Die zal de hoop daarop al maanden terug hebben opgegeven. Juist daarom ziet hij vermoedelijk ruimte omzichtig kritisch uit te laten, hij hoeft toch niet bang te zijn voor zijn plek in de fractie.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:22 schreef Zorro het volgende:
[..]
"Stem op ons want anders kom ik nooit in de kamer met mijn plek 33"
De tijd dat het een "linkse bende" was ligt al heel wat jaar achter ons. Tegenwoordig is het allemaal Sven Kockelmann, Johan Derksen, Rick Nieman, ga zo maar door. Weinig links aan die lui.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:23 schreef Momo het volgende:
Wel interessant om te het zien hoe het met de talkshows zit omdat sommigen dat een linkse bende vinden.
Zelfs Pauw & de Wit heeft vrij veel (redelijk) rechtse gasten, ondanks de afzender. Angst om afgerekend te worden op 'woke', gok ik.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:23 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Wel interessant om te het zien hoe het met de talkshows zit omdat sommigen dat een linkse bende vinden.
Neuh, als je dit als nieuwbakken kandidaat-kamerlid plaatst op je Linkedin is het wel klaar met je binnen een partij.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:22 schreef Zorro het volgende:
[..]
"Stem op ons want anders kom ik nooit in de kamer met mijn plek 33"
Of de bewering of frame dat talkshow hosts/ NPO is zo links is gewoon niet waar ? En dat begint nu door te dringen ?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:28 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Zelfs Pauw & de Wit heeft vrij veel (redelijk) rechtse gasten, ondanks de afzender. Angst om afgerekend te worden op 'woke', gok ik.
Ik begon in de vroege 10's naar talkshows te kijken (afgezien van zo nu en dan DWDD in de jaren ervoor), en destijds waren ze iig anders.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 12:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Of de bewering of frame dat talkshow hosts/ NPO is zo links is gewoon niet waar ? En dat begint nu door te dringen ?
https://www.ad.nl/politie(...)eer-in-vvd~ae75b012/quote:Nu zie ik een VVD die zich ingraaft. Vastdraait in het eigen gelijk. Ik hoor dagelijks over breekpunten en het uitsluiten van partijen. Zo is er straks niets en niemand meer om mee samen te werken.
Laten we niet vergeten dat we een land zijn gebouwd op samenwerking. Op brede coalities. En als ons land na de afgelopen twee jaar iets nodig heeft, is het een stabiel middenkabinet met een ruime meerderheid in beide Kamers.
DWDD was inderdaad links maar vooral entertainment. Pauw/P&W helde weliswaar lichtjes links over, maar tegenwoordig heb je echt rechtse schreeuw-TV, zoals nieuws van de dag en VI, en dat VVD-propagandaprogramma op zondagochtend met Rick Nieman.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 12:16 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik begon in de vroege 10's naar talkshows te kijken (afgezien van zo nu en dan DWDD in de jaren ervoor), en destijds waren ze iig anders.
DWDD (duidelijk links) was dominant, en Pauw had een keurig evenwicht. Die van WNL waren er nog niet, of pas net opstartend. RTL had er destijds geen, of was net met Late Night begonnen, maar die was ook gewoon in evenwicht.
En die drie mannetjes hadden het nog vooral over voetbal.
Het is inderdaad niet zo erg als bij SBSquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:06 schreef Eightyone het volgende:
In WNL op Zondag (dat met Rick Nieman wat jij bedoelt) worden (idd) VVD en Ja21 nogal nadrukkelijk op het schild gehesen. Maar het is geen schreeuw-tv, er wordt rustig gepraat.
Als D66 expliciet uitgesproken had vóór kernenergie te zijn hadden ze nog een kans gemaakt op mijn stem.quote:Tegenover de hoge kosten bij het bouwen van kerncentrales staat dat er ook kosten mee worden bespaard, blijkt uit een rapport van onderzoeksorganisatie TNO dat ook naar de Tweede Kamer is gestuurd. Zo hoeven er mogelijk minder windturbines te worden gebouwd op zee en is er minder geld nodig om het stroomnet te stabiliseren.
In twee van de drie scenario's die TNO bekeek maakt het voor de totale kosten niet uit of Nederland kerncentrales bouwt. In een derde scenario zijn de kosten wél hoger. Maar aangezien dit over de verre toekomst gaat, zijn de uitkomsten erg onzeker. TNO gaat ook niet in op andere voor- en nadelen van kernenergie.
WNL op zondag schaarde ik ook niet onder schreeuw-tv, maar is wel pure VVD-kijkbuis. De schreeuwshows zijn NvdD en VI.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:06 schreef Eightyone het volgende:
In WNL op Zondag (dat met Rick Nieman wat jij bedoelt) worden (idd) VVD en Ja21 nogal nadrukkelijk op het schild gehesen. Maar het is geen schreeuw-tv, er wordt rustig gepraat.
Een paar weken terug zat er opeens een invaller, een goede. Ene Frank, gewoonlijk elders bij WNL presenterend, en BBB op zo'n manier ondervragend dat 'ie waarschijnlijk meteen z'n laatste invalbeurt heeft gehad.
Aan de andere kant lees ik hier al jaren dat mensen de VVD zat zijn en snakken naar een regering zonder VVD. Die krijgen in dat scenario precies wat ze willen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 12:22 schreef Bluesdude het volgende:
Joost Hoebink, nr 33 op de VVD-kandidatenlijst:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)eer-in-vvd~ae75b012/
Nederland heeft behoefte aan een stabiel middenkabinet. Geen geklooi,ruzie, venijne tweets.
Dat was er niet sinds 2023. Komt door de VVD die Wilders in de coalitie wilde.
Nu lijkt het alsof de VVD opnieuw een stabiel middenkabinet niet mogelijk maakt (of de VVD playt-hard-to-get)
https://x.com/Terphuis/status/1979251325268345245
Dat zou kunnen. Maar of die een meerderheid halen is de vraag. Als de Kamer écht een middenbeleid wil, kiest men voor de constructieve weg.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:26 schreef Raw85 het volgende:
Je ziet de moties van wantrouwen wel van een kilometer aan komen in zo’n situatie
Ik zet een tientje op GL/Pvda-D66-CDA-VVD. Daar zal vast een hoop theater en een paar mislukte formatiepogingen met de PVV aan vooraf gaan, maar toch. Elke andere combinatie is te klein en/of simpelweg niet tot samenwerking in staat.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:35 schreef -XOR- het volgende:
CDA heeft ook al aangegeven niet in zo'n kabinet te willen. Vermoedelijk willen die niet zonder VVD in een kabinet dus dat is een package deal.
Lijkt me ook de enige mogelijke uitkomst. Dan rest alleen de vraag hoeveel tijd eroverheen moet gaan voordat ze bij de VVD die draai kunnen verkopen. Ik denk eind 2026.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik zet een tientje op GL/Pvda-D66-CDA-VVD. Daar zal vast een hoop theater en een paar mislukte formatiepogingen met de PVV aan vooraf gaan, maar toch. Elke andere combinatie is te klein en/of simpelweg niet tot samenwerking in staat.
Het zou een stuk makkelijker (en ook verstandiger) zijn als ze na het aankomende verlies in de verkiezingen Dilan eruit flikkeren en iemand aanstellen die wat minder van het populistische, zuur-rechtse gelul is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lijkt me ook de enige mogelijke uitkomst. Dan rest alleen de vraag hoeveel tijd eroverheen moet gaan voordat ze bij de VVD die draai kunnen verkopen. Ik denk eind 2026.
Minderheidskabinet is gewoon echt onhandig. Met name omdat de Kamer dan kan gaan beuken op elk klein punt door middel van een meerderheidsdebat. Normaal worden veel debatten tegengehouden door de coalitie. Niet altijd terecht, maar het is wel een bescherming tegen een constante stroom van nieuws over ministers die zich tegen vanalles moeten verdedigen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:24 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Aan de andere kant lees ik hier al jaren dat mensen de VVD zat zijn en snakken naar een regering zonder VVD. Die krijgen in dat scenario precies wat ze willen.
Daarnaast is het niet vreemd voor een partij die stevig zetelverlies lijdt om voor de oppositie te kiezen. Dat geeft ook de ruimte voor een intern debat over de koers (dat debat middenin de campagne voeren, zoals die vertrokken senator en de nummer 33 doen, is niet zo handig).
Een minderheidskabinet GL/PvdA-CDA-D66 dat in de Kamers met wisselende meerderheden kan werken, zou ik helemaal niet zo gek vinden.
Dan heb je twee linkse partijen (GL en PvdA zijn nog steeds twee partijen) een progressief midden/rechtse partij (D66) en een wat meer conservatieve (CDA). Echt een middenkabinet dus, dat doordat ze naar meerderheden moeten zoeken ook niet te veel naar één kant kan uitwijken.
Een bijkomend voordeel is dat de PVV-stemmers dan wellicht inzien dat hun stem op Wilders geresulteerd heeft in een -in hun ogen- ‘links’ kabinet. Dat zorgt er hopelijk voor dat ze de volgende keer op een constructieve partij stemmen.
Het zal natuurlijk een tijd duren voordat deze optie op tafel komt in de formatie, want de meerderheidsvarianten moeten eerst worden onderzocht. Maar als deze partijen eenmaal aan tafel zitten, zou het inhoudelijke deel van de onderhandelingen niet eens zo heel moeilijk hoeven zijn.
Als ik geld in zou zetten, zou ik dat 100% op VVD gaat niet regeren met GL-PvdA met minder dan 20 zetels zetten. Ik zie nog meer kans voor een nieuw PVV kabinet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik zet een tientje op GL/Pvda-D66-CDA-VVD. Daar zal vast een hoop theater en een paar mislukte formatiepogingen met de PVV aan vooraf gaan, maar toch. Elke andere combinatie is te klein en/of simpelweg niet tot samenwerking in staat.
De enige andere logische variant zou er dan één met JA21 ipv VVD zijn.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik geld in zou zetten, zou ik dat 100% op VVD gaat niet regeren met GL-PvdA met minder dan 20 zetels zetten. Ik zie nog meer kans voor een nieuw PVV kabinet.
VVD gaat die draai echt niet maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |