Ik heb er inhoudelijk te weinig zicht op om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. De vraag is een beetje wat je verstaat onder 'echt autonoom rijden'. Ik verwacht dan persoonlijk dat het risico op een ongeluk zonder menselijk ingrijpen minstens vergelijkbaar is met dat van menselijke chauffeurs, bij voorkeur significant lager. Maar dat is dan nog steeds stap één in een heel proces om ook echt zonder chauffeur de weg op te kunnen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.
ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
Pure onzin. Een LS kan zich in alle opzichten meten met een S klasse, een 7 serie of een A8. Een Toyota kan dat niet.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Lexus. Laat me niet lachen. Dat is gewoon een rebranded Toyota.
Nee, want wat doe je als de een bwvs linksaf en de anders rechtsaf zegt?quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Twee totaal verschillende zaken.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
We zien een sterke daling in het aandeel van Tesla.
Het argument van jamaar zo laag stond hij een jaar geleden ook is eentje die je typisch hoort bij de groep die de oorzaken van de neergang van de economie proberen goed te praten.
Ik denk dat het stapje naar 'volledig zelfrijdend' en daarmee ook toegestaan om auto's zonder chauffeur de weg op te sturen groter is dan veel mensen lijken te denken op basis van de mate waarin FSD-systemen nu redelijkerwijs kunnen navigeren. En dat is waar in mijn ogen de echt grote waarde van dat soort systemen ligt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
FSD supervised is al heel ver, technisch gezien. En leert snel bij.
Jij hebt er geen vertrouwen in? Prima. Ik wel.
Terwijl het nochtans zo simpel te begrijpen is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Nee, absoluut niet. Voor mij dan. En het is nu eenmaal subjectief.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:56 schreef vosss het volgende:
[..]
Pure onzin. Een LS kan zich in alle opzichten meten met een S klasse, een 7 serie of een A8. Een Toyota kan dat niet.
Klopt, het is fanboy gedrag.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Terwijl het nochtans zo simpel te begrijpen is.
Klopt.quote:Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat is wat anders.
Dat is zeker een goede reden om toen of nu het niet toe te passen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk wat knoopie schrijft, dat het 10 jaar terug duur en log was.
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat het stapje naar 'volledig zelfrijdend' en daarmee ook toegestaan om auto's zonder chauffeur de weg op te sturen groter is dan veel mensen lijken te denken op basis van de mate waarin FSD-systemen nu redelijkerwijs kunnen navigeren. En dat is waar in mijn ogen de echt grote waarde van dat soort systemen ligt.
Hoeveel camera's heeft Tesla nu in een auto zitten? Wat doe je als de ene daarvan zegt naar links, en de andere zegt naar rechts? Kortom, bullshitargument. Elke manier van een zelfrijdende auto sturen zal op een gegeven moment conflicterende inputs krijgen van verschillende sensoren en daarvoor een oplossing paraat moeten hebben. Dat is compleet onafhankelijk van LiDAR, camera's, wielsensoren, gps/compas, radar, etc.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, want wat doe je als de een bwvs linksaf en de anders rechtsaf zegt?
Het antwoord is: remmen.
En dan krijg je dus heel veel ghostbraking. Dit is precies de reden dat Tesla is afgestapt van de radar (die zat er vroeger wel in).
Niet echt…quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is zeker een goede reden om toen of nu het niet toe te passen.
Maar techniek schreidt verder.
En je ziet nu ook goede resultaten met LiDAR.
Die camera’s maken gewoon 1 panorama beeld. Het kan niet dat de ene camera op punt x iets wel ziet wat de ander niet ziet, tenzij y in de weg zit. En dan moet je daar sowieso eerst wat mee.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hoeveel camera's heeft Tesla nu in een auto zitten? Wat doe je als de ene daarvan zegt naar links, en de andere zegt naar rechts? Kortom, bullshitargument. Elke manier van een zelfrijdende auto sturen zal op een gegeven moment conflicterende inputs krijgen van verschillende sensoren en daarvoor een oplossing paraat moeten hebben. Dat is compleet onafhankelijk van LiDAR, camera's, wielsensoren, gps/compas, radar, etc.
Die camera’s zeggen natuurlijk niks, die geven gewoon beeld door. Ik denk dat uiteindelijk het systeem van Tesla met 360 • zicht en een altijd alerte AI veiliger wordt dan een mens.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hoeveel camera's heeft Tesla nu in een auto zitten? Wat doe je als de ene daarvan zegt naar links, en de andere zegt naar rechts? Kortom, bullshitargument. Elke manier van een zelfrijdende auto sturen zal op een gegeven moment conflicterende inputs krijgen van verschillende sensoren en daarvoor een oplossing paraat moeten hebben. Dat is compleet onafhankelijk van LiDAR, camera's, wielsensoren, gps/compas, radar, etc.
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd?quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die camera’s maken gewoon 1 panorama beeld. Het kan niet dat de ene camera op punt x iets wel ziet wat de ander niet ziet, tenzij y in de weg zit. En dan moet je daar sowieso eerst wat mee.
Dus nee, geen bullshit.
Elke firma die tot nu toe officieel toegelaten robottaxis rond heeft rijden, werkt met ten minste LiDAR. Meestal een combinatie van LiDAR, RADAR en camera. Waymo, Cruise, Zoox, Pony.aiquote:
Jij snapt werkelijk niet dat het verschillende soorten info zijn die elkaar tegen kunnen spreken, waar camerabeelden soortgelijk zijn en niet elkaar tegenspreken?quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd?![]()
Je bent een beetje je eigen discussie aan het voeren. Ik had het initieel simpelweg over hetgeen waar vanuit het perspectief van de aandeelhouder de meerwaarde van FSD in zit en dat is toch echt volledig FSD waarbij de chauffeur overbodig is. Dat heeft enorm brede disruptieve toepassing in b.v. de taxibranche en het goederentransport. En dat vereist nog wel iets meer dan 'de technologie is supertof!', maar ook dat het een en ander wettelijk allemaal goed genoeg geborgd is bijvoorbeeld en dan is die laatste paar procent toch echt cruciaal.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.
Maar bedenk ook dat mensen nogal eens doorrijden in omstandigheden die daar niet geschikt voor zijn.
Ik was een jaar of 20 dat ik in Nederland in een sneeuwstorm kwam. Je zag bijna niets en ik moest over de snelweg. Ik ben omgedraaid.
Omdat ik een onervaren rijder was? Nee. Integendeel. Ik deed toen ook aan autosport. Alleen: afstand nodig om tot stilstand te kunnen remmen bij snelheid x tov zicht in meters maakte dat ik zo traag moest rijden dat het verkeer achterop een gevaar werd (die reden merkelijk harder).
Onverantwoord.
Zo krijg je ook ongevallen zoals bij Breda in de dikke mist (lang geleden).
Dat gaat FSD nooit doen. Die is zeer defensief.
Klopt. En 100% is niet haalbaar. Maar een menselijke chauffeur is ook niet 100% betrouwbaar. Het systeem hoeft niet perfect te zijn maar alleen maar beter dan een mens. En dat is echt wel haalbaar denk ik. Ook op vrij korte termijn.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent een beetje je eigen discussie aan het voeren. Ik had het initieel simpelweg over hetgeen waar vanuit het perspectief van de aandeelhouder de meerwaarde van FSD in zit en dat is toch echt volledig FSD waarbij de chauffeur overbodig is. Dat heeft enorm brede disruptieve toepassing in b.v. de taxibranche en het goederentransport. En dat vereist nog wel iets meer dan 'de technologie is supertof!', maar ook dat het een en ander wettelijk allemaal goed genoeg geborgd is bijvoorbeeld en dan is die laatste paar procent toch echt cruciaal.
Mercedes S-klasse voor mocro's en kampers en als je Lexus LS hierin benoemt ben je of wel een stokoude boomer of niet al te bijster verstand van auto's.quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:50 schreef vosss het volgende:
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.
Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
Ik vind het moeilijk in te schatten, maar bij dit soort volledige automatisering lijkt zoals ik zeg die laatste paar procent echt wel het moeilijke probleem. Ik zit ook al heel lang naar die prachtige fimpljes van Boston Dynamics te kijken met robots die turnparcoursen afleggen, maar we zijn nog niet en masse werknemers met fysiek (zwaar) werk aan het vervangen door dat soort robots.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt. En 100% is niet haalbaar. Maar een menselijke chauffeur is ook niet 100% betrouwbaar. Het systeem hoeft niet perfect te zijn maar alleen maar beter dan een mens. En dat is echt wel haalbaar denk ik. Ook op vrij korte termijn.
De camera's is niet echt het probleem, ze zijn al lichtgevoeliger dan mensenogen en er zijn er rondom de auto een stuk of 8 ipv 2 ogen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd?![]()
Ik blijf me verbazen over de mentale gymnastiek die jij uitoefent om elk commentaar op Tesla te verdedigen. Zelf Musk is het op dit vlak niet me je eens, en heeft gezegd dat volgens hem LiDAR te duur en niet nodig is omdat camera's "goed genoeg" zijn. Geen woord van hem over conflicterende input of ghost braking, of dat LiDAR niet goed is.
[..]
Elke firma die tot nu toe officieel toegelaten robottaxis rond heeft rijden, werkt met ten minste LiDAR. Meestal een combinatie van LiDAR, RADAR en camera. Waymo, Cruise, Zoox, Pony.ai
Ik wil absoluut niet zeggen dat LiDAR per definitie beter is dan camera. Maar als je weigert toe te geven dat LiDAR ook prima kan werken en veilig kan zijn, dan ben je wel ontzettend Tesla fanboy naïef.
Camera en Lidar hebben beide hun zwakke punten. LiDAR ziet af en toe obstakels die er niet zijn, waardoor ze onnodig afremmen. Omdat ze een vast object zien, terwijl het eigenlijk alleen maar regen is. Camera's zien af en toe obstakels niet die er wel zijn, waardoor ze niet remmen terwijl ze dat wel hadden moeten doen. Omdat het licht slecht is, omdat het obstakel nog niet in de database staat etc. De vraag is, welk faalgedrag is het minst gevaarlijk?
Is ook zo'n drogreden dat ze FSD afkraken, maar ze hebben allemaal het trending fake youtube filmpje gezien van Mark Rober of hoe heet die gek.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.
Maar bedenk ook dat mensen nogal eens doorrijden in omstandigheden die daar niet geschikt voor zijn.
Ik was een jaar of 20 dat ik in Nederland in een sneeuwstorm kwam. Je zag bijna niets en ik moest over de snelweg. Ik ben omgedraaid.
Omdat ik een onervaren rijder was? Nee. Integendeel. Ik deed toen ook aan autosport. Alleen: afstand nodig om tot stilstand te kunnen remmen bij snelheid x tov zicht in meters maakte dat ik zo traag moest rijden dat het verkeer achterop een gevaar werd (die reden merkelijk harder).
Onverantwoord.
Bij een combinatie kun je middels software bepalen welk systeem het bij het juiste eind heeft.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ik blijf me verbazen over de mentale gymnastiek die jij uitoefent om elk commentaar op Tesla te verdedigen. Zelf Musk is het op dit vlak niet me je eens, en heeft gezegd dat volgens hem LiDAR te duur en niet nodig is omdat camera's "goed genoeg" zijn. Geen woord van hem over conflicterende input of ghost braking, of dat LiDAR niet goed is.
[..]
Elke firma die tot nu toe officieel toegelaten robottaxis rond heeft rijden, werkt met ten minste LiDAR. Meestal een combinatie van LiDAR, RADAR en camera. Waymo, Cruise, Zoox, Pony.ai
Ik wil absoluut niet zeggen dat LiDAR per definitie beter is dan camera. Maar als je weigert toe te geven dat LiDAR ook prima kan werken en veilig kan zijn, dan ben je wel ontzettend Tesla fanboy naïef.
Camera en Lidar hebben beide hun zwakke punten. LiDAR ziet af en toe obstakels die er niet zijn, waardoor ze onnodig afremmen. Omdat ze een vast object zien, terwijl het eigenlijk alleen maar regen is. Camera's zien af en toe obstakels niet die er wel zijn, waardoor ze niet remmen terwijl ze dat wel hadden moeten doen. Omdat het licht slecht is, omdat het obstakel nog niet in de database staat etc. De vraag is, welk faalgedrag is het minst gevaarlijk?
Wie is er aansprakelijk als FSD een aanrijding veroorzaakt?quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onverantwoord.
Op dit moment ben je (als je met FSD ingeschakeld rijdt) zelf nog de bestuurder, simpelweg omdat het nog level 2 is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wie is er aansprakelijk als FSD een aanrijding veroorzaakt?
Ja, snap ik.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op dit moment ben je (als je met FSD ingeschakeld rijdt) zelf nog de bestuurder, simpelweg omdat het nog level 2 is.
Zodra het level 5 of hoger is, ben je niet meer de bestuurder.
De leverancier van de autonome software. Hoe dat juridisch precies uitpakt is nog even afwachten.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, snap ik.
Ik bedoel wanneer de auto de besturing volledig overneemt. Wie is dan aansprakelijk als de FSD een aanrijding veroorzaakt.
Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De leverancier van de autonome software. Hoe dat juridisch precies uitpakt is nog even afwachten.
Een camerabeeld "kan" helemaal niets. Want een camerabeeld is precies dat, een plaatje. Een foto gemaakt vanaf een bepaald punt. En als er twee foto's van verschillende plekken gemaakt worden, dan kunnen daar andere dingen op staan die niet met elkaar te rijmen zijn. Het slimme algoritme in de software moet daar dan kaas van maken. En ook bij twee camera's kan daar een conflict ontstaan.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij snapt werkelijk niet dat het verschillende soorten info zijn die elkaar tegen kunnen spreken, waar camerabeelden soortgelijk zijn en niet elkaar tegenspreken?
Precies, maar dat is dus geen geldig argument tegen LiDAR. De enige vraag is wat sneller gaat; dat LiDAR betaalbaar wordt, of dat de interpretatie van camerabeelden goed genoeg wordt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De camera's is niet echt het probleem, ze zijn al lichtgevoeliger dan mensenogen en er zijn er rondom de auto een stuk of 8 ipv 2 ogen.
De interpretatie moet nog beter.
En ik zou graag willen dat een volledig autonome software het principe van better safe than sorry" aanhoudt. Liever een keertje te veel geremd dan een keer te weinig.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij een combinatie kun je middels software bepalen welk systeem het bij het juiste eind heeft.
Als leveranciers van FSD een vergunning willen krijgen in de EU dan is dat het moment om dat soort vrijwaringen uit te sluiten.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Over het algemeen staat in de licentie van software dat de leverancier gevrijwaard is van schade door fouten in de software.
Zeker de Nederlandse wetgever heeft niet zoveel boodschap aan wat mensen allemaal in hun voorwaarden proppen als dit in strijd is met de wet. In de VS is het veel makkelijker om je van aansprakelijkheid te vrijwaren, maar in Nederland kom je niet heel makkelijk weg met 'wij zijn niet aansprakelijk voor'.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als leveranciers van FSD een vergunning willen krijgen in de EU dan is dat het moment om dat soort vrijwaringen uit te sluiten.
Dat hoeft helemaal niet. Het kan ook dat we eens gaan kijken naar hoeveel risico de mens neemt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent een beetje je eigen discussie aan het voeren. Ik had het initieel simpelweg over hetgeen waar vanuit het perspectief van de aandeelhouder de meerwaarde van FSD in zit en dat is toch echt volledig FSD waarbij de chauffeur overbodig is. Dat heeft enorm brede disruptieve toepassing in b.v. de taxibranche en het goederentransport. En dat vereist nog wel iets meer dan 'de technologie is supertof!', maar ook dat het een en ander wettelijk allemaal goed genoeg geborgd is bijvoorbeeld en dan is die laatste paar procent toch echt cruciaal.
Ik heb geen idee waarom je denkt dat dit een reactie op mijn post is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet. Het kan ook dat we eens gaan kijken naar hoeveel risico de mens neemt.
En taxi’s rijden primair in stedelijke omgeving.
Nee, in de praktijk zal geremd worden.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij een combinatie kun je middels software bepalen welk systeem het bij het juiste eind heeft.
Momenteel: de bestuurder. Te allen tijde.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wie is er aansprakelijk als FSD een aanrijding veroorzaakt?
Maar juist op dat gebied (AI, neurale netwerken) is de vooruitgang gierend, als je kijkt naar multimodale modellen zoals Chatgpt etc. Daarom denk ik dat dit echt gaat werken.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De camera's is niet echt het probleem, ze zijn al lichtgevoeliger dan mensenogen en er zijn er rondom de auto een stuk of 8 ipv 2 ogen.
De interpretatie moet nog beter.
Heel relevant is dat niet. Daar hebben we verzekeraars voor.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, snap ik.
Ik bedoel wanneer de auto de besturing volledig overneemt. Wie is dan aansprakelijk als de FSD een aanrijding veroorzaakt.
Het gaat niet allleen om het aantal 'fouten' ook om de dodelijkheid van die fouten. Je moet je niet zo laten inpakken door de framing van Tesla zelf.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar juist op dat gebied (AI, neurale netwerken) is de vooruitgang gierend, als je kijkt naar multimodale modellen zoals Chatgpt etc. Daarom denk ik dat dit echt gaat werken.
Uiteindelijk gaat het om het aantal fouten per 1 miljoen kilometer. Als dat aantal ieder jaar halveert, dan hebben we binnen een paar jaar al een AI die veiliger rijdt dan de gemiddelde mens. En zoals al gezegd: 100% hoeft niet, want dat is de mens ook niet.
Wat verantwoordelijkheid betreft: verzekeringsmaatschappijen zullen dit echt wel willen gaan verzekeren, omdat dit voor hen minder risico is (dan) als een mens. Ik denk dat in 2040 de premies voor FSD-auto's lager zijn dan die met menselijke bestuurders. Gewoon statistiek
Nogmaals: je mag het er niet mee eens zijn. De toekomst zal het uitwijzen. Ik denk dat Tesla de juiste weg bewandelt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Een camerabeeld "kan" helemaal niets. Want een camerabeeld is precies dat, een plaatje. Een foto gemaakt vanaf een bepaald punt. En als er twee foto's van verschillende plekken gemaakt worden, dan kunnen daar andere dingen op staan die niet met elkaar te rijmen zijn. Het slimme algoritme in de software moet daar dan kaas van maken. En ook bij twee camera's kan daar een conflict ontstaan.
En op het moment dat de LiDAR en camera verschillende dingen zien, dan heeft een van beide potentieel iets over het hoofd gezien. Dus ben je veiliger onderweg als je beide zou hebben. Laten we bijvoorbeeld kijken naar de tot nu toe gedocumenteerde Autopilot crashes. Bij veel crashes reed de tesla tegen een groot object, zoals een vrachtwagen of een brandweerauto die langzaam reden of stil stonden op de weg. Als de Tesla ook een LiDAR had gehad, dan waren deze ongelukken niet gebeurt, omdat die juist erg goed zijn in dit soort situaties.
Daarentegen zijn er sinds 1992 al auto's die in de vorm van een adaptive cruise control een simpele LiDAR achtige constructie hebben om hun snelheid te bepalen. Als Ghostbraking van de LiDAR zo een groot probleem zou zijn als jij elke keer zegt, dan zouden we nu ook een heleboel ongelukken moeten hebben omdat de Adaptive cruise control in principe net zo veel last van ghost-braking moet hebben. Dat is niet het geval.
Kort samengevat, er zijn praktijkvoorbeelden waar een toegevoegde RADAR of LiDAR een tesla crash had kunnen voorkomen.
[..]
Precies, maar dat is dus geen geldig argument tegen LiDAR. De enige vraag is wat sneller gaat; dat LiDAR betaalbaar wordt, of dat de interpretatie van camerabeelden goed genoeg wordt.
[..]
En ik zou graag willen dat een volledig autonome software het principe van better safe than sorry" aanhoudt. Liever een keertje te veel geremd dan een keer te weinig.
Ik heb geen idee waarom jij het niet snapt.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waarom je denkt dat dit een reactie op mijn post is.
Waarom zouden de fouten bij Tesla dodelijker zijn?quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het gaat niet allleen om het aantal 'fouten' ook om de dodelijkheid van die fouten. Je moet je niet zo laten inpakken door de framing van Tesla zelf.
Omdat als de FSD de situatie verkeerd inschat dat vaak catastrofaal is. Voor mensen is een situatie die fout gaat of fout dreigt te gaan aanvoelbaar, FSD doet gewoon waar het voor geprogrammeerd is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zouden de fouten bij Tesla dodelijker zijn?
Laten we het op stokoude boomer houden.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Mercedes S-klasse voor mocro's en kampers en als je Lexus LS hierin benoemt ben je of wel een stokoude boomer of niet al te bijster verstand van auto's.
Voordat FSD level 5 krijgt toegewezen is er papierwerk beschikbaar waarmee je de aarde kan bedekken lijkt mij.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omdat als de FSD de situatie verkeerd inschat dat vaak catastrofaal is. Voor mensen is een situatie die fout gaat of fout dreigt te gaan aanvoelbaar, FSD doet gewoon waar het voor geprogrammeerd is.
Daarnaast is het feit dat er weinig gegevens buiten Tesla om beschikbaar zijn van de betrokkenheid van dit soort systemen bij ongelukken en bijna-ongelukken erg zorgwekkend.
Het is alsof onze overheid een grote beta-test op de openbare weg toestaat zonder zorg te dragen voor een degelijke analyse en rapportage wat betreft de veiligheid van deze systemen. Zonder data kun je geen onderbouwde analyses maken en besluiten nemen.
Maar ook dat is erg meetbaar en uiteindelijk statistiekquote:Op dinsdag 22 april 2025 12:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het gaat niet allleen om het aantal 'fouten' ook om de dodelijkheid van die fouten. Je moet je niet zo laten inpakken door de framing van Tesla zelf.
En terecht. Voor jou kennelijk de fijnste auto. Net zoals mijn auto dat voor mij is. En een ander weer helemaal gelukkig is met een Aygo.quote:Op dinsdag 22 april 2025 14:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Laten we het op stokoude boomer houden.
Mijn LS460 bevalt uitstekend
Omdat er momenteel een bestuurder is.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Momenteel: de bestuurder. Te allen tijde.
Dan is de vraag nog steeds relevant.quote:Op dinsdag 22 april 2025 12:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heel relevant is dat niet. Daar hebben we verzekeraars voor.
Deels was dit al ingecalculeerd denk ik, aandeel was al ~50% omlaag.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:03 schreef LXIV het volgende:
Meer dan 4% omhoog en geen significante reactie nabeurs
Echt verrassen zal het niemand nee.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Deels was dit al ingecalculeerd denk ik, aandeel was al ~50% omlaag.
Maar soms komt de klap wat later.
Nee, want het is ver onder de verwachting. En eigenlijk moet een bedrijf met de waardering van Tesla de verwachting telkens overtreffen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Deels was dit al ingecalculeerd denk ik, aandeel was al ~50% omlaag.
Maar soms komt de klap wat later.
Wel oppassen voor emotionele miljardairs die de shorts uitroken. Of hebben zelfs miljardairs niet genoeg vermogen om dat op serieuze wijze te bewerkstelligen?quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, want het is ver onder de verwachting. En eigenlijk moet een bedrijf met de waardering van Tesla de verwachting telkens overtreffen.
Het bedrijf staat er nu veel slechter voor, qua cijfers, reputatie en verwachtingen dan een jaar geleden toen het ruim onder de 200 stond.
Ben benieuwd. Zit al fors short vanaf begin februari, dollar werkt natuurlijk ook nog mee, is wel spannend.
Miljardairs hebben geen cash, hun geld zit al in aandelen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel oppassen voor emotionele miljardairs die de shorts uitroken. Of hebben zelfs miljardairs niet genoeg vermogen om dat op serieuze wijze te bewerkstelligen?
Met enkele tientallen miljarden en wat tweets zouden sommigen een eind kunnen komen.. Al zal dat natuurlijk nooit stand houden op de wat langere termijn.
Koers sluit omhoog nadat Musk tweet dat Tesla meer waard wordt dan de grootste 5 techbedrijven gecombineerd.quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:43 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Minor setback voor een major comeback
Dat kan de val hooguit een beetje dempen. Het gaat precies zo als in q4 denk ik. Slechte cijfers, praatje van Elon en de eerste dagen in het groen en daarna 6 weken naar benedenquote:Op woensdag 23 april 2025 00:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nee, Trump is zojuist teruggekomen op zijn uitspraken van gisteren over Powell. En hij geeft aan milder te zullen zijn tegenover China. Sindsdien zijn veel beurskoersen een stuk hoger.
Vind je wel dapper dat je dwars door dat sentiment en die koersmanipulatie heen short. Ik neem aan geen kortlopende shortsquote:Op dinsdag 22 april 2025 23:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Koers sluit omhoog nadat Musk tweet dat Tesla meer waard wordt dan de grootste 5 techbedrijven gecombineerd.
Dan kunnen de cijfers nog zo dramatisch zijn en de waardering nog zo absurd hoog, met zo’n bericht explodeert de koers.
Met q2 draait tesla verlies. Maar dan zal musk tweeten dat in de toekomst 10 keer meer waard zal zijn als de grootste 5 techs. Een stijgt de koers nog verder
Nee. Sprinters met een relatief hoge stoplossquote:Op woensdag 23 april 2025 00:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vind je wel dapper dat je dwars door dat sentiment en die koersmanipulatie heen short. Ik neem aan geen kortlopende shorts
quote:Musks werk DOGE schaadt Tesla
Elektrische autofabrikant Tesla boekte in de eerste drie maanden van dit jaar 71 procent minder winst dan in dezelfde periode een jaar eerder. Analisten waarschuwen al maanden dat Musks werk voor DOGE het merk Tesla schaadt.
Begin april meldde de nieuwssite Politico al dat Musk een stap terug zou doen binnen de Amerikaanse overheid. Het Witte Huis deed dat bericht destijds af als „riooljournalistiek.”
Ja, binnenkort komt de wunderwaffe...quote:Op dinsdag 22 april 2025 23:43 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Minor setback voor een major comeback
Ik heb begrepen dat, dat komt omdat mensen op de nieuwe modellen aan het wachten zijn...quote:Op woensdag 23 april 2025 06:27 schreef michaelmoore het volgende:
Ik ben bang dat DOGE voor altijd vast zit aan TESLA
[..]
Doge? Ik had de indruk dat het meer te maken had met het doen van nazigroeten en een dagelijkse gestoorde diarree van rechts-radicale meuk die hij propageert.quote:Op woensdag 23 april 2025 06:27 schreef michaelmoore het volgende:
Ik ben bang dat DOGE voor altijd vast zit aan TESLA
[..]
Ik vind het echt verbazingwekkend wat voor een emotionele band mensen met een automerk kunnen hebben. Als dit b.v. General Electric of J&J was geweest, dan had niemand er moeite mee gehad om te kijken naar de kwartaalcijfers en de prognoses en te concluderen dat de resultaten niet zo best waren, maar op de een of andere manier vinden mensen dat bij Tesla moeilijk.quote:Op woensdag 23 april 2025 08:30 schreef VEM2012 het volgende:
Valt het weer tegen dat de koers niet door het putje is gegaan?
Er zijn ook heel veel YouTube kanalen en websites waarbij alles van Musk de hemel in wordt geprezen en je een ban krijgt als je wat onvriendelijks zegt. Op YouTube en Google zie je dan ook alleen die jubelkanalen. Je leeft in een bubbel waar, zoals @epicbeardman het zegt, alles wat Elon aanraakt in goud verandert. Zo houden ze de hype hoog.quote:Op woensdag 23 april 2025 08:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind het echt verbazingwekkend wat voor een emotionele band mensen met een automerk kunnen hebben. Als dit b.v. General Electric of J&J was geweest, dan had niemand er moeite mee gehad om te kijken naar de kwartaalcijfers en de prognoses en te concluderen dat de resultaten niet zo best waren, maar op de een of andere manier vinden mensen dat bij Tesla moeilijk.
Ja en nog steeds is het niet onmogelijk, tot op heden heeft ie na verloop van tijd opeens iedereen weten te verassen met een bovenmenselijk resultaatquote:Op woensdag 23 april 2025 09:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel YouTube kanalen en websites waarbij alles van Musk de hemel in wordt geprezen en je een ban krijgt als je wat onvriendelijks zegt. Op YouTube en Google zie je dan ook alleen die jubelkanalen. Je leeft in een bubbel waar, zoals @:epicbeardman het zegt, alles wat Elon aanraakt in goud verandert. Zo houden ze de hype hoog.
Ik denk hier vaak aan als ik in de Hyperloop van Rotterdam naar München stap.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja en nog steeds is het niet onmogelijk, tot op heden heeft ie na verloop van tijd opeens iedereen weten te verassen met een bovenmenselijk resultaat
Internationaal welquote:Op woensdag 23 april 2025 08:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Doge? Ik had de indruk dat het meer te maken had met het doen van nazigroeten en een dagelijkse gestoorde diarree van rechts-radicale meuk die hij propageert.
Er is geen enkele sprake van een bovenmenselijk resultaat.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja en nog steeds is het niet onmogelijk, tot op heden heeft ie na verloop van tijd opeens iedereen weten te verassen met een bovenmenselijk resultaat
Wie dan? Ik zie werkelijk niemand beweren dat dit goede cijfers zijn.quote:Op woensdag 23 april 2025 08:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vind het echt verbazingwekkend wat voor een emotionele band mensen met een automerk kunnen hebben. Als dit b.v. General Electric of J&J was geweest, dan had niemand er moeite mee gehad om te kijken naar de kwartaalcijfers en de prognoses en te concluderen dat de resultaten niet zo best waren, maar op de een of andere manier vinden mensen dat bij Tesla moeilijk.
Vooral downplayen wat Jobs en Musk hebben bereikt.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er is geen enkele sprake van een bovenmenselijk resultaat.
Musk is als Steve Job: hij heeft een cult status, wat goed was voor zijn bedrijven, maar verder ook niet.
Vele visioenen van Musk zijn drastisch naar beneden bijgesteld.
Wat op zich ook wel weer gevaarlijk is. Zeker niet alles wat de man aanraakt verandert in goud. Kijk je naar Tesla dan hebben ze op het moment bovendien met marktomstandigheden te maken die niet heel gunstig zijn. Pakweg 20% van de inkomsten komen uit China. Nou is daar weliswaar sprake van lokale productieketens, maar China zal zich echt niet enkel beperken tot heffingen om de VS een voet dwars te zetten en met Musk als prominente bondgenoot van Trump loopt het bedrijf in mijn ogen nog wel wat extra risico op dat vlak. Ze hebben wel weer een licht voordeel dat hun productielijnen wat minder afhankelijk zijn van internationale supply chains.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel YouTube kanalen en websites waarbij alles van Musk de hemel in wordt geprezen en je een ban krijgt als je wat onvriendelijks zegt. Op YouTube en Google zie je dan ook alleen die jubelkanalen. Je leeft in een bubbel waar, zoals @:epicbeardman het zegt, alles wat Elon aanraakt in goud verandert. Zo houden ze de hype hoog.
Je ziet toch je eigen gedrag wel? Ik kan me niet voorstellen dat je zelf gelooft dat je met een hele objectieve blik naar het aandeel Tesla kijkt.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wie dan? Ik zie werkelijk niemand beweren dat dit goede cijfers zijn.
ik zie de toekomst voor Musk toch het meest in Space X en het op verzoek de ruimte in pompen van satellieten met ladingen tegelijkquote:Op woensdag 23 april 2025 09:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat op zich ook wel weer gevaarlijk is. Zeker niet alles wat de man aanraakt verandert in goud. Kijk je naar Tesla dan hebben ze op het moment bovendien met marktomstandigheden te maken die niet heel gunstig zijn. Pakweg 20% van de inkomsten komen uit China. Nou is daar weliswaar sprake van lokale productieketens, maar China zal zich echt niet enkel beperken tot heffingen om de VS een voet dwars te zetten en met Musk als prominente bondgenoot van Trump loopt het bedrijf in mijn ogen nog wel wat extra risico op dat vlak. Ze hebben wel weer een licht voordeel dat hun productielijnen wat minder afhankelijk zijn van internationale supply chains.
Ik blijf erbij dat de waarde van Tesla nog heel erg leunt op 'belofte' op het gebied van volledige autonoom rijden en de nieuwe markten die met 'echt driverless' kunnen worden aangeboord, alsmede grootste beloftes over autonome robots. En persoonlijk betwijfel ik of Tesla daar nog wel echt de voortrekkersrol heeft. Musk en zijn bedrijven lijken vooral succesvol te zijn in de disruptieve fase. Ik vraag me af of die markt zich nog wel in dat stadium bevindt met vele kapers op de kust die zoals hier gisteren werd aangegeven al verder lijken te zijn met stappen om richting echt chauffeurloos vervoer en transport te gaan. Dan moet zoals LXIV gisteren stelde 'camera only' i.c.m. het training op grote hoeveelheden videodata echt een enorme vlucht nemen ten opzichte van combi's van camera + lidar e.d.
Ik zou op dit moment niet direct in Tesla stappen in ieder geval.
Noem eens een bovenmenselijk resultaat.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vooral downplayen wat Jobs en Musk hebben bereikt.
Misschien even in de spiegel kijken?
Kom eens met iets concreets. Dan kan ik daarop reageren.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je ziet toch je eigen gedrag wel? Ik kan me niet voorstellen dat je zelf gelooft dat je met een hele objectieve blik naar het aandeel Tesla kijkt.
Het grootste probleem daarmee is, dat als het zou waarmaken wat Musk al ~10 jaar belooft, ze dat stilletjes zouden ontwikkelen en daarna een vervoersbedrijf worden. Want als je de auto binnen een jaar terug kunt verdienen door hem zelfstandig te laten rijden, ben je een dief van je eigen portemonnee als je hem zou verkopen.quote:Op woensdag 23 april 2025 09:53 schreef Monolith het volgende:
Ik blijf erbij dat de waarde van Tesla nog heel erg leunt op 'belofte' op het gebied van volledige autonoom rijden en de nieuwe markten die met 'echt driverless' kunnen worden aangeboord, alsmede grootste beloftes over autonome robots. En persoonlijk betwijfel ik of Tesla daar nog wel echt de voortrekkersrol heeft. Musk en zijn bedrijven lijken vooral succesvol te zijn in de disruptieve fase. Ik vraag me af of die markt zich nog wel in dat stadium bevindt met vele kapers op de kust die zoals hier gisteren werd aangegeven al verder lijken te zijn met stappen om richting echt chauffeurloos vervoer en transport te gaan. Dan moet zoals LXIV gisteren stelde 'camera only' i.c.m. het training op grote hoeveelheden videodata echt een enorme vlucht nemen ten opzichte van combi's van camera + lidar e.d.
Ik zou op dit moment niet direct in Tesla stappen in ieder geval.
In de letterlijke zin niets. Want beiden zijn mensen.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Noem eens een bovenmenselijk resultaat.
Ik wacht wel even.
Je leest letterlijk je eigen opmerking niet waarbij je een aantijging jegens 'anderen' doet die teleurgesteld zouden zijn over de koersstijging? Dat is een typisch gevalletje projectie. Jij hebt kennelijk een emotionele band met Tesla en kan een rationele analyse van risico's niet accepteren kennelijk.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kom eens met iets concreets. Dan kan ik daarop reageren.
En even: wie in deze discussie is wel 100% objectief?
Musk gaat op zeker niet alles waarmaken wat hij zegt. Hij droomt heel groot en heeft het vermogen om daar opvallend veel van waar te maken, maar er zitten flinke miskleunen bij.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het grootste probleem daarmee is, dat als het zou waarmaken wat Musk al ~10 jaar belooft, ze dat stilletjes zouden ontwikkelen en daarna een vervoersbedrijf worden. Want als je de auto binnen een jaar terug kunt verdienen door hem zelfstandig te laten rijden, ben je een dief van je eigen portemonnee als je hem zou verkopen.
Natuurlijk zitten daar wat meer haken en ogen aan. Het grootste probleem met beeldherkenning is precies dat: je moet herkennen wat je ziet. Weet je dat niet, dan kun je ook niet de afstand inschatten. Voor stereoscopisch beeld is de resolutie te laag. Zonder microfoons ga je ook geen sirenes herkennen. En een AI model is vooral een gewogen gemiddelde, zeldzame dingen zie je daar niet snel in terug.
Je zou ook nog kunnen zeggen dat ze alle huidige FSD gebruikers nodig hebben als beta-testers en om de data te verzamelen om het model te kunnen bouwen. Ze krijgen er niet voor betaald en als FSD een ongeluk veroorzaakt is de bestuurder de pineut.
En als laatste is het natuurlijk erg Californië-centric. Niet overal is het altijd zonnig weer en is de wegbewijzering hetzelfde, of rijden ze aan de linkerkant van de weg.
Nou ja, het is de vraag of ze dan zelf een vervoersbedrijf gaan worden. De echte marge in tech zit hem ook vaak meer in licenties, pay per use, een percentage van behaalde omzet, etc. Dus als ze de technologie zo kunnen maken dat hij relatief eenvoudig te integreren is in andere auto's / voertuigen, dan kan het ook best zijn dat Tesla verschuift van primair autofabrikant naar leverancier van technologie om maar wat te noemen.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het grootste probleem daarmee is, dat als het zou waarmaken wat Musk al ~10 jaar belooft, ze dat stilletjes zouden ontwikkelen en daarna een vervoersbedrijf worden. Want als je de auto binnen een jaar terug kunt verdienen door hem zelfstandig te laten rijden, ben je een dief van je eigen portemonnee als je hem zou verkopen.
Natuurlijk zitten daar wat meer haken en ogen aan. Het grootste probleem met beeldherkenning is precies dat: je moet herkennen wat je ziet. Weet je dat niet, dan kun je ook niet de afstand inschatten. Voor stereoscopisch beeld is de resolutie te laag. Zonder microfoons ga je ook geen sirenes herkennen. En een AI model is vooral een gewogen gemiddelde, zeldzame dingen zie je daar niet snel in terug.
Je zou ook nog kunnen zeggen dat ze alle huidige FSD gebruikers nodig hebben als beta-testers en om de data te verzamelen om het model te kunnen bouwen. Ze krijgen er niet voor betaald en als FSD een ongeluk veroorzaakt is de bestuurder de pineut.
En als laatste is het natuurlijk erg Californië-centric. Niet overal is het altijd zonnig weer en is de wegbewijzering hetzelfde, of rijden ze aan de linkerkant van de weg.
Totaal niet. Ik lees er een zuurheid in ‘resultaat niet best en nog steeds gaat de koers niet door het putje’.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je leest letterlijk je eigen opmerking niet waarbij je een aantijging jegens 'anderen' doet die teleurgesteld zouden zijn over de koersstijging? Dat is een typisch gevalletje projectie. Jij hebt kennelijk een emotionele band met Tesla en kan een rationele analyse van risico's niet accepteren kennelijk.
Als je het zelf maar gelooft, zullen we maar zeggen.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Totaal niet. Ik lees er een zuurheid in ‘resultaat niet best en nog steeds gaat de koers niet door het putje’.
Ik zie zelf graag de koers even door het putje gaan, dan kan ik daar weer veel geld mee verdienen. Ik zit er dus allesbehalve emotioneel in.
De enige die hen een beetje het vuur aan de schenen legt is BYD van wat ik zie. En die hebben wel diepe zakken, maar kennelijk niets erin. In ieder geval geen geld…quote:Op woensdag 23 april 2025 10:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, het is de vraag of ze dan zelf een vervoersbedrijf gaan worden. De echte marge in tech zit hem ook vaak meer in licenties, pay per use, een percentage van behaalde omzet, etc. Dus als ze de technologie zo kunnen maken dat hij relatief eenvoudig te integreren is in andere auto's / voertuigen, dan kan het ook best zijn dat Tesla verschuift van primair autofabrikant naar leverancier van technologie om maar wat te noemen.
Maart het is in mijn ogen dus vooral geen markt meer waarin Musk en zijn bedrijf degene zijn die zeggen 'wij gaan dit realiseren' en de rest van de markt ze hard uitlacht zoals in de beginperiode van Tesla of SpaceX, maar een markt waar al heel veel concurrerende bedrijven zijn met ook vrij diepe zakken die hard aan de weg timmeren.
Nee, jij hebt natuurlijk een betere kijk op mijn mentale staat dan ik.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je het zelf maar gelooft, zullen we maar zeggen.
Ja, op termijn gaat Mercedes dat winnen. Die betalen de rekening ook als je een ongeluk krijgt als hun autopiloot aan staat. Die zijn er ook al het langste mee bezig, met een heleboel testfaciliteiten in Duitsland. Maar die gebruiken de bestuurders ook niet als testers. Ze zijn ook meer gericht op vrachtwagens dan personenauto's.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, het is de vraag of ze dan zelf een vervoersbedrijf gaan worden. De echte marge in tech zit hem ook vaak meer in licenties, pay per use, een percentage van behaalde omzet, etc. Dus als ze de technologie zo kunnen maken dat hij relatief eenvoudig te integreren is in andere auto's / voertuigen, dan kan het ook best zijn dat Tesla verschuift van primair autofabrikant naar leverancier van technologie om maar wat te noemen.
Maart het is in mijn ogen dus vooral geen markt meer waarin Musk en zijn bedrijf degene zijn die zeggen 'wij gaan dit realiseren' en de rest van de markt ze hard uitlacht zoals in de beginperiode van Tesla of SpaceX, maar een markt waar al heel veel concurrerende bedrijven zijn met ook vrij diepe zakken die hard aan de weg timmeren.
welk percentage zie jij als veel in veel van waar maken?quote:Op woensdag 23 april 2025 10:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Musk gaat op zeker niet alles waarmaken wat hij zegt. Hij droomt heel groot en heeft het vermogen om daar opvallend veel van waar te maken, maar er zitten flinke miskleunen bij.
.
Ik vind het niet te voorspellen wie hier de grote speler gaat worden, het kan nog zoveel kanten op. Ik heb begin deze eeuw Technische Informatica gestudeerd en in die tijd was de hardware allemaal nog erg primitief. Daar zijn hele grote stappen gemaakt. In dit tijd trainden wij bijvoorbeeld een neuraal netwerk dagen op een relatief beperkte set afbeeldingen om een image search te bouwen met een image als input en als je dan een afbeelding van een geel kanariepietje als input gebruikte, dan kreeg je als resultaat gele schoolbussen, want ook veel geel.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, op termijn gaat Mercedes dat winnen. Die betalen de rekening ook als je een ongeluk krijgt als hun autopiloot aan staat. Die zijn er ook al het langste mee bezig, met een heleboel testfaciliteiten in Duitsland. Maar die gebruiken de bestuurders ook niet als testers. Ze zijn ook meer gericht op vrachtwagens dan personenauto's.
Dat heeft zowel voor- als nadelen: weinig ruchtbaarheid, dus weinig mensen weten het, maar ook vele malen minder ongelukken. Ze wachten gewoon totdat ze klaar zijn voor autonome vrachtwagens. De personenauto's in Californië zijn meer van: "Kijk, wij kunnen dat beter!"
Interessant genoeg maakten in de jaren 80, na de uitvinding van de microcomputer, de meeste grote automerken testcircuits om er mee te experimenteren, maar omdat ze dat niet op korte termijn konden verwezenlijken is alleen Mercedes er mee doorgegaan.
Dat zal de reden zijn dat ze weer de focus zijn gaan leggen op ICE omdat ze het financieel niet kunnen bolwerken.quote:Op woensdag 23 april 2025 10:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, op termijn gaat Mercedes dat winnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |