abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217437659
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Musk heeft al vaker laten zien iets 'onhaalbaars' toch door te kunnen voeren. Kijk naar de herbruikbare raketten van SpaceX.
Vooral die HD-kaarten zijn echt een enorme beperking. Die moeten permanent geupdate worden, zijn maar voor een beperkt gebied bruikbaar.

ik geloof echt dat op relatief korte termijn (2-5 jaar) autonoom rijden enkel op camerabeelden haalbaar is. En dan is het voordeel voor Tesla heel groot.
Ik heb er inhoudelijk te weinig zicht op om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. De vraag is een beetje wat je verstaat onder 'echt autonoom rijden'. Ik verwacht dan persoonlijk dat het risico op een ongeluk zonder menselijk ingrijpen minstens vergelijkbaar is met dat van menselijke chauffeurs, bij voorkeur significant lager. Maar dat is dan nog steeds stap één in een heel proces om ook echt zonder chauffeur de weg op te kunnen.

Ik zal de eerste zijn om te erkennen dat ik eerder te skeptisch dan te positief ben over het nut of de snelheid van technologische ontwikkelingen, maar er zijn gewoon ook heel veel kapers op de kust en het verhaal van knoopie klinkt ook vrij plausibel, al kan ik het verder niet op waarde schatten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437669
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 09:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Lexus. Laat me niet lachen. Dat is gewoon een rebranded Toyota.
Pure onzin. Een LS kan zich in alle opzichten meten met een S klasse, een 7 serie of een A8. Een Toyota kan dat niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_217437700
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:12 schreef knoopie het volgende:

[..]
Camera's en lidar hebben beide hun voor en nadelen. Daarom is een combinatie van beide altijd de veiligste oplossing.

Nee, want wat doe je als de een bwvs linksaf en de anders rechtsaf zegt?

Het antwoord is: remmen.

En dan krijg je dus heel veel ghostbraking. Dit is precies de reden dat Tesla is afgestapt van de radar (die zat er vroeger wel in).
pi_217437731
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
We zien een sterke daling in het aandeel van Tesla.

Het argument van jamaar zo laag stond hij een jaar geleden ook is eentje die je typisch hoort bij de groep die de oorzaken van de neergang van de economie proberen goed te praten.
Twee totaal verschillende zaken.
pi_217437736
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
FSD supervised is al heel ver, technisch gezien. En leert snel bij.

Jij hebt er geen vertrouwen in? Prima. Ik wel.
Ik denk dat het stapje naar 'volledig zelfrijdend' en daarmee ook toegestaan om auto's zonder chauffeur de weg op te sturen groter is dan veel mensen lijken te denken op basis van de mate waarin FSD-systemen nu redelijkerwijs kunnen navigeren. En dat is waar in mijn ogen de echt grote waarde van dat soort systemen ligt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217437744
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mijn robostofzuiger heeft zelfs LiDAR.
Ik snap daarom de pleidooi niet om geen LiDAR te gebruiken.
Terwijl het nochtans zo simpel te begrijpen is.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat is wat anders.
pi_217437778
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:56 schreef vosss het volgende:

[..]
Pure onzin. Een LS kan zich in alle opzichten meten met een S klasse, een 7 serie of een A8. Een Toyota kan dat niet.
Nee, absoluut niet. Voor mij dan. En het is nu eenmaal subjectief. :)

Ps de 7 serie is weer de mindere tov de S en de A8… lamenielache.
pi_217437821
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Terwijl het nochtans zo simpel te begrijpen is.
Klopt, het is fanboy gedrag.

quote:
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat is wat anders.
Klopt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217437834
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:35 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk wat knoopie schrijft, dat het 10 jaar terug duur en log was.
Dat is zeker een goede reden om toen of nu het niet toe te passen.
Maar techniek schreidt verder.
En je ziet nu ook goede resultaten met LiDAR.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217437866
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:02 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik denk dat het stapje naar 'volledig zelfrijdend' en daarmee ook toegestaan om auto's zonder chauffeur de weg op te sturen groter is dan veel mensen lijken te denken op basis van de mate waarin FSD-systemen nu redelijkerwijs kunnen navigeren. En dat is waar in mijn ogen de echt grote waarde van dat soort systemen ligt.
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.

Maar bedenk ook dat mensen nogal eens doorrijden in omstandigheden die daar niet geschikt voor zijn.

Ik was een jaar of 20 dat ik in Nederland in een sneeuwstorm kwam. Je zag bijna niets en ik moest over de snelweg. Ik ben omgedraaid.

Omdat ik een onervaren rijder was? Nee. Integendeel. Ik deed toen ook aan autosport. Alleen: afstand nodig om tot stilstand te kunnen remmen bij snelheid x tov zicht in meters maakte dat ik zo traag moest rijden dat het verkeer achterop een gevaar werd (die reden merkelijk harder).

Onverantwoord.

Zo krijg je ook ongevallen zoals bij Breda in de dikke mist (lang geleden).

Dat gaat FSD nooit doen. Die is zeer defensief.
pi_217437871
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 10:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, want wat doe je als de een bwvs linksaf en de anders rechtsaf zegt?

Het antwoord is: remmen.

En dan krijg je dus heel veel ghostbraking. Dit is precies de reden dat Tesla is afgestapt van de radar (die zat er vroeger wel in).
Hoeveel camera's heeft Tesla nu in een auto zitten? Wat doe je als de ene daarvan zegt naar links, en de andere zegt naar rechts? Kortom, bullshitargument. Elke manier van een zelfrijdende auto sturen zal op een gegeven moment conflicterende inputs krijgen van verschillende sensoren en daarvoor een oplossing paraat moeten hebben. Dat is compleet onafhankelijk van LiDAR, camera's, wielsensoren, gps/compas, radar, etc.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217437885
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:13 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, het is fanboy gedrag.

Onderbouw dat eens.
pi_217437889
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat is zeker een goede reden om toen of nu het niet toe te passen.
Maar techniek schreidt verder.
En je ziet nu ook goede resultaten met LiDAR.
Niet echt…
pi_217437902
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:19 schreef knoopie het volgende:

[..]
Hoeveel camera's heeft Tesla nu in een auto zitten? Wat doe je als de ene daarvan zegt naar links, en de andere zegt naar rechts? Kortom, bullshitargument. Elke manier van een zelfrijdende auto sturen zal op een gegeven moment conflicterende inputs krijgen van verschillende sensoren en daarvoor een oplossing paraat moeten hebben. Dat is compleet onafhankelijk van LiDAR, camera's, wielsensoren, gps/compas, radar, etc.
Die camera’s maken gewoon 1 panorama beeld. Het kan niet dat de ene camera op punt x iets wel ziet wat de ander niet ziet, tenzij y in de weg zit. En dan moet je daar sowieso eerst wat mee.

Dus nee, geen bullshit.
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:28:22 #115
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217437938
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:19 schreef knoopie het volgende:

[..]
Hoeveel camera's heeft Tesla nu in een auto zitten? Wat doe je als de ene daarvan zegt naar links, en de andere zegt naar rechts? Kortom, bullshitargument. Elke manier van een zelfrijdende auto sturen zal op een gegeven moment conflicterende inputs krijgen van verschillende sensoren en daarvoor een oplossing paraat moeten hebben. Dat is compleet onafhankelijk van LiDAR, camera's, wielsensoren, gps/compas, radar, etc.
Die camera’s zeggen natuurlijk niks, die geven gewoon beeld door. Ik denk dat uiteindelijk het systeem van Tesla met 360 • zicht en een altijd alerte AI veiliger wordt dan een mens.
The End Times are wild
pi_217438019
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die camera’s maken gewoon 1 panorama beeld. Het kan niet dat de ene camera op punt x iets wel ziet wat de ander niet ziet, tenzij y in de weg zit. En dan moet je daar sowieso eerst wat mee.

Dus nee, geen bullshit.
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd? _O-
Ik blijf me verbazen over de mentale gymnastiek die jij uitoefent om elk commentaar op Tesla te verdedigen. Zelf Musk is het op dit vlak niet me je eens, en heeft gezegd dat volgens hem LiDAR te duur en niet nodig is omdat camera's "goed genoeg" zijn. Geen woord van hem over conflicterende input of ghost braking, of dat LiDAR niet goed is.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet echt…
Elke firma die tot nu toe officieel toegelaten robottaxis rond heeft rijden, werkt met ten minste LiDAR. Meestal een combinatie van LiDAR, RADAR en camera. Waymo, Cruise, Zoox, Pony.ai
Ik wil absoluut niet zeggen dat LiDAR per definitie beter is dan camera. Maar als je weigert toe te geven dat LiDAR ook prima kan werken en veilig kan zijn, dan ben je wel ontzettend Tesla fanboy naïef.

Camera en Lidar hebben beide hun zwakke punten. LiDAR ziet af en toe obstakels die er niet zijn, waardoor ze onnodig afremmen. Omdat ze een vast object zien, terwijl het eigenlijk alleen maar regen is. Camera's zien af en toe obstakels niet die er wel zijn, waardoor ze niet remmen terwijl ze dat wel hadden moeten doen. Omdat het licht slecht is, omdat het obstakel nog niet in de database staat etc. De vraag is, welk faalgedrag is het minst gevaarlijk?

[ Bericht 5% gewijzigd door knoopie op 22-04-2025 11:45:20 ]
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217438073
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd? _O-

Jij snapt werkelijk niet dat het verschillende soorten info zijn die elkaar tegen kunnen spreken, waar camerabeelden soortgelijk zijn en niet elkaar tegenspreken?
pi_217438085
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.

Maar bedenk ook dat mensen nogal eens doorrijden in omstandigheden die daar niet geschikt voor zijn.

Ik was een jaar of 20 dat ik in Nederland in een sneeuwstorm kwam. Je zag bijna niets en ik moest over de snelweg. Ik ben omgedraaid.

Omdat ik een onervaren rijder was? Nee. Integendeel. Ik deed toen ook aan autosport. Alleen: afstand nodig om tot stilstand te kunnen remmen bij snelheid x tov zicht in meters maakte dat ik zo traag moest rijden dat het verkeer achterop een gevaar werd (die reden merkelijk harder).

Onverantwoord.

Zo krijg je ook ongevallen zoals bij Breda in de dikke mist (lang geleden).

Dat gaat FSD nooit doen. Die is zeer defensief.
Je bent een beetje je eigen discussie aan het voeren. Ik had het initieel simpelweg over hetgeen waar vanuit het perspectief van de aandeelhouder de meerwaarde van FSD in zit en dat is toch echt volledig FSD waarbij de chauffeur overbodig is. Dat heeft enorm brede disruptieve toepassing in b.v. de taxibranche en het goederentransport. En dat vereist nog wel iets meer dan 'de technologie is supertof!', maar ook dat het een en ander wettelijk allemaal goed genoeg geborgd is bijvoorbeeld en dan is die laatste paar procent toch echt cruciaal.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 april 2025 @ 12:08:49 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217438199
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:51 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je bent een beetje je eigen discussie aan het voeren. Ik had het initieel simpelweg over hetgeen waar vanuit het perspectief van de aandeelhouder de meerwaarde van FSD in zit en dat is toch echt volledig FSD waarbij de chauffeur overbodig is. Dat heeft enorm brede disruptieve toepassing in b.v. de taxibranche en het goederentransport. En dat vereist nog wel iets meer dan 'de technologie is supertof!', maar ook dat het een en ander wettelijk allemaal goed genoeg geborgd is bijvoorbeeld en dan is die laatste paar procent toch echt cruciaal.
Klopt. En 100% is niet haalbaar. Maar een menselijke chauffeur is ook niet 100% betrouwbaar. Het systeem hoeft niet perfect te zijn maar alleen maar beter dan een mens. En dat is echt wel haalbaar denk ik. Ook op vrij korte termijn.
The End Times are wild
pi_217438233
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:50 schreef vosss het volgende:
Dat "Simply the best" in de TT is niet weggelegd voor Tesla.

Dat is slechts voor een handjevol weggelegd. Denk aan Mercedes S-klasse, Lexus LS en dergelijke auto's.
Mercedes S-klasse voor mocro's en kampers en als je Lexus LS hierin benoemt ben je of wel een stokoude boomer of niet al te bijster verstand van auto's.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217438252
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 12:08 schreef LXIV het volgende:

[..]
Klopt. En 100% is niet haalbaar. Maar een menselijke chauffeur is ook niet 100% betrouwbaar. Het systeem hoeft niet perfect te zijn maar alleen maar beter dan een mens. En dat is echt wel haalbaar denk ik. Ook op vrij korte termijn.
Ik vind het moeilijk in te schatten, maar bij dit soort volledige automatisering lijkt zoals ik zeg die laatste paar procent echt wel het moeilijke probleem. Ik zit ook al heel lang naar die prachtige fimpljes van Boston Dynamics te kijken met robots die turnparcoursen afleggen, maar we zijn nog niet en masse werknemers met fysiek (zwaar) werk aan het vervangen door dat soort robots.
Ik help het je van harte hopen hoor, maar voor mij is het toch wel een gevalletje eerst zien, dan geloven. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217438254
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd? _O-
Ik blijf me verbazen over de mentale gymnastiek die jij uitoefent om elk commentaar op Tesla te verdedigen. Zelf Musk is het op dit vlak niet me je eens, en heeft gezegd dat volgens hem LiDAR te duur en niet nodig is omdat camera's "goed genoeg" zijn. Geen woord van hem over conflicterende input of ghost braking, of dat LiDAR niet goed is.
[..]
Elke firma die tot nu toe officieel toegelaten robottaxis rond heeft rijden, werkt met ten minste LiDAR. Meestal een combinatie van LiDAR, RADAR en camera. Waymo, Cruise, Zoox, Pony.ai
Ik wil absoluut niet zeggen dat LiDAR per definitie beter is dan camera. Maar als je weigert toe te geven dat LiDAR ook prima kan werken en veilig kan zijn, dan ben je wel ontzettend Tesla fanboy naïef.

Camera en Lidar hebben beide hun zwakke punten. LiDAR ziet af en toe obstakels die er niet zijn, waardoor ze onnodig afremmen. Omdat ze een vast object zien, terwijl het eigenlijk alleen maar regen is. Camera's zien af en toe obstakels niet die er wel zijn, waardoor ze niet remmen terwijl ze dat wel hadden moeten doen. Omdat het licht slecht is, omdat het obstakel nog niet in de database staat etc. De vraag is, welk faalgedrag is het minst gevaarlijk?
De camera's is niet echt het probleem, ze zijn al lichtgevoeliger dan mensenogen en er zijn er rondom de auto een stuk of 8 ipv 2 ogen.

De interpretatie moet nog beter.
pi_217438255
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.

Maar bedenk ook dat mensen nogal eens doorrijden in omstandigheden die daar niet geschikt voor zijn.

Ik was een jaar of 20 dat ik in Nederland in een sneeuwstorm kwam. Je zag bijna niets en ik moest over de snelweg. Ik ben omgedraaid.

Omdat ik een onervaren rijder was? Nee. Integendeel. Ik deed toen ook aan autosport. Alleen: afstand nodig om tot stilstand te kunnen remmen bij snelheid x tov zicht in meters maakte dat ik zo traag moest rijden dat het verkeer achterop een gevaar werd (die reden merkelijk harder).

Onverantwoord.

Zo krijg je ook ongevallen zoals bij Breda in de dikke mist (lang geleden).

Dat gaat FSD nooit doen. Die is zeer defensief.
Is ook zo'n drogreden dat ze FSD afkraken, maar ze hebben allemaal het trending fake youtube filmpje gezien van Mark Rober of hoe heet die gek.

Juist in dat soort situaties moet je zelf ingrijpen en zelf de beslissingen maken, straks gaan ze nog klagen dat FSD geen lava op de weg ziet of andere domme argumenten. Alles maar om te haten en innovatie tot halt te zetten.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217438270
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Als je van twee camera's "gewoon" een panoramabeeld kan maken, waarom kan je dan niet "gewoon" een beeld maken van een lidar en camera gecombineerd? _O-
Ik blijf me verbazen over de mentale gymnastiek die jij uitoefent om elk commentaar op Tesla te verdedigen. Zelf Musk is het op dit vlak niet me je eens, en heeft gezegd dat volgens hem LiDAR te duur en niet nodig is omdat camera's "goed genoeg" zijn. Geen woord van hem over conflicterende input of ghost braking, of dat LiDAR niet goed is.
[..]
Elke firma die tot nu toe officieel toegelaten robottaxis rond heeft rijden, werkt met ten minste LiDAR. Meestal een combinatie van LiDAR, RADAR en camera. Waymo, Cruise, Zoox, Pony.ai
Ik wil absoluut niet zeggen dat LiDAR per definitie beter is dan camera. Maar als je weigert toe te geven dat LiDAR ook prima kan werken en veilig kan zijn, dan ben je wel ontzettend Tesla fanboy naïef.

Camera en Lidar hebben beide hun zwakke punten. LiDAR ziet af en toe obstakels die er niet zijn, waardoor ze onnodig afremmen. Omdat ze een vast object zien, terwijl het eigenlijk alleen maar regen is. Camera's zien af en toe obstakels niet die er wel zijn, waardoor ze niet remmen terwijl ze dat wel hadden moeten doen. Omdat het licht slecht is, omdat het obstakel nog niet in de database staat etc. De vraag is, welk faalgedrag is het minst gevaarlijk?
Bij een combinatie kun je middels software bepalen welk systeem het bij het juiste eind heeft.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217438278
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het zal in stappen gaan. Met mooi weer is snel haalbaar. In dikke mist… ander verhaal.

Maar bedenk ook dat mensen nogal eens doorrijden in omstandigheden die daar niet geschikt voor zijn.

Ik was een jaar of 20 dat ik in Nederland in een sneeuwstorm kwam. Je zag bijna niets en ik moest over de snelweg. Ik ben omgedraaid.

Omdat ik een onervaren rijder was? Nee. Integendeel. Ik deed toen ook aan autosport. Alleen: afstand nodig om tot stilstand te kunnen remmen bij snelheid x tov zicht in meters maakte dat ik zo traag moest rijden dat het verkeer achterop een gevaar werd (die reden merkelijk harder).

Onverantwoord.

Zo krijg je ook ongevallen zoals bij Breda in de dikke mist (lang geleden).

Dat gaat FSD nooit doen. Die is zeer defensief.
Wie is er aansprakelijk als FSD een aanrijding veroorzaakt?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')