Of deze 15 flats van Kunming hadden ze beter op het Floriadeterrein in Almere kunnen bouwenquote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:42 schreef Mikeytt het volgende:
Je kan er ook gewoon voor kiezen om zulke flats te bouwen zoals in de jaren 60. Simpel, sneller en een stuk goedkoper.
[ afbeelding ]
Een deel van mijn vermogen beleg ik ja, maar dat is meer om het op peil te houden. Maar als hij verstandig met zijn erfenis om gaat, krijgt hij dat geld niet op. En zijn eventuele kinderen ook nietquote:Op donderdag 16 oktober 2025 12:19 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dan in ieder geval richting de 1k per maand belegd en in het geval van gewoon sparen nog meer? Als je er nu al bewust mee omgaat kun je natuurlijk wel elk jaar maximaal belastingvrij schenken.
De links die je geeft zijn geen praktijk, maar vooral 'experts' die vaak zelf op de loonlijst ven belang-hebbenden staan en ik zeker niet als onafhankelijk zou betitelen...quote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:33 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nee, de praktijk is dat dat niet het geval is.
https://www.ad.nl/wonen/l(...)p-is-gezet~a5da793d/
https://www.nu.nl/307552/(...)n-de-woningnood.html
https://decorrespondent.n(...)6b-3939-5f07ba998c0d
https://www.bnnvara.nl/jo(...)ars-getrokken-worden
Ja, en dan lopen we te zeuren dat we te weinig beroepsbevolking hebben waardoor we nog meer immigranten gaan importeren zeker.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:59 schreef LXIV het volgende:
Het is helemaal niet de bedoeling dat ‘starters’ gaan wonen. Laat ze tenminste tot de overgang bij hun ouders wonen. Dat voorkomt kinderen en schept ruimte in de toekomst
En waren moeten de (baby)boomers makkelijk aan verdienen dan?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 10:16 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik snap niet dat ze niet gewoon kleine (25 m2) appartementjes gaan bouwen. Wel van goede kwaliteit in een leuke groene omgeving. Dat is allemaal een stuk betaalbaarder en je helpt mensen aan een dak boven hun hoofd.
Klopt. Maar dan vooral een cultuuromslag:quote:Op donderdag 16 oktober 2025 13:31 schreef Scjvb het volgende:
Het is evident dat er nog veel meer zal moeten gebeuren om op den duur alle noden op de woningmarkt vlot te kunnen trekken.
Dat de samenstelling van woningzoekenden is veranderd is zeker een katalysator voor het probleem, omdat er niet alleen een krapte in het algemeen is, maar vooral voor woningen geschikt voor gezinnen.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:32 schreef Wantie het volgende:
Vroeger ging je het huis uit om te trouwen en een gezin te stichten.
Tegenwoordig wil iedereen een huis voor zichzelf.
Dat vergt een flinke hoeveelheid extra woningen.
Tel daar de mensen in scheidingen bij op, die hebben vaak op zeer korte termijn een extra woning nodig.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat de samenstelling van woningzoekenden is veranderd is zeker een katalysator voor het probleem, omdat er niet alleen een krapte in het algemeen is, maar vooral voor woningen geschikt voor gezinnen.
Er zijn nu eenmaal veel meer alleenstaanden bij gekomen.
Daar valt zeker wat voor te zeggen!quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Klopt. Maar dan vooral een cultuuromslag:
1. ga met zijn tweeën wonen in plaats van in je eentje, ook als je geen partner hebt
2. accepteer dat je eerste woning een flutwoning is, zodat je later een betere woning kan kopen.
3. accepteer dat wonen op jouw gewenste locatie niet voor jou weggelegd is voorlopig.
4. Accepteer dat je de eerste jaren krom ligt voor je hypotheek.
5. Ga meer werken dan een luizenbaantje van maximaal 32 uur per week.
Bitcoins?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:31 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En waren moeten de (baby)boomers makkelijk aan verdienen dan?
Vergeet de avocado sandwich niet.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 13:51 schreef Ludachrist het volgende:
Hoezo hebben jongeren niet zoveel spaargeld toen ik jong was heb ik gewoon altijd gewerkt en hard gespaard en toen kon ik zo een huis kopen voor 70.000 euro, maar ja de jeugd van nu wil havercappucino en thuisbezorgd en wil niet meer werken zoals wij altijd deden vroeger en ja dan is het toch niet mijn probleem of wel dan nou precies!
En de "2x per jaar op vliegvakantie voor de instagramfoto's".quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:52 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Vergeet de avocado sandwich niet.
Men gaat al uit van een modaal salaris, dus niet echt een luizenbaantje, en de meesten verdienen minder. Niet kunnen wonen vlakbij je werk jaagt je ook weer op reiskosten, waardoor je minder kunt sparen. In de jaren 90 kon je op 1 modaal salaris in bijna driekwart van de gemeentes een gemiddeld huis kopen, waarom zou dat niet mogelijk moeten kunnen zijn?quote:Op donderdag 16 oktober 2025 14:37 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Klopt. Maar dan vooral een cultuuromslag:
1. ga met zijn tweeën wonen in plaats van in je eentje, ook als je geen partner hebt
2. accepteer dat je eerste woning een flutwoning is, zodat je later een betere woning kan kopen.
3. accepteer dat wonen op jouw gewenste locatie niet voor jou weggelegd is voorlopig.
4. Accepteer dat je de eerste jaren krom ligt voor je hypotheek.
5. Ga meer werken dan een luizenbaantje van maximaal 32 uur per week.
Heb al lang een koophuis maar ik vind dit echt een enorme shitty comment en minderwaardig richting jongeren. Wat definieer jij als jongere en hoe oud was je toen je je eerste huis kocht??quote:Op donderdag 16 oktober 2025 13:51 schreef Ludachrist het volgende:
Hoezo hebben jongeren niet zoveel spaargeld toen ik jong was heb ik gewoon altijd gewerkt en hard gespaard en toen kon ik zo een huis kopen voor 70.000 euro, maar ja de jeugd van nu wil havercappucino en thuisbezorgd en wil niet meer werken zoals wij altijd deden vroeger en ja dan is het toch niet mijn probleem of wel dan nou precies!
Huizenprijzen natuurlijk. Daarom hebben ze er zo veel last van dat er ineens van die vervelende kinderen allemaal willen wonen.quote:
En dus kun je makkelijker een huis kopen als je iemand hebt waarmee je het huis kan delen.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Men gaat al uit van een modaal salaris, dus niet echt een luizenbaantje, en de meesten verdienen minder.
Daar hebben we reiskostenvergoeding voor uitgevonden.quote:Niet kunnen wonen vlakbij je werk jaagt je ook weer op reiskosten, waardoor je minder kunt sparen.
In de jaren negentig werkte men vaak zat als éénverdiener 50 tot 60 uur in de week. Doe de gemiddelde werkuren op dit moment keer twee en je komt min of meer op hetzelfde uit.quote:In de jaren 90 kon je op 1 modaal salaris in bijna driekwart van de gemeentes een gemiddeld huis kopen, waarom zou dat niet mogelijk moeten kunnen zijn?
En daarom dien je als eerste koopwoning ook genoegen te nemen met een flutwoning.quote:En dit soort dingen werkt ook door naar beginnershuizen, die komen ook verder buiten bereik.
Zoals al die acties (voorbeeld) de ze afgelopen jaren hebben gedaan, wat er alleen maar voor heeft gezorgd dat de prijzen nog hoger worden. Goed idee.quote:Eigenlijk zou de overheid moeilijke beslissingen moeten nemen die de huizenprijzen drastisch verlagen.
Jaja leuk allemaal, maar wat heb je eraan? Als men gaat verhuizen, is hun nieuwe woning ook een stuk duurder geworden.quote:Maar ja, dat willen alle huizeneigenaren weer niet, die hebben de afgelopen 10 jaar hun huizen in waarde zien verdubbelen.
Zoals gezegd: een lagere vraag (bij eenzelfde aanbod).quote:Wat voor een maatregelen zou de huizenprijzen laten dalen?
Zodat de huidige woningbezitters flink in de problemen kunnen komen. Goed plan.quote:Afschaffen HRA,
Zodat niemand een huis kan kopen en iedereen naar huurhuizen blijft kijken. Die amper nog aangeboden worden omdat de overheid daar de regels te streng voor heeft gemaakt (en dus elke huureigenaar die woningen in de verkoop gegooid heeft).quote:en een lagere max hypotheek.
VK is niet NL, dus dat argument heeft weinig meerwaarde.quote:Op het salaris wat wij als huishouden hier in het VK hebben zouden we in Nederland ruim 2 ton meer kunnen lenen voor een hypotheek.
Oftewel: men verkoopt zijn huis niet.quote:Als mensen ineens een paar ton minder kunnen lenen, zullen de prijzen dalen naar het niveau wat men kan (mag) betalen. Een deel van de overwaarde van huidige huizenbezitters zal verdampen, maar dat is virtuele winst, en, men wijst daar regelmatig op als er wordt voorgesteld dit te belasten, dat is virtueel, dat heb je niet, daar kun je niet van eten. Het wordt pas lastig voor degenen die de afgelopen 2-3 jaar een huis hebben gekocht en het met verlies verkopen.
Wat voor restricties? Je mag het niet verkopen? Je mag niet boven prijs X je woning aanbieden??quote:Maar daar is ook wel wat op te verzinnen, zoals geleidelijke invoering van restricties.
Oh ja. Dat is een andere omschrijving van 'nog minder willen werken'. Ja, dat gaat zoden aan de dijk zetten.quote:Bijkomend voordeel zou zijn dat mensen door de lagere hypotheeklasten meer over houden, geld wat geïnvesteerd kan worden, uitgegeven kan worden wat weer goed is voor de economie, of gebruikt kan worden voor een betere balans tussen werk en leven.
En de starters ook, maar daar willen ze niet aan. Dat is al jaren duidelijk.quote:Ik zeg niet dat dat de oplossing is, maar het zou een deel van de aanpak kunnen zijn. Linksom of rechtsom, de politiek zal moeilijke, impopulaire maatregelen moeten nemen.
En dan moet je er ook nog eens rekening mee houden dat de huizenprijzen gemiddeld sneller stijgen dan iemand realistisch gezien kan sparen. Die race ga je nooit winnen.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:28 schreef Elan het volgende:
Las het bericht en dacht 272k valt nog wel mee, maar dat gaat dus over spaargeld en niet de daadwerkelijke hypotheeksom![]()
Geboren in Arnhem Zuid, ouders een flatje, leuke jeugd gehad. Met 21 een kamer gekregen in de Spijkerbuurt, een van Dam eenheid heette het, leuke kamer, WC, douche en keuken delen met een persoon. Paar jaar later samenwonen op een lekkende zolderetage in St. Marten, paar jaar later flat Appelgaard, paar jaar later kleine woning Rijkerswoerd, paar jaar later klein Premie A woning Rijkerswoerd. Zag wel dat mijn oude huis mega in prijs is gestegenquote:Op donderdag 16 oktober 2025 11:45 schreef MacorgaZ het volgende:
Ik heb vorig jaar als alleenstaande ook gewoon wat gekocht, met flinke studieschuld zelfs. Het kan gewoon, maar dan geen nieuwbouw van 450.000 nee. Een oud flatje van 90m2 in een goedkopere buurt in Arnhem.
Snap niet waarom het hele "starters kunnen niks kopen" steeds wordt herhaald zonder de toevoeging "als ze geen concessies willen doen aan grootte of locatie".
En gek genoeg doen jongeren dat liever met iemand met wie ze een gezin willen stichten, dan met een willekeurig iemand van de straat. Want je zit ook nog eens financieel aan elkaar vast.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 15:36 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En dus kun je makkelijker een huis kopen als je iemand hebt waarmee je het huis kan delen.
Wat voor 'impopulaire maatregelen' bedoel je dan? 60 uur in de week werken wat de ARBO niet voor niets als ongezond heeft bestempeld? Of tot je 50ste bij je ouders blijven wonen?quote:Oh ja. Dat is een andere omschrijving van 'nog minder willen werken'. Ja, dat gaat zoden aan de dijk zetten.
[..]
En de starters ook, maar daar willen ze niet aan. Dat is al jaren duidelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |