En daar irriteer ik mij aan. Een staatsomroep zou evenveel perspectief mee moeten geven vanuit de rechts georiënteerde normen en waarden als de links georiënteerde normen en waarden.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:28 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Links van het midden is inderdaad meer gelinkt aan Westers Democratische waarden zoals wij ze ervaren, derhalve mee eens dat ze meer links dan rechts zijn
De objectieve berichtgeving is helaas ver te zoeken....Elk bericht zorgt voor polariserend gedachtengoedquote:Op donderdag 19 juni 2025 22:34 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
En daar irriteer ik mij aan. Een staatsomroep zou evenveel perspectief mee moeten geven vanuit de rechts georiënteerde normen en waarden als de links georiënteerde normen en waarden.
Aan de mensen zelf om dan een afgewogen keuze te maken in het vormen van hun mening.
Dat linkse en rechtse gedram begint mij echt de spuigaten uit te lopen, maar is naar mijn mening vanwege het gebrek aan een zuiver midden. En dat is je rol als media, naar mij mening, maar al helemaal als je teert op de zak van de samenleving, die gedragen wordt door zowel linkse als rechtse sentimenten.
Daarom Fok!quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:37 schreef cosmosis het volgende:
[..]
De objectieve berichtgeving is helaas ver te zoeken....Elk bericht zorgt voor polariserend gedachtengoed
Dit inderdaad. De motie was bijvoorbaat kansloos en vooral bedoeld om islamitische zieltjes te winnen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:39 schreef Toefjes het volgende:
Een flinke zeperd van GL/PVDA. Misschien een poging om de 3 zetels van DENK af te snoepen.
Verder goed dat de meerderheid het plan heeft afgewimpeld.
Weet ik niet. Ik denk dat je heel ver kunt komen, alleen heb ik het idee dat ze bij de NOS schoorvoetend de redactie binnenlopen als ze die dag de rechtse zienswijze moeten etaleren. Alsof het een moetje is, terwijl de links-georiënteerde perspectieven vol passie en allerlei invalshoeken worden belicht.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:37 schreef cosmosis het volgende:
[..]
De objectieve berichtgeving is helaas ver te zoeken....Elk bericht zorgt voor polariserend gedachtengoed
De PVDA is dood, het is vooral GL. Jammer dat het nog zo ver voor de verkiezingen is, dit kan ze wel eens veel zetels gaan kosten.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:41 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dit inderdaad. De motie was bijvoorbaat kansloos en vooral bedoeld om islamitische zieltjes te winnen.
Piri is van de PvdA.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:44 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De PVDA is dood, het is vooral GL. Jammer dat het nog zo ver voor de verkiezingen is, dit kan ze wel eens veel zetels gaan kosten.
Partij voor de Aanslagen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:44 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De PVDA is dood, het is vooral GL. Jammer dat het nog zo ver voor de verkiezingen is, dit kan ze wel eens veel zetels gaan kosten.
De NOS is slechts het uithangbord van de waan van de dag van de scheeuwende samenleving, welke de afgelopen 5 jaar de linkse Woke brul was....Begint nu weer langzaam een beetje realistisch midden te worden...Het blijft een nieuwsmedium afhankelijk van een populaire opininie...Ik geloof niet zo veel in de enorme sturing mbt een geheime agenda vanuit de overheid.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:42 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Weet ik niet. Ik denk dat je heel ver kunt komen, alleen heb ik het idee dat ze bij de NOS schoorvoetend de redactie binnenlopen als ze die dag de rechtse zienswijze moeten etaleren. Alsof het een moetje is, terwijl de links-georiënteerde perspectieven vol passie en allerlei invalshoeken worden belicht.
Nee, het zal nooit perfect zijn, maar je kunt best moeite doen.
Wat betreft de NOS is het naar mijn mening beter dan pakweg een half jaar geleden. Toen kon je de radio niet meer aan doen of er was een equivalent van Dolf Jansen op de radio die ons allemaal wel even wist te vertellen hoe de morele vork in de steel zat.
Ik hoop dat die stijgende lijn doorzet. Gewoon nieuws, feiten brengen, en opinies links en rechts in hetzelfde licht overdragen aan de kijker/luisteraar. Als je echt passie voor je vak hebt moet dit toch geen probleem hoeven zijn.
Er is ook geen zuiver midden mogelijk. Wat zou dat zijn. Bij alles zeggen geen mening? De NOS zit meestal vrij dicht op het midden.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:36 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
En daar irriteer ik mij aan. Een staatsomroep zou evenveel perspectief mee moeten geven vanuit de rechts georiënteerde normen en waarden als de links georiënteerde normen en waarden.
Aan de mensen zelf om dan een afgewogen keuze te maken in het vormen van hun mening.
Dat linkse en rechtse gedram begint mij echt de spuigaten uit te lopen, maar is naar mijn mening vanwege het gebrek aan een zuiver midden.
En dat zuivere midden schetsen is je rol als media, naar mij mening, maar al helemaal als je teert op de zak van de samenleving, die gedragen wordt door zowel linkse als rechtse sentimenten.
Breng feiten en laat je eigen mening daarbij achterwege.
Nou, dan snap ik er helemaal niks meer van.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Piri is van de PvdA.
Het is een PvdA motie (als je het zo zou moeten duiden). Niet eens van GL.
Kijk eens:quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Vanmiddag 16:17
[ x ]
Ik zag vanavond een briljante screenshot met die iron dome motie en de regel eronder dat Israëlisch ziekenhuis door raket was geraakt. Kan het helaas niet vinden
Omdat rechtse partijen verontwaardigd zijn. Lijkt me wel meevallen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:47 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Die gaan wel dalen in de peilingen komende weken
Ik snap het ook niet hoor. Het is zo extreem. En Timmermans stemde ook voor.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:49 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nou, dan snap ik er helemaal niks meer van.
Elke keer als er ellende is, dan is hij online en kijken wij. Als de wereld vergaat is Steve de laatste persoon die we zullen zien.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:49 schreef UitStraling het volgende:
En Steve zit maar door te mompelen als een bleke vermoeide zombie zonder dat er ook maar iets gebeurt.
Ik ben vooral pissig omdat het op deze manier weer een centrumrechts kabinet wordt. En ik had gehoopt op iets paarsigs met evt CDA ergens nog.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet hoor. Het is zo extreem. En Timmermans stemde ook voor.
Hier raak ik een beetje treurig van.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Elke keer als er ellende is, dan is hij online en kijken wij. Als de wereld vergaat is Steve de laatste persoon die we zullen zien.
Het is allemaal maar niks.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ben vooral pissig omdat het op deze manier weer een centrumrechts kabinet wordt. En ik had gehoopt op iets linkspaarsigs.
Zelfs D66, Volt, CDA, ChristenUnie stemde niet voor deze motie.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Omdat rechtse partijen verontwaardigd zijn. Lijkt me wel meevallen.
Ik zie gemengde reacties onder mensen die normaal links en/of progressief stemmen. Je hoeft niet pro Israël te zijn om kritiek te hebben op het plan om niet meer te leveren voor de Iron Dome.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Omdat rechtse partijen verontwaardigd zijn. Lijkt me wel meevallen.
Beetje raar als hij tegen de moties van zijn eigen partij stemt als leider. Het is absoluut niet extreem ook. Wat extreem is dat dit al een brug te ver gaat voor sommige mensen. Bij de ellende die Israel uitstort over Gaza vallen wel meer doden dan als Israel een paar raketjes minder uit de lucht kan schieten.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet hoor. Het is zo extreem. En Timmermans stemde ook voor.
Ik verbaas mij eigenlijk dat hij geen echte competitie heeft op YouTube in dit genrequote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Elke keer als er ellende is, dan is hij online en kijken wij. Als de wereld vergaat is Steve de laatste persoon die we zullen zien.
Ik kan het niet goed inschatten het is 1 van de 2 mogelijkheden in mijn hoofd.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit is gewoon weer een typische Trump bluf. Hij wil vooral een deal zodat hij daar goede sier mee kan maken.
Dat vind ik onzin. Natuurlijk is een zuiver midden mogelijk: feiten brengen, context meegeven, geschiedenis erachter belichten en bovenal: geen kant kiezen. Dat kunnen de lezers/luisteraars prima zelf.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Er is ook geen zuiver midden mogelijk.
Dat laatste geloof ik ook niet, toch had ik de staatsmedia voorheen wat hoger zitten dan de afgelopen 5 jaar die je benoemd. Ik had verwacht dat zij boven de schreeuwende minderheid zouden staan, maar de stille meerderheid zouden bedienen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:47 schreef cosmosis het volgende:
[..]
De NOS is slechts het uithangbord van de waan van de dag van de scheeuwende samenleving, welke de afgelopen 5 jaar de linkse Woke brul was....Begint nu weer langzaam een beetje realistisch midden te worden...Het blijft een nieuwsmedium afhankelijk van een populaire opininie...Ik geloof niet zo veel in de enorme sturing mbt een geheime agenda vanuit de overheid.
Wat is het probleem daarmee dan? Ik snap niet waarom er kritiek is. Nouja mensen leggen het uit als steun voor Iran maar dat is het totaal. Ik zie ook mensen helemaal vrolijk worden van de aanval op Iran, vallen daar geen doden bij dan?quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik zie gemengde reacties onder mensen die normaal links en/of progressief stemmen. Je hoeft niet pro Israël te zijn om kritiek te hebben op het plan om niet meer te leveren voor de Iron Dome.
Elke inslag laat Israël woester terugslaan, is niet best als ergens nog hoop hebt dat je het Iraanse volk aan je zijde kunt krijgen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:54 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Zo loos is het niet toch? Iran komt best prima door iron dome heen.
Ik krijg steeds meer het idee dat veel van zijn ideeën (Tariffs, ICE etc.) echt 100% puur zijn zodat hij popiejopie kan lopen doen over deals en zijn ego kan strelen en zijn achterban eet maar graag zijn stront op. Het is dat ego's geen zwaartekrachtveld hebben anders had hij zijn eigen zonnestelsel.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit is gewoon weer een typische Trump bluf. Hij wil vooral een deal zodat hij daar goede sier mee kan maken.
Wat winnen we ermee als er meer Israëlische burgerdoden vallen? Zeker als het iets is dat voorkomen kan worden met technologie. Ik wens de gewone burgers van Gaza en Palestina ook een Iron Dome toe.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is het probleem daarmee dan? Ik snap niet waarom er kritiek is. Nouja mensen leggen het uit als steun voor Iran maar dat is het totaal. Ik zie ook mensen helemaal vrolijk worden van de aanval op Iran, vallen daar geen doden bij dan?
quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik krijg steeds meer het idee dat veel van zijn ideeën (Tariffs, ICE etc.) echt 100% puur zijn zodat hij popiejopie kan lopen doen over deals en zijn ego kan strelen en zijn achterban eet maar graag zijn stront op. Het is dat ego's geen zwaartekrachtveld hebben anders had hij zijn eigen zonnestelsel.
Gewoon een politieke blunder dit.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
https://www.bnnvara.nl/jo(...)embargo-tegen-israel
Ik was benieuwd hoe dit op het immer gezellige Joop verdedigd ging worden. Zelfs daar zijn de reacties niet mals
(ja, je deja vu klopt als je die hebt, ik zat per ongeluk bij de buren)
Ik weet niet in welk fantasieland jij leeft, maar met de NOS is het helemaal niet 'beter' geworden. Dat zou ook wel vreemd zijn, aangezien er niet opeens hele andere mensen werkzaam zijn.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:55 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dat vind ik onzin. Natuurlijk is een zuiver midden mogelijk: feiten brengen, context meegeven, geschiedenis erachter belichten en bovenal: geen kant kiezen. Dat kunnen de lezers/luisteraars prima zelf.
[..]
Dat laatste geloof ik ook niet, toch had ik de staatsmedia voorheen wat hoger zitten dan de afgelopen 5 jaar die je benoemd. Ik had verwacht dat zij boven de schreeuwende minderheid zouden staan, maar de stille meerderheid zouden bedienen.
Maar het is gelukkig inderdaad wel minder geworden de laatste tijd.
Iets met een hele zoutmijnquote:
Teringquote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Ik was benieuwd hoe dit op het immer gezellige Joop verdedigd ging worden. Zelfs daar zijn de reacties niet mals
Dit dus. Was van plan op ze te stemmen, maar nu niet meer. Ben redelijk centrum, maar stem normaal wat meer naar links, om een grotere kans te hebben dat wat ik graag zie ook gebeurt. (We hebben sinds het einde van de jaren 70 geen links kabinet meer gehad, het is paars of rechts). Maar voor dit soort onzin kan ik niet stemmen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ben vooral pissig omdat het op deze manier weer een centrumrechts kabinet wordt. En ik had gehoopt op iets paarsigs met evt CDA ergens nog.
100% hetzelfde. I gun NL eens iets anders dan centrumrechts.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:04 schreef Shotty het volgende:
[..]
Dit dus. Was van plan op ze te stemmen, maar nu niet meer. Ben redelijk centrum, maar stem normaal wat meer naar links, om een grotere kans te hebben dat wat ik graag zie ook gebeurt. (We hebben sinds het einde van de jaren 70 geen links kabinet meer gehad, het is paars of rechts). Maar voor dit soort onzin kan ik niet stemmen.
Het is meer dat die hele MAGA cult draait om contrarianisme. Obama en Biden waren degene die oorlogen zijn begonnen, Trump is daarentegen de grote vredesstichter. Dat imago probeert hij nu in stand te houden.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:55 schreef Perox het volgende:
[..]
Ik kan het niet goed inschatten het is 1 van de 2 mogelijkheden in mijn hoofd.
1. Trump is daadwerkelijk een vredelievende president. Hij haat geweld, omdat dit de handel in de weg staat.
2. Trump is toch helaas een Russiche asset en probeert de zaak te vertragen zoals hij ook met Oekraine doet.
Afvoerputjegenotquote:Op donderdag 19 juni 2025 23:02 schreef Nattekat het volgende:
Ook zat steun voor die motie daar, want ja, het blijft Joop
Zou je je denigrerende toon een beetje willen matigen tegen mij? Volgens mij verdien ik dat niet.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:02 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik weet niet in welk fantasieland jij leeft, maar met de NOS is het helemaal niet 'beter' geworden. Dat zou ook wel vreemd zijn, aangezien er niet opeens hele andere mensen werkzaam zijn.
Ja maar naar mijn beleving zitten we in andere contreien dan "imago bewaren", dus hoop dat we hier de echte kleuren van deze president gaan zien. Of wellicht komen we daar dan binnen deze 2 weken achter ....quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:06 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is meer dat die hele MAGA cult draait om contrarianisme. Obama en Biden waren degene die oorlogen zijn begonnen, Trump is daarentegen de grote vredesstichter. Dat imago probeert hij nu in stand te houden.
Tot zover het “recht vs links” frame dus.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Zoiets als in Amsterdam?quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
100% hetzelfde. I gun NL eens iets anders dan centrumrechts.
Klein detail is wel dat zowel Obama als Biden geen oorlogen gestart zijn.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:06 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het is meer dat die hele MAGA cult draait om contrarianisme. Obama en Biden waren degene die oorlogen zijn begonnen, Trump is daarentegen de grote vredesstichter. Dat imago probeert hij nu in stand te houden.
Ikzelf kijk en luister ook reguliere media. Als ik het gevoel heb dat het de verkeerde kant uitschiet, naar links of naar rechts, dan zoek ik iets anders. Ik vind de media in Nederland prima werk afleveren.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:09 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Zou je je denigrerende toon een beetje willen matigen tegen mij? Volgens mij verdien ik dat niet.
Inhoudelijk; het blijft een persoonlijke beleving, natuurlijk. Ikzelf luister bijna 7 dagen in de week radio NPO1 en kijk een aanzienlijk deel van de talkshows op TV, of kijk deze terug. De redactie neemt de feedback van hun luisteraars en kijkers vrij serieus. Niet enkel via de chat, maar ook in de uitzending heb ik ze daarop mogen wijzen en samen met mij nog velen anderen. Daar doen ze echt wel wat mee. Die feedback vragen ze (inmiddels) ook om.
En mijn, nogmaals: persoonlijke ervaring, is dat ze de afgelopen tijd vrij gematigd zijn in vergelijking met pakweg een half jaar geleden.
En ik sta met beiden benen op de grond, kan ik je vertellen
Die is wel heel sterk ja.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:12 schreef Shotty het volgende:
[..]
Tot zover het “recht vs links” frame dus.
Ik vind deze reactie daar erg goed:
Dat Iron Dome Israël meer strategische bewegingsvrijheid geeft, klopt. Maar het hoofddoel blijft het beschermen van burgers tegen raketten. Die bescherming afnemen als straf voor Israëls beleid is als zeggen: ‘We stoppen voedselhulp aan Gaza, want Hamas eet ook mee.’ In beide gevallen worden gewone mensen het zwaarst getroffen.
Hoe wil je geen kant kiezen. Alleen al hoe je zaken framed is een soort van kant kiezen. Welke context je schetst is een soort van kant kiezen. Hoe je de geschiedenis erachter belicht is ook weer keuzes maken. Misschien dat het mogelijk is om volledig objectief te zijn bij een wiskundig probleem. Toch zeker niet bij zaken waar het nieuws over gaat.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:55 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dat vind ik onzin. Natuurlijk is een zuiver midden mogelijk: feiten brengen, context meegeven, geschiedenis erachter belichten en bovenal: geen kant kiezen. Dat kunnen de lezers/luisteraars prima zelf.
[..]
Dat laatste geloof ik ook niet, toch had ik de staatsmedia voorheen wat hoger zitten dan de afgelopen 5 jaar die je benoemd. Ik had verwacht dat zij boven de schreeuwende minderheid zouden staan, maar de stille meerderheid zouden bedienen.
Da's meer centrumlinks. Lijkt me landelijk niet zo heel realistisch.quote:
Het is dan ook een non argument.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:14 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ik vraag me wel af of wij onze hulp groter maken dan t is. Dat ietsjes wat wij geven tegenover de steun van de USA en andere landen (Duitsland?) Alsof Israël de iron dome kwijt is als wij niets meer daarheen zouden sturen.
Mee eens. Ikzelf deed het over NU.nl laatst, omdat die zich onder leiding van Lindsay Mossink inmiddels hebben verlaagd tot het quoten van gekleurde opinies in titels van voorpagina-nieuws.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:14 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ikzelf kijk en luister ook reguliere media. Als ik het gevoel heb dat het de verkeerde kant uitschiet, naar links of naar rechts, dan zoek ik iets anders. Ik vind de media in Nederland prima werk afleveren.
Alleen, er zijn veel mensen die boos worden als de media niet berichten waar die mensen zelf heilig van overtuigd zijn. Als je structureel boos bent op de NOS, kijk dan niet meer naar de NOS denk ik dan.
Dit onderwerp zal in deze reeks nog talloze keren besproken worden, met voorbeelden van berichten van NOS, nu.nl, Volkskrant, joop, geenstijl etc.
Maar dat er meer Israelische doden zouden vallen is toch geen garantie. Het is een pressiemiddel vanuit Nederland. Andere partijen kunnen ons aandeel overnemen, of beter we isoleren Israel zodat ze moeten luisteren. Er vallen juist meer burgerdoden door ons moedwillige niets doen. Wat winnen we met onze huidige opstelling. Dat we Israel beter te vriend houden ten koste van de burgers in Gaza en Iran? Als we het over neutraliteit hebben dan moet Nederland niet leveren aan Israel ook niet aan Iran of Hamas maar dat doen we volgens mij al niet. Dat zou ik wel een comrpomis vinden, dat we dan ook Gaza net zoveel Iron Dome spul leveren als Israel maar ik denk niet dat Israel dat zou accepteren. Dat is ook het hele punt.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:59 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat winnen we ermee als er meer Israëlische burgerdoden vallen? Zeker als het iets is dat voorkomen kan worden met technologie. Ik wens de gewone burgers van Gaza en Palestina ook een Iron Dome toe.
Ik vind het altijd zo bijzonder dat heel rechtse mensen naar Joop kijken voor wat dan ook. Wat een onzin kramen die vaak uit zeg. Beetje alsof ik altijd Raisa Blommenstijn of Eva Vlaardingebroek als representatie van heel rechts Nederland zou aanvoeren.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Waarschijnlijk maakt het geen reet uit voor de de veiligheid van Israël of wij spullen leveren voor de Iron Dome of niet. Sterker nog, al zouden we dat doen en tegelijk drones leveren aan Iran dan zou het effect waarschijnlijk nihil zijn.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:14 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ik vraag me wel af of wij onze hulp groter maken dan t is. Dat ietsjes wat wij geven tegenover de steun van de USA en andere landen (Duitsland?) Alsof Israël de iron dome kwijt is als wij niets meer daarheen zouden sturen.
Ik denk dat wij heel erg ver uit elkaar liggen op dit gebied. Als wij de hoop in een staatsmedia die neutraal het nieuws brengt en opinies gebalanceerd vanuit beide perspectieven op moeten geven, dan gaan wij als land een heel donker pad tegemoet vind ik.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe wil je geen kant kiezen. Alleen al hoe je zaken framed is een soort van kant kiezen. Welke context je schetst is een soort van kant kiezen. Hoe je de geschiedenis erachter belicht is ook weer keuzes maken. Misschien dat het mogelijk is om volledig objectief te zijn bij een wiskundig probleem. Toch zeker niet bij zaken waar het nieuws over gaat.
Probeer het eens concreet, wat doet volgens jou de NOS dan waardoor ze niet in het midden staan in dit conflict.
Mensen willen geen gortdroge verhalen die bezig zijn met vooral heel politiek correct blijven. De politiek wil toch ook alleen maar bezuinigen op staatsmedia, dan kan je moeilijk verbetering in kwaliteit verwachten lijkt me.
Lijkt een beetje 50/50 te zijn. Lees ook genoeg medestanders.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Dat is wel een veeg teken dus. Als je achterban 50/50 is dan is het een blunder.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Lijkt een beetje 50/50 te zijn. Lees ook genoeg medestanders.
Waarschijnlijk de GL-gezinden voor, de PvdA-gezinden tegen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:31 schreef Perox het volgende:
[..]
Dat is wel een veeg teken dus. Als je achterban 50/50 is dan is het een blunder.
Nee is totaal niet hetzelfde. De Israelische burgers kiezen namelijk zelf voor een regering die burgers uithongert en op grote schaal vermoord. De Palestijnse burgers hebben niet gekozen voor de situatie.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:12 schreef Shotty het volgende:
[..]
Tot zover het “recht vs links” frame dus.
Ik vind deze reactie daar erg goed:
Dat Iron Dome Israël meer strategische bewegingsvrijheid geeft, klopt. Maar het hoofddoel blijft het beschermen van burgers tegen raketten. Die bescherming afnemen als straf voor Israëls beleid is als zeggen: ‘We stoppen voedselhulp aan Gaza, want Hamas eet ook mee.’ In beide gevallen worden gewone mensen het zwaarst getroffen.
Ik denk dat in jouw ogen 90% van Nederland rechts is, dus ook mensen die het fijn vinden om van beide kanten hun mening te horen zodat ze niet vast blijven zitten in een bubbel. Want daar deed ik het voor, ik wilde zeker weten dat ik niet gewoon in een bubbel zat.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik vind het altijd zo bijzonder dat heel rechtse mensen naar Joop kijken voor wat dan ook. Wat een onzin kramen die vaak uit zeg. Beetje alsof ik altijd Raisa Blommenstijn of Eva Vlaardingebroek als representatie van heel rechts Nederland zou aanvoeren.
De Palestijnen zijn even niet relevant in dit topic.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee is totaal niet hetzelfde. De Israelische burgers kiezen namelijk zelf voor een regering die burgers uithongert en op grote schaal vermoord. De Palestijnse burgers hebben niet gekozen voor de situatie.
Dat mensen zeggen dat Israel zonder de Iron Dome nog geweldadiger is geeft toch al wel aan wie er in gevaar zijn in de regio en wie het gevaar zijn. Israel is nu al veel dodelijker dan hun tegenstanders maar als ze zelf een fractie van het gevaar lopen gaan ze nóg verder![]()
Juist als je geen gevaar loopt doe je gevaarlijker dingen. Ik klim ook alleen zo'n wand op als ik gezekerd ben. Als we enige druk op een land willen zetten moet je ze raken met iets dat pijn doet. Verhongeren is ook wreder dan even geen raketschild hebben van geen eten hebben ga je altijd dood niet overal valt een bom.
Had dan op z'n minst gehedged en Timmermans tegen laten stemmen. Maar ja, blij dat ze kleur bekennen ipv het strategisch slim aanpakkenquote:Op donderdag 19 juni 2025 23:31 schreef Perox het volgende:
[..]
Dat is wel een veeg teken dus. Als je achterban 50/50 is dan is het een blunder.
Goed post. Deze nuance is heel belangrijk en (hopelijk)nog steeds hoe het grootste deel van de samenleving met zulke informatie om gaat. De stille meerderheid, of geef het een naam.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk dat in jouw ogen 90% van Nederland rechts is, dus ook mensen die het fijn vinden om van beide kanten hun mening te horen zodat ze niet vast blijven zitten in een bubbel. Want daar deed ik het voor, ik wilde zeker weten dat ik niet gewoon in een bubbel zat.
Mensen die wonder boven wonder de polarisatie weten te weerstaan.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:38 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Goed post. Deze nuance is heel belangrijk en (hopelijk)nog steeds hoe het grootste deel van de samenleving met zulke informatie om gaat. De stille meerderheid, of geef het een naam.
Omdat voedseltransporten Gaza niet binnenkomen mogen andere landen Israël aanvallen zonder dat ze zich kunnen verdedigen? Ik ben overigens wel voor bepaalde economische sancties die niet de veiligheid raakt maar wel dat ze zich gaan afvragen of ze niet in sommige opzicht te ver gaan.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee is totaal niet hetzelfde. De Israelische burgers kiezen namelijk zelf voor een regering die burgers uithongert en op grote schaal vermoord. De Palestijnse burgers hebben niet gekozen voor de situatie.
Dat mensen zeggen dat Israel zonder de Iron Dome nog geweldadiger is geeft toch al wel aan wie er in gevaar zijn in de regio en wie het gevaar zijn. Israel is nu al veel dodelijker dan hun tegenstanders maar als ze zelf een fractie van het gevaar lopen gaan ze nóg verder![]()
Juist als je geen gevaar loopt doe je gevaarlijker dingen. Ik klim ook alleen zo'n wand op als ik gezekerd ben. Als we enige druk op een land willen zetten moet je ze raken met iets dat pijn doet. Verhongeren is ook wreder dan even geen raketschild hebben van geen eten hebben ga je altijd dood niet overal valt een bom.
Inderdaad.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mensen die wonder boven wonder de polarisatie weten te weerstaan.
Jij hebt een obsessie met "Israël zit fout" en daar zie je het hele geopolitieke en menselijke plaatje helaas niet, laat je aversie en je walging gaan en bekijk het eens van een gezond afstandje.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:34 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik ben hier niet om het op te nemen voor de NOS, ik kijk, lees of luister er nog maar zelden naar. Ik heb een hele tijd intensief naar Radio1 geluisterd. Als je op vrijdagmiddag naar Radio1 luistert dan kan ik me dat linkse tintje wel ergens voorstellen. Humberto Tan zit daar dan met een paar gasten die helemaal niemand iets boeit maar het is allemaal zo lekker inclusief en zo lekker vrolijk.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:27 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik denk dat wij heel erg ver uit elkaar liggen op dit gebied. Als wij de hoop in een staatsmedia die neutraal het nieuws brengt en opinies gebalanceerd vanuit beide perspectieven op moeten geven, dan gaan wij als land een heel donker pad tegemoet vind ik.
Zij zijn de media, wij betalen hun om ons van objectieve informatie te voorzien. Het is niet aan mij noch aan jou om te bedenken hoe dat zou moeten. Zij hebben daarvoor geleerd, zij hebben de kennis in huis, zij hebben de contacten. Ik niet, jij niet. Dan blijft er naar mijn mening voor een NOS nog 1 hobbel over:
Waar een wil is, is een weg.
En niet eens voor mijzelf, of voor jou als ik je zo inschat. Wij zijn prima bij kennis en in staat om diverse media aan te boren om onze kennis uit te breiden en een zo goed mogelijk beeld van dr situatie te krijgen. Maar onze ouders, opa’s en oma’s, die hebben daar waarschijnlijk veel meer moeite mee en zijn in die zin afhankelijk van een betrouwbare en neutrale bron zoals de NOS zou moeten zijn. Dáár draaien zij voor op, dát is hun verantwoordelijkheid. En daar worden miljoenen per jaar voor vrijgemaakt.
Ga werk leveren, voor je geld. Je verzint maar iets. Maar niet dat achterlijke gedoe van een jaar - half jaar geleden. Wat een gezichtsverlies was dat zeg.
Onmisbare schroefjesquote:Op donderdag 19 juni 2025 23:42 schreef tjoptjop het volgende:
Ik zat trouwens eens te googlen maar weet iemand om wat voor concrete zaken het gaat die NL levert voor die Iron Dome? Ik lees totale bedragen tussen de 2,5 en 12,5 miljoen per jaar aan wapenexport aan Israel (wat in die tak echt niks is)
En dit:
[ afbeelding ]
link
Gaat dan om die ¤343k? Ben wel benieuwd wat het is?
Oh ja laten we de onschuldige burgers van Israël daar de dupe van laten worden. Echt, menselijk leed interesseert de Palliesekte alleen als het de juiste kant betreft.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Beetje raar als hij tegen de moties van zijn eigen partij stemt als leider. Het is absoluut niet extreem ook. Wat extreem is dat dit al een brug te ver gaat voor sommige mensen. Bij de ellende die Israel uitstort over Gaza vallen wel meer doden dan als Israel een paar raketjes minder uit de lucht kan schieten.
Euh ik heb wel geleerd om hoe je een poging kan doen om objectief te zijn. Ik heb een wetenschappelijke opleiding die nogal bezig was met dat soort problemen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:27 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik denk dat wij heel erg ver uit elkaar liggen op dit gebied. Als wij de hoop in een staatsmedia die neutraal het nieuws brengt en opinies gebalanceerd vanuit beide perspectieven op moeten geven, dan gaan wij als land een heel donker pad tegemoet vind ik.
Zij zijn de media, wij betalen hun om ons van objectieve informatie te voorzien. Het is niet aan mij noch aan jou om te bedenken hoe dat zou moeten. Zij hebben daarvoor geleerd, zij hebben de kennis in huis, zij hebben de contacten. Ik niet, jij niet. Dan blijft er naar mijn mening voor een NOS nog 1 hobbel over:
Waar een wil is, is een weg.
En niet eens voor mijzelf, of voor jou als ik je zo inschat. Wij zijn prima bij kennis en in staat om diverse media aan te boren om onze kennis uit te breiden en een zo goed mogelijk beeld van dr situatie te krijgen. Maar onze ouders, opa’s en oma’s, die hebben daar waarschijnlijk veel meer moeite mee en zijn in die zin afhankelijk van een betrouwbare en neutrale bron zoals de NOS zou moeten zijn. Dáár draaien zij voor op, dát is hun verantwoordelijkheid. En daar worden miljoenen per jaar voor vrijgemaakt.
Ga werk leveren, voor je geld. Je verzint maar iets. Maar niet dat achterlijke gedoe van een jaar - half jaar geleden. Wat een gezichtsverlies was dat zeg.
Over het NOS heb ik overigens niets te mopperen nu, mijn irritatie ging over specifiek de periode van een jaar - half jaar geleden. Dat was niet om aan te horen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:47 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ben hier niet om het op te nemen voor de NOS, ik kijk, lees of luister er nog maar zelden naar. Ik heb een hele tijd intensief naar Radio1 geluisterd. Als je op vrijdagmiddag naar Radio1 luisterd dan kan ik me dat linkse tintje wel ergens voorstellen. Humberto Tan zit daar dan met een paar gasten die helemaal niemand iets boeit maar het is allemaal zo lekker inclusief en zo lekker vrolijk.
Maar dat gezegd hebbende, ik geloof er niet in dat de NOS bewust het ''linkse'' pad kiest. In de wetenschap blijkt het vaak ook lastig om bias buiten beschouwing te laten en volledig objectief een stuk te schrijven. Ik heb de afgelopen 4 jaar in het kader van mijn opleiding diverse deskresearch opdrachten uit gevoerd. Ik kom in heel veel studies en onderzoeken tot de conclusie dat statistiek ook geen exacte wetenschap is en dat bepaalde zaken gewoon heel lastig objectief te beoordelen zijn. Het afgelopen jaar heb ik intern samen met een paar adviseurs van McKinzie samen mogen werken. Ik mag veronderstellen dat dat de besten ter wereld zijn. Maar zelfs die zijn vaak niet in staat om vragen objectief op te stellen. Als de vraag al niet objectief is, dan is het antwoord dat vermoedelijk ook niet.
Maar de stukken die ik van NOS lees, voor mij als rechtse stemmer, ik vind ze vrij neutraal. Dan zullen ze bepaalde informatie niet vermelden of sommige informatie juist wél. Ik denk eerder dat dat een gebrek aan kwaliteit is dan bewuste sturing. Ik denk dat je ook in je achterhoofd moet houden dat ze het met neutrale verslaggeving eigenlijk voor niemand goed kunnen doen.
Je stelling dat Israël de agressor is, houdt niet echt stand. Kijk maar naar de post die ik heb gequote.quote:
Nee misschien is in Nederland op dit moment zo'n 60% rechts. Voor een groot deel zullen mensen ook denken dat ze rechts zijn. Maar als je op PVV stemt voor die huurbevriezing of dat eigen risico naar 0 nu zou ik je toch ook niet als rechts omschrijven. Dan ben je gewoon zonder de kennis om jezelf correct op het spectrum te plaatsen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik denk dat in jouw ogen 90% van Nederland rechts is, dus ook mensen die het fijn vinden om van beide kanten hun mening te horen zodat ze niet vast blijven zitten in een bubbel. Want daar deed ik het voor, ik wilde zeker weten dat ik niet gewoon in een bubbel zat.
Maar goed, dat zal voor jou vast iets heel raars zijn, buiten je bubbel treden, gezien je reacties hier.
Als dat je conclusie is op basis van je academische ervaring, dan wil ik hooguit toevoegen dat ik vind dat het altijd het streven moet blijven om het nieuws als staatsmedia zo te brengen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Euh ik heb wel geleerd om hoe je een poging kan doen om objectief te zijn. Ik heb een wetenschappelijke opleiding die nogal bezig was met dat soort problemen.
Je zegt dat je wilt dat de staatsmedia van beide zeiden iets toont. Maar in bijna niks zijn er twee zeiden in politiek zeker niet. Zelfs in een twee partijen land als Amerika zijn er in die partijen natuurlijk nog hele andere perspectieven. Met twee zeiden suggereer je dat elk probleem vrij letterlijk zwart-wit is. Maar dat is niet zo alles is een hoop tinten grijs. Het is niet zo dat als je het FvD perspectief hebt en het Bij1 perspectief dat dan beide zijden gehoord zijn, net zo min als je alleen PvdA en VVD hoort.
De eis voor objectiviteit is een onmogelijke er gaat altijd iets onderbelicht blijven iemand zich niet gehoord voelen. Alleen al welke onderwerpen je kiest kan al niet objectief, hoe ga je bepalen dat deze motie wel en die motie niet in het nieuws komt, of je weer bericht over Gaza of toch maar de gaypride in Budapest of misschien de burgerwachten aan de grens of misschien moet er eens een item komen over fok! Zeker als er journaaltjes hebben is er natuurlijk ook maar zeer beperkt aan informatie dat je per keer kan overbrengen.
Heb je het over de geschiedenis van een conflict als dit. Vindt de ene misschien dat je in 1979 moet beginnen de ander misschien 2015 er is geen objectieve maatstaf om te bepalen welke van die twee zeker moet worden genoemd. Heb je het over de context vind de ene dat je uitgebreider stil moet staan bij de proxies de ander vind dat er uitgebreider in moet worden gegaan op het Iraanse regime weer een ander op dat Netanyahu maar net een meerderheid haalde in de Knesset ook daar kan je niet objectief bepalen wat je mee moet nemen en wat je weg kan laten.
De media zijn net zo goed mensen het is onmogelijk dat ze perfect het midden vinden ze kunnen hun best doen ze kunnen dat nooit bereiken zeker niet op een manier dat 18 miljoen Nederlanders dat allemaal het midden vinden. Want bijvoorbeeld rechtsere mensen vinden de NOS teveel naar links neigen. Ik vind ze misschien eerder te vaak naar rechts neigen. Als het objectiever wordt voor jou kan ik dat subjectiever vinden.
Een bron kijken of dat nou de NOS is of Joop of Geenstijl gaat je eigenlijk altijd een beperktere blik geven op hoe het werkelijk zit.
Lol natuurlijk wel. We hadden het over de motie van Kati Piri. Daarbij dat Israel deze oorlog voert is voor een groot deel terug te voeren op hun genocide in Gaza en hoe de PR daarvan een stuk te slecht was. Ongeveer letterlijk heel Europa aan het verenigen was om stappen te ondernemen. Zelfs Duitsland vond Israel te ver gaan. Nu is de aandacht vrij succesvol verlegd en zijn een hoop mensen positiever over Israel want Iran dat is pas een vréselijke staat.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:37 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De Palestijnen zijn even niet relevant in dit topic.
Ik wil hier nog even aan toe voegen het volgende:quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:56 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Over het NOS heb ik overigens niets te mopperen nu, mijn irritatie ging over specifiek de periode van een jaar - half jaar geleden. Dat was niet om aan te horen.
Goeie context en nuance, bedankt voor het delen van je gedachten. Ik kan je niets anders dan gelijk geven. Ik hoop, met je bovenstaande verhaal in mijn achterhoofd, dat ze streven om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden binnen de grenzen van hun kunnen. Het streven zou echt objectiviteit, neutraliteit en variatie moeten blijven, naar mijn mening.
Laatste gedachtensprong vanuit mijn kant: alles in het juiste perspectief. Gezien onze gekke oom aan de overkant van de grote plas, doen wij het in Nederland nog steeds erg goed.
Fijne nacht allemaal
Waarom zou Israel zich niet kunnen verdedigen? Oekraine heeft geen Iron dome volgens mij verdedigen die zich. Ik zeg ook helemaal nergens dat landen Israel mogen aanvallen. Iran mag zich verdedigen uiteraard. Mag van jou Iran niet terugschieten dan? Ze moeten zich laten bombarderen en zeggen ja dankje?quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:40 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Omdat voedseltransporten Gaza niet binnenkomen mogen andere landen Israël aanvallen zonder dat ze zich kunnen verdedigen? Ik ben overigens wel voor bepaalde economische sancties die niet de veiligheid raakt maar wel dat ze zich gaan afvragen of ze niet in sommige opzicht te ver gaan.
Nee hoor. Ik zie juist het geopolitieke en menselijke plaatje. Dat zie je niet omdat je de mogelijkheid dat Israel degene is die een ander beleid toe moet passn niet mogelijk acht. Probeer eens de afstand te nemen die ik heb en dan zal je tot betere conclusies komen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:46 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Jij hebt een obsessie met "Israël zit fout" en daar zie je het hele geopolitieke en menselijke plaatje helaas niet, laat je aversie en je walging gaan en bekijk het eens van een gezond afstandje.
Het is niet alleen bluf. Er wordt over gepraat omdat ze die ondergrondse faciliteiten willen vernietigen, maar niet weten of dat gaat lukken.quote:Op donderdag 19 juni 2025 22:51 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Kijk je even uit, dadelijk wordt je nog objectief en dat kan niet hoor.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik zie juist het geopolitieke en menselijke plaatje. Dat zie je niet omdat je de mogelijkheid dat Israel degene is die een ander beleid toe moet passn niet mogelijk acht. Probeer eens de afstand te nemen die ik heb en dan zal je tot betere conclusies komen.
De walging richting Iran wordt constant ingezet daar zie ik je geen stelling over nemen. Maar dat zorgt natuurlijk ook waarom zoveel mensen zo'n verwrongen beeld van dit conflict voor zichzelf maken.
Nee je draait hem om. Menselijk leed interesseert de Israel lovers niet behalve als het hun geliefde Israeliers treft. Waarom doen we anders zo weinig om invloed uit te oefenen. Sancties op twee ministers na 2 jaar. Gaat onze ambassade nog naar Jerusalem zoals voorgenomen? Zelfs de suggestie van eventueel Israelisch burgerleed wordt al opgeblazen tot een halszaak. Het concrete Palestijnse leed bagataliseer je vrijwel constant.quote:Op donderdag 19 juni 2025 23:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh ja laten we de onschuldige burgers van Israël daar de dupe van laten worden. Echt, menselijk leed interesseert de Palliesekte alleen als het de juiste kant betreft.
Ik lees steeds over raketinslagen in de flats van Oekraïne, dus echt goed afweergeschut a la Israël lijken ze niet te hebben.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom zou Israel zich niet kunnen verdedigen? Oekraine heeft geen Iron dome volgens mij verdedigen die zich. Ik zeg ook helemaal nergens dat landen Israel mogen aanvallen. Iran mag zich verdedigen uiteraard. Mag van jou Iran niet terugschieten dan? Ze moeten zich laten bombarderen en zeggen ja dankje?
Ik ben inderdaad zeer benieuwd wat dan de sancties moeten zijn voor de critici. Wat je zegt hoe raak je Israel niet maar toch wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |