abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218103570
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]
'Het gaat niet om feiten, het gaat om gevoel'

Gtfo man.
nee feiten kwast
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_218103579
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:33 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het is een hele andere orde van grootte. Jouw grootvader of Suriname.
Daar weet jij niks van.
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:47:53 #183
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218103609
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:46 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Daar weet jij niks van.
Qua mensen bedoel ik. Omvang.
pi_218103627
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:47 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Qua mensen bedoel ik. Omvang.
Mijn opa kan ook een individu zijn uit een grote groep die onrecht is aangedaan.
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:49:22 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218103631
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:46 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
nee feiten kwast
Als je niet eens weet dat tijdens de slavernij Nederland zoals dat nu sinds 1839 bestaat er niet eens was, vind je het waarschijnlijk niet erg dat ik die feiten met een korreltje zout neem.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:50:35 #186
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218103644
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:49 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Mijn opa kan ook een individu zijn uit een grote groep die onrecht is aangedaan.
Het staat je opa vrij er werk van te maken.
pi_218103651
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Het staat je opa vrij er werk van te maken.
Mijn opa is al vele jaren dood, dan moet ik dat maar doen. :')
pi_218103660
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Met Nederland bedoel je de Republiek der 7 verenigde Provincies. Daar kun je Limburg, Brabant, Zeeuws-Vlaanderen, Drenthe en een deel van Gelderland dus gerust uit weglaten, uit dat 'Nederland'.
In prinpe niet, in principe gaat het om de natie die nu bestaat die nu de rekening moet vereffenen voor de daden uit de geschiedenis van de naties uit het verleden

OOg oog tand om tand, land om land
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:52:42 #189
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218103671
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:51 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
In prinpe niet, in principe gaat het om de natie die nu bestaat die nu de rekening moet vereffenen voor de daden uit de geschiedenis van de naties uit het verleden

Vreemd, want grote delen van die natie deden doen niet eens mee.

Maar helemaal prima hoor als Noord- en Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht willen gaan betalen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218103696
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:40 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Maar dat zal ook voor Marokkaanse kinderen bijv. gelden. Dus dat is dan niet iets specifieks Surinaams of Antilliaans.
Ja, daar heb je gelijk in. Maar moet je in deze context ook niet meenemen dat slavernij natuurlijk mensenhandel was. Alleen niet alleen was gebaseerd op uitbuiting, maar ook op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren etc. En dat beeld werkt nog steeds door, vaak onbewust bij mensen. Kijk alleen al naar hardnekkige stereotypes en ‘grappen’ over groepen.
pi_218103707
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:51 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Belachelijk. :')
pi_218103717
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vreemd, want grote delen van die natie deden doen niet eens mee.

Maar helemaal prima hoor als Noord- en Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht willen gaan betalen.
Deze daden worden niet per provicie betaald goser, de natie der nationale nederlanden dient aan zijn verplichtingen te voldoen uit de daden van het verleden gepleegd in tijden dat tijden geen medelijden kende.
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:55:41 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218103726
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:54 schreef Saliethee het volgende:

[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Maar moet je in deze context ook niet meenemen dat slavernij natuurlijk mensenhandel was. Alleen niet alleen was gebaseerd op uitbuiting, maar ook op het idee dat zwarte mensen minderwaardig waren etc. En dat beeld werkt nog steeds door, vaak onbewust bij mensen. Kijk alleen al naar hardnekkige stereotypes en ‘grappen’ over groepen.
'Onbewust'...

Sorry, dat is dat intersectionele lalaland terrein van allerlei onbewezen aannames. Ironisch genoeg.

In de VS wellicht. In Nederland? Nee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:56:12 #194
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218103734
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:54 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Deze daden worden niet per provicie betaald goser, de natie der nationale nederlanden dient aan zijn verplichtingen te voldoen uit de daden van het verleden gepleegd in tijden dat tijden geen medelijden kende.
Nou, trek je buidel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218103759
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nou, trek je buidel.
nee, jij trekt je buidel
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:58:12 #196
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218103760
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:54 schreef Saliethee het volgende:

[..]
Ja, dat denk ik ook.

Mijn middelbare school stond in de Bijlmer. Veel zwarten dus waarbij het me opviel dat ze veel wegkeken, hautain konden zijn. Heel opvallend. Ging ik naar Engeland had ik die ervaringen helemaal niet. (En nog niet.) Ik vroeg me wel eens af of dat door het verleden kwam.
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:58:38 #197
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218103765
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:58 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
nee, jij trekt je buidel
Klopt, net weer wat Krügerrands gekocht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218103787
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:07 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het gaat niet om jaren, het gaat om het principe
Ik heb het idee dat het principe wat je voorschrijft voor eindeloos conflict gaat zorgen, vandaar dat ik het graag concreet heb.
pi_218103789
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
'Onbewust'...

Sorry, dat is dat intersectionele lalaland terrein van allerlei onbewezen aannames. Ironisch genoeg.

In de VS wellicht. In Nederland? Nee.
Je bedoelt dat het bewust is? :) Het is een feit dat slavernij gebaseerd was op het idee van raciale minderwaardigheid. Nederland heeft daaraan meegewerkt en dat beeld heeft zich wel degelijk vastgezet in cultuur en beeldvorming. Je ziet het terug in de hardnekkige stereotypes over zwarte mensen die nog steeds bestaan.
  woensdag 2 juli 2025 @ 20:03:53 #200
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218103816
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Saliethee het volgende:

[..]
Je bedoelt dat het bewust is? :) Het is een feit dat slavernij gebaseerd was op het idee van raciale minderwaardigheid. Nederland heeft daaraan meegewerkt en dat beeld heeft zich wel degelijk vastgezet in cultuur en beeldvorming. Je ziet het terug in de hardnekkige stereotypes over zwarte mensen die nog steeds bestaan.
Nee, ook niet. Waarom wil je zo graag dat mensen racistisch zijn? Bewust dan wel onbewust?

Rassenleer en witte superioriteit heeft in Nederland nooit brede aanhang gekend, zelfs niet t.t.v. W.O. II. Onze historie is sowieso niet te vergelijken met die van de VS, waar deze hele 'onbewust alsnog racisme'-nonsens vandaan komt.

En nogmaals: tot 1795 waren grote delen van Nederland zelf wingewest. Werkten die ook mee, ook al hadden deze gebieden geen enkele inspraak?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218103820
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat het principe wat je voorschrijft voor eindeloos conflict gaat zorgen, vandaar dat ik het graag concreet heb.
Volgens mij had ik dat al eerder gedaan, maar voor jou nog een keer

quote:
🇳🇱 De Nederlandse rol in de trans-Atlantische slavenhandel
Tijdens de Gouden Eeuw (17e eeuw) groeide Nederland uit tot een wereldmacht op zee, mede dankzij de VOC (Oost-Indië) en de WIC (West-Indië). De WIC was vooral actief in de trans-Atlantische slavenhandel.

Wat deden de Nederlanders?
Vervoerden meer dan 600.000 tot 700.000 tot slaaf gemaakte Afrikanen, vooral naar Suriname, de Antillen, en Brazilië.

Slavenforten gebouwd aan de West-Afrikaanse kust (zoals Elmina in Ghana).

Er was structureel gebruik van extreem geweld, dwangarbeid en wreedheid, zowel op slavenschepen als op plantages.

⚖️ Waren ze de moordlustigste?
Nee, niet per se de moordlustigste, maar wel medeplichtig aan een zeer gewelddadig systeem. In vergelijking:

Land Totale betrokkenheid bij slavenhandel (schatting) Bijzonderheden
Portugal > 4 miljoen Afrikanen verhandeld Grootste aandeel; begonnen al in de 15e eeuw
Groot-Brittannië > 3 miljoen Veel geweld, zeer winstgerichte handel
Nederland ± 600.000–700.000 Kleinere aantallen, maar hoge winst per persoon
Frankrijk > 1 miljoen Vooral naar Haïti, Martinique, Guadeloupe

Sommige geschiedkundigen stellen dat de Nederlanders relatief efficiënt, zakelijk en hardvochtig te werk gingen, vooral op plantages in Suriname. Er zijn bronnen die Nederlandse slavenhouders als bijzonder wreed en uitbuitend omschrijven, zeker in vergelijking met andere koloniale machten.

📚 Conclusie
De Nederlanders waren niet de moordlustigste in aantallen, maar wel medeverantwoordelijk voor systematisch geweld en uitbuiting.

Hun handelsstructuur (zoals de driehoekshandel) was zakelijk georganiseerd maar gebaseerd op mensenhandel, slavernij, dwangarbeid en brute onderdrukking.

Op de Surinaamse plantages vonden vreselijke mishandelingen, martelingen en executies plaats, soms onder toezicht van Nederlandse plantage-eigenaren.

woensdag 2 juli 2025 @ 20:06:00 #202
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218103836
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:00 schreef Saliethee het volgende:

[..]
En wat zal een schadevergoeding daar aan veranderen?
Kijk, een museum over de slavernij vind ik echt iets waardevols maar individuele mensen zomaar geld geven gaat niks oplossen.
Een van mijn voorouders is een vrijgemaakt slavin uit Suriname getrouwd met een Nederlandse kolonist aldaar, krijg ik dan ook een vergoeding?
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 2 juli 2025 @ 20:09:53 #203
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218103883
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:04 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
[..]

Dat is vreselijk en laat het geld vooral toegaan naar educatie hierover. En die herdenkingsdag hierover.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218103894
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:09 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is vreselijk en laat het geld vooral toegaan naar educatie hierover. En die herdenkingsdag hierover.
had ik ook al gepost
quote:
Het is helemaal niet gek om te praten over herstel en erkenning en om serieus te kijken naar hoe we iets kunnen terugdoen voor wat in het verleden fout is gegaan.

Excuses alleen zijn niet genoeg. Veel van wat Nederland rijk heeft gemaakt, is ooit onder dwang of met geweld afgenomen van andere landen. Dan is het logisch dat je ook iets teruggeeft. Dat kan bijvoorbeeld door geroofde kunst en erfgoed terug te sturen naar waar het vandaan komt, maar ook door landen te steunen die nog altijd de gevolgen voelen van dat verleden.

Een deel van het geld voor ontwikkelingshulp zou je moeten zien als herstelbetaling niet als gift, maar als iets wat simpelweg eerlijk is. En die hulp moet gericht zijn op wat landen zélf belangrijk vinden. Bijvoorbeeld investeren in scholen, ziekenhuizen, toegang tot schoon drinkwater, of ondersteuning van kleine boeren en lokale ondernemers. Niet vanuit een houding van “wij weten het beter”, maar door écht samen te werken en te luisteren naar wat nodig is.

Het draait erom ongelijkheid recht te trekken, ook al is die eeuwen geleden ontstaan. Zolang we alleen sorry zeggen maar niets veranderen, blijft dat verleden ons achtervolgen. Het is tijd om verantwoordelijkheid te nemen en verschil te maken met daden, niet alleen met woorden.

Het is tijd voor actie!
pi_218103899
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:04 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
[..]

Nee je had het net over een principe. Dit is een voorbeeld waarop je het principe toepast. Moeten andere volken ook schadevergoedingen gaan geven? Je voorbeeld start in de 17e eeuw. Gaat we terug tot de 7e eeuw? Wil je een schadevergoeding in Marokko gaan eisen? Veel van de Nederlandse slaven hebben voorouders die ook zwarte mensen hebben verhandeld. Mogen Afrikanen en mensen uit Zuid Amerika daarom ook zwarte mensen in Nederland aansprakelijk stellen? Bij welk percentage blanke Nederlanders als voorouder ga je van slachtoffer over naar dader?

Ik ben benieuwd wat je principe is.
pi_218103901
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
En wat zal een schadevergoeding daar aan veranderen?
Kijk, een museum over de slavernij vind ik echt iets waardevols maar individuele mensen zomaar geld geven gaat niks oplossen.
Een van mijn voorouders is een vrijgemaakt slavin uit Suriname getrouwd met een Nederlandse kolonist aldaar, krijg ik dan ook een vergoeding?
Mijn oma en groottante werkten ook vanaf hun veertiende als slaven bij andere mensen in dienst, hoewel het gewoon dienstmeisje genoemd werd :').
Alle huishoudelijke taken verrichten, oppassen, bij warm eten armoedige restantjes krijgen en op een koude zolder slapen. En daar vervolgens ook nog amper voor betaald worden.
pi_218103987
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:11 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nee je had het net over een principe. Dit is een voorbeeld waarop je het principe toepast. Moeten andere volken ook schadevergoedingen gaan geven? Je voorbeeld start in de 17e eeuw. Gaat we terug tot de 7e eeuw? Wil je een schadevergoeding in Marokko gaan eisen? Veel van de Nederlandse slaven hebben voorouders die ook zwarte mensen hebben verhandeld. Mogen Afrikanen en mensen uit Zuid Amerika daarom ook zwarte mensen in Nederland aansprakelijk stellen? Bij welk percentage blanke Nederlanders als voorouder ga je van slachtoffer over naar dader?

Ik ben benieuwd wat je principe is.
Het principe is dat je als land je verantwoordelijkheid neemt voor je daden uit het verleden.

En je moet niet aan komen zetten wat andere landen hebben uitgespookt.

In al die landen spelen dit soort vraagstukken zich ook af.

Net doen alsof Nederland het enige land is wat hier mee geconfronteerd wordt

Nederland heeft in het verleden heel veel ontwikkelingsgeld gegeven aan die landen als erkenning voor foute daden in die landen.

Alleen door deze regering is dit op een laag pitje gezet, waardoor de ontwikkelingen in dit soort landen waar het zich af heeft gespeeld stagneert.

Dat wil niet zeggen dat die terugbetalingen vanuit het principe dat je wat verkeerd hebt gedaan in het verleden ineens zomaar kunnen stoppen

Nee dat kan niet.
pi_218103988
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:11 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Mijn oma en groottante werkten ook vanaf hun veertiende als slaven bij andere mensen in dienst, hoewel het gewoon dienstmeisje genoemd werd :').
Alle huishoudelijke taken verrichten, oppassen, bij warm eten armoedige restantjes krijgen en op een koude zolder slapen. En daar vervolgens ook nog amper voor betaald worden.
Dit dus. En als de vaak heel jonge meisjes pech hadden vergreep de heer des huizes zich ook nog aan ze. De grote rijke herenboeren lieten de appels liever verrotten dan dat de knechten of dienstmeisjes er een kregen. De hond had het vaak nog beter dan de werklui op die bedrijven.
pi_218104025
Mijn voorouders hebben ook enorm geleden onder de slavernij, want ineens was er niemand meer die op de plantages het werk wilde doen :( ;( :'(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_218104026
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 20:22 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het principe is dat je als land je verantwoordelijkheid neemt voor je daden uit het verleden.

En je moet niet aan komen zetten wat andere landen hebben uitgespookt.

In al die landen spelen dit soort vraagstukken zich ook af.

Net doen alsof Nederland het enige land is wat hier mee geconfronteerd wordt

Nederland heeft in het verleden heel veel ontwikkelingsgeld gegeven aan die landen als erkenning voor foute daden aan die landen.

Alleen door deze regering is dit op een laag pitje gezet, waardoor de ontwikkelingen in dit soort landen waar het zich af heeft gespeeld stagneert.

Dat wil niet zeggen dat die terugbetalingen vanuit het principe dat je wat verkeerd hebt gedaan in het verleden ineens zomaar kunnen stoppen

Nee dat kan niet.
Het slaat door, en daar zijn veel mensen het over eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')