SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
Ik verwacht weinig meer dan hoe alle vorige 'vredesvoorstellen' eindigden.quote:Op dinsdag 25 november 2025 20:44 schreef Scjvb het volgende:
LIVE | Trump: ’We zijn heel dicht bij vredesdeal met Oekraïne en Rusland’
© https://www.telegraaf.nl/(...)sland/107498519.html
Een vredesdeal waarbij Poetin en Oekraïne elkaar ook nog welgemeend de hand zouden reiken [ afbeelding ][ afbeelding ] zou echt geweldig zijn, al ziet men zo'n warme handdruk tussen de beide heren niet snel gebeuren.
Eerst afwachten maar wat er van zo'n deal terechtkomt!
Kan haast niet wachten!
Tot nu toe nog wel. Heb er ook een hard hoofd in hoor, maar het kan straks zomaar anders zijn.quote:Op dinsdag 25 november 2025 20:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik verwacht weinig meer dan hoe alle vorige initiatieven voor 'vredesvoorstellen' eindigden. Veel geblaat, weinig wol.
Neen, er wordt helemaal niks gespoofed. Ze drukken het volledige GPS signaal dicht maar dat is niks nieuws. Dan moeten ze de radar nog dicht drukken en dat wordt al een stuk lastiger (dan zit je al in de terminale fase en moet je zo'n beetje op het target staan om die radar te jammen), mocht dat ze lukken dan beschikt de Kinzahl ook nog over INS die bij het mid-course traject wordt gebruikt en dat is per definitie niet te jammen. Kortom, mochten ze en de GPS en de radar jammen dan blijft INS over en dat is idd minder nauwkeurig maar komt nog steeds aardig in de buurt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:52 schreef havanagila het volgende:
Anyways. Oekraïne weet nu kinzhal raketten neer te spoofen door die krengen te laten denken dat ze in Lima rondvliegen. Scheelt weer heel wat kinderziekenhuizen en dure patriots e.d.
Definieer "de Russen" met weten dat de bevolking alleen hoort en ziet (en wil zien) wat zij krijgt voorgeschoteld met dat zij ook hun verdoemde "plek" weten van vooral niet de leiding bekritiseren. Het enige dat van waarde (b)lijkt is een verlangen naar een teloorgegane historie.quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja. Wat mij keer op keer blijft verbazen is hoeveel de Russen slikken. Het hele land naar de klote geholpen voor een oorlog die niet te winnen is, maar ze vinden het prima. Wereldmachtje spelen en internationaal aanzien prevaleren boven basale grondrechten en individuele welvaart. Zou hier onbestaanbaar zijn.
Net zoiets als dat iedereen hier wegliep met Gorbatsjov, maar dat hij in Rusland diep wordt gehaat omdat hij Ruslands aanzien heeft verkwanseld en het land in ellende zou hebben gestort.
Lol, meer dan de helft van de regio's draait nu een (groot) tekort. Wat ik post zijn alleen maar de symptomen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 16:11 schreef ExTec het volgende: Maar er is al 1 regio bekend die de premies en de doodsbonus niet meer kan betalen. Dat moet gewoon wat breder, dan houd het vanzelf op met nieuwe aanwas.
https://www.vedomosti.ru/(...)lknulis-s-defitsitomquote:The budgets of the regions (excluding municipalities) showed the total deficit for the first nine months of 2025 - it amounted to 169.2 billion rubles. against last year's surplus of 849.1 billion rubles.
Oei, hoe lang moeten wel de vredesonderhandelingen zien te traineren voordat Rusland economisch in elkaar dondert?quote:Op dinsdag 25 november 2025 20:58 schreef oheng het volgende:
[..]
Lol, meer dan de helft van de regio's draait nu een (groot) tekort. Wat ik post zijn alleen maar de symptomen.
[..]
https://www.vedomosti.ru/(...)lknulis-s-defitsitom
Een jaar of 5 slechts. Het is wensdenken dat Rusland binnen een paar maanden of zelfs een paar jaar instort.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:12 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oei, hoe lang moeten wel de vredesonderhandelingen zien te traineren voordat Rusland economisch in elkaar dondert?
Is dat een 3-daagse operatie?
Wat ook steeds meer mogelijk lijkt, naast INS mits er voldoende grondzicht is, om koers middels (AI) beeld te bepalen. De technologie daarvoor is beschikbaar.quote:Op dinsdag 25 november 2025 20:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen, er wordt helemaal niks gespoofed. Ze drukken het volledige GPS signaal dicht maar dat is niks nieuws. Dan moeten ze de radar nog dicht drukken en dat wordt al een stuk lastiger, mocht dat ze lukken dan beschikt de Kinzahl ook nog over INS die bij het mid-course traject wordt gebruikt en dat is per definitie niet te jammen. Kortom, mochten ze en de GPS en de radar jammen dan blijft INS over en dat is idd minder nauwkeurig maar komt nog steeds aardig in de buurt.
Dat lijkt me een heel realistisch tijdsbeeld van een Russische economische implosie.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een jaar of 5 slechts. Het is wensdenken dat Rusland binnen een paar maanden of zelfs een paar jaar instort.
Bovendien kunnen ze nog bij China bedelen als het echt nodig is. (edit: oh volgens mij zeg je ook zoiets) Hopen op een snelle instorting is echt zinloos. Helaas.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat lijkt me een heel realistisch tijdsbeeld van een Russische economische implosie.
Ze kunnen hun BNP nog een paar keer uithoeren in allerlei bondjes met hun vriendjes voordat de lading niet meer gedekt wordt.
En dat is nog niet eens nodig
Wat wil je weten? Ze verkopen ongeveer voor $ 240 miljoen deze maand, wat een verdubbelingvis van ~een jaar geleden. Welke prijs betaald wordt weet ik niet, aangezien export niet via de officieuze weg kan.quote:Op dinsdag 25 november 2025 13:56 schreef BennieButtfuck het volgende:
@:oheng Ben wel benieuwd naar meer nieuws wat betreft het moeten verkopen van de goudvoorraad door Rusland.
Precies. En dan hebben we het nog niet eens over de lading manschappen die ze via Peking of Noord-Korea kunnen aanspreken bij een geprolongeerd conflict.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bovendien kunnen ze nog bij China bedelen als het echt nodig is. Hopen op een snelle instorting is echt zinloos. Helaas.
Oei raak ik een gevoelige snaar? Meestal kom je achteraf met stropoppen, niet vooraf.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:12 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oei, hoe lang moeten wel de vredesonderhandelingen zien te traineren voordat Rusland economisch in elkaar dondert?
Is dat een 3-daagse operatie?
Heb je nog een filmpje van ergens in een Russisch gehucht waar ze neproebels maken van geitenstront o.i.d?quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:22 schreef oheng het volgende:
[..]
Oei raak ik een gevoelige snaar? Meestal kom je achteraf met stropoppen, niet vooraf.
Typerend bericht voor jouw niveau.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Heb je nog een filmpje van ergens in een Russisch gehucht waar ze neproebels maken van geitenstront o.i.d?
Er gingen toch wel civiele goederen de stad in?quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:36 schreef BlaZ het volgende:
Interessante video's uit Pokrovsk waar de burgers na de strijd weer de straat op durven gaan. Ongelofelijk dat er mensen een dergelijk lang beleg hebben weten uit te staan.
Zoiets duurt altijd langer dan verhoopt en in de tussentijd lopen de verliezen op. Daarom vind ik het een slechte strategie, al denk ik wel dat zij op termijn zou werken. Maar tegen welke prijs...quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:21 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Precies. En dan hebben we het nog niet eens over de lading manschappen die ze via Peking of Noord-Korea kunnen aanspreken bij een geprolongeerd conflict.
Rusland is uitstekend toegerust op een uitputtingsoorlog en de realiteit is dat kamp Oekraïne dat zeker niet is.
Ja, maar dan nog. Met dagelijkse bombardementen lijkt het me niet prettig wonen, het is maar de vraag of ze überhaupt drinkwater of electriciteit hadden of hebben. Met name personen met familie in Rusland of die op de Russen gewacht hebbenquote:Op dinsdag 25 november 2025 21:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er gingen toch wel civiele goederen de stad in?
Ik kan me daar eindeloos over opwindenquote:Op dinsdag 25 november 2025 21:36 schreef phpmystyle het volgende:
Treffende de TT.
Van Rusland verslaan in 2022 naar eindeloze smeekbedes bij Poetin tot aan het hielen likken van "daddy" Trump. Het kan soms verkeren.
Wij krijgen een college in nederigheid.
Simpel: door geen despoot aan het roer te hebben die per decreet elke hersenscheet die hij heeft in beleid omzet.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik kan me daar eindeloos over opwinden~30 jaar geleden lag de wereld aan onze voeten in Europa. Nu zijn we de onderdanige knurftjes. Hoe de fuck krijgen we dat voor elkaar man.
Trump heeft gewoon geen ruggegraat.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:36 schreef phpmystyle het volgende:
Treffende de TT.
Van Rusland verslaan in 2022 naar eindeloze smeekbedes bij Poetin tot aan het hielen likken van "daddy" Trump. Het kan soms verkeren.
Wij krijgen een college in nederigheid.
Ik wil dat we niet links en rechts worden ingehaald op gebied van productie en innovatie en ons zo afhankelijk maken van machtsblokken die ons niet gunstig gezind zijn.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Simpel: door geen despoot aan het roer te hebben die per decreet elke hersenscheet die hij heeft in beleid omzet.
Php wil graag dat we zo'n despoot krijgen en jij lijkt daarmee in te stemmen.
Ik niet.
Je moet wel ballen hebben.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, maar dan nog. Met dagelijkse bombardementen lijkt het me niet prettig wonen, het is maar de vraag of ze überhaupt drinkwater of electriciteit hadden of hebben. Met name personen met familie in Rusland of die op de Russen gewacht hebben
We doen het er fantastisch op.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik wil dat we niet links en rechts worden ingehaald op gebied van productie en innovatie en ons zo afhankelijk maken van machtsblokken die ons niet gunstig gezind zijn.
We zijn voor bijna alle digitale zaken afhankelijk van de VS, voor veiligheid afhankelijk van de VS, voor productie afhankelijk van China, voor energie en grondstoffen afhankelijk van anderen. De lijst is eindeloos. Wat kunnen of doen we nog zelf?
We hebben het stuur op ongeveer alle vlakken uit handen gegeven.
Als alleen een despoot de oplossing daarvoor is dan is democratie een bar slecht systeem.
Dat verval was ook 30 jaar terug al duidelijk zichtbaar. Dat was wat anders tijdens de conferentie van Berlijn in 1884.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik kan me daar eindeloos over opwinden~30 jaar geleden lag de wereld aan onze voeten in Europa. Nu zijn we de onderdanige knurftjes. Hoe de fuck krijgen we dat voor elkaar man.
30 jaar geleden waren wij ook niet in de lead hoor, maar toen stonden wij er wel beter voor.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je terug wilt naar die tijd moet je eigenlijk toejuichen wat Poetin doet in Oekraïne en wat Trump wil doen in Venezuela.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat verval was ook 30 jaar terug al duidelijk zichtbaar. Dat was wat anders tijdens de conferentie van Berlijn in 1884.
Dat was de Europese glorietijd. De consequentie van het opgeven van de coloniën is dat Europa op termijn niet meer van belang is maar wel het stigma uit de coloniale periode zal behouden.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je terug wilt naar die tijd moet je eigenlijk toejuichen wat Poetin doet in Oekraïne en wat Trump wil doen in Venezuela.
En als Europa daar een schepje bovenop doen.
De glorietijd.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat was de Europese glorietijd. De consequentie van het opgeven van de coloniën is dat Europa op termijn niet meer van belang is maar wel het stigma uit de coloniale periode zal behouden.
Qua macht, de daarbij behorende ethiek is niet erg relevant.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
De glorietijd.
Schatrijk worden door andere landen uit te buiten en de bevolking af te slachten..
En dan nu treuren dat dat verleden tijd is...
En dat in een topic over de oorlog in Oekraïne, waarbij Europa kiest voor het slachtoffer, ipv de koloniale uitbuiter.
Klopt. Eigenlijk een heel ordinair conflict. Een conflict dat eigenlijk al 1200 jaar speeltquote:Op dinsdag 25 november 2025 22:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Qua macht, de daarbij behorende ethiek is niet erg relevant.
Dit is een invloedssfeerconflict niet een coloniale oorlog.
Dat hadden we helemaal niet door dat je ietwat kritisch naar de EU kijkt. Maar nu wordt dat duidelijk.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die is heel relevant: Europa had die macht juist doordat ze meedogenloos optraden. Wat, geen monopolie op nootmuskaat?quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Mooie tijd was dat.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die is heel relevant: Europa had die macht juist doordat ze meedogenloos optraden. Wat, geen monopolie op nootmuskaat?
Hops, de hele bevolking uitgeroeid.
Ik snap vanuit die visie wel het pro Russische geluid hier wel.
Rusland doet in feite precies hetzelfde.
En Europa is zwak, die wil het diplomatiek oplossen.
De sukkels.
Ze hadden zelf Oekraïne met geweld moeten innemen.
Nou ja uitgeroeid;quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die is heel relevant: Europa had die macht juist doordat ze meedogenloos optraden. Wat, geen monopolie op nootmuskaat?
Hops, de hele bevolking uitgeroeid.
quote:Straver (2018) concludeerde dat de Lontorese bevolking ongeveer 4500 à 5000 mensen zou hebben geteld, waarvan er 50 tot 100 tijdens de gevechten sneuvelden, 1700 tot slaaf werden gemaakt en 2500 omkwamen door honger en ziekte, terwijl een onbekend aantal inheemsen vanaf de rotsen hun dood tegemoet sprong.[13] Enkele honderden ontsnapten naar naburige eilanden zoals de Kei-eilanden en Oost-Seram, hun regionale handelspartners, die de overlevenden verwelkomden.[13]
Europa wil het diplomatiek niet oplossen, is niet met voorstellen gekomen; het is eigenlijk een geallieerde die enkel bijdragen moet van haar meester de VS en verder niks in de melk te brokkelen heeft.quote:Ik snap vanuit die visie wel het pro Russische geluid hier wel.
Rusland doet in feite precies hetzelfde.
En Europa is zwak, die wil het diplomatiek oplossen.
De sukkels.
Ze hadden zelf Oekraïne met geweld moeten innemen.
Nou, je laat zelf zien dat er weinig van over is gebleven.quote:
Ja, tuurlijk.quote:Europa wil het diplomatiek niet oplossen, is niet met voorstellen gekomen; het is eigenlijk een geallieerde die enkel bijdragen moet van haar meester de VS en verder niks in de melk te brokkelen heeft.
Europa is het schoothondje van de VS inderdaad. We zullen zien dat Europa dadelijk honderden miljarden in deze oorlog steekt en de VS er met de overige grondstoffen vandoor gaat.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:34 schreef Wantie het volgende:.
Europa biedt steun aan Oekraïne omdat het moet van de VS![]()
Het wordt steeds gekker hier...
Welke overige grondstoffen?quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Europa is het schoothondje van de VS inderdaad. We zullen zien dat Europa dadelijk honderden miljarden in deze oorlog steekt en de VS er met de overige grondstoffen vandoor gaat.
Ik weet dat jij op het laatste hoopt.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
Om toch even een serieuze wending te geven.
Hoe zal Oekraine over 5-20 op "ons" terugkijken? Zullen wij gepercipieerd worden als grote helden omdat wij hen te hulp schoten, of als uitschot omdat de perceptie zou kunnen zijn dat wij hen hebben opgehitst en zij de klappen konden opvangen?
Normale democratieën zijn zwak.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:52 schreef TheJanitor het volgende:
Vrede of niet, nooit meer zaken doen met Rusland sowieso, tot het een normale democratie is.
Zou je willen. Maar daar komt gewoon weer meer en meer handel. Lekker goedkoop gas enzo.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:52 schreef TheJanitor het volgende:
Vrede of niet, nooit meer zaken doen met Rusland sowieso, tot het een normale democratie is.
tot de laatste USSR olieraffinaderij plat is en de russen hier benzine komen kopenquote:Op dinsdag 25 november 2025 22:55 schreef jigggy het volgende:
Word een beetje moe van het chronische getrumpbash in dit toppa
Willen jullie doorvechten tot de laatste oekrainer en de eu die niks doet behalve betalen ?
Het enige wat je doet is de volgende oorlog bekostigen, en misschien je eigen graf graven.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zou je willen. Maar daar komt gewoon weer meer en meer handel. Lekker goedkoop gas enzo.
Het is blijft je buur. Dus je zult er mee moeten leren leven. Straks zijn de sancties gewoon weer weg. En komen de rijke Russen ook weer naar hun villas in Italië en hun kinderen zitten nog gewoon op de scholen in Engeland.
En geld verdienen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:58 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het enige wat je doet is de volgende oorlog bekostigen, en misschien je eigen graf graven.
Trump doet niets om dat te voorkomen..quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:55 schreef jigggy het volgende:
Word een beetje moe van het chronische getrumpbash in dit toppa
Willen jullie doorvechten tot de laatste oekrainer en de eu die niks doet behalve betalen ?
Dat zegt veel over het onderwijs in Rusland.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Zou je willen. Maar daar komt gewoon weer meer en meer handel. Lekker goedkoop gas enzo.
Het is blijft je buur. Dus je zult er mee moeten leren leven. Straks zijn de sancties gewoon weer weg. En komen de rijke Russen ook weer naar hun villas in Italië en hun kinderen zitten nog gewoon op de scholen in Engeland.
Trump is de enige partij die wat te zeggen heeft die met beide partijen wil pratenquote:Op dinsdag 25 november 2025 23:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Trump doet niets om dat te voorkomen..
Maar daar mag kennelijk geen kritiek op zijn.
Ome vlad tanken in Klevequote:Op dinsdag 25 november 2025 22:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tot de laatste USSR olieraffinaderij plat is en de russen hier benzine komen kopen
Door in te stemmen met alle punten van enkel 1 partij die ook nog eens de agressor is? Prachtig onderhandeld hoor.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:04 schreef jigggy het volgende:
[..]
Trump is de enige partij die wat te zeggen heeft die met beide partijen wil praten
Er gaat nog gepraat worden met Oekraïne en heb jij het plan al gelezen dan?quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Door in te stemmen met alle punten van enkel 1 partij die ook nog eens de agressor is? Prachtig onderhandeld hoor.
Alleen zegt hij feitelijk niets.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:04 schreef jigggy het volgende:
[..]
Trump is de enige partij die wat te zeggen heeft die met beide partijen wil praten
Dit word de eerste van de 2 oorlogen die trump god in zijn termijn gaat fixenquote:Op dinsdag 25 november 2025 23:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Alleen zegt hij feitelijk niets.
Dit wordt de zoveelste sof.
En ondertussen slaagt hij er niet in deze te beëindigen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:07 schreef TheJanitor het volgende:
Hoe vaak heeft hij al gezegd dat die oorlog niet begonnen was als hij president was
Want dat lukte ome Joe zo goedquote:Op dinsdag 25 november 2025 23:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
En ondertussen slaagt hij er niet in deze te beëindigen.
Nope.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:09 schreef jigggy het volgende:
[..]
Dit word de eerste van de 2 oorlogen die trump god in zijn termijn gaat fixen
Wat een hoop kul , ik verwacht inderdaad dat trump de oorlog beindigt , ik verwacht dat Oekraïne gewoon veiligheidsgaranties krijgt en bij de eu mag maar niet bij de nato , wat ik snap ivm een Cubacrisis the other way aroundquote:Op dinsdag 25 november 2025 23:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope.
Zelfs zijn plan voor volledige capitulatie van Oekraïne is door Rusland afgeketst.
Hij zou het binnen 24 uur fixen.
Jij houdt er al rekening mee dat het binnen 4 jaar wordt.
De kans is groter dat Oekraïne uiteindelijk in elkaar stort en Rusland de overwinning krijgt.
En ik durf te wedden dat jij dan loopt te juichen dat Trump de oorlog heeft beëindigd...
Altijd dat gejank over de meest dementerende incapabele president die de usa ooit gehad heeftquote:Op dinsdag 25 november 2025 23:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
#whataboutism...
Altijd dat gehuil over Biden...
Oekraïne is een groot land en ook in andere regio's zitten voldoende grondstoffen. Oekraïne positioneerd zich om geplunderd te worden alleen de EU wenst daar niet aan mee te doen.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Welke overige grondstoffen?
Kennelijk zit het meeste in de regio die Rusland ingenomen heeft.
Verder is het volgens jou kennelijk de bedoeling dat Oekraïne geplunderd wordt.
Jij kent de 28 punten niet?quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:07 schreef jigggy het volgende:
[..]
Er gaat nog gepraat worden met Oekraïne en heb jij het plan al gelezen dan?
Dus dan maar capituleren?quote:Ik ben gewoon tegen oorlog, en ik zie weinig heil in vechten tot de laatste oekrainer , de Russen blijven toch wel mensen sturen en de Oekraïners zijn een keer op
Dus Oekraïne vraagt erom om geplunderd te worden?quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Oekraïne is een groot land en ook in andere regio's zitten voldoende grondstoffen. Oekraïne positioneerd zich om geplunderd te worden alleen de EU wenst daar niet aan mee te doen.
Er gaat gewoon nog gesproken worden met Oekraïne, het is niet dat de handtekening al gezet is namens zelenskyquote:Op dinsdag 25 november 2025 23:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij kent de 28 punten niet?
[..]
Dus dan maar capituleren?
Dan maar doorvechten tot de laatste oekrainer , napoleon en hitler dachten dit ook ooitt tegen de russenquote:Op dinsdag 25 november 2025 23:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij kent de 28 punten niet?
[..]
Dus dan maar capituleren?
Dat is ook zo, het is geen toeval dat het conflict begon onder de zwakke Obama en dat Rusland doorpakte onder de incompetente Biden. Het is echt gods zege dat Trump ons nu behoeden kan.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:07 schreef TheJanitor het volgende:
Hoe vaak heeft hij al gezegd dat die oorlog niet begonnen was als hij president was
Klopt, maar zo is Maga he.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:13 schreef
jigggy het volgende:
[..]
Altijd dat gejank over de meest dementerende incapabele president die de usa ooit gehad heeft
Dat is kennelijk tegen je zere been.quote:MAAR ORANGE MAN BAD
Waar presteert trump slechter dan joe?quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar zo is Maga he.
Met Trump voorop.
Die jankt ook nog steeds over Biden.
Ik snap dat wel, Trump presteert tot nu toe nog slechter.
Dat komt hard aan natuurlijk.
[..]
Dat is kennelijk tegen je zere been.
Het is maar de president van een ver land.
Niet je peetoom of zoiets.
Daarom moet er ook een vrede gesloten worden.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:11 schreef Wantie het volgende:
De kans is groter dat Oekraïne uiteindelijk in elkaar stort en Rusland de overwinning krijgt.
En ik durf te wedden dat jij dan loopt te juichen dat Trump de oorlog heeft beëindigd...
Dan hebben we wo2 voor niks gedaan!quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daarom moet er ook een vrede gesloten worden.
West-Oekraïne > Polen.
Nieuw Rusland > Rusland
Wat stukjes naar Roemenië en Hongarije
Kaliningrad terug naar Duitsland.
Moldavië bij Roemenië.
Iedereen gelukkig.
Komt beetje in de buurt van zijn ideequote:Op dinsdag 25 november 2025 23:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daarom moet er ook een vrede gesloten worden.
West-Oekraïne > Polen.
Nieuw Rusland > Rusland
Wat stukjes naar Roemenië en Hongarije
Kaliningrad terug naar Duitsland.
Moldavië bij Roemenië.
Iedereen gelukkig.
Nee, want daar staat Rusland Kaliningrad natuurlijk niet af. We moeten echt af van dat stukje Rusland binnen de EU.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:32 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Komt beetje in de buurt van zijn idee
[ afbeelding ]
Kaliningrad blijft Russisch. Sowieso gaat Rusland geen consessies waar dan ook doen zonder dat ze weer ieder en alles met haar kernwapens gaan bedreigen (waar we toch wel gevoelig voor zijn).quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee, want daar staat Rusland Kaliningrad natuurlijk niet af. We moeten echt af van dat stukje Rusland binnen de EU.
Als Kaliningrad Russisch blijft, blijft het veiligheidsprobleem voortduren. We kunnen geen vijandelijke enclave tolereren en ik denk dat Rusland best bereid is tot een compromis als we Kaliningrad ruilen voor Oekraïns grondgebied.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Kaliningrad blijft Russisch. Sowieso gaat Rusland geen consessies waar dan ook doen zonder dat ze weer ieder en alles met haar kernwapens gaan bedreigen (waar we toch wel gevoelig voor zijn).
excuseer me voor mijn historische kennisquote:Op dinsdag 25 november 2025 23:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als Kaliningrad Russisch blijft, blijft het veiligheidsprobleem voortduren. We kunnen geen vijandelijke enclave tolereren en ik denk dat Rusland best bereid is tot een compromis als we Kaliningrad ruilen voor Oekraïns grondgebied.
Ja, Königsberg. Dit is grondgebied dat werd afgepakt van Duitsland na de 2e wereldoorlog.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:43 schreef jigggy het volgende:
[..]
excuseer me voor mijn historische kennis
Maar die stad was toch ooit van de Pruissen en zwaar bevochten door de Russen? Hoe zit dat nu?
Was dit op de russische tv?quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:32 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Komt beetje in de buurt van zijn idee
[ afbeelding ]
Yup.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:19 schreef jigggy het volgende:
[..]
Waar presteert trump slechter dan joe?
Dat doet Iran al decennialang.quote:Joe regelde dat Iran lekker proxy oorlogen tegen Israël kan voeren
Mede dankzij de steun Biden wist Oekraïne zich aardig te verweren tegen Rusland.quote:en greep niet in bij inval Oekraïne
Jij inderdaad ja.quote:Op het stukje wereldvrede sla je de plank goed mis
In 1991 heeft Rusland Kaliningrad nog aangeboden aan Duitsland, maar die wilden het niet (wijs besluit)quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als Kaliningrad Russisch blijft, blijft het veiligheidsprobleem voortduren. We kunnen geen vijandelijke enclave tolereren en ik denk dat Rusland best bereid is tot een compromis als we Kaliningrad ruilen voor Oekraïns grondgebied.
Het is beide. Rusland wil met bruut geweld Oekraïne onderwerpen. En het bij Rusland voegen ofwel er een vazalstaat van maken met een ruslandgezind puppetregime. Dat is zuiver kolonialisme.quote:Op dinsdag 25 november 2025 22:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is een invloedssfeerconflict niet een coloniale oorlog.
Welnee.quote:Op dinsdag 25 november 2025 23:09 schreef jigggy het volgende:
[..]
Dit word de eerste van de 2 oorlogen die trump god in zijn termijn gaat fixen
Dat klopt in onze ogen maar als je nu niet verhard wordt je vertrapt.quote:Op woensdag 26 november 2025 07:25 schreef sp3c het volgende:
De wereld heeft al teveel Trumps als je het mij vraagt
We hebben zeker daadkrachtige leiders nodig. Trump past niet bij die beschrijving. De man is wispelturig met een te grote bek.quote:Op woensdag 26 november 2025 07:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat klopt in onze ogen maar als je nu niet verhard wordt je vertrapt.
We hebben veel hardere leiders nodig.
De tijden zijn wel een beetje veranderd, Dzjengis Khan verkrachtte tienduizenden vrouwen en staat te boek als een historische grootheid en een sterke leider, Prinsje Andrew wipt er eentje en men beziet hem als een wandelende tumor.quote:Op woensdag 26 november 2025 07:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je kijkt naar Bureau Utrecht en eerdere series kan je in ieder geval de conclusie trekken dat de de-escalerende aanpak die in Nederland gemeengoed is, niet op elke doelgroep even goed werkt.quote:Op woensdag 26 november 2025 07:48 schreef Lospedrosa het volgende:
En sommige punten van trump vind ik gewoon oké.
Zou het prima vinden dat steden als Brussel Antwerpen Parijs Hamburg worden schoongeveegd met brute kracht. Opruimen die bendes!
Wat een onzinquote:Op woensdag 26 november 2025 07:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh heel veel. Maar dat moet door het hele systeem heen veranderen, justitie, politie, hof van mensenrechten enz. Zodat er echt opgetreden kan worden. En dan gewoon keiharde maatregelen nemen. De enige taal op straat die begrepen wordtquote:Op woensdag 26 november 2025 07:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
Wat een onzin
Wat wil je dat we anders doen op dit moment war alleen keiharde leiders voor elkaar kunnen krijgen denk je?
Watte dan?quote:Op woensdag 26 november 2025 08:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh heel veel. Maar dat moet door het hele systeem heen veranderen, justitie, politie, hof van mensenrechten enz. Zodat er echt opgetreden kan worden. En dan gewoon keiharde maatregelen nemen. De enige taal op straat die begrepen wordt
Er is bijna nergens in de Westerse wereld zoveel geweld als in de VS. Dus of je met al die triggerhappy sheriffjes en straffen van 300 jaar echt iets opschiet valt nog te bezien.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh heel veel. Maar dat moet door het hele systeem heen veranderen, justitie, politie, hof van mensenrechten enz. Zodat er echt opgetreden kan worden. En dan gewoon keiharde maatregelen nemen. De enige taal op straat die begrepen wordt
Heeft natuurlijk niks met diens president te maken. Geweld was er ook voor trump.quote:Op woensdag 26 november 2025 08:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is bijna nergens in de Westerse wereld zoveel geweld als in de VS. Dus of je met al die triggerhappy sheriffjes en straffen van 300 jaar echt iets opschiet valt nog te bezien.
Er werd hier gesteld dat we de Amerikaanse aanpak wellicht zouden moeten importeren om af te rekenen met (straat)criminaliteit en bendegeweld. Ik betwijfel ten zeerste of dat ook maar op enige manier zoden aan de dijk zet.quote:Op woensdag 26 november 2025 09:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heeft natuurlijk niks met diens president te maken. Geweld was er ook voor trump.
Ik heb een tijdje geleden toch maar een abbo genomen. Wel fijn zonder advertenties, zeker als je vaak op FOK! zit. En je kunt mensen blokken, wat nog fijner isquote:Op woensdag 26 november 2025 09:35 schreef Spablauw214 het volgende:
En wat zijn die advertentiefilmpjes die sinds kort steeds in beeld schuiven tergend kut zeg.
Yup en ook uit solidariteit.quote:Op woensdag 26 november 2025 09:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje geleden toch maar een abbo genomen. Wel fijn zonder advertenties, zeker als je vaak op FOK! zit. En je kunt mensen blokken, wat nog fijner is
Wellicht dat zonder harde aanpak de criminaliteit hoger was geweest. Maar ik voorsta niet perse de usa aanpak.quote:Op woensdag 26 november 2025 09:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er werd hier gesteld dat we de Amerikaanse aanpak wellicht zouden moeten importeren om af te rekenen met (straat)criminaliteit en bendegeweld. Ik betwijfel ten zeerste of dat ook maar op enige manier zoden aan de dijk zet.
Het second amendment, inzet van excessief politiegeweld en torenhoge straffen zijn overigens allemaal zaken die in de VS niet ter discussie staan en die breed gesteund worden door de Amerikaanse bevolking. Zelfs als een uitgesproken progressieve figuur als AOC het tot POTUS weet te schoppen gaat daar niets aan veranderen.
Die gasten in de USA zijn gewoon gestoord.quote:Op woensdag 26 november 2025 10:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wellicht dat zonder harde aanpak de criminaliteit hoger was geweest. Maar ik voorsta niet perse de usa aanpak.
Maar zij hebben ook een demografie die soms nog problematischer is als de onze.
Een van de problemen is dat het een keiharde en extreem individualistische samenleving is. Er is ook amper sprake van een vangnet, en werknemersrechten zijn zo goed als non-existent. Kosten voor het levensonderhoud zijn erg hoog vergeleken met Europa. Een Europees uitgangspunt als solidariteit krijg je aan de gemiddelde Amerikaan met geen mogelijkheid uitgelegd.quote:Op woensdag 26 november 2025 10:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Die gasten in de USA zijn gewoon gestoord.
Andere landen waar ze wapens hebben en/of harde straffen werkt het prima.
Maar daar slaan ze helemaal door.
Misschien vanwege het extreme kapitalistische systeem daar.
Ondanks dat er minder nivellering is, is het gemiddelde welvaartsniveau in de VS gewoon erg hoog. Kijk eens wat ze allemaal met die voedselbonnen kunnen halen! Of in wat voor huizen ze wonen en auto's te rijden. Dat ze het niet onderhouden is hun eigen schuld.Neem nu bijvoorbeeld foto's van het 'ghetto'. Als daar Nederlanders zouden wonen die op zaterdag de handen uit de mouwen zouden steken zou het er prima uitzien. Genoeg potentie!quote:Op woensdag 26 november 2025 10:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een van de problemen is dat het een keiharde en extreem individualistische samenleving is. Er is ook amper sprake van een vangnet, en werknemersrechten zijn zo goed als non-existent. Kosten voor het levensonderhoud zijn erg hoog vergeleken met Europa. Een Europees uitgangspunt als solidariteit krijg je aan de gemiddelde Amerikaan met geen mogelijkheid uitgelegd.
Het voordeel is dat als je de wind mee hebt, je veel geld kunt verdienen en daarvan ook een aanzienlijk deel mag houden. Het nadeel is dat als je pech hebt, je uit de vuilnisbak kan vreten of doodgaan omdat je de doktersrekening niet kunt betalen, en iedereen van mening is dat dat je eigen schuld is.
Een van de uitwassen hiervan is helaas dat er veel mensen met allerlei problematiek rondlopen die nergens terecht kunnen. En daar komt gelazer van.
Het geslijm en onderdanige gedrag. Je zou bijna denken dat Poetin kompromat heeft van Trump.quote:Witkoff laat verder weten dat hij diep respect heeft voor Poetin en dat hij ervan overtuigd is dat Rusland altijd al een vredesakkoord wilde.
Dat gerucht gaat al langer, verbaast me helemaal niets.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het geslijm en onderdanige gedrag. Je zou bijna denken dat Poetin kompromat heeft van Trump.
Ik denk dat het wat simpeler is. Trump ziet Poetin als ideologisch voorbeeld en kijkt erg tegen hem op.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het geslijm en onderdanige gedrag. Je zou bijna denken dat Poetin kompromat heeft van Trump.
Zijn die auto's en huizen niet voornamelijk van de bank?quote:Op woensdag 26 november 2025 11:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ondanks dat er minder nivellering is, is het gemiddelde welvaartsniveau in de VS gewoon erg hoog. Kijk eens wat ze allemaal met die voedselbonnen kunnen halen! Of in wat voor huizen ze wonen en auto's te rijden. Dat ze het niet onderhouden is hun eigen schuld.Neem nu bijvoorbeeld foto's van het 'ghetto'. Als daar Nederlanders zouden wonen die op zaterdag de handen uit de mouwen zouden steken zou het er prima uitzien. Genoeg potentie!
Je moet de problemen die inherent met de bewoners verbonden zijn niet toeschuiven aan de staat..
mijn beste vriend heet witlofquote:Op woensdag 26 november 2025 12:06 schreef phpmystyle het volgende:
Naamsverbasteringen…
We leren het nooit.
Ten dele geestverwanten. En vergeet niet dat Trump hard is aangepakt door de liberale wereld.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik denk dat het wat simpeler is. Trump ziet Poetin als ideologisch voorbeeld en kijkt erg tegen hem op.
Wat niet meer dan terecht is. Wat wel vreemd is is dat de conservatieve wereld Trump ook niet hard aanpakt maar in plaats daarvan zijn aars kust. Want Trump is immers zo min conservatief als dat hij liberaal is.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ten dele geestverwanten. En vergeet niet dat Trump hard is aangepakt door de liberale wereld.
Is dat wel zo? Als je kijkt naar hoe Biden en Trump met deze oorlog omgaan, dan doen we het nog niet zo slecht. Het is zelfs mogelijk dat Biden nog slapper tegen was rusland dan Trump. Zie ook de terugtrekking uit Afghanistan, over knurften gesproken.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Trump zorgt dat het conservatieve denken vleugels krijgt en meer geaccepteerd wordt. Daarnaast maakt hij het soms te wild waardoor andere conservatieve die normaler doen meer speelruimte hebben.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat niet meer dan terecht is. Wat wel vreemd is is dat de conservatieve wereld Trump ook niet hard aanpakt maar in plaats daarvan zijn aars kust. Want Trump is immers zo min conservatief als dat hij liberaal is.
Volgens mij verwar je Witkoff met Rutte.quote:Op woensdag 26 november 2025 11:56 schreef TLC het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-benaderen-van-trump
Witlof heeft 'diep respect voor putin'
Wat n smerig mannetje is die witlof toch
Andere landen binnenvallen waar je niks te zoeken hebtquote:Op woensdag 26 november 2025 12:06 schreef phpmystyle het volgende:
Naamsverbasteringen…
We leren het nooit.
Als je kijkt naar behaalde voordelen of doelstellingen dan vind ik dat de VS het beter doet dan de EU:quote:Op woensdag 26 november 2025 13:04 schreef oheng het volgende:
[..]
Is dat wel zo? Als je kijkt naar hoe Biden en Trump met deze oorlog omgaan, dan doen we het nog niet zo slecht. Het is zelfs mogelijk dat Biden nog slapper tegen was rusland dan Trump. Zie ook de terugtrekking uit Afghanistan, over knurften gesproken.
En rusland kan niet eens een landoorlog winnen met de kleine buren, ondanks de gigantische financiele en materiele reserves. En het gigantische inkomen. En de hulp van andere landen.
De EU doet het relatief nog niet zo slecht, vergeleken met de US. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ik blij ben met de EU.
Dar zoekt de CIA wel goed uit.quote:
Hier mogen '- populisten die zand in de raderen strooien en die helemaal geen sterk Europa willen' ook wel bij imho.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je kijkt naar behaalde voordelen of doelstellingen dan vind ik dat de VS het beter doet dan de EU:
- Opblazen Nordstream en veel minder Russisch gas was een belangrijke doelstelling van de VS, is behaald
- Verkoop overtollig LNG aan Europa zijn veel inkomsten
- Verkoop wapens aan Europa is werkgelegenheid en export
- Rusland wordt precies klein genoeg gehouden. Niet te groot als dreiging maar ook niet te klein om weg te vallen
Europa:
- Heeft veel last van hoge energieprijzen, industrie loopt terug
- Is afhankeljker van één aanbieder van energie dan voorheen
- Moet schulden maken om US-wapens aan te schaffen voor Oekraine
- Toont geen eenheid, de scheuren in de EU worden zichtbaar
- Moet ook nog opvang vluchtelingen betalen
- Is niet in staat bijna 4 jaar oorlog op eigen continent te containen
- Is regie verloren op een conflict op haar eigen continent. Dat hebben Rusland en de VS nu.
- Verder verlies aan vertrouwen door eigen bevolking door zwabberend narratief
Oekraïne ligt niet in Europa?quote:Op woensdag 26 november 2025 13:27 schreef fietsie het volgende:
Ik begin toch langzaam het gevoel te krijgen dat 'onze' politici in Europa het echt niet begrijpen; 'de bevolking van de EU' zit echt niet te wachten op een niet-europees land als lid van de EU, en ook niet als NAVO lid waardoor wij nog meer verplichtingen krijgen dan die we al hadden.
Hoezo, dat moet toch resoneren bij jou. In het kremlin doen ze niet anders.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:28 schreef phpmystyle het volgende:
Probleem is ook dat media en politici niet vam narratief veranderen. Het gaat altijd goed, nooit verloren.
Omdat zijn definitie van vrede anders is dan die in Europa. Zijn definitie van vrede is 'gehoorzamend aan de Russische overheid'.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:01 schreef Spablauw214 het volgende:
“Poetin wilde altijd al vrede”. Waarom start hij dan een oorlog? Wat is dit voor fucking for virginity-logica
Joh, laat deze user, die nog nooit eerder in dit topic is geweest, toch even z'n Ruslandpropaganda droppen. Altijd meteen maar weer met echte argumenten ertegenin gaan.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Oekraïne ligt niet in Europa?![]()
![]()
[ afbeelding ]
De Europa-definitie van Aardrijkskunde zegt niets over de volksaard.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Oekraïne ligt niet in Europa?![]()
![]()
[ afbeelding ]
Vreemd criteria. Zelfs belgen zijn qua volksaard al radicaal anders dan wij NL'ers.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:35 schreef fietsie het volgende:
[..]
De Europa-definitie van Aardrijkskunde zegt niets over de volksaard.
Ach erm, Ruslandpropaganda ja ? We hebben het over een land met een eeuwenlange interne stammenstrijd die na de koude oorlog nooit gestopt zijn met intern bakkeleien.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:32 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Joh, laat deze user, die nog nooit eerder in dit topic is geweest, toch even z'n Ruslandpropaganda droppen. Altijd meteen maar weer met echte argumenten ertegenin gaan.
Moskou mag best vragen of ze lid mogen worden van de EU.quote:
Ja daarom is dat geografische gelul over Europa ook onzin. Dat wordt alleen toegepast als het uitkomt.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Moskou mag best vragen of ze lid mogen worden van de EU.
Dan horen we hier in NL ze in brussel lachen.
Europees zijn is een voorwaarde. Zie: marokko.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja daarom is dat geografische gelul over Europa ook onzin. Dat wordt alleen toegepast als het uitkomt.
Jeltsin wilde dat toch?quote:Op woensdag 26 november 2025 13:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Moskou mag best vragen of ze lid mogen worden van de EU.
Dan horen we hier in NL ze in brussel lachen.
quote:Boris Yeltsin did not want to join the EU, but rather expressed a desire for a Russia that was a partner in a new pan-European security structure. While he privately seemed to accept gradual NATO expansion, he publicly felt betrayed by the eastward expansion of NATO, which he viewed as a threat to Russia. However, there is some evidence he was open to or even welcomed the idea of EU membership for some Eastern European nations.
Yep; en bij veel anderen is de afwezigheid van gewapend geweld, een definitie voor vrede.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:31 schreef fietsie het volgende:
[..]
Omdat zijn definitie van vrede anders is dan die in Europa. Zijn definitie van vrede is 'gehoorzamend aan de Russische overheid'.
De kandidaat-lidstaten zijn nog niet op.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Europees zijn is een voorwaarde. Zie: marokko.
Deed Rusland ook niet iets samen met China met die goudvoorraad, om op termijn de dollar als eerste wereldmunt te kunnen vervangen ofzo? Dat plan kan de prullenbak in als Rusland er nu rap doorheen moet.quote:Op dinsdag 25 november 2025 21:20 schreef oheng het volgende:
[..]
Wat wil je weten? Ze verkopen ongeveer voor $ 240 miljoen deze maand, wat een verdubbelingvis van ~een jaar geleden. Welke prijs betaald wordt weet ik niet, aangezien export niet via de officieuze weg kan.
Nee, BRICS was vanaf dag 1 een slechte grap.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:08 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Deed Rusland ook niet iets samen met China met die goudvoorraad, om op termijn de dollar als eerste wereldmunt te kunnen vervangen ofzo? Dat plan kan de prullenbak in als Rusland er nu rap doorheen moet.
29%, in Nederland ligt dat percentage op 60%.quote:Op woensdag 26 november 2025 12:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zijn die auto's en huizen niet voornamelijk van de bank?
Ze doen daar alles op de pof lijkt het wel.
But enough about Russia.. Wat vind je van Oekraïne dan?quote:Op woensdag 26 november 2025 13:43 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ach erm, Ruslandpropaganda ja ? We hebben het over een land met een eeuwenlange interne stammenstrijd die na de koude oorlog nooit gestopt zijn met intern bakkeleien.
Een land met normen en waarden die op geen manier aansluiten bij de noord-europese uitgangspunten van de eu: handel, betalen, belastingen, en daarmee handel versterken. Die een potentiele fundamentele voedingsbodem voor criminele activiteiten vormt wanneer er een vorm van vrede onstaat, met een hoeveelheid in omloop zijne wapens, en een ontmenselijkte (mannelijke) bevolking. Een voedingsbodem voor eindeloze problemen en een put voor Europees geld. Een nieuw Italie & Griekenland.
O echt? Dus wij leven meer op de pof?quote:Op woensdag 26 november 2025 14:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
29%, in Nederland ligt dat percentage op 60%.
Ik vermoed dat hij het over hypotheken heeft. En dat kan kloppen. Maar voor de rest denk ik dat wij meer aan sparen doen. En we hebben al helemaal niet die creditcard cultuur die de norm is in de VS.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
O echt? Dus wij leven meer op de pof?
Auto's zijn gewoon een stuk goedkoper in de VS, ik denk standaard zo'n 25-35% en de salarissen liggen hoger waardoor financiering gewoon niet zo noodzakelijk is.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik vermoed dat hij het over hypotheken heeft. En dat kan kloppen. Maar voor de rest denk ik dat wij meer aan sparen doen. En we hebben al helemaal niet die creditcard cultuur die de norm is in de VS.
Klopt ook. Maar laatste tijd begint het e.e.a. daar behoorlijk te kraken. Iedereen klaagt over de prijzen in de VS. En de strop genaamd studieschulden aldaar is ronduit belachelijk.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Auto's zijn gewoon een stuk goedkoper in de VS, ik denk standaard zo'n 25-35% en de salarissen liggen hoger waardoor financiering gewoon niet zo noodzakelijk is.
Nee, die is al afgeblazen.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:38 schreef MaxMark het volgende:
Morgen zou ook de absolute deadline zijn geweest voor zijn "plan". Hoor je niks meer over.
Dat is inderdaad een interessant probleem, voornamelijk omdat een goede opleiding geen garantie tot een goed betaalde baan geeft en studieschulden vanwege het gebrek aan onderpand een hoger rentepercentage geeft.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klopt ook. Maar laatste tijd begint het e.e.a. daar behoorlijk te kraken. Iedereen klaagt over de prijzen in de VS. En de strop genaamd studieschulden aldaar is ronduit belachelijk.
Klopt, ik denk dat het veel te maken heeft met het droombeeld; goede dure opleiding, topbaan in een grote stad en dan pakt dat voor velen slecht uit doordat huizen in San Francisco of New York simpelweg onbetaalbaar zijn.quote:Leeftijd van 1ste huis kopen was ondertussen omhoog gegaan naar 40 jaar. En dat voor een land wat beslist niet te maken hoeft te hebben met een huizentekort zoals dat in NL het geval is. Ruimte zat, en huizen zijn nog eens overwegend van hout ook.
Denk dat we door media als nu.nl soms ook een totaal verkeerd beeld hebben van de VS.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klopt ook. Maar laatste tijd begint het e.e.a. daar behoorlijk te kraken. Iedereen klaagt over de prijzen in de VS. En de strop genaamd studieschulden aldaar is ronduit belachelijk.
Leeftijd van 1ste huis kopen was ondertussen omhoog gegaan naar 40 jaar. En dat voor een land wat beslist niet te maken hoeft te hebben met een huizentekort zoals dat in NL het geval is. Ruimte zat, en huizen zijn nog eens overwegend van hout ook.
Dit klopt niet. In ieder geval, ze kopen grotere en duurdere auto's dan wij in Europa.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Auto's zijn gewoon een stuk goedkoper in de VS, ik denk standaard zo'n 25-35% en de salarissen liggen hoger waardoor financiering gewoon niet zo noodzakelijk is.
Autofinanciering is juist iets heel Amerikaans.quote:De gemiddelde transactieprijs van een nieuwe auto in de Verenigde Staten lag in september 2025 rond de $50.080. De prijzen blijven stijgen, maar er zijn wel variaties afhankelijk van de bron en het type voertuig.
Als je bijv. een Tesla Y 2025 Standaard pakt, die is in de VS $ 40.000 en in NL ¤ 40.000. Maar in NL zit BPM en recycling al in de prijs.quote:Op woensdag 26 november 2025 14:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De schuldenindustrie en stelsel in de VS is zo bizar pervers. Schulden maken betekent dat ze meer kan lenen en het goedkoper wordt.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Ook grappig als je als Nederlander je bedrijft verkoopt aan Amerikanen dan MOET je veel schulden hebben anders vertrouwen ze het niet.
quote:
quote:US President Donald Trump has defended special envoy Steve Witkoff as doing the "standard thing" after a leaked recording appeared to show him advising a Russian official on how to appeal to the president.
Trump told reporters on Wednesday he had not heard the audio, but that Witkoff was doing "what a dealmaker does" to "sell" the peace plan to both Russia and Ukraine.
quote:Witkoff is quoted as saying that "my guy is ready to do it", before suggesting how to go about the call.
"Just reiterate that you congratulate the president [Trump] on this achievement... that you respect that he is a man of peace and you're just, you're really glad to have seen it happen," Witkoff is quoted as saying. "I think from that it's going to be a really good call."
"I told the president that you - that the Russian Federation has always wanted a peace deal. That's my belief," Witkoff adds according to the transcript. "The issue is is that we have two nations that are having a hard time coming to a compromise."
quote:The call ends with Witkoff telling Ushakov of an imminent Zelensky visit to the White House and that "if possible", Trump and Putin should talk before that meeting.
What followed was a two-and-a-half hour phone call between the US and Russian presidents, news of which emerged as Zelensky was on his way to Washington last month.
Before the Trump-Putin call, the US president had appeared to be running out of patience with his Russian counterpart and had suggested he might provide Ukraine with long-range Tomahawk missiles.
By the time Zelensky entered the White House, the atmosphere appeared to have changed. Trump said giving Kyiv Tomahawks could escalate the conflict and he believed Putin "wants to end the war".
Dezelfde auto is een stuk goedkoper door de afwezigheid van wegenbelasting en bpm.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dit klopt niet. In ieder geval, ze kopen grotere en duurdere auto's dan wij in Europa.
Ja maar ze kopen grotere auto's en geven dus meer geld uit. Daar ging het in eerste instantie om.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dezelfde auto is een stuk goedkoper door de afwezigheid van wegenbelasting en bpm.
Is een mooi systeem hoor dat je je veel schuld kan permitteren. Ik hoop met miljoenen schuld te sterven.quote:Op woensdag 26 november 2025 15:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De schuldenindustrie en stelsel in de VS is zo bizar pervers. Schulden maken betekent dat ze meer kan lenen en het goedkoper wordt.
Zelfs de ultra rijken daar zijn niet eens echt rijk, maar hebben tering veel schuld
ikke ikke ikke en de rest kan stikke. Sijpelt ook wel door in vrijwel elke post van je op elk onderwerp.quote:Op woensdag 26 november 2025 16:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is een mooi systeem hoor dat je je veel schuld kan permitteren. Ik hoop met miljoenen schuld te sterven.
Ah, het ging mij om een prijsvergelijking voor min of meer hetzeflde voertuig. Dat ze meer kunnen uitgeven aan een voertuig lijkt me ook logisch aangezien de koopkracht aanzienlijk hoger ligt.quote:Op woensdag 26 november 2025 16:12 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja maar ze kopen grotere auto's en geven dus meer geld uit. Daar ging het in eerste instantie om.
Het is nog handiger als je simpelweg creditcards met cashbacks gebruikt en ze wel direct afbetaald. Dan profiteer je van de voordelen en ben je geen enorme bedragen kwijt aan rente. De kortingen die je zo opstrijkt worden betaalt door de hardwerkende sukkels die teveel uitgeven en 30% van het salaris kwijt zijn aan het afbetalen van creditcards.quote:Op woensdag 26 november 2025 16:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is een mooi systeem hoor dat je je veel schuld kan permitteren. Ik hoop met miljoenen schuld te sterven.
Hier begin je gelijk al in de complotsferen te komen. Er is geen bewijs dat de VS betrokken is bij het opblazen van Nordstream.quote:Op woensdag 26 november 2025 13:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je kijkt naar behaalde voordelen of doelstellingen dan vind ik dat de VS het beter doet dan de EU:
- Opblazen Nordstream en veel minder Russisch gas was een belangrijke doelstelling van de VS, is behaald
Maar het gekke is dat Trump veel wapens niet wil leveren, en dat Hongarije van Trump juist wel Russische energie mag kopen.quote:- Verkoop overtollig LNG aan Europa zijn veel inkomsten
- Verkoop wapens aan Europa is werkgelegenheid en export
De Amerikaanse industrie loopt ook niet lekker, bovendien hebben ze met hun Trumponomics ook flink last van inflatie.quote:Europa:
- Heeft veel last van hoge energieprijzen, industrie loopt terug
Als we niet groen worden (wat juist de populisten niet willen), moet energie inderdaad uit Amerika of het Midden-Oosten komen.quote:- Is afhankeljker van één aanbieder van energie dan voorheen
Eigenlijk gaat het voor Europa wel prima. De Europese burger merkt er nauwelijks iets van. En de Oekraïners die hier komen werken hard.quote:- Moet ook nog opvang vluchtelingen betalen
- Is niet in staat bijna 4 jaar oorlog op eigen continent te containen
Ik denk dat iedereen de regie kwijt is. Trump zwabbert en wil de nobelprijs voor de vrede, maar die is ver weg. Poetin wil de oorlog winnen maar dit lukt niet. En Europa wil dat Oekraïne wint, maar dit lukt ook niet.quote:- Is regie verloren op een conflict op haar eigen continent. Dat hebben Rusland en de VS nu.
Dit geldt vooral voor de burgers in de VS.quote:- Verder verlies aan vertrouwen door eigen bevolking door zwabberend narratief
Een voorbeeld van toegenomen belastingdruk. Verwachte belastinginkomsten voor bookmaker gaat omhoog van 1miljard naar 60 miljard roebels.quote:Specifically, it establishes the possibility for Russian companies to receive a reverse excise tax on tolling oil refining abroad. Russian oil is currently processed at Belarusian refineries under this scheme
quote:The EU will unveil a legal proposal in the coming days that would finally enable the bloc to use Russia’s immobilized central bank assets for a ¤140 billion loan to Ukraine, - Bloomberg
The document should be released in the next few days.
Lol. Daar gaat de EU niet over.quote:
Hoppa.quote:
Ja, dat je in je eigen wensdroom bubble woont, dat weten we ondertussen wel.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lol. Daar gaat de EU niet over.
Dat wordt onderhandeld door Trump en Poetin. Die bepalen hoe dat verdeeld wordt.
Het enige wat wij mogen is Oekraine een doekje voor het bloeden aanbieden.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, dat je in je eigen wensdroom bubble woont, dat weten we ondertussen wel.
Heel slim. Dan moet de EU dat terugbetalen. Gaat wat worden met landen die zo failliet zijn als een pad zoals Frankrijk en Belgie.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:08 schreef ExTec het volgende:
Wel slim om dit (eindelijk) eens te doen.
Dan haal je die centen gewoon van tafel. Niks meer over te onderhandelen, centen zijn dan gewoon weg.
Dat is zo’n raar verhaal van die Girkinquote:Op woensdag 26 november 2025 16:11 schreef ExTec het volgende:
Strelkov nieuws. Hij ziet er ook geen heil in.
[ x ]
Threadreader link: https://twitter-thread.com/t/1993605525016080417
Nou weet ik ondertussen dat verder kijken dan je neus lang is echt nogal een uitdaging voor je vormt, maar in het x draadje worden gewoon de telegram kanalen opgegeven waar het vandaan komt.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is zo’n raar verhaal van die Girkin
Medeplichtig MH17
In de cel van??
Praat het Oekraïnse narratief.
Kan vanuit de (strenge) cel gewoon politieke berichten versturen.
Nee, zeer binnenkort 300 miljard USDquote:Op woensdag 26 november 2025 18:09 schreef phpmystyle het volgende:
Het enige wat wij mogen is Oekraine een doekje voor het bloeden aanbieden.
Economisch en financieel heeft Rusland hele slechte kaarten.quote:Op woensdag 26 november 2025 17:47 schreef oheng het volgende:
Voor degenen die zich afvragen wat er met een gedeelte van de olieproductie gebeurt:
RIA: The State Duma passed a law to ensure the domestic market is supplied with gasoline.
[..]
Een voorbeeld van toegenomen belastingdruk. Verwachte belastinginkomsten voor bookmaker gaat omhoog van 1miljard naar 60 miljard roebels.
RIA: The State Duma passed a law increasing the tax burden on bookmakers.
Een voorbeeld van de staat van bedrijven. Spoorwegen in de problemen. Winst over 8 maanden is van +45miljard naar -4miljard gegaan.
RIA: Russian Railways is taking measures to address its debt, Siluanov said.
Kortom, iedereen lijdt verlies, en alle kosten gaan omhoog. Voor degenen die het leuk vinden om allerlei stroman argumenten te verzinnen: dit betekent niet dat rusland binnen 3 dagen failliet gaat, maar dat het huidige beleid niet houdbaar is, en er snel iets moet veranderen, aan met name de oorlogs uitgaven, die afhankelijk van de cijfers, 33-40% van het budget uitmaken.
AD Livequote:Oekraïne erkent zeer moeilijke situatie aan front: Russische troepen in opmars op 80 kilometer van Zaporizja
Het Oekraïense leger heeft melding gemaakt van een zeer moeilijke situatie aan het front. Russische troepen zijn in opmars bij Hoeljajpole, circa 80 kilometer ten zuidoosten van de provinciehoofdstad Zaporizja. De Russen staan aan de noordrand van Hoeljajpole en naderen ook vanuit het oosten en zuiden. Het leger van Oekraïne stelt dat er geen sprake is van een omsingeling.
Hopelijk profiteren dan de burgers er ook van, en niet de nomenklatoera om Zelensky heen.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, zeer binnenkort 300 miljard USD
Beeld jezelf maar in dat hij gewoon "Een Sterke Leider" is, dan is het ineens geen probleem meer.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hopelijk profiteren dan de burgers er ook van, en niet de nomenklatoera om Zelensky heen.
kan niet anders dan goed komen nuquote:Op woensdag 26 november 2025 18:04 schreef 3rr0r het volgende:
The EU will unveil a legal proposal in the coming days that would finally enable the bloc to use Russia’s immobilized central bank assets for a ¤140 billion loan to Ukraine,
En hoe krijg Igor dat dan op telegram vanuit zijn zwaar beveiligde cel en nog wel berichten ten faveure voor Oekraïne ?quote:Op woensdag 26 november 2025 18:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou weet ik ondertussen dat verder kijken dan je neus lang is echt nogal een uitdaging voor je vormt, maar in het x draadje worden gewoon de telegram kanalen opgegeven waar het vandaan komt.
Ik heb ook het idee dat ze gaten met gaten aan het vullen zijn, dat de meeste nog inzetbare troepen van de tweede garnituur zijn en dat het niet meer lukt de verliezen aan te vullen of met tech te compenseren..quote:
hoe kom jij er bij dat ik een fetisj heb voor sterke leiders? Dat probeer jij mij telkenmale aan te wrijven.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Beeld jezelf maar in dat hij gewoon "Een Sterke Leider" is, dan is het ineens geen probleem meer.
quote:Op woensdag 26 november 2025 18:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
hoe kom jij er bij dat ik een fetisj heb voor sterke leiders? Dat probeer jij mij telkenmale aan te wrijven.
Dat is niet zo.
Denk niet dat ie zo zwaar gevangen zit als Taghi. Hij heeft gewoon nog toegang tot internet e.d.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Beetje alsof in NL riduan Tagi Prinsjesdag analyseert de Telegraaf whatappt.
Misschien gaan ze daarom ook wel accepteren. Anders hadden ze veel stelliger dat vredesvoorstel afgeschoten. Die toon is een beetje van nou misschien toch maar.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb ook het idee dat ze gaten met gaten aan het vullen zijn, dat de meeste nog inzetbare troepen van de tweede garnituur zijn en dat het niet meer lukt de verliezen aan te vullen of met tech te compenseren..
Ja. Dat is ook altijd het idee van een operatie: de ander dwingen tot het maken van concessies die hij zonder geweldsgebruik niet had willen maken.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Misschien gaan ze daarom ook wel accepteren. Anders hadden ze veel stelliger dat vredesvoorstel afgeschoten. Die toon is een beetje van nou misschien toch maar.
welke uitspraken wil je het ongeveer over hebben?quote:Op woensdag 26 november 2025 18:44 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou een de Kruijf of Bouwer wel eens aan de tand willen voelen over de voortgang. Dan beginnen wij met een intro over de uitspraken uit '22/'23 en de stand van zaken nu. En geen Pauw of Jinek die de gesprekken leidt, maar ik zelf.
Zelfs tijdens corona was de MSM nog best scherp vergeleken met dit dossier.
Lol. Alle relevante media steunden kritiekloos het overheidsbeleid en als er aan de Hilversumse praattafels een keer iemand zat met steekhoudende kritiek op het beleid, dan zaten er 4 witte jassen tegenover om de tegenstander voor egoïst en bejaardenmoordenaar te verslijten.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:44 schreef phpmystyle het volgende:
Zelfs tijdens corona was de MSM nog best scherp vergeleken met dit dossier.
In normaal Nederlands noemen we zoiets ook wel afpersing.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Dat is ook altijd het idee van een operatie: de ander dwingen tot het maken van concessies die hij zonder geweldsgebruik niet had willen maken.
Ik post al vanaf bijna het begin van deze oorlog rechtstreeks vanaf zijn officiele T account:quote:Op woensdag 26 november 2025 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Medeplichtig MH17
In de cel van??
Ik ga geen heel epistel optuigen om vervolgens een reactie terug te krijgen met "flauwekul" maar ik zal een kleine short plaatsen.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
welke uitspraken wil je het ongeveer over hebben?
met linkjes
Klopt. Maar in dit dossier vind ik de media nog extremer. Tot aan de ezels aan toe.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Lol. Alle relevante media steunden kritiekloos het overheidsbeleid en als er aan de Hilversumse praattafels een keer iemand zat met steekhoudende kritiek op het beleid, dan zaten er 4 witte jassen tegenover om de tegenstander voor egoïst en bejaardenmoordenaar te verslijten.
Opdat we niet vergeten.
Geloof je dat zelf?quote:Op woensdag 26 november 2025 19:23 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik post al vanaf bijna het begin van deze oorlog rechtstreeks vanaf zijn officiele T account:
https://t-me.translate.go(...)tr_tl=en&_x_tr_hl=en
Zijn vrouw beheert nu zijn account, Girkin stuurt brieven uit de gevangenis.
Vanaf het begin heeft hij hetzelfde strategische beeld dat een aantal van ons heeft op deze oorlog: de russische inzet is te weinig en te laat, en past bij een speciale militaire operatie, maar absoluut niet bij een oorlog.
Ik doe niet aan conspiracy theorieen. Als je in 2022-2023 de TV uitzendingen van hem gevolgd had, dan zei hij toen al EXACT hetzelfde.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geloof je dat zelf?
dat die brieven in die landen gepost mogen worden vanuit de bajes, zonder controle en door zijn vrouw in de wereld geholpen worden?
Zijn reacties zijn ook vaak pro-Oekraïns wat raar is voor een russsiche top crimineel.
Tenminste ik kan het niet plaatsen.
Want als je kritisch bent op rus, en dan vanuit zijn perspectief op het rus militaire apparaat,quote:Op woensdag 26 november 2025 19:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Zijn reacties zijn ook vaak pro-Oekraïns wat raar is voor een russsiche top crimineel.
Pieter Waterdrinker heeft wel eens gezegd dat dit soort dingen best kunnen in Rusland. Je neemt alleen een groot risico, maar het is geen Noord-Korea ofzo. Die millbloggers doen het ook allemaal hé.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geloof je dat zelf?
dat die brieven in die landen gepost mogen worden vanuit de bajes, zonder controle en door zijn vrouw in de wereld geholpen worden?
Tenminste ik kan het niet plaatsen.
Een "mart de kruif over rusland" Google search... En dan moeten wij daar de berichten maar uit gaan filteren ofzo?quote:Op woensdag 26 november 2025 19:28 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ga geen heel epistel optuigen om vervolgens een reactie terug te krijgen met "flauwekul" maar ik zal een kleine short plaatsen.
Hij noemt de Russische soldaten inferieur en is optimistisch over Oekraïne.
En zo kan ik met veel zaken komen waarin hij stellig is, maar dat de waarheid toch anders lijkt uit te vallen.
Dat kon Navalny ook, maar dat gaat vaak indirect zoals ook hier.quote:Op woensdag 26 november 2025 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Medeplichtig MH17
In de cel van??
Kritiek is geen probleem, zolang je maar geen kritiek levert op putin. Iets van Girkin wel deed, en daarom zit hij in de gevangenis.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Pieter Waterdrinker heeft wel eens gezegd dat dit soort dingen best kunnen in Rusland. Je neemt alleen een groot risico, maar het is geen Noord-Korea ofzo. Die millbloggers doen het ook allemaal hé.
Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik word wel direct naar het filmpje doorgeleid.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een "mart de kruif over rusland" Google search... En dan moeten wij daar de berichten maar uit gaan filteren ofzo?
ik gebruik in de regel gewoon argumenten waar jij dan op reageert met niettus gevolgd door radiostilte waarna je hetzelfde een week later nog eens probeertquote:Op woensdag 26 november 2025 19:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ga geen heel epistel optuigen om vervolgens een reactie terug te krijgen met "flauwekul" maar ik zal een kleine short plaatsen.
volgens mij klopt alles wat hij zegt gewoonquote:Hij noemt de Russische soldaten inferieur en is optimistisch over Oekraïne.
En zo kan ik met veel zaken komen waarin hij stellig is, maar dat de waarheid toch anders lijkt uit te vallen.
https://www.google.com/se(...)vid:zjgGsSceV3g,st:0
Hij zit in een zware strafkolonie en heeft een spreek en internetverbod volgens dit bericht van Reuters:quote:Op woensdag 26 november 2025 18:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou weet ik ondertussen dat verder kijken dan je neus lang is echt nogal een uitdaging voor je vormt, maar in het x draadje worden gewoon de telegram kanalen opgegeven waar het vandaan komt.
ADquote:
Luitenant-generaal Michiel van der Laan over Europa’s veiligheid: ‘Poetin mag geen twijfels zien’
Als baas van de militaire staf van de Europese Unie zit Michiel van der Laan regelmatig met Ursula von der Leyen en Kaja Kallas om de tafel. Dan gaat het niet over koetjes en kalfjes, maar over de veiligheid van ‘de unie’. De luitenant-generaal uit Best wordt niet vrolijk van wat hij ziet. „Er wacht ons een grote klus.”
Een zaterdagavond in Best. De aula van het Heerbeeck College vult zich met ruim tweehonderd belangstellenden. Op het programma staat een lezing van een kersverse plaatsgenoot: Michiel van der Laan, baas van de militaire EU-missies en van de militaire staf van ‘de unie’. „Ik woon na dertig jaar in Eindhoven nu één jaar in Best. Ik geef eigenlijk nooit lezingen, maar ik zie dit als het examen van mijn inburgering”, trapt hij lachend af.
De stemming wordt echter al snel ernstig als hij zijn verhaal begint. De oorlog in Oekraïne sleept zich voort en gaat richting het vierde jaar. En dan tellen we de annexatie van de Krim in 2014 en de eerdere gevechten in de Donbas niet mee.
Rusland verovert langzaam terrein, terwijl Oekraïense soldaten moedig weerstand bieden. De 27 landen van de Europese Unie (EU) doen wat ze kunnen om ze te helpen.
Negentien sanctiepakketten tegen Rusland zagen het licht, Russische tegoeden zijn bevroren, er ging voor miljarden euro’s aan militair materieel richting Kiev (‘anders was het daar al afgelopen geweest’) en nog eens miljarden euro’s staan klaar voor de wederopbouw van het land, mocht het ooit vrede worden.
Veteranen met trauma’s zijn tikkende tijdbommen
Vrede in Oekraïne, het klinkt mooi, maar lijkt ver weg. En áls er ooit het laatste schot valt, de kanonnen zwijgen en de drones uit de lucht verdwijnen, dient zich volgens Van der Laan een nieuw groot probleem aan.
Van der Laan, getrouwd en vader van een dochter en twee zonen, doelt op de duizenden soldaten die aan het front de meest verschrikkelijke dingen meemaken. Velen hebben een oorlogstrauma opgelopen en zijn tikkende tijdbommen zodra ze terugkeren in de maatschappij.
„Ik sprak nog niet zo lang geleden een Oekraïense commandant en vroeg hem wat hij met deze mannen doet. „‘Aan het front houden, want dan is de kans op ongelukken het kleinst’, klonk het”, verzucht Van der Laan.
Van de Oekraïense soldaten die vechten kregen er tot nu toe zo’n 85.000 training op Europees grondgebied. Van der Laan sprak veel van deze jongens. „Als je die verhalen hoort, motiveert dat extra om alle hulp die mogelijk is in de benen te houden.”
Maar komt het nog ooit goed met Oekraïne? En wat betekenen de oorlog en de verschuivende machtsverhoudingen in de wereld eigenlijk voor Europa?
Van der Laan is helder: stoppen met steun is geen optie. „We hebben geen keus. Deze oorlog is niet ver van ons vandaan. We moeten Poetin laten zien dat zowel de Europese Unie als de Navo eensgezind zijn en blijven. Als de Russen zien dat we niet twijfelen, blijven ze weg.”
Bewondering voor Mark Rutte
De luitenant-generaal die gaat over de militaire missies van de Europese Unie heeft dan ook bewondering voor Mark Rutte. Hij kreeg als secretaris-generaal van de Navo de Amerikaanse president Trump weer met zijn neus in dezelfde richting als de overige leden. „Je kunt van hem vinden wat je wilt, maar dit heeft Rutte goed gedaan.”
Sinds de Russische invasie van Oekraïne in februari 2022 stuurden de 32 lidstaten van de Navo voor vele honderden miljarden euro’s aan militaire, economische en humanitaire steun naar het Oost-Europese land dat in 2022 ook het kandidaat-lidmaatschap voor de EU in de wacht sleepte. De Navo-norm voor defensie-uitgaven wordt opgekrikt van twee naar vijf procent van het bruto binnenlands product van de lidstaten.
Of het allemaal genoeg is, zal de tijd uitwijzen. Poetin lijkt vooralsnog niet van stoppen te weten. Ondanks zware verliezen, blijft hij duizenden nieuwe soldaten naar het Oekraïense front sturen. En hij lijkt ermee weg te komen.
Verschil tussen wij en zij
Het tekent volgens Van der Laan ook het verschil tussen ‘ons’ en Rusland. Zeg tegen een Rus dat Poetin de oorzaak is van het feit dat hij niet rond kan komen van zijn salaris, dat er geen ramen in zijn woning zitten en dat hij in de rij moet staan voor benzine. Hij zal zeggen dat het wel meevalt en dat ze nog veel ergere ontberingen kunnen doorstaan.
In Nederland zijn de rapen al gaar als er een bacterie in het drinkwater zit, merkte Van der Laan onlangs nog in Utrecht. „Op beelden zag ik mensen in pyjama naar de winkel rennen om flessen water in te slaan. Ik bedoel maar: we zijn echt slecht voorbereid op calamiteiten. Er wacht ons een grote klus.” En dan hebben we ons elektriciteitssysteem en het spoorwegnetwerk nog. „Ook zwakke plekken”, benadrukt hij.
Campagne moet Nederland wakker schudden
Om Nederland wakker te schudden, startte begin november de landelijke campagne ‘Denk Vooruit’. Wat kun je doen om bijvoorbeeld 72 uur zonder water, stroom of internet tot een goed gevolg te brengen?
„Zodra bij mij thuis de wifi uitvalt, is de wereld te klein. En als mijn woning gasloos wordt, moet ik dan een thuisbatterij aanschaffen zodat ik bij stroomuitval toch nog even vooruit kan? We moeten nu al nadenken over zaken die wellicht in de toekomst gebeuren.” Dat zijn volgens hem niet alleen fysieke maatregelen, ook de mentale knop moet om. „Net als bij de Russen.”
Weerbaarheid moet echter niet alleen op de schouders van de burgers rusten, vindt Van der Laan. „Zoek op de website van je gemeente naar informatie over wat je moet doen om je goed voor te bereiden op een calamiteit. Grote kans dat je niets vindt. Ook daar ligt een taak, net als bij de provincies overigens.”
En hoe zit het met het bedrijfsleven? Wordt er in de boardrooms nagedacht over welke verantwoordelijkheid een bedrijf neemt bij een noodsituatie? „Ik ben wel benieuwd hoe ASML er bijvoorbeeld in staat”, vraagt Van der Laan zich af.
Is een EU-leger toekomstmuziek of realiteit?
Terug naar de EU. Waarom geeft de Europese Unie militaire steun aan Oekraïne? We hebben de Navo toch? Van der Laan: Wij moeten als EU de Navo ondersteunen. Het helpt dat 24 van de 27 EU-lidstaten ook bij de Navo zijn aangesloten.”
De Europese Unie had militaire onafhankelijkheid lang niet op de agenda staan en leunde vooral op de Navo. Afgezien van twee EU-battlegroups van elk 1500 man heeft de EU zelf geen eigen leger. De twee gevechtsgroepen worden samengesteld met militairen uit verschillende landen en moeten in tijden van crisis binnen vijf tot tien dagen inzetbaar zijn. Dat is het pakkie-an van Van der Laan als verantwoordelijke voor de militaire EU-missies (EU Military Staff).
Van der Laan ziet de oprichting van een Europees leger niet snel gebeuren. „De besluitvorming daarover ligt bij de parlementen van alle lidstaten afzonderlijk. Ik denk dat dit ook moet blijven. Ik zie het voorlopig niet voor me dat in Oirschot militairen uit alle Europese windstreken als eenheid samen moeten werken.”
Dichter bij huis kan intensieve samenwerking wel, meent Van der Laan. „Dan heb je niet direct te maken met grote culturele verschillen. Dat werkt. Dat laten we zien met de samenwerking in het Duits-Nederlandse legerkorps. En onze marine werkt ook nauw samen met die van onze zuiderburen.”
Oké, geen eigen leger dus, maar kunnen we als het om onze veiligheid gaat in de EU wel ooit onze eigen broek ophouden? Van der Laan: „De EU-landen hebben een strategie ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat de unie in 2030 de verdediging binnen Navo-verband zelfstandig op orde heeft. En dan bedoel ik ook echt klaarstaan om in actie te komen.”
Dat betekent dat de militaire capaciteiten versterkt zijn, de defensie-industrie op orde is en troepenverplaatsingen snel mogelijk zijn. Geschat kostenplaatje: 800 miljard euro.
Garanties voor industrie?
Vanuit de industrie worden garanties gevraagd om productie voor defensie te gaan maken. „Garanties? Laat me niet lachen. De nood is zo hoog dat je alles kunt verkopen wat je maakt. We moeten wel zorgen dat we startups aanhaken. Dat zijn bedrijfjes waar innovaties snel toegepast kunnen worden. Dat is noodzakelijk in verband met de manier van oorlog voeren vandaag de dag.”
Als het aan Van der Laan ligt moet het leger van de toekomst een goed gevulde gereedschapskist meekrijgen met daarin alles wat nodig is. „Dat loopt uiteen van conventionele spullen als granaten, kogels en tanks tot hightech materiaal als drones, cybercapaciteiten en satellieten.”
2030? Dat is al snel. „Klopt, maar geen jaar te vroeg”, meent Van der Laan. „Dan zijn de Russen in staat om elders iets te proberen, zo is de verwachting.”
Het rommelt op tal van plekken
Het rommelt volgens Van der Laan nu al op tal van plekken in de wereld. Dicht bij huis bijvoorbeeld in Bosnië en Herzegovina waar de EU al sinds december 2004 onder de naam EUFOR Althea waakt over de politieke en sociale stabiliteit in het land. Er zijn nog zo’n 175 Nederlandse militairen die momenteel deelnemen aan de stabilisatiemacht.
En dat is nog steeds nodig vindt Van der Laan: „De etnische spanningen daar lopen weer op en Rusland doet er alles aan om de regio te destabiliseren. Dáárom is het belangrijk dat we er zijn.”
De militaire inzet vanuit de EU is volgens de hoogste baas van de militaire staf ook nodig om economische belangen te verdedigen. „Dat doen we in de Rode Zee. Als schepen door aanvallen van Houthi-rebellen niet door het Suezkanaal kunnen, maar om moeten varen, kost dat ons als EU 300 miljoen euro per dag. Daarom zijn we militair aanwezig om onze schepen tegen raketaanvallen en piraterij te beschermen.”
Aan de slag in Afrika
Oorlog in Europa, raketaanvallen en piraterij vanuit Azië, verschuivingen op het geopolitieke speelveld; er wachten Europa grote uitdagingen, zo voorspelt Van der Laan. Ook op andere continenten.
„We moeten als de wiedeweerga aan de slag in Afrika. Daar vindt een bevolkingsexplosie plaats en worden de gevolgen van klimaatverandering voelbaar. Ik kom er vaak en dan zie ik jonge mannen met een telefoon, maar zonder perspectief. Die mensen zullen ooit in beweging komen. Let wel, ik heb niets tegen migratie. Maar dit wordt van een andere orde.”
Die massamigratie is volgens Van der Laan niet het enige wat speelt in Afrika. De Russen azen er, net als de Chinezen en anderen, op de grondstoffen die de wereld nodig heeft. „Dat moeten we als Europa niet zomaar laten gebeuren. We moeten als EU zorgen dat we samen optrekken met de Afrikaanse landen en onze gezamenlijke interesses op elkaar afstemmen.”
Net als met Oekraïne, de Houthi’s en Poetin moet er ook nu haast gemaakt worden, benadrukt Van der Laan. Dat is niet altijd makkelijk. „Dan doen we soms dingen die we anders niet zouden doen, en moet een dwarsligger weleens wijken.”
Nee.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
heeft een spreek en internetverbod
Jawel.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:48 schreef oheng het volgende:
[..]
Kritiek is geen probleem, zolang je maar geen kritiek levert op putin. Iets van Girkin wel deed, en daarom zit hij in de gevangenis.
[..]
Nee.
Hij heeft een internet verbod van 3 jaar. Geen spreekverbod.quote:
Wat klopt er niet dan?quote:Op woensdag 26 november 2025 19:41 schreef phpmystyle het volgende:
Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik word wel direct naar het filmpje doorgeleid.
Anyway:
Bekijk deze YouTube-video
Funnfact iedereen met een internet verbinding kan berichten via zijn naam de wereld inbrengen.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:51 schreef oheng het volgende:
[..]
Hij heeft een internet verbod van 3 jaar. Geen spreekverbod.
Fun fact: zijn vrouw (en vele aanhangers) hebben ook géén internet- en spreekverbod.
Hoe kan ik hier nu zinvol op reageren?quote:
Die brief voor nood is omdat het hoogspanningsnet in NL te vol zit.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe kan ik hier nu zinvol op reageren?
Als het een club amateurs waren geweest dan hadden wij geen 5% hoeven uitgeven aan de NATO, waren ze uit Oekraine gezet. En hadden jij en ik vandaag geen brief op de mat gehad over wat te doen bij nood en wat we nodig hebben.
Zelfs als de Russen bij sommigen in de woonkamer zouden staan volharden sommigen nog dat de Russen een stel prutsers zijn.
De kritiek van de milbloggers is dan ook niet gericht tegen de oorlog zelf maar ze vinden dat Rusland er nog veel harder en genadelozer in moet klappen.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:41 schreef oheng het volgende:
[..]
Kritiek is geen probleem, zolang je maar geen kritiek levert op putin. Iets van Girkin wel deed, en daarom zit hij in de gevangenis.
Er wordt en werd bijna door iedereen (op een paar simpeltons als Chuck Pfarrer na) gezegd dat dit een attritie oorlog is en was en dat de Russen wat dat betreft in het voordeel zijn, simpel zat. Snelle doorbraken en gecoordineerde manoeuvre / gemechaniseerde aanvallen zaten er niet in.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:58 schreef phpmystyle het volgende:
Hoe kan ik hier nu zinvol op reageren?
Als het een club amateurs waren geweest dan hadden wij geen 5% hoeven uitgeven aan de NATO, waren ze uit Oekraine gezet. En hadden jij en ik vandaag geen brief op de mat gehad over wat te doen bij nood en wat we nodig hebben.
Zelfs als de Russen bij sommigen in de woonkamer zouden staan volharden sommigen nog dat de Russen een stel prutsers zijn.
Ok dan geloof je maar dat Oekrainers zijn Telegram account hebben overgenomen. Whatever.quote:Op woensdag 26 november 2025 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Funnfact iedereen met een internet verbinding kan berichten via zijn naam de wereld inbrengen.
Feiten over Girkin/Strelkov – wat wél bekend is (met bronnen)
1. Girkin is in januari 2024 veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf wegens extremisme.
Bron (Reuters, 25 januari 2024):
https://www.reuters.com/w(...)xtremism-2024-01-25/
2. Bij zijn veroordeling kreeg hij een expliciet internetverbod.
In dezelfde Reuters-bron staat:
“The court also banned him from administering websites.”
Dit betekent in Russische praktijk:
• geen sociale media,
• geen Telegram,
• geen contact met openbare kanalen,
• geen beheer van accounts.
Bron:
https://www.reuters.com/w(...)xtremism-2024-01-25/
3. Hij zit nu in een strafkolonie in de regio Kirov.
Bron (RFE/RL, 11 maart 2024):
https://www.rferl.org/a/r(...)denied/33190292.html
⸻
Waarom “hij stuurt brieven aan zijn vrouw die dan worden gepost” ongeloofwaardig is
A. Russische strafkolonies censureren alle correspondentie.
Politieke en militaire gevangenen hebben geen vrije communicatie.
Brieven worden geopend, gekopieerd en tegengehouden zodra er politieke inhoud, militaire informatie of staatskritiek in staat.
B. Girkin werd juist opgesloten omdat hij online kritiek uitte op het Kremlin.
Het idee dat dezelfde staat hem nu zou toestaan om:
• strategische analyses,
• kritiek op de militaire leiding,
• en commentaren op EU-plannen
via brieven naar buiten te sturen, is totaal onlogisch.
C. Rusland laat geen “gevangenen-inhoud” naar buiten die het regime schaadt.
Als Navalny zelf geen politieke brieven naar buiten mocht sturen zonder zware censuur, dan zal een veroordeelde ultranationalist die de oorlogslijn van het Kremlin ondermijnt dat zeker niet mogen.
D. Er bestaat géén bron die bevestigt dat Girkin zelf communiceert.
Geen rechtbankdocument, geen advocaatverklaring, geen familieverklaring, geen onafhankelijke journalistiek.
E. Zijn Telegram-kanaal werd vóór zijn arrestatie al grotendeels beheerd door anderen.
Dat is bekend binnen de Russische “milblogger”-scene.
Het kanaal draait gewoon door omdat zijn aanhang en beheerders zijn naam gebruiken — niet omdat hij in de kolonie analyses zit te schrijven.
⸻
Wat wél feitelijk en zeker is:
• Hij zit in een streng regime.
• Hij heeft formeel een internet- en communicatieverbod.
• De kolonie inspecteert al zijn correspondentie.
• Hij mag geen ongecensureerde politieke teksten naar buiten sturen.
• Er is géén bewijsmateriaal dat hij de huidige posts heeft geschreven.
• De stijl van de kanaalposts is consistent met de groep achter hem, niet met individuele gevangenencommunicatie.
Prima dan denk jij dat een veroordeelde Rus wegens politieke meningen rustig vanuit de Russische gevangenis hele brieven stuurt met politieke punten.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:09 schreef oheng het volgende:
[..]
Ok dan geloof je maar dat Oekrainers zijn Telegram account hebben overgenomen. Whatever.
Het is exact hetzelfde als met Mart de Kruif: kritiek op rusland of positieve geluiden over Oekraine komen niet overeen met whatever je de hele dag ziet (door algoritmes of anders), DUS er moet wel sprake zijn van een super ingewikkelde conspiracy theorie.
Lospredrosa heeft zo af en toe weer een:quote:Op woensdag 26 november 2025 20:09 schreef oheng het volgende:
Het is exact hetzelfde als met Mart de Kruif: kritiek op rusland of positieve geluiden over Oekraine komen niet overeen met whatever je de hele dag ziet (door algoritmes of anders), DUS er moet wel sprake zijn van een super ingewikkelde conspiracy theorie.
Bui.quote:JA MAAR GELOOF JIJ DAT?
Het is EXACT dezelfde mening als toen hij nog vrij rond liep. Dit is echt een onzinnige discussie.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Prima dan denk jij dat een veroordeelde Rus wegens politieke meningen rustig vanuit de Russische gevangenis hele brieven stuurt met politieke punten.
Het zijn gewoon aanhangers van Girkin waarvan je niet weet wie erachter zitten die wat flauwekul neertypen.
Kun je net zo goed de mening van Henk uit Oerflakkerveen twitteren.
Ow, niet oekraine?quote:Op woensdag 26 november 2025 20:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Het zijn gewoon aanhangers van Girkin waarvan je niet weet wie erachter zitten die wat flauwekul neertypen.
Ben ik het ook niet mee oneens.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er wordt en werd bijna door iedereen (op een paar simpeltons als Chuck Pfarrer na) gezegd dat dit een attritie oorlog is en was en dat de Russen wat dat betreft in het voordeel zijn, simpel zat. Snelle doorbraken en gecoordineerde manoeuvre / gemechaniseerde aanvallen zaten er niet in.
Die dingen heten uniformen, maar: welke mannen?quote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
als al die mannen in defensie kostuums
quote:Oekraïeners leggen in holst van de nacht Russisch laservliegtuig in de as, pijnlijke blunder mogelijk op beeld
De Oekraïeners hebben een uniek Russisch laservliegtuig, de A-60, en minstens één ander toestel in de as gelegd bij een aanval op een vliegtuigfabriek.
Het zou een pijnlijk verlies zijn voor de Russen, die nota bene op hun eigen grondgebied lijken te zijn overrompeld door Kiev.
Redactie Buitenland
14:48 uur | vandaag
|
update 14:50
De pijnlijke blunder wordt onder meer gemeld door defensieblog The War Zone.
Video's op sociale media lijken de directe nasleep van de aanval te tonen.
Te zien is hoe een enorme brand in het holst van de nacht de hemel verlicht.
Op een van de filmpjes is een van de brandende vliegtoestellen, de A-60, zichtbaar.
Nee maar zijn reacties op het puntenplan is wel weer gunstig voor Oekraïne dus.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, niet oekraine?
Valt alweer mee dan.
Dus wie zitten daar achter en zou een ultra nationale rus een zeer gunstige analyse voor Oekraïne doen.quote:Wat is gunstig voor Oekraïne (volgens zijn eigen analyse)
1. Oekraïne wordt niet strategisch verslagen.
Girkin zegt expliciet dat Oekraïne niet is “gerouteerd” en nog steeds effectief weerstand biedt.
2. Oekraïne heeft geen enkele reden concessies te doen.
Hij stelt dat het front stabiel genoeg is voor Kyiv om gewoon “nee” te zeggen.
3. Russische overwinningen zijn enkel tactisch, niet strategisch.
Dat betekent: geen doorbraak, geen grote omsingelingen, geen beslissende successen.
4. Morale van Oekraïense troepen blijft voldoende hoog.
Volgens hem blijft Oekraïne hard vechten op de kritieke assen Kharkiv en Zaporizja.
5. Het plan toont vooral Russische zwakte.
Kyiv ziet dat Rusland intern onzeker is, waardoor de onderhandelingspositie van Oekraïne sterker wordt.
6. Oekraïne kan in alle rust verder mobiliseren en voorbereiden.
Girkin zegt letterlijk dat Oekraïne “in relatieve kalmte” verder kan voorbereiden op toekomstige operaties..
Hij roept ook al vanaf dag 3 ofzo dat rus gewoon de oorlog moet verklaren en de hele bevolking moet mobiliseren.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Nee maar zijn reacties op het puntenplan is wel weer gunstig voor Oekraïne dus.
Juist vanuit de militaire hoek was men een stuk kritischer dan dat MSM "Het zijn allemaal maar sukkels" narratief.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
Ben ik het ook niet mee oneens.
Maar dat wat je nu zegt is al een hele bak genuanceerder als al die mannen in defensie kostuums die badinerend spraken en spreken over de kunsten van de Russische federatie.
Ja op dag 3 kon hij ook nog berichten, en daaromquote:Op woensdag 26 november 2025 20:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hij roept ook al vanaf dag 3 ofzo dat rus gewoon de oorlog moet verklaren en de hele bevolking moet mobiliseren.
Je ongeinformeerdheid is vervelend.
Had @PluggieOD al op gereageerd:quote:Op woensdag 26 november 2025 20:19 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)beeld/107887606.html
Niet heel operationeel spul...quote:Op dinsdag 25 november 2025 17:33 schreef PluggieOD het volgende:
Taganrog.
Als ik de foto's zo zie.
A-60 deaud. Die hebben ze maar 1. Hardstikke onoperationeel. Laser project wat al decennia niet van de grond komt.
Maar ook zo lijkt het een A-100 proto. Vervangingsproject voor de A-50 wat ook maar niet van de grond komt.
Dus die:
RA-86879 A-60/1A2 KB Beriev/TANTK 0013430893
En een van deze:
78651 A-100LL KB Beriev/TANTK 01-03
RF-93953/52 red A-100LL KB Beriev/TANTK, no disc 1013491739
Want als je iets gunstig afschilderd voor oekraine, moet je wel pro-oekraine zijn.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Dus wie zitten daar achter en zou een ultra nationale rus een zeer gunstige analyse voor Oekraïne doen.
Ik snap dat niet, oké?
quote:Op woensdag 26 november 2025 19:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Want als je kritisch bent op rus, en dan vanuit zijn perspectief op het rus militaire apparaat,
Dan ben je natuurlijk pro-oekraine.
Zalg zijn de simpelen.
Wie dan?quote:Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ben ik het ook niet mee oneens.
Maar dat wat je nu zegt is al een hele bak genuanceerder als al die mannen in defensie kostuums die badinerend spraken en spreken over de kunsten van de Russische federatie.
Het is GEEN positief verhaal over Oekraine.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee maar zijn reacties op het puntenplan is wel weer gunstig voor Oekraïne dus.
Het is Girkin niet, maar dan aanhangers van zeer nationale Russen.
Maar dit is de voor Oekraïne gunstige samenvatting op “zijn” reactie van het puntenplan:
[..]
Dus wie zitten daar achter en zou een ultra nationale rus een zeer gunstige analyse voor Oekraïne doen.
Ik snap dat niet, oké?
Iig niet de Kruif blijkbaarquote:
Ik zaag hier even over door.quote:Op woensdag 26 november 2025 20:43 schreef oheng het volgende:
[..]
Het is GEEN positief verhaal over Oekraine.
Het is kritiek op rusland dat ze niet de totale oorlog hebben uitgeroepen.
Heel simpel. Je hoeft er geen ingewikkelde theorieen bij te halen.
quote:. 2. Een interne Russische veiligheidsfaction (pro-oorlog, anti-Kremlin) binnen FSB/GRU
Waarschijnlijkheid: Medium (20–30%)
Achtergrond:
Binnen de FSB bestaan facties die zichzelf zien als echte patriotten en Poetin verwijten dat hij te slap en te traag is.
Waarom dit plausibel is:
• Zij hebben volledige informatie over het falen van het Russische leger.
• Ze publiceren soms via tussenpersonen (Telegram-milbloggers).
• De analyse is inhoudelijk hoog niveau → lijkt op werk van insider-analisten.
• Het 28-puntenplan (het “Dmitriev-Witkoff-plan”) is een signaal van interne spanning.
Hun doel:
Machtsverschuiving binnen de elite, niet Oekraïne helpen.
Waarom dit scenario past:
Deze facties gebruiken Girkin’s kanaal als “anoniem megafon” voor interne druk.
⸻
3. Oekraïense cyber / psyops (actieve overname van een Russisch kanaal)
Waarschijnlijkheid: Laag tot medium (10–20%)
Waarom het plausibel is:
• Oekraïne voert al 2 jaar zeer agressieve informatiestrijd (SBU, GUR, CyberUnit 404).
• Ze hebben bewezen honderden Russische Telegram-kanalen te hacken.
• De analyse past verrassend goed bij Westerse en Oekraïense militaire beoordeling.
• Het zou ideaal zijn om onrust te zaaien in de Russische nationalistische flank.
Waarom niet het meest waarschijnlijk:
• De toon is extreem consistent met Girkins eigen stijl van vóór zijn arrestatie.
• Oekraïense psyops zijn meestal korter, directer, suggestiever — niet zulke lange, gedetailleerde essays.
Maar dit scenario blijft absoluut op tafel.
Hij geeft zelfs interviews vanuit de "zwaar beveiligde gevangenis". Hier de laatste, van 15 november 2025.quote:Op woensdag 26 november 2025 21:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik zaag hier even over door.
Want er worden berichten getoond die geclaimd worden gepost door iemand in een zwaar beveiligde gevangenis. En dat is raar want in Rusland krijg je in zo’n bak niets de deur uit en zeker niet met regelmaat. Dus zit daar wat achter.
En dat lijkt jou echt en logisch?quote:Op woensdag 26 november 2025 21:41 schreef oheng het volgende:
[..]
Hij geeft zelfs interviews vanuit de "zwaar beveiligde gevangenis". Hier de laatste, van 15 november 2025.
https://rtvi-com.translat(...)tr_tl=en&_x_tr_hl=en
Trolloloquote:Op woensdag 26 november 2025 20:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk dat het kolonel knalpiemel was
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |