abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219412030
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
De media vragen ook niet door naar wat de VVD zo afschuwelijk vind in het partijprogramma van GL/PvdA.
Het is populisme...... iets roepen wat de kiezers willen horen, de sentimenten opkloppen..... en idd het is gelukt zo zetels binnen te slepen.
Er zit veel electoraat aan de rechterzijde. Veel zetels te winnen maar ook te verliezen. Ze moeten daar ergens schipperen. En genoeg kapers op de kust op rechts. Dus ze kunnen niet te veel naar links opschuiven.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219412034
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Yeşilgöz houdt hem veel minder stevig vast dan hij haar.

En zo heb ik dat altijd wel begrepen.
Dat is niet het beeld wat ze hebben gecreëerd. Zij en Eerdmans hebben afgelopen week nog geluncht samen, op een plek met veel pers begreep ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219412080
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is niet het beeld wat ze hebben gecreëerd. Zij en Eerdmans hebben afgelopen week nog geluncht samen, op een plek met veel pers begreep ik.
Ja, hoe toevallig.
pi_219412190
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Er zit veel electoraat aan de rechterzijde. Veel zetels te winnen maar ook te verliezen. Ze moeten daar ergens schipperen. En genoeg kapers op de kust op rechts. Dus ze kunnen niet te veel naar links opschuiven.
Ik heb nog steeds een beetje moeite met de definities over het electoraat over 'rechts' of ' links'.
Progressief of conservatief is wat duidelijker meer met met die keuzes.

Voor mij is nu de rechtse kiezer een buitenlanderhater, een heel duidelijke xenofoob met fascistisch gedachtegoed.
pi_219412234
Nou, het lukt niet met D66.
Dus hup, nu is de PVV aan de beurt om het te proberen.

Misschien werkt die druk wel op Jetten.
pi_219412270
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:

Als het D66 niet lukt lijkt me dat er nieuwe verkiezingen zullen moeten komen. PVV kunnen we verder negeren, als mensen hun stem willen weggooien mogen ze dat zelf weten maar daar hoeft de rest van Nederland geen boodschap aan te hebben.
Sowieso belachelijk dat PVV nog niet verboden is, het is niet eens een partij gezien het alleen Wilders en een zooitje verstandelijk beperkten zijn.
  donderdag 4 december 2025 @ 23:44:22 #107
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219412282
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:

Nee, de PVV is absoluut nog niet ad beurt. Er is nog geen eindverslag.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als het D66 niet lukt lijkt me dat er nieuwe verkiezingen zullen moeten komen. PVV kunnen we verder negeren, als mensen hun stem willen weggooien mogen ze dat zelf weten maar daar hoeft de rest van Nederland geen boodschap aan te hebben.
Sowieso belachelijk dat PVV nog niet verboden is, het is niet eens een partij gezien het alleen Wilders en een zooitje verstandelijk beperkten zijn.
Nee, nieuwe verkiezingen zijn nog lang niet ad orde, if ever. Zo werkt de NL-politiek niet.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219412290
Jetten moet nog even erkennen dat hij het niet kan..formeren.
Pijnlijk voor hem.
pi_219412296
RTL 27 augustus jl
quote:
Na de chaos in Den Haag afgelopen week, is bijna iedereen het vertrouwen in de landelijke politiek verloren. Dat was in de afgelopen maanden al gezakt naar een dieptepunt (19 procent) maar zelfs na de val van het kabinet-Schoof in juni was het vertrouwen nog een stuk hoger dan het nu is: 4 procent.
Ik hoorde bij die 96 % .
Toch is het uitkijken met dat wanvertrouwen van de democratie. Nog steeds overal ter wereld zijn er mensen met een grote bek die het volk weet onwijs te maken dat hij het allemaal radicaal veel beter kan doen.
En.... dan steeds meer macht naar zich toetrekken. Zo wordt het land een dictatuur.
Dit allemaal met de nationale vlag in de hand.
  donderdag 4 december 2025 @ 23:59:07 #110
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219412308
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:48 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Jetten moet nog even erkennen dat hij het niet kan..formeren.
Pijnlijk voor hem.
Pijnlijker voor jou aangezien je openlijk uitblaat er werkelijk helemaal niets van te snappen.

Maar you do you.
pi_219412310
Een formatiepoging van Wilders ?
Ik dacht dat een meerderheid van de Tweede Kamer niet meer de reltrapper Wilders in de regering wilde hebben.
HIj kan nooit verder komen dan een minderheidskabinet van PVV, Ja21, FvD... dus nog 42 zetels.
En dan nog is het mogelijk dat een van die aanhangwagentjes de man door heeft en niet meegaat

Dan nr 3 in de lijst: Een formatiepoging van de VVD.... als die van D66 en CDA mislukt is door de VVD?
Dat wordt ook niks. ... Dan een poging van GL/PvdA... die krijgt wel D66 en CDA mee voor een minderheidskabinet
pi_219412320
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:00 schreef Bluesdude het volgende:
Ik dacht dat een meerderheid van de Tweede Kamer niet meer de reltrapper Wilders in de regering wilde hebben.
HIj kan nooit verder komen dan een minderheidskabinet van PVV, Ja21, FvD... dus nog 42 zetels.
En dan nog is het mogelijk dat een van die aanhangwagentjes de man door heeft en niet meegaat

Dan nr 3 in de lijst: Een formatiepoging van de VVD.... als die van D66 en CDA mislukt is door de VVD?
Dat wordt ook niks. ... Dan een poging van GL/PvdA... die krijgt wel D66 en CDA mee voor een minderheidskabinet
Zul je zien hoe snel Jetten onder druk vloeibaar wordt. Als de formatie naar de volgende gaat.
pi_219412352
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar van de VVD geloof ik dat niet zo, dat die zo innig zijn.
Zolang GL-PvdA maar niet mee doet in het kabinet waar zij in deelnemen. Dat is alles.
Maar zolang men dat volhoudt en ook zelf geen gedoogrol wil op onderdelen (wat als men echt niet in een kabinet wil met PvdA-GL een logische optie voor de VVD zou zijn) blokkeert men in wezen wel iedere optie behalve die van Dilan.

Er is echt 0 reden voor PvdA/GL om een kabinet waarvan 1 partij ze op niet inhoudelijk grond uitsluit en die niet eens met ze wil praten vervolgens bij moeilijke zaken te gaan steunen. Die goodwill is dan compleet weg.

We hebben net gezien wat er met landsbestuur gebeurt als de gunfactor ontbreekt.

Accepteer dan ook de gevolgen van de keuze als VVD om niet samen in een normaal meerdeheidkabinet te zitten, namelijk het mogelijk maken van een minderheidskabinet. Dat zou dan zonder zowel VVD als PvdA/GL moeten om werkbaar te zijn.
pi_219412366
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Zul je zien hoe snel Jetten onder druk vloeibaar wordt. Als de formatie naar de volgende gaat.
De volgende....Je bedoelt de PVV.... dat is weer zo'n ontwrichting van de politiek.
Maar... er is ook een kans dat CDA en D66 vanwege het landsbelang de arrogantie van de VVD belonen en Ja21 meenemen
pi_219412402
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 23:44 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nee, de PVV is absoluut nog niet ad beurt. Er is nog geen eindverslag.
[..]
Nee, nieuwe verkiezingen zijn nog lang niet ad orde, if ever. Zo werkt de NL-politiek niet.
Wat zie je verder als mogelijkheden dan? PVV kan sowieso geen meerderheid krijgen, heeft al helemaal niet de mogelijkheid iets in een minderheidskabinet gedaan te krijgen. Ze konden niet eens iets bereiken op hun enige issue in een meerderheidskabinet.

Na PVV is het aan VVD die hebben maar een mogelijke toch ook kansloze optie.
Dan Pvd, die zullen met de huidige uitslag bijna geen andere optie hebben om te proberen wat D66 dan blijkbaar niet lukt. Tja dan blijft er weinig over.

Ik heb werkelijk geen idee welke combinatie je als kansrijk ziet als D66 het niet lukt.
pi_219412433
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:00 schreef Bluesdude het volgende:

Zo werkt formeren in Nederland niet. Het is niet zo dat als de grootste partij er even niet uitkomt de opdracht naar de een na grootste gaat.

Een Kamermeerdeheid bepaalt het proces, dus hoe lang er in een eventuele volgende fase wordt verder gepraat, onder wiens leiding, met welke opdracht etc.
pi_219412457
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:04 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Maar zolang men dat volhoudt en ook zelf geen gedoogrol wil op onderdelen (wat als men echt niet in een kabinet wil met PvdA-GL een logische optie voor de VVD zou zijn) blokkeert men in wezen wel iedere optie behalve die van Dilan.

Er is echt 0 reden voor PvdA/GL om een kabinet waarvan 1 partij ze op niet inhoudelijk grond uitsluit en die niet eens met ze wil praten vervolgens bij moeilijke zaken te gaan steunen. Die goodwill is dan compleet weg.

We hebben net gezien wat er met landsbestuur gebeurt als de gunfactor ontbreekt.

Accepteer dan ook de gevolgen van de keuze als VVD om niet samen in een normaal meerdeheidkabinet te zitten, namelijk het mogelijk maken van een minderheidskabinet. Dat zou dan zonder zowel VVD als PvdA/GL moeten om werkbaar te zijn.
Al die partijen blockeren zelf ook steeds van alles. Niet met PVV niet met Forum voor Democratie. Heel moeilijk maken hun het zelf.
pi_219412464
Was ook een mogelijkheid zonder vvd?
  vrijdag 5 december 2025 @ 00:17:51 #119
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219412470
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:14 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Was ook een mogelijkheid zonder vvd?
Wat was ook alweer de mogelijkheid mét VVD?
pi_219412473
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Al die partijen blockeren zelf ook steeds van alles. Niet met PVV niet met Forum voor Democratie. Heel moeilijk maken hun het zelf.
Zou het kunnen, ik zeg maar wat, dat met Wilders niet valt te regeren? Niet door VVD, niet door het CDA en niet door PVDA.

In 2004 liep hij weg uit de coalitie vanwege Turkije, in 2012 omdat hij niet zijn zin kreeg tijdens een economische crisis en in 2025 omdat hij niks voor elkaar kreeg.

Stel je eens voor dat Wilders de grootste was geworden in 2017 of 2021. Hadden we dan ook tienduizenden doden omdat hij corona wel vindt meevallen?

Populisten lopen altijd weg voor verantwoordelijkheid. Zelfs als Rusland MH17 neerschiet, dan staat Wilders vrolijk een paar jaar later in de Doema!
pi_219412482
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
De volgende....Je bedoelt de PVV.... dat is weer zo'n ontwrichting van de politiek.
Maar... er is ook een kans dat CDA en D66 vanwege het landsbelang de arrogantie van de VVD belonen en Ja21 meenemen
Dat is het einde van Jetten dan. Dat kabinet houdt het een jaar vol en de kiezer zal net als bij PVDA nooit meer D66 vertrouwen. Dan nog eerder Wilders met Klopkoek voorop en 50 zetels minimaal voor hem
pi_219412483
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:20 schreef Adonis.Nieuwbouw het volgende:

[..]
Zou het kunnen, ik zeg maar wat, dat met Wilders niet valt te regeren? Niet door VVD, niet door het CDA en niet door PVDA.

In 2004 liep hij weg uit de coalitie vanwege Turkije, in 2012 omdat hij niet zijn zin kreeg tijdens een economische crisis en in 2025 omdat hij niks voor elkaar kreeg.

Stel je eens voor dat Wilders de grootste was geworden in 2017 of 2021. Hadden we dan ook tienduizenden doden omdat hij corona wel vindt meevallen?

Populisten lopen altijd weg voor verantwoordelijkheid. Zelfs als Rusland MH17 neerschiet, dan staat Wilders vrolijk een paar jaar later in de Doema!
Vvd heeft meeste kapotte kabinetten. Laten om nareis op nareis de boel vallen.
  vrijdag 5 december 2025 @ 00:31:40 #123
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219412499
VVD wegzetten als blokkeerpartij. Kunnen ze nog wat zetels omlaag.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219412506
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:31 schreef Niels0Kurovski het volgende:
VVD wegzetten als blokkeerpartij. Kunnen ze nog wat zetels omlaag.
VVD heeft van oorsprong een optimistische inslag, laat maar zien dan.
pi_219412510
Milolaathetlukken is Robs topartiest

tiktok
pi_219412511
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 00:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Vvd heeft meeste kapotte kabinetten. Laten om nareis op nareis de boel vallen.
Het ene sluit het andere niet uit. Wilders is niet zomaar een ex vvd'er en stemt economisch bijna altijd met de vvd mee
pi_219412588
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:01 schreef Elan het volgende:

[..]
Is geen optie want VVD wil dat absoluut niet.
Is nog te vroeg in de formatie om het geen optie te vinden. Het kan nog een optie gaan worden.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 5 december 2025 @ 07:00:15 #128
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219412829
De VVD staat zo'n beetje aan de wieg van alle problemen die we in Nederland kennen; immigratie, islamisering, woningcrisis, stikstofcrisis, wachtlijsten in de zorg. En genoeg sukkels die denken dat de VVD die problemen ook weer gaat oplossen.
Blaf me vol
  vrijdag 5 december 2025 @ 07:38:18 #129
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219412951
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:00 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
De VVD staat zo'n beetje aan de wieg van alle problemen die we in Nederland kennen; immigratie, islamisering, woningcrisis, stikstofcrisis, wachtlijsten in de zorg. En genoeg sukkels die denken dat de VVD die problemen ook weer gaat oplossen.
Een volk krijgt de leiders die het, keer op keer, verdient.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219412957
Het is zeer onwaarschijnlijk, maar waarom geen PVDA/GL, D66, CDA, VVD, JA21?

Ga gewoon praten om eruit te komen.
Sommige punten zal je moeten laten varen en andere niet.

Maar dat willen ze niet omdat ze bang zijn kiezers te verliezen.
pi_219412974
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:00 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Men verwijt de VVD dan wel dédain, maar daar doe je op deze manier natuurlijk zelf ook aan mee.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 07:52:21 #132
5428 crew  miss_sly
pi_219413002
quote:
9s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:38 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een volk krijgt de leiders die het, keer op keer, verdient.
Ik ben niet ‘het volk’ waar Wilders naar verwijst, maar ik ben ook niet de ‘een volk’ waar jouw bericht naar verwijst :{w
  vrijdag 5 december 2025 @ 07:58:43 #133
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219413034
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben niet ‘het volk’ waar Wilders naar verwijst, maar ik ben ook niet de ‘een volk’ waar jouw bericht naar verwijst :{w
Ondertussen zitten jij en ik wel met dit soort bestuurders opgescheept. Voor zover je ze 'bestuurders' mag noemen gezien het potje dat ze van ongeveer alle belangrijke politieke onderwerpen maken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:07:07 #134
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219413072
3 weken formeren en men noemt het al chaos en onkunde..
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:08:04 #135
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_219413074
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:16:22 #136
5428 crew  miss_sly
pi_219413107
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 december 2025 07:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ondertussen zitten jij en ik wel met dit soort bestuurders opgescheept. Voor zover je ze 'bestuurders' mag noemen gezien het potje dat ze van ongeveer alle belangrijke politieke onderwerpen maken.
We zitten er wel mee opgescheept, maar niet omdat we ze verdienen.
pi_219413112
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:07 schreef Nebelwerfer het volgende:
3 weken formeren en men noemt het al chaos en onkunde..
Vaak mensen die verwachten dat aangeschoven partijen wel even bij het kruisje zou tekenen.
pi_219413141
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:17 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Vaak mensen die verwachten dat aangeschoven partijen wel even bij het kruisje zou tekenen.
Eerder mensen die denken dat politici in de kamer zitten om inhoudelijke redenen, dat ze wat willen bereiken en dat ze daarom bereid zijn om met elkaar te praten.

Je kunt wat we nu zien best een chaos noemen. Ik kan me niet herinneren dat een informateur ooit heeft geroepen dat hij geen idee heeft wat de volgende stap is. En nu was dat eigenlijk al het geval bij Koolmees, die daarom een noodgreep deed die bij Kok I voor het laatst werd uitgevoerd.

En nu doet Buma iets wat volgens mij nog nooit is gedaan, een stel partijen samen zetten met eigenlijk als opdracht "schrijven jullie het verslag van de informateur maar eens, ik heb namelijk geen idee wat de volgende stap is".

Twee noodgrepen binnen 2 weken in een formatie, dat kun je best chaos noemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:33:10 #139
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219413161
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:17 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Als je over Wilders begint omdat Jetten gefaald zou hebben dan is het vooral wensdenken hoor.
pi_219413175
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eerder mensen die denken dat politici in de kamer zitten om inhoudelijke redenen, dat ze wat willen bereiken en dat ze daarom bereid zijn om met elkaar te praten.

Je kunt wat we nu zien best een chaos noemen. Ik kan me niet herinneren dat een informateur ooit heeft geroepen dat hij geen idee heeft wat de volgende stap is. En nu was dat eigenlijk al het geval bij Koolmees, die daarom een noodgreep deed die bij Kok I voor het laatst werd uitgevoerd.

En nu doet Buma iets wat volgens mij nog nooit is gedaan, een stel partijen samen zetten met eigenlijk als opdracht "schrijven jullie het verslag van de informateur maar eens, ik heb namelijk geen idee wat de volgende stap is".

Joh, de formatie is net 3 weken bezig.

Het is gewoon te vroeg voor partijen om water bij de wijn te doen, over hun schaduw te springen etc.

Laat Buma het maar teruggeven, kan de PVV het proberen, en ergens midden januari doen we een nieuwe poging met de midden partijen.
pi_219413193
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:36 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Het is gewoon te vroeg voor partijen om water bij de wijn te doen, over hun schaduw te springen etc.

Laat Buma het maar teruggeven, kan de PVV het proberen, en ergens midden januari doen we een nieuwe poging met de midden partijen.
Wijs eens een formatie in de afgelopen 30 jaar aan waarbij er meer dan een maand na de verkiezingen nog geen partijen bij elkaar zaten om inhoudelijk met elkaar te praten.

Die zijn er niet. "Het is pas 3 weken bezig, te vroeg om water bij de wijn te doen" is gewoon onwaar. Nog nooit was de formatie zo lang bezig met alleen partijen bij elkaar krijgen als nu, dit deel duurt nu extreem lang en niet 'nog maar 3 weken'.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:40:55 #142
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219413205
quote:

[..]

Ik denk dat elke formatie uniek is. En noodgrepen? Buma moet doen wat er nodig is om tot resultaten te komen. Met deze versnippering en een hoofdrolspeelster die maar centraalrechts blijft roepen ipv inhoudelijk te worden vergt weer andere dingen, dan 2 of 3 partijen die bereid zijn met elkaar in gesprek te gaan.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:45:04 #143
5428 crew  miss_sly
pi_219413233
quote:

[..]

Ik ben het met je eens.
Ik denk echter dat veel mensen die 'chaos' roepen dat vooral doen om het Jetten en D66 in de schoenen te schuiven. Dat is het pure kwaad, dus hoe eerder je die met pek en veren weg kunt jagen, hoe beter.

Zo zat Keijzer gisteren bij Pauw & de Wit ook te meesmuilen over hoe Jetten en Bontenbal het al een tijd hebben hoe zij wel fatsoenlijk politiek zouden bedrijven en dat ze daarmee wel snel een coalitie zouden smeden. "Nou, dat lukt ze dus niet".

Volgens mij hebben Jetten en Bontenbal overigens beide nooit gezegd dat ze dat wel even en snel zouden doen. Wel het deel van fatsoen en volgens mij houden ze zich daar beide nog steeds aan.
  vrijdag 5 december 2025 @ 08:45:07 #144
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_219413234
Het verbaast mij vooral hoe snel de draai is gemaakt van "we zijn eruit" naar "het wordt niets meer". Of Buma is een briljant strateeg en zijn eindspel moet nog op de wagen, of hij heeft echt geen idee waar hij mee bezig is. Ik verwacht dat de VVD best bereid is om te onderhandelen, zelfs met GL/PvdA (was het niet Rutte die voorstelde dat ze maar moesten fuseren om aan de formatietafel te mogen?), maar dat moet ze wel iets opleveren, en meer dan ze nu al hebben. Voor minder dan het premierschap zou ik het niet doen als ik Yesilgöz was. En het torentje is veel wisselgeld waard, zoals we met Rutte hebben gezien.
Never explain, never apologize.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:46:08 #145
236264 crew  capricia
pi_219413238
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wijs eens een formatie in de afgelopen 30 jaar aan waarbij er meer dan een maand na de verkiezingen nog geen partijen bij elkaar zaten om inhoudelijk met elkaar te praten.

Die zijn er niet. "Het is pas 3 weken bezig, te vroeg om water bij de wijn te doen" is gewoon onwaar. Nog nooit was de formatie zo lang bezig met alleen partijen bij elkaar krijgen als nu, dit deel duurt nu extreem lang en niet 'nog maar 3 weken'.
Nou ja, de verkeerde partijen bij elkaar is helemaal een recept voor vertraging. Denk aan Rutte III.
Langst durende formatie ooit. Twee pogingen met GroenLinks. Waarna informateur Tjeenk Willink concludeerde dat een geschil over het migratiebeleid definitief een onoverkomelijk probleem opleverde.

En dus de Christen Unie aan tafel kwam. Nadat men van informateur gewisseld was.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219413258
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:40 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik denk dat elke formatie uniek is. En noodgrepen? Buma moet doen wat er nodig is om tot resultaten te komen. Met deze versnippering en een hoofdrolspeelster die maar centraalrechts blijft roepen ipv inhoudelijk te worden vergt weer andere dingen, dan 2 of 3 partijen die bereid zijn met elkaar in gesprek te gaan.
Vooral deze formatie is uniek. Elke voorgaande formatie verliep volgens een vast stramien: verkenner, die laat alle partijen langs komen, geeft een advies welke partijen bij elkaar moeten gaan zitten (altijd een meerderheid vertegenwoordigend) en vervolgens gaan die partijen binnen een week na installatie van de Kamer inhoudelijk onderhandelen. Zo uniek zou dat niet zijn.

Deze formatie is uniek omdat deze afwijkt. Inderdaad omdat er een binnen de eigen partij al meermaals ten dode opgeschreven lijsttrekker (die daarom gekke sprongen maakt) niet aan tafel wil komen. Er ligt gewoon 1 logische optie na de verkiezingen en de ervaring van alle voorgaande keren is dat die logische optie binnen 2 weken met elkaar aan tafel zit, waarbij onderhandelingen natuurlijk niet altijd lukken. Nu gebeurt dat niet en zijn er noodgrepen nodig, dat is gewoon bijzonder en dat mag je best als chaos typeren: er is namelijk nu niemand die weet wat er in het komende verslag van de informateur moet staan en welk advies hij moet geven.

"Geef maar terug aan de PVV" past niet binnen de opdracht van de informateur, die een coalitie met kans van slagen moet adviseren en in zijn gesprekken duidelijk heeft gehoord dat alles met de PVV geen kans van slagen heeft. Adviseren naar de PVV te kijken mag Buma dus niet eens.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:50:52 #147
5428 crew  miss_sly
pi_219413266
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:36 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Die partijen, die bijna allemaal (toch in ieder geval de serieuze grote(re) en kleine(re) partijen) zeiden dat het voor Nederland écht belangrijk is om zo snel mogelijk, liefst voor kerst al, een nieuw kabinet op het bordes te hebben?

Die partijen zouden allang over hun schaduw heen gestapt moeten zijn als die woorden gemeend waren.

Maar VVD bij monde van Yesilgöz kan maar niet de macht loslaten. Ze moet en zal proberen de boel te bepalen. En ook al heeft ze natuurlijk een deel van de macht in handen omdat ze ook nodig is voor een meerderheidskabinet, het is maar een deel. En de andere delen liggen bij andere partijen. Als ze werkelijk het belang van Nederland voorop heeft staan, moet ze een beetje inbinden en dan gezamenlijk proberen er iets goed van te maken. Mét GL/PvdA.

Laten ze nou alle vier als grote partijen het risico delen van afbreuk als ze het niet goed doen. Maak een goed doordacht akkoord waarbij iedereen wat toegeeft en iedereen wat claimt. Gun elkaar wat en kijk écht naar hoe Nederland verder kan.
pi_219413269
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens.
Ik denk echter dat veel mensen die 'chaos' roepen dat vooral doen om het Jetten en D66 in de schoenen te schuiven. Dat is het pure kwaad, dus hoe eerder je die met pek en veren weg kunt jagen, hoe beter.

Zo zat Keijzer gisteren bij Pauw & de Wit ook te meesmuilen over hoe Jetten en Bontenbal het al een tijd hebben hoe zij wel fatsoenlijk politiek zouden bedrijven en dat ze daarmee wel snel een coalitie zouden smeden. "Nou, dat lukt ze dus niet".

Volgens mij hebben Jetten en Bontenbal overigens beide nooit gezegd dat ze dat wel even en snel zouden doen. Wel het deel van fatsoen en volgens mij houden ze zich daar beide nog steeds aan.
Gelukkig hebben Keijzer en co. met ontfatsoenlijke politiek de Eerste Kamer zoveel rust gegeven dat ze alleen maar bezig kunnen zijn met overstappen en eigen fracties starten.
pi_219413272
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:46 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou ja, de verkeerde partijen bij elkaar is helemaal een recept voor vertraging. Denk aan Rutte III.
Langst durende formatie ooit. Twee pogingen met GroenLinks. Waarna informateur Tjeenk Willink concludeerde dat een geschil over het migratiebeleid definitief een onoverkomelijk probleem opleverde.

En dus de Christen Unie aan tafel kwam. Nadat men van informateur gewisseld was.
Nee, de achteraf verkeerde partijen bij elkaar is nuttig en voortgang. Dan kun je namelijk opties gaan afstrepen. Geen partijen bij elkaar zetten, dat is vertraging.
  Moderator vrijdag 5 december 2025 @ 08:53:20 #150
5428 crew  miss_sly
pi_219413276
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2025 08:45 schreef Lurf het volgende:
Het verbaast mij vooral hoe snel de draai is gemaakt van "we zijn eruit" naar "het wordt niets meer". Of Buma is een briljant strateeg en zijn eindspel moet nog op de wagen, of hij heeft echt geen idee waar hij mee bezig is. Ik verwacht dat de VVD best bereid is om te onderhandelen, zelfs met GL/PvdA (was het niet Rutte die voorstelde dat ze maar moesten fuseren om aan de formatietafel te mogen?), maar dat moet ze wel iets opleveren, en meer dan ze nu al hebben. Voor minder dan het premierschap zou ik het niet doen als ik Yesilgöz was. En het torentje is veel wisselgeld waard, zoals we met Rutte hebben gezien.
"We zijn eruit" heb ik nog niet gehoord, eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')