Pas maar op - straks komt klaasGod achter je aanquote:Op donderdag 3 juli 2025 12:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Doe je wel voorzichtig ? Wat die laten zich doorgaans alleen door soortgenoten vangen.
Je hebt schijnbaar wel mooie iconen gevonden dan? Dezelfde feiten die bepaalde wappies ook gebruiken? Zo van: ‘zelf gevonden, maar als je doorvraagt krijg je geen antwoord’. Als het feiten zijn dan zijn er bronnen voor en daar vraag ik naar, maar die negeer je. Nog een keer dan: welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de slavernij en de huidige welvaart van Nederland? en welk onderzoek toont het causale verband aan tussen de armoede van Suriname nu, de rol van de corruptie daarin en het slavernijverleden?quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:20 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik gebruik helemaal geen AI, ik weet niet eens hoe dat werkt allemaal.
Het zijn gewoon keiharde feiten door mij geschreven en onderzochte feiten.
Ik heb hier boeken. Encyclopedieën.
Katoen en koffie - zelf geplukt en gemalenquote:Op donderdag 3 juli 2025 12:59 schreef matthijst het volgende:
En wat willen ze krijgen dan die slavenafstammelingen?
100 euro?
Zakje wiet?
quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:04 schreef matthijst het volgende:
Kanye maar even quoten dan:
“When you hear about slavery for 400 years … For 400 years? That sounds like a choice.”
Misschien vonden ze het wel best joh, die slaven.
Lekker chillen op de plantage overdag, 's avonds rum drinken en het dienstmeisje neuken.
Gratis kost en inwoning.
Bewezen trackrecord in vbl.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:02 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gezien zijn/haar manier van reageren, het gefixeeerd herhalen van dezelfde stellingen en het niet onderbouwen daarvan kun je wel concluderen dat hier niet mee te discussieren valt
Maar weinig gezond verstand blijkbaar.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:20 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik gebruik helemaal geen AI, ik weet niet eens hoe dat werkt allemaal.
Het zijn gewoon keiharde feiten door mij geschreven en onderzochte feiten.
Ik heb hier boeken. Encyclopedieën.
Welke doorwerking? Dat de nakomelingen zielig doen terwijl ze alle kansen hebben in de huidige maatschappij?quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:58 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Geen idee wat het gaat oplossen en of individuele compensatie dé oplossing is. Enige wat ik laat zien is dat er wel degelijk sprake is van een doorwerking.
Het belangrijkste vind ik (maar dat is persoonlijk) dat er wordt geïnvesteerd in goed onderwijs en publieke informatie. Musea, lesmateriaal zijn denk ik heel belangrijk zodat mensen feitelijk onderwezen kunnen worden over de slavernijgeschiedenis en ook de doorwerking ervan.
Oeeew....quote:Op donderdag 3 juli 2025 14:02 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Maar weinig gezond verstand blijkbaar.
Zucht.quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:09 schreef Pajanus het volgende:
Dat is het trieste dus weer, zodra je schuld bekend dan heb jij het ook gedaan en kunnen ze er weer op verder.
Want ja : als de overheid zelf al aan gaf dat ze fout zaten dan is de volgende logische vraag: hoe moeten we dat rechttrekken?
M.a.w. hadden we nooit moeten doen dus?
Het zou meer helpen als je zou zeggen hoe het wel moet ipv dat gezucht.quote:
Maar dat wil niemand horen joh.quote:Op donderdag 3 juli 2025 14:37 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Door mede afrikanen en verkocht aan europeanen.
Het zou leuker zijn als je gewoon een inhoudelijke reactie geeft op wat ik schreef.quote:
Uiteindelijk gaat Nederland toch betalen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 14:59 schreef VEM2012 het volgende:
Het blijft toch bijzonder dat gezeik om geld. De daders en de slachtoffers zijn al lang dood en begraven. En wees niet bevreesd, de gewone blanke man werd in die tijd net zo goed uitgebuit.
Kortom: nee, geen gratis geld (buiten de reeds buitensporige hoeveelheid gratis geld die reeds uitgedeeld wordt).
Als extreem links aan de macht komt wel. Maar gewoon niet daarop stemmen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 15:07 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat Nederland toch betalen.
Dat krijgt niemand iets… Of wil je seksslaven ook geld gaan geven. Want die hebben we nog wel.quote:Op donderdag 3 juli 2025 15:14 schreef Managarm het volgende:
Er mag best een fonds komen: ben je slaaf geweest, dan krijg je een vergoeding, zo niet, niets.
Er zijn nog meer dan genoeg arbeidsslaven in de wereld hoor - kijk maar naar bepaalde landen in het Midden-Oosten.quote:Op donderdag 3 juli 2025 15:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat krijgt niemand iets… Of wil je seksslaven ook geld gaan geven. Want die hebben we nog wel.
Het idee was gebaseerd op vraag en aanbod, niet op racisme. Dat soort racistische systemen komen pas in opkomst in de 19e eeuw.quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:08 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Maar doe je nu alsof afschaffing van slavernij automatisch betekende dat het Westen niet racistisch was? Juist het hele systeem was gebaseerd op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren. Ik zou weer niet weten waarom je dat zou ontkennen.
En de afschaffing kwam niet alleen voort uit moreel besef, maar ook uit economische, politieke belangen, reactie op opstand etc.
Daar zit wel een kern van waarheid in, sommige volken waren dan ook niet geschikt als slaven, bijvoorbeeld als het zelfmoordpercentage te hoog werd geacht.quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:04 schreef matthijst het volgende:
Kanye maar even quoten dan:
“When you hear about slavery for 400 years … For 400 years? That sounds like a choice.”
Misschien vonden ze het wel best joh, die slaven.
Lekker chillen op de plantage overdag, 's avonds rum drinken en het dienstmeisje neuken.
Gratis kost en inwoning.
Een slaaf is iemand die wacht totdat iemand hem komt bevrijden is vandaar ook een bekende uitspraak.quote:In een opleidingsschool voor gladiatoren die met wilde dieren werken, trok een Germaanse
slaaf zich, terwijl hij zich voorbereidde op de ochtendtentoonstelling, terug om zijn behoefte te doen – het enige wat hij in het geheim en zonder de aanwezigheid van een bewaker mocht doen. Terwijl hij daarmee bezig was, greep hij de houten stok met een spons eraan, bestemd voor de meest verachtelijke doeleinden, en propte die in zijn keel. Zo blokkeerde hij zijn luchtpijp en perste hij de adem uit zijn lichaam... Wat een dappere kerel. Hij verdiende het zeker om zijn lot te mogen bepalen.
Zoals anderen ook al zeiden; het was in beginsel een economische activiteit, geen racistische. En dus was men in het westen niet meer of minder racistisch dan de rest van de wereld, die zich ook schuldig maakten aan slavernij. Met dit verschil, dat het westen technologisch in staat was in alle hoeken van de wereld te komen, waar anderen dat niet waren. Dat dat tot enig superioriteitsdenken geleid heeft weten we ook allemaal.quote:Op donderdag 3 juli 2025 11:08 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Maar doe je nu alsof afschaffing van slavernij automatisch betekende dat het Westen niet racistisch was? Juist het hele systeem was gebaseerd op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren. Ik zou weer niet weten waarom je dat zou ontkennen.
Zeker, dat heeft allemaal meegespeeld. Maar feit blijft: slavernij is duizenden jaren onderdeel geweest van vrijwel alle menselijke samenlevingen. De grote koerswijziging kwam toen het westen op de golven van de verlichting deze praktijken uiteindelijk verboden heeft en met geweld anderen van die praktijken hebben 'afgeholpen'. Dat is niet verwijtbaar, dat valt te prijzen. En de slavernij reduceren tot iets wat alleen racistische westerlingen deden is domweg geschiedsvervalsing.quote:En de afschaffing kwam niet alleen voort uit moreel besef, maar ook uit economische, politieke belangen, reactie op opstand etc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |