abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217403063
quote:
Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.

Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.

De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.

Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.

Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.

De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.

Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.

Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.

Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.

"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.

De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.

Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.

"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.

Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.

De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".

Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.

Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.

Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron Business Insider

quote:
Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.

"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.

In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.

The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Bron.

Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217403174
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  vrijdag 18 april 2025 @ 16:12:33 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217403589
quote:
Op zich niet zo dramatisch allemaal, maar met de waardering van Tesla op de beurs moeten cijfers eigenlijk de verwachtingen overtreffen. En een K/W van meer dan 100 kan wel, als de omzet met meer dan 50% groeit jaar-over-jaar. Met een stagnerende omzet is het gewoon te duur.
The End Times are wild
pi_217403660
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 16:12 schreef LXIV het volgende:

[..]
Op zich niet zo dramatisch allemaal, maar met de waardering van Tesla op de beurs moeten cijfers eigenlijk de verwachtingen overtreffen. En een K/W van meer dan 100 kan wel, als de omzet met meer dan 50% groeit jaar-over-jaar. Met een stagnerende omzet is het gewoon te duur.
Oh die tekst is al vanuit de eerste topic reeks post.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217403800
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Och, zo nieuw is dat niet.
De thuisbatterij is hier nog niet zo gebruikelijk vanwege de salderingsregeling, maar dat komt nog wel.

Los van dat we hier amper te maken hebben met stroomuitval.
pi_217404278
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Vooral in de winter werkt dat uitstekend :Y
pi_217408886
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
Klinkt een beetje als een linkse oplossing voor een rechts probleem.
pi_217409502
Tijd om alle Tesla’s te voorzien van powershare.

Losse accu’s in iedere woning is een middel dat erger is dan de kwaal.

Ik snap ook niet dat de EU V2G niet verplicht voor iedere nieuw te leveren elektrische auto. Dat zou veel mogelijk maken om pieken in het elektriciteitsnetwerk op te vangen, zeker als daar een redelijke beloning tegenover staat.
pi_217409533
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:04 schreef VEM2012 het volgende:
Tijd om alle Tesla’s te voorzien van powershare.

Losse accu’s in iedere woning is een middel dat erger is dan de kwaal.

Ik snap ook niet dat de EU V2G niet verplicht voor iedere nieuw te leveren elektrische auto. Dat zou veel mogelijk maken om pieken in het elektriciteitsnetwerk op te vangen, zeker als daar een redelijke beloning tegenover staat.
In Nederland is geen angst voor stroomuitval tijdens een storm.
Dat komt zo zelden voor dat het de investering niet waard is.

Verder slijt je auto accu natuurlijk sneller als je die gaat inzetten als thuisbatterij.
Dat lijkt me ook niet wenselijk.
pi_217409642
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
In Nederland is geen angst voor stroomuitval tijdens een storm.
Dat komt zo zelden voor dat het de investering niet waard is.

Verder slijt je auto accu natuurlijk sneller als je die gaat inzetten als thuisbatterij.
Dat lijkt me ook niet wenselijk.
De accu’s van Tesla hebben bewezen veel meer aan te kunnen dan de auto nodig heeft. Maar goed, je hebt een punt: zeker Europese auto’s hebben vaak accu’s die het niet aan zullen kunnen, dus dat is wellicht een reden voor de EU om het niet te doen.

Stroomuitval zal kennelijk ook in Nederland de komende jaren flink toe gaan nemen. En dat is best kut kan ik je vertellen (in Malta is stroomuitval zeker in de zomer bepaald niet ongewoon).
pi_217409723
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De accu’s van Tesla hebben bewezen veel meer aan te kunnen dan de auto nodig heeft. Maar goed, je hebt een punt: zeker Europese auto’s hebben vaak accu’s die het niet aan zullen kunnen, dus dat is wellicht een reden voor de EU om het niet te doen.

Stroomuitval zal kennelijk ook in Nederland de komende jaren flink toe gaan nemen. En dat is best kut kan ik je vertellen (in Malta is stroomuitval zeker in de zomer bepaald niet ongewoon).
In Nederland worden thuisbatterijen ingezet om te handelen en om te ontladen als de zon weg is.

Dat lijkt me best een aanslag op de accu van de Tesla.

Als het puur gaat om noodstroomvoorziening, dan zal dat niet echt een impact hebben op de accu.
pi_217410272
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
In Nederland worden thuisbatterijen ingezet om te handelen en om te ontladen als de zon weg is.

Dat lijkt me best een aanslag op de accu van de Tesla.

Als het puur gaat om noodstroomvoorziening, dan zal dat niet echt een impact hebben op de accu.
Tegen een maximum van 11 kW laden en ontladen, zeker in het 20% tot 80% gebied levert weinig stress op. En ja, de accu zal eerder stuk kunnen gaan. Maar mijn accu van 99,4 kWh kost om te vervangen ongeveer 15k (en de meesten worden gewoon gerepareerd voor 2-3k).

Een thuisbatterij kost ongeveer de helft voor 20 kWh.

Al met al vind ik het een prima alternatief waarbij de voors veel groter zijn dan de tegens.
pi_217410284
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 12:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tegen een maximum van 11 kW laden en ontladen, zeker in het 20% tot 80% gebied levert weinig stress op. En ja, de accu zal eerder stuk kunnen gaan. Maar mijn accu van 99,4 kWh kost om te vervangen ongeveer 15k (en de meesten worden gewoon gerepareerd voor 2-3k).

Een thuisbatterij kost ongeveer de helft voor 20 kWh.

Al met al vind ik het een prima alternatief waarbij de voors veel groter zijn dan de tegens.
Dan kun je mooi in de winter je auto gaan opladen bij de snellader als je thuis de wasmachine en warmtepomp aan wilt zetten ^O^
pi_217410302
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 12:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dan kun je mooi in de winter je auto gaan opladen bij de snellader als je thuis de wasmachine en warmtepomp aan wilt zetten ^O^
Voor warmtepompen e.d. zijn ze bezig met andere vormen van opslag.

Nu zit een gemiddeld gezin op 30% eigen gebruik. Dat kan wellicht naar 70%. Dat scheelt al best veel.

Het alternatief is geen accu. Dus ook geen thuisaccu. Zo’n losse accu in je huis is economisch geen goede keuze.
pi_217410422
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 12:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor warmtepompen e.d. zijn ze bezig met andere vormen van opslag.

Nu zit een gemiddeld gezin op 30% eigen gebruik. Dat kan wellicht naar 70%. Dat scheelt al best veel.

Het alternatief is geen accu. Dus ook geen thuisaccu. Zo’n losse accu in je huis is economisch geen goede keuze.
Krijgen de mensen met een appartement dan ook een dak op hun balkon? Er zijn hier al een paar mensen met losse panelen die je in het stopcontact in kunt prikken, als je overdag niet naar buiten kijkt.

We zouden zonnepanelen op het dak van het gebouw kunnen leggen, maar daar kun je alle woningen niet mee van stroom voorzien. Dan zouden we laadpalen neer moeten zetten om daar toch nuttig gebruik van te kunnen maken, maar die kun je dan eigenlijk alleen overdag gebruiken. En de paar mensen met een EV zitten dan op hun werk.

Op zich is een flatgebouw wel een goede locatie voor een windmolen, als de constructie (en de omwonenden) dat toestaat.

Het is ook wat lastig om de auto bij jouw thuis in te prikken, dat worden heel veel hele lange verlengsnoeren. Dan moeten we een dakje gaan maken boven de begane grond, anders kun je er niet meer langs. En misschien kunnen daar dan nog wat zonnepanelen op, aan de kant naar het zuiden. Om dat centraal via de VVE te regelen lijkt me een hopeloze zaak.

Een grote warmtepomp met warmteopslag is op termijn waarschijnlijk wel goedkoper dan de huidige stadswarmte. Dan moeten we een heel groot gat onder het parkeerterrein graven.

Het wordt wel moeilijk dat allemaal terug te verdienen.
pi_217410629


Lekker gewerkt Elon.
pi_217410664
De meeste huishoudens hoeven geen 99kwh thuisbatterij.

Ik zag overigens net een video over een tweedehands model 3.

Die had na 5 jaar nog 85% accucapaciteit.
Vervangen kost 15.000 Euro, exclusief arbeidskosten.
Een gereviseerde wordt geschat op max 6.000 exclusief arbeidskosten.


Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
Beneden de 70% betekent een nieuwe accu onder garantie.
Ik heb benieuwd hoe Tesla daarbij kijkt naar thuisaccu gebruik.

Dat zijn wel serieuze kosten.

True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Maar die worden steeds goedkoper.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.

Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Hij zou er hooguit naast kunnen worden gebruikt, bij langere stroomuitval.
Maar dat zie ik in Nederland niet gebeuren.

Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
pi_217410666
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:04 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker gewerkt Elon.
Dat komt omdat ze wachten op de nieuwe Model whY.
pi_217410732
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 12:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Krijgen de mensen met een appartement dan ook een dak op hun balkon? Er zijn hier al een paar mensen met losse panelen die je in het stopcontact in kunt prikken, als je overdag niet naar buiten kijkt.

We zouden zonnepanelen op het dak van het gebouw kunnen leggen, maar daar kun je alle woningen niet mee van stroom voorzien. Dan zouden we laadpalen neer moeten zetten om daar toch nuttig gebruik van te kunnen maken, maar die kun je dan eigenlijk alleen overdag gebruiken. En de paar mensen met een EV zitten dan op hun werk.

Op zich is een flatgebouw wel een goede locatie voor een windmolen, als de constructie (en de omwonenden) dat toestaat.

Het is ook wat lastig om de auto bij jouw thuis in te prikken, dat worden heel veel hele lange verlengsnoeren. Dan moeten we een dakje gaan maken boven de begane grond, anders kun je er niet meer langs. En misschien kunnen daar dan nog wat zonnepanelen op, aan de kant naar het zuiden. Om dat centraal via de VVE te regelen lijkt me een hopeloze zaak.

Een grote warmtepomp met warmteopslag is op termijn waarschijnlijk wel goedkoper dan de huidige stadswarmte. Dan moeten we een heel groot gat onder het parkeerterrein graven.

Het wordt wel moeilijk dat allemaal terug te verdienen.
Dus omdat mensen in een appartement meestal geen ruimte hebben voor zonnepanelen is het onzinnig om het zo efficiënt mogelijk te doen bij de rest?
pi_217410739
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:04 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker gewerkt Elon.
Meerdere redenen. Allemaal al besproken.
pi_217410754
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
De meeste huishoudens hoeven geen 99kwh thuisbatterij.

Ik zag overigens net een video over een tweedehands model 3.

Die had na 5 jaar nog 85% accucapaciteit.
Vervangen kost 15.000 Euro, exclusief arbeidskosten.
Een gereviseerde wordt geschat op max 6.000 exclusief arbeidskosten.


Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
Beneden de 70% betekent een nieuwe accu onder garantie.
Ik heb benieuwd hoe Tesla daarbij kijkt naar thuisaccu gebruik.

Dat zijn wel serieuze kosten.

True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Maar die worden steeds goedkoper.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.

Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Hij zou er hooguit naast kunnen worden gebruikt, bij langere stroomuitval.
Maar dat zie ik in Nederland niet gebeuren.

Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
pi_217410788
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
De meeste huishoudens hoeven geen 99kwh thuisbatterij.

Ik zag overigens net een video over een tweedehands model 3.

Die had na 5 jaar nog 85% accucapaciteit.
Vervangen kost 15.000 Euro, exclusief arbeidskosten.
Een gereviseerde wordt geschat op max 6.000 exclusief arbeidskosten.


Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
Beneden de 70% betekent een nieuwe accu onder garantie.
Ik heb benieuwd hoe Tesla daarbij kijkt naar thuisaccu gebruik.

Dat zijn wel serieuze kosten.

True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Maar die worden steeds goedkoper.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.

Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Hij zou er hooguit naast kunnen worden gebruikt, bij langere stroomuitval.
Maar dat zie ik in Nederland niet gebeuren.

Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
Leeftijd is niet zo relevant. Was het toevallig die Model 3
die ruim 650.000 km heeft gelopen?

En degradatie is niet lineair. Na 10% zwakt het enorm af.

Hoe kom je bij 15k ex arbeidskosten? Die van mij (groter!) kost minder dan 15k incl arbeid. Dus dat zou raar zijn.

De mogelijkheid verplicht maken geeft flexibiliteit. Dat het niet voor iedereen een voordeel is, dat is waar.
  zaterdag 19 april 2025 @ 13:39:08 #23
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217410884
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
De meeste huishoudens hoeven geen 99kwh thuisbatterij.

Ik zag overigens net een video over een tweedehands model 3.

Die had na 5 jaar nog 85% accucapaciteit.
Vervangen kost 15.000 Euro, exclusief arbeidskosten.
Een gereviseerde wordt geschat op max 6.000 exclusief arbeidskosten.

Stel dat die auto ook is ingezet als een thuisbatterij, dan was de capaciteit een stuk lager geweest dan die 85%.
Beneden de 70% betekent een nieuwe accu onder garantie.
Ik heb benieuwd hoe Tesla daarbij kijkt naar thuisaccu gebruik.

Dat zijn wel serieuze kosten.

True, de batterij van een Tesla is groter dan die van een thuisbatterij van dezelfde capaciteit.
Maar die worden steeds goedkoper.
Verder heb je thuis niets aan backup van de Tesla als pa naar zijn werk is met de auto, en vervolgens de stroom uit valt.

Ik zie vooralsnog weinig in het gebruik van een auto als vervanging voor de thuisbatterij.
Hij zou er hooguit naast kunnen worden gebruikt, bij langere stroomuitval.
Maar dat zie ik in Nederland niet gebeuren.

Kijk naar Zeeland: daar worden nu tijdelijke lokale maatregelen genomen om aankomende zomer stroomuitval te voorkomen.
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.
pi_217410898
https://teslamusthaverevi(...)m_source=chatgpt.com

Hier zie ik duidelijk andere bedragen dan 15.000 euro.
pi_217410976
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:39 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.
100% blijven scoren wijst op een truuk die je vaak ziet (onder meer bij VAG). Dan kun je de accu feitelijk niet volledig gebruiken en maskeert men degradatie op die manier en de laadcurve wordt hierdoor beter.

Meer foolproof eigenlijk. Ik hou wat meer van de Tesla manier, waarmee je zelf keuzes kan maken.

Iedere accu degradeert. Maar heel relevant is dan niet, want blijft behoorlijk binnen de perken.
pi_217411000
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
https://teslamusthaverevi(...)m_source=chatgpt.com

Hier zie ik duidelijk andere bedragen dan 15.000 euro.
Even nagevraagd: 11.400 euro inclusief arbeid voor een nieuwe accu bij de Long Range/Performance (zelfde unit).
pi_217411018
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:39 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat zijn wel belabberde cijfers qua accudegradatie bij Tesla. De accu's in veel Kia's van vijf jaar oud scoren vaak nog 100% en anders daar heel dicht in de buurt. Verder zijn de nieuwe Kia's allemaal geschikt voor V2G en Kia stelt hier geen voorwaarden o.i.d. aan omdat de belasting op de accu minimaal is.
Kia gebruikt dezelfde cellen als andere automerken.

Maar je kan als fabrikant wel bijvoorbeeld 66kWh aan accucellen monteren en er 60kWh beschikbaar van stellen.
Zolang je accu dan nog boven de 60kWh aan capaciteit heeft, zal hij 100% aangeven.
pi_217411038
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 14:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kia gebruikt dezelfde cellen als andere automerken.

Maar je kan als fabrikant wel bijvoorbeeld 66kWh aan accucellen monteren en er 60kWh beschikbaar van stellen.
Zolang je accu dan nog boven de 60kWh aan capaciteit heeft, zal hij 100% aangeven.
Dat dus.
pi_217411072
-

[ Bericht 99% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-04-2025 14:09:53 ]
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:03:19 #30
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411323
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
100% blijven scoren wijst op een truuk die je vaak ziet (onder meer bij VAG). Dan kun je de accu feitelijk niet volledig gebruiken en maskeert men degradatie op die manier en de laadcurve wordt hierdoor beter.

Meer foolproof eigenlijk. Ik hou wat meer van de Tesla manier, waarmee je zelf keuzes kan maken.

Iedere accu degradeert. Maar heel relevant is dan niet, want blijft behoorlijk binnen de perken.
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
pi_217411386
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:03 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
Je bedoelt de Kia e-Niro met bruto 67,5 kWh accu capaciteit en netto 64,0 kWh?
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:17:10 #32
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411405
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke test is dat?
Aviloo
pi_217411414
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:17 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Aviloo
En hoe groot was de sample size van de test? 100 auto's? 1.000? 10.000?
pi_217411419
NYC woman who left swastika brick on Cybertruck is a woke therapist who blamed Elon Musk for tantrum

quote:
The Brooklyn woman accused of leaving a brick scrawled with a swastika and the word “Nazi” on a parked Tesla is a super-woke family therapist who was involved in criminal justice diversion programs — and blamed Elon Musk for her heinous actions as she was taken into custody.

Natasha Cohen was released on her own recognizance following her arraignment on hate-crime charges Saturday night, according to prosecutors.

Cohen, 46, has a private practice, working with children, adolescents and their families for more than two decades.
Dit soort lui geven therapie? HonkHonk
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217411443
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 20:35 schreef Wantie het volgende:
Bright reed in de nieuwe Model Y.
Nog steeds op veel vlakken de beste in zijn klasse.
Maar is dat voldoende?

Bekijk deze YouTube-video
Bright zal wel de comments uitzetten binnenkort, want wat een politieke review. In de comments worden ze afgemaakt.

Lijkt wel alsof de hele Tesla fanclub is komen bashen daar, en terecht.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217411530
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:03 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Dat is niet waar, want Kia heeft de vorige generatie Kia e-Niro in de markt gezet met een 64 kWh accu en als ze die testen scoort die nog steeds minimaal 64 kWh qua capaciteit. Kia verkoopt een auto die in de praktijk meer heeft dan 64 kWh waarmee ze adverteren en daardoor kunnen ze de degradatie opvangen. Dit houdt in de praktijk in dat de degradatie op een gegeven moment afvlakt en je altijd in grote lijnen de accucapaciteit behoudt waarmee Kia heeft geadverteerd en de auto heeft verkocht. Terwijl Tesla een auto verkoopt met de daadwerkelijke capaciteit (of een kleinere buffer tussen bruto en netto) en dus nog te maken krijgt met een stevige accudegradatie. Jij noemt het een truc van Kia, maar ik zie het eerder dat je bij Tesla flink wordt genaaid.
Je begint met dat het niet waar is, om vervolgens wat ik post te bevestigen…

Jij mag vinden dat je genaaid wordt bij Tesla, maar feitelijk heb je gewoon meer autonomie. En Tesla communiceert in WLTP. Motor.no kwam in een test tot de conclusie dat de Model S LR maar liefst 6% beter scoorde. Waar de Kia in de test niet verder kwam dan de opgegeven range.

Dus ach, het is maar wat je wil zien. Nog even afgezien van dat een Kia toch gewoon een Koreaanse Opel is. Moet je ook maar willen.
  zaterdag 19 april 2025 @ 15:39:32 #37
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411549
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En hoe groot was de sample size van de test? 100 auto's? 1.000? 10.000?
1, want jij weet zelf ook wel dat dit soort testresultaten aan de lopende band worden gepubliceerd. Maar wat wel feitelijk te maken is het volgende op basis van testen door Aviloo.

Kia e-Niro 64 kWh bouwjaar 2019
Bruto 67,5 kWh accu
Netto 64 kWh accu
Beschikbaar na 99.053 km nog 65 kWh

Tesla Model 3 Long Range AWD uit 2019
Bruto 78,8 kWh accu
Netto 73,5 kWh accu
Beschikbaar na 137.000 kilometer nog 66 kWh

Kia heeft het bij die vorige generatie Niro's netjes gedaan door de nettocapaciteit aan te geven bij de modelnaam. Helaas zijn de daar tegenwoordig mee gestopt en werken ze nu ook met brutocapaciteiten terwijl je daar als consument geen bal aan hebt. Peugeot heeft daar ook een handje van. Ik ben er dan ook wel voor om gewoon gestandaardiseerd met nettocapaciteiten te gaan werken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je begint met dat het niet waar is, om vervolgens wat ik post te bevestigen…

Jij mag vinden dat je genaaid wordt bij Tesla, maar feitelijk heb je gewoon meer autonomie. En Tesla communiceert in WLTP. Motor.no kwam in een test tot de conclusie dat de Model S LR maar liefst 6% beter scoorde. Waar de Kia in de test niet verder kwam dan de opgegeven range.

Dus ach, het is maar wat je wil zien. Nog even afgezien van dat een Kia toch gewoon een Koreaanse Opel is. Moet je ook maar willen.
Tesla is toch ook qua elektrisch rijden pionier en de aandrijflijnen zijn top qua efficientie? Dat mag toch ook best gezegd worden en zal ik nergens ontkennen. Het is alleen zo dat fabrikanten eens moeten stoppen met sjoemelen met netto-/brutocapaciteit en gewoon de nettocapaciteit die de consument aan kan spraken moeten aangeven.

[ Bericht 32% gewijzigd door RichardHammond op 19-04-2025 15:44:47 ]
pi_217411629
quote:
Lekker een jaartje in retraite gaan. DOJ style.
pi_217411640
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef RichardHammond het volgende:


Tesla Model 3 Long Range AWD uit 2019
Bruto 78,8 kWh accu
Netto 73,5 kWh accu
Beschikbaar na 137.000 kilometer nog 66 kWh


Deze data is niet in lijn met de daadwerkelijke data van deze accu. De test is dus niet goed uitgevoerd.
pi_217411648
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:39 schreef RichardHammond het volgende:

Tesla is toch ook qua elektrisch rijden pionier en de aandrijflijnen zijn top qua efficientie? Dat mag toch ook best gezegd worden en zal ik nergens ontkennen. Het is alleen zo dat fabrikanten eens moeten stoppen met sjoemelen met netto-/brutocapaciteit en gewoon de nettocapaciteit die de consument aan kan spraken moeten aangeven.

Tesla communiceert noch bruto, noch netto capaciteit.
pi_217411656
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
Niet iedereen kan een oplader aan huis hebben.

Maar dat terzijde; het ideaalplaatje is dat je het overschot aan electriciteit in de auto kwijt kunt als brandstof.

Als thuisbatterij zitten wel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat de auto dan wel thuis moet zijn om te laden/ontladen.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: de auto is op werkdagen van huis tussen 5:30 en 17:00.

Dan is een aparte thuisbatterij beter. Die is 24/7 thuis en kan op de gewenste momenten laden/ontladen.
pi_217411686
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:24 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Bright zal wel de comments uitzetten binnenkort, want wat een politieke review. In de comments worden ze afgemaakt.

Lijkt wel alsof de hele Tesla fanclub is komen bashen daar, en terecht.
Ja, Tesla-fans zijn snel op hun teentjes getrapt.

Verder eens hoor, het zwaartepunt ligt teveel bij hun politieke standpunt.
  Moderator zaterdag 19 april 2025 @ 15:58:16 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217411738
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:20 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het staat denk allemaal in verband met een groter plaatje en wellicht is dat wat off-topic. Maar zelf ben ik van mening dat als je eenmaal aan de zonnepanelen gaat je uiteindelijk uit moet komen bij een elektrische auto en vice versa.
Het is in het kader van verduurzaming óf het hele plaatje óf niks. Nu is dat wat zwart / wit gesteld misschien maar als je alles doet, dus zonnepanelen > je huis elektrificeren > elektrisch rijden dan haal je het meeste voordeel uit het hele plaatje. Moet je auto accu de zonnestroom in de zomer (wanneer je waarschijnlijk van huis bent) op kunnen slaan.
Ja, dat heb ik dan ook gedaan. Maar niet vanuit verduurzaming want het milieu interesseert me geen hol. Wat me wél interesseert is mijn portemonnee. Dus panelen lagen al op het huis, maar huis gekocht wánt negatieve energiekosten, en dat kan omdat warmtepomp, dus geen gas, en omdat we straks te maken krijgen met terugleverkosten ook gegaan voor een EV (zakelijk) waardoor ik de stroom die in de auto gaat sowieso terug krijg, maar elke kWh vanaf het dak naar de auto krijg ik alsnog betaald tegen mijn stroomtarief, én elke kWh die vanaf het dak de auto in gaat (ik werk 3 a 4 dagen per week vanuit huis, en bij de huidige klant gewoon volledig vanuit huis) gaat niét terug het net op en daar heb ik dus straks ook geen terugleverkosten voor.

Is echt hele dikke prima.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 19 april 2025 @ 16:06:19 #44
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_217411810
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Deze data is niet in lijn met de daadwerkelijke data van deze accu. De test is dus niet goed uitgevoerd.
De bovenste twee cijfers qua bruto-nettocapaceit heb ik van EV-database.org en die cijfers kloppen. Misschien heb ik wel het verkeerde productiemodel te pakken. Maar vertel wat voor accu ligt er dan in een Tesla Model 3 Long Range AWD uit maart 2019?

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tesla communiceert noch bruto, noch netto capaciteit.
Dat Tesla dat niet doet betekent niet dat deze informatie niet beschikbaar is.
pi_217412107
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 13:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat komt omdat ze wachten op de nieuwe Model whY.
Dat werd ook gezegd over de nieuwe model 3. Maar als je naar de cijfers kijkt loopt ook dat model echt een stuk slechter dan het origineel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217412229
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, Tesla-fans zijn snel op hun teentjes getrapt.

Verder eens hoor, het zwaartepunt ligt teveel bij hun politieke standpunt.
Als ik de reacties zo lees zijn ze het gewoon met jou eens en zetten ze dat in de comments.
pi_217412281
Nee, EV database zit er heel vaak naast. Mijn auto heeft volgens hen 95 kWh bruikbare accu, dat is nieuw (afhankelijk van de accu, de een heeft een tiende meer, de ander een tiende minder) ongeveer 97,5 kWh

Nominaal verbruik is niet 170 wh/km maar 172,1 wh/km.

Ook bij mijn andere Tesla’s zaten ze er steevast naast.

Verder: je verwijt Tesla bruto ipv netto te communiceren en als ze dat niet doen verwijt je dat bruto en netto vindbaar is op het internet (overigens, heel lastig vindbaar, want er is veel verkeerde data beschikbaar en men praat elkaar graag na).
pi_217412348
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 17:03 schreef VEM2012 het volgende:
Nee, EV database zit er heel vaak naast. Mijn auto heeft volgens hen 95 kWh bruikbare accu, dat is nieuw (afhankelijk van de accu, de een heeft een tiende meer, de ander een tiende minder) ongeveer 97,5 kWh

Nominaal verbruik is niet 170 wh/km maar 172,1 wh/km.

Ook bij mijn andere Tesla’s zaten ze er steevast naast.

Verder: je verwijt Tesla bruto ipv netto te communiceren en als ze dat niet doen verwijt je dat bruto en netto vindbaar is op het internet (overigens, heel lastig vindbaar, want er is veel verkeerde data beschikbaar en men praat elkaar graag na).
Ja, een marge van 1,2% is natuurlijk wel enorm groot. Al die accu's moeten tot op minder dan een tiende procent dezelfde inhoud hebben, want anders is er duidelijk wat mis in het productieproces. Bij het sorteren van de individuele cellen naar capaciteit om er pakketten van te maken zouden ze alle cellen die niet exact voldoen aan de specificaties weg moeten gooien, anders krijg je dat aan het einde van de rit.
pi_217412811
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 17:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, een marge van 1,2% is natuurlijk wel enorm groot. Al die accu's moeten tot op minder dan een tiende procent dezelfde inhoud hebben, want anders is er duidelijk wat mis in het productieproces. Bij het sorteren van de individuele cellen naar capaciteit om er pakketten van te maken zouden ze alle cellen die niet exact voldoen aan de specificaties weg moeten gooien, anders krijg je dat aan het einde van de rit.
Weer een onderwerp waarbij je je kennis enorm overschat.
pi_217412825
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Niet iedereen kan een oplader aan huis hebben.

Maar dat terzijde; het ideaalplaatje is dat je het overschot aan electriciteit in de auto kwijt kunt als brandstof.

Als thuisbatterij zitten wel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld dat de auto dan wel thuis moet zijn om te laden/ontladen.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: de auto is op werkdagen van huis tussen 5:30 en 17:00.

Dan is een aparte thuisbatterij beter. Die is 24/7 thuis en kan op de gewenste momenten laden/ontladen.
Maar voor mensen die een thuisbatterij willen (toevoegen)… dat kan ook.

Het CCS protocol is bi directioneel by design. Het is dus zeer eenvoudig om toe te voegen aan alle auto’s.
pi_217412840
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 18:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Weer een onderwerp waarbij je je kennis enorm overschat.
Hoe doen ze dat dan?
pi_217413020
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 18:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar voor mensen die een thuisbatterij willen (toevoegen)… dat kan ook.

Het CCS protocol is bi directioneel by design. Het is dus zeer eenvoudig om toe te voegen aan alle auto’s.
Oh, daar ben ik zeker voorstander van.
En gelukkig zie je het steeds vaker inbegrepen bij de auto.
pi_217413169
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe doen ze dat dan?
Er is een norm waar ze aan moeten voldoen. Kleine verschillen zijn simpelweg niet te voorkomen en ook geen probleem.

Alsof iemand het verschil merkt tussen een accu met 97,4 en 97,6 kWh. Dat is ongeveer 1 km range. En ook de inschatting van de range is aan fluctuaties onderhevig. Een bms maakt een inschatting. Deze kan heel nauwkeurig als je van (bijna) 0 naar 100% laadt. En kan iets minder nauwkeurig worden als je bv van 30-80 pleegt te laden iedere dag. En dan nog: warm weer vs koud weer: andere inschatting.
pi_217413653
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 19:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Er is een norm waar ze aan moeten voldoen. Kleine verschillen zijn simpelweg niet te voorkomen en ook geen probleem.

Alsof iemand het verschil merkt tussen een accu met 97,4 en 97,6 kWh. Dat is ongeveer 1 km range. En ook de inschatting van de range is aan fluctuaties onderhevig. Een bms maakt een inschatting. Deze kan heel nauwkeurig als je van (bijna) 0 naar 100% laadt. En kan iets minder nauwkeurig worden als je bv van 30-80 pleegt te laden iedere dag. En dan nog: warm weer vs koud weer: andere inschatting.
Filmpje:

Bekijk deze YouTube-video

Kanttekeningen:

* Zoals je ziet worden niet de individuele cellen gebalanceerd, maar alleen de blokken. (De individuele cellen hebben wel een zekering.)
* 0% en 100% lading zijn de voltages waarbuiten de kans op schade aan de cellen groot is, geen absolute waardes en je moet daar altijd wat afstand van houden als je niet met individuele cellen werkt.
* Je werkt met series van cellen in de vorm van een blok, dat in totaal een bepaald voltage heeft, bijvoorbeeld 400 volt voor recente Tesla's. Als dat voltage te veel af gaat wijken, wordt de capaciteit van alle andere blokken ook terug geregeld.
* Als de afwijking in een blok te groot wordt, moet je dat gaan vervangen. Je zou ook alle cellen er uit kunnen halen, sorteren op capaciteit en de slechte vervangen. In de praktijk wordt alleen de hele accu vervangen, niet de afzonderlijke blokken en al helemaal niet de afzonderlijke cellen.
* Zoals je in het filmpje kunt zien, kun je de capaciteit alleen goed aflezen tussen de 0-10% en 90-100%. In de praktijk gebruik je dus alleen de capaciteit tussen de knikken en gebruik je die laatste stukjes voor het balanceren. De cellen kunnen dus altijd hoogstens zo'n 90% van hun capaciteit gebruiken (5-95%).
* Bij degradatie loopt het verschil tussen de individuele cellen in een blok steeds verder uiteen.
* Als je een blok samenstelt, is het daarom heel belangrijk dat alle cellen vrijwel dezelfde weerstand en voltages hebben.

Nog een filmpje:

Bekijk deze YouTube-video

En zo te zien zitten alle cellen in een blok in parallel, niet in serie.

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 19-04-2025 20:15:15 ]
pi_217421302
Tesla dominates the US EV market again in the first quarter of 2025

quote:
The top 10 EV sellers by brand in the US in the first quarter of 2025 are:

Tesla: 128,100 units

Ford: 22,500 units

Chevrolet: 19,186 units

BMW: 13,538 units

Hyundai: 12,843 units

VW: 9,564 units

Honda: 9,561 units

Kia: 8,656 units

Rivian: 8,553 units

Cadillac: 7,972 units
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  maandag 21 april 2025 @ 15:53:28 #56
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217431000
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/
men raakt het vertrouwen in Tesla helemaal kwijt

zelfs in de robotica en AI
quote:
NasdaqGS - Nasdaq Real Time Price
o
USD
Tesla, Inc. (TSLA)

Follow
Compare
224.54
-16.83
-6,95%


[ Bericht 24% gewijzigd door michaelmoore op 21-04-2025 16:12:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217431026
quote:
Volgens recente schattingen zijn er in het eerste kwartaal van 2025 ongeveer 128.000 Tesla-auto's in de VS verkocht.
Het is belangrijk op te merken dat dit cijfer een daling van ongeveer 9% is ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024, waarin de verkoop rond de 140.187 lag.
pi_217431113
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/
men raakt het vertrouwen in Tesla helemaal kwijt

zelfs in de robotica en AI
[..]

Lees de OP eens en kijk dan naar de koers.

The boy who cried wolf.
  maandag 21 april 2025 @ 16:15:44 #59
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217431145
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 april 2025 15:35 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Geen ronkende dieselgeneratoren mee bij rampen, je huis met noodstroom voor elektriciteit.
Elon's visionaire blik veranderd de wereld. Save Elon, Save the World.
de powerwalls daar kan Tesla nog mee scoren , maar die kan iedereen maken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217431150
Alleen wokies rijden elektrisch
pi_217431252
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 16:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Lees de OP eens en kijk dan naar de koers.

The boy who cried wolf.
Dat is wel het Maga excuus voor de shitzooi in de VS.
pi_217431516
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.

Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  FOK!fotograaf maandag 21 april 2025 @ 17:53:35 #63
364681 over_hedge
pi_217431792
-7% bij de opening van de markt. Oof.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 21 april 2025 @ 18:26:16 #64
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217432131
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 16:16 schreef Astro_boy het volgende:
Alleen wokies rijden elektrisch
Of leaserijders die een lagere bijtelling willen, totdat dat wordt afgeschaft.
pi_217432566
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:53 schreef over_hedge het volgende:
-7% bij de opening van de markt. Oof.
Iets met een wolf.
pi_217433022
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:53 schreef over_hedge het volgende:
-7% bij de opening van de markt. Oof.
En toch zijn er nog heel veel mensen die de dip kopen. Ok, ze verwachten misschien niet meer dat de prijs nog twintig keer zo hoog wordt, maar velen zullen denken dat vijf of tien keer er dan nog wel in zit.
  FOK!fotograaf maandag 21 april 2025 @ 19:32:40 #67
364681 over_hedge
pi_217433046
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En toch zijn er nog heel veel mensen die de dip kopen. Ok, ze verwachten misschien niet meer dat de prijs nog twintig keer zo hoog wordt, maar velen zullen denken dat vijf of tien keer er dan nog wel in zit.
ik ga ook wel weer terug kopen. Maar voorlopig wacht ik ff af en koop ik niks. Mijn winst gepakt tijdje terug en nu ff afwachten. Aangezien er elke dag weer iets nieuws is. En 0 duidelijkheid is ;(

Misschien laagste punt gemist. Maar dat zie ik dan wel weer :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217436801
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.

Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
De resultaten zijn an sich best goed, in vergelijking met andere autofabrikanten. De resultaten lijken vooral matig als je het afzet tegen de (onrealistische) voorspellingen van Elon Musk. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de aandelenkoers nu eindelijk een beetje realistischer wordt.

Dit is natuurlijk wel heel sterk afhankelijk van wat Trump doet met de financiële voordelen voor elektrische auto's en wat het beleid gaat zijn met de carbon credits. Als er geen financieel voordeel meer zit aan het kopen van een elektrische auto, dan zal dat een serieus probleem voor alle elektrische auto's worden. En dat is niet alleen in de VS, maar in alle landen waar conservatieve regeringen niet "geloven" in klimaatverandering.
Daarnaast haalde Tesla in 2024 een heel groot deel van zijn winst uit het verkopen van carbon credits, en niet uit het verkopen van auto's. (In de financiële resultaten hebben ze dit een beetje verstopt, omdat de opbrengsten van de carbon credits bij de winst door autoverkopen gerekend wordt) In sommige kwartalen zelfs tot 34% van de winst. Als Trump in een dolle bui een streep door de carbon credits zet, dan heeft Tesla een groot probleem.

https://carboncredits.com(...)s-q3-earnings-surge/
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217436813
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.

Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_217436867
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:46 schreef knoopie het volgende:

[..]
De resultaten zijn an sich best goed, in vergelijking met andere autofabrikanten. De resultaten lijken vooral matig als je het afzet tegen de (onrealistische) voorspellingen van Elon Musk. Je zou dus ook kunnen zeggen dat de aandelenkoers nu eindelijk een beetje realistischer wordt.

Dit is natuurlijk wel heel sterk afhankelijk van wat Trump doet met de financiële voordelen voor elektrische auto's en wat het beleid gaat zijn met de carbon credits. Als er geen financieel voordeel meer zit aan het kopen van een elektrische auto, dan zal dat een serieus probleem voor alle elektrische auto's worden. En dat is niet alleen in de VS, maar in alle landen waar conservatieve regeringen niet "geloven" in klimaatverandering.
Daarnaast haalde Tesla in 2024 een heel groot deel van zijn winst uit het verkopen van carbon credits, en niet uit het verkopen van auto's. (In de financiële resultaten hebben ze dit een beetje verstopt, omdat de opbrengsten van de carbon credits bij de winst door autoverkopen gerekend wordt) In sommige kwartalen zelfs tot 34% van de winst. Als Trump in een dolle bui een streep door de carbon credits zet, dan heeft Tesla een groot probleem.
[ afbeelding ]
https://carboncredits.com(...)s-q3-earnings-surge/
Klopt, en daarnaast zit de verwachting dat Tesla op de niet al te lange termijn een leidende rol zal innemen voor wat zelfrijdende auto's aangaat bijvoorbeeld, maar daar zit ook nog niet bepaald schot in.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437038
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 16:16 schreef Astro_boy het volgende:
Alleen wokies rijden elektrisch
Dat kan niet, want je bent nu een nazi als je een Tesla koopt.
pi_217437061
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 16:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is wel het Maga excuus voor de shitzooi in de VS.
Het gaat hier niet over de VS.
pi_217437064
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.

Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Wie weet. So what?
pi_217437100
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:26 schreef Repentless het volgende:

[..]
Of leaserijders die een lagere bijtelling willen, totdat dat wordt afgeschaft.
Of een particulier die een gezinsauto zoekt die heerlijk (meestal zelf!) rijdt, prima stuurt, snel is en zelfs geschikt is om je kids mee te nemen op de Nordschleife en daar een tijd neer te zetten waar de meesten nog niet met een GT2RSMR aan komen.

Of honderden andere mogelijke overwegingen.

Een verbrandingsmotor is in het dagelijks verkeer enorm in het nadeel. Bij gewoon treintje rijden maakt die lawaai. Een keer accelereren en de BEV is al weer voordat je teruggeschakeld hebt en de motor op stoom gekomen is.
pi_217437124
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het gaat hier niet over de VS.
Tesla is daarmee verbonden.
Trump zijn beleid heeft direct invloed op Tesla.
Musk zijn gedrag ook.
pi_217437137
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:50 schreef vosss het volgende:
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.

Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
Lexus. Laat me niet lachen. Dat is gewoon een rebranded Toyota.
pi_217437142
De Tesla webcare is er vroeg bij vandaag.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437154
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tesla is daarmee verbonden.
Trump zijn beleid heeft direct invloed op Tesla.
Musk zijn gedrag ook.
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.
pi_217437160
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:40 schreef Monolith het volgende:
De Tesla webcare is er vroeg bij vandaag.
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.
pi_217437176
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren? _O-
Als je een inhoudelijke discussie over de waarde van het aandeel van Tesla in een topic over tesla afdoet met 'nou en?', dan doe je niet meer mee hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:48:13 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437194
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:32 schreef over_hedge het volgende:

[..]
ik ga ook wel weer terug kopen. Maar voorlopig wacht ik ff af en koop ik niks. Mijn winst gepakt tijdje terug en nu ff afwachten. Aangezien er elke dag weer iets nieuws is. En 0 duidelijkheid is ;(

Misschien laagste punt gemist. Maar dat zie ik dan wel weer :P
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.
Zelf zit ik short vanaf begin februari, dus wellicht biased. Maar dat was dus voor alle gedoe begon en enkel op de extreme waardering tov de cijfers die toen uitkwamen.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:50:08 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437212
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.

Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Dit dus idd. Maar Tesla is wel enorm veel innovatiever dan de gemiddelde fabrikant, dat geef ik ze wel mee (alhoewel daar ook weer allerlei risico's aan zitten). Maar 10 tot 30 keer hoger gewaardeerd.

Verder zijn er ook plannen voor robots etc, maar nergens is gegeven dat ze daar een betere edge hebben dan bijvoorbeeld Chinese fabrikanten. D
The End Times are wild
pi_217437214
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:45 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren? _O-
Als je een inhoudelijke discussie over de waarde van het aandeel van Tesla in een topic over tesla afdoet met 'nou en?', dan doe je niet meer mee hoor.
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.

Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:52:57 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437234
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:02 schreef Monolith het volgende:

[..]
Klopt, en daarnaast zit de verwachting dat Tesla op de niet al te lange termijn een leidende rol zal innemen voor wat zelfrijdende auto's aangaat bijvoorbeeld, maar daar zit ook nog niet bepaald schot in.
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:53:59 #85
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217437239
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.

Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_217437243
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.
Zelf zit ik short vanaf begin februari, dus wellicht biased. Maar dat was dus voor alle gedoe begon en enkel op de extreme waardering tov de cijfers die toen uitkwamen.
Beurswaardering is nu eenmaal niet altijd objectief.
pi_217437254
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Glazen bol. Ok.
pi_217437277
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:59:19 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437282
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.

Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
Nee, daar heb je gelijk. Ik vind ook dat qua innovatie Tesla onovertroffen is. En misschien daardoor ook wat slordiger als de ingeslapen fabrikanten, maar dat hoort er bij. Net zoals de extreme beurskoers Tesla ook niet per se een voordeel biedt, heeft omgekeerd een lage beurskoers ook beperkte invloed (zolang ze geen extra kapitaal nodig hebben).
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:00:55 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437298
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Ja, zonder probleem.

Vanavond dus de cijfers. Met de huidige waardering zou de revenue en profit ruim moeten stijgen, dat gaat sowieso niet gebeuren. Maar het is een raar aandeel met veel retail-beleggers. Ook met tegenvallende cijfers maar met een mooie pitch van Elon over robots in Q4 kan het goed zijn dat de koers toch stijgt. Blijft link.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:03:36 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437317
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Het unieke van Tesla is dus dat ze een neuraal netwerk ontwikkelen die het enkel op basis van camerabeelden doet. En dat ze dus beelddata van miljoenen auto's verzamelen en de reacties van de bestuurders hierop. Dat schijnt 6x meer data te zijn dat er geupload wordt bij Youtube. Een revolutionaire methode om het te leren.
Uit de reacties van mensen die de laatste software hebben blijkt ook dat het snel steeds beter begint te werken. Maar nog niet foutloos is, dus je moet zelf blijven opletten, al is het maar 1 ingreep per 250 km.
Ik geloof wel dat dit gaat werken en dan lopen ze toch voor op alle anderen.
The End Times are wild
pi_217437340
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.
pi_217437375
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437378
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.

Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217437381
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.
We zien een sterke daling in het aandeel van Tesla.

Het argument van jamaar zo laag stond hij een jaar geleden ook is eentje die je typisch hoort bij de groep die de oorzaken van de neergang van de economie proberen goed te praten.
pi_217437390
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.

Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:21:03 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437434
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.

Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.

ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:35:09 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437543
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Ik denk wat knoopie schrijft, dat het 10 jaar terug duur en log was.
The End Times are wild
pi_217437580
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.

ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
Dat voordeel wordt dus steeds kleiner, omdat LiDAR units steeds goedkoper worden. Helemaal als je meeneemt dat er voor LiDAR veel minder processing nodig is dan voor camera's.
En ook Musk kan bepaalde natuurwetten niet ombuigen. Als er geen licht is of als er rotzooi op een camera zit, dan kan een camera niks zien. En een LiDAR kan dat wel. Een combinatie van beide zal dus altijd veiliger zijn.

Zoals gezegd, in 2013 had je helemaal gelijk gehad. Nu of zeer binnenkort waarschijnlijk niet meer. Het ligt er aan wat sneller gebeurt, de verdere prijsdaling van de LiDAR of de verdere ontwikkeling van beeldherkenning.

quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Het probleem was vooral dat er nog geen standaard hoog vermogen LiDAR componenten waren om de 200m te halen die men nodig acht voor autonoom op de snelweg rijden. Ze waren er wel, maar vooral in Side Emitting Laser-diodes. Daarmee was het eigenlijk alleen haalbaar om de ronddraaiende variant van LiDAR te knutselen. Die was duur en verslijt natuurlijk sneller door de bewegende onderdelen.
Ondertussen zijn er ook front emitting high power LiDAR componenten te koop, en kan je nu relatief simpel een twee-dimensionale LiDAR "grid" maken zonder bewegende delen. Technisch is het niet veel anders dan een LED projector maken. Die waren een paar jaar geleden ook nog ondenkbaar, maar kan je nu voor een paar honderd euro kopen.

https://arstechnica.com/c(...)coming-soon-to-cars/
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217437649
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.
FSD supervised is al heel ver, technisch gezien. En leert snel bij.

Jij hebt er geen vertrouwen in? Prima. Ik wel.
pi_217437659
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.

ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
Ik heb er inhoudelijk te weinig zicht op om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. De vraag is een beetje wat je verstaat onder 'echt autonoom rijden'. Ik verwacht dan persoonlijk dat het risico op een ongeluk zonder menselijk ingrijpen minstens vergelijkbaar is met dat van menselijke chauffeurs, bij voorkeur significant lager. Maar dat is dan nog steeds stap één in een heel proces om ook echt zonder chauffeur de weg op te kunnen.

Ik zal de eerste zijn om te erkennen dat ik eerder te skeptisch dan te positief ben over het nut of de snelheid van technologische ontwikkelingen, maar er zijn gewoon ook heel veel kapers op de kust en het verhaal van knoopie klinkt ook vrij plausibel, al kan ik het verder niet op waarde schatten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')