abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217403063
quote:
Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.

Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.

De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.

Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.

Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.

De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.

Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.

Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.

Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.

"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.

De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.

Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.

"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.

Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.

De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".

Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.

Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.

Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron Business Insider

quote:
Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.

"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.

In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.

The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Bron.

Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217403174
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  vrijdag 18 april 2025 @ 16:12:33 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217403589
quote:
Op zich niet zo dramatisch allemaal, maar met de waardering van Tesla op de beurs moeten cijfers eigenlijk de verwachtingen overtreffen. En een K/W van meer dan 100 kan wel, als de omzet met meer dan 50% groeit jaar-over-jaar. Met een stagnerende omzet is het gewoon te duur.
The End Times are wild
pi_217403660
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:12 schreef LXIV het volgende:

[..]
Op zich niet zo dramatisch allemaal, maar met de waardering van Tesla op de beurs moeten cijfers eigenlijk de verwachtingen overtreffen. En een K/W van meer dan 100 kan wel, als de omzet met meer dan 50% groeit jaar-over-jaar. Met een stagnerende omzet is het gewoon te duur.
Oh die tekst is al vanuit de eerste topic reeks post.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217403800
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Och, zo nieuw is dat niet.
De thuisbatterij is hier nog niet zo gebruikelijk vanwege de salderingsregeling, maar dat komt nog wel.

Los van dat we hier amper te maken hebben met stroomuitval.
pi_217404278
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Vooral in de winter werkt dat uitstekend :Y
pi_217408886
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Klinkt een beetje als een linkse oplossing voor een rechts probleem.
pi_217409502
Tijd om alle Tesla’s te voorzien van powershare.

Losse accu’s in iedere woning is een middel dat erger is dan de kwaal.

Ik snap ook niet dat de EU V2G niet verplicht voor iedere nieuw te leveren elektrische auto. Dat zou veel mogelijk maken om pieken in het elektriciteitsnetwerk op te vangen, zeker als daar een redelijke beloning tegenover staat.
pi_217409533
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:04 schreef VEM2012 het volgende:
Tijd om alle Tesla’s te voorzien van powershare.

Losse accu’s in iedere woning is een middel dat erger is dan de kwaal.

Ik snap ook niet dat de EU V2G niet verplicht voor iedere nieuw te leveren elektrische auto. Dat zou veel mogelijk maken om pieken in het elektriciteitsnetwerk op te vangen, zeker als daar een redelijke beloning tegenover staat.
In Nederland is geen angst voor stroomuitval tijdens een storm.
Dat komt zo zelden voor dat het de investering niet waard is.

Verder slijt je auto accu natuurlijk sneller als je die gaat inzetten als thuisbatterij.
Dat lijkt me ook niet wenselijk.
pi_217409642
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
In Nederland is geen angst voor stroomuitval tijdens een storm.
Dat komt zo zelden voor dat het de investering niet waard is.

Verder slijt je auto accu natuurlijk sneller als je die gaat inzetten als thuisbatterij.
Dat lijkt me ook niet wenselijk.
De accu’s van Tesla hebben bewezen veel meer aan te kunnen dan de auto nodig heeft. Maar goed, je hebt een punt: zeker Europese auto’s hebben vaak accu’s die het niet aan zullen kunnen, dus dat is wellicht een reden voor de EU om het niet te doen.

Stroomuitval zal kennelijk ook in Nederland de komende jaren flink toe gaan nemen. En dat is best kut kan ik je vertellen (in Malta is stroomuitval zeker in de zomer bepaald niet ongewoon).
pi_217409723
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De accu’s van Tesla hebben bewezen veel meer aan te kunnen dan de auto nodig heeft. Maar goed, je hebt een punt: zeker Europese auto’s hebben vaak accu’s die het niet aan zullen kunnen, dus dat is wellicht een reden voor de EU om het niet te doen.

Stroomuitval zal kennelijk ook in Nederland de komende jaren flink toe gaan nemen. En dat is best kut kan ik je vertellen (in Malta is stroomuitval zeker in de zomer bepaald niet ongewoon).
In Nederland worden thuisbatterijen ingezet om te handelen en om te ontladen als de zon weg is.

Dat lijkt me best een aanslag op de accu van de Tesla.

Als het puur gaat om noodstroomvoorziening, dan zal dat niet echt een impact hebben op de accu.
pi_217410272
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
In Nederland worden thuisbatterijen ingezet om te handelen en om te ontladen als de zon weg is.

Dat lijkt me best een aanslag op de accu van de Tesla.

Als het puur gaat om noodstroomvoorziening, dan zal dat niet echt een impact hebben op de accu.
Tegen een maximum van 11 kW laden en ontladen, zeker in het 20% tot 80% gebied levert weinig stress op. En ja, de accu zal eerder stuk kunnen gaan. Maar mijn accu van 99,4 kWh kost om te vervangen ongeveer 15k (en de meesten worden gewoon gerepareerd voor 2-3k).

Een thuisbatterij kost ongeveer de helft voor 20 kWh.

Al met al vind ik het een prima alternatief waarbij de voors veel groter zijn dan de tegens.
pi_217410284
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 12:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tegen een maximum van 11 kW laden en ontladen, zeker in het 20% tot 80% gebied levert weinig stress op. En ja, de accu zal eerder stuk kunnen gaan. Maar mijn accu van 99,4 kWh kost om te vervangen ongeveer 15k (en de meesten worden gewoon gerepareerd voor 2-3k).

Een thuisbatterij kost ongeveer de helft voor 20 kWh.

Al met al vind ik het een prima alternatief waarbij de voors veel groter zijn dan de tegens.
Dan kun je mooi in de winter je auto gaan opladen bij de snellader als je thuis de wasmachine en warmtepomp aan wilt zetten ^O^
pi_217410302
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 12:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dan kun je mooi in de winter je auto gaan opladen bij de snellader als je thuis de wasmachine en warmtepomp aan wilt zetten ^O^
Voor warmtepompen e.d. zijn ze bezig met andere vormen van opslag.

Nu zit een gemiddeld gezin op 30% eigen gebruik. Dat kan wellicht naar 70%. Dat scheelt al best veel.

Het alternatief is geen accu. Dus ook geen thuisaccu. Zo’n losse accu in je huis is economisch geen goede keuze.
pi_217410422
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 12:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor warmtepompen e.d. zijn ze bezig met andere vormen van opslag.

Nu zit een gemiddeld gezin op 30% eigen gebruik. Dat kan wellicht naar 70%. Dat scheelt al best veel.

Het alternatief is geen accu. Dus ook geen thuisaccu. Zo’n losse accu in je huis is economisch geen goede keuze.
Krijgen de mensen met een appartement dan ook een dak op hun balkon? Er zijn hier al een paar mensen met losse panelen die je in het stopcontact in kunt prikken, als je overdag niet naar buiten kijkt.

We zouden zonnepanelen op het dak van het gebouw kunnen leggen, maar daar kun je alle woningen niet mee van stroom voorzien. Dan zouden we laadpalen neer moeten zetten om daar toch nuttig gebruik van te kunnen maken, maar die kun je dan eigenlijk alleen overdag gebruiken. En de paar mensen met een EV zitten dan op hun werk.

Op zich is een flatgebouw wel een goede locatie voor een windmolen, als de constructie (en de omwonenden) dat toestaat.

Het is ook wat lastig om de auto bij jouw thuis in te prikken, dat worden heel veel hele lange verlengsnoeren. Dan moeten we een dakje gaan maken boven de begane grond, anders kun je er niet meer langs. En misschien kunnen daar dan nog wat zonnepanelen op, aan de kant naar het zuiden. Om dat centraal via de VVE te regelen lijkt me een hopeloze zaak.

Een grote warmtepomp met warmteopslag is op termijn waarschijnlijk wel goedkoper dan de huidige stadswarmte. Dan moeten we een heel groot gat onder het parkeerterrein graven.

Het wordt wel moeilijk dat allemaal terug te verdienen.
pi_217410629


Lekker gewerkt Elon.
pi_217410664
De meeste huishoudens hoeven geen 99kwh thuisbatterij.

Ik zag overigens net een video over een tweedehands model 3.

Die had na 5 jaar nog 85% accucapaciteit.
Vervangen kost 15.000 Euro, exclusief arbeidskosten.
Een gereviseerde wordt geschat op max 6.000 exclusief arbeidskosten.


Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
Beneden de 70% betekent een nieuwe accu onder garantie.
Ik heb benieuwd hoe Tesla daarbij kijkt naar thuisaccu gebruik.

Dat zijn wel serieuze kosten.

True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Maar die worden steeds goedkoper.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.

Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Hij zou er hooguit naast kunnen worden gebruikt, bij langere stroomuitval.
Maar dat zie ik in Nederland niet gebeuren.

Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
pi_217410666
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:04 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker gewerkt Elon.
Dat komt omdat ze wachten op de nieuwe Model whY.
pi_217410732
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 12:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Krijgen de mensen met een appartement dan ook een dak op hun balkon? Er zijn hier al een paar mensen met losse panelen die je in het stopcontact in kunt prikken, als je overdag niet naar buiten kijkt.

We zouden zonnepanelen op het dak van het gebouw kunnen leggen, maar daar kun je alle woningen niet mee van stroom voorzien. Dan zouden we laadpalen neer moeten zetten om daar toch nuttig gebruik van te kunnen maken, maar die kun je dan eigenlijk alleen overdag gebruiken. En de paar mensen met een EV zitten dan op hun werk.

Op zich is een flatgebouw wel een goede locatie voor een windmolen, als de constructie (en de omwonenden) dat toestaat.

Het is ook wat lastig om de auto bij jouw thuis in te prikken, dat worden heel veel hele lange verlengsnoeren. Dan moeten we een dakje gaan maken boven de begane grond, anders kun je er niet meer langs. En misschien kunnen daar dan nog wat zonnepanelen op, aan de kant naar het zuiden. Om dat centraal via de VVE te regelen lijkt me een hopeloze zaak.

Een grote warmtepomp met warmteopslag is op termijn waarschijnlijk wel goedkoper dan de huidige stadswarmte. Dan moeten we een heel groot gat onder het parkeerterrein graven.

Het wordt wel moeilijk dat allemaal terug te verdienen.
Dus omdat mensen in een appartement meestal geen ruimte hebben voor zonnepanelen is het onzinnig om het zo efficiënt mogelijk te doen bij de rest?
pi_217410739
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:04 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker gewerkt Elon.
Meerdere redenen. Allemaal al besproken.
pi_217410754
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
De meeste huishoudens hoeven geen 99kwh thuisbatterij.

Ik zag overigens net een video over een tweedehands model 3.

Die had na 5 jaar nog 85% accucapaciteit.
Vervangen kost 15.000 Euro, exclusief arbeidskosten.
Een gereviseerde wordt geschat op max 6.000 exclusief arbeidskosten.


Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
Beneden de 70% betekent een nieuwe accu onder garantie.
Ik heb benieuwd hoe Tesla daarbij kijkt naar thuisaccu gebruik.

Dat zijn wel serieuze kosten.

True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Maar die worden steeds goedkoper.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.

Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Hij zou er hooguit naast kunnen worden gebruikt, bij langere stroomuitval.
Maar dat zie ik in Nederland niet gebeuren.

Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
pi_217410788
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
De meeste huishoudens hoeven geen 99kwh thuisbatterij.

Ik zag overigens net een video over een tweedehands model 3.

Die had na 5 jaar nog 85% accucapaciteit.
Vervangen kost 15.000 Euro, exclusief arbeidskosten.
Een gereviseerde wordt geschat op max 6.000 exclusief arbeidskosten.


Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
Beneden de 70% betekent een nieuwe accu onder garantie.
Ik heb benieuwd hoe Tesla daarbij kijkt naar thuisaccu gebruik.

Dat zijn wel serieuze kosten.

True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Maar die worden steeds goedkoper.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.

Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Hij zou er hooguit naast kunnen worden gebruikt, bij langere stroomuitval.
Maar dat zie ik in Nederland niet gebeuren.

Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
Leeftijd is niet zo relevant. Was het toevallig die Model 3
die ruim 650.000 km heeft gelopen?

En degradatie is niet lineair. Na 10% zwakt het enorm af.

Hoe kom je bij 15k ex arbeidskosten? Die van mij (groter!) kost minder dan 15k incl arbeid. Dus dat zou raar zijn.

De mogelijkheid verplicht maken geeft flexibiliteit. Dat het niet voor iedereen een voordeel is, dat is waar.
  zaterdag 19 april 2025 @ 13:39:08 #23
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217410884
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
De meeste huishoudens hoeven geen 99kwh thuisbatterij.

Ik zag overigens net een video over een tweedehands model 3.

Die had na 5 jaar nog 85% accucapaciteit.
Vervangen kost 15.000 Euro, exclusief arbeidskosten.
Een gereviseerde wordt geschat op max 6.000 exclusief arbeidskosten.

Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
Beneden de 70% betekent een nieuwe accu onder garantie.
Ik heb benieuwd hoe Tesla daarbij kijkt naar thuisaccu gebruik.

Dat zijn wel serieuze kosten.

True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Maar die worden steeds goedkoper.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.

Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Hij zou er hooguit naast kunnen worden gebruikt, bij langere stroomuitval.
Maar dat zie ik in Nederland niet gebeuren.

Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.
pi_217410898
https://teslamusthaverevi(...)m_source=chatgpt.com

Hier zie ik duidelijk andere bedragen dan 15.000 euro.
pi_217410976
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:39 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.
100% blijven scoren wijst op een truuk die je vaak ziet (onder meer bij VAG). Dan kun je de accu feitelijk niet volledig gebruiken en maskeert men degradatie op die manier en de laadcurve wordt hierdoor beter.

Meer foolproof eigenlijk. Ik hou wat meer van de Tesla manier, waarmee je zelf keuzes kan maken.

Iedere accu degradeert. Maar heel relevant is dan niet, want blijft behoorlijk binnen de perken.
pi_217411000
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
https://teslamusthaverevi(...)m_source=chatgpt.com

Hier zie ik duidelijk andere bedragen dan 15.000 euro.
Even nagevraagd: 11.400 euro inclusief arbeid voor een nieuwe accu bij de Long Range/Performance (zelfde unit).
pi_217411018
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:39 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.
Kia gebruikt dezelfde cellen als andere automerken.

Maar je kan als fabrikant wel bijvoorbeeld 66kWh aan accucellen monteren en er 60kWh beschikbaar van stellen.
Zolang je accu dan nog boven de 60kWh aan capaciteit heeft, zal hij 100% aangeven.
pi_217411038
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kia gebruikt dezelfde cellen als andere automerken.

Maar je kan als fabrikant wel bijvoorbeeld 66kWh aan accucellen monteren en er 60kWh beschikbaar van stellen.
Zolang je accu dan nog boven de 60kWh aan capaciteit heeft, zal hij 100% aangeven.
Dat dus.
pi_217411072
-

[ Bericht 99% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-04-2025 14:09:53 ]
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:03:19 #30
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411323
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
100% blijven scoren wijst op een truuk die je vaak ziet (onder meer bij VAG). Dan kun je de accu feitelijk niet volledig gebruiken en maskeert men degradatie op die manier en de laadcurve wordt hierdoor beter.

Meer foolproof eigenlijk. Ik hou wat meer van de Tesla manier, waarmee je zelf keuzes kan maken.

Iedere accu degradeert. Maar heel relevant is dan niet, want blijft behoorlijk binnen de perken.
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
pi_217411386
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:03 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
Je bedoelt de Kia e-Niro met bruto 67,5 kWh accu capaciteit en netto 64,0 kWh?
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:17:10 #32
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411405
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke test is dat?
Aviloo
pi_217411414
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:17 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Aviloo
En hoe groot was de sample size van de test? 100 auto's? 1.000? 10.000?
pi_217411419
NYC woman who left swastika brick on Cybertruck is a woke therapist who blamed Elon Musk for tantrum

quote:
The Brooklyn woman accused of leaving a brick scrawled with a swastika and the word “Nazi” on a parked Tesla is a super-woke family therapist who was involved in criminal justice diversion programs — and blamed Elon Musk for her heinous actions as she was taken into custody.

Natasha Cohen was released on her own recognizance following her arraignment on hate-crime charges Saturday night, according to prosecutors.

Cohen, 46, has a private practice, working with children, adolescents and their families for more than two decades.
Dit soort lui geven therapie? HonkHonk
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217411443
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 20:35 schreef Wantie het volgende:
Bright reed in de nieuwe Model Y.
Nog steeds op veel vlakken de beste in zijn klasse.
Maar is dat voldoende?

Bekijk deze YouTube-video
Bright zal wel de comments uitzetten binnenkort, want wat een politieke review. In de comments worden ze afgemaakt.

Lijkt wel alsof de hele Tesla fanclub is komen bashen daar, en terecht.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217411530
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:03 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
Je begint met dat het niet waar is, om vervolgens wat ik post te bevestigen…

Jij mag vinden dat je genaaid wordt bij Tesla, maar feitelijk heb je gewoon meer autonomie. En Tesla communiceert in WLTP. Motor.no kwam in een test tot de conclusie dat de Model S LR maar liefst 6% beter scoorde. Waar de Kia in de test niet verder kwam dan de opgegeven range.

Dus ach, het is maar wat je wil zien. Nog even afgezien van dat een Kia toch gewoon een Koreaanse Opel is. Moet je ook maar willen.
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:39:32 #37
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411549
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En hoe groot was de sample size van de test? 100 auto's? 1.000? 10.000?
1, want jij weet zelf ook wel dat dit soort testresultaten aan de lopende band worden gepubliceerd. Maar wat wel feitelijk te maken is het volgende op basis van testen door Aviloo.

Kia e-Niro 64 kWh bouwjaar 2019
Bruto 67,5 kWh accu
Netto 64 kWh accu
Beschikbaar na 99.053 km nog 65 kWh

Tesla Model 3 Long Range AWD uit 2019
Bruto 78,8 kWh accu
Netto 73,5 kWh accu
Beschikbaar na 137.000 kilometer nog 66 kWh

Kia heeft het bij die vorige generatie Niro's netjes gedaan door de nettocapaciteit aan te geven bij de modelnaam. Helaas zijn de daar tegenwoordig mee gestopt en werken ze nu ook met brutocapaciteiten terwijl je daar als consument geen bal aan hebt. Peugeot heeft daar ook een handje van. Ik ben er dan ook wel voor om gewoon gestandaardiseerd met nettocapaciteiten te gaan werken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je begint met dat het niet waar is, om vervolgens wat ik post te bevestigen…

Jij mag vinden dat je genaaid wordt bij Tesla, maar feitelijk heb je gewoon meer autonomie. En Tesla communiceert in WLTP. Motor.no kwam in een test tot de conclusie dat de Model S LR maar liefst 6% beter scoorde. Waar de Kia in de test niet verder kwam dan de opgegeven range.

Dus ach, het is maar wat je wil zien. Nog even afgezien van dat een Kia toch gewoon een Koreaanse Opel is. Moet je ook maar willen.
Tesla is toch ook qua elektrisch rijden pionier en de aandrijflijnen zijn top qua efficientie? Dat mag toch ook best gezegd worden en zal ik nergens ontkennen. Het is alleen zo dat fabrikanten eens moeten stoppen met sjoemelen met netto-/brutocapaciteit en gewoon de nettocapaciteit die de consument aan kan spraken moeten aangeven.

[ Bericht 32% gewijzigd door RichardHammond op 19-04-2025 15:44:47 ]
pi_217411629
quote:
Lekker een jaartje in retraite gaan. DOJ style.
pi_217411640
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef RichardHammond het volgende:


Tesla Model 3 Long Range AWD uit 2019
Bruto 78,8 kWh accu
Netto 73,5 kWh accu
Beschikbaar na 137.000 kilometer nog 66 kWh


Deze data is niet in lijn met de daadwerkelijke data van deze accu. De test is dus niet goed uitgevoerd.
pi_217411648
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef RichardHammond het volgende:

Tesla is toch ook qua elektrisch rijden pionier en de aandrijflijnen zijn top qua efficientie? Dat mag toch ook best gezegd worden en zal ik nergens ontkennen. Het is alleen zo dat fabrikanten eens moeten stoppen met sjoemelen met netto-/brutocapaciteit en gewoon de nettocapaciteit die de consument aan kan spraken moeten aangeven.

Tesla communiceert noch bruto, noch netto capaciteit.
pi_217411656
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
Niet iedereen kan een oplader aan huis hebben.

Maar dat terzijde; het ideaalplaatje is dat je het overschot aan electriciteit in de auto kwijt kunt als brandstof.

Als thuisbatterij zitten wel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat de auto dan wel thuis moet zijn om te laden/ontladen.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: de auto is op werkdagen van huis tussen 5:30 en 17:00.

Dan is een aparte thuisbatterij beter. Die is 24/7 thuis en kan op de gewenste momenten laden/ontladen.
pi_217411686
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:24 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Bright zal wel de comments uitzetten binnenkort, want wat een politieke review. In de comments worden ze afgemaakt.

Lijkt wel alsof de hele Tesla fanclub is komen bashen daar, en terecht.
Ja, Tesla-fans zijn snel op hun teentjes getrapt.

Verder eens hoor, het zwaartepunt ligt teveel bij hun politieke standpunt.
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 15:58:16 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217411738
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
Ja, dat heb ik dan ook gedaan. Maar niet vanuit verduurzaming want het milieu interesseert me geen hol. Wat me wél interesseert is mijn portemonnee. Dus panelen lagen al op het huis, maar huis gekocht wánt negatieve energiekosten, en dat kan omdat warmtepomp, dus geen gas, en omdat we straks te maken krijgen met terugleverkosten ook gegaan voor een EV (zakelijk) waardoor ik de stroom die in de auto gaat sowieso terug krijg, maar elke kWh vanaf het dak naar de auto krijg ik alsnog betaald tegen mijn stroomtarief, én elke kWh die vanaf het dak de auto in gaat (ik werk 3 a 4 dagen per week vanuit huis, en bij de huidige klant gewoon volledig vanuit huis) gaat niét terug het net op en daar heb ik dus straks ook geen terugleverkosten voor.

Is echt hele dikke prima.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 19 april 2025 @ 16:06:19 #44
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411810
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Deze data is niet in lijn met de daadwerkelijke data van deze accu. De test is dus niet goed uitgevoerd.
De bovenste twee cijfers qua bruto-nettocapaceit heb ik van EV-database.org en die cijfers kloppen. Misschien heb ik wel het verkeerde productiemodel te pakken. Maar vertel wat voor accu ligt er dan in een Tesla Model 3 Long Range AWD uit maart 2019?

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tesla communiceert noch bruto, noch netto capaciteit.
Dat Tesla dat niet doet betekent niet dat deze informatie niet beschikbaar is.
pi_217412107
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat komt omdat ze wachten op de nieuwe Model whY.
Dat werd ook gezegd over de nieuwe model 3. Maar als je naar de cijfers kijkt loopt ook dat model echt een stuk slechter dan het origineel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217412229
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, Tesla-fans zijn snel op hun teentjes getrapt.

Verder eens hoor, het zwaartepunt ligt teveel bij hun politieke standpunt.
Als ik de reacties zo lees zijn ze het gewoon met jou eens en zetten ze dat in de comments.
pi_217412281
Nee, EV database zit er heel vaak naast. Mijn auto heeft volgens hen 95 kWh bruikbare accu, dat is nieuw (afhankelijk van de accu, de een heeft een tiende meer, de ander een tiende minder) ongeveer 97,5 kWh

Nominaal verbruik is niet 170 wh/km maar 172,1 wh/km.

Ook bij mijn andere Tesla’s zaten ze er steevast naast.

Verder: je verwijt Tesla bruto ipv netto te communiceren en als ze dat niet doen verwijt je dat bruto en netto vindbaar is op het internet (overigens, heel lastig vindbaar, want er is veel verkeerde data beschikbaar en men praat elkaar graag na).
pi_217412348
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 17:03 schreef VEM2012 het volgende:
Nee, EV database zit er heel vaak naast. Mijn auto heeft volgens hen 95 kWh bruikbare accu, dat is nieuw (afhankelijk van de accu, de een heeft een tiende meer, de ander een tiende minder) ongeveer 97,5 kWh

Nominaal verbruik is niet 170 wh/km maar 172,1 wh/km.

Ook bij mijn andere Tesla’s zaten ze er steevast naast.

Verder: je verwijt Tesla bruto ipv netto te communiceren en als ze dat niet doen verwijt je dat bruto en netto vindbaar is op het internet (overigens, heel lastig vindbaar, want er is veel verkeerde data beschikbaar en men praat elkaar graag na).
Ja, een marge van 1,2% is natuurlijk wel enorm groot. Al die accu's moeten tot op minder dan een tiende procent dezelfde inhoud hebben, want anders is er duidelijk wat mis in het productieproces. Bij het sorteren van de individuele cellen naar capaciteit om er pakketten van te maken zouden ze alle cellen die niet exact voldoen aan de specificaties weg moeten gooien, anders krijg je dat aan het einde van de rit.
pi_217412811
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 17:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, een marge van 1,2% is natuurlijk wel enorm groot. Al die accu's moeten tot op minder dan een tiende procent dezelfde inhoud hebben, want anders is er duidelijk wat mis in het productieproces. Bij het sorteren van de individuele cellen naar capaciteit om er pakketten van te maken zouden ze alle cellen die niet exact voldoen aan de specificaties weg moeten gooien, anders krijg je dat aan het einde van de rit.
Weer een onderwerp waarbij je je kennis enorm overschat.
pi_217412825
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Niet iedereen kan een oplader aan huis hebben.

Maar dat terzijde; het ideaalplaatje is dat je het overschot aan electriciteit in de auto kwijt kunt als brandstof.

Als thuisbatterij zitten wel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat de auto dan wel thuis moet zijn om te laden/ontladen.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: de auto is op werkdagen van huis tussen 5:30 en 17:00.

Dan is een aparte thuisbatterij beter. Die is 24/7 thuis en kan op de gewenste momenten laden/ontladen.
Maar voor mensen die een thuisbatterij willen (toevoegen)… dat kan ook.

Het CCS protocol is bi directioneel by design. Het is dus zeer eenvoudig om toe te voegen aan alle auto’s.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')