abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219349734
Beetje alsof in NL riduan Tagi Prinsjesdag analyseert de Telegraaf whatappt.
Vakman pur sang
  woensdag 26 november 2025 @ 18:42:26 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219349763
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:20 schreef AchJa het volgende:

[..]
AD Live
Ik heb ook het idee dat ze gaten met gaten aan het vullen zijn, dat de meeste nog inzetbare troepen van de tweede garnituur zijn en dat het niet meer lukt de verliezen aan te vullen of met tech te compenseren..
The End Times are wild
  woensdag 26 november 2025 @ 18:43:05 #203
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219349772
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:22 schreef ExTec het volgende:

[..]
Beeld jezelf maar in dat hij gewoon "Een Sterke Leider" is, dan is het ineens geen probleem meer.
hoe kom jij er bij dat ik een fetisj heb voor sterke leiders? Dat probeer jij mij telkenmale aan te wrijven.
Dat is niet zo.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 26 november 2025 @ 18:44:39 #204
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219349784
Ik zou een de Kruijf of Bouwer wel eens aan de tand willen voelen over de voortgang. Dan beginnen wij met een intro over de uitspraken uit '22/'23 en de stand van zaken nu. En geen Pauw of Jinek die de gesprekken leidt, maar ik zelf.

Zelfs tijdens corona was de MSM nog best scherp vergeleken met dit dossier.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 26 november 2025 @ 18:44:59 #205
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_219349787
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
hoe kom jij er bij dat ik een fetisj heb voor sterke leiders? Dat probeer jij mij telkenmale aan te wrijven.
Dat is niet zo.
_O-
pi_219349802
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:39 schreef Lospedrosa het volgende:
Beetje alsof in NL riduan Tagi Prinsjesdag analyseert de Telegraaf whatappt.
Denk niet dat ie zo zwaar gevangen zit als Taghi. Hij heeft gewoon nog toegang tot internet e.d.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219349808
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik heb ook het idee dat ze gaten met gaten aan het vullen zijn, dat de meeste nog inzetbare troepen van de tweede garnituur zijn en dat het niet meer lukt de verliezen aan te vullen of met tech te compenseren..
Misschien gaan ze daarom ook wel accepteren. Anders hadden ze veel stelliger dat vredesvoorstel afgeschoten. Die toon is een beetje van nou misschien toch maar.
  woensdag 26 november 2025 @ 18:50:26 #208
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219349818
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:48 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Misschien gaan ze daarom ook wel accepteren. Anders hadden ze veel stelliger dat vredesvoorstel afgeschoten. Die toon is een beetje van nou misschien toch maar.
Ja. Dat is ook altijd het idee van een operatie: de ander dwingen tot het maken van concessies die hij zonder geweldsgebruik niet had willen maken.
The End Times are wild
  Moderator woensdag 26 november 2025 @ 19:13:26 #209
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219350006
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:44 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou een de Kruijf of Bouwer wel eens aan de tand willen voelen over de voortgang. Dan beginnen wij met een intro over de uitspraken uit '22/'23 en de stand van zaken nu. En geen Pauw of Jinek die de gesprekken leidt, maar ik zelf.

welke uitspraken wil je het ongeveer over hebben?

met linkjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219350019
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:44 schreef phpmystyle het volgende:
Lol. Alle relevante media steunden kritiekloos het overheidsbeleid en als er aan de Hilversumse praattafels een keer iemand zat met steekhoudende kritiek op het beleid, dan zaten er 4 witte jassen tegenover om de tegenstander voor egoïst en bejaardenmoordenaar te verslijten.

Opdat we niet vergeten.
pi_219350040
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:50 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja. Dat is ook altijd het idee van een operatie: de ander dwingen tot het maken van concessies die hij zonder geweldsgebruik niet had willen maken.
In normaal Nederlands noemen we zoiets ook wel afpersing.
pi_219350086
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is zo’n raar verhaal van die Girkin
Medeplichtig MH17
In de cel van??
Praat het Oekraïnse narratief.
Kan vanuit de (strenge) cel gewoon politieke berichten versturen.
Ik post al vanaf bijna het begin van deze oorlog rechtstreeks vanaf zijn officiele T account:
https://t-me.translate.go(...)tr_tl=en&_x_tr_hl=en

Zijn vrouw beheert nu zijn account, Girkin stuurt brieven uit de gevangenis.

Vanaf het begin heeft hij hetzelfde strategische beeld dat een aantal van ons heeft op deze oorlog: de russische inzet is te weinig en te laat, en past bij een speciale militaire operatie, maar absoluut niet bij een oorlog.

[ Bericht 33% gewijzigd door oheng op 26-11-2025 19:28:49 ]
  woensdag 26 november 2025 @ 19:28:26 #213
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219350146
quote:
88s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:13 schreef sp3c het volgende:

[..]
welke uitspraken wil je het ongeveer over hebben?

met linkjes
Ik ga geen heel epistel optuigen om vervolgens een reactie terug te krijgen met "flauwekul" maar ik zal een kleine short plaatsen.
Hij noemt de Russische soldaten inferieur en is optimistisch over Oekraïne.
En zo kan ik met veel zaken komen waarin hij stellig is, maar dat de waarheid toch anders lijkt uit te vallen.

Bekijk deze YouTube-video
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Lol. Alle relevante media steunden kritiekloos het overheidsbeleid en als er aan de Hilversumse praattafels een keer iemand zat met steekhoudende kritiek op het beleid, dan zaten er 4 witte jassen tegenover om de tegenstander voor egoïst en bejaardenmoordenaar te verslijten.

Opdat we niet vergeten.
Klopt. Maar in dit dossier vind ik de media nog extremer. Tot aan de ezels aan toe.

[ Bericht 20% gewijzigd door phpmystyle op 26-11-2025 19:40:56 ]
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219350222
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:23 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik post al vanaf bijna het begin van deze oorlog rechtstreeks vanaf zijn officiele T account:
https://t-me.translate.go(...)tr_tl=en&_x_tr_hl=en

Zijn vrouw beheert nu zijn account, Girkin stuurt brieven uit de gevangenis.

Vanaf het begin heeft hij hetzelfde strategische beeld dat een aantal van ons heeft op deze oorlog: de russische inzet is te weinig en te laat, en past bij een speciale militaire operatie, maar absoluut niet bij een oorlog.
Geloof je dat zelf?
dat die brieven in die landen gepost mogen worden vanuit de bajes, zonder controle en door zijn vrouw in de wereld geholpen worden?
Zijn reacties zijn ook vaak pro-Oekraïns wat raar is voor een russsiche top crimineel.
Tenminste ik kan het niet plaatsen.
Vakman pur sang
pi_219350276
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:32 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Geloof je dat zelf?
dat die brieven in die landen gepost mogen worden vanuit de bajes, zonder controle en door zijn vrouw in de wereld geholpen worden?
Zijn reacties zijn ook vaak pro-Oekraïns wat raar is voor een russsiche top crimineel.
Ik doe niet aan conspiracy theorieen. Als je in 2022-2023 de TV uitzendingen van hem gevolgd had, dan zei hij toen al EXACT hetzelfde.
  woensdag 26 november 2025 @ 19:36:14 #216
6484 ExTec
pi_219350281
quote:
Want als je kritisch bent op rus, en dan vanuit zijn perspectief op het rus militaire apparaat,

Dan ben je natuurlijk pro-oekraine.

Zalg zijn de simpelen. :z
pi_219350316
quote:

[..]
Geloof je dat zelf?
Pieter Waterdrinker heeft wel eens gezegd dat dit soort dingen best kunnen in Rusland. Je neemt alleen een groot risico, maar het is geen Noord-Korea ofzo. Die millbloggers doen het ook allemaal hé.
pi_219350333
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:28 schreef phpmystyle het volgende:

Ik ga geen heel epistel optuigen om vervolgens een reactie terug te krijgen met "flauwekul" maar ik zal een kleine short plaatsen.
En zo kan ik met veel zaken komen waarin hij stellig is, maar dat de waarheid toch anders lijkt uit te vallen.
Een "mart de kruif over rusland" Google search... En dan moeten wij daar de berichten maar uit gaan filteren ofzo?
  Forum Admin woensdag 26 november 2025 @ 19:39:27 #219
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219350346
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is zo’n raar verhaal van die Girkin
Medeplichtig MH17
In de cel van??
Praat het Oekraïnse narratief.
Kan vanuit de (strenge) cel gewoon politieke berichten versturen.
Dat kon Navalny ook, maar dat gaat vaak indirect zoals ook hier.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219350374
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:37 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Pieter Waterdrinker heeft wel eens gezegd dat dit soort dingen best kunnen in Rusland. Je neemt alleen een groot risico, maar het is geen Noord-Korea ofzo. Die millbloggers doen het ook allemaal hé.
Kritiek is geen probleem, zolang je maar geen kritiek levert op putin. Iets van Girkin wel deed, en daarom zit hij in de gevangenis.
  woensdag 26 november 2025 @ 19:41:27 #221
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219350382
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:38 schreef AchJa het volgende:

[..]
Een "mart de kruif over rusland" Google search... En dan moeten wij daar de berichten maar uit gaan filteren ofzo?
Dat lijkt mij niet de bedoeling. Ik word wel direct naar het filmpje doorgeleid.
Anyway:
Bekijk deze YouTube-video
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator woensdag 26 november 2025 @ 19:42:10 #222
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219350401
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:28 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
ik gebruik in de regel gewoon argumenten waar jij dan op reageert met niettus gevolgd door radiostilte waarna je hetzelfde een week later nog eens probeert :{w

als je de discussie niet aan wilt gaan dan moet je hem niet aan proberen te zwengelen

quote:

https://www.google.com/se(...)vid:zjgGsSceV3g,st:0
volgens mij klopt alles wat hij zegt gewoon

het is een stalemate, Rusland lijkt niet in staat te zijn om gecompliceerde operaties uit te voeren en Oekraine valt steeds dieper in Rusland aan met vaak zelf ontwikkeld en geproduceert materiaal
  woensdag 26 november 2025 @ 19:45:11 #223
6484 ExTec
pi_219350458
Ah, weer het bekende ge-stroman: als je ook maar iets zegt wat negatief is over rus, fantaseert mijn uitgedaagde intellect er altijd instant bij dat je dus zegt dat het allemaal binnen een paar dagen over is! Maar het is niet binnen een paar dagen over! Dan kan het negatieve heulemaal niet kloppen! :{w

Vermoeiend. :z
pi_219350464
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:12 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nou weet ik ondertussen dat verder kijken dan je neus lang is echt nogal een uitdaging voor je vormt, maar in het x draadje worden gewoon de telegram kanalen opgegeven waar het vandaan komt.
Hij zit in een zware strafkolonie en heeft een spreek en internetverbod volgens dit bericht van Reuters:
https://www.reuters.com/w(...)xtremism-2024-01-25/
Vakman pur sang
pi_219350474
Een andere driester (Lgen vd Laan):

quote:

Luitenant-generaal Michiel van der Laan over Europa’s veiligheid: ‘Poetin mag geen twijfels zien’

Als baas van de militaire staf van de Europese Unie zit Michiel van der Laan regelmatig met Ursula von der Leyen en Kaja Kallas om de tafel. Dan gaat het niet over koetjes en kalfjes, maar over de veiligheid van ‘de unie’. De luitenant-generaal uit Best wordt niet vrolijk van wat hij ziet. „Er wacht ons een grote klus.”

Een zaterdagavond in Best. De aula van het Heerbeeck College vult zich met ruim tweehonderd belangstellenden. Op het programma staat een lezing van een kersverse plaatsgenoot: Michiel van der Laan, baas van de militaire EU-missies en van de militaire staf van ‘de unie’. „Ik woon na dertig jaar in Eindhoven nu één jaar in Best. Ik geef eigenlijk nooit lezingen, maar ik zie dit als het examen van mijn inburgering”, trapt hij lachend af.

De stemming wordt echter al snel ernstig als hij zijn verhaal begint. De oorlog in Oekraïne sleept zich voort en gaat richting het vierde jaar. En dan tellen we de annexatie van de Krim in 2014 en de eerdere gevechten in de Donbas niet mee.

Rusland verovert langzaam terrein, terwijl Oekraïense soldaten moedig weerstand bieden. De 27 landen van de Europese Unie (EU) doen wat ze kunnen om ze te helpen.

Negentien sanctiepakketten tegen Rusland zagen het licht, Russische tegoeden zijn bevroren, er ging voor miljarden euro’s aan militair materieel richting Kiev (‘anders was het daar al afgelopen geweest’) en nog eens miljarden euro’s staan klaar voor de wederopbouw van het land, mocht het ooit vrede worden.

Veteranen met trauma’s zijn tikkende tijdbommen

Vrede in Oekraïne, het klinkt mooi, maar lijkt ver weg. En áls er ooit het laatste schot valt, de kanonnen zwijgen en de drones uit de lucht verdwijnen, dient zich volgens Van der Laan een nieuw groot probleem aan.

Van der Laan, getrouwd en vader van een dochter en twee zonen, doelt op de duizenden soldaten die aan het front de meest verschrikkelijke dingen meemaken. Velen hebben een oorlogstrauma opgelopen en zijn tikkende tijdbommen zodra ze terugkeren in de maatschappij.

„Ik sprak nog niet zo lang geleden een Oekraïense commandant en vroeg hem wat hij met deze mannen doet. „‘Aan het front houden, want dan is de kans op ongelukken het kleinst’, klonk het”, verzucht Van der Laan.

Van de Oekraïense soldaten die vechten kregen er tot nu toe zo’n 85.000 training op Europees grondgebied. Van der Laan sprak veel van deze jongens. „Als je die verhalen hoort, motiveert dat extra om alle hulp die mogelijk is in de benen te houden.”

Maar komt het nog ooit goed met Oekraïne? En wat betekenen de oorlog en de verschuivende machtsverhoudingen in de wereld eigenlijk voor Europa?

Van der Laan is helder: stoppen met steun is geen optie. „We hebben geen keus. Deze oorlog is niet ver van ons vandaan. We moeten Poetin laten zien dat zowel de Europese Unie als de Navo eensgezind zijn en blijven. Als de Russen zien dat we niet twijfelen, blijven ze weg.”

Bewondering voor Mark Rutte
De luitenant-generaal die gaat over de militaire missies van de Europese Unie heeft dan ook bewondering voor Mark Rutte. Hij kreeg als secretaris-generaal van de Navo de Amerikaanse president Trump weer met zijn neus in dezelfde richting als de overige leden. „Je kunt van hem vinden wat je wilt, maar dit heeft Rutte goed gedaan.”

Sinds de Russische invasie van Oekraïne in februari 2022 stuurden de 32 lidstaten van de Navo voor vele honderden miljarden euro’s aan militaire, economische en humanitaire steun naar het Oost-Europese land dat in 2022 ook het kandidaat-lidmaatschap voor de EU in de wacht sleepte. De Navo-norm voor defensie-uitgaven wordt opgekrikt van twee naar vijf procent van het bruto binnenlands product van de lidstaten.

Of het allemaal genoeg is, zal de tijd uitwijzen. Poetin lijkt vooralsnog niet van stoppen te weten. Ondanks zware verliezen, blijft hij duizenden nieuwe soldaten naar het Oekraïense front sturen. En hij lijkt ermee weg te komen.

Verschil tussen wij en zij

Het tekent volgens Van der Laan ook het verschil tussen ‘ons’ en Rusland. Zeg tegen een Rus dat Poetin de oorzaak is van het feit dat hij niet rond kan komen van zijn salaris, dat er geen ramen in zijn woning zitten en dat hij in de rij moet staan voor benzine. Hij zal zeggen dat het wel meevalt en dat ze nog veel ergere ontberingen kunnen doorstaan.

In Nederland zijn de rapen al gaar als er een bacterie in het drinkwater zit, merkte Van der Laan onlangs nog in Utrecht. „Op beelden zag ik mensen in pyjama naar de winkel rennen om flessen water in te slaan. Ik bedoel maar: we zijn echt slecht voorbereid op calamiteiten. Er wacht ons een grote klus.” En dan hebben we ons elektriciteitssysteem en het spoorwegnetwerk nog. „Ook zwakke plekken”, benadrukt hij.

Campagne moet Nederland wakker schudden

Om Nederland wakker te schudden, startte begin november de landelijke campagne ‘Denk Vooruit’. Wat kun je doen om bijvoorbeeld 72 uur zonder water, stroom of internet tot een goed gevolg te brengen?

„Zodra bij mij thuis de wifi uitvalt, is de wereld te klein. En als mijn woning gasloos wordt, moet ik dan een thuisbatterij aanschaffen zodat ik bij stroomuitval toch nog even vooruit kan? We moeten nu al nadenken over zaken die wellicht in de toekomst gebeuren.” Dat zijn volgens hem niet alleen fysieke maatregelen, ook de mentale knop moet om. „Net als bij de Russen.”

Weerbaarheid moet echter niet alleen op de schouders van de burgers rusten, vindt Van der Laan. „Zoek op de website van je gemeente naar informatie over wat je moet doen om je goed voor te bereiden op een calamiteit. Grote kans dat je niets vindt. Ook daar ligt een taak, net als bij de provincies overigens.”

En hoe zit het met het bedrijfsleven? Wordt er in de boardrooms nagedacht over welke verantwoordelijkheid een bedrijf neemt bij een noodsituatie? „Ik ben wel benieuwd hoe ASML er bijvoorbeeld in staat”, vraagt Van der Laan zich af.

Is een EU-leger toekomstmuziek of realiteit?

Terug naar de EU. Waarom geeft de Europese Unie militaire steun aan Oekraïne? We hebben de Navo toch? Van der Laan: Wij moeten als EU de Navo ondersteunen. Het helpt dat 24 van de 27 EU-lidstaten ook bij de Navo zijn aangesloten.”

De Europese Unie had militaire onafhankelijkheid lang niet op de agenda staan en leunde vooral op de Navo. Afgezien van twee EU-battlegroups van elk 1500 man heeft de EU zelf geen eigen leger. De twee gevechtsgroepen worden samengesteld met militairen uit verschillende landen en moeten in tijden van crisis binnen vijf tot tien dagen inzetbaar zijn. Dat is het pakkie-an van Van der Laan als verantwoordelijke voor de militaire EU-missies (EU Military Staff).

Van der Laan ziet de oprichting van een Europees leger niet snel gebeuren. „De besluitvorming daarover ligt bij de parlementen van alle lidstaten afzonderlijk. Ik denk dat dit ook moet blijven. Ik zie het voorlopig niet voor me dat in Oirschot militairen uit alle Europese windstreken als eenheid samen moeten werken.”

Dichter bij huis kan intensieve samenwerking wel, meent Van der Laan. „Dan heb je niet direct te maken met grote culturele verschillen. Dat werkt. Dat laten we zien met de samenwerking in het Duits-Nederlandse legerkorps. En onze marine werkt ook nauw samen met die van onze zuiderburen.”

Oké, geen eigen leger dus, maar kunnen we als het om onze veiligheid gaat in de EU wel ooit onze eigen broek ophouden? Van der Laan: „De EU-landen hebben een strategie ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat de unie in 2030 de verdediging binnen Navo-verband zelfstandig op orde heeft. En dan bedoel ik ook echt klaarstaan om in actie te komen.”

Dat betekent dat de militaire capaciteiten versterkt zijn, de defensie-industrie op orde is en troepenverplaatsingen snel mogelijk zijn. Geschat kostenplaatje: 800 miljard euro.

Garanties voor industrie?

Vanuit de industrie worden garanties gevraagd om productie voor defensie te gaan maken. „Garanties? Laat me niet lachen. De nood is zo hoog dat je alles kunt verkopen wat je maakt. We moeten wel zorgen dat we startups aanhaken. Dat zijn bedrijfjes waar innovaties snel toegepast kunnen worden. Dat is noodzakelijk in verband met de manier van oorlog voeren vandaag de dag.”

Als het aan Van der Laan ligt moet het leger van de toekomst een goed gevulde gereedschapskist meekrijgen met daarin alles wat nodig is. „Dat loopt uiteen van conventionele spullen als granaten, kogels en tanks tot hightech materiaal als drones, cybercapaciteiten en satellieten.”

2030? Dat is al snel. „Klopt, maar geen jaar te vroeg”, meent Van der Laan. „Dan zijn de Russen in staat om elders iets te proberen, zo is de verwachting.”

Het rommelt op tal van plekken

Het rommelt volgens Van der Laan nu al op tal van plekken in de wereld. Dicht bij huis bijvoorbeeld in Bosnië en Herzegovina waar de EU al sinds december 2004 onder de naam EUFOR Althea waakt over de politieke en sociale stabiliteit in het land. Er zijn nog zo’n 175 Nederlandse militairen die momenteel deelnemen aan de stabilisatiemacht.

En dat is nog steeds nodig vindt Van der Laan: „De etnische spanningen daar lopen weer op en Rusland doet er alles aan om de regio te destabiliseren. Dáárom is het belangrijk dat we er zijn.”

De militaire inzet vanuit de EU is volgens de hoogste baas van de militaire staf ook nodig om economische belangen te verdedigen. „Dat doen we in de Rode Zee. Als schepen door aanvallen van Houthi-rebellen niet door het Suezkanaal kunnen, maar om moeten varen, kost dat ons als EU 300 miljoen euro per dag. Daarom zijn we militair aanwezig om onze schepen tegen raketaanvallen en piraterij te beschermen.”

Aan de slag in Afrika

Oorlog in Europa, raketaanvallen en piraterij vanuit Azië, verschuivingen op het geopolitieke speelveld; er wachten Europa grote uitdagingen, zo voorspelt Van der Laan. Ook op andere continenten.

„We moeten als de wiedeweerga aan de slag in Afrika. Daar vindt een bevolkingsexplosie plaats en worden de gevolgen van klimaatverandering voelbaar. Ik kom er vaak en dan zie ik jonge mannen met een telefoon, maar zonder perspectief. Die mensen zullen ooit in beweging komen. Let wel, ik heb niets tegen migratie. Maar dit wordt van een andere orde.”

Die massamigratie is volgens Van der Laan niet het enige wat speelt in Afrika. De Russen azen er, net als de Chinezen en anderen, op de grondstoffen die de wereld nodig heeft. „Dat moeten we als Europa niet zomaar laten gebeuren. We moeten als EU zorgen dat we samen optrekken met de Afrikaanse landen en onze gezamenlijke interesses op elkaar afstemmen.”

Net als met Oekraïne, de Houthi’s en Poetin moet er ook nu haast gemaakt worden, benadrukt Van der Laan. Dat is niet altijd makkelijk. „Dan doen we soms dingen die we anders niet zouden doen, en moet een dwarsligger weleens wijken.”
AD
pi_219350517
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
heeft een spreek en internetverbod
Nee.
pi_219350527
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:48 schreef oheng het volgende:

[..]
Kritiek is geen probleem, zolang je maar geen kritiek levert op putin. Iets van Girkin wel deed, en daarom zit hij in de gevangenis.
[..]
Nee.
Jawel.

Denk je dat Russische gevangenissen zo vrij zijn dat je er lekker op lost schrijft en de wereld instuurt?
Terwijl je juist vastzit wegens kritiek op het Kremlin via social media?
Ik denk het niet Joep.
Vakman pur sang
pi_219350563
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jawel
Hij heeft een internet verbod van 3 jaar. Geen spreekverbod.

Fun fact: zijn vrouw (en vele aanhangers) hebben ook géén internet- en spreekverbod.

En dus komt zijn mening via een omweg toch op het internet.

[ Bericht 3% gewijzigd door oheng op 26-11-2025 19:57:35 ]
pi_219350630
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:51 schreef oheng het volgende:

[..]
Hij heeft een internet verbod van 3 jaar. Geen spreekverbod.

Fun fact: zijn vrouw (en vele aanhangers) hebben ook géén internet- en spreekverbod.
Funnfact iedereen met een internet verbinding kan berichten via zijn naam de wereld inbrengen.

Feiten over Girkin/Strelkov – wat wél bekend is (met bronnen)

1. Girkin is in januari 2024 veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf wegens extremisme.
Bron (Reuters, 25 januari 2024):

2. Bij zijn veroordeling kreeg hij een expliciet internetverbod.
In dezelfde Reuters-bron staat:

“The court also banned him from administering websites.”
Dit betekent in Russische praktijk:

• geen sociale media,
• geen Telegram,
• geen contact met openbare kanalen,
• geen beheer van accounts.

Bron:

3. Hij zit nu in een strafkolonie in de regio Kirov.
Bron (RFE/RL, 11 maart 2024):
https://www.rferl.org/a/r(...)denied/33190292.html

Waarom “hij stuurt brieven aan zijn vrouw die dan worden gepost” ongeloofwaardig is

A. Russische strafkolonies censureren alle correspondentie.
Politieke en militaire gevangenen hebben geen vrije communicatie.
Brieven worden geopend, gekopieerd en tegengehouden zodra er politieke inhoud, militaire informatie of staatskritiek in staat.

B. Girkin werd juist opgesloten omdat hij online kritiek uitte op het Kremlin.
Het idee dat dezelfde staat hem nu zou toestaan om:
• strategische analyses,
• kritiek op de militaire leiding,
• en commentaren op EU-plannen

via brieven naar buiten te sturen, is totaal onlogisch.

C. Rusland laat geen “gevangenen-inhoud” naar buiten die het regime schaadt.
Als Navalny zelf geen politieke brieven naar buiten mocht sturen zonder zware censuur, dan zal een veroordeelde ultranationalist die de oorlogslijn van het Kremlin ondermijnt dat zeker niet mogen.

D. Er bestaat géén bron die bevestigt dat Girkin zelf communiceert.
Geen rechtbankdocument, geen advocaatverklaring, geen familieverklaring, geen onafhankelijke journalistiek.

E. Zijn Telegram-kanaal werd vóór zijn arrestatie al grotendeels beheerd door anderen.
Dat is bekend binnen de Russische “milblogger”-scene.
Het kanaal draait gewoon door omdat zijn aanhang en beheerders zijn naam gebruiken — niet omdat hij in de kolonie analyses zit te schrijven.

Wat wél feitelijk en zeker is:
• Hij zit in een streng regime.
• Hij heeft formeel een internet- en communicatieverbod.
• De kolonie inspecteert al zijn correspondentie.
• Hij mag geen ongecensureerde politieke teksten naar buiten sturen.
• Er is géén bewijsmateriaal dat hij de huidige posts heeft geschreven.
• De stijl van de kanaalposts is consistent met de groep achter hem, niet met individuele gevangenencommunicatie.
Vakman pur sang
  woensdag 26 november 2025 @ 19:58:41 #231
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219350648
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:52 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat klopt er niet dan?
Hoe kan ik hier nu zinvol op reageren?
Als het een club amateurs waren geweest dan hadden wij geen 5% hoeven uitgeven aan de NATO, waren ze uit Oekraine gezet. En hadden jij en ik vandaag geen brief op de mat gehad over wat te doen bij nood en wat we nodig hebben.

Zelfs als de Russen bij sommigen in de woonkamer zouden staan volharden sommigen nog dat de Russen een stel prutsers zijn.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219350659
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als het een club amateurs waren geweest dan hadden wij geen 5% hoeven uitgeven aan de NATO, waren ze uit Oekraine gezet. En hadden jij en ik vandaag geen brief op de mat gehad over wat te doen bij nood en wat we nodig hebben.

Zelfs als de Russen bij sommigen in de woonkamer zouden staan volharden sommigen nog dat de Russen een stel prutsers zijn.
Die brief voor nood is omdat het hoogspanningsnet in NL te vol zit.
Vakman pur sang
pi_219350665
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:41 schreef oheng het volgende:

[..]
De kritiek van de milbloggers is dan ook niet gericht tegen de oorlog zelf maar ze vinden dat Rusland er nog veel harder en genadelozer in moet klappen.
pi_219350731
quote:

Er wordt en werd bijna door iedereen (op een paar simpeltons als Chuck Pfarrer na) gezegd dat dit een attritie oorlog is en was en dat de Russen wat dat betreft in het voordeel zijn, simpel zat. Snelle doorbraken en gecoordineerde manoeuvre / gemechaniseerde aanvallen zaten er niet in.
pi_219350785
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Funnfact iedereen met een internet verbinding kan berichten via zijn naam de wereld inbrengen.

Feiten over Girkin/Strelkov – wat wél bekend is (met bronnen)

1. Girkin is in januari 2024 veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf wegens extremisme.
Bron (Reuters, 25 januari 2024):

2. Bij zijn veroordeling kreeg hij een expliciet internetverbod.
In dezelfde Reuters-bron staat:

“The court also banned him from administering websites.”
Dit betekent in Russische praktijk:

• geen sociale media,
• geen Telegram,
• geen contact met openbare kanalen,
• geen beheer van accounts.

Bron:

3. Hij zit nu in een strafkolonie in de regio Kirov.
Bron (RFE/RL, 11 maart 2024):
https://www.rferl.org/a/r(...)denied/33190292.html

Waarom “hij stuurt brieven aan zijn vrouw die dan worden gepost” ongeloofwaardig is

A. Russische strafkolonies censureren alle correspondentie.
Politieke en militaire gevangenen hebben geen vrije communicatie.
Brieven worden geopend, gekopieerd en tegengehouden zodra er politieke inhoud, militaire informatie of staatskritiek in staat.

B. Girkin werd juist opgesloten omdat hij online kritiek uitte op het Kremlin.
Het idee dat dezelfde staat hem nu zou toestaan om:
• strategische analyses,
• kritiek op de militaire leiding,
• en commentaren op EU-plannen

via brieven naar buiten te sturen, is totaal onlogisch.

C. Rusland laat geen “gevangenen-inhoud” naar buiten die het regime schaadt.
Als Navalny zelf geen politieke brieven naar buiten mocht sturen zonder zware censuur, dan zal een veroordeelde ultranationalist die de oorlogslijn van het Kremlin ondermijnt dat zeker niet mogen.

D. Er bestaat géén bron die bevestigt dat Girkin zelf communiceert.
Geen rechtbankdocument, geen advocaatverklaring, geen familieverklaring, geen onafhankelijke journalistiek.

E. Zijn Telegram-kanaal werd vóór zijn arrestatie al grotendeels beheerd door anderen.
Dat is bekend binnen de Russische “milblogger”-scene.
Het kanaal draait gewoon door omdat zijn aanhang en beheerders zijn naam gebruiken — niet omdat hij in de kolonie analyses zit te schrijven.

Wat wél feitelijk en zeker is:
• Hij zit in een streng regime.
• Hij heeft formeel een internet- en communicatieverbod.
• De kolonie inspecteert al zijn correspondentie.
• Hij mag geen ongecensureerde politieke teksten naar buiten sturen.
• Er is géén bewijsmateriaal dat hij de huidige posts heeft geschreven.
• De stijl van de kanaalposts is consistent met de groep achter hem, niet met individuele gevangenencommunicatie.
Ok dan geloof je maar dat Oekrainers zijn Telegram account hebben overgenomen. Whatever.

Het is exact hetzelfde als met Mart de Kruif: kritiek op rusland of positieve geluiden over Oekraine komen niet overeen met whatever je de hele dag ziet (door algoritmes of anders), DUS er moet wel sprake zijn van een super ingewikkelde conspiracy theorie.
pi_219350808
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:09 schreef oheng het volgende:

[..]
Ok dan geloof je maar dat Oekrainers zijn Telegram account hebben overgenomen. Whatever.

Het is exact hetzelfde als met Mart de Kruif: kritiek op rusland of positieve geluiden over Oekraine komen niet overeen met whatever je de hele dag ziet (door algoritmes of anders), DUS er moet wel sprake zijn van een super ingewikkelde conspiracy theorie.
Prima dan denk jij dat een veroordeelde Rus wegens politieke meningen rustig vanuit de Russische gevangenis hele brieven stuurt met politieke punten.

Het zijn gewoon aanhangers van Girkin waarvan je niet weet wie erachter zitten die wat flauwekul neertypen.
Kun je net zo goed de mening van Henk uit Oerflakkerveen twitteren.
Vakman pur sang
  woensdag 26 november 2025 @ 20:13:19 #237
6484 ExTec
pi_219350830
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:09 schreef oheng het volgende:
Lospredrosa heeft zo af en toe weer een:

quote:
JA MAAR GELOOF JIJ DAT?
Bui.
pi_219350840
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Prima dan denk jij dat een veroordeelde Rus wegens politieke meningen rustig vanuit de Russische gevangenis hele brieven stuurt met politieke punten.

Het zijn gewoon aanhangers van Girkin waarvan je niet weet wie erachter zitten die wat flauwekul neertypen.
Kun je net zo goed de mening van Henk uit Oerflakkerveen twitteren.
Het is EXACT dezelfde mening als toen hij nog vrij rond liep. Dit is echt een onzinnige discussie.
  woensdag 26 november 2025 @ 20:14:29 #239
6484 ExTec
pi_219350841
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Ow, niet oekraine?

Valt alweer mee dan.
  woensdag 26 november 2025 @ 20:14:46 #240
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219350843
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:05 schreef AchJa het volgende:

[..]
Er wordt en werd bijna door iedereen (op een paar simpeltons als Chuck Pfarrer na) gezegd dat dit een attritie oorlog is en was en dat de Russen wat dat betreft in het voordeel zijn, simpel zat. Snelle doorbraken en gecoordineerde manoeuvre / gemechaniseerde aanvallen zaten er niet in.
Ben ik het ook niet mee oneens.
Maar dat wat je nu zegt is al een hele bak genuanceerder als al die mannen in defensie kostuums die badinerend spraken en spreken over de kunsten van de Russische federatie.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 26 november 2025 @ 20:16:10 #241
6484 ExTec
pi_219350862
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef phpmystyle het volgende:
als al die mannen in defensie kostuums
Die dingen heten uniformen, maar: welke mannen?
  woensdag 26 november 2025 @ 20:19:09 #242
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219350894
https://www.telegraaf.nl/(...)beeld/107887606.html

quote:
Oekraïeners leggen in holst van de nacht Russisch laservliegtuig in de as, pijnlijke blunder mogelijk op beeld
De Oekraïeners hebben een uniek Russisch laservliegtuig, de A-60, en minstens één ander toestel in de as gelegd bij een aanval op een vliegtuigfabriek.

Het zou een pijnlijk verlies zijn voor de Russen, die nota bene op hun eigen grondgebied lijken te zijn overrompeld door Kiev.

Redactie Buitenland
14:48 uur | vandaag
|
update 14:50
De pijnlijke blunder wordt onder meer gemeld door defensieblog The War Zone.

Video's op sociale media lijken de directe nasleep van de aanval te tonen.

Te zien is hoe een enorme brand in het holst van de nacht de hemel verlicht.

Op een van de filmpjes is een van de brandende vliegtoestellen, de A-60, zichtbaar.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219350900
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:14 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ow, niet oekraine?

Valt alweer mee dan.
Nee maar zijn reacties op het puntenplan is wel weer gunstig voor Oekraïne dus.
Het is Girkin niet, maar dan aanhangers van zeer nationale Russen.
Maar dit is de voor Oekraïne gunstige samenvatting op “zijn” reactie van het puntenplan:

quote:
Wat is gunstig voor Oekraïne (volgens zijn eigen analyse)
1. Oekraïne wordt niet strategisch verslagen.
Girkin zegt expliciet dat Oekraïne niet is “gerouteerd” en nog steeds effectief weerstand biedt.
2. Oekraïne heeft geen enkele reden concessies te doen.
Hij stelt dat het front stabiel genoeg is voor Kyiv om gewoon “nee” te zeggen.
3. Russische overwinningen zijn enkel tactisch, niet strategisch.
Dat betekent: geen doorbraak, geen grote omsingelingen, geen beslissende successen.
4. Morale van Oekraïense troepen blijft voldoende hoog.
Volgens hem blijft Oekraïne hard vechten op de kritieke assen Kharkiv en Zaporizja.
5. Het plan toont vooral Russische zwakte.
Kyiv ziet dat Rusland intern onzeker is, waardoor de onderhandelingspositie van Oekraïne sterker wordt.
6. Oekraïne kan in alle rust verder mobiliseren en voorbereiden.
Girkin zegt letterlijk dat Oekraïne “in relatieve kalmte” verder kan voorbereiden op toekomstige operaties..
Dus wie zitten daar achter en zou een ultra nationale rus een zeer gunstige analyse voor Oekraïne doen.
Ik snap dat niet, oké?
Vakman pur sang
  woensdag 26 november 2025 @ 20:22:30 #244
6484 ExTec
pi_219350923
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Hij roept ook al vanaf dag 3 ofzo dat rus gewoon de oorlog moet verklaren en de hele bevolking moet mobiliseren.

Je ongeinformeerdheid is vervelend.
pi_219350924
quote:

Maar dat wat je nu zegt is al een hele bak genuanceerder als al die mannen in defensie kostuums die badinerend spraken en spreken over de kunsten van de Russische federatie.
Juist vanuit de militaire hoek was men een stuk kritischer dan dat MSM "Het zijn allemaal maar sukkels" narratief.
pi_219350928
Dus als je zoiets deelt dan denk ik:
Wie zijn dit?
Waarom is deze analyse van belang?
Wat moet de wereld met deze info die vermeend va een dader is van een zware vliegramp door zijn toedoen?
Moet je zo’n groep dan aandacht geven door de info te delen?
Vakman pur sang
pi_219350943
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:22 schreef ExTec het volgende:

[..]
Hij roept ook al vanaf dag 3 ofzo dat rus gewoon de oorlog moet verklaren en de hele bevolking moet mobiliseren.

Je ongeinformeerdheid is vervelend.
Ja op dag 3 kon hij ook nog berichten, en daarom
Is die ook vastgezet (volgens officiële bronnen)
Al een hele tijd kan hij dat niet meer.
Vakman pur sang
pi_219350949
quote:
Had @PluggieOD al op gereageerd:

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 17:33 schreef PluggieOD het volgende:
Taganrog.

Als ik de foto's zo zie.

A-60 deaud. Die hebben ze maar 1. Hardstikke onoperationeel. Laser project wat al decennia niet van de grond komt.
Maar ook zo lijkt het een A-100 proto. Vervangingsproject voor de A-50 wat ook maar niet van de grond komt.

Dus die:
RA-86879 A-60/1A2 KB Beriev/TANTK 0013430893

En een van deze:
78651 A-100LL KB Beriev/TANTK 01-03
RF-93953/52 red A-100LL KB Beriev/TANTK, no disc 1013491739
Niet heel operationeel spul...
  woensdag 26 november 2025 @ 20:27:09 #249
6484 ExTec
pi_219350971
quote:
Dus wie zitten daar achter en zou een ultra nationale rus een zeer gunstige analyse voor Oekraïne doen.
Ik snap dat niet, oké?
Want als je iets gunstig afschilderd voor oekraine, moet je wel pro-oekraine zijn.

quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:36 schreef ExTec het volgende:

[..]
Want als je kritisch bent op rus, en dan vanuit zijn perspectief op het rus militaire apparaat,

Dan ben je natuurlijk pro-oekraine.

Zalg zijn de simpelen. :z
  Forum Admin woensdag 26 november 2025 @ 20:29:30 #250
pi_219350998
quote:

[..]
Wie dan?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 26 november 2025 @ 20:31:22 #251
6484 ExTec
pi_219351014
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wie dan?
Die mensen die hij er elke ronde bij-fantaseert.
pi_219351144
quote:

[..]
Het is Girkin niet, maar dan aanhangers van zeer nationale Russen.
Maar dit is de voor Oekraïne gunstige samenvatting op “zijn” reactie van het puntenplan:
[..]
Ik snap dat niet, oké?
Het is GEEN positief verhaal over Oekraine.

Het is kritiek op rusland dat ze niet de totale oorlog hebben uitgeroepen.

Heel simpel. Je hoeft er geen ingewikkelde theorieen bij te halen.
  Moderator woensdag 26 november 2025 @ 20:45:10 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219351152
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Wie dan?
Iig niet de Kruif blijkbaar
  Forum Admin woensdag 26 november 2025 @ 20:46:41 #254
pi_219351166
Ik denk dat het kolonel knalpiemel was
  Moderator woensdag 26 november 2025 @ 20:46:48 #255
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219351168
Ergens zou ik datgesprekje ook wel willen zien

De kruif vertelt een heel verhaal vanuit zijn perspectief en ervaring en kunde

Php: jaaaaaaaa ik ga hier geen heel verhaal vertellen hoor maar wat u zegt klopt niet

Uuhm ja ... next caller plx
pi_219351479
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:43 schreef oheng het volgende:

[..]
Het is GEEN positief verhaal over Oekraine.

Het is kritiek op rusland dat ze niet de totale oorlog hebben uitgeroepen.

Heel simpel. Je hoeft er geen ingewikkelde theorieen bij te halen.
Ik zaag hier even over door.
Want er worden berichten getoond die geclaimd worden gepost door iemand in een zwaar beveiligde gevangenis. En dat is raar want in Rusland krijg je in zo’n bak niets de deur uit en zeker niet met regelmaat. Dus zit daar wat achter.

Meest waarschijnlijke scenario is dan dus:

1. De “Angry Patriots” / ultranationalistische factie (Girkin-kader)

Waarschijnlijkheid: Hoog (60–70%)

Waarom?
Deze groep bestaat uit ex-FSB’ers, ex-militairen, Wagner-restanten en bloggers rond Girkin.
Hun ideologie is:
• Rusland verliest → door incompetentie van de leiding → radicale mobilisatie nodig → Kremlin moet worden afgebrand.

Hun analyses lijken “pro-Oekraïne”, maar zijn in werkelijkheid anti-Kremlin binnenlandse kritiek.
Ze gebruiken Oekraïense standvastigheid als stok om de Russische regering mee te slaan.

Waarom dit scenario logisch is:
• Ze publiceerden vóór Girkins arrestatie exact dezelfde toon.
• Ze zijn goed in geopolitieke analyses.
• De aanval is 100% consistent met hun lijn: “Rusland is zwak, Poetin faalt”.

Waarom het toch wringt:
• De timing (direct bij uitlekken van het puntenplan) is verdacht.
• De analyse is ongebruikelijk genuanceerd, bijna academisch.
• Het is te uitgebreid om door een “celbrief” te komen (dus niet door Girkin zelf).
Vakman pur sang
pi_219351505
Er is ook een scenario 2 en 3:

quote:
. 2. Een interne Russische veiligheidsfaction (pro-oorlog, anti-Kremlin) binnen FSB/GRU

Waarschijnlijkheid: Medium (20–30%)

Achtergrond:
Binnen de FSB bestaan facties die zichzelf zien als echte patriotten en Poetin verwijten dat hij te slap en te traag is.

Waarom dit plausibel is:
• Zij hebben volledige informatie over het falen van het Russische leger.
• Ze publiceren soms via tussenpersonen (Telegram-milbloggers).
• De analyse is inhoudelijk hoog niveau → lijkt op werk van insider-analisten.
• Het 28-puntenplan (het “Dmitriev-Witkoff-plan”) is een signaal van interne spanning.

Hun doel:
Machtsverschuiving binnen de elite, niet Oekraïne helpen.

Waarom dit scenario past:
Deze facties gebruiken Girkin’s kanaal als “anoniem megafon” voor interne druk.

3. Oekraïense cyber / psyops (actieve overname van een Russisch kanaal)

Waarschijnlijkheid: Laag tot medium (10–20%)

Waarom het plausibel is:
• Oekraïne voert al 2 jaar zeer agressieve informatiestrijd (SBU, GUR, CyberUnit 404).
• Ze hebben bewezen honderden Russische Telegram-kanalen te hacken.
• De analyse past verrassend goed bij Westerse en Oekraïense militaire beoordeling.
• Het zou ideaal zijn om onrust te zaaien in de Russische nationalistische flank.

Waarom niet het meest waarschijnlijk:
• De toon is extreem consistent met Girkins eigen stijl van vóór zijn arrestatie.
• Oekraïense psyops zijn meestal korter, directer, suggestiever — niet zulke lange, gedetailleerde essays.

Maar dit scenario blijft absoluut op tafel.
Vakman pur sang
pi_219351537
Vakman pur sang
pi_219351706
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Want er worden berichten getoond die geclaimd worden gepost door iemand in een zwaar beveiligde gevangenis. En dat is raar want in Rusland krijg je in zo’n bak niets de deur uit en zeker niet met regelmaat. Dus zit daar wat achter.
Hij geeft zelfs interviews vanuit de "zwaar beveiligde gevangenis". Hier de laatste, van 15 november 2025.

https://rtvi-com.translat(...)tr_tl=en&_x_tr_hl=en

;(
pi_219351819
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:41 schreef oheng het volgende:

[..]
Hij geeft zelfs interviews vanuit de "zwaar beveiligde gevangenis". Hier de laatste, van 15 november 2025.

https://rtvi-com.translat(...)tr_tl=en&_x_tr_hl=en

;(
En dat lijkt jou echt en logisch?
Vakman pur sang
  woensdag 26 november 2025 @ 22:12:07 #261
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219351942
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 20:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk dat het kolonel knalpiemel was
Trollolo
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219354206
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Meest waarschijnlijke scenario is dan dus:

1. De “Angry Patriots” / ultranationalistische factie (Girkin-kader)

Waarschijnlijkheid: Hoog (60–70%)

Waarom?
Deze groep bestaat uit ex-FSB’ers, ex-militairen, Wagner-restanten en bloggers rond Girkin.
Hun ideologie is:
• Rusland verliest → door incompetentie van de leiding → radicale mobilisatie nodig → Kremlin moet worden afgebrand.

Hun analyses lijken “pro-Oekraïne”, maar zijn in werkelijkheid anti-Kremlin binnenlandse kritiek.
Ze gebruiken Oekraïense standvastigheid als stok om de Russische regering mee te slaan.

Waarom dit scenario logisch is:
• Ze publiceerden vóór Girkins arrestatie exact dezelfde toon.
• Ze zijn goed in geopolitieke analyses.
• De aanval is 100% consistent met hun lijn: “Rusland is zwak, Poetin faalt”.

Waarom het toch wringt:
• De timing (direct bij uitlekken van het puntenplan) is verdacht.
• De analyse is ongebruikelijk genuanceerd, bijna academisch.
• Het is te uitgebreid om door een “celbrief” te komen (dus niet door Girkin zelf).
Kap eens met dat ChatGTP copy pasten joh.
  donderdag 27 november 2025 @ 11:55:25 #263
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219354651
quote:

[..]

Ben je hier nou nog steeds over bezig
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  donderdag 27 november 2025 @ 12:18:12 #264
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219354783
quote:
7s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat is niet zo.
Dat heb je hier zelf meerdere malen laten blijken
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  Forum Admin donderdag 27 november 2025 @ 12:24:58 #265
pi_219354810
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:45 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Kap eens met dat ChatGTP copy pasten joh.
Waarvan akte, het is topic vervuiling en AI zit er vaker wel dan niet naast
  donderdag 27 november 2025 @ 15:45:59 #266
6484 ExTec
pi_219355983
quote:
Notably, Russians are cutting back on food, according to SberIndex, lender Sberbank’s open-data platform that tracks incomes, spending and business activity in real time.

“The average bill for weekly grocery purchases has more than doubled in recent years,” said Denis, 40, a manager from Tambov, central Russia. Forced to reconsider spending, his family now buys fewer fruits and vegetables.

Sales of milk, pork, buckwheat and rice dropped by 8–10% in September and October, according to analysis by Kommersant newspaper. X5 Group, Russia’s largest grocery chain, posted increased revenue in the third quarter largely on the back of inflation, but its net income dropped by almost 20%, reflecting weaker demand and higher costs.
https://www.bloomberg.com(...)kraine-war-continues

Mss moeten die russen gewoon ff PPP uitleggen aan de winkeliers, komt het vast goed.
  Moderator donderdag 27 november 2025 @ 16:56:03 #267
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219356438
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 11:55 schreef Parafernalia het volgende:

[..]
Ben je hier nou nog steeds over bezig
Het is ook totaalniet wat de kruif zegt
pi_219356618
Volgens Jeffrey Sachs wordt het 28-punten vredesplan niet bepaald door Moskou, Kiev of de EU.
Het is een plan uit een machtsstrijd tussen twee verschillen kampen in Washington.
Het ene kamp is van J.D. Vance c.s. die zegt dat het voortzetten van de huidige oorlog vastloopt, en dat het alleen maar voorraden kost, die de VS broodnodig heeft voor andere conflicten.
Het andere kamp is Marco Rubio c.s.
  donderdag 27 november 2025 @ 17:26:37 #269
6484 ExTec
pi_219356641
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:23 schreef Idisrom het volgende:
Volgens Jeffrey Sachs
Da's die joker die vertelt dat hij op maidan plein aanwezig was, en zogenaamd zag dat er bundeltjes dollars uitgedeeld werden :')
pi_219356667
quote:
10s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:26 schreef ExTec het volgende:

[..]
Da's die joker die vertelt dat hij op maidan plein aanwezig was, en zogenaamd zag dat er bundeltjes dollars uitgedeeld werden :')
Was dat tijdens die toespraak van John McCain in december 2013?
  donderdag 27 november 2025 @ 17:45:54 #271
6484 ExTec
pi_219356763
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:30 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Was dat tijdens die toespraak van John McCain in december 2013?
Moet je aan meneer sachs vragen. Ik weet niet wanneer hij daar volgens zijn fantasie was.
  donderdag 27 november 2025 @ 17:48:50 #272
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219356781
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 15:45 schreef ExTec het volgende:

[..]
https://www.bloomberg.com(...)kraine-war-continues

Mss moeten die russen gewoon ff PPP uitleggen aan de winkeliers, komt het vast goed.
Je zit weer te trollen.
Ik heb je al tig keer uitgelegd hoe dat zit. Met bronnen van de wereldbank erbij.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 27 november 2025 @ 17:51:11 #273
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219356794
quote:
10s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:26 schreef ExTec het volgende:

[..]
Sachs is een van de beste duiders van dit conflict.
Zou best wat meer aandacht mogen krijgen vanuit de liberale staatsmedia.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 27 november 2025 @ 17:52:20 #274
6484 ExTec
pi_219356800
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je zit weer te trollen.
Ik heb je al tig keer uitgelegd hoe dat zit. Met bronnen van de wereldbank erbij.
Hoezo, ik zeg toch niet dat je ongelijk hebt.
  donderdag 27 november 2025 @ 17:53:12 #275
6484 ExTec
pi_219356807
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Sachts beste duiders van dit conflict.
Zou best wat meer aandacht mogen krijgen vanuit de liberale staatsmedia.
1/10 voor je troll poging.

Te open deur enzo.
pi_219356857
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 17:23 schreef Idisrom het volgende:
Volgens Jeffrey Sachs wordt het 28-punten vredesplan niet bepaald door Moskou, Kiev of de EU.
Het is een plan uit een machtsstrijd tussen twee verschillen kampen in Washington.
Het ene kamp is van J.D. Vance c.s. die zegt dat het voortzetten van de huidige oorlog vastloopt, en dat het alleen maar voorraden kost, die de VS broodnodig heeft voor andere conflicten.
Het andere kamp is Marco Rubio c.s.
Rob de Wijk had het ook al over die machtsstrijd gister in de podcast. Overigens, Rob de Wijk begint nu echt vreselijk irritant te worden.
  donderdag 27 november 2025 @ 18:05:40 #277
6484 ExTec
pi_219356885
Het is allemaal nogal onbetekenend, en wederom een open deur. Onder Biden had je ook bloedgroepen die allemaal een andere oplossing voor ogen hadden.
  donderdag 27 november 2025 @ 18:12:10 #278
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219356928
Wtf. De T noemt Poetin een alleenheerser. Dat slaat nergens op. Er is gewoon een parlement dat functioneert.

quote:
Rusland
VS
Poetin waarschuwt: sancties vernietigen relatie met Verenigde Staten

De Russische despoot Vladimir Poetin zegt dat hij "verrast" was door de sancties die de Verenigde Staten hebben opgelegd aan Russische oliebedrijven. De alleenheerser waarschuwt dat de actie de relatie tussen de VS en Rusland vernietigt.

Ook een of andere knurft heeft dit op wikipedia geschreven..
Op deze manier kun je dergelijke bronnen niet meer serieus nemen.

quote:
Soms, zoals bij Adolf Hitler in nazi-Duitsland en Vladimir Poetin in Rusland, kan een dictator op democratische wijze aan de macht gekomen zijn. Eenmaal aan de macht schakelden zij de democratische instituties geleidelijk uit.
Voorbeelden 21e eeuw

Enkele voorbeelden van 21e eeuwse autocraten zijn Viktor Orbán in Hongarije, Nayib Bukele in El Salvador, Narendra Modi in India, Recep Tayyip Erdoğan in Turkije en Nicolás Maduro in Venezuela.[1]
Wauw.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 27 november 2025 @ 18:13:48 #279
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219356938
Arme PHP.
  donderdag 27 november 2025 @ 18:14:06 #280
6484 ExTec
pi_219356941
Ja, putin wordt weer groot onrecht aangedaan.

We zijn weer tot tranen geroerd.

:') :D _O-
  Moderator donderdag 27 november 2025 @ 18:14:48 #281
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219356947
Iedereen noemt Poetin een alleenheerser
  donderdag 27 november 2025 @ 18:16:35 #282
6484 ExTec
pi_219356958
Mss moet die een klacht deponeren bij de NVJ.
pi_219356971
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:12 schreef phpmystyle het volgende:
Wtf. De T noemt Poetin een alleenheerser. Dat slaat nergens op. Er is gewoon een parlement dat functioneert.
[..]
Ook een of andere knurft heeft dit op wikipedia geschreven..
Op deze manier kun je dergelijke bronnen niet meer serieus nemen.
[..]
Wauw.
WTF.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_219356972
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:14 schreef sp3c het volgende:
Waarom staan wij er nog niet bij? _O-
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219356982
Sorry. Ik word ik zo flauw van. :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 27 november 2025 @ 18:20:27 #286
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219356990
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:14 schreef sp3c het volgende:
Nee. Zelfs de meest liberale media noemde in het verleden Poetin niet zo.
Het is een democratische autocratie. En dat is het ook.

BRON
https://www.groene.nl/artikel/poetins-democratische-autocratie
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 27 november 2025 @ 18:21:00 #287
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219356994
quote:
10s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Waarom staan wij er nog niet bij? _O-
Geen idee.
Waarschijnlijk staat Starmer al op die lijst.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator donderdag 27 november 2025 @ 18:21:17 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219356995
Gewoon een dictatuur
  donderdag 27 november 2025 @ 18:21:22 #289
6484 ExTec
pi_219356996
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

BRON
Publicatie datum:

19 mei 2001

:')
  donderdag 27 november 2025 @ 18:22:17 #290
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219357005
quote:
10s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:21 schreef ExTec het volgende:

[..]
Publicatie datum:

19 mei 2001

:')
Dus? Dat maakt het niet minder waar.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator donderdag 27 november 2025 @ 18:23:20 #291
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219357012
Toen wel ja
  donderdag 27 november 2025 @ 18:24:16 #292
6484 ExTec
pi_219357017
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dus? Dat maakt het niet minder waar.
quote:
Oekraïne wordt kapotgeschoten vanwege de ideeën die zich hebben genesteld in het brein van een dictator en zijn kliek.
https://www.groene.nl/artikel/vernietiging-was-altijd-het-doel - 9 Mar 2022

Doe je nog wel je best, of niet?

Lijkt er niet op.
  donderdag 27 november 2025 @ 18:24:53 #293
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219357021
Lol, afspraken vanaf 1991 tellen helemaal niet joh.
pi_219357026
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

BRON
Kasparov had in 2008 graag meegedaan met de verkiezingen.
  donderdag 27 november 2025 @ 18:26:47 #295
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219357033
quote:
10s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:24 schreef ExTec het volgende:

[..]
[..]
https://www.groene.nl/artikel/vernietiging-was-altijd-het-doel - 9 Mar 2022

Doe je nog wel je best, of niet?

Lijkt er niet op.
Die bezuinigingen op zo'n redactie heeft een fnuikende uitwerking op de kwaliteit. Zoveel is wel duidelijk ja.

Maar goed. Zij gaan ook gewoon mee in het heersende narratief. Maar toen was het dossier Poetin nog niet zo beladen was leek men er veel genuanceerder in te staan. Voor de duidelijkheid: het is geen op en top democraat natuurlijk. Maar hem in het rijtje te plaatsen als Hitler of Napoleon of Mao gaat echt veel en veel te ver.

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 27-11-2025 18:31:53 ]
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219357040
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die bezuinigingen op zo'n redactie heeft een fnuikende uitwerking op de kwaliteit. Zoveel is wel duidelijk ja.

Maar goed. Zij gaan ook gewoon mee in het heersende narratief. Maar toen het dossier Poetin nog niet zo beladen was leek men er veel genuanceerder in te staan. Voor de duidelijkheid: het is geen op en top democraat natuurlijk. Maar hem in het rijtje te plaatsen als Hitler of Napoleon of Mao gaat echt veel en veel te ver.
Precies, dat is teveel eer.
  donderdag 27 november 2025 @ 18:28:22 #297
6484 ExTec
pi_219357041
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:26 schreef phpmystyle het volgende:
Maar toen het dossier Poetin nog niet zo beladen was leek men er veel genuanceerder in te staan.
Gebeurt wel vaker als je oorlogje gaat spelen.
  donderdag 27 november 2025 @ 18:34:27 #298
6484 ExTec
pi_219357078
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:28 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Precies, dat is teveel eer.
On-ideologisch oorlog voeren om rijk te bouwen, dat deed van die 3 alleen napoleon.

Maar die staat bekend als een militair genius. Dat is die KGB penpusher beslist niet nee.
pi_219357105
Ik denk dat Patrushev en de zijnen ook een flinke vinger in de pap hebben.
  donderdag 27 november 2025 @ 18:41:57 #300
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219357115
quote:
7s.gif Op donderdag 27 november 2025 18:28 schreef ExTec het volgende:

[..]
Gebeurt wel vaker als je oorlogje gaat spelen.
Men had ook kunnen schrijven "..de in 2024 herkozen president is voornemens dat x en y.." óf "Poetin heeft in 2024 voor de zesde maal het mandaat van de kiezer gekregen". Zal wel toe moeilijk zijn ofzo.

korte soundbites in de media :r
Vladimir Putin
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')