abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217412840
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 18:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Weer een onderwerp waarbij je je kennis enorm overschat.
Hoe doen ze dat dan?
pi_217413020
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 18:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar voor mensen die een thuisbatterij willen (toevoegen)… dat kan ook.

Het CCS protocol is bi directioneel by design. Het is dus zeer eenvoudig om toe te voegen aan alle auto’s.
Oh, daar ben ik zeker voorstander van.
En gelukkig zie je het steeds vaker inbegrepen bij de auto.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217413169
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe doen ze dat dan?
Er is een norm waar ze aan moeten voldoen. Kleine verschillen zijn simpelweg niet te voorkomen en ook geen probleem.

Alsof iemand het verschil merkt tussen een accu met 97,4 en 97,6 kWh. Dat is ongeveer 1 km range. En ook de inschatting van de range is aan fluctuaties onderhevig. Een bms maakt een inschatting. Deze kan heel nauwkeurig als je van (bijna) 0 naar 100% laadt. En kan iets minder nauwkeurig worden als je bv van 30-80 pleegt te laden iedere dag. En dan nog: warm weer vs koud weer: andere inschatting.
pi_217413653
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 19:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er is een norm waar ze aan moeten voldoen. Kleine verschillen zijn simpelweg niet te voorkomen en ook geen probleem.

Alsof iemand het verschil merkt tussen een accu met 97,4 en 97,6 kWh. Dat is ongeveer 1 km range. En ook de inschatting van de range is aan fluctuaties onderhevig. Een bms maakt een inschatting. Deze kan heel nauwkeurig als je van (bijna) 0 naar 100% laadt. En kan iets minder nauwkeurig worden als je bv van 30-80 pleegt te laden iedere dag. En dan nog: warm weer vs koud weer: andere inschatting.
Filmpje:

Bekijk deze YouTube-video

Kanttekeningen:

* Zoals je ziet worden niet de individuele cellen gebalanceerd, maar alleen de blokken. (De individuele cellen hebben wel een zekering.)
* 0% en 100% lading zijn de voltages waarbuiten de kans op schade aan de cellen groot is, geen absolute waardes en je moet daar altijd wat afstand van houden als je niet met individuele cellen werkt.
* Je werkt met series van cellen in de vorm van een blok, dat in totaal een bepaald voltage heeft, bijvoorbeeld 400 volt voor recente Tesla's. Als dat voltage te veel af gaat wijken, wordt de capaciteit van alle andere blokken ook terug geregeld.
* Als de afwijking in een blok te groot wordt, moet je dat gaan vervangen. Je zou ook alle cellen er uit kunnen halen, sorteren op capaciteit en de slechte vervangen. In de praktijk wordt alleen de hele accu vervangen, niet de afzonderlijke blokken en al helemaal niet de afzonderlijke cellen.
* Zoals je in het filmpje kunt zien, kun je de capaciteit alleen goed aflezen tussen de 0-10% en 90-100%. In de praktijk gebruik je dus alleen de capaciteit tussen de knikken en gebruik je die laatste stukjes voor het balanceren. De cellen kunnen dus altijd hoogstens zo'n 90% van hun capaciteit gebruiken (5-95%).
* Bij degradatie loopt het verschil tussen de individuele cellen in een blok steeds verder uiteen.
* Als je een blok samenstelt, is het daarom heel belangrijk dat alle cellen vrijwel dezelfde weerstand en voltages hebben.

Nog een filmpje:

Bekijk deze YouTube-video

En zo te zien zitten alle cellen in een blok in parallel, niet in serie.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 19-04-2025 20:15:15 ]
pi_217421302
Tesla dominates the US EV market again in the first quarter of 2025

quote:
The top 10 EV sellers by brand in the US in the first quarter of 2025 are:

Tesla: 128,100 units

Ford: 22,500 units

Chevrolet: 19,186 units

BMW: 13,538 units

Hyundai: 12,843 units

VW: 9,564 units

Honda: 9,561 units

Kia: 8,656 units

Rivian: 8,553 units

Cadillac: 7,972 units
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  maandag 21 april 2025 @ 15:53:28 #56
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217431000
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/
men raakt het vertrouwen in Tesla helemaal kwijt

zelfs in de robotica en AI
quote:
NasdaqGS - Nasdaq Real Time Price
o
USD
Tesla, Inc. (TSLA)

Follow
Compare
224.54
-16.83
-6,95%


[ Bericht 24% gewijzigd door michaelmoore op 21-04-2025 16:12:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217431026
quote:
Volgens recente schattingen zijn er in het eerste kwartaal van 2025 ongeveer 128.000 Tesla-auto's in de VS verkocht.
Het is belangrijk op te merken dat dit cijfer een daling van ongeveer 9% is ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024, waarin de verkoop rond de 140.187 lag.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217431113
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/
men raakt het vertrouwen in Tesla helemaal kwijt

zelfs in de robotica en AI
[..]

Lees de OP eens en kijk dan naar de koers.

The boy who cried wolf.
  maandag 21 april 2025 @ 16:15:44 #59
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217431145
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
de powerwalls daar kan Tesla nog mee scoren , maar die kan iedereen maken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217431150
Alleen wokies rijden elektrisch
pi_217431252
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 16:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Lees de OP eens en kijk dan naar de koers.

The boy who cried wolf.
Dat is wel het Maga excuus voor de shitzooi in de VS.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217431516
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.

Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  FOK!fotograaf maandag 21 april 2025 @ 17:53:35 #63
364681 over_hedge
pi_217431792
-7% bij de opening van de markt. Oof.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 21 april 2025 @ 18:26:16 #64
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217432131
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 16:16 schreef Astro_boy het volgende:
Alleen wokies rijden elektrisch
Of leaserijders die een lagere bijtelling willen, totdat dat wordt afgeschaft.
pi_217432566
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:53 schreef over_hedge het volgende:
-7% bij de opening van de markt. Oof.
Iets met een wolf.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217433022
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:53 schreef over_hedge het volgende:
-7% bij de opening van de markt. Oof.
En toch zijn er nog heel veel mensen die de dip kopen. Ok, ze verwachten misschien niet meer dat de prijs nog twintig keer zo hoog wordt, maar velen zullen denken dat vijf of tien keer er dan nog wel in zit.
  FOK!fotograaf maandag 21 april 2025 @ 19:32:40 #67
364681 over_hedge
pi_217433046
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En toch zijn er nog heel veel mensen die de dip kopen. Ok, ze verwachten misschien niet meer dat de prijs nog twintig keer zo hoog wordt, maar velen zullen denken dat vijf of tien keer er dan nog wel in zit.
ik ga ook wel weer terug kopen. Maar voorlopig wacht ik ff af en koop ik niks. Mijn winst gepakt tijdje terug en nu ff afwachten. Aangezien er elke dag weer iets nieuws is. En 0 duidelijkheid is ;(

Misschien laagste punt gemist. Maar dat zie ik dan wel weer :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217436801
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.

Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
De resultaten zijn an sich best goed, in vergelijking met andere autofabrikanten. De resultaten lijken vooral matig als je het afzet tegen de (onrealistische) voorspellingen van Elon Musk. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de aandelenkoers nu eindelijk een beetje realistischer wordt.

Dit is natuurlijk wel heel sterk afhankelijk van wat Trump doet met de financiële voordelen voor elektrische auto's en wat het beleid gaat zijn met de carbon credits. Als er geen financieel voordeel meer zit aan het kopen van een elektrische auto, dan zal dat een serieus probleem voor alle elektrische auto's worden. En dat is niet alleen in de VS, maar in alle landen waar conservatieve regeringen niet "geloven" in klimaatverandering.
Daarnaast haalde Tesla in 2024 een heel groot deel van zijn winst uit het verkopen van carbon credits, en niet uit het verkopen van auto's. (In de financiële resultaten hebben ze dit een beetje verstopt, omdat de opbrengsten van de carbon credits bij de winst door autoverkopen gerekend wordt) In sommige kwartalen zelfs tot 34% van de winst. Als Trump in een dolle bui een streep door de carbon credits zet, dan heeft Tesla een groot probleem.

https://carboncredits.com(...)s-q3-earnings-surge/
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217436813
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.

Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_217436867
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:46 schreef knoopie het volgende:

[..]
De resultaten zijn an sich best goed, in vergelijking met andere autofabrikanten. De resultaten lijken vooral matig als je het afzet tegen de (onrealistische) voorspellingen van Elon Musk. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de aandelenkoers nu eindelijk een beetje realistischer wordt.

Dit is natuurlijk wel heel sterk afhankelijk van wat Trump doet met de financiële voordelen voor elektrische auto's en wat het beleid gaat zijn met de carbon credits. Als er geen financieel voordeel meer zit aan het kopen van een elektrische auto, dan zal dat een serieus probleem voor alle elektrische auto's worden. En dat is niet alleen in de VS, maar in alle landen waar conservatieve regeringen niet "geloven" in klimaatverandering.
Daarnaast haalde Tesla in 2024 een heel groot deel van zijn winst uit het verkopen van carbon credits, en niet uit het verkopen van auto's. (In de financiële resultaten hebben ze dit een beetje verstopt, omdat de opbrengsten van de carbon credits bij de winst door autoverkopen gerekend wordt) In sommige kwartalen zelfs tot 34% van de winst. Als Trump in een dolle bui een streep door de carbon credits zet, dan heeft Tesla een groot probleem.
[ afbeelding ]
https://carboncredits.com(...)s-q3-earnings-surge/
Klopt, en daarnaast zit de verwachting dat Tesla op de niet al te lange termijn een leidende rol zal innemen voor wat zelfrijdende auto's aangaat bijvoorbeeld, maar daar zit ook nog niet bepaald schot in.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437038
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 16:16 schreef Astro_boy het volgende:
Alleen wokies rijden elektrisch
Dat kan niet, want je bent nu een nazi als je een Tesla koopt.
pi_217437061
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 16:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is wel het Maga excuus voor de shitzooi in de VS.
Het gaat hier niet over de VS.
pi_217437064
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.

Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Wie weet. So what?
pi_217437100
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:26 schreef Repentless het volgende:

[..]
Of leaserijders die een lagere bijtelling willen, totdat dat wordt afgeschaft.
Of een particulier die een gezinsauto zoekt die heerlijk (meestal zelf!) rijdt, prima stuurt, snel is en zelfs geschikt is om je kids mee te nemen op de Nordschleife en daar een tijd neer te zetten waar de meesten nog niet met een GT2RSMR aan komen.

Of honderden andere mogelijke overwegingen.

Een verbrandingsmotor is in het dagelijks verkeer enorm in het nadeel. Bij gewoon treintje rijden maakt die lawaai. Een keer accelereren en de BEV is al weer voordat je teruggeschakeld hebt en de motor op stoom gekomen is.
pi_217437124
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het gaat hier niet over de VS.
Tesla is daarmee verbonden.
Trump zijn beleid heeft direct invloed op Tesla.
Musk zijn gedrag ook.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217437137
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:50 schreef vosss het volgende:
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.

Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
Lexus. Laat me niet lachen. Dat is gewoon een rebranded Toyota.
pi_217437142
De Tesla webcare is er vroeg bij vandaag.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437154
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tesla is daarmee verbonden.
Trump zijn beleid heeft direct invloed op Tesla.
Musk zijn gedrag ook.
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.
pi_217437160
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:40 schreef Monolith het volgende:
De Tesla webcare is er vroeg bij vandaag.
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.
pi_217437176
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren? _O-
Als je een inhoudelijke discussie over de waarde van het aandeel van Tesla in een topic over tesla afdoet met 'nou en?', dan doe je niet meer mee hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:48:13 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437194
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:32 schreef over_hedge het volgende:

[..]
ik ga ook wel weer terug kopen. Maar voorlopig wacht ik ff af en koop ik niks. Mijn winst gepakt tijdje terug en nu ff afwachten. Aangezien er elke dag weer iets nieuws is. En 0 duidelijkheid is ;(

Misschien laagste punt gemist. Maar dat zie ik dan wel weer :P
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.
Zelf zit ik short vanaf begin februari, dus wellicht biased. Maar dat was dus voor alle gedoe begon en enkel op de extreme waardering tov de cijfers die toen uitkwamen.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:50:08 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437212
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.

Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Dit dus idd. Maar Tesla is wel enorm veel innovatiever dan de gemiddelde fabrikant, dat geef ik ze wel mee (alhoewel daar ook weer allerlei risico's aan zitten). Maar 10 tot 30 keer hoger gewaardeerd.

Verder zijn er ook plannen voor robots etc, maar nergens is gegeven dat ze daar een betere edge hebben dan bijvoorbeeld Chinese fabrikanten. D
The End Times are wild
pi_217437214
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:45 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren? _O-
Als je een inhoudelijke discussie over de waarde van het aandeel van Tesla in een topic over tesla afdoet met 'nou en?', dan doe je niet meer mee hoor.
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.

Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:52:57 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437234
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:02 schreef Monolith het volgende:

[..]
Klopt, en daarnaast zit de verwachting dat Tesla op de niet al te lange termijn een leidende rol zal innemen voor wat zelfrijdende auto's aangaat bijvoorbeeld, maar daar zit ook nog niet bepaald schot in.
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:53:59 #85
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217437239
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.

Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_217437243
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.
Zelf zit ik short vanaf begin februari, dus wellicht biased. Maar dat was dus voor alle gedoe begon en enkel op de extreme waardering tov de cijfers die toen uitkwamen.
Beurswaardering is nu eenmaal niet altijd objectief.
pi_217437254
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Glazen bol. Ok.
pi_217437277
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:59:19 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437282
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.

Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
Nee, daar heb je gelijk. Ik vind ook dat qua innovatie Tesla onovertroffen is. En misschien daardoor ook wat slordiger als de ingeslapen fabrikanten, maar dat hoort er bij. Net zoals de extreme beurskoers Tesla ook niet per se een voordeel biedt, heeft omgekeerd een lage beurskoers ook beperkte invloed (zolang ze geen extra kapitaal nodig hebben).
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:00:55 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437298
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Ja, zonder probleem.

Vanavond dus de cijfers. Met de huidige waardering zou de revenue en profit ruim moeten stijgen, dat gaat sowieso niet gebeuren. Maar het is een raar aandeel met veel retail-beleggers. Ook met tegenvallende cijfers maar met een mooie pitch van Elon over robots in Q4 kan het goed zijn dat de koers toch stijgt. Blijft link.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:03:36 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437317
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Het unieke van Tesla is dus dat ze een neuraal netwerk ontwikkelen die het enkel op basis van camerabeelden doet. En dat ze dus beelddata van miljoenen auto's verzamelen en de reacties van de bestuurders hierop. Dat schijnt 6x meer data te zijn dat er geupload wordt bij Youtube. Een revolutionaire methode om het te leren.
Uit de reacties van mensen die de laatste software hebben blijkt ook dat het snel steeds beter begint te werken. Maar nog niet foutloos is, dus je moet zelf blijven opletten, al is het maar 1 ingreep per 250 km.
Ik geloof wel dat dit gaat werken en dan lopen ze toch voor op alle anderen.
The End Times are wild
pi_217437340
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.
pi_217437375
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437378
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.

Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217437381
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.
We zien een sterke daling in het aandeel van Tesla.

Het argument van jamaar zo laag stond hij een jaar geleden ook is eentje die je typisch hoort bij de groep die de oorzaken van de neergang van de economie proberen goed te praten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217437390
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.

Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:21:03 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437434
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.

Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.

ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:35:09 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437543
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Ik denk wat knoopie schrijft, dat het 10 jaar terug duur en log was.
The End Times are wild
pi_217437580
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.

ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
Dat voordeel wordt dus steeds kleiner, omdat LiDAR units steeds goedkoper worden. Helemaal als je meeneemt dat er voor LiDAR veel minder processing nodig is dan voor camera's.
En ook Musk kan bepaalde natuurwetten niet ombuigen. Als er geen licht is of als er rotzooi op een camera zit, dan kan een camera niks zien. En een LiDAR kan dat wel. Een combinatie van beide zal dus altijd veiliger zijn.

Zoals gezegd, in 2013 had je helemaal gelijk gehad. Nu of zeer binnenkort waarschijnlijk niet meer. Het ligt er aan wat sneller gebeurt, de verdere prijsdaling van de LiDAR of de verdere ontwikkeling van beeldherkenning.

quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Het probleem was vooral dat er nog geen standaard hoog vermogen LiDAR componenten waren om de 200m te halen die men nodig acht voor autonoom op de snelweg rijden. Ze waren er wel, maar vooral in Side Emitting Laser-diodes. Daarmee was het eigenlijk alleen haalbaar om de ronddraaiende variant van LiDAR te knutselen. Die was duur en verslijt natuurlijk sneller door de bewegende onderdelen.
Ondertussen zijn er ook front emitting high power LiDAR componenten te koop, en kan je nu relatief simpel een twee-dimensionale LiDAR "grid" maken zonder bewegende delen. Technisch is het niet veel anders dan een LED projector maken. Die waren een paar jaar geleden ook nog ondenkbaar, maar kan je nu voor een paar honderd euro kopen.

https://arstechnica.com/c(...)coming-soon-to-cars/
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217437649
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.
FSD supervised is al heel ver, technisch gezien. En leert snel bij.

Jij hebt er geen vertrouwen in? Prima. Ik wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')