Hoe doen ze dat dan?quote:Op zaterdag 19 april 2025 18:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Weer een onderwerp waarbij je je kennis enorm overschat.
Oh, daar ben ik zeker voorstander van.quote:Op zaterdag 19 april 2025 18:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar voor mensen die een thuisbatterij willen (toevoegen)… dat kan ook.
Het CCS protocol is bi directioneel by design. Het is dus zeer eenvoudig om toe te voegen aan alle auto’s.
Er is een norm waar ze aan moeten voldoen. Kleine verschillen zijn simpelweg niet te voorkomen en ook geen probleem.quote:
Filmpje:quote:Op zaterdag 19 april 2025 19:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is een norm waar ze aan moeten voldoen. Kleine verschillen zijn simpelweg niet te voorkomen en ook geen probleem.
Alsof iemand het verschil merkt tussen een accu met 97,4 en 97,6 kWh. Dat is ongeveer 1 km range. En ook de inschatting van de range is aan fluctuaties onderhevig. Een bms maakt een inschatting. Deze kan heel nauwkeurig als je van (bijna) 0 naar 100% laadt. En kan iets minder nauwkeurig worden als je bv van 30-80 pleegt te laden iedere dag. En dan nog: warm weer vs koud weer: andere inschatting.
quote:The top 10 EV sellers by brand in the US in the first quarter of 2025 are:
Tesla: 128,100 units
Ford: 22,500 units
Chevrolet: 19,186 units
BMW: 13,538 units
Hyundai: 12,843 units
VW: 9,564 units
Honda: 9,561 units
Kia: 8,656 units
Rivian: 8,553 units
Cadillac: 7,972 units
quote:NasdaqGS - Nasdaq Real Time Price
o
USD
Tesla, Inc. (TSLA)
Follow
Compare
224.54
-16.83
-6,95%
Volgens recente schattingen zijn er in het eerste kwartaal van 2025 ongeveer 128.000 Tesla-auto's in de VS verkocht.quote:Op zondag 20 april 2025 15:09 schreef epicbeardman het volgende:
Tesla dominates the US EV market again in the first quarter of 2025
[..]
Lees de OP eens en kijk dan naar de koers.quote:Op maandag 21 april 2025 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/
men raakt het vertrouwen in Tesla helemaal kwijt
zelfs in de robotica en AI
[..]
de powerwalls daar kan Tesla nog mee scoren , maar die kan iedereen makenquote:Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Dat is wel het Maga excuus voor de shitzooi in de VS.quote:Op maandag 21 april 2025 16:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Lees de OP eens en kijk dan naar de koers.
The boy who cried wolf.
Iets met een wolf.quote:Op maandag 21 april 2025 17:53 schreef over_hedge het volgende:
-7% bij de opening van de markt. Oof.
En toch zijn er nog heel veel mensen die de dip kopen. Ok, ze verwachten misschien niet meer dat de prijs nog twintig keer zo hoog wordt, maar velen zullen denken dat vijf of tien keer er dan nog wel in zit.quote:Op maandag 21 april 2025 17:53 schreef over_hedge het volgende:
-7% bij de opening van de markt. Oof.
ik ga ook wel weer terug kopen. Maar voorlopig wacht ik ff af en koop ik niks. Mijn winst gepakt tijdje terug en nu ff afwachten. Aangezien er elke dag weer iets nieuws is. En 0 duidelijkheid isquote:Op maandag 21 april 2025 19:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En toch zijn er nog heel veel mensen die de dip kopen. Ok, ze verwachten misschien niet meer dat de prijs nog twintig keer zo hoog wordt, maar velen zullen denken dat vijf of tien keer er dan nog wel in zit.
De resultaten zijn an sich best goed, in vergelijking met andere autofabrikanten. De resultaten lijken vooral matig als je het afzet tegen de (onrealistische) voorspellingen van Elon Musk. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de aandelenkoers nu eindelijk een beetje realistischer wordt.quote:Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.
Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Klopt, en daarnaast zit de verwachting dat Tesla op de niet al te lange termijn een leidende rol zal innemen voor wat zelfrijdende auto's aangaat bijvoorbeeld, maar daar zit ook nog niet bepaald schot in.quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:46 schreef knoopie het volgende:
[..]
De resultaten zijn an sich best goed, in vergelijking met andere autofabrikanten. De resultaten lijken vooral matig als je het afzet tegen de (onrealistische) voorspellingen van Elon Musk. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de aandelenkoers nu eindelijk een beetje realistischer wordt.
Dit is natuurlijk wel heel sterk afhankelijk van wat Trump doet met de financiële voordelen voor elektrische auto's en wat het beleid gaat zijn met de carbon credits. Als er geen financieel voordeel meer zit aan het kopen van een elektrische auto, dan zal dat een serieus probleem voor alle elektrische auto's worden. En dat is niet alleen in de VS, maar in alle landen waar conservatieve regeringen niet "geloven" in klimaatverandering.
Daarnaast haalde Tesla in 2024 een heel groot deel van zijn winst uit het verkopen van carbon credits, en niet uit het verkopen van auto's. (In de financiële resultaten hebben ze dit een beetje verstopt, omdat de opbrengsten van de carbon credits bij de winst door autoverkopen gerekend wordt) In sommige kwartalen zelfs tot 34% van de winst. Als Trump in een dolle bui een streep door de carbon credits zet, dan heeft Tesla een groot probleem.
[ afbeelding ]
https://carboncredits.com(...)s-q3-earnings-surge/
Het gaat hier niet over de VS.quote:Op maandag 21 april 2025 16:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is wel het Maga excuus voor de shitzooi in de VS.
Wie weet. So what?quote:Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.
Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Of een particulier die een gezinsauto zoekt die heerlijk (meestal zelf!) rijdt, prima stuurt, snel is en zelfs geschikt is om je kids mee te nemen op de Nordschleife en daar een tijd neer te zetten waar de meesten nog niet met een GT2RSMR aan komen.quote:Op maandag 21 april 2025 18:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Of leaserijders die een lagere bijtelling willen, totdat dat wordt afgeschaft.
Tesla is daarmee verbonden.quote:
Lexus. Laat me niet lachen. Dat is gewoon een rebranded Toyota.quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:50 schreef vosss het volgende:
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.
Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tesla is daarmee verbonden.
Trump zijn beleid heeft direct invloed op Tesla.
Musk zijn gedrag ook.
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:40 schreef Monolith het volgende:
De Tesla webcare is er vroeg bij vandaag.
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren?quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.quote:Op maandag 21 april 2025 19:32 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ik ga ook wel weer terug kopen. Maar voorlopig wacht ik ff af en koop ik niks. Mijn winst gepakt tijdje terug en nu ff afwachten. Aangezien er elke dag weer iets nieuws is. En 0 duidelijkheid is![]()
Misschien laagste punt gemist. Maar dat zie ik dan wel weer
Dit dus idd. Maar Tesla is wel enorm veel innovatiever dan de gemiddelde fabrikant, dat geef ik ze wel mee (alhoewel daar ook weer allerlei risico's aan zitten). Maar 10 tot 30 keer hoger gewaardeerd.quote:Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.
Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren?![]()
Als je een inhoudelijke discussie over de waarde van het aandeel van Tesla in een topic over tesla afdoet met 'nou en?', dan doe je niet meer mee hoor.
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, en daarnaast zit de verwachting dat Tesla op de niet al te lange termijn een leidende rol zal innemen voor wat zelfrijdende auto's aangaat bijvoorbeeld, maar daar zit ook nog niet bepaald schot in.
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.
Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
Beurswaardering is nu eenmaal niet altijd objectief.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.
Zelf zit ik short vanaf begin februari, dus wellicht biased. Maar dat was dus voor alle gedoe begon en enkel op de extreme waardering tov de cijfers die toen uitkwamen.
Glazen bol. Ok.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
Nee, daar heb je gelijk. Ik vind ook dat qua innovatie Tesla onovertroffen is. En misschien daardoor ook wat slordiger als de ingeslapen fabrikanten, maar dat hoort er bij. Net zoals de extreme beurskoers Tesla ook niet per se een voordeel biedt, heeft omgekeerd een lage beurskoers ook beperkte invloed (zolang ze geen extra kapitaal nodig hebben).quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.
Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
Ja, zonder probleem.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Het unieke van Tesla is dus dat ze een neuraal netwerk ontwikkelen die het enkel op basis van camerabeelden doet. En dat ze dus beelddata van miljoenen auto's verzamelen en de reacties van de bestuurders hierop. Dat schijnt 6x meer data te zijn dat er geupload wordt bij Youtube. Een revolutionaire methode om het te leren.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
We zien een sterke daling in het aandeel van Tesla.quote:Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.
Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.
Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Ik denk wat knoopie schrijft, dat het 10 jaar terug duur en log was.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Dat voordeel wordt dus steeds kleiner, omdat LiDAR units steeds goedkoper worden. Helemaal als je meeneemt dat er voor LiDAR veel minder processing nodig is dan voor camera's.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.
ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
Het probleem was vooral dat er nog geen standaard hoog vermogen LiDAR componenten waren om de 200m te halen die men nodig acht voor autonoom op de snelweg rijden. Ze waren er wel, maar vooral in Side Emitting Laser-diodes. Daarmee was het eigenlijk alleen haalbaar om de ronddraaiende variant van LiDAR te knutselen. Die was duur en verslijt natuurlijk sneller door de bewegende onderdelen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
FSD supervised is al heel ver, technisch gezien. En leert snel bij.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |