abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:11:07 #176
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219413954
Het nieuwe frame van de domrechtse roeptoeters is nu dat GLPvdA uit naam van het landsbelang een minderheidskabinet VVV/D66/CDA gedoogsteun moet gaan geven.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:12:35 #177
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219413964
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:11 schreef -XOR- het volgende:
Het nieuwe frame van de domrechtse roeptoeters is nu dat GLPvdA uit naam van het landsbelang een minderheidskabinet VVV/D66/CDA gedoogsteun moet gaan geven.
Niet gewaagd is niet gewonnen.

En je kunt de landsbelang-kaart zo mooi doorspelen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219413978
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Mooi. Dan is het dus niet op inhoud dat JA21 en D66 niet kunnen praten.
Niet alleen met 3 conservatieve partijen is natuurlijk wel inhoud.

De meerderheidsoptie met VVD en JA21 lijkt wel echt stevig uitgesloten. Ik denk dat er 2 opties zijn: alle 5 samen, of een minderheidscoalitie, waarbij het me niet eens zou verbazen als het een tweepartijenkabinet zou worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:16:01 #179
5428 crew  miss_sly
pi_219413995
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

De meerderheidsoptie met VVD en JA21 lijkt wel echt stevig uitgesloten. Ik denk dat er 2 opties zijn: alle 5 samen, of een minderheidscoalitie, waarbij het me niet eens zou verbazen als het een tweepartijenkabinet zou worden.
Ik zat ook aan die twee opties te denken.
Maar vooral de tweede: hoe zien we dat dan? Gaan die iets voor elkaar krijgen? Gaan andere partijen niet iets terugwillen voor hun steun voor bepaalde plannen? En is dat werkbaar?

Het nadeel van die 5 partijen is dat VVD er één van is en onder Yesilgöz is de stekker eruit trekken omdat ze denkt ineens op 25 zetels te staan als er weer gestemd gaat worden een reëel risico.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:16:04 #180
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219413997
Het is ook prima om op basis van praktische, ideologische, of principiële gronden weinig te zien in een samenwerking met partij A of B. Maar partijen op basis van compleet verzonnen gelegenheidsargumenten - die je ook niet kan uitleggen wanneer ernaar gevraagd wordt - uitsluiten en dan doen alsof je handelt vanuit het landsbelang is gewoon triest.
Huilen dan.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:16:46 #181
236264 crew  capricia
pi_219414004
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Niet gewaagd is niet gewonnen. En je kunt de landsbelang-kaart zo mooi doorspelen.
Eens. Die landsbelang-kaart kun je inmiddels op bijna iedere serieuze partij plakken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219414012
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

De meerderheidsoptie met VVD en JA21 lijkt wel echt stevig uitgesloten. Ik denk dat er 2 opties zijn: alle 5 samen, of een minderheidscoalitie, waarbij ik me niet eens zou verbazen als het een tweepartijenkabinet zou worden.
De grote vraag is dat wel of die niet al bij de regeringsverklaring sneuvelen want ze hebben toch de steun van VVD en eigenlijk ook GLPvdA nodig om überhaupt te kunnen starten.

Als dit zo verder gaat zie ik nog maar 2 mogelijkheden: heel veel tijd kopen (tot na de gemeenteraadsverkiezingen) of al heel snel weer naar de stembus.

Want als de VVD het loopgraaf niet uit komt, gaat het nergens heen. Het is natuurlijk een illusie van (radicaal) rechts te veronderstellen dat ze eerst het beleid naar rechts trekken en vervolgens naar GLPvdA kijken voor alle plannen waar de BBB niet aan mee wil doen in de EK. Daar valt voor GL PvdA namelijk helemaal niets te halen.
pi_219414021
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:11 schreef -XOR- het volgende:
Roeptoeters die vervolgens weer woest gaan worden als GL/PvdA er in zo'n geval weer van alles weet te slepen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219414041
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De grote vraag is dat wel of die niet al bij de regeringsverklaring sneuvelen want ze hebben toch de steun van VVD en eigenlijk ook GLPvdA nodig om überhaupt te kunnen starten.
Denk niet dat GLPvdA dit blokkeert, bij de VVD kijk ik nergens meer van op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:20:20 #185
236264 crew  capricia
pi_219414048
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gedoogconstructies zijn nog mogelijk.
Maar dat ziet GL-Pvda ook niet zitten.

Misschien moet D66 dan maar duidelijk maken of ze JA21 nu wel of niet officieel uitsluiten. Want als ze dat niet doen, is dat de enige weg die open ligt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:21:07 #186
5428 crew  miss_sly
pi_219414051
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Misschien moet D66 dan maar duidelijk maken of ze JA21 nu wel of niet officieel uitsluiten. Want als ze dat niet doen, is dat de enige weg die open ligt.
D66 heeft al duidelijk gemaakt dat ze JA21 niet uitsluiten, alleen in een bepaalde setting waarin zij de meest linkse partij zijn, terwijl ze niet eens links zijn.
pi_219414066
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:18 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Roeptoeters die vervolgens weer woest gaan worden als GL/PvdA er in zo'n geval weer van alles weet te slepen.
Als je GL PvdA analyseert weet je dat er helemaal geen belang is om vanuit de oppositie bij te sturen. De kiezer heeft de afgelopen verkiezingen laten zien dat ze dan liever op andere partijen stemmen en bovendien cultureel conservatisme belangrijker vinden van sociaal economisch progressief beleid (hoewel daar wel een meerderheid voor is). Als GL PvdA iets wil is deelnemen aan een kabinet dat relatief streng is op asiel maar waar hun naam niet perse aan hangt en vervolgens ook sociaal economisch iets voor de doelgroep kan betekenen eigenlijk ideaal omdat ze dan weer de bestuurdersverantwoordelijkheid kaart kunnen spelen.
pi_219414067
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Toevallig een JA21-stemmer?
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:22:48 #189
5428 crew  miss_sly
pi_219414069
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:17 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Als dit zo verder gaat zie ik nog maar 2 mogelijkheden: heel veel tijd kopen (tot na de gemeenteraadsverkiezingen) of al heel snel weer naar de stembus.

Want als de VVD het loopgraaf niet uit komt, gaat het nergens heen. Het is natuurlijk een illusie van (radicaal) rechts te veronderstellen dat ze eerst het beleid naar rechts trekken en vervolgens naar GLPvdA kijken voor alle plannen waar de BBB niet aan mee wil doen in de EK. Daar valt voor GL PvdA namelijk helemaal niets te halen.
Toch denk ik dat in het geval van snel weer naar de stembus het tussenverslag, de positieve reacties en dan alsnog de weigering van Yesilgöz om te praten met GL/PvdA wel eens tegen VVD zou kunnen werken. Het tussenverslag werd ook in de samenleving behoorlijk breed positief ontvangen. Best kans dat meer mensen dan D66 en CDA gaan stemmen om te maken dat ze meer zetels krijgen. En met Klaver wellicht ook weer een aantal zetels erbij voor GL/PvdA. Ik weet niet of het een verstandig risico is om te nemen als VVD.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:25:09 #190
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414077
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Toch denk ik dat in het geval van snel weer naar de stembus het tussenverslag, de positieve reacties en dan alsnog de weigering van Yesilgöz om te praten met GL/PvdA wel eens tegen VVD zou kunnen werken. Het tussenverslag werd ook in de samenleving behoorlijk breed positief ontvangen. Best kans dat meer mensen dan D66 en CDA gaan stemmen om te maken dat ze meer zetels krijgen. En met Klaver wellicht ook weer een aantal zetels erbij voor GL/PvdA. Ik weet niet of het een verstandig risico is om te nemen als VVD.
Help mij even, ik ben de afgelopen dagen iets wat afwezig geweest qua nieuws inname, maar waar heb jij dat gehoord of vernomen?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 10:25:36 #191
5428 crew  miss_sly
pi_219414080
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Help mij even, ik ben de afgelopen dagen iets wat afwezig geweest qua nieuws inname, maar waar heb jij dat gehoord of vernomen?
In mijn dromen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:25:56 #192
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414086
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
In mijn dromen.
Dat zou best eens kunnen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219414093
quote:

[..]
De VVD zit in een fuik waar ze niet meer uit komen en die fuik is dat Nederland rechtser is geworden. Wat alleen niet vergeten moet worden is dat dat vooral cultureel conservatisme is maar dat Nederland sociaal economisch nog steeds progressief is. En D66 en het CDA hebben het spel politiek goed gespeeld door én een agenda neer te leggen waarbij bepaalde problemen echt aangepakt worden (stikstof e.d.) én tegelijkertijd ook best een stap te zetten op asiel zodat het progressieve deel van de VVD achterban daar ook prima mee kan leven. Daarmee loopt Yesilgoz het risico daar nog meer stemmen kwijt te raken terwijl het conservatieve deel niet veel verder toe zal nemen (hoogstens een deel van Ja21) omdat de rest zo radicaal is dat ze in reptielen e.d. geloven _O-
pi_219414104
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:25 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
o.a. RTL heeft daar onderzoek naar gedaan en zelfs de VVD achterban was best positief over deze agenda. Geldt ook voor de middenpartijen en GL PvdA achterban. Best wat op- en aanmerkingen ongetwijfeld maar zeker niet zo extreem als Yesilgoz die opnieuw wil beginnen _O-
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:28:57 #195
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219414111
quote:

[..]
Ook een dikke kans dat de rechtse stemmer van VVD uitwijkt naar PVV en JA21, die groep die alleen op VVD stemde vanwege de belofte niet met GLPvdA in zee te gaan zijn in principe kast-PVV'ers.

Maar goed, voor nieuwe verkiezingen is het nog veel te vroeg.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:31:18 #196
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414132
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:28 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
o.a. RTL heeft daar onderzoek naar gedaan en zelfs de VVD achterban was best positief over deze agenda. Geldt ook voor de middenpartijen en GL PvdA achterban. Best wat op- en aanmerkingen ongetwijfeld maar zeker niet zo extreem als Yesilgoz die opnieuw wil beginnen _O-
Een poll? Kan hem niet vinden zo snel, maar ik geloof je.
Wel vreemd dat er dan niet veel meer gestemd is op deze partijen als de kiezer dit graag ziet. Mijn gevoel zegt dat de mensen in de poll niet representatief zijn voor de rest van Nederland. Want anders was de uitslag ook anders geweest.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:31:43 #197
131800 Tarado
capô de fusca
pi_219414136
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ook een dikke kans dat de rechtse stemmer van VVD uitwijkt naar PVV en JA21, die groep die alleen op VVD stemde vanwege de belofte niet met GLPvdA in zee te gaan zijn in principe kast-PVV'ers.

En mocht dat zo zijn, dan heeft het wel geholpen, dus is er ook een kans dat VVD juist groter wordt.
pi_219414139
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 10:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dat kan snel gaan. De PVV roept al dat ze een poging willen doen als dit niet lukt maar dat is zonder D66,CDA en GLPvdA en alle linkse partijen ook kansloos. Zelfs als de VVD haar guurrechtse pet weer uit de kast haalt.

Als die illusie meteen of anders na een week doorgeprikt wordt is er helemaal niets mogelijk zolang niemand beweegt. Blijft over wachten totdat de tijd zijn werk doet (na de GR verkiezingen) of naar de stembus.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:32:28 #199
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219414141
dubbel
Huilen dan.
  vrijdag 5 december 2025 @ 10:32:36 #200
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219414142
En inderdaad. Als Jetten niet tot een formatie komt, moet de nr 2 het gaan proberen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')