abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218100098
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 14:12 schreef matspontius het volgende:
Wat mij betreft mogen ze dat hele KetiKoti in hun dikke reet steken - zelfreflectie ontbreekt daar ook volledig. Slavernij werd natuurlijk alleen door witte mensen veroorzaakt - in Afrika, Azie en Amerika deden de stammen daar niet aan hoor ☝️
'Wit'... indoctrinatie werkt al goed!
  woensdag 2 juli 2025 @ 14:24:58 #92
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218100134
Het gaat om geld en alleen om geld. Dat is al 100.000x gezegd bij alle discussies die vanuit die hoek ontstoken en gevoerd worden.

Profiteren over de dode ruggen van hun voorouders. Lager kun je bijna niet zinken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218100175
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 11:06 schreef Solispolar het volgende:
Even een serieuze vraag aan de mensen die vinden dat die compensatie daadwerkelijk plaats moet vinden: moeten wij ook gecompenseerd worden door de Duitsers voor WW2? En als we dan die kant op gaan: hoe ver moeten we dan terug de tijd in gaan en welke mensen gaan we wel en niet compenseren?

Wat ik eigenlijk vraag: is dit niet complete waanzin? Los van het feit dat financiële vergoeding geen wonden heelt natuurlijk..
Nederland heeft toendertijd compensatie aangevraagd bij de Duitsers in de vorm van geld (25 miljard). Er is toen in West Europa gezamenlijk besloten, mede onder aandringen van Amerika geen geld te eisen van Duitsland. Dat zou Duitsland alleen maar in de schulden steken en dat zou een herhaling van het einde van WW1 betekenen, wat een directe oorzaak was voor WW2. Het was toen belangrijker een stabiel Duitsland op te bouwen.

Als compensatie heeft Nederland destijds zo'n 69km2 Duits grondgebied geannexeerd. Dat grondgebied, op de Duivelsberg na, heeft Duitsland in 1969 teruggekocht voor 280 miljoen Duitse Mark. De Duivelsberg is tot op vandaag nog steeds Nederlands grondgebied.

Met andere woorden, we zijn al gecompenseerd door Duitsland en kunnen zelfs als we dat zouden willen, geen aanspraak maken op verdere compensatie.

Voor de rest heb ik nog nooit zo'n figuur duidelijk uithoren leggen waarom en hoe ze nog schade ondervinden anders dan 'we voelen dat zo', wat ze zichzelf volledig aanpraten. Ze zoeken het maar uit met hun compensatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Timwonnacott op 02-07-2025 14:46:41 ]
  woensdag 2 juli 2025 @ 14:33:52 #94
117098 Hathor
Effe niet
pi_218100224
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 14:29 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Nederland heeft toendertijd compensatie aangevraagd bij de Duitsers in de vorm van geld (25 miljard). Er is toen in West Europa gezamenlijk besloten, mede onder aandringen van Amerika geen geld te eisen van Duitsland. Dat zou Duitsland alleen maar in de schulden steken en dat zou een herhaling van het einde van WW1 betekenen, wat een directe oorzaak was voor WW2. Het was toen belangrijker een stabiel Duitsland op te bouwen.

Als compensatie heeft Nederland destijds zo'n 69km2 Duits grondgebied geannexeerd. Dat grondgebied, op de Duivelsberg na, heeft Duitsland in 1969 teruggekocht voor 280 miljoen Duitse Mark. De Duivelsberg is tot op vandaag nog steeds Nederlands grondgebied.

Met andere woorden, we zijn al gecompenseerd door Duitsland en kunnen zelfs als we dat zouden willen, kunnen we geen aanspraak maken op verdere compensatie.

Voor de rest heb ik nog nooit zo'n figuur duidelijk uithoren leggen waarom en hoe ze nog schade ondervinden anders dan 'we voelen dat zo', wat ze zichzelf volledig aanpraten. Ze zoeken het maar uit met hun compensatie.
Met "we voelen dat zo' staan we natuurlijk gewoon schaakmat met zijn allen, daar is geen speld tussen te krijgen. Beste dooddoener aller tijden.

:')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_218100328
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 11:06 schreef Solispolar het volgende:
Even een serieuze vraag aan de mensen die vinden dat die compensatie daadwerkelijk plaats moet vinden: moeten wij ook gecompenseerd worden door de Duitsers voor WW2? En als we dan die kant op gaan: hoe ver moeten we dan terug de tijd in gaan en welke mensen gaan we wel en niet compenseren?
Is al goed uitgelegd hierboven
quote:
Wat ik eigenlijk vraag: is dit niet complete waanzin? Los van het feit dat financiële vergoeding geen wonden heelt natuurlijk..
En dat weer los van het feit dat er geen wonden zijn.

De autochtone nederlander stamt af van tussen de 1 en 2 miljoen arme donders die niet konden lezen of schrijven, die dood gingen rond hun 40ste en die veelal behoorden tot de klassen van de horigen en lijfeigenen.
Daar heeft anno 2025 niemand nog last of een open wond van.

Opzouten dus met die aandachttrekkerij over het slavernijverleden, het draait allleen maar om nog meer gratis geld.
-
pi_218100361
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 14:24 schreef Red_85 het volgende:
Het gaat om geld en alleen om geld. Dat is al 100.000x gezegd bij alle discussies die vanuit die hoek ontstoken en gevoerd worden.

Profiteren over de dode ruggen van hun voorouders. Lager kun je bijna niet zinken.
Touché.

De schaamte voorbij die profiteurs.
-
pi_218100429
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 14:29 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]

Met andere woorden, we zijn al gecompenseerd door Duitsland en kunnen zelfs als we dat zouden willen, geen aanspraak maken op verdere compensatie.

Die compensatie is gegeven aan mensen die de oorlog daadwerkelijk hebben meegemaakt. Daarnaast lag er na de oorlog ook veel in puin. Ik heb de oorlog zelf niet meegemaakt, dus ik vind niet dat ik van de Duitsers geld mag eisen “omdat mijn opa het heeft meegemaakt”.

Als je kijkt naar de slavernij en de huidige generatie die compensatie eist, dan gaat het om mensen die de slavernij zelf niet hebben meegemaakt. Ook hun ouders en grootouders niet. Sterker nog, je moet vaak vijf à zes generaties teruggaan.
Daarom vind ik dat er geen recht op financiële compensatie is want ze hebben het leed niet persoonlijk ervaren.
Corporate translator
  Forum Admin woensdag 2 juli 2025 @ 14:53:07 #98
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218100431
Maar wat ik me dan vooral af vraag is hoe die compensatie er uit moet gaan zien.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 2 juli 2025 @ 14:55:08 #99
434029 KillemWieft
Zie signature
pi_218100461
Als jullie niet betalen pakken weze gewoon alle blankewitte vrouwen.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  woensdag 2 juli 2025 @ 15:10:36 #100
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_218100623
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 14:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar wat ik me dan vooral af vraag is hoe die compensatie er uit moet gaan zien.
Tony Chocolonely repen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 2 juli 2025 @ 15:11:25 #101
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218100627
quote:
Als dat gaat om uitbreiding van Surinaamse horecagelegenheden kan daar toch niemand op tegen zijn, dunkt mij.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218100633
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 12:49 schreef Horzula het volgende:

[..]
Als je ervaart wat (Creools-)Surinaamse Nederlanders van Zwarte Amerikanen vinden, versus wat Zwarte Amerikanen van hen vinden, kun je ook erg lachen.

Van wat ik ervan weet zitten aan beide groepen erg goede en erg slechte kanten.

Maar ik begrijp van veel 'Surinamers' in Nederland dat ze eigenlijk helemaal dezelfde verkeerde ideëen over de V.S. hebben als de minder goed ingevoerde blanke Nederlanders.
Het enige wat beiden echt moeten weten is dat Nederland en de VS totaal anders zijn en een totaal andere geschiedenis hebben inzake ras en racisme.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 2 juli 2025 @ 15:12:52 #103
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218100642
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2025 14:52 schreef HSG het volgende:

[..]
Die compensatie is gegeven aan mensen die de oorlog daadwerkelijk hebben meegemaakt. Daarnaast lag er na de oorlog ook veel in puin. Ik heb de oorlog zelf niet meegemaakt, dus ik vind niet dat ik van de Duitsers geld mag eisen “omdat mijn opa het heeft meegemaakt”.

Als je kijkt naar de slavernij en de huidige generatie die compensatie eist, dan gaat het om mensen die de slavernij zelf niet hebben meegemaakt. Ook hun ouders en grootouders niet. Sterker nog, je moet vaak vijf à zes generaties teruggaan.
Daarom vind ik dat er geen recht op financiële compensatie is want ze hebben het leed niet persoonlijk ervaren.
Jammer dat iedereen het alleen maar daar over heeft. Welgeteld 1 zin in het artikel in de OP gaat daarover, de rest gaat over het herdenken van de slavernij, waar niks mis mee is als er mensen zijn die daar behoefte aan hebben. Het wordt verder niemand opgedrongen, niks.
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 2 juli 2025 @ 15:34:34 #104
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218100829
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 15:11 schreef Caland het volgende:

[..]
Als dat gaat om uitbreiding van Surinaamse horecagelegenheden kan daar toch niemand op tegen zijn, dunkt mij.
Surinaamse horecagelegenheden zal wel iets van de Randstad zijn. Die heb je hier echt nergens #pezenindeprovincie
  woensdag 2 juli 2025 @ 15:35:00 #105
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218100838
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 15:34 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Surinaamse horecagelegenheden zal wel iets van de Randstad zijn. Die heb je hier echt nergens #pezenindeprovincie
Ik heb diepe medelijden met je

Hopelijk word je snel gecompenseerd.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 2 juli 2025 @ 15:38:18 #106
117098 Hathor
Effe niet
pi_218100868
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 15:34 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Je weet niet wat je mist, er gaat niks boven een broodje kerriekip of geroosterd varkensvlees met een flinke schep surinaamse sambal erover. :Y)
  woensdag 2 juli 2025 @ 16:03:53 #107
3542 Gia
User under construction
pi_218101115
quote:
Daar hebben ze een of ander rekensommetje op los gelaten: Het geld dat de voorouder had moeten verdienen, al die jaren in winstgevende beleggingen, wat dat dan nu maximaal waard zou zijn. Dat is de eis.

Er is geen neger in Nederland slechter geworden door het slavernij verleden, sterker nog, ze zijn er beter op geworden. Als er geen slavernij verleden was geweest, woonden ze nu nog in donker Afrika.
Als hun voorouder gewoon in loondienst was geweest, i.p.v. slaaf, dan was dat geld ook op gegaan. Plus, dan hadden ze nog wel wat te klagen, want stel je voor dat je eigen verantwoordelijkheid moet dragen!

Het feit dat veel blanken in Nederland het beter hebben dan de donkere medemens, is niet gelegen in het slavernij verleden, noch in de tint van de huid, maar puur in de eigen inzet. Als je niet wilt werken, omdat de baas blank is en dat dan niet goed voelt, dan blijf je arm. Kun je je kinderen minder meegeven in hun jeugd, dus die moeten het ook zelf doen, maar goed, ook die willen niet gaan werken voor een blanke baas. Ja, dan niet! Blijf arm!
pi_218101380
Het is belangrijk om stil te staan bij de rol die het koloniale verleden heeft gespeeld in de opbouw van de Nederlandse welvaart. Zonder de historische praktijken van geweld, onderdrukking en toe-eigening van land en grondstoffen wereldwijd, zou Nederland er economisch waarschijnlijk heel anders hebben uitgezien.

De rijkdom die ons land vandaag kent, is voor een aanzienlijk deel opgebouwd tijdens een periode van koloniale expansie, waarin het 'landje pik' vaak gepaard ging met uitbuiting en onrecht.

Daarom is het niet onredelijk om het gesprek te voeren over herstel en erkenning, en over mogelijke stappen richting het teruggeven van wat destijds op onrechtmatige wijze is verkregen.

Alles moet terug naar rechtmatige eigenaren.....
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_218101429
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:03 schreef Gia het volgende:

[..]
Daar hebben ze een of ander rekensommetje op los gelaten: Het geld dat de voorouder had moeten verdienen, al die jaren in winstgevende beleggingen, wat dat dan nu maximaal waard zou zijn. Dat is de eis.

Er is geen neger in Nederland slechter geworden door het slavernij verleden, sterker nog, ze zijn er beter op geworden. Als er geen slavernij verleden was geweest, woonden ze nu nog in donker Afrika.
Als hun voorouder gewoon in loondienst was geweest, i.p.v. slaaf, dan was dat geld ook op gegaan. Plus, dan hadden ze nog wel wat te klagen, want stel je voor dat je eigen verantwoordelijkheid moet dragen!

Het feit dat veel blanken in Nederland het beter hebben dan de donkere medemens, is niet gelegen in het slavernij verleden, noch in de tint van de huid, maar puur in de eigen inzet. Als je niet wilt werken, omdat de baas blank is en dat dan niet goed voelt, dan blijf je arm. Kun je je kinderen minder meegeven in hun jeugd, dus die moeten het ook zelf doen, maar goed, ook die willen niet gaan werken voor een blanke baas. Ja, dan niet! Blijf arm!
Ik kan het mis hebben hoor, maar ergens heb ik het gevoel dat je nu al niet meer meedoet om de prijs voor de meest politiek correcte fokker van de maand juli :)
-
  woensdag 2 juli 2025 @ 16:40:55 #110
3542 Gia
User under construction
pi_218101522
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:31 schreef quo_ het volgende:

Ik kan het mis hebben hoor, maar ergens heb ik het gevoel dat je nu al niet meer meedoet om de prijs voor de meest politiek correcte fokker van de maand juli :)
Nee, dat raad je precies goed! Ik heb sowieso een hekel aan politiek correcte onzin. Als je politiek correct bent, ben je per definitie niet helemaal eerlijk. Ik kan ook niet zo goed liegen. Als een vriendin een afschuwelijk bloesje aan heeft en ze vraagt aan mij wat ik ervan vind, dan is mijn vriendelijkste antwoord dat het niet mijn smaak is, maar dat het haar wel goed past. Maar de kans is ook aanwezig dat ik gewoon uitroep: "Wat heb je nou weer aan! Afschuwelijk!"
  woensdag 2 juli 2025 @ 16:52:50 #111
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218101635
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:27 schreef klaasweetalles het volgende:
Het is belangrijk om stil te staan bij de rol die het koloniale verleden heeft gespeeld in de opbouw van de Nederlandse welvaart. Zonder de historische praktijken van geweld, onderdrukking en toe-eigening van land en grondstoffen wereldwijd, zou Nederland er economisch waarschijnlijk heel anders hebben uitgezien.

De rijkdom die ons land vandaag kent, is voor een aanzienlijk deel opgebouwd tijdens een periode van koloniale expansie, waarin het 'landje pik' vaak gepaard ging met uitbuiting en onrecht.

Daarom is het niet onredelijk om het gesprek te voeren over herstel en erkenning, en over mogelijke stappen richting het teruggeven van wat destijds op onrechtmatige wijze is verkregen.

Tabletjes wel ingenomen deze morgen?
"Hoka Hey!"
pi_218101636
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:03 schreef Gia het volgende:

[..]

(knettergek)
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
pi_218101658
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:52 schreef matspontius het volgende:

[..]
Tabletjes wel ingenomen deze morgen?
nee

ik zou niet weten welke

jij blijkbaar wel
  woensdag 2 juli 2025 @ 16:59:46 #114
117098 Hathor
Effe niet
pi_218101720
quote:

Oh ok....denk je dat de Turken Istanbul dan ook terug gaan geven aan de Grieken? Of de Amerikanen het complete continent terug gaan geven aan de oorspronkelijke bewoners? En de Canadezen? En de Australiers? Of de huidige Zuid Afrikanen het land terug geven aan de Khoisan die daar al duizenden jaren woonden voordat je er uberhaupt blanken of Zulu's tegenkwam?
pi_218101801
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:59 schreef Hathor het volgende:

[..]
Oh ok....denk je dat de Turken Istanbul dan ook terug gaan geven aan de Grieken? Of de Amerikanen het complete continent terug gaan geven aan de oorspronkelijke bewoners? En de Canadezen? En de Australiers? Of de huidige Zuid Afrikanen het land terug geven aan de Khoisan die daar al duizenden jaren woonden voordat je er uberhaupt blanken of Zulu's tegenkwam?
Gozer, het gaat helemaal niet om landje teruggeven....

Het gaat erom dat je rijkdom heb verkregen op een onrechtmatige manier en met geweld.

Als ik zo meteen bij in je huis komt binnenlopen, ik sla je 4 keer op je kaak, neem al je spullen mee, dan vind je dat ook niet allemaal zo leuk

In principe is die rijkdom van die landen op deze manier meegenomen....
pi_218101817
Excuses is schuld erkenning, dat was de truc.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  woensdag 2 juli 2025 @ 17:10:34 #117
117098 Hathor
Effe niet
pi_218101859
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 17:06 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je rijkdom heb verkregen op een onrechtmatige manier en met geweld.

Als ik zo meteen bij in je huis komt binnenlopen, ik sla je 4 keer op je kaak, neem al je spullen mee, dan vind je dat ook niet allemaal zo leuk

Die landen zijn ook op onrechtmatige wijze verkregen. Inclusief de rijkdommen die daarmee vergaard zijn.
pi_218101872
quote:

[..]

Dan is het einde wel aardig zoek. Dat is zoals het al eeuwen is gegaan.
Gebed zonder einde, zo kan ik ook nog wel wat bedenken over wat mijn voorouders is aangedaan.
pi_218101995
quote:

[..]

Overduidelijk, de tabletjes niet ingenomen.
-
pi_218102037
quote:

:')!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')