abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218103820
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat het principe wat je voorschrijft voor eindeloos conflict gaat zorgen, vandaar dat ik het graag concreet heb.
Volgens mij had ik dat al eerder gedaan, maar voor jou nog een keer

quote:
🇳🇱 De Nederlandse rol in de trans-Atlantische slavenhandel
Tijdens de Gouden Eeuw (17e eeuw) groeide Nederland uit tot een wereldmacht op zee, mede dankzij de VOC (Oost-Indië) en de WIC (West-Indië). De WIC was vooral actief in de trans-Atlantische slavenhandel.

Wat deden de Nederlanders?
Vervoerden meer dan 600.000 tot 700.000 tot slaaf gemaakte Afrikanen, vooral naar Suriname, de Antillen, en Brazilië.

Slavenforten gebouwd aan de West-Afrikaanse kust (zoals Elmina in Ghana).

Er was structureel gebruik van extreem geweld, dwangarbeid en wreedheid, zowel op slavenschepen als op plantages.

⚖️ Waren ze de moordlustigste?
Nee, niet per se de moordlustigste, maar wel medeplichtig aan een zeer gewelddadig systeem. In vergelijking:

Land Totale betrokkenheid bij slavenhandel (schatting) Bijzonderheden
Portugal > 4 miljoen Afrikanen verhandeld Grootste aandeel; begonnen al in de 15e eeuw
Groot-Brittannië > 3 miljoen Veel geweld, zeer winstgerichte handel
Nederland ± 600.000–700.000 Kleinere aantallen, maar hoge winst per persoon
Frankrijk > 1 miljoen Vooral naar Haïti, Martinique, Guadeloupe

Sommige geschiedkundigen stellen dat de Nederlanders relatief efficiënt, zakelijk en hardvochtig te werk gingen, vooral op plantages in Suriname. Er zijn bronnen die Nederlandse slavenhouders als bijzonder wreed en uitbuitend omschrijven, zeker in vergelijking met andere koloniale machten.

📚 Conclusie
De Nederlanders waren niet de moordlustigste in aantallen, maar wel medeverantwoordelijk voor systematisch geweld en uitbuiting.

Hun handelsstructuur (zoals de driehoekshandel) was zakelijk georganiseerd maar gebaseerd op mensenhandel, slavernij, dwangarbeid en brute onderdrukking.

Op de Surinaamse plantages vonden vreselijke mishandelingen, martelingen en executies plaats, soms onder toezicht van Nederlandse plantage-eigenaren.

"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  woensdag 2 juli 2025 @ 20:06:00 #202
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218103836
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Saliethee het volgende:

[..]
Je bedoelt dat het bewust is? :) Het is een feit dat slavernij gebaseerd was op het idee van raciale minderwaardigheid. Nederland heeft daaraan meegewerkt en dat beeld heeft zich wel degelijk vastgezet in cultuur en beeldvorming. Je ziet het terug in de hardnekkige stereotypes over zwarte mensen die nog steeds bestaan.
En wat zal een schadevergoeding daar aan veranderen?
Kijk, een museum over de slavernij vind ik echt iets waardevols maar individuele mensen zomaar geld geven gaat niks oplossen.
Een van mijn voorouders is een vrijgemaakt slavin uit Suriname getrouwd met een Nederlandse kolonist aldaar, krijg ik dan ook een vergoeding?
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 2 juli 2025 @ 20:09:53 #203
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218103883
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:04 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
[..]

Dat is vreselijk en laat het geld vooral toegaan naar educatie hierover. En die herdenkingsdag hierover.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218103894
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:09 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is vreselijk en laat het geld vooral toegaan naar educatie hierover. En die herdenkingsdag hierover.
had ik ook al gepost
quote:
Het is helemaal niet gek om te praten over herstel en erkenning en om serieus te kijken naar hoe we iets kunnen terugdoen voor wat in het verleden fout is gegaan.

Excuses alleen zijn niet genoeg. Veel van wat Nederland rijk heeft gemaakt, is ooit onder dwang of met geweld afgenomen van andere landen. Dan is het logisch dat je ook iets teruggeeft. Dat kan bijvoorbeeld door geroofde kunst en erfgoed terug te sturen naar waar het vandaan komt, maar ook door landen te steunen die nog altijd de gevolgen voelen van dat verleden.

Een deel van het geld voor ontwikkelingshulp zou je moeten zien als herstelbetaling niet als gift, maar als iets wat simpelweg eerlijk is. En die hulp moet gericht zijn op wat landen zélf belangrijk vinden. Bijvoorbeeld investeren in scholen, ziekenhuizen, toegang tot schoon drinkwater, of ondersteuning van kleine boeren en lokale ondernemers. Niet vanuit een houding van “wij weten het beter”, maar door écht samen te werken en te luisteren naar wat nodig is.

Het draait erom ongelijkheid recht te trekken, ook al is die eeuwen geleden ontstaan. Zolang we alleen sorry zeggen maar niets veranderen, blijft dat verleden ons achtervolgen. Het is tijd om verantwoordelijkheid te nemen en verschil te maken met daden, niet alleen met woorden.

Het is tijd voor actie!
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
pi_218103899
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:04 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
[..]

Nee je had het net over een principe. Dit is een voorbeeld waarop je het principe toepast. Moeten andere volken ook schadevergoedingen gaan geven? Je voorbeeld start in de 17e eeuw. Gaat we terug tot de 7e eeuw? Wil je een schadevergoeding in Marokko gaan eisen? Veel van de Nederlandse slaven hebben voorouders die ook zwarte mensen hebben verhandeld. Mogen Afrikanen en mensen uit Zuid Amerika daarom ook zwarte mensen in Nederland aansprakelijk stellen? Bij welk percentage blanke Nederlanders als voorouder ga je van slachtoffer over naar dader?

Ik ben benieuwd wat je principe is.
pi_218103901
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
En wat zal een schadevergoeding daar aan veranderen?
Kijk, een museum over de slavernij vind ik echt iets waardevols maar individuele mensen zomaar geld geven gaat niks oplossen.
Een van mijn voorouders is een vrijgemaakt slavin uit Suriname getrouwd met een Nederlandse kolonist aldaar, krijg ik dan ook een vergoeding?
Mijn oma en groottante werkten ook vanaf hun veertiende als slaven bij andere mensen in dienst, hoewel het gewoon dienstmeisje genoemd werd :').
Alle huishoudelijke taken verrichten, oppassen, bij warm eten armoedige restantjes krijgen en op een koude zolder slapen. En daar vervolgens ook nog amper voor betaald worden.
pi_218103987
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:11 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nee je had het net over een principe. Dit is een voorbeeld waarop je het principe toepast. Moeten andere volken ook schadevergoedingen gaan geven? Je voorbeeld start in de 17e eeuw. Gaat we terug tot de 7e eeuw? Wil je een schadevergoeding in Marokko gaan eisen? Veel van de Nederlandse slaven hebben voorouders die ook zwarte mensen hebben verhandeld. Mogen Afrikanen en mensen uit Zuid Amerika daarom ook zwarte mensen in Nederland aansprakelijk stellen? Bij welk percentage blanke Nederlanders als voorouder ga je van slachtoffer over naar dader?

Ik ben benieuwd wat je principe is.
Het principe is dat je als land je verantwoordelijkheid neemt voor je daden uit het verleden.

En je moet niet aan komen zetten wat andere landen hebben uitgespookt.

In al die landen spelen dit soort vraagstukken zich ook af.

Net doen alsof Nederland het enige land is wat hier mee geconfronteerd wordt

Nederland heeft in het verleden heel veel ontwikkelingsgeld gegeven aan die landen als erkenning voor foute daden in die landen.

Alleen door deze regering is dit op een laag pitje gezet, waardoor de ontwikkelingen in dit soort landen waar het zich af heeft gespeeld stagneert.

Dat wil niet zeggen dat die terugbetalingen vanuit het principe dat je wat verkeerd hebt gedaan in het verleden ineens zomaar kunnen stoppen

Nee dat kan niet.
pi_218103988
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:11 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Mijn oma en groottante werkten ook vanaf hun veertiende als slaven bij andere mensen in dienst, hoewel het gewoon dienstmeisje genoemd werd :').
Alle huishoudelijke taken verrichten, oppassen, bij warm eten armoedige restantjes krijgen en op een koude zolder slapen. En daar vervolgens ook nog amper voor betaald worden.
Dit dus. En als de vaak heel jonge meisjes pech hadden vergreep de heer des huizes zich ook nog aan ze. De grote rijke herenboeren lieten de appels liever verrotten dan dat de knechten of dienstmeisjes er een kregen. De hond had het vaak nog beter dan de werklui op die bedrijven.
pi_218104025
Mijn voorouders hebben ook enorm geleden onder de slavernij, want ineens was er niemand meer die op de plantages het werk wilde doen :( ;( :'(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_218104026
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:22 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het principe is dat je als land je verantwoordelijkheid neemt voor je daden uit het verleden.

Nederland heeft in het verleden heel veel ontwikkelingsgeld gegeven aan die landen als erkenning voor foute daden aan die landen.

Alleen door deze regering is dit op een laag pitje gezet, waardoor de ontwikkelingen in dit soort landen waar het zich af heeft gespeeld stagneert.

Dat wil niet zeggen dat die terugbetalingen vanuit het principe dat je wat verkeerd hebt gedaan in het verleden ineens zomaar kunnen stoppen

Nee dat kan niet.
Het slaat door, en daar zijn veel mensen het over eens.
pi_218104048
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:22 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dit dus. En als de vaak heel jonge meisjes pech hadden vergreep de heer des huizes zich ook nog aan ze. De grote rijke herenboeren lieten de appels liever verrotten dan dat de knechten of dienstmeisjes er een kregen. De hond had het vaak nog beter dan de werklui op die bedrijven.
Je werd idd als minder gezien dan de hond. En huishoudelijk taken klinkt wellicht niet zo erg, ware het niet dat je dagelijks toiletten en vloeren moest schrobben, nog net niet met een tandenborstel, maar het scheelde niet veel. Je werd gewoon als oud vuil behandeld bij de meesten (alhoewel niet allemaal, maar je had zelf geen zeggenschap waar je belandde).
pi_218104055
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:25 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Het slaat door, en daar zijn veel mensen het over eens.
Nee,

Het slaat helemaal niet door

Die landen zijn allemaal uitgebuit en leeggeroofd door het westen waaronder Nederland, waardoor ze nu in armoede leven.

Misschien moet je is afvragen waarom Nederland een welvarend land is terwijl het eigenlijk kwa grondstoffen en dergelijke helemaal niets heeft waardoor je rijk geworden kan zijn als land.

Vraag je dat is af....
  woensdag 2 juli 2025 @ 20:30:18 #213
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218104082
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Saliethee het volgende:

[..]
Je bedoelt dat het bewust is? :) Het is een feit dat slavernij gebaseerd was op het idee van raciale minderwaardigheid. Nederland heeft daaraan meegewerkt en dat beeld heeft zich wel degelijk vastgezet in cultuur en beeldvorming. Je ziet het terug in de hardnekkige stereotypes over zwarte mensen die nog steeds bestaan.
Je realiseert je dat de afschaffing van de slavernij, in en dankzij west Europese staten, nu juist voortkwam uit de notie dat iedereen ongeacht wat voor kenmerken dan ook gelijkwaardig was?

Als we werkelijk zo racistisch waren, waarom zouden we dan ooit de slavernij afgeschaft hebben? Er zou etisch gezien geen noodzaak toe geweest zijn immers.

En op de plekken in de wereld waar men nog altijd zo (racistisch) denkt, is dat tot op heden ook niet gebeurd. Trek je conclusies.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_218104105
quote:

[..]

Nederland heeft in het verleden heel veel ontwikkelingsgeld gegeven aan die landen als erkenning voor foute daden in die landen.

Nee dat kan niet.
We moeten constateren dat de user klaasweetalles het antwoord op de vraag “tot hoever gaan we terug” niet wenst te beantwoorden.
pi_218104115
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:28 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Nee,

Die landen zijn allemaal uitgebuit en leeggeroofd door het westen waaronder Nederland, waardoor ze nu in armoede leven.

Misschien moet je is afvragen waarom Nederland een welvarend land is terwijl het eigenlijk kwa grondstoffen en dergelijke helemaal niets heeft waardoor je rijk geworden kan zijn als land.

Vraag je dat is af....
Nederlanders waren altijd harde werkers.
Je moet het niet gaan overdrijven, er waren ook zat zwarte mensen die tot hun oren in de slavenhandel zaten.
pi_218104131
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:33 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Nederlanders waren altijd harde werkers.
Nee dat waren de slaven...
  woensdag 2 juli 2025 @ 20:35:03 #217
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218104133
quote:

[..]
Nee,

Vraag je dat is af....
In ieder geval door het verschil te weten tussen 'eens' en 'is'....
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_218104138
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:32 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
We moeten constateren dat de user klaasweetalles het antwoord op de vraag “tot hoever gaan we terug” niet wenst te beantwoorden.
quote:
De slavernij in Suriname werd officieel afgeschaft op 1 juli 1863 door Nederland. Deze datum staat bekend als Keti Koti, wat in het Sranantongo "ketenen gebroken" betekent.

Belangrijk om te weten:
Hoewel de slavernij in 1863 formeel werd afgeschaft, moesten de vrijgemaakte mensen nog tien jaar verplicht op de plantages blijven werken onder een soort contractarbeid. Pas in 1873 waren zij écht volledig vrij.
zie hierboven

dat is helemaal niet zo lang geleden he
pi_218104139
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:34 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Nee dat waren de slaven...
Dat klopt ook.
pi_218104159
quote:

[..]

Nee dat kan niet.
Je blijft hangen in vaagheden en als iets een principe is dan mogen wij het ook toepassen op landen die Nederlandse slaven hebben ontvoerd en gehouden.
pi_218104180
quote:

[..]
Nee,

Vraag je dat is af....
Europa heeft sinds de slavernij twee keer een grote recet gedaan waarbij in de eerste wereldoorlog alleen al alle welvaart sinds de industriële revolutie opging aan oorlog.

Zou die welvaart wellicht iets met cultuur te maken kunnen hebben?
pi_218104213
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Je blijft hangen in vaagheden en als iets een principe is dan mogen wij het ook toepassen op landen die Nederlandse slaven hebben ontvoerd en gehouden.
Goser,

ik denk dat jij dit verhaal niet gaat snappen of niet wil snappen. :W
pi_218104253
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:41 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Goser,

ik denk dat jij dit verhaal niet gaat snappen of niet wil snappen. :W
Jij kan gewoon niet inzien dat jouw denkbeeld niet ieders denkbeeld is.
pi_218104262
Ik vind dit typisch van die zaken die je moet afhandelen met een diepgaande erkenning en excuses en qua genoegdoening met het symbolische bedrag van een euro kan beslechten.
-nee-
pi_218104276
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:47 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind dit typisch van die zaken die je moet afhandelen met een diepgaande erkenning en excuses en qua genoegdoening met het symbolische bedrag van een euro kan beslechten.
Eens. Maar dat gaat hem niet worden, want men wil geld zien. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')