne van de VVD. En die zijn even vergeten dat de verkiezingen al achter de rug zijn…
pi_219410535
quote:

[..]
Ja ik blijf erbij dat het op dit moment allemaal wensdenken is dat de VVD hun verkiezingsbeloftes 1,5 maand na de verkiezingen bij het grofvuil gaan zetten om beleid te gaan maken waar ze deels achter zullen staan terwijl er nog genoeg andere opties op tafel liggen.
pi_219410560
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:00 schreef Elan het volgende:

[..]
SGP heeft wat losse gedoogakkoorden gesloten. Maar minder dan bijvoorbeeld GL kabinetten met de VVD heeft gesteund, dus dan is GL een nog logischere optie.
pi_219410587
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:04 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja ik blijf erbij dat het op dit moment allemaal wensdenken is dat de VVD hun verkiezingsbeloftes 1,5 maand na de verkiezingen bij het grofvuil gaan zetten om beleid te gaan maken waar ze deels achter zullen staan terwijl er nog genoeg andere opties op tafel liggen.
En dus moeten ze Yeşilgz duidelijk maken: die andere optie is er niet. Het moet morgen gewoon duidelijk zijn: met GL-PvdA (en evt JA21) samen, of gewoon niet regeren en dan doen D66 en CDA het wel samen.
pi_219410605
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:04 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ga dan maar wat proberen met JA21 en FvD.

Zul jij vast wel blij mee zijn maar de winnaars van de verkiezingen hebben alle recht om te passen voor een rol als bijwagen voor dit MAGA project.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_219410610
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
SGP heeft wat losse gedoogakkoorden gesloten. Maar minder dan bijvoorbeeld GL kabinetten met de VVD heeft gesteund, dus dan is GL een nog logischere optie.
Ah dan zal dat het wel zijn. Qua klimaat en zo zijn ze wel wat linkser dan JA21 zie ik in hun programma. En JA21 is ook helemaal niet van het gendergeneuzel.
blablablabla
pi_219410654
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daarnaast is de SGP soms zelfs niet in staat met zichzelf als grootste partij te regeren :P.
https://meppelercourant.n(...)Mulder-46816725.html
pi_219410720
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
SGP is de partij waar de lezers van deze krant op stemmen: https://www.rd.nl/artikel(...)-het-land-van-jetten

SGP is wat dat betreft echt totaal wat anders dan het CDA (wat zelf trouwens zegt geen christelijke partij te zijn) en ook dan CU.
De SGP waarvan Stoffer al aangeeft een motie van wantrouwen klaar te hebben liggen voor zodra er een onderwerp aan bod komt zoals abortus, euthanasia of iets dergelijks dat echt D66 onderwerpen zijn? Prima optie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219410816
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ga dan maar wat proberen met JA21 en FvD.

Zul jij vast wel blij mee zijn maar de winnaars van de verkiezingen hebben alle recht om te passen voor een rol als bijwagen voor dit MAGA project.
Ik vind er persoonlijk helemaal niks van, de VVD en D66/CDA moeten vooral doen wat ze zelf het beste vinden.

Ik geef alleen een andere invalshoek om naar iets te kijken omdat ik denk dat men hier echt veels te makkelijk denkt over dat de VVD maar in moet stappen. De hele campagne en zelfs vandaag nog heeft Dilan gezegd dat ze niet met Gl/PvdA in een regering wil zitten, er zijn geen morrende leden, voor de kiezer was het zelfs een van de belangrijkste punten om op de VVD te stemmen, er ligt nog een weg met Ja21 of een minderheidskabinet open.

Die gaan echt nu niet zomaar overstag omdat het maar "campagnepraat" was of omdat het nu in andermans ogen voor het landsbelang is.
  donderdag 4 december 2025 @ 20:21:24 #47
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219410858
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:54 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat kan. Maar geen partij gaat al haar beloftes waar kunnen maken. We zijn immers een coalitieland dat snakt naar een kabinet met een stabiele meerderheid in beide Kamers.
Dat gaat de verkiezingsbelofte van de VVD simpelweg niet kunnen leveren. Dus als ook de VVD voor een fatsoenlijk landsbestuur gaat, moeten ze toch een keer verder durven kijken…
Fout gedacht. d66 moet JA21 accepteren dan kunnen we verder. Jetten hoeft alleen maar te buigen voor de VVD en zijn kiezers teleurstellen. Waarom zou de VVD dat moeten doen? Jetten wil toch PM worden, nou dat heeft dus een prijs.
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
pi_219410885
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dus moeten ze Yeşilgz duidelijk maken: die andere optie is er niet. Het moet morgen gewoon duidelijk zijn: met GL-PvdA (en evt JA21) samen, of gewoon niet regeren en dan doen D66 en CDA het wel samen.
Misschien wel, maar voordat dat allemaal uitgespeeld is zijn we nog wel even verder dan morgen.
pi_219410948
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:03 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt. Maar dat past nu even niet in de verkiezingscampagne van de VVD. En die zijn even vergeten dat de verkiezingen al achter de rug zijn…
Jij schijnt alleen even vergeten te zijn dat heel veel VVD stemmers juist daarom op de VVD hebben gestemd.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_219410955
De politiek is een dynamisch bedrijf.
Als de VVD hardnekkig blijft weigeren om deel te nemen aan een midden-kabinet is dat hun keus.
Het is te betreuren dat een stevige volkspartij zich distantieert van regeringsdeelname maar het is niet anders.
Zij opteren voor een rechts kabinet en dat is juist niet de bedoeling van D66 en het CDA.
Het is ook niet perse noodzakelijk dat een kabinet moet bestaan uit een meerderheid van politieke partijen.
Het kan goed met een minderheid van partijen.
Het is wel zaak om een kabinetssamenstelling te krijgen die op
een meerderheid in de 2e kamer leunt.
Dat kan ook door uitnodiging van individuele gedegen bewindspersonen uit andere 'bloedgroepen'. die het idee van een midden-kabinet wel steunen en zich wel kunnen vinden met de hoofdlijnen uit het akkoord.
  donderdag 4 december 2025 @ 20:53:42 #51
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219411203
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:21 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Fout gedacht. d66 moet JA21 accepteren dan kunnen we verder. Jetten hoeft alleen maar te buigen voor de VVD en zijn kiezers teleurstellen. Waarom zou de VVD dat moeten doen? Jetten wil toch PM worden, nou dat heeft dus een prijs.
Hallo Bassie48. Hoe is het?
Put these foolish ambitions to rest.
pi_219411262
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het ontslagrecht moderniseren, meer staat er niet. Lijkt me nog niks om woest van te worden. Er wordt bijvoorbeeld al een tijd gesproken om ontslag voor kleine bedrijven goedkoper te maken en dat aan te vullen vanuit het UWV. Merk je als werknemer niks van. Dus @:Klopkoek is te vroeg aan het klagen. Het is ook onzettend onlogisch om het ontslagrecht als in steen gebeiteld te moeten zien.
Volgens Klopkoek hebben we ook een van de meeste flexibele arbeidsmarkten in Europa. Daar valt wat voor te zeggen.
pi_219411287
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 19:43 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Kan prima d66+cda+VVD+ja21. De SGP zal daar vast wel gedoogsteun aan willen leveren.
SGP gedoogsteun geven aan D66 beleid? Dacht het niet.
  donderdag 4 december 2025 @ 21:02:36 #54
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219411292
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:59 schreef Adonis.Nieuwbouw het volgende:

[..]
Volgens Klopkoek hebben we ook een van de meeste flexibele arbeidsmarkten in Europa. Daar valt wat voor te zeggen.
Ligt eraan waar je dat mee vergelijkt? Vergeleken met Frankrijk en Belgie is dat zeker zo. En er is niks op tegen om een niet dynamische arbeidsmarkt te hebben. En ja, dat heeft bedrijfseconomische nadelen. Maar het idee dat als onze arbeidsmarkt flexibeler is wij automatisch ineens meer innovatie hebben vind ik nogal een aanname is.

Er is wel een probleem met het gegeven dat werknemers gewoon 2 jaar lang ziek kunnen zijn zonder om allerlei redenen, er zijn absoluut objectief vast te stellen (beroeps)ziektes, maar dat werkgevers een keer klaar zijn met allerhande psychische aandoeningen begrijp ik wel.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219411392
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:05 schreef MoreDakka het volgende:
En Yesilgoz meent dat in zee gaan met GL daar niet aan bijdraagt. Zij heeft meer zetels. Daar mag je het mee oneens zijn, maar dat is politiek. Beslissingen op alle dossiers is politiek. Als Yesilgoz het niet eens is met de manier waarop die besluiten genomen gaan worden door D66 en CDA verplicht haar niets om te tekenen. Net doen alsof, voor het zogenaamde 'landsbelang' verraad je eigen polarisatie.
Uiteraard is de VVD nergens toe verplicht, het kan zijn dat ze er inhoudelijk inderdaad niet uit zouden komen met PvdA/GL maar dat weet je pas als je serieus met elkaar in gesprek gaat.

Dat de VVD het gesprek niet aan wil gaan heeft niets met de inhoud te maken, maar alles met het feit dat zich inmiddels 49 zetels rechts van de VVD bevinden. Dat komt weer voort uit het feit dat de VVD in 2023 het deksel van de rioolput van radicaal-rechts heeft getrokken. Een kolossale strategische blunder waarvan men bij de VVD nog steeds de pijn niet durft te nemen. Dat zal echter onvermijdelijk zijn omdat de VVD het simpelweg nooit kan winnen qua rechts van PVV, FvD en JA21.

Die bange VVD gijzelt nu de Nederlandse politiek.
pi_219411417
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:26 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Jij schijnt alleen even vergeten te zijn dat heel veel VVD stemmers juist daarom op de VVD hebben gestemd.
Ach, de VVD weet ook prima dat JA21 niet acceptabel is voor normale partijen. Dus dit is gewoon een spelletje van de VVD.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cyan9 op 04-12-2025 21:29:36 ]
pi_219411468
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 21:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ach, de VVD weet ook prima dat JA21 niet acceptabel is voor normale partijen. Dus dit is gewoon een spelletje van de VVD.
En laten we wel zijn: de VVd heeft in twee verkiezingen eenderde van haar kiezers verloren onder leiding van Yesilgz. Ze trekt wel een enorme broek aan voor iemand die haar partij alleen nog maar verlies heeft opgeleverd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cyan9 op 04-12-2025 21:29:51 ]
  donderdag 4 december 2025 @ 21:38:34 #58
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_219411557
Ik snap er weinig van wat Buma nou geprobeerd heeft. Dat de formatie op deze manier vastzit was al duidelijk de dag na de verkiezingen.
pi_219411571
quote:
2s.gif Op donderdag 4 december 2025 21:38 schreef Tijn het volgende:
Ik snap er weinig van wat Buma nou geprobeerd heeft. Dat de formatie op deze manier vastzit was al duidelijk de dag na de verkiezingen.
Trust the process
pi_219411652
quote:
2s.gif Op donderdag 4 december 2025 21:38 schreef Tijn het volgende:
Wat er is geprobeerd is partijen op inhoud bij elkaar krijgen. Een document opstellen waarbij GLPvdA en VVD allebei zeggen: dat is zo gek nog niet. En dan hopen dat de inhoud belangrijker is dan de beeldvorming.

Dit was trouwens geen idee van Buma, maar van de Kamer. Dit was exact de opdracht. De Kamer heeft dus verkeerd ingeschat dat het niet zou helpen.

Wat Buma morgen waarschijnlijk gaat doen is de 5 hoofdrolspelers confronteren met het feit dat ze inhoudelijk behoorlijk op 1 lijn zitten op de meeste punten, maar dat dankzij deze hoofdpersonen (en dan met name Yeşilgz, maar de andere 4 kunnen ook om VVD heen of kiezen voor een minderheidsvariant) er geen regering kan worden gevormd en dat het hun schuld is als het land langer op slot zit. Inpraten op hun verantwoordelijkheidsgevoel en hopelijk ook tegelijk zeggen: doe nu mee of je doet helemaal niet meer mee deze formatie, desnoods gaan we met 2 door.
pi_219411654
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 21:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En laten we wel zijn: de VVd heeft in twee verkiezingen eenderde van haar kiezers verloren onder leiding van Yesilgz. Ze trekt wel een enorme broek aan voor iemand die haar partij alleen nog maar verlies heeft opgeleverd.
Het is toch simpel. VVD heeft op voorhand steeds maar herhaald. We gaan niet met (PvdA)groenlinks in kabinet. Doen ze het nu alsnog wel worden ze nog veel verder gedecimeerd komende verkiezingen.
pi_219411679
quote:

[..]
En de VVD is mede-verantwoordelijk voor het prutserskabinet Schoof. Het rellen, het vertrouwen van de kiezers in de politiek , dus de democratie kapot maken.

VVD heeft nooit duidelijk aangegeven waarom er geen coalitieakkoord gemaakt kan worden met D66, CDA n GL/PvdA . Rutte II werd redelijk snel geformeerd met de PvdA..
Het is een kokervisie van de VVD en hun kiezers.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bluesdude op 04-12-2025 21:59:55 ]
pi_219411685
quote:

[..]
jA21 is dan wel weer flink gestegen. Dus als het gaat om hoeveel procent je verliest of wint, zijn ze wel koploper. :D 900%
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219411693
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 21:16 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Uiteraard is de VVD nergens toe verplicht, het kan zijn dat ze er inhoudelijk inderdaad niet uit zouden komen met PvdA/GL maar dat weet je pas als je serieus met elkaar in gesprek gaat.
Nou nee, Yesilgoz zegt dat al sinds de campagne en heeft ook gezegd waarom. Er is geen verplichting om in gesprek te gaan. Ook niet met de PVV, bijvoorbeeld.
pi_219411698
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 21:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nou nee, Yesilgoz zegt dat al sinds de campagne en heeft ook gezegd waarom. Er is geen verplichting om in gesprek te gaan. Ook niet met de PVV, bijvoorbeeld.
Ze heeft al meteen aan willen schuiven. Bij de positieve agenda van Jetten en Bontenbal.
Maar toen mocht ze niet.
Tja...

Verders doet ze gewoon wat ze voor de verkiezingen beloofd heeft.
Ik vind het niet zo verwonderlijk allemaal.
Op dit moment.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219411732
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 21:56 schreef capricia het volgende:

Op dit moment.
Waar is die haat naar GL/PvdA op gebaseerd ?
Die afkeer had ze niet van Wilders, terwijl sinds 2012 de VVD wist dat die man niet deugt.
pi_219411745
quote:

[..]
Tja wat noem je normale partijen, dat zijn dus blijkbaar alle partijen links van CDA(de rest is niet normaal?). D66 zei vooraf letterlijk dat wel te willen proberen(een leugen dus). Ook logisch dat alle partijen rechts van CDA niet met groenlinks willen. De fusie waarbij PvdA verder naar links schoof blockt vooral.
pi_219411752
quote:

[..]
Ook dat, de keuze om de deur naar de PVV c.s. open te trappen is nogal desastreus gebleken. Maar ze volhardt wel :D.
pi_219411768
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 21:51 schreef JJ76 het volgende:

[..]
Het is toch simpel. VVD heeft op voorhand steeds maar herhaald. We gaan niet met (PvdA)groenlinks in kabinet. Doen ze het nu alsnog wel worden ze nog veel verder gedecimeerd komende verkiezingen.
Dat weet je helemaal niet. De VVD is voorheen altijd sterker geworden als ze het midden opzoeken. Waarom zou dat nu plots anders zijn?
pi_219411777
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:04 schreef JJ76 het volgende:

[..]
Tja wat noem je normale partijen, dat zijn dus blijkbaar alle partijen links van CDA(de rest is niet normaal?). D66 zei vooraf letterlijk dat wel te willen proberen(een leugen dus). Ook logisch dat alle partijen rechts van CDA niet met groenlinks willen. De fusie waarbij PvdA verder naar links schoof blockt vooral.
De uiterst rechtse partijen FvD, JA21 en PVV zijn wat mij betreft niet normaal. En het zou de VVD sieren als ze zich ook daarvan af zou keren. Verder zitten er eigenlijk alleen maar normale partijen in ons parlement :).
pi_219411779
Is ja21 ondertussen niet eens een zeteltje kwijt aan een afvallig lid?
pi_219411795
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:06 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat weet je helemaal niet. De VVD is voorheen altijd sterker geworden als ze het midden opzoeken. Waarom zou dat nu plots anders zijn?
Om precies wat ik schreef. Ze hebben meermaals gezegd niet samen te willen met GL/PvdA door het huidig verkiezingsprogramma, daardoor zijn veel stemmers bij VVD gebleven. Als ze het dan nu alsnog wel doen verliezen ze die stemmers en nog veel meer door onbetrouwbaarheid.
pi_219411798
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:08 schreef Nebelwerfer het volgende:
Is ja21 ondertussen niet eens een zeteltje kwijt aan een afvallig lid?
Jazeker, al direct nadat Nanninga van de EK naar de TK ging verloren ze een senaatszetel. Beukering stapte direct uit JA21, net zoals hij eerder al eens uit FvD was gestapt.
pi_219411806
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Jazeker, al direct nadat Nanninga van de EK naar de TK ging verloren ze een senaatszetel. Beukering stapte direct uit JA21, net zoals hij eerder al eens uit FvD was gestapt.
TK bedoel ik. Aangezien die lui dat regelmatig doen.
pi_219411810
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Waar is die haat naar GL/PvdA op gebaseerd ?
Die afkeer had ze niet van Wilders, terwijl sinds 2012 de VVD wist dat die man niet deugt.
Zoals ik het inschat:
Puur electoraal.
Zodra er geformeerd is, is Klaver opeens wel die geschikte gozer, want dan hebben ze elkaar nodig voor meerderheden.
Zie ook de VK van vandaag:
https://www.volkskrant.nl(...)asme-groot~b95ae3fc/

En je hebt gezien dat de VVD in een vrije val was voor de verkiezingen. En die is gestopt toen ze regeren met GLPVDA uit gingen sluiten. Als ze nu toch zomaar in zee gaan met GLpvda, gaat de VVD stemmer ze dat niet zomaar vergeven. Dat is gewoon electoraal zelfmoord voor die partij en het einde van Yeşilgz als partijleider. Zeker op dit moment. Het is nog vroeg in de formatie.

Vanuit de VVD geredeneerd is er geen enkele reden om nu opeens hun beloften te gaan verbreken en wel met links in zee te gaan. Waarom zouden ze?
Het is politiek h. Dan zoekt Jetten maar een andere meerderheid.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219411816
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:13 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
TK bedoel ik. Aangezien die lui dat regelmatig doen.
Daar nog niet. Maar ook dat komt vast nog. Uit partijen stappen is het bijna enige waar ze bij die club bewezen ervaring mee hebben.
pi_219411840
quote:
Ze heeft al meteen aan willen schuiven. Bij de positieve agenda van Jetten en Bontenbal.
Maar toen mocht ze niet.
Tja...
Niet de feiten gaan verdraaien. ;) Ook toen wilde de VVD PvdA/GL niet aan tafel hebben. De gemene deler van D66 en CDA was dat zij geen partijen uitsloten, de VVD deed dat wel en heeft zich zo zelf buitenspel gezet.
pi_219411853
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:17 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Niet de feiten gaan verdraaien. ;) Ook toen wilde de VVD PvdA/GL niet aan tafel hebben. De gemene deler van D66 en CDA was dat zij geen partijen uitsloten, de VVD deed dat wel en heeft zich zo zelf buitenspel gezet.
Huh, dat zeg ik toch ook nergens?

Ik zeg alleen dat Yeşilgz heel graag had willen aanschuiven bij Jetten en Bontenbal. Maar niet mocht. Ze zouden het wel met zijn tween schrijven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219411862
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:19 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zeg alleen dat Yeşilgz heel graag had willen aanschuiven bij Jetten en Bontenbal. Maar niet mocht. Ze zouden het wel met zijn tween schrijven.

Ze wou eigenlijk alleen aanschuiven als ze aanhangsel JA21 mee mocht nemen, dat is wel een verschil.
pi_219411889
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:04 schreef JJ76 het volgende:

[..]

D66 heeft JA21 niet vooraf letterlijk uitgesloten. Jetten heeft alleen gezegd dat hij de verschillen groot vindt, maar buiten PVV en FvD geen partij uitsluit.
pi_219411891
quote:
Inderdaad, maar Yeşilgz voelt zich de morele winnaar omdat het verlies minder erg was dan verwacht.
pi_219411896
quote:

[..]

En dat hebben ze ook gedaan. En daar is weinig op af te dingen, er is vanuit allerlei richtingen positief op gereageerd.
VVD wilde vasthouden aan JA21 en bleef GL/PvdA uitsluiten. Dan zit je niet open in de wedstrijd en hoor je niet bij het midden-motorblok.
pi_219411904
quote:

[..]

Jij schrijft dat Yeşilgz niet mee mocht doen, ik schrijf dat Yeşilgz wel mee mocht doen maar zelf niet aan de voorwaarden wilde voldoen.
pi_219411912
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:21 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze wou eigenlijk alleen aanschuiven als ze aanhangsel JA21 mee mocht nemen, dat is wel een verschil.
Ik heb niet de indruk dat die omhelzing zo innig is. Oh, ze zullen JA21 graag aan boord willen houden, zeker. Maar die twee partijen zijn niet getrouwd.

JA21 zei vandaag zonder VVD niet mee te willen doen.
Maar van de VVD geloof ik dat niet zo, dat die zo innig zijn.
Zolang GL-PvdA maar niet mee doet in het kabinet waar zij in deelnemen. Dat is alles.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219411920
quote:
14s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Inderdaad, maar Yeşilgz voelt zich de morele winnaar omdat het verlies minder erg was dan verwacht.
Precies!
Terwijl een deel van de teruggekeerde zetels van PVV komen nadat ze PVV weer uitsloot maar wel erg rechts bleef en op asielmigratie bleef hakken. Kiezers dachten dus: dan maar geen PVV, maar VVD. Het zijn niet dezelfde kiezers die vertrokken waren.
pi_219411921
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
D66 heeft JA21 niet vooraf letterlijk uitgesloten. Jetten heeft alleen gezegd dat hij de verschillen groot vindt, maar buiten PVV en FvD geen partij uitsluit.
Is het dan geen zaak dat die twee eens goed gaan praten dan? jA21 en D66. Eerdmans en Jetten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219411927
https://www.parool.nl/col(...)uzes-maakt~bbd60c7d/

Doet die Reinout Oerlemans heel goed. Is tevens Trump apologeet. Misschien kan hij over twee decennia ook hier een gooi doen naar het premierschap - en dan daar persoonlijk van profiteren. Al dat soort trends waaien vanzelf over naar hier.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_219411928
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb niet de indruk dat die omhelzing zo innig is. Oh, ze zullen JA21 graag aan boord willen houden, zeker. Maar die twee partijen zijn niet getrouwd.

Zolang GL-PvdA maar niet mee doet in het kabinet waar zij in deelnemen. Dat is alles.
Yesilgoz heeft dat letterlijk gezegd. Ze hebben zich aan elkaar verbonden.
pi_219411933
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:27 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Jij schrijft dat Yeşilgz niet mee mocht doen, ik schrijf dat Yeşilgz wel mee mocht doen maar zelf niet aan de voorwaarden wilde voldoen.
Dus toen mocht ze niet meedoen. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219411941
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het blijft mij verbazen.

Ja21: Holocaust is zo gek nog niet of viel mee
Pvda-Gl: Misschien het uurloon naar 17 euro?

Vvd: Gadverdamme, nooit GL-PVDA, Eerdmans is mijn beste vriend
pi_219411948
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:13 schreef capricia het volgende:
Zoals ik het inschat:
Puur electoraal.
Zodra er geformeerd is, is Klaver opeens wel die geschikte gozer, want dan hebben ze elkaar nodig voor meerderheden.
Zie ook de VK van vandaag:
https://www.volkskrant.nl(...)asme-groot~b95ae3fc/
De media vragen ook niet door naar wat de VVD zo afschuwelijk vind in het partijprogramma van GL/PvdA.
Het is populisme...... iets roepen wat de kiezers willen horen, de sentimenten opkloppen..... en idd het is gelukt zo zetels binnen te slepen.
pi_219411951
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Is het dan geen zaak dat die twee eens goed gaan praten dan? jA21 en D66. Eerdmans en Jetten.
Even lachen, hoor, dat gaat natuurlijk nooit overeenkomen, JA21 zit nu nog ver rechts van de VVD en ook D66 en het CDA.
pi_219411953
quote:

[..]
Maar toen mocht ze niet.
Tja...

Op dit moment.
Dit is dus de beeldvorming die VVD en Yesilgoz wil hebben.

De opdracht was dat D66 met CDA een tussenakkoord ging schrijven. Daar is de VVD gewoon mee akkoord gegaan in de Kamer. Dan roept Yesilgoz dat ze er wel bij had willen zijn. Let wel: zij sluit GL-PVDA uit en PVV dus over beide kanten is geen realistische optie vanuit haar kant maar toch denkt men dat ze gelijk heeft.

Nu wil Yesilgoz zelfs opnieuw beginnen met z'n drietjes. Terwijl ze dus twee weken geleden ja heeft gezegd op akkoord tussen D66 en CDA. Wat wil je dan precies eigenlijk?

Als ze gelijk heeft volgens jou dan zou je D66 ook gelijk moeten geven dat het niet in een centrumrechtse kabinet wil. Kortom VVD zorgt voor een impasse.

Alle andere suggesties over BBB of SGP is compleet ridicuul omdat dat water en vuur is met andere combinaties
pi_219411966
quote:

[..]

Geen idee op dit moment wat de VVD wel of niet meent. Ze zijn wel vanaf het begin stellig dat wat hen betreft een “centrumrechts” kabinet met JA21 het enige is waar ze voor gaan.
pi_219411970
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Yesilgoz heeft dat letterlijk gezegd. Ze hebben zich aan elkaar verbonden.
Dan zegt ze nu wat anders.

quote:
Vooralsnog willen de liberalen JA21 wl graag aan boord houden, maar de VVD houdt er rekening mee dat D66 of CDA op hun beurt weer een blokkade richting Joost Eerdmans opwerpen. ‘Dat is hun goed recht’, aldus een bron.
quote:
VVD-leider Yesilgz geeft opening om JA21 los te laten: ‘Ik heb geen bondjes, met niemand’

https://www.volkskrant.nl(...)dscoalitie~b4e68858/
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219411981
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan zegt ze nu wat anders.
[..]
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)dscoalitie~b4e68858/
Ik vind het niet verwonderlijk dat ze draait. Daar is ze goed in.
pi_219411983
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Geen idee op dit moment wat de VVD wel of niet meent. Ze zijn wel vanaf het begin stellig dat wat hen betreft een “centrumrechts” kabinet met JA21 het enige is waar ze voor gaan.
Leer mij de VVD kennen.
Die hebben niets beloofd aan JA21.
Enkel aan hun kiezers.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219411984
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:34 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Dit is dus de beeldvorming die VVD en Yesilgoz wil hebben.

De opdracht was dat D66 met CDA een tussenakkoord ging schrijven. Daar is de VVD gewoon mee akkoord gegaan in de Kamer. Dan roept Yesilgoz dat ze er wel bij had willen zijn. Let wel: zij sluit GL-PVDA uit en PVV dus over beide kanten is geen realistische optie vanuit haar kant maar toch denkt men dat ze gelijk heeft.

Nu wil Yesilgoz zelfs opnieuw beginnen met z'n drietjes. Terwijl ze dus twee weken geleden ja heeft gezegd op akkoord tussen D66 en CDA. Wat wil je dan precies eigenlijk?

Als ze gelijk heeft volgens jou dan zou je D66 ook gelijk moeten geven dat het niet in een centrumrechtse kabinet wil. Kortom VVD zorgt voor een impasse.

Alle andere suggesties over BBB of SGP is compleet ridicuul omdat dat water en vuur is met andere combinaties
Volgens mij is tijd rekken het voornaamste wat de VVD wil…
pi_219411992
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Leer mij de VVD kennen.
Die hebben niets beloofd aan JA21.
Enkel aan hun kiezers.
Oh natuurlijk is er formeel niks. Maar ze blijft het dapper proberen om extremen te normaliseren en normaal als extreem te framen…
pi_219411996
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind het niet verwonderlijk dat ze draait. Daar is ze goed in.
Yeşilgz houdt hem veel minder stevig vast dan hij haar.

En zo heb ik dat altijd wel begrepen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219412030
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
De media vragen ook niet door naar wat de VVD zo afschuwelijk vind in het partijprogramma van GL/PvdA.
Het is populisme...... iets roepen wat de kiezers willen horen, de sentimenten opkloppen..... en idd het is gelukt zo zetels binnen te slepen.
Er zit veel electoraat aan de rechterzijde. Veel zetels te winnen maar ook te verliezen. Ze moeten daar ergens schipperen. En genoeg kapers op de kust op rechts. Dus ze kunnen niet te veel naar links opschuiven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219412034
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Yeşilgz houdt hem veel minder stevig vast dan hij haar.

En zo heb ik dat altijd wel begrepen.
Dat is niet het beeld wat ze hebben gecreerd. Zij en Eerdmans hebben afgelopen week nog geluncht samen, op een plek met veel pers begreep ik.
pi_219412080
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is niet het beeld wat ze hebben gecreerd. Zij en Eerdmans hebben afgelopen week nog geluncht samen, op een plek met veel pers begreep ik.
Ja, hoe toevallig.
pi_219412190
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Er zit veel electoraat aan de rechterzijde. Veel zetels te winnen maar ook te verliezen. Ze moeten daar ergens schipperen. En genoeg kapers op de kust op rechts. Dus ze kunnen niet te veel naar links opschuiven.
Ik heb nog steeds een beetje moeite met de definities over het electoraat over 'rechts' of ' links'.
Progressief of conservatief is wat duidelijker meer met met die keuzes.

Voor mij is nu de rechtse kiezer een buitenlanderhater, een heel duidelijke xenofoob met fascistisch gedachtegoed.
pi_219412234
Nou, het lukt niet met D66.
Dus hup, nu is de PVV aan de beurt om het te proberen.

Misschien werkt die druk wel op Jetten.
pi_219412270
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:

Als het D66 niet lukt lijkt me dat er nieuwe verkiezingen zullen moeten komen. PVV kunnen we verder negeren, als mensen hun stem willen weggooien mogen ze dat zelf weten maar daar hoeft de rest van Nederland geen boodschap aan te hebben.
Sowieso belachelijk dat PVV nog niet verboden is, het is niet eens een partij gezien het alleen Wilders en een zooitje verstandelijk beperkten zijn.
  donderdag 4 december 2025 @ 23:44:22 #107
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219412282
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:

Nee, de PVV is absoluut nog niet ad beurt. Er is nog geen eindverslag.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als het D66 niet lukt lijkt me dat er nieuwe verkiezingen zullen moeten komen. PVV kunnen we verder negeren, als mensen hun stem willen weggooien mogen ze dat zelf weten maar daar hoeft de rest van Nederland geen boodschap aan te hebben.
Sowieso belachelijk dat PVV nog niet verboden is, het is niet eens een partij gezien het alleen Wilders en een zooitje verstandelijk beperkten zijn.
Nee, nieuwe verkiezingen zijn nog lang niet ad orde, if ever. Zo werkt de NL-politiek niet.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219412290
Jetten moet nog even erkennen dat hij het niet kan..formeren.
Pijnlijk voor hem.
pi_219412296
RTL 27 augustus jl
quote:
Na de chaos in Den Haag afgelopen week, is bijna iedereen het vertrouwen in de landelijke politiek verloren. Dat was in de afgelopen maanden al gezakt naar een dieptepunt (19 procent) maar zelfs na de val van het kabinet-Schoof in juni was het vertrouwen nog een stuk hoger dan het nu is: 4 procent.
Ik hoorde bij die 96 % .
Toch is het uitkijken met dat wanvertrouwen van de democratie. Nog steeds overal ter wereld zijn er mensen met een grote bek die het volk weet onwijs te maken dat hij het allemaal radicaal veel beter kan doen.
En.... dan steeds meer macht naar zich toetrekken. Zo wordt het land een dictatuur.
Dit allemaal met de nationale vlag in de hand.
  donderdag 4 december 2025 @ 23:59:07 #110
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219412308
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:48 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Jetten moet nog even erkennen dat hij het niet kan..formeren.
Pijnlijk voor hem.
Pijnlijker voor jou aangezien je openlijk uitblaat er werkelijk helemaal niets van te snappen.

Maar you do you.
pi_219412310
Een formatiepoging van Wilders ?
Ik dacht dat een meerderheid van de Tweede Kamer niet meer de reltrapper Wilders in de regering wilde hebben.
HIj kan nooit verder komen dan een minderheidskabinet van PVV, Ja21, FvD... dus nog 42 zetels.
En dan nog is het mogelijk dat een van die aanhangwagentjes de man door heeft en niet meegaat

Dan nr 3 in de lijst: Een formatiepoging van de VVD.... als die van D66 en CDA mislukt is door de VVD?
Dat wordt ook niks. ... Dan een poging van GL/PvdA... die krijgt wel D66 en CDA mee voor een minderheidskabinet
pi_219412320
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:00 schreef Bluesdude het volgende:
Ik dacht dat een meerderheid van de Tweede Kamer niet meer de reltrapper Wilders in de regering wilde hebben.
HIj kan nooit verder komen dan een minderheidskabinet van PVV, Ja21, FvD... dus nog 42 zetels.
En dan nog is het mogelijk dat een van die aanhangwagentjes de man door heeft en niet meegaat

Dan nr 3 in de lijst: Een formatiepoging van de VVD.... als die van D66 en CDA mislukt is door de VVD?
Dat wordt ook niks. ... Dan een poging van GL/PvdA... die krijgt wel D66 en CDA mee voor een minderheidskabinet
Zul je zien hoe snel Jetten onder druk vloeibaar wordt. Als de formatie naar de volgende gaat.
pi_219412352
quote:

[..]
Maar zolang men dat volhoudt en ook zelf geen gedoogrol wil op onderdelen (wat als men echt niet in een kabinet wil met PvdA-GL een logische optie voor de VVD zou zijn) blokkeert men in wezen wel iedere optie behalve die van Dilan.

Er is echt 0 reden voor PvdA/GL om een kabinet waarvan 1 partij ze op niet inhoudelijk grond uitsluit en die niet eens met ze wil praten vervolgens bij moeilijke zaken te gaan steunen. Die goodwill is dan compleet weg.

We hebben net gezien wat er met landsbestuur gebeurt als de gunfactor ontbreekt.

Accepteer dan ook de gevolgen van de keuze als VVD om niet samen in een normaal meerdeheidkabinet te zitten, namelijk het mogelijk maken van een minderheidskabinet. Dat zou dan zonder zowel VVD als PvdA/GL moeten om werkbaar te zijn.
pi_219412366
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Zul je zien hoe snel Jetten onder druk vloeibaar wordt. Als de formatie naar de volgende gaat.
De volgende....Je bedoelt de PVV.... dat is weer zo'n ontwrichting van de politiek.
Maar... er is ook een kans dat CDA en D66 vanwege het landsbelang de arrogantie van de VVD belonen en Ja21 meenemen
pi_219412402
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:44 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nee, de PVV is absoluut nog niet ad beurt. Er is nog geen eindverslag.
[..]
Nee, nieuwe verkiezingen zijn nog lang niet ad orde, if ever. Zo werkt de NL-politiek niet.
Wat zie je verder als mogelijkheden dan? PVV kan sowieso geen meerderheid krijgen, heeft al helemaal niet de mogelijkheid iets in een minderheidskabinet gedaan te krijgen. Ze konden niet eens iets bereiken op hun enige issue in een meerderheidskabinet.

Na PVV is het aan VVD die hebben maar een mogelijke toch ook kansloze optie.
Dan Pvd, die zullen met de huidige uitslag bijna geen andere optie hebben om te proberen wat D66 dan blijkbaar niet lukt. Tja dan blijft er weinig over.

Ik heb werkelijk geen idee welke combinatie je als kansrijk ziet als D66 het niet lukt.
pi_219412433
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:00 schreef Bluesdude het volgende:

Zo werkt formeren in Nederland niet. Het is niet zo dat als de grootste partij er even niet uitkomt de opdracht naar de een na grootste gaat.

Een Kamermeerdeheid bepaalt het proces, dus hoe lang er in een eventuele volgende fase wordt verder gepraat, onder wiens leiding, met welke opdracht etc.
pi_219412457
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:04 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Maar zolang men dat volhoudt en ook zelf geen gedoogrol wil op onderdelen (wat als men echt niet in een kabinet wil met PvdA-GL een logische optie voor de VVD zou zijn) blokkeert men in wezen wel iedere optie behalve die van Dilan.

Er is echt 0 reden voor PvdA/GL om een kabinet waarvan 1 partij ze op niet inhoudelijk grond uitsluit en die niet eens met ze wil praten vervolgens bij moeilijke zaken te gaan steunen. Die goodwill is dan compleet weg.

We hebben net gezien wat er met landsbestuur gebeurt als de gunfactor ontbreekt.

Accepteer dan ook de gevolgen van de keuze als VVD om niet samen in een normaal meerdeheidkabinet te zitten, namelijk het mogelijk maken van een minderheidskabinet. Dat zou dan zonder zowel VVD als PvdA/GL moeten om werkbaar te zijn.
Al die partijen blockeren zelf ook steeds van alles. Niet met PVV niet met Forum voor Democratie. Heel moeilijk maken hun het zelf.
pi_219412464
Was ook een mogelijkheid zonder vvd?
  vrijdag 5 december 2025 @ 00:17:51 #119
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219412470
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Was ook een mogelijkheid zonder vvd?
Wat was ook alweer de mogelijkheid mt VVD?
pi_219412473
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Al die partijen blockeren zelf ook steeds van alles. Niet met PVV niet met Forum voor Democratie. Heel moeilijk maken hun het zelf.
Zou het kunnen, ik zeg maar wat, dat met Wilders niet valt te regeren? Niet door VVD, niet door het CDA en niet door PVDA.

In 2004 liep hij weg uit de coalitie vanwege Turkije, in 2012 omdat hij niet zijn zin kreeg tijdens een economische crisis en in 2025 omdat hij niks voor elkaar kreeg.

Stel je eens voor dat Wilders de grootste was geworden in 2017 of 2021. Hadden we dan ook tienduizenden doden omdat hij corona wel vindt meevallen?

Populisten lopen altijd weg voor verantwoordelijkheid. Zelfs als Rusland MH17 neerschiet, dan staat Wilders vrolijk een paar jaar later in de Doema!
pi_219412482
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
De volgende....Je bedoelt de PVV.... dat is weer zo'n ontwrichting van de politiek.
Maar... er is ook een kans dat CDA en D66 vanwege het landsbelang de arrogantie van de VVD belonen en Ja21 meenemen
Dat is het einde van Jetten dan. Dat kabinet houdt het een jaar vol en de kiezer zal net als bij PVDA nooit meer D66 vertrouwen. Dan nog eerder Wilders met Klopkoek voorop en 50 zetels minimaal voor hem
pi_219412483
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:20 schreef Adonis.Nieuwbouw het volgende:

[..]
Zou het kunnen, ik zeg maar wat, dat met Wilders niet valt te regeren? Niet door VVD, niet door het CDA en niet door PVDA.

In 2004 liep hij weg uit de coalitie vanwege Turkije, in 2012 omdat hij niet zijn zin kreeg tijdens een economische crisis en in 2025 omdat hij niks voor elkaar kreeg.

Stel je eens voor dat Wilders de grootste was geworden in 2017 of 2021. Hadden we dan ook tienduizenden doden omdat hij corona wel vindt meevallen?

Populisten lopen altijd weg voor verantwoordelijkheid. Zelfs als Rusland MH17 neerschiet, dan staat Wilders vrolijk een paar jaar later in de Doema!
Vvd heeft meeste kapotte kabinetten. Laten om nareis op nareis de boel vallen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 00:31:40 #123
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219412499
VVD wegzetten als blokkeerpartij. Kunnen ze nog wat zetels omlaag.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219412506
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:31 schreef Niels0Kurovski het volgende:
VVD wegzetten als blokkeerpartij. Kunnen ze nog wat zetels omlaag.
VVD heeft van oorsprong een optimistische inslag, laat maar zien dan.
pi_219412510
Milolaathetlukken is Robs topartiest

tiktok
pi_219412511
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Vvd heeft meeste kapotte kabinetten. Laten om nareis op nareis de boel vallen.
Het ene sluit het andere niet uit. Wilders is niet zomaar een ex vvd'er en stemt economisch bijna altijd met de vvd mee
pi_219412588
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:01 schreef Elan het volgende:

[..]
Is geen optie want VVD wil dat absoluut niet.
Is nog te vroeg in de formatie om het geen optie te vinden. Het kan nog een optie gaan worden.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 5 december 2025 @ 07:00:15 #128
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219412829
De VVD staat zo'n beetje aan de wieg van alle problemen die we in Nederland kennen; immigratie, islamisering, woningcrisis, stikstofcrisis, wachtlijsten in de zorg. En genoeg sukkels die denken dat de VVD die problemen ook weer gaat oplossen.
Blaf me vol
  vrijdag 5 december 2025 @ 07:38:18 #129
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219412951
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:00 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
De VVD staat zo'n beetje aan de wieg van alle problemen die we in Nederland kennen; immigratie, islamisering, woningcrisis, stikstofcrisis, wachtlijsten in de zorg. En genoeg sukkels die denken dat de VVD die problemen ook weer gaat oplossen.
Een volk krijgt de leiders die het, keer op keer, verdient.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219412957
Het is zeer onwaarschijnlijk, maar waarom geen PVDA/GL, D66, CDA, VVD, JA21?

Ga gewoon praten om eruit te komen.
Sommige punten zal je moeten laten varen en andere niet.

Maar dat willen ze niet omdat ze bang zijn kiezers te verliezen.
pi_219412974
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:00 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Men verwijt de VVD dan wel ddain, maar daar doe je op deze manier natuurlijk zelf ook aan mee.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 07:52:21 #132
5428 crew  miss_sly
pi_219413002
quote:
9s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:38 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een volk krijgt de leiders die het, keer op keer, verdient.
Ik ben niet ‘het volk’ waar Wilders naar verwijst, maar ik ben ook niet de ‘een volk’ waar jouw bericht naar verwijst :{w
  vrijdag 5 december 2025 @ 07:58:43 #133
38496 Perrin
pi_219413034
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben niet ‘het volk’ waar Wilders naar verwijst, maar ik ben ook niet de ‘een volk’ waar jouw bericht naar verwijst :{w
Ondertussen zitten jij en ik wel met dit soort bestuurders opgescheept. Voor zover je ze 'bestuurders' mag noemen gezien het potje dat ze van ongeveer alle belangrijke politieke onderwerpen maken.
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:07:07 #134
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219413072
3 weken formeren en men noemt het al chaos en onkunde..
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:08:04 #135
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_219413074
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:16:22 #136
5428 crew  miss_sly
pi_219413107
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ondertussen zitten jij en ik wel met dit soort bestuurders opgescheept. Voor zover je ze 'bestuurders' mag noemen gezien het potje dat ze van ongeveer alle belangrijke politieke onderwerpen maken.
We zitten er wel mee opgescheept, maar niet omdat we ze verdienen.
pi_219413112
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:07 schreef Nebelwerfer het volgende:
3 weken formeren en men noemt het al chaos en onkunde..
Vaak mensen die verwachten dat aangeschoven partijen wel even bij het kruisje zou tekenen.
pi_219413141
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:17 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Vaak mensen die verwachten dat aangeschoven partijen wel even bij het kruisje zou tekenen.
Eerder mensen die denken dat politici in de kamer zitten om inhoudelijke redenen, dat ze wat willen bereiken en dat ze daarom bereid zijn om met elkaar te praten.

Je kunt wat we nu zien best een chaos noemen. Ik kan me niet herinneren dat een informateur ooit heeft geroepen dat hij geen idee heeft wat de volgende stap is. En nu was dat eigenlijk al het geval bij Koolmees, die daarom een noodgreep deed die bij Kok I voor het laatst werd uitgevoerd.

En nu doet Buma iets wat volgens mij nog nooit is gedaan, een stel partijen samen zetten met eigenlijk als opdracht "schrijven jullie het verslag van de informateur maar eens, ik heb namelijk geen idee wat de volgende stap is".

Twee noodgrepen binnen 2 weken in een formatie, dat kun je best chaos noemen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:33:10 #139
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219413161
quote:

[..]
Als je over Wilders begint omdat Jetten gefaald zou hebben dan is het vooral wensdenken hoor.
pi_219413175
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eerder mensen die denken dat politici in de kamer zitten om inhoudelijke redenen, dat ze wat willen bereiken en dat ze daarom bereid zijn om met elkaar te praten.

Je kunt wat we nu zien best een chaos noemen. Ik kan me niet herinneren dat een informateur ooit heeft geroepen dat hij geen idee heeft wat de volgende stap is. En nu was dat eigenlijk al het geval bij Koolmees, die daarom een noodgreep deed die bij Kok I voor het laatst werd uitgevoerd.

En nu doet Buma iets wat volgens mij nog nooit is gedaan, een stel partijen samen zetten met eigenlijk als opdracht "schrijven jullie het verslag van de informateur maar eens, ik heb namelijk geen idee wat de volgende stap is".

Joh, de formatie is net 3 weken bezig.

Het is gewoon te vroeg voor partijen om water bij de wijn te doen, over hun schaduw te springen etc.

Laat Buma het maar teruggeven, kan de PVV het proberen, en ergens midden januari doen we een nieuwe poging met de midden partijen.
pi_219413193
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:36 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Het is gewoon te vroeg voor partijen om water bij de wijn te doen, over hun schaduw te springen etc.

Laat Buma het maar teruggeven, kan de PVV het proberen, en ergens midden januari doen we een nieuwe poging met de midden partijen.
Wijs eens een formatie in de afgelopen 30 jaar aan waarbij er meer dan een maand na de verkiezingen nog geen partijen bij elkaar zaten om inhoudelijk met elkaar te praten.

Die zijn er niet. "Het is pas 3 weken bezig, te vroeg om water bij de wijn te doen" is gewoon onwaar. Nog nooit was de formatie zo lang bezig met alleen partijen bij elkaar krijgen als nu, dit deel duurt nu extreem lang en niet 'nog maar 3 weken'.
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:40:55 #142
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219413205
quote:

[..]

Ik denk dat elke formatie uniek is. En noodgrepen? Buma moet doen wat er nodig is om tot resultaten te komen. Met deze versnippering en een hoofdrolspeelster die maar centraalrechts blijft roepen ipv inhoudelijk te worden vergt weer andere dingen, dan 2 of 3 partijen die bereid zijn met elkaar in gesprek te gaan.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:45:04 #143
5428 crew  miss_sly
pi_219413233
quote:

[..]

Ik ben het met je eens.
Ik denk echter dat veel mensen die 'chaos' roepen dat vooral doen om het Jetten en D66 in de schoenen te schuiven. Dat is het pure kwaad, dus hoe eerder je die met pek en veren weg kunt jagen, hoe beter.

Zo zat Keijzer gisteren bij Pauw & de Wit ook te meesmuilen over hoe Jetten en Bontenbal het al een tijd hebben hoe zij wel fatsoenlijk politiek zouden bedrijven en dat ze daarmee wel snel een coalitie zouden smeden. "Nou, dat lukt ze dus niet".

Volgens mij hebben Jetten en Bontenbal overigens beide nooit gezegd dat ze dat wel even en snel zouden doen. Wel het deel van fatsoen en volgens mij houden ze zich daar beide nog steeds aan.
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:45:07 #144
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_219413234
Het verbaast mij vooral hoe snel de draai is gemaakt van "we zijn eruit" naar "het wordt niets meer". Of Buma is een briljant strateeg en zijn eindspel moet nog op de wagen, of hij heeft echt geen idee waar hij mee bezig is. Ik verwacht dat de VVD best bereid is om te onderhandelen, zelfs met GL/PvdA (was het niet Rutte die voorstelde dat ze maar moesten fuseren om aan de formatietafel te mogen?), maar dat moet ze wel iets opleveren, en meer dan ze nu al hebben. Voor minder dan het premierschap zou ik het niet doen als ik Yesilgz was. En het torentje is veel wisselgeld waard, zoals we met Rutte hebben gezien.
Never explain, never apologize.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:46:08 #145
236264 crew  capricia
pi_219413238
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wijs eens een formatie in de afgelopen 30 jaar aan waarbij er meer dan een maand na de verkiezingen nog geen partijen bij elkaar zaten om inhoudelijk met elkaar te praten.

Die zijn er niet. "Het is pas 3 weken bezig, te vroeg om water bij de wijn te doen" is gewoon onwaar. Nog nooit was de formatie zo lang bezig met alleen partijen bij elkaar krijgen als nu, dit deel duurt nu extreem lang en niet 'nog maar 3 weken'.
Nou ja, de verkeerde partijen bij elkaar is helemaal een recept voor vertraging. Denk aan Rutte III.
Langst durende formatie ooit. Twee pogingen met GroenLinks. Waarna informateur Tjeenk Willink concludeerde dat een geschil over het migratiebeleid definitief een onoverkomelijk probleem opleverde.

En dus de Christen Unie aan tafel kwam. Nadat men van informateur gewisseld was.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219413258
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:40 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik denk dat elke formatie uniek is. En noodgrepen? Buma moet doen wat er nodig is om tot resultaten te komen. Met deze versnippering en een hoofdrolspeelster die maar centraalrechts blijft roepen ipv inhoudelijk te worden vergt weer andere dingen, dan 2 of 3 partijen die bereid zijn met elkaar in gesprek te gaan.
Vooral deze formatie is uniek. Elke voorgaande formatie verliep volgens een vast stramien: verkenner, die laat alle partijen langs komen, geeft een advies welke partijen bij elkaar moeten gaan zitten (altijd een meerderheid vertegenwoordigend) en vervolgens gaan die partijen binnen een week na installatie van de Kamer inhoudelijk onderhandelen. Zo uniek zou dat niet zijn.

Deze formatie is uniek omdat deze afwijkt. Inderdaad omdat er een binnen de eigen partij al meermaals ten dode opgeschreven lijsttrekker (die daarom gekke sprongen maakt) niet aan tafel wil komen. Er ligt gewoon 1 logische optie na de verkiezingen en de ervaring van alle voorgaande keren is dat die logische optie binnen 2 weken met elkaar aan tafel zit, waarbij onderhandelingen natuurlijk niet altijd lukken. Nu gebeurt dat niet en zijn er noodgrepen nodig, dat is gewoon bijzonder en dat mag je best als chaos typeren: er is namelijk nu niemand die weet wat er in het komende verslag van de informateur moet staan en welk advies hij moet geven.

"Geef maar terug aan de PVV" past niet binnen de opdracht van de informateur, die een coalitie met kans van slagen moet adviseren en in zijn gesprekken duidelijk heeft gehoord dat alles met de PVV geen kans van slagen heeft. Adviseren naar de PVV te kijken mag Buma dus niet eens.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:50:52 #147
5428 crew  miss_sly
pi_219413266
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:36 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Die partijen, die bijna allemaal (toch in ieder geval de serieuze grote(re) en kleine(re) partijen) zeiden dat het voor Nederland cht belangrijk is om zo snel mogelijk, liefst voor kerst al, een nieuw kabinet op het bordes te hebben?

Die partijen zouden allang over hun schaduw heen gestapt moeten zijn als die woorden gemeend waren.

Maar VVD bij monde van Yesilgz kan maar niet de macht loslaten. Ze moet en zal proberen de boel te bepalen. En ook al heeft ze natuurlijk een deel van de macht in handen omdat ze ook nodig is voor een meerderheidskabinet, het is maar een deel. En de andere delen liggen bij andere partijen. Als ze werkelijk het belang van Nederland voorop heeft staan, moet ze een beetje inbinden en dan gezamenlijk proberen er iets goed van te maken. Mt GL/PvdA.

Laten ze nou alle vier als grote partijen het risico delen van afbreuk als ze het niet goed doen. Maak een goed doordacht akkoord waarbij iedereen wat toegeeft en iedereen wat claimt. Gun elkaar wat en kijk cht naar hoe Nederland verder kan.
pi_219413269
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens.
Ik denk echter dat veel mensen die 'chaos' roepen dat vooral doen om het Jetten en D66 in de schoenen te schuiven. Dat is het pure kwaad, dus hoe eerder je die met pek en veren weg kunt jagen, hoe beter.

Zo zat Keijzer gisteren bij Pauw & de Wit ook te meesmuilen over hoe Jetten en Bontenbal het al een tijd hebben hoe zij wel fatsoenlijk politiek zouden bedrijven en dat ze daarmee wel snel een coalitie zouden smeden. "Nou, dat lukt ze dus niet".

Volgens mij hebben Jetten en Bontenbal overigens beide nooit gezegd dat ze dat wel even en snel zouden doen. Wel het deel van fatsoen en volgens mij houden ze zich daar beide nog steeds aan.
Gelukkig hebben Keijzer en co. met ontfatsoenlijke politiek de Eerste Kamer zoveel rust gegeven dat ze alleen maar bezig kunnen zijn met overstappen en eigen fracties starten.
pi_219413272
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou ja, de verkeerde partijen bij elkaar is helemaal een recept voor vertraging. Denk aan Rutte III.
Langst durende formatie ooit. Twee pogingen met GroenLinks. Waarna informateur Tjeenk Willink concludeerde dat een geschil over het migratiebeleid definitief een onoverkomelijk probleem opleverde.

En dus de Christen Unie aan tafel kwam. Nadat men van informateur gewisseld was.
Nee, de achteraf verkeerde partijen bij elkaar is nuttig en voortgang. Dan kun je namelijk opties gaan afstrepen. Geen partijen bij elkaar zetten, dat is vertraging.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:53:20 #150
5428 crew  miss_sly
pi_219413276
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:45 schreef Lurf het volgende:
Het verbaast mij vooral hoe snel de draai is gemaakt van "we zijn eruit" naar "het wordt niets meer". Of Buma is een briljant strateeg en zijn eindspel moet nog op de wagen, of hij heeft echt geen idee waar hij mee bezig is. Ik verwacht dat de VVD best bereid is om te onderhandelen, zelfs met GL/PvdA (was het niet Rutte die voorstelde dat ze maar moesten fuseren om aan de formatietafel te mogen?), maar dat moet ze wel iets opleveren, en meer dan ze nu al hebben. Voor minder dan het premierschap zou ik het niet doen als ik Yesilgz was. En het torentje is veel wisselgeld waard, zoals we met Rutte hebben gezien.
"We zijn eruit" heb ik nog niet gehoord, eigenlijk.
pi_219413394
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
"We zijn eruit" heb ik nog niet gehoord, eigenlijk.
Ik vind het positieve wel een fijn contrast ten opzichte van Rutte 4 en meer nog kabinet Schoof. Denk dat het alleen maar goed is om te laten zien hoe het ook kan!
  vrijdag 5 december 2025 @ 09:08:05 #152
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219413396
quote:
Werkelijk nog nooit iets gehoord wat ook maar in buurt kwam van "We zijn eruit".
pi_219413423
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:08 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Werkelijk nog nooit iets gehoord wat ook maar in buurt kwam van "We zijn eruit".
De sfeer is goed
pi_219413432
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De sfeer is goed
Vraag me af of die over 50 minuten nog goed is.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 09:13:41 #155
5428 crew  miss_sly
pi_219413443
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:07 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik vind het positieve wel een fijn contrast ten opzichte van Rutte 4 en meer nog kabinet Schoof. Denk dat het alleen maar goed is om te laten zien hoe het ook kan!
Zeker. Ik vind dat het tussenverslag ook dat positieve ademt. Ik hou daar wel van.
Maar zo positief dat iemand heeft gezegd "we zijn eruit" heb ik het nog niet gehoord of gelezen deze ronde. Toch?
  vrijdag 5 december 2025 @ 09:14:30 #156
38496 Perrin
pi_219413448
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Laten ze nou alle vier als grote partijen het risico delen van afbreuk als ze het niet goed doen. Maak een goed doordacht akkoord waarbij iedereen wat toegeeft en iedereen wat claimt. Gun elkaar wat en kijk cht naar hoe Nederland verder kan.
Je zou toch zeggen dat dit niet teveel gevraagd is van lui die wij met ons belastinggeld betalen om ons land te besturen.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 09:14:35 #157
236264 crew  capricia
pi_219413449
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De sfeer is goed
Geen onvertogen woord over partijen en personen waar je mee moet formeren idd. Maar inwendig zullen ze wel eens vloeken. Jetten helemaal. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 december 2025 @ 09:25:10 #158
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_219413544
Met "we" bedoel ik D66 en CDA. Dat ze er samen uit zijn heb ik maandag toch op diverse plekken gelezen. Ik had wel verwacht dat de euforie zou inzakken als een souffl die te vroeg uit de oven is gehaald, maar toch pas na een Kamerdebat. Dat Buma nu degene is die een domper op de feestvreugde van maandag zet begrijp ik niet.

Ik zie de formatie verder ook niet als meer dan een spelletje. Een kreet als "landsbelang" is een holle term. We hebben een regering, die weliswaar demissionair is, maar niet vleugellam. De urgentie van een snelle formatie is er niet. De problemen van vandaag zijn dezelfde onopgeloste problemen als die van eergisteren, dus iedereen die roept dat het nu "echt anders moet" heeft een heel boterpakhuis op z'n hoofd.

Iedere dag die de formatie langer duurt benadrukt de urgentie om nu eens echt tot een hervorming van het staatsbestel over te gaan. Laten we het daar eens over hebben. Intussen gun ik Schoof wel dat hij het record van Rutte als langstzittende premier verbreekt.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 09:29:10 #159
236264 crew  capricia
pi_219413570
Maar goed. D66 heeft JA21 toch nog niet definitief uitgesloten?

Dat lijkt me wel een opening.
Dat ze op punten ver uit elkaar liggen, is een feit.
Maar niet geschoten is altijd mis.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 09:30:46 #160
5428 crew  miss_sly
pi_219413584
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:25 schreef Lurf het volgende:
Met "we" bedoel ik D66 en CDA. Dat ze er samen uit zijn heb ik maandag toch op diverse plekken gelezen. Ik had wel verwacht dat de euforie zou inzakken als een souffl die te vroeg uit de oven is gehaald, maar toch pas na een Kamerdebat. Dat Buma nu degene is die een domper op de feestvreugde van maandag zet begrijp ik niet.

Ik zie de formatie verder ook niet als meer dan een spelletje. Een kreet als "landsbelang" is een holle term. We hebben een regering, die weliswaar demissionair is, maar niet vleugellam. De urgentie van een snelle formatie is er niet. De problemen van vandaag zijn dezelfde onopgeloste problemen als die van eergisteren, dus iedereen die roept dat het nu "echt anders moet" heeft een heel boterpakhuis op z'n hoofd.

Iedere dag die de formatie langer duurt benadrukt de urgentie om nu eens echt tot een hervorming van het staatsbestel over te gaan. Laten we het daar eens over hebben. Intussen gun ik Schoof wel dat hij het record van Rutte als langstzittende premier verbreekt.
Ja, oke, met deze tekst en je laatste zin als uitsmijter is het voor mij duidelijk dat ik met jou geen zinnig gesprek hierover kan hebben. Dus daar ga ik dan ook mijn tijd niet aan spenderen.
pi_219413591
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:29 schreef capricia het volgende:
Maar goed. D66 heeft JA21 toch nog niet definitief uitgesloten?

Dat lijkt me wel een opening.
Dat ze op punten ver uit elkaar liggen, is een feit.
Maar niet geschoten is altijd mis.
D66 heeft wel net zo hard uitgesloten dat ze als flank met 3 conservatievere en rechtsere partijen in een kabinet gaan zitten als de VVD dat met GLPvdA heeft gedaan. D66 heeft daarbij JA21 niet uitgesloten, omdat ze varianten met JA21 en GLPvdA best een kans willen geven.
pi_219413612
quote:
18s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:14 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je zou toch zeggen dat dit niet teveel gevraagd is van lui die wij met ons belastinggeld betalen om ons land te besturen.
Niets menselijks is politici vreemd Perrin, zo merk je maar weer. Ik heb ook wel bij bedrijven gewerkt waar werknemers, al werden ze door het bedrijf betaald, alles op alles zetten om de sfeer te verzieken. Ik heb zelfs wel gemerkt dat die werknemers juist beloond werden voor hun slechte gedrag, om ze daarmee hopelijk in een positievere flow te krijgen.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 09:36:31 #163
5428 crew  miss_sly
pi_219413638
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:34 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Niets menselijks is politici vreemd Perrin, zo merk je maar weer. Ik heb ook wel bij bedrijven gewerkt waar werknemers, al werden ze door het bedrijf betaald, alles op alles zetten om de sfeer te verzieken. Ik heb zelfs wel gemerkt dat die werknemers juist beloond werden voor hun slechte gedrag, om ze daarmee hopelijk in een positievere flow te krijgen.
Dat is waar.
Toch hoop ik heel erg dat Yesilgz niet beloond gaat worden. Ik vind de arrogantie dusdanig stuitend dat ik dat echt heel erg zou vinden.
pi_219413663
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is waar.
Toch hoop ik heel erg dat Yesilgz niet beloond gaat worden. Ik vind de arrogantie dusdanig stuitend dat ik dat echt heel erg zou vinden.
Je zou toch ook willen dat de VVD en de BBB iets meer gevraagd worden van "hoe vind je zelf dat het gaat" met betrekking tot het beleidsmakend karakter van rompkabinet Schoof danwel de kolere zooi sinds de nareis op nareis op nareis op nareis?
  vrijdag 5 december 2025 @ 09:39:21 #165
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_219413669
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is waar.
Wie gun je dan wel een beloning voor arrogantie? Klaver? Jetten?

Ik wil maar zeggen: het ligt helemaal aan je perspectief.
pi_219413695
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:39 schreef Lurf het volgende:

[..]
Wie gun je dan wel een beloning voor arrogantie? Klaver? Jetten?

Ik wil maar zeggen: het ligt helemaal aan je perspectief.
Je kunt van Klaver zeggen wat je wil, maar die is absoluut het minst arrogant in deze hele formatie. Die heeft echt alleen steeds aangegeven om met letterlijk iedereen te willen onderhandelen (op FvD en PVV na, maar daar is toch geen meerderheid te vinden).
  vrijdag 5 december 2025 @ 09:45:43 #167
38496 Perrin
pi_219413739
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:34 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Behoorlijk, vooral door zichzelf, overgewaardeerde diersoort, die mens.
  vrijdag 5 december 2025 @ 09:54:03 #168
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219413823
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Vooral deze formatie is uniek. Elke voorgaande formatie verliep volgens een vast stramien: verkenner, die laat alle partijen langs komen, geeft een advies welke partijen bij elkaar moeten gaan zitten (altijd een meerderheid vertegenwoordigend) en vervolgens gaan die partijen binnen een week na installatie van de Kamer inhoudelijk onderhandelen. Zo uniek zou dat niet zijn.

Deze formatie is uniek omdat deze afwijkt. Inderdaad omdat er een binnen de eigen partij al meermaals ten dode opgeschreven lijsttrekker (die daarom gekke sprongen maakt) niet aan tafel wil komen. Er ligt gewoon 1 logische optie na de verkiezingen en de ervaring van alle voorgaande keren is dat die logische optie binnen 2 weken met elkaar aan tafel zit, waarbij onderhandelingen natuurlijk niet altijd lukken. Nu gebeurt dat niet en zijn er noodgrepen nodig, dat is gewoon bijzonder en dat mag je best als chaos typeren: er is namelijk nu niemand die weet wat er in het komende verslag van de informateur moet staan en welk advies hij moet geven.

"Geef maar terug aan de PVV" past niet binnen de opdracht van de informateur, die een coalitie met kans van slagen moet adviseren en in zijn gesprekken duidelijk heeft gehoord dat alles met de PVV geen kans van slagen heeft. Adviseren naar de PVV te kijken mag Buma dus niet eens.
Ik bedoelde vooral te zeggen dat bij elke formatie wordt gekeken waar de kansen liggen en op welke manier dit het beste aangevlogen kan worden. Dit verschilt immers per keer.

Maar je hebt gelijk, dit keer is het verloop uniek.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 09:55:06 #169
5428 crew  miss_sly
pi_219413832
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt van Klaver zeggen wat je wil, maar die is absoluut het minst arrogant in deze hele formatie. Die heeft echt alleen steeds aangegeven om met letterlijk iedereen te willen onderhandelen (op FvD en PVV na, maar daar is toch geen meerderheid te vinden).
Ik vind Jetten en Bontenbal ook niet arrogant. En Struis en Bikker ook niet. Om er een paar te noemen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:01:29 #170
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219413875
quote:

[..]
Terwijl het juist andersom is. Soms kan de kleinste partij er naar verhouding nog het meeste uitslepen!
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219413885
De VVD heeft haar liberale veren verloren.
Het is onder aanvoering van raspoetinachtige Kamp in een rechts conservatieve dogmatische partij getransformeerd. Daar is momenteel niets aan te doen.
Het landsbelang is voor deze partij niet van het hoogste belang, ook al is het concept regeringsprogramma nog zo in hun voordeel en wordt het door liberale voormannen zeer hoog aangeslagen.
Het dogmatisch rechts conservatisme prevaleert.
pi_219413911
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind Jetten en Bontenbal ook niet arrogant. En Struis en Bikker ook niet. Om er een paar te noemen.
Struijs en Bikker hebben natuurlijk een totaal andere positie, die zitten eigenlijk in hetzelfde schuitje als wij. Afwachten wat er komt.

Bontenbal heeft inderdaad ook nog helemaal niks uitgesloten, volgens mij.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:05:58 #173
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219413912
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:02 schreef Pegos het volgende:
De VVD heeft haar liberale veren verloren.
Het is onder aanvoering van raspoetinachtige Kamp in een rechts conservatieve dogmatische partij getransformeerd. Daar is momenteel niets aan te doen.
Het landsbelang is voor deze partij niet van het hoogste belang.
Het dogmatisch rechts conservatieve prevaleert.
Maar de VVD is ook klassiek liberaal. Dat is vaak ook rechts van oudsher.
Jij bedoelt met "liberaal" een soort sociaalmaatschappelijke anarchie of "romantiek" zoals dat in de litteratuur wordt uitgedrukt. Maar dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met het gedachtegoed van de VVD.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:07:44 #174
5428 crew  miss_sly
pi_219413926
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Struijs en Bikker hebben natuurlijk een totaal andere positie, die zitten eigenlijk in hetzelfde schuitje als wij. Afwachten wat er komt.

Bontenbal heeft inderdaad ook nog helemaal niks uitgesloten, volgens mij.
Jetten ook niet. Hij heeft alleen, net als Bontenbal, aangegeven dat met sommige partijen het verschil wel heel groot is en dat het moeilijk lijkt om daarmee tot een akkoord te komen.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:10:06 #175
236264 crew  capricia
pi_219413946
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 09:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 heeft wel net zo hard uitgesloten dat ze als flank met 3 conservatievere en rechtsere partijen in een kabinet gaan zitten als de VVD dat met GLPvdA heeft gedaan. D66 heeft daarbij JA21 niet uitgesloten, omdat ze varianten met JA21 en GLPvdA best een kans willen geven.
Mooi. Dan is het dus niet op inhoud dat JA21 en D66 niet kunnen praten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:11:07 #176
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219413954
Het nieuwe frame van de domrechtse roeptoeters is nu dat GLPvdA uit naam van het landsbelang een minderheidskabinet VVV/D66/CDA gedoogsteun moet gaan geven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:12:35 #177
38496 Perrin
pi_219413964
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:11 schreef -XOR- het volgende:
Het nieuwe frame van de domrechtse roeptoeters is nu dat GLPvdA uit naam van het landsbelang een minderheidskabinet VVV/D66/CDA gedoogsteun moet gaan geven.
Niet gewaagd is niet gewonnen.

En je kunt de landsbelang-kaart zo mooi doorspelen.
pi_219413978
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Mooi. Dan is het dus niet op inhoud dat JA21 en D66 niet kunnen praten.
Niet alleen met 3 conservatieve partijen is natuurlijk wel inhoud.

De meerderheidsoptie met VVD en JA21 lijkt wel echt stevig uitgesloten. Ik denk dat er 2 opties zijn: alle 5 samen, of een minderheidscoalitie, waarbij het me niet eens zou verbazen als het een tweepartijenkabinet zou worden.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:16:01 #179
5428 crew  miss_sly
pi_219413995
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

De meerderheidsoptie met VVD en JA21 lijkt wel echt stevig uitgesloten. Ik denk dat er 2 opties zijn: alle 5 samen, of een minderheidscoalitie, waarbij het me niet eens zou verbazen als het een tweepartijenkabinet zou worden.
Ik zat ook aan die twee opties te denken.
Maar vooral de tweede: hoe zien we dat dan? Gaan die iets voor elkaar krijgen? Gaan andere partijen niet iets terugwillen voor hun steun voor bepaalde plannen? En is dat werkbaar?

Het nadeel van die 5 partijen is dat VVD er n van is en onder Yesilgz is de stekker eruit trekken omdat ze denkt ineens op 25 zetels te staan als er weer gestemd gaat worden een reel risico.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:16:04 #180
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219413997
Het is ook prima om op basis van praktische, ideologische, of principile gronden weinig te zien in een samenwerking met partij A of B. Maar partijen op basis van compleet verzonnen gelegenheidsargumenten - die je ook niet kan uitleggen wanneer ernaar gevraagd wordt - uitsluiten en dan doen alsof je handelt vanuit het landsbelang is gewoon triest.
Huilen dan.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:16:46 #181
236264 crew  capricia
pi_219414004
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Niet gewaagd is niet gewonnen. En je kunt de landsbelang-kaart zo mooi doorspelen.
Eens. Die landsbelang-kaart kun je inmiddels op bijna iedere serieuze partij plakken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219414012
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

De meerderheidsoptie met VVD en JA21 lijkt wel echt stevig uitgesloten. Ik denk dat er 2 opties zijn: alle 5 samen, of een minderheidscoalitie, waarbij ik me niet eens zou verbazen als het een tweepartijenkabinet zou worden.
De grote vraag is dat wel of die niet al bij de regeringsverklaring sneuvelen want ze hebben toch de steun van VVD en eigenlijk ook GLPvdA nodig om berhaupt te kunnen starten.

Als dit zo verder gaat zie ik nog maar 2 mogelijkheden: heel veel tijd kopen (tot na de gemeenteraadsverkiezingen) of al heel snel weer naar de stembus.

Want als de VVD het loopgraaf niet uit komt, gaat het nergens heen. Het is natuurlijk een illusie van (radicaal) rechts te veronderstellen dat ze eerst het beleid naar rechts trekken en vervolgens naar GLPvdA kijken voor alle plannen waar de BBB niet aan mee wil doen in de EK. Daar valt voor GL PvdA namelijk helemaal niets te halen.
pi_219414021
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:11 schreef -XOR- het volgende:
Roeptoeters die vervolgens weer woest gaan worden als GL/PvdA er in zo'n geval weer van alles weet te slepen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219414041
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De grote vraag is dat wel of die niet al bij de regeringsverklaring sneuvelen want ze hebben toch de steun van VVD en eigenlijk ook GLPvdA nodig om berhaupt te kunnen starten.
Denk niet dat GLPvdA dit blokkeert, bij de VVD kijk ik nergens meer van op.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:20:20 #185
236264 crew  capricia
pi_219414048
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gedoogconstructies zijn nog mogelijk.
Maar dat ziet GL-Pvda ook niet zitten.

Misschien moet D66 dan maar duidelijk maken of ze JA21 nu wel of niet officieel uitsluiten. Want als ze dat niet doen, is dat de enige weg die open ligt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:21:07 #186
5428 crew  miss_sly
pi_219414051
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Misschien moet D66 dan maar duidelijk maken of ze JA21 nu wel of niet officieel uitsluiten. Want als ze dat niet doen, is dat de enige weg die open ligt.
D66 heeft al duidelijk gemaakt dat ze JA21 niet uitsluiten, alleen in een bepaalde setting waarin zij de meest linkse partij zijn, terwijl ze niet eens links zijn.
pi_219414066
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Roeptoeters die vervolgens weer woest gaan worden als GL/PvdA er in zo'n geval weer van alles weet te slepen.
Als je GL PvdA analyseert weet je dat er helemaal geen belang is om vanuit de oppositie bij te sturen. De kiezer heeft de afgelopen verkiezingen laten zien dat ze dan liever op andere partijen stemmen en bovendien cultureel conservatisme belangrijker vinden van sociaal economisch progressief beleid (hoewel daar wel een meerderheid voor is). Als GL PvdA iets wil is deelnemen aan een kabinet dat relatief streng is op asiel maar waar hun naam niet perse aan hangt en vervolgens ook sociaal economisch iets voor de doelgroep kan betekenen eigenlijk ideaal omdat ze dan weer de bestuurdersverantwoordelijkheid kaart kunnen spelen.
pi_219414067
quote:

[..]

Toevallig een JA21-stemmer?
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:22:48 #189
5428 crew  miss_sly
pi_219414069
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Als dit zo verder gaat zie ik nog maar 2 mogelijkheden: heel veel tijd kopen (tot na de gemeenteraadsverkiezingen) of al heel snel weer naar de stembus.

Want als de VVD het loopgraaf niet uit komt, gaat het nergens heen. Het is natuurlijk een illusie van (radicaal) rechts te veronderstellen dat ze eerst het beleid naar rechts trekken en vervolgens naar GLPvdA kijken voor alle plannen waar de BBB niet aan mee wil doen in de EK. Daar valt voor GL PvdA namelijk helemaal niets te halen.
Toch denk ik dat in het geval van snel weer naar de stembus het tussenverslag, de positieve reacties en dan alsnog de weigering van Yesilgz om te praten met GL/PvdA wel eens tegen VVD zou kunnen werken. Het tussenverslag werd ook in de samenleving behoorlijk breed positief ontvangen. Best kans dat meer mensen dan D66 en CDA gaan stemmen om te maken dat ze meer zetels krijgen. En met Klaver wellicht ook weer een aantal zetels erbij voor GL/PvdA. Ik weet niet of het een verstandig risico is om te nemen als VVD.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:25:09 #190
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414077
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Toch denk ik dat in het geval van snel weer naar de stembus het tussenverslag, de positieve reacties en dan alsnog de weigering van Yesilgz om te praten met GL/PvdA wel eens tegen VVD zou kunnen werken. Het tussenverslag werd ook in de samenleving behoorlijk breed positief ontvangen. Best kans dat meer mensen dan D66 en CDA gaan stemmen om te maken dat ze meer zetels krijgen. En met Klaver wellicht ook weer een aantal zetels erbij voor GL/PvdA. Ik weet niet of het een verstandig risico is om te nemen als VVD.
Help mij even, ik ben de afgelopen dagen iets wat afwezig geweest qua nieuws inname, maar waar heb jij dat gehoord of vernomen?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:25:36 #191
5428 crew  miss_sly
pi_219414080
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Help mij even, ik ben de afgelopen dagen iets wat afwezig geweest qua nieuws inname, maar waar heb jij dat gehoord of vernomen?
In mijn dromen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:25:56 #192
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414086
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In mijn dromen.
Dat zou best eens kunnen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219414093
quote:

[..]
De VVD zit in een fuik waar ze niet meer uit komen en die fuik is dat Nederland rechtser is geworden. Wat alleen niet vergeten moet worden is dat dat vooral cultureel conservatisme is maar dat Nederland sociaal economisch nog steeds progressief is. En D66 en het CDA hebben het spel politiek goed gespeeld door n een agenda neer te leggen waarbij bepaalde problemen echt aangepakt worden (stikstof e.d.) n tegelijkertijd ook best een stap te zetten op asiel zodat het progressieve deel van de VVD achterban daar ook prima mee kan leven. Daarmee loopt Yesilgoz het risico daar nog meer stemmen kwijt te raken terwijl het conservatieve deel niet veel verder toe zal nemen (hoogstens een deel van Ja21) omdat de rest zo radicaal is dat ze in reptielen e.d. geloven _O-
pi_219414104
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
o.a. RTL heeft daar onderzoek naar gedaan en zelfs de VVD achterban was best positief over deze agenda. Geldt ook voor de middenpartijen en GL PvdA achterban. Best wat op- en aanmerkingen ongetwijfeld maar zeker niet zo extreem als Yesilgoz die opnieuw wil beginnen _O-
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:28:57 #195
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414111
quote:

[..]
Ook een dikke kans dat de rechtse stemmer van VVD uitwijkt naar PVV en JA21, die groep die alleen op VVD stemde vanwege de belofte niet met GLPvdA in zee te gaan zijn in principe kast-PVV'ers.

Maar goed, voor nieuwe verkiezingen is het nog veel te vroeg.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:31:18 #196
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414132
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
o.a. RTL heeft daar onderzoek naar gedaan en zelfs de VVD achterban was best positief over deze agenda. Geldt ook voor de middenpartijen en GL PvdA achterban. Best wat op- en aanmerkingen ongetwijfeld maar zeker niet zo extreem als Yesilgoz die opnieuw wil beginnen _O-
Een poll? Kan hem niet vinden zo snel, maar ik geloof je.
Wel vreemd dat er dan niet veel meer gestemd is op deze partijen als de kiezer dit graag ziet. Mijn gevoel zegt dat de mensen in de poll niet representatief zijn voor de rest van Nederland. Want anders was de uitslag ook anders geweest.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:31:43 #197
131800 Tarado
cap de fusca
pi_219414136
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ook een dikke kans dat de rechtse stemmer van VVD uitwijkt naar PVV en JA21, die groep die alleen op VVD stemde vanwege de belofte niet met GLPvdA in zee te gaan zijn in principe kast-PVV'ers.

En mocht dat zo zijn, dan heeft het wel geholpen, dus is er ook een kans dat VVD juist groter wordt.
pi_219414139
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dat kan snel gaan. De PVV roept al dat ze een poging willen doen als dit niet lukt maar dat is zonder D66,CDA en GLPvdA en alle linkse partijen ook kansloos. Zelfs als de VVD haar guurrechtse pet weer uit de kast haalt.

Als die illusie meteen of anders na een week doorgeprikt wordt is er helemaal niets mogelijk zolang niemand beweegt. Blijft over wachten totdat de tijd zijn werk doet (na de GR verkiezingen) of naar de stembus.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:32:28 #199
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219414141
dubbel
Huilen dan.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:32:36 #200
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414142
En inderdaad. Als Jetten niet tot een formatie komt, moet de nr 2 het gaan proberen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:32:46 #201
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219414144
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:26 schreef Faraday01 het volgende:
De VVD zit in een fuik waar ze niet meer uit komen en die fuik is dat Nederland rechtser is geworden
Nou, de fuik waar de VVD in zit is vooral de fuik die ze zelf hebben opgezet door in het rechts-populistische vijvertje vol stinkende drek, waar ook de hengels van de PVV en FvD in hangen, te gaan vissen.
Huilen dan.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:34:17 #202
5428 crew  miss_sly
pi_219414151
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:32 schreef Isdatzo het volgende:
dubbel
En waar vooral Yesilgz aan vast blijft houden. Ik denk dat met een nieuwe partijleider het anders kan zijn. Zij kan (en wil) gewoon echt niet meer anders.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:34:59 #203
5428 crew  miss_sly
pi_219414159
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:32 schreef phpmystyle het volgende:
En inderdaad. Als Jetten niet tot een formatie komt, moet de nr 2 het gaan proberen.
:')

Ja, ik denk wel dat Wilders wel tot een formatie komt.

Over dromen gesproken.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:35:48 #204
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414168
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:32 schreef phpmystyle het volgende:
Waarom heb je het over Jetten en niet over Jetten & Bontenbal? :?
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:35:48 #205
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414169
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
:')

Ja, ik denk wel dat Wilders wel tot een formatie komt.

Over dromen gesproken.
Dat is gewoon hoe het democratisch werkt. En als hij niet tot een formatie komt, dan gaat het naar de nr 3. De VVD.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219414172
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En waar vooral Yesilgz aan vast blijft houden. Ik denk dat met een nieuwe partijleider het anders kan zijn. Zij kan (en wil) gewoon echt niet meer anders.
Er is achter de schermen natuurlijk altijd al een strijd gaande tussen de progressieve en conservatieve vleugel van de VVD. Wat je van insiders hoort is dat op dit moment het conservatieve deel de macht wel stevig in handen heeft, met of zonder Yesilgoz. Dus mag je vrezen dat de VVD de komende jaren nog verder richting radicaal rechts op schuift.

De rechtstaat hebben ze de laatste verkiezingen in het programma al bij het grof vuil gezet.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:37:00 #207
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219414178
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:35 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Waar het hart van vol is...
Huilen dan.
pi_219414195
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat is gewoon hoe het democratisch werkt. En als hij niet tot een formatie komt, dan gaat het naar de nr 3. De VVD.
En dan nodigt Yesilgoz JA21, CDA en D66 uit. Ik denk dat Jetten en Bontenbal op dat moment ergens koffie gaan drinken en Yesilgoz het gewoon uit laten zoeken.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:39:23 #209
131800 Tarado
cap de fusca
pi_219414204
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:35 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De grootste partij bepaalt toch, ik vind het ook wat vreemd dat je eerst met de 5e partij een pact wil sluiten in de hoop dat die partijen ertussen (muv PVV) wel meekomen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:39:40 #210
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219414208
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is achter de schermen natuurlijk altijd al een strijd gaande tussen de progressieve en conservatieve vleugel van de VVD. Wat je van insiders hoort is dat op dit moment het conservatieve deel de macht wel stevig in handen heeft, met of zonder Yesilgoz. Dus mag je vrezen dat de VVD de komende jaren nog verder richting radicaal rechts op schuift.

De rechtstaat hebben ze de laatste verkiezingen in het programma al bij het grof vuil gezet.
Recent de rechtsstaat. Hun liberale gedachtegoed al een tijd geleden.

Maar men blijft erop stemmen.
Huilen dan.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:41:01 #211
236264 crew  capricia
pi_219414222
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Toevallig een JA21-stemmer?
De vraag waarvan ik wist dat ie zou komen. O+

Maar nee. Ik heb geen JA21 gestemd.
Zoek echter wel mogelijkheden. En ben absoluut niet van het uitsluiten. Dus bijvoorbeeld ook de PVV niet.

Er moet toch ergens iets mogelijk zijn ? En doen of alles alleen aan Yeşilgz ligt, vind ik te simpel. Die landsbelang-kaart ligt inmiddels bij iedere partij. En al helemaal bij de leidende partij.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:41:22 #212
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414225
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:39 schreef Tarado het volgende:

[..]
De grootste partij bepaalt toch, ik vind het ook wat vreemd dat je eerst met de 5e partij een pact wil sluiten in de hoop dat die partijen ertussen (muv PVV) wel meekomen.
Nee. Er zijn momenteel 2 partijen aan zet.
pi_219414228
quote:

[..]

Nee, ze sluiten JA21 niet uit, de combi JA21+VVD zonder GLPvdA wel. Dat lijkt me duidelijk genoeg.
pi_219414243
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:39 schreef Tarado het volgende:

[..]
Nee, de Kamer bepaalt. Als die Jan Pietersen uit Lutjebroek tot informateur aanwijzen met als opdracht eerst met PvdD en FvD te gaan praten, dan mag dat.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:46:01 #215
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414251
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Zoek echter wel mogelijkheden. En ben absoluut niet van het uitsluiten. Dus bijvoorbeeld ook de PVV niet.

Er moet toch ergens iets mogelijk zijn ? En doen of alles alleen aan Yeşilgz ligt, vind ik te simpel. Die landsbelang-kaart ligt inmiddels bij iedere partij. En al helemaal bij de leidende partij.
Bij jou ben ik dan altijd wel benieuwd wat je dan wl stemt.
4 jaar geleden had je nog een volt ui, tegenwoordiger lijk je veel conservatiever te zijn.

Je zweeft een beetje :P
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:47:24 #216
236264 crew  capricia
pi_219414261
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, ze sluiten JA21 niet uit, de combi JA21+VVD zonder GLPvdA wel. Dat lijkt me duidelijk genoeg.
Toch is D66 in de lead en mogen ze laten zien dat ze het kunnen, dat formeren.

Als dat de enige optie is op dit moment, dan moeten ze maar voor landsbelang gaan. En gaan praten.
Alles alleen maar bij Yeşilgz leggen, dan geef je haar wel heel veel macht.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:47:45 #217
5428 crew  miss_sly
pi_219414265
quote:

[..]

De leidende partij heeft heel duidelijk de verantwoordelijkheid genomen en stappen gezet. En NIEMAND uitgesloten. Yesilgz heeft nog geen enkele stap gezet en blijft als een Siamese tweeling vasthouden aan JA21. Dan ligt bij haar wel de verantwoordelijkheid voor het zetten van een stap richting D66 en CDA.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:47:59 #218
236264 crew  capricia
pi_219414267
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Bij jou ben ik dan altijd wel benieuwd wat je dan wl stemt.
4 jaar geleden had je nog een volt ui, tegenwoordiger lijk je veel conservatiever te zijn.

Je zweeft een beetje :P
Ik zweef lekker door. _O_
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:48:53 #219
5428 crew  miss_sly
pi_219414278
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:47 schreef capricia het volgende:

[..]

Als dat de enige optie is op dit moment, dan moeten ze maar voor landsbelang gaan. En gaan praten.
Het IS niet de enige optie. Het is de enige optie die Yesilgz wil bespreken. En dan ook nog eens beginnen aan een heel nieuw stuk, want dat van Jetten en Bontenbal mag meteen bij het oud papier als zij mee gaat doen.

Ze moet een toontje lager zingen.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:49:05 #220
236264 crew  capricia
pi_219414281
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De leidende partij heeft heel duidelijk de verantwoordelijkheid genomen en stappen gezet. En NIEMAND uitgesloten. Yesilgz heeft nog geen enkele stap gezet en blijft als een Siamese tweeling vasthouden aan JA21. Dan ligt bij haar wel de verantwoordelijkheid voor het zetten van een stap richting D66 en CDA.
Hoe kom je daar nou weer bij dat ze NIEMAND hebben uitgesloten?
Ze hebben al minimaal twee partijen uitgesloten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:49:17 #221
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414283
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
PVV, BBB, JA21, SGP, FvD zijn allemaal (impliciet) uitgesloten.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:49:25 #222
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414285
quote:

[..]
Ik kan daar niet mee omgaan.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:49:31 #223
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414287

Minderheidskabinet Rusland I
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219414291
quote:

[..]

Waarom zou je Yeşilgz haar zin geven?

Ik denk juist dat die optie volledig afgeschoten is door de huiding van Yeşilgz.
pi_219414292
quote:

[..]

Als je wist dat ie zou komen, dan weet je zelf natuurlijk ook wel waarom.

Uitsluiten op basis van inhoud of incompetentie moet gewoon kunnen. Ook dat is democratie. Zolang het maar plaatsvindt met goede, logisch te volgen argumenten . De VVD heeft tot op heden alleen maar lopen spartelen - dus dat het aan Yesilgoz ligt is overduidelijk.

De enige logische, goedwerkende en stabiele mogelijkheid - daar is de VVD niet voor. Dat zegt al genoeg.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:50:41 #226
5428 crew  miss_sly
pi_219414294
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:49 schreef capricia het volgende:

[..]
PVV en FvD, die werkelijk door iedereen uitgesloten zijn. Zelfs Coenradi geeft aan dat wat haar betreft JA21 niet met deze partijen gaat regeren.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:50:43 #227
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414295
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:49 schreef -XOR- het volgende:
[ afbeelding ]

Ruslandkabinet
Wat zou het vet zijn. Een Nederlandse premier die naar Moskou gaat om te praten over vrede en herstel van economische betrekkingen.
Bel mij als ze daar niemand voor kunnen vinden!
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219414306
quote:
[ afbeelding ]

Doe mij de complete andere helft maar, als kabinet anti-Poetin I.
pi_219414308
quote:

[..]

Formeren doe je samen, niet alleen. Als je dat als politicus niet beseft, dan moet je heel snel een andere job gaan zoeken.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:52:04 #230
5428 crew  miss_sly
pi_219414309
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat zou het vet zijn. Een Nederlandse premier die naar Moskou gaat om te praten over vrede en herstel van economische betrekkingen.
Als ik jou was, zou ik naar Rusland verhuizen. Goede reis.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:52:17 #231
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414313
quote:

[..]
Ik denk dat Thierry dat dan zal doen met zijn contacten daar.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:52:36 #232
236264 crew  capricia
pi_219414320
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
PVV en FvD, die werkelijk door iedereen uitgesloten zijn. Zelfs Coenradi geeft aan dat wat haar betreft JA21 niet met deze partijen gaat regeren.
De PVV is gewoon even groot als D66.
Dat eindeloze uitsluiten is gewoon drama. En alle partijen doen er aan mee.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219414326
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:52 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je vergeet Halbe Zijlstra.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:52:48 #234
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414328
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Doe mij de complete andere helft maar, als kabinet anti-Poetin I.
Overigens krijg ik van Struijs het idee dat die helemaal niet zo rechts is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:52:55 #235
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219414333
quote:
[ afbeelding ]

Zeg, wil je dit NOOIT meer doen alsjeblieft?
Huilen dan.
pi_219414362
quote:

[..]
Overigens krijg ik van Struijs het idee dat die helemaal niet zo rechts is.
Nee, die hoort er idd niet bij, zie zeker gebeuren dat die meer met GLPvdA dan met VVD mee stemt.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:54:18 #237
5428 crew  miss_sly
pi_219414365
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:52 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]
PVV is geen betrouwbare partij. Er is geen enkele andere partij die weer met deze onbetrouwbare man in een coalitie wil. En dat heeft niet vooral met zijn ideen te maken, maar met het feit dat hij al meerdere malen bewezen heeft niet betrouwbaar te zijn en alleen zijn eigen gang te willen gaan.

In het land verbreken diverse PVV-fracties het contact met de partij omdat ze niet langer alleen naar de nukken van het opperhoofd willen luisteren en moeten handelen.

De PVV is geen democratische partij.

Ik vind de idee dat er WEL met hen onderhandeld zou moeten worden een gotspe.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:55:35 #238
236264 crew  capricia
pi_219414391
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
PVV is geen betrouwbare partij. Er is geen enkele andere partij die weer met deze onbetrouwbare man in een coalitie wil. En dat heeft niet vooral met zijn ideen te maken, maar met het feit dat hij al meerdere malen bewezen heeft niet betrouwbaar te zijn en alleen zijn eigen gang te willen gaan.

In het land verbreken diverse PVV-fracties het contact met de partij omdat ze niet langer alleen naar de nukken van het opperhoofd willen luisteren en moeten handelen.

En Yeşilgz mag ook al een toontje lager gaan zingen.
Het is wel bal. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:55:54 #239
5428 crew  miss_sly
pi_219414400
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou ja, ik vind je reacties niet heel fijn, moet ik zeggen.
pi_219414402
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:52 schreef capricia het volgende:

[..]
De PVV heeft meermaals kansen gehad. Meermaals gefaald.
De PVV kan geen goede bestuurders leveren.

En dan heb ik het nog niet eens over de inhoud. Genoeg valide argumenten om zo'n partij op een zijspoor te zetten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219414416
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Eens, doen alsof het uitsluiten van GLPvdA en het uitsluiten van PVV vergelijkbaar is, is echt totaal absurd.

De PVV is uitgesloten op basis van totale onbetrouwbaarheid en het willen slopen van de democratie. Dat gaat verder dan de inhoud, dat is gewoon principieel.
pi_219414427
quote:

[..]
Jij wil stampvoetende kleuter Yeşilgz haar zin geven en wordt boos op Jetten omdat hij dat niet doet, dat vind ik wel een erg bijzondere insteek.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:57:27 #243
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414429
quote:

[..]
Ik heb niet de indruk dat de man contacten heeft op enig aanzienlijk niveau in Rusland.
Als er al sprake is van Russische hulp -kun je niet uitsluiten- dan geschiedt die hulp ongevraagd en anoniem. Dan wordt Baudet of FvD daar niet geconsulteerd. Veel te groot afbreuk risico.

Ik had eens gelezen dat bij de Bundesverkiezingen de uitlaten van auto's waren dichtgekit/gelijmd en dat men niet goed kon achterhalen wie dat waren geweest. Aannemelijk was dat de groene beweging er achter zou zitten, maar ook Rusland kon niet uitgesloten worden met de gedachte daarbij dat op die manier groene partijen in een slecht daglicht kwamen te staan en mensen meer genegen zouden zijn AFD te stemmen. Soms weet je niet wat wel of niet waar is.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:58:32 #244
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219414449
quote:

[..]
Ja.

GL-PvdA uitsluiten om redenen die je eigenlijk niet kan uitleggen, en ondertussen aangeven wel met FvD te willen babbelen. En dan pretenderen een partij te vertegenwoordigen die je serieus moet nemen?

Ja dag :') .
Huilen dan.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:59:13 #245
236264 crew  capricia
pi_219414456
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens, doen alsof het uitsluiten van GLPvdA en het uitsluiten van PVV vergelijkbaar is, is echt totaal absurd.

De PVV is uitgesloten op basis van totale onbetrouwbaarheid en het willen slopen van de democratie. Dat gaat verder dan de inhoud, dat is gewoon principieel.
Dus uiteindelijk is iedereen van alles en nog wat aan het uitsluiten en zit Buma met zijn handen in zijn haren en is er niets meer mogelijk.

Goed gewerkt!
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:00:39 #246
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_219414472
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja.

GL-PvdA uitsluiten om redenen die je eigenlijk niet kan uitleggen, en ondertussen aangeven wel met FvD te willen babbelen. En dan pretenderen een partij te vertegenwoordigen die je serieus moet nemen?

Dit ja.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:02:17 #247
236264 crew  capricia
pi_219414486
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij wil stampvoetende kleuter Yeşilgz haar zin geven en wordt boos op Jetten omdat hij dat niet doet, dat vind ik wel een erg bijzondere insteek.
Boos ben ik niet. Vind het vooral amusant. Deze dans.
Het is nog veel te vroeg voor grote stappen. De formatie is nog maar net begonnen en je ziet nu al de irritaties onderling.

Misschien moeten ze maar een andere informateur naar voren schuiven. Eentje die het wel kan. :P
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:02:22 #248
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219414488
Benieuwd wanneer de bom barst binnen VVD en ze splitsen. Ze zitten in een patstelling met Yesilgoz en rechts in totaal zie ik niet meer groeien. Ik zie eerder liberale VVDers overstappen naar D'66 als ze niet zouden splitsen want ze zijn de radicale toer op.
pi_219414502
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Dus uiteindelijk is iedereen van alles en nog wat aan het uitsluiten en zit Buma met zijn handen in zijn haren en is er niets meer mogelijk.

Goed gewerkt!
Nee, alleen Yeşilgz sluit echt uit.

Het uitsluiten van FvD en PVV moet je hierin niet meenemen, je moet kijken wie er serieuze partijen die de rechtsstaat inmstand willen houden en waarmee valt te werken uit sluit. En dan kom je alleen bij de VVD uit.

Hou gewoon op met dat verdedigen van Yeşilgz door te doen alsof de rest hetzelfde doet, dat is gewoon niet waar.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:04:01 #250
236264 crew  capricia
pi_219414506
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja.

Als je van mening bent dat je de VVD niet serieus moet nemen, misschien die partij ook maar uit gaan sluiten?
Waarom zou je berhaupt willen praten met een partij die je niet serieus neemt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:05:03 #251
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414516
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Als je van mening bent dat je de VVD niet serieus moet nemen, misschien die partij ook maar uit gaan sluiten?
Yesilgz sluit de VVD uit, niemand anders doet dat.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:07:14 #252
236264 crew  capricia
pi_219414537
Maar ik zie de VVD nu geen grote stappen zetten. Waarom zouden ze?

Tenzij er heel wat hun kant op komt. Het torentje ofzo.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:08:43 #253
5428 crew  miss_sly
pi_219414548
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Boos ben ik niet. Vind het vooral amusant. Deze dans.
Het is nog veel te vroeg voor grote stappen. De formatie is nog maar net begonnen en je ziet nu al de irritaties onderling.

Misschien moeten ze maar een andere informateur naar voren schuiven. Eentje die het wel kan. :P
Het is niet te vroeg, want werkelijk bijna iedere serieuze partij wil zo snel mogelijk een nieuw, goed werkend kabinet. Dan is het redelijk onverantwoordelijk en behoorlijk vreemd om geen grote stappen te willen zetten omdat het nog veel te vroeg zou zijn. Het is al te laat, zelfs, maar dus zou men gebaat zijn bij goede, grote stappen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:10:01 #254
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219414555
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat er toch een regering gevormd moet worden.

Ik zag het ook liever anders hoor, en al helemaal sinds ze met populistische wegpiraterij de PVV rechts proberen in te halen. Maar ja, landsbelang h...
Huilen dan.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:10:22 #255
5428 crew  miss_sly
pi_219414558
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:07 schreef capricia het volgende:

Als Yesilgz werkelijk denkt dat ze kans maakt op het torentje met dit gedrag, is ze echt wel van het padje.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:10:45 #256
236264 crew  capricia
pi_219414562
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is niet te vroeg, want werkelijk bijna iedere serieuze partij wil zo snel mogelijk een nieuw, goed werkend kabinet. Dan is het redelijk onverantwoordelijk en behoorlijk vreemd om geen grote stappen te willen zetten omdat het nog veel te vroeg zou zijn. Het is al te laat, zelfs, maar dus zou men gebaat zijn bij goede, grote stappen.
Daarom heeft Buma JA21 ook uitgenodigd vandaag. Hopelijk kan Jetten die stap zetten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:11:05 #257
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414566
quote:

Maar de rest moet dat wl in jouw optiek? Bijzonder..
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:11:18 #258
5428 crew  miss_sly
pi_219414569
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Daarom heeft Buma JA21 ook uitgenodigd vandaag. Hopelijk kan Jetten die stap zetten.
En ook GL/PvdA.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:11:56 #259
236264 crew  capricia
pi_219414574
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als Yesilgz werkelijk denkt dat ze kans maakt op het torentje met dit gedrag, is ze echt wel van het padje.
Ze houdt gewoon vast aan wat ze de kiezer beloofd heeft. Ik heb daar wel respect voor.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:12:02 #260
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414576
quote:

[..]
Waarom moet D66 wl een stap zetten eigenlijk en de VVD niet? :?
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:12:34 #261
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414581
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze houdt gewoon vast aan wat ze de kiezer beloofd heeft. Ik heb daar wel respect voor.
Ik niet. Helemaal niet zelfs.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:12:52 #262
236264 crew  capricia
pi_219414585
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En ook GL/PvdA.
Ja, die zouden inderdaad ook de stap kunnen zetten om te gaan gedogen.

Zo zijn er al weer meer opties.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:13:07 #263
5428 crew  miss_sly
pi_219414588
quote:

[..]
Ik niet in deze mate. En op dit onderwerp. In de situatie waarin Nederland en met name de Nederlandse politiek zich bevindt.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:13:33 #264
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414592
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:12 schreef capricia het volgende:

[..]

En waarom moet GLPvdA wl een stap zetten en de VVD niet? :?
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:13:44 #265
5428 crew  miss_sly
pi_219414593
quote:

[..]

En Yesilgz om met hen in zee te gaan.

Maar goed, ik ga stoppen met op je reageren, want dit gaat nergens heen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:14:28 #266
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414601
quote:

[..]

Zo werkt dat natuurlijk niet, Klaver is geen cuck.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:14:46 #267
236264 crew  capricia
pi_219414605
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En Yesilgz om met hen in zee te gaan.

Maar goed, ik ga stoppen met op je reageren, want dit gaat nergens heen.
Zo zie je maar dat je op veel verschillende manieren naar zaken kunt kijken. En er niet 1 waarheid is.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:15:00 #268
236264 crew  capricia
pi_219414609
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Landsbelang toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:15:57 #269
5428 crew  miss_sly
pi_219414615
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Zo zie je maar dat je op veel verschillende manieren naar zaken kunt kijken. En er niet 1 waarheid is.
Jij houdt vast aan n waarheid. Dus ik zie niet welke les je nu denkt me geleerd te hebben.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:16:11 #270
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414620
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat Yesilgz niet beweegt is volkmen logisch (waarom zouden ze tenzij ze de premier mogen leveren?), dat de rest niet beweegt is belchelijk.. 8)7 _O- :W
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:16:12 #271
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414621
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Landsbelang toch?
Dan kunnen ze in de regering. Niet in de regering maar wel gedogen is geen landsbelang, dat is VVD-belang, dat is wat anders.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:18:17 #272
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414636
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Landsbelang toch?
Maar dat geldt totl niet voor de VVD toch volgens jou? Want waarom zouden die bewegen tenzij ze het premierschap in de schoot geworpen krijgen als beloning voor hun bizarre gedrag? Toch?

Hl bijzonder allemaal.
pi_219414639
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Waarom zou je Yeşilgz haar zin geven?

Ik denk juist dat die optie volledig afgeschoten is door de huiding van Yeşilgz.
Los van de samenstelling van een coalitie heeft Yesilgoz door helemaal opnieuw te willen beginnen de relatie met D66 en CDA nog verder onder druk gezet. Waar die partijen inhoudelijk al keuzes gemaakt hebben en daarbij ook pijn genomen hebben, wil Yesilgoz nog steeds vooral dingen niet. Daar valt op deze manier niet mee te werken.

Wat zou er gebeuren als het motorblok zegt sowieso met GLPVDA te gaan praten en vervolgens de bal bij de VVD neer legt. Graag of niet en bij een nee ga je net als de andere variant meerderheden shoppen. Dat moet voor de VVD toch een nachtmerrie zijn want sociaal economisch kunnen er dan besluiten komen die ze echt niet willen. Wordt heel erg ingewikkeld maar dan ben je wel van de tegenpartij af :r
pi_219414652
quote:

[..]
Ach, D66 weet ook prima dat PvdA/Groenlinks niet acceptabel is voor de VVD. Dit is gewoon een spelletje van D66.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:22:28 #275
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414663
quote:

[..]
JA21 is best acceptabel voor D66, trap niet in het VVD-frame.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:22:50 #276
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414666
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Ach, D66 weet ook prima dat PvdA/Groenlinks niet acceptabel is voor de VVD. Dit is gewoon een spelletje van D66.
Waarom hebben sommige mensen het alln over D66? Het CDA is volgens hen niet betrokken ofzo? :?

Heel bijzonder.
pi_219414690
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Er zijn wel twee grote verschillen en dat is dat (GL)PVDA een grote bestuurstraditie heeft en niet bestaat uit partijhoppers. Bovendien respecteert deze partij in tegenstelling tot JA21 wel de rechtstaat. Dat is voor deze VVD natuurlijk een groot nadeel _O-
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 11:28:29 #278
5428 crew  miss_sly
pi_219414723
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Maar dat geldt totl niet voor de VVD toch volgens jou? Want waarom zouden die bewegen tenzij ze het premierschap in de schoot geworpen krijgen als beloning voor hun bizarre gedrag? Toch?

Hl bijzonder allemaal.
En als beloning voor het verliezen van eenderde van de zetels in amper twee jaar tijd tijdens twee verkiezingen. Want dat het er 22 werden in plaats van 14 wordt gevierd als een overwinning, maar de werkelijkheid is dat het van 36-24-22 is gegaan.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:28:57 #279
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414724
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En als beloning voor het verliezen van eenderde van de zetels in amper twee jaar tijd tijdens twee verkiezingen. Want dat het er 22 werden in plaats van 14 wordt gevierd als een overwinning, maar de werkelijkheid is dat het van 36-24-22 is gegaan.
True!
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:32:00 #280
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219414757
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daarom mogen ze nog wat verder radicaliseren. Dan is het afgelopen met ze en kunnen ze misschien fuseren met PVV/JA21.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:33:24 #281
131800 Tarado
cap de fusca
pi_219414764
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, de Kamer bepaalt. Als die Jan Pietersen uit Lutjebroek tot informateur aanwijzen met als opdracht eerst met PvdD en FvD te gaan praten, dan mag dat.
Dus dat hebben ze nu min of meer gedaan?

Verder prima, maar ik blijft het vreemd vinden.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:35:12 #282
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414779
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:32 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Daarom mogen ze nog wat verder radicaliseren. Dan is het afgelopen met ze en kunnen ze misschien fuseren met PVV/JA21.
Ze hebben wel een blokkade op GLPvdA maar niet op FvD, dan weet je ook hoe laat het is en waar de VVD echt staat inzake Rusland-Oekraine (dus backstage, niet voor de buhne).
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:35:36 #283
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_219414781
quote:

quote:

[..]
quote:

[..]
Dus als Yesilgoz dat doet is het goed maar Jetten moet die stap wel zetten?

quote:

[..]

En GL/PvdA moet ook een stap zetten.

Ik weet echt niet meer waar je eigenlijk voor staat en wat je nou werkelijk vindt? Want nu lijkt het meer een VVD-propagandakanaal op FOK!
pi_219414800
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Jetten en Bontebal gaan niet in een zelfmoord kabinet zitten dat het een jaar volhoudt en Yesilgoz en Eerdmans met de zetels vandoor laat gaan. En het vertrouwen in D66 en CDA voor eeuwig schaadt.

Yesilgoz speelt het hard, ik vrees dat het nieuwe verkiezingen worden. Er zou een optie met VVD-PVV-Ja21 + gedoogsteun van BBB, SGP, FvD en CU kunnen maar dat heeft 74 zetels. En leden zoals @Hanca zullen dit niet willen bij het CU.
pi_219414817
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:40 schreef OmniRocket het volgende:
Het is zeer onwaarschijnlijk, maar waarom geen PVDA/GL, D66, CDA, VVD, JA21?

Ga gewoon praten om eruit te komen.
Sommige punten zal je moeten laten varen en andere niet.

Maar dat willen ze niet omdat ze bang zijn kiezers te verliezen.
Dit zou ik dus ook willen. En alle partijen op Yesilgoz na.

Echt een hekel gekregen aan vvd'ers. Yesilgoz heeft de halve zomer met een B artiest ruzie lopen maken, die B artiest is met de dood bedreigd en vervolgens er toch op stemmen uit gemakzucht en door een sterke media campagne van VI (Derksen, Gijp) en andere media.

Bij de PVV kan je nog het excuus hebben. Ja die mensen zijn dom en trappen er elke keer in omdat ze een beperking hebben of laagbegaafd zijn. Wat is het excuus bij de VVD? De HRA?
pi_219414839
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:40 schreef Adonis.Nieuwbouw het volgende:
Dit zou ik dus ook willen. En alle partijen op Yesilgoz na.
De VVD is niet Yesilgoz, en vice versa.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:45:42 #287
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219414861
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:35 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
[..]
[..]
Dus als Yesilgoz dat doet is het goed maar Jetten moet die stap wel zetten?
[..]
En GL/PvdA moet ook een stap zetten.

Ik weet echt niet meer waar je eigenlijk voor staat en wat je nou werkelijk vindt? Want nu lijkt het meer een VVD-propagandakanaal op FOK!
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:12 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Waarom moet D66 wl een stap zetten eigenlijk en de VVD niet? :?
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
En waarom moet GLPvdA wl een stap zetten en de VVD niet? :?
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:16 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat Yesilgz niet beweegt is volkmen logisch (waarom zouden ze tenzij ze de premier mogen leveren?), dat de rest niet beweegt is belchelijk.. 8)7 _O- :W
GMTA :D
pi_219414864
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:45 schreef miss_sly het volgende:
Het verbaast mij dat een politicus van een partij van 4 zetels wordt uitgenodigd bij een NPO programma waarvan de politicus vorige week op Twitter hun collega's heeft lopen framen en hun leven onzeker heeft gemaakt.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:46:37 #289
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219414868
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Het heeft er toch echt alle schijn van.
Huilen dan.
pi_219414875
quote:
Voor minder dan het premierschap zou ik het niet doen als ik Yesilgz was.
De premier van Nederland met 21 zetels. :D
pi_219414912
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
JA21 is best acceptabel voor D66, trap niet in het VVD-frame.
Het probleem zit hem voor D66 in als ze met Ja21 gaan dat PvdA/GL zich niet coperatief gaat opstellen. Dan kun alle D66 speerpunten als stikstof, klimaatbeleid en woningbouw in de ijskast. Dan krijgtde nieuwe fusiepartij bij volgende verkiezingen er veel zetels bij ten koste van D66.
pi_219414940
quote:

[..]
En de VVD heeft natuurlijk geen budget meer voor een campagne. Maar ze zullen niet de enige zijn. Verder zal alleen Geert zin hebben in nieuwe verkiezingen, want die is elke dag campagne gewend.
  vrijdag 5 december 2025 @ 11:56:42 #293
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414960
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:52 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het probleem zit hem voor D66 in als ze met Ja21 gaan dat PvdA/GL zich niet coperatief gaat opstellen. Dan kun alle D66 speerpunten als stikstof, klimaatbeleid en woningbouw in de ijskast. Dan krijgtde nieuwe fusiepartij bij volgende verkiezingen er veel zetels bij ten koste van D66.
De VVD heeft een blokkade gelegd op GLPvdA, die willen onder geen beding in een regering met PvdAGL omdat negers. Zo'n blokkade op JA21 bestaat er niet vanuit D66. Hadden Eerdmans en co 22 zetels gehaald dan was een kabinet PvdAGL, D66, CDA, JA21 prima mogelijk geweest en nu zou een kabinet D66/JA21/CDA/PvdAGL/CU ook niet uitgesloten zijn, al wil Eerdmans dat niet.

D66 wil niet als enige linksprogressieve partij in een regering tegen 3 rechtsconservatieve partijen moeten opboksen, maar op de partij JA21 als zodanig ligt wat D66 betreft geen blokkade.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219414982
quote:

[..]
Bekijk deze YouTube-video
pi_219414997
quote:

[..]
Dat wordt een enkeltje goelag.
pi_219415038
quote:

[..]
Ze heeft de kiezer niks beloofd.

Eerst begon ze haar ruzie met Douwe Bob op Twitter waarna die met de dood bedreigd werd, toen had ze een campagne van stem dan maar D66, Ja21, CDA, maar niet Timmermans. Vervolgens had ze een campagne van stem dan maar Brekelmans, Karremans of Bente Becker.

Bij de VVD doen ze maar wat. Daarom is een kwart van de leden ook vertrokken. En stevent het land af op een hoge begrotingstekort. Maar heey leuk die HRA, zeker als je huis onder water komt te staan en bedrijven omvallen.
pi_219415049
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
GMTA :D
De laatste keer dat ik keek had D66/CDA de VVD nodig om tot een stabiele coalitie te komen.
Wat is er in de tussentijd veranderd?

"Ja we hebben je nodig maar nee wij zetten niet de eerste stap hoor."
Wat is dat? Playing hard to get? :')
pi_219415101
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 11:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Als de VVD niet Yesilgoz was hadden ze haar na Douwe Bob eruit gegooid.
pi_219415122
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 12:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
De laatste keer dat ik keek had D66/CDA de VVD nodig om tot een stabiele coalitie te komen.
Wat is er in de tussentijd veranderd?

"Ja we hebben je nodig maar nee wij zetten niet de eerste stap hoor."
Wat is dat? Playing hard to get? :')
Voor uitzicht op een werkbare situatie in beide Kamers rond stikstof zijn zowel PvdA/GL als de VVD nodig, niet enkel de VVD.

Zonder dat zijn ze op elk terrein vleugellam. Want de PVV gaat de lastige zaken echt niet dragen en de BBB ook niet.
pi_219415127
En dicht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')