Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Zaterdag had de toko bij Collin weer moeten gaan betalen. Na een 7 maanden alleen rentebetalingen.
Ben benieuwd of er iets binnen is gekomen bij Collin, op mijn account in ieder geval nog niks.
Zoals ik het mag geloven is de Begijnhofstra*t bij sig afgelopen vrijdag echt gepasseerd(afgelost) bij de notaris. Dus de komende dagen even afwachten,
Op maandag 27 oktober 2025 15:16 schreef Fredericm het volgende: Vo [..] Voor die 0,5% (7,5 ipv 8) zou ik bij GVE binderij 21 nemen. Eerste hypotheek LTV 71% Of Elisa Keur bij Collin. Recreatie woning met eerste hypotheek met zeer lage LTV na geplande deel aflossingen.
Het verschil bij de 2 Binderij leningen is 1.25% (7,5% ipv 8,75%)
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 27-10-2025 20:58:04 ]
Het lijkt eerder een software hik die ze aan het fixen zijn. In de app zie ik de bijschrijvingen van vandaag gewoon staan, maar het saldo is niet aangepast. Als ik via de website kijk dan zijn de bijschrijvingen niet gedaan, maar staan ze ook niet bij Verwacht.
[..] Het lijkt eerder een software hik die ze aan het fixen zijn. In de app zie ik de bijschrijvingen van vandaag gewoon staan, maar het saldo is niet aangepast. Als ik via de website kijk dan zijn de bijschrijvingen niet gedaan, maar staan ze ook niet bij Verwacht.
Dat zal het zijn. Het eerste schaapje is inmiddels over de dam Ik kijk vanmiddag nog wel een keer.
Het gebeurt wel vaker dat in de app de laatste transactie niet getoond wordt of dat het weergegeven saldo niet klopt.
Zit altijd puur in de weergave, op de achtergrond staat het wel goed. (Heb eens geprobeerd om te spelen met saldo-opnames, dan lijkt dat toch technisch goed dichtgetimmerd 😉)
Gaan er nog leden inschrijven bij Elisa Keur op Collin Direct? Recreatiewoning met lage LTV na deelaflossingen 48 maanden looptijd 8% rente. Ik vermoed dat deze 11 uur wel open gaat.
[ Bericht 2% gewijzigd door Fredericm op 28-10-2025 09:58:25 ]
Op dinsdag 28 oktober 2025 09:09 schreef Fredericm het volgende: Gaan er nog leden inschrijven bij Elisa Keur op Collin Direct? Recreatiewoning met lage LTV na deelaflossingen 60 maanden looptijd 8% rente. Ik vermoed dat deze 11 uur wel open gaat.
Is een dure hypotheek met inschrijving en doorhaling voor slechts een paar weken. Geld uit verkoop lijkt wel voor 1-1-26 terug te zijn op wallet.
[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 28-10-2025 09:36:10 ]
[..] Is een dure hypotheek met inschrijving en doorhaling voor slechts een paar weken. Geld uit verkoop lijkt wel voor 1-1-26 terug te zijn op wallet.
Inderdaad studio passeert op 1 december. Dus geld is wel terug voor 1 januari. Zo veel geld kost een hypotheek inschrijving toch niet, beter een paar honderd euro uitgeven dan 4 jaar een hogere rente lijkt mij.
[..] Is een dure hypotheek met inschrijving en doorhaling voor slechts een paar weken. Geld uit verkoop lijkt wel voor 1-1-26 terug te zijn op wallet. [/quote Ik vind het ook wel een schijn annuitaire lening op deze manier. 191,500 lening, eerste 12 maanden aflossingsvrij, in dat jaar ook BTW-teruggave van 30k en als het meezit aflossing door verkoop woning van 90k en een aflossingsvrij gedeelte van 150k.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En eerder deze ochtend de blaauwe meneer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Inderdaad studio passeert op 1 december. Dus geld is wel terug voor 1 januari. Zo veel geld kost een hypotheek inschrijving toch niet, beter een paar honderd euro uitgeven dan 4 jaar een hogere rente lijkt mij.
Met alle vervoregde aflossingen is de totale rente wel te overzien lijkt me. Inschrijving kan je nog zelf bepalen, maar doorhaling bepaalt meestal de koper bij welke notaris dit gebeurd en deze kunnen dan vragen wat ze willen.
Ik zou zelf geprobeerd hebben de aankoop te verplaatsen na verkoop woning of geld elders op te halen voor deze overbrugging.
Ik begrijp niets van die voorziening van het fire lab
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand die dit kan uitleggen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ik nu helemaal niet snap, ze verwachten dat de opbrengst voldoende zal zijn voor alle verplichtingen, waarom dan niet gewoon herfinancieren via Collin. Komt vast wel vol.
Of zou Collin daar niet aan willen. Dat zou dan tegenstrijdig zijn met die verwachte opbrengst. Of zou de leningnemer per se van Collin af willen?
[..] Wat ik nu helemaal niet snap, ze verwachten dat de opbrengst voldoende zal zijn voor alle verplichtingen, waarom dan niet gewoon herfinancieren via Collin. Of zou Collin daar niet aan willen. Dat zou dan tegenstrijdig zijn. Of zou de leningnemer van Collin af willen?
Ik vind het gemak waarmee dit project zo maar driekwart jaar doorgeschoven wordt ook echt niet kunnen. We hebben een afspraak gemaakt voor 2 jaar en niet voor bijna 3 jaar. Collin maakt er echt een potje van wat mij betreft. Of herfinancieren op korte termijn of een hogere rente betalen totdat er verkocht is.
En het is ook niet zo dat dit zeldzaam is, de hoeveelheid projecten die niet uiterlijk op de einddatum afgelost wordt neemt al maar toe. Ze hebben de zaken daar steeds minder op orde.
Op dinsdag 28 oktober 2025 12:14 schreef Fredericm het volgende: Ik zit hier niet in. Wat is de waarde van het onderpand en eventuele tweede hypotheek. Dan reken ik het uit
Ik heb je het e.a. gepmt.
Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 765.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 11-11-2024.
De inschrijving is echter maar 550k maar dan nog..
[..] Ik vind het gemak waarmee dit project zo maar driekwart jaar doorgeschoven wordt ook echt niet kunnen. We hebben een afspraak gemaakt voor 2 jaar en niet voor bijna 3 jaar. Collin maakt er echt een potje van wat mij betreft. Of herfinancieren op korte termijn of een hogere rente betalen totdat er verkocht is.
En het is ook niet zo dat dit zeldzaam is, de hoeveelheid projecten die niet uiterlijk op de einddatum afgelost wordt neemt al maar toe. Ze hebben de zaken daar steeds minder op orde.
Die langere duur vind ik persoonlijk niet zo erg, inmiddels is er al 43% aan cashflow binnen dus betere zekerheden zul je niet gauw vinden voor 8%.
Bij een herfinanciering, had ik zo bij het kruisje getekend
Er zijn daar dingen aan de hand, eigenaardige dingen, Collin is toch ook niet gek dat ze een makkelijk projectje met een klant die ze al kennen, niet gewoon doorrolt.
[..] Wat ik nu helemaal niet snap, ze verwachten dat de opbrengst voldoende zal zijn voor alle verplichtingen, waarom dan niet gewoon herfinancieren via Collin. Komt vast wel vol.
Of zou Collin daar niet aan willen. Dat zou dan tegenstrijdig zijn met die verwachte opbrengst. Of zou de leningnemer per se van Collin af willen?
Dat vroeg ik me ook al af. Met de huidige LTV zouden ze toch makkelkijk moeten kunnen herfinancieren bij Collin, misschien zelfs wel tegen een wat lagere rente.
Als de vraagprijs krijgen, maken ze wel een mooie winst, pand was toendertijd gekocht voor ¤255.000, vraagprijs nu ¤565.000.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand die dit kan uitleggen?
Ik zit hier niet in, maar de onderbouwing is toch terug te vinden in de details van de investering? Met Automatisch gegenereerde verwachte dekkingswaarde
[..] Wat ik nu helemaal niet snap, ze verwachten dat de opbrengst voldoende zal zijn voor alle verplichtingen, waarom dan niet gewoon herfinancieren via Collin. Komt vast wel vol.
[..] ja fiscaal. Het is puur een papieren werkelijkheid.
nog gunstiger is dat die villa snel verkocht wordt zodat ik mijn geld in wat anders kan stoppen.. ik vind het maar niks dit geneuzel..
eerst doen alsof men gewoon betaalt heeft en dan paar maanden later alles terugvorderen terwijl de boel bij aanvraag al falliet was waar niets over gezegd was.
Nou.. het kan allemaal nog wel goed komen.. maar ja.. het bevalt me niets.. het is spelen met vuur.
[..] Er zijn daar dingen aan de hand, eigenaardige dingen, Collin is toch ook niet gek dat ze een makkelijk projectje met een klant die ze al kennen, niet gewoon doorrolt.
Wat er mogelijk aan de hand is is dat de inkomsten nu niet genoeg zijn voor de betaalverplichting.
Ik heb de foto's op Funda bekeken en die winkelruimte plus ruimtes erachter zien er op zijn zachtst gezegd nogal rommelig uit, met dingen die je niet verwacht bij een meubelstofferderij (o.a. rek met kleding, stapels schoenendozen) waarbij. En voor een meubelstofferderij zou ik wel meer gereedschap dan alleen een oude naaimachine die op een kast staat verwachten, plus de nodige ruimte om te kunnen werken. Zo'n beetje alle ruimtes staan vol zo met op elkaar gestapelde troep dat je daar weinig kan doen qua meubelstofferen. Of misschien stonden zo vol want er zijn ook foto's van dezelfde ruimtes helemaal leeg, meneer is blijkbaar al aan het leegruimen geweest.
[..] Die langere duur vind ik persoonlijk niet zo erg, inmiddels is er al 43% aan cashflow binnen dus betere zekerheden zul je niet gauw vinden voor 8%.
Bij een herfinanciering, had ik zo bij het kruisje getekend
Er zijn daar dingen aan de hand, eigenaardige dingen, Collin is toch ook niet gek dat ze een makkelijk projectje met een klant die ze al kennen, niet gewoon doorrolt.
Het gaat er niet om dat ik vrees het geld niet terug te zien of het geld op korte termijn nodig heb. Het gaat er om dat Collin een project publiceert met een bepaalde looptijd. Dan moet je er als investeerder ook vanuit kunnen gaan dat het geld rondom de afgesproken datum terug komt. En Collin moet er op tijd aan beginnen om dit met de leningnemers af te stemmen. Er kan altijd een keer een situatie ontstaan dat het wat langer duurt. Maar dit gebeurt nu én veel te vaak én Collin en leningnemer komen de afspraken niet na door zo maar 9 maanden te verlengen.
Als ik zaken doe, zorg ik dat ik mijn afspraken na kom en dat verwacht ik ook van de tegenpartij. Lukt dat niet dan heb je daar ruim voor de datum overleg over en niet zoals het nu elke keer gaat dat we geconfronteerd worden met te late aflossingen en verlengingen waar we helemaal niets over te zeggen hebben. Ik heb namelijk niet ingeschreven op een project van 31 maanden maar een project van 24 maanden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 28-10-2025 14:01:35 ]
Ik heb met de belastingdienst gebeld. De afm methode mag gevolgd worden. Dus bij 90 dagen achterstand alles afschrijven voor box 3. Het zou goed zijn als hier een kennisgroep standpunt over wordt gepubliceerd.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 28-10-2025 17:13:44 ]
Op dinsdag 28 oktober 2025 09:09 schreef Fredericm het volgende: Gaan er nog leden inschrijven bij Elisa Keur op Collin Direct? Recreatiewoning met lage LTV na deelaflossingen 48 maanden looptijd 8% rente. Ik vermoed dat deze 11 uur wel open gaat.
Ik zat er klaar voor, helaas nog niet online. Voor een linkje hou ik mij aanbevolen!
Is dat niet logisch dan? Het bedrag van de hypothecaire inschrijving is het bedrag waarvan je met enige zekerheid kunt zeggen dat het bij een faillissement aan de Collin investeerders toe zal komen. De eventuele verkoopopbrengst boven dat bedrag zal onder alle andere schuldeisers verdeeld moeten worden, waarbij Collin niet vooraan in de rij staat.
[..] Het gaat er niet om dat ik vrees het geld niet terug te zien of het geld op korte termijn nodig heb. Het gaat er om dat Collin een project publiceert met een bepaalde looptijd. Dan moet je er als investeerder ook vanuit kunnen gaan dat het geld rondom de afgesproken datum terug komt. En Collin moet er op tijd aan beginnen om dit met de leningnemers af te stemmen. Er kan altijd een keer een situatie ontstaan dat het wat langer duurt. Maar dit gebeurt nu én veel te vaak én Collin en leningnemer komen de afspraken niet na door zo maar 9 maanden te verlengen.
Als ik zaken doe, zorg ik dat ik mijn afspraken na kom en dat verwacht ik ook van de tegenpartij. Lukt dat niet dan heb je daar ruim voor de datum overleg over en niet zoals het nu elke keer gaat dat we geconfronteerd worden met te late aflossingen en verlengingen waar we helemaal niets over te zeggen hebben. Ik heb namelijk niet ingeschreven op een project van 31 maanden maar een project van 24 maanden.
[..] Het gaat er niet om dat ik vrees het geld niet terug te zien of het geld op korte termijn nodig heb. Het gaat er om dat Collin een project publiceert met een bepaalde looptijd. Dan moet je er als investeerder ook vanuit kunnen gaan dat het geld rondom de afgesproken datum terug komt. En Collin moet er op tijd aan beginnen om dit met de leningnemers af te stemmen. Er kan altijd een keer een situatie ontstaan dat het wat langer duurt. Maar dit gebeurt nu én veel te vaak én Collin en leningnemer komen de afspraken niet na door zo maar 9 maanden te verlengen.
Precies dit. Het is zó vreselijk labbekakkerig allemaal...
[..] Is dat niet logisch dan? Het bedrag van de hypothecaire inschrijving is het bedrag waarvan je met enige zekerheid kunt zeggen dat het bij een faillissement aan de Collin investeerders toe zal komen. De eventuele verkoopopbrengst boven dat bedrag zal onder alle andere schuldeisers verdeeld moeten worden, waarbij Collin niet vooraan in de rij staat.
Nee lijkt me niet..
Het bedrag van de hypothecaire inschrijving alleen al zou voldoende moeten zijn om de complete lening te dekken..
dus er kunnen toch geen andere schuldeisers zijn.. ik zie daar niets over terug.. Er is een eerste hypotheekrecht.
[..] [..] Precies dit. Het is zó vreselijk labbekakkerig allemaal...
Dat is het. Dat gezegd hebbend, wen er maar aan want het zal nooit anders worden. Je hebt met honderden dossiers te maken en ieder kent zijn eigen verhaal en aanpak. Ik stoor me ook soms aan dingen, maar gevallen waarin ik weet dat mijn geld veilig rente staat te trekken en linksom of rechtsom wel een keer terug komt, daar maak ik me nooit zo druk over. Genoeg andere dagelijkse dingen die mijn aandacht vragen, en op het totaal van de portefeuille boeit het mij al helemaal niet.
Het bedrag van de hypothecaire inschrijving alleen al zou voldoende moeten zijn om de complete lening te dekken..
dus er kunnen toch geen andere schuldeisers zijn.. ik zie daar niets over terug.. Er is een eerste hypotheekrecht.
Die hypothecaire inschrijving is geen garantie dat het dat ook oplevert. In een gek scenario kan er iets gebeuren/gebeurt zijn waardoor het pand ineens minder waard is. Noem een betonrot/schade/onderhoudsachterstand of zoals in de knipe een overactieve slopert.
Dat het in dit geval waarschijnlijk allemaal niet speelt, doet niets aan de richtlijnen die door CCF zijn opgesteld voor hun voorziening. Die volgen ze gewoon.
Persoonlijk zou ik me zelf nooit druk maken om welk getal ze daar noteren in je account. Als er een cijfer is waarvan je vooraf weet dat deze fout is....
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
[..] Omdat ze die keuze gemaakt hebben. Het is al een stuk minder voorziening dat die er genomen werd voorheen. [..] Die hypothecaire inschrijving is geen garantie dat het dat ook oplevert. In een gek scenario kan er iets gebeuren/gebeurt zijn waardoor het pand ineens minder waard is. Noem een betonrot/schade/onderhoudsachterstand of zoals in de knipe een overactieve slopert.
Dat het in dit geval waarschijnlijk allemaal niet speelt, doet niets aan de richtlijnen die door CCF zijn opgesteld voor hun voorziening. Die volgen ze gewoon.
Persoonlijk zou ik me zelf nooit druk maken om welk getal ze daar noteren in je account. Als er een cijfer is waarvan je vooraf weet dat deze fout is....
Je wil zeggen dat dit niets zegt over de daadwerkelijke afwikkeling?
Ik heb op google maps even gecheckt en het huis ziet er gewoon prima uit. Er is geen betonrot.
Je hebt geïnvesteerd in het project Begijnhofstraat Herfinanciering in Roermond. De looptijd van het project is op 24 april 2025 geëindigd. De hypotheek is afgelost op 24 oktober 2025.
Jouw investering(en), rente en boeterente worden gestort in jouw account.
en dat 3x
Én Willem II ........
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 28-10-2025 17:00:26 ]
Op dinsdag 28 oktober 2025 16:00 schreef CaLeX het volgende: In een gek scenario kan er iets gebeuren/gebeurt zijn waardoor het pand ineens minder waard is. Noem een betonrot/schade/onderhoudsachterstand of zoals in de knipe een overactieve slopert.
Of, volkomen hypothetisch scenario: iemand speelt met vuur, de tent brandt af, en er blijkt geen of onvoldoende verzekering te zijn
[..] Is dat niet logisch dan? Het bedrag van de hypothecaire inschrijving is het bedrag waarvan je met enige zekerheid kunt zeggen dat het bij een faillissement aan de Collin investeerders toe zal komen. De eventuele verkoopopbrengst boven dat bedrag zal onder alle andere schuldeisers verdeeld moeten worden, waarbij Collin niet vooraan in de rij staat.
Bij een inschrijving (ruim) lager dan de taxatie is die 25% afslag niet helemaal logisch, normaal gesproken wordt er namelijk een bedrag x ingeschreven met de vermelding van een bepaald percentage (meetal iets van 30% tot 40%) voor kosten en openstaande rente. Met die situatie kan het model van ccf dus niet overweg. Om de reden van een 30% tot 40% opslag is een 2e hypotheek meestal ongunstiger dan het initeel obv de inschrijvingsbedragen lijkt, zeker als het een bank is waar dezelfde ondernemer ook nog een r/c heeft.
Ik krijg de indruk dat de projecten bij GvE niet meer zo snel vollopen. Ook als het om kleinere leningaanvragen gaat met een (best) aardige zekerheid. Ik hoor regelmatig wat minder positieve geluiden over GvE (als het gaat om communicatie, opzetten en afwikkeling van projecten). Zou dit ermee te maken kunnen hebben dat investeerders het platform soms links laten liggen? Wat is jullie ervaring hiermee? Uiteindelijk komen projecten wel vol, maar het valt mij op dat de snelheid er uit is (en ook als je het vergelijkt met andere platformen waar veel meer snelheid in zit voor mijn gevoel).
Met je eens. Dat bedrijfspand in Almere met een eerste hypotheek tegen 7,5% en LTV van 71% is nog steeds maar voor 43% gevuld. Dat zou bij Collin in 5 minuten vol zijn. Ik zie bij GVE wel meer leningen zonder hypotheek dan bij Collin.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 29-10-2025 08:12:50 ]
Op woensdag 29 oktober 2025 07:31 schreef Fredericm het volgende: Met je eens. Dat bedrijfspand in Almere met een eerste hypotheek tegen 7,5% en LTV van 71% is nog steeds maar voor 43% gevuld. Dat zou bij Collin in 5 minuten vol zijn. Ik zie bij GVE wel meer leningen zonder hypotheek dan bij Collin.
Dat laatste is inderdaad waar, maar zelfs diegene met een hypotheek gaan stroperig naar mijn idee. Kan ook een tijdelijke dip zijn, maar bij Collin waren dit soort projecten binnen no-time vol. Nu is Collin wel veel groter qua investeerders, maar dan nog.
[..] Dat laatste is inderdaad waar, maar zelfs diegene met een hypotheek gaan stroperig naar mijn idee. Kan ook een tijdelijke dip zijn, maar bij Collin waren dit soort projecten binnen no-time vol. Nu is Collin wel veel groter qua investeerders, maar dan nog.
Het project fin*ca est*epo*na is tot stand gekomen op 27-10, inleg was al op 15-8. In de tussentijd geen enkele communicatie over hoe en waarom van de vertraging. Pas na een paar mails en dreiging met terugtrekking kon het ineens snel. Zo jaag je investeerders weg. En dat is jammer want concurrentie is belangrijk.
[..] Het project fin*ca est*epo*na is tot stand gekomen op 27-10, inleg was al op 15-8. In de tussentijd geen enkele communicatie over hoe en waarom van de vertraging. Pas na een paar mails en dreiging met terugtrekking kon het ineens snel. Zo jaag je investeerders weg. En dat is jammer want concurrentie is belangrijk.
Ik zit hier niet in, maar gve leningen zijn toch rentedragend vanaf het moment van volkomen? Duurde dat hier ook zo lang?
[..] Ik zit hier niet in, maar gve leningen zijn toch rentedragend vanaf het moment van volkomen? Duurde dat hier ook zo lang?
Dat klopt, de rente is vergoed, dat vermelden ze in periode 0 die achteraf in het betaalschema wordt toegevoegd. Dat is netjes al doet CRE dat nóg beter, nl. vanaf moment inleg. Misschien loopt een project van GvE sneller, als ook datum inleg wordt gehanteerd voor de renteopbouw. Nu staat het geld soms wekenlang renteloos.
Het ging mij er om dat je zolang niets hoort. Nu ben ik niet de allermoeilijkste maar dit duurde wel héél erg lang.
Misschien moeten ze bij GvE maar eens een dagje stage gaan lopen bij Collin of zo. We mopperen hier wel eens op Collin maar die hebben toch een soort van prettige voorspelbaarheid als het gaat om het verwerken van nieuwe projecten.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 29-10-2025 09:54:31 ]
Op woensdag 29 oktober 2025 07:31 schreef Fredericm het volgende: Met je eens. Dat bedrijfspand in Almere met een eerste hypotheek tegen 7,5% en LTV van 71% is nog steeds maar voor 43% gevuld. Dat zou bij Collin in 5 minuten vol zijn. Ik zie bij GVE wel meer leningen zonder hypotheek dan bij Collin.
Ze zegt zelf: Het rendement op de investering ligt tussen de 6% en 7%, wat de onderneming financieel aantrekkelijk maakt.
Maar ze betaalt aan de investeerders 7,5% (excl de kosten die GVE rekent), dat kan dan toch niet uit. De klassificatie is 5. En als het misloopt duurt het bij GVE jaren voor je je geld eindelijk een keer terug hebt (als het al terugkomt). Hij zit ook vast aan lening 32274, dus ik zie niet zoveel goede punten eigenlijk.
[..] Ze zegt zelf: Het rendement op de investering ligt tussen de 6% en 7%, wat de onderneming financieel aantrekkelijk maakt.
Maar ze betaalt aan de investeerders 7,5% (excl de kosten die GVE rekent), dat kan dan toch niet uit. De klassificatie is 5. En als het misloopt duurt het bij GVE jaren voor je je geld eindelijk een keer terug hebt (als het al terugkomt). Hij zit ook vast aan lening 32274, dus ik zie niet zoveel goede punten eigenlijk.
Eerste hypotheek op een volledig verhuurd courant bedrijfspand? Redelijk lage LTV. Weinig mis mee toch? Die tweede hypotheek zie ik niet zo als een probleem.
[..] Ze zegt zelf: Het rendement op de investering ligt tussen de 6% en 7%, wat de onderneming financieel aantrekkelijk maakt.
Maar ze betaalt aan de investeerders 7,5% (excl de kosten die GVE rekent), dat kan dan toch niet uit.
Ze betaalt in 5 jaar voor beide leningen: E 115.355 aan rente en kosten. Huurinkomsten zijn in deze periode E 55.200 * 5 = E 276.000 (excl indexering). Netto opbrengst E 160.645 in 5 jaar (= E 32.129 per jaar).
[..] Ik zit hier niet in, maar gve leningen zijn toch rentedragend vanaf het moment van volkomen? Duurde dat hier ook zo lang?
Ja, zie onderstaande reactie van een teruggetrokken project M#bel en Slaaph#s. Ook met een duidelijke uitleg.
quote:
Bovenstaand project kan helaas niet tot stand worden gebracht omdat de zekerheden voor de investeerders middels een tweede hypothecaire inschrijving niet gerealiseerd kunnen worden.
De oorzaak is dat de eerste hypotheeknemer niet akkoord gaat met een tweede inschrijving. Geldvoorelkaar.nl heeft getracht deze impasse te doorbreken door met partijen in gesprek te gaan maar dat is niet gelukt en heeft daarom besloten de lening terug te trekken in belang van de investeerders.
Met de geldnemer is afgesproken dat de investeerders de rentevergoeding krijgen vanaf het moment van storten tot 26 oktober. Het bedrag van uw investering kunt u deze week in uw wallet verwachten.
De rente zal volgende maand aan u uitgekeerd worden.
Begin volgend jaar zal de geldnemer een nieuwe aanvraag indienen, deze zullen wij u met de zekerheden van dat moment voorleggen. Wij hopen u met deze update voldoende geïnformeerd te hebben.
[..] Ja, zie onderstaande reactie van een teruggetrokken project M#bel en Slaaph#s. Ook met een duidelijke uitleg. [..] De rente zal volgende maand aan u uitgekeerd worden.
Begin volgend jaar zal de geldnemer een nieuwe aanvraag indienen, deze zullen wij u met de zekerheden van dat moment voorleggen. Wij hopen u met deze update voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Team Geldvoorelkaar.nl
Dat hebben ze toch maar weer keurig afgehandeld dan. Heb dat bij CCF wel eens gemist (Tschin Holding anyone?).
Geintje natuurlijk, als leningnemer niet meewerkt wordt het een lastig verhaal.
[..] Dat je dit van te voren niet checkt is ook niet handig.
Bij Collin doen ze het meeste denkwerk vooraf. Daarom zijn de projecten na vollopen ook zo snel in de lucht. Bij GvE beginnen ze pas met uitwerken als het geld binnen is. Daarom duurt het daar zo lang voordat je een keer de beschikking hebt over een betaalschema, o.a.
SPOILER
Ik heb Collin gemaild.
Hierbij hun snelle reactie.
SPOILER
[..] Ze betaalt in 5 jaar voor beide leningen: E 115.355 aan rente en kosten. Huurinkomsten zijn in deze periode E 55.200 * 5 = E 276.000 (excl indexering). Netto opbrengst E 160.645 in 5 jaar (= E 32.129 per jaar).
Volgens het taxatierapport is de huidige huur van de 3 verhuurde units: 21600+9000+7200 = 37.800 * 5 = ¤189.000
"De lening van ¤ 234.000 wordt gebruikt om een bestaande private lening af te lossen. Door deze herfinanciering worden de rentelasten verlaagd en ontstaan er betere voorwaarden."
Volgens de EBI gaat ze 3000 euro per jaar meer betalen. Dat is toch ook vreemd?
[..] Volgens het taxatierapport is de huidige huur van de 3 verhuurde units: 21600+9000+7200 = 37.800 * 5 = ¤189.000
"De lening van ¤ 234.000 wordt gebruikt om een bestaande private lening af te lossen. Door deze herfinanciering worden de rentelasten verlaagd en ontstaan er betere voorwaarden."
Volgens de EBI gaat ze 3000 euro per jaar meer betalen. Dat is toch ook vreemd?
Dit soort vragen moet je toch echt aan GvE vragen. De pitch zegt inderdaad wat anders
quote:
De onderneming genereert structurele maandelijkse inkomsten uit de verhuur van vier commerciële units. De huurprijzen liggen tussen de ¤ 1.200 en ¤ 1.600 per maand per unit, afhankelijk van de grootte en bestemming. De totale jaarlijkse huuropbrengst bedraagt circa ¤ 55.200.
Eigenlijk interesseert mij die papieren tijger van een voorziening mij geen biet in dit project. Wat mij wel interesseert is hoe het kan dat een leningnemer zo snel na het tot stand komen niet aan zijn verplichtingen voldoet. Zeker na de ontkenning van Collin na waarschuwingen vanuit de crowd. Daarnaast ben ik wel erg benieuwd welke acties Collin onderneemt om bij de boel weer op hetbrechte spoor te krijgen.
[..] Eigenlijk interesseert mij die papieren tijger van een voorziening mij geen biet in dit project. Wat mij wel interesseert is hoe het kan dat een leningnemer zo snel na het tot stand komen niet aan zijn verplichtingen voldoet. Zeker na de ontkenning van Collin na waarschuwingen vanuit de crowd. Daarnaast ben ik wel erg benieuwd welke acties Collin onderneemt om bij de boel weer op hetbrechte spoor te krijgen.
Het verhaal was kansloos, daar was geen groot boekhoudkundig inzicht voor nodig. We hebben wel meer van dit soort projecten gezien, balanstechnisch zwak maar met een eigen woning als laatste reddingsboei. Uiteindelijk zal het wel goed komen dankzij de 1e hypotheek.
[..] Eigenlijk interesseert mij die papieren tijger van een voorziening mij geen biet in dit project. Wat mij wel interesseert is hoe het kan dat een leningnemer zo snel na het tot stand komen niet aan zijn verplichtingen voldoet. Zeker na de ontkenning van Collin na waarschuwingen vanuit de crowd. Daarnaast ben ik wel erg benieuwd welke acties Collin onderneemt om bij de boel weer op hetbrechte spoor te krijgen.
Het ging mij niet om vuurlab, ik wilde de systematiek helder hebben. Zelf neem ik nu alleen projecten mee zonder potentiële voorzieningen, tenzij ik me kan vinden in het verhaal of de rente erg hoog is.
Via iDeal saldo aangevuld en nu in de wallet een negatief saldo, ter grote van het bedrag van een terugbetaling die ik net daarvoor had ontvangen.
Ik heb Collin it gemaild, gok dat de app moeite heeft met de wintertijd of iets dergelijks.
Bij mij pas nog 2 x investeringsbedrag afgeschreven, bij collin, bij transakties stond maar 1 investering van zeg ¤ 100,00 alleen het saldo na transactie was met 2 x ¤ 100,00 gedaald volgende dag er stonden al weer wat bijschrijvingen boven contact met collin werd weer rechtgetrokken. zo'n fout zie je echter niet snel, ga daar volgende keer niet direkt meer op reageren maar kijk of het automatisch gecorrigeerd wordt anders stop ik daar acuut met investeren.
[..] Bij mij pas nog 2 x investeringsbedrag afgeschreven, bij collin, bij transakties stond maar 1 investering van zeg ¤ 100,00 alleen het saldo na transactie was met 2 x ¤ 100,00 gedaald volgende dag er stonden al weer wat bijschrijvingen boven contact met collin werd weer rechtgetrokken. zo'n fout zie je echter niet snel, ga daar volgende keer niet direkt meer op reageren maar kijk of het automatisch gecorrigeerd wordt anders stop ik daar acuut met investeren.
Dat is wel heel vreemd. Ben niet van plan om elke + of - in saldo te controleren Dus inderdaad als dit soort fouten structureel worden gemaakt is het voor mij ook snel afgelopen. Wat was het antwoord van collin over de oorzaak van de fout?
Even afwachten is het meest verstandige om te doen, want fouten in de betalingen zijn zéér incidenteel en als het al gebeurt wordt het vanzelf door Collin geconstateerd en hersteld. Daar beginnen vanzelf rode lampjes te branden op hun dashboard als een saldo niet conform totaal van bij- en afschrijvingen is.
Op donderdag 30 oktober 2025 10:59 schreef obligataire het volgende: Even afwachten is het meest verstandige om te doen, want fouten in de betalingen zijn zéér incidenteel en als het al gebeurt wordt het vanzelf door Collin geconstateerd en hersteld. Daar beginnen vanzelf rode lampjes te branden op hun dashboard als een saldo niet conform totaal van bij- en afschrijvingen is.
idem, ff geduld en alles komt weer OK, soms hikt er weleens wat. Gebeurt af & toe bij de banken dat je niet in de app kan , laatst bij mijn warm water kleine onderbreking, storing bij de NS, lijnbus die uit valt door storing en soms bij een platform of fokforum.
en zojuist melding, strak op tijd de Anands , de ¤ zie ik nog niet in de wallet, maar ff geduld dus
Aflossing 29-10-2025 Vastgoedbeleggers T.S. Anand en H.S. Anand 38413 30-10-2025 11:45 Via deze weg willen wij u informeren over de algehele aflossing van de lening Vastgoedbeleggers T.S. Anand en H.S. Anand met leningnummer 38413. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.
[ Bericht 18% gewijzigd door peterc op 30-10-2025 12:06:23 ]
De aflossing van lening 24698 loopt enige vertraging op als gevolg van een vertraagde verkoop van het onderliggende vastgoed. De geldnemer verwacht per medio november een bedrag van circa ¤ 425.000 uit een ander project te kunnen aanwenden voor (gedeeltelijke) aflossing. Daarnaast, hoewel er nog geen definitieve verkoop heeft plaatsgevonden, is de verwachting dat ten minste één van de panden dit jaar zal worden verkocht. Rekening houdend met het financieringstraject van een koper, wordt de levering – en daarmee de ontvangst van circa ¤ 300.000 – rond eind januari 2026 verwacht. Inmiddels hebben we vorenstaande in een vaststellingsovereenkomst vastgelegd en deze is vandaag getekend retour ontvangen. Hierin is de lening tot 1 maart 2026 verlengd. Per 28 september 2025 is het rentepercentage verhoogd van 5,5% naar 8% ter compensatie van de verlenging.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je dit verhaal leest, en het faillissementsverslag, dan vraag je je toch echt af hoe die flapoor aan zijn 5 sterren kwam
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als je dit verhaal leest, en het faillissementsverslag, dan vraag je je toch echt af hoe die flapoor aan zijn 5 sterren kwam
Erg zuur dat de franchisgéver de kans wordt ontnomen om de vestiging voort te zetten en de lening over te nemen. Dat was een mooie oplossing geweest voor een ieder.
Oei, dat zou wel eens een flinke afschrijving kunnen worden. Project van begin dit jaar en 60 maanden, dus nog niet veel al afgelost.
Voornaamste reden dat ik deze toen niet heb meegenomen was de 60 maanden looptijd (voorkeur was toen en is nog steeds 48 maanden) maar ook dat ik weer eens ongeveer aan mijn max zat. Hoewel dat laatste nogal relatief is, want nog geen week later nam ik wel Teds Strijp S mee. Die Hudson Almere leek me los van mijn redenen om hem niet mee te nemen wel prima, overname bestaand restaurant en ondernemer had meerdere zaken dus ervaring. Achteraf dus blij om mijn beslissing, maar best bizar dat ik vooral door een voorkeur voor een kortere looptijd onsnapt ben aan dit fiasco.
De aflossing van lening 24698 loopt enige vertraging op als gevolg van een vertraagde verkoop van het onderliggende vastgoed. De geldnemer verwacht per medio november een bedrag van circa ¤ 425.000 uit een ander project te kunnen aanwenden voor (gedeeltelijke) aflossing. Daarnaast, hoewel er nog geen definitieve verkoop heeft plaatsgevonden, is de verwachting dat ten minste één van de panden dit jaar zal worden verkocht. Rekening houdend met het financieringstraject van een koper, wordt de levering – en daarmee de ontvangst van circa ¤ 300.000 – rond eind januari 2026 verwacht. Inmiddels hebben we vorenstaande in een vaststellingsovereenkomst vastgelegd en deze is vandaag getekend retour ontvangen. Hierin is de lening tot 1 maart 2026 verlengd. Per 28 september 2025 is het rentepercentage verhoogd van 5,5% naar 8% ter compensatie van de verlenging.
[..] Zaken die allemaal verlies draaiden. Fantastisch huiswerk gemaakt...
Ja, naar nu blijkt. Maar volgens de pitch heeft ondernemer "jarenlang diverse franchise organisaties tot een succes weten te maken". Als ik zo even snel naar het faillissementsverslag kijk had meneer meerdere BV's, in één daarvan zou hij Hudson gaan exploiteren. Als potentiele investeerder heb je geen enkel inzicht in de cijfers van die andere BV's en kun je alleen maar afgaan op wat in de pitch staat. Vraag is dan of HCN ook naar de cijfers van de andere BV's heeft gekeken.
[..] Ja, naar nu blijkt. Maar volgens de pitch heeft ondernemer "jarenlang diverse franchise organisaties tot een succes weten te maken". Als ik zo even snel naar het faillissementsverslag kijk had meneer meerdere BV's, in één daarvan zou hij Hudson gaan exploiteren. Als potentiele investeerder heb je geen enkel inzicht in de cijfers van die andere BV's en kun je alleen maar afgaan op wat in de pitch staat. Vraag is dan of HCN ook naar de cijfers van de andere BV's heeft gekeken.
Je kunt publicatiebalansen opvragen voor inzicht in het vermogen en (indirect) het resultaat. Maar daar zijn kosten aan verbonden dus dat doe je niet gauw. Ik investeer geen tienduizenden tegelijk Maar het platform had dat best even mogen doen. Misschien teveel vertrouwd op Hudson franchisegever, waren ze al lang blij dat iemand dat ding wilde overnemen.
[..] Je kunt publicatiebalansen opvragen voor inzicht in het vermogen en (indirect) het resultaat. Maar daar zijn kosten aan verbonden dus dat doe je niet gauw. Ik investeer geen tienduizenden tegelijk Maar het platform had dat best even mogen doen. Misschien teveel vertrouwd op Hudson franchisegever, waren ze al lang blij dat iemand dat ding wilde overnemen.
Ik denk dat de meeste crowdfundinvesteerders dat niet opvragen en ook geen tienduizenden tegelijk investeren (ik in ieder geval niet), hoewel er bij deze Hudson wel 2 investeerder ¤25.000 hebben ingelegd. Ik investeer nu al bijna 9 jaar via HCN en hecht veel waarde aan de info die men in de pitch geeft plus de sterren sterrenclassificatie. Bij een 5 sterren project, de info dat een leningnemer meerdere zaken heeft en jarenlang diverse franchise organisaties tot een succes weten te maken, verwacht ik wel dat HCN dat baseert op recente cijfers en niet de man op zijn blauwe ogen gelooft.
Ondernemer zal best jarenlang succes hebben gehad. Zo vind ik o.a. dit artikel uit 2017 waarin hij zegt dat in 2009 al eerdere zaken succesvol verkocht en begon met Backwerk. https://lifestylealmere.n(...)s-in-almere-centrum/ Met Backwerk zal het best ook jarenlang goed zijn gegaan, tot het niet meer goed ging. Hoewel Backwerk in dit artikel aangeeft dat ondernemer van begin af aan een onwelwillende franchisenemer was en onbereikbaar was over de betalingsachterstanden. https://www.omroepflevola(...)g-4-ton-moet-betalen
Ja, aan de andere kant heeft HcN natuurlijk wel een mooi track record maar geeft dit verder natuurlijk geen garantie dat het altijd goed gaat.
Het blijft onder aan de streep een horeca project met weliswaar een ervaren overname partij maar met 0 zekerheden. Ook hier zie je dus weer dat de verpanding op de inventaris die HcN neemt in dit soort situaties 0 waarde heeft.
Persoonlijk ben ik al jaren geleden gestopt om dit soort (hoog risico en geen zekerheden) projecten mee te nemen.
[..] Dat is wel heel vreemd. Ben niet van plan om elke + of - in saldo te controleren Dus inderdaad als dit soort fouten structureel worden gemaakt is het voor mij ook snel afgelopen. Wat was het antwoord van collin over de oorzaak van de fout?
Antwoord was geld is niet weg, we corrigeren het, op mijn vraag gaat dat automatisch dus ook als ik niet gebeld had, antwoord ja,(ik gerustgesteld) mijn vraag dan hoef ik niet meer te bellen, antwoord u kunt het beste wel bellen. (ik weer wat minder gerustgesteld)
Hypotheek met een redelijke LTV, redelijke ratings (G-PD, Creditsafe, solvabiliteit). Begrijp alleen niet helemaal de hoge rente 9%.
Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb regelmatig geinvesteerd in kinderopvang projecten maar daar is dit project bij lange na niet mee te vergelijken. Het is allemaal maar matig. En als je al vanaf 2011 bezig bent en zelf maar 25000 euro kan inleggen dan gaat er iets niet goed.
[..] Ik heb regelmatig geinvesteerd in kinderopvang projecten maar daar is dit project bij lange na niet mee te vergelijken. Het is allemaal maar matig. En als je al vanaf 2011 bezig bent en zelf maar 25000 euro kan inleggen dan gaat er iets niet goed.
Ik heb het niet over Fr#ca van CC, maar Besteva#r GvE en ja ik weet het is een GvE project.