Wat sneu zeg!quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:44 schreef matspontius het volgende:
Ik wil ook compensatie en veel geld van de Duitsers, Fransen en weet ik veel wie allemaal, die mijn voorouders overheersd hebben.
Ik leef ongezond, ben te dik, vreet te veel, rook en zuip maar dat is allemaal de schuld van het slavernij verleden van mijn voorouders![]()
![]()
quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:03 schreef Richestorags het volgende:
Mijn gezondheid lijdt onderhand onder al deze debielen dus als zij hun geld krijgen ga ik het weer van hen vorderen.
Ja en dat in tijden dat de wachtlijsten bij de GGZ soms wel een jaar zijn!quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:03 schreef Richestorags het volgende:
Mijn gezondheid lijdt onderhand onder al deze debielen dus als zij hun geld krijgen ga ik het weer van hen vorderen.
Ja dus ook mijn kosten lopen op.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:04 schreef Ciclon het volgende:
[..]
[..]
Ja en dat in tijden dat de wachtlijsten bij de GGZ soms wel een jaar zijn!
Hebben die eigenlijk al excuses gemaakt voor het treinkapersverleden?quote:Op woensdag 2 juli 2025 07:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd en zeg het weer.
De Molukkers komen eerst aan de beurt!
Hoezo, door die Duitsers woon jij in dat huis.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:10 schreef ToT het volgende:
Ik woon in een huis die vroeger van Joodse mensen is geweest die in een vernietigingskamp om het leven zijn gebracht, ik wil herstelbetaling van Duitsland!
Ja nou ik kreeg ineens van die herdenkingsstenen voor m'n deur liggen. Helemaal emotionele schade enzulks!quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Hoezo, door die Duitsers woon jij in dat huis.
Een enkele reis wel te verstaan!!!quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:13 schreef ToT het volgende:
Iedereen die die herstelbetalingen wil hebben is waarschijnlijk veel gelukkiger in het land waar hun voorouders vandaan komen. Misschien kunnen ze van de overheid een vliegticket krijgen als goedmakertje?
Ja dat uiteraard! Sorry, was inderdaad niet duidelijk genoeg.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:21 schreef matspontius het volgende:
[..]
Een enkele reis wel te verstaan!!!
Het huis -> datquote:Op woensdag 2 juli 2025 09:10 schreef ToT het volgende:
Ik woon in een huis diedat vroeger van Joodse mensen is geweest die in een vernietigingskamp om het leven zijn gebracht, ik wil herstelbetaling van Duitsland!
Er lijkt onder organisaties en media het idee te zijn ontstaan dat je interesse voor een feestdag, fenomeen of andere periodieke gebeurtenis kunstmatig kunt creeeren door er maar zo vaak mogelijk aandacht aan te besteden. Ik betwijfel of het zo werkt, ik hoor vooral "daar heb je alweer dat gezeur" om me heen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:30 schreef AgLarrr het volgende:
Het is dat ze dit nog zo zwaar pluggen op de NPO, maar anders was dit hele fenomeen toch alweer in de vergetelheid geraakt? Ik bedoel, prima dat een bepaalde gemeenschap dit viert. Lekker doen, maar laten we stoppen met doen alsof dit een ding is waar we met zijn allen vreselijk bij stil moeten staan elk jaar.
DAT huis ja.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Hoezo, door die Duitsers woon jij in dat huis.
Maar dan wel een klein groepje dat geld ruikt en hierin wordt ondersteund door woke Nederland. Wel gebruik maken van de welvaart en alle voorzieningen in dat land en dan vervolgens allerlei eisen gaan stellen aan deze samenleving omdat in een heel ver verleden de verre voorouders zijn misbruikt. Tja, dat is een instelling die mij niet aanstaat en is een zeer onbeschofte houding naar onze samenleving. Daarnaast ook gewoon een hebzuchtige instelling, die ik overigens herken in bepaalde culturen!!quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er lijkt onder organisaties en media het idee te zijn ontstaan dat je interesse voor een feestdag, fenomeen of andere periodieke gebeurtenis kunstmatig kunt creeeren door er maar zo vaak mogelijk aandacht aan te besteden. Ik betwijfel of het zo werkt, ik hoor vooral "daar heb je alweer dat gezeur" om me heen.
Ik denk dat ketikoti een actief beleefde feestdag voor slechts een heel select groepje (een minderheid van een minderheid; een groot gedeelte van de allochtone bevolking heeft hier immers ook helemaal niets mee) zal blijven, hoeveel moeite er ook in wordt gestoken. Voor veel Nederlanders is slavernij zowel geografisch als qua tijdspanne echt een heel verre van het bed-show.
In dit geval een aanwijzend voornaamwoord. In de eerdere zin ging het om een verwijzend voornaamwoord.quote:
Ja, maar dit topic gaat niet over jouw familie.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:54 schreef matspontius het volgende:
[..]
Maar dan wel een klein groepje dat geld ruikt en hierin wordt ondersteund door woke Nederland. Wel gebruik maken van de welvaart en alle voorzieningen in dat land en dan vervolgens allerlei eisen gaan stellen aan deze samenleving omdat in een heel ver verleden de verre voorouders zijn misbruikt. Tja, dat is een instelling die mij niet aanstaat en is een zeer onbeschofte houding naar onze samenleving. Daarnaast ook gewoon een hebzuchtige instelling, die ik overigens herken in bepaalde culturen!!
Tja, slavernij is de norm geweest door grote delen van de geschiedenis. Het kwam overal voor en komt nu ook nog op plekken voor. Het is toch echt een bepaalde trend in het Westen waar men heeft besloten om hier aan culturele zelfkastijding te gaan doen mbt het eigen verleden. En natuurlijk gaan dan groepen die een slachtofferrol krijgen toegespeeld hier proberen om het maximale uit te halen. Dat kun je die mensen niet eens aanrekenen, wel het Westen dat zij hier zelf over zijn begonnen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:40 schreef DrDentz het volgende:
Achteraf gezien hadden we dat katoen beter zelf kunnen plukken
Iemand schreef: die huis.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In dit geval een aanwijzend voornaamwoord. In de eerdere zin ging het om een verwijzend voornaamwoord.
Nee, iemand schreef: mijn huis, diequote:
Je zou ook kunnen zeggen dat het Westen de slavernij heeft afgeschaft. In andere delen van de wereld ging het veel langer door, zelfs tot op de dag van vandaag in zekere zin.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, slavernij is de norm geweest door grote delen van de geschiedenis. Het kwam overal voor en komt nu ook nog op plekken voor. Het is toch echt een bepaalde trend in het Westen waar men heeft besloten om hier aan culturele zelfkastijding te gaan doen mbt het eigen verleden. En natuurlijk gaan dan groepen die een slachtofferrol krijgen toegespeeld hier proberen om het maximale uit te halen. Dat kun je die mensen niet eens aanrekenen, wel het Westen dat zij hier zelf over zijn begonnen.
Je hebt hem zelf verbeterd in post 23.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, iemand schreef: mijn huis, die
Ja, omdat hij schreef ‘ik woon in een huis, die’. Verwijzend voornaamwoord, dus.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:05 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je hebt hem zelf verbeterd in post 23.
Die rekening kan worden verstuurd naar de PvdA, VVD, D66, (voorgangers) CDA die deze mensen de afgelopen decennia met karrenvrachten hebben binnengehaald. En natuurlijk hadden deze voorstellen en het slappe asielbeleid veel steun bij de andere linkse partijen dus die zijn net zo goed schuldig.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:59 schreef Elan het volgende:
Wanneer gaan wij blanken excuses krijgen voor hoe de kansenparels onze samenleving te gronde hebben gericht de afgelopen 40 jaar??
Oh ja hoor, diegene heeft gezondheidsklachten = de schuld van de blanke man en slavernij van 150 jaar geleden...quote:Volgens Flores worden de kosten anders nog veel hoger, denk bijvoorbeeld voor de zorg die nodig is voor mensen die als gevolg van hun achterstelling kampen met een slechte gezondheid.
Correct.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:05 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat het Westen de slavernij heeft afgeschaft. In andere delen van de wereld ging het veel langer door, zelfs tot op de dag van vandaag in zekere zin.
Oh nee alstublieft geen gelul dat het allemaal de schuld van links is. PvdA heeft meer asielzoekers tegengehouden dan VVD en PVV samen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:08 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Die rekening kan worden verstuurd naar de PvdA, VVD, D66, (voorgangers) CDA die deze mensen de afgelopen decennia met karrenvrachten hebben binnengehaald. En natuurlijk hadden deze voorstellen en het slappe asielbeleid veel steun bij de andere linkse partijen dus die zijn net zo goed schuldig.
Ook over 150 jaar.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:59 schreef Elan het volgende:
Wanneer gaan wij blanken excuses krijgen voor hoe de kansenparels onze samenleving te gronde hebben gericht de afgelopen 40 jaar??
Het zet nogal een deur open voor eindeloos conflict. En 8 generaties later is ieder "slachtoffer" door de stamboom ondertussen ook "dader" geworden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:30 schreef ems. het volgende:
Ha nice. Mijn voorouders zijn ook flink gefucked door Nederlanders/Christenen. Waar kan ik precies met de pet rond?
Ik doe niets liever dan mijn handje ophouden bij mensen die exact niet te maken hebben gehad met het eventuele onrecht wat mijn over-over-overgrootouders hebben geleden.
Met hun treinkaping.quote:Op woensdag 2 juli 2025 07:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd en zeg het weer.
De Molukkers komen eerst aan de beurt!
Ja het is iets van de afgelopen 5 jaar in de grote (randstad)steden. Daarbuiten boeit niemand het iets.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:30 schreef AgLarrr het volgende:
Het is dat ze dit nog zo zwaar pluggen op de NPO, maar anders was dit hele fenomeen toch alweer in de vergetelheid geraakt? Ik bedoel, prima dat een bepaalde gemeenschap dit viert. Lekker doen, maar laten we stoppen met doen alsof dit een ding is waar we met zijn allen vreselijk bij stil moeten staan elk jaar.
Gewoon een niche feestje en laten we dat lekker zo houden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja het is iets van de afgelopen 5 jaar in de grote (randstad)steden. Daarbuiten boeit niemand het iets.
Je kunt overigens ook zeggen dat het juist de Europeanen waren die wereldwijde de slavernij hebben afgeschaft.
Wat een domme post zeg.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Hebben die eigenlijk al excuses gemaakt voor het treinkapersverleden?
Ik woon vlakbij het spoor, viel nog regelmatig de pijn als ik een trein hoor langskomenquote:
Nee want woke Nederland en de wereldwijde import hebben de daders al lang gespot: de blanke witte man is de schuld aan alle ellende op de wereld - dus betalen maar!!!quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:42 schreef Hathor het volgende:
Opvallend ook dat de grootste slavenhandelaren uit de geschiedenis, de Ottomanen, altijd buiten schot blijven in deze discussie. ook hoor je zelden of nooit iets over hun eigen Afrikaanse voorouders, zoals de Ashanti, de hen omringende volkeren tot slaaf maakten en hen vervolgens te koop gingen aanbieden bij de witte mannen in hun forten aan de kust. Een bloeiende handel waar veel Ghanezen nu nog de vruchten van plukken.
Ga daar maar eens je hand ophouden.
Die heb ik ook liggen, wat krijg ik dan?quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:14 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja nou ik kreeg ineens van die herdenkingsstenen voor m'n deur liggen. Helemaal emotionele schade enzulks!
Daar was niks sarcastisch aan. Het was een relativerende opmerking met als doel te belichten dat Molukkers ook reactief zijn geweest in het conflict. Ik adviseer je de term sarcasme te googlen.quote:
Geloof ik graagquote:Op woensdag 2 juli 2025 11:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik woon vlakbij het spoor, viel nog regelmatig de pijn als ik een trein hoor langskomen
Vandaar mijn suggestie van enkele reis naar land van herkomst van de voorouders!quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Die heb ik ook liggen, wat krijg ik dan?
En mijn voorouders zijn onderdrukt door de Romeinen en later door de Spanjaarden. Anders hadden wij nu veel meer welvaart gehad.
Vraag me ook serieus af waar die nazaten van die slaven nu waren geweest, als het slavernij verleden niet had plaatsgevonden. Zouden zij dan nu beter af zijn geweest? Denk het niet.
Een schop onder hun kont kunnen ze krijgen. Ze wentelen zich al 160 jaar in zelfmedelijden en al die tijd doen ze niets om erop vooruit te gaan. Je maakt mij niet wijs dat 6 generaties hier allemaal onder te lijden hebben en dat een zak geld dat ineens goed gaat maken.
Herstelbetalingen? Ze kunnen het achterstallige loon ontvangen dat hun voorouder mogelijk onthouden is en dat mogen ze met zijn allen delen. Je kunt niet stellen dat dat gehele loon, zelfs 1/10de niet, waarschijnlijk was het gewoon ergens aan 'op' gegaan, 160 jaar lang in beleggingen zou zijn gestoken en daardoor nu een fortuin waard is.
Het liefst zien ze dat dit een nationale feestdag wordt, dus dat keti koti elke Nederlander door de strot wordt gedouwd.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:10 schreef SpecialK het volgende:
- er heeft nog nooit iemand echt excuses aangeboden voor de slavernij
- 5 overheids-instanties en 20 prive-figuren die hun excuses aanbieden
- ja maar eigenlijk willen we gewoon geld
- discussie valt dood
- herhaal stappen hierboven elk jaar weer.
Zeker. En dan kun je ook nog zeggen dat iedereen op aarde zich er schuldig aan gemaakt heeft, het niets met ras te maken heeft, en dat het op veel plekken anno nu nog altijd schering en inslag is.quote:[b]Op woensdag 2 juli 2025 11:02 schreef [url=https://forum.fok.nl/user/
Je kunt overigens ook zeggen dat het juist de Europeanen waren die wereldwijde de slavernij hebben afgeschaft.
Op het werk wordt er ook bij stilgestaan, meestal met lekker eten.quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Het liefst zien ze dat dit een nationale feestdag wordt, dus dat keti koti elke Nederlander door de strot wordt gedouwd.
Ik zeg: Negeren die hele toestand. Laat ze lekker hun eigen feestje vieren en besteed er op tv geen aandacht aan. Ze hebben excuses gehad, van de regering en van de koning. That's it. Verder negeren. (Pun intended)
Ja zelfs in Afrika is nog veel slavernij.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:05 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat het Westen de slavernij heeft afgeschaft. In andere delen van de wereld ging het veel langer door, zelfs tot op de dag van vandaag in zekere zin.
Ik vind het prima om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij in de West, en die was inderdaad wat aan de late kant. Waar we dan stil bij staan is typisch Nederlands/Westerse cultuur en geschiedenis, namelijk die van vooruitgang. Er was een situatie van slavernij over de hele wereld, en toen was er een situatie van geen slavernij en dat was een aanzienlijke verbetering die best gevierd mag worden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:30 schreef AgLarrr het volgende:
Ja, en decenia later hadden de nabestaanden van de daders nog het gore lef om de staat aan te klagen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[ afbeelding ]
De treinkaping bij De Punt is een kaping van de intercity Assen-Groningen die plaatsvond van 23 mei tot 11 juni 1977 en werd gepleegd door negen gewapende Zuid-Molukkers ter hoogte van het dorp De Punt in de provincie Drenthe. De kaping werd beëindigd met een beschieting door de Bijzondere Bijstandseenheid (BBE), gevolgd door een bestorming door de BBE-Mariniers, gesteund door de Koninklijke Luchtmacht. Deze actie kostte twee gegijzelden en zes kapers het leven.
Als je ervaart wat (Creools-)Surinaamse Nederlanders van Zwarte Amerikanen vinden, versus wat Zwarte Amerikanen van hen vinden, kun je ook erg lachen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het prima om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij in de West, en die was inderdaad wat aan de late kant. Waar we dan stil bij staan is typisch Nederlands/Westerse cultuur en geschiedenis, namelijk die van vooruitgang. Er was een situatie van slavernij over de hele wereld, en toen was er een situatie van geen slavernij en dat was een aanzienlijke verbetering die best gevierd mag worden.
Maar het is niet "het Nederlandse slavernijverleden". Dat was er ook in de Oost en dat was er ook veel eerder in de geschiedenis en dat was er ook in de vorm van Nederlanders die tot slaaf gemaakt werden door de Barbarijse zeerovers of de Spanjaarden bijvoorbeeld. En in het kader van de verbinding moeten we de nieuwe Nederlanders met hun eigen Ghaneze, Turkse, Arabische of Marokkaanse slavernijverleden daarbij betrekken. Maar dat is dus niet Keti Koti. Dit zijn zwarten die naar Amerikaans model het slavernijverleden willen monopoliseren.
George Floyd erbij slepen is ook weer typsich stank voor dank en totaal niet verbindend. Schooieren is ook niet verbindend. Het had best potentieel voor een leuke feestdag, maar dat hebben ze verpest met het zaaien van verdeeldheid en haat. Als je Amerikaanse raciale verhoudingen en geschiedenis op Nederland gaat projecteren krijg je de black fatigue er ook bij.
quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:16 schreef RamboDirk het volgende:
Ik heb 1/12 Antilliaans bloed, ik verwacht minimaal 30k.
We gaan eerst geld halen bij de Romeinen, de Vikingen, de Spanjaarden, de Fransen en de Duitsers voor alles wat ze ons aangedaan hebben in de laatste 1500 jaar qua bezetting, onderdrukking en ronselen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:46 schreef GGMM het volgende:
Deze mensen hebben hier zoveel last van dat ze nauwelijks kunnen werken en dat is onze schuld. Het minste wat we kunnen doen is financiele compensatie zodat ze gewoon een zorgeloos leven kunnen leiden. We hebben die mensen al genoeg aangedaan.
Ja dat is typisch Nederlands. Naar een ander wijzen om zo onder je eigen verantwoordelijkheid uit te komen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:51 schreef quo_ het volgende:
[..]
We gaan eerst geld halen bij de Romeinen, de Vikingen, de Spanjaarden, de Fransen en de Duitsers voor alles wat ze ons aangedaan hebben in de laatste 1500 jaar qua bezetting, onderdrukking en ronselen.
Rutte had ook nooit excuses moeten aanbieden. Binnen een week kwamen ze om geld vragen. Joh, wees blij dat je hier mag wonen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:47 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Ja, en decenia later hadden de nabestaanden van de daders nog het gore lef om de staat aan te klagen.
Die offerden hun kinderen aan Vrouw Holle en gooiden ze in een put.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:30 schreef ems. het volgende:
Ha nice. Mijn voorouders zijn ook flink gefucked door Nederlanders/Christenen. Waar kan ik precies met de pet rond?
Ik doe niets liever dan mijn handje ophouden bij mensen die exact niet te maken hebben gehad met het eventuele onrecht wat mijn over-over-overgrootouders hebben geleden.
quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:46 schreef GGMM het volgende:
Deze mensen hebben hier zoveel last van dat ze nauwelijks kunnen werken en dat is onze schuld. Het minste wat we kunnen doen is financiele compensatie zodat ze gewoon een zorgeloos leven kunnen leiden. We hebben die mensen al genoeg aangedaan.
We nemen het mee naar achteren.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:46 schreef GGMM het volgende:
🤣🤭quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:16 schreef RamboDirk het volgende:
Sjors Boes zei dat ook zo mooi. Die Amerikanen zijn al jaren in het midden oosten die belofte aan het maken voor universele vrijheid voor allen. Even inchecken bij Afghanistan hoe dat er bij staat...quote:De Amsterdamse burgemeester Halsema zei dat de geschiedenis helaas geen rechte weg vooruit is, maar dat er ondanks tegenwerking "uiteindelijk maar één uitkomst kan zijn: de inlossing van de universele menselijke belofte van vrijheid voor allen".
Schakels. Gouden schakels.quote:Op woensdag 2 juli 2025 13:21 schreef Cockwhale het volgende:
Flikker op luie negers, die standaard hun handje ophouden.
Had kunnen weten dat het weer om geld ging. Wil je d'r ook nog wat gouden tanden, kettingen en ringen bij?
'Wit'... indoctrinatie werkt al goed!quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:12 schreef matspontius het volgende:
Wat mij betreft mogen ze dat hele KetiKoti in hun dikke reet steken - zelfreflectie ontbreekt daar ook volledig. Slavernij werd natuurlijk alleen door witte mensen veroorzaakt - in Afrika, Azie en Amerika deden de stammen daar niet aan hoor ☝️
Nederland heeft toendertijd compensatie aangevraagd bij de Duitsers in de vorm van geld (25 miljard). Er is toen in West Europa gezamenlijk besloten, mede onder aandringen van Amerika geen geld te eisen van Duitsland. Dat zou Duitsland alleen maar in de schulden steken en dat zou een herhaling van het einde van WW1 betekenen, wat een directe oorzaak was voor WW2. Het was toen belangrijker een stabiel Duitsland op te bouwen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:06 schreef Solispolar het volgende:
Even een serieuze vraag aan de mensen die vinden dat die compensatie daadwerkelijk plaats moet vinden: moeten wij ook gecompenseerd worden door de Duitsers voor WW2? En als we dan die kant op gaan: hoe ver moeten we dan terug de tijd in gaan en welke mensen gaan we wel en niet compenseren?
Wat ik eigenlijk vraag: is dit niet complete waanzin? Los van het feit dat financiële vergoeding geen wonden heelt natuurlijk..
Met "we voelen dat zo' staan we natuurlijk gewoon schaakmat met zijn allen, daar is geen speld tussen te krijgen. Beste dooddoener aller tijden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:29 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nederland heeft toendertijd compensatie aangevraagd bij de Duitsers in de vorm van geld (25 miljard). Er is toen in West Europa gezamenlijk besloten, mede onder aandringen van Amerika geen geld te eisen van Duitsland. Dat zou Duitsland alleen maar in de schulden steken en dat zou een herhaling van het einde van WW1 betekenen, wat een directe oorzaak was voor WW2. Het was toen belangrijker een stabiel Duitsland op te bouwen.
Als compensatie heeft Nederland destijds zo'n 69km2 Duits grondgebied geannexeerd. Dat grondgebied, op de Duivelsberg na, heeft Duitsland in 1969 teruggekocht voor 280 miljoen Duitse Mark. De Duivelsberg is tot op vandaag nog steeds Nederlands grondgebied.
Met andere woorden, we zijn al gecompenseerd door Duitsland en kunnen zelfs als we dat zouden willen, kunnen we geen aanspraak maken op verdere compensatie.
Voor de rest heb ik nog nooit zo'n figuur duidelijk uithoren leggen waarom en hoe ze nog schade ondervinden anders dan 'we voelen dat zo', wat ze zichzelf volledig aanpraten. Ze zoeken het maar uit met hun compensatie.
Is al goed uitgelegd hierbovenquote:Op woensdag 2 juli 2025 11:06 schreef Solispolar het volgende:
Even een serieuze vraag aan de mensen die vinden dat die compensatie daadwerkelijk plaats moet vinden: moeten wij ook gecompenseerd worden door de Duitsers voor WW2? En als we dan die kant op gaan: hoe ver moeten we dan terug de tijd in gaan en welke mensen gaan we wel en niet compenseren?
En dat weer los van het feit dat er geen wonden zijn.quote:Wat ik eigenlijk vraag: is dit niet complete waanzin? Los van het feit dat financiële vergoeding geen wonden heelt natuurlijk..
Touché.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:24 schreef Red_85 het volgende:
Het gaat om geld en alleen om geld. Dat is al 100.000x gezegd bij alle discussies die vanuit die hoek ontstoken en gevoerd worden.
Profiteren over de dode ruggen van hun voorouders. Lager kun je bijna niet zinken.
Die compensatie is gegeven aan mensen die de oorlog daadwerkelijk hebben meegemaakt. Daarnaast lag er na de oorlog ook veel in puin. Ik heb de oorlog zelf niet meegemaakt, dus ik vind niet dat ik van de Duitsers geld mag eisen “omdat mijn opa het heeft meegemaakt”.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:29 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nederland heeft toendertijd compensatie aangevraagd bij de Duitsers in de vorm van geld (25 miljard). Er is toen in West Europa gezamenlijk besloten, mede onder aandringen van Amerika geen geld te eisen van Duitsland. Dat zou Duitsland alleen maar in de schulden steken en dat zou een herhaling van het einde van WW1 betekenen, wat een directe oorzaak was voor WW2. Het was toen belangrijker een stabiel Duitsland op te bouwen.
Als compensatie heeft Nederland destijds zo'n 69km2 Duits grondgebied geannexeerd. Dat grondgebied, op de Duivelsberg na, heeft Duitsland in 1969 teruggekocht voor 280 miljoen Duitse Mark. De Duivelsberg is tot op vandaag nog steeds Nederlands grondgebied.
Met andere woorden, we zijn al gecompenseerd door Duitsland en kunnen zelfs als we dat zouden willen, geen aanspraak maken op verdere compensatie.
Voor de rest heb ik nog nooit zo'n figuur duidelijk uithoren leggen waarom en hoe ze nog schade ondervinden anders dan 'we voelen dat zo', wat ze zichzelf volledig aanpraten. Ze zoeken het maar uit met hun compensatie.
Tony Chocolonely repen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar wat ik me dan vooral af vraag is hoe die compensatie er uit moet gaan zien.
Als dat gaat om uitbreiding van Surinaamse horecagelegenheden kan daar toch niemand op tegen zijn, dunkt mij.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar wat ik me dan vooral af vraag is hoe die compensatie er uit moet gaan zien.
Het enige wat beiden echt moeten weten is dat Nederland en de VS totaal anders zijn en een totaal andere geschiedenis hebben inzake ras en racisme.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:49 schreef Horzula het volgende:
[..]
Als je ervaart wat (Creools-)Surinaamse Nederlanders van Zwarte Amerikanen vinden, versus wat Zwarte Amerikanen van hen vinden, kun je ook erg lachen.
Van wat ik ervan weet zitten aan beide groepen erg goede en erg slechte kanten.
Maar ik begrijp van veel 'Surinamers' in Nederland dat ze eigenlijk helemaal dezelfde verkeerde ideëen over de V.S. hebben als de minder goed ingevoerde blanke Nederlanders.
Jammer dat iedereen het alleen maar daar over heeft. Welgeteld 1 zin in het artikel in de OP gaat daarover, de rest gaat over het herdenken van de slavernij, waar niks mis mee is als er mensen zijn die daar behoefte aan hebben. Het wordt verder niemand opgedrongen, niks.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:52 schreef HSG het volgende:
[..]
Die compensatie is gegeven aan mensen die de oorlog daadwerkelijk hebben meegemaakt. Daarnaast lag er na de oorlog ook veel in puin. Ik heb de oorlog zelf niet meegemaakt, dus ik vind niet dat ik van de Duitsers geld mag eisen “omdat mijn opa het heeft meegemaakt”.
Als je kijkt naar de slavernij en de huidige generatie die compensatie eist, dan gaat het om mensen die de slavernij zelf niet hebben meegemaakt. Ook hun ouders en grootouders niet. Sterker nog, je moet vaak vijf à zes generaties teruggaan.
Daarom vind ik dat er geen recht op financiële compensatie is want ze hebben het leed niet persoonlijk ervaren.
Surinaamse horecagelegenheden zal wel iets van de Randstad zijn. Die heb je hier echt nergens #pezenindeprovinciequote:Op woensdag 2 juli 2025 15:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Als dat gaat om uitbreiding van Surinaamse horecagelegenheden kan daar toch niemand op tegen zijn, dunkt mij.
Ik heb diepe medelijden met jequote:Op woensdag 2 juli 2025 15:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Surinaamse horecagelegenheden zal wel iets van de Randstad zijn. Die heb je hier echt nergens #pezenindeprovincie
Je weet niet wat je mist, er gaat niks boven een broodje kerriekip of geroosterd varkensvlees met een flinke schep surinaamse sambal erover.quote:Op woensdag 2 juli 2025 15:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Surinaamse horecagelegenheden zal wel iets van de Randstad zijn. Die heb je hier echt nergens #pezenindeprovincie
Daar hebben ze een of ander rekensommetje op los gelaten: Het geld dat de voorouder had moeten verdienen, al die jaren in winstgevende beleggingen, wat dat dan nu maximaal waard zou zijn. Dat is de eis.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik kan het mis hebben hoor, maar ergens heb ik het gevoel dat je nu al niet meer meedoet om de prijs voor de meest politiek correcte fokker van de maand juliquote:Op woensdag 2 juli 2025 16:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar hebben ze een of ander rekensommetje op los gelaten: Het geld dat de voorouder had moeten verdienen, al die jaren in winstgevende beleggingen, wat dat dan nu maximaal waard zou zijn. Dat is de eis.
Er is geen neger in Nederland slechter geworden door het slavernij verleden, sterker nog, ze zijn er beter op geworden. Als er geen slavernij verleden was geweest, woonden ze nu nog in donker Afrika.
Als hun voorouder gewoon in loondienst was geweest, i.p.v. slaaf, dan was dat geld ook op gegaan. Plus, dan hadden ze nog wel wat te klagen, want stel je voor dat je eigen verantwoordelijkheid moet dragen!
Het feit dat veel blanken in Nederland het beter hebben dan de donkere medemens, is niet gelegen in het slavernij verleden, noch in de tint van de huid, maar puur in de eigen inzet. Als je niet wilt werken, omdat de baas blank is en dat dan niet goed voelt, dan blijf je arm. Kun je je kinderen minder meegeven in hun jeugd, dus die moeten het ook zelf doen, maar goed, ook die willen niet gaan werken voor een blanke baas. Ja, dan niet! Blijf arm!
Nee, dat raad je precies goed! Ik heb sowieso een hekel aan politiek correcte onzin. Als je politiek correct bent, ben je per definitie niet helemaal eerlijk. Ik kan ook niet zo goed liegen. Als een vriendin een afschuwelijk bloesje aan heeft en ze vraagt aan mij wat ik ervan vind, dan is mijn vriendelijkste antwoord dat het niet mijn smaak is, maar dat het haar wel goed past. Maar de kans is ook aanwezig dat ik gewoon uitroep: "Wat heb je nou weer aan! Afschuwelijk!"quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:31 schreef quo_ het volgende:
Ik kan het mis hebben hoor, maar ergens heb ik het gevoel dat je nu al niet meer meedoet om de prijs voor de meest politiek correcte fokker van de maand juli
Tabletjes wel ingenomen deze morgen?quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:27 schreef klaasweetalles het volgende:
Het is belangrijk om stil te staan bij de rol die het koloniale verleden heeft gespeeld in de opbouw van de Nederlandse welvaart. Zonder de historische praktijken van geweld, onderdrukking en toe-eigening van land en grondstoffen wereldwijd, zou Nederland er economisch waarschijnlijk heel anders hebben uitgezien.
De rijkdom die ons land vandaag kent, is voor een aanzienlijk deel opgebouwd tijdens een periode van koloniale expansie, waarin het 'landje pik' vaak gepaard ging met uitbuiting en onrecht.
Daarom is het niet onredelijk om het gesprek te voeren over herstel en erkenning, en over mogelijke stappen richting het teruggeven van wat destijds op onrechtmatige wijze is verkregen.
Alles moet terug naar rechtmatige eigenaren.....
quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Daar hebben ze een of ander rekensommetje op los gelaten: Het geld dat de voorouder had moeten verdienen, al die jaren in winstgevende beleggingen, wat dat dan nu maximaal waard zou zijn. Dat is de eis.
Er is geen neger in Nederland slechter geworden door het slavernij verleden, sterker nog, ze zijn er beter op geworden. Als er geen slavernij verleden was geweest, woonden ze nu nog in donker Afrika.
Als hun voorouder gewoon in loondienst was geweest, i.p.v. slaaf, dan was dat geld ook op gegaan. Plus, dan hadden ze nog wel wat te klagen, want stel je voor dat je eigen verantwoordelijkheid moet dragen!
Het feit dat veel blanken in Nederland het beter hebben dan de donkere medemens, is niet gelegen in het slavernij verleden, noch in de tint van de huid, maar puur in de eigen inzet. Als je niet wilt werken, omdat de baas blank is en dat dan niet goed voelt, dan blijf je arm. Kun je je kinderen minder meegeven in hun jeugd, dus die moeten het ook zelf doen, maar goed, ook die willen niet gaan werken voor een blanke baas. Ja, dan niet! Blijf arm!
neequote:Op woensdag 2 juli 2025 16:52 schreef matspontius het volgende:
[..]
Tabletjes wel ingenomen deze morgen?
Oh ok....denk je dat de Turken Istanbul dan ook terug gaan geven aan de Grieken? Of de Amerikanen het complete continent terug gaan geven aan de oorspronkelijke bewoners? En de Canadezen? En de Australiers? Of de huidige Zuid Afrikanen het land terug geven aan de Khoisan die daar al duizenden jaren woonden voordat je er uberhaupt blanken of Zulu's tegenkwam?quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:27 schreef klaasweetalles het volgende:
Het is belangrijk om stil te staan bij de rol die het koloniale verleden heeft gespeeld in de opbouw van de Nederlandse welvaart. Zonder de historische praktijken van geweld, onderdrukking en toe-eigening van land en grondstoffen wereldwijd, zou Nederland er economisch waarschijnlijk heel anders hebben uitgezien.
De rijkdom die ons land vandaag kent, is voor een aanzienlijk deel opgebouwd tijdens een periode van koloniale expansie, waarin het 'landje pik' vaak gepaard ging met uitbuiting en onrecht.
Daarom is het niet onredelijk om het gesprek te voeren over herstel en erkenning, en over mogelijke stappen richting het teruggeven van wat destijds op onrechtmatige wijze is verkregen.
Gozer, het gaat helemaal niet om landje teruggeven....quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:59 schreef Hathor het volgende:
[..]
Oh ok....denk je dat de Turken Istanbul dan ook terug gaan geven aan de Grieken? Of de Amerikanen het complete continent terug gaan geven aan de oorspronkelijke bewoners? En de Canadezen? En de Australiers? Of de huidige Zuid Afrikanen het land terug geven aan de Khoisan die daar al duizenden jaren woonden voordat je er uberhaupt blanken of Zulu's tegenkwam?
Die landen zijn ook op onrechtmatige wijze verkregen. Inclusief de rijkdommen die daarmee vergaard zijn.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:06 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Gozer, het gaat helemaal niet om landje teruggeven....
Het gaat erom dat je rijkdom heb verkregen op een onrechtmatige manier en met geweld.
Als ik zo meteen bij in je huis komt binnenlopen, ik sla je 4 keer op je kaak, neem al je spullen mee, dan vind je dat ook niet allemaal zo leuk
In principe is die rijkdom van die landen op deze manier meegenomen....
Dan is het einde wel aardig zoek. Dat is zoals het al eeuwen is gegaan.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:06 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je rijkdom heb verkregen op een onrechtmatige manier en met geweld.
Als ik zo meteen bij in je huis komt binnenlopen, ik sla je 4 keer op je kaak, neem al je spullen mee, dan vind je dat ook niet allemaal zo leuk
Overduidelijk, de tabletjes niet ingenomen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:06 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:27 schreef klaasweetalles het volgende:
Ben het met je eens maar je laatste twee zinnen: hoe zie je dat voor je?quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:27 schreef klaasweetalles het volgende:
Het is helemaal niet gek om te praten over herstel en erkenning en om serieus te kijken naar hoe we iets kunnen terugdoen voor wat in het verleden fout is gegaan.quote:Op woensdag 2 juli 2025 17:39 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ben het met je eens maar je laatste twee zinnen: hoe zie je dat voor je?
Welke dan volgens jou? ik denk gewoon nederlands, maar wat is Nederlands he...quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:09 schreef matspontius het volgende:
Inmiddels wel duidelijk welke voorouders Klaas heeft 👺
Jezusmina, misschien moeten we Denemarken, Noorwegen en Zweden ook maar aanpakken. Die Vikingen waren ook best vervelend vroeger.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:06 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het is helemaal niet gek om te praten over herstel en erkenning en om serieus te kijken naar hoe we iets kunnen terugdoen voor wat in het verleden fout is gegaan.
Excuses alleen zijn niet genoeg. Veel van wat Nederland rijk heeft gemaakt, is ooit onder dwang of met geweld afgenomen van andere landen. Dan is het logisch dat je ook iets teruggeeft. Dat kan bijvoorbeeld door geroofde kunst en erfgoed terug te sturen naar waar het vandaan komt, maar ook door landen te steunen die nog altijd de gevolgen voelen van dat verleden.
Een deel van het geld voor ontwikkelingshulp zou je moeten zien als herstelbetaling niet als gift, maar als iets wat simpelweg eerlijk is. En die hulp moet gericht zijn op wat landen zélf belangrijk vinden. Bijvoorbeeld investeren in scholen, ziekenhuizen, toegang tot schoon drinkwater, of ondersteuning van kleine boeren en lokale ondernemers. Niet vanuit een houding van “wij weten het beter”, maar door écht samen te werken en te luisteren naar wat nodig is.
Het draait erom ongelijkheid recht te trekken, ook al is die eeuwen geleden ontstaan. Zolang we alleen sorry zeggen maar niets veranderen, blijft dat verleden ons achtervolgen. Het is tijd om verantwoordelijkheid te nemen en verschil te maken met daden, niet alleen met woorden.
Het is tijd voor actie!
quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:12 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Jezusmina, misschien moeten we Denemarken, Noorwegen en Zweden ook maar aanpakken. Die Vikingen waren ook best vervelend vroeger.
quote:🇳🇱 De Nederlandse rol in de trans-Atlantische slavenhandel
Tijdens de Gouden Eeuw (17e eeuw) groeide Nederland uit tot een wereldmacht op zee, mede dankzij de VOC (Oost-Indië) en de WIC (West-Indië). De WIC was vooral actief in de trans-Atlantische slavenhandel.
Wat deden de Nederlanders?
Vervoerden meer dan 600.000 tot 700.000 tot slaaf gemaakte Afrikanen, vooral naar Suriname, de Antillen, en Brazilië.
Slavenforten gebouwd aan de West-Afrikaanse kust (zoals Elmina in Ghana).
Er was structureel gebruik van extreem geweld, dwangarbeid en wreedheid, zowel op slavenschepen als op plantages.
⚖️ Waren ze de moordlustigste?
Nee, niet per se de moordlustigste, maar wel medeplichtig aan een zeer gewelddadig systeem. In vergelijking:
Land Totale betrokkenheid bij slavenhandel (schatting) Bijzonderheden
Portugal > 4 miljoen Afrikanen verhandeld Grootste aandeel; begonnen al in de 15e eeuw
Groot-Brittannië > 3 miljoen Veel geweld, zeer winstgerichte handel
Nederland ± 600.000–700.000 Kleinere aantallen, maar hoge winst per persoon
Frankrijk > 1 miljoen Vooral naar Haïti, Martinique, Guadeloupe
Sommige geschiedkundigen stellen dat de Nederlanders relatief efficiënt, zakelijk en hardvochtig te werk gingen, vooral op plantages in Suriname. Er zijn bronnen die Nederlandse slavenhouders als bijzonder wreed en uitbuitend omschrijven, zeker in vergelijking met andere koloniale machten.
📚 Conclusie
De Nederlanders waren niet de moordlustigste in aantallen, maar wel medeverantwoordelijk voor systematisch geweld en uitbuiting.
Hun handelsstructuur (zoals de driehoekshandel) was zakelijk georganiseerd maar gebaseerd op mensenhandel, slavernij, dwangarbeid en brute onderdrukking.
Op de Surinaamse plantages vonden vreselijke mishandelingen, martelingen en executies plaats, soms onder toezicht van Nederlandse plantage-eigenaren.
Ja, ik ben het met je eens.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:06 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het is helemaal niet gek om te praten over herstel en erkenning en om serieus te kijken naar hoe we iets kunnen terugdoen voor wat in het verleden fout is gegaan.
Excuses alleen zijn niet genoeg. Veel van wat Nederland rijk heeft gemaakt, is ooit onder dwang of met geweld afgenomen van andere landen. Dan is het logisch dat je ook iets teruggeeft. Dat kan bijvoorbeeld door geroofde kunst en erfgoed terug te sturen naar waar het vandaan komt, maar ook door landen te steunen die nog altijd de gevolgen voelen van dat verleden.
Een deel van het geld voor ontwikkelingshulp zou je moeten zien als herstelbetaling niet als gift, maar als iets wat simpelweg eerlijk is. En die hulp moet gericht zijn op wat landen zélf belangrijk vinden. Bijvoorbeeld investeren in scholen, ziekenhuizen, toegang tot schoon drinkwater, of ondersteuning van kleine boeren en lokale ondernemers. Niet vanuit een houding van “wij weten het beter”, maar door écht samen te werken en te luisteren naar wat nodig is.
Het draait erom ongelijkheid recht te trekken, ook al is die eeuwen geleden ontstaan. Zolang we alleen sorry zeggen maar niets veranderen, blijft dat verleden ons achtervolgen. Het is tijd om verantwoordelijkheid te nemen en verschil te maken met daden, niet alleen met woorden.
Het is tijd voor actie!
zie post 129quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, ik ben het met je eens.
Om hoeveel landen zou het gaan, waar de bevolking geleden heeft onder de Nederlanders?
Ja, dat weet ik allemaal wel. Maar nogmaals, als we even door blijven spitten kunnen we wel aan de gang blijven met vergoedingen voortvloeiend uit een ver verleden.quote:
Klaas luistert teveel naar zijn grote held Lewis Hamiltonquote:Op woensdag 2 juli 2025 18:24 schreef matspontius het volgende:
Klaas heeft een fixatie op een gedeelte van de wereldgeschiedenis. Dat er in de rest van de wereld overal op dezelfde wijze werd gehandeld doet er niet toe uiteraard. Wij Nederlanders zijn schuld aan alle ellende in die tijd - net als de huidige witte man overal schuld aan heeft. Freud zou van dit misplaatste en zelf ingeprente schuldgevoel likkebaarden 🧐
Het gaat helemaal niet om heel de wereldquote:Op woensdag 2 juli 2025 18:26 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik allemaal wel. Maar nogmaals, als we even door blijven spitten kunnen we wel aan de gang blijven met vergoedingen voortvloeiend uit een ver verleden.
Leef met je geschiedenis en leer ervan. Maar blijf er niet in hangen.
Maar ja, geld hè.
Erken je wel het leed ten gevolge van de slavernij?quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:36 schreef Marsenal het volgende:
Brabant is vijf eeuwen bezet geweest door de Romeinen, daar sturen we ook geen boze brief over naar Meloni.
Excuses is strikt ceremonieel en een beetje pathetisch geweest, maar als het al die (al enkele generaties vrije) mensen helpt, prima. Maar compensatie kunnen we echt niet aan beginnen.
De wereld is oneerlijk, deal er maar mee.
Dat de wereld honderd(en) jaren geleden een minder plezante plek is geweest voor de inwoners van toen is natuurlijk evident.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:38 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Erken je wel het leed ten gevolge van de slavernij
Wreder dan wreed, martelingen, ontvoeringen, onrecht van de bovenste plank.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:39 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Dat de wereld honderd(en) jaren geleden een minder plezante plek is geweest voor de inwoners van toen is natuurlijk evident.
Ik ken erken het leed van slavernij net als elke vorm van leed dat plaatsvond in het verleden, of dat nou de tweede wereldoorlog betreft of de slag bij de Milvische brug. Erg voor die mensen, maar ik lig er niet wakker van.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:38 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Erken je wel het leed ten gevolge van de slavernij?
Iets wat anno 2025 natuurlijk nog steeds op grote schaal voorkomt, en zo al duizenden jaren een feit is.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wreder dan wreed, martelingen, ontvoeringen, onrecht van de bovenste plank.
Dat is een ‘hullie doen het ook’-argument.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:43 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Iets wat anno 2025 natuurlijk nog steeds op grote schaal voorkomt, en zo al duizenden jaren een feit is.
Het is een feitelijke constatering.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is een ‘hullie doen het ook’-argument.
Ja, mensen kunnen klootzakken zijn. Zo is het al eeuwen, en zo blijft het ook nog eeuwen. Zo lang de mens bestaat.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wreder dan wreed, martelingen, ontvoeringen, onrecht van de bovenste plank.
Nou ik lig er ook niet wakker van maar ik raak wel onder de indruk als ik lees wat daar gebeurd is.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik ken erken het leed van slavernij net als elke vorm van leed dat plaatsvond in het verleden, of dat nou de tweede wereldoorlog betreft of de slag bij de Milvische brug. Erg voor die mensen, maar ik lig er niet wakker van.
Nou dit komt nogal hard over.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:46 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, mensen kunnen klootzakken zijn. Zo is het al eeuwen, en zo blijft het ook nog eeuwen. Zo lang de mens bestaat.
Maar nogmaals, blijf daar niet in hangen. En maak geen misbruik van je geschiedenis.
Dat zou geen discussiepunt moeten zijn.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:38 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hoeveel jaar hebben nazaten nog een erfzonde en waarom is het niet 1000 jaar extra?quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:06 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het is tijd voor actie!
Dus erkenning in woorden kan wel, maar in euro’s niet.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat zou geen discussiepunt moeten zijn.
Erkenning en aandacht voor die slechte gedragingen van onze verre voorouders kan je toch niet tegen zijn, het is nou eenmaal zo gegaan.
Maar de hang naar 'compensatie" dus keiharde euro's voor jan en alleman waarvan de voorouders onrecht is aangedaan is ronduit bespottelijk en feitelijk beschamend. Daar wil ik niet eens serieus naar luisteren.
Dat lijkt me prima, inderdaad.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus erkenning in woorden kan wel, maar in euro’s niet.
Broodje pom, roti lam. Bara.quote:Op woensdag 2 juli 2025 15:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ah man!quote:Op woensdag 2 juli 2025 15:38 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je weet niet wat je mist, er gaat niks boven een broodje kerriekip of geroosterd varkensvlees met een flinke schep surinaamse sambal erover.
Het gaat niet om jaren, het gaat om het principequote:Op woensdag 2 juli 2025 18:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoeveel jaar hebben nazaten nog een erfzonde en waarom is het niet 1000 jaar extra?
'Het gaat niet om feiten, het gaat om gevoel'quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:07 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het gaat niet om jaren, het gaat om het principe
Ja, ik ook. Ik luister naar een podcast over de Romeinen en dat het in die tijd normaal was dat tienduizenden mensen op een slagveld of in veroverde steden omkwamen, alles in enkele dagen, vind ik ook indrukwekkend.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou ik lig er ook niet wakker van maar ik raak wel onder de indruk als ik lees wat daar gebeurd is.
Ja, maar die jankeballen wentelen in hun slachtofferrol - daar voelen ze zich heel comfortabel bij. Ze voelen zich bij voorbaat al achtergesteld en minder dan de "superieure" blanken. Zo creeer je dus je eigen wereld waarin je als minderwaardig wordt gezien. Over negatieve fixatie gesproken...... Ik spreek (helaas) uit eigen ervaringen 🙄quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:38 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is dat ook een paar 100 jaar geleden?quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou dit komt nogal hard over.
In onze maatschappij zijn er ook mensen die ergens onder geleden hebben en dan gecompenseerd worden. Blijven ze dan hangen?
Inderdaad, wel in woorden en daden maar niet in euro's.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus erkenning in woorden kan wel, maar in euro’s niet.
Schaamteloos gepikt uit de post van @klaasweetalles Weet niet zker of het 100% juist is maar het geeft wel een beeld dat wij niet hoeven te denken dat we patent hadden op de slavernijbusiness en derhalve niet als enige verantwoordelijk waren.quote:Land Totale betrokkenheid bij slavenhandel (schatting) Bijzonderheden
Portugal > 4 miljoen Afrikanen verhandeld Grootste aandeel; begonnen al in de 15e eeuw
Maar de feiten liggen er toch? Al willen ze met de tegemoetkoming hun haren groen verven, ook dat doet er niet toe. Ik denk niet dat ik reageer op mensen die in de slachtofferrol zitten. Ik heb deze mening omdat ik het rechtvaardig vind en omdat ik niet uitsluit dat de wreedheden van toen nog steeds ontwrichtend werken.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:11 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, maar die jankeballen wentelen in hun slachtofferrol - daar voelen ze zich heel comfortabel bij. Ze voelen zich bij voorbaat al achtergesteld en minder dan de "superieure" blanken. Zo creeer je dus je eigen wereld waarin je als minderwaardig wordt gezien. Over negatieve fixatie gesproken...... Ik spreek (helaas) uit eigen ervaringen 🙄
Ik denk hooguit 30, 40 jaar.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:14 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Is dat ook een paar 100 jaar geleden?
Geef een voorbeeld.
Dat is niet uitvoerbaar, waar trek je de grens wie waar recht op heeft? Niemand uit die tijd leeft nog.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar de feiten liggen er toch? Al willen ze met de tegemoetkoming hun haren groen verven, ook dat doet er niet toe. Ik denk niet dat ik reageer op mensen die in de slachtofferrol zitten. Ik heb deze mening omdat ik het rechtvaardig vind en omdat ik niet uitsluit dat de wreedheden van toen nog steeds ontwrichtend werken.
Mijn voorouders hadden geen slaven. Niet vreemd ook, want dat waren allemaal Brabantse boeren, ook toen Brabant zelf wingewest was.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat zou geen discussiepunt moeten zijn.
Erkenning en aandacht voor die slechte gedragingen van onze verre voorouders kan je toch niet tegen zijn, het is nou eenmaal zo gegaan.
Maar de hang naar 'compensatie" dus keiharde euro's voor jan en alleman waarvan de voorouders onrecht is aangedaan is ronduit bespottelijk en feitelijk beschamend. Daar wil ik niet eens serieus naar luisteren.
Ja, alleen is het alleenrecht op trauma’s niet bij nazaten van slaven.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:24 schreef Boca_Raton het volgende:
‘Trauma's, zelfs die uit een ver verleden, kunnen nog steeds invloed hebben op iemands leven, zelfs na 100 jaar. Hoewel de meeste mensen trauma's verwerken, kunnen sommige mensen blijvende psychische klachten ervaren, zoals PTSS. De verwerking van een trauma kan maanden, jaren, of zelfs een leven lang duren.’
Dit heb ik net even opgezocht. Hier geloof ik wel in.
‘Dat is niet uitvoerbaar, waar trek je de grens wie waar recht op heeft?’quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:25 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat is niet uitvoerbaar, waar trek je de grens wie waar recht op heeft? Niemand uit die tijd leeft nog.
Een stukje erkenning is al heel mooi, en herdenken, stilstaan en lering trekken uit wat er toen is gebeurd. Net als de holocaust, dat nooit meer.
Met Nederland bedoel je de Republiek der 7 verenigde Provincies. Daar kun je Limburg, Brabant, Zeeuws-Vlaanderen, Drenthe en een deel van Gelderland dus gerust uit weglaten, uit dat 'Nederland'.quote:
Hoe bedoel je…?quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, alleen is het alleenrecht op trauma’s niet bij nazaten van slaven.
Tja, mijn grootvader heeft veel meegemaakt in zijn leven, maar ik geloof niet dat het in zijn aard lag om slachtoffer te zijn. Afkloppen en door.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:24 schreef Boca_Raton het volgende:
‘Trauma's, zelfs die uit een ver verleden, kunnen nog steeds invloed hebben op iemands leven, zelfs na 100 jaar. Hoewel de meeste mensen trauma's verwerken, kunnen sommige mensen blijvende psychische klachten ervaren, zoals PTSS. De verwerking van een trauma kan maanden, jaren, of zelfs een leven lang duren.’
Dit heb ik net even opgezocht. Hier geloof ik wel in.
Dit. Mijn grootvader idem dito. Ik kan die man zijn pijn niet voelen, laat staan dat ík er een trauma aan over hou wat hém is overkomen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:29 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Tja, mijn grootvader heeft veel meegemaakt in zijn leven, maar ik geloof niet dat het in zijn aard lag om slachtoffer te zijn. Afkloppen en door.
Moet ik dan nu ook gecompenseerd worden om het leed wat hij heeft doorstaan?
We hebben eerder al geconcludeerd dat Brabant ook moet meebetalen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Met Nederland bedoel je de Republiek der 7 verenigde Provincies. Daar kun je Limburg, Brabant, Zeeuws-Vlaanderen, Drenthe en een deel van Gelderland dus gerust uit weglaten, uit dat 'Nederland'.
quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
We hebben eerder al geconcludeerd dat Brabant ook moet meebetalen.
Het is een hele andere orde van grootte. Jouw grootvader of Suriname.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:29 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Tja, mijn grootvader heeft veel meegemaakt in zijn leven, maar ik geloof niet dat het in zijn aard lag om slachtoffer te zijn. Afkloppen en door.
Nee hoor.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
We betalen helemaal niks behoudens een museum en een monument.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand denk ik? Wat wel zo is: Surinamers, Antillianen hebben vaker te maken met achterstanden en discriminatie, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en werk. Laatst ook weer een onderzoek las ik op nu dat kinderen met migratieachtergrond lager worden ingeschaald op de basisschool en vaker op lagere onderwijsniveaus eindigen, zelfs als ze vergelijkbare resultaten halen als leeftijdsgenoten die geen migratieachtergrond hebben.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, alleen is het alleenrecht op trauma’s niet bij nazaten van slaven.
Maar dat zal ook voor Marokkaanse kinderen bijv. gelden. Dus dat is dan niet iets specifieks Surinaams of Antilliaans.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:38 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand denk ik? Wat wel zo is: Surinamers, Antillianen etc hebben vaker te maken met achterstanden en discriminatie, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en werk. Laatst ook weer een onderzoek las ik op nu dat kinderen met migratieachtergrond lager worden ingeschaald op de basisschool en vaker op lagere onderwijsniveaus eindigen, zelfs als ze vergelijkbare resultaten halen als leeftijdsgenoten die geen migratieachtergrond hebben.
Nog interessanter, waarom zou "jij" de uitverkorene generatie zijn. Waarom hebben je ouders geen recht op geld, of je eventuele kinderen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:29 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
nee feiten kwastquote:Op woensdag 2 juli 2025 19:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Het gaat niet om feiten, het gaat om gevoel'
Gtfo man.
Daar weet jij niks van.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:33 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is een hele andere orde van grootte. Jouw grootvader of Suriname.
Als je niet eens weet dat tijdens de slavernij Nederland zoals dat nu sinds 1839 bestaat er niet eens was, vind je het waarschijnlijk niet erg dat ik die feiten met een korreltje zout neem.quote:
Het staat je opa vrij er werk van te maken.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:49 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Mijn opa kan ook een individu zijn uit een grote groep die onrecht is aangedaan.
Mijn opa is al vele jaren dood, dan moet ik dat maar doen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het staat je opa vrij er werk van te maken.
In prinpe niet, in principe gaat het om de natie die nu bestaat die nu de rekening moet vereffenen voor de daden uit de geschiedenis van de naties uit het verledenquote:Op woensdag 2 juli 2025 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Met Nederland bedoel je de Republiek der 7 verenigde Provincies. Daar kun je Limburg, Brabant, Zeeuws-Vlaanderen, Drenthe en een deel van Gelderland dus gerust uit weglaten, uit dat 'Nederland'.
Vreemd, want grote delen van die natie deden doen niet eens mee.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:51 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
In prinpe niet, in principe gaat het om de natie die nu bestaat die nu de rekening moet vereffenen voor de daden uit de geschiedenis van de naties uit het verleden
OOg oog tand om tand, land om land
Ja, daar heb je gelijk in. Maar moet je in deze context ook niet meenemen dat slavernij natuurlijk mensenhandel was. Alleen niet alleen was gebaseerd op uitbuiting, maar ook op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren etc. En dat beeld werkt nog steeds door, vaak onbewust bij mensen. Kijk alleen al naar hardnekkige stereotypes en ‘grappen’ over groepen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar dat zal ook voor Marokkaanse kinderen bijv. gelden. Dus dat is dan niet iets specifieks Surinaams of Antilliaans.
Belachelijk.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:51 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
In prinpe niet, in principe gaat het om de natie die nu bestaat die nu de rekening moet vereffenen voor de daden uit de geschiedenis van de naties uit het verleden
OOg oog tand om tand, land om land
Deze daden worden niet per provicie betaald goser, de natie der nationale nederlanden dient aan zijn verplichtingen te voldoen uit de daden van het verleden gepleegd in tijden dat tijden geen medelijden kende.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vreemd, want grote delen van die natie deden doen niet eens mee.
Maar helemaal prima hoor als Noord- en Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht willen gaan betalen.
'Onbewust'...quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:54 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Maar moet je in deze context ook niet meenemen dat slavernij natuurlijk mensenhandel was. Alleen niet alleen was gebaseerd op uitbuiting, maar ook op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren etc. En dat beeld werkt nog steeds door, vaak onbewust bij mensen. Kijk alleen al naar hardnekkige stereotypes en ‘grappen’ over groepen.
Nou, trek je buidel.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:54 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Deze daden worden niet per provicie betaald goser, de natie der nationale nederlanden dient aan zijn verplichtingen te voldoen uit de daden van het verleden gepleegd in tijden dat tijden geen medelijden kende.
nee, jij trekt je buidelquote:
Ja, dat denk ik ook.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:54 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Maar moet je in deze context ook niet meenemen dat slavernij natuurlijk mensenhandel was. Alleen niet alleen was gebaseerd op uitbuiting, maar ook op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren etc. En dat beeld werkt nog steeds door, vaak onbewust bij mensen. Kijk alleen al naar hardnekkige stereotypes en ‘grappen’ over groepen.
Ik heb het idee dat het principe wat je voorschrijft voor eindeloos conflict gaat zorgen, vandaar dat ik het graag concreet heb.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:07 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het gaat niet om jaren, het gaat om het principe
Je bedoelt dat het bewust is?quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
'Onbewust'...
Sorry, dat is dat intersectionele lalaland terrein van allerlei onbewezen aannames. Ironisch genoeg.
In de VS wellicht. In Nederland? Nee.
Nee, ook niet. Waarom wil je zo graag dat mensen racistisch zijn? Bewust dan wel onbewust?quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het bewust is?Het is een feit dat slavernij gebaseerd was op het idee van raciale minderwaardigheid. Nederland heeft daaraan meegewerkt en dat beeld heeft zich wel degelijk vastgezet in cultuur en beeldvorming. Je ziet het terug in de hardnekkige stereotypes over zwarte mensen die nog steeds bestaan.
Volgens mij had ik dat al eerder gedaan, maar voor jou nog een keerquote:Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat het principe wat je voorschrijft voor eindeloos conflict gaat zorgen, vandaar dat ik het graag concreet heb.
quote:🇳🇱 De Nederlandse rol in de trans-Atlantische slavenhandel
Tijdens de Gouden Eeuw (17e eeuw) groeide Nederland uit tot een wereldmacht op zee, mede dankzij de VOC (Oost-Indië) en de WIC (West-Indië). De WIC was vooral actief in de trans-Atlantische slavenhandel.
Wat deden de Nederlanders?
Vervoerden meer dan 600.000 tot 700.000 tot slaaf gemaakte Afrikanen, vooral naar Suriname, de Antillen, en Brazilië.
Slavenforten gebouwd aan de West-Afrikaanse kust (zoals Elmina in Ghana).
Er was structureel gebruik van extreem geweld, dwangarbeid en wreedheid, zowel op slavenschepen als op plantages.
⚖️ Waren ze de moordlustigste?
Nee, niet per se de moordlustigste, maar wel medeplichtig aan een zeer gewelddadig systeem. In vergelijking:
Land Totale betrokkenheid bij slavenhandel (schatting) Bijzonderheden
Sommige geschiedkundigen stellen dat de Nederlanders relatief efficiënt, zakelijk en hardvochtig te werk gingen, vooral op plantages in Suriname. Er zijn bronnen die Nederlandse slavenhouders als bijzonder wreed en uitbuitend omschrijven, zeker in vergelijking met andere koloniale machten.
📚 Conclusie
De Nederlanders waren niet de moordlustigste in aantallen, maar wel medeverantwoordelijk voor systematisch geweld en uitbuiting.
Hun handelsstructuur (zoals de driehoekshandel) was zakelijk georganiseerd maar gebaseerd op mensenhandel, slavernij, dwangarbeid en brute onderdrukking.
Op de Surinaamse plantages vonden vreselijke mishandelingen, martelingen en executies plaats, soms onder toezicht van Nederlandse plantage-eigenaren.
En wat zal een schadevergoeding daar aan veranderen?quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het bewust is?Het is een feit dat slavernij gebaseerd was op het idee van raciale minderwaardigheid. Nederland heeft daaraan meegewerkt en dat beeld heeft zich wel degelijk vastgezet in cultuur en beeldvorming. Je ziet het terug in de hardnekkige stereotypes over zwarte mensen die nog steeds bestaan.
Dat is vreselijk en laat het geld vooral toegaan naar educatie hierover. En die herdenkingsdag hierover.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:04 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Volgens mij had ik dat al eerder gedaan, maar voor jou nog een keer
[..]
had ik ook al gepostquote:Op woensdag 2 juli 2025 20:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat is vreselijk en laat het geld vooral toegaan naar educatie hierover. En die herdenkingsdag hierover.
quote:Het is helemaal niet gek om te praten over herstel en erkenning en om serieus te kijken naar hoe we iets kunnen terugdoen voor wat in het verleden fout is gegaan.
Het is tijd voor actie!
Nee je had het net over een principe. Dit is een voorbeeld waarop je het principe toepast. Moeten andere volken ook schadevergoedingen gaan geven? Je voorbeeld start in de 17e eeuw. Gaat we terug tot de 7e eeuw? Wil je een schadevergoeding in Marokko gaan eisen? Veel van de Nederlandse slaven hebben voorouders die ook zwarte mensen hebben verhandeld. Mogen Afrikanen en mensen uit Zuid Amerika daarom ook zwarte mensen in Nederland aansprakelijk stellen? Bij welk percentage blanke Nederlanders als voorouder ga je van slachtoffer over naar dader?quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:04 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Volgens mij had ik dat al eerder gedaan, maar voor jou nog een keer
[..]
Mijn oma en groottante werkten ook vanaf hun veertiende als slaven bij andere mensen in dienst, hoewel het gewoon dienstmeisje genoemd werdquote:Op woensdag 2 juli 2025 20:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En wat zal een schadevergoeding daar aan veranderen?
Kijk, een museum over de slavernij vind ik echt iets waardevols maar individuele mensen zomaar geld geven gaat niks oplossen.
Een van mijn voorouders is een vrijgemaakt slavin uit Suriname getrouwd met een Nederlandse kolonist aldaar, krijg ik dan ook een vergoeding?
Het principe is dat je als land je verantwoordelijkheid neemt voor je daden uit het verleden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee je had het net over een principe. Dit is een voorbeeld waarop je het principe toepast. Moeten andere volken ook schadevergoedingen gaan geven? Je voorbeeld start in de 17e eeuw. Gaat we terug tot de 7e eeuw? Wil je een schadevergoeding in Marokko gaan eisen? Veel van de Nederlandse slaven hebben voorouders die ook zwarte mensen hebben verhandeld. Mogen Afrikanen en mensen uit Zuid Amerika daarom ook zwarte mensen in Nederland aansprakelijk stellen? Bij welk percentage blanke Nederlanders als voorouder ga je van slachtoffer over naar dader?
Ik ben benieuwd wat je principe is.
Dit dus. En als de vaak heel jonge meisjes pech hadden vergreep de heer des huizes zich ook nog aan ze. De grote rijke herenboeren lieten de appels liever verrotten dan dat de knechten of dienstmeisjes er een kregen. De hond had het vaak nog beter dan de werklui op die bedrijven.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:11 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Mijn oma en groottante werkten ook vanaf hun veertiende als slaven bij andere mensen in dienst, hoewel het gewoon dienstmeisje genoemd werd.
Alle huishoudelijke taken verrichten, oppassen, bij warm eten armoedige restantjes krijgen en op een koude zolder slapen. En daar vervolgens ook nog amper voor betaald worden.
Het slaat door, en daar zijn veel mensen het over eens.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het principe is dat je als land je verantwoordelijkheid neemt voor je daden uit het verleden.
En je moet niet aan komen zetten wat andere landen hebben uitgespookt.
In al die landen spelen dit soort vraagstukken zich ook af.
Net doen alsof Nederland het enige land is wat hier mee geconfronteerd wordt
Nederland heeft in het verleden heel veel ontwikkelingsgeld gegeven aan die landen als erkenning voor foute daden aan die landen.
Alleen door deze regering is dit op een laag pitje gezet, waardoor de ontwikkelingen in dit soort landen waar het zich af heeft gespeeld stagneert.
Dat wil niet zeggen dat die terugbetalingen vanuit het principe dat je wat verkeerd hebt gedaan in het verleden ineens zomaar kunnen stoppen
Nee dat kan niet.
Je werd idd als minder gezien dan de hond. En huishoudelijk taken klinkt wellicht niet zo erg, ware het niet dat je dagelijks toiletten en vloeren moest schrobben, nog net niet met een tandenborstel, maar het scheelde niet veel. Je werd gewoon als oud vuil behandeld bij de meesten (alhoewel niet allemaal, maar je had zelf geen zeggenschap waar je belandde).quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:22 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dit dus. En als de vaak heel jonge meisjes pech hadden vergreep de heer des huizes zich ook nog aan ze. De grote rijke herenboeren lieten de appels liever verrotten dan dat de knechten of dienstmeisjes er een kregen. De hond had het vaak nog beter dan de werklui op die bedrijven.
Nee,quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:25 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Het slaat door, en daar zijn veel mensen het over eens.
Je realiseert je dat de afschaffing van de slavernij, in en dankzij west Europese staten, nu juist voortkwam uit de notie dat iedereen ongeacht wat voor kenmerken dan ook gelijkwaardig was?quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Saliethee het volgende:
[..]
We moeten constateren dat de user klaasweetalles het antwoord op de vraag “tot hoever gaan we terug” niet wenst te beantwoorden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het principe is dat je als land je verantwoordelijkheid neemt voor je daden uit het verleden.
Nederland heeft in het verleden heel veel ontwikkelingsgeld gegeven aan die landen als erkenning voor foute daden in die landen.
Alleen door deze regering is dit op een laag pitje gezet, waardoor de ontwikkelingen in dit soort landen waar het zich af heeft gespeeld stagneert.
Dat wil niet zeggen dat die terugbetalingen vanuit het principe dat je wat verkeerd hebt gedaan in het verleden ineens zomaar kunnen stoppen
Nee dat kan niet.
Nederlanders waren altijd harde werkers.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:28 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee,
Het slaat helemaal niet door
Die landen zijn allemaal uitgebuit en leeggeroofd door het westen waaronder Nederland, waardoor ze nu in armoede leven.
Misschien moet je is afvragen waarom Nederland een welvarend land is terwijl het eigenlijk kwa grondstoffen en dergelijke helemaal niets heeft waardoor je rijk geworden kan zijn als land.
Vraag je dat is af....
Nee dat waren de slaven...quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:33 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Nederlanders waren altijd harde werkers.
In ieder geval door het verschil te weten tussen 'eens' en 'is'....quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:28 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee,
Die landen zijn allemaal uitgebuit en leeggeroofd door het westen waaronder Nederland, waardoor ze nu in armoede leven.
Misschien moet je is afvragen waarom Nederland een welvarend land is terwijl het eigenlijk kwa grondstoffen en dergelijke helemaal niets heeft waardoor je rijk geworden kan zijn als land.
Vraag je dat is af....
quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:32 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
We moeten constateren dat de user klaasweetalles het antwoord op de vraag “tot hoever gaan we terug” niet wenst te beantwoorden.
zie hierbovenquote:De slavernij in Suriname werd officieel afgeschaft op 1 juli 1863 door Nederland. Deze datum staat bekend als Keti Koti, wat in het Sranantongo "ketenen gebroken" betekent.
Belangrijk om te weten:
Hoewel de slavernij in 1863 formeel werd afgeschaft, moesten de vrijgemaakte mensen nog tien jaar verplicht op de plantages blijven werken onder een soort contractarbeid. Pas in 1873 waren zij écht volledig vrij.
Je blijft hangen in vaagheden en als iets een principe is dan mogen wij het ook toepassen op landen die Nederlandse slaven hebben ontvoerd en gehouden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:22 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nederland heeft in het verleden heel veel ontwikkelingsgeld gegeven aan die landen als erkenning voor foute daden in die landen.
Nee dat kan niet.
Europa heeft sinds de slavernij twee keer een grote recet gedaan waarbij in de eerste wereldoorlog alleen al alle welvaart sinds de industriële revolutie opging aan oorlog.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:28 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee,
Vraag je dat is af....
Goser,quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:37 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je blijft hangen in vaagheden en als iets een principe is dan mogen wij het ook toepassen op landen die Nederlandse slaven hebben ontvoerd en gehouden.
Jij kan gewoon niet inzien dat jouw denkbeeld niet ieders denkbeeld is.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Goser,
ik denk dat jij dit verhaal niet gaat snappen of niet wil snappen.
Eens. Maar dat gaat hem niet worden, want men wil geld zien.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:47 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind dit typisch van die zaken die je moet afhandelen met een diepgaande erkenning en excuses en qua genoegdoening met het symbolische bedrag van een euro kan beslechten.
Het verschil tussen een denkbeeld en een feit zit in hun aard:quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:46 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Jij kan gewoon niet inzien dat jouw denkbeeld niet ieders denkbeeld is.
We constateren dat de user klaasweetalles zeer selectief is in het toepassen van de door hem zo bewierookte principe kwestie.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:35 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
zie hierboven
dat is helemaal niet zo lang geleden he
Bijna een soort van anale fixatie....quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:51 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
We constateren dat de user klaasweetalles zeer selectief is in het toepassen van de door hem zo bewierookte principe kwestie.
Nederland was straatarm voor/tijdens/na het interbellum: https://www.canonvannederland.nl/nl/crisisjarenquote:Op woensdag 2 juli 2025 20:28 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee,
Vraag je dat is af....
Niemand zegt hier dat de gruwelijkheden omtrent slavernij niet hebben plaatsgevonden, ik dus ook niet. De lieden die zich er voor moeten schamen zijn dood. Al heel lang ook. Deze generaties die nu leven kun je overal voor op hun lazer geven, maar niet voor het slavernijverleden. Ik neem het mijn buurman ook niet kwalijk dat zijn overopa bij de NSB zat. Je kunt hier hele verhalen gaan ophangen, allemaal goed en wel. Maar mijn voorouders waren simpele arbeiders die zelf werden uitgebuit, en hebben geen ene reet te maken gehad met slavernij. Net als het gros van de Nederlanders. Dus ga lekker iemand anders een misplaatst schuldgevoel aanpraten.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:50 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het verschil tussen een denkbeeld en een feit zit in hun aard:
Feit
Wat is het?
Een feit is iets dat objectief waar is en controleerbaar.
Voorbeeld:
De slavernij in Suriname werd afgeschaft op 1 juli 1863
Dit kun je opzoeken in betrouwbare bronnen. Het is waar of onwaar, zonder mening.
Denkbeeld
Wat is het?
Een denkbeeld is een mening, overtuiging of idee. Het is subjectief en niet met zekerheid te bewijzen.
Voorbeeld:
Nederland zou herstelbetalingen moeten doen voor het slavernijverleden.
Dit is een overtuiging; mensen kunnen hierover verschillend denken.
Misschien kan jij jou verschil is goed gaan uitleggen hier
Ik wacht
De rijkdom van Nederland is historisch op meerdere manieren ontstaan, maar er zijn een paar belangrijke pijlers die een grote rol speelden:quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:07 schreef inXs het volgende:
[..]
Nederland was straatarm voor/tijdens/na het interbellum: https://www.canonvannederland.nl/nl/crisisjaren
https://studenttheses.uni(...)/item%3A2666302/view
En het is allerminst een feit dat Nederland rijk is dankzij slavernij: https://www.vgnkleio.nl/a(...)n-door-slavenhandel/ sterker nog, in die tijd kwam maar 5% van de welvaart door slavernij: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)kelijk-van-slavernij
Dat suriname (ter voorbeeld) nog arm is lijkt wel aantoonbaar (deels) te komen door de kolonosatie in het verleden: https://decorrespondent.n(...)bc-1d4b-a5d4691e4f94
echter speelt corruptie, zakkenvullen, etc ook een vrij grote rol in het aanblijven van de armoede van het land en deze hebben - toont onderzoek aan - geen link met het koloniale verleden. https://www.historischnieuwsblad.nl/corruptie-suriname/
Ofwel, alleen geld sturen naar suriname gaat niet helpen. ‘Mensen geld geven’ is ook een kansloze missie m.i. NL is niet rijk dankzij de slavernij, maar ondanks de slavernij…. Wat de oplossing is weet ik niet, maar het is niet zo simpel als ‘herstelbetalingen’.
En jouw laatste vraag, waarom zijn we rijk? Handel, handel, handel (ligging aan zee en ‘entree/exit europa) en gas.
Alles is gebaseerd op de plunderingen en moordpartijen van een paar eeuwen geledenquote:tijd van kolonialisme en slavernij is nog steeds van belang voor de handel in de wereld van vandaag — op verschillende, vaak diepgaande manieren:
🌍 1. Ongelijke economische verhoudingen
Veel Europese landen (zoals Nederland, Groot-Brittannië en Frankrijk) hebben tijdens het kolonialisme rijkdom opgebouwd door grondstoffen, arbeid en winst uit koloniën te halen.
Tegelijkertijd bleven veel voormalige koloniën arm achter, met zwakke economieën en schulden.
Gevolg: rijke landen hebben nu vaak de economische macht, terwijl arme landen vaak nog steeds grondstoffen leveren en goedkope arbeid.
🛒 2. Handelsstructuren en afhankelijkheid
Veel grondstoffen (zoals cacao, koffie, katoen, goud) worden nog steeds geïmporteerd uit landen die vroeger koloniën waren.
Maar de winst komt vaak terecht bij bedrijven in rijke landen, niet bij de boeren of arbeiders.
Dit houdt een afhankelijkheid in stand: arme landen leveren, rijke landen bepalen de prijs.
🗺️ 3. Talen, grenzen en handelsroutes
Grenzen in Afrika en Azië zijn vaak bepaald door koloniale machten, niet door lokale bevolkingen. Dat zorgt nu nog voor conflicten en instabiliteit die handel kunnen beïnvloeden.
Veel internationale handel gaat nog steeds via koloniale talen (zoals Engels, Frans of Nederlands).
Ook havenlocaties, spoorwegen en infrastructuur zijn vaak ooit aangelegd voor export naar het moederland.
🧑⚖️ 4. Politiek en machtsverhoudingen
Oude koloniale machten hebben meer invloed in internationale instellingen (zoals de Wereldbank of de WTO).
Regels en handelsverdragen zijn vaak gemaakt op manieren die in het voordeel zijn van rijke landen.
🧾 5. Ethisch bewustzijn groeit
Door meer bewustzijn over koloniale ongelijkheid, groeit ook de roep om eerlijke handel (fair trade), herstelbetalingen, en duurzame productie.
Steeds meer bedrijven worden aangesproken op hun rol in uitbuiting of oneerlijke handelsketens.
📌 Samenvattend:
De wereldwijde handel van nu is deels gebouwd op fundamenten van toen. En hoewel slavernij en kolonialisme zijn afgeschaft, werken de structuren en ongelijkheden ervan nog altijd door.
Hoi Mitchelquote:Op woensdag 2 juli 2025 21:25 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
De rijkdom van Nederland is historisch op meerdere manieren ontstaan, maar er zijn een paar belangrijke pijlers die een grote rol speelden:
Handel en kolonialisme (17e eeuw – Gouden Eeuw)
Nederland werd in de 17e eeuw een van de rijkste landen ter wereld door wereldwijde handel via de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) en WIC (West-Indische Compagnie).
Er werd veel geld verdiend met specerijen, suiker, koffie, tabak, goud en later ook slavenhandel.
Kolonies in onder andere Indonesië, Suriname en de Cariben leverden grondstoffen en arbeid, vaak via onderdrukking of uitbuiting.
De opbouw van rijkdom is dus deels gebaseerd op:
Innovatie en handel
Hard werk en samenwerking
Maar ook op koloniale uitbuiting en slavernij – een aspect dat steeds vaker wordt erkend in het maatschappelijk debat.
Dit zijn gewoon keiharde feiten goser
[..]
Alles is gebaseerd op de plunderingen en moordpartijen van een paar eeuwen geleden
Leuke AI samenvatting, maar nee. Toen waren we rijk (deels) dankzij slavernij, de huidige welvaart staat daar los van. Zoals de user boven jou, niemand ontkent het feit dat een deel van de welvaart van die tijd in Holland komt door slavernij, echter het heden is anders. Kom eens met gedegen bronnen die aantonen dat onze huidige welvaart aantoonbaar 1op1 een gevolg is van he ly slavernijverleden. Ik heb zojuist bronnen aangedragen die het tegendeel aantonen, maar die negeer je. Kom tevens met bronnen die aantonen dat de armoede die er nu is in de landen 1op1 samenhangen met het koloniale verleden. Ik heb al bronnen gebracht die aantonen dat dit op zijn discutabel is en dat de huidige corruptie daar geen gevolg van is.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:25 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
De rijkdom van Nederland is historisch op meerdere manieren ontstaan, maar er zijn een paar belangrijke pijlers die een grote rol speelden:
Nederland werd in de 17e eeuw een van de rijkste landen ter wereld door wereldwijde handel via de VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) en WIC (West-Indische Compagnie).
Er werd veel geld verdiend met specerijen, suiker, koffie, tabak, goud en later ook slavenhandel.
Kolonies in onder andere Indonesië, Suriname en de Cariben leverden grondstoffen en arbeid, vaak via onderdrukking of uitbuiting.
Innovatie en handel
Maar ook op koloniale uitbuiting en slavernij – een aspect dat steeds vaker wordt erkend in het maatschappelijk debat.
[..]
Alles is gebaseerd op de plunderingen en moordpartijen van een paar eeuwen geleden
quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:37 schreef inXs het volgende:
[..]
Leuke AI samenvatting, maar nee. Toen waren we rijk (deels) dankzij slavernij, de huidige welvaart staat daar los van. Zoals de user boven jou, niemand ontkent het feit dat een deel van de welvaart van die tijd in Holland komt door slavernij, echter het heden is anders. Kom eens met gedegen bronnen die aantonen dat onze huidige welvaart aantoonbaar 1op1 een gevolg is van he ly slavernijverleden. Ik heb zojuist bronnen aangedragen die het tegendeel aantonen, maar die negeer je. Kom tevens met bronnen die aantonen dat de armoede die er nu is in de landen 1op1 samenhangen met het koloniale verleden. Ik heb al bronnen gebracht die aantonen dat dit op zijn discutabel is en dat de huidige corruptie daar geen gevolg van is.
Keiharde feiten die jij noemt zie ik dus nog niet, want je toont die feiten niet met bronnen, ‘goser’. Leuk dat AI die doorwerking noemt (die noem ik overigens ook, dus niets nieuws).
Als je een goede discussie wilt voeren overigens, helpen dat soort woorden niet.
En nogmaals, jij zegt niet overal iets anders dan ik zeg, echter jouw wijze waarop je het naar de huidige tijd trekt klopt aantoonbaar niet. En dus: gewoon geld geven komt terecht in de zakken van de corrupte eigenaar. Geld geven aan nazaten is al net zo kansloos.
Bewustwording, investeren in onderwijs, etc lijkt me een betere route.
Misschien nog even nog een keer doorlezen en dan begrijpenquote:tijd van kolonialisme en slavernij is nog steeds van belang voor de handel in de wereld van vandaag — op verschillende, vaak diepgaande manieren:
🌍 1. Ongelijke economische verhoudingen
Veel Europese landen (zoals Nederland, Groot-Brittannië en Frankrijk) hebben tijdens het kolonialisme rijkdom opgebouwd door grondstoffen, arbeid en winst uit koloniën te halen.
Tegelijkertijd bleven veel voormalige koloniën arm achter, met zwakke economieën en schulden.
Gevolg: rijke landen hebben nu vaak de economische macht, terwijl arme landen vaak nog steeds grondstoffen leveren en goedkope arbeid.
🛒 2. Handelsstructuren en afhankelijkheid
Veel grondstoffen (zoals cacao, koffie, katoen, goud) worden nog steeds geïmporteerd uit landen die vroeger koloniën waren.
Maar de winst komt vaak terecht bij bedrijven in rijke landen, niet bij de boeren of arbeiders.
Dit houdt een afhankelijkheid in stand: arme landen leveren, rijke landen bepalen de prijs.
🗺️ 3. Talen, grenzen en handelsroutes
Grenzen in Afrika en Azië zijn vaak bepaald door koloniale machten, niet door lokale bevolkingen. Dat zorgt nu nog voor conflicten en instabiliteit die handel kunnen beïnvloeden.
Veel internationale handel gaat nog steeds via koloniale talen (zoals Engels, Frans of Nederlands).
Ook havenlocaties, spoorwegen en infrastructuur zijn vaak ooit aangelegd voor export naar het moederland.
🧑⚖️ 4. Politiek en machtsverhoudingen
Oude koloniale machten hebben meer invloed in internationale instellingen (zoals de Wereldbank of de WTO).
Regels en handelsverdragen zijn vaak gemaakt op manieren die in het voordeel zijn van rijke landen.
🧾 5. Ethisch bewustzijn groeit
Door meer bewustzijn over koloniale ongelijkheid, groeit ook de roep om eerlijke handel (fair trade), herstelbetalingen, en duurzame productie.
Steeds meer bedrijven worden aangesproken op hun rol in uitbuiting of oneerlijke handelsketens.
📌 Samenvattend:
De wereldwijde handel van nu is deels gebouwd op fundamenten van toen. En hoewel slavernij en kolonialisme zijn afgeschaft, werken de structuren en ongelijkheden ervan nog altijd door.
Wil je hier ook een kort tekstje of uitleg voor een presentatie of les bij?
Ik zie wat inconsistentie en een recept voor tientallen burgeroorlogen. En ik heb niks met het christendom, dus boetedoening voor iets van ver voor mijn geboorte is heel vreemd voor mij.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Goser,
ik denk dat jij dit verhaal niet gaat snappen of niet wil snappen.
Klaasdenktdatieallesweetquote:Op woensdag 2 juli 2025 21:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
Misschien nog even nog een keer doorlezen en dan begrijpen
Alle Economische macht en rijkdom is ontstaan uit het moordlustige verleden.
Handelsroutes, handelsconnecties, goedkope arbeid, goedkope productie, nog steeds grondstoffen jatten voor goedkope prijzen uit arme landen.
Het is allemaal uit historische verleden ontstaan.
Klaas heeft jullie vandaag weer genoeg bijgebracht
Tijd voor een dutje
Je mag AI weer quoten en ja ik lees het, kom eens met bronnen waaruit blijkt dat die rijkdom de transfer naar nu heeft gemaakt?quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
Misschien nog even nog een keer doorlezen en dan begrijpen
Alle Economische macht en rijkdom is ontstaan uit het verleden.
Handelsroutes, handelsconnecties, goedkope arbeid, goedkope productie, nog steeds grondstoffen jatten voor goedkope prijzen uit arme landen.
Het is allemaal uit historische verleden ontstaan.
Klaas heeft jullie vandaag weer genoeg bijgebracht
Tijd voor een dutje
Smakelijk ouwe.quote:
En sinsdien geen reactie meer inderdaad. Onderbouwing nul en gefixeerd vasthouden aan een bepaalde wereldvisie en een zichzelf aangepraat schuldgevoel.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:44 schreef inXs het volgende:
[..]
Je mag AI weer quoten en ja ik lees het, kom eens met bronnen waaruit blijkt dat die rijkdom de transfer naar nu heeft gemaakt?
De handelsroutes hebben niets te maken met slavernij, goedkope productie vindt plaats in azie ook niets te maken met slavernij. Kan nog wel even doorgaan zo, maar je zegt letterlijk niets.
Toon eens aan met bronnen (geen AI) waaruit blijkt dat onze huidige welvaart een direct gevolg is van het slavernij verleden en let op het woord slavernij…!! Je haalt er allerlei zaken bij die weinig relevant zijn vanuit dat verleden.
Tracht aub eens een inhoudelijke discussie te voeren ipv AI ‘oneliners’ en hem dan te ‘peren’. Als je gelijk hebt dan heb je gelijk, prima. Maar kom met bronnen.
Daarnaast heb ik ook aangetoond dat de huidige corruptie (kan er ook nog religieus extremisme aan toevoegen) nu mede oorzaak is van de huidige armoede en dat deze niet een gevolg is van het slavernij verleden.
Een AI tekst die jouw AI tekst tegenspreekt is overigens makkelijk te genereren, toont maar weer eens aan hoe nutteloos dat is.
Je zegt het goed: mensen die ergens onder geleden hebben en dan gecompenseerd worden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 18:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou dit komt nogal hard over.
In onze maatschappij zijn er ook mensen die ergens onder geleden hebben en dan gecompenseerd worden. Blijven ze dan hangen?
Dat werkt alleen ontwrichtend omdat ze niet willen werken voor een blanke baas en dus in de armoede blijven hangen. En dat ligt dan aan het slavernijverleden? Hoe willen ze hier ooit uit komen, dan? Stel, ze krijgen ieder 5.000 euro, leuk, maar dat is zo op. En dan? Willen ze nog steeds niet werken voor een blanke baas, en daar zijn er nogal wat van in Nederland. Gevolg, ze blijven in een uitkering hangen. Wat op zich natuurlijk ook al een soort van herstelbetaling is. Je leeft toch gratis in Nederland.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar de feiten liggen er toch? Al willen ze met de tegemoetkoming hun haren groen verven, ook dat doet er niet toe. Ik denk niet dat ik reageer op mensen die in de slachtofferrol zitten. Ik heb deze mening omdat ik het rechtvaardig vind en omdat ik niet uitsluit dat de wreedheden van toen nog steeds ontwrichtend werken.
quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:44 schreef inXs het volgende:
[..]
Je mag AI weer quoten en ja ik lees het, kom eens met bronnen waaruit blijkt dat die rijkdom de transfer naar nu heeft gemaakt?
De handelsroutes hebben niets te maken met slavernij, goedkope productie vindt plaats in azie ook niets te maken met slavernij. Kan nog wel even doorgaan zo, maar je zegt letterlijk niets.
Toon eens aan met bronnen (geen AI) waaruit blijkt dat onze huidige welvaart een direct gevolg is van het slavernij verleden en let op het woord slavernij…!! Je haalt er allerlei zaken bij die weinig relevant zijn vanuit dat verleden.
Tracht aub eens een inhoudelijke discussie te voeren ipv AI ‘oneliners’ en hem dan te ‘peren’. Als je gelijk hebt dan heb je gelijk, prima. Maar kom met bronnen.
Daarnaast heb ik ook aangetoond dat de huidige corruptie (kan er ook nog religieus extremisme aan toevoegen) nu mede oorzaak is van de huidige armoede en dat deze niet een gevolg is van het slavernij verleden.
Een AI tekst die jouw AI tekst tegenspreekt is overigens makkelijk te genereren, toont maar weer eens aan hoe nutteloos dat is.
quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:00 schreef matspontius het volgende:
[..]
En sinsdien geen reactie meer inderdaad. Onderbouwing nul en gefixeerd vasthouden aan een bepaalde wereldvisie en een zichzelf aangepraat schuldgevoel.
Het storende aan dit hele KetiKoti gedoe is dat die nazaten van weet ik veel wie geld eisen. Je kan je ook druk gaan maken om de slavernij in de huidige samenleving en daar iets aan doen. Dat zou echt een te prijzen gedachte zijn. Maar nee hoor, al hun onvolkomendheden en mislukkingen worden op verleden gegooid en de schuld daarvan zijn natuurlijk anderen - lees: de witte mannen. Bruine mannen deden niet aan slavernij![]()
Hoe kun je gvd je huidige gezondheidstoestand relateren aan de onderdrukking van je voorvaderen? Die voorvaderen draaien zich in hun graf om!! Schandalige en hebzuchtige opstelling
quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Je zegt het goed: mensen die ergens onder geleden hebben en dan gecompenseerd worden.
De mensen die eronder geleden hebben worden gecompenseerd, niet hun nazaten 6 generaties verder.
De nazaten van de slaven die in Nederland wonen hebben zelf niet geleden onder de slavernij. Een Akwasi heeft niet gelopen met kettingen, geen zweep over zijn rug gehad en geen katoen geplukt. Sterker nog: Zijn voorouders hebben slaven verkocht en zijn daar beter van geworden. Akwasi heeft dus geprofiteerd van de slavenhandel. En die staat voorop om herstelbetalingen te eisen. De gek.
quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat werkt alleen ontwrichtend omdat ze niet willen werken voor een blanke baas en dus in de armoede blijven hangen. En dat ligt dan aan het slavernijverleden? Hoe willen ze hier ooit uit komen, dan? Stel, ze krijgen ieder 5.000 euro, leuk, maar dat is zo op. En dan? Willen ze nog steeds niet werken voor een blanke baas, en daar zijn er nogal wat van in Nederland. Gevolg, ze blijven in een uitkering hangen. Wat op zich natuurlijk ook al een soort van herstelbetaling is. Je leeft toch gratis in Nederland.
Stelletje onwetende kletsclownsquote:Op donderdag 3 juli 2025 09:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nazaten van slaven moeten gaan klagen bij de nazaten van degenen die hen tot slaaf gemaakt hebben. In Afrika waren dat vooral de andere stammen. De meeste slaven zijn gewoon krijgsgevangenen vannstammenoorlogen, die vervolgens door de winnaars aan Arabische handelaren verkocht werden, die ze dan naar de kust brachten en daar aan Europese slavenhandelaren verkochten.
Dus afstammelingen van de Bongi’s gaan maar lekker klagen bij de afstammelingen van de Oelaboela’s en daar geld halen.
Mensen met rood haar 'vuurtoren' noemen. Mensen die dik zijn 'varken' noemen. Mensen met een brilletje 'schele' noemen. Ach, moet allemaal kunnen. Maar een neger 'roetmop' noemen of, nog erger, 'zwarte Piet' dat is zo ontzettend vernederend! Ik zeg: Herstelbetalingen!quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:54 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Goed onderbouwde reactie - top. Je zelf klem lullen en dan dan zo reagerenquote:Op donderdag 3 juli 2025 09:32 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Stelletje onwetende kletsclowns
Ik ben het met hem eens.quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Goed onderbouwde reactie - top. Je zelf klem lullen en dan dan zo reageren![]()
![]()
Ja het is goed met je.quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:38 schreef matspontius het volgende:
[..]
Woordenboek - zie: sarcasme. Wellicht ook even de term humor opzoeken
En jij hebt het hele topic niet gelezen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:40 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dank je maar zo leer je nog eens wat van elkaar
Die landen waren al niet van de slaven om mee te beginnen. Die slaven zijn daar naartoe gebracht vanuit Afrika. Dus kunnen er ook geen bezittingen van hen gestolen zijn, want die hadden niks.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:28 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee,
Vraag je dat is af....
Ik zuig dit allemaal uit mijn grote duimquote:Op donderdag 3 juli 2025 09:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En jij hebt het hele topic niet gelezen.
Het meeste geld is verdiend door de handel in slaven. Wie betaalden voor die slaven? De blanke man. Wie ontving dat geld dat voor die slaven betaald werd? De stamhoofden van o.a. de Ashanti. Dus wie is het rijkst geworden van de slavenhandel? Negers.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:25 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Innovatie en handel
[..]
Ze zijn met grof geweld uit die gebieden gehaald door moordlustige Nederlanders zoals jijquote:Op donderdag 3 juli 2025 09:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Het meeste geld is verdiend door de handel in slaven. Wie betaalden voor die slaven? De blanke man. Wie ontving dat geld dat voor die slaven betaald werd? De stamhoofden van o.a. de Ashanti. Dus wie is het rijkst geworden van de slavenhandel? Negers.
quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Die landen waren al niet van de slaven om mee te beginnen. Die slaven zijn daar naartoe gebracht vanuit Afrika. Dus kunnen er ook geen bezittingen van hen gestolen zijn, want die hadden niks.
quote:🌍 Hoe het koloniale verleden nog altijd doorwerkt in de wereldhandel van nu
Hoewel slavernij en kolonialisme officieel tot het verleden behoren, zijn de invloeden van die tijd nog steeds voelbaar in de manier waarop de wereldeconomie en internationale handel vandaag functioneren. Veel van de economische structuren, verhoudingen en ongelijkheden die toen zijn ontstaan, bestaan in gemoderniseerde vorm nog steeds. Dit wordt soms het “doorwerken van het koloniale systeem” genoemd.
1. 📉 Ongelijke economische ontwikkeling
Tijdens de koloniale periode hebben Europese landen als Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje grote rijkdom vergaard door koloniën uit te buiten. Ze haalden grondstoffen, arbeidskrachten en winst weg uit gebieden in Afrika, Azië, het Caribisch gebied en Zuid-Amerika. Tegelijkertijd investeerden ze nauwelijks in de lokale economieën of in duurzame ontwikkeling van die gebieden.
Toen de koloniën onafhankelijk werden (vaak pas in de 20e eeuw), bleven ze achter met zwakke infrastructuur, weinig welvaart en vaak ook politieke instabiliteit. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel voormalige koloniën tot op de dag van vandaag kampen met armoede, schulden en een afhankelijke positie op de wereldmarkt.
2. 🛒 Grondstoffen en goedkope arbeid
Veel van de producten die vandaag de dag wereldwijd worden verhandeld, komen nog steeds uit dezelfde landen die ooit koloniën waren. Denk aan cacao uit Ghana en Ivoorkust, koffie uit Ethiopië en Colombia, katoen uit India of bauxiet uit Suriname.
Toch vindt het grootste deel van de verwerking, verpakking, marketing en winst in rijke landen plaats. De boeren en arbeiders die de grondstoffen produceren krijgen vaak slechts een fractie van de uiteindelijke waarde. Dit systeem van "grondstoffen uit het zuiden, winst in het noorden" is in de koloniale tijd begonnen en bestaat nog steeds.
3. 🗺️ Handelsroutes, infrastructuur en koloniale talen
Veel van de huidige handelsroutes, havens en spoorwegen zijn ooit aangelegd door koloniale machten, vooral om goederen naar Europa te exporteren. Deze infrastructuur is vaak nog in gebruik en bepaalt mede de handelsstromen van vandaag.
Daarnaast spelen koloniale talen zoals Engels, Frans, Portugees en Nederlands nog een grote rol in de internationale handel. Ze domineren in diplomatie, zaken en internationale verdragen. Dit vergemakkelijkt de invloed van voormalige koloniale machten in de wereldhandel.
4. ⚖️ Internationale macht en regels
Ook op het niveau van internationale organisaties (zoals de Wereldbank, het IMF, of de Wereldhandelsorganisatie) zijn er nog grote machtsverschillen. Rijke landen hebben hier vaak meer stemrecht of invloed, terwijl armere landen minder inspraak hebben. De regels van de wereldhandel zijn daardoor vaak voordelig voor de economische grootmachten, en beperkend voor ontwikkelingslanden.
Bijvoorbeeld: rijke landen geven vaak subsidies aan hun eigen landbouw, terwijl ze van arme landen eisen dat ze hun markten openstellen. Hierdoor is er geen gelijk speelveld, en blijven veel landen structureel afhankelijk van export tegen lage prijzen.
5. 💡 Ethische reflectie en verandering
In de 21e eeuw groeit het bewustzijn over deze ongelijkheid. Veel mensen, organisaties en landen beginnen te erkennen dat de huidige handelsstructuren niet “neutraal” zijn, maar voortkomen uit een lange geschiedenis van uitbuiting en overheersing.
Bewegingen voor eerlijke handel (zoals Fairtrade), herstelbetalingen of teruggave van geroofd erfgoed komen op. Er wordt steeds vaker gepleit voor partnerschap op basis van gelijkwaardigheid, in plaats van afhankelijkheid.
🔚 Conclusie
De rijkdom van landen als Nederland is niet alleen het resultaat van hard werken en innovatie, maar ook van een verleden waarin andere volkeren en landen zijn uitgebuit. Die geschiedenis heeft sporen nagelaten in onze handelsstructuren, economische verhoudingen en machtsposities.
Zolang we deze historische ongelijkheid niet erkennen én aanpakken, blijven we bouwen op een fundament dat niet rechtvaardig is. Echte eerlijke handel vraagt dus niet alleen transparantie of keurmerken, maar ook de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen voor het verleden, en daar vandaag recht aan te doen.
Nee hoor, ze zijn gevangen genomen door andere negers en voor veel geld verkocht aan handelaars van de WIC. Er is geen Nederlander die de rimboe in is getrokken om negers te vangen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:53 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ze zijn met grof geweld uit die gebieden gehaald door moordlustige Nederlanders zoals jij
Gezien zijn/haar manier van reageren, het gefixeeerd herhalen van dezelfde stellingen en het niet onderbouwen daarvan kun je wel concluderen dat hier niet mee te discussieren valtquote:Op donderdag 3 juli 2025 09:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Het meeste geld is verdiend door de handel in slaven. Wie betaalden voor die slaven? De blanke man. Wie ontving dat geld dat voor die slaven betaald werd? De stamhoofden van o.a. de Ashanti. Dus wie is het rijkst geworden van de slavenhandel? Negers.
Geen zin om op ieder puntje van deze AI tekst te reageren, maar in het algemeen:quote:
Nee, hij betrekt google AI erbij. En het is al niet te doen om op onderdelen daarvan te reageren. Dus, inderdaad, laat maar.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:02 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gezien zijn/haar manier van reageren, het gefixeeerd herhalen van dezelfde stellingen en het niet onderbouwen daarvan kun je wel concluderen dat hier niet mee te discussieren valt
Ik gebruik helemaal geen AI, ik weet niet eens hoe dat werkt allemaal.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, hij betrekt google AI erbij. En het is al niet te doen om op onderdelen daarvan te reageren. Dus, inderdaad, laat maar.
Maar als je zelf even de moeite doet om desnoods op Google wat op te zoeken, dan kom je toch zelf ook tot de conclusie dat wat je zegt onzin is toch? Ja, genoeg Afrikaanse leiders verkochten mensen, maar het meeste geld kwam wel hier terecht natuurlijk. Nederland verdiende eraan via de handel in mensen, de producten die tot slaaf gemaakte mensen moesten verbouwen (zoals suiker en koffie) en via scheepvaart, handel en verzekeringen. De winst zat vooral in Europa. Ik zou niet weten waarom je zelfs dat nog wil ontkennen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 09:49 schreef Gia het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:20 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik gebruik helemaal geen AI, ik weet niet eens hoe dat werkt allemaal.
Het zijn gewoon keiharde feiten door mij geschreven en onderzochte feiten.
Ik heb hier boeken. Encyclopedieën.
Overal in de hele wereld werden in die tijd mensen, slaven, loonarbeiders en noem maar op, slecht behandeld. Neemt niet weg dat het erop neer komt dat ze werkten en dat de eigenaren de producten verkochten en er winst op maakten. Behalve de slechte behandeling van de arbeiders, al dan niet slaven, is dat pure economie. En ja, daar hebben de handelaren aan verdiend. Dat wil niet zeggen dat al die verdiensten nu met terugwerkende kracht, vermeerderd met rente op rente, moet gaan naar de nazaten van de arbeiders van toen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:21 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Maar als je zelf even de moeite doet om desnoods op Google wat op te zoeken, dan kom je toch zelf ook tot de conclusie dat wat je zegt onzin is toch? Ja, genoeg Afrikaanse leiders verkochten mensen, maar het meeste geld kwam wel hier terecht natuurlijk. Nederland verdiende eraan via de handel in mensen, de producten die tot slaaf gemaakte mensen moesten verbouwen (zoals suiker en koffie) en via scheepvaart, handel en verzekeringen. De winst zat vooral in Europa. Ik zou niet weten waarom je zelfs dat nog wil ontkennen.
Geen idee wat het gaat oplossen en of individuele compensatie dé oplossing is. Enige wat ik laat zien is dat er wel degelijk sprake is van een doorwerking.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En wat zal een schadevergoeding daar aan veranderen?
Kijk, een museum over de slavernij vind ik echt iets waardevols maar individuele mensen zomaar geld geven gaat niks oplossen.
Een van mijn voorouders is een vrijgemaakt slavin uit Suriname getrouwd met een Nederlandse kolonist aldaar, krijg ik dan ook een vergoeding?
Maar doe je nu alsof afschaffing van slavernij automatisch betekende dat het Westen niet racistisch was? Juist het hele systeem was gebaseerd op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren. Ik zou weer niet weten waarom je dat zou ontkennen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:30 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Je realiseert je dat de afschaffing van de slavernij, in en dankzij west Europese staten, nu juist voortkwam uit de notie dat iedereen ongeacht wat voor kenmerken dan ook gelijkwaardig was?
Als we werkelijk zo racistisch waren, waarom zouden we dan ooit de slavernij afgeschaft hebben? Er zou etisch gezien geen noodzaak toe geweest zijn immers.
En op de plekken in de wereld waar men nog altijd zo (racistisch) denkt, is dat tot op heden ook niet gebeurd. Trek je conclusies.
Afgezien van het economische komt dat allemaal voor uit moreel besef / perceptie.quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:08 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Maar doe je nu alsof afschaffing van slavernij automatisch betekende dat het Westen niet racistisch was? Juist het hele systeem was gebaseerd op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren. Ik zou weer niet weten waarom je dat zou ontkennen.
En de afschaffing kwam niet alleen voort uit moreel besef, maar ook uit economische, politieke belangen, reactie op opstand etc.
Is dit dezelfde Matspontemans die dit topic gestart is, een paar verdwaalde ‘bijdragen’ heeft geleverd en wiens hobby het is om mensen te beledigen dan wel toe te zwaaien?quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:02 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gezien zijn/haar manier van reageren, het gefixeeerd herhalen van dezelfde stellingen en het niet onderbouwen daarvan kun je wel concluderen dat hier niet mee te discussieren valt
Beledigen, ok. Als je iets beweert kom dan met voorbeelden 🤗quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is dit dezelfde Matspontemans die dit topic gestart is, een paar verdwaalde ‘bijdragen’ heeft geleverd en wiens hobby het is om mensen te beledigen dan wel toe te zwaaien?
Don't feed the troll.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee hoor, ze zijn gevangen genomen door andere negers en voor veel geld verkocht aan handelaars van de WIC. Er is geen Nederlander die de rimboe in is getrokken om negers te vangen.
Doe je wel voorzichtig ? Wat die laten zich doorgaans alleen door soortgenoten vangen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 12:23 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Don't feed the troll.
Klaas is overduidelijk aan het trollen jullie gaan er in mee.
Zo, en nu is het tijd om naar het bos te gaan om een paar wilde negers te vangen...
Pas maar op - straks komt klaasGod achter je aanquote:Op donderdag 3 juli 2025 12:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Doe je wel voorzichtig ? Wat die laten zich doorgaans alleen door soortgenoten vangen.
Je hebt schijnbaar wel mooie iconen gevonden dan? Dezelfde feiten die bepaalde wappies ook gebruiken? Zo van: ‘zelf gevonden, maar als je doorvraagt krijg je geen antwoord’. Als het feiten zijn dan zijn er bronnen voor en daar vraag ik naar, maar die negeer je. Nog een keer dan: welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de slavernij en de huidige welvaart van Nederland? en welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de armoede van Suriname nu, de rol van de corruptie daarin en het slavernijverleden?quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:20 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Katoen en koffie - zelf geplukt en gemalenquote:Op donderdag 3 juli 2025 12:59 schreef matthijst het volgende:
En wat willen ze krijgen dan die slavenafstammelingen?
100 euro?
Zakje wiet?
quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:04 schreef matthijst het volgende:
Kanye maar even quoten dan:
“When you hear about slavery for 400 years … For 400 years? That sounds like a choice.”
Misschien vonden ze het wel best joh, die slaven.
Lekker chillen op de plantage overdag, 's avonds rum drinken en het dienstmeisje neuken.
Gratis kost en inwoning.
Bewezen trackrecord in vbl.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:02 schreef matspontius het volgende:
[..]
Maar weinig gezond verstand blijkbaar.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:20 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Welke doorwerking? Dat de nakomelingen zielig doen terwijl ze alle kansen hebben in de huidige maatschappij?quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:58 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Geen idee wat het gaat oplossen en of individuele compensatie dé oplossing is. Enige wat ik laat zien is dat er wel degelijk sprake is van een doorwerking.
Het belangrijkste vind ik (maar dat is persoonlijk) dat er wordt geïnvesteerd in goed onderwijs en publieke informatie. Musea, lesmateriaal zijn denk ik heel belangrijk zodat mensen feitelijk onderwezen kunnen worden over de slavernijgeschiedenis en ook de doorwerking ervan.
Oeeew....quote:Op donderdag 3 juli 2025 14:02 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Maar weinig gezond verstand blijkbaar.
Zucht.quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:09 schreef Pajanus het volgende:
Dat is het trieste dus weer, zodra je schuld bekend dan heb jij het ook gedaan en kunnen ze er weer op verder.
Want ja : als de overheid zelf al aan gaf dat ze fout zaten dan is de volgende logische vraag: hoe moeten we dat rechttrekken?
M.a.w. hadden we nooit moeten doen dus?
Het zou meer helpen als je zou zeggen hoe het wel moet ipv dat gezucht.quote:
Maar dat wil niemand horen joh.quote:Op donderdag 3 juli 2025 14:37 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Door mede afrikanen en verkocht aan europeanen.
Het zou leuker zijn als je gewoon een inhoudelijke reactie geeft op wat ik schreef.quote:
Uiteindelijk gaat Nederland toch betalen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 14:59 schreef VEM2012 het volgende:
Het blijft toch bijzonder dat gezeik om geld. De daders en de slachtoffers zijn al lang dood en begraven. En wees niet bevreesd, de gewone blanke man werd in die tijd net zo goed uitgebuit.
Kortom: nee, geen gratis geld (buiten de reeds buitensporige hoeveelheid gratis geld die reeds uitgedeeld wordt).
Als extreem links aan de macht komt wel. Maar gewoon niet daarop stemmen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 15:07 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat Nederland toch betalen.
Dat krijgt niemand iets… Of wil je seksslaven ook geld gaan geven. Want die hebben we nog wel.quote:Op donderdag 3 juli 2025 15:14 schreef Managarm het volgende:
Er mag best een fonds komen: ben je slaaf geweest, dan krijg je een vergoeding, zo niet, niets.
Er zijn nog meer dan genoeg arbeidsslaven in de wereld hoor - kijk maar naar bepaalde landen in het Midden-Oosten.quote:Op donderdag 3 juli 2025 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat krijgt niemand iets… Of wil je seksslaven ook geld gaan geven. Want die hebben we nog wel.
Het idee was gebaseerd op vraag en aanbod, niet op racisme. Dat soort racistische systemen komen pas in opkomst in de 19e eeuw.quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:08 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Maar doe je nu alsof afschaffing van slavernij automatisch betekende dat het Westen niet racistisch was? Juist het hele systeem was gebaseerd op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren. Ik zou weer niet weten waarom je dat zou ontkennen.
En de afschaffing kwam niet alleen voort uit moreel besef, maar ook uit economische, politieke belangen, reactie op opstand etc.
Daar zit wel een kern van waarheid in, sommige volken waren dan ook niet geschikt als slaven, bijvoorbeeld als het zelfmoordpercentage te hoog werd geacht.quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:04 schreef matthijst het volgende:
Kanye maar even quoten dan:
“When you hear about slavery for 400 years … For 400 years? That sounds like a choice.”
Misschien vonden ze het wel best joh, die slaven.
Lekker chillen op de plantage overdag, 's avonds rum drinken en het dienstmeisje neuken.
Gratis kost en inwoning.
Een slaaf is iemand die wacht totdat iemand hem komt bevrijden is vandaar ook een bekende uitspraak.quote:In een opleidingsschool voor gladiatoren die met wilde dieren werken, trok een Germaanse
slaaf zich, terwijl hij zich voorbereidde op de ochtendtentoonstelling, terug om zijn behoefte te doen – het enige wat hij in het geheim en zonder de aanwezigheid van een bewaker mocht doen. Terwijl hij daarmee bezig was, greep hij de houten stok met een spons eraan, bestemd voor de meest verachtelijke doeleinden, en propte die in zijn keel. Zo blokkeerde hij zijn luchtpijp en perste hij de adem uit zijn lichaam... Wat een dappere kerel. Hij verdiende het zeker om zijn lot te mogen bepalen.
Zoals anderen ook al zeiden; het was in beginsel een economische activiteit, geen racistische. En dus was men in het westen niet meer of minder racistisch dan de rest van de wereld, die zich ook schuldig maakten aan slavernij. Met dit verschil, dat het westen technologisch in staat was in alle hoeken van de wereld te komen, waar anderen dat niet waren. Dat dat tot enig superioriteitsdenken geleid heeft weten we ook allemaal.quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:08 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Zeker, dat heeft allemaal meegespeeld. Maar feit blijft: slavernij is duizenden jaren onderdeel geweest van vrijwel alle menselijke samenlevingen. De grote koerswijziging kwam toen het westen op de golven van de verlichting deze praktijken uiteindelijk verboden heeft en met geweld anderen van die praktijken hebben 'afgeholpen'. Dat is niet verwijtbaar, dat valt te prijzen. En de slavernij reduceren tot iets wat alleen racistische westerlingen deden is domweg geschiedsvervalsing.quote:En de afschaffing kwam niet alleen voort uit moreel besef, maar ook uit economische, politieke belangen, reactie op opstand etc.
zweepslagen doel je dan op?quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:16 schreef RamboDirk het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |