Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Zaterdag had de toko bij Collin weer moeten gaan betalen. Na een 7 maanden alleen rentebetalingen.
Ben benieuwd of er iets binnen is gekomen bij Collin, op mijn account in ieder geval nog niks.
Zoals ik het mag geloven is de Begijnhofstra*t bij sig afgelopen vrijdag echt gepasseerd(afgelost) bij de notaris. Dus de komende dagen even afwachten,
Op maandag 27 oktober 2025 15:16 schreef Fredericm het volgende: Vo [..] Voor die 0,5% (7,5 ipv 8) zou ik bij GVE binderij 21 nemen. Eerste hypotheek LTV 71% Of Elisa Keur bij Collin. Recreatie woning met eerste hypotheek met zeer lage LTV na geplande deel aflossingen.
Het verschil bij de 2 Binderij leningen is 1.25% (7,5% ipv 8,75%)
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 27-10-2025 20:58:04 ]
Het lijkt eerder een software hik die ze aan het fixen zijn. In de app zie ik de bijschrijvingen van vandaag gewoon staan, maar het saldo is niet aangepast. Als ik via de website kijk dan zijn de bijschrijvingen niet gedaan, maar staan ze ook niet bij Verwacht.
[..] Het lijkt eerder een software hik die ze aan het fixen zijn. In de app zie ik de bijschrijvingen van vandaag gewoon staan, maar het saldo is niet aangepast. Als ik via de website kijk dan zijn de bijschrijvingen niet gedaan, maar staan ze ook niet bij Verwacht.
Dat zal het zijn. Het eerste schaapje is inmiddels over de dam Ik kijk vanmiddag nog wel een keer.
Het gebeurt wel vaker dat in de app de laatste transactie niet getoond wordt of dat het weergegeven saldo niet klopt.
Zit altijd puur in de weergave, op de achtergrond staat het wel goed. (Heb eens geprobeerd om te spelen met saldo-opnames, dan lijkt dat toch technisch goed dichtgetimmerd 😉)
Gaan er nog leden inschrijven bij Elisa Keur op Collin Direct? Recreatiewoning met lage LTV na deelaflossingen 48 maanden looptijd 8% rente. Ik vermoed dat deze 11 uur wel open gaat.
[ Bericht 2% gewijzigd door Fredericm op 28-10-2025 09:58:25 ]
Op dinsdag 28 oktober 2025 09:09 schreef Fredericm het volgende: Gaan er nog leden inschrijven bij Elisa Keur op Collin Direct? Recreatiewoning met lage LTV na deelaflossingen 60 maanden looptijd 8% rente. Ik vermoed dat deze 11 uur wel open gaat.
Is een dure hypotheek met inschrijving en doorhaling voor slechts een paar weken. Geld uit verkoop lijkt wel voor 1-1-26 terug te zijn op wallet.
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 28-10-2025 09:36:10 ]
[..] Is een dure hypotheek met inschrijving en doorhaling voor slechts een paar weken. Geld uit verkoop lijkt wel voor 1-1-26 terug te zijn op wallet.
Inderdaad studio passeert op 1 december. Dus geld is wel terug voor 1 januari. Zo veel geld kost een hypotheek inschrijving toch niet, beter een paar honderd euro uitgeven dan 4 jaar een hogere rente lijkt mij.
[..] Is een dure hypotheek met inschrijving en doorhaling voor slechts een paar weken. Geld uit verkoop lijkt wel voor 1-1-26 terug te zijn op wallet. [/quote Ik vind het ook wel een schijn annuitaire lening op deze manier. 191,500 lening, eerste 12 maanden aflossingsvrij, in dat jaar ook BTW-teruggave van 30k en als het meezit aflossing door verkoop woning van 90k en een aflossingsvrij gedeelte van 150k.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En eerder deze ochtend de blaauwe meneer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Inderdaad studio passeert op 1 december. Dus geld is wel terug voor 1 januari. Zo veel geld kost een hypotheek inschrijving toch niet, beter een paar honderd euro uitgeven dan 4 jaar een hogere rente lijkt mij.
Met alle vervoregde aflossingen is de totale rente wel te overzien lijkt me. Inschrijving kan je nog zelf bepalen, maar doorhaling bepaalt meestal de koper bij welke notaris dit gebeurd en deze kunnen dan vragen wat ze willen.
Ik zou zelf geprobeerd hebben de aankoop te verplaatsen na verkoop woning of geld elders op te halen voor deze overbrugging.
Ik begrijp niets van die voorziening van het fire lab
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand die dit kan uitleggen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik nu helemaal niet snap, ze verwachten dat de opbrengst voldoende zal zijn voor alle verplichtingen, waarom dan niet gewoon herfinancieren via Collin. Komt vast wel vol.
Of zou Collin daar niet aan willen. Dat zou dan tegenstrijdig zijn met die verwachte opbrengst. Of zou de leningnemer per se van Collin af willen?
[..] Wat ik nu helemaal niet snap, ze verwachten dat de opbrengst voldoende zal zijn voor alle verplichtingen, waarom dan niet gewoon herfinancieren via Collin. Of zou Collin daar niet aan willen. Dat zou dan tegenstrijdig zijn. Of zou de leningnemer van Collin af willen?
Ik vind het gemak waarmee dit project zo maar driekwart jaar doorgeschoven wordt ook echt niet kunnen. We hebben een afspraak gemaakt voor 2 jaar en niet voor bijna 3 jaar. Collin maakt er echt een potje van wat mij betreft. Of herfinancieren op korte termijn of een hogere rente betalen totdat er verkocht is.
En het is ook niet zo dat dit zeldzaam is, de hoeveelheid projecten die niet uiterlijk op de einddatum afgelost wordt neemt al maar toe. Ze hebben de zaken daar steeds minder op orde.
Op dinsdag 28 oktober 2025 12:14 schreef Fredericm het volgende: Ik zit hier niet in. Wat is de waarde van het onderpand en eventuele tweede hypotheek. Dan reken ik het uit
Ik heb je het e.a. gepmt.
Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 765.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 11-11-2024.
De inschrijving is echter maar 550k maar dan nog..
[..] Ik vind het gemak waarmee dit project zo maar driekwart jaar doorgeschoven wordt ook echt niet kunnen. We hebben een afspraak gemaakt voor 2 jaar en niet voor bijna 3 jaar. Collin maakt er echt een potje van wat mij betreft. Of herfinancieren op korte termijn of een hogere rente betalen totdat er verkocht is.
En het is ook niet zo dat dit zeldzaam is, de hoeveelheid projecten die niet uiterlijk op de einddatum afgelost wordt neemt al maar toe. Ze hebben de zaken daar steeds minder op orde.
Die langere duur vind ik persoonlijk niet zo erg, inmiddels is er al 43% aan cashflow binnen dus betere zekerheden zul je niet gauw vinden voor 8%.
Bij een herfinanciering, had ik zo bij het kruisje getekend
Er zijn daar dingen aan de hand, eigenaardige dingen, Collin is toch ook niet gek dat ze een makkelijk projectje met een klant die ze al kennen, niet gewoon doorrolt.
[..] Wat ik nu helemaal niet snap, ze verwachten dat de opbrengst voldoende zal zijn voor alle verplichtingen, waarom dan niet gewoon herfinancieren via Collin. Komt vast wel vol.
Of zou Collin daar niet aan willen. Dat zou dan tegenstrijdig zijn met die verwachte opbrengst. Of zou de leningnemer per se van Collin af willen?
Dat vroeg ik me ook al af. Met de huidige LTV zouden ze toch makkelkijk moeten kunnen herfinancieren bij Collin, misschien zelfs wel tegen een wat lagere rente.
Als de vraagprijs krijgen, maken ze wel een mooie winst, pand was toendertijd gekocht voor ¤255.000, vraagprijs nu ¤565.000.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand die dit kan uitleggen?
Ik zit hier niet in, maar de onderbouwing is toch terug te vinden in de details van de investering? Met Automatisch gegenereerde verwachte dekkingswaarde
[..] Wat ik nu helemaal niet snap, ze verwachten dat de opbrengst voldoende zal zijn voor alle verplichtingen, waarom dan niet gewoon herfinancieren via Collin. Komt vast wel vol.
[..] ja fiscaal. Het is puur een papieren werkelijkheid.
nog gunstiger is dat die villa snel verkocht wordt zodat ik mijn geld in wat anders kan stoppen.. ik vind het maar niks dit geneuzel..
eerst doen alsof men gewoon betaalt heeft en dan paar maanden later alles terugvorderen terwijl de boel bij aanvraag al falliet was waar niets over gezegd was.
Nou.. het kan allemaal nog wel goed komen.. maar ja.. het bevalt me niets.. het is spelen met vuur.
[..] Er zijn daar dingen aan de hand, eigenaardige dingen, Collin is toch ook niet gek dat ze een makkelijk projectje met een klant die ze al kennen, niet gewoon doorrolt.
Wat er mogelijk aan de hand is is dat de inkomsten nu niet genoeg zijn voor de betaalverplichting.
Ik heb de foto's op Funda bekeken en die winkelruimte plus ruimtes erachter zien er op zijn zachtst gezegd nogal rommelig uit, met dingen die je niet verwacht bij een meubelstofferderij (o.a. rek met kleding, stapels schoenendozen) waarbij. En voor een meubelstofferderij zou ik wel meer gereedschap dan alleen een oude naaimachine die op een kast staat verwachten, plus de nodige ruimte om te kunnen werken. Zo'n beetje alle ruimtes staan vol zo met op elkaar gestapelde troep dat je daar weinig kan doen qua meubelstofferen. Of misschien stonden zo vol want er zijn ook foto's van dezelfde ruimtes helemaal leeg, meneer is blijkbaar al aan het leegruimen geweest.
[..] Die langere duur vind ik persoonlijk niet zo erg, inmiddels is er al 43% aan cashflow binnen dus betere zekerheden zul je niet gauw vinden voor 8%.
Bij een herfinanciering, had ik zo bij het kruisje getekend
Er zijn daar dingen aan de hand, eigenaardige dingen, Collin is toch ook niet gek dat ze een makkelijk projectje met een klant die ze al kennen, niet gewoon doorrolt.
Het gaat er niet om dat ik vrees het geld niet terug te zien of het geld op korte termijn nodig heb. Het gaat er om dat Collin een project publiceert met een bepaalde looptijd. Dan moet je er als investeerder ook vanuit kunnen gaan dat het geld rondom de afgesproken datum terug komt. En Collin moet er op tijd aan beginnen om dit met de leningnemers af te stemmen. Er kan altijd een keer een situatie ontstaan dat het wat langer duurt. Maar dit gebeurt nu én veel te vaak én Collin en leningnemer komen de afspraken niet na door zo maar 9 maanden te verlengen.
Als ik zaken doe, zorg ik dat ik mijn afspraken na kom en dat verwacht ik ook van de tegenpartij. Lukt dat niet dan heb je daar ruim voor de datum overleg over en niet zoals het nu elke keer gaat dat we geconfronteerd worden met te late aflossingen en verlengingen waar we helemaal niets over te zeggen hebben. Ik heb namelijk niet ingeschreven op een project van 31 maanden maar een project van 24 maanden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 28-10-2025 14:01:35 ]
Ik heb met de belastingdienst gebeld. De afm methode mag gevolgd worden. Dus bij 90 dagen achterstand alles afschrijven voor box 3. Het zou goed zijn als hier een kennisgroep standpunt over wordt gepubliceerd.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 28-10-2025 17:13:44 ]
Op dinsdag 28 oktober 2025 09:09 schreef Fredericm het volgende: Gaan er nog leden inschrijven bij Elisa Keur op Collin Direct? Recreatiewoning met lage LTV na deelaflossingen 48 maanden looptijd 8% rente. Ik vermoed dat deze 11 uur wel open gaat.
Ik zat er klaar voor, helaas nog niet online. Voor een linkje hou ik mij aanbevolen!
Is dat niet logisch dan? Het bedrag van de hypothecaire inschrijving is het bedrag waarvan je met enige zekerheid kunt zeggen dat het bij een faillissement aan de Collin investeerders toe zal komen. De eventuele verkoopopbrengst boven dat bedrag zal onder alle andere schuldeisers verdeeld moeten worden, waarbij Collin niet vooraan in de rij staat.
[..] Het gaat er niet om dat ik vrees het geld niet terug te zien of het geld op korte termijn nodig heb. Het gaat er om dat Collin een project publiceert met een bepaalde looptijd. Dan moet je er als investeerder ook vanuit kunnen gaan dat het geld rondom de afgesproken datum terug komt. En Collin moet er op tijd aan beginnen om dit met de leningnemers af te stemmen. Er kan altijd een keer een situatie ontstaan dat het wat langer duurt. Maar dit gebeurt nu én veel te vaak én Collin en leningnemer komen de afspraken niet na door zo maar 9 maanden te verlengen.
Als ik zaken doe, zorg ik dat ik mijn afspraken na kom en dat verwacht ik ook van de tegenpartij. Lukt dat niet dan heb je daar ruim voor de datum overleg over en niet zoals het nu elke keer gaat dat we geconfronteerd worden met te late aflossingen en verlengingen waar we helemaal niets over te zeggen hebben. Ik heb namelijk niet ingeschreven op een project van 31 maanden maar een project van 24 maanden.
[..] Het gaat er niet om dat ik vrees het geld niet terug te zien of het geld op korte termijn nodig heb. Het gaat er om dat Collin een project publiceert met een bepaalde looptijd. Dan moet je er als investeerder ook vanuit kunnen gaan dat het geld rondom de afgesproken datum terug komt. En Collin moet er op tijd aan beginnen om dit met de leningnemers af te stemmen. Er kan altijd een keer een situatie ontstaan dat het wat langer duurt. Maar dit gebeurt nu én veel te vaak én Collin en leningnemer komen de afspraken niet na door zo maar 9 maanden te verlengen.
Precies dit. Het is zó vreselijk labbekakkerig allemaal...
[..] Is dat niet logisch dan? Het bedrag van de hypothecaire inschrijving is het bedrag waarvan je met enige zekerheid kunt zeggen dat het bij een faillissement aan de Collin investeerders toe zal komen. De eventuele verkoopopbrengst boven dat bedrag zal onder alle andere schuldeisers verdeeld moeten worden, waarbij Collin niet vooraan in de rij staat.
Nee lijkt me niet..
Het bedrag van de hypothecaire inschrijving alleen al zou voldoende moeten zijn om de complete lening te dekken..
dus er kunnen toch geen andere schuldeisers zijn.. ik zie daar niets over terug.. Er is een eerste hypotheekrecht.
[..] [..] Precies dit. Het is zó vreselijk labbekakkerig allemaal...
Dat is het. Dat gezegd hebbend, wen er maar aan want het zal nooit anders worden. Je hebt met honderden dossiers te maken en ieder kent zijn eigen verhaal en aanpak. Ik stoor me ook soms aan dingen, maar gevallen waarin ik weet dat mijn geld veilig rente staat te trekken en linksom of rechtsom wel een keer terug komt, daar maak ik me nooit zo druk over. Genoeg andere dagelijkse dingen die mijn aandacht vragen, en op het totaal van de portefeuille boeit het mij al helemaal niet.
Het bedrag van de hypothecaire inschrijving alleen al zou voldoende moeten zijn om de complete lening te dekken..
dus er kunnen toch geen andere schuldeisers zijn.. ik zie daar niets over terug.. Er is een eerste hypotheekrecht.
Die hypothecaire inschrijving is geen garantie dat het dat ook oplevert. In een gek scenario kan er iets gebeuren/gebeurt zijn waardoor het pand ineens minder waard is. Noem een betonrot/schade/onderhoudsachterstand of zoals in de knipe een overactieve slopert.
Dat het in dit geval waarschijnlijk allemaal niet speelt, doet niets aan de richtlijnen die door CCF zijn opgesteld voor hun voorziening. Die volgen ze gewoon.
Persoonlijk zou ik me zelf nooit druk maken om welk getal ze daar noteren in je account. Als er een cijfer is waarvan je vooraf weet dat deze fout is....
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Omdat ze die keuze gemaakt hebben. Het is al een stuk minder voorziening dat die er genomen werd voorheen. [..] Die hypothecaire inschrijving is geen garantie dat het dat ook oplevert. In een gek scenario kan er iets gebeuren/gebeurt zijn waardoor het pand ineens minder waard is. Noem een betonrot/schade/onderhoudsachterstand of zoals in de knipe een overactieve slopert.
Dat het in dit geval waarschijnlijk allemaal niet speelt, doet niets aan de richtlijnen die door CCF zijn opgesteld voor hun voorziening. Die volgen ze gewoon.
Persoonlijk zou ik me zelf nooit druk maken om welk getal ze daar noteren in je account. Als er een cijfer is waarvan je vooraf weet dat deze fout is....
Je wil zeggen dat dit niets zegt over de daadwerkelijke afwikkeling?
Ik heb op google maps even gecheckt en het huis ziet er gewoon prima uit. Er is geen betonrot.
Je hebt geïnvesteerd in het project Begijnhofstraat Herfinanciering in Roermond. De looptijd van het project is op 24 april 2025 geëindigd. De hypotheek is afgelost op 24 oktober 2025.
Jouw investering(en), rente en boeterente worden gestort in jouw account.
en dat 3x
Én Willem II ........
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 28-10-2025 17:00:26 ]
Op dinsdag 28 oktober 2025 16:00 schreef CaLeX het volgende: In een gek scenario kan er iets gebeuren/gebeurt zijn waardoor het pand ineens minder waard is. Noem een betonrot/schade/onderhoudsachterstand of zoals in de knipe een overactieve slopert.
Of, volkomen hypothetisch scenario: iemand speelt met vuur, de tent brandt af, en er blijkt geen of onvoldoende verzekering te zijn
[..] Is dat niet logisch dan? Het bedrag van de hypothecaire inschrijving is het bedrag waarvan je met enige zekerheid kunt zeggen dat het bij een faillissement aan de Collin investeerders toe zal komen. De eventuele verkoopopbrengst boven dat bedrag zal onder alle andere schuldeisers verdeeld moeten worden, waarbij Collin niet vooraan in de rij staat.
Bij een inschrijving (ruim) lager dan de taxatie is die 25% afslag niet helemaal logisch, normaal gesproken wordt er namelijk een bedrag x ingeschreven met de vermelding van een bepaald percentage (meetal iets van 30% tot 40%) voor kosten en openstaande rente. Met die situatie kan het model van ccf dus niet overweg. Om de reden van een 30% tot 40% opslag is een 2e hypotheek meestal ongunstiger dan het initeel obv de inschrijvingsbedragen lijkt, zeker als het een bank is waar dezelfde ondernemer ook nog een r/c heeft.
Ik krijg de indruk dat de projecten bij GvE niet meer zo snel vollopen. Ook als het om kleinere leningaanvragen gaat met een (best) aardige zekerheid. Ik hoor regelmatig wat minder positieve geluiden over GvE (als het gaat om communicatie, opzetten en afwikkeling van projecten). Zou dit ermee te maken kunnen hebben dat investeerders het platform soms links laten liggen? Wat is jullie ervaring hiermee? Uiteindelijk komen projecten wel vol, maar het valt mij op dat de snelheid er uit is (en ook als je het vergelijkt met andere platformen waar veel meer snelheid in zit voor mijn gevoel).
Met je eens. Dat bedrijfspand in Almere met een eerste hypotheek tegen 7,5% en LTV van 71% is nog steeds maar voor 43% gevuld. Dat zou bij Collin in 5 minuten vol zijn. Ik zie bij GVE wel meer leningen zonder hypotheek dan bij Collin.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 29-10-2025 08:12:50 ]
Op woensdag 29 oktober 2025 07:31 schreef Fredericm het volgende: Met je eens. Dat bedrijfspand in Almere met een eerste hypotheek tegen 7,5% en LTV van 71% is nog steeds maar voor 43% gevuld. Dat zou bij Collin in 5 minuten vol zijn. Ik zie bij GVE wel meer leningen zonder hypotheek dan bij Collin.
Dat laatste is inderdaad waar, maar zelfs diegene met een hypotheek gaan stroperig naar mijn idee. Kan ook een tijdelijke dip zijn, maar bij Collin waren dit soort projecten binnen no-time vol. Nu is Collin wel veel groter qua investeerders, maar dan nog.
[..] Dat laatste is inderdaad waar, maar zelfs diegene met een hypotheek gaan stroperig naar mijn idee. Kan ook een tijdelijke dip zijn, maar bij Collin waren dit soort projecten binnen no-time vol. Nu is Collin wel veel groter qua investeerders, maar dan nog.
Het project fin*ca est*epo*na is tot stand gekomen op 27-10, inleg was al op 15-8. In de tussentijd geen enkele communicatie over hoe en waarom van de vertraging. Pas na een paar mails en dreiging met terugtrekking kon het ineens snel. Zo jaag je investeerders weg. En dat is jammer want concurrentie is belangrijk.
[..] Het project fin*ca est*epo*na is tot stand gekomen op 27-10, inleg was al op 15-8. In de tussentijd geen enkele communicatie over hoe en waarom van de vertraging. Pas na een paar mails en dreiging met terugtrekking kon het ineens snel. Zo jaag je investeerders weg. En dat is jammer want concurrentie is belangrijk.
Ik zit hier niet in, maar gve leningen zijn toch rentedragend vanaf het moment van volkomen? Duurde dat hier ook zo lang?
[..] Ik zit hier niet in, maar gve leningen zijn toch rentedragend vanaf het moment van volkomen? Duurde dat hier ook zo lang?
Dat klopt, de rente is vergoed, dat vermelden ze in periode 0 die achteraf in het betaalschema wordt toegevoegd. Dat is netjes al doet CRE dat nóg beter, nl. vanaf moment inleg. Misschien loopt een project van GvE sneller, als ook datum inleg wordt gehanteerd voor de renteopbouw. Nu staat het geld soms wekenlang renteloos.
Het ging mij er om dat je zolang niets hoort. Nu ben ik niet de allermoeilijkste maar dit duurde wel héél erg lang.
Misschien moeten ze bij GvE maar eens een dagje stage gaan lopen bij Collin of zo. We mopperen hier wel eens op Collin maar die hebben toch een soort van prettige voorspelbaarheid als het gaat om het verwerken van nieuwe projecten.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 29-10-2025 09:54:31 ]
Op woensdag 29 oktober 2025 07:31 schreef Fredericm het volgende: Met je eens. Dat bedrijfspand in Almere met een eerste hypotheek tegen 7,5% en LTV van 71% is nog steeds maar voor 43% gevuld. Dat zou bij Collin in 5 minuten vol zijn. Ik zie bij GVE wel meer leningen zonder hypotheek dan bij Collin.
Ze zegt zelf: Het rendement op de investering ligt tussen de 6% en 7%, wat de onderneming financieel aantrekkelijk maakt.
Maar ze betaalt aan de investeerders 7,5% (excl de kosten die GVE rekent), dat kan dan toch niet uit. De klassificatie is 5. En als het misloopt duurt het bij GVE jaren voor je je geld eindelijk een keer terug hebt (als het al terugkomt). Hij zit ook vast aan lening 32274, dus ik zie niet zoveel goede punten eigenlijk.
[..] Ze zegt zelf: Het rendement op de investering ligt tussen de 6% en 7%, wat de onderneming financieel aantrekkelijk maakt.
Maar ze betaalt aan de investeerders 7,5% (excl de kosten die GVE rekent), dat kan dan toch niet uit. De klassificatie is 5. En als het misloopt duurt het bij GVE jaren voor je je geld eindelijk een keer terug hebt (als het al terugkomt). Hij zit ook vast aan lening 32274, dus ik zie niet zoveel goede punten eigenlijk.
Eerste hypotheek op een volledig verhuurd courant bedrijfspand? Redelijk lage LTV. Weinig mis mee toch? Die tweede hypotheek zie ik niet zo als een probleem.
[..] Ze zegt zelf: Het rendement op de investering ligt tussen de 6% en 7%, wat de onderneming financieel aantrekkelijk maakt.
Maar ze betaalt aan de investeerders 7,5% (excl de kosten die GVE rekent), dat kan dan toch niet uit.
Ze betaalt in 5 jaar voor beide leningen: E 115.355 aan rente en kosten. Huurinkomsten zijn in deze periode E 55.200 * 5 = E 276.000 (excl indexering). Netto opbrengst E 160.645 in 5 jaar (= E 32.129 per jaar).
[..] Ik zit hier niet in, maar gve leningen zijn toch rentedragend vanaf het moment van volkomen? Duurde dat hier ook zo lang?
Ja, zie onderstaande reactie van een teruggetrokken project M#bel en Slaaph#s. Ook met een duidelijke uitleg.
quote:
Bovenstaand project kan helaas niet tot stand worden gebracht omdat de zekerheden voor de investeerders middels een tweede hypothecaire inschrijving niet gerealiseerd kunnen worden.
De oorzaak is dat de eerste hypotheeknemer niet akkoord gaat met een tweede inschrijving. Geldvoorelkaar.nl heeft getracht deze impasse te doorbreken door met partijen in gesprek te gaan maar dat is niet gelukt en heeft daarom besloten de lening terug te trekken in belang van de investeerders.
Met de geldnemer is afgesproken dat de investeerders de rentevergoeding krijgen vanaf het moment van storten tot 26 oktober. Het bedrag van uw investering kunt u deze week in uw wallet verwachten.
De rente zal volgende maand aan u uitgekeerd worden.
Begin volgend jaar zal de geldnemer een nieuwe aanvraag indienen, deze zullen wij u met de zekerheden van dat moment voorleggen. Wij hopen u met deze update voldoende geïnformeerd te hebben.
[..] Ja, zie onderstaande reactie van een teruggetrokken project M#bel en Slaaph#s. Ook met een duidelijke uitleg. [..] De rente zal volgende maand aan u uitgekeerd worden.
Begin volgend jaar zal de geldnemer een nieuwe aanvraag indienen, deze zullen wij u met de zekerheden van dat moment voorleggen. Wij hopen u met deze update voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Team Geldvoorelkaar.nl
Dat hebben ze toch maar weer keurig afgehandeld dan. Heb dat bij CCF wel eens gemist (Tschin Holding anyone?).
Geintje natuurlijk, als leningnemer niet meewerkt wordt het een lastig verhaal.
[..] Dat je dit van te voren niet checkt is ook niet handig.
Bij Collin doen ze het meeste denkwerk vooraf. Daarom zijn de projecten na vollopen ook zo snel in de lucht. Bij GvE beginnen ze pas met uitwerken als het geld binnen is. Daarom duurt het daar zo lang voordat je een keer de beschikking hebt over een betaalschema, o.a.
SPOILER
Ik heb Collin gemaild.
Hierbij hun snelle reactie.
SPOILER
[..] Ze betaalt in 5 jaar voor beide leningen: E 115.355 aan rente en kosten. Huurinkomsten zijn in deze periode E 55.200 * 5 = E 276.000 (excl indexering). Netto opbrengst E 160.645 in 5 jaar (= E 32.129 per jaar).
Volgens het taxatierapport is de huidige huur van de 3 verhuurde units: 21600+9000+7200 = 37.800 * 5 = ¤189.000
"De lening van ¤ 234.000 wordt gebruikt om een bestaande private lening af te lossen. Door deze herfinanciering worden de rentelasten verlaagd en ontstaan er betere voorwaarden."
Volgens de EBI gaat ze 3000 euro per jaar meer betalen. Dat is toch ook vreemd?
[..] Volgens het taxatierapport is de huidige huur van de 3 verhuurde units: 21600+9000+7200 = 37.800 * 5 = ¤189.000
"De lening van ¤ 234.000 wordt gebruikt om een bestaande private lening af te lossen. Door deze herfinanciering worden de rentelasten verlaagd en ontstaan er betere voorwaarden."
Volgens de EBI gaat ze 3000 euro per jaar meer betalen. Dat is toch ook vreemd?
Dit soort vragen moet je toch echt aan GvE vragen. De pitch zegt inderdaad wat anders
quote:
De onderneming genereert structurele maandelijkse inkomsten uit de verhuur van vier commerciële units. De huurprijzen liggen tussen de ¤ 1.200 en ¤ 1.600 per maand per unit, afhankelijk van de grootte en bestemming. De totale jaarlijkse huuropbrengst bedraagt circa ¤ 55.200.
Eigenlijk interesseert mij die papieren tijger van een voorziening mij geen biet in dit project. Wat mij wel interesseert is hoe het kan dat een leningnemer zo snel na het tot stand komen niet aan zijn verplichtingen voldoet. Zeker na de ontkenning van Collin na waarschuwingen vanuit de crowd. Daarnaast ben ik wel erg benieuwd welke acties Collin onderneemt om bij de boel weer op hetbrechte spoor te krijgen.
[..] Eigenlijk interesseert mij die papieren tijger van een voorziening mij geen biet in dit project. Wat mij wel interesseert is hoe het kan dat een leningnemer zo snel na het tot stand komen niet aan zijn verplichtingen voldoet. Zeker na de ontkenning van Collin na waarschuwingen vanuit de crowd. Daarnaast ben ik wel erg benieuwd welke acties Collin onderneemt om bij de boel weer op hetbrechte spoor te krijgen.
Het verhaal was kansloos, daar was geen groot boekhoudkundig inzicht voor nodig. We hebben wel meer van dit soort projecten gezien, balanstechnisch zwak maar met een eigen woning als laatste reddingsboei. Uiteindelijk zal het wel goed komen dankzij de 1e hypotheek.
[..] Eigenlijk interesseert mij die papieren tijger van een voorziening mij geen biet in dit project. Wat mij wel interesseert is hoe het kan dat een leningnemer zo snel na het tot stand komen niet aan zijn verplichtingen voldoet. Zeker na de ontkenning van Collin na waarschuwingen vanuit de crowd. Daarnaast ben ik wel erg benieuwd welke acties Collin onderneemt om bij de boel weer op hetbrechte spoor te krijgen.
Het ging mij niet om vuurlab, ik wilde de systematiek helder hebben. Zelf neem ik nu alleen projecten mee zonder potentiële voorzieningen, tenzij ik me kan vinden in het verhaal of de rente erg hoog is.
Via iDeal saldo aangevuld en nu in de wallet een negatief saldo, ter grote van het bedrag van een terugbetaling die ik net daarvoor had ontvangen.
Ik heb Collin it gemaild, gok dat de app moeite heeft met de wintertijd of iets dergelijks.
Bij mij pas nog 2 x investeringsbedrag afgeschreven, bij collin, bij transakties stond maar 1 investering van zeg ¤ 100,00 alleen het saldo na transactie was met 2 x ¤ 100,00 gedaald volgende dag er stonden al weer wat bijschrijvingen boven contact met collin werd weer rechtgetrokken. zo'n fout zie je echter niet snel, ga daar volgende keer niet direkt meer op reageren maar kijk of het automatisch gecorrigeerd wordt anders stop ik daar acuut met investeren.
[..] Bij mij pas nog 2 x investeringsbedrag afgeschreven, bij collin, bij transakties stond maar 1 investering van zeg ¤ 100,00 alleen het saldo na transactie was met 2 x ¤ 100,00 gedaald volgende dag er stonden al weer wat bijschrijvingen boven contact met collin werd weer rechtgetrokken. zo'n fout zie je echter niet snel, ga daar volgende keer niet direkt meer op reageren maar kijk of het automatisch gecorrigeerd wordt anders stop ik daar acuut met investeren.
Dat is wel heel vreemd. Ben niet van plan om elke + of - in saldo te controleren Dus inderdaad als dit soort fouten structureel worden gemaakt is het voor mij ook snel afgelopen. Wat was het antwoord van collin over de oorzaak van de fout?
Even afwachten is het meest verstandige om te doen, want fouten in de betalingen zijn zéér incidenteel en als het al gebeurt wordt het vanzelf door Collin geconstateerd en hersteld. Daar beginnen vanzelf rode lampjes te branden op hun dashboard als een saldo niet conform totaal van bij- en afschrijvingen is.
Op donderdag 30 oktober 2025 10:59 schreef obligataire het volgende: Even afwachten is het meest verstandige om te doen, want fouten in de betalingen zijn zéér incidenteel en als het al gebeurt wordt het vanzelf door Collin geconstateerd en hersteld. Daar beginnen vanzelf rode lampjes te branden op hun dashboard als een saldo niet conform totaal van bij- en afschrijvingen is.
idem, ff geduld en alles komt weer OK, soms hikt er weleens wat. Gebeurt af & toe bij de banken dat je niet in de app kan , laatst bij mijn warm water kleine onderbreking, storing bij de NS, lijnbus die uit valt door storing en soms bij een platform of fokforum.
en zojuist melding, strak op tijd de Anands , de ¤ zie ik nog niet in de wallet, maar ff geduld dus
Aflossing 29-10-2025 Vastgoedbeleggers T.S. Anand en H.S. Anand 38413 30-10-2025 11:45 Via deze weg willen wij u informeren over de algehele aflossing van de lening Vastgoedbeleggers T.S. Anand en H.S. Anand met leningnummer 38413. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
[ Bericht 18% gewijzigd door peterc op 30-10-2025 12:06:23 ]
De aflossing van lening 24698 loopt enige vertraging op als gevolg van een vertraagde verkoop van het onderliggende vastgoed. De geldnemer verwacht per medio november een bedrag van circa ¤ 425.000 uit een ander project te kunnen aanwenden voor (gedeeltelijke) aflossing. Daarnaast, hoewel er nog geen definitieve verkoop heeft plaatsgevonden, is de verwachting dat ten minste één van de panden dit jaar zal worden verkocht. Rekening houdend met het financieringstraject van een koper, wordt de levering – en daarmee de ontvangst van circa ¤ 300.000 – rond eind januari 2026 verwacht. Inmiddels hebben we vorenstaande in een vaststellingsovereenkomst vastgelegd en deze is vandaag getekend retour ontvangen. Hierin is de lening tot 1 maart 2026 verlengd. Per 28 september 2025 is het rentepercentage verhoogd van 5,5% naar 8% ter compensatie van de verlenging.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je dit verhaal leest, en het faillissementsverslag, dan vraag je je toch echt af hoe die flapoor aan zijn 5 sterren kwam
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je dit verhaal leest, en het faillissementsverslag, dan vraag je je toch echt af hoe die flapoor aan zijn 5 sterren kwam
Erg zuur dat de franchisgéver de kans wordt ontnomen om de vestiging voort te zetten en de lening over te nemen. Dat was een mooie oplossing geweest voor een ieder.
Oei, dat zou wel eens een flinke afschrijving kunnen worden. Project van begin dit jaar en 60 maanden, dus nog niet veel al afgelost.
Voornaamste reden dat ik deze toen niet heb meegenomen was de 60 maanden looptijd (voorkeur was toen en is nog steeds 48 maanden) maar ook dat ik weer eens ongeveer aan mijn max zat. Hoewel dat laatste nogal relatief is, want nog geen week later nam ik wel Teds Strijp S mee. Die Hudson Almere leek me los van mijn redenen om hem niet mee te nemen wel prima, overname bestaand restaurant en ondernemer had meerdere zaken dus ervaring. Achteraf dus blij om mijn beslissing, maar best bizar dat ik vooral door een voorkeur voor een kortere looptijd onsnapt ben aan dit fiasco.
De aflossing van lening 24698 loopt enige vertraging op als gevolg van een vertraagde verkoop van het onderliggende vastgoed. De geldnemer verwacht per medio november een bedrag van circa ¤ 425.000 uit een ander project te kunnen aanwenden voor (gedeeltelijke) aflossing. Daarnaast, hoewel er nog geen definitieve verkoop heeft plaatsgevonden, is de verwachting dat ten minste één van de panden dit jaar zal worden verkocht. Rekening houdend met het financieringstraject van een koper, wordt de levering – en daarmee de ontvangst van circa ¤ 300.000 – rond eind januari 2026 verwacht. Inmiddels hebben we vorenstaande in een vaststellingsovereenkomst vastgelegd en deze is vandaag getekend retour ontvangen. Hierin is de lening tot 1 maart 2026 verlengd. Per 28 september 2025 is het rentepercentage verhoogd van 5,5% naar 8% ter compensatie van de verlenging.
[..] Zaken die allemaal verlies draaiden. Fantastisch huiswerk gemaakt...
Ja, naar nu blijkt. Maar volgens de pitch heeft ondernemer "jarenlang diverse franchise organisaties tot een succes weten te maken". Als ik zo even snel naar het faillissementsverslag kijk had meneer meerdere BV's, in één daarvan zou hij Hudson gaan exploiteren. Als potentiele investeerder heb je geen enkel inzicht in de cijfers van die andere BV's en kun je alleen maar afgaan op wat in de pitch staat. Vraag is dan of HCN ook naar de cijfers van de andere BV's heeft gekeken.
[..] Ja, naar nu blijkt. Maar volgens de pitch heeft ondernemer "jarenlang diverse franchise organisaties tot een succes weten te maken". Als ik zo even snel naar het faillissementsverslag kijk had meneer meerdere BV's, in één daarvan zou hij Hudson gaan exploiteren. Als potentiele investeerder heb je geen enkel inzicht in de cijfers van die andere BV's en kun je alleen maar afgaan op wat in de pitch staat. Vraag is dan of HCN ook naar de cijfers van de andere BV's heeft gekeken.
Je kunt publicatiebalansen opvragen voor inzicht in het vermogen en (indirect) het resultaat. Maar daar zijn kosten aan verbonden dus dat doe je niet gauw. Ik investeer geen tienduizenden tegelijk Maar het platform had dat best even mogen doen. Misschien teveel vertrouwd op Hudson franchisegever, waren ze al lang blij dat iemand dat ding wilde overnemen.
[..] Je kunt publicatiebalansen opvragen voor inzicht in het vermogen en (indirect) het resultaat. Maar daar zijn kosten aan verbonden dus dat doe je niet gauw. Ik investeer geen tienduizenden tegelijk Maar het platform had dat best even mogen doen. Misschien teveel vertrouwd op Hudson franchisegever, waren ze al lang blij dat iemand dat ding wilde overnemen.
Ik denk dat de meeste crowdfundinvesteerders dat niet opvragen en ook geen tienduizenden tegelijk investeren (ik in ieder geval niet), hoewel er bij deze Hudson wel 2 investeerder ¤25.000 hebben ingelegd. Ik investeer nu al bijna 9 jaar via HCN en hecht veel waarde aan de info die men in de pitch geeft plus de sterren sterrenclassificatie. Bij een 5 sterren project, de info dat een leningnemer meerdere zaken heeft en jarenlang diverse franchise organisaties tot een succes weten te maken, verwacht ik wel dat HCN dat baseert op recente cijfers en niet de man op zijn blauwe ogen gelooft.
Ondernemer zal best jarenlang succes hebben gehad. Zo vind ik o.a. dit artikel uit 2017 waarin hij zegt dat in 2009 al eerdere zaken succesvol verkocht en begon met Backwerk. https://lifestylealmere.n(...)s-in-almere-centrum/ Met Backwerk zal het best ook jarenlang goed zijn gegaan, tot het niet meer goed ging. Hoewel Backwerk in dit artikel aangeeft dat ondernemer van begin af aan een onwelwillende franchisenemer was en onbereikbaar was over de betalingsachterstanden. https://www.omroepflevola(...)g-4-ton-moet-betalen
Ja, aan de andere kant heeft HcN natuurlijk wel een mooi track record maar geeft dit verder natuurlijk geen garantie dat het altijd goed gaat.
Het blijft onder aan de streep een horeca project met weliswaar een ervaren overname partij maar met 0 zekerheden. Ook hier zie je dus weer dat de verpanding op de inventaris die HcN neemt in dit soort situaties 0 waarde heeft.
Persoonlijk ben ik al jaren geleden gestopt om dit soort (hoog risico en geen zekerheden) projecten mee te nemen.
[..] Dat is wel heel vreemd. Ben niet van plan om elke + of - in saldo te controleren Dus inderdaad als dit soort fouten structureel worden gemaakt is het voor mij ook snel afgelopen. Wat was het antwoord van collin over de oorzaak van de fout?
Antwoord was geld is niet weg, we corrigeren het, op mijn vraag gaat dat automatisch dus ook als ik niet gebeld had, antwoord ja,(ik gerustgesteld) mijn vraag dan hoef ik niet meer te bellen, antwoord u kunt het beste wel bellen. (ik weer wat minder gerustgesteld)
Hypotheek met een redelijke LTV, redelijke ratings (G-PD, Creditsafe, solvabiliteit). Begrijp alleen niet helemaal de hoge rente 9%.
Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb regelmatig geinvesteerd in kinderopvang projecten maar daar is dit project bij lange na niet mee te vergelijken. Het is allemaal maar matig. En als je al vanaf 2011 bezig bent en zelf maar 25000 euro kan inleggen dan gaat er iets niet goed.
[..] Ik heb regelmatig geinvesteerd in kinderopvang projecten maar daar is dit project bij lange na niet mee te vergelijken. Het is allemaal maar matig. En als je al vanaf 2011 bezig bent en zelf maar 25000 euro kan inleggen dan gaat er iets niet goed.
Ik heb het niet over Fr#ca van CC, maar Besteva#r GvE en ja ik weet het is een GvE project.
Hypotheek met een redelijke LTV, redelijke ratings (G-PD, Creditsafe, solvabiliteit). Begrijp alleen niet helemaal de hoge rente 9%.
Zie ik iets over het hoofd?
Misschien handig om gewoon even het linkje naar het project erbij te zetten, dan kan iedereen snel doorklikken en gaat het antwoord over het juiste project
Ccf Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Poeliersbedrijf Vos Dragt met leningnummer 41166. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag vermeerderd met drie extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven
prima nieuws met 6,0% rente,
[ Bericht 5% gewijzigd door zeeland6 op 31-10-2025 17:00:27 ]
Op vrijdag 31 oktober 2025 16:54 schreef zeeland6 het volgende: Ccf Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Poeliersbedrijf Vos Dragt met leningnummer 41166. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag vermeerderd met drie extra maanden vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven
prima nieuws met 6,0% rente,
Ja, ik heb met deze ook niet zoveel moeite. Een jaartje eerder met nog een paar maanden rente extra en op het goede moment van het jaar.
Voorstel CCF: geen rentevergoeding vanaf 30-9 en geen boeterente
quote:
Voor de openstaande vordering hebben wij een opgave gedaan aan de heer G**rts* en mevrouw V*n D*ld*n van de hoofdsom vermeerderd met de lopende rente tot en met 30 september jl. hetgeen uitkomt op een bedrag van ¤ 187.353,18. Er is evenwel geen ruimte bij de derde partij om een hogere financiering te verkrijgen. Daarnaast ontbreekt het de heer Ge**rs* en mevrouw V*n D*ld*n op dit moment aan inkomen om een hoger bedrag te voldoen. In dit kader verzoeken wij u er mee akkoord te gaan om geen additionele vergoedingsrente te berekenen waarvan ook Collin zelf af zal zien.
Wij achten dit een beter alternatief dan uiteindelijk in een situatie terecht te komen waarin we het woonhuis moeten gaan veilen en we wellicht na aftrek van de veilingkosten met een lagere opbrengst rekening moeten houden.
Concreet betekent dat voor u:
Het openstaand leenbedrag en de rente tot 30 september 2025 wordt afgelost bij herfinanciering van de bestaande lening De investeerders geen extra vergoedingsrente ontvangen
Op donderdag 30 oktober 2025 22:06 schreef Horsemen het volgende: Ja, aan de andere kant heeft HcN natuurlijk wel een mooi track record maar geeft dit verder natuurlijk geen garantie dat het altijd goed gaat.
Het blijft onder aan de streep een horeca project met weliswaar een ervaren overname partij maar met 0 zekerheden. Ook hier zie je dus weer dat de verpanding op de inventaris die HcN neemt in dit soort situaties 0 waarde heeft.
Persoonlijk ben ik al jaren geleden gestopt om dit soort (hoog risico en geen zekerheden) projecten mee te nemen.
Dat je af en toe tegen een default aanloopt, is een risico van crowdfunding. Op een groot aantal projecten zal er altijd wel iets omvallen. Desondanks kun je een goed rendement behalen. Bij HCN is het rendement ook prima ondanks een paar zeperds. En je weet dat ze er in ieder geval alles aan zullen doen om de zekerheden uit te winnen. De ene keer lukt dat beter dan dan de andere keer.
Als je puur en alleen op zekerheden zou investeren, dat kan en is niets mis mee, maar dan kom je 9 van de 10 keer uit bij Collin en persoonlijk vind ik het ook een risico om zoveel geld bij één partij te hebben zitten. Daarom ben ik toch ook altijd op zoek naar projecten buiten Collin om.
[..] Dat je af en toe tegen een default aanloopt, is een risico van crowdfunding. Op een groot aantal projecten zal er altijd wel iets omvallen. Desondanks kun je een goed rendement behalen. Bij HCN is het rendement ook prima ondanks een paar zeperds. En je weet dat ze er in ieder geval alles aan zullen doen om de zekerheden uit te winnen. De ene keer lukt dat beter dan dan de andere keer.
Als je puur en alleen op zekerheden zou investeren, dat kan en is niets mis mee, maar dan kom je 9 van de 10 keer uit bij Collin en persoonlijk vind ik het ook een risico om zoveel geld bij één partij te hebben zitten. Daarom ben ik toch ook altijd op zoek naar projecten buiten Collin om.
Daar heb je helemaal gelijk in en ben ik het ook helemaal mee eens. Zo blijft het altijd ook een beetje een gevoelskwestie. En ook als je vooral op de zekerheden gaat zit er af en toe een zeperd bij die flink geld kunnen kosten daarnaast moet je ook geen slapeloze nachten krijgen van af het toe wat mails van bijzonder beheer. Dat hoort er allemaal bij bij crowdfunding / crowdfinance.
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 31-10-2025 22:27:25 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zwaar irritant dit. Niet alleen de naam.
In november 2024 toen dit project werd gepubliceerd , verwachtten ze nog een winst van 84K. Gebaseerd op tussentijdse cijfers. En nu blijkt er een verliesgevende exploitatie te zijn geweest in 2024.
Dit stinkt en niet zo weinig ook.
Waarom zou de info over de cijfers nu wel kloppen denk ik dan.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zwaar irritant dit. Niet alleen de naam.
In november 2024 toen dit project werd gepubliceerd , verwachtten ze nog een winst van 84K. Gebaseerd op tussentijdse cijfers. En nu blijkt er een verliesgevende exploitatie te zijn geweest in 2024.
Dit stinkt en niet zo weinig ook.
Waarom zou de info over de cijfers nu wel kloppen denk ik dan.
Op vrijdag 31 oktober 2025 23:20 schreef obligataire het volgende: In november 2024 toen dit project werd gepubliceerd , verwachtten ze nog een winst van 84K. Gebaseerd op tussentijdse cijfers. En nu blijkt er een verliesgevende exploitatie te zijn geweest in 2024.
Dit dus, hoe kun je met droge ogen in november nog een verwacht rendement (op basis van tussentijdse cijfers!) prognostiseren van ca. 84k en vervolgens het jaar verliesgevend (hoeveel?) afsluiten. Als ondernemer begrijp ik dat dus gewoon niet, dan heb je of je business/financiën niet goed in beeld of je hebt naar mijn idee een spelletje gespeeld of heel veel pecht gehad. Maar dat laatste had je dan ook gewoon veel eerder kunnen melden.
[..] Dit dus, hoe kun je met droge ogen in november nog een verwacht rendement (op basis van tussentijdse cijfers!) prognostiseren van ca. 84k en vervolgens het jaar verliesgevend (hoeveel?) afsluiten. Als ondernemer begrijp ik dat dus gewoon niet, dan heb je of je business/financiën niet goed in beeld of je hebt naar mijn idee een spelletje gespeeld of heel veel pecht gehad. Maar dat laatste had je dan ook gewoon veel eerder kunnen melden.
In november nota bene. Als het jaar al bijna voor 90% voorbij is. De financiering was dus puur verliesfinanciering. Nu is het geld wéér op, Collin trapt er niet nog een keer in, dus dan maar een aflossingsvrije periode inlassen.
Gelukkig is er het nodige aan zekerheid, maar ik zit echt niet op dit gezever te wachten. Als je al niet meer op het cijfermateriaal kunt vertrouwen, wat voor basis heb je dan nog om te investeren. Wetende dat de taxaties o.h.a. ook erg rooskleurig zijn.
Inmiddels baal ik ook behoorlijk van deze CCF, waar we 1,5 maand geleden een update van kregen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ondertussen nog steeds geen herfinanciering gepubliceerd en de (verhoogde) rentetermijn die ze 10 dagen geleden hadden moeten betalen, is ook niet gerealiseerd.
Over de CCF stemronde Perfect Development B.V. 47469:
quote:
Concreet betekent dit voor u dat:
De looptijd van de openstaande lening wordt verlengd tot uiterlijk 1 oktober 2027. Vanaf 1 oktober 2025 is de lening renteloos.
Dat een éénmalige een aflossing wordt gedaan op het openstaande leenbedrag van ¤ 200.000,-. De afgegeven borgstelling door Object Sibculo Westerhaar B.V wordt alsdan verlaagd met ¤ 200.000,-. De rente en aflossing van de restlening wordt voldaan uit de verkoop van de kavels waarbij de volgende afspraken van toepassing zijn:
- Uiterlijk 30 maart 2026 dienen er minimaal 5 kavels te zijn verkocht. De aflossing bij de eerste 5 kavels bedraagt ¤ 30.000,- per kavel
- Uiterlijk 30 december 2026 dienen er minimaal 15 kavels te zijn verkocht. De aflossing bedraagt als dan ¤ 75.000,- per kavel
-Uiterlijk 30 maart 2027 dienen er minimaal 20 kavels te zijn verkocht. De aflossing bedraagt als dan ¤ 70.000,- per kavel. Met betrekking de aflossing van de resterende kavels zullen eind 2026 additionele afspraken worden gemaakt.
- U geen vergoedingsrente ontvangt.
Begrijp ik het nou goed dat dit accepteren betekent dat we geen rente gaan ontvangen? Vinden jullie dit acceptabel? Als je al die kavels gaat ontwikkelen en verkopen kun je toch ook rente betalen?
Of mis ik hier iets?
[ Bericht 66% gewijzigd door leolinedance op 01-11-2025 16:58:07 ]
[..] Misschien handig om gewoon even het linkje naar het project erbij te zetten, dan kan iedereen snel doorklikken en gaat het antwoord over het juiste project
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Update GVE/K.Kle*inneijenh*uis
Ben benieuwd wat er maandag bij SIG betaald en doorbetaald wordt.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 01-11-2025 19:34:41 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Update GVE/K.Kle*inneijenh*uis
Ben benieuwd wat er maandag bij SIG betaald en doorbetaald wordt.
Op zaterdag 1 november 2025 16:00 schreef leolinedance het volgende: Over de CCF stemronde Perfect Development B.V. 47469: [..] Begrijp ik het nou goed dat dit accepteren betekent dat we geen rente gaan ontvangen? Vinden jullie dit acceptabel? Als je al die kavels gaat ontwikkelen en verkopen kun je toch ook rente betalen?
Of mis ik hier iets?
Nee, dat staat er echt volgens mij.
Ik ken dit project en de eerdere berichten niet maar zonder deze informatie te kennen lijkt het een bizar voorstel….
Wat vinden we van dit project? Looptijd, rente en aflossingen spreken me wel aan. Ook de sector. Ze is wel zwaar gefinancierd, dus weinig vet op de botten om tegenvallers op te vangen.
[..] Wat vinden we van dit project? Looptijd, rente en aflossingen spreken me wel aan. Ook de sector. Ze is wel zwaar gefinancierd, dus weinig vet op de botten om tegenvallers op te vangen.
Op zaterdag 1 november 2025 16:00 schreef leolinedance het volgende: Over de CCF stemronde Perfect Development B.V. 47469: [..] Begrijp ik het nou goed dat dit accepteren betekent dat we geen rente gaan ontvangen? Vinden jullie dit acceptabel? Als je al die kavels gaat ontwikkelen en verkopen kun je toch ook rente betalen?
Of mis ik hier iets?
Misschien ccf expliciet om duidelijkheid vragen? Je kunt het namelijk op twee manieren uitleggen verwacht ik: 1) je krijgt in het geheel geen rente meer na 1 okt 2025, 2) de rente vanaf 1 okt 2025 wordt bijgeschreven bij de hoofdsom en pas uitgekeerd bij aflossing (zogonoemde full-bullet, daar werd ook max "beroemd" om). Het eerste is simpelweg onacceptabel, het tweede zorgt voor een verhoogd/extra risico waarbij er dan wel een rentetoeslag verwacht zou kunnen worden.
Helaas wordt ook ccf soms erg onduidelijk in haar communicatie, da's niet goed en zorgt voor extra vragen/uitleg werk en/of negativiteit.
[..] Misschien ccf expliciet om duidelijkheid vragen? Je kunt het namelijk op twee manieren uitleggen verwacht ik: 1) je krijgt in het geheel geen rente meer na 1 okt 2025, 2) de rente vanaf 1 okt 2025 wordt bijgeschreven bij de hoofdsom en pas uitgekeerd bij aflossing (zogonoemde full-bullet, daar werd ook max "beroemd" om). Het eerste is simpelweg onacceptabel, het tweede zorgt voor een verhoogd/extra risico waarbij er dan wel een rentetoeslag verwacht zou kunnen worden.
Helaas wordt ook ccf soms erg onduidelijk in haar communicatie, da's niet goed en zorgt voor extra vragen/uitleg werk en/of negativiteit.
Staat er wel erg raar:
quote:
De rente en aflossing van de restlening wordt voldaan uit de verkoop van de kavels waarbij de volgende afspraken van toepassing zijn:
[..] Misschien ccf expliciet om duidelijkheid vragen? Je kunt het namelijk op twee manieren uitleggen verwacht ik: 1) je krijgt in het geheel geen rente meer na 1 okt 2025, 2) de rente vanaf 1 okt 2025 wordt bijgeschreven bij de hoofdsom en pas uitgekeerd bij aflossing (zogonoemde full-bullet, daar werd ook max "beroemd" om). Het eerste is simpelweg onacceptabel, het tweede zorgt voor een verhoogd/extra risico waarbij er dan wel een rentetoeslag verwacht zou kunnen worden.
Er staat:
"Vanaf 1 oktober 2025 is de lening renteloos."
Dat vat ik op dat er rente wordt berekend tot 1 oktober 2025 en daarna zal er geen rente meer ontvangen worden, slechts nog de aflossingen.
Ik denk dat het overgrote deel toch vóór stemt omdat dit het advies is wat Collin geeft.
Dat vat ik op dat er rente wordt berekend tot 1 oktober 2025 en daarna zal er geen rente meer ontvangen worden, slechts nog de aflossingen.
Ik denk dat het overgrote deel toch vóór stemt omdat dit het advies is wat Collin geeft.
Zo vat ik dat ook op, waarbij de aflossingen ook nog over een langere termijn worden uitgesmeerd zonder rente, laat staan een rentetoeslag wat wel op zijn plaats zou zijn in zo'n geval. .
Wat is het voordeel voor de investeerder om vóór te stemmen? Denk helaas wel dat je gelijk hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door leolinedance op 02-11-2025 16:44:24 ]
[..] Zo vat ik dat ook op, waarbij de aflossingen ook nog over een langere termijn worden uitgesmeerd zonder rente, laat staan een rentetoeslag wat wel op zijn plaats zou zijn in zo'n geval. .
Wat is het voordeel voor de investeerder om vóór te stemmen? Denk helaas wel dat je gelijk hebt.
Ik zit niet in dit project, maar wat is de reden dat er geen rente meer betaald wordt of kan worden?
[..] Ik zit niet in dit project, maar wat is de reden dat er geen rente meer betaald wordt of kan worden?
Betreft de ontwikkeling van een Landal park waarbij twee betrokken partijen onenigheid hebben gekregen en één partij is uitgestapt.
Bericht 9-10-2025
quote:
De samenwerking met Kyralis wordt naar verwachting beëindigd. Bovendien zijn nieuwe investeerders en nieuwe partners aangetrokken voor het benodigde werkkapitaal en de uitvoering van het project. Dat is vooralsnog goed nieuws. Toch is het belangrijk om te benadrukken dat de deal nog niet volledig is afgerond.
Bovendien is het plan niet zonder risico’s. Nog niet alle benodigde vergunningen zijn verleend en de uitvoering en verkoop van de vakantiehuisjes moeten nog van start gaan. Daarnaast dient er nog overeenstemming te worden bereikt met enkele relevante schuldeisers én zal van u worden gevraagd om een renteloze periode toe te staan. Verder zal de aflossing van de lening bij verkoop van de eerste huisjes beperkt zijn. Positief onderdeel van deze mogelijke deal is dat een deel van de afgegeven borgstelling door Object Sibculo Westerhaar BV reeds worden voldaan aan de investeerders.
Kortom, aan alle reeds betrokken partijen worden concessies gevraagd en de nieuw in te stappen partijen/investeerders nemen een stevig risico gegeven de onzekerheden met betrekking tot de ontwikkeling van het park.
Momenteel voeren wij de laatste onderhandelingen met betrekking tot het plan. Zodra er overeenstemming is bereikt zullen wij het plan middels een stemronde aan u voor leggen. Gegeven de complexiteit en de betrokkenheid van meerdere partijen binden we ons nu liever niet aan tijdslijnen.
Dus wij krijgen geen rente meer omdat er nieuwe investeerders instappen die risico lopen.
Wat als de crowd een negatieve stem geeft? Daar wordt in dit scenario niet over gesproken, terwijl bij andere stemmingen nog wel eens wordt aangegeven wat de vervolgstappen zijn bij een negatieve uitkomst. Twee jaar lang geen rente, met tussentijdse aflossingen en het vooruitzicht dat je je inleg terugkrijgt. Ik zit er minimaal in waardoor de schade beperkt blijft, maar ik ga er nog even over nadenken wat mijn stem zal worden.
Hier ook weer alles netjes binnengekomen bij SiG vandaag. Het is voor mij steeds meer een aflopende zaak aan het worden daar. De gemiddelde resterende looptijd van de leningen is inmiddels nog maar 12,5 maand en die holt elke maand achteruit. Minder interessante projecten bij SiG en de projecten die interessant zijn, zijn zo snel vol dat ik er bijna niet meer tussen kom.
De overweging van Collin neemt als gevolg daarvan toe, hoewel dat vooral relatief is want in absolute zin ga ik dit jaar waarschijnlijk (weer) afsluiten met een lager uitstaand saldo dan eind vorig jaar. Het lukt me steeds minder om de vrijkomende gelden te herinvesteren
Bij HCN zijn ze vandaag gul, ik zie bij mijn transacties een uitbetaling van project 25 Hoofddorp oktober termijn, alleen was die 29 oktober ook al bijgeboekt. Afgelopen week was het wel 1 cent minder, zoals wel vaker bij betalingen die via OPP lopen
sig Je hebt geïnvesteerd in het project Jasmijnlaan 87 in Winterswijk. De hypotheek is op 31 oktober 2025 vervroegd afgelost.
Bij deze algehele aflossing voor de contract-einddatum is er geen boeterente van toepassing. Bij een resterende looptijd minder dan 3 maanden, is er geen boeterente. --------------
[..] Zaandam? Hoeveel pandjes heeft die flapoor wel niet?
Volgens mij best wel veel al heb ik geen totaaloverzicht, maar via SIG is in elk geval onderstaande lijstje samen te stellen. Mogelijk is er al iets afgelost al verwacht ik dat eigenlijk niet, in elk geval had er afgelopen maand minimaal 1 uit Zaandam afgelost moeten worden wat niet het geval lijkt te zijn tot op heden. Daarnaast dacht ik nog nog de nodige GVE projecten, maar daar heb ik even geen zicht op. Weet iemand of er aan dat park al gebouwd is/wordt, want als ik zo de kadasterfoto's bekijk dan lijkt er nog niet veel is gedaan. Ik weet niet hoe recent die kadasterfoto's zijn, maar op basis van een andere bouwlocatie schat ik ze van Q1-2025.
SPOILER
Op maandag 3 november 2025 14:09 schreef Soulfreak het volgende: Bij HCN zijn ze vandaag gul, ik zie bij mijn transacties een uitbetaling van project 25 Hoofddorp oktober termijn, alleen was die 29 oktober ook al bijgeboekt. Afgelopen week was het wel 1 cent minder, zoals wel vaker bij betalingen die via OPP lopen
25H staat er inderdaad een keer teveel, echter telt niet mee in het saldo.
[..] 25H staat er inderdaad een keer teveel, echter telt niet mee in het saldo.
Ik had al gelijk een mailtje gestuurd. Igor mailde al snel terug, de transactie zou deze week gecorrigeerd worden en hij zou nog even uitzoeken het kon gebeuren, leuk klusje voor de maandagmiddag. In mijn OPP acount staat het bedrag nu om 17:38 uur als een min bedrag en klopt het saldo nu inderdaad. Op de HCN website bij Trannsacties kan blijkbaar geen min boeking gedaan worden, was een paar maanden geleden bij een foutje met een termijn van Mido ook het geval, maar telt na corrigeren komt het saldo overeen met het saldo in het OPP account en telt de verkeerde boeking dan dus niet mee.
[ Bericht 15% gewijzigd door Soulfreak op 03-11-2025 19:53:00 ]
Hoe zit het hier met de mogelijkheid tot vervroegd aflossen? Als t echt 12 maanden is wil ik het wel overwegen, maar als het na 6 maanden afgelost kan worden zoals bij Collin laat ik hem sowieso gaan
[..] Hoe zit het hier met de mogelijkheid tot vervroegd aflossen? Als t echt 12 maanden is wil ik het wel overwegen, maar als het na 6 maanden afgelost kan worden zoals bij Collin laat ik hem sowieso gaan
Tja, als het bij GVE is, liet ik hem zowiezo lopen!!!
Ja, ik zag zojuist dat ik een aardig bedrag ontvangen heb via Stichting Incasso All4Funding Eindafwikkeling - nabetaling - Van 0s Sch0enen.
Ik zal vandaag eens kijken hoe dit nu uitpakt voor dit project maar ik ben voorlopig positief verrast mbt de hoogte van het bedrag. Zelf had ik er namelijk niet veel meer van verwacht.
Ook een prettig bericht van GVE vandaag mbt Dammers vastgoed: laatste twee termijnen en slotaflossing worden vervroegd overgemaakt. Aflossing stond gepland op 6 januari, dus ook weer fijn voor de box 3 beleggers.
[..] Ook een prettig bericht van GVE vandaag mbt Dammers vastgoed: laatste twee termijnen en slotaflossing worden vervroegd overgemaakt. Aflossing stond gepland op 6 januari, dus ook weer fijn voor de box 3 beleggers.
Inderdaad een fijn bericht! Helemaal gelet op het feit dat de lening lopend was vanaf 28-12-2022 (met een looptijd van 36 maanden). Dan werden we in het originele betaalschema 'gestraft' met een extra belastingpeildatum, púúr door het tweewekelijkse betaalschema van GVE. Dit voelt eerlijker.
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=32280 GvE: herfinanciering forse schuldenlast uit coronaperiode. Met ruim dekkende 1e hypotheek en winstgevende exploitatie. Geen vetpot maar ook niet kansloos. Rente nogal mager gezien de schuldenlast.
SPOILER
Het kan lastig worden deze te financieren voor GvE. Met deze rente is het voor de meeste box 3 investeerders geen interessant verhaal (6,5% - 0,6% kosten -2,8% VRH = 3,1% netto) dus ze zullen het moeten hebben van de box 2 investeerders.
[..] Ja, ik zag zojuist dat ik een aardig bedrag ontvangen heb via Stichting Incasso All4Funding Eindafwikkeling - nabetaling - Van 0s Sch0enen.
Ik zal vandaag eens kijken hoe dit nu uitpakt voor dit project maar ik ben voorlopig positief verrast mbt de hoogte van het bedrag. Zelf had ik er namelijk niet veel meer van verwacht.
Nog steeds een verlies van 27% van de inleg (en de gemiste rente), maar het had veel erger gekund.
Ik verwacht nog wel een bericht van oom Lex te krijgen.
Mooie plek, google recensies zijn positief. Omzet lijkt me ook niet onaardig, maar hij heeft kennelijk wel mindere jaren gekend. Gezien de forecast in de ebi dat hij geen belasting hoeft te betalen de komende jaren moet zijn verrekenbare verlies minimaal een kleine 7 ton zijn?
Heeft voor mij wel een gunfactor, en omdat het GVE is neem ik hem wel mee denk ik. :-)
Op dinsdag 4 november 2025 11:14 schreef Faraday01 het volgende: Gl*be B**ring voor bijna de helft afgelost binnen een paar maanden na de herfinancieirng
Was op zich wel te verwachten, de pich gaf aan dat er 19 units al verkocht waren maar nog overgedragen moesten worden. Ik had er eigenlijk al op gerekend, even een paar maanden rente ontvangen en dan voor de peildatum box 3 een groot deel afgelost. En beter zoals nu 15 tegelijk ipv iedere keer 1 of 2.
Helaas, u kunt het project (nog) niet inzien. Lees hieronder wat u kunt doen.
1. U probeert een innercrowd link te openen U kunt het innercrowd project nog niet bekijken, omdat u niet bent ingelogd. Log in op Geldvoorelkaar.nl en open de link opnieuw (of plak hem in uw adresbalk). Hierna kunt het project inzien en terugvinden op de projectpagina
Deze schilder die vermoedelijk te veel zwart gesmeerd heeft https://www.collincrowdfund.nl/time-2-paint/ wil ik wel basis meenemen dus als iemand een linkje kan opduikelen hoor ik het graag. Onderpand ziet er aardig uit buurman verkocht voor rond 475k in 14 dagen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Herfinanciering Zandvoort
SPOILER
[..] Wel apart dat de lening op zijn zakelijke balans staat maar het geld naar privé schuift. Meestal blijft dat nog even onder vlottende activa staan.
Het doel is betaling van inkomstenbelasting dus in zoverre logisch en ook eerlijk naar de crowdfunders toe, want na betaling van de IB resteert er een zwakke balans waarvan we maar moeten aannemen of hopen dat die zich zal herstellen.
[..] hoe ga je nu voor 95k al die studiotjes verbouwen? of snap ik het niet goed. weinig commitment vanuit de ondernemer zelf qua inleg
verkoopprijzen zijn echt opgevoerd, dan moet het er ook goed uitzien en met dat bouwdepot betwijfel ik dat.
Hij werkt met koop-aanneemovereenkomsten, dus de verbouwingskosten per appartement worden door de koper in termijnen betaald. Die 95k zal voor de gedeelde zaken zijn.
Hij loopt lekker vol iig, ik zat in de eerste lening maar stap bij deze halte uit.
[..] Hij werkt met koop-aanneemovereenkomsten, dus de verbouwingskosten per appartement worden door de koper in termijnen betaald. Die 95k zal voor de gedeelde zaken zijn.
Hij loopt lekker vol iig, ik zat in de eerste lening maar stap bij deze halte uit.
klopt je hebt gelijk maar je zou eigenlijk moeten weten wat die verbouwingskosten zijn om de totale stiko te snappen maar goed, dat zal wel veel gevraagd zijn. Deze halte uitstappen lijkt me niet gek, risico is echt kamikaze bij deze lening naar mijn idee.
[..] klopt je hebt gelijk maar je zou eigenlijk moeten weten wat die verbouwingskosten zijn om de totale stiko te snappen maar goed, dat zal wel veel gevraagd zijn. Deze halte uitstappen lijkt me niet gek, risico is echt kamikaze bij deze lening naar mijn idee.
[..] Hij werkt met koop-aanneemovereenkomsten, dus de verbouwingskosten per appartement worden door de koper in termijnen betaald. Die 95k zal voor de gedeelde zaken zijn.
In oktober 2022 heeft u geïnvesteerd in de lening *. v*n d*r V*ld* en M.L. v*n d*r V*ld*-Zw*gg*l**r (box 3) met leningnummer 43484. Middels dit bericht willen wij u graag informeren over de slottermijn van de lening welke gepland staat op 10-11-2025.
In de afgelopen periode hebben wij contact gehad met de ondernemer over de aflossing van de slottermijn. De ondernemer heeft ons aangegeven dat uit vrijkomende middelen vóór 31-12-2025 de lening volledig wordt afgelost. Dit zou betekenen dat de slottermijn, welke gepland staat op 10-11-2025, niet zal worden bijgeschreven op uw rekening courant.
Over de periode tussen het verstrijken van de slottermijn tot aan het moment van aflossing van de lening zal er een renteopslag van 3% van toepassing zijn wat resulteert in een totale rente van 9,5% op jaarbasis.
In de mail van WvjG over de periodieke uitbetaling over oktober staat iets interessants. Of eigenlijk: je moet zien wat er niet staat. Bij de vooruitblik voor de komende 4 maanden ontbreekt de aflossing van het project in Baarn. Dit blijft moeizaam gaan en maar steeds uitgesteld worden. En de beloofde rente wordt ook steeds vooruitgeschoven 🤔
Op woensdag 5 november 2025 21:18 schreef escortmk2 het volgende: In de mail van WvjG over de periodieke uitbetaling over oktober staat iets interessants. Of eigenlijk: je moet zien wat er niet staat. Bij de vooruitblik voor de komende 4 maanden ontbreekt de aflossing van het project in Baarn. Dit blijft moeizaam gaan en maar steeds uitgesteld worden. En de beloofde rente wordt ook steeds vooruitgeschoven 🤔
Dat was ook zo'n project waarvan ik dacht (net als de zoëven besproken Kosterstr) mooi uitstappen bij de eerste halte.
Op woensdag 5 november 2025 21:18 schreef escortmk2 het volgende: In de mail van WvjG over de periodieke uitbetaling over oktober staat iets interessants. Of eigenlijk: je moet zien wat er niet staat. Bij de vooruitblik voor de komende 4 maanden ontbreekt de aflossing van het project in Baarn. Dit blijft moeizaam gaan en maar steeds uitgesteld worden. En de beloofde rente wordt ook steeds vooruitgeschoven 🤔
Rehoboth staat ook nog niet in de vooruitblik van november
quote:
Echter heeft de lener besloten om deze aflossing vervroegd te voldoen in november 2025. Dit betekent dat u naar verwachting rond 10 november a.s. de finale aflossing en de bijbehorende rente op uw bankrekening zult ontvangen.
[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 07-11-2025 12:19:57 ]
Het spreekt mij aan omdat het vooral weer eens een echt crowdfundproject is waarvoor crowdfunding bedoeld is Het bedrijf floreert nogal en de aankoop lijkt me goed doordacht. Minpuntje is de sterke afhankelijkheid van hem als persoon. Maar goed dat geldt voor vele andere projecten ook. De beide panden lijken me niet al te courant.
Het spreekt mij aan omdat het vooral weer eens een echt crowdfundproject is waarvoor crowdfunding bedoeld is Het bedrijf floreert nogal en de aankoop lijkt me goed doordacht. Minpuntje is de sterke afhankelijkheid van hem als persoon. Maar goed dat geldt voor vele andere projecten ook. De beide panden lijken me niet al te courant.
Aflossingsvrij is wat minder en de rente ook. LTV is daarvoor wat te hoog.
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 06-11-2025 10:22:33 ]
[..] Aflossingsvrij is wat minder en de rente hoog. LTV is daarvoor wat te hoog.
Op dat eerste pand heeft hij wel al een stevige overwaarde, het zou me niet verbazen als hij over (30-12)=18 mnd. met het hele boeltje naar een bank stapt.
SPOILER
Volgens mijn administratie waren er door Su*go nog 22 resterende termijnen te betalen, maar we hebben er 23 gekregen. De termijn van november 2024 is destijds in december 2024 uitbetaald, maar lijkt nu nogmaals uitgekeerd. Geen idee wie er nu bij inschiet: de ondernemer of HCN. Of zie ik iets over het hoofd?
[..] Betreft kahwa Coffee House in Purmerend bij GVE Wat vinden jullie nu lucratief genoeg? De zaak heeft wel een goede review score
Ik heb hem door de renteverhoging ook meegepakt. Ziet er uit als een mooie zaak, erg goede reviews, hardwerkende ondernemers, mooie woning als onderpand goed actief op social media en vernieuwend.
Of er ook een rendabele exploitatie mee te behalen is (wat de verkoopwaarde uiteindelijk bepaalt mocht het project problemen ondervinden) moet waarschijnlijk nog wel blijken - het is pas vorig jaar na een opknapbeurt weer heropend.
[..] Of er ook een rendabele exploitatie mee te behalen is (wat de verkoopwaarde uiteindelijk bepaalt mocht het project problemen ondervinden) moet waarschijnlijk nog wel blijken - het is pas vorig jaar na een opknapbeurt weer heropend.
Als het ooit van eigenaar verwisselt voor die 2,6 mio van ons, dan lijkt me het vrij waarschijnlijk. Marge genoeg wat dat betreft. Staat nu voor 5 mio getaxeerd.
En: De vastgoedportefeuille bestaat uit elf objecten, waaronder zes horecapanden, drie woonhuizen, één perceel en één parkeerplaats. De totale waarde van de portefeuille bedraagt volgens opgave ¤ 18.200.000,- met een lage totale schuldenlast van ca. ¤ 1.000.000,-.
En: De vastgoedportefeuille bestaat uit elf objecten, waaronder zes horecapanden, drie woonhuizen, één perceel en één parkeerplaats. De totale waarde van de portefeuille bedraagt volgens opgave ¤ 18.200.000,- met een lage totale schuldenlast van ca. ¤ 1.000.000,-.
Dit roept bij mij meteen de vraag op of ze geen een (Duitse) bank kunnen vinden die met zo'n portofolio/overwaarde dit geld aan ze wil lenen, wellicht tegen een iets gunstiger rente zelfs?
Nog geen bericht van Collin, maar al wel bijgeschreven in de wallet is een groot bedrag van G. Karabag (de 1e lening), zo'n 46,5% van het leningbedrag. Op Funda staat sinds anderhalve week een advertentie voor 2 units (van de geplande 9). https://www.fundainbusine(...)emmerstraatweg-71-d/
Samen met de vervroegde aflossing van Globe Bearings gaat mijn openstaand saldo nu wel snel omlaag. Aan de andere kant, ik heb ook 2 leningen die al in september afgelost hadden moeten worden en dat nu nog niet zijn. Compenseert elkaar een beetje.
[ Bericht 27% gewijzigd door Soulfreak op 06-11-2025 19:49:39 ]
[..] Dit roept bij mij meteen de vraag op of ze geen een (Duitse) bank kunnen vinden die met zo'n portofolio/overwaarde dit geld aan ze wil lenen, wellicht tegen een iets gunstiger rente zelfs?
Terechte vraag. In ieder geval zijn de huurinkomsten betrekkelijk laag, minder dan 2% van die 18.2mio die het huidige vastgoed waard zou moeten zijn.
quote:
In 2024 bedroegen de huurinkomsten ¤ 338.000. In 2025 zijn de huurinkomsten licht gedaald door tijdelijke leegstand
Ik ken de Duitse ratio's niet, maar het lijkt me dat er ofwel sprake is van grote leegstand, een opgeblazen waarde-opgave of een altruïstisch businessmodel.
[..] Terechte vraag. In ieder geval zijn de huurinkomsten betrekkelijk laag, minder dan 2% van die 18.2mio die het huidige vastgoed waard zou moeten zijn. [..]
De vraag zou kunnen zijn, zijn dit de bruto huren of huren na aftrek van alle kosten? Dat maakt nogal verschil.
Zelfs als alles de helft minder waard zou zijn hou je nog een stevige overwaarde over..
[..] Rehoboth staat ook nog niet in de vooruitblik van november [..]
Rehoboth wordt december
quote:
Graag informeren wij u over de stand van zaken betreffende het project Huize Rehoboth, waarin u heeft geïnvesteerd.
De definitieve aflossing stond oorspronkelijk gepland voor 10 november 2025. Echter is in overleg besloten de finale aflossing rond 1 december te voldoen.
Het Wok to go project van HCN zat binnen 1 minuut vol. En dan ontvang ik om 12:58 een mailtje dat het project nu open staat voor investeringen. Beetje laat. En dit is niet de eerste keer, de laatste paar maanden komen deze mailtjes iedere keer ruim na de openingstijd. Niet dat ik hierdoor projecten gemist heb, want als ik een project mee wilde nemen had ik al geinvesteerd via automatisch investeren, maar het is natuurlijk niet correct.
Op vrijdag 7 november 2025 13:20 schreef Soulfreak het volgende: Het Wok to go project van HCN zat binnen 1 minuut vol. En dan ontvang ik om 12:58 een mailtje dat het project nu open staat voor investeringen. Beetje laat. En dit is niet de eerste keer, de laatste paar maanden komen deze mailtjes iedere keer ruim na de openingstijd. Niet dat ik hierdoor projecten gemist heb, want als ik een project mee wilde nemen had ik al geinvesteerd via automatisch investeren, maar het is natuurlijk niet correct.
Op vrijdag 7 november 2025 13:20 schreef Soulfreak het volgende: Het Wok to go project van HCN zat binnen 1 minuut vol. En dan ontvang ik om 12:58 een mailtje dat het project nu open staat voor investeringen. Beetje laat. En dit is niet de eerste keer, de laatste paar maanden komen deze mailtjes iedere keer ruim na de openingstijd. Niet dat ik hierdoor projecten gemist heb, want als ik een project mee wilde nemen had ik al geinvesteerd via automatisch investeren, maar het is natuurlijk niet correct.
Graag maken wij u erop attent dat onderstaand project vandaag is gewijzigd. Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken, is de looptijd verkort van 60 naar 36 maanden en de rente verhoogd van 8,0 naar 8,5%. In de pitch vindt u alle relevante informatie.
Ik krijg het idee dat je de oorzaak helaas ergens bij je eigen email provider moet zoeken, bij mij komen de onderstaande tijden naar voren als ik naar de email headerinfo kijk. Dus om 12:00:56 +0100 aangekomen in mijn mailbox, om 11:00:22 +0000 (let op tijdzone, dus eigenlijk 12:00:22 local time) werd het verzonden (dus 34 seconden onderweg) en die 11:00:38 +0000 (GMT) (eigenlijk 12:00:38 local time) is de mailserver die het door hefet gestuurd, gaat dus best redelijk voor een mass-mailing.
Fri, 07 Nov 2025 12:00:56 +0100 Fri, 7 Nov 2025 11:00:38 +0000 (GMT) Fri, 7 Nov 2025 11:00:22 +0000
[..] Ik krijg het idee dat je de oorzaak helaas ergens bij je eigen email provider moet zoeken, bij mij komen de onderstaande tijden naar voren als ik naar de email headerinfo kijk. Dus om 12:00:56 +0100 aangekomen in mijn mailbox, om 11:00:22 +0000 (let op tijdzone, dus eigenlijk 12:00:22 local time) werd het verzonden (dus 34 seconden onderweg) en die 11:00:38 +0000 (GMT) (eigenlijk 12:00:38 local time) is de mailserver die het door hefet gestuurd, gaat dus best redelijk voor een mass-mailing.
Fri, 07 Nov 2025 12:00:56 +0100 Fri, 7 Nov 2025 11:00:38 +0000 (GMT) Fri, 7 Nov 2025 11:00:22 +0000
Ik was ook al wat aan het spitten gegaan en dan ziet er bij mij zo uit:
Fri, 07 Nov 2025 12:58:00 +0100 (CET) Fri, 7 Nov 2025 11:00:30 +0000 (GMT) Fri, 7 Nov 2025 11:00:22 +0000
Maar wat ik ook zie is: dkim=permerror header.d=horecacrowdfunding.nl header.s=k3 header.a=rsa-sha256 header.b=ZifJG6QV; dmarc=fail header.from=horecacrowdfunding.nl;
Eerdere mails om aan te kondigen dat een project open gegaan is hadden in de eerste helft 2025 bij dmarc none header staan en bij dergelijke mails vorig jaar zowel bij dmarc en dkim pass header. Mailtjes om mijn automatisch investeren te bevestigen hebben nog steeds bij allebei pass header en zijn binnen een minuut binnen, die heb ik tegenwoordig eerder binnen dan de aankondiging van een nieuw project. Ook alle andere mailtjes (updates, dank voor investering, betaalverzoek) hebben pass header. Alleen de algemene aankondiging nieuw project en openen projecten zijn van pass naar fail gegaan en zijn dan een half tot een uur later binnen. Geen idee of mijn mailserver (KPN) strenger is geworden of dat HCN iets veranderd heeft.
Mijn inziens zouden deze mensen tegen zich zelf beschermd moeten worden. Vrij hoge LTV van 87%. Ik begrijp niet dat bij deze LTV de zekerheden goed zijn. Partner zegt meteen dienstverband op om zorgopleiding te gaan volgen. Hier moeten dus 2 mensen van leven en zware verplichting aan collin en aan andere financier
[ Bericht 1% gewijzigd door Fredericm op 08-11-2025 14:20:42 ]
U heeft eerder geïnvesteerd in *** met projectnummer 31899. Wij informeren u hierbij dat de door u misgelopen rente deze maand in uw wallet wordt gestort. Het is voor ons van belang om de zekerheidspositie in projecten voor u te waarborgen en hopen u op deze wijze te compenseren.
[..] Mijn inziens zouden deze mensen tegen zich zelf beschermd moeten worden. Vrij hoge LTV van 87%. Ik begrijp niet dat bij deze LTV de zekerheden goed zijn. Partner zegt meteen dienstverband op om zorgopleiding te gaan volgen. Hier moeten dus 2 mensen van leven en zware verplichting aan collin aan andere financier
Ze investeren 1,16 mio en hebben bij aanvang nog maar 2 van de 10 gehoopte zorgcliënten. Het zal de nodige tijd duren voordat ze op volle sterkte zijn en voordat alle formaliteiten met PGB en zorgverzekeringen rond zijn. Dat zal de nodige druk op de liquiditeit geven ook al is er een aflossingsvrije periode. Het zou anders geweest zijn als ze van verkoper cliënten hadden kunnen overnemen maar dat is blijkbaar niet aan de orde..
De partner had beter zijn baan kunnen aanhouden en een cursus LOI oid in de avonduren kunnen gaan volgen. Ik zie ook nergens een budget voor die studie. Lijkt me dat hij nu nog een stevig inkomen heeft en daar zullen ze ook best wel naar leven denk ik dan.
[..] Ik was ook al wat aan het spitten gegaan en dan ziet er bij mij zo uit:
Fri, 07 Nov 2025 12:58:00 +0100 (CET) Fri, 7 Nov 2025 11:00:30 +0000 (GMT) Fri, 7 Nov 2025 11:00:22 +0000
Maar wat ik ook zie is: dkim=permerror header.d=horecacrowdfunding.nl header.s=k3 header.a=rsa-sha256 header.b=ZifJG6QV; dmarc=fail header.from=horecacrowdfunding.nl;
Eerdere mails om aan te kondigen dat een project open gegaan is hadden in de eerste helft 2025 bij dmarc none header staan en bij dergelijke mails vorig jaar zowel bij dmarc en dkim pass header. Mailtjes om mijn automatisch investeren te bevestigen hebben nog steeds bij allebei pass header en zijn binnen een minuut binnen, die heb ik tegenwoordig eerder binnen dan de aankondiging van een nieuw project. Ook alle andere mailtjes (updates, dank voor investering, betaalverzoek) hebben pass header. Alleen de algemene aankondiging nieuw project en openen projecten zijn van pass naar fail gegaan en zijn dan een half tot een uur later binnen. Geen idee of mijn mailserver (KPN) strenger is geworden of dat HCN iets veranderd heeft.
Maar fijn dat het niet bij iedereen het geval is.
DKIM ging bij mij ook fout, maar DMARC control zie ik niet in m'n header terug, controles staan erg minimaal ingesteld op de server die ik gebruik
>> X-DKIM: signer='horecacrowdfunding.nl' status='invalid' reason='pubkey_unavailable' >> DKIMCheck: Invalid DKIM, 100 Spam score. May be a temporary problem. >> X-DKIM: signer='info@horecacrowdfunding.nl' status='invalid' reason='pubkey_unavailable'
Zelf ervaar ik wel met m'n prive email (via kpn server) sinds eerder dit jaar wel wat meer issues (o.a. geweigerde mail wegens vermeende spam terwijl ik gewoon een mailtje doorstuur vanaf m'n prive email account (kpn) naar m'n zakelijk email account (andere mailserver), Ik verdenk hier de kpn (zendende) mailserver van maar heb dat eigenlijk nooit gecontroleerd want een nieuwe poging met iets gewijzigde email inhoud werkte dan wel.
Ik zie in de headers eerder dit jaar en nu bij mij geen verschillen bij mail van hcn, maar de dkim config lijkt gezien de melding in elk geval al sinds begin dit jaar niet helemaal correct te zijn, misschien dat hcn die kan (laten) corrigeren, maar of dat helpt weet ik niet.
[..] DKIM ging bij mij ook fout, maar DMARC control zie ik niet in m'n header terug, controles staan erg minimaal ingesteld op de server die ik gebruik
>> X-DKIM: signer='horecacrowdfunding.nl' status='invalid' reason='pubkey_unavailable' >> DKIMCheck: Invalid DKIM, 100 Spam score. May be a temporary problem. >> X-DKIM: signer='info@horecacrowdfunding.nl' status='invalid' reason='pubkey_unavailable'
Zelf ervaar ik wel met m'n prive email (via kpn server) sinds eerder dit jaar wel wat meer issues (o.a. geweigerde mail wegens vermeende spam terwijl ik gewoon een mailtje doorstuur vanaf m'n prive email account (kpn) naar m'n zakelijk email account (andere mailserver), Ik verdenk hier de kpn (zendende) mailserver van maar heb dat eigenlijk nooit gecontroleerd want een nieuwe poging met iets gewijzigde email inhoud werkte dan wel.
Ik zie in de headers eerder dit jaar en nu bij mij geen verschillen bij mail van hcn, maar de dkim config lijkt gezien de melding in elk geval al sinds begin dit jaar niet helemaal correct te zijn, misschien dat hcn die kan (laten) corrigeren, maar of dat helpt weet ik niet.
Denk toch dat er iets niet goed is ingesteld op HCN domein, zie nu in mijn Outlook client (Office 365 mailbox) bij ene recente mail van HCN ook ' Niet-geverifieerd' comment in de mail header.
[..] Nog steeds een verlies van 27% van de inleg (en de gemiste rente), maar het had veel erger gekund.
Ik verwacht nog wel een bericht van oom Lex te krijgen.
Intussen zijn we een paar dagen verder en geen enkel bericht van het platform. Jammer, maar het geld staat op de rekening en dat is toch het belangrijkst.
Ik had totaal maar 2 projecten bij A4F omdat ik daar laat bij begon en met deze nabetaling kom ik totaal uit op 1,4% rendement. Dat is net 0,05% meer dan ik met 14 projecten bij Capital Circle heb tot nu. Daar heb ik nu nog 2 projecten die al langere tijd niet betalen maar nog niet afgeboekt zijn, Mocht daar nog iets van terug komt (verwacht ik eerlijk gezegd niet) dan zou daar het rendement iets hoger zijn dan bij A4F. Koploper qua rendement blijft nog steeds HCN, al heb ik daar nu wel 7 projecten on hold staan.
Aparthotel Amstelveen (begane grond) staat open op CRE, nadat eerder ook de tweede en zevende verdieping projecten vlot zijn volgelopen.
LTV van 65%; moeilijk in te schatten of waarde realistisch is, omdat het weinig kamers omvat. Hotel krijgt goede reviews.
Deze propositie leidt echter ook weer terug naar "Guessa Capital Invest B.V.", het bedrijf dat verantwoordelijke is voor quasi alle CRE proposities in NL & DE de voorbije maanden. Vindi ik wel apart.
Op zaterdag 8 november 2025 19:53 schreef OnionSalsa het volgende: Aparthotel Amstelveen (begane grond) staat open op CRE, nadat eerder ook de tweede en zevende verdieping projecten vlot zijn volgelopen.
LTV van 65%; moeilijk in te schatten of waarde realistisch is, omdat het weinig kamers omvat.
Hotel krijgt goede reviews.
Lijkt me wel iets om mee te pikken. Wat denken jullie?
Zeker lastig in te schatten, maar gok wel dat het plausibel is. Zelf ben ik huiverig met dit platform vanwege de "beoogde looptijd". Als het verlengd (soms met 1 of 2 jaar) wordt krijg je geen boeterente o.i.d. en je geld zit vast, je weet niet hoelang. Weinig communicatie verder erover. Voor mij persoonlijk voelt dit niet fijn, ondanks de 0% afboekingen.
[..] Mijn inziens zouden deze mensen tegen zich zelf beschermd moeten worden. Vrij hoge LTV van 87%. Ik begrijp niet dat bij deze LTV de zekerheden goed zijn. Partner zegt meteen dienstverband op om zorgopleiding te gaan volgen. Hier moeten dus 2 mensen van leven en zware verplichting aan collin en aan andere financier
[..] Mijn inziens zouden deze mensen tegen zich zelf beschermd moeten worden. Vrij hoge LTV van 87%. Ik begrijp niet dat bij deze LTV de zekerheden goed zijn. Partner zegt meteen dienstverband op om zorgopleiding te gaan volgen. Hier moeten dus 2 mensen van leven en zware verplichting aan collin en aan andere financier
Ja 100% eens. Wat een maandlasten allemaal voor die mensen! ABN financiert overigens dit soort vastgoed gewoon als het een normale casus betreft.
[..] Ze investeren 1,16 mio en hebben bij aanvang nog maar 2 van de 10 gehoopte zorgcliënten. Het zal de nodige tijd duren voordat ze op volle sterkte zijn en voordat alle formaliteiten met PGB en zorgverzekeringen rond zijn. Dat zal de nodige druk op de liquiditeit geven ook al is er een aflossingsvrije periode.
op zich kan die zorg snel vollopen mits ze die mensen hebben. kan binnen 1 week echt geregeld zijn qua administratie met pgb. Maar als het teveel op prognose gebasseerd is heb je een ander soort feestje.
[..] op zich kan die zorg snel vollopen mits ze die mensen hebben. kan binnen 1 week echt geregeld zijn qua administratie met pgb. Maar als het teveel op prognose gebasseerd is heb je een ander soort feestje.
Ik hoop het voor ze want dit jaar (aankomende 12 maanden) betalen ze alleen al bijna 85K aan rente.
Ik keek nog eens naar de berekening van het leenbedrag van de zorgfarm.
Ze lenen nu 880K, maar eigenlijk zouden ze toch tijdelijk 130K extra moeten lenen omdat het woonhuis nog niet verkocht is? Ze tellen het er wel bij bij de financieringsbehoefte, maar onderaan trekken ze weer 130K + 25K (cash?) af .
Pand heeft 189m2 en dan 16 studio's. Ik lees niets over vergunningen of uitbreiding aantal m2, dus dat is minder dan 12 m2 per studio, wel krapjes dus.
Taxatie van 1.5mio na verbouwing heb ik ook mijn bedenkingen bij, dat is bijna 8k/m2 terwijl de gemiddelde lokale prijs 2.7k/m2 is.
Er is kennelijk veel vraag naar hokjes daar, btl werknemers Terneuzen?
Ze lenen nu 880K, maar eigenlijk zouden ze toch tijdelijk 130K extra moeten lenen omdat het woonhuis nog niet verkocht is? Ze tellen het er wel bij bij de financieringsbehoefte, maar onderaan trekken ze weer 130K + 25K (cash?) af .
Of zie ik dit verkeerd...
Het klopt wel volgens mij. Ze moeten 860+45k=905k dokken bij de notaris. De rest (125k) wordt bij een andere financier gefinancierd.
Die 905k komt voor 880k uit de lening en voor 25k uit hun eigen zak. Samen met de 130k die ze gaan aflossen is dat dan 155k eigen inbreng.
Pand heeft 189m2 en dan 16 studio's. Ik lees niets over vergunningen of uitbreiding aantal m2, dus dat is minder dan 12 m2 per studio, wel krapjes dus.
Taxatie van 1.5mio na verbouwing heb ik ook mijn bedenkingen bij, dat is bijna 8k/m2 terwijl de gemiddelde lokale prijs 2.7k/m2 is.
Zie Funda (https://www.funda.nl/detail/koop/schoondijke/huis-willemsweg-9/89305459/) voor meer info, stond/staat te koop voor 349000. Ik ben wel heel benieuwd waar die hoge taxatie vandaan komt, lijkt me dubbel gebakken lucht of ik mis ergens iets (misschien de feestzaal?). Of er op die plek veel vraag is naar dit soort "hokjes" vanwege btl werknemers weet ik niet, ik betwijfel het eerlijk gezegd. Lijkt wel of de taxatie is gebasseerd op de "dagprijzen" waarvoor dit aan btl werknemers etc. worden verhuurd. Als je voornemens bent hierin te investeren zou ik bij sig het taxatierapport opvragen, dan kun je in elk geval de uitgangspunten van de taxateur beoordelen en hoe deze tot dat bedrag is gekomen, mij lijkt het erg hoog en is daar naar mijn mening nooit voor te verkopen als het ergens mis zou gaan.
[..] Zie Funda (https://www.funda.nl/detail/koop/schoondijke/huis-willemsweg-9/89305459/) voor meer info, stond/staat te koop voor 349000. Ik ben wel heel benieuwd waar die hoge taxatie vandaan komt, lijkt me dubbel gebakken lucht of ik mis ergens iets (misschien de feestzaal?). Of er op die plek veel vraag is naar dit soort "hokjes" vanwege btl werknemers weet ik niet, ik betwijfel het eerlijk gezegd. Lijkt wel of de taxatie is gebasseerd op de "dagprijzen" waarvoor dit aan btl werknemers etc. worden verhuurd. Als je voornemens bent hierin te investeren zou ik bij sig het taxatierapport opvragen, dan kun je in elk geval de uitgangspunten van de taxateur beoordelen en hoe deze tot dat bedrag is gekomen, mij lijkt het erg hoog en is daar naar mijn mening nooit voor te verkopen als het ergens mis zou gaan.
Die 189 m2 lijkt me de bestaande woonruimte. Totaal VVO volgens SiG is 528 m2 (waarschijnlijk incl. die feestzaal, zie ook de plattegronden). Gemiddelde oppervlakte van die hokjes wordt dan 33 m2 tegen een prijs van 2,8k/m2.
Die 189m² zijn niet correct. Kijk maar naar de maten op de plattegronden.
[..] Die 189m² zijn niet correct. Kijk maar naar de maten op de plattegronden.
vlgs mij zijn zij mogelijk ook verbonden aan GVE proj 30668 Weststraat 9-11 Schoondijke ( get ovek S Majed & A Nuaimy) en GVE 32045 Nw markt 75d Roosendaal (Amar Majed nog geen get ovek) en vlgs mij waren er meer projecten van hen in Roosendaal eo
[..] Die 189 m2 lijkt me de bestaande woonruimte. Totaal VVO volgens SiG is 528 m2 (waarschijnlijk incl. die feestzaal, zie ook de plattegronden). Gemiddelde oppervlakte van die hokjes wordt dan 33 m2 tegen een prijs van 2,8k/m2.
Dat zou wel eens beter kunnen kloppen wat betreft oppervlakte, die 2800/m2 is voor mijn gevoel voor Schoondijke nog best hoog, is niet echt the place to be.
[..] Die 189 m2 lijkt me de bestaande woonruimte. Totaal VVO volgens SiG is 528 m2 (waarschijnlijk incl. die feestzaal, zie ook de plattegronden). Gemiddelde oppervlakte van die hokjes wordt dan 33 m2 tegen een prijs van 2,8k/m2.
Ik zie het idd, ik baseerde me even op de m2 van Funda maar daar is de ‘feestzaal’ niet meegerekend.
[..] vlgs mij zijn zij mogelijk ook verbonden aan GVE proj 30668 Weststraat 9-11 Schoondijke ( get ovek S Majed & A Nuaimy) en GVE 32045 Nw markt 75d Roosendaal (Amar Majed nog geen get ovek) en vlgs mij waren er meer projecten van hen in Roosendaal eo
Ook bij CCF loopt (of liep) er een project van Nuaimy. Weet niet of deze verlengd is, daar zit ik dan niet in.
Op zaterdag 8 november 2025 19:53 schreef OnionSalsa het volgende: Aparthotel Amstelveen (begane grond) staat open op CRE, nadat eerder ook de tweede en zevende verdieping projecten vlot zijn volgelopen.
LTV van 65%; moeilijk in te schatten of waarde realistisch is, omdat het weinig kamers omvat. Hotel krijgt goede reviews.
Deze propositie leidt echter ook weer terug naar "Guessa Capital Invest B.V.", het bedrijf dat verantwoordelijke is voor quasi alle CRE proposities in NL & DE de voorbije maanden. Vindi ik wel apart.
Ik heb inmiddels een aantal van deze projecten en dat vind ik genoeg (spreiding). MCB Capital en Guessa leiden allemaal naar de Gebroeders de Groot. Projecten van Duitse hotels doen zij samen met Harthoorn en nog en ander zakenvriendje uit Breda (Baronie). En zo is het cirkeltje weer rond!
In Harthoorn is mijn vertrouwen helaas ook gedaald. Bij Garageboxen Erfurt was het nog een beetje discutabel of hij daarin participeert. Omdat laatste uitbetaling rente Emmerik werd gekoppeld aan afloop Erfurt, ben ik daar zelf vrij zeker van. Maar waar het glashelder is, dat is bij Appartementen Sauerland. We worden al sinds de zomer aan het lijntje gehouden over deze aflossing. Dus ik volg CRE nog wel maar doe maar weinig meer. Dat had ik graag anders gezien want eigenlijk al teveel eieren in mijn Collin mandje
We hebben een update. Soort van. Uitstel tot maart. Ongeveer. Misschien. Goede intenties. Misschien rente. Even afwachten.
SPOILER
[ Bericht 57% gewijzigd door escortmk2 op 11-11-2025 08:41:31 ]
Dit probleem project wordt naar verwachting voor de jaarwisseling afgelost door verkoop eigen woning
quote:
Op 17 september jl. hebben wij u geïnformeerd over de betalingsachterstand van Pr*f*cl**npl*s met leningnummer 00049256. Sindsdien staat onze intensief beheer adviseur in nauw contact met de ondernemer. Dit heeft contact ertoe geleid dat de ondernemer zijn woning te koop heeft gezet. Inmiddels is de woning verkocht en zal in december 2025 overgedragen worden aan de nieuwe eigenaren. De opbrengst van de woning is toereikend om de lening algeheel af te lossen.
Op dinsdag 11 november 2025 16:15 schreef Red_arrow het volgende: Omdat het nogal lang stil was rond GVE project Akth*l en er een betalingsregeling was maar even om een update gevraagd:
SPOILER
Het komt echt weer over dat ze totaal geen grip hebben op de bedrijven die ze zelf inhuren voor de uitwinning. Pas als iemand wat gaat vragen, gaan we kijken naar het dossier (als je geluk hebt).
Ik heb de CEO wel eens een keer rechtstreeks gemaild over ervaringen gang van zaken. Kreeg bedankt mail terug voor waardering feedback, maar na twee jaar is er nog waar weinig verbeterd. Eigenlijk best jammer, want ze hadden goud in handen, maar zijn op alle fronten door meerdere platforms jaren geleden al ingehaald.
[..] Het komt echt weer over dat ze totaal geen grip hebben op de bedrijven die ze zelf inhuren voor de uitwinning. Pas als iemand wat gaat vragen, gaan we kijken naar het dossier (als je geluk hebt).
Ik heb de CEO wel eens een keer rechtstreeks gemaild over ervaringen gang van zaken. Kreeg bedankt mail terug voor waardering feedback, maar na twee jaar is er nog waar weinig verbeterd. Eigenlijk best jammer, want ze hadden goud in handen, maar zijn op alle fronten door meerdere platforms jaren geleden al ingehaald.
Toen ze begon als nieuwe ceo heb ik wat gemailed, eerste reactie was hoopgevend kreeg toezeggingen. Helaas bleef het nadat ik later (bij herhaling) op die toezeggingen wees erg stil. Het ging toen (ik schat zo'n 3 jaar geleden) over hoe ze (niet) omgaan met recovery en simpelweg het gebrek aan het managen van die derde partij. Het lijkt gewoon zo dat pas nadat er weer eens iemand gaat mopperen ze in beweging komen, blijkbaar is het dus niet belangrijk, dat blijkt wel omdat ze na zo'n 40 maanden blijkbaar pas in actie kwamen nadat iemand iets ging vragen!
Zo stoor ik mij er ook aan dat er vanuit J*st Esc*pe al vanaf juni 2024 helemaal niets betaald wordt, dat bedrijf draait gewoon en volgen linkedin werken beide ouders daarnaast nog. Die zouden op zijn minst toch de rente ofzo moeten kunnen betalen, de achterstand loopt hard op iedere maand zo. Mocht het zover komen dat ze failliet verklaard worden zitten wij met een flinke default terwijl ik vermoed dat de hypotheek/huur van hun woonhuis en de verhuurder van het bedrijfspand wel gewoon betaald worden.
Degene die het minst hard zeurt wordt als laatste betaald en flanderijn heeft er ook geen belang bij dat er betaald wordt.
Op woensdag 12 november 2025 11:10 schreef Red_arrow het volgende: Zo stoor ik mij er ook aan dat er vanuit J*st Esc*pe al vanaf juni 2024 helemaal niets betaald wordt, dat bedrijf draait gewoon en volgen linkedin werken beide ouders daarnaast nog. Die zouden op zijn minst toch de rente ofzo moeten kunnen betalen, de achterstand loopt hard op iedere maand zo. Mocht het zover komen dat ze failliet verklaard worden zitten wij met een flinke default terwijl ik vermoed dat de hypotheek/huur van hun woonhuis en de verhuurder van het bedrijfspand wel gewoon betaald worden.
Degene die het minst hard zeurt wordt als laatste betaald en flanderijn heeft er ook geen belang bij dat er betaald wordt.
Hun koophuis is onlangs verkocht. Het wachten is nu op het geld daarvan zodat we eindelijk deze ellende kunnen afsluiten.
Wat vinden we van Kvik Almere 2? Blijkbaar is er ook een 1e lening maar die zie ik zo gauw niet.
Ze hebben tot dusver enige winst gemaakt maar ik vermoed dat het allemaal wat moeizaam is verlopen, vandaar ook dat hun huidige pand te groot is gebleken. Over het algemeen draaien die keukenverkopers prima, mij zijn geen defaults bekend.
De dekking is met ruim 50% niet dekkend , maar wel prettig dat er een partij is die bij problemen de lening eventueel zou kunnen doorrollen naar een andere franchisenemer.
Ze hebben tot dusver enige winst gemaakt maar ik vermoed dat het allemaal wat moeizaam is verlopen, vandaar ook dat hun huidige pand te groot is gebleken. Over het algemeen draaien die keukenverkopers prima, mij zijn geen defaults bekend.
De dekking is met ruim 50% niet dekkend , maar wel prettig dat er een partij is die bij problemen de lening eventueel zou kunnen doorrollen naar een andere franchisenemer.
Op woensdag 29 oktober 2025 07:31 schreef Fredericm het volgende: Met je eens. Dat bedrijfspand in Almere met een eerste hypotheek tegen 7,5% en LTV van 71% is nog steeds maar voor 43% gevuld. Dat zou bij Collin in 5 minuten vol zijn.
Bedrijfspand 2e hypotheek zit vol. Project met 1e hypotheek lijkt even offline. Ik verwacht dat de voorwaarden wat worden verbeterd.
Ik vraag me nu af, na het lezen van lening 1, wat er gebeurt met de bouwkundige voorzieningen en andere investeringen in het oude huurpand. Normaliter levert dat een flinke extra afschrijving op tenzij de eigenaar er voor zou willen betalen maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Ook de nieuwe showroomkeukens, vreemd, die hebben ze toch al? En indien verkocht, dan hebben ze toch al budget daarvoor?
[..] Ik vraag me nu af, na het lezen van lening 1, wat er gebeurt met de bouwkundige voorzieningen en andere investeringen in het oude huurpand. Normaliter levert dat een flinke extra afschrijving op tenzij de eigenaar er voor zou willen betalen maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Ook de nieuwe showroomkeukens, vreemd, die hebben ze toch al? En indien verkocht, dan hebben ze toch al budget daarvoor?
[..] Bedrijfspand 2e hypotheek zit vol. Project met 1e hypotheek lijkt even offline. Ik verwacht dat de voorwaarden wat worden verbeterd.
Voorwaarden zijn inderdaad aangepast: Om deze aanvraag nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, is de looptijd verkort van 60 naar 48 maanden en de rente verhoogd van 7,5% naar 8,0%. https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=32197
[..] Ik vraag me nu af, na het lezen van lening 1, wat er gebeurt met de bouwkundige voorzieningen en andere investeringen in het oude huurpand. Normaliter levert dat een flinke extra afschrijving op tenzij de eigenaar er voor zou willen betalen maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Ook de nieuwe showroomkeukens, vreemd, die hebben ze toch al? En indien verkocht, dan hebben ze toch al budget daarvoor?
Het zit toch iets anders in elkaar. De lening nr.1 is uit 2018, bij een andere initiatiefnemer. De huidige exploitant heeft de vestiging voorjaar 2023 overgenomen. De oorspronkelijke investeringen zijn dus geheel of in ieder geval al voor een heel groot deel afgeschreven (normaal is 10 jaar voor een inpandige verbouwing). Het is ook niet zo dat hij nu dubbele aflossingslasten heeft.
Het betreft de herfinanciering van het pand aan de Parkstraat 4 in Zaandam.
quote:
De vastgoedprijzen in Doetinchem blijven stijgen, terwijl het woningaanbod schaars is. Vooral starters ervaren hierdoor moeilijkheden bij het vinden van een betaalbare woning. Juist daarom vind ik het plan om het pand te splitsen in meerdere appartementen bijzonder interessant.
Slechts 143km uit elkaar
[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 12-11-2025 17:31:39 ]
Vanaf medio juli t/m 30 september 2025 had Crowdrealestate voor bestaande klanten wegens hun 10 jarig bestaan een investeringsbonus op je eerstvolgende investering. Ik ben nieuwsgierig of jullie, als je aan deze actie hebt deelgenomen, deze bonus al ontvangen?
Op donderdag 13 november 2025 08:52 schreef FINONAF het volgende: Vanaf medio juli t/m 30 september 2025 had Crowdrealestate voor bestaande klanten wegens hun 10 jarig bestaan een investeringsbonus op je eerstvolgende investering. Ik ben nieuwsgierig of jullie, als je aan deze actie hebt deelgenomen, deze bonus al ontvangen?
Daar zat ik ook al naar te kijken.... Meegedaan maar nog niets ontvangen
Zelf doe ik niet mee. Een looptijd van 9 maanden, dus je betaalt over de gehele looptijd de hogere beheerfee, met bovendien een belastingpeildatum. Daarnaast lijkt het pand recentelijk al gesplitst in Stre*velsweg 132 A01 en A02. Om dan A02 nu weer te splitsen in drie 'hokjes' voelt voor mij niet goed.
Op donderdag 13 november 2025 08:52 schreef FINONAF het volgende: Vanaf medio juli t/m 30 september 2025 had Crowdrealestate voor bestaande klanten wegens hun 10 jarig bestaan een investeringsbonus op je eerstvolgende investering. Ik ben nieuwsgierig of jullie, als je aan deze actie hebt deelgenomen, deze bonus al ontvangen?
Zowel ik als mijn partner hebben meegedaan. Wij verwachten uiterlijk eind deze maand de bijschrijving (wij hebben beiden in September meegedaan).
Nee, ik heb hier al wel een e-mail over gestuurd. Toen leek het erop alsof ze dit begin november zouden storten. Het is nu niet meer begin november.
[..] Nee, ik heb hier al wel een e-mail over gestuurd. Toen leek het erop alsof ze dit begin november zouden storten. Het is nu niet meer begin november.
Meegedaan. Ik heb ze gebeld. Zou deze week komen voor mijn investering eind augustus
Gewoon meegepakt, veel aflossingen de afgelopen periode, deels besteed aan aankoop ETFjes deels herinvest voor CF. Naar de box3 effecten kijk ik minder, wat goed is pak ik mee, wat niet goed is/voelt laat ik lopen. Op het rendement op de aandeeltjes / ETFjes & fondsen heb ik ook geen invloed, dat laat het komen zoals het is. ---Zolang het allemaal maar meer wordt--
Op donderdag 13 november 2025 16:02 schreef peterc het volgende: CRE deelaflossing 8897 Gribow ontvangen (circa 36%) met de eerdere deelaflos jan25 (circa 18%) nog 46% to go.
En warempel komt er (een klein beetje) beweging bij Erfurt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou maar hopende dat "volgende maand" niet wéér een maand wordt verschoven...
Gisteren zowaar een betaling in mijn MaxCF wallet ontvangen! Project Karben (Lebendauer). 36,5% terug van de inleg. Niet best natuurlijk, maar beter dan niks.
Op donderdag 13 november 2025 21:02 schreef InVestEerder het volgende: Gisteren zowaar een betaling in mijn MaxCF wallet ontvangen! Project Karben (Lebendauer). 36,5% terug van de inleg. Niet best natuurlijk, maar beter dan niks.
Idem hier. Het blijft een drama dat Mad Max, maar in ieder geval weer wat budget voor leuke dingen in het weekend. Toevallig was dit ook mijn grootste project daar.
Overboeken/veiligstellen gaat trouwens weer supersnel . Het enige wat daar wel goed loopt.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 14-11-2025 09:45:35 ]
Voor het eerst ingeschreven op een 50plus mobiel. Revieuws zijn overwegend goed te noemen. Met 300.000 abonnees al behoorlijk wat opgebouwd en met ondernemers die zich bewezen hebben (circa 10 miljoen eigen vermogen op een balanstotaal van circa 11 miljoen, dan heb je toch iets goed gedaan) heb ik er nu wel vertrouwen in.
[..] Voor het eerst ingeschreven op een 50plus mobiel. Revieuws zijn overwegend goed te noemen. Met 300.000 abonnees al behoorlijk wat opgebouwd en met ondernemers die zich bewezen hebben (circa 10 miljoen eigen vermogen op een balanstotaal van circa 11 miljoen, dan heb je toch iets goed gedaan) heb ik er nu wel vertrouwen in.
Dat EV kan ook financiele activa zijn (waardering obv aantal abbonees) - staar je hier vooral niet blind op.