Wat sneu zeg!quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:44 schreef matspontius het volgende:
Ik wil ook compensatie en veel geld van de Duitsers, Fransen en weet ik veel wie allemaal, die mijn voorouders overheersd hebben.
Ik leef ongezond, ben te dik, vreet te veel, rook en zuip maar dat is allemaal de schuld van het slavernij verleden van mijn voorouders![]()
![]()
quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:03 schreef Richestorags het volgende:
Mijn gezondheid lijdt onderhand onder al deze debielen dus als zij hun geld krijgen ga ik het weer van hen vorderen.
Ja en dat in tijden dat de wachtlijsten bij de GGZ soms wel een jaar zijn!quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:03 schreef Richestorags het volgende:
Mijn gezondheid lijdt onderhand onder al deze debielen dus als zij hun geld krijgen ga ik het weer van hen vorderen.
Ja dus ook mijn kosten lopen op.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:04 schreef Ciclon het volgende:
[..]
[..]
Ja en dat in tijden dat de wachtlijsten bij de GGZ soms wel een jaar zijn!
Hebben die eigenlijk al excuses gemaakt voor het treinkapersverleden?quote:Op woensdag 2 juli 2025 07:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd en zeg het weer.
De Molukkers komen eerst aan de beurt!
Hoezo, door die Duitsers woon jij in dat huis.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:10 schreef ToT het volgende:
Ik woon in een huis die vroeger van Joodse mensen is geweest die in een vernietigingskamp om het leven zijn gebracht, ik wil herstelbetaling van Duitsland!
Ja nou ik kreeg ineens van die herdenkingsstenen voor m'n deur liggen. Helemaal emotionele schade enzulks!quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Hoezo, door die Duitsers woon jij in dat huis.
Een enkele reis wel te verstaan!!!quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:13 schreef ToT het volgende:
Iedereen die die herstelbetalingen wil hebben is waarschijnlijk veel gelukkiger in het land waar hun voorouders vandaan komen. Misschien kunnen ze van de overheid een vliegticket krijgen als goedmakertje?
Ja dat uiteraard! Sorry, was inderdaad niet duidelijk genoeg.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:21 schreef matspontius het volgende:
[..]
Een enkele reis wel te verstaan!!!
Het huis -> datquote:Op woensdag 2 juli 2025 09:10 schreef ToT het volgende:
Ik woon in een huis diedat vroeger van Joodse mensen is geweest die in een vernietigingskamp om het leven zijn gebracht, ik wil herstelbetaling van Duitsland!
Er lijkt onder organisaties en media het idee te zijn ontstaan dat je interesse voor een feestdag, fenomeen of andere periodieke gebeurtenis kunstmatig kunt creeeren door er maar zo vaak mogelijk aandacht aan te besteden. Ik betwijfel of het zo werkt, ik hoor vooral "daar heb je alweer dat gezeur" om me heen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:30 schreef AgLarrr het volgende:
Het is dat ze dit nog zo zwaar pluggen op de NPO, maar anders was dit hele fenomeen toch alweer in de vergetelheid geraakt? Ik bedoel, prima dat een bepaalde gemeenschap dit viert. Lekker doen, maar laten we stoppen met doen alsof dit een ding is waar we met zijn allen vreselijk bij stil moeten staan elk jaar.
DAT huis ja.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Hoezo, door die Duitsers woon jij in dat huis.
Maar dan wel een klein groepje dat geld ruikt en hierin wordt ondersteund door woke Nederland. Wel gebruik maken van de welvaart en alle voorzieningen in dat land en dan vervolgens allerlei eisen gaan stellen aan deze samenleving omdat in een heel ver verleden de verre voorouders zijn misbruikt. Tja, dat is een instelling die mij niet aanstaat en is een zeer onbeschofte houding naar onze samenleving. Daarnaast ook gewoon een hebzuchtige instelling, die ik overigens herken in bepaalde culturen!!quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er lijkt onder organisaties en media het idee te zijn ontstaan dat je interesse voor een feestdag, fenomeen of andere periodieke gebeurtenis kunstmatig kunt creeeren door er maar zo vaak mogelijk aandacht aan te besteden. Ik betwijfel of het zo werkt, ik hoor vooral "daar heb je alweer dat gezeur" om me heen.
Ik denk dat ketikoti een actief beleefde feestdag voor slechts een heel select groepje (een minderheid van een minderheid; een groot gedeelte van de allochtone bevolking heeft hier immers ook helemaal niets mee) zal blijven, hoeveel moeite er ook in wordt gestoken. Voor veel Nederlanders is slavernij zowel geografisch als qua tijdspanne echt een heel verre van het bed-show.
In dit geval een aanwijzend voornaamwoord. In de eerdere zin ging het om een verwijzend voornaamwoord.quote:
Ja, maar dit topic gaat niet over jouw familie.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:54 schreef matspontius het volgende:
[..]
Maar dan wel een klein groepje dat geld ruikt en hierin wordt ondersteund door woke Nederland. Wel gebruik maken van de welvaart en alle voorzieningen in dat land en dan vervolgens allerlei eisen gaan stellen aan deze samenleving omdat in een heel ver verleden de verre voorouders zijn misbruikt. Tja, dat is een instelling die mij niet aanstaat en is een zeer onbeschofte houding naar onze samenleving. Daarnaast ook gewoon een hebzuchtige instelling, die ik overigens herken in bepaalde culturen!!
Tja, slavernij is de norm geweest door grote delen van de geschiedenis. Het kwam overal voor en komt nu ook nog op plekken voor. Het is toch echt een bepaalde trend in het Westen waar men heeft besloten om hier aan culturele zelfkastijding te gaan doen mbt het eigen verleden. En natuurlijk gaan dan groepen die een slachtofferrol krijgen toegespeeld hier proberen om het maximale uit te halen. Dat kun je die mensen niet eens aanrekenen, wel het Westen dat zij hier zelf over zijn begonnen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:40 schreef DrDentz het volgende:
Achteraf gezien hadden we dat katoen beter zelf kunnen plukken
Iemand schreef: die huis.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In dit geval een aanwijzend voornaamwoord. In de eerdere zin ging het om een verwijzend voornaamwoord.
Nee, iemand schreef: mijn huis, diequote:
Je zou ook kunnen zeggen dat het Westen de slavernij heeft afgeschaft. In andere delen van de wereld ging het veel langer door, zelfs tot op de dag van vandaag in zekere zin.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, slavernij is de norm geweest door grote delen van de geschiedenis. Het kwam overal voor en komt nu ook nog op plekken voor. Het is toch echt een bepaalde trend in het Westen waar men heeft besloten om hier aan culturele zelfkastijding te gaan doen mbt het eigen verleden. En natuurlijk gaan dan groepen die een slachtofferrol krijgen toegespeeld hier proberen om het maximale uit te halen. Dat kun je die mensen niet eens aanrekenen, wel het Westen dat zij hier zelf over zijn begonnen.
Je hebt hem zelf verbeterd in post 23.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, iemand schreef: mijn huis, die
Ja, omdat hij schreef ‘ik woon in een huis, die’. Verwijzend voornaamwoord, dus.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:05 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je hebt hem zelf verbeterd in post 23.
Die rekening kan worden verstuurd naar de PvdA, VVD, D66, (voorgangers) CDA die deze mensen de afgelopen decennia met karrenvrachten hebben binnengehaald. En natuurlijk hadden deze voorstellen en het slappe asielbeleid veel steun bij de andere linkse partijen dus die zijn net zo goed schuldig.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:59 schreef Elan het volgende:
Wanneer gaan wij blanken excuses krijgen voor hoe de kansenparels onze samenleving te gronde hebben gericht de afgelopen 40 jaar??
Oh ja hoor, diegene heeft gezondheidsklachten = de schuld van de blanke man en slavernij van 150 jaar geleden...quote:Volgens Flores worden de kosten anders nog veel hoger, denk bijvoorbeeld voor de zorg die nodig is voor mensen die als gevolg van hun achterstelling kampen met een slechte gezondheid.
Correct.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:05 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat het Westen de slavernij heeft afgeschaft. In andere delen van de wereld ging het veel langer door, zelfs tot op de dag van vandaag in zekere zin.
Oh nee alstublieft geen gelul dat het allemaal de schuld van links is. PvdA heeft meer asielzoekers tegengehouden dan VVD en PVV samen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:08 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Die rekening kan worden verstuurd naar de PvdA, VVD, D66, (voorgangers) CDA die deze mensen de afgelopen decennia met karrenvrachten hebben binnengehaald. En natuurlijk hadden deze voorstellen en het slappe asielbeleid veel steun bij de andere linkse partijen dus die zijn net zo goed schuldig.
Ook over 150 jaar.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:59 schreef Elan het volgende:
Wanneer gaan wij blanken excuses krijgen voor hoe de kansenparels onze samenleving te gronde hebben gericht de afgelopen 40 jaar??
Het zet nogal een deur open voor eindeloos conflict. En 8 generaties later is ieder "slachtoffer" door de stamboom ondertussen ook "dader" geworden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:30 schreef ems. het volgende:
Ha nice. Mijn voorouders zijn ook flink gefucked door Nederlanders/Christenen. Waar kan ik precies met de pet rond?
Ik doe niets liever dan mijn handje ophouden bij mensen die exact niet te maken hebben gehad met het eventuele onrecht wat mijn over-over-overgrootouders hebben geleden.
Met hun treinkaping.quote:Op woensdag 2 juli 2025 07:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd en zeg het weer.
De Molukkers komen eerst aan de beurt!
Ja het is iets van de afgelopen 5 jaar in de grote (randstad)steden. Daarbuiten boeit niemand het iets.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:30 schreef AgLarrr het volgende:
Het is dat ze dit nog zo zwaar pluggen op de NPO, maar anders was dit hele fenomeen toch alweer in de vergetelheid geraakt? Ik bedoel, prima dat een bepaalde gemeenschap dit viert. Lekker doen, maar laten we stoppen met doen alsof dit een ding is waar we met zijn allen vreselijk bij stil moeten staan elk jaar.
Gewoon een niche feestje en laten we dat lekker zo houden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja het is iets van de afgelopen 5 jaar in de grote (randstad)steden. Daarbuiten boeit niemand het iets.
Je kunt overigens ook zeggen dat het juist de Europeanen waren die wereldwijde de slavernij hebben afgeschaft.
Wat een domme post zeg.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Hebben die eigenlijk al excuses gemaakt voor het treinkapersverleden?
Ik woon vlakbij het spoor, viel nog regelmatig de pijn als ik een trein hoor langskomenquote:
Nee want woke Nederland en de wereldwijde import hebben de daders al lang gespot: de blanke witte man is de schuld aan alle ellende op de wereld - dus betalen maar!!!quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:42 schreef Hathor het volgende:
Opvallend ook dat de grootste slavenhandelaren uit de geschiedenis, de Ottomanen, altijd buiten schot blijven in deze discussie. ook hoor je zelden of nooit iets over hun eigen Afrikaanse voorouders, zoals de Ashanti, de hen omringende volkeren tot slaaf maakten en hen vervolgens te koop gingen aanbieden bij de witte mannen in hun forten aan de kust. Een bloeiende handel waar veel Ghanezen nu nog de vruchten van plukken.
Ga daar maar eens je hand ophouden.
Die heb ik ook liggen, wat krijg ik dan?quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:14 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja nou ik kreeg ineens van die herdenkingsstenen voor m'n deur liggen. Helemaal emotionele schade enzulks!
Daar was niks sarcastisch aan. Het was een relativerende opmerking met als doel te belichten dat Molukkers ook reactief zijn geweest in het conflict. Ik adviseer je de term sarcasme te googlen.quote:
Geloof ik graagquote:Op woensdag 2 juli 2025 11:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik woon vlakbij het spoor, viel nog regelmatig de pijn als ik een trein hoor langskomen
Vandaar mijn suggestie van enkele reis naar land van herkomst van de voorouders!quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Die heb ik ook liggen, wat krijg ik dan?
En mijn voorouders zijn onderdrukt door de Romeinen en later door de Spanjaarden. Anders hadden wij nu veel meer welvaart gehad.
Vraag me ook serieus af waar die nazaten van die slaven nu waren geweest, als het slavernij verleden niet had plaatsgevonden. Zouden zij dan nu beter af zijn geweest? Denk het niet.
Een schop onder hun kont kunnen ze krijgen. Ze wentelen zich al 160 jaar in zelfmedelijden en al die tijd doen ze niets om erop vooruit te gaan. Je maakt mij niet wijs dat 6 generaties hier allemaal onder te lijden hebben en dat een zak geld dat ineens goed gaat maken.
Herstelbetalingen? Ze kunnen het achterstallige loon ontvangen dat hun voorouder mogelijk onthouden is en dat mogen ze met zijn allen delen. Je kunt niet stellen dat dat gehele loon, zelfs 1/10de niet, waarschijnlijk was het gewoon ergens aan 'op' gegaan, 160 jaar lang in beleggingen zou zijn gestoken en daardoor nu een fortuin waard is.
Het liefst zien ze dat dit een nationale feestdag wordt, dus dat keti koti elke Nederlander door de strot wordt gedouwd.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:10 schreef SpecialK het volgende:
- er heeft nog nooit iemand echt excuses aangeboden voor de slavernij
- 5 overheids-instanties en 20 prive-figuren die hun excuses aanbieden
- ja maar eigenlijk willen we gewoon geld
- discussie valt dood
- herhaal stappen hierboven elk jaar weer.
Zeker. En dan kun je ook nog zeggen dat iedereen op aarde zich er schuldig aan gemaakt heeft, het niets met ras te maken heeft, en dat het op veel plekken anno nu nog altijd schering en inslag is.quote:[b]Op woensdag 2 juli 2025 11:02 schreef [url=https://forum.fok.nl/user/
Je kunt overigens ook zeggen dat het juist de Europeanen waren die wereldwijde de slavernij hebben afgeschaft.
Op het werk wordt er ook bij stilgestaan, meestal met lekker eten.quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Het liefst zien ze dat dit een nationale feestdag wordt, dus dat keti koti elke Nederlander door de strot wordt gedouwd.
Ik zeg: Negeren die hele toestand. Laat ze lekker hun eigen feestje vieren en besteed er op tv geen aandacht aan. Ze hebben excuses gehad, van de regering en van de koning. That's it. Verder negeren. (Pun intended)
Ja zelfs in Afrika is nog veel slavernij.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:05 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat het Westen de slavernij heeft afgeschaft. In andere delen van de wereld ging het veel langer door, zelfs tot op de dag van vandaag in zekere zin.
Ik vind het prima om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij in de West, en die was inderdaad wat aan de late kant. Waar we dan stil bij staan is typisch Nederlands/Westerse cultuur en geschiedenis, namelijk die van vooruitgang. Er was een situatie van slavernij over de hele wereld, en toen was er een situatie van geen slavernij en dat was een aanzienlijke verbetering die best gevierd mag worden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:30 schreef AgLarrr het volgende:
Ja, en decenia later hadden de nabestaanden van de daders nog het gore lef om de staat aan te klagen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[ afbeelding ]
De treinkaping bij De Punt is een kaping van de intercity Assen-Groningen die plaatsvond van 23 mei tot 11 juni 1977 en werd gepleegd door negen gewapende Zuid-Molukkers ter hoogte van het dorp De Punt in de provincie Drenthe. De kaping werd beëindigd met een beschieting door de Bijzondere Bijstandseenheid (BBE), gevolgd door een bestorming door de BBE-Mariniers, gesteund door de Koninklijke Luchtmacht. Deze actie kostte twee gegijzelden en zes kapers het leven.
Als je ervaart wat (Creools-)Surinaamse Nederlanders van Zwarte Amerikanen vinden, versus wat Zwarte Amerikanen van hen vinden, kun je ook erg lachen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het prima om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij in de West, en die was inderdaad wat aan de late kant. Waar we dan stil bij staan is typisch Nederlands/Westerse cultuur en geschiedenis, namelijk die van vooruitgang. Er was een situatie van slavernij over de hele wereld, en toen was er een situatie van geen slavernij en dat was een aanzienlijke verbetering die best gevierd mag worden.
Maar het is niet "het Nederlandse slavernijverleden". Dat was er ook in de Oost en dat was er ook veel eerder in de geschiedenis en dat was er ook in de vorm van Nederlanders die tot slaaf gemaakt werden door de Barbarijse zeerovers of de Spanjaarden bijvoorbeeld. En in het kader van de verbinding moeten we de nieuwe Nederlanders met hun eigen Ghaneze, Turkse, Arabische of Marokkaanse slavernijverleden daarbij betrekken. Maar dat is dus niet Keti Koti. Dit zijn zwarten die naar Amerikaans model het slavernijverleden willen monopoliseren.
George Floyd erbij slepen is ook weer typsich stank voor dank en totaal niet verbindend. Schooieren is ook niet verbindend. Het had best potentieel voor een leuke feestdag, maar dat hebben ze verpest met het zaaien van verdeeldheid en haat. Als je Amerikaanse raciale verhoudingen en geschiedenis op Nederland gaat projecteren krijg je de black fatigue er ook bij.
quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:16 schreef RamboDirk het volgende:
Ik heb 1/12 Antilliaans bloed, ik verwacht minimaal 30k.
We gaan eerst geld halen bij de Romeinen, de Vikingen, de Spanjaarden, de Fransen en de Duitsers voor alles wat ze ons aangedaan hebben in de laatste 1500 jaar qua bezetting, onderdrukking en ronselen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:46 schreef GGMM het volgende:
Deze mensen hebben hier zoveel last van dat ze nauwelijks kunnen werken en dat is onze schuld. Het minste wat we kunnen doen is financiele compensatie zodat ze gewoon een zorgeloos leven kunnen leiden. We hebben die mensen al genoeg aangedaan.
Ja dat is typisch Nederlands. Naar een ander wijzen om zo onder je eigen verantwoordelijkheid uit te komen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:51 schreef quo_ het volgende:
[..]
We gaan eerst geld halen bij de Romeinen, de Vikingen, de Spanjaarden, de Fransen en de Duitsers voor alles wat ze ons aangedaan hebben in de laatste 1500 jaar qua bezetting, onderdrukking en ronselen.
Rutte had ook nooit excuses moeten aanbieden. Binnen een week kwamen ze om geld vragen. Joh, wees blij dat je hier mag wonen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:47 schreef Telefoonvork het volgende:
[..]
Ja, en decenia later hadden de nabestaanden van de daders nog het gore lef om de staat aan te klagen.
Die offerden hun kinderen aan Vrouw Holle en gooiden ze in een put.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:30 schreef ems. het volgende:
Ha nice. Mijn voorouders zijn ook flink gefucked door Nederlanders/Christenen. Waar kan ik precies met de pet rond?
Ik doe niets liever dan mijn handje ophouden bij mensen die exact niet te maken hebben gehad met het eventuele onrecht wat mijn over-over-overgrootouders hebben geleden.
quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:46 schreef GGMM het volgende:
Deze mensen hebben hier zoveel last van dat ze nauwelijks kunnen werken en dat is onze schuld. Het minste wat we kunnen doen is financiele compensatie zodat ze gewoon een zorgeloos leven kunnen leiden. We hebben die mensen al genoeg aangedaan.
We nemen het mee naar achteren.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:46 schreef GGMM het volgende:
🤣🤭quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:16 schreef RamboDirk het volgende:
Ik heb 1/12 Antilliaans bloed, ik verwacht minimaal 30k.
Sjors Boes zei dat ook zo mooi. Die Amerikanen zijn al jaren in het midden oosten die belofte aan het maken voor universele vrijheid voor allen. Even inchecken bij Afghanistan hoe dat er bij staat...quote:De Amsterdamse burgemeester Halsema zei dat de geschiedenis helaas geen rechte weg vooruit is, maar dat er ondanks tegenwerking "uiteindelijk maar één uitkomst kan zijn: de inlossing van de universele menselijke belofte van vrijheid voor allen".
Schakels. Gouden schakels.quote:Op woensdag 2 juli 2025 13:21 schreef Cockwhale het volgende:
Flikker op luie negers, die standaard hun handje ophouden.
Had kunnen weten dat het weer om geld ging. Wil je d'r ook nog wat gouden tanden, kettingen en ringen bij?
'Wit'... indoctrinatie werkt al goed!quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:12 schreef matspontius het volgende:
Wat mij betreft mogen ze dat hele KetiKoti in hun dikke reet steken - zelfreflectie ontbreekt daar ook volledig. Slavernij werd natuurlijk alleen door witte mensen veroorzaakt - in Afrika, Azie en Amerika deden de stammen daar niet aan hoor ☝️
Nederland heeft toendertijd compensatie aangevraagd bij de Duitsers in de vorm van geld (25 miljard). Er is toen in West Europa gezamenlijk besloten, mede onder aandringen van Amerika geen geld te eisen van Duitsland. Dat zou Duitsland alleen maar in de schulden steken en dat zou een herhaling van het einde van WW1 betekenen, wat een directe oorzaak was voor WW2. Het was toen belangrijker een stabiel Duitsland op te bouwen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:06 schreef Solispolar het volgende:
Even een serieuze vraag aan de mensen die vinden dat die compensatie daadwerkelijk plaats moet vinden: moeten wij ook gecompenseerd worden door de Duitsers voor WW2? En als we dan die kant op gaan: hoe ver moeten we dan terug de tijd in gaan en welke mensen gaan we wel en niet compenseren?
Wat ik eigenlijk vraag: is dit niet complete waanzin? Los van het feit dat financiële vergoeding geen wonden heelt natuurlijk..
Met "we voelen dat zo' staan we natuurlijk gewoon schaakmat met zijn allen, daar is geen speld tussen te krijgen. Beste dooddoener aller tijden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:29 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nederland heeft toendertijd compensatie aangevraagd bij de Duitsers in de vorm van geld (25 miljard). Er is toen in West Europa gezamenlijk besloten, mede onder aandringen van Amerika geen geld te eisen van Duitsland. Dat zou Duitsland alleen maar in de schulden steken en dat zou een herhaling van het einde van WW1 betekenen, wat een directe oorzaak was voor WW2. Het was toen belangrijker een stabiel Duitsland op te bouwen.
Als compensatie heeft Nederland destijds zo'n 69km2 Duits grondgebied geannexeerd. Dat grondgebied, op de Duivelsberg na, heeft Duitsland in 1969 teruggekocht voor 280 miljoen Duitse Mark. De Duivelsberg is tot op vandaag nog steeds Nederlands grondgebied.
Met andere woorden, we zijn al gecompenseerd door Duitsland en kunnen zelfs als we dat zouden willen, kunnen we geen aanspraak maken op verdere compensatie.
Voor de rest heb ik nog nooit zo'n figuur duidelijk uithoren leggen waarom en hoe ze nog schade ondervinden anders dan 'we voelen dat zo', wat ze zichzelf volledig aanpraten. Ze zoeken het maar uit met hun compensatie.
Is al goed uitgelegd hierbovenquote:Op woensdag 2 juli 2025 11:06 schreef Solispolar het volgende:
Even een serieuze vraag aan de mensen die vinden dat die compensatie daadwerkelijk plaats moet vinden: moeten wij ook gecompenseerd worden door de Duitsers voor WW2? En als we dan die kant op gaan: hoe ver moeten we dan terug de tijd in gaan en welke mensen gaan we wel en niet compenseren?
En dat weer los van het feit dat er geen wonden zijn.quote:Wat ik eigenlijk vraag: is dit niet complete waanzin? Los van het feit dat financiële vergoeding geen wonden heelt natuurlijk..
Touché.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:24 schreef Red_85 het volgende:
Het gaat om geld en alleen om geld. Dat is al 100.000x gezegd bij alle discussies die vanuit die hoek ontstoken en gevoerd worden.
Profiteren over de dode ruggen van hun voorouders. Lager kun je bijna niet zinken.
Die compensatie is gegeven aan mensen die de oorlog daadwerkelijk hebben meegemaakt. Daarnaast lag er na de oorlog ook veel in puin. Ik heb de oorlog zelf niet meegemaakt, dus ik vind niet dat ik van de Duitsers geld mag eisen “omdat mijn opa het heeft meegemaakt”.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:29 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nederland heeft toendertijd compensatie aangevraagd bij de Duitsers in de vorm van geld (25 miljard). Er is toen in West Europa gezamenlijk besloten, mede onder aandringen van Amerika geen geld te eisen van Duitsland. Dat zou Duitsland alleen maar in de schulden steken en dat zou een herhaling van het einde van WW1 betekenen, wat een directe oorzaak was voor WW2. Het was toen belangrijker een stabiel Duitsland op te bouwen.
Als compensatie heeft Nederland destijds zo'n 69km2 Duits grondgebied geannexeerd. Dat grondgebied, op de Duivelsberg na, heeft Duitsland in 1969 teruggekocht voor 280 miljoen Duitse Mark. De Duivelsberg is tot op vandaag nog steeds Nederlands grondgebied.
Met andere woorden, we zijn al gecompenseerd door Duitsland en kunnen zelfs als we dat zouden willen, geen aanspraak maken op verdere compensatie.
Voor de rest heb ik nog nooit zo'n figuur duidelijk uithoren leggen waarom en hoe ze nog schade ondervinden anders dan 'we voelen dat zo', wat ze zichzelf volledig aanpraten. Ze zoeken het maar uit met hun compensatie.
Tony Chocolonely repen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 14:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar wat ik me dan vooral af vraag is hoe die compensatie er uit moet gaan zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |