abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219026852
quote:
Huizenprijzen isoleren alleenstaande starters: 272.000 euro spaargeld nodig

De huizenprijzen in Nederland zijn sinds 2013 bijna verdubbeld en voor alleenstaande starters maakt dat het kopen van een huis nóg moeilijker. Gemiddeld is er naast een maximale hypotheek 272.000 euro spaargeld nodig.

Dat blijkt uit onderzoek van Independer, gebaseerd op NVM- en CBS-cijfers. Gemiddeld kost een woning nu 496.000 euro en dat is ruim 272.000 euro meer dan iemand met een modaal inkomen kan lenen.

In Flevoland en Noord-Holland zijn de prijzen het sterkst gestegen. Maar ook in andere regio's moeten starters diep in de buidel tasten. In het Gooi en de Vechtstreek is een eigen inleg van ruim 450.000 euro nodig, terwijl in Oost-Groningen bijna 125.000 euro spaargeld vereist is naast een maximale hypotheek.

"De huizenprijzen rijzen de pan uit en een huis kopen op één inkomen is in 2025 allang geen realistisch scenario meer", zegt Marga Lankreijer, hypotheekexpert bij Independer. "Vooral alleenstaanden zijn de dupe van deze enorme prijsstijging."

Vroeger veel haalbaarder
In de jaren negentig kon iemand met een modaal inkomen in 73 procent van de gemeenten een gemiddeld huis kopen. In sommige provincies, zoals Drenthe, Friesland en Groningen, was dat bijna overal mogelijk.

Nu is er geen enkele plek in Nederland waar een alleenverdiener een gemiddelde woning kan kopen, zegt Lankreijer. "Je kunt natuurlijk kleiner gaan wonen, maar ook die woningen zijn flink duurder geworden. Steeds vaker moeten beide partners werken om überhaupt kans te maken."
Ik snap niet dat ze niet gewoon kleine (25 m2) appartementjes gaan bouwen. Wel van goede kwaliteit in een leuke groene omgeving. Dat is allemaal een stuk betaalbaarder en je helpt mensen aan een dak boven hun hoofd.
pi_219026900
quote:
3s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:16 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ik snap niet dat ze niet gewoon kleine (25 m2) appartementjes gaan bouwen. Wel van goede kwaliteit in een leuke groene omgeving. Dat is allemaal een stuk betaalbaarder en je helpt mensen aan een dak boven hun hoofd.
Golf terreinen vol gooien met tiny homes, kan je zo duizenden kwijt en infrastructuur ligt er al
life is like a box of chocolates
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:26:10 #3
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219026907
quote:

[..]
Omdat er dan geen winst te behalen valt voor degenen die de woningen daadwerkelijk moeten gaan plannen en neerzetten.
pi_219026916
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:26 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Omdat er dan geen winst te behalen valt voor degenen die de woningen daadwerkelijk moeten gaan plannen en neerzetten.
Kleine appartementen kosten relatief weinig dus daar moet toch wel winst op te maken zijn lijkt me. Als je ziet dat iets van 75 m2 al voor 300k weggaat dan kan je toch op 25 m2 ook wel een rendement boeken?
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:33:30 #5
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219026947
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:28 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Kleine appartementen kosten relatief weinig dus daar moet toch wel winst op te maken zijn lijkt me. Als je ziet dat iets van 75 m2 al voor 300k weggaat dan kan je toch op 25 m2 ook wel een rendement boeken?
Nee, de praktijk is dat dat niet het geval is.

https://www.ad.nl/wonen/l(...)p-is-gezet~a5da793d/
https://www.nu.nl/307552/(...)n-de-woningnood.html
https://decorrespondent.n(...)6b-3939-5f07ba998c0d
https://www.bnnvara.nl/jo(...)ars-getrokken-worden
pi_219026953
quote:

[..]
25 m2 is echt heel klein, 35 geeft net wat meer ruimte en mogelijkheden.
pi_219026962
:'(

Nog meer rede om weg te gaan. Gaat de komende jaren ook echt niet veranderen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_219026986
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:26 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ligt natuurlijk ook aan het materiaal, het productieproces en de aantallen.
Meerdere partijen kunnen bouwen, dat hoeft geen commercieel bedrijf te zijn wat winst moet maken.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:42:06 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219026992
Absurde prijzen maar een alleenstaande starter heeft natuurlijk niet perse een "gemiddelde" woning nodig
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:42:09 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219026993
Je kan er ook gewoon voor kiezen om zulke flats te bouwen zoals in de jaren 60. Simpel, sneller en een stuk goedkoper.

Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219027010
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:35 schreef Discombobulate het volgende:
:'(

Nog meer rede om weg te gaan. Gaat de komende jaren ook echt niet veranderen.
serieus. waarom zou je nog best moeten doen om in dit land te blijven wonen?

ik ben al een tijdje bezig zoveel mogelijk vermogen op te bouwen zodat ik na mijn studie kan vertrekken. nederland heeft een schijthekel aan jongeren.

oudere generaties (50+) vormen het grootste deel van het electoraat en bezitten het grootste deel van het vastgoed. zij hebben belang bij hoge huizenprijzen (=vermogensgroei) en stemmen vaak op partijen die dat beschermen.

het probleem is wel tweeledig: jongeren stemmen relatief weinig en hebben dus minder politieke invloed. enigszins begrijpelijk aangezien jongeren steeds vaker geen toekomst in zien in nederland. dus groeit de emigratie gestaag.

verder gaat er ook niet meer gebouwd worden hier. ik ga niet wachten tot nederland zijn sh-t voor mekaar krijgt. moet helaas wel in de tussentijd nog hier blijven. helaas gaat het heffingsvrije vermogen in box 3 vanaf volgend jaar omlaag. lekker dan.

quote:
“De bouwsector gaat in 2025 en 2026 circa 70.000 woningen produceren. Dat is nog steeds veel minder dan nodig voor de momenteel erg krappe woningmarkt. Marktomstandigheden, het gebrek aan voldoende bouwlocaties, complexe wet- en regelgeving, stikstofproblematiek, afgenomen investeringszin en de lange doorlooptijden van bijv. het aanvragen van vergunningen zijn belangrijke oorzaken. De sector wil met verdere industrialisering, digitalisering en het gebruik van AI de bouwkosten beteugelen.''
https://www.ing.nl/zakeli(...)struction-woningbouw

[ Bericht 2% gewijzigd door gwn_een_user op 16-10-2025 10:52:00 ]
pi_219027043
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Mikeytt het volgende:
Je kan er ook gewoon voor kiezen om zulke flats te bouwen zoals in de jaren 60. Simpel, sneller en een stuk goedkoper.

[ afbeelding ]
Zeker, met zwembaden, sport en fitness ruimtes, gezamenlijke auto’s, restaurants en een werktuin.
Ik snap ook niet waarom ze hier niet op in zetten. Ommoord in Rotterdam was toen ook een parel alleen ze zijn van het originele plan afgestapt waardoor concept van toen nu niet meer werkt en de doelgroep er niet wil wonen.
pi_219027045
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:45 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

ik ben al een tijdje bezig zoveel mogelijk vermogen op te bouwen zodat ik na mijn studie kan vertrekken. nederland heeft een schijthekel aan jongeren.

oudere generaties (50+) vormen het grootste deel van het electoraat en bezitten het grootste deel van het vastgoed. zij hebben belang bij hoge huizenprijzen (=vermogensgroei) en stemmen vaak op partijen die dat beschermen.

het probleem is wel tweeledig: jongeren stemmen relatief weinig en hebben dus minder politieke invloed. enigszins begrijpelijk aangezien jongeren steeds vaker geen toekomst in zien in nederland. dus groeit de emigratie gestaag.

verder gaat er ook niet meer gebouwd worden hier. ik ga niet wacht tot nederland zijn sh-t voor mekaar krijgt.
[..]
Ik vind het best een hele grote stap om dat te doen, dus daarom zit er geen haast achter. Maar dat ik het zou willen dat is zeker. Baan zoeken is me wel tegengevallen overigens, dus zit nu een beetje een pauze in.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:52:21 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219027064
quote:

[..]
Dat mag niet van de BBB. Want zielige boeren enzo.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:52:37 #15
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219027068
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:50 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Zeker, met zwembaden, sport en fitness ruimtes, gezamenlijke auto’s, restaurants en een werktuin.
Ik snap ook niet waarom ze hier niet op in zetten. Ommoord in Rotterdam was toen ook een parel alleen ze zijn van het originele plan afgestapt waardoor concept van toen nu niet meer werkt en de doelgroep er niet wil wonen.
Yup. Het Valeriusrondeel in Capelle is een mooi voorbeeld. Voornamelijk midden- en sociale huur. Het kan wel.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219027075
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:45 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

verder gaat er ook niet meer gebouwd worden hier. ik ga niet wachten tot nederland zijn sh-t voor mekaar krijgt. moet helaas wel in de tussentijd nog hier blijven. helaas gaat het heffingsvrije vermogen in box 3 vanaf volgend jaar omlaag. lekker dan.
[..]
Je hebt helemaal gelijk, weet je al waar je naar toen wil na je studie?
pi_219027089
Tip voor die alleenstaande, jonge starters: deel een woning met een ander. Vrienden, familie, weetikveelwat voor als je geen partner hebt.

Maar goed, dat roep ik al jaren (en ja, zo ben ik zelf ook begonnen). Het blijft vechten tegen de bierkaai wat dat betreft.
pi_219027098
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:52 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Yup. Het Valeriusrondeel in Capelle is een mooi voorbeeld. Voornamelijk midden- en sociale huur. Het kan wel.
[ afbeelding ]
Het mag visueel wel wat aantrekkelijker en met betere voorzieningen voor de jongere doelgroep.
En naast een goede metroaansluiting.

In Sao Paulo hebben ze ook prachtige projecten.

Zo kunnen ze ook bouwen voor ouderen, met op de begane grond hun specifieke faciliteiten.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:59:24 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219027103
Het is helemaal niet de bedoeling dat ‘starters’ gaan wonen. Laat ze tenminste tot de overgang bij hun ouders wonen. Dat voorkomt kinderen en schept ruimte in de toekomst
The End Times are wild
pi_219027124
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat mag niet van de BBB. Want zielige boeren enzo.
Ik zie ook in stedelijk gebied mogelijkheden, als er ruimte is voor enorme distributie bedrijven is dat er ook voor woningbouw. In Ommoord wonen 25000 op 5 vierkante meter.
pi_219027149
25m2 kan niet volgens bouwbesluit en zelfs die is zelfs weer achterhaald. Minimale grootte van een appartement was 43,6m2 en daarnaast geldt lokale regelgeving. Reken met minimaal 50m2, zie bijvoorbeeld https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR700541/ en sommige gemeenten hebben zelfs minimaal 75m2

Wetgeving probeert de burger te beschermen, maar het zorgt er soms voor dat iets minder makkelijk kan of zoals in dit geval duurder wordt.
pi_219027151
quote:
Wat voor toekomst geeft dat de jeugd? Je wil toch door kunnen stromen naar een fatsoenlijke woning waar je met de tijd een gezin kunt stichten? De huizenmarkt en bijbehorende prijzen wordt een steeds groter en zwaarder probleem voor ons land wat als een olievlek andere keuzes voor hele generaties aan het beinvloeden is: geboortecijfers, mentale issues etc.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_219027179
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:59 schreef LXIV het volgende:
Het is helemaal niet de bedoeling dat ‘starters’ gaan wonen. Laat ze tenminste tot de overgang bij hun ouders wonen. Dat voorkomt kinderen en schept ruimte in de toekomst
Een gebrek aan (voldoende) woonruimte wordt als argument gebruikt om geen kinderen te krijgen, terwijl een kind van nu opgroeit in een omgeving (scholing, scholing, gezondheid, arbeidsmarkt, veiligheid) die historisch gezien nog nooit zo goed is geweest als nu.
pi_219027194
Sprak gisteren jong stel uit Asturias, Noord Spanje en woning daar kopen ook bijna onmogelijk geworden vanwege de prijzen die vooral veroorzaakt worden door investeerders, buitenlanders en stedelingen die een huis erbij kopen buitenaf. Zal in veel landen niet anders zijn, woon zelf in regio Alicante en prijzen schieten ook omhoog en hoop jonge Nederlandse gezinnen komen hier nu wonen, weggejaagd uit Nederland vaak
life is like a box of chocolates
pi_219027205
272.000 euro spaargeld nodig. Dat is voor menig tweeverdieners niet eens haalbaar als ze net geen hypotheek kunnen krijgen. Want 496.000 is al voor startende twee verdieners een hele kluif.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:20:48 #26
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219027223
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:52 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Het linkse ideaal; eindeloos mensen importeren zodat je de bevolking weg kan drukke in deprimerende oost-duitse plattenbau.

Flikker die grenzen dicht en iedere Nederlander kan gewoon weer in een rijtjeshuis met tuin wonen als ze dat willen.
pi_219027224
Alle jonge stellen die ik ken kopen een rijtjeshuis zonder al te veel spaargeld, maar goed, ik woon in Drenthe, niet in de Randstad.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:21:54 #28
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_219027232
Gewoon kwestie van genoeg punten verzamelen
Want het wetboek ken ik ook
pi_219027233
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Een gebrek aan (voldoende) woonruimte wordt als argument gebruikt om geen kinderen te krijgen, terwijl een kind van nu opgroeit in een omgeving (scholing, scholing, gezondheid, arbeidsmarkt, veiligheid) die historisch gezien nog nooit zo goed is geweest als nu.
Eens, maar dat neemt de woningtekorten en de daarbij hoge prijzen niet weg.
pi_219027240
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Twiitch het volgende:
Absurde prijzen maar een alleenstaande starter heeft natuurlijk niet perse een "gemiddelde" woning nodig
Titel is clickbait idd. Gemiddelde huis/appartement wat geschikt is voor een alleenstaande starter kost idd geen 469k.

Neemt niet weg dat er nog steeds een huisvesting issue is natuurlijk.

Word helemaal een issue als je een gezinnetje wil stichten met de huidige prijzen en een huis wil kopen/huren. Je moet naast jezelf en je partner ook nog die kinderen ergens kwijt.
pi_219027249
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:20 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Het linkse ideaal; eindeloos mensen importeren zodat je de bevolking weg kan drukke in deprimerende oost-duitse plattenbau.

Flikker die grenzen dicht en iedere Nederlander kan gewoon weer in een rijtjeshuis met tuin wonen als ze dat willen.
Het hoeven geen deprimerende Oostblokgebouwen te worden, je kunt ook naar New York kijken.
En deze complexen hoeven niet midden in de stad te staan.
pi_219027256
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:20 schreef Cruzinats het volgende:

[..]

We hebben toch veel mensen nodig tegen de lieden die mensen behandelen als beesten? Misschien dat er dan wel menswaardige woningen gebouwd gaan worden voor ieder mens.
pi_219027261
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:13 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Zie dat in mijn omgeving vooral...huis kopen dat geschikt is voor een stel is nog wel te doen met 2 salarisssen...maar zodra je ruimte voor kinderen moet hebben (dus extra slaapkamers) word het onbetaalbaar.
pi_219027267
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:53 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Je hebt helemaal gelijk, weet je al waar je naar toen wil na je studie?
ergens in azië wellicht. thailand, vietnam (dit land is snel aan het groeien), singapore, maleisië, taiwan misschien. zuid-korea zeker niet. japan is ook mogelijk.

ergens in europa gaat het niet worden denk ik. want het wordt hier overal te duur en bewoonbaar. de woonlast exploderen, zelfs in landen als spanje en portugal. de vergrijzing verloopt gestaag dus pensioenen en zorg worden steeds duurder. jongeren betalen steeds meer en krijgen steeds minder terug (bezuinigingen op onderwijs, O&O, minder bouw, etc). hervormingen blijven uit vanwege bureaucratie en trage besluitvorming.

azië heeft ook demografische problemen maar vaak heb je nog een jonge beroepsbevolking. en lagere belastingen. heb een paar bekenden die in diverse landen woonden, een goede vriendin studeert zelfs in japan en ik ben stikjaloers met hoe goed ze het heeft

het is overigens niet mijn eerste keer dat ik in het buitenland heb gewoond voor enkele jaren dus ik heb wel ervaring ermee. maar mogelijk is het ditmaal permanent
pi_219027289
Dit wordt alleen maar erger als ook nog eens de HRA wordt afgeschaft. De huizenprijzen zullen niet ineens een stuk lager zijn terwijl starters dan nog minder te besteden hebben.
pi_219027469
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:30 schreef RotatoR het volgende:
Dit wordt alleen maar erger als ook nog eens de HRA wordt afgeschaft. De huizenprijzen zullen niet ineens een stuk lager zijn terwijl starters dan nog minder te besteden hebben.
De HRA wordt natuurlijk niet in 1 klap afgeschaft. Het is een geleidelijk proces dat al wel deels aan de gang is. Het maximumpercentage dat je kunt aftrekken is al afgebouwd de laatste jaren bijvoorbeeld.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219027480
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Twiitch het volgende:
Een alleenstaande starter kan net zo goed amper iets aankomen want de prijzen van hele kleine appartementen liggen ook gewoon snel boven de 250.000¤. Dat kun je niet ophoesten als je ook nog alle extra kosten, inrichting etc moet betalen. Ergo: kinderen blijven thuiswonen tot hun 30e.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jor_Dii op 16-10-2025 12:05:09 ]
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:45:38 #38
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_219027510
Ik heb vorig jaar als alleenstaande ook gewoon wat gekocht, met flinke studieschuld zelfs. Het kan gewoon, maar dan geen nieuwbouw van 450.000 nee. Een oud flatje van 90m2 in een goedkopere buurt in Arnhem.
Snap niet waarom het hele "starters kunnen niks kopen" steeds wordt herhaald zonder de toevoeging "als ze geen concessies willen doen aan grootte of locatie".
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_219027578
Als je wat minder avocado’s eet heb je zo 272k bij elkaar.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:52:11 #40
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_219027589
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:45 schreef MacorgaZ het volgende:
Ik heb vorig jaar als alleenstaande ook gewoon wat gekocht, met flinke studieschuld zelfs. Het kan gewoon, maar dan geen nieuwbouw van 450.000 nee. Een oud flatje van 90m2 in een goedkopere buurt in Arnhem.
Snap niet waarom het hele "starters kunnen niks kopen" steeds wordt herhaald zonder de toevoeging "als ze geen concessies willen doen aan grootte of locatie".
N=1.
pi_219027594
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:28 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Iets van 75 m2 doet hier in de buurt gewoon al 5 ton. Woon je wel redelijk centraal in Utrecht, maar zelfs als ik b.v. kijk in Zuilen of Elinkwijk dan heb je voor 3 ton ongeveer een appartementje van 35-40 m2.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 16 oktober 2025 @ 11:52:54 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219027598
Dit soort topics blijven steeds dezelfde herhaling van zetten zolang we partijen in de regering hebben die eigenlijk liever niks willen.
pi_219027612
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:52 schreef Hexagon het volgende:
Dit soort topics blijven steeds dezelfde herhaling van zetten zolang we partijen in de regering hebben die eigenlijk liever niks willen.
Ze moeten wel weer gekozen worden met de volgende verkiezingen....
pi_219027623
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:28 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ergens in azië wellicht. thailand, vietnam (dit land is snel aan het groeien), singapore, maleisië, taiwan misschien. zuid-korea zeker niet. japan is ook mogelijk.

ergens in europa gaat het niet worden denk ik. want het wordt hier overal te duur en bewoonbaar. de woonlast exploderen, zelfs in landen als spanje en portugal. de vergrijzing verloopt gestaag dus pensioenen en zorg worden steeds duurder. jongeren betalen steeds meer en krijgen steeds minder terug (bezuinigingen op onderwijs, O&O, minder bouw, etc). hervormingen blijven uit vanwege bureaucratie en trage besluitvorming.

azië heeft ook demografische problemen maar vaak heb je nog een jonge beroepsbevolking. en lagere belastingen. heb een paar bekenden die in diverse landen woonden, een goede vriendin studeert zelfs in japan en ik ben stikjaloers met hoe goed ze het heeft

het is overigens niet mijn eerste keer dat ik in het buitenland heb gewoond voor enkele jaren dus ik heb wel ervaring ermee. maar mogelijk is het ditmaal permanent
Leuk, klinkt goed.
pi_219027714
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:45 schreef MacorgaZ het volgende:
Klopt, je moet gewoon ergens proberen op de trein te kunnen springen, maar zelfs dat blijkt moeilijk te zijn nu.
pi_219027771
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik vind het best een hele grote stap om dat te doen, dus daarom zit er geen haast achter. Maar dat ik het zou willen dat is zeker. Baan zoeken is me wel tegengevallen overigens, dus zit nu een beetje een pauze in.
Ja, zo kom je nooit aan die 272k spaargeld he :(
pi_219027784
Een ding weet ik zeker, mijn kind krijgt een huis van mij. Daar hoeft hij echt niet zo krom voor te gaan liggen. En dat hij tot z'n 35e thuis woont gaat ook niet gebeuren.

Zien we tegen die tijd wel of dat in Nederland of elders is. Hij is pas 3.5 jaar, dus duurt nog wel even :+
pi_219027789
Ik zie overigens best veel prima tot mooie huizen in Duitsland te koop staan, kost een fractie van wat ze hier kosten. Maar goed, dan zit je wel 'ver' weg van je huidige plek.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 12:19:06 #49
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_219027798
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:52 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
N=1.
Tuurlijk, maar mijn situatie is echt niet zo bijzonder hoor. Dit is een jaren 60-flatje, daar is nu met de uitponding van huurwoningen echt veel van beschikbaar voor 240-280k. Ja, dan moet je een goed salaris hebben als alleenstaande of makkelijk te betalen met z'n tweeën, en wat spaargeld, maar het bestaat gewoon. Het is een uitgeleefd ex-huurhuis, maar anders blijf je 1100 euro huur betalen ipv 1200 euro aan hypotheek :?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_219027800
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 12:15 schreef Geschiedkundige het volgende:
Een ding weet ik zeker, mijn kind krijgt een huis van mij. Daar hoeft hij echt niet zo krom voor te gaan liggen. En dat hij tot z'n 35e thuis woont gaat ook niet gebeuren.

Zien we tegen die tijd wel of dat in Nederland of elders is. Hij is pas 3.5 jaar, dus duurt nog wel even :+
Ik neem aan dat je dan in ieder geval richting de 1k per maand belegd en in het geval van gewoon sparen nog meer? Als je er nu al bewust mee omgaat kun je natuurlijk wel elk jaar maximaal belastingvrij schenken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')