Dat is gestoptquote:Op zaterdag 25 oktober 2025 15:33 schreef Zeghomaar het volgende:
Al lange tijd maak ik gebruik van crowdfundpanel.
Daar kan ik niet meer in.
Is er iemand die meer weet?
Natuurlijk heeft het uitwinnen van de hypothecaire zekerheid in het ene project gevolgen voor het andere project.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 15:24 schreef tnhb het volgende:
[..]
Zou je eens kunnen uitleggen waarom het dan ineens een stuk waardevoller wordt, behalve dan dat ze niet met een derde partij te maken hebben. Want er zullen door de eerste hypotheekhouder ook gewoon kosten gemaakt moeten worden bij uitwinning die eerst van de opbrengst afgaan, ook zal eerst de eventueel achterstallige en boeterente etc. moeten worden voldaan. Oftewel, eerst zal het eerste hypotheekrecht volledig afgewikkeld moeten worden voordat het tweede in beeld komt, zie nog niet helemaal waarom het dan "een stuk waardevoller" wordt, ik verwacht dat gve cq. het incassobureau echt wel met een dubbele pen zal schrijven als het op uitwinning aankomt.
Ik begrijp de gedachte wel en die is heel aardig gedacht, maar het lijkt mij juridisch niet helemaal correct. De belangen moeten gewoon op de juiste volgorde van het hoogste recht naar lager recht worden afgewogen en naar gehandeld worden. Als dat betekent dat de belangen of handelen voor het eerste recht die van het tweede schaden dan is dat helaas gewoon zo, daarvoor is juist die volgorde. Ik weet het, dat klinkt hard en onaardig, maar recht is ook niet altijd aardig of leuk.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 20:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nu staat het GvE volledig vrij om dat recht uit te winnen als de lening nemer in gebreke blijft. Het is in de eerste een goede reden voor de ondernemer om te voorkomen dat dit gebeurt. De kans dat het pand gedwongen verkocht kan worden is veel groter nu GvE zowel het eerste als tweede recht heeft.
Mocht je het toch gedwongen moeten verkopen dan heb je als platform ook meer mogelijkheden om afschrijvingen bij het andere project te voorkomen.
Dit is geen ideale situatie waarbij je altijd verlies voor investeerders kan voorkomen, maar het is duidelijk een betere situatie dan wanneer het eerste recht bij een derde partij zou liggen.
Ik zie toch ook wel de nodige voordelen. Idd niet zozeer in puur juridische zin, maar materieel gezien lijkt het me een groot voordeel dat het platform volledig de regie heeft om de uitwinning ter hand te nemen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 00:05 schreef tnhb het volgende:
[..]
Ik begrijp de gedachte wel en die is heel aardig gedacht, maar het lijkt mij juridisch niet helemaal correct. De belangen moeten gewoon op de juiste volgorde van het hoogste recht naar lager recht worden afgewogen en naar gehandeld worden. Als dat betekent dat de belangen of handelen voor het eerste recht die van het tweede schaden dan is dat helaas gewoon zo, daarvoor is juist die volgorde. Ik weet het, dat klinkt hard en onaardig, maar recht is ook niet altijd aardig of leuk.
Laten we hopen dat dit soort theoretische situaties nooit realiteit worden. Ik ben wel ban mening dat het uiteraard minder gedoe en miscommunicatie zou moeten geven, maar om het nu "een stuk waardevoller" te noemen wekt naar mijn mening verkeerde verwachtingen.
Een week later, nog stééds geen betaalschema. Ik heb inmiddels mijn inleg terug geëist. Misschien moeten meer mensen dat doen. Dan piepen ze wel.quote:Op zondag 19 oktober 2025 12:28 schreef obligataire het volgende:
Op 15 augustus heb ik een bijdrage gestort voor GVE/Fin*ca Esta***pona.
We zijn nu ruim 2 maanden verder en nog steeds geen bevestiging dat het project rond is.
Hij heeft lang open gestaan, maar het mag toch wel een keer zou je zeggen.
Je kan je afvragen of dan niet beter voor beide projecten het eerste hypotheekrecht gegeven had kunnen worden aan GvE. Dan heb je ook geen verschil in belangen en duidelijker dat het twee projecten van dezelfde aanvrager is.quote:Op zondag 26 oktober 2025 09:38 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik zie toch ook wel de nodige voordelen. Idd niet zozeer in puur juridische zin, maar materieel gezien lijkt het me een groot voordeel dat het platform volledig de regie heeft om de uitwinning ter hand te nemen.
Zeker waar het een bank betreft. Banken hadden nog wel eens de neiging (ik weet niet of dat nog zo is) om een gelieerde partij naar voren te schuiven die zo'n pandje dan tegen (of net iets boven) de eerste hypotheek over kon nemen, zodat overige crediteuren (waaronder de 2e hypotheekhouder!), achter het net visten. Dat soort grappen, heb je dan nu in ieder geval geen last van.
GvE is niet de snelste, integendeel.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:23 schreef obligataire het volgende:
[..]
Een week later, nog stééds geen betaalschema. Ik heb inmiddels mijn inleg terug geëist. Misschien moeten meer mensen dat doen. Dan piepen ze wel.
Dan was de LTV voor een 1e hypotheek 97% en dat schrikt mensen af. Door het in tweeën te knippen met eigen hun risico/rentedeel loopt het project sneller vol denk ik.quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:27 schreef boertje2024 het volgende:
[..]
Je kan je afvragen of dan niet beter voor beide projecten het eerste hypotheekrecht gegeven had kunnen worden aan GvE. Dan heb je ook geen verschil in belangen en duidelijker dat het twee projecten van dezelfde aanvrager is.
Spaarnestraat binnen 10 seconden volquote:Op vrijdag 24 oktober 2025 12:12 schreef djtiesto8 het volgende:
Twee (of vier, net hoe je het bekijkt) nieuwe projecten op SIG:
https://investeren.sameni(...)urg-spaarnestraat-45
https://investeren.sameni(...)enegouwerlaan-68-02a
https://investeren.sameni(...)enegouwerlaan-68-03a
https://investeren.sameni(...)enegouwerlaan-68-04a
Livegang zondag 26 oktober 12:00
Bij een gezamenlijke lening zou het afschrijfrisico naar rato verdeeld zijn, nu verschuift dat bijna in zijn geheel naar lening II,quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:51 schreef Lezer8857 het volgende:
[..]
Dan was de LTV voor een 1e hypotheek 97% en dat schrikt mensen af. Door het in tweeën te knippen met eigen hun risico/rentedeel loopt het project sneller vol denk ik.
Vreemd inderdaad. Dit moet de locatie zijn. Lijkt industrieterrein: https://maps.app.goo.gl/L7AjjtiP3fpkZXtQ6quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:08 schreef obligataire het volgende:
[..]
Bij een gezamenlijke lening zou het afschrijfrisico naar rato verdeeld zijn, nu verschuift dat bijna in zijn geheel naar lening II,
zij krijgen daarvoor terug 1,25% extra rente. Een inleg van 1000 euro in lening II levert dus een risicopremie op van 12,5 euro per jaar. Of dat voldoende zal blijken?
Opvallend is ook dat het een woning wordt genoemd bij de berekening LTV, terwijl elders staat vermeld dat er een viertal huurders in zit.
Bij een commerciële ruimte kijk je toch wat anders tegen de LTV aan dan bij een pure woning.
quote:Het pand aan De Binderij 21 in Almere is volledig verhuurd aan vier ondernemers uit de dienstverlenende sector.
Even verderop bij nr 43. staan meerdere campers met schaars geklede dames op google maps. Weet niet wat voor buurt het is.quote:Inschrijving ten bedrage van ¤ 85.000 op het woonhuis aan De Binderij 21, 1321 EG te Almere, met een marktwaarde van ¤ 330.000 (taxatiedatum 02-09-2025).
Ik laat deze voorbij gaan.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:24 schreef KrekelJapie het volgende:
Het pand aan De Binderij 21 in Almere is volledig verhuurd aan vier ondernemers uit de dienstverlenende sector.
[..]
[..]
[..]
Vreemd inderdaad. Dit moet de locatie zijn. Lijkt industrieterrein: https://maps.app.goo.gl/L7AjjtiP3fpkZXtQ6
Even verderop bij nr 43. staan meerdere campers met schaars geklede dames op google maps. Weet niet wat voor buurt het is.
Sowieso een bedrijventerrein dus het (#21) is geen woning, dat is denk een slordige verschrijving in de pitch. Zal wel geen opzet zijn maar toch. Lening II valt af.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:24 schreef KrekelJapie het volgende:
Het pand aan De Binderij 21 in Almere is volledig verhuurd aan vier ondernemers uit de dienstverlenende sector.
[..]
Vreemd inderdaad. Dit moet de locatie zijn. Lijkt industrieterrein: https://maps.app.goo.gl/L7AjjtiP3fpkZXtQ6
[..]
[..]
Even verderop bij nr 43. staan meerdere campers met schaars geklede dames op google maps. Weet niet wat voor buurt het is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pecunia non olet
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |