abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217437137
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:50 schreef vosss het volgende:
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.

Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
Lexus. Laat me niet lachen. Dat is gewoon een rebranded Toyota.
pi_217437142
De Tesla webcare is er vroeg bij vandaag.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437154
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tesla is daarmee verbonden.
Trump zijn beleid heeft direct invloed op Tesla.
Musk zijn gedrag ook.
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.
pi_217437160
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:40 schreef Monolith het volgende:
De Tesla webcare is er vroeg bij vandaag.
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.
pi_217437176
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De argumenten zijn alweer vroeg op vandaag.
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren? _O-
Als je een inhoudelijke discussie over de waarde van het aandeel van Tesla in een topic over tesla afdoet met 'nou en?', dan doe je niet meer mee hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:48:13 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437194
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 19:32 schreef over_hedge het volgende:

[..]
ik ga ook wel weer terug kopen. Maar voorlopig wacht ik ff af en koop ik niks. Mijn winst gepakt tijdje terug en nu ff afwachten. Aangezien er elke dag weer iets nieuws is. En 0 duidelijkheid is ;(

Misschien laagste punt gemist. Maar dat zie ik dan wel weer :P
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.
Zelf zit ik short vanaf begin februari, dus wellicht biased. Maar dat was dus voor alle gedoe begon en enkel op de extreme waardering tov de cijfers die toen uitkwamen.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:50:08 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437212
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 17:17 schreef Monolith het volgende:
Met een PE ratio van nog steeds iets van 110 zit er natuurlijk absurd veel "verwachting" in de prijs van de aandelen. Ter vergelijking, veel van de traditionele autobouwers zitten zo tussen de 3 en 10.

Als je dan matige resultaten laat zien, dan gaat dat aandeel vanzelf zinken.
Dit dus idd. Maar Tesla is wel enorm veel innovatiever dan de gemiddelde fabrikant, dat geef ik ze wel mee (alhoewel daar ook weer allerlei risico's aan zitten). Maar 10 tot 30 keer hoger gewaardeerd.

Verder zijn er ook plannen voor robots etc, maar nergens is gegeven dat ze daar een betere edge hebben dan bijvoorbeeld Chinese fabrikanten. D
The End Times are wild
pi_217437214
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:45 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je wou zeggen dat jij hier kwam om een inhoudelijke discussie te voeren? _O-
Als je een inhoudelijke discussie over de waarde van het aandeel van Tesla in een topic over tesla afdoet met 'nou en?', dan doe je niet meer mee hoor.
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.

Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:52:57 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437234
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:02 schreef Monolith het volgende:

[..]
Klopt, en daarnaast zit de verwachting dat Tesla op de niet al te lange termijn een leidende rol zal innemen voor wat zelfrijdende auto's aangaat bijvoorbeeld, maar daar zit ook nog niet bepaald schot in.
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:53:59 #85
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217437239
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.

Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_217437243
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
De waardering van Tesla is extreem hoog. Dat kan voor een bedrijf dat enorme omzet en winstgroei heeft .Maar dat laat Tesla al een tijdje niet meer zien. Daarnaast nog al die problemen rondom Musk. Als je het als een autofabrikant ipv een techbedrijf ziet (zit er ergens tussenin naar mijn mening) is een koers van 30-50 dollar realistischer.
Zelf zit ik short vanaf begin februari, dus wellicht biased. Maar dat was dus voor alle gedoe begon en enkel op de extreme waardering tov de cijfers die toen uitkwamen.
Beurswaardering is nu eenmaal niet altijd objectief.
pi_217437254
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Glazen bol. Ok.
pi_217437277
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 april 2025 @ 09:59:19 #89
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437282
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor beleggers is het juist prettig als de waarde daalt. Meer waar voor je geld. Moet je nu alleen wel uitgestapt zijn.

Sommigen doen net alsof de beurswaarde meteen het einde van Tesla inluidt.
Nee, daar heb je gelijk. Ik vind ook dat qua innovatie Tesla onovertroffen is. En misschien daardoor ook wat slordiger als de ingeslapen fabrikanten, maar dat hoort er bij. Net zoals de extreme beurskoers Tesla ook niet per se een voordeel biedt, heeft omgekeerd een lage beurskoers ook beperkte invloed (zolang ze geen extra kapitaal nodig hebben).
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:00:55 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437298
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
En het gaat nog een stuk prettiger worden de komende periode. Er kan nog wel een keer 50% vanaf.
Ja, zonder probleem.

Vanavond dus de cijfers. Met de huidige waardering zou de revenue en profit ruim moeten stijgen, dat gaat sowieso niet gebeuren. Maar het is een raar aandeel met veel retail-beleggers. Ook met tegenvallende cijfers maar met een mooie pitch van Elon over robots in Q4 kan het goed zijn dat de koers toch stijgt. Blijft link.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:03:36 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437317
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Het unieke van Tesla is dus dat ze een neuraal netwerk ontwikkelen die het enkel op basis van camerabeelden doet. En dat ze dus beelddata van miljoenen auto's verzamelen en de reacties van de bestuurders hierop. Dat schijnt 6x meer data te zijn dat er geupload wordt bij Youtube. Een revolutionaire methode om het te leren.
Uit de reacties van mensen die de laatste software hebben blijkt ook dat het snel steeds beter begint te werken. Maar nog niet foutloos is, dus je moet zelf blijven opletten, al is het maar 1 ingreep per 250 km.
Ik geloof wel dat dit gaat werken en dan lopen ze toch voor op alle anderen.
The End Times are wild
pi_217437340
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:58 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja, Musk zelf lijkt op het moment andere prioriteiten te hebben.
Maar afgezien daarvan, dit is wel een ontwikkeling die eigenlijk al heel lang loopt en enorm veel schot lijkt er ook niet in de zaak te zitten. Je blijft in dit soort situaties ook nog steeds heel erg zitten met zaken het juridische raamwerk omtrent zelfrijdende auto's. Tesla was de kartrekker in deze markt, maar ik vraag me af in hoeverre ze die rol niet langzaam aan het verliezen zijn.
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.
pi_217437375
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ze staan op het punt om FSD supervised in Europa uit te rollen, Nederland als pionier.
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437378
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vind wel dat Musks revolutionaire aanpak, door dat enkel op camera's te doen en zonder radar of HD-kaarten, uiteindelijk superieur zal zijn (als het gaat werken). Dan heeft Tesla echt een enorme edge ten opzichte van alle anderen, omdat ze fundamenteel goedkoper en flexibeler FSD kunnen aanbieden. En Musk heeft al een aantal keren laten zien dat hij in staat is om zoiets te realiseren.
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.

Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217437381
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat je nu doet is een beetje hetzelfde als die figuren die ongeacht het onderwerp beginnen over asielzoekers.
We zien een sterke daling in het aandeel van Tesla.

Het argument van jamaar zo laag stond hij een jaar geleden ook is eentje die je typisch hoort bij de groep die de oorzaken van de neergang van de economie proberen goed te praten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217437390
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.

Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:21:03 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437434
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.
Een lidar sensor kostte 10 jaar geleden E75.000 en was gigantisch grote draaiende trommel. Toen Tesla in 2013 begon met zijn autopilot experimenten, was dat zeker geen financieel haalbare oplossing. Maar het is niet meer 2013, dus de vraag is of Tesla op dat vlak geen last gaan krijgen van de remmende voorsprong.

Nu zitten er al simpele lidars in een iphone en sommige robotstofzuigers, en er zijn meerdere fabrikanten bezig met complete solid-state lidars voor auto's. Het is slechts een kwestie van tijd voordat een lidar nauwelijks meer kost dan een camera, dus ik hoop dat in de toekomst de fabrikanten inzetten op de veiligste optie, namelijk de combinatie van camera's en lidar.
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.

ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
The End Times are wild
  dinsdag 22 april 2025 @ 10:35:09 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437543
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Ik denk wat knoopie schrijft, dat het 10 jaar terug duur en log was.
The End Times are wild
pi_217437580
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.

ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
Dat voordeel wordt dus steeds kleiner, omdat LiDAR units steeds goedkoper worden. Helemaal als je meeneemt dat er voor LiDAR veel minder processing nodig is dan voor camera's.
En ook Musk kan bepaalde natuurwetten niet ombuigen. Als er geen licht is of als er rotzooi op een camera zit, dan kan een camera niks zien. En een LiDAR kan dat wel. Een combinatie van beide zal dus altijd veiliger zijn.

Zoals gezegd, in 2013 had je helemaal gelijk gehad. Nu of zeer binnenkort waarschijnlijk niet meer. Het ligt er aan wat sneller gebeurt, de verdere prijsdaling van de LiDAR of de verdere ontwikkeling van beeldherkenning.

quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Het probleem was vooral dat er nog geen standaard hoog vermogen LiDAR componenten waren om de 200m te halen die men nodig acht voor autonoom op de snelweg rijden. Ze waren er wel, maar vooral in Side Emitting Laser-diodes. Daarmee was het eigenlijk alleen haalbaar om de ronddraaiende variant van LiDAR te knutselen. Die was duur en verslijt natuurlijk sneller door de bewegende onderdelen.
Ondertussen zijn er ook front emitting high power LiDAR componenten te koop, en kan je nu relatief simpel een twee-dimensionale LiDAR "grid" maken zonder bewegende delen. Technisch is het niet veel anders dan een LED projector maken. Die waren een paar jaar geleden ook nog ondenkbaar, maar kan je nu voor een paar honderd euro kopen.

https://arstechnica.com/c(...)coming-soon-to-cars/
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217437649
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:11 schreef Monolith het volgende:

[..]
"FSD supervised" is ook nog bij lange na geen zelfrijdende auto, niet technisch en niet juridisch. En dat is ook het grote punt natuurlijk. Ik geloof best dat er stapjes worden gezet, maar die laatste 5-10% is waar de echte crux zit. Die heb je ook nodig om b.v. autonome taxivloten e.d. in te gaan zitten en dat is waar de grote marktkansen liggen voor dit soort technologieën.
FSD supervised is al heel ver, technisch gezien. En leert snel bij.

Jij hebt er geen vertrouwen in? Prima. Ik wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')