Dat maken ze ook duur vanwege allerhande regeltjes.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:16 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik snap niet dat ze niet gewoon kleine (25 m2) appartementjes gaan bouwen. Wel van goede kwaliteit in een leuke groene omgeving. Dat is allemaal een stuk betaalbaarder en je helpt mensen aan een dak boven hun hoofd.
Minder mensen is ook lastig. Echte vluchtelingen kun je niet buiten de deur houden, expats heb je ook nodig. Illegale immigranten krijgen geen woningen toegewezen. En zelfs als je het aantal legale echte vluchtelingen (en nareizigers) omlaag brengt, is dat niet veel meer dan een paar druppels op een gloeiende plaat. Jongeren blijven ouder worden en huizen willen, ouderen blijven ouder worden en langer in woningen zitten.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 21:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Amper. Er zijn te veel mensen voor te weinig woningen. Meer woningen op korte termijn is lastig; dus minder mensen.
[..]
Dat wordt nog wat met de komende renteverlagingen, waardoor in Nederland veel meer geleend kan worden voor een hypotheek.
[..]
Politiek is medeverantwoordelijk, misschien wel hoofdverantwoordelijk, voor de problematiek. Denk niet dat daar de oplossing van te verwachten is, mede gezien de politieke belangen.
Waar zijn expats voor nodig?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Minder mensen is ook lastig. Echte vluchtelingen kun je niet buiten de deur houden, expats heb je ook nodig. Illegale immigranten krijgen geen woningen toegewezen. En zelfs als je het aantal legale echte vluchtelingen (en nareizigers) omlaag brengt, is dat niet veel meer dan een paar druppels op een gloeiende plaat. Jongeren blijven ouder worden en huizen willen, ouderen blijven ouder worden en langer in woningen zitten.
Het is een hoofdpijndossier, maar eigenlijk ook alleen voor de niet huizenbezitters die een huis willen bezitten. En met die groep ga je niet de verkiezingen winnen, dat doe je wel met de groep huizenbezitters, dus er zal ook niet echt een goede politieke oplossing komen.
Specifieke kennis en kunde is vaak het antwoord.quote:
Waarom in Utrecht? Waarom niet in schubbekutteveen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:27 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb er erg veel zin in om driekwart miljoen bij elkaar te sparen zodat mijn kinderen straks op hun 20e in Utrecht kunnen wonen.
Hebben wij dat nodig of het bedrijf waar de expat voor gaat werken?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Specifieke kennis en kunde is vaak het antwoord.
Vraag ik me ook vaak af waarom wij dat soort kennis en kunde niet in ons land hebben. Dat je iemand nodig hebt met een heel specifiek vakgebied waar er maar 20 van zijn op de wereld ofso, weetje dat is allemaal wel begrijpelijk. Voor die 10.000'en is geen reden lijkt mij.
Of kan iemand anders dat eens goed uitleggen?
Net alsof alle banen te vinden zijn in de omgeving van Schubbekutteveen. Je kan ook niet een baan aannemen onder 2 keer modaal, dan kun je de kosten niet meer betalen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom in Utrecht? Waarom niet in schubbekutteveen?
Rond 92 woonde ik in Arnhem, werkte in Utrecht. Was niet echt bijzonderquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:03 schreef Momo het volgende:
[..]
Net alsof alle banen te vinden zijn in de omgeving van Schubbekutteveen. Je kan ook niet een baan aannemen onder 2 keer modaal, dan kun je de kosten niet meer betalen.
Omdat ik er zelf ook gewoond heb en er vlakbij woon en het de mooiste stad ter wereld vind en daar stenen bezitten is geen slecht idee en je kan er ook opgeleid worden dus ik dacht, dat komt wel goed uit, daar wil ik ze wel op weg helpen. Ik gun mijn kinderen en mijzelf het heel erg dat ze op hun 20e ergens zelfstandig kunnen wonen, of met vrienden ofzo. Maar daar moet je dus een paar ton voor zien te regelen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom in Utrecht? Waarom niet in schubbekutteveen?
Nee, die afstand valt wel mee. Maar Schubbekutteveen - Utrecht elke dag is niet zo fijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:06 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Rond 92 woonde ik in Arnhem, werkte in Utrecht. Was niet echt bijzonder
Dat bedrijf vooral, lijkt me. Maar mensen willen ook nog wel eens denken dat bedrijven waar mensen met hele specifieke vaardigheden werken van vitaal belang zijn voor het functioneren van ons land. Persoonlijk denk ik dat we over 200 jaar ook nog wel functioneren als we niet de belangrijkste chipmachine-fabrikant van Europa zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:01 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Hebben wij dat nodig of het bedrijf waar de expat voor gaat werken?
Als je zelf de gemene deler bent, dan zou dat je toch aan het nadenken moeten zetten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:30 schreef torentje het volgende:
[..]
Iedereen die mijn bijdrages wegzet als onzin, moet zelf op een cursus Nederlands of een andere hobby dan lezen en schrijven zoeken.
Daar moet jij het maar mee doen.
Het probleem is dat dit soort flats vaak bevolkt worden met de minder bedeelden in de samenleving met als gevolg verpaupering, criminaliteit etc etc. Ik had vroeger best wat familie wonen in de Bijlmer, op eentje na zijn ze allen verhuist vanwege het gebrek aan veiligheid.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Mikeytt het volgende:
Je kan er ook gewoon voor kiezen om zulke flats te bouwen zoals in de jaren 60. Simpel, sneller en een stuk goedkoper.
[ afbeelding ]
Met de mensen die alleen in Nederland opgeleid worden hou je ASML (en veel bedrijven in de supply chain) bijv niet in de lucht. Kun je voor kiezen natuurlijk om die allemaal niet toe te laten, maar expats leveren doorgaans meer op dan ze kosten.quote:
Daar is Nederland te klein voor, daar is de capaciteit van de hoge scholen en universiteiten te klein voor, en zijn er te weinig geinteresseerden.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vraag ik me ook vaak af waarom wij dat soort kennis en kunde niet in ons land hebben. Dat je iemand nodig hebt met een heel specifiek vakgebied waar er maar 20 van zijn op de wereld ofso, weetje dat is allemaal wel begrijpelijk. Voor die 10.000'en is geen reden lijkt mij.
Bedrijf, als in onze technologie, onze economie.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:01 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Hebben wij dat nodig of het bedrijf waar de expat voor gaat werken?
Zat banen te vinden buiten de randstad he.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:03 schreef Momo het volgende:
[..]
Net alsof alle banen te vinden zijn in de omgeving van Schubbekutteveen. Je kan ook niet een baan aannemen onder 2 keer modaal, dan kun je de kosten niet meer betalen.
Eens in de week naar utrecht vanuit schubbekutteveen is prima te doen met dat hybride werkcultuurtje wat we tegenwoordig hebben.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, die afstand valt wel mee. Maar Schubbekutteveen - Utrecht elke dag is niet zo fijn.
Omdat men hier liever vrijetijdskunde studeerde/studeert dan bijvoorbeeld informatica. Een beroep die (nu) betrekkelijk eenvoudig te leren en uit te voeren is maar we tienduizenden Indiërs en in mindere mate oost en zuid Europeanen voor binnengeharkt hebben.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Minder mensen is ook lastig. Echte vluchtelingen kun je niet buiten de deur houden, expats heb je ook nodig.
En dat heeft er weer mee te maken dat we de lonen drukken. Ook voor WO werknemers.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:58 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Omdat men hier liever vrijetijdskunde studeerde/studeert dan bijvoorbeeld informatica. Een beroep die (nu) betrekkelijk eenvoudig te leren en uit te voeren is maar we tienduizenden Indiërs en in mindere mate oost en zuid Europeanen voor binnengeharkt hebben.
Neen. Ik weet door levenservaring welk soort volk mij tegenspreekt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je zelf de gemene deler bent, dan zou dat je toch aan het nadenken moeten zetten.
Graag gedaan.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 11:16 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, en dat is precies ook de reden waarom ik dat lijstje opnoemde. De cultuuromslag die bij hen moet plaatsvinden. Bedankt dat je het bevestigt.
Arnhem Zuid had (heeft) de wijken Malburgen Oost en West. Gruwelijke gore gribeszooi daar.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:23 schreef Chivaz het volgende:
Het probleem is dat dit soort flats vaak bevolkt worden met de minder bedeelden in de samenleving met als gevolg verpaupering, criminaliteit etc etc. Ik had vroeger best wat familie wonen in de Bijlmer, op eentje na zijn ze allen verhuist vanwege het gebrek aan veiligheid.
Ik kan het niet uitleggen. Ik heb bij diverse technologische en medische concerns gewerkt, en het aantal expats was echt heel beperkt en moeizaam mee samen te werken. Een jaar en weer weg en we haalden opgelucht adem.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:00 schreef Red_85 het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |