Ja het is iets van de afgelopen 5 jaar in de grote (randstad)steden. Daarbuiten boeit niemand het iets.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:30 schreef AgLarrr het volgende:
Het is dat ze dit nog zo zwaar pluggen op de NPO, maar anders was dit hele fenomeen toch alweer in de vergetelheid geraakt? Ik bedoel, prima dat een bepaalde gemeenschap dit viert. Lekker doen, maar laten we stoppen met doen alsof dit een ding is waar we met zijn allen vreselijk bij stil moeten staan elk jaar.
Gewoon een niche feestje en laten we dat lekker zo houden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja het is iets van de afgelopen 5 jaar in de grote (randstad)steden. Daarbuiten boeit niemand het iets.
Je kunt overigens ook zeggen dat het juist de Europeanen waren die wereldwijde de slavernij hebben afgeschaft.
Wat een domme post zeg.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Hebben die eigenlijk al excuses gemaakt voor het treinkapersverleden?
Ik woon vlakbij het spoor, viel nog regelmatig de pijn als ik een trein hoor langskomenquote:
Nee want woke Nederland en de wereldwijde import hebben de daders al lang gespot: de blanke witte man is de schuld aan alle ellende op de wereld - dus betalen maar!!!quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:42 schreef Hathor het volgende:
Opvallend ook dat de grootste slavenhandelaren uit de geschiedenis, de Ottomanen, altijd buiten schot blijven in deze discussie. ook hoor je zelden of nooit iets over hun eigen Afrikaanse voorouders, zoals de Ashanti, de hen omringende volkeren tot slaaf maakten en hen vervolgens te koop gingen aanbieden bij de witte mannen in hun forten aan de kust. Een bloeiende handel waar veel Ghanezen nu nog de vruchten van plukken.
Ga daar maar eens je hand ophouden.
Die heb ik ook liggen, wat krijg ik dan?quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:14 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja nou ik kreeg ineens van die herdenkingsstenen voor m'n deur liggen. Helemaal emotionele schade enzulks!
Daar was niks sarcastisch aan. Het was een relativerende opmerking met als doel te belichten dat Molukkers ook reactief zijn geweest in het conflict. Ik adviseer je de term sarcasme te googlen.quote:
Geloof ik graagquote:Op woensdag 2 juli 2025 11:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik woon vlakbij het spoor, viel nog regelmatig de pijn als ik een trein hoor langskomen
Vandaar mijn suggestie van enkele reis naar land van herkomst van de voorouders!quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Die heb ik ook liggen, wat krijg ik dan?
En mijn voorouders zijn onderdrukt door de Romeinen en later door de Spanjaarden. Anders hadden wij nu veel meer welvaart gehad.
Vraag me ook serieus af waar die nazaten van die slaven nu waren geweest, als het slavernij verleden niet had plaatsgevonden. Zouden zij dan nu beter af zijn geweest? Denk het niet.
Een schop onder hun kont kunnen ze krijgen. Ze wentelen zich al 160 jaar in zelfmedelijden en al die tijd doen ze niets om erop vooruit te gaan. Je maakt mij niet wijs dat 6 generaties hier allemaal onder te lijden hebben en dat een zak geld dat ineens goed gaat maken.
Herstelbetalingen? Ze kunnen het achterstallige loon ontvangen dat hun voorouder mogelijk onthouden is en dat mogen ze met zijn allen delen. Je kunt niet stellen dat dat gehele loon, zelfs 1/10de niet, waarschijnlijk was het gewoon ergens aan 'op' gegaan, 160 jaar lang in beleggingen zou zijn gestoken en daardoor nu een fortuin waard is.
Het liefst zien ze dat dit een nationale feestdag wordt, dus dat keti koti elke Nederlander door de strot wordt gedouwd.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:10 schreef SpecialK het volgende:
- er heeft nog nooit iemand echt excuses aangeboden voor de slavernij
- 5 overheids-instanties en 20 prive-figuren die hun excuses aanbieden
- ja maar eigenlijk willen we gewoon geld
- discussie valt dood
- herhaal stappen hierboven elk jaar weer.
Zeker. En dan kun je ook nog zeggen dat iedereen op aarde zich er schuldig aan gemaakt heeft, het niets met ras te maken heeft, en dat het op veel plekken anno nu nog altijd schering en inslag is.quote:[b]Op woensdag 2 juli 2025 11:02 schreef [url=https://forum.fok.nl/user/
Je kunt overigens ook zeggen dat het juist de Europeanen waren die wereldwijde de slavernij hebben afgeschaft.
Op het werk wordt er ook bij stilgestaan, meestal met lekker eten.quote:Op woensdag 2 juli 2025 11:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Het liefst zien ze dat dit een nationale feestdag wordt, dus dat keti koti elke Nederlander door de strot wordt gedouwd.
Ik zeg: Negeren die hele toestand. Laat ze lekker hun eigen feestje vieren en besteed er op tv geen aandacht aan. Ze hebben excuses gehad, van de regering en van de koning. That's it. Verder negeren. (Pun intended)
Ja zelfs in Afrika is nog veel slavernij.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:05 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen dat het Westen de slavernij heeft afgeschaft. In andere delen van de wereld ging het veel langer door, zelfs tot op de dag van vandaag in zekere zin.
Ik vind het prima om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij in de West, en die was inderdaad wat aan de late kant. Waar we dan stil bij staan is typisch Nederlands/Westerse cultuur en geschiedenis, namelijk die van vooruitgang. Er was een situatie van slavernij over de hele wereld, en toen was er een situatie van geen slavernij en dat was een aanzienlijke verbetering die best gevierd mag worden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:30 schreef AgLarrr het volgende:
Het is dat ze dit nog zo zwaar pluggen op de NPO, maar anders was dit hele fenomeen toch alweer in de vergetelheid geraakt? Ik bedoel, prima dat een bepaalde gemeenschap dit viert. Lekker doen, maar laten we stoppen met doen alsof dit een ding is waar we met zijn allen vreselijk bij stil moeten staan elk jaar.
Ja, en decenia later hadden de nabestaanden van de daders nog het gore lef om de staat aan te klagen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[ afbeelding ]
De treinkaping bij De Punt is een kaping van de intercity Assen-Groningen die plaatsvond van 23 mei tot 11 juni 1977 en werd gepleegd door negen gewapende Zuid-Molukkers ter hoogte van het dorp De Punt in de provincie Drenthe. De kaping werd beëindigd met een beschieting door de Bijzondere Bijstandseenheid (BBE), gevolgd door een bestorming door de BBE-Mariniers, gesteund door de Koninklijke Luchtmacht. Deze actie kostte twee gegijzelden en zes kapers het leven.
Als je ervaart wat (Creools-)Surinaamse Nederlanders van Zwarte Amerikanen vinden, versus wat Zwarte Amerikanen van hen vinden, kun je ook erg lachen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het prima om stil te staan bij de afschaffing van de slavernij in de West, en die was inderdaad wat aan de late kant. Waar we dan stil bij staan is typisch Nederlands/Westerse cultuur en geschiedenis, namelijk die van vooruitgang. Er was een situatie van slavernij over de hele wereld, en toen was er een situatie van geen slavernij en dat was een aanzienlijke verbetering die best gevierd mag worden.
Maar het is niet "het Nederlandse slavernijverleden". Dat was er ook in de Oost en dat was er ook veel eerder in de geschiedenis en dat was er ook in de vorm van Nederlanders die tot slaaf gemaakt werden door de Barbarijse zeerovers of de Spanjaarden bijvoorbeeld. En in het kader van de verbinding moeten we de nieuwe Nederlanders met hun eigen Ghaneze, Turkse, Arabische of Marokkaanse slavernijverleden daarbij betrekken. Maar dat is dus niet Keti Koti. Dit zijn zwarten die naar Amerikaans model het slavernijverleden willen monopoliseren.
George Floyd erbij slepen is ook weer typsich stank voor dank en totaal niet verbindend. Schooieren is ook niet verbindend. Het had best potentieel voor een leuke feestdag, maar dat hebben ze verpest met het zaaien van verdeeldheid en haat. Als je Amerikaanse raciale verhoudingen en geschiedenis op Nederland gaat projecteren krijg je de black fatigue er ook bij.
quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:16 schreef RamboDirk het volgende:
Ik heb 1/12 Antilliaans bloed, ik verwacht minimaal 30k.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |