abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219026852
quote:
Huizenprijzen isoleren alleenstaande starters: 272.000 euro spaargeld nodig

De huizenprijzen in Nederland zijn sinds 2013 bijna verdubbeld en voor alleenstaande starters maakt dat het kopen van een huis nóg moeilijker. Gemiddeld is er naast een maximale hypotheek 272.000 euro spaargeld nodig.

Dat blijkt uit onderzoek van Independer, gebaseerd op NVM- en CBS-cijfers. Gemiddeld kost een woning nu 496.000 euro en dat is ruim 272.000 euro meer dan iemand met een modaal inkomen kan lenen.

In Flevoland en Noord-Holland zijn de prijzen het sterkst gestegen. Maar ook in andere regio's moeten starters diep in de buidel tasten. In het Gooi en de Vechtstreek is een eigen inleg van ruim 450.000 euro nodig, terwijl in Oost-Groningen bijna 125.000 euro spaargeld vereist is naast een maximale hypotheek.

"De huizenprijzen rijzen de pan uit en een huis kopen op één inkomen is in 2025 allang geen realistisch scenario meer", zegt Marga Lankreijer, hypotheekexpert bij Independer. "Vooral alleenstaanden zijn de dupe van deze enorme prijsstijging."

Vroeger veel haalbaarder
In de jaren negentig kon iemand met een modaal inkomen in 73 procent van de gemeenten een gemiddeld huis kopen. In sommige provincies, zoals Drenthe, Friesland en Groningen, was dat bijna overal mogelijk.

Nu is er geen enkele plek in Nederland waar een alleenverdiener een gemiddelde woning kan kopen, zegt Lankreijer. "Je kunt natuurlijk kleiner gaan wonen, maar ook die woningen zijn flink duurder geworden. Steeds vaker moeten beide partners werken om überhaupt kans te maken."
Ik snap niet dat ze niet gewoon kleine (25 m2) appartementjes gaan bouwen. Wel van goede kwaliteit in een leuke groene omgeving. Dat is allemaal een stuk betaalbaarder en je helpt mensen aan een dak boven hun hoofd.
pi_219026900
quote:
3s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:16 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ik snap niet dat ze niet gewoon kleine (25 m2) appartementjes gaan bouwen. Wel van goede kwaliteit in een leuke groene omgeving. Dat is allemaal een stuk betaalbaarder en je helpt mensen aan een dak boven hun hoofd.
Golf terreinen vol gooien met tiny homes, kan je zo duizenden kwijt en infrastructuur ligt er al
life is like a box of chocolates
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:26:10 #3
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219026907
quote:

[..]
Omdat er dan geen winst te behalen valt voor degenen die de woningen daadwerkelijk moeten gaan plannen en neerzetten.
pi_219026916
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:26 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Omdat er dan geen winst te behalen valt voor degenen die de woningen daadwerkelijk moeten gaan plannen en neerzetten.
Kleine appartementen kosten relatief weinig dus daar moet toch wel winst op te maken zijn lijkt me. Als je ziet dat iets van 75 m2 al voor 300k weggaat dan kan je toch op 25 m2 ook wel een rendement boeken?
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:33:30 #5
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219026947
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:28 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Kleine appartementen kosten relatief weinig dus daar moet toch wel winst op te maken zijn lijkt me. Als je ziet dat iets van 75 m2 al voor 300k weggaat dan kan je toch op 25 m2 ook wel een rendement boeken?
Nee, de praktijk is dat dat niet het geval is.

https://www.ad.nl/wonen/l(...)p-is-gezet~a5da793d/
https://www.nu.nl/307552/(...)n-de-woningnood.html
https://decorrespondent.n(...)6b-3939-5f07ba998c0d
https://www.bnnvara.nl/jo(...)ars-getrokken-worden
pi_219026953
quote:

[..]
25 m2 is echt heel klein, 35 geeft net wat meer ruimte en mogelijkheden.
pi_219026962
:'(

Nog meer rede om weg te gaan. Gaat de komende jaren ook echt niet veranderen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219026986
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:26 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ligt natuurlijk ook aan het materiaal, het productieproces en de aantallen.
Meerdere partijen kunnen bouwen, dat hoeft geen commercieel bedrijf te zijn wat winst moet maken.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:42:06 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219026992
Absurde prijzen maar een alleenstaande starter heeft natuurlijk niet perse een "gemiddelde" woning nodig
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:42:09 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219026993
Je kan er ook gewoon voor kiezen om zulke flats te bouwen zoals in de jaren 60. Simpel, sneller en een stuk goedkoper.

Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219027010
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:35 schreef Discombobulate het volgende:
:'(

Nog meer rede om weg te gaan. Gaat de komende jaren ook echt niet veranderen.
serieus. waarom zou je nog best moeten doen om in dit land te blijven wonen?

ik ben al een tijdje bezig zoveel mogelijk vermogen op te bouwen zodat ik na mijn studie kan vertrekken. nederland heeft een schijthekel aan jongeren.

oudere generaties (50+) vormen het grootste deel van het electoraat en bezitten het grootste deel van het vastgoed. zij hebben belang bij hoge huizenprijzen (=vermogensgroei) en stemmen vaak op partijen die dat beschermen.

het probleem is wel tweeledig: jongeren stemmen relatief weinig en hebben dus minder politieke invloed. enigszins begrijpelijk aangezien jongeren steeds vaker geen toekomst in zien in nederland. dus groeit de emigratie gestaag.

verder gaat er ook niet meer gebouwd worden hier. ik ga niet wachten tot nederland zijn sh-t voor mekaar krijgt. moet helaas wel in de tussentijd nog hier blijven. helaas gaat het heffingsvrije vermogen in box 3 vanaf volgend jaar omlaag. lekker dan.

quote:
“De bouwsector gaat in 2025 en 2026 circa 70.000 woningen produceren. Dat is nog steeds veel minder dan nodig voor de momenteel erg krappe woningmarkt. Marktomstandigheden, het gebrek aan voldoende bouwlocaties, complexe wet- en regelgeving, stikstofproblematiek, afgenomen investeringszin en de lange doorlooptijden van bijv. het aanvragen van vergunningen zijn belangrijke oorzaken. De sector wil met verdere industrialisering, digitalisering en het gebruik van AI de bouwkosten beteugelen.''
https://www.ing.nl/zakeli(...)struction-woningbouw

[ Bericht 2% gewijzigd door gwn_een_user op 16-10-2025 10:52:00 ]
pi_219027043
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Mikeytt het volgende:
Je kan er ook gewoon voor kiezen om zulke flats te bouwen zoals in de jaren 60. Simpel, sneller en een stuk goedkoper.

[ afbeelding ]
Zeker, met zwembaden, sport en fitness ruimtes, gezamenlijke auto’s, restaurants en een werktuin.
Ik snap ook niet waarom ze hier niet op in zetten. Ommoord in Rotterdam was toen ook een parel alleen ze zijn van het originele plan afgestapt waardoor concept van toen nu niet meer werkt en de doelgroep er niet wil wonen.
pi_219027045
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:45 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

ik ben al een tijdje bezig zoveel mogelijk vermogen op te bouwen zodat ik na mijn studie kan vertrekken. nederland heeft een schijthekel aan jongeren.

oudere generaties (50+) vormen het grootste deel van het electoraat en bezitten het grootste deel van het vastgoed. zij hebben belang bij hoge huizenprijzen (=vermogensgroei) en stemmen vaak op partijen die dat beschermen.

het probleem is wel tweeledig: jongeren stemmen relatief weinig en hebben dus minder politieke invloed. enigszins begrijpelijk aangezien jongeren steeds vaker geen toekomst in zien in nederland. dus groeit de emigratie gestaag.

verder gaat er ook niet meer gebouwd worden hier. ik ga niet wacht tot nederland zijn sh-t voor mekaar krijgt.
[..]
Ik vind het best een hele grote stap om dat te doen, dus daarom zit er geen haast achter. Maar dat ik het zou willen dat is zeker. Baan zoeken is me wel tegengevallen overigens, dus zit nu een beetje een pauze in.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:52:21 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219027064
quote:

[..]
Dat mag niet van de BBB. Want zielige boeren enzo.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:52:37 #15
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219027068
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:50 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Zeker, met zwembaden, sport en fitness ruimtes, gezamenlijke auto’s, restaurants en een werktuin.
Ik snap ook niet waarom ze hier niet op in zetten. Ommoord in Rotterdam was toen ook een parel alleen ze zijn van het originele plan afgestapt waardoor concept van toen nu niet meer werkt en de doelgroep er niet wil wonen.
Yup. Het Valeriusrondeel in Capelle is een mooi voorbeeld. Voornamelijk midden- en sociale huur. Het kan wel.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219027075
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:45 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

verder gaat er ook niet meer gebouwd worden hier. ik ga niet wachten tot nederland zijn sh-t voor mekaar krijgt. moet helaas wel in de tussentijd nog hier blijven. helaas gaat het heffingsvrije vermogen in box 3 vanaf volgend jaar omlaag. lekker dan.
[..]
Je hebt helemaal gelijk, weet je al waar je naar toen wil na je studie?
pi_219027089
Tip voor die alleenstaande, jonge starters: deel een woning met een ander. Vrienden, familie, weetikveelwat voor als je geen partner hebt.

Maar goed, dat roep ik al jaren (en ja, zo ben ik zelf ook begonnen). Het blijft vechten tegen de bierkaai wat dat betreft.
pi_219027098
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:52 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Yup. Het Valeriusrondeel in Capelle is een mooi voorbeeld. Voornamelijk midden- en sociale huur. Het kan wel.
[ afbeelding ]
Het mag visueel wel wat aantrekkelijker en met betere voorzieningen voor de jongere doelgroep.
En naast een goede metroaansluiting.

In Sao Paulo hebben ze ook prachtige projecten.

Zo kunnen ze ook bouwen voor ouderen, met op de begane grond hun specifieke faciliteiten.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:59:24 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219027103
Het is helemaal niet de bedoeling dat ‘starters’ gaan wonen. Laat ze tenminste tot de overgang bij hun ouders wonen. Dat voorkomt kinderen en schept ruimte in de toekomst
The End Times are wild
pi_219027124
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat mag niet van de BBB. Want zielige boeren enzo.
Ik zie ook in stedelijk gebied mogelijkheden, als er ruimte is voor enorme distributie bedrijven is dat er ook voor woningbouw. In Ommoord wonen 25000 op 5 vierkante meter.
pi_219027149
25m2 kan niet volgens bouwbesluit en zelfs die is zelfs weer achterhaald. Minimale grootte van een appartement was 43,6m2 en daarnaast geldt lokale regelgeving. Reken met minimaal 50m2, zie bijvoorbeeld https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR700541/ en sommige gemeenten hebben zelfs minimaal 75m2

Wetgeving probeert de burger te beschermen, maar het zorgt er soms voor dat iets minder makkelijk kan of zoals in dit geval duurder wordt.
pi_219027151
quote:
Wat voor toekomst geeft dat de jeugd? Je wil toch door kunnen stromen naar een fatsoenlijke woning waar je met de tijd een gezin kunt stichten? De huizenmarkt en bijbehorende prijzen wordt een steeds groter en zwaarder probleem voor ons land wat als een olievlek andere keuzes voor hele generaties aan het beinvloeden is: geboortecijfers, mentale issues etc.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_219027179
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:59 schreef LXIV het volgende:
Het is helemaal niet de bedoeling dat ‘starters’ gaan wonen. Laat ze tenminste tot de overgang bij hun ouders wonen. Dat voorkomt kinderen en schept ruimte in de toekomst
Een gebrek aan (voldoende) woonruimte wordt als argument gebruikt om geen kinderen te krijgen, terwijl een kind van nu opgroeit in een omgeving (scholing, scholing, gezondheid, arbeidsmarkt, veiligheid) die historisch gezien nog nooit zo goed is geweest als nu.
pi_219027194
Sprak gisteren jong stel uit Asturias, Noord Spanje en woning daar kopen ook bijna onmogelijk geworden vanwege de prijzen die vooral veroorzaakt worden door investeerders, buitenlanders en stedelingen die een huis erbij kopen buitenaf. Zal in veel landen niet anders zijn, woon zelf in regio Alicante en prijzen schieten ook omhoog en hoop jonge Nederlandse gezinnen komen hier nu wonen, weggejaagd uit Nederland vaak
pi_219027205
272.000 euro spaargeld nodig. Dat is voor menig tweeverdieners niet eens haalbaar als ze net geen hypotheek kunnen krijgen. Want 496.000 is al voor startende twee verdieners een hele kluif.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:20:48 #26
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219027223
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Het linkse ideaal; eindeloos mensen importeren zodat je de bevolking weg kan drukke in deprimerende oost-duitse plattenbau.

Flikker die grenzen dicht en iedere Nederlander kan gewoon weer in een rijtjeshuis met tuin wonen als ze dat willen.
pi_219027224
Alle jonge stellen die ik ken kopen een rijtjeshuis zonder al te veel spaargeld, maar goed, ik woon in Drenthe, niet in de Randstad.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:21:54 #28
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_219027232
Gewoon kwestie van genoeg punten verzamelen
Want het wetboek ken ik ook
pi_219027233
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Een gebrek aan (voldoende) woonruimte wordt als argument gebruikt om geen kinderen te krijgen, terwijl een kind van nu opgroeit in een omgeving (scholing, scholing, gezondheid, arbeidsmarkt, veiligheid) die historisch gezien nog nooit zo goed is geweest als nu.
Eens, maar dat neemt de woningtekorten en de daarbij hoge prijzen niet weg.
pi_219027240
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Twiitch het volgende:
Absurde prijzen maar een alleenstaande starter heeft natuurlijk niet perse een "gemiddelde" woning nodig
Titel is clickbait idd. Gemiddelde huis/appartement wat geschikt is voor een alleenstaande starter kost idd geen 469k.

Neemt niet weg dat er nog steeds een huisvesting issue is natuurlijk.

Word helemaal een issue als je een gezinnetje wil stichten met de huidige prijzen en een huis wil kopen/huren. Je moet naast jezelf en je partner ook nog die kinderen ergens kwijt.
pi_219027249
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:20 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Het linkse ideaal; eindeloos mensen importeren zodat je de bevolking weg kan drukke in deprimerende oost-duitse plattenbau.

Flikker die grenzen dicht en iedere Nederlander kan gewoon weer in een rijtjeshuis met tuin wonen als ze dat willen.
Het hoeven geen deprimerende Oostblokgebouwen te worden, je kunt ook naar New York kijken.
En deze complexen hoeven niet midden in de stad te staan.
pi_219027256
quote:

[..]

We hebben toch veel mensen nodig tegen de lieden die mensen behandelen als beesten? Misschien dat er dan wel menswaardige woningen gebouwd gaan worden voor ieder mens.
pi_219027261
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Zie dat in mijn omgeving vooral...huis kopen dat geschikt is voor een stel is nog wel te doen met 2 salarisssen...maar zodra je ruimte voor kinderen moet hebben (dus extra slaapkamers) word het onbetaalbaar.
pi_219027267
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:53 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Je hebt helemaal gelijk, weet je al waar je naar toen wil na je studie?
ergens in azië wellicht. thailand, vietnam (dit land is snel aan het groeien), singapore, maleisië, taiwan misschien. zuid-korea zeker niet. japan is ook mogelijk.

ergens in europa gaat het niet worden denk ik. want het wordt hier overal te duur en bewoonbaar. de woonlast exploderen, zelfs in landen als spanje en portugal. de vergrijzing verloopt gestaag dus pensioenen en zorg worden steeds duurder. jongeren betalen steeds meer en krijgen steeds minder terug (bezuinigingen op onderwijs, O&O, minder bouw, etc). hervormingen blijven uit vanwege bureaucratie en trage besluitvorming.

azië heeft ook demografische problemen maar vaak heb je nog een jonge beroepsbevolking. en lagere belastingen. heb een paar bekenden die in diverse landen woonden, een goede vriendin studeert zelfs in japan en ik ben stikjaloers met hoe goed ze het heeft

het is overigens niet mijn eerste keer dat ik in het buitenland heb gewoond voor enkele jaren dus ik heb wel ervaring ermee. maar mogelijk is het ditmaal permanent
pi_219027289
Dit wordt alleen maar erger als ook nog eens de HRA wordt afgeschaft. De huizenprijzen zullen niet ineens een stuk lager zijn terwijl starters dan nog minder te besteden hebben.
pi_219027469
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:30 schreef RotatoR het volgende:
Dit wordt alleen maar erger als ook nog eens de HRA wordt afgeschaft. De huizenprijzen zullen niet ineens een stuk lager zijn terwijl starters dan nog minder te besteden hebben.
De HRA wordt natuurlijk niet in 1 klap afgeschaft. Het is een geleidelijk proces dat al wel deels aan de gang is. Het maximumpercentage dat je kunt aftrekken is al afgebouwd de laatste jaren bijvoorbeeld.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219027480
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Twiitch het volgende:
Een alleenstaande starter kan net zo goed amper iets aankomen want de prijzen van hele kleine appartementen liggen ook gewoon snel boven de 250.000¤. Dat kun je niet ophoesten als je ook nog alle extra kosten, inrichting etc moet betalen. Ergo: kinderen blijven thuiswonen tot hun 30e.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jor_Dii op 16-10-2025 12:05:09 ]
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:45:38 #38
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_219027510
Ik heb vorig jaar als alleenstaande ook gewoon wat gekocht, met flinke studieschuld zelfs. Het kan gewoon, maar dan geen nieuwbouw van 450.000 nee. Een oud flatje van 90m2 in een goedkopere buurt in Arnhem.
Snap niet waarom het hele "starters kunnen niks kopen" steeds wordt herhaald zonder de toevoeging "als ze geen concessies willen doen aan grootte of locatie".
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_219027578
Als je wat minder avocado’s eet heb je zo 272k bij elkaar.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:52:11 #40
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_219027589
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:45 schreef MacorgaZ het volgende:
Ik heb vorig jaar als alleenstaande ook gewoon wat gekocht, met flinke studieschuld zelfs. Het kan gewoon, maar dan geen nieuwbouw van 450.000 nee. Een oud flatje van 90m2 in een goedkopere buurt in Arnhem.
Snap niet waarom het hele "starters kunnen niks kopen" steeds wordt herhaald zonder de toevoeging "als ze geen concessies willen doen aan grootte of locatie".
N=1.
pi_219027594
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:28 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Iets van 75 m2 doet hier in de buurt gewoon al 5 ton. Woon je wel redelijk centraal in Utrecht, maar zelfs als ik b.v. kijk in Zuilen of Elinkwijk dan heb je voor 3 ton ongeveer een appartementje van 35-40 m2.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:52:54 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219027598
Dit soort topics blijven steeds dezelfde herhaling van zetten zolang we partijen in de regering hebben die eigenlijk liever niks willen.
pi_219027612
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:52 schreef Hexagon het volgende:
Dit soort topics blijven steeds dezelfde herhaling van zetten zolang we partijen in de regering hebben die eigenlijk liever niks willen.
Ze moeten wel weer gekozen worden met de volgende verkiezingen....
pi_219027623
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:28 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ergens in azië wellicht. thailand, vietnam (dit land is snel aan het groeien), singapore, maleisië, taiwan misschien. zuid-korea zeker niet. japan is ook mogelijk.

ergens in europa gaat het niet worden denk ik. want het wordt hier overal te duur en bewoonbaar. de woonlast exploderen, zelfs in landen als spanje en portugal. de vergrijzing verloopt gestaag dus pensioenen en zorg worden steeds duurder. jongeren betalen steeds meer en krijgen steeds minder terug (bezuinigingen op onderwijs, O&O, minder bouw, etc). hervormingen blijven uit vanwege bureaucratie en trage besluitvorming.

azië heeft ook demografische problemen maar vaak heb je nog een jonge beroepsbevolking. en lagere belastingen. heb een paar bekenden die in diverse landen woonden, een goede vriendin studeert zelfs in japan en ik ben stikjaloers met hoe goed ze het heeft

het is overigens niet mijn eerste keer dat ik in het buitenland heb gewoond voor enkele jaren dus ik heb wel ervaring ermee. maar mogelijk is het ditmaal permanent
Leuk, klinkt goed.
pi_219027714
quote:
Klopt, je moet gewoon ergens proberen op de trein te kunnen springen, maar zelfs dat blijkt moeilijk te zijn nu.
pi_219027771
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vind het best een hele grote stap om dat te doen, dus daarom zit er geen haast achter. Maar dat ik het zou willen dat is zeker. Baan zoeken is me wel tegengevallen overigens, dus zit nu een beetje een pauze in.
Ja, zo kom je nooit aan die 272k spaargeld he :(
pi_219027784
Een ding weet ik zeker, mijn kind krijgt een huis van mij. Daar hoeft hij echt niet zo krom voor te gaan liggen. En dat hij tot z'n 35e thuis woont gaat ook niet gebeuren.

Zien we tegen die tijd wel of dat in Nederland of elders is. Hij is pas 3.5 jaar, dus duurt nog wel even :+
pi_219027789
Ik zie overigens best veel prima tot mooie huizen in Duitsland te koop staan, kost een fractie van wat ze hier kosten. Maar goed, dan zit je wel 'ver' weg van je huidige plek.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 12:19:06 #49
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_219027798
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:52 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
N=1.
Tuurlijk, maar mijn situatie is echt niet zo bijzonder hoor. Dit is een jaren 60-flatje, daar is nu met de uitponding van huurwoningen echt veel van beschikbaar voor 240-280k. Ja, dan moet je een goed salaris hebben als alleenstaande of makkelijk te betalen met z'n tweeën, en wat spaargeld, maar het bestaat gewoon. Het is een uitgeleefd ex-huurhuis, maar anders blijf je 1100 euro huur betalen ipv 1200 euro aan hypotheek :?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_219027800
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 12:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
Een ding weet ik zeker, mijn kind krijgt een huis van mij. Daar hoeft hij echt niet zo krom voor te gaan liggen. En dat hij tot z'n 35e thuis woont gaat ook niet gebeuren.

Zien we tegen die tijd wel of dat in Nederland of elders is. Hij is pas 3.5 jaar, dus duurt nog wel even :+
Ik neem aan dat je dan in ieder geval richting de 1k per maand belegd en in het geval van gewoon sparen nog meer? Als je er nu al bewust mee omgaat kun je natuurlijk wel elk jaar maximaal belastingvrij schenken.
pi_219027818
quote:

[ afbeelding ]
Of deze 15 flats van Kunming hadden ze beter op het Floriadeterrein in Almere kunnen bouwen

Bekijk deze YouTube-video
pi_219027884
Daarom een volledige stop migratie (scheelt 100.000+ mensen er netto bij per jaar!!) en inzetten op remigratie. Over dat laatste heb ik geen cijfers, maar stel dat er 50.000 mensen per jaar extra vertrekken hierdoor, dan is dat een netto winst van 150.000 mensen minder per jaar erbij dan doorgaan op deze toer.

Dan zakt de vraag naar woningen en met een gelijkblijvend, of zelfs stijgend, woningaanbod zullen de prijzen eindelijk gaan dalen.
pi_219027891
Het was even wachten, maar daar zijn de migratiefantasten weer.
pi_219027941
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 12:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je dan in ieder geval richting de 1k per maand belegd en in het geval van gewoon sparen nog meer? Als je er nu al bewust mee omgaat kun je natuurlijk wel elk jaar maximaal belastingvrij schenken.
Een deel van mijn vermogen beleg ik ja, maar dat is meer om het op peil te houden. Maar als hij verstandig met zijn erfenis om gaat, krijgt hij dat geld niet op. En zijn eventuele kinderen ook niet :P

Hij krijgt wel maximale schenkingen. Maar zal uiteindelijk wel moeten laten zien dat hij het ook waard is om dan dat extra te doen voor hem.
pi_219028046
quote:
De links die je geeft zijn geen praktijk, maar vooral 'experts' die vaak zelf op de loonlijst ven belang-hebbenden staan en ik zeker niet als onafhankelijk zou betitelen...

punt is dat deze 'adviezen' heel toevallig vooral gericht zijn op het 'adviseren' naar boiuwprojecten waarop de winstmarges zer hoog liggen en hét probleem bij hoogbouw als je kijkt naar de woonlobby, is niet dat er geen (enorme) vraag naar is, maar vooral dat die woonlobby erg veel moeite moet doen hun winstmarge darop te maximaliseren...
darom zie je dat dat soort artikelen uitgaan van extreem dure woontorens/wolkenkrabbers op internationale A++-locaties (ze noemen bv de Burj Kalif in Dubai als 'referentie')

De realiteit is gewoon dat nederland nu al extreem laag als je kijkt naar het bevolkigsdeel dat niet in laagbouw woont... waar bv veel europese landen tegen de helft van hun bevolking in flatgebouwen en hoogbouw laat wonen (EU gemiddelde is 48% wonen in Flats), is dat in nederland slechts 18,4% !
en dat is dus in een van de meest verstedelijke gebieden, waar je dus eigenlijk zou zeggen dat er domweg geen ruimte is voor uitgespreide woonwijken met eensgezinswoningen in rijtjeshuizen met een eigen tuintje... maar juist dat is wat elke gemeente enkel wil bouwen: terwijl juist de doelgroep daarvoor het sterkste aan het dalen is... zeker als de boomers die nu veelal in hun eentje of met een oude partner nog de doorzonwoningen bewonen, gan overlijden of verzorgingsapartementen opzoeken, bestaat er een fiks risico dat juist zulke woningen snel in prijs gaan dalen door een over-aanbod, dat nu hooguit bestaat door een kunstmatig beleidsmatig probleem van het ontbreken van doorstroming.

De reden dat veel spelers nu enkel echter meer gezinswoningen willen bouwen is dat op de korte termijn daarop veel winstmarge te behalen valt... en als over 5 tot 10 jaar die markt ineenstort zijn hooguit de danmalige eigenaars de pineut, die ze niet meer kunnen doorverkopen voor opgeschroefde winsten.

Bv ghoog gebouwe appartementengebouwen vergen ook een beheerders-instelling en de bouwer kan zich daar dan vaak niet zo snel en makkelijk uit terugtrekken...d e eventuele winst is vaak hooguit haalbaar over eenveel langere periode..
Waar het bv gaat om huur-corporaties zijn zeer lange periodes voor het terugverdienen in te plannen... een vand e redenen waarop collectieve coporaties dit altijd vaak deden en juist over een lange termijn heel veel waarde vor een maatschppij kunnen creereren, maar helaas deze vanaf eind jaren negentig van de vorige eeuw zogenaamd 'geprivatiseerd' moesten worden om gewoon commercieel hun winsten te optimaliseren, wat ze dan deden door hun assets in de uitverkoop te gooien of juist risicovolle schulden op te bouwen gedekt door die assets.

Tevens moet je realiseren dat juist de hoogbouw een minder vermogende doelgroep aantrekt, en veel gemeentes plannen liever een grote woonwijk voor vermogende-gezinnen uit de hoogste inkomensgroepen, die dan een zeer rijke bevolkingsgroep in de gemeente brengen en veel belastingen gaan opleveren...
Ook daarom plannen bv gemeentes zich vaak rijk met 'dure' woonwijken... duur bouwen is veel 'rendabeler' als zulke 'statistische rekensommetjes' ook in de praktijk zouden uitkomen (hint: dat komen ze niet)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_219028292
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:59 schreef LXIV het volgende:
Ja, en dan lopen we te zeuren dat we te weinig beroepsbevolking hebben waardoor we nog meer immigranten gaan importeren zeker.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  donderdag 16 oktober 2025 @ 13:31:31 #57
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_219028397
Fervent bijbouwen van (fors) kleinere woningen, om meerderen te kunnen voorzien v.e. koopappartementje (tevens als fris begin voor enthousiaste starters op de huizenmarkt *)) lijkt heden ten dage een redelijke oplossing voor de toekomst.

Het is evident dat er nog veel meer zal moeten gebeuren om op den duur alle noden op de woningmarkt vlot te kunnen trekken. En bouwen heeft tegenwoordig bijna de hoogste prioriteit, ongeacht alle stikstofgeneuzel!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219028561
Hoezo hebben jongeren niet zoveel spaargeld toen ik jong was heb ik gewoon altijd gewerkt en hard gespaard en toen kon ik zo een huis kopen voor 70.000 euro, maar ja de jeugd van nu wil havercappucino en thuisbezorgd en wil niet meer werken zoals wij altijd deden vroeger en ja dan is het toch niet mijn probleem of wel dan nou precies!
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_219028763
quote:

[..]
En waren moeten de (baby)boomers makkelijk aan verdienen dan?
pi_219028772
Vroeger ging je het huis uit om te trouwen en een gezin te stichten.

Tegenwoordig wil iedereen een huis voor zichzelf.

Dat vergt een flinke hoeveelheid extra woningen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219028793
quote:
14s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 13:31 schreef Scjvb het volgende:
Het is evident dat er nog veel meer zal moeten gebeuren om op den duur alle noden op de woningmarkt vlot te kunnen trekken.
Klopt. Maar dan vooral een cultuuromslag:
1. ga met zijn tweeën wonen in plaats van in je eentje, ook als je geen partner hebt
2. accepteer dat je eerste woning een flutwoning is, zodat je later een betere woning kan kopen.
3. accepteer dat wonen op jouw gewenste locatie niet voor jou weggelegd is voorlopig.
4. Accepteer dat je de eerste jaren krom ligt voor je hypotheek.
5. Ga meer werken dan een luizenbaantje van maximaal 32 uur per week.
  Forum Admin donderdag 16 oktober 2025 @ 14:37:19 #62
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219028795
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:32 schreef Wantie het volgende:
Vroeger ging je het huis uit om te trouwen en een gezin te stichten.

Tegenwoordig wil iedereen een huis voor zichzelf.

Dat vergt een flinke hoeveelheid extra woningen.
Dat de samenstelling van woningzoekenden is veranderd is zeker een katalysator voor het probleem, omdat er niet alleen een krapte in het algemeen is, maar vooral voor woningen geschikt voor gezinnen.

Er zijn nu eenmaal veel meer alleenstaanden bij gekomen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219028813
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat de samenstelling van woningzoekenden is veranderd is zeker een katalysator voor het probleem, omdat er niet alleen een krapte in het algemeen is, maar vooral voor woningen geschikt voor gezinnen.

Er zijn nu eenmaal veel meer alleenstaanden bij gekomen.
Tel daar de mensen in scheidingen bij op, die hebben vaak op zeer korte termijn een extra woning nodig.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 14:39:57 #64
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_219028815
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
1. ga met zijn tweeën wonen in plaats van in je eentje, ook als je geen partner hebt
2. accepteer dat je eerste woning een flutwoning is, zodat je later een betere woning kan kopen.
3. accepteer dat wonen op jouw gewenste locatie niet voor jou weggelegd is voorlopig.
Daar valt zeker wat voor te zeggen!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_219028819
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:31 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
En waren moeten de (baby)boomers makkelijk aan verdienen dan?
Bitcoins?
pi_219028872
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 13:51 schreef Ludachrist het volgende:
Hoezo hebben jongeren niet zoveel spaargeld toen ik jong was heb ik gewoon altijd gewerkt en hard gespaard en toen kon ik zo een huis kopen voor 70.000 euro, maar ja de jeugd van nu wil havercappucino en thuisbezorgd en wil niet meer werken zoals wij altijd deden vroeger en ja dan is het toch niet mijn probleem of wel dan nou precies!
Vergeet de avocado sandwich niet.
pi_219028876
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:52 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Vergeet de avocado sandwich niet.
En de "2x per jaar op vliegvakantie voor de instagramfoto's".
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219029107
quote:

[..]
Men gaat al uit van een modaal salaris, dus niet echt een luizenbaantje, en de meesten verdienen minder. Niet kunnen wonen vlakbij je werk jaagt je ook weer op reiskosten, waardoor je minder kunt sparen. In de jaren 90 kon je op 1 modaal salaris in bijna driekwart van de gemeentes een gemiddeld huis kopen, waarom zou dat niet mogelijk moeten kunnen zijn?
En dit soort dingen werkt ook door naar beginnershuizen, die komen ook verder buiten bereik. Eigenlijk zou de overheid moeilijke beslissingen moeten nemen die de huizenprijzen drastisch verlagen. Maar ja, dat willen alle huizeneigenaren weer niet, die hebben de afgelopen 10 jaar hun huizen in waarde zien verdubbelen.

Wat voor een maatregelen zou de huizenprijzen laten dalen? Afschaffen HRA, en een lagere max hypotheek. Op het salaris wat wij als huishouden hier in het VK hebben zouden we in Nederland ruim 2 ton meer kunnen lenen voor een hypotheek.

Als mensen ineens een paar ton minder kunnen lenen, zullen de prijzen dalen naar het niveau wat men kan (mag) betalen. Een deel van de overwaarde van huidige huizenbezitters zal verdamplen, maar dat is virtuele winst, en, men wijst daar regelmatig op als er wordt voorgesteld dit te belasten, dat is virtueel, dat heb je niet, daar kun je niet van eten. Het wordt pas lastig voor degenen die de afgelopen 2-3 jaar een huis hebben gekocht en het met verlies verkopen. Maar daar is ook wel wat op te verzinnen, zoals geleidelijke invoering van restricties. Bijkomend voordeel zou zijn dat mensen door de lagere hypotheeklasten meer over houden, geld wat geinvesteerd kan worden, uitgegeven kan worden wat weer goed is voor de economie, of gebruikt kan worden voor een betere balans tussen werk en leven.

Ik zeg niet dat dat de oplossing is, maar het zou een deel van de aanpak kunnen zijn. Linksom of rechtsom, de politiek zal moeilijke, impopulaire maatregelen moeten nemen.
pi_219029150
Las het bericht en dacht 272k valt nog wel mee, maar dat gaat dus over spaargeld en niet de daadwerkelijke hypotheeksom :R |:(
blablablabla
pi_219029199
quote:
Heb al lang een koophuis maar ik vind dit echt een enorme shitty comment en minderwaardig richting jongeren. Wat definieer jij als jongere en hoe oud was je toen je je eerste huis kocht??

Ik was 23 en had inderdaad flink gespaard, maar als je 15-20 jaar moet sparen voor je wat kan wil je op een gegeven moment in de tussentijd ook gewoon leven en niet tot 30 of 35 op een houtje bijten omdat je koste wat kost elke cent apart moet zetten. Juist als je jong bent hoor je plezier te maken en de wereld om je heen en jezelf te verkennen.

Alsof je je moet verantwoorden omdat je wat plezier wilt hebben in je leven als je jong bent. Kansloos en stuitend arrogant !!! :(
blablablabla
pi_219029220
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:40 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Bitcoins?
Huizenprijzen natuurlijk. Daarom hebben ze er zo veel last van dat er ineens van die vervelende kinderen allemaal willen wonen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_219029225
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Men gaat al uit van een modaal salaris, dus niet echt een luizenbaantje, en de meesten verdienen minder.
En dus kun je makkelijker een huis kopen als je iemand hebt waarmee je het huis kan delen.
quote:
Niet kunnen wonen vlakbij je werk jaagt je ook weer op reiskosten, waardoor je minder kunt sparen.
Daar hebben we reiskostenvergoeding voor uitgevonden.
quote:
In de jaren 90 kon je op 1 modaal salaris in bijna driekwart van de gemeentes een gemiddeld huis kopen, waarom zou dat niet mogelijk moeten kunnen zijn?
In de jaren negentig werkte men vaak zat als éénverdiener 50 tot 60 uur in de week. Doe de gemiddelde werkuren op dit moment keer twee en je komt min of meer op hetzelfde uit.
quote:
En dit soort dingen werkt ook door naar beginnershuizen, die komen ook verder buiten bereik.
En daarom dien je als eerste koopwoning ook genoegen te nemen met een flutwoning.
quote:
Eigenlijk zou de overheid moeilijke beslissingen moeten nemen die de huizenprijzen drastisch verlagen.
Zoals al die acties (voorbeeld) de ze afgelopen jaren hebben gedaan, wat er alleen maar voor heeft gezorgd dat de prijzen nog hoger worden. Goed idee.
Het enige wat helpt is een lagere vraag (bij hetzelfde aanbod) naar woningen.
quote:
Maar ja, dat willen alle huizeneigenaren weer niet, die hebben de afgelopen 10 jaar hun huizen in waarde zien verdubbelen.
Jaja leuk allemaal, maar wat heb je eraan? Als men gaat verhuizen, is hun nieuwe woning ook een stuk duurder geworden.
quote:
Wat voor een maatregelen zou de huizenprijzen laten dalen?
Zoals gezegd: een lagere vraag (bij eenzelfde aanbod).
quote:
Afschaffen HRA,
Zodat de huidige woningbezitters flink in de problemen kunnen komen. Goed plan.
quote:
en een lagere max hypotheek.
Zodat niemand een huis kan kopen en iedereen naar huurhuizen blijft kijken. Die amper nog aangeboden worden omdat de overheid daar de regels te streng voor heeft gemaakt (en dus elke huureigenaar die woningen in de verkoop gegooid heeft).
quote:
Op het salaris wat wij als huishouden hier in het VK hebben zouden we in Nederland ruim 2 ton meer kunnen lenen voor een hypotheek.
VK is niet NL, dus dat argument heeft weinig meerwaarde.
quote:
Als mensen ineens een paar ton minder kunnen lenen, zullen de prijzen dalen naar het niveau wat men kan (mag) betalen. Een deel van de overwaarde van huidige huizenbezitters zal verdampen, maar dat is virtuele winst, en, men wijst daar regelmatig op als er wordt voorgesteld dit te belasten, dat is virtueel, dat heb je niet, daar kun je niet van eten. Het wordt pas lastig voor degenen die de afgelopen 2-3 jaar een huis hebben gekocht en het met verlies verkopen.
Oftewel: men verkoopt zijn huis niet.
quote:
Maar daar is ook wel wat op te verzinnen, zoals geleidelijke invoering van restricties.
Wat voor restricties? Je mag het niet verkopen? Je mag niet boven prijs X je woning aanbieden??
quote:
Bijkomend voordeel zou zijn dat mensen door de lagere hypotheeklasten meer over houden, geld wat geïnvesteerd kan worden, uitgegeven kan worden wat weer goed is voor de economie, of gebruikt kan worden voor een betere balans tussen werk en leven.
Oh ja. Dat is een andere omschrijving van 'nog minder willen werken'. Ja, dat gaat zoden aan de dijk zetten.

quote:
Ik zeg niet dat dat de oplossing is, maar het zou een deel van de aanpak kunnen zijn. Linksom of rechtsom, de politiek zal moeilijke, impopulaire maatregelen moeten nemen.
En de starters ook, maar daar willen ze niet aan. Dat is al jaren duidelijk.
pi_219029226
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:28 schreef Elan het volgende:
Las het bericht en dacht 272k valt nog wel mee, maar dat gaat dus over spaargeld en niet de daadwerkelijke hypotheeksom :R |:(
En dan moet je er ook nog eens rekening mee houden dat de huizenprijzen gemiddeld sneller stijgen dan iemand realistisch gezien kan sparen. Die race ga je nooit winnen.
pi_219029236
quote:
Geboren in Arnhem Zuid, ouders een flatje, leuke jeugd gehad. Met 21 een kamer gekregen in de Spijkerbuurt, een van Dam eenheid heette het, leuke kamer, WC, douche en keuken delen met een persoon. Paar jaar later samenwonen op een lekkende zolderetage in St. Marten, paar jaar later flat Appelgaard, paar jaar later kleine woning Rijkerswoerd, paar jaar later klein Premie A woning Rijkerswoerd. Zag wel dat mijn oude huis mega in prijs is gestegen
pi_219029249
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:36 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
En dus kun je makkelijker een huis kopen als je iemand hebt waarmee je het huis kan delen.
En gek genoeg doen jongeren dat liever met iemand met wie ze een gezin willen stichten, dan met een willekeurig iemand van de straat. Want je zit ook nog eens financieel aan elkaar vast.

quote:
Oh ja. Dat is een andere omschrijving van 'nog minder willen werken'. Ja, dat gaat zoden aan de dijk zetten.
[..]
En de starters ook, maar daar willen ze niet aan. Dat is al jaren duidelijk.
Wat voor 'impopulaire maatregelen' bedoel je dan? 60 uur in de week werken wat de ARBO niet voor niets als ongezond heeft bestempeld? Of tot je 50ste bij je ouders blijven wonen?
pi_219029259
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:36 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
En dan moet je er ook nog eens rekening mee houden dat de huizenprijzen gemiddeld sneller stijgen dan iemand realistisch gezien kan sparen. Die race ga je nooit winnen.
Ergens is het jammer dat jongeren er nog onbevangen en vrij flexibel in staan. Eigenlijk zouden er grootschalige protesten en werkweigering moeten ontstaan tot ze een fatsoenlijke toekomst gegarandeerd krijgen met dezelfde rechten als de generaties voor hun.

Door structureel politiek wanbeleid kunnen ze niks meer straks en dan heb je van die kutboomers die nog even gaan framen dat het eigenlijk allemaal een stel luie flikkers zijn die het over zichzelf hebben afgeroepen :r .
blablablabla
pi_219029278
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:41 schreef Stoney3K het volgende:
En gek genoeg doen jongeren dat liever met iemand met wie ze een gezin willen stichten, dan met een willekeurig iemand van de straat. Want je zit ook nog eens financieel aan elkaar vast.
Ja? Is jouw leefwereld óf een partner óf een 'willekeurig iemand van de straat'? Andere mensen ken jij niet?
quote:
Wat voor 'impopulaire maatregelen' bedoel je dan? 60 uur in de week werken wat de ARBO niet voor niets als ongezond heeft bestempeld? Of tot je 50ste bij je ouders blijven wonen?
quote:

[..]
pi_219029310
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Ja? Is jouw leefwereld óf een partner óf een 'willekeurig iemand van de straat'? Andere mensen ken jij niet?
[..]
[..]

Dat zou dan twee kanten op moeten werken namelijk dat mensen woonruimte beschikbaar stellen als ze eigenlijk te ruim wonen voor hun gezinssamenstelling.
Maar we weten allebei dat dat nooit gaat gebeuren.
blablablabla
pi_219029333
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat zou dan twee kanten op moeten werken namelijk dat mensen woonruimte beschikbaar stellen als ze eigenlijk te ruim wonen voor hun gezinssamenstelling.
Maar we weten allebei dat dat nooit gaat gebeuren.
Huh?
Starters hebben een dermate grote 'gezinssamenstelling' dat zij die ruimte wel nodig hebben?
Of begrijp ik jou nou verkeerd?
pi_219029349
quote:
Zoals al die acties (voorbeeld) de ze afgelopen jaren hebben gedaan, wat er alleen maar voor heeft gezorgd dat de prijzen nog hoger worden. Goed idee.
Het enige wat helpt is een lagere vraag (bij hetzelfde aanbod) naar woningen.

[..]
Zoals gezegd: een lagere vraag (bij eenzelfde aanbod).
[..]
Zodat de huidige woningbezitters flink in de problemen kunnen komen. Goed plan.
[..]
Zodat niemand een huis kan kopen en iedereen naar huurhuizen blijft kijken. Die amper nog aangeboden worden omdat de overheid daar de regels te streng voor heeft gemaakt (en dus elke huureigenaar die woningen in de verkoop gegooid heeft).
[..]
Oftewel: men verkoopt zijn huis niet.

Alle maatregelen van afgelopen tientallen jaren (HRA, jubelton, etc) hebben alleen maar de zakken van de koper verdiept, en niet de huizenprijs gedrukt.
En er komen altijd huizen op de markt. Mensen scheiden, gaan dood, verhuizen naar het buitenland, en er wordt bijgebouwd. Met het laatste is er wel een issue, want er worden niet veel starterswoningen gebouwd, en nieuwbouw is duur vanwege toegenomen prijzen bouwmaterialen en arbeid.
pi_219029366
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Huh?
Starters hebben een dermate grote 'gezinssamenstelling' dat zij die ruimte wel nodig hebben?
Of begrijp ik jou nou verkeerd?
Ik bedoel dat mensen die gunstig gekocht hebben, inmiddels al jaren samen of alleen wonen omdat de kinderen de deur uit zijn maar nog wel in een kast van een huis wonen een kamer of een verdieping aan een starter gaan verhuren voor een fatsoenlijke prijs.
blablablabla
pi_219029393
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:01 schreef Elan het volgende:

[..]
Ik bedoel dat mensen die gunstig gekocht hebben, inmiddels al jaren samen of alleen wonen omdat de kinderen de deur uit zijn maar nog wel in een kast van een huis wonen een kamer of een verdieping aan een starter gaan verhuren voor een fatsoenlijke prijs.
Verhuren?

Dat is al verpest door de overheid; daar valt amper wat mee te verdienen door alle nieuwe regelgeving daaromtrent, levert vaak alleen maar ellende op voor de huiseigenaar.

Dus dat gebeurt nog amper.
pi_219029419
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Huh?
Die hebben ze nu misschien niet nodig maar over 10 jaar wel, anders moeten ze over 10 jaar wéér op huizenjacht, in plaats van een woning "op de groei" te kunnen zoeken.

Terwijl de pensionado met een woning waar 6 man in kunnen die woning nu niet en over 10 jaar niet meer nodig gaat hebben. Het werkt wel twee kanten op.
pi_219029424
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Verhuren?

Dat is al verpest door de overheid; daar valt amper wat mee te verdienen door alle nieuwe regelgeving daaromtrent, levert vaak alleen maar ellende op voor de huiseigenaar.

Misschien moet solidariteit het uitgangspunt worden in plaats van veel verdienen. Dat laatste is namelijk waardoor dat soort maatregelen zijn ingevoerd en als je iets breder kijkt eigenlijk hoe de huizenmarkt de puinhoop is geworden die ze is.

De woningmarkt is decennialang kapot gemaakt door VVD-beleid en de mensen slikten het als zoete koek omdat ze elk jaar op papier weer 30k rijker werden. Pas nu hun kinderen en kleinkinderen nergens meer heen kunnen gaan ze inzien hoe kansloos dit beleid eigenlijk is/was.
blablablabla
pi_219029425
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:35 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Huizenprijzen natuurlijk. Daarom hebben ze er zo veel last van dat er ineens van die vervelende kinderen allemaal willen wonen.
Dat lijkt me juist ideaal.
Vraag en aanbod...
  donderdag 16 oktober 2025 @ 16:10:46 #86
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219029437
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:39 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Tel daar de mensen in scheidingen bij op, die hebben vaak op zeer korte termijn een extra woning nodig.
Ja, dat zijn dus ook alleenstaanden.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219029446
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Met wie zou jij een langdurige financiële verplichting aan willen gaan én ook nog eens onder hetzelfde dak willen wonen, die niet jouw partner is?

Bij studentenhuizen werkt dat echt alleen omdat de looptijd maar beperkt is en je eigenlijk elk moment kan vertrekken. Wanneer je met meer dan 1 persoon een huis koopt, dan kun je niet zo maar je biezen pakken zonder dat je afspraken met de rest maakt over dat aandeel uit te kunnen kopen.

Wil de rest dat niet of is daar geen geld voor dan zit je vast. Is een probleem waar veel echtscheidingen ook tegenaan lopen.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 16:13:34 #88
438527 MissButterflyy
pi_219029457
quote:
Je had vroeger niet zoveel spaargeld nodig om een huis te kopen. Helemaal niet zelfs, vaak.
Ik zie dat veel jongeren echt wel hard werken, maar het hangt er tegenwoordig een beetje van af of je ouders hebt die je geld kunnen schenken of je een huis kunt kopen als jongere of niet.
Dit is wel jammer, zo worden de rijken alleen maar rijker en blijft huizenbezit in de families die het beter hebben.
pi_219029465
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:13 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]Zo worden de rijken alleen maar rijker en blijft huizenbezit in de families die het beter hebben.
En tegelijkertijd worden de huurwoningen steeds minder toegankelijk voor de families die het níet beter hebben.
pi_219029513
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:10 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, dat zijn dus ook alleenstaanden.
Vaak met kinderen en dus niet geschikt voor een appartementen van 25-35 m2.
pi_219029546
quote:

[..]
Je had vroeger niet zoveel spaargeld nodig om een huis te kopen. Helemaal niet zelfs, vaak.
Ik zie dat veel jongeren echt wel hard werken, maar het hangt er tegenwoordig een beetje van af of je ouders hebt die je geld kunnen schenken of je een huis kunt kopen als jongere of niet.
Dit is wel jammer, zo worden de rijken alleen maar rijker en blijft huizenbezit in de families die het beter hebben.
Klopt, vergeet de opa’s en oma’s niet, die kunnen ook een flinke duit in het zakje doen en hebben vaak ook overwaarde welke ze tot voor kort makkelijk konden schenken.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 16:25:54 #92
438527 MissButterflyy
pi_219029561
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:24 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Klopt, vergeet de opa’s en oma’s niet, die kunnen ook een flinke duit in het zakje doen en hebben vaak ook overwaarde welke ze tot voor kort makkelijk konden schenken.
Dat kan, als ze niet ook in een huurwoning zitten. Niet alle ouderen hebben vermogen.
pi_219029600
quote:

[..]

Situatieschets van de gemiddelde jongere op de woningmarkt zonder rijke ouders die kunnen bijspringen.
blablablabla
pi_219029673
quote:
In de jaren negentig werkte men vaak zat als éénverdiener 50 tot 60 uur in de week.
Hier heb je ongetwijfeld een bron voor.
pi_219029770
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:08 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Die hebben ze nu misschien niet nodig maar over 10 jaar wel, anders moeten ze over 10 jaar wéér op huizenjacht, in plaats van een woning "op de groei" te kunnen zoeken.

Terwijl de pensionado met een woning waar 6 man in kunnen die woning nu niet en over 10 jaar niet meer nodig gaat hebben. Het werkt wel twee kanten op.
Ieder mens heeft veel ruimte nodig om te kunnen leven, is de leefruimte te klein dan worden het nooit wereldkampioenen/krachtpatsers. Denk daar maar eens over na.
pi_219029792
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 17:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Ieder mens heeft veel ruimte nodig om te kunnen leven, is de leefruimte te klein dan worden het nooit wereldkampioenen/krachtpatsers. Denk daar maar eens over na.
In de buitenlucht hebben ze alle ruimte om te kunnen leven.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 17:12:00 #97
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219029809
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:21 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Gewoon kwestie van genoeg punten verzamelen
[ afbeelding ]
Wat voor punten zijn dat?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219029995
quote:

[..]
Wat is een kast van een huis en veel normale huizen zijn niet geschikt voor verhuur, vaak maar een douche, keuken en toilet en een vreemde in huis halen is ook niet alles.

In New York komt waarschijnlijk een Socialist aan de macht die betaalbare woningen wil want overal lijkt probleem hetzelfde. Ben benieuwd wat ze daar gaan doen.
pi_219030136
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 17:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
In de buitenlucht hebben ze alle ruimte om te kunnen leven.
Klopt, maar dan hebben ze in de noordelijke gebieden te weinig warmte-uren. Dan worden het in de noordelijke gebieden nog steeds geen wereldkampioenen/krachtpatsers
pi_219030410
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 18:04 schreef torentje het volgende:

[..]
Klopt, maar dan hebben ze in de noordelijke gebieden te weinig warmte-uren. Dan worden het in de noordelijke gebieden nog steeds geen wereldkampioenen/krachtpatsers
Mooi houden zo.
pi_219030513
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Verhuren?

Maar de verhuur die jij aanhaalt is iets anders. Hospita verhuur (die kamer of verdieping waar Elan het over heeft) is opzich wel gunstig. Als ze de huurbescherming van hospita huurders afnemen is de drempel voor mensen om zo'n kamer of deel van de woning te verhuren lager.

Want een hospitahuurder heeft na 1 jaar huurbescherming, binnen 9 maanden kan de huur door de verhuurder opgezegd worden.

+ je hebt toestemming nodig bij de bank.

Ze zijn in de politiek wel met het eea bezig en volgens mij liggen er al wat wetsvoorstellen.
pi_219030553
Opzich wel een rare berekening. Een gemiddeld huis kost 5 ton dus een alleenstaande starter met modaal salaris heeft zoveel spaargeld nodig. Een gemiddelde auto kost 50.000 euro dus een 17-jarige die net een rijbewijs heeft heeft 50.000 euro spaargeld nodig voor een auto? Nee die zoekt iets in zijn of haar prijsklasse.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 19:12:41 #103
438527 MissButterflyy
pi_219030607
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:04 schreef DrDentz het volgende:
Opzich wel een rare berekening. Een gemiddeld huis kost 5 ton dus een alleenstaande starter met modaal salaris heeft zoveel spaargeld nodig. Een gemiddelde auto kost 50.000 euro dus een 17-jarige die net een rijbewijs heeft heeft 50.000 euro spaargeld nodig voor een auto? Nee die zoekt iets in zijn of haar prijsklasse.
Zelfs een appartement is voor een jonge starter al onbetaalbaar, starterswoningen zijn ook veel te duur.
pi_219030612
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:04 schreef DrDentz het volgende:
Klopt.
Zo heb ik mijn huidige woning gekocht voor 267K.
En dat is geen postzegel van 25m², maar een gezinswoning met 4 slaapkamers.
pi_219030738
kost duur mang, dan maar langer sparen toch.
pindazakje
  donderdag 16 oktober 2025 @ 19:31:12 #106
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219030781
Moet je maar meer stelen.

pi_219030860
quote:
Nee AD en NU.nl, een alleenstaande starter met een modaal inkomen heeft geen 272.000 euro spaargeld nodig voor een huis

Hee kijk nou wat voor interessant onderzoek Independer (eigendom van: DPG) heeft gedaan en waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het AD (eigendom van: DPG) en op NU.nl (eigendom van: DPG). De huizenprijzen zijn zo hoog geworden dat een alleenstaande starter 272.000 euro spaargeld nodig heeft om een huis te kunnen kopen. 272.000 euro! Daar kon je vroeger een huis van kopen!

Je zou haast denken: dat bedrag klinkt zo hoog, er zal wel niks van dat onderzoek kloppen en dat is eigenlijk ook zo. Het is bovendien helemaal geen onderzoek. Independer heeft gewoon op een rijtje gezet wat iedereen al weet: namelijk dat huizen ontzettend veel duurder zijn geworden de afgelopen tijd. Vervolgens hebben ze berekend wat een alleenstaande met een modaal inkomen voor hypotheek kan krijgen, en komen ze aankakken met het verschil tussen die hypotheek en de prijs van een gemiddelde woning.

Maar: een alleenstaande met een modaal inkomen gaat natuurlijk helemaal geen gemiddelde woning kopen, die gaat een huis kopen dat een stuk goedkoper is dat een gemiddelde woning, hij is namelijk een alleenstaande met een modaal inkomen. Het is reuze moeilijk om als alleenstaande met een modaal inkomen aan een nieuw huis te komen, dat snappen wij ook wel, met 224.000 euro koop je niet makkelijk een huis tegenwoordig, maar dat bedrag van 272.000 euro is echt compleet onrealistisch. Het is een beetje alsof je zegt dat je tegenwoordig 48.000 euro nodig hebt om een auto te kopen, omdat dat de gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto's is.

Dat zou iedere onafhankelijk AD- of NU.nl-journalist met verstand van de woningmarkt u ook hebben kunnen vertellen, maar bij DGP moeten ze nu eenmaal content van DPG van een quasi-journalistiek jasje voorzien. Hoe heet dat ook alweer? Oh ja. Reclame.
Geenstijl
pi_219030972
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:11 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Met wie zou jij een langdurige financiële verplichting aan willen gaan én ook nog eens onder hetzelfde dak willen wonen, die niet jouw partner is?
Broer, zus, neef, nicht, goede vriend(in), etc.

Met dat laatste heb ik het een tijd geleden ook gedaan. Ging prima.

Goede (vastgelegde) afspraken is dan ook de sleutel tot het succes ervan.
pi_219031066
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:36 schreef AchJa het volgende:

[..]
Geenstijl
Dat is ook helemaal niet wat ik in de OP lees.
pi_219031080
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 18:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mooi houden zo.
Nou neen, er zouden meer wereldkampioen/krachtpatsers moeten groeien in de koude noordelijke gebieden, aangezien de zuidelijke wereldkampioenen/krachtpatsers gratis veel warmte-uren krijgen. Een bepaald evenwicht dient er te zijn.
pi_219031127
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Nou neen, er zouden meer wereldkampioen/krachtpatsers moeten groeien in de koude noordelijke gebieden, aangezien de zuidelijke wereldkampioenen/krachtpatsers gratis veel warmte-uren krijgen. Een bepaald evenwicht dient er te zijn.
Zeg, Noorwegen is recordhouder goud op de Winterspelen. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219031487
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Nee, die noorderlingen die compenseren dat met mietjes die vinden dat ze alles voor niets moeten krijgen.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 20:57:32 #113
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219031875
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:53 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat is ook helemaal niet wat ik in de OP lees.
Omdat ze wel zo net zijn om de beredenatie in het bericht te zetten of wat bedoel je?

Sure, maar de beredenatie is kompleet van de pot gerukt en dat weet de redactie van nu.nl ook wel, inclusief de klickbait titel die wél zegt dat een alleenstaande starter meer dan 200k spaargeld nodig heeft.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219031992
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Dit ziet er echt afgrijselijk uit, grauwe en grijze Oostblok flats.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219032200
quote:
zodat je de bevolking weg kan drukke in deprimerende oost-duitse plattenbau.

Mijn idee. Dit lijkt op de Bijlmer uit de jaren '70 - '80. Geen enkele zichzelf respecterende politicus belast met wonen, zal zich daar aan willen branden.

Hier dus wel ...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219032270
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:36 schreef AchJa het volgende:

[..]
Geenstijl
De vergelijking met een auto is natuurlijk zo krom als een hoepel aangezien er ten eerste een riant aanbod van goedkopere auto’s is en ten tweede een tweedehands auto een stuk goedkoper is dan een nieuwe auto.

Beide aspecten gaan voor huizen niet op.
pi_219032281
quote:
Maar dan vooral een cultuuromslag:
Denk je dat de hedendaagse jeugd daaraan wil?

Dit is het beeld van na de WO2 toen het land in puin lag en mensen inderdaad verplicht bij elkaar moesten wonen, onder erbarmelijke omstandigheden en zich het schompes moesten werkten en een paar stuivers in de week overhielden.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-10-2025 22:12:42 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219032320
quote:

[ afbeelding ]
Vandaar ook dat ze nu weer worden afgebroken vanwege alle problemen die ze gaven.
Stukje failed social housing project.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219032323
Het helpt niet als starters als alleenstaande een huis kopen. Zo blijf je alleen, en zijn er twee keer zoveel huizen nodig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219032334
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Wat voor een maatregelen zou de huizenprijzen laten dalen? Afschaffen HRA, en een lagere max hypotheek.
Amper. Er zijn te veel mensen voor te weinig woningen. Meer woningen op korte termijn is lastig; dus minder mensen.

quote:
Op het salaris wat wij als huishouden hier in het VK hebben zouden we in Nederland ruim 2 ton meer kunnen lenen voor een hypotheek.
Dat wordt nog wat met de komende renteverlagingen, waardoor in Nederland veel meer geleend kan worden voor een hypotheek.

quote:
Politiek is medeverantwoordelijk, misschien wel hoofdverantwoordelijk, voor de problematiek. Denk niet dat daar de oplossing van te verwachten is, mede gezien de politieke belangen.
pi_219032335
lotto winnen
pi_219032349
quote:

[..]
Maar ffies he.. 3 ton mee moeten brengen voordat je uberhaupt wat kan kopen is wel heel onrealistisch als je begin 20 bent.

Nog niet eens zo heel lang geleden, in de jaren 80, kon je als groenteman/timmerman/leraar gewoon een huis kopen als kostwinner.
1947-2016
pi_219032358
quote:
15s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:32 schreef Elan het volgende:

[..]
Heb al lang een koophuis maar ik vind dit echt een enorme shitty comment en minderwaardig richting jongeren. Wat definieer jij als jongere en hoe oud was je toen je je eerste huis kocht??

Ik was 25 en idem gespaard. Mijn vriendenkring verklaarde me voor gestoord dat ik ging werken (ver weg) en een huis kocht. 20 jaar later kochten ze pas, na jarenlang mekkeren "wat zouden we graag een huis kopen". Maar ja, "hard werken en ergens anders wonen is zo errug" ....
pi_219032373
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:28 schreef Elan het volgende:
Goed lezen is een kunst (voor sommigen dan ...).
pi_219032374
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 21:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik was 25 en idem gespaard. Mijn vriendenkring verklaarde me voor gestoord dat ik ging werken (ver weg) en een huis kocht. 20 jaar later kochten ze pas, na jarenlang mekkeren "wat zouden we graag een huis kopen". Maar ja, "hard werken en ergens anders wonen is zo errug" ....
Tjah. Moet de gemeente ook meewerken he. Zie dat meisje in Zwolle wat zonder ouders kwam te zitten en een huis wilde kopen van haar erfenis waar zij en haar vriendinnen in wilde gaan wonen. Konden geen huis vinden, dan maar lekker met zn 3 van de nood een deugd maken.

Ambtenaar in Zwolle: 'computah says nooooo'

quote:

[..]
(...)
Zie bovenstaande. Ook voor jou :)
1947-2016
pi_219032385
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:38 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Geboren in Arnhem Zuid, ouders een flatje, leuke jeugd gehad. Met 21 een kamer gekregen in de Spijkerbuurt, een van Dam eenheid heette het, leuke kamer, WC, douche en keuken delen met een persoon. Paar jaar later samenwonen op een lekkende zolderetage in St. Marten, paar jaar later flat Appelgaard, paar jaar later kleine woning Rijkerswoerd, paar jaar later klein Premie A woning Rijkerswoerd. Zag wel dat mijn oude huis mega in prijs is gestegen
Leuk, ken al die wijken. Heb de rellen van de bewoners nog meegemaakt in Klarendal (daar niet gewoond). Geitenkamp ook gewoond?
pi_219032396
quote:
Wil je daar een verplichting van maken?
pi_219032445
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 17:50 schreef hondonspain het volgende:
Wat is een kast van een huis en veel normale huizen zijn niet geschikt voor verhuur, vaak maar een douche, keuken en toilet en een vreemde in huis halen is ook niet alles.
The Horror, the horror.
pi_219032475
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:00 schreef Anton91 het volgende:

Want een hospitahuurder heeft na 1 jaar huurbescherming, binnen 9 maanden kan de huur door de verhuurder opgezegd worden.

+ je hebt toestemming nodig bij de bank.
Om maar wat te noemen, geen enkele hypotheeknemer staat te springen om extra inwonenden in z'n onderpand.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:00 schreef Anton91 het volgende:
Ze zijn in de politiek wel met het eea bezig en volgens mij liggen er al wat wetsvoorstellen.
Van voorstel tot implementatie kan jaren duren; een decennium.
pi_219032486
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:41 schreef Monolith het volgende:

[..]
De HRA wordt natuurlijk niet in 1 klap afgeschaft. Het is een geleidelijk proces dat al wel deels aan de gang is. Het maximumpercentage dat je kunt aftrekken is al afgebouwd de laatste jaren bijvoorbeeld.
We hebben ook niet het woningtekort van 434k in 1 klap weggewerkt. En we zitten voorlopig nog in de situatie dat de bevolking sneller groeit dan dat er huizen bijgebouwd worden. Tegen de tijd dat de HRA is afgebouwd zal vraag en aanbod nog niet in balans zijn. Grote kans dat er een periode is waarin starters nog minder kunnen lenen terwijl de huizenprijzen niet of nauwelijks gedaald zijn.
pi_219032527
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 21:57 schreef Red_85 het volgende:

Nog niet eens zo heel lang geleden, in de jaren 80, ............
:)

Wat is jouw perceptie van "wel lang geleden"?
pi_219033056
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 22:15 schreef blomke het volgende:

[..]
:)

Wat is jouw perceptie van "wel lang geleden"?
Wat niet in de herinnering zit van een gemiddeld mensenleven?
Zoiets.
1947-2016
pi_219033147
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 22:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Wil je daar een verplichting van maken?
Dat kan helemaal niet want jouw woning is uiteindelijk jouw eigendom en jij beslist of en wie je binnen laat.
Maar 900+ kale huur vragen op Kamernet voor een slaapkamer die over je over hebt is wel stevig.

Of aan de andere kant van de medaille je ouders laten inwonen dat is in sommige culturen ook heel gebruikelijk.

Westerse mensen hebben helaas vaak de neiging enorm egocentrisch te zijn.
blablablabla
pi_219033331
Gewoon een rijke vriend fixen jwz gr gr Hugo
pi_219033760
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 23:44 schreef Elan het volgende:
Frappant dat er zoveel niet-Westerse allochtonen hier naartoe komen. Andersom hoor ik er nooit over.
pi_219033827
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 23:44 schreef Elan het volgende:
Of aan de andere kant van de medaille je ouders laten inwonen dat is in sommige culturen ook heel gebruikelijk.

Dit begint wel degelijk te veranderen hoor. Ik hoor steeds vaker verhalen over mantelzorg constructies of ouders die samen met hun kinderen/kleinkinderen een groter perceel waar ze allemaal op kunnen wonen.
pi_219033831
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:16 schreef hondonspain het volgende:
Sprak gisteren jong stel uit Asturias, Noord Spanje en woning daar kopen ook bijna onmogelijk geworden vanwege de prijzen die vooral veroorzaakt worden door investeerders, buitenlanders en stedelingen die een huis erbij kopen buitenaf. Zal in veel landen niet anders zijn, woon zelf in regio Alicante en prijzen schieten ook omhoog en hoop jonge Nederlandse gezinnen komen hier nu wonen, weggejaagd uit Nederland vaak
Dit bewijst dat prijzen worden opgedreven door buitenlandse investeerders.

Een paar jaar terug kon je in Spanje een huis kippen voor 40-80k en dan zat je nog lekker ruim . Die huizen zijn nu 200k. Zoveel minder huizen zijn er niet ten opzichte van de jaren ervoor en zoveel mensen zijn er niet bij gekomen.

Ben blij dat Spanje nu ook inziet dat buitenlandse investeerders weinig goeds brengen op dit gebied.
pi_219033843
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 08:36 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dit bewijst dat prijzen worden opgedreven door buitenlandse investeerders.

Een paar jaar terug kon je in Spanje een huis kippen voor 40-80k en dan zat je nog lekker ruim . Die huizen zijn nu 200k. Zoveel minder huizen zijn er niet ten opzichte van de jaren ervoor en zoveel mensen zijn er niet bij gekomen.

Ben blij dat Spanje nu ook inziet dat buitenlandse investeerders weinig goeds brengen op dit gebied.
Heeft het ook niet te maken met de groeiende verstedelijking in Spanje? Jonge mensen verlaten meer en meer het platteland de afgelopen decennia.
pi_219033869
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 08:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Heeft het ook niet te maken met de groeiende verstedelijking in Spanje? Jonge mensen verlaten meer en meer het platteland de afgelopen decennia.
Ook, maar mijn voorbeeld van Noord-Spanje is geen verstedelijking want dat is daar niet echt aan de orde. Er zijn wel gebieden in Spanje die leeglopen want er is geen werk en toekomst en veel word dan opgekocht als investering.
pi_219034259
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 20:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, die noorderlingen die compenseren dat met mietjes die vinden dat ze alles voor niets moeten krijgen.
Ik weet niet welke drugs jij gebruikt, maar als ik jou was zou ik daarmee stoppen, want je wordt verwarrend en off-topic.
pi_219034271
Enorm stijgende woningprijzen zie je in heel Europa. Wat te denken van Letland en Slowakije.

Je zou zelfs kunnen stellen dat het een globaal probleem is want wat ik hoor en lees is het in De VS en delen van Azië al net zo problematisch. Heb familie in Portland en daar kon je voor 3x modaal een mooi huis kopen 5 jaar geleden en tegenwoordig moet je 10x modaal meebrengen.

Maarja als je dan ziet wat woningen in Duitsland net over de grens nog kosten is het hier allemaal wel echt de pan uit gestegen. Daar koop je voor 3 ton vrijstaand met een lap grond.
blablablabla
pi_219034285
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 08:36 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dit begint wel degelijk te veranderen hoor. Ik hoor steeds vaker verhalen over mantelzorg constructies of ouders die samen met hun kinderen/kleinkinderen een groter perceel waar ze allemaal op kunnen wonen.
Klopt.
Ook steeds meer mensen die willen emigreren.
1 op de 3 jongeren ziet hier geen toekomst omdat er geen woningen zijn. En ondertussen geven we sociale huurwoningen cadeau aan statushouders. Dat geeft toch te denken hoe de bevolkingssamenstelling over pak hem beet 30 jaar er uit zal zien.
blablablabla
pi_219034399
Hier in de omgeving zie ik de laatste tijd vooral dat redelijke rijtjeshuizen (>¤400K) en bovengemiddelde 2-kappers (>¤600K) worden opgekocht en omgetoverd worden tot 'Polenhotels'. Komen nauwelijks stelletjes meer te wonen. Gewoon volgepropt met arbeidsmigranten. Ik begrijp dat dit veel meer oplevert voor de eigenaar dan verkoop of gewone verhuur (als je alle schade niet meetelt), maar zijn daar dan geen regels voor?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_219034459
quote:

[ afbeelding ]
Dit. Ik zou er niet dood gevonden willen worden maar het helpt wel tegen de crisis
pi_219034606
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 09:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik weet niet welke drugs jij gebruikt, maar als ik jou was zou ik daarmee stoppen, want je wordt verwarrend en off-topic.
Zeg dat nou eens 10 x tegen jezelf voor de spiegel.

Dat scheelt een hoop onzin in de topics.
pi_219035017
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 21:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk je dat de hedendaagse jeugd daaraan wil?
Nee, en dat is precies ook de reden waarom ik dat lijstje opnoemde. De cultuuromslag die bij hen moet plaatsvinden. Bedankt dat je het bevestigt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mutsaers__78 op 17-10-2025 11:25:11 ]
pi_219035027
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 21:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Maar ffies he.. 3 ton mee moeten brengen voordat je uberhaupt wat kan kopen is wel heel onrealistisch als je begin 20 bent.

Nog niet eens zo heel lang geleden, in de jaren 80, kon je als groenteman/timmerman/leraar gewoon een huis kopen als kostwinner.
Voor 3 ton kun jij nog steeds een mindere woning of appartement kopen. Je moet ook niet gelijk een fantastisch huis willen kopen waarin je de rest van je leven blijft zitten: dat gaat inderdaad niet lukken. Net als vroeger toen dat ook al niet lukte.
pi_219035054
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 22:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Tjah. Moet de gemeente ook meewerken he. Zie dat meisje in Zwolle wat zonder ouders kwam te zitten en een huis wilde kopen van haar erfenis waar zij en haar vriendinnen in wilde gaan wonen. Konden geen huis vinden, dan maar lekker met zn 3 van de nood een deugd maken.

Ambtenaar in Zwolle: 'computah says nooooo'
[..]
Zie bovenstaande. Ook voor jou :)
Hele andere situatie: zij was de eigenaar van de woning en wilde huur opleggen aan samenwonen met haar vriendinnen en dus niet dat die vriendinnen ook mede-eigenaren werden (of dat ze een relatie hadden vastgelegd alszijnde een liefdespartner).

Dan kochten ze dus geen woning met zijn allen. Dus helaas; die vlieger gaat niet op.
pi_219035061
quote:

[..]
Omdat dat verkrotting is en veel te klein voor iedereen behalve een student.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:24:43 #150
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219035066
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:18 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Voor 3 ton kun jij nog steeds een mindere woning of appartement kopen. Je moet ook niet gelijk een fantastisch huis willen kopen waarin je de rest van je leven blijft zitten: dat gaat inderdaad niet lukken. Net als vroeger toen dat ook al niet lukte.
Een mindere woning of minder appartement gaat ook geld kosten. En belangrijker nog: tijd en moeite.
Dat laatste heb ik niet veel moeite mee, die moeite. Maar wat me wel tegenvalt is de tijd die het kost.

Voor dat eerste: gen z heeft geen geld meer nadat ze dat huis al hebben kunnen kopen. Liggen krom voor de hypotheek. Dan kan je wel een minder huis kopen, maar dat blijft minder. Je kan omdat je vast zit niet meer investeren om je kosten naar beneden te krijgen. Bijvoorbeeld blijft je verbruik hetzelfde terwijl die bizarre energiebelasting en tarieven maar blijven groeien.

Je hebt niet eens de kans in de huidige markt als starter. Ook al trek ik hun mindset en gedrag ook niet altijd.
1947-2016
pi_219035089
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 10:11 schreef Stoorzendert het volgende:
Hier in de omgeving zie ik de laatste tijd vooral dat redelijke rijtjeshuizen (>¤400K) en bovengemiddelde 2-kappers (>¤600K) worden opgekocht en omgetoverd worden tot 'Polenhotels'. Komen nauwelijks stelletjes meer te wonen. Gewoon volgepropt met arbeidsmigranten. Ik begrijp dat dit veel meer oplevert voor de eigenaar dan verkoop of gewone verhuur (als je alle schade niet meetelt), maar zijn daar dan geen regels voor?
Ja, daar zijn regels voor. Dat mag namelijk niet zomaar. Dien een klacht in bij je gemeente als je daar last van hebt.
pi_219035129
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:18 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
In de meeste regio's dus echt totaal niet. In fucking Almere beginnen de appartementen al bij 350k
blablablabla
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:38:06 #153
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219035156
Als elke Nederlander nou ¤1,- doneert aan me, dan sta ik mijn koopwoning hier af en zal ik verhuizen naar het buitenland. Dubbelwin voor Nederland.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219035166
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:34 schreef Elan het volgende:

[..]
In de meeste regio's dus echt totaal niet. In fucking Almere beginnen de appartementen al bij 350k
https://www.funda.nl/zoek(...)price=%220-300000%22

In Den Haag anders voldoende onder de 3 ton.
pi_219035171
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:38 schreef SebbeSwensje het volgende:
Als elke Nederlander nou ¤1,- doneert aan me, dan sta ik mijn koopwoning hier af en zal ik verhuizen naar het buitenland. Dubbelwin voor Nederland.
Je hoort de laatste tijd vaker mensen die hun huis verkopen via een soort loterij (bijvoorbeeld 5 euro per lot) en daarmee soms wel het 3-4 voudige ophalen van de normale verkoopprijs.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:42:16 #156
503714 SebbeSwensje
pi_219035182
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:40 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Je hoort de laatste tijd vaker mensen die hun huis verkopen via een soort loterij (bijvoorbeeld 5 euro per lot) en daarmee soms wel het 3-4 voudige ophalen van de normale verkoopprijs.
Maar wordt het dan gezien als gift, of hoe ziet de belastingdienst dat? Lijkt me niet dat je dan kunt zeggen dat je het voor ¤5,- hebt verkocht.
Appears.
pi_219035216
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:39 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)price=%220-300000%22

In Den Haag anders voldoende onder de 3 ton.
Is heel beperkt aanbod voor die prijs en allemaal bieden vanaf, dus daar mag je er tegenwoordig wel 50-100k bij optellen. Maatje van me heeft zijn appartementje verkocht 315k en verkocht 385k.

Kan je zeggen goed sparen maar als de gekte elk jaar toeneemt en de prijzen harder stijgen dan je sparen kan ben je mooi in de aap gelogeerd.
blablablabla
pi_219035217
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:42 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Maar wordt het dan gezien als gift, of hoe ziet de belastingdienst dat? Lijkt me niet dat je dan kunt zeggen dat je het voor ¤5,- hebt verkocht.
Voor een loterij dient een vergunning afgegeven te worden. Als dat eenmaal gebeurd is, dient de winnaar alsnog 34 procent kansspelbelasting af te dragen over de winst (tenzij de loterij netto is; dan betaalt de oorspronkelijke eigenaar die belasting).
Dus simpelweg: bij een woning ter waarde van 6 ton dient de winnaar alsnog 2 ton over te maken naar de belasting.
pi_219035226
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Is heel beperkt aanbod voor die prijs en allemaal bieden vanaf, dus daar mag je er tegenwoordig wel 50-100k bij optellen. Maatje van me heeft zijn appartementje verkocht 315k en verkocht 385k.
Goed, dan maak je er 250k van en dan heb je nog steeds 31 pagina's om uit te kiezen met je 'heel beperkt aanbod'.
pi_219035249
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Goed, dan maak je er 250k van en dan heb je nog steeds 31 pagina's om uit te kiezen met je 'heel beperkt aanbod'.
Landelijk Ja in veel regio's heb je überhaupt geen appartementen.
blablablabla
pi_219035265
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Er is aanbod ja, maar 200-250k betalen voor 40-50m2 is gewoon schandalig te noemen.
pi_219035296
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:56 schreef Elan het volgende:

[..]
Landelijk Ja in veel regio's heb je überhaupt geen appartementen.
Ja, dat heb je wel, maar dan kom je in de grotere steden als Almelo, Groningen, Enschede e.d. terecht. Daarom dat lijstje wat ik al eerder opnoemde: accepteer nou gewoon dat je starterswoning geen superwoning is.
pi_219035315
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:59 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Er is aanbod ja, maar 200-250k betalen voor 40-50m2 is gewoon schandalig te noemen.
Ok, dan noem jij dat schandalig en blijf je lekker zitten zonder huis. Wat jij wilt.
pi_219035322
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:59 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Plus flink overbieden en kom je vaak ook nog in een kutbuurt terecht. Veel van die woningen zijn echt krotten met een slecht energielabel en houten vloeren ingeklemd tussen de sociale huur met tokkies. Dan kun je beter bij je ouders op zolder blijven wonen.
blablablabla
pi_219035325
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 10:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zeg dat nou eens 10 x tegen jezelf voor de spiegel.

Dat scheelt een hoop onzin in de topics.
Het is door het gebrek aan kennis van de Nederlandse taal dat jij en een aantal andere users mijn bijdrages onzin vinden. Julie kunnen beter een andere hobby zoeken want lezen en schrijven is niks voor jullie.
pi_219035326
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 12:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Ja, dat heb je wel, maar dan kom je in de grotere steden als Almelo, Groningen, Enschede e.d. terecht. Daarom dat lijstje wat ik al eerder opnoemde: accepteer nou gewoon dat je starterswoning geen superwoning is.
Daar is ook niets mis mee, maar een starterswoning van pak 'm beet 250-300k opknappen en inrichten zorgt er voor dat je moeilijk doorstroomt want als je het met overwaarde verkoopt moet je dat opnieuw in een huis stoppen van inmiddels 450-600k om een flinke stap te zetten én dan moet je opnieuw gaan opknappen en inrichten. De doorstroming is een groot probleem in deze markt omdat de kosten om te verhuizen te hoog zijn.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:06:23 #167
503714 SebbeSwensje
pi_219035329
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:48 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Voor een loterij dient een vergunning afgegeven te worden. Als dat eenmaal gebeurd is, dient de winnaar alsnog 34 procent kansspelbelasting af te dragen over de winst (tenzij de loterij netto is; dan betaalt de oorspronkelijke eigenaar die belasting).
Dus simpelweg: bij een woning ter waarde van 6 ton dient de winnaar alsnog 2 ton over te maken naar de belasting.
Dus de belastingdienst wrijft ook in zijn handjes met zo'n constructie.
Appears.
pi_219035331
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 12:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Ok, dan noem jij dat schandalig en blijf je lekker zitten zonder huis. Wat jij wilt.
Ik heb gelukkig al 7 jaar een ruim koophuis met een zeer lage hypotheek :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219035349
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 12:05 schreef Jor_Dii het volgende:
De doorstroming is een groot probleem in deze markt omdat de kosten om te verhuizen te hoog zijn.
Daar ben ik het zeker mee eens. Maar net zo goed als dat de samenstelling van huishoudens tegenwoordig veel kleiner is: veel meer alleenstaanden (die ook gezinswoningen bewonen).

edit: -verkeerde link-
pi_219035362
Al die betweters die beweren dat jongeren maar wat minder haverkoffie moeten drinken hebben stuk voor stuk in de goede tijd gekocht tegen een fooitje wat huizen tegenwoordig kosten.
blablablabla
pi_219035368
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 12:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Almelo een grote stad, rlly?
blablablabla
pi_219035433
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 12:13 schreef Elan het volgende:

[..]
Almelo een grote stad, rlly?
Ja, dat is het enige wat je daarop hebt te zeggen?

De rest negeer je maar?

Ok. Doei.
pi_219035702
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 12:05 schreef torentje het volgende:

[..]
Het is door het gebrek aan kennis van de Nederlandse taal dat jij en een aantal andere users mijn bijdrages onzin vinden. Julie kunnen beter een andere hobby zoeken want lezen en schrijven is niks voor jullie.
Hij blijft leuk.

Ik zou zeggen: ga op cursus Nederlands.
pi_219035791
Ik heb er erg veel zin in om driekwart miljoen bij elkaar te sparen zodat mijn kinderen straks op hun 20e in Utrecht kunnen wonen.
-nee-
pi_219035808
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 13:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hij blijft leuk.

Ik zou zeggen: ga op cursus Nederlands.
Iedereen die mijn bijdrages wegzet als onzin, moet zelf op een cursus Nederlands of een andere hobby dan lezen en schrijven zoeken.
Daar moet jij het maar mee doen.
pi_219035869
quote:

[..]
Dat maken ze ook duur vanwege allerhande regeltjes.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219035906
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 21:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Amper. Er zijn te veel mensen voor te weinig woningen. Meer woningen op korte termijn is lastig; dus minder mensen.
[..]
Dat wordt nog wat met de komende renteverlagingen, waardoor in Nederland veel meer geleend kan worden voor een hypotheek.
[..]
Politiek is medeverantwoordelijk, misschien wel hoofdverantwoordelijk, voor de problematiek. Denk niet dat daar de oplossing van te verwachten is, mede gezien de politieke belangen.
Minder mensen is ook lastig. Echte vluchtelingen kun je niet buiten de deur houden, expats heb je ook nodig. Illegale immigranten krijgen geen woningen toegewezen. En zelfs als je het aantal legale echte vluchtelingen (en nareizigers) omlaag brengt, is dat niet veel meer dan een paar druppels op een gloeiende plaat. Jongeren blijven ouder worden en huizen willen, ouderen blijven ouder worden en langer in woningen zitten.

Het is een hoofdpijndossier, maar eigenlijk ook alleen voor de niet huizenbezitters die een huis willen bezitten. En met die groep ga je niet de verkiezingen winnen, dat doe je wel met de groep huizenbezitters, dus er zal ook niet echt een goede politieke oplossing komen.
pi_219035947
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 13:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Minder mensen is ook lastig. Echte vluchtelingen kun je niet buiten de deur houden, expats heb je ook nodig. Illegale immigranten krijgen geen woningen toegewezen. En zelfs als je het aantal legale echte vluchtelingen (en nareizigers) omlaag brengt, is dat niet veel meer dan een paar druppels op een gloeiende plaat. Jongeren blijven ouder worden en huizen willen, ouderen blijven ouder worden en langer in woningen zitten.

Het is een hoofdpijndossier, maar eigenlijk ook alleen voor de niet huizenbezitters die een huis willen bezitten. En met die groep ga je niet de verkiezingen winnen, dat doe je wel met de groep huizenbezitters, dus er zal ook niet echt een goede politieke oplossing komen.
Waar zijn expats voor nodig?
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:00:18 #179
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219035969
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 13:57 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Specifieke kennis en kunde is vaak het antwoord.

Vraag ik me ook vaak af waarom wij dat soort kennis en kunde niet in ons land hebben. Dat je iemand nodig hebt met een heel specifiek vakgebied waar er maar 20 van zijn op de wereld ofso, weetje dat is allemaal wel begrijpelijk. Voor die 10.000'en is geen reden lijkt mij.

Of kan iemand anders dat eens goed uitleggen?
1947-2016
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:00:52 #180
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219035971
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 13:27 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb er erg veel zin in om driekwart miljoen bij elkaar te sparen zodat mijn kinderen straks op hun 20e in Utrecht kunnen wonen.
Waarom in Utrecht? Waarom niet in schubbekutteveen?
1947-2016
pi_219035977
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vraag ik me ook vaak af waarom wij dat soort kennis en kunde niet in ons land hebben. Dat je iemand nodig hebt met een heel specifiek vakgebied waar er maar 20 van zijn op de wereld ofso, weetje dat is allemaal wel begrijpelijk. Voor die 10.000'en is geen reden lijkt mij.

Hebben wij dat nodig of het bedrijf waar de expat voor gaat werken?
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:03:30 #182
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219035989
quote:

[..]
Net alsof alle banen te vinden zijn in de omgeving van Schubbekutteveen. Je kan ook niet een baan aannemen onder 2 keer modaal, dan kun je de kosten niet meer betalen.
pi_219036001
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:03 schreef Momo het volgende:

[..]
Net alsof alle banen te vinden zijn in de omgeving van Schubbekutteveen. Je kan ook niet een baan aannemen onder 2 keer modaal, dan kun je de kosten niet meer betalen.
Rond 92 woonde ik in Arnhem, werkte in Utrecht. Was niet echt bijzonder
pi_219036006
quote:

[..]
Omdat ik er zelf ook gewoond heb en er vlakbij woon en het de mooiste stad ter wereld vind en daar stenen bezitten is geen slecht idee en je kan er ook opgeleid worden dus ik dacht, dat komt wel goed uit, daar wil ik ze wel op weg helpen. Ik gun mijn kinderen en mijzelf het heel erg dat ze op hun 20e ergens zelfstandig kunnen wonen, of met vrienden ofzo. Maar daar moet je dus een paar ton voor zien te regelen.
-nee-
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:07:41 #185
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219036007
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:06 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Rond 92 woonde ik in Arnhem, werkte in Utrecht. Was niet echt bijzonder
Nee, die afstand valt wel mee. Maar Schubbekutteveen - Utrecht elke dag is niet zo fijn.
pi_219036020
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:01 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Dat bedrijf vooral, lijkt me. Maar mensen willen ook nog wel eens denken dat bedrijven waar mensen met hele specifieke vaardigheden werken van vitaal belang zijn voor het functioneren van ons land. Persoonlijk denk ik dat we over 200 jaar ook nog wel functioneren als we niet de belangrijkste chipmachine-fabrikant van Europa zijn.
-nee-
pi_219036087
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 13:30 schreef torentje het volgende:

[..]
Iedereen die mijn bijdrages wegzet als onzin, moet zelf op een cursus Nederlands of een andere hobby dan lezen en schrijven zoeken.
Daar moet jij het maar mee doen.
Als je zelf de gemene deler bent, dan zou dat je toch aan het nadenken moeten zetten.
pi_219036098
quote:

[ afbeelding ]
Het probleem is dat dit soort flats vaak bevolkt worden met de minder bedeelden in de samenleving met als gevolg verpaupering, criminaliteit etc etc. Ik had vroeger best wat familie wonen in de Bijlmer, op eentje na zijn ze allen verhuist vanwege het gebrek aan veiligheid.
pi_219036253
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 13:57 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Met de mensen die alleen in Nederland opgeleid worden hou je ASML (en veel bedrijven in de supply chain) bijv niet in de lucht. Kun je voor kiezen natuurlijk om die allemaal niet toe te laten, maar expats leveren doorgaans meer op dan ze kosten.
pi_219036263
quote:

[..]

Daar is Nederland te klein voor, daar is de capaciteit van de hoge scholen en universiteiten te klein voor, en zijn er te weinig geinteresseerden.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:53:28 #191
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219036287
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:01 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Bedrijf, als in onze technologie, onze economie.
1947-2016
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:54:22 #192
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219036295
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:03 schreef Momo het volgende:

[..]
Zat banen te vinden buiten de randstad he.
1947-2016
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:56:02 #193
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219036312
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:07 schreef Momo het volgende:

[..]
Nee, die afstand valt wel mee. Maar Schubbekutteveen - Utrecht elke dag is niet zo fijn.
Eens in de week naar utrecht vanuit schubbekutteveen is prima te doen met dat hybride werkcultuurtje wat we tegenwoordig hebben.
Niet voor iedereen geschikt natuurlijk.
1947-2016
pi_219036340
quote:

[..]

Omdat men hier liever vrijetijdskunde studeerde/studeert dan bijvoorbeeld informatica. Een beroep die (nu) betrekkelijk eenvoudig te leren en uit te voeren is maar we tienduizenden Indiërs en in mindere mate oost en zuid Europeanen voor binnengeharkt hebben.
pi_219036401
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 13:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Minder mensen is ook lastig. Echte vluchtelingen kun je niet buiten de deur houden, expats heb je ook nodig.
:') |:( }:| :N
pi_219036409
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:58 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Omdat men hier liever vrijetijdskunde studeerde/studeert dan bijvoorbeeld informatica. Een beroep die (nu) betrekkelijk eenvoudig te leren en uit te voeren is maar we tienduizenden Indiërs en in mindere mate oost en zuid Europeanen voor binnengeharkt hebben.
En dat heeft er weer mee te maken dat we de lonen drukken. Ook voor WO werknemers.
pi_219036421
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:21 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als je zelf de gemene deler bent, dan zou dat je toch aan het nadenken moeten zetten.
Neen. Ik weet door levenservaring welk soort volk mij tegenspreekt.
pi_219036424
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:16 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Nee, en dat is precies ook de reden waarom ik dat lijstje opnoemde. De cultuuromslag die bij hen moet plaatsvinden. Bedankt dat je het bevestigt.
Graag gedaan.
pi_219036428
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:23 schreef Chivaz het volgende:
Het probleem is dat dit soort flats vaak bevolkt worden met de minder bedeelden in de samenleving met als gevolg verpaupering, criminaliteit etc etc. Ik had vroeger best wat familie wonen in de Bijlmer, op eentje na zijn ze allen verhuist vanwege het gebrek aan veiligheid.
Arnhem Zuid had (heeft) de wijken Malburgen Oost en West. Gruwelijke gore gribeszooi daar.
pi_219036667
quote:
Ik kan het niet uitleggen. Ik heb bij diverse technologische en medische concerns gewerkt, en het aantal expats was echt heel beperkt en moeizaam mee samen te werken. Een jaar en weer weg en we haalden opgelucht adem.
pi_219036681
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 15:09 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
:') |:( }:| :N
Leg uit, welk deel? Alles? Wat klopt er niet? Of wil je gewoon niet dat het waar is?
pi_219036688
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 15:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Leg uit, welk deel? Alles? Wat klopt er niet? Of wil je gewoon niet dat het waar is?
Alles. Niks klopt.
pi_219036698
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 14:10 schreef Marsenal het volgende:
Persoonlijk denk ik dat we over 200 jaar ook nog wel functioneren als we niet de belangrijkste chipmachine-fabrikant van Europa zijn.
Op een gegeven moment keert de wal het schip. Rotterdam is een van de grootste havens, we zijn een van de grootste vlees- en zuivelexporteurs (meen na de VS de grootste). we hebben (hadden) hoogwaardige technologie zoals ASML, NXP, DSM, Akzo. Er is voor gekozen om wonen en werken op grote afstand van elkaar te ontwikkelen. Met als gevolg dat het land half vol files staat in de spits.

We zullen keuzes moeten maken. Alleen politici zijn daar errug slecht in.
pi_219036712
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 15:12 schreef torentje het volgende:
Ik weet door levenservaring welk soort volk mij tegenspreekt.
Wellicht kan je dat "volk" verduidelijken??
pi_219036728
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 15:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Wellicht kan je dat "volk" verduidelijken??
Dat is het soort met een grote mond, die boos is omdat ze niet met hun eigen soort kunnen.
pi_219037106
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 15:56 schreef torentje het volgende:
Dat is het soort met een grote mond, die boos is omdat ze niet met hun eigen soort kunnen.
Gaat niet echt een lichtje bij me branden.
pi_219037112
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 17:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Gaat niet echt een lichtje bij me branden.
Je zal toch wel weten wat het betekend als men tegen jou zegt "jij hebt een grote mond"?
pi_219037132
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 17:11 schreef torentje het volgende:

[..]
Je zal toch wel weten wat het betekend als men tegen jou zegt "jij hebt een grote mond"?
JA, maar dan de rest??
pi_219037147
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 17:16 schreef blomke het volgende:

[..]
JA, maar dan de rest??
Dat het volgens mij een andere soort is? Of bedoel jij wat anders?
pi_219038027
quote:

[..]

Natuurlijk kun je die mensen wel buiten de grens houden maar de wil is er niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_219038323
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 19:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Vluchtelingen zijn een ideale zondebok om overal de schuld van te geven.
Zoals met het falende woonbeleid van de afgelopen decennia: gewoon de schuld geven aan de asielzoekers.
pi_219038362
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 20:07 schreef Wantie het volgende:

[..]
Vluchtelingen zijn een ideale zondebok om overal de schuld van te geven.
Zoals met het falende woonbeleid van de afgelopen decennia: gewoon de schuld geven aan de asielzoekers.
Alsof die hoge aantallen niet enorm drukken op de bezetting van woningen.
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:15:31 #213
242268 DuvalBrood
Duval... heerlijk!
pi_219038437
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:28 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

Thailand kan je vergeten. Daar mag je alleen vastgoed kopen als je in Thailand bent geboren of minimaal een (x) aantal jaren de Thaise nationaliteit hebt. Ze zijn daar heel erg slim omgegaan met hun vastgoed door een stellige regel te maken: Buitenlanders mogen geen vastgoed bezitten, want Thailand is van de Thai.

Hadden ze hier ook moeten doen. ;)
Heerlijk, helder... Duval!
pi_219038736
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 20:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Alsof die hoge aantallen niet enorm drukken op de bezetting van woningen.
Noem die hoge aantallen eens.
pi_219038755
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 20:15 schreef DuvalBrood het volgende:

[..]
Thailand kan je vergeten. Daar mag je alleen vastgoed kopen als je in Thailand bent geboren of minimaal een (x) aantal jaren de Thaise nationaliteit hebt. Ze zijn daar heel erg slim omgegaan met hun vastgoed door een stellige regel te maken: Buitenlanders mogen geen vastgoed bezitten, want Thailand is van de Thai.

Hadden ze hier ook moeten doen. ;)
Klopt, want hier kopen de rijken en hun handlangers de hogere inkomens veel plek op voor zichzelf, zodat armen onvoldoende leefruimte hebben.
pi_219038780
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 20:38 schreef torentje het volgende:

[..]
Klopt, want hier kopen de rijken en hun handlangers de hogere inkomens veel plek op voor zichzelf, zodat armen onvoldoende leefruimte hebben.
Die hebben ruimte zat.
pi_219039031
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 20:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die hebben ruimte zat.
Dat jij armen niet blieft was me al bekend, zoek jij dus maar liefde bij de eigen soort.
pi_219039046
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 21:07 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat jij armen niet blieft was me al bekend, zoek jij dus maar liefde bij de eigen soort.
Die parasiteren tenminste niet op anderen.
pi_219039345
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 21:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die parasiteren tenminste niet op anderen.
Ach kom, jouw soort heeft een grote mond en pikt van fijnere mensen.
pi_219039373
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 20:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nederlanders krimpen in aantal, overig is immigratie.

Dus tel uit je winst.
pi_219039542
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 19:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar zou je echt moeten willen legitieme vluchtelingen buiten te willen houden, of wil je meer de drempel verhogen voor wat voor een vluchtelingen je je nog voor zou willen openstellen? Nog afgezien van allerlei internationale verdragen die je getekend hebt vooral op basis van wat je ethisch verantwoord vond.

En dat is nog afgezien van de eventuele enorme kosten om iedereen echt buiten te houden, plus alle ongemakken die echte strikte grenscontroles met zich mee zouden brengen.

Mijns inziens staan demonstranten die tegen en voor immigratie demonstreren vaak helemaal niet lijnrecht tegenover elkaar, en is er best veel overlap. De ene kant is vooral tegen illegale immigratie en gelukszoekers, de andere kant is vooral voor het opvangen van legitieme vluchtelingen, mensen die echt vluchten voor hun leven. Een groot deel van de demonstranten aan beide kanten kan zich daar deels wel in vinden volgens mij.
pi_219039616
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 20:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
1 miljoen
pi_219039787
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 21:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nederlanders krimpen in aantal, overig is immigratie.

Dus tel uit je winst.
Immigratie is iets anders.
pi_219039791
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 22:25 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
1 miljoen
Per uur?
pi_219039805
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 21:43 schreef torentje het volgende:

[..]
Ach kom, jouw soort heeft een grote mond en pikt van fijnere mensen.
Nee, mijn soort werkt gewoon om een bestaan te kunnen opbouwen. Ipv het handje op te houden en eisen dat je alles gratis krijgt.

Dat soort parasieten heb ik een broertje dood aan.
pi_219040145
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Ja lekker man, die Sovjetflats.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_219040277
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 22:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Per uur?
In totaal sinds 1980
pi_219041240
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 22:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, mijn soort werkt gewoon om een bestaan te kunnen opbouwen. Ipv het handje op te houden en eisen dat je alles gratis krijgt.

Ik ook. Veel meegemaakt, al in mijn studententijd. Ook in het bedrijfsleven; genoeg die de kantjes eraf liepen.
pi_219041249
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 20:15 schreef DuvalBrood het volgende:

Ik kan/mag daar dus geen huis kopen?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 18-10-2025 08:38:57 ]
pi_219041561
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 22:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar zou je echt moeten willen legitieme vluchtelingen buiten te willen houden, of wil je meer de drempel verhogen voor wat voor een vluchtelingen je je nog voor zou willen openstellen? Nog afgezien van allerlei internationale verdragen die je getekend hebt vooral op basis van wat je ethisch verantwoord vond.

En dat is nog afgezien van de eventuele enorme kosten om iedereen echt buiten te houden, plus alle ongemakken die echte strikte grenscontroles met zich mee zouden brengen.

Mijns inziens staan demonstranten die tegen en voor immigratie demonstreren vaak helemaal niet lijnrecht tegenover elkaar, en is er best veel overlap. De ene kant is vooral tegen illegale immigratie en gelukszoekers, de andere kant is vooral voor het opvangen van legitieme vluchtelingen, mensen die echt vluchten voor hun leven. Een groot deel van de demonstranten aan beide kanten kan zich daar deels wel in vinden volgens mij.
Het kan niet eens, waarom zou heel Afrika in klein Nederland kunnen wonen? Zoveel landen doorkruist ook, daarnaast, nee, hou maar buiten.

Verdragen zijn gedateerd, of misinterpreteert en opgerekt door rechters, eruit.
pi_219041582
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 22:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Immigratie is iets anders.
Ja, maar hoe groot daadwerkelijk. Afgezien v groepskarakteristieken.
pi_219041612
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 17:16 schreef blomke het volgende:

[..]
JA, maar dan de rest??
Iemand doet weer een poging met hem in discussie te gaan...
1947-2016
pi_219041623
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 09:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja, maar hoe groot daadwerkelijk. Afgezien v groepskarakteristieken.
Dat is hierboven al genoemd.
pi_219041646
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 09:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het kan niet eens, waarom zou heel Afrika in klein Nederland kunnen wonen?
Beetje rare stelling.
Hoezo wil heel Afrika vluchten?

quote:
Zoveel landen doorkruist ook, daarnaast, nee, hou maar buiten.

Ja, precies.
Gewoon niet langer toestaan dat mensen hun land ontvluchten.
pi_219041813
Als jongeren nou gewoon wat minder avocado toast zouden eten was het spaargeld geen probleem.
pi_219041873
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 09:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is hierboven al genoemd.
:?
pi_219041884
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 09:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Beetje rare stelling.
Hoezo wil heel Afrika vluchten?
[..]
Ja, precies.
Gewoon niet langer toestaan dat mensen hun land ontvluchten.
Het is een hyperbool, wij zijn een puntje op de wereldkaart, de aantallen die hierheen willen verhuizen zijn veel te groot voor dit land.

Natuurlijke limieten zijn o.a. voelbaar in de huizenmarkt, maar gezien ook het overschot aan mensen die in de bijstand zullen blijven hangen en niet integreerbaar, meer veel meer punten.

Maar daar kijkt links van weg omdat het zulke zielige mensen zijn.

Niet hier helpen maar daar.
pi_219041886
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 10:02 schreef Glazenmaker het volgende:
Als jongeren nou gewoon wat minder avocado toast zouden eten was het spaargeld geen probleem.
Nu stijgen de huizenprijzen wel sneller dan dat iemand kan sparen.
pi_219041903
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 10:09 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is een hyperbool, wij zijn een puntje op de wereldkaart, de aantallen die hierheen willen verhuizen zijn veel te groot voor dit land.

Natuurlijke limieten zijn o.a. voelbaar in de huizenmarkt, maar gezien ook het overschot aan mensen die in de bijstand zullen blijven hangen en niet integreerbaar, meer veel meer punten.

Maar daar kijkt links van weg omdat het zulke zielige mensen zijn.

Niet hier helpen maar daar.
De huizenmarkt is al bijna vijftig jaar een probleem, en dat is door decennialang VVD beleid alleen maar erger geworden.

En dan is het makkelijk om asielzoekers daar de schuld van te geven.
pi_219041956
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 10:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
De huizenmarkt is al bijna vijftig jaar een probleem, en dat is door decennialang VVD beleid alleen maar erger geworden.

En dan is het makkelijk om asielzoekers daar de schuld van te geven.
Welke aantallen heb je het nou over, de populatie neemt niet toe van natuurlijke aanwas het komt hier allemaal naartoe immigreren, vluchtelingen maar ook arbeiders, doch die laatste groep heeft men weinig last van, ook al drukt die uiteraard ook op de bezetting van woningen.

En ja je kan het hele land asfalteren en bebouwen als je wilt, waarom dat heilig zou zijn weet ik niet, het zijn dezelfde types die zo moeilijk doen om de natuur die daarover praten.
pi_219042008
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 10:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welke aantallen heb je het nou over, de populatie neemt niet toe van natuurlijke aanwas het komt hier allemaal naartoe immigreren, vluchtelingen maar ook arbeiders, doch die laatste groep heeft men weinig last van, ook al drukt die uiteraard ook op de bezetting van woningen.

En ja je kan het hele land asfalteren en bebouwen als je wilt, waarom dat heilig zou zijn weet ik niet, het zijn dezelfde types die zo moeilijk doen om de natuur die daarover praten.
Je trekt er steeds meer bevolkingsgroepen bij.

Het ging om vluchtelingen.
Niet om arbeidsmigranten.
pi_219042437
Deze architect heeft een prachtig plan voor de veestallen, hergebruik en efficiënt. Een boerderijdorpje welke de omgeving in tact laat.

https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
pi_219042766
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 22:54 schreef Wantie het volgende:

[..]

De soort met de grote monden-jouw soort dus-heb ik nog nooit kunnen betrappen op het doen van zinvolle arbeid voor het algemeen nut.
Jouw soort wil ook in ruil voor slechte producten de beste producten of best geld.

[ Bericht 5% gewijzigd door torentje op 18-10-2025 12:38:52 ]
pi_219043226
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 12:20 schreef torentje het volgende:

[..]
De soort met de grote monden-jouw soort dus-heb ik nog nooit kunnen betrappen op het doen van zinvolle arbeid voor het algemeen nut.
Dat verbaast mij niets.
Maar dat komt omdat jij een eigen invulling geeft aan wat zinvolle arbeid voor het algemeen nut is.

quote:
Jouw soort wil ook in ruil voor slechte producten de beste producten of best geld.
Nope, dat verzin jij.

Wel creatief trouwens.
pi_219043509
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 13:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat verbaast mij niets.
Maar dat komt omdat jij een eigen invulling geeft aan wat zinvolle arbeid voor het algemeen nut is.
[..]
Nope, dat verzin jij.

Wel creatief trouwens.
Wat is volgens jou dan de juiste invulling van zinvolle arbeid voor het algemeen nut?
En als tweede, ik verzin niks, ik zie dat de mannen met de grote monden, slechts slechte producten produceren en aanbieden in ruil voor best geld.
Het is dat ik de wereld probeer te verbeteren, maar anders was ik gewoon in een tent gaan wonen zonder internetaansluiting en de daarvoor benodigde elektriciteit.
pi_219043583
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 20:38 schreef torentje het volgende:
Al zou het waar zijn (hetgeen ik betwijfel), wat dan nog? Rijken kunnen in een groter huis wonen, daarom noem je het ook "rijken". Je hebt ook mensen met donker haar, blondines en kalen. Dus ook verschil tussen arm en rijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 18-10-2025 14:30:27 ]
pi_219043595
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 12:20 schreef torentje het volgende:

[..]
Je zou raar opkijken als de elektriciteitsvoorziening 0,0 levert.
pi_219043608
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:03 schreef torentje het volgende:
En als tweede, ik verzin niks, ik zie dat de mannen met de grote monden, slechts slechte producten produceren en aanbieden in ruil voor best geld.
1) Vraag me nog steeds af wie jij bedoelt met "de mannen met de grote monden".

2) Staat je natuurlijk vrij die mannen/producten schouderophalend links te laten liggen.
pi_219043691
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:29 schreef blomke het volgende:
2) Staat je natuurlijk vrij die mannen/producten schouderophalend links te laten liggen.
Neen, negeren gaat niet, die mannen moeten stoppen met het produceren en aanbieden van slechte producten, want daardoor hebben veel jongeren geen ruimte om zelf een betere woonruimte voor zichzelf te bouwen.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:50:53 #250
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_219043715
Wat een slecht artikel zeg. Starters kopen geen gemiddelde woning.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_219044206
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 14:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat is volgens jou dan de juiste invulling van zinvolle arbeid voor het algemeen nut?
Kortom, je wil daar geen antwoord op geven.

quote:
Tja, stop dan met spullen op Temu te kopen.

Je hebt dat zelf in de hand he.
Niemand verplicht je om rommel voor een te hoge prijs te kopen.

quote:
Het is dat ik de wereld probeer te verbeteren
Waar blijkt dat uit?

quote:
maar anders was ik gewoon in een tent gaan wonen zonder internetaansluiting en de daarvoor benodigde elektriciteit.
Het zou wel een stuk beter zijn geweest voor de wereld.
pi_219044415
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 16:15 schreef Wantie het volgende:
Je hebt dat zelf in de hand he.
Niemand verplicht je om rommel voor een te hoge prijs te kopen.
Jongere mensen mogen toch zelf niet meer voor zichzelf een betere woonruimte bouwen? Zijn verplicht om de slechtere en kleinere woningen te huren.
Als jongere mensen mee willen doen in deze maatschappij dan zijn ze toch verplicht om rommel te kopen respectievelijk te huren?
pi_219044433
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 16:49 schreef torentje het volgende:

[..]
Jongere mensen mogen toch zelf niet meer voor zichzelf een betere woonruimte bouwen?
Waarom niet?
Mijn zwager heeft dat vorig jaar nog gedaan.
Kast van een huis zelf gebouwd.

quote:
Zijn verplicht om de slechtere en kleinere woningen te huren.
Nope.
Ik snap niet waarom je dit soort onzin verzint.
Niemand verplicht je om een woning te huren.

quote:
Als jongere mensen mee willen doen in deze maatschappij dan zijn ze toch verplicht om rommel te kopen respectievelijk te huren?
Nee, dat zijn ze niet.
Dat maak jij ervan.
pi_219044612
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 16:52 schreef Wantie het volgende:
Nope.
Ik snap niet waarom je dit soort onzin verzint.
Niemand verplicht je om een woning te huren.
Laatste poging van mijn kant bij jou. Als jongere mensen mee willen doen in de maatschappij dan zijn ze toch verplicht om ergens bij een gemeente ingeschreven te staan? Want ben je nergens ingeschreven krijg je geen betaalde baan. Want was die verplichting er niet geweest dan was ik nu rijk.
Het is dus onzin dat jij die verplichtingen voor jongere mensen blijft ontkennen.
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:57:41 #255
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219044821
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 10:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Feit is uiteindelijk dat migratie gewoon voorzien is in alle planningen, al decennia lang, en men niet genoeg liet bouwen ondanks dat men dus met prognoses prima de bevolkingsgroei kon voorzien. Af en toe misschien een jaartje dat er meer mensen kwamen dan verwacht door Syrie en Oekraiene maar dat kan geen excuus zijn.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_219044995
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:26 schreef torentje het volgende:

[..]
Laatste poging van mijn kant bij jou.
Ik ben benieuwd.

quote:
Als jongere mensen mee willen doen in de maatschappij dan zijn ze toch verplicht om ergens bij een gemeente ingeschreven te staan? Want ben je nergens ingeschreven krijg je geen betaalde baan. Want was die verplichting er niet geweest dan was ik nu rijk.
Je hoeft geen eigen woning te hebben om ingeschreven te staan bij de gemeente.

Verder ken ik geen verplichting om ingeschreven te staan voor een betaalde baan.
Ik ken mensen die nergens ingeschreven staan, maar wel gewoon in loondienst zijn.

quote:
Het is dus onzin dat jij die verplichtingen voor jongere mensen blijft ontkennen.
Je toont geen enkele verplichting aan.

Enkel frustratie over dat je kennelijk niet hebt bereikt wat je had willen bereiken. En daarvoor erken je geen enkele eigen verantwoordelijkheid.
pi_219045080
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd.
[..]
Je hoeft geen eigen woning te hebben om ingeschreven te staan bij de gemeente.

Verder ken ik geen verplichting om ingeschreven te staan voor een betaalde baan.
Ik ken mensen die nergens ingeschreven staan, maar wel gewoon in loondienst zijn.
[..]
Je toont geen enkele verplichting aan.

Enkel frustratie over dat je kennelijk niet hebt bereikt wat je had willen bereiken. En daarvoor erken je geen enkele eigen verantwoordelijkheid.
Laat ook maar zitten, jij bent mij te koppig, met je gezanik over dat ik het zelf schuld ben dat ik niet rijk ben en het niet erkennen dat er teveel leef-en woonruimte in beslag is genomen om slechte producten te produceren.
pi_219045108
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:42 schreef torentje het volgende:

[..]
Laat ook maar zitten, jij bent mij te koppig, met je gezanik over dat ik het zelf schuld ben dat ik niet rijk ben en het niet erkennen dat er teveel leef-en woonruimte in beslag is genomen om slechte producten te produceren.
Je loopt gewoon je persoonlijke frustraties vanwege mislukkingen in je eigen leven uit te venten.

Wees gewoon een kerel en neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven en beslissingen, ipv topic na topic te lopen jammeren over hoe gemeen de buitenwereld tegen je is.
pi_219045174
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:45 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je loopt gewoon je persoonlijke frustraties vanwege mislukkingen in je eigen leven uit te venten.

Wees gewoon een kerel en neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven en beslissingen, ipv topic na topic te lopen jammeren over hoe gemeen de buitenwereld tegen je is.
Wees jij een kerel en erken dat jij een rijk mietje bent die criminelen verdedigd.
pi_219045280
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:55 schreef torentje het volgende:

[..]
Wees jij een kerel en erken dat jij een rijk mietje bent die criminelen verdedigd.
Kiek, daar is je frustratie weer.

Los dat eerst eens voor jezelf op.
pi_219045884
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 19:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kiek, daar is je frustratie weer.

Los dat eerst eens voor jezelf op.
Ik kan tenminste zeggen dat ik nog nooit iets gestolen heb van een zwakkere van de samenleving, dat kan jij en je vrienden nooit zeggen.
pi_219046060
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 19:40 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik kan tenminste zeggen dat ik nog nooit iets gestolen heb van een zwakkere van de samenleving, dat kan jij en je vrienden nooit zeggen.
Jawel:

Ik heb nog nooit iets gestolen van een zwakkere van de samenleving.

Kijk, zo moeilijk is dat niet.
pi_219046118
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 19:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jawel:

Ik heb nog nooit iets gestolen van een zwakkere van de samenleving.

Kijk, zo moeilijk is dat niet.
Geef toch gewoon toe dat jij een vriend bent van de gespierde dieven en dat het lot van een zwakkere van de samenleving jou niet interesseert.
pi_219046244
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:05 schreef torentje het volgende:

[..]
Geef toch gewoon toe dat jij een vriend bent van de gespierde dieven en dat het lot van een zwakkere van de samenleving jou niet interesseert.
pi_219046285
Die huizen zijn zometeen niet meer aan de straatstenen kwijt te raken. Laat het systeem maar imploderen met die gigantische hypotheken gefinancierd met bullshitjobs. Bleh cantillon effect en corruptie. Krijg steeds meer een hekel
pi_219046297
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:29 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Die huizen zijn zometeen niet meer aan de straatstenen kwijt te raken. Laat het systeem maar imploderen met die gigantische hypotheken gefinancierd met bullshitjobs. Bleh cantillon effect en corruptie. Krijg steeds meer een hekel
Heb je nog steeds geen huis weten te kopen?
pi_219046314
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:29 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Viesboos. Ga er maar van uit dat de vraag voorlopig groter dan het aanbod is en er dus niks zal imploderen.
pi_219046316
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 20:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Heb je nog steeds geen huis weten te kopen?
Nee, heb sociale huur
pi_219046356
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:43 schreef Elan het volgende:

[..]
Ergens is het jammer dat jongeren er nog onbevangen en vrij flexibel in staan. Eigenlijk zouden er grootschalige protesten en werkweigering moeten ontstaan tot ze een fatsoenlijke toekomst gegarandeerd krijgen met dezelfde rechten als de generaties voor hun.

Door structureel politiek wanbeleid kunnen ze niks meer straks en dan heb je van die kutboomers die nog even gaan framen dat het eigenlijk allemaal een stel luie flikkers zijn die het over zichzelf hebben afgeroepen :r .
Ja dit. Spot on. Je zou een krachtige tegenbeweging verwachten vanuit 3 richtingen: de jeugd zelf, de politiek en de journalistiek. Maar dat blijft min of meer uit.

We doen eigenlijk net alsof het een soort natuurwet is dat het gaat zoals het gaat waar we niets aan kunnen doen. Dat is niet zo natuurlijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219046537
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 09:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het kan niet eens, waarom zou heel Afrika in klein Nederland kunnen wonen? Zoveel landen doorkruist ook, daarnaast, nee, hou maar buiten.

Verdragen eruit gaat alleen niet zo makkelijk. Ben het er wel mee eens dat het raar is dat er zoveel in Nederland/Belgie/Duitsland/VK asiel aanvragen, terwijl dat eigenlijk moet bij het eerste land wat je binnenkomt. Bewaking aan de buitengrens, en centra voor opvang, kosten ook gigantisch veel. Maar elke oplossing kost geld.
pi_219047195
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 17:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Feit is uiteindelijk dat migratie gewoon voorzien is in alle planningen, al decennia lang, en men niet genoeg liet bouwen ondanks dat men dus met prognoses prima de bevolkingsgroei kon voorzien. Af en toe misschien een jaartje dat er meer mensen kwamen dan verwacht door Syrie en Oekraiene maar dat kan geen excuus zijn.
De grootste bottleneck voor bijbouwen is de overheid zelf die - ook enigszins terecht - geen plekken ervoor aanwijst.

Tjah, we kunnen zoveel voorzien, de zorg gaat ook helemaal foutlopen in dit land.
pi_219047205
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Verdragen eruit gaat alleen niet zo makkelijk.
Waarom niet? Beetje ondemocratisch om een democratische wens onmogelijk te maken? Die verdragen komen note bene van een halve eeuw terug.
pi_219047633
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:43 schreef Elan het volgende:

[..]

Kunnen werkgevers er wat aan doen dat er te weinig woningen voor hun werknemers zijn gebouwd, of ingenomen door mensen die de kantjes eraf lopen?

Over "dezelfde rechten van generaties voor hen": willen ze ook recht op massale werkeloosheid, bijstand zonder uitzicht, armoede, gedwongen religie, ziekenfonds, PvdA in de regering, militaire dienstplicht met strenge winters en de Koude Oorlog?
pi_219047650
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 22:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Kunnen werkgevers er wat aan doen dat er te weinig woningen voor hun werknemers zijn gebouwd, of ingenomen door mensen die de kantjes eraf lopen?

Over "dezelfde rechten van generaties voor hen": willen ze ook recht op massale werkeloosheid, bijstand zonder uitzicht, armoede, gedwongen religie, ziekenfonds, militaire dienstplicht met strenge winters en de Koude Oorlog?
Vroeger bouwden werkgevers woningen voor hun werknemers.

Misschien moet dat weer worden ingevoerd.
pi_219047690
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 18:45 schreef Wantie het volgende:

[..]

Spot on

En maar te verwachten dat je alles in je handje krijgt zonder daar een flikker voor te willen doen.
1947-2016
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:46:15 #276
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_219047738
quote:

[ afbeelding ]
Begrijp ik ook niet , bouw gewoon de hoogte in en maak die appartementen gewoon lekker ruim.
Ik ben inmiddels overleden
pi_219047813
BvNL, JA21, VVD, PVV, FvD zagen dat het goed was
pi_219047881
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 21:56 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waarom niet? Beetje ondemocratisch om een democratische wens onmogelijk te maken? Die verdragen komen note bene van een halve eeuw terug.
Vaak zitten er hele processen aan vast, en ook consequenties. Om verdragen te kunnen laten slagen zullen ze het landen vaak niet makkelijk maken er weer uit te stappen. Kijk naar hoe het in het VK ging met het uit het EU-verdrag stappen bijv.
pi_219047971
quote:
15s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 22:46 schreef Enchanter het volgende:

[..]
Begrijp ik ook niet , bouw gewoon de hoogte in en maak die appartementen gewoon lekker ruim.
Oh, gebeurt ook wel.
Zo wordt hier een appartementencomplex van 19 verdiepingen gebouwd.
Met appartementen tussen de 70 en 240m²
pi_219048122
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 22:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, gebeurt ook wel.
Vanaf 460k von?
pi_219048131
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:10 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Vanaf 460k von?
Klopt zo ongeveer.
pi_219048147
quote:

[..]
Oh, gebeurt ook wel.
Zou jij er willen wonen?
  zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:16:44 #283
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_219048174
quote:

[..]
Oh, gebeurt ook wel.
Ongetwijfeld , maar in mijn ogen te weinig .
Zal misschien ook te maken hebben met ondergrond en met uitzicht van andere huizen in de buurt
Ik ben inmiddels overleden
pi_219048186
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 22:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Vaak zitten er hele processen aan vast, en ook consequenties. Om verdragen te kunnen laten slagen zullen ze het landen vaak niet makkelijk maken er weer uit te stappen. Kijk naar hoe het in het VK ging met het uit het EU-verdrag stappen bijv.
Dat ging nog een soort van prima?
Nederland heeft meer moeite met de habitatsrichtlijnen.
pi_219048194
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Zou jij er willen wonen?
Ik heb in iets vergelijkbaars gewoond, en dat was prima.
pi_219048199
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt zo ongeveer.
Dat is nog steeds amper tot niet te betalen voor starters.
pi_219048213
quote:
15s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:16 schreef Enchanter het volgende:

[..]
Ongetwijfeld , maar in mijn ogen te weinig .
Zal misschien ook te maken hebben met ondergrond en met uitzicht van andere huizen in de buurt
Ja, dat moet zeker meer gaan gebeuren.
Maar dan wel van deze tijd.
De gallerijflats van de jaren zestig en zeventig zijn wat mij betreft een mislukking.
pi_219048249
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:19 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dat is nog steeds amper tot niet te betalen voor starters.
402K is de goedkoopste zie ik nu.
Is inderdaad zeker 2 ton te hoog voor starters.
Maar ze gaan als broodjes weg en geven daardoor wel wat lucht voor starters.
Hier zijn ook portiekflats van 4 hoog, en die gaan weg voor 220-250K.

Dat is beter geschikt voor starters.
pi_219049016
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 oktober 2025 23:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
402K is de goedkoopste zie ik nu.
Is inderdaad zeker 2 ton te hoog voor starters.
Maar ze gaan als broodjes weg en geven daardoor wel wat lucht voor starters.
Hier zijn ook portiekflats van 4 hoog, en die gaan weg voor 220-250K.

Dat is beter geschikt voor starters.
welke regio is dat? Je moet de vraagprijs tevens niet verwarren met de uiteindelijk geboden prijs, vrijwel elk object in die prijsklasse in De Randstad is bieden vanaf en dan komt er dus nog lekker 80-100k bovenop. Juist bij die goedkope hokken want daar naar is de vraag extreem groot waardoor mensen tegen elkaar op gaan bieden.

En in een hoop regionen staan amper flats of enkel hele dure appartementen. Of die flats staan in enorme pauperbuurten met veel overlast en onveilige situaties.
blablablabla
pi_219049021
quote:

[..]
Dat mag allemaal niet meer ivm stikstof noemen. Dergelijke flats hebben een relatief grote voetprint. Daarom zie je vrijwel overal 2-3 laags maximaal verschijnen op wat prestigeprojecten na in en rond binnensteden.
blablablabla
pi_219049813
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 01:25 schreef Elan het volgende:

[..]
welke regio is dat? Je moet de vraagprijs tevens niet verwarren met de uiteindelijk geboden prijs, vrijwel elk object in die prijsklasse in De Randstad is bieden vanaf en dan komt er dus nog lekker 80-100k bovenop. Juist bij die goedkope hokken want daar naar is de vraag extreem groot waardoor mensen tegen elkaar op gaan bieden.

En in een hoop regionen staan amper flats of enkel hele dure appartementen. Of die flats staan in enorme pauperbuurten met veel overlast en onveilige situaties.
Groningen.

Geen idee of er is overboden.
Er staan nog steeds een aantal te koop.

En in dezelfde wijk een aantal oudere appartement die ik eerder noemde.

In de randstad is de markt al jaren overspannen.
Maar dat zie je wereldwijd in dergelijke verstedelijkte gebieden.
pi_219051296
quote:

[..]
Dat is juist het probleem, de meeste mannen vinden dat slechts de mannen met meer geld dan gemiddeld ruim mogen wonen, ook al doen ze geen zinvolle arbeid voor het algemeen nut.
pi_219051392
Ik heb al een mooie woning, bijna afbetaald en heb voldoende financiën dus ik heb hier geen last van.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_219051587
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 12:40 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat is juist het probleem, de meeste mannen vinden dat slechts de mannen met meer geld dan gemiddeld ruim mogen wonen, ook al doen ze geen zinvolle arbeid voor het algemeen nut.
Iedereen mag ruim wonen.
Jij ook.
Maar daar moet je wel voor betalen.
Net als iedereen.
pi_219051668
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2025 13:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Iedereen mag ruim wonen.
Jij ook.
Maar daar moet je wel voor betalen.
Net als iedereen.
Zoals eerder door mij is gesteld, de mannen die tegenwoordig ruim wonen, betalen dat ruim wonen nog steeds met het chanteren van de zwakkeren van de samenleving.
pi_219051675
Paar jaar geleden oud huis geërfd in Groningen, half afgebouwd, dikke scheuren, geen keuken maar wel vrijstaand en makelaar zette hoog in over 2 ton en werd 20K overboden door een jong stel die al jaren zocht naar een woning. Waarschijnlijk nu nog meer waard, gekke markt.
pi_219051679
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2025 13:58 schreef torentje het volgende:

[..]
Zoals eerder door mij is gesteld, de mannen die tegenwoordig ruim wonen, betalen dat ruim wonen nog steeds met het chanteren van de zwakkeren van de samenleving.
Wat is dit nou weer voorn bullshit comment?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')