Het ligt eraan wie dichter bij de werkelijkheid staat: GroenLinks of FvD. Ik zie toch echt dat dit FvD is want het is moeilijk de werkelijkheid te zien als je altijd door een ideologisch filter kijkt. GroenLinks praat graag over toekomstige utopieën terwijl FvD, met alle gebreken die je ze kunt aanrekenen, tenminste benoemt wat er hier en nu misgaat. Dat noemen sommige mensen “fabeltjes” maar dat is vaak gewoon een elegante manier om ongemakkelijke feiten weg te wuiven.quote:Op dinsdag 18 november 2025 10:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De mond vol hebben over "de werkelijkheid" en één zin later met droge oogjes verkondigen dat het uit "intellectuele tegendraadsheid" hartstikke logisch is om verstrikt te raken in de fabeltjesfuik van de FvD...
.....
Sterke analyse vind ik. De rol van NRC is in deze dubieus maar dat maakt het voor mij geen complot. Wel gekleurd in dit geval. De media en het volk maken dit wel een stuk groter dan het is.quote:Op dinsdag 18 november 2025 10:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Oafhankelijke journalist met zijn take op dit gebeuren:
https://jandirksnel.wordp(...)ken-van-hans-wijers/
Ik vind dat @:Klopkoek soms echt zijn woordgebruik zou kunnen aanpassen en te heftig reageert, maar om dan vanwege zijn woorden dit af te doen als onzin, vind ik ook niet oké. Deze hele kwestie is op z'n minst niet gegaan zoals het hoort en er zijn zeker wat terechte vragen over op te werpen.
Wijers had zelf kunnen beslissen dat hij wel kon blijven en Jetten en Bontenbal hadden daar achter kunnen gaan staan. Ben het met je eens dat hij niet weg had gehoeven. Woorden in privé hebben een andere lading dan woorden in het openbaar.quote:Op dinsdag 18 november 2025 10:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Sterke analyse vind ik. De rol van NRC is in deze dubieus maar dat maakt het voor mij geen complot. Wel gekleurd in dit geval. De media en het volk maken dit wel een stuk groter dan het is.
Is het zo raar dat een D66'er een centrumkabinet wil? Nee.
Is het zo raar dat een D66'er Yesilgoz een feeks (hoewel het geen net woord is) vindt? Nee.
En vanwege het feit dat Wijers niet hoeft te praten met Yesilgoz of VVD in het algemeen in deze fase had hij prima kunnen aanblijven.
Het geeft me het gevoel dat NRC mee doet aan het snelle scoren in de media.
Bedankt BassieGPT.quote:Op dinsdag 18 november 2025 10:52 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Het ligt eraan wie dichter bij de werkelijkheid staat: GroenLinks of FvD. Ik zie toch echt dat dit FvD is want het is moeilijk de werkelijkheid te zien als je altijd door een ideologisch filter kijkt. GroenLinks praat graag over toekomstige utopieën terwijl FvD, met alle gebreken die je ze kunt aanrekenen, tenminste benoemt wat er hier en nu misgaat. Dat noemen sommige mensen “fabeltjes” maar dat is vaak gewoon een elegante manier om ongemakkelijke feiten weg te wuiven.
Intellectuele tegendraadsheid ontstaat niet in een vacuüm; het ontstaat wanneer de officiële moraal en de zichtbare realiteit te ver uit elkaar lopen. Dan zoeken jongeren vanzelf naar alternatieven die wél kloppen met wat ze dagelijks meemaken. Dat ze dan soms bij FvD uitkomen, zegt misschien minder over hun naïviteit dan over het dogmatisme van hun omgeving. En eerlijk is eerlijk: wie voortdurend roept dat hij de waarheid in pacht heeft, moet niet verbaasd zijn als anderen dat eens kritisch gaan testen. Dat noem ik geen fabeltjesfuik maar gewoon gezond verstand met een vleugje rebellie.
Dus denk nog eens na over je opmerking en laat mij weten of je nu er anders tegenaan kijkt. Dat zou ik tof vinden.
Tja wanneer je Rusland wel lief vindt en klimaatverandering niet bestaat dan heeft FvD best een goed programma.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bedankt BassieGPT.
Hoe deed FvD het ook alweer bij de CPB-doorrekening? En was dat beter of slechter dan GL-PvdA? Ik kan me dat niet zo goed herinn.... o wacht eens even.
Bedankt voor je constructieve antwoord maar je mist mijn punt: het utopisch georiënteerde GroenLinks is te ideologisch om de problemen van de werkelijkheid van het hier en nu op te lossen.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Bedankt BassieGPT.
Hoe deed FvD het ook alweer bij de CPB-doorrekening? En was dat beter of slechter dan GL-PvdA? Ik kan me dat niet zo goed herinn.... o wacht eens even.
Ik zou graag weten wat de andere (klaarblijkelijk) nog slechtere opties waren want ik vind het echt een gedrocht van een verdeling.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:06 schreef Hanca het volgende:
Tweedekamer.nl lijkt "wie zit waar" niet meer te gaan updaten, dus nu maar de mooie plaat van ProDemos gepakt: https://lesmateriaal.prod(...)-kamer-oktober-2025/
Ja of als je het geen probleem vindt wanneer politici allemaal dingen roepen over zaken waarover ze helemaal niet hebben nagedacht.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:24 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja wanneer je Rusland wel lief vindt en klimaatverandering niet bestaat dan heeft FvD best een goed programma.
.
Hoe zeg ik iets zonder iets te zeggen...quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:28 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Bedankt voor je constructieve antwoord maar je mist mijn punt: het utopisch georiënteerde GroenLinks is te ideologisch om de problemen van de werkelijkheid van het hier en nu op te lossen.
Zelfs na dat alles nog steeds 1 van de meest genivelleerde landen ter wereld.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
Ah, sommigen slaan ook al op tilt als je de VVD asociaal noemt.
Nou, de armoede laten toenemen en letterlijk miljarden weghalen bij ontwikkelingssamenwerking en miljarden bezuinigen op gehandicaptenzorg (wordt het weer een gevangenis...) is aardig asociaal te noemen.
Net zoals de bijstand omlaag brengen, waar gewoon (dankzij de VVD!) heel veel arbeidsongeschikten in zitten.
Voor preventie/inspectie hoef je bij hen ook niet aan te komen.
Hier zou je een heel termijn van de Tweede Kamer over kunnen discussierenquote:Op dinsdag 18 november 2025 11:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik zou graag weten wat de andere (klaarblijkelijk) nog slechtere opties waren want ik vind het echt een gedrocht van een verdeling.
Op zijn minst had ik toch PVDD naast de SP gezet, Denk op de plek van PVDD, Dan die enkele GL/PVDA op de plek van Volt en dan Volt en 50 plus in het CDA vlak.
De VVD is hartstikke sociaal!quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
Nou, de armoede laten toenemen en letterlijk miljarden weghalen bij ontwikkelingssamenwerking en miljarden bezuinigen op gehandicaptenzorg (wordt het weer een gevangenis...) is aardig asociaal te noemen.
Net zoals de bijstand omlaag brengen, waar gewoon (dankzij de VVD!) heel veel arbeidsongeschikten in zitten.
Hoe kan je iets zeggen over wat ik belangrijk vind om te benoemen? Daar draait het om.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe zeg ik iets zonder iets te zeggen...
De eerdergenoemde doorrekening van het CPB bewijst overigens jouw ongelijk.
Niet waar, en dit is al duizend keer gezegd. Naar Europese verhoudingen is dat niet zo.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:34 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Zelfs na dat alles nog steeds 1 van de meest genivelleerde landen ter wereld.
Je ontwijkt helemaal het punt: de VVD wilde deze ingeboekte bezuiniging (na val kabinet bevroor een kamermeerderheid dit) - en wil met miljarden meer in het 2025 programma nog veel verder gaan.quote:Daarnaast is de bezuiniging van 88 miljoen (niet miljarden) op de gehandicaptenzorg voor 2026 al controversieel verklaard en is er nauwelijks sprake van een bezuiniging voor de volgende 5 jaar.
https://www.staatvenz.nl/(...)ngsten-wlz-begroting
Heel veel zaken zijn gewoon broodnodige moderniseringen van de verzorgingsstaat.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
Dit riedeltje horen we sinds Lubbers onafgebroken.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Heel veel zaken zijn gewoon broodnodige moderniseringen van de verzorgingsstaat.
Vond je het ook geen vrij extreme hijgerige buiteling over Wijers?quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wijers had zelf kunnen beslissen dat hij wel kon blijven en Jetten en Bontenbal hadden daar achter kunnen gaan staan. Ben het met je eens dat hij niet weg had gehoeven. Woorden in privé hebben een andere lading dan woorden in het openbaar.
Maar dat maakt niet dat de NRC zulke uitspraken niet mag publiceren, het was relevant nieuws in hun artikel over de achtergrond van de minst bekende informateur wat ze gewoon aan het maken waren.
en jij doet net alsof de gehele Wlz gehandicaptenzorg is (al dan niet expres) en het CPB komt niet verder dan een afwijking van 400 miljoen voor het Wlz op het basipad, wat A) geen verlaging is en B) zeker geen miljarden is.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:49 schreef Klopkoek het volgende:
Wat de VVD doet is groepen permanent op achterstand zetten. Sociale mobiliteit verder slopen.
[..]
Je ontwijkt helemaal het punt: de VVD wilde deze ingeboekte bezuiniging (na val kabinet bevroor een kamermeerderheid dit) - en wil met miljarden meer in het 2025 programma nog veel verder gaan.
Gl/PvdA is hartstikke sociaal, die willen geld zien van de hardwerkende Nederlander of huizenbezitters om het aan iemand anders te geven.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De VVD is hartstikke sociaal!
...
...
...
Het is immers de volkspartij voor pandjesprinsen, DGA's, en andere vette worstenvingers.
En wie heeft dat basispad gemaakt? De VVD!quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
en jij doet net alsof de gehele Wlz gehandicaptenzorg is (al dan niet expres) en het CPB komt niet verder dan een afwijking van 400 miljoen voor het Wlz op het basipad, wat A) geen verlaging is en B) zeker geen miljarden is.
Dat is wat de rest en uiteindelijk hijzelf ook er van maakte.quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:05 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vond je het ook geen vrij extreme hijgerige buiteling over Wijers?
Denk erom ploeterende kabelleggers en John de Mol.. PvdAGL gaat het geld aan iemand anders geven.quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:13 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Gl/PvdA is hartstikke sociaal, die willen geld zien van de hardwerkende Nederlander of huizenbezitters om het aan iemand anders te geven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 18-11-2025 12:29:06 ]
De wens is eigenlijk om zeker nooit eenlingen te creëren en het liefst partijen in 1 vak te zetten. Dat is bij CDA nu mislukt. Ik had daarom CU en SGP sowieso in het CDA vak gestopt, dan had je geen eenling. Denk en PvdD allebei in het GLPvdA vak, PvdD voor de SP en Denk daarnaast. Volt en 50plus bij D66 in.quote:Op dinsdag 18 november 2025 11:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ik zou graag weten wat de andere (klaarblijkelijk) nog slechtere opties waren want ik vind het echt een gedrocht van een verdeling.
Op zijn minst had ik toch PVDD naast de SP gezet, Denk op de plek van PVDD, Dan die enkele GL/PVDA op de plek van Volt en dan Volt en 50 plus in het CDA vlak.
gemengd zitten en om de 4 weken rouleren, net als op de basisschool.quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
De wens is eigenlijk om zeker nooit eenlingen te creëren en het liefst partijen in 1 vak te zetten. Dat is bij CDA nu mislukt. Ik had daarom CU en SGP sowieso in het CDA vak gestopt, dan had je geen eenling. Denk en PvdD allebei in het GLPvdA vak, PvdD voor de SP en Denk daarnaast. Volt en 50plus bij D66 in.
Maar uiteindelijk waren er dan ook partijen ontevreden, dit doe je nooit goed.
Je kunt zelfs 'op' de plaatsen van de PVV gaan zittenquote:Op dinsdag 18 november 2025 12:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Het lijkt mij juist voor de samenwerking veel beter om een beetje afwisselend links/rechts te plaatsen.
Zet PvdD maar naast FvD en D66 naast PVV.
Dat is elke vergadering zo, gelukkig. Dat er max 20 kamerleden zitten. Moet er niet aan denken dat die andere 130 uit hun neus zitten te eten al die uren. De indeling is vooral voor stemmingen, het enige moment dat ze er allemaal zitten naast de APB (en bij de APB denk ik al: alle niet fractievoorzitters zouden nu wat nuttigs kunnen doen ipv als decoratie in de zaal zitten).quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je kunt zelfs 'op' de plaatsen van de PVV gaan zitten
[ afbeelding ]
Je ziet nu altijd al de kritiek bij APB e.d. dat de kamerleden teveel op hun mobiel/tablet zitten.quote:Op dinsdag 18 november 2025 13:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is elke vergadering zo, gelukkig. Dat er max 20 kamerleden zitten. Moet er niet aan denken dat die andere 130 uit hun neus zitten te eten al die uren. De indeling is vooral voor stemmingen, het enige moment dat ze er allemaal zitten naast de APB (en bij de APB denk ik al: alle niet fractievoorzitters zouden nu wat nuttigs kunnen doen ipv als decoratie in de zaal zitten).
Het is doorlopend nodig blijkbaar.quote:Op dinsdag 18 november 2025 12:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit riedeltje horen we sinds Lubbers onafgebroken.
Afgezaagde praat en verhult de ware motieven.
Dat is altijd tijdens de pitch voor voorzitterschap. Niets nieuws aan.quote:Op dinsdag 18 november 2025 15:44 schreef Faraday01 het volgende:
Bosma is bezig met de beantwoording en dat heeft veel weg van zelfbevlekking![]()
Zijn schouders zullen wel beurs zijn van alle eigen schouderklopjes
Klopt, hij gaat er alleen nogal ver in.quote:Op dinsdag 18 november 2025 15:45 schreef Rnie het volgende:
[..]
Dat is altijd tijdens de pitch voor voorzitterschap. Niets nieuws aan.
Het is misschien nodig om allerlei beunhazen en verdienmodellen er tussenuit te halen, maar dat kan beter zonder VVD en JA21. Hervormen en stroomlijnen is over rechts niet perse makkelijker.quote:Op dinsdag 18 november 2025 15:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het is doorlopend nodig blijkbaar.
Neen (leuk hè, als je gewoon maar wat kan roepen...).quote:De verzorgingsstaat is ook wel erg ruimhartig vergeleken met andere landen.
Die denkt ik lul ze allemaal in slaap zodat ze straks niet opletten bij van Campen en van der Lee.quote:Op dinsdag 18 november 2025 15:53 schreef Firuze60 het volgende:
Bosma heeft goed afgekeken bij Rutte..
Nee die worden niet gekozen, er zijn overigens meerdere vice-voorzitters.quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:00 schreef Firuze60 het volgende:
Even een vraagje, wordt een vice-voorzitter ook gekozen? Want als een van de vice-voorzitters voorzitter wordt, wie neemt dan weer de plaats in van die vice-voorzitter?
Door wie worden die dan benoemd?quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee die worden niet gekozen, er zijn overigens meerdere vice-voorzitters.
Als hamerstuk, net als leden van commissies.quote:Op dinsdag 18 november 2025 16:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Door wie worden die dan benoemd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |