Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Op zich niet zo dramatisch allemaal, maar met de waardering van Tesla op de beurs moeten cijfers eigenlijk de verwachtingen overtreffen. En een K/W van meer dan 100 kan wel, als de omzet met meer dan 50% groeit jaar-over-jaar. Met een stagnerende omzet is het gewoon te duur.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:21 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Bron Business Insider
[..]
Bron.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Oh die tekst is al vanuit de eerste topic reeks post.quote:Op vrijdag 18 april 2025 16:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op zich niet zo dramatisch allemaal, maar met de waardering van Tesla op de beurs moeten cijfers eigenlijk de verwachtingen overtreffen. En een K/W van meer dan 100 kan wel, als de omzet met meer dan 50% groeit jaar-over-jaar. Met een stagnerende omzet is het gewoon te duur.
Och, zo nieuw is dat niet.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Vooral in de winter werkt dat uitstekendquote:Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Klinkt een beetje als een linkse oplossing voor een rechts probleem.quote:Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
In Nederland is geen angst voor stroomuitval tijdens een storm.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:04 schreef VEM2012 het volgende:
Tijd om alle Tesla’s te voorzien van powershare.
Losse accu’s in iedere woning is een middel dat erger is dan de kwaal.
Ik snap ook niet dat de EU V2G niet verplicht voor iedere nieuw te leveren elektrische auto. Dat zou veel mogelijk maken om pieken in het elektriciteitsnetwerk op te vangen, zeker als daar een redelijke beloning tegenover staat.
De accu’s van Tesla hebben bewezen veel meer aan te kunnen dan de auto nodig heeft. Maar goed, je hebt een punt: zeker Europese auto’s hebben vaak accu’s die het niet aan zullen kunnen, dus dat is wellicht een reden voor de EU om het niet te doen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
In Nederland is geen angst voor stroomuitval tijdens een storm.
Dat komt zo zelden voor dat het de investering niet waard is.
Verder slijt je auto accu natuurlijk sneller als je die gaat inzetten als thuisbatterij.
Dat lijkt me ook niet wenselijk.
In Nederland worden thuisbatterijen ingezet om te handelen en om te ontladen als de zon weg is.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De accu’s van Tesla hebben bewezen veel meer aan te kunnen dan de auto nodig heeft. Maar goed, je hebt een punt: zeker Europese auto’s hebben vaak accu’s die het niet aan zullen kunnen, dus dat is wellicht een reden voor de EU om het niet te doen.
Stroomuitval zal kennelijk ook in Nederland de komende jaren flink toe gaan nemen. En dat is best kut kan ik je vertellen (in Malta is stroomuitval zeker in de zomer bepaald niet ongewoon).
Tegen een maximum van 11 kW laden en ontladen, zeker in het 20% tot 80% gebied levert weinig stress op. En ja, de accu zal eerder stuk kunnen gaan. Maar mijn accu van 99,4 kWh kost om te vervangen ongeveer 15k (en de meesten worden gewoon gerepareerd voor 2-3k).quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
In Nederland worden thuisbatterijen ingezet om te handelen en om te ontladen als de zon weg is.
Dat lijkt me best een aanslag op de accu van de Tesla.
Als het puur gaat om noodstroomvoorziening, dan zal dat niet echt een impact hebben op de accu.
Dan kun je mooi in de winter je auto gaan opladen bij de snellader als je thuis de wasmachine en warmtepomp aan wilt zettenquote:Op zaterdag 19 april 2025 12:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tegen een maximum van 11 kW laden en ontladen, zeker in het 20% tot 80% gebied levert weinig stress op. En ja, de accu zal eerder stuk kunnen gaan. Maar mijn accu van 99,4 kWh kost om te vervangen ongeveer 15k (en de meesten worden gewoon gerepareerd voor 2-3k).
Een thuisbatterij kost ongeveer de helft voor 20 kWh.
Al met al vind ik het een prima alternatief waarbij de voors veel groter zijn dan de tegens.
Voor warmtepompen e.d. zijn ze bezig met andere vormen van opslag.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan kun je mooi in de winter je auto gaan opladen bij de snellader als je thuis de wasmachine en warmtepomp aan wilt zetten
Krijgen de mensen met een appartement dan ook een dak op hun balkon? Er zijn hier al een paar mensen met losse panelen die je in het stopcontact in kunt prikken, als je overdag niet naar buiten kijkt.quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor warmtepompen e.d. zijn ze bezig met andere vormen van opslag.
Nu zit een gemiddeld gezin op 30% eigen gebruik. Dat kan wellicht naar 70%. Dat scheelt al best veel.
Het alternatief is geen accu. Dus ook geen thuisaccu. Zo’n losse accu in je huis is economisch geen goede keuze.
Dus omdat mensen in een appartement meestal geen ruimte hebben voor zonnepanelen is het onzinnig om het zo efficiënt mogelijk te doen bij de rest?quote:Op zaterdag 19 april 2025 12:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Krijgen de mensen met een appartement dan ook een dak op hun balkon? Er zijn hier al een paar mensen met losse panelen die je in het stopcontact in kunt prikken, als je overdag niet naar buiten kijkt.
We zouden zonnepanelen op het dak van het gebouw kunnen leggen, maar daar kun je alle woningen niet mee van stroom voorzien. Dan zouden we laadpalen neer moeten zetten om daar toch nuttig gebruik van te kunnen maken, maar die kun je dan eigenlijk alleen overdag gebruiken. En de paar mensen met een EV zitten dan op hun werk.
Op zich is een flatgebouw wel een goede locatie voor een windmolen, als de constructie (en de omwonenden) dat toestaat.
Het is ook wat lastig om de auto bij jouw thuis in te prikken, dat worden heel veel hele lange verlengsnoeren. Dan moeten we een dakje gaan maken boven de begane grond, anders kun je er niet meer langs. En misschien kunnen daar dan nog wat zonnepanelen op, aan de kant naar het zuiden. Om dat centraal via de VVE te regelen lijkt me een hopeloze zaak.
Een grote warmtepomp met warmteopslag is op termijn waarschijnlijk wel goedkoper dan de huidige stadswarmte. Dan moeten we een heel groot gat onder het parkeerterrein graven.
Het wordt wel moeilijk dat allemaal terug te verdienen.
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
De meeste huishoudens hoeven geen 99kwh thuisbatterij.
Ik zag overigens net een video over een tweedehands model 3.
Die had na 5 jaar nog 85% accucapaciteit.
Vervangen kost 15.000 Euro, exclusief arbeidskosten.
Een gereviseerde wordt geschat op max 6.000 exclusief arbeidskosten.
Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
Beneden de 70% betekent een nieuwe accu onder garantie.
Ik heb benieuwd hoe Tesla daarbij kijkt naar thuisaccu gebruik.
Dat zijn wel serieuze kosten.
True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Maar die worden steeds goedkoper.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.
Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Hij zou er hooguit naast kunnen worden gebruikt, bij langere stroomuitval.
Maar dat zie ik in Nederland niet gebeuren.
Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
Leeftijd is niet zo relevant. Was het toevallig die Model 3quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.
Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
100% blijven scoren wijst op een truuk die je vaak ziet (onder meer bij VAG). Dan kun je de accu feitelijk niet volledig gebruiken en maskeert men degradatie op die manier en de laadcurve wordt hierdoor beter.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:39 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.
Even nagevraagd: 11.400 euro inclusief arbeid voor een nieuwe accu bij de Long Range/Performance (zelfde unit).quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
https://teslamusthaverevi(...)m_source=chatgpt.com
Hier zie ik duidelijk andere bedragen dan 15.000 euro.
Kia gebruikt dezelfde cellen als andere automerken.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:39 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.
Dat dus.quote:Op zaterdag 19 april 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kia gebruikt dezelfde cellen als andere automerken.
Maar je kan als fabrikant wel bijvoorbeeld 66kWh aan accucellen monteren en er 60kWh beschikbaar van stellen.
Zolang je accu dan nog boven de 60kWh aan capaciteit heeft, zal hij 100% aangeven.
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
100% blijven scoren wijst op een truuk die je vaak ziet (onder meer bij VAG). Dan kun je de accu feitelijk niet volledig gebruiken en maskeert men degradatie op die manier en de laadcurve wordt hierdoor beter.
Meer foolproof eigenlijk. Ik hou wat meer van de Tesla manier, waarmee je zelf keuzes kan maken.
Iedere accu degradeert. Maar heel relevant is dan niet, want blijft behoorlijk binnen de perken.
Je bedoelt de Kia e-Niro met bruto 67,5 kWh accu capaciteit en netto 64,0 kWh?quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:03 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
Dit soort lui geven therapie? HonkHonkquote:The Brooklyn woman accused of leaving a brick scrawled with a swastika and the word “Nazi” on a parked Tesla is a super-woke family therapist who was involved in criminal justice diversion programs — and blamed Elon Musk for her heinous actions as she was taken into custody.
Natasha Cohen was released on her own recognizance following her arraignment on hate-crime charges Saturday night, according to prosecutors.
Cohen, 46, has a private practice, working with children, adolescents and their families for more than two decades.
Bright zal wel de comments uitzetten binnenkort, want wat een politieke review. In de comments worden ze afgemaakt.quote:Op donderdag 17 april 2025 20:35 schreef Wantie het volgende:
Bright reed in de nieuwe Model Y.
Nog steeds op veel vlakken de beste in zijn klasse.
Maar is dat voldoende?
Je begint met dat het niet waar is, om vervolgens wat ik post te bevestigen…quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:03 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
1, want jij weet zelf ook wel dat dit soort testresultaten aan de lopende band worden gepubliceerd. Maar wat wel feitelijk te maken is het volgende op basis van testen door Aviloo.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En hoe groot was de sample size van de test? 100 auto's? 1.000? 10.000?
Tesla is toch ook qua elektrisch rijden pionier en de aandrijflijnen zijn top qua efficientie? Dat mag toch ook best gezegd worden en zal ik nergens ontkennen. Het is alleen zo dat fabrikanten eens moeten stoppen met sjoemelen met netto-/brutocapaciteit en gewoon de nettocapaciteit die de consument aan kan spraken moeten aangeven.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je begint met dat het niet waar is, om vervolgens wat ik post te bevestigen…
Jij mag vinden dat je genaaid wordt bij Tesla, maar feitelijk heb je gewoon meer autonomie. En Tesla communiceert in WLTP. Motor.no kwam in een test tot de conclusie dat de Model S LR maar liefst 6% beter scoorde. Waar de Kia in de test niet verder kwam dan de opgegeven range.
Dus ach, het is maar wat je wil zien. Nog even afgezien van dat een Kia toch gewoon een Koreaanse Opel is. Moet je ook maar willen.
Lekker een jaartje in retraite gaan. DOJ style.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:19 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]NYC woman who left swastika brick on Cybertruck is a woke therapist who blamed Elon Musk for tantrum
[..]
Dit soort lui geven therapie? HonkHonk
Deze data is niet in lijn met de daadwerkelijke data van deze accu. De test is dus niet goed uitgevoerd.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef RichardHammond het volgende:
Tesla Model 3 Long Range AWD uit 2019
Bruto 78,8 kWh accu
Netto 73,5 kWh accu
Beschikbaar na 137.000 kilometer nog 66 kWh
Tesla communiceert noch bruto, noch netto capaciteit.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef RichardHammond het volgende:
Tesla is toch ook qua elektrisch rijden pionier en de aandrijflijnen zijn top qua efficientie? Dat mag toch ook best gezegd worden en zal ik nergens ontkennen. Het is alleen zo dat fabrikanten eens moeten stoppen met sjoemelen met netto-/brutocapaciteit en gewoon de nettocapaciteit die de consument aan kan spraken moeten aangeven.
Niet iedereen kan een oplader aan huis hebben.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
Ja, Tesla-fans zijn snel op hun teentjes getrapt.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:24 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Bright zal wel de comments uitzetten binnenkort, want wat een politieke review. In de comments worden ze afgemaakt.
Lijkt wel alsof de hele Tesla fanclub is komen bashen daar, en terecht.
Ja, dat heb ik dan ook gedaan. Maar niet vanuit verduurzaming want het milieu interesseert me geen hol. Wat me wél interesseert is mijn portemonnee. Dus panelen lagen al op het huis, maar huis gekocht wánt negatieve energiekosten, en dat kan omdat warmtepomp, dus geen gas, en omdat we straks te maken krijgen met terugleverkosten ook gegaan voor een EV (zakelijk) waardoor ik de stroom die in de auto gaat sowieso terug krijg, maar elke kWh vanaf het dak naar de auto krijg ik alsnog betaald tegen mijn stroomtarief, én elke kWh die vanaf het dak de auto in gaat (ik werk 3 a 4 dagen per week vanuit huis, en bij de huidige klant gewoon volledig vanuit huis) gaat niét terug het net op en daar heb ik dus straks ook geen terugleverkosten voor.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
De bovenste twee cijfers qua bruto-nettocapaceit heb ik van EV-database.org en die cijfers kloppen. Misschien heb ik wel het verkeerde productiemodel te pakken. Maar vertel wat voor accu ligt er dan in een Tesla Model 3 Long Range AWD uit maart 2019?quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Deze data is niet in lijn met de daadwerkelijke data van deze accu. De test is dus niet goed uitgevoerd.
Dat Tesla dat niet doet betekent niet dat deze informatie niet beschikbaar is.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tesla communiceert noch bruto, noch netto capaciteit.
Dat werd ook gezegd over de nieuwe model 3. Maar als je naar de cijfers kijkt loopt ook dat model echt een stuk slechter dan het origineel.quote:Op zaterdag 19 april 2025 13:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze wachten op de nieuwe Model whY.
Als ik de reacties zo lees zijn ze het gewoon met jou eens en zetten ze dat in de comments.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, Tesla-fans zijn snel op hun teentjes getrapt.
Verder eens hoor, het zwaartepunt ligt teveel bij hun politieke standpunt.
Ja, een marge van 1,2% is natuurlijk wel enorm groot. Al die accu's moeten tot op minder dan een tiende procent dezelfde inhoud hebben, want anders is er duidelijk wat mis in het productieproces. Bij het sorteren van de individuele cellen naar capaciteit om er pakketten van te maken zouden ze alle cellen die niet exact voldoen aan de specificaties weg moeten gooien, anders krijg je dat aan het einde van de rit.quote:Op zaterdag 19 april 2025 17:03 schreef VEM2012 het volgende:
Nee, EV database zit er heel vaak naast. Mijn auto heeft volgens hen 95 kWh bruikbare accu, dat is nieuw (afhankelijk van de accu, de een heeft een tiende meer, de ander een tiende minder) ongeveer 97,5 kWh
Nominaal verbruik is niet 170 wh/km maar 172,1 wh/km.
Ook bij mijn andere Tesla’s zaten ze er steevast naast.
Verder: je verwijt Tesla bruto ipv netto te communiceren en als ze dat niet doen verwijt je dat bruto en netto vindbaar is op het internet (overigens, heel lastig vindbaar, want er is veel verkeerde data beschikbaar en men praat elkaar graag na).
Weer een onderwerp waarbij je je kennis enorm overschat.quote:Op zaterdag 19 april 2025 17:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, een marge van 1,2% is natuurlijk wel enorm groot. Al die accu's moeten tot op minder dan een tiende procent dezelfde inhoud hebben, want anders is er duidelijk wat mis in het productieproces. Bij het sorteren van de individuele cellen naar capaciteit om er pakketten van te maken zouden ze alle cellen die niet exact voldoen aan de specificaties weg moeten gooien, anders krijg je dat aan het einde van de rit.
Maar voor mensen die een thuisbatterij willen (toevoegen)… dat kan ook.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet iedereen kan een oplader aan huis hebben.
Maar dat terzijde; het ideaalplaatje is dat je het overschot aan electriciteit in de auto kwijt kunt als brandstof.
Als thuisbatterij zitten wel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat de auto dan wel thuis moet zijn om te laden/ontladen.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk: de auto is op werkdagen van huis tussen 5:30 en 17:00.
Dan is een aparte thuisbatterij beter. Die is 24/7 thuis en kan op de gewenste momenten laden/ontladen.
Hoe doen ze dat dan?quote:Op zaterdag 19 april 2025 18:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Weer een onderwerp waarbij je je kennis enorm overschat.
Oh, daar ben ik zeker voorstander van.quote:Op zaterdag 19 april 2025 18:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar voor mensen die een thuisbatterij willen (toevoegen)… dat kan ook.
Het CCS protocol is bi directioneel by design. Het is dus zeer eenvoudig om toe te voegen aan alle auto’s.
Er is een norm waar ze aan moeten voldoen. Kleine verschillen zijn simpelweg niet te voorkomen en ook geen probleem.quote:
Filmpje:quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is een norm waar ze aan moeten voldoen. Kleine verschillen zijn simpelweg niet te voorkomen en ook geen probleem.
Alsof iemand het verschil merkt tussen een accu met 97,4 en 97,6 kWh. Dat is ongeveer 1 km range. En ook de inschatting van de range is aan fluctuaties onderhevig. Een bms maakt een inschatting. Deze kan heel nauwkeurig als je van (bijna) 0 naar 100% laadt. En kan iets minder nauwkeurig worden als je bv van 30-80 pleegt te laden iedere dag. En dan nog: warm weer vs koud weer: andere inschatting.
quote:The top 10 EV sellers by brand in the US in the first quarter of 2025 are:
Tesla: 128,100 units
Ford: 22,500 units
Chevrolet: 19,186 units
BMW: 13,538 units
Hyundai: 12,843 units
VW: 9,564 units
Honda: 9,561 units
Kia: 8,656 units
Rivian: 8,553 units
Cadillac: 7,972 units
quote:NasdaqGS - Nasdaq Real Time Price
o
USD
Tesla, Inc. (TSLA)
Follow
Compare
224.54
-16.83
-6,95%
Volgens recente schattingen zijn er in het eerste kwartaal van 2025 ongeveer 128.000 Tesla-auto's in de VS verkocht.quote:Op zondag 20 april 2025 15:09 schreef epicbeardman het volgende:
Tesla dominates the US EV market again in the first quarter of 2025
[..]
Lees de OP eens en kijk dan naar de koers.quote:Op maandag 21 april 2025 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/
men raakt het vertrouwen in Tesla helemaal kwijt
zelfs in de robotica en AI
[..]
de powerwalls daar kan Tesla nog mee scoren , maar die kan iedereen makenquote:Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Dat is wel het Maga excuus voor de shitzooi in de VS.quote:Op maandag 21 april 2025 16:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Lees de OP eens en kijk dan naar de koers.
The boy who cried wolf.
Iets met een wolf.quote:Op maandag 21 april 2025 17:53 schreef over_hedge het volgende:
-7% bij de opening van de markt. Oof.
En toch zijn er nog heel veel mensen die de dip kopen. Ok, ze verwachten misschien niet meer dat de prijs nog twintig keer zo hoog wordt, maar velen zullen denken dat vijf of tien keer er dan nog wel in zit.quote:Op maandag 21 april 2025 17:53 schreef over_hedge het volgende:
-7% bij de opening van de markt. Oof.
ik ga ook wel weer terug kopen. Maar voorlopig wacht ik ff af en koop ik niks. Mijn winst gepakt tijdje terug en nu ff afwachten. Aangezien er elke dag weer iets nieuws is. En 0 duidelijkheid isquote:Op maandag 21 april 2025 19:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En toch zijn er nog heel veel mensen die de dip kopen. Ok, ze verwachten misschien niet meer dat de prijs nog twintig keer zo hoog wordt, maar velen zullen denken dat vijf of tien keer er dan nog wel in zit.
De resultaten zijn an sich best goed, in vergelijking met andere autofabrikanten. De resultaten lijken vooral matig als je het afzet tegen de (onrealistische) voorspellingen van Elon Musk. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de aandelenkoers nu eindelijk een beetje realistischer wordt.quote:Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.
Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Klopt, en daarnaast zit de verwachting dat Tesla op de niet al te lange termijn een leidende rol zal innemen voor wat zelfrijdende auto's aangaat bijvoorbeeld, maar daar zit ook nog niet bepaald schot in.quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:46 schreef knoopie het volgende:
[..]
De resultaten zijn an sich best goed, in vergelijking met andere autofabrikanten. De resultaten lijken vooral matig als je het afzet tegen de (onrealistische) voorspellingen van Elon Musk. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de aandelenkoers nu eindelijk een beetje realistischer wordt.
Dit is natuurlijk wel heel sterk afhankelijk van wat Trump doet met de financiële voordelen voor elektrische auto's en wat het beleid gaat zijn met de carbon credits. Als er geen financieel voordeel meer zit aan het kopen van een elektrische auto, dan zal dat een serieus probleem voor alle elektrische auto's worden. En dat is niet alleen in de VS, maar in alle landen waar conservatieve regeringen niet "geloven" in klimaatverandering.
Daarnaast haalde Tesla in 2024 een heel groot deel van zijn winst uit het verkopen van carbon credits, en niet uit het verkopen van auto's. (In de financiële resultaten hebben ze dit een beetje verstopt, omdat de opbrengsten van de carbon credits bij de winst door autoverkopen gerekend wordt) In sommige kwartalen zelfs tot 34% van de winst. Als Trump in een dolle bui een streep door de carbon credits zet, dan heeft Tesla een groot probleem.
[ afbeelding ]
https://carboncredits.com(...)s-q3-earnings-surge/
Het gaat hier niet over de VS.quote:Op maandag 21 april 2025 16:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is wel het Maga excuus voor de shitzooi in de VS.
Wie weet. So what?quote:Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.
Of een particulier die een gezinsauto zoekt die heerlijk (meestal zelf!) rijdt, prima stuurt, snel is en zelfs geschikt is om je kids mee te nemen op de Nordschleife en daar een tijd neer te zetten waar de meesten nog niet met een GT2RSMR aan komen.quote:Op maandag 21 april 2025 18:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Of leaserijders die een lagere bijtelling willen, totdat dat wordt afgeschaft.
Tesla is daarmee verbonden.quote:
Lexus. Laat me niet lachen. Dat is gewoon een rebranded Toyota.quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:50 schreef vosss het volgende:
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.
Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tesla is daarmee verbonden.
Trump zijn beleid heeft direct invloed op Tesla.
Musk zijn gedrag ook.
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:40 schreef Monolith het volgende:
De Tesla webcare is er vroeg bij vandaag.
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren?quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.quote:Op maandag 21 april 2025 19:32 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ik ga ook wel weer terug kopen. Maar voorlopig wacht ik ff af en koop ik niks. Mijn winst gepakt tijdje terug en nu ff afwachten. Aangezien er elke dag weer iets nieuws is. En 0 duidelijkheid is![]()
Misschien laagste punt gemist. Maar dat zie ik dan wel weer
Dit dus idd. Maar Tesla is wel enorm veel innovatiever dan de gemiddelde fabrikant, dat geef ik ze wel mee (alhoewel daar ook weer allerlei risico's aan zitten). Maar 10 tot 30 keer hoger gewaardeerd.quote:Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren?![]()
Als je een inhoudelijke discussie over de waarde van het aandeel van Tesla in een topic over tesla afdoet met 'nou en?', dan doe je niet meer mee hoor.
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, en daarnaast zit de verwachting dat Tesla op de niet al te lange termijn een leidende rol zal innemen voor wat zelfrijdende auto's aangaat bijvoorbeeld, maar daar zit ook nog niet bepaald schot in.
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.
Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
Beurswaardering is nu eenmaal niet altijd objectief.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.
Zelf zit ik short vanaf begin februari, dus wellicht biased. Maar dat was dus voor alle gedoe begon en enkel op de extreme waardering tov de cijfers die toen uitkwamen.
Glazen bol. Ok.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
Nee, daar heb je gelijk. Ik vind ook dat qua innovatie Tesla onovertroffen is. En misschien daardoor ook wat slordiger als de ingeslapen fabrikanten, maar dat hoort er bij. Net zoals de extreme beurskoers Tesla ook niet per se een voordeel biedt, heeft omgekeerd een lage beurskoers ook beperkte invloed (zolang ze geen extra kapitaal nodig hebben).quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.
Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
Ja, zonder probleem.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Het unieke van Tesla is dus dat ze een neuraal netwerk ontwikkelen die het enkel op basis van camerabeelden doet. En dat ze dus beelddata van miljoenen auto's verzamelen en de reacties van de bestuurders hierop. Dat schijnt 6x meer data te zijn dat er geupload wordt bij Youtube. Een revolutionaire methode om het te leren.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
We zien een sterke daling in het aandeel van Tesla.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.
Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.
Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Ik denk wat knoopie schrijft, dat het 10 jaar terug duur en log was.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Dat voordeel wordt dus steeds kleiner, omdat LiDAR units steeds goedkoper worden. Helemaal als je meeneemt dat er voor LiDAR veel minder processing nodig is dan voor camera's.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.
ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
Het probleem was vooral dat er nog geen standaard hoog vermogen LiDAR componenten waren om de 200m te halen die men nodig acht voor autonoom op de snelweg rijden. Ze waren er wel, maar vooral in Side Emitting Laser-diodes. Daarmee was het eigenlijk alleen haalbaar om de ronddraaiende variant van LiDAR te knutselen. Die was duur en verslijt natuurlijk sneller door de bewegende onderdelen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
FSD supervised is al heel ver, technisch gezien. En leert snel bij.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.
Ik heb er inhoudelijk te weinig zicht op om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. De vraag is een beetje wat je verstaat onder 'echt autonoom rijden'. Ik verwacht dan persoonlijk dat het risico op een ongeluk zonder menselijk ingrijpen minstens vergelijkbaar is met dat van menselijke chauffeurs, bij voorkeur significant lager. Maar dat is dan nog steeds stap één in een heel proces om ook echt zonder chauffeur de weg op te kunnen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.
ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
Pure onzin. Een LS kan zich in alle opzichten meten met een S klasse, een 7 serie of een A8. Een Toyota kan dat niet.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Lexus. Laat me niet lachen. Dat is gewoon een rebranded Toyota.
Nee, want wat doe je als de een bwvs linksaf en de anders rechtsaf zegt?quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Twee totaal verschillende zaken.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
We zien een sterke daling in het aandeel van Tesla.
Het argument van jamaar zo laag stond hij een jaar geleden ook is eentje die je typisch hoort bij de groep die de oorzaken van de neergang van de economie proberen goed te praten.
Ik denk dat het stapje naar 'volledig zelfrijdend' en daarmee ook toegestaan om auto's zonder chauffeur de weg op te sturen groter is dan veel mensen lijken te denken op basis van de mate waarin FSD-systemen nu redelijkerwijs kunnen navigeren. En dat is waar in mijn ogen de echt grote waarde van dat soort systemen ligt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
FSD supervised is al heel ver, technisch gezien. En leert snel bij.
Jij hebt er geen vertrouwen in? Prima. Ik wel.
Terwijl het nochtans zo simpel te begrijpen is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. Voor mij dan. En het is nu eenmaal subjectief.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:56 schreef vosss het volgende:
[..]
Pure onzin. Een LS kan zich in alle opzichten meten met een S klasse, een 7 serie of een A8. Een Toyota kan dat niet.
Klopt, het is fanboy gedrag.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Terwijl het nochtans zo simpel te begrijpen is.
Klopt.quote:Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat is wat anders.
Dat is zeker een goede reden om toen of nu het niet toe te passen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk wat knoopie schrijft, dat het 10 jaar terug duur en log was.
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat het stapje naar 'volledig zelfrijdend' en daarmee ook toegestaan om auto's zonder chauffeur de weg op te sturen groter is dan veel mensen lijken te denken op basis van de mate waarin FSD-systemen nu redelijkerwijs kunnen navigeren. En dat is waar in mijn ogen de echt grote waarde van dat soort systemen ligt.
Hoeveel camera's heeft Tesla nu in een auto zitten? Wat doe je als de ene daarvan zegt naar links, en de andere zegt naar rechts? Kortom, bullshitargument. Elke manier van een zelfrijdende auto sturen zal op een gegeven moment conflicterende inputs krijgen van verschillende sensoren en daarvoor een oplossing paraat moeten hebben. Dat is compleet onafhankelijk van LiDAR, camera's, wielsensoren, gps/compas, radar, etc.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, want wat doe je als de een bwvs linksaf en de anders rechtsaf zegt?
Het antwoord is: remmen.
En dan krijg je dus heel veel ghostbraking. Dit is precies de reden dat Tesla is afgestapt van de radar (die zat er vroeger wel in).
Niet echt…quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is zeker een goede reden om toen of nu het niet toe te passen.
Maar techniek schreidt verder.
En je ziet nu ook goede resultaten met LiDAR.
Die camera’s maken gewoon 1 panorama beeld. Het kan niet dat de ene camera op punt x iets wel ziet wat de ander niet ziet, tenzij y in de weg zit. En dan moet je daar sowieso eerst wat mee.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hoeveel camera's heeft Tesla nu in een auto zitten? Wat doe je als de ene daarvan zegt naar links, en de andere zegt naar rechts? Kortom, bullshitargument. Elke manier van een zelfrijdende auto sturen zal op een gegeven moment conflicterende inputs krijgen van verschillende sensoren en daarvoor een oplossing paraat moeten hebben. Dat is compleet onafhankelijk van LiDAR, camera's, wielsensoren, gps/compas, radar, etc.
Die camera’s zeggen natuurlijk niks, die geven gewoon beeld door. Ik denk dat uiteindelijk het systeem van Tesla met 360 • zicht en een altijd alerte AI veiliger wordt dan een mens.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hoeveel camera's heeft Tesla nu in een auto zitten? Wat doe je als de ene daarvan zegt naar links, en de andere zegt naar rechts? Kortom, bullshitargument. Elke manier van een zelfrijdende auto sturen zal op een gegeven moment conflicterende inputs krijgen van verschillende sensoren en daarvoor een oplossing paraat moeten hebben. Dat is compleet onafhankelijk van LiDAR, camera's, wielsensoren, gps/compas, radar, etc.
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd?quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die camera’s maken gewoon 1 panorama beeld. Het kan niet dat de ene camera op punt x iets wel ziet wat de ander niet ziet, tenzij y in de weg zit. En dan moet je daar sowieso eerst wat mee.
Dus nee, geen bullshit.
Elke firma die tot nu toe officieel toegelaten robottaxis rond heeft rijden, werkt met ten minste LiDAR. Meestal een combinatie van LiDAR, RADAR en camera. Waymo, Cruise, Zoox, Pony.aiquote:
Jij snapt werkelijk niet dat het verschillende soorten info zijn die elkaar tegen kunnen spreken, waar camerabeelden soortgelijk zijn en niet elkaar tegenspreken?quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd?![]()
Je bent een beetje je eigen discussie aan het voeren. Ik had het initieel simpelweg over hetgeen waar vanuit het perspectief van de aandeelhouder de meerwaarde van FSD in zit en dat is toch echt volledig FSD waarbij de chauffeur overbodig is. Dat heeft enorm brede disruptieve toepassing in b.v. de taxibranche en het goederentransport. En dat vereist nog wel iets meer dan 'de technologie is supertof!', maar ook dat het een en ander wettelijk allemaal goed genoeg geborgd is bijvoorbeeld en dan is die laatste paar procent toch echt cruciaal.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.
Maar bedenk ook dat mensen nogal eens doorrijden in omstandigheden die daar niet geschikt voor zijn.
Ik was een jaar of 20 dat ik in Nederland in een sneeuwstorm kwam. Je zag bijna niets en ik moest over de snelweg. Ik ben omgedraaid.
Omdat ik een onervaren rijder was? Nee. Integendeel. Ik deed toen ook aan autosport. Alleen: afstand nodig om tot stilstand te kunnen remmen bij snelheid x tov zicht in meters maakte dat ik zo traag moest rijden dat het verkeer achterop een gevaar werd (die reden merkelijk harder).
Onverantwoord.
Zo krijg je ook ongevallen zoals bij Breda in de dikke mist (lang geleden).
Dat gaat FSD nooit doen. Die is zeer defensief.
Klopt. En 100% is niet haalbaar. Maar een menselijke chauffeur is ook niet 100% betrouwbaar. Het systeem hoeft niet perfect te zijn maar alleen maar beter dan een mens. En dat is echt wel haalbaar denk ik. Ook op vrij korte termijn.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent een beetje je eigen discussie aan het voeren. Ik had het initieel simpelweg over hetgeen waar vanuit het perspectief van de aandeelhouder de meerwaarde van FSD in zit en dat is toch echt volledig FSD waarbij de chauffeur overbodig is. Dat heeft enorm brede disruptieve toepassing in b.v. de taxibranche en het goederentransport. En dat vereist nog wel iets meer dan 'de technologie is supertof!', maar ook dat het een en ander wettelijk allemaal goed genoeg geborgd is bijvoorbeeld en dan is die laatste paar procent toch echt cruciaal.
Mercedes S-klasse voor mocro's en kampers en als je Lexus LS hierin benoemt ben je of wel een stokoude boomer of niet al te bijster verstand van auto's.quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:50 schreef vosss het volgende:
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.
Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
Ik vind het moeilijk in te schatten, maar bij dit soort volledige automatisering lijkt zoals ik zeg die laatste paar procent echt wel het moeilijke probleem. Ik zit ook al heel lang naar die prachtige fimpljes van Boston Dynamics te kijken met robots die turnparcoursen afleggen, maar we zijn nog niet en masse werknemers met fysiek (zwaar) werk aan het vervangen door dat soort robots.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. En 100% is niet haalbaar. Maar een menselijke chauffeur is ook niet 100% betrouwbaar. Het systeem hoeft niet perfect te zijn maar alleen maar beter dan een mens. En dat is echt wel haalbaar denk ik. Ook op vrij korte termijn.
De camera's is niet echt het probleem, ze zijn al lichtgevoeliger dan mensenogen en er zijn er rondom de auto een stuk of 8 ipv 2 ogen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd?![]()
Ik blijf me verbazen over de mentale gymnastiek die jij uitoefent om elk commentaar op Tesla te verdedigen. Zelf Musk is het op dit vlak niet me je eens, en heeft gezegd dat volgens hem LiDAR te duur en niet nodig is omdat camera's "goed genoeg" zijn. Geen woord van hem over conflicterende input of ghost braking, of dat LiDAR niet goed is.
[..]
Elke firma die tot nu toe officieel toegelaten robottaxis rond heeft rijden, werkt met ten minste LiDAR. Meestal een combinatie van LiDAR, RADAR en camera. Waymo, Cruise, Zoox, Pony.ai
Ik wil absoluut niet zeggen dat LiDAR per definitie beter is dan camera. Maar als je weigert toe te geven dat LiDAR ook prima kan werken en veilig kan zijn, dan ben je wel ontzettend Tesla fanboy naïef.
Camera en Lidar hebben beide hun zwakke punten. LiDAR ziet af en toe obstakels die er niet zijn, waardoor ze onnodig afremmen. Omdat ze een vast object zien, terwijl het eigenlijk alleen maar regen is. Camera's zien af en toe obstakels niet die er wel zijn, waardoor ze niet remmen terwijl ze dat wel hadden moeten doen. Omdat het licht slecht is, omdat het obstakel nog niet in de database staat etc. De vraag is, welk faalgedrag is het minst gevaarlijk?
Is ook zo'n drogreden dat ze FSD afkraken, maar ze hebben allemaal het trending fake youtube filmpje gezien van Mark Rober of hoe heet die gek.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.
Maar bedenk ook dat mensen nogal eens doorrijden in omstandigheden die daar niet geschikt voor zijn.
Ik was een jaar of 20 dat ik in Nederland in een sneeuwstorm kwam. Je zag bijna niets en ik moest over de snelweg. Ik ben omgedraaid.
Omdat ik een onervaren rijder was? Nee. Integendeel. Ik deed toen ook aan autosport. Alleen: afstand nodig om tot stilstand te kunnen remmen bij snelheid x tov zicht in meters maakte dat ik zo traag moest rijden dat het verkeer achterop een gevaar werd (die reden merkelijk harder).
Onverantwoord.
Bij een combinatie kun je middels software bepalen welk systeem het bij het juiste eind heeft.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik blijf me verbazen over de mentale gymnastiek die jij uitoefent om elk commentaar op Tesla te verdedigen. Zelf Musk is het op dit vlak niet me je eens, en heeft gezegd dat volgens hem LiDAR te duur en niet nodig is omdat camera's "goed genoeg" zijn. Geen woord van hem over conflicterende input of ghost braking, of dat LiDAR niet goed is.
[..]
Elke firma die tot nu toe officieel toegelaten robottaxis rond heeft rijden, werkt met ten minste LiDAR. Meestal een combinatie van LiDAR, RADAR en camera. Waymo, Cruise, Zoox, Pony.ai
Ik wil absoluut niet zeggen dat LiDAR per definitie beter is dan camera. Maar als je weigert toe te geven dat LiDAR ook prima kan werken en veilig kan zijn, dan ben je wel ontzettend Tesla fanboy naïef.
Camera en Lidar hebben beide hun zwakke punten. LiDAR ziet af en toe obstakels die er niet zijn, waardoor ze onnodig afremmen. Omdat ze een vast object zien, terwijl het eigenlijk alleen maar regen is. Camera's zien af en toe obstakels niet die er wel zijn, waardoor ze niet remmen terwijl ze dat wel hadden moeten doen. Omdat het licht slecht is, omdat het obstakel nog niet in de database staat etc. De vraag is, welk faalgedrag is het minst gevaarlijk?
Wie is er aansprakelijk als FSD een aanrijding veroorzaakt?quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onverantwoord.
Op dit moment ben je (als je met FSD ingeschakeld rijdt) zelf nog de bestuurder, simpelweg omdat het nog level 2 is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wie is er aansprakelijk als FSD een aanrijding veroorzaakt?
Ja, snap ik.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op dit moment ben je (als je met FSD ingeschakeld rijdt) zelf nog de bestuurder, simpelweg omdat het nog level 2 is.
Zodra het level 5 of hoger is, ben je niet meer de bestuurder.
De leverancier van de autonome software. Hoe dat juridisch precies uitpakt is nog even afwachten.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, snap ik.
Ik bedoel wanneer de auto de besturing volledig overneemt. Wie is dan aansprakelijk als de FSD een aanrijding veroorzaakt.
Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De leverancier van de autonome software. Hoe dat juridisch precies uitpakt is nog even afwachten.
Een camerabeeld "kan" helemaal niets. Want een camerabeeld is precies dat, een plaatje. Een foto gemaakt vanaf een bepaald punt. En als er twee foto's van verschillende plekken gemaakt worden, dan kunnen daar andere dingen op staan die niet met elkaar te rijmen zijn. Het slimme algoritme in de software moet daar dan kaas van maken. En ook bij twee camera's kan daar een conflict ontstaan.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij snapt werkelijk niet dat het verschillende soorten info zijn die elkaar tegen kunnen spreken, waar camerabeelden soortgelijk zijn en niet elkaar tegenspreken?
Precies, maar dat is dus geen geldig argument tegen LiDAR. De enige vraag is wat sneller gaat; dat LiDAR betaalbaar wordt, of dat de interpretatie van camerabeelden goed genoeg wordt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De camera's is niet echt het probleem, ze zijn al lichtgevoeliger dan mensenogen en er zijn er rondom de auto een stuk of 8 ipv 2 ogen.
De interpretatie moet nog beter.
En ik zou graag willen dat een volledig autonome software het principe van better safe than sorry" aanhoudt. Liever een keertje te veel geremd dan een keer te weinig.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij een combinatie kun je middels software bepalen welk systeem het bij het juiste eind heeft.
Als leveranciers van FSD een vergunning willen krijgen in de EU dan is dat het moment om dat soort vrijwaringen uit te sluiten.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Over het algemeen staat in de licentie van software dat de leverancier gevrijwaard is van schade door fouten in de software.
Zeker de Nederlandse wetgever heeft niet zoveel boodschap aan wat mensen allemaal in hun voorwaarden proppen als dit in strijd is met de wet. In de VS is het veel makkelijker om je van aansprakelijkheid te vrijwaren, maar in Nederland kom je niet heel makkelijk weg met 'wij zijn niet aansprakelijk voor'.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als leveranciers van FSD een vergunning willen krijgen in de EU dan is dat het moment om dat soort vrijwaringen uit te sluiten.
Dat hoeft helemaal niet. Het kan ook dat we eens gaan kijken naar hoeveel risico de mens neemt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent een beetje je eigen discussie aan het voeren. Ik had het initieel simpelweg over hetgeen waar vanuit het perspectief van de aandeelhouder de meerwaarde van FSD in zit en dat is toch echt volledig FSD waarbij de chauffeur overbodig is. Dat heeft enorm brede disruptieve toepassing in b.v. de taxibranche en het goederentransport. En dat vereist nog wel iets meer dan 'de technologie is supertof!', maar ook dat het een en ander wettelijk allemaal goed genoeg geborgd is bijvoorbeeld en dan is die laatste paar procent toch echt cruciaal.
Ik heb geen idee waarom je denkt dat dit een reactie op mijn post is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet. Het kan ook dat we eens gaan kijken naar hoeveel risico de mens neemt.
En taxi’s rijden primair in stedelijke omgeving.
Nee, in de praktijk zal geremd worden.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij een combinatie kun je middels software bepalen welk systeem het bij het juiste eind heeft.
Momenteel: de bestuurder. Te allen tijde.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wie is er aansprakelijk als FSD een aanrijding veroorzaakt?
Maar juist op dat gebied (AI, neurale netwerken) is de vooruitgang gierend, als je kijkt naar multimodale modellen zoals Chatgpt etc. Daarom denk ik dat dit echt gaat werken.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De camera's is niet echt het probleem, ze zijn al lichtgevoeliger dan mensenogen en er zijn er rondom de auto een stuk of 8 ipv 2 ogen.
De interpretatie moet nog beter.
Heel relevant is dat niet. Daar hebben we verzekeraars voor.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, snap ik.
Ik bedoel wanneer de auto de besturing volledig overneemt. Wie is dan aansprakelijk als de FSD een aanrijding veroorzaakt.
Het gaat niet allleen om het aantal 'fouten' ook om de dodelijkheid van die fouten. Je moet je niet zo laten inpakken door de framing van Tesla zelf.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar juist op dat gebied (AI, neurale netwerken) is de vooruitgang gierend, als je kijkt naar multimodale modellen zoals Chatgpt etc. Daarom denk ik dat dit echt gaat werken.
Uiteindelijk gaat het om het aantal fouten per 1 miljoen kilometer. Als dat aantal ieder jaar halveert, dan hebben we binnen een paar jaar al een AI die veiliger rijdt dan de gemiddelde mens. En zoals al gezegd: 100% hoeft niet, want dat is de mens ook niet.
Wat verantwoordelijkheid betreft: verzekeringsmaatschappijen zullen dit echt wel willen gaan verzekeren, omdat dit voor hen minder risico is (dan) als een mens. Ik denk dat in 2040 de premies voor FSD-auto's lager zijn dan die met menselijke bestuurders. Gewoon statistiek
Nogmaals: je mag het er niet mee eens zijn. De toekomst zal het uitwijzen. Ik denk dat Tesla de juiste weg bewandelt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Een camerabeeld "kan" helemaal niets. Want een camerabeeld is precies dat, een plaatje. Een foto gemaakt vanaf een bepaald punt. En als er twee foto's van verschillende plekken gemaakt worden, dan kunnen daar andere dingen op staan die niet met elkaar te rijmen zijn. Het slimme algoritme in de software moet daar dan kaas van maken. En ook bij twee camera's kan daar een conflict ontstaan.
En op het moment dat de LiDAR en camera verschillende dingen zien, dan heeft een van beide potentieel iets over het hoofd gezien. Dus ben je veiliger onderweg als je beide zou hebben. Laten we bijvoorbeeld kijken naar de tot nu toe gedocumenteerde Autopilot crashes. Bij veel crashes reed de tesla tegen een groot object, zoals een vrachtwagen of een brandweerauto die langzaam reden of stil stonden op de weg. Als de Tesla ook een LiDAR had gehad, dan waren deze ongelukken niet gebeurt, omdat die juist erg goed zijn in dit soort situaties.
Daarentegen zijn er sinds 1992 al auto's die in de vorm van een adaptive cruise control een simpele LiDAR achtige constructie hebben om hun snelheid te bepalen. Als Ghostbraking van de LiDAR zo een groot probleem zou zijn als jij elke keer zegt, dan zouden we nu ook een heleboel ongelukken moeten hebben omdat de Adaptive cruise control in principe net zo veel last van ghost-braking moet hebben. Dat is niet het geval.
Kort samengevat, er zijn praktijkvoorbeelden waar een toegevoegde RADAR of LiDAR een tesla crash had kunnen voorkomen.
[..]
Precies, maar dat is dus geen geldig argument tegen LiDAR. De enige vraag is wat sneller gaat; dat LiDAR betaalbaar wordt, of dat de interpretatie van camerabeelden goed genoeg wordt.
[..]
En ik zou graag willen dat een volledig autonome software het principe van better safe than sorry" aanhoudt. Liever een keertje te veel geremd dan een keer te weinig.
Ik heb geen idee waarom jij het niet snapt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waarom je denkt dat dit een reactie op mijn post is.
Waarom zouden de fouten bij Tesla dodelijker zijn?quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het gaat niet allleen om het aantal 'fouten' ook om de dodelijkheid van die fouten. Je moet je niet zo laten inpakken door de framing van Tesla zelf.
Omdat als de FSD de situatie verkeerd inschat dat vaak catastrofaal is. Voor mensen is een situatie die fout gaat of fout dreigt te gaan aanvoelbaar, FSD doet gewoon waar het voor geprogrammeerd is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zouden de fouten bij Tesla dodelijker zijn?
Laten we het op stokoude boomer houden.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Mercedes S-klasse voor mocro's en kampers en als je Lexus LS hierin benoemt ben je of wel een stokoude boomer of niet al te bijster verstand van auto's.
Voordat FSD level 5 krijgt toegewezen is er papierwerk beschikbaar waarmee je de aarde kan bedekken lijkt mij.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omdat als de FSD de situatie verkeerd inschat dat vaak catastrofaal is. Voor mensen is een situatie die fout gaat of fout dreigt te gaan aanvoelbaar, FSD doet gewoon waar het voor geprogrammeerd is.
Daarnaast is het feit dat er weinig gegevens buiten Tesla om beschikbaar zijn van de betrokkenheid van dit soort systemen bij ongelukken en bijna-ongelukken erg zorgwekkend.
Het is alsof onze overheid een grote beta-test op de openbare weg toestaat zonder zorg te dragen voor een degelijke analyse en rapportage wat betreft de veiligheid van deze systemen. Zonder data kun je geen onderbouwde analyses maken en besluiten nemen.
Maar ook dat is erg meetbaar en uiteindelijk statistiekquote:Op dinsdag 22 april 2025 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het gaat niet allleen om het aantal 'fouten' ook om de dodelijkheid van die fouten. Je moet je niet zo laten inpakken door de framing van Tesla zelf.
En terecht. Voor jou kennelijk de fijnste auto. Net zoals mijn auto dat voor mij is. En een ander weer helemaal gelukkig is met een Aygo.quote:Op dinsdag 22 april 2025 14:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Laten we het op stokoude boomer houden.
Mijn LS460 bevalt uitstekend
Omdat er momenteel een bestuurder is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Momenteel: de bestuurder. Te allen tijde.
Dan is de vraag nog steeds relevant.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heel relevant is dat niet. Daar hebben we verzekeraars voor.
Deels was dit al ingecalculeerd denk ik, aandeel was al ~50% omlaag.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:03 schreef LXIV het volgende:
Meer dan 4% omhoog en geen significante reactie nabeurs
Echt verrassen zal het niemand nee.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Deels was dit al ingecalculeerd denk ik, aandeel was al ~50% omlaag.
Maar soms komt de klap wat later.
Nee, want het is ver onder de verwachting. En eigenlijk moet een bedrijf met de waardering van Tesla de verwachting telkens overtreffen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Deels was dit al ingecalculeerd denk ik, aandeel was al ~50% omlaag.
Maar soms komt de klap wat later.
Wel oppassen voor emotionele miljardairs die de shorts uitroken. Of hebben zelfs miljardairs niet genoeg vermogen om dat op serieuze wijze te bewerkstelligen?quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, want het is ver onder de verwachting. En eigenlijk moet een bedrijf met de waardering van Tesla de verwachting telkens overtreffen.
Het bedrijf staat er nu veel slechter voor, qua cijfers, reputatie en verwachtingen dan een jaar geleden toen het ruim onder de 200 stond.
Ben benieuwd. Zit al fors short vanaf begin februari, dollar werkt natuurlijk ook nog mee, is wel spannend.
Miljardairs hebben geen cash, hun geld zit al in aandelen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel oppassen voor emotionele miljardairs die de shorts uitroken. Of hebben zelfs miljardairs niet genoeg vermogen om dat op serieuze wijze te bewerkstelligen?
Met enkele tientallen miljarden en wat tweets zouden sommigen een eind kunnen komen.. Al zal dat natuurlijk nooit stand houden op de wat langere termijn.
Koers sluit omhoog nadat Musk tweet dat Tesla meer waard wordt dan de grootste 5 techbedrijven gecombineerd.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:43 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Minor setback voor een major comeback
Dat kan de val hooguit een beetje dempen. Het gaat precies zo als in q4 denk ik. Slechte cijfers, praatje van Elon en de eerste dagen in het groen en daarna 6 weken naar benedenquote:Op woensdag 23 april 2025 00:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nee, Trump is zojuist teruggekomen op zijn uitspraken van gisteren over Powell. En hij geeft aan milder te zullen zijn tegenover China. Sindsdien zijn veel beurskoersen een stuk hoger.
Vind je wel dapper dat je dwars door dat sentiment en die koersmanipulatie heen short. Ik neem aan geen kortlopende shortsquote:Op dinsdag 22 april 2025 23:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Koers sluit omhoog nadat Musk tweet dat Tesla meer waard wordt dan de grootste 5 techbedrijven gecombineerd.
Dan kunnen de cijfers nog zo dramatisch zijn en de waardering nog zo absurd hoog, met zo’n bericht explodeert de koers.
Met q2 draait tesla verlies. Maar dan zal musk tweeten dat in de toekomst 10 keer meer waard zal zijn als de grootste 5 techs. Een stijgt de koers nog verder
Nee. Sprinters met een relatief hoge stoplossquote:Op woensdag 23 april 2025 00:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vind je wel dapper dat je dwars door dat sentiment en die koersmanipulatie heen short. Ik neem aan geen kortlopende shorts
quote:Musks werk DOGE schaadt Tesla
Elektrische autofabrikant Tesla boekte in de eerste drie maanden van dit jaar 71 procent minder winst dan in dezelfde periode een jaar eerder. Analisten waarschuwen al maanden dat Musks werk voor DOGE het merk Tesla schaadt.
Begin april meldde de nieuwssite Politico al dat Musk een stap terug zou doen binnen de Amerikaanse overheid. Het Witte Huis deed dat bericht destijds af als „riooljournalistiek.”
Ja, binnenkort komt de wunderwaffe...quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:43 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Minor setback voor een major comeback
Ik heb begrepen dat, dat komt omdat mensen op de nieuwe modellen aan het wachten zijn...quote:Op woensdag 23 april 2025 06:27 schreef michaelmoore het volgende:
Ik ben bang dat DOGE voor altijd vast zit aan TESLA
[..]
Doge? Ik had de indruk dat het meer te maken had met het doen van nazigroeten en een dagelijkse gestoorde diarree van rechts-radicale meuk die hij propageert.quote:Op woensdag 23 april 2025 06:27 schreef michaelmoore het volgende:
Ik ben bang dat DOGE voor altijd vast zit aan TESLA
[..]
Ik vind het echt verbazingwekkend wat voor een emotionele band mensen met een automerk kunnen hebben. Als dit b.v. General Electric of J&J was geweest, dan had niemand er moeite mee gehad om te kijken naar de kwartaalcijfers en de prognoses en te concluderen dat de resultaten niet zo best waren, maar op de een of andere manier vinden mensen dat bij Tesla moeilijk.quote:Op woensdag 23 april 2025 08:30 schreef VEM2012 het volgende:
Valt het weer tegen dat de koers niet door het putje is gegaan?
Er zijn ook heel veel YouTube kanalen en websites waarbij alles van Musk de hemel in wordt geprezen en je een ban krijgt als je wat onvriendelijks zegt. Op YouTube en Google zie je dan ook alleen die jubelkanalen. Je leeft in een bubbel waar, zoals @epicbeardman het zegt, alles wat Elon aanraakt in goud verandert. Zo houden ze de hype hoog.quote:Op woensdag 23 april 2025 08:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind het echt verbazingwekkend wat voor een emotionele band mensen met een automerk kunnen hebben. Als dit b.v. General Electric of J&J was geweest, dan had niemand er moeite mee gehad om te kijken naar de kwartaalcijfers en de prognoses en te concluderen dat de resultaten niet zo best waren, maar op de een of andere manier vinden mensen dat bij Tesla moeilijk.
Ja en nog steeds is het niet onmogelijk, tot op heden heeft ie na verloop van tijd opeens iedereen weten te verassen met een bovenmenselijk resultaatquote:Op woensdag 23 april 2025 09:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel YouTube kanalen en websites waarbij alles van Musk de hemel in wordt geprezen en je een ban krijgt als je wat onvriendelijks zegt. Op YouTube en Google zie je dan ook alleen die jubelkanalen. Je leeft in een bubbel waar, zoals @:epicbeardman het zegt, alles wat Elon aanraakt in goud verandert. Zo houden ze de hype hoog.
Ik denk hier vaak aan als ik in de Hyperloop van Rotterdam naar München stap.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja en nog steeds is het niet onmogelijk, tot op heden heeft ie na verloop van tijd opeens iedereen weten te verassen met een bovenmenselijk resultaat
Internationaal welquote:Op woensdag 23 april 2025 08:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Doge? Ik had de indruk dat het meer te maken had met het doen van nazigroeten en een dagelijkse gestoorde diarree van rechts-radicale meuk die hij propageert.
Er is geen enkele sprake van een bovenmenselijk resultaat.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja en nog steeds is het niet onmogelijk, tot op heden heeft ie na verloop van tijd opeens iedereen weten te verassen met een bovenmenselijk resultaat
Wie dan? Ik zie werkelijk niemand beweren dat dit goede cijfers zijn.quote:Op woensdag 23 april 2025 08:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind het echt verbazingwekkend wat voor een emotionele band mensen met een automerk kunnen hebben. Als dit b.v. General Electric of J&J was geweest, dan had niemand er moeite mee gehad om te kijken naar de kwartaalcijfers en de prognoses en te concluderen dat de resultaten niet zo best waren, maar op de een of andere manier vinden mensen dat bij Tesla moeilijk.
Vooral downplayen wat Jobs en Musk hebben bereikt.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er is geen enkele sprake van een bovenmenselijk resultaat.
Musk is als Steve Job: hij heeft een cult status, wat goed was voor zijn bedrijven, maar verder ook niet.
Vele visioenen van Musk zijn drastisch naar beneden bijgesteld.
Wat op zich ook wel weer gevaarlijk is. Zeker niet alles wat de man aanraakt verandert in goud. Kijk je naar Tesla dan hebben ze op het moment bovendien met marktomstandigheden te maken die niet heel gunstig zijn. Pakweg 20% van de inkomsten komen uit China. Nou is daar weliswaar sprake van lokale productieketens, maar China zal zich echt niet enkel beperken tot heffingen om de VS een voet dwars te zetten en met Musk als prominente bondgenoot van Trump loopt het bedrijf in mijn ogen nog wel wat extra risico op dat vlak. Ze hebben wel weer een licht voordeel dat hun productielijnen wat minder afhankelijk zijn van internationale supply chains.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel YouTube kanalen en websites waarbij alles van Musk de hemel in wordt geprezen en je een ban krijgt als je wat onvriendelijks zegt. Op YouTube en Google zie je dan ook alleen die jubelkanalen. Je leeft in een bubbel waar, zoals @:epicbeardman het zegt, alles wat Elon aanraakt in goud verandert. Zo houden ze de hype hoog.
Je ziet toch je eigen gedrag wel? Ik kan me niet voorstellen dat je zelf gelooft dat je met een hele objectieve blik naar het aandeel Tesla kijkt.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wie dan? Ik zie werkelijk niemand beweren dat dit goede cijfers zijn.
ik zie de toekomst voor Musk toch het meest in Space X en het op verzoek de ruimte in pompen van satellieten met ladingen tegelijkquote:Op woensdag 23 april 2025 09:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat op zich ook wel weer gevaarlijk is. Zeker niet alles wat de man aanraakt verandert in goud. Kijk je naar Tesla dan hebben ze op het moment bovendien met marktomstandigheden te maken die niet heel gunstig zijn. Pakweg 20% van de inkomsten komen uit China. Nou is daar weliswaar sprake van lokale productieketens, maar China zal zich echt niet enkel beperken tot heffingen om de VS een voet dwars te zetten en met Musk als prominente bondgenoot van Trump loopt het bedrijf in mijn ogen nog wel wat extra risico op dat vlak. Ze hebben wel weer een licht voordeel dat hun productielijnen wat minder afhankelijk zijn van internationale supply chains.
Ik blijf erbij dat de waarde van Tesla nog heel erg leunt op 'belofte' op het gebied van volledige autonoom rijden en de nieuwe markten die met 'echt driverless' kunnen worden aangeboord, alsmede grootste beloftes over autonome robots. En persoonlijk betwijfel ik of Tesla daar nog wel echt de voortrekkersrol heeft. Musk en zijn bedrijven lijken vooral succesvol te zijn in de disruptieve fase. Ik vraag me af of die markt zich nog wel in dat stadium bevindt met vele kapers op de kust die zoals hier gisteren werd aangegeven al verder lijken te zijn met stappen om richting echt chauffeurloos vervoer en transport te gaan. Dan moet zoals LXIV gisteren stelde 'camera only' i.c.m. het training op grote hoeveelheden videodata echt een enorme vlucht nemen ten opzichte van combi's van camera + lidar e.d.
Ik zou op dit moment niet direct in Tesla stappen in ieder geval.
Noem eens een bovenmenselijk resultaat.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vooral downplayen wat Jobs en Musk hebben bereikt.
Misschien even in de spiegel kijken?
Kom eens met iets concreets. Dan kan ik daarop reageren.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je ziet toch je eigen gedrag wel? Ik kan me niet voorstellen dat je zelf gelooft dat je met een hele objectieve blik naar het aandeel Tesla kijkt.
Het grootste probleem daarmee is, dat als het zou waarmaken wat Musk al ~10 jaar belooft, ze dat stilletjes zouden ontwikkelen en daarna een vervoersbedrijf worden. Want als je de auto binnen een jaar terug kunt verdienen door hem zelfstandig te laten rijden, ben je een dief van je eigen portemonnee als je hem zou verkopen.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:53 schreef Monolith het volgende:
Ik blijf erbij dat de waarde van Tesla nog heel erg leunt op 'belofte' op het gebied van volledige autonoom rijden en de nieuwe markten die met 'echt driverless' kunnen worden aangeboord, alsmede grootste beloftes over autonome robots. En persoonlijk betwijfel ik of Tesla daar nog wel echt de voortrekkersrol heeft. Musk en zijn bedrijven lijken vooral succesvol te zijn in de disruptieve fase. Ik vraag me af of die markt zich nog wel in dat stadium bevindt met vele kapers op de kust die zoals hier gisteren werd aangegeven al verder lijken te zijn met stappen om richting echt chauffeurloos vervoer en transport te gaan. Dan moet zoals LXIV gisteren stelde 'camera only' i.c.m. het training op grote hoeveelheden videodata echt een enorme vlucht nemen ten opzichte van combi's van camera + lidar e.d.
Ik zou op dit moment niet direct in Tesla stappen in ieder geval.
In de letterlijke zin niets. Want beiden zijn mensen.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Noem eens een bovenmenselijk resultaat.
Ik wacht wel even.
Je leest letterlijk je eigen opmerking niet waarbij je een aantijging jegens 'anderen' doet die teleurgesteld zouden zijn over de koersstijging? Dat is een typisch gevalletje projectie. Jij hebt kennelijk een emotionele band met Tesla en kan een rationele analyse van risico's niet accepteren kennelijk.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kom eens met iets concreets. Dan kan ik daarop reageren.
En even: wie in deze discussie is wel 100% objectief?
Musk gaat op zeker niet alles waarmaken wat hij zegt. Hij droomt heel groot en heeft het vermogen om daar opvallend veel van waar te maken, maar er zitten flinke miskleunen bij.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het grootste probleem daarmee is, dat als het zou waarmaken wat Musk al ~10 jaar belooft, ze dat stilletjes zouden ontwikkelen en daarna een vervoersbedrijf worden. Want als je de auto binnen een jaar terug kunt verdienen door hem zelfstandig te laten rijden, ben je een dief van je eigen portemonnee als je hem zou verkopen.
Natuurlijk zitten daar wat meer haken en ogen aan. Het grootste probleem met beeldherkenning is precies dat: je moet herkennen wat je ziet. Weet je dat niet, dan kun je ook niet de afstand inschatten. Voor stereoscopisch beeld is de resolutie te laag. Zonder microfoons ga je ook geen sirenes herkennen. En een AI model is vooral een gewogen gemiddelde, zeldzame dingen zie je daar niet snel in terug.
Je zou ook nog kunnen zeggen dat ze alle huidige FSD gebruikers nodig hebben als beta-testers en om de data te verzamelen om het model te kunnen bouwen. Ze krijgen er niet voor betaald en als FSD een ongeluk veroorzaakt is de bestuurder de pineut.
En als laatste is het natuurlijk erg Californië-centric. Niet overal is het altijd zonnig weer en is de wegbewijzering hetzelfde, of rijden ze aan de linkerkant van de weg.
Nou ja, het is de vraag of ze dan zelf een vervoersbedrijf gaan worden. De echte marge in tech zit hem ook vaak meer in licenties, pay per use, een percentage van behaalde omzet, etc. Dus als ze de technologie zo kunnen maken dat hij relatief eenvoudig te integreren is in andere auto's / voertuigen, dan kan het ook best zijn dat Tesla verschuift van primair autofabrikant naar leverancier van technologie om maar wat te noemen.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het grootste probleem daarmee is, dat als het zou waarmaken wat Musk al ~10 jaar belooft, ze dat stilletjes zouden ontwikkelen en daarna een vervoersbedrijf worden. Want als je de auto binnen een jaar terug kunt verdienen door hem zelfstandig te laten rijden, ben je een dief van je eigen portemonnee als je hem zou verkopen.
Natuurlijk zitten daar wat meer haken en ogen aan. Het grootste probleem met beeldherkenning is precies dat: je moet herkennen wat je ziet. Weet je dat niet, dan kun je ook niet de afstand inschatten. Voor stereoscopisch beeld is de resolutie te laag. Zonder microfoons ga je ook geen sirenes herkennen. En een AI model is vooral een gewogen gemiddelde, zeldzame dingen zie je daar niet snel in terug.
Je zou ook nog kunnen zeggen dat ze alle huidige FSD gebruikers nodig hebben als beta-testers en om de data te verzamelen om het model te kunnen bouwen. Ze krijgen er niet voor betaald en als FSD een ongeluk veroorzaakt is de bestuurder de pineut.
En als laatste is het natuurlijk erg Californië-centric. Niet overal is het altijd zonnig weer en is de wegbewijzering hetzelfde, of rijden ze aan de linkerkant van de weg.
Totaal niet. Ik lees er een zuurheid in ‘resultaat niet best en nog steeds gaat de koers niet door het putje’.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je leest letterlijk je eigen opmerking niet waarbij je een aantijging jegens 'anderen' doet die teleurgesteld zouden zijn over de koersstijging? Dat is een typisch gevalletje projectie. Jij hebt kennelijk een emotionele band met Tesla en kan een rationele analyse van risico's niet accepteren kennelijk.
Als je het zelf maar gelooft, zullen we maar zeggen.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Totaal niet. Ik lees er een zuurheid in ‘resultaat niet best en nog steeds gaat de koers niet door het putje’.
Ik zie zelf graag de koers even door het putje gaan, dan kan ik daar weer veel geld mee verdienen. Ik zit er dus allesbehalve emotioneel in.
De enige die hen een beetje het vuur aan de schenen legt is BYD van wat ik zie. En die hebben wel diepe zakken, maar kennelijk niets erin. In ieder geval geen geld…quote:Op woensdag 23 april 2025 10:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, het is de vraag of ze dan zelf een vervoersbedrijf gaan worden. De echte marge in tech zit hem ook vaak meer in licenties, pay per use, een percentage van behaalde omzet, etc. Dus als ze de technologie zo kunnen maken dat hij relatief eenvoudig te integreren is in andere auto's / voertuigen, dan kan het ook best zijn dat Tesla verschuift van primair autofabrikant naar leverancier van technologie om maar wat te noemen.
Maart het is in mijn ogen dus vooral geen markt meer waarin Musk en zijn bedrijf degene zijn die zeggen 'wij gaan dit realiseren' en de rest van de markt ze hard uitlacht zoals in de beginperiode van Tesla of SpaceX, maar een markt waar al heel veel concurrerende bedrijven zijn met ook vrij diepe zakken die hard aan de weg timmeren.
Nee, jij hebt natuurlijk een betere kijk op mijn mentale staat dan ik.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je het zelf maar gelooft, zullen we maar zeggen.
Ja, op termijn gaat Mercedes dat winnen. Die betalen de rekening ook als je een ongeluk krijgt als hun autopiloot aan staat. Die zijn er ook al het langste mee bezig, met een heleboel testfaciliteiten in Duitsland. Maar die gebruiken de bestuurders ook niet als testers. Ze zijn ook meer gericht op vrachtwagens dan personenauto's.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, het is de vraag of ze dan zelf een vervoersbedrijf gaan worden. De echte marge in tech zit hem ook vaak meer in licenties, pay per use, een percentage van behaalde omzet, etc. Dus als ze de technologie zo kunnen maken dat hij relatief eenvoudig te integreren is in andere auto's / voertuigen, dan kan het ook best zijn dat Tesla verschuift van primair autofabrikant naar leverancier van technologie om maar wat te noemen.
Maart het is in mijn ogen dus vooral geen markt meer waarin Musk en zijn bedrijf degene zijn die zeggen 'wij gaan dit realiseren' en de rest van de markt ze hard uitlacht zoals in de beginperiode van Tesla of SpaceX, maar een markt waar al heel veel concurrerende bedrijven zijn met ook vrij diepe zakken die hard aan de weg timmeren.
welk percentage zie jij als veel in veel van waar maken?quote:Op woensdag 23 april 2025 10:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Musk gaat op zeker niet alles waarmaken wat hij zegt. Hij droomt heel groot en heeft het vermogen om daar opvallend veel van waar te maken, maar er zitten flinke miskleunen bij.
.
Ik vind het niet te voorspellen wie hier de grote speler gaat worden, het kan nog zoveel kanten op. Ik heb begin deze eeuw Technische Informatica gestudeerd en in die tijd was de hardware allemaal nog erg primitief. Daar zijn hele grote stappen gemaakt. In dit tijd trainden wij bijvoorbeeld een neuraal netwerk dagen op een relatief beperkte set afbeeldingen om een image search te bouwen met een image als input en als je dan een afbeelding van een geel kanariepietje als input gebruikte, dan kreeg je als resultaat gele schoolbussen, want ook veel geel.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, op termijn gaat Mercedes dat winnen. Die betalen de rekening ook als je een ongeluk krijgt als hun autopiloot aan staat. Die zijn er ook al het langste mee bezig, met een heleboel testfaciliteiten in Duitsland. Maar die gebruiken de bestuurders ook niet als testers. Ze zijn ook meer gericht op vrachtwagens dan personenauto's.
Dat heeft zowel voor- als nadelen: weinig ruchtbaarheid, dus weinig mensen weten het, maar ook vele malen minder ongelukken. Ze wachten gewoon totdat ze klaar zijn voor autonome vrachtwagens. De personenauto's in Californië zijn meer van: "Kijk, wij kunnen dat beter!"
Interessant genoeg maakten in de jaren 80, na de uitvinding van de microcomputer, de meeste grote automerken testcircuits om er mee te experimenteren, maar omdat ze dat niet op korte termijn konden verwezenlijken is alleen Mercedes er mee doorgegaan.
Dat zal de reden zijn dat ze weer de focus zijn gaan leggen op ICE omdat ze het financieel niet kunnen bolwerken.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, op termijn gaat Mercedes dat winnen.
Ik zie dat niet in percentages. Meer in: verwachting x, resultaat 2x. Als de verwachting 1% is, kan 2% al heel goed zijn.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
welk percentage zie jij als veel in veel van waar maken?
Daar lijkt het wel op.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, jij hebt natuurlijk een betere kijk op mijn mentale staat dan ik.
In hetzelfde kader van veel lullen en vaak eigenlijk dus erg weinig zeggen.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zie dat niet in percentages. Meer in: verwachting x, resultaat 2x. Als de verwachting 1% is, kan 2% al heel goed zijn.
Maar dat zie je dus nog steeds. Dat is de grootste oorzaak van ongelukken met FSD. Dat is ook afhankelijk van de resolutie, natuurlijk: als die hoog genoeg is om te zien dat het geen gele schoolbus is, maar een auto met daarop een grote gele vogel op een reclamebord niet in de trainingsdata zit, kan hij het niet herkennen.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind het niet te voorspellen wie hier de grote speler gaat worden, het kan nog zoveel kanten op. Ik heb begin deze eeuw Technische Informatica gestudeerd en in die tijd was de hardware allemaal nog erg primitief. Daar zijn hele grote stappen gemaakt. In dit tijd trainden wij bijvoorbeeld een neuraal netwerk dagen op een relatief beperkte set afbeeldingen om een image search te bouwen met een image als input en als je dan een afbeelding van een geel kanariepietje als input gebruikte, dan kreeg je als resultaat gele schoolbussen, want ook veel geel.
Ah, fanboy gedrag dus.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In de letterlijke zin niets. Want beiden zijn mensen.
Maar in de zin: wat Max Verstappen presteert is bovenmenselijk… Kijk naar de resultaten van deze heren.
Ik merk dat de inhoudelijke argumenten op zijn en de kaarten weer vol gezet worden op de ad hominem.quote:
Onzin. Iedereen kan constateren dat Musk veel heeft waargemaakt wat vooraf werd gezien als niet realistisch.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In hetzelfde kader van veel lullen en vaak eigenlijk dus erg weinig zeggen.
Misschien weer even terugcirkelen naar je eigen spiegel en jank posts.quote:Op woensdag 23 april 2025 11:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik merk dat de inhoudelijke argumenten op zijn en de kaarten weer vol gezet worden op de ad hominem.
Elke aandelenmarkt is nu vanwege de Trump administratie niets anders dan een casino, dus blijf daar voorlopig maar beter ver vandaanquote:Op woensdag 23 april 2025 12:13 schreef epicbeardman het volgende:
Allemaal Tesla aandelen kopen jongens #tomars
Maar stel nou, dat alle aandelen over een paar jaar wel twintig keer zoveel waard zijn, zoals Elon heeft beloofd? Dan baal je toch gigantisch dat je nu niet al je geld er in hebt gestopt!quote:Op woensdag 23 april 2025 12:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Elke aandelenmarkt is nu vanwege de Trump administratie niets anders dan een casino, dus blijf daar voorlopig maar beter ver vandaan
Tenzij je van gokken houdt, dat kan natuurlijk ook
Als het casino aspect verdwijnt lijkt me dat een beter instap moment, voor welk aandeel dan ookquote:Op woensdag 23 april 2025 12:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar stel nou, dat alle aandelen over een paar jaar wel twintig keer zoveel waard zijn, zoals Elon heeft beloofd? Dan baal je toch gigantisch dat je nu niet al je geld er in hebt gestopt!
Het is maar hoe veel waarde je hecht aan wat Musk belooft. Leden van een cultus zijn vaak niet zo logischquote:Op woensdag 23 april 2025 12:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als het casino aspect verdwijnt lijkt me dat een beter instap moment, voor welk aandeel dan ook
Veel mensen zijn nu eenmaal geneigd tot een cultus en gooien daarbij hun ratio overboord. Ik waardeer Musk vanwege bepaalde behaalde doelen, of doelen die hij nastreeft, maar weer andere doelen van hem deel/waarder ik zeker niet. Het is net een mensquote:Op woensdag 23 april 2025 12:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is maar hoe veel waarde je hecht aan wat Musk belooft. Leden van een cultus zijn vaak niet zo logisch
quote:Op woensdag 23 april 2025 12:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is maar hoe veel waarde je hecht aan wat Musk belooft. Leden van een cultus zijn vaak niet zo logisch
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
In 2023 was er al een leak, vorig jaar waren alle Model Y's in aanbieding en leverde goede verkopen op. Tesla gaat gewoon door een cycle. Niemand heeft na de Juli 2024 reddit leak (die natuurlijk op elke blog en youtube video terecht kwam) nog een "oude" model Y besteld en wachtte natuurlijk op de facelift/LCI.quote:Voor de Tesla Model Y, bekend als "Project Jupiter," werd de facelift eerst geleaked via speculatieve renderings op 15 september 2023, door LaMianDesign, die de vernieuwde Model 3-verlichting op de Model Y projecteerde. Een latere leak kwam op 31 juli 2024 via Reddit, waar @DominicBRNKMN
foto's deelde van een ongecamoufleerde Model Y met een iets andere styling dan de Model 3. De officiële aankondiging volgde op 10 januari 2025, met Tesla die de vernieuwde Model Y presenteerde, inclusief een stiller interieur en een actieradius van 593 km voor de RWD-versie. De eerste leveringen in China startten in maart 2025, met Europa later dat jaar.
Nee, ik stelde geen vraag.quote:Op woensdag 23 april 2025 12:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Misschien weer even terugcirkelen naar je eigen spiegel en jank posts.
Jij stelt een vraag.
Net zoals iedereen die een beetje afstand neemt kan constateren dat Elon heel veel totaal niet waar gemaakt heeft wat gezien werd als onrealistisch en ook onrealistisch bleek te zijn.quote:Op woensdag 23 april 2025 11:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onzin. Iedereen kan constateren dat Musk veel heeft waargemaakt wat vooraf werd gezien als niet realistisch.
Nou jij, iedereen die daarvoor openstaat…
Ja, maar zijn succes is wel te durven dromen. En dan gaat het meestal mis. Maar die ene keer gaat het raak is, is het dan ook goed raak!quote:Op woensdag 23 april 2025 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals iedereen die een beetje afstand neemtja, kan constateren dat Elon heel veel totaal niet waar gemaakt heeft wat gezien werd als onrealistisch en ook onrealistisch bleek te zijn.
Nu ja, die ene xquote:Op woensdag 23 april 2025 12:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar zijn succes is wel te durven dromen. En dan gaat het meestal mis. Maar die ene keer gaat het raak is, is het dan ook goed raak!
Een of andere Marco Borsato heeft ook jaren gedroomd totdat hij achter het bedrog kwam.quote:Op woensdag 23 april 2025 12:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar zijn succes is wel te durven dromen. En dan gaat het meestal mis. Maar die ene keer gaat het raak is, is het dan ook goed raak!
quote:Tesla, Inc. (TSLA)
FollowAdd holdings
Play earnings call
237.97 +10.47 +(4.60%)
At close: April 22 at 4:00:01 PM EDT
257.29 +19.32 (+8.15%)
En dat schreef ik dan ook.quote:Op woensdag 23 april 2025 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals iedereen die een beetje afstand neemt kan constateren dat Elon heel veel totaal niet waar gemaakt heeft wat gezien werd als onrealistisch en ook onrealistisch bleek te zijn.
Met die ene keer bedoel ik dat er 10 pogingen zijn voor iets nieuws en revolutionairs, en dat het 1x slaagt.quote:Op woensdag 23 april 2025 12:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nu ja, die ene x![]()
SpaceX is erg succesvol, de aanzet tot elektromobiliteit dmv Tesla ook succesvol.
Daarnaast is Twitter/X nog steeds een grote marktspeler ondanks alle doomscenarios die voorbij kwamen. Ondertussen timmert de boring Company nog aardig aan de weg/tunnels
Of, zoals de Amerikanen zeggen: "Throw a lot of random stuff to the wall and see what sticks."quote:Op woensdag 23 april 2025 13:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met die ene keer bedoel ik dat er 10 pogingen zijn voor iets nieuws en revolutionairs, en dat het 1x slaagt.
Dat is dan al meerdere malen gebeurd ja
quote:What is the Blackwell chip from Nvidia?
NVIDIA Blackwell Ultra Enables AI Reasoning
Neoverse-based NVIDIA Grace(TM) CPUs in a rack-scale design, acting as a single massive GPU built for test-time scaling.18 mrt 2025
NVIDIA Blackwell Ultra AI Factory Platform Paves Way for Age of AI ...
NVIDIA Newsroom
https://nvidianews.nvidia.com > news > nvidia-blackwell-...
How much does the Nvidia Blackwell chip cost?
Nvidia's newest AI chip will cost anywhere from $30,000 to $40,000, CEO Jensen Huang told CNBC. The Blackwell chip, unveiled Monday, is a big step up from its predecessor, Hopper.
Hopper could cost roughly $40,000 in high demand; the A100 before it cost much less at around $10,000.20 mrt 2024
op een dag komt neurolink en SD en Tesla en optimus bij elkaar op Marsquote:Op woensdag 23 april 2025 13:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met die ene keer bedoel ik dat er 10 pogingen zijn voor iets nieuws en revolutionairs, en dat het 1x slaagt.
Dat is dan al meerdere malen gebeurd ja
En hoe staat het met de AI chip van Tesla?quote:Op donderdag 24 april 2025 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
Die nieuwe Blackwell chip is zo geweldig die gaat naar mars zonder dat er een mens mee hoeft te gaan, de robots gaan alles regelen
[..]
Tesla maakt toch niet zelf AI chips?quote:Op donderdag 24 april 2025 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En hoe staat het met de AI chip van Tesla?
Tesla D1 chip.quote:Op donderdag 24 april 2025 12:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Tesla maakt toch niet zelf AI chips?
Die koopt NVIDIA chips
Tesla heeft wel eigen AI ontwikkeld voor rmarslanding en SD
DOJOquote:Op donderdag 24 april 2025 12:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Tesla maakt toch niet zelf AI chips?
ik vind het maar knap allemaalquote:
Maar gebruiken ze die nog of is die stilletjes uit het beeld verdwenen? Ik weet wel dat ze een heleboel Nvidia chips hebben gekocht.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik vind het maar knap allemaal
als ik dit goed begrijp dan de NVIDIA chipquote:Op donderdag 24 april 2025 13:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar gebruiken ze die nog of is die stilletjes uit het beeld verdwenen? Ik weet wel dat ze een heleboel Nvidia chips hebben gekocht.
Nou, ik heb de eerste helft gekeken. Het is een hoop nietszeggende marketing en een hoop speculatie van de commentator. Voor AI besturing heb je drie verschillende dingen, zoals Huang ook zegt: trainen, testen en rijden. Die eerste twee zijn grote datacentra en die derde is een doosje in de auto. Dat hoeft niet allemaal met dezelfde chips te zijn.quote:Op donderdag 24 april 2025 13:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als ik dit goed begrijp dan de NVIDIA chip
ze techniek gebruiken ze ook voor autonome drones zonder GPS of andere besturing, ze sturen de drone op pad met een foto van het doel, die zoekt dan zelf de weg aan de hand van objects onderweg
Een Tesla SD weet dus onderweg alles wat er te weten is
Die worden geproduceerd door TSMC. Bijna niemand van de grote bedrijven produceert zelf chips, ook al zijn het "hun" chips.quote:
Ja, maar niet ontworpen. Google, Amazon en Microsoft maken ook hun eigen AI chips, maar ik weet ook daarvan niet hoe succesvol die zijn. De eigen chips van Apple doen het in ieder geval uitstekend. En ja, die worden ook allemaal gemaakt door TSMC. Intel is een aflopende zaak en Samsung loopt ook achter.quote:Op donderdag 24 april 2025 14:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Die worden geproduceerd door TSMC. Bijna niemand van de grote bedrijven produceert zelf chips, ook al zijn het "hun" chips.
quote:Musk steeds meer uit de gratie bij regering-Trump
Jigzoz 24-04-2025 17:32 print
Elon Musk verliest in hoog tempo zijn greep op Washington.
De multimiljardair werd door president Donald Trump binnengehaald als leider van het Department of Government Efficiency (DOGE) en kreeg carte blanche om ‘verspilling en fraude’ bij de overheid uit te bannen.
Drie maanden later ligt de afdeling onder vuur, lijden zijn eigen bedrijven onder de publieke onvrede en staat Musk op het punt zich terug te trekken uit DOGE’s dagelijkse leiding.
De laatste botsing vond vorige week plaats, toen Musk zonder medeweten van minister van Financiën Scott Bessent een middenmanager van de belastingdienst benoemde tot waarnemend commissaris.
De fiscus valt echter rechtstreeks onder Bessent. In het Witte Huis barstte daarop een felle woordenwisseling los.
Volgens ingewijden moesten medewerkers nabij het Oval Office aanhoren hoe Musk en Bessent elkaar toeschreeuwden.
Trump koos de zijde van zijn minister: de benoeming werd na drie dagen alweer teruggedraaid en Musk ontvolgde Bessent prompt op X.
Het incident staat niet op zichzelf. Sinds zijn aantreden heeft Musk op sociale media of in vergaderingen meerdere ministers openlijk incompetent genoemd en beleidskeuzes eigenhandig teruggedraaid.
Waar hij aanvankelijk beloofde binnen enkele jaren duizend miljard dollar te besparen, spreekt hij nu nog maar over 150 miljard in 2026.
Tegen The Wall Street Journal verklaarde hij bovendien dat hij vanaf mei nog hooguit ‘een of twee dagen per week’ aan overheidszaken zal besteden.
De rest van zijn tijd wil hij terug naar Tesla, waar de cijfers inmiddels bloedrood kleuren.
Zijn reputatie kreeg de afgelopen weken flinke deuken. Peilingen tonen dat een meerderheid van de Amerikanen vindt dat Musk te veel invloed heeft op het regeringsbeleid.
Zelfs conservatieve media, doorgaans zijn bondgenoten, waarschuwen dat hij ‘politieke bagage’ is geworden.
Toen Musk zich actief bemoeide met een verkiezing voor het Hooggerechtshof van Wisconsin, zetten Democraten hem neer als exponent van bestuurlijk wanbeleid. Daarop won hun kandidaat met ruime marge.
De onrust in Washington straalt af op zijn autobedrijf. Tesla zag in het eerste kwartaal de winst instorten en de omzet dalen, terwijl het aandeel sinds januari meer dan dertig procent verloor.
Analisten wijten dat mede aan Musks polariserende imago.
Protesten voor fabrieken laaiden op, sommige liepen uit op vandalisme.
Tijdens de jongste aandeelhouderscall fulmineerde Musk dat ‘buitenlandse actiegroepen’ hierachter zitten, maar beleggers werden er niet geruster op.
Binnen de regering trekken steeds meer functionarissen aan de noodrem.
Trump benadrukte publiekelijk dat de bevoegdheid tot bezuinigen bij de ministers ligt, niet bij DOGE.
Daarmee werd duidelijk dat Musk geen vrijbrief meer heeft voor grootschalige ingrepen.
Hoewel hij eerder liet doorschemeren langer te willen blijven, lijkt de druk vanuit zowel het Witte Huis als Wall Street te groot geworden. “
Hij was nuttig om de ambtelijke molens op te schudden, maar sloeg soms door als een chemokuur die naast de tumor ook gezond weefsel aantast,” vat een anonieme topfunctionaris samen.
Critici eisen nu openheid over de ‘fraude en verspilling’ die DOGE zegt te hebben blootgelegd.
Oud-Trumptopman Steve Bannon dringt aan op een openbaar rapport vóór Musk vertrekt, om te voorkomen dat gevoelige gegevens naar niet-beheersbare partijen weglekken. Het Witte Huis zwijgt vooralsnog over de vraag of zo’n verantwoording komt.
Binnen zijn staf haalt haast niemand er nog de schouders voor op als Musk in een volgend conflict verzeild raakt. “
De vraag is alleen hoe lang de president dat nog politiek kan verdragen en wat er daarna overblijft van Musks ambitieuze, inmiddels sterk afgezwakte kruistocht tegen de ‘verspillende’ overheid.
musk trump Submitter: Bron: The Washington Post
Musk mag maar 130 dagen werken voor DOGE he, dat laten de aandelen ook wel weer zien. Iedereen heeft weer vertrouwen nu binnenkort de visionair weer terugkomt.quote:Op donderdag 24 april 2025 20:51 schreef michaelmoore het volgende:
Musk steeds meer uit de gratie bij regering-Trump
[..]
Zwak excuus voor de malaise waarin Tesla zich bevindt.quote:Op vrijdag 25 april 2025 06:51 schreef VEM2012 het volgende:
https://fieldethos.com/tesla-no-shrimp-for-you/
Is ook klote… geen garnalen.
Je bedoelt de verkoopdaling in q1 en de concurrentie van bv BYD? Of wat precies?quote:Op vrijdag 25 april 2025 07:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zwak excuus voor de malaise waarin Tesla zich bevindt.
Nee, de krassen op de voorbumper van model Y.quote:Op vrijdag 25 april 2025 08:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bedoelt de verkoopdaling in q1 en de concurrentie van bv BYD? Of wat precies?
Hi-la-risch!quote:Op vrijdag 25 april 2025 12:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, de krassen op de voorbumper van model Y.
71% daling?quote:Op vrijdag 25 april 2025 13:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hi-la-risch!
Heb je al meegekregen dat BYD een vergelijkbare daling in EV verkopen over Q1 mocht noteren?
Tel daar eens de financiële problemen bij op…
So what als Elon's goddelijke bedrijf niet de extreme cijfers van afgelopen jaar haalde, Tesla is veel meer dan wat cijfertjes. Het is een cultuur, a way of living, a lifestyle.quote:Op vrijdag 25 april 2025 13:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar we krijgen toch een 100+% stijging zodra de nieuwe model Y er is?
Elon Musk was going to wrap up with DOGE after 130 days. Now it’s ‘a day or two’ per week for the rest of Trump’s termquote:"Probably starting next month, in May, my time allocation at DOGE will drop significantly," Musk said. "I'll have to continue doing it. I think we have the remainder of the President's term just to make sure that the waste and fraud that we stopped does not come roaring back, which it'll do if it has the chance."
Musk said he would spend "a day or two per week on government matters for as long as the President would like me to do so, as long as it is useful."
Elon denkt hoop ik niet dat hij de enigste is die Humanoids gaat maken , Chinezen zijn al verder en met 100 verschillende merkenquote:Op vrijdag 25 april 2025 15:00 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
So what als Elon's goddelijke bedrijf niet de extreme cijfers van afgelopen jaar haalde, Tesla is veel meer dan wat cijfertjes. Het is een cultuur, a way of living, a lifestyle.
Tesla heeft meer impact gehad in de afgelopen 10 jaar dan mening bedrijf, laat staan autobedrijf.
Ze zullen in de aankomende jaren floreren en wellicht met nog meer top innovaties en wagens komen, sky is the limit. Met Elon is dat natuurlijk letterlijk en figuurlijk, aangezien de Tesla al keer in de baan van de aarde was geschoten.
Daarnaast zijn Robots die al veel verder zijn van Boston Dynamics, Kim Kardashian heeft ook zo'n mooie Tesla robot.
Zo mooi dat mensen denken dat Tesla Elon's strapatsen ook allemaal maar iets boeit. Binnenkort weer Joe Rogan podcastje met een dikke blunt, paar meme's en iedereen is het alweer vergeten.
Dus? geen enkel EU/USA bedrijf of mens zou chineze alibaba/aliexpress spyware robots/machines moeten hebben dan wel auto's. Allemaal door de staat gesponsord.quote:Op vrijdag 25 april 2025 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Elon denkt hoop ik niet dat hij de enigste is die Humanoids gaat maken , Chinezen zijn al verder en met 100 verschillende merken
En chinezen gaan ook niet zo hand in hand met mensenrechten en als ze uiteindelijk Taiwan weer terugclaimen en binnenvallen wil je al helemaal geen Chinese producten meer.quote:Allwinner ARM-processors (2016-2024)
Wat: Een backdoor werd ontdekt in Allwinner ARM-processors (zoals de sun8i voor A83T, H3, of H8), gebruikt in Android-telefoons en hobbyist-boards zoals Banana Pi en Orange Pi. Deze backdoor zou per ongeluk zijn achtergelaten door ontwikkelaars voor debugging-doeleinden, volgens de Chinese fabrikant.
Impact: De backdoor was aanwezig in alle besturingssystemen die kernel 3.4 gebruikten op deze processors, waardoor ongeautoriseerde toegang mogelijk was.
Bewijs: De ontdekking werd gerapporteerd door The Hacker News en is goed gedocumenteerd, maar er is geen sluitend bewijs dat de backdoor opzettelijk kwaadaardig was.
Kritiek: Sommigen twijfelen aan de "per ongeluk"-verklaring, gezien eerdere incidenten met Chinese hardware, zoals routers van Juniper Networks.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
Tja, de Amerikanen hebben de NSA, die overal backdoors in heeft.quote:Op vrijdag 25 april 2025 15:44 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Dus? geen enkel EU/USA bedrijf of mens zou chineze alibaba/aliexpress spyware robots/machines moeten hebben dan wel auto's. Allemaal door de staat gesponsord.
Om maar even voorbeeldje te geven
[..]
En chinezen gaan ook niet zo hand in hand met mensenrechten en als ze uiteindelijk Taiwan weer terugclaimen en binnenvallen wil je al helemaal geen Chinese producten meer.
Er is een reden dat de EU het verbied om actieve apparatuur in ons netwerk te hebben. Denk aan 5G masten, mag alleen passief zijn.
De daling van de verkopen bedroeg 13% bij Tesla. Let je wel een beetje op?quote:Op vrijdag 25 april 2025 13:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
71% daling?
Anyway, waarom blijft Musk voor jou ontastbaar?
Je springt ook van de hak op de tak.quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De daling van de verkopen bedroeg 13% bij Tesla. Let je wel een beetje op?
quote:NasdaqGS - Nasdaq Real Time Price
•
USD
Tesla, Inc. (TSLA)
284.34 +24.83 + 9,52%
Komt allemaal omdat Elon heeft gezegd dat hij maar 2 dagen per week aan DOGE gaat besteden, dagje aan path of exile 2 en rest Tesla/SpaceX/BoringCompany/NeuroLink en kinderen maken.quote:
kinderen maken dat kan ie ook door een paar humanoïde laten doen,quote:Op vrijdag 25 april 2025 21:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Komt allemaal omdat Elon heeft gezegd dat hij maar 2 dagen per week aan DOGE gaat besteden, dagje aan path of exile 2 en rest Tesla/SpaceX/BoringCompany/NeuroLink en kinderen maken.
Iets met minor setback for a major comeback. Technoking
Hoeveel uur moet hij per week aan Tesla besteden om de aandelenkoers verder de hoogte in te jagen? Maakt het eigenlijk wat uit hoeveel auto's er verkocht worden?quote:Op vrijdag 25 april 2025 21:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Komt allemaal omdat Elon heeft gezegd dat hij maar 2 dagen per week aan DOGE gaat besteden, dagje aan path of exile 2 en rest Tesla/SpaceX/BoringCompany/NeuroLink en kinderen maken.
Iets met minor setback for a major comeback. Technoking
Breng hem maar niet op ideeën.quote:Op vrijdag 25 april 2025 21:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kinderen maken dat kan ie ook door een humanoïde laten doen,
Die zagen tov afgelopen kwartaal de verkopen van BEV's met 30% inkakken.quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je springt ook van de hak op de tak.
We hadden het over BYD.
BYD verwacht verdubbeling van nettowinst in eerste kwartaalquote:De Chinese autofabrikant BYD verwacht dat de nettowinst over het eerste kwartaal van 2025 uitkomt tussen de 8,5 miljard en 10 miljard yuan. Dat komt neer op ongeveer 1 miljard tot 1,2 miljard euro, en betekent een stijging van 86 tot 119 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Ik voel je pijnquote:Op vrijdag 25 april 2025 23:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een milieuramp ontstaat er door al die plastic fantastic staatssponsored troep. Leuk die omhooggekrikte cijfers.
Het extreem overgewaardeerde Tesla is nu is totaal 40% gestegen omdat musk gezegd heeft dat hij af en toe gaat werken daar. Alleen de geruchten al dreven de koers steeds op. Dat bijv de verkopen in China ook aantoonbaar in elkaar storten is verder irrelevant nieuws.quote:Op vrijdag 25 april 2025 21:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel uur moet hij per week aan Tesla besteden om de aandelenkoers verder de hoogte in te jagen? Maakt het eigenlijk wat uit hoeveel auto's er verkocht worden?
quote:
Zo, frontaal in de aanval.quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:51 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wantie Bing Deng, de nieuwe chinese staatspropagandagist. Sinds Trump en Elon aan de macht zijn weet hij van gekheid niet meer waar hij zich aan ethisch aan moet verbinden, er moet altijd iets gecanceld worden of geboycot.
Amerika kan hij wegens zijn online vrienden niet meer supporten, EU heeft Wantie geen doekoe voor, dan maar Chinees prul promoten waar je geen support/updates krijgt of het infotainment systeem met backdoor.apk komt en alles in de auto opneemt qua geluid en doorstuurt naar de CCP.
Chinese auto's die je naar 50k km kan weggooien omdat de Oeigoerse slaaf even zijn dag niet had na 20uur werken, en paar plastic schroeven vergat.
Chinese auto's die maar voor jaartje geproduceerd worden en daarna bedrijf falliet gaat en geen onderdelen meer voor verkrijgbaar zijn, chinese meuk die geen enkele auto monteur wil aanraken.
So Many Unsold Teslas Are Piling Up That You Can See Them From Space.quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een milieuramp ontstaat er door al die plastic fantastic staatssponsored troep. Leuk die omhooggekrikte cijfers.
maar kan ook zijn dat die er staan te wachten op de boot daar gaan er 9000 op in een keerquote:Op vrijdag 25 april 2025 23:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
nou ik was bij PON en daar staan ook veel Chinese auto's maar men zegt , die dingen + 50.000 euro verkopen als gekkenquote:Op vrijdag 25 april 2025 23:51 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wantie Bing Deng, de nieuwe chinese staatspropagandagist. Sinds Trump en Elon aan de macht zijn weet hij van gekheid niet meer waar hij zich aan ethisch aan moet verbinden, er moet altijd iets gecanceld worden of geboycot.
Amerika kan hij wegens zijn online vrienden niet meer supporten, EU heeft Wantie geen doekoe voor, dan maar Chinees prul promoten waar je geen support/updates krijgt of het infotainment systeem met backdoor.apk komt en alles in de auto opneemt qua geluid en doorstuurt naar de CCP.
Chinese auto's die je naar 50k km kan weggooien omdat de Oeigoerse slaaf even zijn dag niet had na 20uur werken, en paar plastic schroeven vergat.
Chinese auto's die maar voor jaartje geproduceerd worden en daarna bedrijf falliet gaat en geen onderdelen meer voor verkrijgbaar zijn, chinese meuk die geen enkele auto monteur wil aanraken.
Zonder op kenteken gezet te worden dan...quote:Op zaterdag 26 april 2025 00:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik was bij PON en daar staan ook veel Chinese auto's maar men zegt , die dingen + 50.000 euro verkopen als gekken
https://bsky.app/profile/meidastouch.com/post/3lo36kp5yzs22quote:WSJ: Tesla officially launched a search to replace Elon Musk as CEO
Dacht dat automakers over het algemeen op bestelling maakten, maar blijkbaar niet dus.quote:Op zaterdag 26 april 2025 00:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
So Many Unsold Teslas Are Piling Up That You Can See Them From Space.
Ze moeten nog even wat beter hun best doen voor ze Tesla daarin overtreffen.
Even gekeken naar wat locaties in de VS en ik zie nergens meer oude model Y’s staan. Dus die in de foto zijn allemaal verkocht inmiddels.quote:Op donderdag 1 mei 2025 11:42 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dacht dat automakers over het algemeen op bestelling maakten, maar blijkbaar niet dus.
What a waste (gaat overigens op voor alle merken die zoiets doen, niet alleen van Tesla voordat de lokale webcare hierover struikelt).
Dus hebben ze dan ondertussen een fabriek gesloten om de verminderde vraag bij te houden?quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Even gekeken naar wat locaties in de VS en ik zie nergens meer oude model Y’s staan. Dus die in de foto zijn allemaal verkocht inmiddels.
Ook in Nederland zijn er nog maar 60 over.
Maar Tesla bouwt nu eenmaal niet op bestelling bij de 3/Y. Daarom heb je zo weinig opties. Dan kunnen ze efficiënt produceren en als je bestelt, dan wordt er gewoon een auto met de juiste configuratie gekoppeld.
Nee. Je denkt nu aan VAG.quote:Op donderdag 1 mei 2025 14:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus hebben ze dan ondertussen een fabriek gesloten om de verminderde vraag bij te houden?
Ze hebben een stuk woestijn gekocht om auto's op te slaan? Of hebben ze wel de productie teruggedraaid, maar al hun werknemers gewoon in dienst gehouden? Of het aantal ploegen teruggebracht?quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, dan sloeg je dus gewoon de plank mis.
Nee, ze hebben die auto's allemaal verkocht.quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze hebben een stuk woestijn gekocht om auto's op te slaan? Of hebben ze wel de productie teruggedraaid, maar al hun werknemers gewoon in dienst gehouden? Of het aantal ploegen teruggebracht?
Naast de wereld van extreme hitte redden met deze groene auto's redt Elon ook nog eens mensenlevens.quote:Dat houdt Tesla nauwlettend bij en nu delen ze weer hun nieuwste Vehicle Safety Report. Daarin vertellen ze hoeveel crashes er hebben plaatsgevonden per gereden mijl in het afgelopen kwartaal. Bij Tesla met Autopilot geactiveerd werd er één crash geregistreerd per 7,44 miljoen gereden mijlen. Dat zijn bijna 12 miljoen kilometers.
Dat klinkt indrukwekkend, maar is het dat ook? Het antwoord is ja, want het gemiddelde in de VS ligt op één crash per 702.000 gereden mijlen. Oftewel: in een Tesla met Autopilot is de kans op een crash ruim 10 keer zo klein.
Ook nog interessant: in een Tesla zónder Autopilot is de kans op een crash alsnog kleiner. Daarbij was er sprake van één crash per 1,51 miljoen gereden mijlen. Dat is dus ook onder het landelijke gemiddelde. Misschien zijn Tesla-rijders toch voorzichtig als Autopilot niet aan staat.
De statistieken pleiten dus in het voordeel van Autopilot (er vanuit gaande dat Tesla niet met de cijfers gesjoemeld heeft). Dat neemt echter niet weg dat er ook ongelukken veroorzaakt kunnen zijn door Autopilot. Daar moet natuurlijk nog steeds kritisch naar gekeken worden.
We hebben het over een bericht van een jaar terug. In 2024 verkocht Tesla meer auto’s dan ze produceerden.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, ze hebben die auto's allemaal verkocht.
Vandaar dat ze een stijging zagen van 71%.
Of was het een daling...
Hoe verklaar je die grote voorraad als ze toen meer verkochten dan ze produceerden?quote:Op donderdag 1 mei 2025 18:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We hebben het over een bericht van een jaar terug. In 2024 verkocht Tesla meer auto’s dan ze produceerden.
Die 71% ging ook al niet over aantallen verkocht.
Jij hebt echt moeite met eenvoudig cijfermateriaal, is het niet?
In het eerste kwartaal hebben ze er minder verkocht dan geproduceerd. En dat hebben ze gewoon ingelopen in de latere maanden. Zo moeilijk is het allemaal niet. Als je het bericht had gelezen, dan had je ook geweten dat in Q1 meer is geproduceerd dan verkocht.quote:Op donderdag 1 mei 2025 19:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe verklaar je die grote voorraad als ze toen meer verkochten dan ze produceerden?
Dat botst nogal.
Verder beweer ik niet dat die 71% slaat op de verkoopaantallen.
Heb jij dan de verkoopcijfers van vorige maand en hebben ze toen zoveel nieuwe modellen Y verkocht? Hebben ze de prijzen flink verlaagd?quote:Op donderdag 1 mei 2025 19:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In het eerste kwartaal hebben ze er minder verkocht dan geproduceerd. En dat hebben ze gewoon ingelopen in de latere maanden. Zo moeilijk is het allemaal niet. Als je het bericht had gelezen, dan had je ook geweten dat in Q1 meer is geproduceerd dan verkocht.
En door de context waarin je die 71% plaatst suggereer je overduidelijk dat het over verkopen ging. Dus doe niet zo schijnheilig.
Ze produceren meer dan ze verkopen en ze hebben minder verkocht dan ze produceren...quote:Op donderdag 1 mei 2025 19:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In het eerste kwartaal hebben ze er minder verkocht dan geproduceerd. En dat hebben ze gewoon ingelopen in de latere maanden. Zo moeilijk is het allemaal niet. Als je het bericht had gelezen, dan had je ook geweten dat in Q1 meer is geproduceerd dan verkocht.
En door de context waarin je die 71% plaatst suggereer je overduidelijk dat het over verkopen ging. Dus doe niet zo schijnheilig.
quote:VIDEOEen man die door San Francisco reed in een Tesla Cybertruck met het logo van het bedrijf waar hij voor werkt, werd herhaaldelijk gezien terwijl hij vanuit de auto zijn arm opstak als Hitlergroet. Dat kwam hem duur te staan
[...]
Sinds de video op sociale media werd geplaatst, hebben verschillende mensen de Yelp-pagina van Cyber Electric overspoeld met recensies van één ster en vernietigende reacties over de interactie. Ook werden screenshots van de video, samen met een foto van Elon Musk die de Hitlergroet brengt tijdens de inauguratie van Trump in Washington, geüpload naar de bedrijfspagina van Cyber Electric.
Het is inmiddels 2025.quote:Op donderdag 1 mei 2025 19:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heb jij dan de verkoopcijfers van vorige maand en hebben ze toen zoveel nieuwe modellen Y verkocht? Hebben ze de prijzen flink verlaagd?
Moet ik je echt gaan uitleggen dat Q1 2024 af kan wijken van de totalen over geheel 2024?quote:Op donderdag 1 mei 2025 19:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ze produceren meer dan ze verkopen en ze hebben minder verkocht dan ze produceren...
Tesla daalt nog steeds in Europa; in Frankrijk 59% minder dan april 2024.quote:Tesla sales plunge further in France, down 59% in April
Sales of Tesla cars in France plunged 59 percent in April, piling on more bad news for the electric vehicle company run by Elon Musk, the billionaire advisor to US President Donald Trump.
Je kan ook niet verwachten dat iedereen om het jaar een nieuwe Tesla koopt, de cijfers van Tesla van afgelopen jaar zijn voor geen enkel bedrijf te halen die alleen EV's produceert.quote:Op donderdag 1 mei 2025 20:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tesla daalt nog steeds in Europa; in Frankrijk 59% minder dan april 2024.
In de eerste maanden van 2025 ziet Tesla een daling in Frankrijk van 44% ten opzichte 2024.
https://today.rtl.lu/news/business-and-tech/a/2299128.html
Kom, je bent een echte Elon Musk fan, of niet. En als je wel een echte fan bent, koop je wel ieder jaar een nieuwe Tesla, natuurlijk. Als je een hele grote fan bent, kun je er ook meer dan 1 kopen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:15 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Je kan ook niet verwachten dat iedereen om het jaar een nieuwe Tesla koopt, de cijfers van Tesla van afgelopen jaar zijn voor geen enkel bedrijf te halen die alleen EV's produceert.
BYD heeft vorig jaar meer EV's verkocht dan Tesla.quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:15 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Je kan ook niet verwachten dat iedereen om het jaar een nieuwe Tesla koopt, de cijfers van Tesla van afgelopen jaar zijn voor geen enkel bedrijf te halen die alleen EV's produceert.
En dan? moet Tesla meer verkopen of iets? zoals eerder gemeld niet iedereen wil uberhaupt gezien worden in een chinese bak. BYD heeft hele andere type auto's en ook heel andere klanten. Mensen die met hen portemonnee denken. Heeft helemaal niets met Tesla te maken.quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
BYD heeft vorig jaar meer EV's verkocht dan Tesla.
En met deze terugval van Tesla zou BYD dit jaar wel eens met afstand meer EV's verkopen.
En daarnaast verkopen ze ook hybride auto's.
Jawel want de totale verkoop van EV loopt snel op. Als Tesla zijn marktaandeel weet te behouden dan stijgen de cijfers ook.quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:15 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Tesla is de grondlegger van deze markt, het enige waar ze de plank mis hebben geslagen is door niet op de EU markt te richten door een hatchbak voor 25-30k te maken. (Cybercab met stuur anyone?)quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jawel want de totale verkoop van EV loopt snel op. Als Tesla zijn marktaandeel weet te behouden dan stijgen de cijfers ook.
Dit schreef je:quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:24 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
En dan? moet Tesla meer verkopen of iets?
Klopt, en dat geldt voor elk merk auto.quote:zoals eerder gemeld niet iedereen wil uberhaupt gezien worden in een chinese bak.
Ook dat is niet relevant.quote:BYD heeft hele andere type auto's en ook heel andere klanten. Mensen die met hen portemonnee denken. Heeft helemaal niets met Tesla te maken.
BYD heeft ook bijna 2 miljoen EV's verkocht.quote:Plus BYD is helemaal niet EV only, ook hybrid. Tesla heeft bijna 2 miljoen goddelijke auto's geregistreerd afgelopen jaar in de de wereld.
Allemaal leuk en aardig, maar jouw bewering dat Tesla de meeste full electric auto's verkocht in 2024 klopt niet.quote:BYD heeft ze "verkocht" als cijfers, niet geregistreerd. Verkocht aan de chinese overheid zeker. Plus ze hebben ook busjes, heeft Tesla ook niet.
Als BYD zo groot was in NL hadden ze wel meer dan 180 auto's en busjes op de tweedehands markt. Volgens mij kom je niet op de weg en zie je niet hoeveel Tesla's er rijden.
https://www.gaspedaal.nl/byd?srt=pr-a
Er zijn maar 6000 BYD's op kenteken geregistreerd https://www.kenteken.tv/h(...)ilter=&bjmin=&bjmax=
Waar Tesla er over 100,000 heeft.![]()
Het klopt dat Musk met behulp van Tesla het elektrisch rijden mogelijk heeft gemaakt. Zonder musk zijn visie was het nog steeds niet van de grond gekomen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 21:38 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Tesla is de grondlegger van deze markt, het enige waar ze de plank mis hebben geslagen is door niet op de EU markt te richten door een hatchbak voor 25-30k te maken. (Cybercab met stuur anyone?)
Er zijn veel particuliere en zakelijk leasers die geen budget hebben voor een 45k+ budget Tesla en gaan nu voor een ID3 of Renault 5 oa.
Dusja, andere merken verkopen ook auto's, wow wat een wereldnieuws.
Tesla is diegene die al die bedrijven heeft moeten laten omslaan, elke elektrische auto die je nu ziet is te danken aan Elon God.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |