Maar de verhuur die jij aanhaalt is iets anders. Hospita verhuur (die kamer of verdieping waar Elan het over heeft) is opzich wel gunstig. Als ze de huurbescherming van hospita huurders afnemen is de drempel voor mensen om zo'n kamer of deel van de woning te verhuren lager.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Verhuren?
Dat is al verpest door de overheid; daar valt amper wat mee te verdienen door alle nieuwe regelgeving daaromtrent, levert vaak alleen maar ellende op voor de huiseigenaar.
Dus dat gebeurt nog amper.
Zelfs een appartement is voor een jonge starter al onbetaalbaar, starterswoningen zijn ook veel te duur.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 19:04 schreef DrDentz het volgende:
Opzich wel een rare berekening. Een gemiddeld huis kost 5 ton dus een alleenstaande starter met modaal salaris heeft zoveel spaargeld nodig. Een gemiddelde auto kost 50.000 euro dus een 17-jarige die net een rijbewijs heeft heeft 50.000 euro spaargeld nodig voor een auto? Nee die zoekt iets in zijn of haar prijsklasse.
Klopt.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 19:04 schreef DrDentz het volgende:
Opzich wel een rare berekening. Een gemiddeld huis kost 5 ton dus een alleenstaande starter met modaal salaris heeft zoveel spaargeld nodig. Een gemiddelde auto kost 50.000 euro dus een 17-jarige die net een rijbewijs heeft heeft 50.000 euro spaargeld nodig voor een auto? Nee die zoekt iets in zijn of haar prijsklasse.
Geenstijlquote:Nee AD en NU.nl, een alleenstaande starter met een modaal inkomen heeft geen 272.000 euro spaargeld nodig voor een huis
Hee kijk nou wat voor interessant onderzoek Independer (eigendom van: DPG) heeft gedaan en waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in het AD (eigendom van: DPG) en op NU.nl (eigendom van: DPG). De huizenprijzen zijn zo hoog geworden dat een alleenstaande starter 272.000 euro spaargeld nodig heeft om een huis te kunnen kopen. 272.000 euro! Daar kon je vroeger een huis van kopen!
Je zou haast denken: dat bedrag klinkt zo hoog, er zal wel niks van dat onderzoek kloppen en dat is eigenlijk ook zo. Het is bovendien helemaal geen onderzoek. Independer heeft gewoon op een rijtje gezet wat iedereen al weet: namelijk dat huizen ontzettend veel duurder zijn geworden de afgelopen tijd. Vervolgens hebben ze berekend wat een alleenstaande met een modaal inkomen voor hypotheek kan krijgen, en komen ze aankakken met het verschil tussen die hypotheek en de prijs van een gemiddelde woning.
Maar: een alleenstaande met een modaal inkomen gaat natuurlijk helemaal geen gemiddelde woning kopen, die gaat een huis kopen dat een stuk goedkoper is dat een gemiddelde woning, hij is namelijk een alleenstaande met een modaal inkomen. Het is reuze moeilijk om als alleenstaande met een modaal inkomen aan een nieuw huis te komen, dat snappen wij ook wel, met 224.000 euro koop je niet makkelijk een huis tegenwoordig, maar dat bedrag van 272.000 euro is echt compleet onrealistisch. Het is een beetje alsof je zegt dat je tegenwoordig 48.000 euro nodig hebt om een auto te kopen, omdat dat de gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto's is.
Dat zou iedere onafhankelijk AD- of NU.nl-journalist met verstand van de woningmarkt u ook hebben kunnen vertellen, maar bij DGP moeten ze nu eenmaal content van DPG van een quasi-journalistiek jasje voorzien. Hoe heet dat ook alweer? Oh ja. Reclame.
Broer, zus, neef, nicht, goede vriend(in), etc.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:11 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Met wie zou jij een langdurige financiële verplichting aan willen gaan én ook nog eens onder hetzelfde dak willen wonen, die niet jouw partner is?
Dat is ook helemaal niet wat ik in de OP lees.quote:
Nou neen, er zouden meer wereldkampioen/krachtpatsers moeten groeien in de koude noordelijke gebieden, aangezien de zuidelijke wereldkampioenen/krachtpatsers gratis veel warmte-uren krijgen. Een bepaald evenwicht dient er te zijn.quote:
Zeg, Noorwegen is recordhouder goud op de Winterspelen.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 19:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Nou neen, er zouden meer wereldkampioen/krachtpatsers moeten groeien in de koude noordelijke gebieden, aangezien de zuidelijke wereldkampioenen/krachtpatsers gratis veel warmte-uren krijgen. Een bepaald evenwicht dient er te zijn.
Nee, die noorderlingen die compenseren dat met mietjes die vinden dat ze alles voor niets moeten krijgen.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 19:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Nou neen, er zouden meer wereldkampioen/krachtpatsers moeten groeien in de koude noordelijke gebieden, aangezien de zuidelijke wereldkampioenen/krachtpatsers gratis veel warmte-uren krijgen. Een bepaald evenwicht dient er te zijn.
Omdat ze wel zo net zijn om de beredenatie in het bericht te zetten of wat bedoel je?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 19:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is ook helemaal niet wat ik in de OP lees.
Dit ziet er echt afgrijselijk uit, grauwe en grijze Oostblok flats.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:52 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Yup. Het Valeriusrondeel in Capelle is een mooi voorbeeld. Voornamelijk midden- en sociale huur. Het kan wel.
[ afbeelding ]
Mijn idee. Dit lijkt op de Bijlmer uit de jaren '70 - '80. Geen enkele zichzelf respecterende politicus belast met wonen, zal zich daar aan willen branden.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 11:20 schreef Cruzinats het volgende:
zodat je de bevolking weg kan drukke in deprimerende oost-duitse plattenbau.
De vergelijking met een auto is natuurlijk zo krom als een hoepel aangezien er ten eerste een riant aanbod van goedkopere auto’s is en ten tweede een tweedehands auto een stuk goedkoper is dan een nieuwe auto.quote:
Denk je dat de hedendaagse jeugd daaraan wil?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Maar dan vooral een cultuuromslag:
1. ga met zijn tweeën wonen in plaats van in je eentje, ook als je geen partner hebt
2. accepteer dat je eerste woning een flutwoning is, zodat je later een betere woning kan kopen.
3. accepteer dat wonen op jouw gewenste locatie niet voor jou weggelegd is voorlopig.
4. Accepteer dat je de eerste jaren krom ligt voor je hypotheek.
5. Ga meer werken dan een luizenbaantje van maximaal 32 uur per week.
Vandaar ook dat ze nu weer worden afgebroken vanwege alle problemen die ze gaven.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Mikeytt het volgende:
Je kan er ook gewoon voor kiezen om zulke flats te bouwen zoals in de jaren 60. Simpel, sneller en een stuk goedkoper.
[ afbeelding ]
Amper. Er zijn te veel mensen voor te weinig woningen. Meer woningen op korte termijn is lastig; dus minder mensen.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wat voor een maatregelen zou de huizenprijzen laten dalen? Afschaffen HRA, en een lagere max hypotheek.
Dat wordt nog wat met de komende renteverlagingen, waardoor in Nederland veel meer geleend kan worden voor een hypotheek.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Op het salaris wat wij als huishouden hier in het VK hebben zouden we in Nederland ruim 2 ton meer kunnen lenen voor een hypotheek.
Politiek is medeverantwoordelijk, misschien wel hoofdverantwoordelijk, voor de problematiek. Denk niet dat daar de oplossing van te verwachten is, mede gezien de politieke belangen.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik zeg niet dat dat de oplossing is, maar het zou een deel van de aanpak kunnen zijn. Linksom of rechtsom, de politiek zal moeilijke, impopulaire maatregelen moeten nemen.
Maar ffies he.. 3 ton mee moeten brengen voordat je uberhaupt wat kan kopen is wel heel onrealistisch als je begin 20 bent.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Klopt. Maar dan vooral een cultuuromslag:
1. ga met zijn tweeën wonen in plaats van in je eentje, ook als je geen partner hebt
2. accepteer dat je eerste woning een flutwoning is, zodat je later een betere woning kan kopen.
3. accepteer dat wonen op jouw gewenste locatie niet voor jou weggelegd is voorlopig.
4. Accepteer dat je de eerste jaren krom ligt voor je hypotheek.
5. Ga meer werken dan een luizenbaantje van maximaal 32 uur per week.
Ik was 25 en idem gespaard. Mijn vriendenkring verklaarde me voor gestoord dat ik ging werken (ver weg) en een huis kocht. 20 jaar later kochten ze pas, na jarenlang mekkeren "wat zouden we graag een huis kopen". Maar ja, "hard werken en ergens anders wonen is zo errug" ....quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Heb al lang een koophuis maar ik vind dit echt een enorme shitty comment en minderwaardig richting jongeren. Wat definieer jij als jongere en hoe oud was je toen je je eerste huis kocht??
Goed lezen is een kunst (voor sommigen dan ...).quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:28 schreef Elan het volgende:
Las het bericht en dacht 272k valt nog wel mee, maar dat gaat dus over spaargeld en niet de daadwerkelijke hypotheeksom![]()
Tjah. Moet de gemeente ook meewerken he. Zie dat meisje in Zwolle wat zonder ouders kwam te zitten en een huis wilde kopen van haar erfenis waar zij en haar vriendinnen in wilde gaan wonen. Konden geen huis vinden, dan maar lekker met zn 3 van de nood een deugd maken.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 21:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik was 25 en idem gespaard. Mijn vriendenkring verklaarde me voor gestoord dat ik ging werken (ver weg) en een huis kocht. 20 jaar later kochten ze pas, na jarenlang mekkeren "wat zouden we graag een huis kopen". Maar ja, "hard werken en ergens anders wonen is zo errug" ....
Zie bovenstaande. Ook voor jouquote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Klopt. Maar dan vooral een cultuuromslag:
(...)
Leuk, ken al die wijken. Heb de rellen van de bewoners nog meegemaakt in Klarendal (daar niet gewoond). Geitenkamp ook gewoond?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:38 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Geboren in Arnhem Zuid, ouders een flatje, leuke jeugd gehad. Met 21 een kamer gekregen in de Spijkerbuurt, een van Dam eenheid heette het, leuke kamer, WC, douche en keuken delen met een persoon. Paar jaar later samenwonen op een lekkende zolderetage in St. Marten, paar jaar later flat Appelgaard, paar jaar later kleine woning Rijkerswoerd, paar jaar later klein Premie A woning Rijkerswoerd. Zag wel dat mijn oude huis mega in prijs is gestegen
Wil je daar een verplichting van maken?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 16:01 schreef Elan het volgende:
Ik bedoel dat mensen die gunstig gekocht hebben, inmiddels al jaren samen of alleen wonen omdat de kinderen de deur uit zijn maar nog wel in een kast van een huis wonen een kamer of een verdieping aan een starter gaan verhuren voor een fatsoenlijke prijs.
The Horror, the horror.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 17:50 schreef hondonspain het volgende:
Wat is een kast van een huis en veel normale huizen zijn niet geschikt voor verhuur, vaak maar een douche, keuken en toilet en een vreemde in huis halen is ook niet alles.
Om maar wat te noemen, geen enkele hypotheeknemer staat te springen om extra inwonenden in z'n onderpand.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 19:00 schreef Anton91 het volgende:
Want een hospitahuurder heeft na 1 jaar huurbescherming, binnen 9 maanden kan de huur door de verhuurder opgezegd worden.
+ je hebt toestemming nodig bij de bank.
Van voorstel tot implementatie kan jaren duren; een decennium.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 19:00 schreef Anton91 het volgende:
Ze zijn in de politiek wel met het eea bezig en volgens mij liggen er al wat wetsvoorstellen.
We hebben ook niet het woningtekort van 434k in 1 klap weggewerkt. En we zitten voorlopig nog in de situatie dat de bevolking sneller groeit dan dat er huizen bijgebouwd worden. Tegen de tijd dat de HRA is afgebouwd zal vraag en aanbod nog niet in balans zijn. Grote kans dat er een periode is waarin starters nog minder kunnen lenen terwijl de huizenprijzen niet of nauwelijks gedaald zijn.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 11:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
De HRA wordt natuurlijk niet in 1 klap afgeschaft. Het is een geleidelijk proces dat al wel deels aan de gang is. Het maximumpercentage dat je kunt aftrekken is al afgebouwd de laatste jaren bijvoorbeeld.
quote:Op donderdag 16 oktober 2025 21:57 schreef Red_85 het volgende:
Nog niet eens zo heel lang geleden, in de jaren 80, ............
Wat niet in de herinnering zit van een gemiddeld mensenleven?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 22:15 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Wat is jouw perceptie van "wel lang geleden"?
Dat kan helemaal niet want jouw woning is uiteindelijk jouw eigendom en jij beslist of en wie je binnen laat.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 22:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Wil je daar een verplichting van maken?
Frappant dat er zoveel niet-Westerse allochtonen hier naartoe komen. Andersom hoor ik er nooit over.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 23:44 schreef Elan het volgende:
Westerse mensen hebben helaas vaak de neiging enorm egocentrisch te zijn.
Dit begint wel degelijk te veranderen hoor. Ik hoor steeds vaker verhalen over mantelzorg constructies of ouders die samen met hun kinderen/kleinkinderen een groter perceel waar ze allemaal op kunnen wonen.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 23:44 schreef Elan het volgende:
Of aan de andere kant van de medaille je ouders laten inwonen dat is in sommige culturen ook heel gebruikelijk.
Westerse mensen hebben helaas vaak de neiging enorm egocentrisch te zijn.
Dit bewijst dat prijzen worden opgedreven door buitenlandse investeerders.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 11:16 schreef hondonspain het volgende:
Sprak gisteren jong stel uit Asturias, Noord Spanje en woning daar kopen ook bijna onmogelijk geworden vanwege de prijzen die vooral veroorzaakt worden door investeerders, buitenlanders en stedelingen die een huis erbij kopen buitenaf. Zal in veel landen niet anders zijn, woon zelf in regio Alicante en prijzen schieten ook omhoog en hoop jonge Nederlandse gezinnen komen hier nu wonen, weggejaagd uit Nederland vaak
Heeft het ook niet te maken met de groeiende verstedelijking in Spanje? Jonge mensen verlaten meer en meer het platteland de afgelopen decennia.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dit bewijst dat prijzen worden opgedreven door buitenlandse investeerders.
Een paar jaar terug kon je in Spanje een huis kippen voor 40-80k en dan zat je nog lekker ruim . Die huizen zijn nu 200k. Zoveel minder huizen zijn er niet ten opzichte van de jaren ervoor en zoveel mensen zijn er niet bij gekomen.
Ben blij dat Spanje nu ook inziet dat buitenlandse investeerders weinig goeds brengen op dit gebied.
Ook, maar mijn voorbeeld van Noord-Spanje is geen verstedelijking want dat is daar niet echt aan de orde. Er zijn wel gebieden in Spanje die leeglopen want er is geen werk en toekomst en veel word dan opgekocht als investering.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Heeft het ook niet te maken met de groeiende verstedelijking in Spanje? Jonge mensen verlaten meer en meer het platteland de afgelopen decennia.
Ik weet niet welke drugs jij gebruikt, maar als ik jou was zou ik daarmee stoppen, want je wordt verwarrend en off-topic.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 20:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, die noorderlingen die compenseren dat met mietjes die vinden dat ze alles voor niets moeten krijgen.
Klopt.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 08:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit begint wel degelijk te veranderen hoor. Ik hoor steeds vaker verhalen over mantelzorg constructies of ouders die samen met hun kinderen/kleinkinderen een groter perceel waar ze allemaal op kunnen wonen.
Dit. Ik zou er niet dood gevonden willen worden maar het helpt wel tegen de crisisquote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Mikeytt het volgende:
Je kan er ook gewoon voor kiezen om zulke flats te bouwen zoals in de jaren 60. Simpel, sneller en een stuk goedkoper.
[ afbeelding ]
Zeg dat nou eens 10 x tegen jezelf voor de spiegel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 09:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik weet niet welke drugs jij gebruikt, maar als ik jou was zou ik daarmee stoppen, want je wordt verwarrend en off-topic.
Nee, en dat is precies ook de reden waarom ik dat lijstje opnoemde. De cultuuromslag die bij hen moet plaatsvinden. Bedankt dat je het bevestigt.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 21:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat de hedendaagse jeugd daaraan wil?
Voor 3 ton kun jij nog steeds een mindere woning of appartement kopen. Je moet ook niet gelijk een fantastisch huis willen kopen waarin je de rest van je leven blijft zitten: dat gaat inderdaad niet lukken. Net als vroeger toen dat ook al niet lukte.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 21:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar ffies he.. 3 ton mee moeten brengen voordat je uberhaupt wat kan kopen is wel heel onrealistisch als je begin 20 bent.
Nog niet eens zo heel lang geleden, in de jaren 80, kon je als groenteman/timmerman/leraar gewoon een huis kopen als kostwinner.
Hele andere situatie: zij was de eigenaar van de woning en wilde huur opleggen aan samenwonen met haar vriendinnen en dus niet dat die vriendinnen ook mede-eigenaren werden (of dat ze een relatie hadden vastgelegd alszijnde een liefdespartner).quote:Op donderdag 16 oktober 2025 22:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tjah. Moet de gemeente ook meewerken he. Zie dat meisje in Zwolle wat zonder ouders kwam te zitten en een huis wilde kopen van haar erfenis waar zij en haar vriendinnen in wilde gaan wonen. Konden geen huis vinden, dan maar lekker met zn 3 van de nood een deugd maken.
Ambtenaar in Zwolle: 'computah says nooooo'
[..]
Zie bovenstaande. Ook voor jou
Omdat dat verkrotting is en veel te klein voor iedereen behalve een student.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:16 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik snap niet dat ze niet gewoon kleine (25 m2) appartementjes gaan bouwen. Wel van goede kwaliteit in een leuke groene omgeving. Dat is allemaal een stuk betaalbaarder en je helpt mensen aan een dak boven hun hoofd.
Een mindere woning of minder appartement gaat ook geld kosten. En belangrijker nog: tijd en moeite.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 11:18 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Voor 3 ton kun jij nog steeds een mindere woning of appartement kopen. Je moet ook niet gelijk een fantastisch huis willen kopen waarin je de rest van je leven blijft zitten: dat gaat inderdaad niet lukken. Net als vroeger toen dat ook al niet lukte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |