Het ligt eraan wie dichter bij de werkelijkheid staat: GroenLinks of FvD. Ik zie toch echt dat dit FvD is want het is moeilijk de werkelijkheid te zien als je altijd door een ideologisch filter kijkt. GroenLinks praat graag over toekomstige utopieën terwijl FvD, met alle gebreken die je ze kunt aanrekenen, tenminste benoemt wat er hier en nu misgaat. Dat noemen sommige mensen “fabeltjes” maar dat is vaak gewoon een elegante manier om ongemakkelijke feiten weg te wuiven.quote:Op dinsdag 18 november 2025 10:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De mond vol hebben over "de werkelijkheid" en één zin later met droge oogjes verkondigen dat het uit "intellectuele tegendraadsheid" hartstikke logisch is om verstrikt te raken in de fabeltjesfuik van de FvD...
.....
Sterke analyse vind ik. De rol van NRC is in deze dubieus maar dat maakt het voor mij geen complot. Wel gekleurd in dit geval. De media en het volk maken dit wel een stuk groter dan het is.quote:Op dinsdag 18 november 2025 10:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Oafhankelijke journalist met zijn take op dit gebeuren:
https://jandirksnel.wordp(...)ken-van-hans-wijers/
Ik vind dat @:Klopkoek soms echt zijn woordgebruik zou kunnen aanpassen en te heftig reageert, maar om dan vanwege zijn woorden dit af te doen als onzin, vind ik ook niet oké. Deze hele kwestie is op z'n minst niet gegaan zoals het hoort en er zijn zeker wat terechte vragen over op te werpen.
Wijers had zelf kunnen beslissen dat hij wel kon blijven en Jetten en Bontenbal hadden daar achter kunnen gaan staan. Ben het met je eens dat hij niet weg had gehoeven. Woorden in privé hebben een andere lading dan woorden in het openbaar.quote:Op dinsdag 18 november 2025 10:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Sterke analyse vind ik. De rol van NRC is in deze dubieus maar dat maakt het voor mij geen complot. Wel gekleurd in dit geval. De media en het volk maken dit wel een stuk groter dan het is.
Is het zo raar dat een D66'er een centrumkabinet wil? Nee.
Is het zo raar dat een D66'er Yesilgoz een feeks (hoewel het geen net woord is) vindt? Nee.
En vanwege het feit dat Wijers niet hoeft te praten met Yesilgoz of VVD in het algemeen in deze fase had hij prima kunnen aanblijven.
Het geeft me het gevoel dat NRC mee doet aan het snelle scoren in de media.
Bedankt BassieGPT.quote:Op dinsdag 18 november 2025 10:52 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Het ligt eraan wie dichter bij de werkelijkheid staat: GroenLinks of FvD. Ik zie toch echt dat dit FvD is want het is moeilijk de werkelijkheid te zien als je altijd door een ideologisch filter kijkt. GroenLinks praat graag over toekomstige utopieën terwijl FvD, met alle gebreken die je ze kunt aanrekenen, tenminste benoemt wat er hier en nu misgaat. Dat noemen sommige mensen “fabeltjes” maar dat is vaak gewoon een elegante manier om ongemakkelijke feiten weg te wuiven.
Intellectuele tegendraadsheid ontstaat niet in een vacuüm; het ontstaat wanneer de officiële moraal en de zichtbare realiteit te ver uit elkaar lopen. Dan zoeken jongeren vanzelf naar alternatieven die wél kloppen met wat ze dagelijks meemaken. Dat ze dan soms bij FvD uitkomen, zegt misschien minder over hun naïviteit dan over het dogmatisme van hun omgeving. En eerlijk is eerlijk: wie voortdurend roept dat hij de waarheid in pacht heeft, moet niet verbaasd zijn als anderen dat eens kritisch gaan testen. Dat noem ik geen fabeltjesfuik maar gewoon gezond verstand met een vleugje rebellie.
Dus denk nog eens na over je opmerking en laat mij weten of je nu er anders tegenaan kijkt. Dat zou ik tof vinden.
Tja wanneer je Rusland wel lief vindt en klimaatverandering niet bestaat dan heeft FvD best een goed programma.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bedankt BassieGPT.
Hoe deed FvD het ook alweer bij de CPB-doorrekening? En was dat beter of slechter dan GL-PvdA? Ik kan me dat niet zo goed herinn.... o wacht eens even.
Bedankt voor je constructieve antwoord maar je mist mijn punt: het utopisch georiënteerde GroenLinks is te ideologisch om de problemen van de werkelijkheid van het hier en nu op te lossen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bedankt BassieGPT.
Hoe deed FvD het ook alweer bij de CPB-doorrekening? En was dat beter of slechter dan GL-PvdA? Ik kan me dat niet zo goed herinn.... o wacht eens even.
Ik zou graag weten wat de andere (klaarblijkelijk) nog slechtere opties waren want ik vind het echt een gedrocht van een verdeling.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:06 schreef Hanca het volgende:
Tweedekamer.nl lijkt "wie zit waar" niet meer te gaan updaten, dus nu maar de mooie plaat van ProDemos gepakt: https://lesmateriaal.prod(...)-kamer-oktober-2025/
Ja of als je het geen probleem vindt wanneer politici allemaal dingen roepen over zaken waarover ze helemaal niet hebben nagedacht.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:24 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja wanneer je Rusland wel lief vindt en klimaatverandering niet bestaat dan heeft FvD best een goed programma.
.
Hoe zeg ik iets zonder iets te zeggen...quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:28 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Bedankt voor je constructieve antwoord maar je mist mijn punt: het utopisch georiënteerde GroenLinks is te ideologisch om de problemen van de werkelijkheid van het hier en nu op te lossen.
Zelfs na dat alles nog steeds 1 van de meest genivelleerde landen ter wereld.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
Ah, sommigen slaan ook al op tilt als je de VVD asociaal noemt.
Nou, de armoede laten toenemen en letterlijk miljarden weghalen bij ontwikkelingssamenwerking en miljarden bezuinigen op gehandicaptenzorg (wordt het weer een gevangenis...) is aardig asociaal te noemen.
Net zoals de bijstand omlaag brengen, waar gewoon (dankzij de VVD!) heel veel arbeidsongeschikten in zitten.
Voor preventie/inspectie hoef je bij hen ook niet aan te komen.
Hier zou je een heel termijn van de Tweede Kamer over kunnen discussierenquote:Op dinsdag 18 november 2025 11:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik zou graag weten wat de andere (klaarblijkelijk) nog slechtere opties waren want ik vind het echt een gedrocht van een verdeling.
Op zijn minst had ik toch PVDD naast de SP gezet, Denk op de plek van PVDD, Dan die enkele GL/PVDA op de plek van Volt en dan Volt en 50 plus in het CDA vlak.
De VVD is hartstikke sociaal!quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
Nou, de armoede laten toenemen en letterlijk miljarden weghalen bij ontwikkelingssamenwerking en miljarden bezuinigen op gehandicaptenzorg (wordt het weer een gevangenis...) is aardig asociaal te noemen.
Net zoals de bijstand omlaag brengen, waar gewoon (dankzij de VVD!) heel veel arbeidsongeschikten in zitten.
Hoe kan je iets zeggen over wat ik belangrijk vind om te benoemen? Daar draait het om.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe zeg ik iets zonder iets te zeggen...
De eerdergenoemde doorrekening van het CPB bewijst overigens jouw ongelijk.
Niet waar, en dit is al duizend keer gezegd. Naar Europese verhoudingen is dat niet zo.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:34 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Zelfs na dat alles nog steeds 1 van de meest genivelleerde landen ter wereld.
Je ontwijkt helemaal het punt: de VVD wilde deze ingeboekte bezuiniging (na val kabinet bevroor een kamermeerderheid dit) - en wil met miljarden meer in het 2025 programma nog veel verder gaan.quote:Daarnaast is de bezuiniging van 88 miljoen (niet miljarden) op de gehandicaptenzorg voor 2026 al controversieel verklaard en is er nauwelijks sprake van een bezuiniging voor de volgende 5 jaar.
https://www.staatvenz.nl/(...)ngsten-wlz-begroting
Heel veel zaken zijn gewoon broodnodige moderniseringen van de verzorgingsstaat.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
Dit riedeltje horen we sinds Lubbers onafgebroken.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heel veel zaken zijn gewoon broodnodige moderniseringen van de verzorgingsstaat.
Vond je het ook geen vrij extreme hijgerige buiteling over Wijers?quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wijers had zelf kunnen beslissen dat hij wel kon blijven en Jetten en Bontenbal hadden daar achter kunnen gaan staan. Ben het met je eens dat hij niet weg had gehoeven. Woorden in privé hebben een andere lading dan woorden in het openbaar.
Maar dat maakt niet dat de NRC zulke uitspraken niet mag publiceren, het was relevant nieuws in hun artikel over de achtergrond van de minst bekende informateur wat ze gewoon aan het maken waren.
en jij doet net alsof de gehele Wlz gehandicaptenzorg is (al dan niet expres) en het CPB komt niet verder dan een afwijking van 400 miljoen voor het Wlz op het basipad, wat A) geen verlaging is en B) zeker geen miljarden is.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:49 schreef Klopkoek het volgende:
Wat de VVD doet is groepen permanent op achterstand zetten. Sociale mobiliteit verder slopen.
[..]
Je ontwijkt helemaal het punt: de VVD wilde deze ingeboekte bezuiniging (na val kabinet bevroor een kamermeerderheid dit) - en wil met miljarden meer in het 2025 programma nog veel verder gaan.
Gl/PvdA is hartstikke sociaal, die willen geld zien van de hardwerkende Nederlander of huizenbezitters om het aan iemand anders te geven.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De VVD is hartstikke sociaal!
...
...
...
Het is immers de volkspartij voor pandjesprinsen, DGA's, en andere vette worstenvingers.
En wie heeft dat basispad gemaakt? De VVD!quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
en jij doet net alsof de gehele Wlz gehandicaptenzorg is (al dan niet expres) en het CPB komt niet verder dan een afwijking van 400 miljoen voor het Wlz op het basipad, wat A) geen verlaging is en B) zeker geen miljarden is.
Dat is wat de rest en uiteindelijk hijzelf ook er van maakte.quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:05 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vond je het ook geen vrij extreme hijgerige buiteling over Wijers?
Denk erom ploeterende kabelleggers en John de Mol.. PvdAGL gaat het geld aan iemand anders geven.quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Gl/PvdA is hartstikke sociaal, die willen geld zien van de hardwerkende Nederlander of huizenbezitters om het aan iemand anders te geven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 18-11-2025 12:29:06 ]
De wens is eigenlijk om zeker nooit eenlingen te creëren en het liefst partijen in 1 vak te zetten. Dat is bij CDA nu mislukt. Ik had daarom CU en SGP sowieso in het CDA vak gestopt, dan had je geen eenling. Denk en PvdD allebei in het GLPvdA vak, PvdD voor de SP en Denk daarnaast. Volt en 50plus bij D66 in.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik zou graag weten wat de andere (klaarblijkelijk) nog slechtere opties waren want ik vind het echt een gedrocht van een verdeling.
Op zijn minst had ik toch PVDD naast de SP gezet, Denk op de plek van PVDD, Dan die enkele GL/PVDA op de plek van Volt en dan Volt en 50 plus in het CDA vlak.
gemengd zitten en om de 4 weken rouleren, net als op de basisschool.quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
De wens is eigenlijk om zeker nooit eenlingen te creëren en het liefst partijen in 1 vak te zetten. Dat is bij CDA nu mislukt. Ik had daarom CU en SGP sowieso in het CDA vak gestopt, dan had je geen eenling. Denk en PvdD allebei in het GLPvdA vak, PvdD voor de SP en Denk daarnaast. Volt en 50plus bij D66 in.
Maar uiteindelijk waren er dan ook partijen ontevreden, dit doe je nooit goed.
Je kunt zelfs 'op' de plaatsen van de PVV gaan zittenquote:Op dinsdag 18 november 2025 12:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt mij juist voor de samenwerking veel beter om een beetje afwisselend links/rechts te plaatsen.
Zet PvdD maar naast FvD en D66 naast PVV.
Dat is elke vergadering zo, gelukkig. Dat er max 20 kamerleden zitten. Moet er niet aan denken dat die andere 130 uit hun neus zitten te eten al die uren. De indeling is vooral voor stemmingen, het enige moment dat ze er allemaal zitten naast de APB (en bij de APB denk ik al: alle niet fractievoorzitters zouden nu wat nuttigs kunnen doen ipv als decoratie in de zaal zitten).quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je kunt zelfs 'op' de plaatsen van de PVV gaan zitten
[ afbeelding ]
Je ziet nu altijd al de kritiek bij APB e.d. dat de kamerleden teveel op hun mobiel/tablet zitten.quote:Op dinsdag 18 november 2025 13:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is elke vergadering zo, gelukkig. Dat er max 20 kamerleden zitten. Moet er niet aan denken dat die andere 130 uit hun neus zitten te eten al die uren. De indeling is vooral voor stemmingen, het enige moment dat ze er allemaal zitten naast de APB (en bij de APB denk ik al: alle niet fractievoorzitters zouden nu wat nuttigs kunnen doen ipv als decoratie in de zaal zitten).
Het is doorlopend nodig blijkbaar.quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit riedeltje horen we sinds Lubbers onafgebroken.
Afgezaagde praat en verhult de ware motieven.
Dat is altijd tijdens de pitch voor voorzitterschap. Niets nieuws aan.quote:Op dinsdag 18 november 2025 15:44 schreef Faraday01 het volgende:
Bosma is bezig met de beantwoording en dat heeft veel weg van zelfbevlekking![]()
Zijn schouders zullen wel beurs zijn van alle eigen schouderklopjes
Klopt, hij gaat er alleen nogal ver in.quote:Op dinsdag 18 november 2025 15:45 schreef Rnie het volgende:
[..]
Dat is altijd tijdens de pitch voor voorzitterschap. Niets nieuws aan.
Het is misschien nodig om allerlei beunhazen en verdienmodellen er tussenuit te halen, maar dat kan beter zonder VVD en JA21. Hervormen en stroomlijnen is over rechts niet perse makkelijker.quote:Op dinsdag 18 november 2025 15:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het is doorlopend nodig blijkbaar.
Neen (leuk hè, als je gewoon maar wat kan roepen...).quote:De verzorgingsstaat is ook wel erg ruimhartig vergeleken met andere landen.
Die denkt ik lul ze allemaal in slaap zodat ze straks niet opletten bij van Campen en van der Lee.quote:Op dinsdag 18 november 2025 15:53 schreef Firuze60 het volgende:
Bosma heeft goed afgekeken bij Rutte..
Nee die worden niet gekozen, er zijn overigens meerdere vice-voorzitters.quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:00 schreef Firuze60 het volgende:
Even een vraagje, wordt een vice-voorzitter ook gekozen? Want als een van de vice-voorzitters voorzitter wordt, wie neemt dan weer de plaats in van die vice-voorzitter?
Door wie worden die dan benoemd?quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee die worden niet gekozen, er zijn overigens meerdere vice-voorzitters.
Als hamerstuk, net als leden van commissies.quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Door wie worden die dan benoemd?
Ze worden formeel benoemd door de kamer, maar zoals Hanca zegt hamerstuk waarbij de fracties zelf kiezen we ze uit hun fractie dat laten doen (en tegenwoordig enkel de grootste fracties omdat ze het presidium iets wilden stroomlijnen en je als kleine fractie daar geen persoon aan kwijt zou moeten willen zijn)quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Door wie worden die dan benoemd?
Ah, helder.quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ze worden formeel benoemd door de kamer, maar zoals Hanca zegt hamerstuk waarbij de fracties zelf kiezen we ze uit hun fractie dat laten doen (en tegenwoordig enkel de grootste fracties omdat ze het presidium iets wilden stroomlijnen en je als kleine fractie daar geen persoon aan kwijt zou moeten willen zijn)
Wat doet die nu weer?quote:
Dat ging bij Arib aardig mis, had ik begrepen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:26 schreef Wienerschnitzels het volgende:
van Campen is nu al zijn werk aan het afschuiven op de griffier.
Dit is inderdaad een hele smerige maatregel. Ik moest er echt van walgen toen ik dat las in het VVD-verkiezingsprogramma.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..] Net zoals de bijstand omlaag brengen, waar gewoon (dankzij de VVD!) heel veel arbeidsongeschikten in zitten. [..]
Dat is volgens mij echt nog een nawerking uit de jaren 70/80 waar een minderheid met last van zijn rug in de WAO belandde en ondertussen lekker zwart bij zat te werken. Of een stel Bulgaren misbruik maakten van de kinderbijslag, waardoor die hele toeslagaffaire ontstond.quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dit is inderdaad een hele smerige maatregel. Ik moest er echt van walgen toen ik dat las in het VVD-verkiezingsprogramma.
Tuurlijk, net als truien.quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:58 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Air Jordan's in de kamer, kan dat?
Je hebt echt géén idee waar je het over hebt. Een groot deel van de mensen die onder de Participatiewet vallen is deels of volledig arbeidsongeschikt. En daar zitten echt zeer zware gevallen bij, zoals mensen die door een ongeluk hersenletsel hebben opgelopen en daardoor het niveau van een driejarige hebben. Het is echt walgelijk en onmenselijk om deze mensen nog verder in de afgrond te duwen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:55 schreef phpmystyle het volgende:
Heel veel zaken zijn gewoon broodnodige moderniseringen van de verzorgingsstaat.
Allemaal goed en aardig om af en toe wat bronnen erbij te halen om jouw mening kracht bij te zetten, maar volgens mij werkt dat averechts. Jij zit net zo goed in een fuik als je grootste politieke tegenstanders.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:03 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is een goed overzicht, mbt Van Campen:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3m5w3h2o6vc2n
Mooie ontleding van de huidige fractie waar Thom van Campen in zit.
Van Campen maakt zich terecht druk over Hongarije, maar ondertussen wil hun erelid Henk Kamp dat Nederland een voorbeeld neemt aan de houding van Hongarije in Europa.
Elsevier doet tegenwoordig aan satire:
[ afbeelding ]
Geschreven door de zoveelste VVD shill (journalist met VVD achtergrond)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerry_van_der_List
Dan kiezen we maar Bosma.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:03 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is een goed overzicht, mbt Van Campen:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3m5w3h2o6vc2n
Mooie ontleding van de huidige fractie waar Thom van Campen in zit.
Van Campen maakt zich terecht druk over Hongarije, maar ondertussen wil hun erelid Henk Kamp dat Nederland een voorbeeld neemt aan de houding van Hongarije in Europa.
Elsevier doet tegenwoordig aan satire:
[ afbeelding ]
Geschreven door de zoveelste VVD shill (journalist met VVD achtergrond)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerry_van_der_List
Nivelleren zie ik als een lapmiddel en noodzakelijk kwaad (wat ik Nederland zoals gezegd erg mee/tegen valt).quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:04 schreef Kowloon het volgende:
Ik ben écht niet van het nivelleren om het nivelleren, maar ik heb wel het fatsoen om die situatie niet te willen laten voortbestaan of zelfs verder te verergeren zoals de VVD bepleit.
Het is een gevolg van het feit dat de politiek simpelweg steeds minder luistert naar de adviezen en opmerkingen van ambtenaren en adviesorganen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:55 schreef Firuze60 het volgende:
Dat is volgens mij echt nog een nawerking uit de jaren 70/80 waar een minderheid met last van zijn rug in de WAO belandde en ondertussen lekker zwart bij zat te werken. Of een stel Bulgaren misbruik maakten van de kinderbijslag, waardoor die hele toeslagaffaire ontstond.
Dat is afschuwelijk, maar gaat dus altijd ten koste van een minderheid.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je hebt echt géén idee waar je het over hebt. Een groot deel van de mensen die onder de Participatiewet vallen is deels of volledig arbeidsongeschikt. En daar zitten echt zeer zware gevallen bij, zoals mensen die door een ongeluk hersenletsel hebben opgelopen en daardoor het niveau van een driejarige hebben. Het is echt walgelijk en onmenselijk om deze mensen nog verder in de afgrond te duwen.
Ik ben écht niet van het nivelleren om het nivelleren, maar ik heb wel het fatsoen om die situatie niet te willen laten voortbestaan of zelfs verder te verergeren zoals de VVD bepleit.
Maar dat bepleit de VVD niet, van het basispad afwijken is niet hetzelfde als een bezuiniging/minder geld uitgeven.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je hebt echt géén idee waar je het over hebt. Een groot deel van de mensen die onder de Participatiewet vallen is deels of volledig arbeidsongeschikt. En daar zitten echt zeer zware gevallen bij, zoals mensen die door een ongeluk hersenletsel hebben opgelopen en daardoor het niveau van een driejarige hebben. Het is echt walgelijk en onmenselijk om deze mensen nog verder in de afgrond te duwen.
Ik kan mij echt niet heugen en loop al wat jaren mee, dat er niet over bezuinigingen werd gesproken in de politiek, rechts of links om. Kwartje van Kok was nog het meest grappig.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar dat bepleit de VVD niet, van het basispad afwijken is niet hetzelfde als een bezuiniging/minder geld uitgeven.
Het basispad is door de VVD zelf gemaakt.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar dat bepleit de VVD niet, van het basispad afwijken is niet hetzelfde als een bezuiniging/minder geld uitgeven.
Ik zit in een bluesky bubbel idd.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:07 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Allemaal goed en aardig om af en toe wat bronnen erbij te halen om jouw mening kracht bij te zetten, maar volgens mij werkt dat averechts. Jij zit net zo goed in een fuik als je grootste politieke tegenstanders.
Dat bepleit de VVD wél. Door de ontwikkeling van het minimumloon en de Bijstand los te koppelen zorg je ervoor dat mensen in de Bijstand niet meer mee kunnen profiteren van de algehele welvaartstoename. Zij zullen louter nog gecompenseerd worden voor inflatie (in het plan van de VVD) en daardoor dus geen reële groei van hun inkomen meer hebben. Daardoor zal de taartpunt die zij ontvangen vanuit de totale welvaartstaart steeds verder afnemen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ja, dat is jouw goed recht, alleen je overtuigt je tegenstanders er niet mee en dat is waar het om draait.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zit in een bluesky bubbel idd.
Het is gewoon grappig hoe er een PR offensief rondom Yesilgoz bezig is. Met best wel vaak een VVDer op journalistieke posities.
Net zoals ooit Rutte overal de "staatsman" was.
Het lijkt me beter om zaken met bronnen te onderbouwen dan niet hè?quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dat is jouw goed recht, alleen je overtuigt je tegenstanders er niet mee en dat is waar het om draait.
Ach man, Henk Kamp is een fossiel, die wordt echt niet meer serieus genomen door de VVD. Hij mag even naar voren treden als oud vaandel.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het lijkt me beter om zaken met bronnen te onderbouwen dan niet hè?
Zo een Van Campen heeft in het NRC verstandige uitspraken gedaan, ook over Hongarije en lhbti rechten (en landbouw), maar in een coalitie gaan zitten met reactionaire krachten en op tv erelid Henk Kamp naar voren schuiven om Hongarije en Polen te bejubelen is best wel schizofreen.
Zoals vaker gezegd: de koppeling neemt incidentele loonstijgingen niet mee.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:25 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat bepleit de VVD wél. Door de ontwikkeling van het minimumloon en de Bijstand los te koppelen zorg je ervoor dat mensen in de Bijstand niet meer mee kunnen profiteren van de algehele welvaartstoename. Zij zullen louter nog gecompenseerd worden voor inflatie (in het plan van de VVD) en daardoor dus geen reële groei van hun inkomen meer hebben. Daardoor zal de taartpunt die zij ontvangen vanuit de totale welvaartstaart steeds verder afnemen.
Overigens, ook de reële loonontwikkeling blijft ook al decennia achter bij de groei van de totale welvaartstaart. Ook die mensen zien hun taartpunt steeds kleiner worden.
Het valt mij overigens op dat steeds meer mensen, ook mensen die je normaal eigenlijk nooit over politiek hoort, echt een uitgesproken hekel hebben aan Henk Kamp. Op zich wel een positieve ontwikkeling.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:30 schreef Klopkoek het volgende:
Zo een Van Campen heeft in het NRC verstandige uitspraken gedaan, ook over Hongarije en lhbti rechten (en landbouw), maar in een coalitie gaan zitten met reactionaire krachten en op tv erelid Henk Kamp naar voren schuiven om Hongarije en Polen te bejubelen is best wel schizofreen.
Net zoals Stef Blok die de hele sociale huisvesting naar zijn galemiezen heeft geholpen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het valt mij overigens op dat steeds meer mensen, ook mensen die je normaal eigenlijk nooit over politiek hoort, echt een uitgesproken hekel hebben aan Henk Kamp. Op zich wel een positieve ontwikkeling.
Ik denk dat je dit mechanisme onderschat en het is bevestigd door o.a. Dijkhoff en Erlings.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ach man, Henk Kamp is een fossiel, die wordt echt niet meer serieus genomen door de VVD. Hij mag even naar voren treden als oud vaandel.
Waar is de optie sinds wanneer is het boeiend wie de voorzitter wordtquote:
Dat is Van Campen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:55 schreef Caland het volgende:
[..]
Waar is de optie sinds wanneer is het boeiend wie de voorzitter wordt
Jij hebt het over SOCIALE uitgaven, daaronder vallen onder andere onze AOW en relatief lange WW (alleen Belgie langer dacht ik)quote:Op dinsdag 18 november 2025 15:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is misschien nodig om allerlei beunhazen en verdienmodellen er tussenuit te halen, maar dat kan beter zonder VVD en JA21. Hervormen en stroomlijnen is over rechts niet perse makkelijker.
[..]
Neen (leuk hè, als je gewoon maar wat kan roepen...).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Laten we even kijken naar de WW: weliswaar is 24 maanden Werkloosheidswet zeker niet karig naar internationale maatstaven, maar de zeer trage opbouw van deze rechten is dat wel.
https://www.unedic.org/st(...)id_6703f1b88e671.pdf
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door phpmystyle op 18-11-2025 18:35:46 ]"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
Heel erg rechts van het midden is ook een optie.quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:08 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Nou, spannend.
Moet Ouwehand Wilders en co. aanspreken als fatsoenlijk rechts, of mag extreemrechts ook.
En dan denk ik weer dat jij dat overschat. Wat je niet overschat en ik het met je eens ben zijn de lobbyisten die enorm veel invloed hebben op de politieke besluitvorming.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat je dit mechanisme onderschat en het is bevestigd door o.a. Dijkhoff en Erlings.
Jorritsma, Kamp e.a. zitten daar niet als individu en los projectiel (a la Monasch, Verbeet, Oudkerk). Daar zit wel degelijk coördinatie en strategie achter, in samenwerking met bevriende media en oude bekenden (Berghuis). Je hoeft dan niet je huidige "onbedorven" kopstukken hoeft in te zetten.
Over Ed Nijpels kun je wat jij zegt prima denken, hij zegt ook zelf dat een groot deel van de partij hem niet meer serieus wil nemen. Maar erelid Henk Kamp is gewoon nog steeds deel van de vriendenclub en het spel. Net als Annemarie "private equity" Jorritsma.
Radicaal.quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:19 schreef Felagund het volgende:
[..]
Heel erg rechts van het midden is ook een optie.
quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:08 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Nou, spannend.
Moet Ouwehand Wilders en co. aanspreken als fatsoenlijk rechts, of mag extreemrechts ook.
Dat "hard aanpakken" is inderdaad een oorzaak van de toeslagenaffaire geweest. Ironisch genoeg was het Omtzigt die daar heel erg voor was, al kwam hij later tot inkeer.quote:Op dinsdag 18 november 2025 17:11 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het is een gevolg van het feit dat de politiek simpelweg steeds minder luistert naar de adviezen en opmerkingen van ambtenaren en adviesorganen.
Ambtenaren en adviesorganen kaarten de erbarmelijke situatie van arbeidsongeschikten in de Participatiewet al sinds 2019 aan, maar ze krijgen simpelweg nauwelijks voet aan de grond bij de politiek.
Dat patroon is echt heel wijdverbreid binnen de Nederlandse politiek. En inderdaad, dat patroon heeft ook aan de Toeslagenaffaire ten grondslag gelegen.
quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij hebt het over SOCIALE uitgaven, daaronder vallen onder andere onze AOW en relatief lange WW (alleen Belgie langer dacht ik)
Dat USA stijgt is begrijpelijk, ik hoef jou niet uit te leggen dat USA ook van ver komt.
Maar zie mijn grafiekje, en je begrijpt het vast wel.
Ik heb het over dit grafiekje. Mijn post hierboven is ineens weg?
[ afbeelding ]Dit is mistvorming.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jij had het over "de verzorgingsstaat". Natuurlijk kijk je dan naar "sociale uitgaven".
Tweede punt: het aandeel van de sociale uitgaven dat naar gehandicapten uitkeringen gaat zegt niks. Als jij als land bepaalde pijlers onderontwikkeld, dan gaat dat percentage vanzelf omhoog.
Het zegt niks over verzorgingsstaat uitgaven in internationaal verband (jouw oorspronkelijke claim).Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Preventielijstquote:Op dinsdag 18 november 2025 18:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
148 stemmen, 148 leden op de presentielijst, 148 geldige stemmen.
66 Bosma
43 Van der Lee
39 Van Campen
Nog een stemronde, vrije stemming
.quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:37 schreef Breekfast het volgende:
Als Van Campen (VVD) afvalt is de kans wel groot dat het Bosma wordt toch?
Of de VVD heeft deels gemuit , doen ze wel vakerquote:Op dinsdag 18 november 2025 18:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:
CDA moet voor een groot deel op Bosma hebben gestemd, ik kwam tot max 51 stemmen voor hem in de eerste ronde (alles rechts van de VVD+BBB).
Omdat die niet in de Tweede Kamer zit. Je kan moeilijk voorzitter zijn van een vehikel waar je zelf niet in zit.quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Vanwaar is de voorzitter eigenlijk geen ambtenaar/neutraal persoon?
Waarom wél?quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Vanwaar is de voorzitter eigenlijk geen ambtenaar/neutraal persoon?
Past ook bij de radicaal rechtse koers die ze ingeslagen zijnquote:Op dinsdag 18 november 2025 18:39 schreef Immerdebestebob het volgende:
Wordt dit dus weer gewoon Bosma? Die VVD'ers eindigen uiteindelijk dan toch bij Bosma neem ik aan.
Bij de burgemeester is dat net iets anders geregeld. Die is wel voorzitter van de gemeenteraad maar geen stemgerechtigd lid ervan. Dus je kunt het ook anders regelen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Omdat die niet in de Tweede Kamer zit. Je kan moeilijk voorzitter zijn van een vehikel waar je zelf niet in zit.
PVV-leider Geert Wilders gebruikt een klassieke autoritaire strategie: bij verlies de verkiezingsuitslag verdacht maken. Door volstrekt ongefundeerd te suggereren dat er sprake is van fraude, ondermijnt hij doelbewust het vertrouwen in de democratie – precies zoals zijn voorbeelden Trump, Netanyahu, Bolsonaro en Orbán deden.quote:
Speldquote:Op dinsdag 18 november 2025 18:53 schreef Immerdebestebob het volgende:
Van der Lee is toch die gast van Partij tegen de Burger?
Mag toch hopen van welquote:
D66+VVD+GL/PVDA+rest van links = 81 stemmen. Daarom is een deel van links nu net geswitched naar van Campen.quote:
Van Campen heeft 10 stemmen meer ten opzichte van vorige ronde. Dat kan dus niet heel D66 zijn.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:05 schreef Faraday01 het volgende:
Verrassend, d66 gaat dus voor Van Campen die nu opeens een goede kans maakt
Ik vraag me echt af of links wel voor die VVD'er gaat.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:06 schreef Klopkoek het volgende:
Hup Bosma!!! Versla de VVDer please!
Ik zou dat wél doen i.i.g., nu Van der Lee eruit ligt.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:07 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Want links gaat voor Bosma?
Jij telt CDA bij links?quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
D66+VVD+GL/PVDA+rest van links = 81 stemmen. Daarom is een deel van links nu net geswitched naar van Campen.
Net of je het tot nu toe goed had ingeschat..quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
D66+VVD+GL/PVDA+rest van links = 81 stemmen. Daarom is een deel van links nu net geswitched naar van Campen.
Privé appjes van VVders?quote:
Van der Lee heeft 32 stemmen. Dat is grofweg zijn eigen partij en de kleine linkse fracties.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Van Campen heeft 10 stemmen meer ten opzichte van vorige ronde. Dat kan dus niet heel D66 zijn.
Ik ookquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:07 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af of links wel voor die VVD'er gaat.
Smerig en ik hoop dat het net zoals bij van Miltenburg en Bergkamp keihard afgestraft wordt.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:08 schreef Breekfast het volgende:
Je kunt het smerig spel vinden, maar als je Van Campen boven Bosma verkiest dan is het een slimme strategie om van Van der Lee naar Van Campen over te stappen.
Niks? Ze handelen o.b.v. hun eigen voorkeuren. En ze hebben Van Campen blijkbaar liever dan Bosma.quote:
quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Net of je het tot nu toe goed had ingeschat..
Dit is de tenzij...quote:Op dinsdag 18 november 2025 18:38 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Bosma gaat denk ik blijven tenzij nu opeens een deel van links in de volgende ronde op van Campen gaat stemmen
Waarom zou je dat doen dan? Van der Lee stond vóór Van Campen? Ik mis ff iets denk ik, maar ik heb dan ook een ziek snothoofd op het moment..quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:08 schreef Breekfast het volgende:
Je kunt het smerig spel vinden, maar als je Van Campen boven Bosma verkiest dan is het een slimme strategie om van Van der Lee naar Van Campen over te stappen.
Omdat van der Lee nooit tot 75 stemmen was gekomen in deze kamer.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen dan? Van der Lee stond vóór Van Campen? Ik mis ff iets denk ik, maar ik heb dan ook een ziek snothoofd op het moment..
Met steun van D66 en CDA had dat prima gekund.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:11 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Omdat van der Lee nooit tot 75 stemmen was gekomen in deze kamer.
Omdat, in het geval alleen Van der Lee en Bosma over zouden blijven, Bosma zeker zou winnen. Omdat o.a. de VVD dan naar Bosma zal overstappen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen dan? Van der Lee stond vóór Van Campen? Ik mis ff iets denk ik, maar ik heb dan ook een ziek snothoofd op het moment..
Als 8 mensen op links dat denken is het genoeg voor Bosmaquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:11 schreef Immerdebestebob het volgende:
Je zou er niet aan moeten denken dat het een VVD'er wordt met VVD in de regering. Dan is Bosma nog beter.
Waarom niet? Gebeurt wel vaker dat een voorzitter op persoonlijke voorkeur wordt gekozen ipv op partij(profiel).quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:11 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Omdat van der Lee nooit tot 75 stemmen was gekomen in deze kamer.
Niet in het huidige walgelijke politieke klimaat.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom niet? Gebeurt wel vaker dat een voorzitter op persoonlijke voorkeur wordt gekozen ipv op partij(profiel).
Nou en? Zelfs ik heb liever Bosma dan Van Campenquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:12 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Omdat, in het geval alleen Van der Lee en Bosma over zouden blijven, Bosma zeker zou winnen. Omdat o.a. de VVD dan naar Bosma zal overstappen.
Dus als je wilt voorkomen dat Bosma verkozen wordt, dan is het slim om Van Campen naar de volgende ronde te duwen, want dan zal VVD voor Van Campen blijven kiezen en voorkom je dat Bosma wint.
Het is een dubbeltje op zijn kant. De gunfactor heeft de VVD op links ook niet. Door ongeldig te stemmen kunnen ze ook een punt maken.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:12 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Omdat, in het geval alleen Van der Lee en Bosma over zouden blijven, Bosma zeker zou winnen. Omdat o.a. de VVD dan naar Bosma zal overstappen.
Dus als je wilt voorkomen dat Bosma verkozen wordt, dan is het slim om Van Campen naar de volgende ronde te duwen, want dan zal VVD voor Van Campen blijven kiezen en voorkom je dat Bosma wint.
Ik geef nogmaals de schuld aan mijn snothoofd, maar waar ben jij nou zo pissig over? Jij zit toch meer in de rechtse hoek? Of haal ik nou users door elkaar?quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:13 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Niet in het huidige walgelijke politieke klimaat.
Ja Bosma is een prima voorzitter, maar het progressieve deel van de kamer wil gewoon geen PVV'er als voorzitter.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou en? Zelfs ik heb liever Bosma dan Van Campen
Ah die had ik niet meegekregen, net pas ingeschakeld. Dankquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:17 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ze eindigen met de stemmentellers.
Bosma is géén prima voorzitterquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:15 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja Bosma is een prima voorzitter, maar het progressieve deel van de kamer wil gewoon geen PVV'er als voorzitter.
Daar kun je wat van vinden, maar dat je als partij dit stemproces strategisch speelt is helemaal niks mis mee. Dat hoort bij het politieke spel.
Dat is zo te zien corvee voor nieuwe, jonge Kamerledenquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:17 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
De hele tijd alquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:17 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
voorzitter is meer dan enkel vergaderingen voorzitten en in de organisatie zijn ze wel erg blij met hem, alleen daarom is dit al lelijke politiek en een dikke vinger naar het ondersteunend personeel.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bosma is géén prima voorzitterIn ieder geval een slechtere dan ik had ingeschat o.b.v. zijn eerdere voorzittersoptredens vóór hij daadwerkelijk TK voorzitter werd.
Even afgezien van zijn denkbeelden, puur geoordeeld op zijn voorzitten.
Het is nog geen gelopen race dat Van Campen deze stemming wintquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:19 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
voorzitter is meer dan enkel vergaderingen voorzitten en in de organisatie zijn ze wel erg blij met hem, alleen daarom is dit al lelijke politiek en een dikke vinger naar het ondersteunend personeel.
Het ondersteunend personeel is terecht geen factor van belang in deze.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:19 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
voorzitter is meer dan enkel vergaderingen voorzitten en in de organisatie zijn ze wel erg blij met hem, alleen daarom is dit al lelijke politiek en een dikke vinger naar het ondersteunend personeel.
Wat is er lelijk aan? Een partij mag toch een voorkeur hebben voor één van de kandidaten en daar naar handelen in de stemrondes?quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:19 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Inderdaad, ik vond Van Campen ook echt niet overtuigend tijdens zijn spreektijd. Sure, hij komt over als gezellig en vast ook wel flexibel maar echt sterke argumenten had hij imho niet en dan VVD’er tsjah… Terwijl ik Bosma echt stom vind en het helemaal eens ben met alle kritiek die hij kreeg vond ik wel dat wat hij aangaf allemaal voor stappen gezet te hebben om het werkklimaat te bevorderen een sterk punt was. Plus dat ik ook eigenlijk vind dat zo’n snelle wissel niet goed is voor de stabiliteit, net zoals kamerlid zijn een ambacht is is een voorzitter zijn dat ook en ik denk dat Bosma nog wel verder kan groeien in zijn rol. En hij is deze keer gewoon van een oppositie ipv coalitie partij en het ook nog eens een net gebaar zou zijn richting de PVV aangezien ze toch wel even veel zetels hebben gehaald als de grootste partij.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou en? Zelfs ik heb liever Bosma dan Van Campen
148quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:26 schreef PlayerUnknowne het volgende:
Geen Bosma aub. Dat is een pvv dorpsgek
Hoe lang kan dit duren van tellen van 150 stembriefjes?
Proces staat beschreven in het reglement van orde.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:22 schreef phpmystyle het volgende:
Waarom wordt er zo vreemd gestemd? Of zijn kamerleden aan het geinen ofzo?
Juist dat het meer dan voorzitten is, is toch waarom sommigen een probleem met Bosma hebben?quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:19 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ja man ze maken jokequote:Op dinsdag 18 november 2025 19:22 schreef phpmystyle het volgende:
Waarom wordt er zo vreemd gestemd? Of zijn kamerleden aan het geinen ofzo?
hij moet zijn geedichten maar ergens anders gaan voorlezenquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:30 schreef Felagund het volgende:
[..]
Juist dat het meer dan voorzitten is, is toch waarom sommigen een probleem met Bosma hebben?
Meeste stemmen gelden hè.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Politiek van de meest walgelijke kant
Tom Van Campen (VVD) is de nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer. In de derde stemronde werd hij met 79 stemmen verkozen. Martin Bosma (PVV) die de afgelopen twee jaar Kamervoorzitter was kreeg 69 stemmen.quote:
69 nog een hoop eigenlijkquote:
Nogmaals, en blijkbaar is die vraag lastig te beantwoorden: wat is er smerig aan dat je als partij een voorkeur hebt voor één van de kandidaten en daar strategisch naar handelt in het stemproces?quote:
Makkelijke uitweg als de uitslag mensen niet bevalt blijkbaar.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:36 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Nogmaals, en blijkbaar is die vraag lastig te beantwoorden: wat is er smerig aan dat je als partij een voorkeur hebt voor één van de kandidaten en daar strategisch naar handelt in het stemproces?
Eigenlijk precies de reden waarom het me juist handig lijkt om de voorzitter neutraal te laten zijn ipv een politiek spel.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:08 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Smerig en ik hoop dat het net zoals bij van Miltenburg en Bergkamp keihard afgestraft wordt.
Heeft hij weer tijd voor zijn proefschriftje.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:35 schreef phpmystyle het volgende:
Ja wel jammer. Van Campen heeft niet dat erudiete van Bosma. Bij lange na niet zelfs.
2 rogue personen dan bij de rest, want CDA/BBB + het zooitje rechts van de VVD is 69 (-2 dus 67 stemmen)quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:38 schreef Klopkoek het volgende:
69 stemmen voor Bosma is best veel.
De twee ontbrekende Kamerleden waren namelijk van FvD en het CDA (dus 148 stemmers).
Emeritaatquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:44 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Heeft hij weer tijd voor zijn proefschriftje.
Ik zou even met Kinneging bellen. Of misschien wil Cliteur nog even uit zijn emiraat? Natiestaten en oikofobie, de Weimarrepubliek en corona, en uiteraard de anti-apartheidsstrijd in Zuid-Afrika. We zullen het maar radicaal academisch onderzoek noemen.
Nee het feit dat na ronde 1 mensen ter linkerkant tactisch zijn gaan stemmen op van Campen (die opeens 10 stemmen ten koste van van der Lee erbij kreeg) om maar niet Bosma uiteindelijk als voorzitter te hebben. van der Lee had het namelijk afgelegd in een tweestrijd tegen Bosma wegens de VVD-ers die dan naar Bosma waren gegaan en CDA die duidelijk voor Bosma hebben gestemd.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:37 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Makkelijke uitweg als de uitslag mensen niet bevalt blijkbaar.
Ze hebben dus Van Campen boven Bosma gekozen. Dat is ook een keuze.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:46 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee het feit dat na ronde 1 mensen ter linkerkant tactisch zijn gaan stemmen op van Campen (die opeens 10 stemmen ten koste van van der Lee erbij kreeg) om maar niet Bosma uiteindelijk als voorzitter te hebben.
Ik ben nog zo naïef te denken dat je een voorzitter kiest in plaats van er eentje probeert niet te kiezen.
Dat hebben ze toch ook gedaan? Ze hebben Van Campen gekozen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:46 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee het feit dat na ronde 1 mensen ter linkerkant tactisch zijn gaan stemmen op van Campen (die opeens 10 stemmen ten koste van van der Lee erbij kreeg) om maar niet Bosma uiteindelijk als voorzitter te hebben. van der Lee had het namelijk afgelegd in een tweestrijd tegen Bosma wegens de VVD-ers die dan naar Bosma waren gegaan en CDA die duidelijk voor Bosma hebben gestemd.
Ik ben nog zo naïef te denken dat je een voorzitter kiest in plaats van er eentje probeert niet te kiezen.
Als je liever Van Campen hebt dan Bosma dan is daar niks mis mee.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:46 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee het feit dat na ronde 1 mensen ter linkerkant tactisch zijn gaan stemmen op van Campen (die opeens 10 stemmen ten koste van van der Lee erbij kreeg) om maar niet Bosma uiteindelijk als voorzitter te hebben. van der Lee had het namelijk afgelegd in een tweestrijd tegen Bosma wegens de VVD-ers die dan naar Bosma waren gegaan en CDA die duidelijk voor Bosma hebben gestemd.
Maar viereneenhalf jaar in de Kamer gezeten, belachelijk dat zo iemand voorzitter mag worden. Waardeloos.quote:
Op zich is dat niet kort toch?quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:52 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Maar viereneenhalf jaar in de Kamer gezeten, belachelijk dat zo iemand voorzitter mag worden. Waardeloos.
Langer dan het gros van de kamerledenquote:Op dinsdag 18 november 2025 19:54 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Op zich is dat niet kort toch?
Langer dan kabinetten waar de PVV inzit.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:54 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Wie zegt dat er geen CDAers op Van Campen hebben gestemd?quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:44 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
2 rogue personen dan bij de rest, want CDA/BBB + het zooitje rechts van de VVD is 69 (-2 dus 67 stemmen)
De 30 linkse zetels hebben allemaal voor Van der Lee gestemd. Het is D66 dat naar Van Campen switchte.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:46 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Het schijnt dat je pas na een jaar of vier het reilen en zeilen een beetje in de vingers hebt. Om je dan meteen al te melden als voorzitter getuigt nogal van zelfoverschatting.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:54 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Das war einmal. Niet in de tijd van links VS rechts en partijpolitiek ipv inhoudelijke politiek.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:46 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
We hebben ministers met minder draaiuren gehad.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:56 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Het schijnt dat je pas na een jaar of vier het reilen en zeilen een beetje in de vingers hebt. Om je dan meteen al te melden als voorzitter getuigt nogal van zelfoverschatting.
Had dan Wilders maar voorzitter gemaakt. Waren we tenminste ook van z’n geblaat in debatten af.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:52 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Maar viereneenhalf jaar in de Kamer gezeten, belachelijk dat zo iemand voorzitter mag worden. Waardeloos.
Dat is toch geen reden om een beginner meteen voorzitter te maken lijkt me.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Das war einmal. Niet in de tijd van links VS rechts en partijpolitiek ipv inhoudelijke politiek.
[..]
We hebben ministers met minder draaiuren gehad.
Sterker nog, we hebben ministers gehad die die 4 jaar niet eens gehaald hebben.
Wat geeft jou het idee dat het nu enorm lange debatten gaat worden?quote:Op dinsdag 18 november 2025 20:01 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Dat is toch geen reden om een beginner meteen voorzitter te maken lijkt me.
Maar goed, we zullen zien hoe het gaat… worden vast weer ellenlange debatten tot diep in de nacht.
Faber lijkt mij dan wel goede keus. Waarschuwingsbordjes bij de GL-vleugel, omdat dit ook zo goed werkt in Scandinavië.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:58 schreef Szura het volgende:
[..]
Had dan Wilders maar voorzitter gemaakt. Waren we tenminste ook van z’n geblaat in debatten af.
Mwuah, een beginner wil ik hem niet noemen hoor.quote:Op dinsdag 18 november 2025 20:01 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Dat is toch geen reden om een beginner meteen voorzitter te maken lijkt me.
Maar goed, we zullen zien hoe het gaat… worden vast weer ellenlange debatten tot diep in de nacht.
Ach, dat is natuurlijk ook gelul. Maar het doet sommige figuren gewoon pijn dat hun favoriete partijdige voorzitter het niet heeft gehaald.quote:Op dinsdag 18 november 2025 20:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mwuah, een beginner wil ik hem niet noemen hoor.
Wat denk jij van CDA hun keuze voor Bosma?quote:Op dinsdag 18 november 2025 20:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, dat is natuurlijk ook gelul. Maar het doet sommige figuren gewoon pijn dat hun favoriete partijdige voorzitter het niet heeft gehaald.
Kijkt niet heel Nederland zo als Caroline weer eens iets te zeggen heeft?quote:
Heeft een kwalijke connotatie.quote:Op dinsdag 18 november 2025 21:20 schreef -XOR- het volgende:
kabinet VNO-NCW op komst met een meeheulende Kamervoorzitter dus.
quote:Op dinsdag 18 november 2025 21:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heeft een kwalijke connotatie.
Ik zou het waarderen als je die post wijzigt derhalve.
Inderdaad, hopelijk gewoon terug naar een degelijke, wat saaie, invulling van dat ambt.quote:Op dinsdag 18 november 2025 22:39 schreef Hanca het volgende:
Prima, dit wordt een voorzitter die wel respect heeft voor het instituut, die wel kamerledem zal normeren als ze verkiezingsfraude suggereren, die wel interviews gaat geven en lezingen gaat doen en waarmee je ook richting buitenlandse gasten goed voor de dag kunt komen. Hopelijk gaat het ook goed in de organisatie, wat mij betreft de belangrijkste taak van een voorzitter, maar daar kan hij de lijn Bosma op zich gewoon voortzetten want daar waren geen klachten over (in tegenstelling tot bij de 3 voorgangers van Bosma).
En dat hij minder dicht op het vuur zat in de zaak Arib is ook een voordeel, de voorzitter moet dat onderzoek niet gaan beïnvloeden.
Sws wel goed dat het een relatief nieuwe en jonge vent is.quote:Op dinsdag 18 november 2025 22:39 schreef Hanca het volgende:
Prima, dit wordt een voorzitter die wel respect heeft voor het instituut, die wel kamerledem zal normeren als ze verkiezingsfraude suggereren, die wel interviews gaat geven en lezingen gaat doen en waarmee je ook richting buitenlandse gasten goed voor de dag kunt komen. Hopelijk gaat het ook goed in de organisatie, wat mij betreft de belangrijkste taak van een voorzitter, maar daar kan hij de lijn Bosma op zich gewoon voortzetten want daar waren geen klachten over (in tegenstelling tot bij de 3 voorgangers van Bosma).
En dat hij minder dicht op het vuur zat in de zaak Arib is ook een voordeel, de voorzitter moet dat onderzoek niet gaan beïnvloeden.
Met een 35-jarig strebertje ah roer?quote:Op dinsdag 18 november 2025 22:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Inderdaad, hopelijk gewoon terug naar een degelijke, wat saaie, invulling van dat ambt.
Buitengewoon oneens.quote:Op dinsdag 18 november 2025 22:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Sws wel goed dat het een relatief nieuwe en jonge vent is.
quote:
Heb mijn post aangevuld met argumentenquote:Op dinsdag 18 november 2025 23:01 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Het is ook persoonlijk. Dan heb ik liever een jonger iemand dan die van de oude politiek.
Er zit veel en veel te weinig ervaring in de Kamer, dat is inmiddels wel een serieus probleem. Maar 4,5 jaar lijkt me op zich niet slecht.quote:Op dinsdag 18 november 2025 23:01 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Het is ook persoonlijk. Dan heb ik liever een jonger iemand dan die van de oude politiek.
Ik geef de beste man ook gewoon een kans. Inmiddels zit ie wel al een paar jaar in de kamer. Echt helemaal groen zal ie niet zijn.quote:Op dinsdag 18 november 2025 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heb mijn post aangevuld met argumenten
Ik hoop dat Bosma niet verbitterd in de kamer gaat zitten.quote:Op dinsdag 18 november 2025 23:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit veel en veel te weinig ervaring in de Kamer, dat is inmiddels wel een serieus probleem. Maar 4,5 jaar lijkt me op zich niet slecht.
Trouwens hopen dat de woordvoering landbouw van de VVD inhoudelijk hetzelfde blijft. En jammer dat Bosma waarschijnlijk zijn tirades over de NPO weer mag gaan voeren.
Bitterheid zal weinig invloed hebben op de inhoud, hij was toch altijd alleen maar aan het afkraken. Waar hij als voorzitter humoristisch is, ontbreekt die humor in zijn bijdrages aan een debat. Ben wel benieuwd of hij het presidium in gaat en ondervoorzitter blijft.quote:Op dinsdag 18 november 2025 23:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop dat Bosma niet verbitterd in de kamer gaat zitten.
Dit zal best een teleurstelling voor hem zijn. Hij wilde zo graag nog een periode.
Ja, best lullig dat ie bij het 'soort' meest kortzittende voorzitters hoort ooit. Die moet wel even zijn frustratie weg gaan slikken en daar hebben veel PVV-ers best moeite mee.quote:Op dinsdag 18 november 2025 23:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik hoop dat Bosma niet verbitterd in de kamer gaat zitten.
Dit zal best een teleurstelling voor hem zijn. Hij wilde zo graag nog een periode.
Niet als je ook een organisatie moet wil managen dat Bosma - met iedereen goed door de deur - uitstekend in de vingers had. Van Campen deed al een voorzet omdat het managen maar aan griffier over te laten, wiens formele functie dat zou zijn en het Kamerpersoneel weer inwisselbare "werknemers" worden (die dat gaan traineren).quote:Op dinsdag 18 november 2025 23:01 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Erudiet zijn en PVV lijkt mij een paradox.quote:Op dinsdag 18 november 2025 23:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niet als je ook een organisatie moet wil managen dat Bosma - met iedereen goed door de deur - uitstekend in de vingers had. Van Campen deed al een voorzet omdat het managen maar aan griffier over te laten, wiens formele functie dat zou zijn en het Kamerpersoneel weer inwisselbare "werknemers" worden (die dat gaan traineren).
Bosma aan het roer heeft onder het personeel weer trots elan gebracht en Van Campen moet - hoe flitsend ook - dat maar nog zien in stand te houden.
Maar goed, de Kamer in haar wijsheid en o.a. D66/PvdX/GL voorop, lusten Bosma principieel niet en dan liever een VVD'er als grappenmaker dan een erudiete "PVV'er" die gaat voor saaie stabiliteit.
quote:Op dinsdag 18 november 2025 21:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heeft een kwalijke connotatie.
Ik zou het waarderen als je die post wijzigt derhalve.
quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:35 schreef ChevyCaprice het volgende:
Mooi. Die gast lijkt alsof die er VEEL zin in heeft.
Dit heeft Nederland nodig. Prachtig. Veel succes gewenst. Alle geluk gegund.
Zo lang er partijen zijn die er alles aan doen om asielmigratie te bagatelliseren en weigeren harde maatregelen te nemen, zullen niet-democratische partijen floreren als nooit te voren. Immers, als de democratie faalt dan eist het volk 'andere manieren' om het land te besturen. Maar dat is een gedachte die de linkse medemens logischerwijs niet kan bevatten.quote:Op dinsdag 18 november 2025 21:57 schreef TheVulture het volgende:
In ieder geval fijn dat niet-democratische partijen dergelijke belangrijke rechtstatelijke functies niet meer bekleden en langzaam aan hopelijk naar de marges verdwijnen waar ze thuis horen
Uit wat voor alternatieve realiteit komt dit? Bosma’s grootste kwaliteit is toch juist dat het een grappenmaker is?quote:Op dinsdag 18 november 2025 23:59 schreef Vallon het volgende:
[..] liever een VVD'er als grappenmaker dan een erudiete "PVV'er" die gaat voor saaie stabiliteit.
De top is toch vooral symboolpolitiek en geld aftroggelen van "rijke" landen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 22:03 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)onderzoek~b294a1d19/
https://www.ipsos.com/sit(...)titudes-to-COP30.pdf
Opvallend overzicht op pagina 47: best weinig Nederlanders weten dat de klimaattop in Brazilië over het klimaat gaat. Duitsland is twee keer zoveel.
Nederland staat fraai onderaan, samen met landen als Hongarije, de Verenigde Staten en Argentinië.
Normeren is echt een verschrikkelijke term overigens.quote:Op dinsdag 18 november 2025 22:39 schreef Hanca het volgende:
Waarom vind je hem een 35-jarig strebertje?quote:Op dinsdag 18 november 2025 22:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met een 35-jarig strebertje ah roer?![]()
Maar goed, ik geef hem uiteraard gewoon een kans. Misschien valt hij me ontzettend mee.
Thierry was er niet?quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:38 schreef Klopkoek het volgende:
69 stemmen voor Bosma is best veel.
De twee ontbrekende Kamerleden waren namelijk van FvD en het CDA (dus 148 stemmers).
Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je alles onweersproken moet kunnen zeggen. Een voorzitter hoort op te staan als een kamerlid het parlement beschadigt door het een nep-parlement te noemen of door de verkiezingen waarmee dat parlement wordt verkozen in twijfel te trekken. De voorzitter bewaakt de reputatie van de Kamer.quote:Op woensdag 19 november 2025 07:39 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Normeren is echt een verschrikkelijke term overigens.
Kan zo in de lijn van sensibileren danwel dat iemand voorschrijft wat jij wel en niet mag zeggen of denken.
Vrijheid van meningsuiting hebben we niet voor niets.
Dit is sowieso de paradox van vrijheid.quote:Op woensdag 19 november 2025 08:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je alles onweersproken moet kunnen zeggen. Een voorzitter hoort op te staan als een kamerlid het parlement beschadigt door het een nep-parlement te noemen of door de verkiezingen waarmee dat parlement wordt verkozen in twijfel te trekken. De voorzitter bewaakt de reputatie van de Kamer.
Ik denk ook dat juist dit punt heeft gezorgd dat Bosma het niet is geworden, Wilders heeft het verlengen van Bosma verpest vlak na de verkiezingen. Tot die tijd hoorde je vooral positieve verhalen over Bosma, maar dat wat Wilders zei en waar Bosma niet tegenin ging, dat kon echt niet.
VvMU betekent alleen dat je niet van overheidswege vervolgd wordt voor je mening, niets anders. Het is geen vrijheid om alles zonder consequenties te kunnen zeggen.
Zo werkt het dus niet.quote:Op woensdag 19 november 2025 03:59 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Zo lang er partijen zijn die er alles aan doen om asielmigratie te bagatelliseren en weigeren harde maatregelen te nemen, zullen niet-democratische partijen floreren als nooit te voren. Immers, als de democratie faalt dan eist het volk 'andere manieren' om het land te besturen. Maar dat is een gedachte die de linkse medemens logischerwijs niet kan bevatten.
Voor alle aanhangers van "het Deense model" (sociaal-democraten moeten stoere taal over buitenlanders gaan uit slaan, hun juwelen afpakken enz).quote:Op woensdag 19 november 2025 10:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet.
De zo gevierde sociaal-democraten in Denemarken krijgen flinke klappen (je zou nog kunnen zeggen dat het progressieve blok als geheel overeind blijft) terwijl in Zweden links nu op een meerderheid staat. Dankzij de oppositie tegen xenofoob radicaal-rechts. Het linkse blok in Zweden staat op 60% en verenigd rechts beneden de 40%.
Waarmee natuurlijk niet is gezegd dat migratie met laissez-faire wordt aangevlogen. Dat blijft een hardnekkig en onjuist frame.
Er is schadequote:Op woensdag 19 november 2025 12:40 schreef Faraday01 het volgende:
Bijzonder dat je weinig hoort uit de kamer dat ze Karremans willen spreken over Nexperia want die heeft inmiddels toch wel iets uit te leggen. Eerst een nucleaire optie door een wet uit 1950 te gebruiken (terwijl de ondernemerskamer de bestuurder al schorste) en nu de keutel weer intrekken. Het lijkt er sterk op dat hij zijn hand zwaar overspeeld heeft en de vraag is zeer wat de schade is, zowel in Europa als in de relatie met China.
Ja ook typisch dat ze zoiets wel durven met een Chinees bedrijf. Bij Amerikaanse bedrijven zou een Karremans dat nooit durven.quote:Op woensdag 19 november 2025 12:40 schreef Faraday01 het volgende:
Bijzonder dat je weinig hoort uit de kamer dat ze Karremans willen spreken over Nexperia want die heeft inmiddels toch wel iets uit te leggen. Eerst een nucleaire optie door een wet uit 1950 te gebruiken (terwijl de ondernemerskamer de bestuurder al schorste) en nu de keutel weer intrekken. Het lijkt er sterk op dat hij zijn hand zwaar overspeeld heeft en de vraag is zeer wat de schade is, zowel in Europa als in de relatie met China.
Los van durven was dit ook een behoorlijke foute politieke inschatting. Iets teveel dadendrang, iets te weinig nadenken.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja ook typisch dat ze zoiets wel durven met een Chinees bedrijf. Bij Amerikaanse bedrijven zou een Karremans dat nooit durven.
Inderdaad zeer beschamend. De schade die is gedaan door het afgelopen kabinet is echt groot. Hopelijk kan het volgende kabinet er wat van repareren.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:47 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)land-samen~b90dbd38/
Dit is ook wel beschamend.
Kunnen niet alle BBB bewindspersonen gewoon naar huis worden gestuurd? Ben zo klaar met die slooppartij.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:47 schreef KareldeStoute het volgende:
Zou me ook niet verbazen als dit op verzoek van de VS is gedaan.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja ook typisch dat ze zoiets wel durven met een Chinees bedrijf. Bij Amerikaanse bedrijven zou een Karremans dat nooit durven.
Tja, dan krijg je nog meer VVD-prut. Het beste is heel snel een nieuw kabinet dat haar taken wel serieus neemt.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kunnen niet alle BBB bewindspersonen gewoon naar huis worden gestuurd? Ben zo klaar met die slooppartij.
Kijk eens drie posts boven je...quote:Op woensdag 19 november 2025 13:47 schreef KareldeStoute het volgende:
Zeker Wiersma loopt dat risico de komende periode wel mag je verwachten.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kunnen niet alle BBB bewindspersonen gewoon naar huis worden gestuurd? Ben zo klaar met die slooppartij.
100x liever willekeurig wie van de VVD dan iemand van BBB. Ik heb zelfs nog liever Henk Kamp.quote:Op woensdag 19 november 2025 13:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dan krijg je nog meer VVD-prut. Het beste is heel snel een nieuw kabinet dat haar taken wel serieus neemt.
Nee sorry Kamp is echt vreselijkquote:Op woensdag 19 november 2025 14:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
100x liever willekeurig wie van de VVD dan iemand van BBB. Ik heb zelfs nog liever Henk Kamp.
Maar wat mij betreft nog altijd beter dan Wiersma en Rummenie. Ik heb BBB nu echt gelijk staan met FvD, nog achter de PVV.quote:Op woensdag 19 november 2025 14:13 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee sorry Kamp is echt vreselijk
Het is lastig te kiezen tussen 3 slechte , ik heb ook niets met de door jou genoemde partijen maar de VVD staat daar net iets boven voor mij en Kamp is daarin het laagstequote:Op woensdag 19 november 2025 14:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wat mij betreft nog altijd beter dan Wiersma en Rummenie. Ik heb BBB nu echt gelijk staan met FvD, nog achter de PVV.
“Vreselijk”? Alsof de Tweede Kamer zojuist is overgenomen door een dictator met een cape en een kwaadaardig lachje. Kamp mag dan voor velen geen feestnummer zijn maar om hem in dezelfde categorie als natuurrampen en middeleeuwse pestepidemieën te plaatsen is toch wat al te driest. Als dit al “vreselijk” heet, hoe noem je dan echt serieuze problemen: super-duper-mega-vreselijk? Misschien is een simpel “ik ben niet enthousiast” al spannend genoeg.quote:Op woensdag 19 november 2025 14:13 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee sorry Kamp is echt vreselijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |