abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219032385
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:38 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Geboren in Arnhem Zuid, ouders een flatje, leuke jeugd gehad. Met 21 een kamer gekregen in de Spijkerbuurt, een van Dam eenheid heette het, leuke kamer, WC, douche en keuken delen met een persoon. Paar jaar later samenwonen op een lekkende zolderetage in St. Marten, paar jaar later flat Appelgaard, paar jaar later kleine woning Rijkerswoerd, paar jaar later klein Premie A woning Rijkerswoerd. Zag wel dat mijn oude huis mega in prijs is gestegen
Leuk, ken al die wijken. Heb de rellen van de bewoners nog meegemaakt in Klarendal (daar niet gewoond). Geitenkamp ook gewoond?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219032396
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:01 schreef Elan het volgende:
Ik bedoel dat mensen die gunstig gekocht hebben, inmiddels al jaren samen of alleen wonen omdat de kinderen de deur uit zijn maar nog wel in een kast van een huis wonen een kamer of een verdieping aan een starter gaan verhuren voor een fatsoenlijke prijs.
Wil je daar een verplichting van maken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219032445
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 17:50 schreef hondonspain het volgende:
Wat is een kast van een huis en veel normale huizen zijn niet geschikt voor verhuur, vaak maar een douche, keuken en toilet en een vreemde in huis halen is ook niet alles.
The Horror, the horror.
pi_219032475
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:00 schreef Anton91 het volgende:

Want een hospitahuurder heeft na 1 jaar huurbescherming, binnen 9 maanden kan de huur door de verhuurder opgezegd worden.

+ je hebt toestemming nodig bij de bank.
Om maar wat te noemen, geen enkele hypotheeknemer staat te springen om extra inwonenden in z'n onderpand.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:00 schreef Anton91 het volgende:
Ze zijn in de politiek wel met het eea bezig en volgens mij liggen er al wat wetsvoorstellen.
Van voorstel tot implementatie kan jaren duren; een decennium.
pi_219032486
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:41 schreef Monolith het volgende:

[..]
De HRA wordt natuurlijk niet in 1 klap afgeschaft. Het is een geleidelijk proces dat al wel deels aan de gang is. Het maximumpercentage dat je kunt aftrekken is al afgebouwd de laatste jaren bijvoorbeeld.
We hebben ook niet het woningtekort van 434k in 1 klap weggewerkt. En we zitten voorlopig nog in de situatie dat de bevolking sneller groeit dan dat er huizen bijgebouwd worden. Tegen de tijd dat de HRA is afgebouwd zal vraag en aanbod nog niet in balans zijn. Grote kans dat er een periode is waarin starters nog minder kunnen lenen terwijl de huizenprijzen niet of nauwelijks gedaald zijn.
pi_219032527
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 21:57 schreef Red_85 het volgende:

Nog niet eens zo heel lang geleden, in de jaren 80, ............
:)

Wat is jouw perceptie van "wel lang geleden"?
pi_219033056
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 22:15 schreef blomke het volgende:

[..]
:)

Wat is jouw perceptie van "wel lang geleden"?
Wat niet in de herinnering zit van een gemiddeld mensenleven?
Zoiets.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219033147
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 22:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Wil je daar een verplichting van maken?
Dat kan helemaal niet want jouw woning is uiteindelijk jouw eigendom en jij beslist of en wie je binnen laat.
Maar 900+ kale huur vragen op Kamernet voor een slaapkamer die over je over hebt is wel stevig.

Of aan de andere kant van de medaille je ouders laten inwonen dat is in sommige culturen ook heel gebruikelijk.

Westerse mensen hebben helaas vaak de neiging enorm egocentrisch te zijn.
blablablabla
pi_219033331
Gewoon een rijke vriend fixen jwz gr gr Hugo
pi_219033760
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 23:44 schreef Elan het volgende:
Frappant dat er zoveel niet-Westerse allochtonen hier naartoe komen. Andersom hoor ik er nooit over.
pi_219033827
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 23:44 schreef Elan het volgende:
Of aan de andere kant van de medaille je ouders laten inwonen dat is in sommige culturen ook heel gebruikelijk.

Dit begint wel degelijk te veranderen hoor. Ik hoor steeds vaker verhalen over mantelzorg constructies of ouders die samen met hun kinderen/kleinkinderen een groter perceel waar ze allemaal op kunnen wonen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_219033831
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 11:16 schreef hondonspain het volgende:
Sprak gisteren jong stel uit Asturias, Noord Spanje en woning daar kopen ook bijna onmogelijk geworden vanwege de prijzen die vooral veroorzaakt worden door investeerders, buitenlanders en stedelingen die een huis erbij kopen buitenaf. Zal in veel landen niet anders zijn, woon zelf in regio Alicante en prijzen schieten ook omhoog en hoop jonge Nederlandse gezinnen komen hier nu wonen, weggejaagd uit Nederland vaak
Dit bewijst dat prijzen worden opgedreven door buitenlandse investeerders.

Een paar jaar terug kon je in Spanje een huis kippen voor 40-80k en dan zat je nog lekker ruim . Die huizen zijn nu 200k. Zoveel minder huizen zijn er niet ten opzichte van de jaren ervoor en zoveel mensen zijn er niet bij gekomen.

Ben blij dat Spanje nu ook inziet dat buitenlandse investeerders weinig goeds brengen op dit gebied.
pi_219033843
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 08:36 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dit bewijst dat prijzen worden opgedreven door buitenlandse investeerders.

Een paar jaar terug kon je in Spanje een huis kippen voor 40-80k en dan zat je nog lekker ruim . Die huizen zijn nu 200k. Zoveel minder huizen zijn er niet ten opzichte van de jaren ervoor en zoveel mensen zijn er niet bij gekomen.

Ben blij dat Spanje nu ook inziet dat buitenlandse investeerders weinig goeds brengen op dit gebied.
Heeft het ook niet te maken met de groeiende verstedelijking in Spanje? Jonge mensen verlaten meer en meer het platteland de afgelopen decennia.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_219033869
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 08:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Heeft het ook niet te maken met de groeiende verstedelijking in Spanje? Jonge mensen verlaten meer en meer het platteland de afgelopen decennia.
Ook, maar mijn voorbeeld van Noord-Spanje is geen verstedelijking want dat is daar niet echt aan de orde. Er zijn wel gebieden in Spanje die leeglopen want er is geen werk en toekomst en veel word dan opgekocht als investering.
life is like a box of chocolates
pi_219034259
quote:
1s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 20:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, die noorderlingen die compenseren dat met mietjes die vinden dat ze alles voor niets moeten krijgen.
Ik weet niet welke drugs jij gebruikt, maar als ik jou was zou ik daarmee stoppen, want je wordt verwarrend en off-topic.
pi_219034271
Enorm stijgende woningprijzen zie je in heel Europa. Wat te denken van Letland en Slowakije.

Je zou zelfs kunnen stellen dat het een globaal probleem is want wat ik hoor en lees is het in De VS en delen van Azië al net zo problematisch. Heb familie in Portland en daar kon je voor 3x modaal een mooi huis kopen 5 jaar geleden en tegenwoordig moet je 10x modaal meebrengen.

Maarja als je dan ziet wat woningen in Duitsland net over de grens nog kosten is het hier allemaal wel echt de pan uit gestegen. Daar koop je voor 3 ton vrijstaand met een lap grond.
blablablabla
pi_219034285
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 08:36 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dit begint wel degelijk te veranderen hoor. Ik hoor steeds vaker verhalen over mantelzorg constructies of ouders die samen met hun kinderen/kleinkinderen een groter perceel waar ze allemaal op kunnen wonen.
Klopt.
Ook steeds meer mensen die willen emigreren.
1 op de 3 jongeren ziet hier geen toekomst omdat er geen woningen zijn. En ondertussen geven we sociale huurwoningen cadeau aan statushouders. Dat geeft toch te denken hoe de bevolkingssamenstelling over pak hem beet 30 jaar er uit zal zien.
blablablabla
pi_219034399
Hier in de omgeving zie ik de laatste tijd vooral dat redelijke rijtjeshuizen (>¤400K) en bovengemiddelde 2-kappers (>¤600K) worden opgekocht en omgetoverd worden tot 'Polenhotels'. Komen nauwelijks stelletjes meer te wonen. Gewoon volgepropt met arbeidsmigranten. Ik begrijp dat dit veel meer oplevert voor de eigenaar dan verkoop of gewone verhuur (als je alle schade niet meetelt), maar zijn daar dan geen regels voor?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_219034459
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Mikeytt het volgende:
Je kan er ook gewoon voor kiezen om zulke flats te bouwen zoals in de jaren 60. Simpel, sneller en een stuk goedkoper.

[ afbeelding ]
Dit. Ik zou er niet dood gevonden willen worden maar het helpt wel tegen de crisis
pi_219034606
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 09:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik weet niet welke drugs jij gebruikt, maar als ik jou was zou ik daarmee stoppen, want je wordt verwarrend en off-topic.
Zeg dat nou eens 10 x tegen jezelf voor de spiegel.

Dat scheelt een hoop onzin in de topics.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_219035017
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 21:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Denk je dat de hedendaagse jeugd daaraan wil?
Nee, en dat is precies ook de reden waarom ik dat lijstje opnoemde. De cultuuromslag die bij hen moet plaatsvinden. Bedankt dat je het bevestigt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mutsaers__78 op 17-10-2025 11:25:11 ]
pi_219035027
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 21:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Maar ffies he.. 3 ton mee moeten brengen voordat je uberhaupt wat kan kopen is wel heel onrealistisch als je begin 20 bent.

Nog niet eens zo heel lang geleden, in de jaren 80, kon je als groenteman/timmerman/leraar gewoon een huis kopen als kostwinner.
Voor 3 ton kun jij nog steeds een mindere woning of appartement kopen. Je moet ook niet gelijk een fantastisch huis willen kopen waarin je de rest van je leven blijft zitten: dat gaat inderdaad niet lukken. Net als vroeger toen dat ook al niet lukte.
pi_219035054
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 22:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Tjah. Moet de gemeente ook meewerken he. Zie dat meisje in Zwolle wat zonder ouders kwam te zitten en een huis wilde kopen van haar erfenis waar zij en haar vriendinnen in wilde gaan wonen. Konden geen huis vinden, dan maar lekker met zn 3 van de nood een deugd maken.

Ambtenaar in Zwolle: 'computah says nooooo'
[..]
Zie bovenstaande. Ook voor jou :)
Hele andere situatie: zij was de eigenaar van de woning en wilde huur opleggen aan samenwonen met haar vriendinnen en dus niet dat die vriendinnen ook mede-eigenaren werden (of dat ze een relatie hadden vastgelegd alszijnde een liefdespartner).

Dan kochten ze dus geen woning met zijn allen. Dus helaas; die vlieger gaat niet op.
pi_219035061
quote:
3s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 10:16 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Ik snap niet dat ze niet gewoon kleine (25 m2) appartementjes gaan bouwen. Wel van goede kwaliteit in een leuke groene omgeving. Dat is allemaal een stuk betaalbaarder en je helpt mensen aan een dak boven hun hoofd.
Omdat dat verkrotting is en veel te klein voor iedereen behalve een student.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:24:43 #150
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219035066
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2025 11:18 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Voor 3 ton kun jij nog steeds een mindere woning of appartement kopen. Je moet ook niet gelijk een fantastisch huis willen kopen waarin je de rest van je leven blijft zitten: dat gaat inderdaad niet lukken. Net als vroeger toen dat ook al niet lukte.
Een mindere woning of minder appartement gaat ook geld kosten. En belangrijker nog: tijd en moeite.
Dat laatste heb ik niet veel moeite mee, die moeite. Maar wat me wel tegenvalt is de tijd die het kost.

Voor dat eerste: gen z heeft geen geld meer nadat ze dat huis al hebben kunnen kopen. Liggen krom voor de hypotheek. Dan kan je wel een minder huis kopen, maar dat blijft minder. Je kan omdat je vast zit niet meer investeren om je kosten naar beneden te krijgen. Bijvoorbeeld blijft je verbruik hetzelfde terwijl die bizarre energiebelasting en tarieven maar blijven groeien.

Je hebt niet eens de kans in de huidige markt als starter. Ook al trek ik hun mindset en gedrag ook niet altijd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')