En daar irriteer ik mij aan. Een staatsomroep zou evenveel perspectief mee moeten geven vanuit de rechts georiënteerde normen en waarden als de links georiënteerde normen en waarden.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:28 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Links van het midden is inderdaad meer gelinkt aan Westers Democratische waarden zoals wij ze ervaren, derhalve mee eens dat ze meer links dan rechts zijn
De objectieve berichtgeving is helaas ver te zoeken....Elk bericht zorgt voor polariserend gedachtengoedquote:Op donderdag 19 juni 2025 22:34 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
En daar irriteer ik mij aan. Een staatsomroep zou evenveel perspectief mee moeten geven vanuit de rechts georiënteerde normen en waarden als de links georiënteerde normen en waarden.
Aan de mensen zelf om dan een afgewogen keuze te maken in het vormen van hun mening.
Dat linkse en rechtse gedram begint mij echt de spuigaten uit te lopen, maar is naar mijn mening vanwege het gebrek aan een zuiver midden. En dat is je rol als media, naar mij mening, maar al helemaal als je teert op de zak van de samenleving, die gedragen wordt door zowel linkse als rechtse sentimenten.
Daarom Fok!quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:37 schreef cosmosis het volgende:
[..]
De objectieve berichtgeving is helaas ver te zoeken....Elk bericht zorgt voor polariserend gedachtengoed
Dit inderdaad. De motie was bijvoorbaat kansloos en vooral bedoeld om islamitische zieltjes te winnen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:39 schreef Toefjes het volgende:
Een flinke zeperd van GL/PVDA. Misschien een poging om de 3 zetels van DENK af te snoepen.
Verder goed dat de meerderheid het plan heeft afgewimpeld.
Weet ik niet. Ik denk dat je heel ver kunt komen, alleen heb ik het idee dat ze bij de NOS schoorvoetend de redactie binnenlopen als ze die dag de rechtse zienswijze moeten etaleren. Alsof het een moetje is, terwijl de links-georiënteerde perspectieven vol passie en allerlei invalshoeken worden belicht.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:37 schreef cosmosis het volgende:
[..]
De objectieve berichtgeving is helaas ver te zoeken....Elk bericht zorgt voor polariserend gedachtengoed
De PVDA is dood, het is vooral GL. Jammer dat het nog zo ver voor de verkiezingen is, dit kan ze wel eens veel zetels gaan kosten.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:41 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit inderdaad. De motie was bijvoorbaat kansloos en vooral bedoeld om islamitische zieltjes te winnen.
Piri is van de PvdA.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:44 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De PVDA is dood, het is vooral GL. Jammer dat het nog zo ver voor de verkiezingen is, dit kan ze wel eens veel zetels gaan kosten.
Partij voor de Aanslagen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:44 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De PVDA is dood, het is vooral GL. Jammer dat het nog zo ver voor de verkiezingen is, dit kan ze wel eens veel zetels gaan kosten.
De NOS is slechts het uithangbord van de waan van de dag van de scheeuwende samenleving, welke de afgelopen 5 jaar de linkse Woke brul was....Begint nu weer langzaam een beetje realistisch midden te worden...Het blijft een nieuwsmedium afhankelijk van een populaire opininie...Ik geloof niet zo veel in de enorme sturing mbt een geheime agenda vanuit de overheid.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:42 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik denk dat je heel ver kunt komen, alleen heb ik het idee dat ze bij de NOS schoorvoetend de redactie binnenlopen als ze die dag de rechtse zienswijze moeten etaleren. Alsof het een moetje is, terwijl de links-georiënteerde perspectieven vol passie en allerlei invalshoeken worden belicht.
Nee, het zal nooit perfect zijn, maar je kunt best moeite doen.
Wat betreft de NOS is het naar mijn mening beter dan pakweg een half jaar geleden. Toen kon je de radio niet meer aan doen of er was een equivalent van Dolf Jansen op de radio die ons allemaal wel even wist te vertellen hoe de morele vork in de steel zat.
Ik hoop dat die stijgende lijn doorzet. Gewoon nieuws, feiten brengen, en opinies links en rechts in hetzelfde licht overdragen aan de kijker/luisteraar. Als je echt passie voor je vak hebt moet dit toch geen probleem hoeven zijn.
Er is ook geen zuiver midden mogelijk. Wat zou dat zijn. Bij alles zeggen geen mening? De NOS zit meestal vrij dicht op het midden.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:36 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
En daar irriteer ik mij aan. Een staatsomroep zou evenveel perspectief mee moeten geven vanuit de rechts georiënteerde normen en waarden als de links georiënteerde normen en waarden.
Aan de mensen zelf om dan een afgewogen keuze te maken in het vormen van hun mening.
Dat linkse en rechtse gedram begint mij echt de spuigaten uit te lopen, maar is naar mijn mening vanwege het gebrek aan een zuiver midden.
En dat zuivere midden schetsen is je rol als media, naar mij mening, maar al helemaal als je teert op de zak van de samenleving, die gedragen wordt door zowel linkse als rechtse sentimenten.
Breng feiten en laat je eigen mening daarbij achterwege.
Nou, dan snap ik er helemaal niks meer van.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Piri is van de PvdA.
Het is een PvdA motie (als je het zo zou moeten duiden). Niet eens van GL.
Kijk eens:quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Vanmiddag 16:17
[ x ]
Ik zag vanavond een briljante screenshot met die iron dome motie en de regel eronder dat Israëlisch ziekenhuis door raket was geraakt. Kan het helaas niet vinden
Omdat rechtse partijen verontwaardigd zijn. Lijkt me wel meevallen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:47 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Die gaan wel dalen in de peilingen komende weken
Ik snap het ook niet hoor. Het is zo extreem. En Timmermans stemde ook voor.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:49 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nou, dan snap ik er helemaal niks meer van.
Elke keer als er ellende is, dan is hij online en kijken wij. Als de wereld vergaat is Steve de laatste persoon die we zullen zien.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:49 schreef UitStraling het volgende:
En Steve zit maar door te mompelen als een bleke vermoeide zombie zonder dat er ook maar iets gebeurt.
Ik ben vooral pissig omdat het op deze manier weer een centrumrechts kabinet wordt. En ik had gehoopt op iets paarsigs met evt CDA ergens nog.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet hoor. Het is zo extreem. En Timmermans stemde ook voor.
Hier raak ik een beetje treurig van.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Elke keer als er ellende is, dan is hij online en kijken wij. Als de wereld vergaat is Steve de laatste persoon die we zullen zien.
Het is allemaal maar niks.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ben vooral pissig omdat het op deze manier weer een centrumrechts kabinet wordt. En ik had gehoopt op iets linkspaarsigs.
Zelfs D66, Volt, CDA, ChristenUnie stemde niet voor deze motie.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Omdat rechtse partijen verontwaardigd zijn. Lijkt me wel meevallen.
Ik zie gemengde reacties onder mensen die normaal links en/of progressief stemmen. Je hoeft niet pro Israël te zijn om kritiek te hebben op het plan om niet meer te leveren voor de Iron Dome.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Omdat rechtse partijen verontwaardigd zijn. Lijkt me wel meevallen.
Beetje raar als hij tegen de moties van zijn eigen partij stemt als leider. Het is absoluut niet extreem ook. Wat extreem is dat dit al een brug te ver gaat voor sommige mensen. Bij de ellende die Israel uitstort over Gaza vallen wel meer doden dan als Israel een paar raketjes minder uit de lucht kan schieten.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet hoor. Het is zo extreem. En Timmermans stemde ook voor.
Ik verbaas mij eigenlijk dat hij geen echte competitie heeft op YouTube in dit genrequote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Elke keer als er ellende is, dan is hij online en kijken wij. Als de wereld vergaat is Steve de laatste persoon die we zullen zien.
Ik kan het niet goed inschatten het is 1 van de 2 mogelijkheden in mijn hoofd.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit is gewoon weer een typische Trump bluf. Hij wil vooral een deal zodat hij daar goede sier mee kan maken.
Dat vind ik onzin. Natuurlijk is een zuiver midden mogelijk: feiten brengen, context meegeven, geschiedenis erachter belichten en bovenal: geen kant kiezen. Dat kunnen de lezers/luisteraars prima zelf.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Er is ook geen zuiver midden mogelijk.
Dat laatste geloof ik ook niet, toch had ik de staatsmedia voorheen wat hoger zitten dan de afgelopen 5 jaar die je benoemd. Ik had verwacht dat zij boven de schreeuwende minderheid zouden staan, maar de stille meerderheid zouden bedienen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:47 schreef cosmosis het volgende:
[..]
De NOS is slechts het uithangbord van de waan van de dag van de scheeuwende samenleving, welke de afgelopen 5 jaar de linkse Woke brul was....Begint nu weer langzaam een beetje realistisch midden te worden...Het blijft een nieuwsmedium afhankelijk van een populaire opininie...Ik geloof niet zo veel in de enorme sturing mbt een geheime agenda vanuit de overheid.
Wat is het probleem daarmee dan? Ik snap niet waarom er kritiek is. Nouja mensen leggen het uit als steun voor Iran maar dat is het totaal. Ik zie ook mensen helemaal vrolijk worden van de aanval op Iran, vallen daar geen doden bij dan?quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik zie gemengde reacties onder mensen die normaal links en/of progressief stemmen. Je hoeft niet pro Israël te zijn om kritiek te hebben op het plan om niet meer te leveren voor de Iron Dome.
Elke inslag laat Israël woester terugslaan, is niet best als ergens nog hoop hebt dat je het Iraanse volk aan je zijde kunt krijgen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:54 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Zo loos is het niet toch? Iran komt best prima door iron dome heen.
Ik krijg steeds meer het idee dat veel van zijn ideeën (Tariffs, ICE etc.) echt 100% puur zijn zodat hij popiejopie kan lopen doen over deals en zijn ego kan strelen en zijn achterban eet maar graag zijn stront op. Het is dat ego's geen zwaartekrachtveld hebben anders had hij zijn eigen zonnestelsel.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit is gewoon weer een typische Trump bluf. Hij wil vooral een deal zodat hij daar goede sier mee kan maken.
Wat winnen we ermee als er meer Israëlische burgerdoden vallen? Zeker als het iets is dat voorkomen kan worden met technologie. Ik wens de gewone burgers van Gaza en Palestina ook een Iron Dome toe.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is het probleem daarmee dan? Ik snap niet waarom er kritiek is. Nouja mensen leggen het uit als steun voor Iran maar dat is het totaal. Ik zie ook mensen helemaal vrolijk worden van de aanval op Iran, vallen daar geen doden bij dan?
quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik krijg steeds meer het idee dat veel van zijn ideeën (Tariffs, ICE etc.) echt 100% puur zijn zodat hij popiejopie kan lopen doen over deals en zijn ego kan strelen en zijn achterban eet maar graag zijn stront op. Het is dat ego's geen zwaartekrachtveld hebben anders had hij zijn eigen zonnestelsel.
Gewoon een politieke blunder dit.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
https://www.bnnvara.nl/jo(...)embargo-tegen-israel
Ik was benieuwd hoe dit op het immer gezellige Joop verdedigd ging worden. Zelfs daar zijn de reacties niet mals
(ja, je deja vu klopt als je die hebt, ik zat per ongeluk bij de buren)
Ik weet niet in welk fantasieland jij leeft, maar met de NOS is het helemaal niet 'beter' geworden. Dat zou ook wel vreemd zijn, aangezien er niet opeens hele andere mensen werkzaam zijn.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:55 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dat vind ik onzin. Natuurlijk is een zuiver midden mogelijk: feiten brengen, context meegeven, geschiedenis erachter belichten en bovenal: geen kant kiezen. Dat kunnen de lezers/luisteraars prima zelf.
[..]
Dat laatste geloof ik ook niet, toch had ik de staatsmedia voorheen wat hoger zitten dan de afgelopen 5 jaar die je benoemd. Ik had verwacht dat zij boven de schreeuwende minderheid zouden staan, maar de stille meerderheid zouden bedienen.
Maar het is gelukkig inderdaad wel minder geworden de laatste tijd.
Iets met een hele zoutmijnquote:
Teringquote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Ik was benieuwd hoe dit op het immer gezellige Joop verdedigd ging worden. Zelfs daar zijn de reacties niet mals
Dit dus. Was van plan op ze te stemmen, maar nu niet meer. Ben redelijk centrum, maar stem normaal wat meer naar links, om een grotere kans te hebben dat wat ik graag zie ook gebeurt. (We hebben sinds het einde van de jaren 70 geen links kabinet meer gehad, het is paars of rechts). Maar voor dit soort onzin kan ik niet stemmen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ben vooral pissig omdat het op deze manier weer een centrumrechts kabinet wordt. En ik had gehoopt op iets paarsigs met evt CDA ergens nog.
100% hetzelfde. I gun NL eens iets anders dan centrumrechts.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:04 schreef Shotty het volgende:
[..]
Dit dus. Was van plan op ze te stemmen, maar nu niet meer. Ben redelijk centrum, maar stem normaal wat meer naar links, om een grotere kans te hebben dat wat ik graag zie ook gebeurt. (We hebben sinds het einde van de jaren 70 geen links kabinet meer gehad, het is paars of rechts). Maar voor dit soort onzin kan ik niet stemmen.
Het is meer dat die hele MAGA cult draait om contrarianisme. Obama en Biden waren degene die oorlogen zijn begonnen, Trump is daarentegen de grote vredesstichter. Dat imago probeert hij nu in stand te houden.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:55 schreef Perox het volgende:
[..]
Ik kan het niet goed inschatten het is 1 van de 2 mogelijkheden in mijn hoofd.
1. Trump is daadwerkelijk een vredelievende president. Hij haat geweld, omdat dit de handel in de weg staat.
2. Trump is toch helaas een Russiche asset en probeert de zaak te vertragen zoals hij ook met Oekraine doet.
Afvoerputjegenotquote:Op donderdag 19 juni 2025 23:02 schreef Nattekat het volgende:
Ook zat steun voor die motie daar, want ja, het blijft Joop
Zou je je denigrerende toon een beetje willen matigen tegen mij? Volgens mij verdien ik dat niet.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:02 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik weet niet in welk fantasieland jij leeft, maar met de NOS is het helemaal niet 'beter' geworden. Dat zou ook wel vreemd zijn, aangezien er niet opeens hele andere mensen werkzaam zijn.
Ja maar naar mijn beleving zitten we in andere contreien dan "imago bewaren", dus hoop dat we hier de echte kleuren van deze president gaan zien. Of wellicht komen we daar dan binnen deze 2 weken achter ....quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:06 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is meer dat die hele MAGA cult draait om contrarianisme. Obama en Biden waren degene die oorlogen zijn begonnen, Trump is daarentegen de grote vredesstichter. Dat imago probeert hij nu in stand te houden.
Tot zover het “recht vs links” frame dus.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Zoiets als in Amsterdam?quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
100% hetzelfde. I gun NL eens iets anders dan centrumrechts.
Klein detail is wel dat zowel Obama als Biden geen oorlogen gestart zijn.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:06 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is meer dat die hele MAGA cult draait om contrarianisme. Obama en Biden waren degene die oorlogen zijn begonnen, Trump is daarentegen de grote vredesstichter. Dat imago probeert hij nu in stand te houden.
Ikzelf kijk en luister ook reguliere media. Als ik het gevoel heb dat het de verkeerde kant uitschiet, naar links of naar rechts, dan zoek ik iets anders. Ik vind de media in Nederland prima werk afleveren.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:09 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Zou je je denigrerende toon een beetje willen matigen tegen mij? Volgens mij verdien ik dat niet.
Inhoudelijk; het blijft een persoonlijke beleving, natuurlijk. Ikzelf luister bijna 7 dagen in de week radio NPO1 en kijk een aanzienlijk deel van de talkshows op TV, of kijk deze terug. De redactie neemt de feedback van hun luisteraars en kijkers vrij serieus. Niet enkel via de chat, maar ook in de uitzending heb ik ze daarop mogen wijzen en samen met mij nog velen anderen. Daar doen ze echt wel wat mee. Die feedback vragen ze (inmiddels) ook om.
En mijn, nogmaals: persoonlijke ervaring, is dat ze de afgelopen tijd vrij gematigd zijn in vergelijking met pakweg een half jaar geleden.
En ik sta met beiden benen op de grond, kan ik je vertellen
Die is wel heel sterk ja.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:12 schreef Shotty het volgende:
[..]
Tot zover het “recht vs links” frame dus.
Ik vind deze reactie daar erg goed:
Dat Iron Dome Israël meer strategische bewegingsvrijheid geeft, klopt. Maar het hoofddoel blijft het beschermen van burgers tegen raketten. Die bescherming afnemen als straf voor Israëls beleid is als zeggen: ‘We stoppen voedselhulp aan Gaza, want Hamas eet ook mee.’ In beide gevallen worden gewone mensen het zwaarst getroffen.
Hoe wil je geen kant kiezen. Alleen al hoe je zaken framed is een soort van kant kiezen. Welke context je schetst is een soort van kant kiezen. Hoe je de geschiedenis erachter belicht is ook weer keuzes maken. Misschien dat het mogelijk is om volledig objectief te zijn bij een wiskundig probleem. Toch zeker niet bij zaken waar het nieuws over gaat.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:55 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dat vind ik onzin. Natuurlijk is een zuiver midden mogelijk: feiten brengen, context meegeven, geschiedenis erachter belichten en bovenal: geen kant kiezen. Dat kunnen de lezers/luisteraars prima zelf.
[..]
Dat laatste geloof ik ook niet, toch had ik de staatsmedia voorheen wat hoger zitten dan de afgelopen 5 jaar die je benoemd. Ik had verwacht dat zij boven de schreeuwende minderheid zouden staan, maar de stille meerderheid zouden bedienen.
Da's meer centrumlinks. Lijkt me landelijk niet zo heel realistisch.quote:
Het is dan ook een non argument.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:14 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ik vraag me wel af of wij onze hulp groter maken dan t is. Dat ietsjes wat wij geven tegenover de steun van de USA en andere landen (Duitsland?) Alsof Israël de iron dome kwijt is als wij niets meer daarheen zouden sturen.
Mee eens. Ikzelf deed het over NU.nl laatst, omdat die zich onder leiding van Lindsay Mossink inmiddels hebben verlaagd tot het quoten van gekleurde opinies in titels van voorpagina-nieuws.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:14 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ikzelf kijk en luister ook reguliere media. Als ik het gevoel heb dat het de verkeerde kant uitschiet, naar links of naar rechts, dan zoek ik iets anders. Ik vind de media in Nederland prima werk afleveren.
Alleen, er zijn veel mensen die boos worden als de media niet berichten waar die mensen zelf heilig van overtuigd zijn. Als je structureel boos bent op de NOS, kijk dan niet meer naar de NOS denk ik dan.
Dit onderwerp zal in deze reeks nog talloze keren besproken worden, met voorbeelden van berichten van NOS, nu.nl, Volkskrant, joop, geenstijl etc.
Maar dat er meer Israelische doden zouden vallen is toch geen garantie. Het is een pressiemiddel vanuit Nederland. Andere partijen kunnen ons aandeel overnemen, of beter we isoleren Israel zodat ze moeten luisteren. Er vallen juist meer burgerdoden door ons moedwillige niets doen. Wat winnen we met onze huidige opstelling. Dat we Israel beter te vriend houden ten koste van de burgers in Gaza en Iran? Als we het over neutraliteit hebben dan moet Nederland niet leveren aan Israel ook niet aan Iran of Hamas maar dat doen we volgens mij al niet. Dat zou ik wel een comrpomis vinden, dat we dan ook Gaza net zoveel Iron Dome spul leveren als Israel maar ik denk niet dat Israel dat zou accepteren. Dat is ook het hele punt.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat winnen we ermee als er meer Israëlische burgerdoden vallen? Zeker als het iets is dat voorkomen kan worden met technologie. Ik wens de gewone burgers van Gaza en Palestina ook een Iron Dome toe.
Ik vind het altijd zo bijzonder dat heel rechtse mensen naar Joop kijken voor wat dan ook. Wat een onzin kramen die vaak uit zeg. Beetje alsof ik altijd Raisa Blommenstijn of Eva Vlaardingebroek als representatie van heel rechts Nederland zou aanvoeren.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Waarschijnlijk maakt het geen reet uit voor de de veiligheid van Israël of wij spullen leveren voor de Iron Dome of niet. Sterker nog, al zouden we dat doen en tegelijk drones leveren aan Iran dan zou het effect waarschijnlijk nihil zijn.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:14 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ik vraag me wel af of wij onze hulp groter maken dan t is. Dat ietsjes wat wij geven tegenover de steun van de USA en andere landen (Duitsland?) Alsof Israël de iron dome kwijt is als wij niets meer daarheen zouden sturen.
Ik denk dat wij heel erg ver uit elkaar liggen op dit gebied. Als wij de hoop in een staatsmedia die neutraal het nieuws brengt en opinies gebalanceerd vanuit beide perspectieven op moeten geven, dan gaan wij als land een heel donker pad tegemoet vind ik.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe wil je geen kant kiezen. Alleen al hoe je zaken framed is een soort van kant kiezen. Welke context je schetst is een soort van kant kiezen. Hoe je de geschiedenis erachter belicht is ook weer keuzes maken. Misschien dat het mogelijk is om volledig objectief te zijn bij een wiskundig probleem. Toch zeker niet bij zaken waar het nieuws over gaat.
Probeer het eens concreet, wat doet volgens jou de NOS dan waardoor ze niet in het midden staan in dit conflict.
Mensen willen geen gortdroge verhalen die bezig zijn met vooral heel politiek correct blijven. De politiek wil toch ook alleen maar bezuinigen op staatsmedia, dan kan je moeilijk verbetering in kwaliteit verwachten lijkt me.
Lijkt een beetje 50/50 te zijn. Lees ook genoeg medestanders.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Dat is wel een veeg teken dus. Als je achterban 50/50 is dan is het een blunder.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Lijkt een beetje 50/50 te zijn. Lees ook genoeg medestanders.
Waarschijnlijk de GL-gezinden voor, de PvdA-gezinden tegen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:31 schreef Perox het volgende:
[..]
Dat is wel een veeg teken dus. Als je achterban 50/50 is dan is het een blunder.
Nee is totaal niet hetzelfde. De Israelische burgers kiezen namelijk zelf voor een regering die burgers uithongert en op grote schaal vermoord. De Palestijnse burgers hebben niet gekozen voor de situatie.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:12 schreef Shotty het volgende:
[..]
Tot zover het “recht vs links” frame dus.
Ik vind deze reactie daar erg goed:
Dat Iron Dome Israël meer strategische bewegingsvrijheid geeft, klopt. Maar het hoofddoel blijft het beschermen van burgers tegen raketten. Die bescherming afnemen als straf voor Israëls beleid is als zeggen: ‘We stoppen voedselhulp aan Gaza, want Hamas eet ook mee.’ In beide gevallen worden gewone mensen het zwaarst getroffen.
Ik denk dat in jouw ogen 90% van Nederland rechts is, dus ook mensen die het fijn vinden om van beide kanten hun mening te horen zodat ze niet vast blijven zitten in een bubbel. Want daar deed ik het voor, ik wilde zeker weten dat ik niet gewoon in een bubbel zat.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo bijzonder dat heel rechtse mensen naar Joop kijken voor wat dan ook. Wat een onzin kramen die vaak uit zeg. Beetje alsof ik altijd Raisa Blommenstijn of Eva Vlaardingebroek als representatie van heel rechts Nederland zou aanvoeren.
De Palestijnen zijn even niet relevant in dit topic.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee is totaal niet hetzelfde. De Israelische burgers kiezen namelijk zelf voor een regering die burgers uithongert en op grote schaal vermoord. De Palestijnse burgers hebben niet gekozen voor de situatie.
Dat mensen zeggen dat Israel zonder de Iron Dome nog geweldadiger is geeft toch al wel aan wie er in gevaar zijn in de regio en wie het gevaar zijn. Israel is nu al veel dodelijker dan hun tegenstanders maar als ze zelf een fractie van het gevaar lopen gaan ze nóg verder![]()
Juist als je geen gevaar loopt doe je gevaarlijker dingen. Ik klim ook alleen zo'n wand op als ik gezekerd ben. Als we enige druk op een land willen zetten moet je ze raken met iets dat pijn doet. Verhongeren is ook wreder dan even geen raketschild hebben van geen eten hebben ga je altijd dood niet overal valt een bom.
Had dan op z'n minst gehedged en Timmermans tegen laten stemmen. Maar ja, blij dat ze kleur bekennen ipv het strategisch slim aanpakkenquote:Op donderdag 19 juni 2025 23:31 schreef Perox het volgende:
[..]
Dat is wel een veeg teken dus. Als je achterban 50/50 is dan is het een blunder.
Goed post. Deze nuance is heel belangrijk en (hopelijk)nog steeds hoe het grootste deel van de samenleving met zulke informatie om gaat. De stille meerderheid, of geef het een naam.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk dat in jouw ogen 90% van Nederland rechts is, dus ook mensen die het fijn vinden om van beide kanten hun mening te horen zodat ze niet vast blijven zitten in een bubbel. Want daar deed ik het voor, ik wilde zeker weten dat ik niet gewoon in een bubbel zat.
Mensen die wonder boven wonder de polarisatie weten te weerstaan.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:38 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Goed post. Deze nuance is heel belangrijk en (hopelijk)nog steeds hoe het grootste deel van de samenleving met zulke informatie om gaat. De stille meerderheid, of geef het een naam.
Omdat voedseltransporten Gaza niet binnenkomen mogen andere landen Israël aanvallen zonder dat ze zich kunnen verdedigen? Ik ben overigens wel voor bepaalde economische sancties die niet de veiligheid raakt maar wel dat ze zich gaan afvragen of ze niet in sommige opzicht te ver gaan.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee is totaal niet hetzelfde. De Israelische burgers kiezen namelijk zelf voor een regering die burgers uithongert en op grote schaal vermoord. De Palestijnse burgers hebben niet gekozen voor de situatie.
Dat mensen zeggen dat Israel zonder de Iron Dome nog geweldadiger is geeft toch al wel aan wie er in gevaar zijn in de regio en wie het gevaar zijn. Israel is nu al veel dodelijker dan hun tegenstanders maar als ze zelf een fractie van het gevaar lopen gaan ze nóg verder![]()
Juist als je geen gevaar loopt doe je gevaarlijker dingen. Ik klim ook alleen zo'n wand op als ik gezekerd ben. Als we enige druk op een land willen zetten moet je ze raken met iets dat pijn doet. Verhongeren is ook wreder dan even geen raketschild hebben van geen eten hebben ga je altijd dood niet overal valt een bom.
Inderdaad.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mensen die wonder boven wonder de polarisatie weten te weerstaan.
Jij hebt een obsessie met "Israël zit fout" en daar zie je het hele geopolitieke en menselijke plaatje helaas niet, laat je aversie en je walging gaan en bekijk het eens van een gezond afstandje.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik ben hier niet om het op te nemen voor de NOS, ik kijk, lees of luister er nog maar zelden naar. Ik heb een hele tijd intensief naar Radio1 geluisterd. Als je op vrijdagmiddag naar Radio1 luistert dan kan ik me dat linkse tintje wel ergens voorstellen. Humberto Tan zit daar dan met een paar gasten die helemaal niemand iets boeit maar het is allemaal zo lekker inclusief en zo lekker vrolijk.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:27 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik denk dat wij heel erg ver uit elkaar liggen op dit gebied. Als wij de hoop in een staatsmedia die neutraal het nieuws brengt en opinies gebalanceerd vanuit beide perspectieven op moeten geven, dan gaan wij als land een heel donker pad tegemoet vind ik.
Zij zijn de media, wij betalen hun om ons van objectieve informatie te voorzien. Het is niet aan mij noch aan jou om te bedenken hoe dat zou moeten. Zij hebben daarvoor geleerd, zij hebben de kennis in huis, zij hebben de contacten. Ik niet, jij niet. Dan blijft er naar mijn mening voor een NOS nog 1 hobbel over:
Waar een wil is, is een weg.
En niet eens voor mijzelf, of voor jou als ik je zo inschat. Wij zijn prima bij kennis en in staat om diverse media aan te boren om onze kennis uit te breiden en een zo goed mogelijk beeld van dr situatie te krijgen. Maar onze ouders, opa’s en oma’s, die hebben daar waarschijnlijk veel meer moeite mee en zijn in die zin afhankelijk van een betrouwbare en neutrale bron zoals de NOS zou moeten zijn. Dáár draaien zij voor op, dát is hun verantwoordelijkheid. En daar worden miljoenen per jaar voor vrijgemaakt.
Ga werk leveren, voor je geld. Je verzint maar iets. Maar niet dat achterlijke gedoe van een jaar - half jaar geleden. Wat een gezichtsverlies was dat zeg.
Onmisbare schroefjesquote:Op donderdag 19 juni 2025 23:42 schreef tjoptjop het volgende:
Ik zat trouwens eens te googlen maar weet iemand om wat voor concrete zaken het gaat die NL levert voor die Iron Dome? Ik lees totale bedragen tussen de 2,5 en 12,5 miljoen per jaar aan wapenexport aan Israel (wat in die tak echt niks is)
En dit:
[ afbeelding ]
link
Gaat dan om die ¤343k? Ben wel benieuwd wat het is?
Oh ja laten we de onschuldige burgers van Israël daar de dupe van laten worden. Echt, menselijk leed interesseert de Palliesekte alleen als het de juiste kant betreft.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Beetje raar als hij tegen de moties van zijn eigen partij stemt als leider. Het is absoluut niet extreem ook. Wat extreem is dat dit al een brug te ver gaat voor sommige mensen. Bij de ellende die Israel uitstort over Gaza vallen wel meer doden dan als Israel een paar raketjes minder uit de lucht kan schieten.
Euh ik heb wel geleerd om hoe je een poging kan doen om objectief te zijn. Ik heb een wetenschappelijke opleiding die nogal bezig was met dat soort problemen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:27 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik denk dat wij heel erg ver uit elkaar liggen op dit gebied. Als wij de hoop in een staatsmedia die neutraal het nieuws brengt en opinies gebalanceerd vanuit beide perspectieven op moeten geven, dan gaan wij als land een heel donker pad tegemoet vind ik.
Zij zijn de media, wij betalen hun om ons van objectieve informatie te voorzien. Het is niet aan mij noch aan jou om te bedenken hoe dat zou moeten. Zij hebben daarvoor geleerd, zij hebben de kennis in huis, zij hebben de contacten. Ik niet, jij niet. Dan blijft er naar mijn mening voor een NOS nog 1 hobbel over:
Waar een wil is, is een weg.
En niet eens voor mijzelf, of voor jou als ik je zo inschat. Wij zijn prima bij kennis en in staat om diverse media aan te boren om onze kennis uit te breiden en een zo goed mogelijk beeld van dr situatie te krijgen. Maar onze ouders, opa’s en oma’s, die hebben daar waarschijnlijk veel meer moeite mee en zijn in die zin afhankelijk van een betrouwbare en neutrale bron zoals de NOS zou moeten zijn. Dáár draaien zij voor op, dát is hun verantwoordelijkheid. En daar worden miljoenen per jaar voor vrijgemaakt.
Ga werk leveren, voor je geld. Je verzint maar iets. Maar niet dat achterlijke gedoe van een jaar - half jaar geleden. Wat een gezichtsverlies was dat zeg.
Over het NOS heb ik overigens niets te mopperen nu, mijn irritatie ging over specifiek de periode van een jaar - half jaar geleden. Dat was niet om aan te horen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:47 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ben hier niet om het op te nemen voor de NOS, ik kijk, lees of luister er nog maar zelden naar. Ik heb een hele tijd intensief naar Radio1 geluisterd. Als je op vrijdagmiddag naar Radio1 luisterd dan kan ik me dat linkse tintje wel ergens voorstellen. Humberto Tan zit daar dan met een paar gasten die helemaal niemand iets boeit maar het is allemaal zo lekker inclusief en zo lekker vrolijk.
Maar dat gezegd hebbende, ik geloof er niet in dat de NOS bewust het ''linkse'' pad kiest. In de wetenschap blijkt het vaak ook lastig om bias buiten beschouwing te laten en volledig objectief een stuk te schrijven. Ik heb de afgelopen 4 jaar in het kader van mijn opleiding diverse deskresearch opdrachten uit gevoerd. Ik kom in heel veel studies en onderzoeken tot de conclusie dat statistiek ook geen exacte wetenschap is en dat bepaalde zaken gewoon heel lastig objectief te beoordelen zijn. Het afgelopen jaar heb ik intern samen met een paar adviseurs van McKinzie samen mogen werken. Ik mag veronderstellen dat dat de besten ter wereld zijn. Maar zelfs die zijn vaak niet in staat om vragen objectief op te stellen. Als de vraag al niet objectief is, dan is het antwoord dat vermoedelijk ook niet.
Maar de stukken die ik van NOS lees, voor mij als rechtse stemmer, ik vind ze vrij neutraal. Dan zullen ze bepaalde informatie niet vermelden of sommige informatie juist wél. Ik denk eerder dat dat een gebrek aan kwaliteit is dan bewuste sturing. Ik denk dat je ook in je achterhoofd moet houden dat ze het met neutrale verslaggeving eigenlijk voor niemand goed kunnen doen.
Je stelling dat Israël de agressor is, houdt niet echt stand. Kijk maar naar de post die ik heb gequote.quote:
Nee misschien is in Nederland op dit moment zo'n 60% rechts. Voor een groot deel zullen mensen ook denken dat ze rechts zijn. Maar als je op PVV stemt voor die huurbevriezing of dat eigen risico naar 0 nu zou ik je toch ook niet als rechts omschrijven. Dan ben je gewoon zonder de kennis om jezelf correct op het spectrum te plaatsen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk dat in jouw ogen 90% van Nederland rechts is, dus ook mensen die het fijn vinden om van beide kanten hun mening te horen zodat ze niet vast blijven zitten in een bubbel. Want daar deed ik het voor, ik wilde zeker weten dat ik niet gewoon in een bubbel zat.
Maar goed, dat zal voor jou vast iets heel raars zijn, buiten je bubbel treden, gezien je reacties hier.
Als dat je conclusie is op basis van je academische ervaring, dan wil ik hooguit toevoegen dat ik vind dat het altijd het streven moet blijven om het nieuws als staatsmedia zo te brengen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Euh ik heb wel geleerd om hoe je een poging kan doen om objectief te zijn. Ik heb een wetenschappelijke opleiding die nogal bezig was met dat soort problemen.
Je zegt dat je wilt dat de staatsmedia van beide zeiden iets toont. Maar in bijna niks zijn er twee zeiden in politiek zeker niet. Zelfs in een twee partijen land als Amerika zijn er in die partijen natuurlijk nog hele andere perspectieven. Met twee zeiden suggereer je dat elk probleem vrij letterlijk zwart-wit is. Maar dat is niet zo alles is een hoop tinten grijs. Het is niet zo dat als je het FvD perspectief hebt en het Bij1 perspectief dat dan beide zijden gehoord zijn, net zo min als je alleen PvdA en VVD hoort.
De eis voor objectiviteit is een onmogelijke er gaat altijd iets onderbelicht blijven iemand zich niet gehoord voelen. Alleen al welke onderwerpen je kiest kan al niet objectief, hoe ga je bepalen dat deze motie wel en die motie niet in het nieuws komt, of je weer bericht over Gaza of toch maar de gaypride in Budapest of misschien de burgerwachten aan de grens of misschien moet er eens een item komen over fok! Zeker als er journaaltjes hebben is er natuurlijk ook maar zeer beperkt aan informatie dat je per keer kan overbrengen.
Heb je het over de geschiedenis van een conflict als dit. Vindt de ene misschien dat je in 1979 moet beginnen de ander misschien 2015 er is geen objectieve maatstaf om te bepalen welke van die twee zeker moet worden genoemd. Heb je het over de context vind de ene dat je uitgebreider stil moet staan bij de proxies de ander vind dat er uitgebreider in moet worden gegaan op het Iraanse regime weer een ander op dat Netanyahu maar net een meerderheid haalde in de Knesset ook daar kan je niet objectief bepalen wat je mee moet nemen en wat je weg kan laten.
De media zijn net zo goed mensen het is onmogelijk dat ze perfect het midden vinden ze kunnen hun best doen ze kunnen dat nooit bereiken zeker niet op een manier dat 18 miljoen Nederlanders dat allemaal het midden vinden. Want bijvoorbeeld rechtsere mensen vinden de NOS teveel naar links neigen. Ik vind ze misschien eerder te vaak naar rechts neigen. Als het objectiever wordt voor jou kan ik dat subjectiever vinden.
Een bron kijken of dat nou de NOS is of Joop of Geenstijl gaat je eigenlijk altijd een beperktere blik geven op hoe het werkelijk zit.
Lol natuurlijk wel. We hadden het over de motie van Kati Piri. Daarbij dat Israel deze oorlog voert is voor een groot deel terug te voeren op hun genocide in Gaza en hoe de PR daarvan een stuk te slecht was. Ongeveer letterlijk heel Europa aan het verenigen was om stappen te ondernemen. Zelfs Duitsland vond Israel te ver gaan. Nu is de aandacht vrij succesvol verlegd en zijn een hoop mensen positiever over Israel want Iran dat is pas een vréselijke staat.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:37 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De Palestijnen zijn even niet relevant in dit topic.
Ik wil hier nog even aan toe voegen het volgende:quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:56 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Over het NOS heb ik overigens niets te mopperen nu, mijn irritatie ging over specifiek de periode van een jaar - half jaar geleden. Dat was niet om aan te horen.
Goeie context en nuance, bedankt voor het delen van je gedachten. Ik kan je niets anders dan gelijk geven. Ik hoop, met je bovenstaande verhaal in mijn achterhoofd, dat ze streven om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden binnen de grenzen van hun kunnen. Het streven zou echt objectiviteit, neutraliteit en variatie moeten blijven, naar mijn mening.
Laatste gedachtensprong vanuit mijn kant: alles in het juiste perspectief. Gezien onze gekke oom aan de overkant van de grote plas, doen wij het in Nederland nog steeds erg goed.
Fijne nacht allemaal
Waarom zou Israel zich niet kunnen verdedigen? Oekraine heeft geen Iron dome volgens mij verdedigen die zich. Ik zeg ook helemaal nergens dat landen Israel mogen aanvallen. Iran mag zich verdedigen uiteraard. Mag van jou Iran niet terugschieten dan? Ze moeten zich laten bombarderen en zeggen ja dankje?quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:40 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Omdat voedseltransporten Gaza niet binnenkomen mogen andere landen Israël aanvallen zonder dat ze zich kunnen verdedigen? Ik ben overigens wel voor bepaalde economische sancties die niet de veiligheid raakt maar wel dat ze zich gaan afvragen of ze niet in sommige opzicht te ver gaan.
Nee hoor. Ik zie juist het geopolitieke en menselijke plaatje. Dat zie je niet omdat je de mogelijkheid dat Israel degene is die een ander beleid toe moet passn niet mogelijk acht. Probeer eens de afstand te nemen die ik heb en dan zal je tot betere conclusies komen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:46 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Jij hebt een obsessie met "Israël zit fout" en daar zie je het hele geopolitieke en menselijke plaatje helaas niet, laat je aversie en je walging gaan en bekijk het eens van een gezond afstandje.
Het is niet alleen bluf. Er wordt over gepraat omdat ze die ondergrondse faciliteiten willen vernietigen, maar niet weten of dat gaat lukken.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Kijk je even uit, dadelijk wordt je nog objectief en dat kan niet hoor.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik zie juist het geopolitieke en menselijke plaatje. Dat zie je niet omdat je de mogelijkheid dat Israel degene is die een ander beleid toe moet passn niet mogelijk acht. Probeer eens de afstand te nemen die ik heb en dan zal je tot betere conclusies komen.
De walging richting Iran wordt constant ingezet daar zie ik je geen stelling over nemen. Maar dat zorgt natuurlijk ook waarom zoveel mensen zo'n verwrongen beeld van dit conflict voor zichzelf maken.
Nee je draait hem om. Menselijk leed interesseert de Israel lovers niet behalve als het hun geliefde Israeliers treft. Waarom doen we anders zo weinig om invloed uit te oefenen. Sancties op twee ministers na 2 jaar. Gaat onze ambassade nog naar Jerusalem zoals voorgenomen? Zelfs de suggestie van eventueel Israelisch burgerleed wordt al opgeblazen tot een halszaak. Het concrete Palestijnse leed bagataliseer je vrijwel constant.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh ja laten we de onschuldige burgers van Israël daar de dupe van laten worden. Echt, menselijk leed interesseert de Palliesekte alleen als het de juiste kant betreft.
Ik lees steeds over raketinslagen in de flats van Oekraïne, dus echt goed afweergeschut a la Israël lijken ze niet te hebben.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom zou Israel zich niet kunnen verdedigen? Oekraine heeft geen Iron dome volgens mij verdedigen die zich. Ik zeg ook helemaal nergens dat landen Israel mogen aanvallen. Iran mag zich verdedigen uiteraard. Mag van jou Iran niet terugschieten dan? Ze moeten zich laten bombarderen en zeggen ja dankje?
Ik ben inderdaad zeer benieuwd wat dan de sancties moeten zijn voor de critici. Wat je zegt hoe raak je Israel niet maar toch wel.
GeNoCiDe flikker toch eens op met je act.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:05 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lol natuurlijk wel. We hadden het over de motie van Kati Piri. Daarbij dat Israel deze oorlog voert is voor een groot deel terug te voeren op hun genocide in Gaza en hoe de PR daarvan een stuk te slecht was. Ongeveer letterlijk heel Europa aan het verenigen was om stappen te ondernemen. Zelfs Duitsland vond Israel te ver gaan. Nu is de aandacht vrij succesvol verlegd en zijn een hoop mensen positiever over Israel want Iran dat is pas een vréselijke staat.
Ik vind dit eigenlijk wel een hele goede take. Continue wordt door de pro-Israël-users hier gewezen op het zogenaamde gegeven dat de ''anti-Israël''-club alleen maar iets geeft om mensenlevens en mensenrechten als het gaat om Palestijnen en nu Iraniërs maar dat het niet uitmaakt als het Israëli's betreft. Maar zonder enige vorm van kritiek is het omgekeerde dan ook net zo goed waar.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee je draait hem om. Menselijk leed interesseert de Israel lovers niet behalve als het hun geliefde Israeliers treft. Waarom doen we anders zo weinig om invloed uit te oefenen. Sancties op twee ministers na 2 jaar. Gaat onze ambassade nog naar Jerusalem zoals voorgenomen? Zelfs de suggestie van eventueel Israelisch burgerleed wordt al opgeblazen tot een halszaak. Het concrete Palestijnse leed bagataliseer je vrijwel constant.
Ja, polarisatie heet dat. De normale mensen die niet tot de rabiate kampen aan beide zijden horen, worden door die schuimbekkerds in de mangel genomen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:22 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik vind dit eigenlijk wel een hele goede take. Continue wordt door de pro-Israël-users hier gewezen op het zogenaamde gegeven dat de ''anti-Israël''-club alleen maar iets geeft om mensenlevens en mensenrechten als het gaat om Palestijnen en nu Iraniërs maar dat het niet uitmaakt als het Israëli's betreft. Maar zonder enige vorm van kritiek is het omgekeerde dan ook net zo goed waar.
Je kunt het met hem eens zijn of oneens maar heb je dan inhoudelijk ook nog een reactie of kom je jezelf weer belachelijk maken?quote:
Dit is er een die het waard is te onthoudenquote:Op donderdag 19 juni 2025 22:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik krijg steeds meer het idee dat veel van zijn ideeën (Tariffs, ICE etc.) echt 100% puur zijn zodat hij popiejopie kan lopen doen over deals en zijn ego kan strelen en zijn achterban eet maar graag zijn stront op. Het is dat ego's geen zwaartekrachtveld hebben anders had hij zijn eigen zonnestelsel.
Had ik gisteren al op gehint. Je hebt een nucleaire bunker buster nodig wil je kans maken om de Fordow complex uit te schakelen. Ligt (wss) een te dikke harde rotswand op.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Nee hoor, ik stel alleen de miljardairs van Hamas (Iran) primair verantwoordelijk voor het leed van de Palestijnen, die ze jarenlang hebben beroofd van hulpgoederen en onderdrukt en vermoord.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee je draait hem om. Menselijk leed interesseert de Israel lovers niet behalve als het hun geliefde Israeliers treft. Waarom doen we anders zo weinig om invloed uit te oefenen. Sancties op twee ministers na 2 jaar. Gaat onze ambassade nog naar Jerusalem zoals voorgenomen? Zelfs de suggestie van eventueel Israelisch burgerleed wordt al opgeblazen tot een halszaak. Het concrete Palestijnse leed bagataliseer je vrijwel constant.
Ja dit is dus een mooi voorbeeld van het niet kunnen hebben dat iemand een andere mening heeft. Het is geen act. Ik geloof dat er een genocide gaande is. Daar is een ander topic voor daar mag je best om uitleg vragen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
GeNoCiDe flikker toch eens op met je act.
Natuurlijk zijn die ook verantwoordelijk. Hamas is trouwens niet volledig door Iran gecontroleerd. Maar zij zijn niet verantwoordelijk voor Israel dat ziekenhuizen bombardeert of al het voedsel blokkeert dat is een keuze die Israelische leiders maken. Ik geloof niet dat onze politiek meer druk op die Hamas leiders kan uitvoeren, ik bedoel wat is je suggestie hoe raak je die, leed van de Palestijnen boeit ze niets leed van de Iraanse bevolking ook niets.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:33 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Nee hoor, ik stel alleen de miljardairs van Hamas (Iran) primair verantwoordelijk voor het leed van de Palestijnen, die ze jarenlang hebben beroofd van hulpgoederen en onderdrukt en vermoord.
Deze oorlog is terug te voeren naar de Iraanse aanval op 7/10/2023 om de Abraham-akkoorden te dwarsbomen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:05 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lol natuurlijk wel. We hadden het over de motie van Kati Piri. Daarbij dat Israel deze oorlog voert is voor een groot deel terug te voeren op hun genocide in Gaza en hoe de PR daarvan een stuk te slecht was. Ongeveer letterlijk heel Europa aan het verenigen was om stappen te ondernemen. Zelfs Duitsland vond Israel te ver gaan. Nu is de aandacht vrij succesvol verlegd en zijn een hoop mensen positiever over Israel want Iran dat is pas een vréselijke staat.
Hamas verschuilt zich ook wel vaak op drukke plekken, dus niet gek dat dan heel wat slachtoffers erbij zitten die er uiteraard niets mee te maken hebben.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die ook verantwoordelijk. Hamas is trouwens niet volledig door Iran gecontroleerd. Maar zij zijn niet verantwoordelijk voor Israel dat ziekenhuizen bombardeert of al het voedsel blokkeert dat is een keuze die Israelische leiders maken. Ik geloof niet dat onze politiek meer druk op die Hamas leiders kan uitvoeren, ik bedoel wat is je suggestie hoe raak je die, leed van de Palestijnen boeit ze niets leed van de Iraanse bevolking ook niets.
Daarbij zijn er niet veel kopstukken van Hamas ondertussen dood dan? Ik dacht toch best regelmatig berichten langs te zien komen dat er weer iemand aan het hemelen is.
Dat is juist geopolitiek een heel beperkte blik. Als je de schuld volledig bij Iran gooit. Ik gooi hem zeker niet volledig op Israel. Beide partijen reageren op elkaar en er zijn dus nog wel meer factoren. Israel heeft de meeste mogelijkheden om een andere aanpak te kiezen.
Wat kan Iran nu, tekenen bij het kruisje van Trump? Plechtig beloven dat ze Israel niet meer willen vernietigen?
Laten we de term genocide aub een beetje exclusief en juridisch correct houden en niet koppelen aan politiek antisemitisme en islamitisch populisme.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:41 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja dit is dus een mooi voorbeeld van het niet kunnen hebben dat iemand een andere mening heeft. Het is geen act. Ik geloof dat er een genocide gaande is. Daar is een ander topic voor daar mag je best om uitleg vragen.
Zelfs als je niet in de genocide claim gelooft zul je toch moeten accepteren dat er veel meer doden vallen in Iran of Gaza dan in Israel. Dan is het best apart dat als er 3 raketten van ons minder die kant op gaan na 2 jaar oorlog het vréselijk is. Israel mag zich niet verdedigen van PvdA! Iran krijgt een zieke boost! Denk toch aan de mensen! Ik geloof dat mensen werkelijk zo naief zijn, werkelijk zo'n dubbele standaard hebben zonder het door te hebben, niet dat ze een act opvoeren. Nouja misschien types als jij of groot ontkenner @:howardroark
Een reactie op wat? Op zijn niet aflatende haat tegen joden?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je kunt het met hem eens zijn of oneens maar heb je dan inhoudelijk ook nog een reactie of kom je jezelf weer belachelijk maken?
Wel wat verder dan dat lijkt me. Wel typisch hoe Israel 20 ziekenhuizen in Gaza bombardeerde en zegt dit moet want er zat Hamas. Vervolgens bombardeert Iran 1 ziekenhuis en zegt er zat IDF en dan zegt Israel dit is een zieke actie van een gruwelijk regime Verenigde Naties gaan jullie hier wat aan doen dit kan toch niet. Meteen zodra het om hun eigen slachtoffers gaan willen ze internationaal recht aan hun kant. Gaan ze zelf een oorlog in dan trekken ze lekker hun eigen plan boeiend wat het internationaal recht zegt. Misschien ergens wel begrijpelijk. Maar als we het begrijpelijk vinden bij Israel dan is het wel apart dat het vreselijk is als Iran hetzelfde een keer doet. Dat is toch wel een flinke dubbele standaard.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:50 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Deze oorlog is terug te voeren naar de Iraanse aanval op 7/10/2023 om de Abraham-akkoorden te dwarsbomen.
Ik heb geen enkel haat tegen mensen die in het Judaisme geloven. Waarom zou ik.Wat Israel doet staat grotendeels los van het geloof van een groot gedeelte van de populatie. Bijzonder om kritiek op Israels acties gelijk te stellen aan antisemitisme.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 01:01 schreef Hathor het volgende:
[..]
Een reactie op wat? Op zijn niet aflatende haat tegen joden?
Ja dit vooral vind het meerendeel in dit topic nogal lastig, allemaal het denk en beredeneerd niveau van Wilders.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 01:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik heb geen enkel haat tegen mensen die in het Judaisme geloven. Waarom zou ik.Wat Israel doet staat grotendeels los van het geloof van een groot gedeelte van de populatie. Bijzonder om kritiek op Israels acties gelijk te stellen aan antisemitisme.
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:52 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Laten we de term genocide aub een beetje exclusief en juridisch correct houden en niet koppelen aan politiek antisemitisme en islamitisch populisme.
https://nos.nl/collectie/(...)orbeeld-van-genocidequote:Het woord genocide valt steeds vaker als het gaat over de oorlog in Gaza. Onderzoekers stellen vast dat Israël genocide pleegt op de Palestijnse bevolking in het belegerde gebied. De directeur van het Nederlands Instituut voor Oorlogs- Holocaust en Genocidestudies (NIOD) sprak pas voor het eerst van "genocidaal geweld".
De conclusie van mensenrechtenorganisaties was al eenduidig: in Gaza is sprake van genocide, dan wel genocidaal geweld. Amnesty International publiceerde in december als eerste een onderzoek van 300 pagina's, waarin staat dat Israël handelt met de genocidale opzet om de Palestijnen "gedeeltelijk of volledig te vernietigen". Ook Human Rights Watch stelde dit vast, net als VN-onderzoekers.
Ook deskundigen binnen het internationaal recht, die zich doorgaans wat terughoudender opstellen dan bijvoorbeeld historici en sociale wetenschappers, spreken steeds vaker van genocide. "Er is overweldigend bewijs voor", zegt Marieke de Hoon, universitair hoofddocent Internationaal Strafrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens haar en advocaat en hoogleraar Göran Sluiter is er onder vakgenoten steeds meer eensgezindheid over die conclusie.
Israël heeft alle ziekenhuizen in Gaza gebombardeerd. Het leger valt zorgklinieken voor vrouwen aan, een "genocidale daad" volgens de VN, schiet apparatuur kapot en doodt hulpverleners. Het land houdt sinds het begin van de oorlog hulpgoederen tegen, nu laat Israël meer dan twee maanden helemaal geen water, voedsel en medicijnen binnen. Zeker 15.000 kinderen zijn gedood, een kwart van de kinderen die nog leven is ondervoed.
Het leger gebruikt kunstmatige intelligentie om duizenden doelwitten te selecteren, zonder dat die gecontroleerd zijn. In bufferzones, ook wel bekend als "kill zones", worden Palestijnen doodgeschoten. De bevolking wordt massaal verdreven van hun woonplek naar een steeds kleiner gebied dat grotendeels onleefbaar is gemaakt: huizen, scholen en landbouwgrond zijn verwoest. Cultureel erfgoed, zoals moskeeën, archieven en begraafplaatsen, is vernietigd.
Genocidale opzet
Om genocide vast te stellen moet duidelijk zijn dat het geweld gericht is tegen een etnische, religieuze of nationale groep en met de intentie om deze voor een deel of helemaal uit te roeien. "Het is moeilijk om aan te wijzen wanneer een genocide precies begint, maar we zitten er nu naar te kijken", zegt Göran Sluiter, advocaat en hoogleraar Internationaal Strafrecht aan de Universiteit van Amsterdam.
De Hoon wijst erop dat de aanvallen op Gaza voldoen aan veel van de door rechters in genocidezaken geformuleerde factoren waaruit de opzet kan worden afgeleid, zoals "de systematische aanpak, aanvallen rechtstreeks op de burgerbevolking en op ziekenhuizen, het blokkeren van humanitaire hulp, en straffeloosheid van daders". Een ander onderdeel zijn de dehumaniserende uitspraken. "Dit alles maakt het een schoolvoorbeeld van genocide."
Politici en militairen zeiden Gaza en haar inwoners van de kaart te vegen. Bovendien heeft Israël een geschiedenis van mensenrechtenschendingen tegen de Palestijnen, zeggen de deskundigen, zoals het beleid op de bezette Westelijke Jordaanoever, dat volgens het Internationale Gerechtshof (ICJ) illegaal is en discriminerend. De uitspraken die het hof deed met de oproep om het geweld per direct te stoppen en de grenzen te openen, legde Israël naast zich neer.
Ik zag hem al als de twaalfde imam.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:43 schreef UitStraling het volgende:
Vloer aangeveegd met Israël-plan PvdA/GL "Antisemitisme van partij kent geen grenzen"
Jammer Frans, je verwaande poging tot deugen heeft je rechtsreeks in het domein van Florrie Rost van Tonningen-Heubel gebracht
Genocide is een juridische term. Staat letterlijk in het artikel.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 01:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)orbeeld-van-genocide
Geen idee hoe je een koppeling maakt met politiek antisemitisme of islamitisch populisme. Met beide stromingen heb ik totáál niets. Nul nada.
Triest hoe mensen een overduidelijke genocide ontkennen om politieke redenen. Maakt niet hoeveel deskundigen er opgetrommeld worden. Ach je zag het ook met COVID je hebt altijd een club die de vaccins doodeng blijft vinden die zeggen dat chips in zitten.
Dat kan ook moeilijk want er blijft om de zoveel posts dan maar weer de suggestie komen dat je mening gevormd wordt door een onredelijke haat tegenover joden of liefdesrelatie met moslims. Werkelijk het boeit mij dus echt geen kloot of iemand Christen of Atheist of Moslim of Hindu of Joods is. Wat mij betreft is het de goedkoopste manier om kritiek niet te hoeven horen. Als je de persoon labelt als antisemiet is die mening uiteraard weinig tot niets waard in elk geval in mijn wereldbeeld.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 01:24 schreef Remco het volgende:
[..]
Ja dit vooral vind het meerendeel in dit topic nogal lastig, allemaal het denk en beredeneerd niveau van Wilders.
Wat Netanyahu de Palestijnen aan doet is met geen woord goed te praten en valt gewoon onder oorlogsmisdaden, maar Joden doen ook in mijn ogen niets verkeerd het is net alsof je dat juist niet kan vinden hier.
Misschien heeft Khamenei daarom alsnog zo'n grote bek. Men zal wel druk op Trump willen zetten ermee.quote:
Alleen geeft Trump Iran nu 2 weken de tijdquote:Op vrijdag 20 juni 2025 02:00 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Misschien heeft Khamenei daarom alsnog zo'n grote bek. Men zal wel druk op Trump willen zetten ermee.
Wat een onzin alsof rechters de enige arbiters van de waarheid of het gebruik van woorden zijnquote:Op vrijdag 20 juni 2025 01:49 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Genocide is een juridische term. Staat letterlijk in het artikel.
Zolang er geen gerechtshof tot die conclusie is gekomen blijft het populistische prietpraat.
Dat schrijft het artikel. Dat maakt het dus compleet onmogelijk ooit in te grijpen bij een genocide. Jaren later als het kalf verdronken is zou je dan een keer mogen uitspreken dat het genocide was. Bij andere genocides heeft niemand een probleem als je dat benoemt. In Sudan of in Yemen of de Oeigoeren. Maar in het geval van Israel dan weten we het pas in 2035, waarom dan? Is er niet genoeg beeldmateriaal en documentatie?quote:Genocide is een juridische term, die ook vaak politiek wordt gebruikt zonder dat er een uitspraak van een hof is. "Als we op een oordeel van een rechter moeten wachten, is het al te laat", zegt De Hoon. "Daarmee kun je geen mensen redden die nu elke dag sterven."
Bovendien schrijft het genocideverdrag voor dat landen verplicht zijn om in te grijpen als er tekenen van genocide zijn. De einduitspraak in de genocidezaak die Zuid-Afrika vorig jaar aanspande, zal nog jaren op zich laten wachten.
CNNquote:Iran plans to attack the offices of Israel’s Channel 14 news station, which it accuses of being Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu’s “propaganda channel,” Iran’s state-run Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) said today.
IRIB said Iran will target the television offices in the coming days, urging all workers to evacuate them.
Ja maar de veiligheidsraad vind dat je pas wat mag doen als iemand echt een atoomwapen bezit.quote:
Lekker oog om oog tand om tandquote:Op vrijdag 20 juni 2025 02:09 schreef 3rr0r het volgende:
Iran wil een payback doen, wij een studio minder, jullie eentje minder.
[..]
CNN
Wow ze hebben weer definately WMD's gevonden zonder bewijs te tonen. Ze gaan weer een bevolking bevrijden van een bruut regime. In Iran wachten ze de bommen op met bloemen in hun hand zo blij zijn ze met hun morele bevrijders.quote:
CNNquote:This screengrab, taken from a video geolocated by CNN, shows smoke rising near a technology park housing multiple companies including Microsoft in Beer Sheva
AP Newsquote:For years, Israel has targeted Iranian nuclear scientists, hoping to choke progress on Iran’s nuclear program by striking at the brains behind it.
Now, with Iran and Israel in an open-ended direct conflict, scientists in Israel have found themselves in the crosshairs after an Iranian missile struck a premier research institute known for its work in life sciences and physics, among other fields.
While no one was killed in the strike on the Weizmann Institute of Science early Sunday, it caused heavy damage to multiple labs on campus, snuffing out years of scientific research and sending a chilling message to Israeli scientists that they and their expertise are now targets in the escalating conflict with Iran.
Een brouwer aanvallen? Ik neem het terug, Iran is de as van het kwaad.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:02 schreef 3rr0r het volgende:
First responders search for wounded after Iranian missile struck near Israel’s Beer Sheva tech park
[ afbeelding ]
[..]
CNN
Wat dus precies de bedoeling is van de Iraanse aanvallen op Israëlische burgerdoelen. Dat is een van de weinige dingen die het Iraanse regime nog kan doen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:56 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Elke inslag laat Israël woester terugslaan, is niet best als ergens nog hoop hebt dat je het Iraanse volk aan je zijde kunt krijgen.
Pro-pa-gan-da.quote:
Klopt helemaal, ze hadden een tijd geleden toch zo'n Palestijnse jonge acteur die elke keer op een foto stond, Ali met gebroken arm, Ali op de ICC, Ali heeft net zijn broertje verloren, Ali met hoofdwond, Ali verliest zijn been na Israëlische terroraanval, het is dat je ketchup niet kan ruiken op foto's.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:35 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Wat dus precies de bedoeling is van de Iraanse aanvallen op Israëlische burgerdoelen. Dat is een van de weinige dingen die het Iraanse regime nog kan doen.
Het is precies wat Hamas als underdog voor elkaar heeft weten te krijgen. Leed marketen en met behulp van de Qatarese pr-campagne spinnen.
De goeden winnen altijd. Zelfs als zij verliezen.quote:
Ze hebben er een heleboel. Er zijn hele Twitter-accounts gewijd aan die filmpjes.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:39 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Klopt helemaal, ze hadden een tijd geleden toch zo'n Palestijnse jonge acteur die elke keer op een foto stond, Ali met gebroken arm, Ali op de ICC, Ali heeft net zijn broertje verloren, Ali met hoofdwond, Ali verliest zijn been na Israëlische terroraanval, het is dat je ketchup niet kan ruiken op foto's.
Daarom zie je momenteel ook de vlucht naar het neutrale midden van antisemitisten, onder het mom van, ik ben voor geen van de strijdende partijen want ik ben een onpartijdige pacifistische humanist, die zie je vervolgens iets te overduidelijk leedvermaak hebben op Iraanse succesjes om serieus te kunnen nemen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:44 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ze hebben er een heleboel. Er zijn hele Twitter-accounts gewijd aan die filmpjes.
Ik ga er voor het gemak van uit dat ze wel een backuplocatie hadden en dat nagenoeg alle data wel netjes opgeslagen is ergens...quote:
Ik mag toch hopen dat instituten zoals deze nadenken over bedrijfscontinuïteit. Het had ook een grote brand of een falende Boeing kunnen zijn. Zouden ze hun archieven en back-ups niet op een externe locatie hebben opgeslagen?quote:
De data vast wel, maar de monsters zelf niet lijkt me.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ga er voor het gemak van uit dat ze wel een backuplocatie hadden en dat nagenoeg alle data wel netjes opgeslagen is ergens...
Als het niet belangrijk genoeg is om veilig te stellen zal het slechts een beperkte hoeveelheid tijd en geld kosten om het opnieuw te verkrijgen, denk ik dan.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De data vast wel, maar de monsters zelf niet lijkt me.
GL is altijd fout geweest en zal altijd fout blijven.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:59 schreef UitStraling het volgende:
Wat op zich wel verbluffend naïef is voor zo'n oud instituut als de PvdA, hoe hebben ze ooit kunnen denken om electoraal gewin te kunnen halen uit hun motie van gisteren, ik bedoel, zelfs de Lays of de Ola plegen eerst grondig marktonderzoek voordat ze een nieuw smaakje op de markt brengen.
Ik gooi het maar op de activistische naïeve inslag van GL.
Het is mijn partij niet, ik zal sowieso niet op hen gaan stemmen. Maar het is nu zó ver gekomen dat ik duidelijkheid wil of andere partijen GL-PvdA uitsluiten.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
GL is altijd fout geweest en zal altijd fout blijven.
Wil de PvdA nog geloofwaardig zijn moeten ze zich gewoon afsplitsen van die terreurverheerlijkers.
Het zou inderdaad goed zijn als er een cordon sanitaire komt rond Bruin Links.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Het is mijn partij niet, ik zal sowieso niet op hen gaan stemmen. Maar het is nu zó ver gekomen dat ik duidelijkheid wil of andere partijen GL-PvdA uitsluiten.
Even in POL die term introducerenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:18 schreef mackinac het volgende:
[..]
Het zou inderdaad goed zijn als er een cordon sanitaire komt rond Bruin Links.
Pardon?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Bij steeds een topic vol emotie over de PvdA, maar niemand die ontkracht dat Iron Dome is ingezet om de aanval op kan mogelijk te maken.
Laf.
Flauwekul.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:22 schreef AFA2022 het volgende:
Als ze die nuclaire installatie's die diep onder bergen zitten niet kunnen vernietigen, wat is dan het doel van Israel om Iran aan te vallen vraag ik me af? Zou Netanyahu de oorlog alleen begonnen zijn om uit de gevangenis te blijven?
Ik hoop voor het Midden Oosten dat Iran een gematigde Westers georienteerde regime krijgt bij een regime change, maar door dit geweld kan de bevolking weleens vierkant achter de huidige machthebbers gaan staan.
Dat vermoed ik niet direct. Heb begrepen dat de voorbereiding een kleine 18 jaar heeft gekost. Gecombineerd met de verzwakking van Hezbollah en Hamas was dit het beste moment.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:22 schreef AFA2022 het volgende:
Als ze die nuclaire installatie's die diep onder bergen zitten niet kunnen vernietigen, wat is dan het doel van Israel om Iran aan te vallen vraag ik me af? Zou Netanyahu de oorlog alleen begonnen zijn om uit de gevangenis te blijven?
Ben bang dat als dit mocht gebeuren voormalige kroonprinsen- en prinsessen naar voren worden geschoven.quote:Ik hoop voor het Midden Oosten dat Iran een gematigde Westers georienteerde regime krijgt bij een regime change, maar door dit geweld kan de bevolking weleens vierkant achter de huidige machthebbers gaan staan.
Wat hij zegt klopt. En dat de PvdA een strategische blunder heeft gemaakt klopt ook.quote:
Als iedereen die daar bij kan om zeep geholpen is maakt dat verder weinig uitquote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:49 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat instituten zoals deze nadenken over bedrijfscontinuïteit. Het had ook een grote brand of een falende Boeing kunnen zijn. Zouden ze hun archieven en back-ups niet op een externe locatie hebben opgeslagen?
Het is een mooie bijkomstigheid dat het Iron Dome er is ja.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Nog steeds een topic vol emotie over de PvdA, maar niemand die ontkracht dat Iron Dome is ingezet om de aanval op kan mogelijk te maken.
Laf.
Ik heb meerdere keren een ander perspectief geboden en heb jou ook een keer gequote. Niemand van de voorstanders van die hypothese reageerde op mij.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Nog steeds een topic vol emotie over de PvdA, maar niemand die ontkracht dat Iron Dome is ingezet om de aanval op kan mogelijk te maken.
Laf.
Natuurlijk ben jij hier weer met zo'n take te vinden.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:27 schreef Glazenmaker het volgende:
Laf.
Doe even normaal, zeg. Het merendeel van de burgerbevolking gaat gebukt onder het eigen regime. En ook als dat niet het geval was geweest, dan praat je niet zo makkelijk over mensenlevens.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 06:12 schreef Bassie48 het volgende:
USA: flikker toch wat atoombommen op Iran dan is het meteen afgelopen met dat gezeik.
Er is simpelweg geen genocide. Hoe graag jij dit misschien ook wilt. En Palestijnen hebben het leed volledig aan zichzelf te danken, Iraniërs is daarentegen een totaal andere situatie, daar is daadwerkelijk een groot contrast tussen de burgers en de beleidsbepalers, waarbij het merendeel van de bevolking dat het religieuze regime niet wilquote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die ook verantwoordelijk. Hamas is trouwens niet volledig door Iran gecontroleerd. Maar zij zijn niet verantwoordelijk voor Israel dat ziekenhuizen bombardeert of al het voedsel blokkeert dat is een keuze die Israelische leiders maken. Ik geloof niet dat onze politiek meer druk op die Hamas leiders kan uitvoeren, ik bedoel wat is je suggestie hoe raak je die, leed van de Palestijnen boeit ze niets leed van de Iraanse bevolking ook niets.
Daarbij zijn er niet veel kopstukken van Hamas ondertussen dood dan? Ik dacht toch best regelmatig berichten langs te zien komen dat er weer iemand aan het hemelen is.
Dat is juist geopolitiek een heel beperkte blik. Als je de schuld volledig bij Iran gooit. Ik gooi hem zeker niet volledig op Israel. Beide partijen reageren op elkaar en er zijn dus nog wel meer factoren. Israel heeft de meeste mogelijkheden om een andere aanpak te kiezen.
Wat kan Iran nu, tekenen bij het kruisje van Trump? Plechtig beloven dat ze Israel niet meer willen vernietigen?
Je kunt er op rekenen dat Israël niet zonder plan om Fordow te vernietigen deze oorlog is begonnen. Het zal alleen lastig worden of risicovoller zonder hulp van de VS.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:22 schreef AFA2022 het volgende:
Ik hoop voor het Midden Oosten dat Iran een gematigde Westers georienteerde regime krijgt bij een regime change, maar door dit geweld kan de bevolking weleens vierkant achter de huidige machthebbers gaan staan.
In POL besprak men dit natuurlijk ook, gelukkig distantieerden wel een aantal zich hiervan. Ik denk in het algemeen ook dat vooral de Westerse mensen die echt uitgesproken tot radicaal links en progressief zijn dit gaan verdedigen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Even in POL die term introduceren
De take klopt ook niet. Er zijn genoeg niet-emotionele postings met onderbouwing geplaatst.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Natuurlijk ben jij hier weer met zo'n take te vinden.
Interessante analyse van alle opties die Israel heeft: https://www.csis.org/anal(...)dow-nuclear-facilityquote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:22 schreef AFA2022 het volgende:
Dit kan sommigen niets schelen, tenzij het Arabieren betreft. Schijnbaar was dit ook de enige reden dat Volt en D66 tegen de motie van GroenLinks-PvdA hebben gestemd. 'De Arabische Israëliërs hebben geen schuilkelders'.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:58 schreef oblo het volgende:
Consequentie zou kunnen zijn meer burgerslachtoffers in israel, gaza, lebanon en yemen. Maar misschien geen aanval in Iran, of juist een meer verwoestende aanval in Iran.
Het is vooral de vraag wat je er mee zou moeten. Het klopt wel, maar....en dan?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De take klopt ook niet. Er zijn genoeg niet-emotionele postings met onderbouwing geplaatst.
'Opeens' ook.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:53 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Het is een mooie bijkomstigheid dat het Iron Dome er is ja.
Wat jullie daarbij alleen steeds lijken te vergeten is de reden waarom dat Iron Dome er überhaupt is.
Moeite om te geloven dit soort zaken.quote:
Die reacties onder de tweet ookquote:
Absoluut niet. Mensen zijn gewoon extreem vergeetachtig. Alsof we dit script niet al hebben meegemaakt in Irak.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat hij zegt klopt. En dat de PvdA een strategische blunder heeft gemaakt klopt ook.
Nee klopt dat kan je niet weten. Daarom is het ook lang niet zo erg als de reele situatie die veroorzaakt wordt door de oorlog die Israel is gestart met Iran of door de genocide die Israel pleegt in Gaza.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:56 schreef oblo het volgende:
[..]
Ik heb meerdere keren een ander perspectief geboden en heb jou ook een keer gequote. Niemand van de voorstanders van die hypothese reageerde op mij.
Feit blijft dat het een hypothetische situatie is, en je kan niet weten hoe de situatie eruit had gezien als Israel geen luchtafweer zou hebben. Ze zouden juist harder kunnen aanvallen, omdat ze minder raketten kunnen toleren vanuit gaza, lebanon, yemen en iran.
Dat kan, duizenden Oekraïense Joden zijn naar Israël gevlucht toen Rusland het land binnenviel.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Moeite om te geloven dit soort zaken.
Wat dat betreft zijn de haviken ook geslepen.
We hebben nu al een Oekraïns meisje die tijdens de kanker behandeling is gebombardeerd en een heel kankeronderzoeksinstituut.
Whats next, een opvang van kittens?
Nee de gestoken reactie is enkel van idioten die Israeli's leed ver boven dat van andere burgers stellen. De beschuldiging dat het Iran helpt zonder enige basis. Het helpt Israel nog veel meer.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit kan sommigen niets schelen, tenzij het Arabieren betreft. Schijnbaar was dit ook de enige reden dat Volt en D66 tegen de motie van GroenLinks-PvdA hebben gestemd. 'De Arabische Israëliërs hebben geen schuilkelders'.
Het leven van een Arabieren (en dan vooral Arabische moslims) wordt in bepaalde contreien als quasi heilig beschouwd, het leven van een Joodse Israëliërs daarentegen is weinig waard voor deze intersectionele fantasten.
Toch zit ik niet te wachten op de zoveelste destabiliserende oorlog van de VS in het MO.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:11 schreef theunderdog het volgende:
De huidige ontwikkelingen zijn positief. De isolationalisten (wat je in de huidige tijd enkel kan zijn als je niet aan de knoppen zit. Lekker makkelijk) verliezen hun grip in de MAGA beweging.
'Alles is als de interventie in Irak' is het equivalent van 'alles is nazisme' of 'alles is communisme'.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee klopt dat kan je niet weten. Daarom is het ook lang niet zo erg als de reele situatie die veroorzaakt wordt door de oorlog die Israel is gestart met Iran of door de genocide die Israel pleegt in Gaza.
Dat Israel ook nog veel bloeddorstiger zou kunnen zijn is beangstigend, maar geen argument dat ons over moet halen om ze dan maar carte blanche te geven.
Waarom zou dat zo zijn? Iran mag gewoon geen kernwapens beschikken. Gezien dat zal zorgen voor een machtsverschuiving.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Toch zit ik niet te wachten op de zoveelste destabiliserende oorlog van de VS in het MO.
Nee hoor, wat mensen wel stellen is dat Israël hier het slachtoffer is omdat men al decennialang wordt geteisterd door terreurgroeperingen, mede gefinancierd en aangestuurd door Iran.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee de gestoken reactie is enkel van idioten die Israeli's leed ver boven dat van andere burgers stellen. De beschuldiging dat het Iran helpt zonder enige basis. Het helpt Israel nog veel meer.
Jij durfde met droge ogen te beweren dat Israel's invasie positief is voor Iraanse mensen
Dit klopt. Niemand stelt toch ook dat het niet logisch zou zijn dat Israel dat systeem heeft. Piri stelt dat we moeten stoppen met leveren van spul ervoor. En dat klopt we hoeven niet bij te dragen aan de offensieve capaciteit van Israel. Sterker daarmee maken we ons schuldig aan het ondersteunen van een genocide en deze illegale aanval op Iran.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het is vooral de vraag wat je er mee zou moeten. Het klopt wel, maar....en dan?
Het lijkt me totaal buiten discussie staan dat Israël Iran nooit aangevallen had als ze geen Iron Dome en vergelijkbare systemen hadden gehad, daar zal iedereen het over eens zijn, dus dat klopt gewoon. Maar dát ze dergelijke systemen hebben is natuurlijk ook volkomen logisch, gezien de vele raketten (van irritante vuurpijltjes tot serieus gevaarlijke dingen) die door de jaren heen vooral door Hamas en Hezbollah afgeschoten zijn.
Daar zijn de meningen helaas over verdeeld.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zou dat zo zijn? Iran mag gewoon geen kernwapens beschikken. Gezien dat zal zorgen voor een machtsverschuiving.
Nee daarom is het ook extra achterlijk dat de voorstanders van de oorlog wel exact hetzelfde verhaaltje erbij spinnen. Liegen over de kernwapens die Israel zou hebben, claimen dat het juist heel positief gaat uitpakken, compleet buiten elke werkelijkheid doen alsof Iran een realistisch gevaar voor zelfs ons zou zijn. Ze zijn amper gevaarlijk voor Israel ze worden voorlopig gedomineerd door Israel.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
'Alles is als de interventie in Irak' is het equivalent van 'alles is nazisme' of 'alles is communisme'.
Elk ding wat je niet aanstaat, herleiden tot een eendimensionaal kader. Maar in werkelijkheid zijn de huidige ontwikkelingen omtrent Iran niet te vergelijken met Irak.
Tuurlijk en misschien komt het Israelische regime aan het wankelen als Nederland een paar raketjes minder levert aan Israel. Die take is al even realistisch als jouw gelul over dit conflict.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, wat mensen wel stellen is dat Israël hier het slachtoffer is omdat men al decennialang wordt geteisterd door terreurgroeperingen, mede gefinancierd en aangestuurd door Iran.
En zeker, het religieuze regime zou veel meer macht verkrijgen met een kernwapen, als het nucleaire programma wordt vernietigd en er talloze militaire doelen worden geëlimineerd is er de kans dat het regime gaan wankelen. Dat zou voor de Iraniërs fantastisch zijn, want die worden als decennia met harde hand onderdrukt.
Nauwelijks.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:21 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen helaas over verdeeld.
Jouw retoriek komt neer op: mijn auto rijdt harder dankzij mijn autogordel.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dit klopt. Niemand stelt toch ook dat het niet logisch zou zijn dat Israel dat systeem heeft. Piri stelt dat we moeten stoppen met leveren van spul ervoor. En dat klopt we hoeven niet bij te dragen aan de offensieve capaciteit van Israel. Sterker daarmee maken we ons schuldig aan het ondersteunen van een genocide en deze illegale aanval op Iran.
Maar mensen die deze oorlog geweldig vinden kunnen doen alsof Iran zo kwaadaardig is dit een moeitje zou zijn.
Opnieuw: Iran heeft de hele regio actief gedestabiliseerd met vele honderdduizenden doden tot gevolg. En dat was zonder dat ze de beschikking hadden over een dwangmiddel als een atoombom. Om Iran weg te zetten als een relatief ongevaarlijke factor is totaal misplaatst.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee daarom is het ook extra achterlijk dat de voorstanders van de oorlog wel exact hetzelfde verhaaltje erbij spinnen. Liegen over de kernwapens die Israel zou hebben, claimen dat het juist heel positief gaat uitpakken, compleet buiten elke werkelijkheid doen alsof Iran een realistisch gevaar voor zelfs ons zou zijn. Ze zijn amper gevaarlijk voor Israel ze worden voorlopig gedomineerd door Israel.
Wat een dimensionaal is, is het idee dat een lading bommen droppen op een land een soort humanitaire interventie is. Dat er geen andere opties zijn, alsof onderhandelen en diplomatie niet bestaan. Ik snap Bibi breng je moeilijk af van iets wat hij al 30 jaar wil doen en als heilige missie zie, Iran aanvallen en hun regime veranderen. Maar wij als Westen hoeven niet achter een totale gek aan te lopen op basis van zijn totaal belegen leugens.
Om niet te zeggen ook gewoon ontzettend onintelligent.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Opnieuw: Iran heeft de hele regio actief gedestabiliseerd met vele honderdduizenden doden tot gevolg. En dat was zonder dat ze de beschikking hadden over een dwangmiddel als een atoombom. Om Iran weg te zetten als een relatief ongevaarlijke factor is totaal misplaatst.
En jij om er niks tegenover te kunnen stellen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Natuurlijk ben jij hier weer met zo'n take te vinden.
Iran mag gewoon geen kernwapens beschikken. Dat is alles.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee daarom is het ook extra achterlijk dat de voorstanders van de oorlog wel exact hetzelfde verhaaltje erbij spinnen. Liegen over de kernwapens die Israel zou hebben, claimen dat het juist heel positief gaat uitpakken, compleet buiten elke werkelijkheid doen alsof Iran een realistisch gevaar voor zelfs ons zou zijn. Ze zijn amper gevaarlijk voor Israel ze worden voorlopig gedomineerd door Israel.
Wat een dimensionaal is, is het idee dat een lading bommen droppen op een land een soort humanitaire interventie is. Dat er geen andere opties zijn, alsof onderhandelen en diplomatie niet bestaan. Ik snap Bibi breng je moeilijk af van iets wat hij al 30 jaar wil doen en als heilige missie ziet, Iran aanvallen en hun regime veranderen. Maar wij als Westen hoeven niet achter een totale gek aan te lopen op basis van zijn totaal belegen leugens.
Israel heeft de hele regio actief gedestabiliseerd met vele honderdduizenden doden tot gevolg, Amerika ook. Iran heeft geen atoombom en Iran zou ook niet gevaarlijker of dodelijker zijn dan Israel met hun atoombom.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Opnieuw: Iran heeft de hele regio actief gedestabiliseerd met vele honderdduizenden doden tot gevolg. En dat was zonder dat ze de beschikking hadden over een dwangmiddel als een atoombom. Om Iran weg te zetten als een relatief ongevaarlijke factor is totaal misplaatst.
Feiten stellen is onintelligent. Je leert elke dag wat nieuws op fok!quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Om niet te zeggen ook gewoon ontzettend onintelligent.
Israël heeft geen regime, maar een liberale democratie.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk en misschien komt het Israelische regime aan het wankelen als Nederland een paar raketjes minder levert aan Israel. Die take is al even realistisch als jouw gelul over dit conflict.
Ah geweldig argument, het is gewoon zo. Ja dat proberen de voorstanders van zinloze oorlogen vaker aan te voeren.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Iran mag gewoon geen kernwapens beschikken. Dat is alles.
Jij bent degene die allerlei dingen ziet die er niet zijn. Trump doet allerlei pogingen om te kijken of de bunker busters genoeg schade veroorzaken, zodat Amerika inderdaad niet in een zinloze oorlog terecht komt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ah geweldig argument, het is gewoon zo. Ja dat proberen de voorstanders van zinloze oorlogen vaker aan te voeren.
Dat hoeft ook niet. De waarheid is de waarheid, dat verandert niet adhv mijn posts.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En jij om er niks tegenover te kunnen stellen.
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:30 schreef theunderdog het volgende:
Trump doet allerlei pogingen om te kijken of de bunker busters genoeg schade veroorzaken
Ja. Maar het 'gevaar' is dus niet dat ze die kernwapens zouden gebruiken (want: mad. Dat is bij iran niet anders), maar dat de kernwapens ervoor zorgen dat ze over nog meer defensieve, politieke afschrikking beschikken. En ze bovenstaande dus nog makkelijker kunnen doen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:25 schreef Qarrad het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:17 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Een brouwer aanvallen? Ik neem het terug, Iran is de as van het kwaad.
Jij draait de hele tijd de situatie om, is de realiteit A, dan zeg jij dat het B is.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Israel heeft de hele regio actief gedestabiliseerd met vele honderdduizenden doden tot gevolg, Amerika ook. Iran heeft geen atoombom en Iran zou ook niet gevaarlijker of dodelijker zijn dan Israel met hun atoombom.
quote:Following the Iranian Revolution and the fall of the Pahlavi dynasty in 1979, Iran adopted a sharp anti-Israel stance. Iran cut off all official relations with Israel; official statements, state institutes, and events. Iran ceased to accept Israeli passports, and the holders of Iranian passports were banned from travelling to "the occupied Palestine". The Israeli Embassy in Tehran was closed and handed over to the PLO. Ayatollah Khomeini declared Israel an "enemy of Islam" and the "Little Satan". The United States was called the "Great Satan" while the Soviet Union was called the "Lesser Satan".
Bron
quote:In December 2000, Ayatollah Ali Khamenei called Israel a "cancerous tumour" that should be removed from the region.
Bron
quote:In 2005 Khamenei clarified Iran's position after an international furor erupted over a remark attributed to President Ahmadinejad according to which Israel should be "wiped off the map" by saying that "the Islamic Republic has never threatened and will never threaten any country"
Bron
quote:On 15 August 2012, during a meeting with veterans of the Iran–Iraq War, Khamenei said that he was confident that "the superfluous and fake Zionist (regime) will disappear from the landscape"
Bron
quote:On 9 September 2015, Khamenei said in his speech during the discussion about the JCPOA: "I'd say to Israel that they will not see the end of these 25 years".
Bron
Door het leveren van luchtafweer aan Israel geef je Israel geen carte blanche. Dat is al een vals begin van je redenatie, want er zijn genoeg andere manieren om de druk op Israel te zetten.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee klopt dat kan je niet weten. Daarom is het ook lang niet zo erg als de reele situatie die veroorzaakt wordt door de oorlog die Israel is gestart met Iran of door de genocide die Israel pleegt in Gaza.
Dat Israel ook nog veel bloeddorstiger zou kunnen zijn is beangstigend, maar geen argument dat ons over moet halen om ze dan maar carte blanche te geven.
Waarom reageer jij alleen op makkelijke one-liners? Serieuze vraag, is dat een act? Heb je geen zin om op posts met inhoud te reageren? Ben je aan het trollen?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En jij om er niks tegenover te kunnen stellen.
Regime change operaties van de CIA en Mossad uit het verleden die islamitische gekken aan de macht hebben opgeleverd?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:53 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Wat jullie daarbij alleen steeds lijken te vergeten is de reden waarom dat Iron Dome er überhaupt is.
Regime change operaties van de CIA en Mossad uit het verleden die islamitische gekken aan de macht hebben opgeleverd?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:53 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ja daar heb je een punt. Het is mijn overtuiging dat Bibi er alles aan doet om aan de macht en buiten de gevangenis te blijven. Een paar duizend dode burgerdoden aan eigen kant is misschien zelfs handig voor propaganda voor hem. Ik weet alleen niet of de rest van dat zooitje het zo onbarmhartig en doof voor de eigen bevolking is.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:56 schreef oblo het volgende:
[..]
Ik heb meerdere keren een ander perspectief geboden en heb jou ook een keer gequote. Niemand van de voorstanders van die hypothese reageerde op mij.
Feit blijft dat het een hypothetische situatie is, en je kan niet weten hoe de situatie eruit had gezien als Israel geen luchtafweer zou hebben. Ze zouden juist harder kunnen aanvallen, omdat ze minder raketten kunnen toleren vanuit gaza, lebanon, yemen en iran.
Goed dat je dat zelf inziet.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:30 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. De waarheid is de waarheid, dat verandert niet adhv mijn posts.
Het religieuze regime in Iran is niet aan de macht gekomen door de CIA en Mossad.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Regime change operaties van de CIA en Mossad uit het verleden die islamitische gekken aan de macht hebben opgeleverd?
Je zit weer eens volledig mis.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja daar heb je een punt. Het is mijn overtuiging dat Bibi er alles aan doet om aan de macht en buiten de gevangenis te blijven. Een paar duizend dode burgerdoden aan eigen kant is misschien zelfs handig voor propaganda voor hem. Ik weet alleen niet of de rest van dat zooitje het zo onbarmhartig en doof voor de eigen bevolking is.
Makkelijk eerst. De rest later. Tenzij er wat tussendoor komt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:42 schreef oblo het volgende:
[..]
Waarom reageer jij alleen op makkelijke one-liners? Serieuze vraag, is dat een act? Heb je geen zin om op posts met inhoud te reageren? Ben je aan het trollen?
Voor 1980 was het pais en vree in het Midden Oosten, dat bewijst voor jou dat Iran de oorzaak is van alle ellende. Zelfs voor jou is dit een hilarisch kortzichtige take. Dat Iran voor hun revolutie een veel fijner land was dat klopt ja. Israel was ook beter voor Netanyahu.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:40 schreef HowardRoark het volgende:
Israël en de VS hebben deze regio niet gedestabiliseerd, maar het religieuze regime van Iran. En hoe weten we dit? Voordat zij aan de macht kwamen waren veel van de huidige problemen er niet. Sterker nog, onder het vorige leiderschap van Iran was er zelfs een prima relatie met Israël en Iraniërs ging zelfs met vakantie in Israël.
Het is vooral het resultaat van een gebrek aan kennis.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:53 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Makkelijk eerst. De rest later. Tenzij er wat tussendoor komt.
Nee maar wel een koning die zo dictatoriaal en gewelddadig was dat ieder alternatief aantrekkelijk leek.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het religieuze regime in Iran is niet aan de macht gekomen door de CIA en Mossad.
[..]
Je zit weer eens volledig mis.
Vooral ook steun aan autocratische regimes. Wat altijd vroeger of later een gigantische en langdurige backfire oplevert.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:43 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Regime change operaties van de CIA en Mossad uit het verleden die islamitische gekken aan de macht hebben opgeleverd?
De Iraanse staatsgreep van 1953? Daar was de Mossad niet bij betrokken, wel de VS en het VK. En je kunt absoluut kritiek hebben op de tijd van de Shah, maar het was altijd nog een duizend keer beter dan het huidige religieuze regime en zorgde bovendien niet voor zoveel dreiging en destabilisatie in de regio.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee maar wel een koning die zo dictatoriaal en gewelddadig was dat ieder alternatief aantrekkelijk leek.
We hebben ondertussen een patroon van tijdens vredesonderhandelingen de andere partij uitmoorden. Nou gaat het doorgaans niet om lieve mensen, maar het laat een grote onverschilligheid zien naar de jonge soldaten die de oorlog uit mogen voeren, de gijzelaars en het thuisfront dat honderden ballistische raketten gaat koppen.
En iedereen die in de toekomst met je gaat praten zal zich wel twee keer bedenken of dat verstandig is.
Oh nou ik bied direct mijn excuses aan als ik betere manieren om Israel onder druk te zetten heb gemist. Vertel ik ben zeer benieuwd. Altijd bereid om wat te leren.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:40 schreef oblo het volgende:
[..]
Door het leveren van luchtafweer aan Israel geef je Israel geen carte blanche. Dat is al een vals begin van je redenatie, want er zijn genoeg andere manieren om de druk op Israel te zetten.
Als jij over de rug van onschuldige Israëlische burgers een wilde gok wil wagen dat Israel dan anders zou handelen mbt iran en gaza, dan accepteer ik dat. Ik vind het walgelijk, maar als jij zo denkt so be it.
He een van die makkelijke users!quote:Op vrijdag 20 juni 2025 09:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is vooral het resultaat van een gebrek aan kennis.
Je hebt je laten leiden door talloze ladingen propaganda, mede van Al-Jazeera, net na de aanslagen van 7 oktober 2023, was je nog relatief pro-Israël maar dat sentiment is aan de hand al die propaganda volledig omgeslagen.
Dit terwijl je eigenlijk weinig weet van de geschiedenis van dit gebied en de geopolitieke verhoudingen. Het enige waar je mee bent gekomen zijn bespottelijke aantijgingen zoals dat Israël dagelijks Palestijnse kinderen aan het sniperen zou zijn en Palestijnse vrouwen zou verkrachten.
Immers, alles wat Hamas heeft gedaan, zou Israël ook doen, maar dan op veel grotere schaal stelde jij vorige maand nog. Dan ben je gewoon niet meer serieus te nemen natuurlijk.
Ik vind dit te makkelijk, Islamitische terreurorganisaties zijn uiteindelijk toch ook echt een product van de culturen daar. Wat natuurlijk verder niet wil zeggen dat het ingrijpen van de VS altijd succesvol is geweest, die hebben zeker fouten gemaakt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vooral ook steun aan autocratische regimes. Wat altijd vroeger of later een gigantische en langdurige backfire oplevert.
• de Shah in Iran (1953-1979) => moellahs aan de macht, enorme destabilisering van de regio en nu in oorlog met Israë
• de Mujahideen in Afghanistan (~1980-2000) => brachten Al Qaeda voort en de oorlog in Afghanistan waar wij aan meededen
• de Zuid-Vietnamese dictatuur in Vietnam (1950-1975) => leverde de Vietnamoorlog op en uiteindelijk de Viet Cong die een communistische overwinning boekte
• Saddam in Irak (~1980-2000) => destabilisatie van de regio en ISIS
• Pinochet in Chili (1973-1990) => alle politieke geloofwaardigheid van de VS in Zuid-Amerika weg, veel anti-VS regimes daar tot de dag van vandaag
En nog vele, vele andere voorbeelden de afgelopen decennia. Het patroon is telkens een doel op korte termijn: communisme indammen, olie veiligstellen, bondgenoten behouden. Het resultaat op lange termijn is wrok, extremisme, revoluties, terrorisme, regionale chaos.
De VS is een olifant in een porseleinkast. Een aap met een machinegeweer.
Belachelijke aantijgingen richting Israel noemt hij het, Gaza heeft het hoogste aantal kinderamputees in de wereld. Maar hoe durven mensen te suggereren dat het meest morele leger in de wereld dat veroorzaakt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
He een van die makkelijke users!
Ik heb in al die tijd anderhalf uur al Jazeera gezien en zelfs dat was voor de helft sociale media filmpjes van IDF soldaten. Een compilatie die jij niet durfde te zien.
Niet onwaar. Maar de regime changes in Japan, Duitsland waren vrij goed geslaagd.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vooral ook steun aan autocratische regimes. Wat altijd vroeger of later een gigantische en langdurige backfire oplevert.
• de Shah in Iran (1953-1979) → moellahs aan de macht, enorme destabilisering van de regio en nu in oorlog met Israël
• de Mujahideen in Afghanistan (~1980-2000) → brachten Al Qaeda voort en de oorlog in Afghanistan waar wij aan meededen
• de Zuid-Vietnamese dictatuur in Vietnam (1950-1975) → leverde de Vietnamoorlog op en uiteindelijk de Viet Cong die een communistische overwinning boekte
• Saddam in Irak (~1980-2000) → destabilisatie van de regio en ISIS
• Pinochet in Chili (1973-1990) → alle politieke geloofwaardigheid van de VS in Zuid-Amerika weg, veel anti-VS regimes daar tot de dag van vandaag
En nog vele, vele andere voorbeelden de afgelopen decennia. Het patroon is telkens een doel op korte termijn: communisme indammen, olie veiligstellen, bondgenoten behouden. Het resultaat op lange termijn is wrok, extremisme, revoluties, terrorisme, regionale chaos.
De VS is een olifant in een porseleinkast. Een aap met een machinegeweer.
Japan en Duitsland waren dan ook niet bepaald 'regime changes' maar tegenstanders in een wereldoorlog waar energie in werd gestoken om die op te lappen naderhand.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet onwaar. Maar de regime changes in Japan, Duitsland waren vrij goed geslaagd.
Maar de mens vindt het erg ingewikkeld om situaties op zichzelf te beschouwen/analyseren. Het moet altijd vergeleken worden met iets wat ze al kennen. Zelfs als de signalen de andere kant opgaan. Want vooralsnog lijkt het er sterk op dat Amerika helemaal geen trek heeft in een regime-change in Iran. Wel dat ze hopen dat dat op lange termijn een secundair gevolg kan zijn, maar dat is heel iets anders dan dat als prioriteit zien op dit moment.
Correct. Maar als het gaat om Iran, heeft 'het westen' ook zo ongeveer heel hun belang in het Midden-Oosten te beschermen. Ook niet 'zomaar' iets zegmaar.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Japan en Duitsland waren dan ook niet bepaald 'regime changes' maar tegenstanders in een wereldoorlog waar energie in werd gestoken om die op te lappen naderhand.
En mijn argument was dat steun voor autocratische regimes backfired, niet 'regime changes' (wat ook geen feestje is doorgaans).
Nee. En Iran roept dat wel. En dat is ook de reden dat Iran wat mij betreft niet mag werken aan de ontwikkeling van een kernwapen. Maar voordat je dan overgaat tot militair ingrijpen moet je wél bewijs hebben dat ze daadwerkelijk aan een kernwapen werken.quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Roept Duitsland al tientallen jaren lang dat ze Israël en de Verenigde Staten gaan vernietigen?
Je maakt een denkfout.quote:Op donderdag 19 juni 2025 16:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Want Duitsland legt burgers in Nederland om? Schiet raketten af op Nederland en roept al tig jaar dat ze Nederland willen vernietigen?
Ik ben er helemaal voor om de moellah's Iran uit te trappen en dat kernwapenprogramma te reduceren tot stof.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Correct. Maar als het gaat om Iran, heeft 'het westen' ook zo ongeveer heel hun belang in het Midden-Oosten te beschermen. Ook niet 'zomaar' iets zegmaar.
Denk dat sommige mensen echt onderschatten welke gevolgen het zou hebben als Iran over kernwapens beschikt.
Maar dat is toch helemaal niet vreemd? bepaalde belangen nu, kunnen weer anders uitpakken over 10 jaar.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ben er helemaal voor om de moellah's Iran uit te trappen en dat kernwapenprogramma te reduceren tot stof.
Maar de moellahs zijn dus aan de macht gekomen als tegenreactie op het jarenlang door de VS en Israël steunen van de Shah. Dat was mijn punt. Veel van de huidige shitzooi is resultaat van een vorige shitzooi. En de oplossing is vaak meer shitzooi.
Goed beredeneerd verderquote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Mag Iran aan een kernwapen werken. Nee, dat mag niet.
Ja die bepaalde belangen zijn blijkbaar soms het uitgebreid steunen van gewelddadige autocratische regimes terwijl je je mond volhebt over vrijheid en democratie. En daar heb je dan later weer spijt van.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar dat is toch helemaal niet vreemd? bepaalde belangen nu, kunnen weer anders uitpakken over 10 jaar.
Ik vind het volkomen terecht dat men mujahideen heeft lopen steunen tegen de Sovjets. Neemt niet weg dat de mujahideen nu (en toen ook al) een geheel andere agenda hebben dan wij. Zo zal het altijd zijn.
Ja. Ik zie dat anders. Ook jij lijkt te denken dat je geopolitiek-beleid vanuit een soort consequent moreel kader kan voeren. Maar dat kan niet. Je moet constant analyseren wat je belangen zijn op dat moment, en dan ook nog eens erkennen dat je op dat moment verschillende belangen kan hebben die elkaar tegenspreken.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja die bepaalde belangen zijn blijkbaar soms het uitgebreid steunen van gewelddadige autocratische regimes terwijl je je mond volhebt over vrijheid en democratie. En daar heb je dan later weer spijt van.
In de jaren ’70 verdiepten de VS en Israël hun banden na de Jom Kipoeroorlog van 1973. Amerika zag Israël definitief als strategische bondgenoot tegen Sovjetinvloed in het Midden-Oosten. Er kwam grootschalige wapenlevering, logistieke steun en gezamenlijke inlichtingenuitwisseling. Deze nauwe samenwerking werd formeel verankerd en groeide uit tot een spil in de Amerikaanse regionale strategie.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:32 schreef theunderdog het volgende:
Zo is de extreem innige relatie tussen Amerika en Israël eigenlijk ook pas sinds de jaren 90 en werd het helemaal officieel na 9/11. Maar mensen met weinig (historische) en geopolitieke kennis denken dat dat een soort eeuwig verbond is ofzo..
Hoezo? Genoeg autocratische regimes in het Midden-Oosten die wij steunen en gewoon altijd goed gaan.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:19 schreef Perrin het volgende:
En mijn argument was dat steun voor autocratische regimes backfired, niet 'regime changes' (wat ook geen feestje is doorgaans).
Nee, ik keur uitgebreide steun aan autocratische regimes categorisch af. Niet alleen uit principiële overwegingen maar ook omdat het uiteindelijk altijd backfired en strategisch stupide is op de lange termijn.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. Ik zie dat anders. Ook jij lijkt te denken dat je geopolitiek-beleid vanuit een soort consequent moreel kader kan voeren. Maar dat kan niet. Je moet constant analyseren wat je belangen zijn op dat moment, en dan ook nog eens erkennen dat je op dat moment verschillende belangen kan hebben die elkaar tegenspreken.
Het is complex en je doet het nooit helemaal goed.
Soms duurt de backfire wat langer ja. Als je uit een flatgebouw springt kun je halverwege ook zeggen 'hoezo was dit niet slim, ik heb de grond toch nog niet geraakt?'quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:36 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Hoezo? Genoeg autocratische regimes in het Midden-Oosten die wij steunen en gewoon altijd goed gaan.
Ik zeg nergens dat daarvoor er geen 'band' was. Uiteraard. Die is inderdaad begonnen in de jaren 70. Maar George Bush heeft in 1991 nog een lening aan Israel weten te blokkeren, omdat Israel dat zou gebruiken voor de uitbreiding van nederzettingen. Of Jimmy Carter tijdens zijn ambtstermijn.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
In de jaren ’70 verdiepten de VS en Israël hun banden na de Jom Kipoeroorlog van 1973. Amerika zag Israël definitief als strategische bondgenoot tegen Sovjetinvloed in het Midden-Oosten. Er kwam grootschalige wapenlevering, logistieke steun en gezamenlijke inlichtingenuitwisseling. Deze nauwe samenwerking werd formeel verankerd en groeide uit tot een spil in de Amerikaanse regionale strategie.
Ja?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, ik keur uitgebreide steun aan autocratische regimes categorisch af. Niet alleen uit principiële overwegingen maar ook omdat het uiteindelijk altijd backfired en strategisch stupide is op de lange termijn.
Daarin verschillen jij en ik dan idd.
Maar dat is koffiedik kijken. Misschien gaat het wel nog 100 jaar 'goed' daar. Is het dan een succes geweest of niet?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Soms duurt de backfire wat langer ja. Als je uit een flatgebouw springt kun je halverwege ook zeggen 'hoezo was dit niet slim, ik heb de grond toch nog niet geraakt?'
Wat valt daar aan te beredeneren?quote:
Kleine nuance, groot verschil.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:52 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Als rusland zo pertinent tegen een regime change is, dan zou het dus juist goed zijn als het wel gebeurt.
Mede dankzij Iran worden Oekraïense steden gebombardeerd.
Oh ik denk dat er geen fatsoenlijk persoon rouwig zal zijn om het vertrek van dit regime. Ik ben zelf alleen net wat sceptischer over de haalbaarheid en de vraag of het dan op de lange termijn allemaal beter wordt zowel voor de bevolking van Iran als de buurlanden.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:52 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Als rusland zo pertinent tegen een regime change is, dan zou het dus juist goed zijn als het wel gebeurt.
Dankzij Iran worden Oekraïense steden gebombardeerd.
Je ziet met de laatste regimechanges dat dat in eerste instantie toch niet leidt tot meer stabiliteit in het M-O.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh ik denk dat er geen fatsoenlijk persoon rouwig zal zijn om het vertrek van dit regime. Ik ben zelf alleen net wat sceptischer over de haalbaarheid en de vraag of het dan op de lange termijn allemaal beter wordt zowel voor de bevolking van Iran als de buurlanden.
Trump kwam weer met zijn "iK GeEf JuLLiE TWeE WeKeN" cliché aankakken.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Naar mijn mening is er in het geval van Iran wel een groot verschil: de bevolking is jong en hoogopgeleid.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je ziet met de laatste regimechanges dat dat in eerste instantie toch niet leidt tot meer stabiliteit in het M-O.
Zelf ben ik wel voorstander van het principe: stick to the devil you know. Dat is misschien niet altijd prettig maar een dictator die een land onder controle heeft is wat makkelijker mee te praten dan een of andere verzetsgroep die het land uiteindelijk ook weer verdeeld.
#TACOquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Trump kwam weer met zijn "iK GeEf JuLLiE TWeE WeKeN" cliché aankakken.
Nobody cares.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nobody cares.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:40 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
zo mooi is datvideo is 4 jaar oud. En er is nog niks veranderd. Behalve zijn mentale toestand dan.
Ja, gisteren bij de persconferentie stelde een journalist de vraag: Je hebt Poetin ook vaker 2 weken gegeven en vervolgens hoorden we niks. Waarom zouden we het nu wel serieus moeten nemen?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nobody cares.
Dit zijn de F-22's die eventuele bommenwerpers gaan escorteren. Ze worden helemaal ingevlogen vanuit de VS, wat een complexe en langdurige operatie is. Ze hebben 2 nachten doorgebracht in het VK. Nu verder achter hun tankers aan zodat ze dit soort lange afstanden kunnen overbruggen. Onderweg naar Saoedi.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:44 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Is dat een verwijzing naar de operatie “Gouden leeuw”? Of schiet ik dan een beetje door?
Ik bedoelde eigenlijk het stukje “GOLD23 KC-135R”quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit zijn de F-22's die eventuele bommenwerpers gaan escorteren. Ze worden helemaal ingevlogen vanuit de VS, wat een complexe en langdurige operatie is. Ze hebben 2 nachten doorgebracht in het VK. Nu verder achter hun tankers aan zodat ze dit soort lange afstanden kunnen overbruggen. Onderweg naar Saoedi.
Ahja, nee de NAVO gebruikt vaker dat soort callsigns. Het maakt wel duidelijk dat het een tankvliegtuig is. Maar niet missie-gerelateerd.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:51 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk het stukje “GOLD23 KC-135R”
Maar in de eerste zin ga je al de fout in. Rusland heeft helemaal geen prima relatie met Israël. Eerder met Iran. Maar alles wat Rusland doet, doet het uit eigenbalang.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef TAmaru het volgende:
Aangezien Israël wel een prima relatie heeft met Rusland, is dit natuurlijk een uitgelezen kans om de ayatollah eindelijk eens aan de kant te zetten en het Iraanse volk te bevrijden van deze dictatuur die ze ook echt absoluut niet willen. Rusland wil natuurlijk liever geen Amerikaans gezind regime in Iran, maar mijn gevoel is dat ze helemaal niks gaan doen als de democratie daar wordt uitgeroepen.
Ze blijven op veilige afstand van de Parijse banlieue.quote:
Ahh oke, dankjewelquote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ahja, nee de NAVO gebruikt vaker dat soort callsigns. Het maakt wel duidelijk dat het een tankvliegtuig is. Maar niet missie-gerelateerd.
Beetje de drukte vermijden idd.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:56 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ze blijven op veilige afstand van de Parijse banlieue.
Iran zijn ze kwijt als de ayatollah weg is. Rusland is niet in staat iets te doen. Armenië gaven ze de vinger. In Afrika hebben ze problemen. Syrië zijn ze kwijt. Ook Orban en Fico zeggen nu af en toe dingen die tegen Poetin's belangen ingaan.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef TAmaru het volgende:
Aangezien Israël wel een prima relatie heeft met Rusland, is dit natuurlijk een uitgelezen kans om de ayatollah eindelijk eens aan de kant te zetten en het Iraanse volk te bevrijden van deze dictatuur die ze ook echt absoluut niet willen. Rusland wil natuurlijk liever geen Amerikaans gezind regime in Iran, maar mijn gevoel is dat ze helemaal niks gaan doen als de democratie daar wordt uitgeroepen.
Ten eerste is het uitroepen van de democratie nog ver weg. De demonstraties die momenteel in Iran plaatsvinden zijn niet tegen het regime of voor vrouwenrechten, maar tegen Israël.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef TAmaru het volgende:
Hou je vast... (TLDR: still requires a hell of a job)quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:30 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Naar mijn mening is er in het geval van Iran wel een groot verschil: de bevolking is jong en hoogopgeleid.
In tijden van een machtsvacuüm scheelt het enorm als er zoveel kennis en levenslust aanwezig is om daadwerkelijk met een nieuw plan een toekomst te kunnen formuleren.
Dat was in Iraq en Afghanistan wel echt anders.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vervolgens aan Gemini (2.5 Pro) gevraagd wat het grootste risico en de beste mitigatie per stap zou kunnen zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna kwam ChatGPT (Model o3: Advanced Reasoning) nog met overkoepelend advies (communicatie, tempo, narratief):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot slot, wat betreft het grootste obstakel en hoe om te gaan met Khamenei, had ChatGPT (Model o3: Advanced Reasoning) nog het volgende te melden:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wens alles en iedereen heel veel geluk en wijsheid
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Je ziet toch ook aan zon project als Afghanistan dat de bevolking het humanistische licht laten zien nogal een stuk moeilijker is dan we soms denken vanuit onze comfortable westerse landen. Natuurlijk het zou mooi zijn als Iran zich weer tot een progressief land ontwikkelt. Maar het moet toch voornamelijk vanuit die bevolking komen, dat van buitenaf forceren is of heel kostbaar zoals Afghanistan of een gok door chaos te zaaien en hopen dat wie koning van de as is dan een positievere factor is. Zeker als we in ogenschouw nemen hoe dat in andere landen in de regio is gegaan ben ik tegen escalatie. Ook door Iran maar Iran lijkt de directe oorlog ook bepaald niet meer te willen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je ziet met de laatste regimechanges dat dat in eerste instantie toch niet leidt tot meer stabiliteit in het M-O.
Zelf ben ik wel voorstander van het principe: stick to the devil you know. Dat is misschien niet altijd prettig maar een dictator die een land onder controle heeft is wat makkelijker mee te praten dan een of andere verzetsgroep die het land uiteindelijk ook weer verdeeld.
[ Bericht 0% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 20-06-2025 12:40:15 ]![]()
Ik ben er klaar voorquote:
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.![]()
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:32 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Hou je vast... (TLDR: still requires a hell of a job)
Even aan ChatGPT (Model o3: Advanced Reasoning) gevraagd hoe een ideaal pad naar regime change eruit zou kunnen zien (beschouw het als een theoretische blauwdruk, er zijn praktisch gezien natuurlijk meer dan genoeg uitdagingen):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vervolgens aan Gemini (2.5 Pro) gevraagd wat het grootste risico en de beste mitigatie per stap zou kunnen zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarna kwam ChatGPT (Model o3: Advanced Reasoning) nog met overkoepelend advies (communicatie, tempo, narratief):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot slot, wat betreft het grootste obstakel en hoe om te gaan met Khamenei, had ChatGPT (Model o3: Advanced Reasoning) nog het volgende te melden:Vooral dit stuk vind ik een hele interessante benadering:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik wens alles en iedereen heel veel geluk en wijsheidBedankt voor het delenquote:Een veilige, desnoods luxueuze exit voor Khamenei kan zelfs helpen om de rest van het systeem los te weken, terwijl uitschakeling vooral de boel verhardt.![]()
![]()
Daar ben ik het wel mee eens.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee. En Iran roept dat wel. En dat is ook de reden dat Iran wat mij betreft niet mag werken aan de ontwikkeling van een kernwapen. Maar voordat je dan overgaat tot militair ingrijpen moet je wél bewijs hebben dat ze daadwerkelijk aan een kernwapen werken.
Dat bewijs is er niet. Het is nu op basis van "trust me bro".''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''![]()
heywoodu
![]()
Van bijna dood tot olympiër:![]()
Nou ja, is dat bewijs er niet, of is dat bewijs niet aan de pers getoond?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee. En Iran roept dat wel. En dat is ook de reden dat Iran wat mij betreft niet mag werken aan de ontwikkeling van een kernwapen. Maar voordat je dan overgaat tot militair ingrijpen moet je wél bewijs hebben dat ze daadwerkelijk aan een kernwapen werken.
Dat bewijs is er niet. Het is nu op basis van "trust me bro".Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval![]()
![]()
De plattegrond:And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?![]()
Volgens mij hebben we nog steeds alleen dit: Hallulama in NWS / Conflict Israël - Iran #35quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, is dat bewijs er niet, of is dat bewijs niet aan de pers getoond?
Of mis ik iets?O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
''Israel’s next goal is gaining air superiority south of Tehran, Ynet reports.''quote:
Ik had hier eerder gelezen dat Israël luchtsuperioriteit had over heel Iran, in een tempo dat zelfs de Amerikanen in Irak niet gelukt was...![]()
heywoodu
![]()
Van bijna dood tot olympiër:![]()
Nou ja, ik bedoel vooral dat de VS of Israël best bewijs kan hebben, zonder dat de rest van de wereld dat weet. Wij hebben dus geen idee of ze bewijs hebben, dat weten ze alleen zelfquote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:01 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we nog steeds alleen dit: Hallulama in NWS / Conflict Israël - Iran #35
Of mis ik iets?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval![]()
Nee heel Iran is pertinent onwaar. Dat land is ook gigantisch.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
''Israel’s next goal is gaining air superiority south of Tehran, Ynet reports.''
Ik had hier eerder gelezen dat Israël luchtsuperioriteit had over heel Iran, in een tempo dat zelfs de Amerikanen in Irak niet gelukt was...
Maar echt bang voor de luchtafweer hoeft Israël blijkbaar ook niet te zijn, er zijn voor zover we weten nog nauwelijks tot geen zaken van belang neergehaald door Iran.. 1 surveillance drone oid.And what rough beast, its hour come round at last,
![]()
Ehhh wtf? Ik dacht dat Iran ontkende? Nu zeggen ze zelf dat ze het dus hebben? En naar een veilige locatie gebracht nog wel zelfs…dan is het bombarderen van die faciliteit in Fordow niet eens meer genoeg en zal er meer gedaan moeten worden…![]()
Er zit volgens mij in militaire termen verschil tussen “superiority” en “supremacy” maar ben geen expert daarin. Overigens wel leuke video als je geinteresseerd in dit onderwerp bent, en ook duidelijk de analyse waarom het zo bijzonder was als je ziet dat de VS het niet gelukt is in Jemen:quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
''Israel’s next goal is gaining air superiority south of Tehran, Ynet reports.''
Ik had hier eerder gelezen dat Israël luchtsuperioriteit had over heel Iran, in een tempo dat zelfs de Amerikanen in Irak niet gelukt was...
Bekijk deze YouTube-video![]()
Wel netjes dat ze dat allemaal meedelen. Sympathiek.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:11 schreef Eagles89 het volgende:
[ x ]
Ehhh wtf? Ik dacht dat Iran ontkende? Nu zeggen ze zelf dat ze het dus hebben? En naar een veilige locatie gebracht nog wel zelfs…dan is het bombarderen van die faciliteit in Fordow niet eens meer genoeg en zal er meer gedaan moeten worden…And what rough beast, its hour come round at last,
Het is toch geen geheim dat ze verrijkt uranium hebben? Volgens mij moest dat iets van 400 kilo zijn.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:11 schreef Eagles89 het volgende:
[ x ]
Ehhh wtf? Ik dacht dat Iran ontkende? Nu zeggen ze zelf dat ze het dus hebben? En naar een veilige locatie gebracht nog wel zelfs…dan is het bombarderen van die faciliteit in Fordow niet eens meer genoeg en zal er meer gedaan moeten worden…
Probleem wordt het als ze boven de 90% komen, dan is het volgens mij hoog verrijkt. Maar ik kan me vergissen.![]()
Gezien de acties van Israel en hun infiltratie zou het me niet verbazen als er straks "ineens" een oppositiegroep met wapens aan komt zetten, als de ayatollahs genoeg ondermijnd zijn.![]()
Dus tegenstanders van de ayatollah heulen per definitie met de zionisten?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:27 schreef Hexagon het volgende:
Gezien de acties van Israel en hun infiltratie zou het me niet verbazen als er straks "ineens" een oppositiegroep met wapens aan komt zetten, als de ayatollahs genoeg ondermijnd zijn.
Lastige keuze als je daar intrapt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.![]()
Afhankelijk van de reflecterende schil kan het minder zijn, maar bij 90% is het sowieso geschikt om te gebruiken in een kernwapen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:25 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het is toch geen geheim dat ze verrijkt uranium hebben? Volgens mij moest dat iets van 400 kilo zijn.
Probleem wordt het als ze boven de 90% komen, dan is het volgens mij hoog verrijkt. Maar ik kan me vergissen.![]()
Niet per se, maar kan me zo voorstellen dat Israel een groepering in zijn zak heeft, die ze het liefst de macht zien grijpen daar.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus tegenstanders van de ayatollah heulen per definitie met de zionisten?
Lastige keuze als je daar intrapt.![]()
Yup. Duur grapje raketverdediging. Je kunt idd beter de vijandelijke raketartillerie zelf uitschakelen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 14:15 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Een raket van $ 430.000 tegen een drone van $ 50.000.And what rough beast, its hour come round at last,
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.![]()
Het zou kunnen. Maar Trump is uiteraard nogal lichtvaardig als het over bewijslast gaan. Ik bedoel hij komt met foto's van wat was het Sudan om Zuid Afrika te beschuldigen. Of met een photoshop met MS13 op de handen van die Garcia.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:03 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, ik bedoel vooral dat de VS of Israël best bewijs kan hebben, zonder dat de rest van de wereld dat weet. Wij hebben dus geen idee of ze bewijs hebben, dat weten ze alleen zelf
Ik zie bijvoorbeeld dit daarover.https://www.democracynow.(...)oem_press_conferencequote:On Tuesday, Trump, after leaving the G7 early, dismissed findings by his own intelligence agencies on Iran. In March, the Director of National Intelligence Tulsi Gabbard told lawmakers that the intelligence community “continues to assess that Iran is not building a nuclear weapon.” On Tuesday, Trump dismissed Gabbard’s testimony, saying, “I don’t care what she said.”
Ook Gabard is uiteraard zeer onbetrouwbaar maar in Maart claimde ze dus nog onder eed dat Iran niet bezig was met een nucleair wapen. Ik acht de kans dus bijna 0 dat er nu opeens bewijs boven is komen drijven. Dat zou wel extréém toevallig zijn na 20+ jaar dat Netanyahu dit claimt. Maar uiteraard zullen er misschien mensen zijn die de intelligence community in Amerika als deepstate zien dus onbetrouwbaar ik zou alleen niet weten waarom die dan zouden liegen om Iran te beschermen. Ik zou ook niet alles aannemen wat de intelligence mensen uit Amerika claimen, maar in dit geval omdat ze zeker zouden claimen dat Iran die wapens maakte als ze bewijs hebben lijkt het me vrij duidelijk.![]()
En hopen we dan dat het land ineen blijft of ook nog op afsplitsingen? Voor je het weet heb je zo'n Jemen situatie met 4 of 5 strijdende partijen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:27 schreef Hexagon het volgende:
Gezien de acties van Israel en hun infiltratie zou het me niet verbazen als er straks "ineens" een oppositiegroep met wapens aan komt zetten, als de ayatollahs genoeg ondermijnd zijn.![]()
Dat betwijfel ik. Waarom zou een Iraniër dat risico nemen?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 14:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Niet per se, maar kan me zo voorstellen dat Israel een groepering in zijn zak heeft, die ze het liefst de macht zien grijpen daar.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.![]()
De macht is verleidelijk natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 14:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Waarom zou een Iraniër dat risico nemen?
Forum Opties Forumhop: Hop naar: