abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217411000
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
https://teslamusthaverevi(...)m_source=chatgpt.com

Hier zie ik duidelijk andere bedragen dan 15.000 euro.
Even nagevraagd: 11.400 euro inclusief arbeid voor een nieuwe accu bij de Long Range/Performance (zelfde unit).
pi_217411018
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:39 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.
Kia gebruikt dezelfde cellen als andere automerken.

Maar je kan als fabrikant wel bijvoorbeeld 66kWh aan accucellen monteren en er 60kWh beschikbaar van stellen.
Zolang je accu dan nog boven de 60kWh aan capaciteit heeft, zal hij 100% aangeven.
pi_217411038
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kia gebruikt dezelfde cellen als andere automerken.

Maar je kan als fabrikant wel bijvoorbeeld 66kWh aan accucellen monteren en er 60kWh beschikbaar van stellen.
Zolang je accu dan nog boven de 60kWh aan capaciteit heeft, zal hij 100% aangeven.
Dat dus.
pi_217411072
-

[ Bericht 99% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-04-2025 14:09:53 ]
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:03:19 #30
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411323
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
100% blijven scoren wijst op een truuk die je vaak ziet (onder meer bij VAG). Dan kun je de accu feitelijk niet volledig gebruiken en maskeert men degradatie op die manier en de laadcurve wordt hierdoor beter.

Meer foolproof eigenlijk. Ik hou wat meer van de Tesla manier, waarmee je zelf keuzes kan maken.

Iedere accu degradeert. Maar heel relevant is dan niet, want blijft behoorlijk binnen de perken.
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
pi_217411386
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:03 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
Je bedoelt de Kia e-Niro met bruto 67,5 kWh accu capaciteit en netto 64,0 kWh?
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:17:10 #32
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411405
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke test is dat?
Aviloo
pi_217411414
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:17 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Aviloo
En hoe groot was de sample size van de test? 100 auto's? 1.000? 10.000?
pi_217411419
NYC woman who left swastika brick on Cybertruck is a woke therapist who blamed Elon Musk for tantrum

quote:
The Brooklyn woman accused of leaving a brick scrawled with a swastika and the word “Nazi” on a parked Tesla is a super-woke family therapist who was involved in criminal justice diversion programs — and blamed Elon Musk for her heinous actions as she was taken into custody.

Natasha Cohen was released on her own recognizance following her arraignment on hate-crime charges Saturday night, according to prosecutors.

Cohen, 46, has a private practice, working with children, adolescents and their families for more than two decades.
Dit soort lui geven therapie? HonkHonk
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217411443
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 20:35 schreef Wantie het volgende:
Bright reed in de nieuwe Model Y.
Nog steeds op veel vlakken de beste in zijn klasse.
Maar is dat voldoende?

Bekijk deze YouTube-video
Bright zal wel de comments uitzetten binnenkort, want wat een politieke review. In de comments worden ze afgemaakt.

Lijkt wel alsof de hele Tesla fanclub is komen bashen daar, en terecht.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217411530
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:03 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
Je begint met dat het niet waar is, om vervolgens wat ik post te bevestigen…

Jij mag vinden dat je genaaid wordt bij Tesla, maar feitelijk heb je gewoon meer autonomie. En Tesla communiceert in WLTP. Motor.no kwam in een test tot de conclusie dat de Model S LR maar liefst 6% beter scoorde. Waar de Kia in de test niet verder kwam dan de opgegeven range.

Dus ach, het is maar wat je wil zien. Nog even afgezien van dat een Kia toch gewoon een Koreaanse Opel is. Moet je ook maar willen.
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:39:32 #37
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411549
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En hoe groot was de sample size van de test? 100 auto's? 1.000? 10.000?
1, want jij weet zelf ook wel dat dit soort testresultaten aan de lopende band worden gepubliceerd. Maar wat wel feitelijk te maken is het volgende op basis van testen door Aviloo.

Kia e-Niro 64 kWh bouwjaar 2019
Bruto 67,5 kWh accu
Netto 64 kWh accu
Beschikbaar na 99.053 km nog 65 kWh

Tesla Model 3 Long Range AWD uit 2019
Bruto 78,8 kWh accu
Netto 73,5 kWh accu
Beschikbaar na 137.000 kilometer nog 66 kWh

Kia heeft het bij die vorige generatie Niro's netjes gedaan door de nettocapaciteit aan te geven bij de modelnaam. Helaas zijn de daar tegenwoordig mee gestopt en werken ze nu ook met brutocapaciteiten terwijl je daar als consument geen bal aan hebt. Peugeot heeft daar ook een handje van. Ik ben er dan ook wel voor om gewoon gestandaardiseerd met nettocapaciteiten te gaan werken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je begint met dat het niet waar is, om vervolgens wat ik post te bevestigen…

Jij mag vinden dat je genaaid wordt bij Tesla, maar feitelijk heb je gewoon meer autonomie. En Tesla communiceert in WLTP. Motor.no kwam in een test tot de conclusie dat de Model S LR maar liefst 6% beter scoorde. Waar de Kia in de test niet verder kwam dan de opgegeven range.

Dus ach, het is maar wat je wil zien. Nog even afgezien van dat een Kia toch gewoon een Koreaanse Opel is. Moet je ook maar willen.
Tesla is toch ook qua elektrisch rijden pionier en de aandrijflijnen zijn top qua efficientie? Dat mag toch ook best gezegd worden en zal ik nergens ontkennen. Het is alleen zo dat fabrikanten eens moeten stoppen met sjoemelen met netto-/brutocapaciteit en gewoon de nettocapaciteit die de consument aan kan spraken moeten aangeven.

[ Bericht 32% gewijzigd door RichardHammond op 19-04-2025 15:44:47 ]
pi_217411629
quote:
Lekker een jaartje in retraite gaan. DOJ style.
pi_217411640
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef RichardHammond het volgende:


Tesla Model 3 Long Range AWD uit 2019
Bruto 78,8 kWh accu
Netto 73,5 kWh accu
Beschikbaar na 137.000 kilometer nog 66 kWh


Deze data is niet in lijn met de daadwerkelijke data van deze accu. De test is dus niet goed uitgevoerd.
pi_217411648
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef RichardHammond het volgende:

Tesla is toch ook qua elektrisch rijden pionier en de aandrijflijnen zijn top qua efficientie? Dat mag toch ook best gezegd worden en zal ik nergens ontkennen. Het is alleen zo dat fabrikanten eens moeten stoppen met sjoemelen met netto-/brutocapaciteit en gewoon de nettocapaciteit die de consument aan kan spraken moeten aangeven.

Tesla communiceert noch bruto, noch netto capaciteit.
pi_217411656
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
Niet iedereen kan een oplader aan huis hebben.

Maar dat terzijde; het ideaalplaatje is dat je het overschot aan electriciteit in de auto kwijt kunt als brandstof.

Als thuisbatterij zitten wel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat de auto dan wel thuis moet zijn om te laden/ontladen.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: de auto is op werkdagen van huis tussen 5:30 en 17:00.

Dan is een aparte thuisbatterij beter. Die is 24/7 thuis en kan op de gewenste momenten laden/ontladen.
pi_217411686
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:24 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Bright zal wel de comments uitzetten binnenkort, want wat een politieke review. In de comments worden ze afgemaakt.

Lijkt wel alsof de hele Tesla fanclub is komen bashen daar, en terecht.
Ja, Tesla-fans zijn snel op hun teentjes getrapt.

Verder eens hoor, het zwaartepunt ligt teveel bij hun politieke standpunt.
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 15:58:16 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217411738
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
Ja, dat heb ik dan ook gedaan. Maar niet vanuit verduurzaming want het milieu interesseert me geen hol. Wat me wél interesseert is mijn portemonnee. Dus panelen lagen al op het huis, maar huis gekocht wánt negatieve energiekosten, en dat kan omdat warmtepomp, dus geen gas, en omdat we straks te maken krijgen met terugleverkosten ook gegaan voor een EV (zakelijk) waardoor ik de stroom die in de auto gaat sowieso terug krijg, maar elke kWh vanaf het dak naar de auto krijg ik alsnog betaald tegen mijn stroomtarief, én elke kWh die vanaf het dak de auto in gaat (ik werk 3 a 4 dagen per week vanuit huis, en bij de huidige klant gewoon volledig vanuit huis) gaat niét terug het net op en daar heb ik dus straks ook geen terugleverkosten voor.

Is echt hele dikke prima.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 19 april 2025 @ 16:06:19 #44
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411810
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Deze data is niet in lijn met de daadwerkelijke data van deze accu. De test is dus niet goed uitgevoerd.
De bovenste twee cijfers qua bruto-nettocapaceit heb ik van EV-database.org en die cijfers kloppen. Misschien heb ik wel het verkeerde productiemodel te pakken. Maar vertel wat voor accu ligt er dan in een Tesla Model 3 Long Range AWD uit maart 2019?

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tesla communiceert noch bruto, noch netto capaciteit.
Dat Tesla dat niet doet betekent niet dat deze informatie niet beschikbaar is.
pi_217412107
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat komt omdat ze wachten op de nieuwe Model whY.
Dat werd ook gezegd over de nieuwe model 3. Maar als je naar de cijfers kijkt loopt ook dat model echt een stuk slechter dan het origineel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217412229
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, Tesla-fans zijn snel op hun teentjes getrapt.

Verder eens hoor, het zwaartepunt ligt teveel bij hun politieke standpunt.
Als ik de reacties zo lees zijn ze het gewoon met jou eens en zetten ze dat in de comments.
pi_217412281
Nee, EV database zit er heel vaak naast. Mijn auto heeft volgens hen 95 kWh bruikbare accu, dat is nieuw (afhankelijk van de accu, de een heeft een tiende meer, de ander een tiende minder) ongeveer 97,5 kWh

Nominaal verbruik is niet 170 wh/km maar 172,1 wh/km.

Ook bij mijn andere Tesla’s zaten ze er steevast naast.

Verder: je verwijt Tesla bruto ipv netto te communiceren en als ze dat niet doen verwijt je dat bruto en netto vindbaar is op het internet (overigens, heel lastig vindbaar, want er is veel verkeerde data beschikbaar en men praat elkaar graag na).
pi_217412348
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 17:03 schreef VEM2012 het volgende:
Nee, EV database zit er heel vaak naast. Mijn auto heeft volgens hen 95 kWh bruikbare accu, dat is nieuw (afhankelijk van de accu, de een heeft een tiende meer, de ander een tiende minder) ongeveer 97,5 kWh

Nominaal verbruik is niet 170 wh/km maar 172,1 wh/km.

Ook bij mijn andere Tesla’s zaten ze er steevast naast.

Verder: je verwijt Tesla bruto ipv netto te communiceren en als ze dat niet doen verwijt je dat bruto en netto vindbaar is op het internet (overigens, heel lastig vindbaar, want er is veel verkeerde data beschikbaar en men praat elkaar graag na).
Ja, een marge van 1,2% is natuurlijk wel enorm groot. Al die accu's moeten tot op minder dan een tiende procent dezelfde inhoud hebben, want anders is er duidelijk wat mis in het productieproces. Bij het sorteren van de individuele cellen naar capaciteit om er pakketten van te maken zouden ze alle cellen die niet exact voldoen aan de specificaties weg moeten gooien, anders krijg je dat aan het einde van de rit.
pi_217412811
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 17:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, een marge van 1,2% is natuurlijk wel enorm groot. Al die accu's moeten tot op minder dan een tiende procent dezelfde inhoud hebben, want anders is er duidelijk wat mis in het productieproces. Bij het sorteren van de individuele cellen naar capaciteit om er pakketten van te maken zouden ze alle cellen die niet exact voldoen aan de specificaties weg moeten gooien, anders krijg je dat aan het einde van de rit.
Weer een onderwerp waarbij je je kennis enorm overschat.
pi_217412825
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Niet iedereen kan een oplader aan huis hebben.

Maar dat terzijde; het ideaalplaatje is dat je het overschot aan electriciteit in de auto kwijt kunt als brandstof.

Als thuisbatterij zitten wel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat de auto dan wel thuis moet zijn om te laden/ontladen.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: de auto is op werkdagen van huis tussen 5:30 en 17:00.

Dan is een aparte thuisbatterij beter. Die is 24/7 thuis en kan op de gewenste momenten laden/ontladen.
Maar voor mensen die een thuisbatterij willen (toevoegen)… dat kan ook.

Het CCS protocol is bi directioneel by design. Het is dus zeer eenvoudig om toe te voegen aan alle auto’s.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')