SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorg"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Het lukte die tafel niet eens om het kleinste deukje te slaan in Frans Timmermans, ik zou er niet al teveel van verwachten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 16:57 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Zou zo maar kunnen dat Derksen hem compleet gaat affakkelen. Het gaat immers om de ophef en de kijkcijfers.
Had Arjan Noorlander toch gelijk wellicht dat BBB het heel hard gaat spelen vlak voor de verkiezingenquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 16:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ministerraad uren vertraagd om beladen stikstofoverleg VVD en BBB
Dat wordt driedubbel demissionair.
Ik kijk dat nooit dus ik heb geen idee.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 17:01 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het lukte die tafel niet eens om het kleinste deukje te slaan in Frans Timmermans, ik zou er niet al teveel van verwachten.
Ik ook niet, maar ik las vernietigende recensies op het toonaangevende Mediacourant.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 17:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik kijk dat nooit dus ik heb geen idee.
Omdat Timmermans natuurlijk ook op veel punten wel gewoon een doordacht verhaal heeft. Daar hoef je het niet mee eens te zijn verder natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 17:01 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het lukte die tafel niet eens om het kleinste deukje te slaan in Frans Timmermans, ik zou er niet al teveel van verwachten.
Daar geloof ik niet zo in. Dit is een sfeertje wat voor Wilders aan zal voelen als een warm bad. Een beetje lollig doen, wat (foutieve) dingetjes roepen over migratie, waarover aan tafel ongetwijfeld instemmend gaat worden geknikt, wat vegen uit de pan geven jegens concullegae en/of het kabinet en weer terug richting Ypenburg.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 17:45 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Omdat Timmermans natuurlijk ook op veel punten wel gewoon een doordacht verhaal heeft. Daar hoef je het niet mee eens te zijn verder natuurlijk.
Wilders heeft echter gewoon geen heel goed verhaal dit keer. Hij heeft de kans gehad maar heeft hopeloos gefaald. Hij is handig in debatten en kan in de Tweede Kamer gewoon lekker inhakken op alles en iedereen maar ik denk dat inhakken op het VI-trio nog een best een riskant kan zijn gezien hun fans.
Schoof: ‘Kabinet wil in 2026 hogere stikstofgrens, mits juridisch haalbaar’quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 16:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ministerraad uren vertraagd om beladen stikstofoverleg VVD en BBB
Dat wordt driedubbel demissionair.
VVDquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 17:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Schoof: ‘Kabinet wil in 2026 hogere stikstofgrens, mits juridisch haalbaar’
Crisis afgewend
Bontenbalquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
VVD
Al is het waarschijnlijk juridisch niet haalbaar en hebben ze dat ingecalculeerd.
Duurde toch een jaar maar nu zijn ze erachter dat het toch wel handig is als Wiersma met plannen komt om stikstofuitstoot te gaan verminderen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 17:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Crisis afgewend
De aversie zit hem gewoon in een heel aantal bewust anti-christelijke opmerkingen (en anti-CU opmerkingen, die roestige auto vindt nog steeds niemand leuk) bij D66. Veel is van lang geleden: https://www.trouw.nl/nieu(...)-te-danken~bbcdcbe0/quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 15:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Leuk!
Redelijk wat VVD is wel opvallend. Tenzij ze paars-VVD zijn. En in die context van wél liberaal, maar geen D66 ook wel weer opvallend. Heeft het niet toevallig een beetje te maken ook met het gegeven dat Jetten in zekere mate wel wat uitgesproken homoseksueel is. Ik weet dat men er bij de CU dan bij mag, maar liberaal homo zijn.. misschien nét even wat té? Anders begrijp ik de aversie niet zo.
Maar dat doen deze plannen helemaal niet. Dit gaat over de rekenkundige grens.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:35 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Duurde toch een jaar maar nu zijn ze erachter dat het toch wel handig is als Wiersma met plannen komt om stikstofuitstoot te gaan verminderen.
Graag een groot applaus allen.
Waar staat dat D66 bovenstaande wil? Men wil vooral dat Transgenders niet als 2erangs burgers worden behandeld/quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 16:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als iedere man op een gegeven moment zomaar kan zeggen dat hij zich een vrouw voelt en zich als vrouw kan registreren en van vrouwenvoorzieningen gebruik mag maken, dan gaat dat dus beslist ten koste van vrouwenrechten. Dan kunnen mannen meedoen aan vrouwensport en medailles wegkapen die voor vrouwen bedoeld zijn. Dan kunnen mannelijke zedendelinquenten ineens beweren dat ze zich een vrouw voelen en zich als vrouw registreren zodat ze in een vrouwengevangenis worden opgesloten waar ze opnieuw vrouwen kunnen verkrachten. Dit zijn alleen maar een paar voorbeelden.
Maar wat verwacht je van een partij die zich inzet voor mensen die niet in groepen passen.quote:Zo erg is het ook weer niet.
Dat snap ik. Daar gaat ze nu mee aan de slag blijkbaar. Mocht even duren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar dat doen deze plannen helemaal niet. Dit gaat over de rekenkundige grens.
BBB Levert....... helemaal niks!quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 17:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Crisis afgewend
Die wil graag met dat zooitje samenwerken. Van de VVD valt dit natuurlijk te verwachten,dat is geen politieke partij, dat is een marketingmachine: alles voor het beeld. Bontenbal doet echter alsof het een serieuze partij is.quote:
Met de VVD ad verkeerde kant vd streep..quote:
Ah, duidelijk!quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die wil graag met dat zooitje samenwerken. Van de VVD valt dit natuurlijk te verwachten,dat is geen politieke partij, dat is een marketingmachine: alles voor het beeld. Bontenbal doet echter alsof het een serieuze partij is.
Transgenders worden ook niet als tweederangs burgers behandeld. Ze hebben precies dezelfde rechten als iedereen. Er is geen enkele wet die ze in hun rechten beperkt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:42 schreef Hexagon het volgende:
Waar staat dat D66 bovenstaande wil? Men wil vooral dat Transgenders niet als 2erangs burgers worden behandeld/
Een transgender vrouw = een vrouw, hoe moeilijk is het nu om dat simpele feit te accepteren?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Transgenders worden ook niet als tweederangs burgers behandeld. Ze hebben precies dezelfde rechten als iedereen. Er is geen enkele wet die ze in hun rechten beperkt.
Maar als het aan D66 en andere partijen ligt, dan worden vrouwen wel in hun rechten beperkt, want dan hebben ze geen recht meer op eigen voorzieningen. Die moeten ze dan delen met mannen die zich als vrouw identificeren. En dat staat misschien nergens zo, maar ik heb nog nooit een uitspraak gehoord van iemand van D66 dat vrouwen recht hebben op eigen voorzieningen. Ook bij de behandeling van de transgenderwet heeft niemand van D66 zich zodanig uitgesproken.
Een trans vrouw is net zozeer een vrouw als dat een walvis een vis is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:12 schreef Hanca het volgende:
Een transgender vrouw = een vrouw, hoe moeilijk is het nu om dat simpele feit te accepteren?
Enige waar onderscheid terecht is, is de sport.
Ik vind dat alle vrouwen van vrouwenvoorzieningen gebruik moeten kunnen maken, inderdaad.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Een trans vrouw is net zozeer een vrouw als dat een walvis een vis is.
Maar jij vindt dus dat mannen die zich als vrouw identificeren, van allerlei vrouwenvoorzieningen gebruik moeten kunnen maken?
Dus ook "vrouwen met een piemel" ?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:19 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dat alle vrouwen van vrouwenvoorzieningen gebruik moeten kunnen maken, inderdaad.
Ik begrijp hieruit dat het postoperatief geen probleem meer voor je is?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dus ook "vrouwen met een piemel" ?
Ik ben niet zo gefascineerd door geslachtsdelen als sommige andere mensen. Maar iedere vrouw, of ze nou zijn geboren als vrouw of niet inderdaad.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dus ook "vrouwen met een piemel" ?
Waar staat dat vrouwen dat niet meer zouden mogen hebben? Enkel moeten ze het delen met transgender vrouwen. Wat een ramp zeg.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Transgenders worden ook niet als tweederangs burgers behandeld. Ze hebben precies dezelfde rechten als iedereen. Er is geen enkele wet die ze in hun rechten beperkt.
Maar als het aan D66 en andere partijen ligt, dan worden vrouwen wel in hun rechten beperkt, want dan hebben ze geen recht meer op eigen voorzieningen. Die moeten ze dan delen met mannen die zich als vrouw identificeren. En dat staat misschien nergens zo, maar ik heb nog nooit een uitspraak gehoord van iemand van D66 dat vrouwen recht hebben op eigen voorzieningen. Ook bij de behandeling van de transgenderwet heeft niemand van D66 zich zodanig uitgesproken.
Sinds de transgenderwet van 2014 is geen enkele vorm van lichamelijke transitie meer noodzakelijk om je geslachtsregistratie te wijzigen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:25 schreef Hexagon het volgende:
Waar staat dat vrouwen dat niet meer zouden mogen hebben? Enkel moeten ze het delen met transgender vrouwen. Wat een ramp zeg.
Of het voor mij een probleem is, is niet zo relevant. Maar onder de transgenderwet van 1985, die tot 2014 gold, had eigenlijk niemand er problemen mee.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:24 schreef Cyan9 het volgende:
Ik begrijp hieruit dat het postoperatief geen probleem meer voor je is?
Heldere uitleg, dankquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 18:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
De aversie zit hem gewoon in een heel aantal bewust anti-christelijke opmerkingen (en anti-CU opmerkingen, die roestige auto vindt nog steeds niemand leuk) bij D66. Veel is van lang geleden: https://www.trouw.nl/nieu(...)-te-danken~bbcdcbe0/
En natuurlijk ook dat er jaren in het programma stond het bij CU eigenlijk heilige artikel 23 af te schaffen. Maar het zal ook gewoon toeval zijn, het was geen steekproef onder honderden CU leden.
Met Jetten of homofilie heeft het allemaal niets te maken.
Betekent voor mijn en een heleboel andere kinderen thuisonderwijs, lijkt me niet het beste voor Nederland.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:48 schreef Koffieplanter het volgende:
Artikel 23 GW afschaffen zou overigens een waanzinnig goed idee zijn, maar dat geheel terzijde.
Lesgeven vanuit de gedachte van een gedateerd sprookjesboek is dat mijns inziens nog minder.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Betekent voor mijn en een heleboel andere kinderen thuisonderwijs, lijkt me niet het beste voor Nederland.
Wat is er in jouw visie dan zo fout aan het openbaar onderwijs dat je je kinderen daar dan niet heen wil sturen? Er zijn in dit land zoveel mensen die een godsdienst aanhangen, hun kinderen daar ook in opvoeden, maar hun kinderen wel naar een openbare school sturen, bijvoorbeeld omdat er geen school van hun godsdienstige identiteit is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:02 schreef Hanca het volgende:
Betekent voor mijn en een heleboel andere kinderen thuisonderwijs, lijkt me niet het beste voor Nederland.
Waarom?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoeveel incidenten zijn er gebeurd met die volgens jou zo veel bestaande mannen die zich als vrouw voor doen om zich aan vrouwen te vergrijpen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Sinds de transgenderwet van 2014 is geen enkele vorm van lichamelijke transitie meer noodzakelijk om je geslachtsregistratie te wijzigen.
Transgender vrouwen zijn dus gewoon mannen.
Er is nu eenmaal behoefte bij veel vrouwen aan voorzieningen voor alleen vrouwen. Ketens van sportscholen hebben niet voor niets vestigingen die alleen voor vrouwen toegankelijk zijn. Sauna's hebben ook niet voor niets speciale tijden voor alleen vrouwen. Enzovoort.
Maar als het aan de transgenderlobby ligt, dan zal dat dus ophouden te bestaan.
Waarom vinden jullie het zo'n ramp als er voorzieningen zijn voor alleen vrouwen die ook als vrouw geboren zijn?
Christelijk onderwijs is wat anders dan een school met de Bijbel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:09 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Lesgeven vanuit de gedachte van een gedateerd sprookjesboek is dat mijns inziens nog minder.
Omdat mijn ervaringen met openbaar onderwijs, waar leraren christelijke leerlingen uitlachen, zo slecht zijn dat ik dat mijn kinderen nooit aan zal doen. En nee, dit was niet 1 docent en zelfs niet maar 1 school.quote:
Hoezo zou ik in mijn rechten beperkt worden als ik de voorzieningen voor vrouwen zou moeten delen met m->f transgenders?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:07 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Biologische mannen die zich vrouw voelen en deelnemen aan allerlei sportwedstrijden zoals boksen in de dames-league vind ik wel echt te ver gaan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoezo zou ik in mijn rechten beperkt worden als ik de voorzieningen voor vrouwen zou moeten delen met m->f transgenders?
Een heleboel vrouwen vinden dat absoluut niet prettig als ze hun voorzieningen met m>f transgenders (dus eigenlijk mannen) moeten delen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:24 schreef miss_sly het volgende:
Hoezo zou ik in mijn rechten beperkt worden als ik de voorzieningen voor vrouwen zou moeten delen met m->f transgenders?
Zoals @Hanca al opmerkte, is sport een complex verhaal. In bepaalde sporten kan het inderdaad oneerlijk zijn als iemand geboren is als man. Dus daar moeten we goede oplossingen voor zoeken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:28 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Biologische mannen die zich vrouw voelen en deelnemen aan allerlei sportwedstrijden zoals boksen in de dames-league vind ik wel echt te ver gaan.
En idem met jongens die zich om die reden perse willen omkleden in de kleedkamer van de meiden op school.
Onze dochters moeten zich kunnen omkleden zonder allerlei kerels.
Heel veel, want die zien ze online.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:34 schreef Citizen.Erased het volgende:
Hoeveel transgenders komen jullie tegen dat jullie er zoveel last van hebben?
Het gaat niet om 'tevreden'. Het gaat erom dat ze zich vrouw voelen, dat ook willen zijn en als vrouw willen leven. Dat moet toch ook niet zo moeilijk zijn?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Een heleboel vrouwen vinden dat absoluut niet prettig als ze hun voorzieningen met m>f transgenders (dus eigenlijk mannen) moeten delen.
Maar wat voor bezwaar is er eigenlijk tegen aparte voorzieningen voor transgenders? Waarom willen m>f transgenders per se gebruik maken van voorzieningen voor vrouwen en zijn ze niet tevreden als ze eigen voorzieningen krijgen?
Middelbare school hier in de buurt een voorval.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:34 schreef Citizen.Erased het volgende:
Hoeveel transgenders komen jullie tegen dat jullie er zoveel last van hebben?
De maatschappij is geven en nemen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:37 schreef miss_sly het volgende:
Het gaat niet om 'tevreden'. Het gaat erom dat ze zich vrouw voelen, dat ook willen zijn en als vrouw willen leven. Dat moet toch ook niet zo moeilijk zijn?
Vrouw voelen, is de basis voor jou?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat niet om 'tevreden'. Het gaat erom dat ze zich vrouw voelen, dat ook willen zijn en als vrouw willen leven. Dat moet toch ook niet zo moeilijk zijn?
Ik zie niet veel botsingsgevaar tussen Christelijke leerlingen met Openbaar onderwijs.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat mijn ervaringen met openbaar onderwijs, waar leraren christelijke leerlingen uitlachen, zo slecht zijn dat ik dat mijn kinderen nooit aan zal doen. En nee, dit was niet 1 docent en zelfs niet maar 1 school.
Maar goed, gelukkig wil geen enkele partij artikel 23 meer afschaffen, het is gelukkig een non-issue geworden (al blijft aanpassen gevaarlijk).
Op een beetje middelbare school gaat dat in goed overleg met ouders en zijn er dan vaak ook opties waarbij ze niet tussen het andere geslacht terechtkomen hoor.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:41 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Middelbare school hier in de buurt een voorval.
Jongeman vond het wel een leuk geintje (of misschien was ie wel serieus, who knows) om te zeggen dat ie zich al een tijdje vrouw voelde (lekker makkelijk ook voor de coupertest en zulks) zodat ze hem niet zouden mogen weigeren in de meidenkleedkamer, en dan zeuren waarom er niet gedouched werd.
Flikker op zeg. Waarom moeten de ruimtes voor vrouwen eraan gaan?
Eis maar een transgender ruimte ofzo. Maar blijf gewoon weg van ruimtes voor onze vrouwen en meiden.
Ik begrijp dus absoluut niet wat "vrouw voelen" en "als vrouw leven" zou moeten betekenen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:37 schreef miss_sly het volgende:
Die transgenders eisen zelf maar een kleedkamer of een eigen afdeling bij sport.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zoals @:Hanca al opmerkte, is sport een complex verhaal. In bepaalde sporten kan het inderdaad oneerlijk zijn als iemand geboren is als man. Dus daar moeten we goede oplossingen voor zoeken.
Jongens die werkelijk transgender zijn, horen niet in een jongenskleedkamer. Als de meisjes (en niet de ouders) er een probeem mee hebben dat zo'n meisje dan in de meisjeskleedkamere is, moet men maar een eigen kleedkamer regelen.
Zie jij m>f transgenders standaard als mannen met slechte bedoelingen? Want zo komt het wel over in je posts.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:47 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Die transgenders eisen zelf maar een kleedkamer of een eigen afdeling bij sport.
Het is absurd dat de voorzieningen voor onze dochters dan maar beschikbaar moeten worden gesteld.
Kom een beetje op voor vrouwenrechten, aub zeg.
Het lijkt wel het eerste wat automatisch weggegeven wordt.
'want hij voelt zich vrouw'
Je hebt gewoon geen idee waar je over praat als je er zo lichtzinnig over doet. Zo licht doet de huidige wet er niet over.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:47 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Die transgenders eisen zelf maar een kleedkamer of een eigen afdeling bij sport.
Het is absurd dat de voorzieningen voor onze dochters dan maar beschikbaar moeten worden gesteld.
Kom een beetje op voor vrouwenrechten, aub zeg.
Het lijkt wel het eerste wat automatisch weggegeven wordt.
'want hij voelt zich vrouw'
De meeste mannen hebben geen slechte bedoelingen. En toch zijn er vrouwen kleedkamers. Dat heeft een reden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:00 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Zie jij m>f transgenders standaard als mannen met slechte bedoelingen? Want zo komt het wel over in je posts.
De (top)sport is daarin toch zelfregulerend inmiddels.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De meeste mannen hebben geen slechte bedoelingen. En toch zijn er vrouwen kleedkamers. Dat heeft een reden.
Bij sport gaat het niet eens om goede of slechte bedoelingen. Een geboren man heeft nu eenmaal een andere fysieke kracht.
'ik voel me vandaag/deze maand vrouw' lijkt me gewoon geen argument. Als je een piemel hebt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt gewoon geen idee waar je over praat als je er zo lichtzinnig over doet. Zo licht doet de huidige wet er niet over.
Je loopt ook echt minstens 35 jaar achter... zelfs mijn kerk erkende in 1989 al het transgenderschap.
En ik vraag me ook steeds af: wat met homo mannen en lesbi vrouwen, zijn die ook 'gevaarlijk voor de rest van de kleedkamer'?
En ik heb nog steeds geen enkel incident langs zien komen, jullie jagen dus op iets wat niet bestaat.
Komop. Zo makkelijk gaat dat niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
'ik voel me vandaag/deze maand vrouw' lijkt me gewoon geen argument. Als je een piemel hebt.
En dat deden pubers wel, om in de meidenkleedkamer te komen.
De coupertest voor een cijfer op school geeft toch echt andere tabellen voor mannen dan voor vrouwen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:07 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
De (top)sport is daarin toch zelfregulerend inmiddels.
De huidige wet doet er dus wel degelijk lichtzinnig over. Sinds de transgenderwet 2014 is voor verandering van geslachtsregistratie geen lichamelijke transitie meer nodig, maar alleen een verklaring van een deskundige (bijvoorbeeld een psycholoog) dat je een langdurige blijvende wens hebt om tot het andere geslacht te behoren. In de praktijk wordt die verklaring slechts zeer zelden geweigerd en dus gewoon op basis van "u vraagt wij draaien" afgegeven.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:01 schreef Hanca het volgende:
Je hebt gewoon geen idee waar je over praat als je er zo lichtzinnig over doet. Zo licht doet de huidige wet er niet over.
Dat is hier wel gebeurd.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:08 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Komop. Zo makkelijk gaat dat niet.
Dan krijg je een 8 in plaats van een 6. Lekker belangrijk op de middelbare school.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:08 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De coupertest voor een cijfer op school geeft toch echt andere tabellen voor mannen dan voor vrouwen.
Dan moet je naar de schoolleiding gaan kijken. Zoals ik al stelde, een beetje school gaat in overleg met de ouders van het kind en komt dan met een oplossing die werkt voor het kind en de omgeving.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat is hier wel gebeurd.
Zijn pubers hè.
Dat is mijn vraag niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
De meeste mannen hebben geen slechte bedoelingen. En toch zijn er vrouwen kleedkamers. Dat heeft een reden.
Bij sport gaat het niet eens om goede of slechte bedoelingen. Een geboren man heeft nu eenmaal een andere fysieke kracht.
Onterecht dus. Een 6 ipv een 4.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:10 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dan krijg je een 8 in plaats van een 6. Lekker belangrijk op de middelbare school.
En dat zegt ook niemand. Het gaat om transgenders. Je weet blijkbaar niet eens wat een transgender is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
'ik voel me vandaag/deze maand vrouw' lijkt me gewoon geen argument. Als je een piemel hebt.
En dat deden pubers wel, om in de meidenkleedkamer te komen.
Ik zou zeggen, kijk eens op de website van Stichting Voorzij. Daar staan hele lijsten met incidenten. Dat gaat dan merendeels om incidenten in andere landen waar de wetgeving al eerder richting zelfidentificatie is veranderd, maar je kunt erop rekenen dat we dezelfde incidenten ook in Nederland krijgen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:01 schreef Hanca het volgende:
En ik heb nog steeds geen enkel incident langs zien komen, jullie jagen dus op iets wat niet bestaat.
De cijfers voor gym zijn niet zo heel belangrijk anders. Maar voor jou blijkbaar wel om de een of andere reden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Onterecht dus. Een 6 ipv een 4.
Een hoger cijfer krijgen omdat je biologisch een vent bent.
Stop er dan maar helemaal mee. Met die cijfers.
Hij is toch ergens bang voor.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat zegt ook niemand. Het gaat om transgenders. Je weet blijkbaar niet eens wat een transgender is.
Dit is bijzonder denigrerend over het transitieproces en de deskundigheid van psychologen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De huidige wet doet er dus wel degelijk lichtzinnig over. Sinds de transgenderwet 2014 is voor verandering van geslachtsregistratie geen lichamelijke transitie meer nodig, maar alleen een verklaring van een deskundige (bijvoorbeeld een psycholoog) dat je een langdurige blijvende wens hebt om tot het andere geslacht te behoren. In de praktijk wordt die verklaring slechts zeer zelden geweigerd en dus gewoon op basis van "u vraagt wij draaien" afgegeven.
En als je dan een deskundige treft die de verklaring dan toch weigert, dan ga je gewoon naar de volgende.
Op de meeste scholen zijn ze al lang gestopt met cijfers bij sport en krijg je alleen onvoldoende/voldoende/goed voor je inzet. Tenminste: dat is bij de schoken waar mijn dochter, haar atletiekgenootjes en waar mijn neven en nichten heen gaan allemaal zo. Een cijfer voor sport laten afhangen van de prestatie is volgens mij nooit gebruikelijk geweest, ik kreeg bij hoogspringen geen hoger cijfer omdat ik hoger sprong dan de rest.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Een hoger cijfer krijgen omdat je biologisch een vent bent. En je toch als vrouw laat normeren.
Dat gaat niet zo van even een kantoor inlopen: "Hallo meneer, ik voel me eigenlijk een vrouw. Lalala, betere cijfers graag."quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:12 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Een hoger cijfer krijgen omdat je biologisch een vent bent. En je toch als vrouw laat normeren.
Ik lees hierboven dat het gaat over of je je vrouw voelt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat zegt ook niemand. Het gaat om transgenders. Je weet blijkbaar niet eens wat een transgender is.
Je hebt werkelijk geen idee, dus. Wel eens met een transgender over de transitie gepraat?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De huidige wet doet er dus wel degelijk lichtzinnig over. Sinds de transgenderwet 2014 is voor verandering van geslachtsregistratie geen lichamelijke transitie meer nodig, maar alleen een verklaring van een deskundige (bijvoorbeeld een psycholoog) dat je een langdurige blijvende wens hebt om tot het andere geslacht te behoren. In de praktijk wordt die verklaring slechts zeer zelden geweigerd en dus gewoon op basis van "u vraagt wij draaien" afgegeven.
En als je dan een deskundige treft die de verklaring dan toch weigert, dan ga je gewoon naar de volgende.
Misschien is het sws beter om biologische mannen als mannen te waarderen in sport.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:16 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dat gaat niet zo van even een kantoor inlopen: "Hallo meneer, ik voel me eigenlijk een vrouw. Lalala, betere cijfers graag."
Dat was toen ik op de middelbare school zat ook al het geval: wel een cijfer, maar vooral gebaseerd op inzet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op de meeste scholen zijn ze al lang gestopt met cijfers bij sport en krijg je alleen onvoldoende/voldoende/goed voor je inzet. Tenminste: dat is bij de schoken waar mijn dochter, haar atletiekgenootjes en waar mijn neven en nichten heen gaan allemaal zo. Een cijfer voor sport laten afhangen van de prestatie is volgens mij nooit gebruikelijk geweest, ik kreeg bij hoogspringen geen hoger cijfer omdat ik hoger sprong dan de rest.
Psychologen hebben zelf toegegeven dat het onmogelijk is om in een consult van een half uur vast te stellen of iemand een langdurige blijvende wens heeft om tot het andere geslacht te behoren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:14 schreef Cyan9 het volgende:
Dit is bijzonder denigrerend over het transitieproces en de deskundigheid van psychologen.
Lees je eens even in. Het gaat niet om een korte, tijdelijke wens, maar om een langdurige diepe wens, veelvuldig besproken met psychologen die er voor zijn opgeleid.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:17 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik lees hierboven dat het gaat over of je je vrouw voelt.
Dat zou de maatstaf zijn.
Nogmaals. In de sport die er toe doet is dat toch het geval? Je zoekt een probleem dat er niet is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Misschien is het sws beter om biologische mannen als mannen te waarderen in sport.
Het blijft dan ook nooit bij één consult.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Psychologen hebben zelf toegegeven dat het onmogelijk is om in een consult van een half uur vast te stellen of iemand een langdurige blijvende wens heeft om tot het andere geslacht te behoren.
1500 meter hardlopen vandaag. Krijg je een cijfer voor. Normering is anders voor jongens dan voor meiden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op de meeste scholen zijn ze al lang gestopt met cijfers bij sport en krijg je alleen onvoldoende/voldoende/goed voor je inzet. Tenminste: dat is bij de schoken waar mijn dochter, haar atletiekgenootjes en waar mijn neven en nichten heen gaan allemaal zo. Een cijfer voor sport laten afhangen van de prestatie is volgens mij nooit gebruikelijk geweest, ik kreeg bij hoogspringen geen hoger cijfer omdat ik hoger sprong dan de rest.
Beetje Gaye (Marvin) dit. Wel een doordenkertje.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 17:01 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Lekker belangrijk een cijfer voor gym op de middelbare school.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:19 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
1500 meter hardlopen vandaag. Krijg je een cijfer voor. Normering is anders voor jongens dan voor meiden.
Sinds de transgenderwet 2014 hoef je dus niet meer in transitie voor wijziging van je geslachtsregistratie. En de meeste transgenders van tegenwoordig doen dat ook niet meer.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:17 schreef Hanca het volgende:
Je hebt werkelijk geen idee, dus. Wel eens met een transgender over de transitie gepraat?
Bij topsport gebeurt dat al. Daar mogen transgender vrouwen (terecht) niet mee doen bij de vrouwen. Maar dat is echt een totaal ander verhaal dan dat zogenaamde totaal verzonnen verhaal over het gevaar in de kleedkamer.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Misschien is het sws beter om biologische mannen als mannen te waarderen in sport.
Ze zijn helemaal niet perse in transitie hoor.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt werkelijk geen idee, dus. Wel eens met een transgender over de transitie gepraat?
Maar een aantal politieke partijen willen dus ook de verplichte deskundigenverklaring afschaffen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:19 schreef Hanca het volgende:
Het blijft dan ook nooit bij één consult.
De meeste transgenders gaan niet in transitie? Ik weet niet wat voor bronnen jij hebt, maar ik zou heel snel wegzwemmen uit die fuik. Daarom die enorme wachtlijsten, zeker...quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:20 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Sinds de transgenderwet 2014 hoef je dus niet meer in transitie voor wijziging van je geslachtsregistratie. En de meeste transgenders van tegenwoordig doen dat ook niet meer.
Er hoeft niet per se geen sprake te zijn van gevaar. Een heleboel meisjes en vrouwen willen gewoon geen piemel in de kleedkamer. En ik vind dat we dat moeten respecteren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:21 schreef Hanca het volgende:
Maar dat is echt een totaal ander verhaal dan dat zogenaamde totaal verzonnen verhaal over het gevaar in de kleedkamer.
Daar ben ik niet direct voor omdat het een niet bestaand probleem op lost (de huidige wet voldoet), maar het geeft nog steeds geen enkele aanleiding om te denken dat mannen zich als vrouw aan gaan geven om een vrouwenkleedkamer in te kunnen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Maar een aantal politieke partijen willen dus ook de verplichte deskundigenverklaring afschaffen.
Ee zijn genoeg mensen die zich transgender noemen en die helemaal niet of nog niet in transitie zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meeste transgenders gaan niet in transitie? Ik weet niet wat voor bronnen jij hebt, maar ik zou heel snel wegzwemmen uit die fuik. Daarom die enorme wachtlijsten, zeker...
Je hebt vast een bron voor die bewering.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ee zijn genoeg mensen die zich transgender noemen en die helemaal niet of nog niet in transitie zijn.
Dat is geen voorwaarde.
Wat is er zo erg aan een piemel? Dat is in principe een vrij gewoon lichaamsdeel, zo lang je hem niet voor gekke dingen gebruikt. Echt, stop eens met die enorme obsessie voor die geslachtsdelen. Weet je wel hoe kinderachtig je over komt?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er hoeft niet per se geen sprake te zijn van gevaar. Een heleboel meisjes en vrouwen willen gewoon geen piemel in de kleedkamer. En ik vind dat we dat moeten respecteren.
En ik vind het verbijsterend dat jij met je godsdienstige achtergrond er zo lichtzinnig over denkt, want je weet drommels goed dat een heleboel gereformeerde vrouwen daar ook bezwaar tegen hebben.
Schaf dan de gescheiden kleedkamersnmaar af.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat is er zo erg aan een piemel? Dat is in principe een vrij gewoon lichaamsdeel, zo lang je hem niet voor gekke dingen gebruikt. Echt, stop eens met die enorme obsessie voor die geslachtsdelen. Weet je wel hoe kinderachtig je over komt?
En nogmaals: dan is een homo in een mannenkleedkamed minstens net zo 'gevaarlijk'.
En ik weet dat mijn kerk al 36 jaar transgenders erkent en ik heb in mijn gemeentes nu 2 geslachtsveranderingen meegemaakt en ik ken helemaal niemand die daar bezwaar tegen heeft gehad. En bij de ene zat ik in het bestuur, ik had dat dus zeker gehoord als dat bezwaar er wel was geweest. Gewoon 0 bezwaren.
Voor die 1% transgender in Nederland? Lijkt me een zwaar overdreven reactie.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:32 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Schaf dan de gescheiden kleedkamersnmaar af.
Voor je het weet verplicht de overheid een genderneutraal toilet in iedere woning.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:32 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Gelijk weer in het extreme trekkenquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:32 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
of in vliegtuigenquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Voor je het weet verplicht de overheid een genderneutraal toilet in iedere woning.
En als die zich daar nou zich niet prettig voelt? Als die bijvoorbeeld al wel borstvorming heeft door medicatie? En wat met de mensen die kenmerken van beide geslachten hebben?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:35 schreef Black_Baron het volgende:
Lijkt me ook geen enkel probleem dat iemand met een mannelijk geslachtsdeel gewoon bij de mannen omkleedt.
Kan prima bij de heren dus. Zolang dat stuk vel er nog is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
En als die zich daar nou zich niet prettig voelt? Als die bijvoorbeeld al wel borstvorming heeft door medicatie? En wat met de mensen die kenmerken van beide geslachten hebben?
Het lijkt me geen enkel probleem om die zeer enkele transgender die niet volledig in transitie gaat of nog in transitie is gewoon de kleedkamer te laten gebruiken waar hij of zij zich prettig voelt. Wat een bekrompen jaren 60 gedrag om mensen in te delen op basis van een stukje vel tussen de benen.
Logisch denken.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:29 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Je hebt vast een bron voor die bewering.
Snapt iemand het nogquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jongens die werkelijk transgender zijn, horen niet in een jongenskleedkamer. Als de meisjes (en niet de ouders) er een probeem mee hebben dat zo'n meisje dan in de meisjeskleedkamere is, moet men maar een eigen kleedkamer regelen.
Vrouwen worden tegenwoordig door heel wat geuren en kleuren lastig gevallen maar transgenders zijn daar in de norm geen van. Ik zeg er even in de norm bij voordat je de bekende uitzonderingen als voorbeeld gaat gebruikenquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:40 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Kan prima bij de heren dus. Zolang dat stuk vel er nog is.
Hoef je vrouwen niet mee lastig te vallen.
100 procent ja.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:43 schreef Cyan9 het volgende:
Ik heb sterk het vermoeden dat de mensen die er zo'n ophef over maken sowieso moeite hebben met het bestaan van transgenders.
Dat is geen bron.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:41 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Logisch denken.
De transitie is namelijk pas later dan de zogenaamde identificatie.
Kan prima bij de vrouwen. Zal de andere vrouwen echt niet lastig vallen. Is namelijk nog steeds geen bewijs (een echte bron, nieuwsartikel oid) geleverd dat dat gebeurtquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:40 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Kan prima bij de heren dus. Zolang dat stuk vel er nog is.
Hoef je vrouwen niet mee lastig te vallen.
Zoiets. Of ze zijn zelf al wanhopig om eens in de buurt van een vrouw te komen en bang dat anderen nog wanhopiger zijn? Want alleen al dat je kunt verzinnen dat een man om die reden zich als transgender voor gaat doen vind ik al een zeer bijzondere gedachtekronkel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:43 schreef Cyan9 het volgende:
Ik heb sterk het vermoeden dat de mensen die er zo'n ophef over maken sowieso moeite hebben met het bestaan van transgenders.
Er zijn vast mannen die het geprobeerd hebben, dat heeft echter niks te maken met transgenders.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoiets. Of ze zijn zelf al wanhopig om eens in de buurt van een vrouw te komen en bang dat anderen nog wanhopiger zijn? Want alleen al dat je kunt verzinnen dat een man om die reden zich als transgender voor gaat doen vind ik al een zeer bijzondere gedachtekronkel.
Sinds bijvoorbeeld een leraar niet zomaar een kleedkamer binnen mag lopen. Of een random man.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:39 schreef Tijn het volgende:
Sinds wanneer gaat de landelijke politiek in Den Haag over wie in welke kleedkamer of toilet of waar dan ook mag komen?
Competities? Voor 1% van de bevolking?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maak gewoon aparte transgendercompetities en je bent overal van af.
Ik heb het over sport, niet kleedkamers.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Competities? Voor 1% van de bevolking?
En sowieso, waar gaat het over competities? Wedstrijdsport is echt niet de enige plek met kleedkamers.
Tja, bij de topsport is het lastig, ik zou daar pleiten voor een 'open' categorie en een categorie alleen voor geboren vrouwen die nog steeds vrouw zijn. Bij alles daaronder: dat lijken me individuele afwegingen waar de sportbonden en verenigingen prima zelf kunnen beslissen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het over sport, niet kleedkamers.
Ja...quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, bij de topsport is het lastig, ik zou daar pleiten voor een 'open' categorie en een categorie alleen voor geboren vrouwen die nog steeds vrouw zijn. Bij alles daaronder: dat lijken me individuele afwegingen waar de sportbonden en verenigingen prima zelf kunnen beslissen.
Bij topsport idd zeker. Die bokster die alles won op K.O. omdat ze gevaarlijk hard kon slaan is ook een voorbeeld. Als je ooit man bent geweest heb je gewoon een te groot voordeel in de topsport. En ik kan me voorstellen dat je het ook in sommige amateursporten niet toe staat (ook bij amateurboksen lijkt een vrouw met de kracht van een man me gevaarlijk). Maar nogmaals: dat is dus wel echt de uitzondering.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja...
Lia Thomas neem ik dus volstrekt niet serieus. Als man nog niet in de top 100 terechtkomen en als vrouw, hoppa, de meest succesvolle 'zwemster' ooit.
Kan me de frustratie bij vrouwelijke zwemsters wel voorstellen.
Gaat de landelijke politiek daarover, ja? Lijkt me toch niet iets dat je in het wetboek van strafrecht moet vastleggen, dit soort geneuzel. Laat het gewoon aan de mensen die de school, de vereniging, het kantoor, het restaurant, etc. runnen. En dat gaat ook prima, want er is eigenlijk helemaal niks aan de hand.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Sinds bijvoorbeeld een leraar niet zomaar een kleedkamer binnen mag lopen. Of een random man.
Volgens mij zwom ze wel iets harder dan slechts top 100 bij de mannen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja...
Lia Thomas neem ik dus volstrekt niet serieus. Als man nog niet in de top 100 terechtkomen en als vrouw, hoppa, de meest succesvolle 'zwemster' ooit.
Kan me de frustratie bij vrouwelijke zwemsters wel voorstellen.
Vooralsnog is het nou niet bepaald een warm bad voor Geertquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 17:50 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Daar geloof ik niet zo in. Dit is een sfeertje wat voor Wilders aan zal voelen als een warm bad. Een beetje lollig doen, wat (foutieve) dingetjes roepen over migratie, waarover aan tafel ongetwijfeld instemmend gaat worden geknikt, wat vegen uit de pan geven jegens concullegae en/of het kabinet en weer terug richting Ypenburg.
Natuurlijk een heel andere insteek dan Timmermans, die man is een kans voor open doel. Het gaat namelijk nooit over zijn boodschap en te allen tijde over zijn persoon. En zelfs dat lukte ze dus niet.
Je hebt ook een vierogenprincipe bij kinderdagverblijven, lijkt me niet dat je dat aan het bedrijf zelf over kan laten om in te vullen. Idem voor een voetbalvereniging die op vrijwilligers draait.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Gaat de landelijke politiek daarover, ja? Lijkt me toch niet iets dat je in het wetboek van strafrecht moet vastleggen, dit soort geneuzel. Laat het gewoon aan de mensen die de school, de vereniging, het kantoor, het restaurant, etc. runnen. En dat gaat ook prima, want er is eigenlijk helemaal niks aan de hand.
Erg mooi. Die dacht vanavond even zijn overwinning te beslechten natuurlijkquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:05 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Vooralsnog is het nou niet bepaald een warm bad voor Geert
Ik zou zelf zeggen dat het onmenselijk is om die personen geen behandeling te geven. Welke is dan weer de vraag.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:43 schreef Cyan9 het volgende:
Waarom zou je dit niet door de mensen zelf kunnen laten invullen. Beetje raar standpunt van jou als liberaalquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Je hebt ook een vierogenprincipe bij kinderdagverblijven, lijkt me niet dat je dat aan het bedrijf zelf over kan laten om in te vullen. Idem voor een voetbalvereniging die op vrijwilligers draait.
https://www.rijksoverheid(...)deropvang-verbeterenquote:Vierogenprincipe
Kinderdagverblijven moeten bij de dagopvang werken volgens het vierogenprincipe. Dat betekent dat er altijd 1 volwassene moet kunnen meekijken of meeluisteren met een pedagogisch medewerker. De precieze invulling van deze eis kan op ieder kinderdagverblijf anders zijn. Ondernemers in de kinderopvang moeten de oudercommissie kinderopvangorganisatie hierover informeren en om advies vragen.
Inderdaad, leve de Westerse cultuur.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:52 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Erg leuk om weer te lezen dat het de transgenders en asielzoekers (of eigenlijk iedereen van kleur) zijn die het grote gevaar vormen voor onze kinderen en vrouwen. En uiteraard zijn onze superieure, traditionele waarden die ervoor zorgen dat elk vrouw en kind hier veilig rond kan lopen.
We vergeten voor het gemak maar even dat we gewoon met 20.000 man naar Thailand of de Filipijnen vliegen om daar gezellig met de kinderen te spelen.
https://nos.nl/artikel/25(...)sbruik-in-buitenland
En dan vergeten we natuurlijk de overige sekstoeristen die massaal naar Bangkok en Manila vliegen om zich daar te misdragen. Zestien of achtien jaar, wat maakt het uit? Wat zijn we blij dat Land of the free in de Koude Oorlog de lokale bevolking heeft omgeschoold voor het 'red light district' voor onze pleziertjes. Binnenkort kunnen we ons waarschijnlijk verheugen op een leuk tripje naar Gaza of Caracas met dank aan Trump. De behoeften in het leger van ons gidsland zijn namelijk groter dan ooit:
https://www.hln.be/buiten(...)aans-leger~a0be3ee6/
Ik zal mij maar bij voorbaat verontschuldigen voor deze oikofobische uitspraken. Leve de Westerse cultuur!
Dan moet je het hele land af als je op laag niveau wil sporten. Ik zie niet echt in waarom dat nodig zou zijn. Het hele punt met breedtesport is dat je toch gewoon mee kan doen op je eigen niveau? Het wordt denk ik pas een issue als je richting de top van de vrouwensport komt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maak gewoon aparte transgendercompetities en je bent overal van af.
Toevallig ging het vandaag op het werk met twee vrouwelijke collega's/asielzoekers erover en die vonden dat er bij de meeste asielzoekers (ook) in de bovenkamer het niet helemaal lekker zit (vanwege de situatie waar ze vandaan komen).quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:52 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Erg leuk om weer te lezen dat het de transgenders en asielzoekers (of eigenlijk iedereen van kleur) zijn die het grote gevaar vormen voor onze kinderen en vrouwen. En uiteraard zijn onze superieure, traditionele waarden die ervoor zorgen dat elk vrouw en kind hier veilig rond kan lopen.
De invulling is wat anders dan het concept zelf natuurlijk. Eigen verantwoordelijkheid en vrijheid wordt natuurlijk wel begrensd als de wederpartij niet volwassen is. Voor transgenders lijkt me wetgeving dan ook niet per se noodzakelijk, in die zin dat je het verenigingen ook vrij moet laten om dat niet te doen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom zou je dit niet door de mensen zelf kunnen laten invullen. Beetje raar standpunt van jou als liberaal
Ook de invulling van het vierogenprincipe op kinderdagverblijven staat niet nader omschreven in de wet trouwens. En terecht, want eigen verantwoordelijkheid is ook wat waard, niet waar?
[..]
https://www.rijksoverheid(...)deropvang-verbeteren
Met andere woorden, het is geen enkel probleem om in een kleedkamer met een piemel geconfronteerd te worden. Fijn dat je toegeeft dat het geen enkel probleem is voor m>f transgenders om zich in de mannenkleedkamer om te kleden, tussen de piemels.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:30 schreef Hanca het volgende:
Wat is er zo erg aan een piemel? Dat is in principe een vrij gewoon lichaamsdeel, zo lang je hem niet voor gekke dingen gebruikt.
Die behoefte is er wellicht bij transgenders.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:35 schreef Hanca het volgende:
Er is ook gewoon behoefte aan gescheiden kleedkamers, waar alle vrouwen (allemaal, dus ook degenen die als man geboren zijn) en alle mannen (ook hier allemaal, dus ook als je als vrouw geboren bent) gescheiden zijn. Ik heb nergens gelezen dat die behoefte er niet meer is.
In de praktijk kleden ze zich dan even in een andere kleedkamer om.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Die behoefte is er wellicht bij transgenders.
En zo is er behoefte bij vrouwen die als vrouw geboren zijn behoefte aan gescheiden kleedkamers voor alleen vrouwen die als vrouw geboren zijn. En ook bij mannen die als man geboren zijn is er behoefte aan kleedkamers voor alleen mannen die als man geboren zijn.
Ja, dat dusquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor transgenders lijkt me wetgeving dan ook niet per se noodzakelijk, in die zin dat je het verenigingen ook vrij moet laten om dat niet te doen.
Heb je daar enig bewijs voor dat een mannenkleedkamer voor m>f transgenders onveilig is?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 21:44 schreef Hanca het volgende:
Sowieso is de operatie om het geslachtsdeel te veranderen meestal de allerlaatste stap. Zo'n vrouw is dan al 10 jaar vrouw en ziet er dan ook verder 100% uit als een vrouw, waarom zou die in de voor haar onveilige omgeving van een mannenkleedkamer moeten?
Een al in transitie gegane vrouw, die alleen die laatste operatie nog niet heeft ondergaan? Die voelt zich niet veiliger in een mannenkleedkamer dan elke andere vrouw.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Heb je daar enig bewijs voor dat een mannenkleedkamer voor m>f transgenders onveilig is?
Oh?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een al in transitie gegane vrouw, die alleen die laatste operatie nog niet heeft ondergaan? Die voelt zich niet veiliger in een mannenkleedkamer dan elke andere vrouw.
Een vrouw hoort gewoon niet in een mannenkleedkamer. En een transgender vrouw is een vrouw, geen man. Simpel.
Grappig hoe dat altijd 1 kant op werktquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een al in transitie gegane vrouw, die alleen die laatste operatie nog niet heeft ondergaan? Die voelt zich niet veiliger in een mannenkleedkamer dan elke andere vrouw.
Een vrouw hoort gewoon niet in een mannenkleedkamer. En een transgender vrouw is een vrouw, geen man. Simpel.
De vraag is niet of ze zich in de mannenkleedkamer onveilig voelt, maar of de mannenkleedkamer ook daadwerkelijk onveilig is. Ik zou zeggen, kom maar op met de incidentenlijsten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:31 schreef Hanca het volgende:
Een zogenaamde trans vrouw is geen vrouw maar een man, ook na tig operaties.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:31 schreef Hanca het volgende:
Nee, hoor. Een man hoort ook niet in een vrouwenkleedkamer, ook niet als ze ooit man is geweest. Zo consequent ben ik echt wel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:37 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Grappig hoe dat altijd 1 kant op werkt
Ga alsjeblieft terug naar de jaren 50/60 met je opvattingen over transgenders. Hier kwets je wellicht enorm kwetsbare mensen met zulke uitspraken (ik hoop dat er geen transgenders of ouders van transgenderkinderen mee lezen).quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De vraag is niet of ze zich in de mannenkleedkamer onveilig voelt, maar of de mannenkleedkamer ook daadwerkelijk onveilig is. Ik zou zeggen, kom maar op met de incidentenlijsten.
[..]
Een zogenaamde trans vrouw is geen vrouw maar een man, ook na tig operaties.
Als je een kater aan zijn geslachtsdelen opereert, wordt het ook geen poes. Dan noemen we het een jeweetwel-kater. Een man die zich aan zijn geslachtsdelen laat opereren wordt daarmee dus ook geen vrouw. Dan noem ik zo iemand een jeweetwel-man.
Ik heb je nog nooit een dergelijke opmerking zien maken als iemand te keer gaat tegen moslims of tegen Palestijnen en bijvoorbeeld alle Palestijnen terroristen noemt. Ben je toch racistischer dan ik dacht.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:39 schreef Hanca het volgende:
Ga alsjeblieft terug naar de jaren 50/60 met je opvattingen over transgenders. Hier kwets je wellicht enorm kwetsbare mensen met zulke uitspraken (ik hoop dat er geen transgenders of ouders van transgenderkinderen mee lezen).
Dat is een beetje de maatschappij tegenwoordig.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ga alsjeblieft terug naar de jaren 50/60 met je opvattingen over transgenders. Hier kwets je wellicht enorm kwetsbare mensen met zulke uitspraken (ik hoop dat er geen transgenders of ouders van transgenderkinderen mee lezen).
Absoluut wel, dan heb je gewoon niet alles van mij gelezen. Of bijna niks, waarschijnlijk. Ik kom altijd op voor moslims die vrijwel allemaal vreedzaam zijn en heb in het Israël conflict vanaf dag 1 benoemt dat aan beide zijden daders en slachtoffers zijn, dat aan beide zijden zelfs de slachtoffers en mensen die helemaal geen oorlog willen ver in de meerderheid zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb je nog nooit een dergelijke opmerking zien maken als iemand te keer gaat tegen moslims of tegen Palestijnen en bijvoorbeeld alle Palestijnen terroristen noemt. Ben je toch racistischer dan ik dacht.
Dat dit de laatste 10 jaar zo relevant is geworden zegt natuurlijk ook wel wat over het Westen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 22:54 schreef mcmlxiv het volgende:
Zijn er dan werkelijk geen echte problemen meer?
Hm jaquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ze zullen het nooit toegeven, maar je kunt erop rekenen dat zeker 90% van de heteromannen die in discussies over dit onderwerp roepen dat "trans vrouwen" ook vrouwen zijn, er ook liever voor bedankt om met zo'n "trans vrouw" te daten en sex te hebben.
Wat een kulargumentquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Vanuit een bepaalde optiek kan ik me ook verschrikkelijk ergeren aan de hypocrisie van de aanhangers van de genderideologie.
Ze zullen het nooit toegeven, maar je kunt erop rekenen dat zeker 90% van de heteromannen die in discussies over dit onderwerp roepen dat "trans vrouwen" ook vrouwen zijn, er ook liever voor bedankt om met zo'n "trans vrouw" te daten en sex te hebben.
Misschien moet je dan toch je verdrongen verlangens minder ruimte geven in je surfgedrag?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het irritante aan die transgenders is dat ze het idee willen opdringen dat een m>f transgender een vrouw is. En zo word ik op dating sites dus wel eens benaderd door zo'n transgeval. Daar ben ik niet van gediend. Ik zoek een echte vrouw. Ik kan zo'n m>f transgender dus absoluut niet in alle aspecten als een vrouw zien, zelfs niet na tientallen operaties. Ik zou het daar dus ook nooit mee willen doen. Dan doe ik het liever met een rubber opblaasbare sexpop.
Maar als dat zo is dan is de term AMAB toch gewoon overbodig? Als je immers het biologisch geslacht van de geboorte altijd blijft houden dan ben je ongeacht operaties altijd dat geslacht en blijf je dus sowieso een man.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:13 schreef Fok-it het volgende:
Hoe moeilijk is het nou eigenlijk om te snappen dat transgenders zelf ook wel snappen dat ze biologisch altijd het geslacht van geboorte blijven houden. Dat is het punt niet, nooit geweest ook.
En inderdaad mannen kunnen niet zwanger worden. Daarmee wordt niet bedoeld dat AMAB's (wel mooi hoe ze dat in het Engels hebben vertaald) zwanger kunnen raken. Maar ftm kunnen dat wel.
Klopt. Elke transgender is het daar ook mee eensquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
Vrouwen kunnen zwanger worden, mannen niet.
That's it.
Reageerde ik op jou?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:21 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Klopt. Elke transgender is het daar ook mee eens
Misschien als je mijn post nog 394 keer leest dat je hem dan snapt
Echt Etto
Het is toch juist ook een stukje openheid.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar als dat zo is dan is de term AMAB toch gewoon overbodig? Als je immers het biologisch geslacht van de geboorte altijd blijft houden dan ben je ongeacht operaties altijd dat geslacht en blijf je dus sowieso een man.
Klaag daarover bij het beheer van je datingsite, niet hier.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het irritante aan die transgenders is dat ze het idee willen opdringen dat een m>f transgender een vrouw is. En zo word ik op dating sites dus wel eens benaderd door zo'n transgeval. Daar ben ik niet van gediend. Ik zoek een echte vrouw. Ik kan zo'n m>f transgender dus absoluut niet in alle aspecten als een vrouw zien, zelfs niet na tientallen operaties. Ik zou het daar dus ook nooit mee willen doen. Dan doe ik het liever met een rubber opblaasbare sexpop.
Denk dat niemand een probleem heeft met jezelf iets voelen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:18 schreef noodgang het volgende:
[..]
Wat een kulargumentalsof je seks moet hebben met iedereen waarvan je gunt dat ie zich mag voelen hoe die zelf wil
Dat is niet hoe dat werkt. Ik heb al eens op een ander forum een ban gehad omdat ik blijkbaar een 'deadname' had gebruikt (waarvan natuurlijk iedereen in de wereld al jaren wist dat dit gelijk stond aan racisme of sexisme).quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:21 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar als dat zo is dan is de term AMAB toch gewoon overbodig? Als je immers het biologisch geslacht van de geboorte altijd blijft houden dan ben je ongeacht operaties altijd dat geslacht en blijf je dus sowieso een man.
Dat zal je nog verbazen. Sommige mensen hebben daadwerkelijk enorme problemen met mensen die zich anders voelen dan de "norm".quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:29 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Denk dat niemand een probleem heeft met jezelf iets voelen.
Ik denk dat termen als transman/transvrouw beter zijn. AMAB/AFAB is incorrect aangezien ze niet omgezet zijn naar een ander biologisch geslacht.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:24 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Het is toch juist ook een stukje openheid.
Want als je met iemand praat in de veronderstelling dat het een vrouw is, en diegene heeft daar niks over in een profiel staan.
Als je AMAB/AFAB ziet staan en andere pronouns, of je ziet al een foto waaruit je aanneemt dat diegene man/vrouw is dan weet je dat het een transman of een transvrouw is. En kan je doorklikken als dat je niet bevalt.
Het 'voelen' is dan ook niet het probleem. Ik heb soms ook bepaalde gevoelens, maar ik zou waarschijnlijk achter tralies komen te zitten wanneer ik die zou omzetten in iets anders.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:38 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat zal je nog verbazen. Sommige mensen hebben daadwerkelijk enorme problemen met mensen die zich anders voelen dan de "norm".
Wat ze ook niet beweren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat termen als transman/transvrouw beter zijn. AMAB/AFAB is incorrect aangezien ze niet omgezet zijn naar een ander biologisch geslacht.
Meer specifiek dat je aangewezen bent als zijnde jongen door de arts. Gewoon een vergissing bij de geslachtsbepalingquote:
Ja, ik pleit dus om transman, transvrouw toe te voegen zodat het duidelijker is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:45 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wat ze ook niet beweren.
Wat ze ermee zeggen is: Ik ben als man/vrouw geboren maar nu voel ik me het andere geslacht.
En er zal ongetwijfeld ook een reden zijn waarom sommige transmensen het niet fijn meer vinden om de term trans te gebruiken. Kan namelijk nog niet bepaald op veel begrip rekenen
Dus in een online profiel moet het zo duidelijk mogelijk, maar een X in een paspoort, of zelfs maar een derde optie naast man/vrouw in een vragenlijst is dan iets wat triggers geeft voor velen? Dat komt nogal tegenstrijdig overquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, ik pleit dus om transman, transvrouw toe te voegen zodat het duidelijker is.
Gender (engels) = geslachtquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, ik pleit dus om transman, transvrouw toe te voegen zodat het duidelijker is.
Ze voelen zich dan overigens het andere gender, aangezien geslacht de biologische term is.
De vraag is in hoeverre hetgeen wat iemand voelt relevant is om toe te voegen bij identificatiebewijzen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:53 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dus in een online profiel moet het zo duidelijk mogelijk, maar een X in een paspoort, of zelfs maar een derde optie naast man/vrouw in een vragenlijst is dan iets wat triggers geeft voor velen? Dat komt nogal tegenstrijdig over
Een onderverdeling in sexe en geslacht kan ook, zolang het maar duidelijk is.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 23:57 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ze voelen zich dan overigens het andere gender, aangezien geslacht de biologische term is.
Gender (engels) = geslacht
assigned male at birth/assigned female at birth.quote:
Intersekse heeft niks met transgenders te maken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
assigned male at birth/assigned female at birth.
Want dat is het punt natuurlijk voor veel transgenders: dat ze bij de geboorte een gender toegewezen hebben gekregen dat niet correct is. Ook voor mensen dus waarbij bij de geboorte niet duidelijk te zien was of het een meisje of jongen is een intersekse persoon.
Dat is dan ook niet wat ik zeg. Probeer het nog eens.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:03 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Intersekse heeft niks met transgenders te maken.
Niet precies, zei hebben een biologische geslacht toegewezen bij de geboorte maar voelen zich eerder betrokken bij een andere biologische groep waardoor men zo graag genoemd wil worden. De toewijzing bij de geboorte is gewoon correct.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Want dat is het punt natuurlijk voor veel transgenders: dat ze bij de geboorte een gender toegewezen hebben gekregen dat niet correct is. Ook voor mensen dus waarbij bij de geboorte niet duidelijk te zien was of het een meisje of jongen is een intersekse persoon.
Nee, in het Nederlands gebruiken we gewoon nog geslacht of sekse. Aan die waanzin uit de VS hoeven we niet mee te doen hoor.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Want dat is het punt natuurlijk voor veel transgenders: dat ze bij de geboorte een gender toegewezen hebben gekregen dat niet correct is.
Joh, al heb je drie piemels en laat je er vier weghalen het zal me een rotzorg zijnquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, in het Nederlands gebruiken we gewoon nog geslacht of sekse. Aan die waanzin uit de VS hoeven we niet mee te doen hoor.
Verder is de nieuwe voorgestelde 'transgenderwet' geschrapt wegens veel te weinig steun en voldoet de huidige wetgeving prima, dus voor de politiek is het eigenlijk geen onderwerp van belang op dit moment.
Ik snap volstrekt niet waar de VVD nog denkt voor te staan met dit soort gekkigheid.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:31 schreef nostra het volgende:
Nou stop dan gewoon lekker met kabinetsdeelnamefantasieën.
[ afbeelding ]
Mijn voorkeur, net als die van Dilan, gaat uit naar een kabinet met vvd, cda, Ja21, bbb en als het nodig is de sgp erbij.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:32 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik snap volstrekt niet waar de VVD nog denkt voor te staan met dit soort gekkigheid.
maar wel in PVV, VVD ,JA21, en CDA dusquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:31 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Laat ze inderdaad in henelsnaam links liggen (no pun intended). Als je mee in zee gaat weet je dat ze op een bepaald moment weer de boel opblazen als ze denken er electoraal beter van te worden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:31 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
De stuitende arrogantie van de VVD dat zij denken uberhaupt aan de stuurknuppel te zittenquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mijn voorkeur, net als die van Dilan, gaat uit naar een kabinet met vvd, cda, Ja21, bbb en als het nodig is de sgp erbij.
"Net als die van Dilan", de leash zit strak na zijn Binnenhofuitglijder.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mijn voorkeur, net als die van Dilan, gaat uit naar een kabinet met vvd, cda, Ja21, bbb en als het nodig is de sgp erbij.
Nee, PVV hebben ze ook uitgesloten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar wel in PVV, VVD ,JA21, en CDA dus
een CO2 belasting ??
Ja, dat slaat nergens op. Ze kunnen net zo goed zeggen dat hun voorkeur is alleen te regeren (wat nog eens realiteit kan worden als de BBB uit het kabinet stapt). Hopen ze hiermee 25 zetels van de PVV af te snoepen ofzo of een sterkere onderhandelingspositie te creeeren na de verkiezingen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat een kankerkabinet zou dat zijn. BBB heeft afgedaan en sponsort terroristen. De SGP is een partij voor religekkies. JA21 doet alsof het fatsoenlijk is, maar wil de grondwet wijzigen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat laatste willen zoveel partijen, wat daar zo verschrikkelijk aan is heb ik nooit begrepen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:52 schreef Astro_boy het volgende:
[..]
Wat een kankerkabinet zou dat zijn. BBB heeft afgedaan en sponsort terroristen. De SGP is een partij voor religekkies. JA21 doet alsof het fatsoenlijk is, maar wil de grondwet wijzigen.
Ze willen artikel 1 wijzigen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat laatste willen zoveel partijen, wat daar zo verschrikkelijk aan is heb ik nooit begrepen.
Daar hebben Caroline en Mona nu absoluut geen last van....quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:36 schreef TheVulture het volgende:
[..]
De stuitende arrogantie van de VVD dat zij denken uberhaupt aan de stuurknuppel te zitten
En het CDA wil dit ook??quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Misschien wel gewoon hun overal aanwezige uithangbord.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 03:10 schreef Japepk het volgende:
Ik snap de VVD echt niet. Waar Rutte meeboog met wat electoraal handig was, lijkt men nu juist zo star rechts mogelijk te willen blijven. Ja21, BBB en SGP als serieuze coliatiepartners noemen zet jezelf echt buitenspel. Dan kun je de PVV er ook net zo goed bij nemen. Geen idee welke rechtse engnek daar zoveel in de pap te brokkelen heeft, maar dit slaat nergens op. Ik denk dat ze 20 zetels kunnem halen als ze zich open stellen voor CDA, GL/PvdA en D66. Wellicht dat ze het onder Bontenbal zelfs zonder Timmermans kunnen redden. Maar met de lijn van nu zet de VVD zichzelf compleet buitenspel.
Ok dit zijn 60 zetels ofzo. Dus dat wordt een minderheidskabinet dan?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lol die hebben in de huidige peilingen met zijn vijf 58 zetels. Good luck with that.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wij hebben hier echter geen tweepartijenstelsel. Ze moeten maar goed naar de Tories kijken wat hun lot kan zijn als ze deze koers blijven varen. Totale irrelevantie.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:16 schreef Mutant01 het volgende:
De VVD is gewoon gekaapt door een zeer conservatieve rechtse groep. Het is niet anders dan wat er met de republikeinen in de VS aan de hand is. Exact dezelfde beweging.
Hij zal netjes uitspreken wat hem is opgedragen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:34 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Eens, de grondwet kan je prima aanpassen, dat is geen punt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 00:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat laatste willen zoveel partijen, wat daar zo verschrikkelijk aan is heb ik nooit begrepen.
Hoe bedoel je gekaapt? Dat zijn ze toch al decennia zelf. Zeer conservatief en rechts. Echt een afbraak partij.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:16 schreef Mutant01 het volgende:
De VVD is gewoon gekaapt door een zeer conservatieve rechtse groep. Het is niet anders dan wat er met de republikeinen in de VS aan de hand is. Exact dezelfde beweging.
Wat een strategische blunder is het geweest van Wilders om niet naar RTL te gaan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:12 schreef Spablauw214 het volgende:
Jetten en Bontenbal hebben goede zaken gedaan bij RTL.
Lijkt me een prima recept om zetels te verliezen in de peilingen, een verbeten linkse aktivistische toon.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:21 schreef Eightyone het volgende:
Johan Fretz probeert ondertussen de potentiële linkse stemmer (die naar Jetten dreigt te gaan) scherp te houden. Hij is vrij fel op z'n socials.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
...enzovoort.
Ik vond haar het ook echt niet slecht doen tijdens het debat. Ze had alleen geduchte tegenstand.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:21 schreef Tomatenboer het volgende:
Yesilgöz lijkt verdere daling wel te hebben gekeerd trouwens. In beide peilingen staat de VVD weer op +1 ten opzichte van de vorige peiling.
GroenLinks - PvdA nu ook bij Maurice de Hond op licht verlies. Daar moeten ze echt uitkijken dat ze niet daadwerkelijk terugvallen tot 20 zetels bijvoorbeeld. Dat zou ik persoonlijk echt een wanprestatie vinden.
Denk niet dat dit dankzij maar ondanks Dilan is. Zal wel komen door het slechte optreden van Eerdmans in Nieuwsuur.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:21 schreef Tomatenboer het volgende:
Yesilgöz lijkt verdere daling wel te hebben gekeerd trouwens. In beide peilingen staat de VVD weer op +1 ten opzichte van de vorige peiling.
GroenLinks - PvdA nu ook bij Maurice de Hond op licht verlies. Daar moeten ze echt uitkijken dat ze niet daadwerkelijk terugvallen tot 20 zetels bijvoorbeeld. Dat zou ik persoonlijk echt een wanprestatie vinden.
Lijkt me niet dat zo’n figuur enige serieuze invloed heeft.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lijkt me een prima recept om zetels te verliezen in de peilingen, een verbeten linkse aktivistische toon.
Zou leuk zijn als Nieuwsuur die invloed had. Maar dat is nou niet echt een programma waar de potentiële achterban van Eerdmans naar kijkt of zich iets van aantrekt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Denk niet dat dit dankzij maar ondanks Dilan is. Zal wel komen door het slechte optreden van Eerdmans in Nieuwsuur.
3600 volgers op Bluesky, net iets meer dan dat op TikTok, 26000 op X, 34500 op Instagram.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat zo’n figuur enige serieuze invloed heeft.
Iig staat de hele uitzending op YouTube. Het kan in sommige algoritmes belanden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zou leuk zijn als Nieuwsuur die invloed had. Maar dat is nou niet echt een programma waar de potentiële achterban van Eerdmans naar kijkt of zich iets van aantrekt.
Dit lijkt me typisch zo’n Agnes Kant-achtig figuur dat altijd maar boos is, inderdaad.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lijkt me een prima recept om zetels te verliezen in de peilingen, een verbeten linkse aktivistische toon.
Juist wel het ex-VVD deel. Vergis je niet: heel veel serieuze ondernemers zoeken een nieuwe ondernemerspartij en zijn bij JA21 uit gekomen. Dat zijn geen FvD-light figuren, juist niet. Die zijn bij VVD weggelopen na hun geblunder in het afgelopen kabinet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zou leuk zijn als Nieuwsuur die invloed had. Maar dat is nou niet echt een programma waar de potentiële achterban van Eerdmans naar kijkt of zich iets van aantrekt.
Dus eigenlijk zeg je dat JA21 een partij voor egoïstische zakkenvullers is?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor zulke rechtse ondernemers, voor wie lage belastingen voor bedrijven, weinig regulering en een goed vestigingsklimaat de belangrijkste onderwerpen zijn, is er nauwelijks een serieuze partij over. Die zijn echt redelijk massaal naar JA21 gelopen.
Precies, het is op rechts zo'n puinhoop dat die hoek dan toch maar richting VVD gaat, denk ik.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:38 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Denk niet dat dit dankzij maar ondanks Dilan is. Zal wel komen door het slechte optreden van Eerdmans in Nieuwsuur.
Het nieuws dat Ja21 de doorberekening had gemanipuleerd was iig wel overal te lezenquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze voeren een erg felle social media campagne, waarschijnlijk vanuit Rusland. Op TikTok en YouTube struikel je over de FvD comments onder politieke onderwerpen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:52 schreef Mutant01 het volgende:
Ik vind het erg bijzonder dat een partij als de FvD nog 6 zetels weet te bemachtigen.
Er valt geen premierbonus op te strijken ook. Niemand steekt er bovenuit, ja de PVV maar die is kansloos voor regeringsdeelname.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:52 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Precies, het is op rechts zo'n puinhoop dat die hoek dan toch maar richting VVD gaat, denk ik.
Ja, dat klopt. Dat geldt natuurlijk vrijwel voor heel rechts. Maar daar zitten dus wel verder vrij normale ondernemers tussen die jaren standaard VVD stemden maar nu zoekende zijn naar een alternatief. Maar dat alternatief is er dus niet echt, JA21 lijkt het dichtste bij te komen maar levert gewoon prutswerk al in de campagne.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat JA21 een partij voor egoïstische zakkenvullers is?
Prima analyse.
Ze zijn de enige die die specifieke doelgroep bedient. Om het maar netjes te houden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:52 schreef Mutant01 het volgende:
Ik vind het erg bijzonder dat een partij als de FvD nog 6 zetels weet te bemachtigen. Althans, in de peilingen dan.
Als zogenaamd serieuze ondernemer bij Eerdmans en Nanninga uitkomen. Vind het een bijzondere stelling…quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist wel het ex-VVD deel. Vergis je niet: heel veel serieuze ondernemers zoeken een nieuwe ondernemerspartij en zijn bij JA21 uit gekomen. Dat zijn geen FvD-light figuren, juist niet. Die zijn bij VVD weggelopen na hun geblunder in het afgelopen kabinet.
Voor zulke rechtse ondernemers, voor wie lage belastingen voor bedrijven, weinig regulering en een goed vestigingsklimaat de belangrijkste onderwerpen zijn, is er nauwelijks een serieuze partij over. Die zijn echt redelijk massaal naar JA21 gelopen, ook getuige de aanwezigheid van JA21 op allerlei ondernemersbeurzen e.d. Maar die kijken dus wel een programma als Nieuwsuur en vinden financiële degelijkheid dus wel één van de allerbelangrijkste zaken. Best kans dat die nu terug gaan naar VVD.
Je kunt je afvragen wat ze ermee kunnen winnen als ze er wel voor gaan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ok dit zijn 60 zetels ofzo. Dus dat wordt een minderheidskabinet dan?
Ik snap niet wat de VVD hiermee wil bereiken. Waarom zou je stemmen op een partij met een boegbeeld dat totaal niet likable is en die als een soort Negative Nancy iedereen en z’n moeder uitsluit? Op basis van wat denken zij eigenlijk dit te kunnen en mogen bepalen?
Waar zou je dan heen gaan als je de punten die ik noem het belangrijkste vindt? Verplaats je eens in die mensen, ipv alleen je afkeer van JA21 te laten spreken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als zogenaamd serieuze ondernemer bij Eerdmans en Nanninga uitkomen. Vind het een bijzondere stelling…
Ik zou op zoek gaan naar een serieuze partij met serieuze mensen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waar zou je dan heen gaan als je de punten die ik noem het belangrijkste vindt? Verplaats je eens in die mensen, ipv alleen je afkeer van JA21 te laten spreken.
Wellicht vanwege de slechte reputatie van Wybren van Haga als partijhopper, agressieve huisjesmelker en complotdenker?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:02 schreef Hanca het volgende:
Eigenlijk is het gek dat BVNL dus geen voet tussen de deur krijgt. Die zijn eigenlijk het logischere alternatief voor rechtse ondernemers. Maar dan zie je toch dat het het moeilijkste is om van 0 naar 1 zetel te gaan, mensen willen hun stem niet weggooien. Maar ik denk dat ongeveer de helft van de JA21 kiezers in de peilingen, beter bij Van Haga past dan bij Eerdmans.
Dat is natuurlijk onzin dat geen enkele potentiele stemmer dat zou doen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Behoud van hun machtspositie. Je kan nu al uittekenen dat na de grote nederlaag en het vertrek van de partijleider de boel weer gaat draaien. Dan gaan ze “met pijn in de maag” “verantwoordelijkheid nemen voor het land”. Ofwel interessante banen veiligstellen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen wat ze ermee kunnen winnen als ze er wel voor gaan.
Dat is dus geen antwoord op de vraag. Welke partij zou je kiezen als je een (rechtse) ondernemer bent die lage lasten voor zijn bedrijf, weinig regulering en een goed vestigingsklimaat het allerbelangrijkste vindt?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik zou op zoek gaan naar een serieuze partij met serieuze mensen.
Zo kan je JA21, ondanks de huidige hype, toch echt niet omschrijven…
Iedere, zogenaamd, serieuze ondernemer prikt direct door chef lege dozen Eerdmans en schreeuwlelijk Nanninga heen…
Waarom zou je als ondernemer in vredesnaam vertrouwen hebben in Van Haga?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:02 schreef Hanca het volgende:
Eigenlijk is het gek dat BVNL dus geen voet tussen de deur krijgt. Die zijn eigenlijk het logischere alternatief voor rechtse ondernemers. Maar dan zie je toch dat het het moeilijkste is om van 0 naar 1 zetel te gaan, mensen willen hun stem niet weggooien. Maar ik denk dat ongeveer de helft van de JA21 kiezers in de peilingen, beter bij Van Haga past dan bij Eerdmans.
Vast een paar. Maar in totaal zijn ze volgens de kijkcijfers goed voor hooguit een zetel of 8. Dat moet al heel toevallig uitpakken dan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onzin dat geen enkele potentiele stemmer dat zou doen.
Ja, Van Haga is inderdaad het verkeerde uithangsbord, helemaal eens. Maar dat is Eerdmans toch net zo goed. En Yeşilgöz ook.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom zou je als ondernemer in vredesnaam vertrouwen hebben in Van Haga?
Toch gewoon VVD.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus geen antwoord op de vraag. Welke partij zou je kiezen als je een (rechtse) ondernemer bent die lage lasten voor zijn bedrijf, weinig regulering en een goed vestigingsklimaat het allerbelangrijkste vindt?
Wellicht omdat je ook in complotten en het linkse spook gelooft?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom zou je als ondernemer in vredesnaam vertrouwen hebben in Van Haga?
Die beelden gaan natuurlijk ook gewoon heel internet over. Daar hoeft niet enkel iemand voor naar de uitzending te kijken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vast een paar. Maar in totaal zijn ze volgens de kijkcijfers goed voor hooguit een zetel of 8. Dat moet al heel toevallig uitpakken dan.
Nouja wat je ook van Yesilgoz of Eerdmans mag vinden. Van Haga is nog wel een paar tantjes erger op alle manieren dat dat kan.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, Van Haga is inderdaad het verkeerde uithangsbord, helemaal eens. Maar dat is Eerdmans toch net zo goed. En Yeşilgöz ook.
Kijkcijfers zeggen niks meer. Allereerst wordt uitgesteld kijken daar meestal niet in mee genomen, maar wie kijkt er nou nog naar een programma op een door de tvbazen vastgesteld tijdstip? En daarnaast komen fragmenten van dit type programma langs op alle social media.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vast een paar. Maar in totaal zijn ze volgens de kijkcijfers goed voor hooguit een zetel of 8. Dat moet al heel toevallig uitpakken dan.
Zeker. Maar dit blijft voor de potentiële achterban toch een laffe aanval van de links gekleurde media. Ik geloof weinig van invloed op de peilingen hierdoor.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die beelden gaan natuurlijk ook gewoon heel internet over. Daar hoeft niet enkel iemand voor naar de uitzending te kijken.
Dat is de partij die je de afgelopen periode flink heeft teleurgesteld, ik kan me goed voorstellen dat die mensen eens verder gaan kijken en dan bij JA21 als het meest logische alternatief uit komen (sterker: dat heb ik in mijn omgeving ook gehoord, @capricia had het er ook al over). Maar nu dus weer hard terugrennen, juist door oa Nieuwsuur.quote:
Als je daar dit stukje Nieuwsuur voor nodig had, dan kan je geen erg serieuze ondernemer zijn geweest.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is de partij die je de afgelopen periode flink heeft teleurgesteld, ik kan me goed voorstellen dat die mensen eens verder gaan kijken en dan bij JA21 als het meest logische alternatief uit komen (sterker: dat heb ik in mijn omgeving ook gehoord, @:capricia had het er ook al over). Maar nu dus weer hard terugrennen, juist door oa Nieuwsuur.
Jij denkt dat iedereen een politieke junkie is, ik durf te wedden dat 90% van Nederland Nanninga niet kent en Eerdmans tot voor kort slechts heel erg vaag. En de link met FvD legt vrijwel niemand.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als je daar dit stukje Nieuwsuur voor nodig had, dan kan je geen erg serieuze ondernemer zijn geweest.
Ja na de verkiezingen ontstaat er een ander speelveld, maar nu 1,5 week voor de verkiezingen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Behoud van hun machtspositie. Je kan nu al uittekenen dat na de grote nederlaag en het vertrek van de partijleider de boel weer gaat draaien. Dan gaan ze “met pijn in de maag” “verantwoordelijkheid nemen voor het land”. Ofwel interessante banen veiligstellen.
Nee, nu draaien ze zich nog even verder de stront in. Maakt de draai na de verkiezingen wel leuker om te volgen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja na de verkiezingen ontstaat er een ander speelveld, maar nu 1,5 week voor de verkiezingen?
BVNL is dan ook geen serieuze partij maar een soort persoonlijk project om Van Haga aan een zetel te helpen. En dat zien die ondernemers ook wel in.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:02 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat het wel redelijk klopt. Er is ook zoiets met nieuws "buiten de grote gebeurtenissen om". Dat is ook waar een fenomeen als "collectieve amnesie" vandaan komt waarbij een heel land bij een groot evenement ineens doet alsof iets volledig uit de lucht komt vallen en alle voorgeschiedenis er ineens niet meer is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat iedereen een politieke junkie is, ik durf te wedden dat 90% van Nederland Nanninga niet kent en Eerdmans tot voor kort slechts heel erg vaag. En de link met FvD legt vrijwel niemand.
Die neemt heel erg afstand van Yeşilgöz en Brekelmans.quote:Ik wil wat met jullie delen. Ik mis de VVD waar ik me tien jaar geleden vol overtuiging bij aansloot. De VVD die vrolijk, ambitieus en optimistisch naar de toekomst keek. De VVD die bereid was compromissen te sluiten en samen te werken. Van rechts tot links.
Nu zie ik een VVD die zich ingraaft. Vastdraait in het eigen gelijk. Ik hoor dagelijks over breekpunten en het uitsluiten van partijen. Zo is er straks niets en niemand meer om mee samen te werken.
Laten we niet vergeten dat we een land zijn gebouwd op samenwerking. Op brede coalities. En als ons land na de afgelopen twee jaar iets nodig heeft, is het een stabiel middenkabinet met een ruime meerderheid in beide Kamers.
Als kandidaat-Kamerlid krijg ik elke dag vele mailtjes en berichten van mensen die zich niet meer in de VVD herkennen. Tegen hen en tegen jou zeg ik: ik luister. Ik herken en deel je zorgen. Dit moet én kan anders. Laten we verbinden en kijken hoe we onze idealen dichterbij kunnen brengen.
Laten we het over de inhoud hebben. We hebben namelijk een dijk van een verkiezingsprogramma!
Ik vraag je om niet van ons weg te lopen. Maar om ook op te staan, we zijn met heel veel. Doe mee en stem anders. Stem 29 oktober op de nieuwe VVD. Want het liberalisme is veel te waardevol om aan populisten over te laten.
Dit klinkt wel een beetje als "stem op ons, want we gaan echt heus veranderen na de verkiezingen".quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:51 schreef Hanca het volgende:
Nummer 33 van de lijst van de VVD, Joost Hoebink:
https://www.linkedin.com/(...)7385034661737017347/
[..]
Die neemt heel erg afstand van Yeşilgöz en Brekelmans.
Tja, dit lijkt totaal niet te resoneren in de top van de club. Die senator die laatst uit de VVD stapte en inhoudelijk best vernietigend was, is ook alweer bijna vergeten…quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:51 schreef Hanca het volgende:
Nummer 33 van de lijst van de VVD, Joost Hoebink:
https://www.linkedin.com/(...)7385034661737017347/
[..]
Die neemt heel erg afstand van Yeşilgöz en Brekelmans.
Is dat zo? Dan stem ik daaropquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk zeg je dat JA21 een partij voor egoïstische zakkenvullers is?
Prima analyse.
"Stem op ons want anders kom ik nooit in de kamer met mijn plek 33"quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:55 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dit klinkt wel een beetje als "stem op ons, want we gaan echt heus veranderen na de verkiezingen".
VVD blijft hier het beste voor denk ikquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus geen antwoord op de vraag. Welke partij zou je kiezen als je een (rechtse) ondernemer bent die lage lasten voor zijn bedrijf, weinig regulering en een goed vestigingsklimaat het allerbelangrijkste vindt?
Die zal de hoop daarop al maanden terug hebben opgegeven. Juist daarom ziet hij vermoedelijk ruimte omzichtig kritisch uit te laten, hij hoeft toch niet bang te zijn voor zijn plek in de fractie.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:22 schreef Zorro het volgende:
[..]
"Stem op ons want anders kom ik nooit in de kamer met mijn plek 33"
De tijd dat het een "linkse bende" was ligt al heel wat jaar achter ons. Tegenwoordig is het allemaal Sven Kockelmann, Johan Derksen, Rick Nieman, ga zo maar door. Weinig links aan die lui.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:23 schreef Momo het volgende:
Wel interessant om te het zien hoe het met de talkshows zit omdat sommigen dat een linkse bende vinden.
Zelfs Pauw & de Wit heeft vrij veel (redelijk) rechtse gasten, ondanks de afzender. Angst om afgerekend te worden op 'woke', gok ik.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:23 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Wel interessant om te het zien hoe het met de talkshows zit omdat sommigen dat een linkse bende vinden.
Neuh, als je dit als nieuwbakken kandidaat-kamerlid plaatst op je Linkedin is het wel klaar met je binnen een partij.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:22 schreef Zorro het volgende:
[..]
"Stem op ons want anders kom ik nooit in de kamer met mijn plek 33"
Of de bewering of frame dat talkshow hosts/ NPO is zo links is gewoon niet waar ? En dat begint nu door te dringen ?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:28 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Zelfs Pauw & de Wit heeft vrij veel (redelijk) rechtse gasten, ondanks de afzender. Angst om afgerekend te worden op 'woke', gok ik.
Ik begon in de vroege 10's naar talkshows te kijken (afgezien van zo nu en dan DWDD in de jaren ervoor), en destijds waren ze iig anders.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 12:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Of de bewering of frame dat talkshow hosts/ NPO is zo links is gewoon niet waar ? En dat begint nu door te dringen ?
https://www.ad.nl/politie(...)eer-in-vvd~ae75b012/quote:Nu zie ik een VVD die zich ingraaft. Vastdraait in het eigen gelijk. Ik hoor dagelijks over breekpunten en het uitsluiten van partijen. Zo is er straks niets en niemand meer om mee samen te werken.
Laten we niet vergeten dat we een land zijn gebouwd op samenwerking. Op brede coalities. En als ons land na de afgelopen twee jaar iets nodig heeft, is het een stabiel middenkabinet met een ruime meerderheid in beide Kamers.
DWDD was inderdaad links maar vooral entertainment. Pauw/P&W helde weliswaar lichtjes links over, maar tegenwoordig heb je echt rechtse schreeuw-TV, zoals nieuws van de dag en VI, en dat VVD-propagandaprogramma op zondagochtend met Rick Nieman.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 12:16 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik begon in de vroege 10's naar talkshows te kijken (afgezien van zo nu en dan DWDD in de jaren ervoor), en destijds waren ze iig anders.
DWDD (duidelijk links) was dominant, en Pauw had een keurig evenwicht. Die van WNL waren er nog niet, of pas net opstartend. RTL had er destijds geen, of was net met Late Night begonnen, maar die was ook gewoon in evenwicht.
En die drie mannetjes hadden het nog vooral over voetbal.
Het is inderdaad niet zo erg als bij SBSquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:06 schreef Eightyone het volgende:
In WNL op Zondag (dat met Rick Nieman wat jij bedoelt) worden (idd) VVD en Ja21 nogal nadrukkelijk op het schild gehesen. Maar het is geen schreeuw-tv, er wordt rustig gepraat.
Als D66 expliciet uitgesproken had vóór kernenergie te zijn hadden ze nog een kans gemaakt op mijn stem.quote:Tegenover de hoge kosten bij het bouwen van kerncentrales staat dat er ook kosten mee worden bespaard, blijkt uit een rapport van onderzoeksorganisatie TNO dat ook naar de Tweede Kamer is gestuurd. Zo hoeven er mogelijk minder windturbines te worden gebouwd op zee en is er minder geld nodig om het stroomnet te stabiliseren.
In twee van de drie scenario's die TNO bekeek maakt het voor de totale kosten niet uit of Nederland kerncentrales bouwt. In een derde scenario zijn de kosten wél hoger. Maar aangezien dit over de verre toekomst gaat, zijn de uitkomsten erg onzeker. TNO gaat ook niet in op andere voor- en nadelen van kernenergie.
WNL op zondag schaarde ik ook niet onder schreeuw-tv, maar is wel pure VVD-kijkbuis. De schreeuwshows zijn NvdD en VI.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:06 schreef Eightyone het volgende:
In WNL op Zondag (dat met Rick Nieman wat jij bedoelt) worden (idd) VVD en Ja21 nogal nadrukkelijk op het schild gehesen. Maar het is geen schreeuw-tv, er wordt rustig gepraat.
Een paar weken terug zat er opeens een invaller, een goede. Ene Frank, gewoonlijk elders bij WNL presenterend, en BBB op zo'n manier ondervragend dat 'ie waarschijnlijk meteen z'n laatste invalbeurt heeft gehad.
Aan de andere kant lees ik hier al jaren dat mensen de VVD zat zijn en snakken naar een regering zonder VVD. Die krijgen in dat scenario precies wat ze willen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 12:22 schreef Bluesdude het volgende:
Joost Hoebink, nr 33 op de VVD-kandidatenlijst:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)eer-in-vvd~ae75b012/
Nederland heeft behoefte aan een stabiel middenkabinet. Geen geklooi,ruzie, venijne tweets.
Dat was er niet sinds 2023. Komt door de VVD die Wilders in de coalitie wilde.
Nu lijkt het alsof de VVD opnieuw een stabiel middenkabinet niet mogelijk maakt (of de VVD playt-hard-to-get)
https://x.com/Terphuis/status/1979251325268345245
Dat zou kunnen. Maar of die een meerderheid halen is de vraag. Als de Kamer écht een middenbeleid wil, kiest men voor de constructieve weg.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:26 schreef Raw85 het volgende:
Je ziet de moties van wantrouwen wel van een kilometer aan komen in zo’n situatie
Ik zet een tientje op GL/Pvda-D66-CDA-VVD. Daar zal vast een hoop theater en een paar mislukte formatiepogingen met de PVV aan vooraf gaan, maar toch. Elke andere combinatie is te klein en/of simpelweg niet tot samenwerking in staat.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:35 schreef -XOR- het volgende:
CDA heeft ook al aangegeven niet in zo'n kabinet te willen. Vermoedelijk willen die niet zonder VVD in een kabinet dus dat is een package deal.
Lijkt me ook de enige mogelijke uitkomst. Dan rest alleen de vraag hoeveel tijd eroverheen moet gaan voordat ze bij de VVD die draai kunnen verkopen. Ik denk eind 2026.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik zet een tientje op GL/Pvda-D66-CDA-VVD. Daar zal vast een hoop theater en een paar mislukte formatiepogingen met de PVV aan vooraf gaan, maar toch. Elke andere combinatie is te klein en/of simpelweg niet tot samenwerking in staat.
Het zou een stuk makkelijker (en ook verstandiger) zijn als ze na het aankomende verlies in de verkiezingen Dilan eruit flikkeren en iemand aanstellen die wat minder van het populistische, zuur-rechtse gelul is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lijkt me ook de enige mogelijke uitkomst. Dan rest alleen de vraag hoeveel tijd eroverheen moet gaan voordat ze bij de VVD die draai kunnen verkopen. Ik denk eind 2026.
Minderheidskabinet is gewoon echt onhandig. Met name omdat de Kamer dan kan gaan beuken op elk klein punt door middel van een meerderheidsdebat. Normaal worden veel debatten tegengehouden door de coalitie. Niet altijd terecht, maar het is wel een bescherming tegen een constante stroom van nieuws over ministers die zich tegen vanalles moeten verdedigen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:24 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Aan de andere kant lees ik hier al jaren dat mensen de VVD zat zijn en snakken naar een regering zonder VVD. Die krijgen in dat scenario precies wat ze willen.
Daarnaast is het niet vreemd voor een partij die stevig zetelverlies lijdt om voor de oppositie te kiezen. Dat geeft ook de ruimte voor een intern debat over de koers (dat debat middenin de campagne voeren, zoals die vertrokken senator en de nummer 33 doen, is niet zo handig).
Een minderheidskabinet GL/PvdA-CDA-D66 dat in de Kamers met wisselende meerderheden kan werken, zou ik helemaal niet zo gek vinden.
Dan heb je twee linkse partijen (GL en PvdA zijn nog steeds twee partijen) een progressief midden/rechtse partij (D66) en een wat meer conservatieve (CDA). Echt een middenkabinet dus, dat doordat ze naar meerderheden moeten zoeken ook niet te veel naar één kant kan uitwijken.
Een bijkomend voordeel is dat de PVV-stemmers dan wellicht inzien dat hun stem op Wilders geresulteerd heeft in een -in hun ogen- ‘links’ kabinet. Dat zorgt er hopelijk voor dat ze de volgende keer op een constructieve partij stemmen.
Het zal natuurlijk een tijd duren voordat deze optie op tafel komt in de formatie, want de meerderheidsvarianten moeten eerst worden onderzocht. Maar als deze partijen eenmaal aan tafel zitten, zou het inhoudelijke deel van de onderhandelingen niet eens zo heel moeilijk hoeven zijn.
Als ik geld in zou zetten, zou ik dat 100% op VVD gaat niet regeren met GL-PvdA met minder dan 20 zetels zetten. Ik zie nog meer kans voor een nieuw PVV kabinet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik zet een tientje op GL/Pvda-D66-CDA-VVD. Daar zal vast een hoop theater en een paar mislukte formatiepogingen met de PVV aan vooraf gaan, maar toch. Elke andere combinatie is te klein en/of simpelweg niet tot samenwerking in staat.
De enige andere logische variant zou er dan één met JA21 ipv VVD zijn.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik geld in zou zetten, zou ik dat 100% op VVD gaat niet regeren met GL-PvdA met minder dan 20 zetels zetten. Ik zie nog meer kans voor een nieuw PVV kabinet.
VVD gaat die draai echt niet maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |