Nee dat is/was het enige, ik weet ook niet of het vanuit het sorteercentrum meegegeven is of dat de teamcoach het heeft gebracht dat die zoiets had van; ik ben hier nu toch en ik kom de komende tijd hier niet dus ik drop ze nu (alvast) af?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 22:53 schreef V__L_N het volgende:
Serieus? Naja, het is in iedergeval niet totaal nutteloos zoals die kerst/sinterklaassokken die je maar een paar dage per jaar aan kan. Wel apart dat ze ze ze weer 2,5 week tevroeg uitdelen. Zat er nog meer bij?
ik vind het niks van die kaarten,binnen de regio moeten ze gewoon sameday bezorgd worden,hier komt veel gezeur van(en terecht)quote:Op woensdag 26 februari 2025 22:57 schreef V__L_N het volgende:
Weer iets nieuws. Herstelpost moet in een brievenbus die na 17.00 uur wordt geleegd. De lijsten die we daarvoor kregen bevatten alleen brievenbussen van 5 tot 8 km verderop. De enige brievenbus in de buurt die om 17.00 uur wordt geleegd zijn ze vergeten. Maar dat is evengoed 3,5 km verderop. Dus even een herstelstuk brengen kost 7 km en volgens google maps iets van 20 minuten (denk iets langer)...
Ik heb dat letterlijk nog nooit zien gebeuren. Altijd app maar een foto door en plak er een herstelsticker op…quote:Op donderdag 27 februari 2025 21:53 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ik vind het niks van die kaarten,binnen de regio moeten ze gewoon sameday bezorgd worden,hier komt veel gezeur van(en terecht)
Hier het betreffende artikel https://archive.ph/eSiokquote:Op zaterdag 1 maart 2025 11:15 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Vandaag in het AD een stuk over de werkomstandigheden/sfeer bij PostNL...
ze komen weer met huisregels,middenin het stuk,ja wegkijken kan echt niet meer,verder goed stuk hoe het reilt en zeilt,een wonder dat iedereen nog komt opdraven.5k bezorgers willen ze aannemen,dat gaat never lukken.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 16:18 schreef the_X het volgende:
[..]
Hier het betreffende artikel https://archive.ph/eSiok
Het lijkt wel alsof ze dat direct naar de retailer al testen/doen, ik had pasgeleden een pakket dat direct naar de retailer gestuurd was dus niet door de chauffeur maar al vanuit het sorteercentrum!
Als het in de top en managementlaag al rommelt is dat inderdaad een teken aan de wand dat het überhaupt nog een wonder is dat het bezorgpersoneel er is nog is. Maar PostNL weet ook dat een groot gedeelte van het personeel niet veel keuze heeft qua banenaanbod en op zich buiten en 'zonder baas' werken soms ook aantrekkelijk is. Maar bij elk normaal bedrijf zou het personeel hard wegrennen als ze het zo onaantrekkelijk en ondankbaar maken als PostNL al jaren doet en elke dag roepen hoe slecht het wel niet gaat met het bedrijf. Feit: er wordt nog steeds winst gemaakt. Wat in het stuk ook staat: het is bizar dat er met een laagte record aan kerstkaarten zo veel vertraging was tot diep in januari. Dan is er structureel wat mis in de bedrijfsvoering en absoluut geen promotie om volgend jaar weer kerstkaarten te sturen..quote:Op zaterdag 1 maart 2025 19:09 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ze komen weer met huisregels,middenin het stuk,ja wegkijken kan echt niet meer,verder goed stuk hoe het reilt en zeilt,een wonder dat iedereen nog komt opdraven.5k bezorgers willen ze aannemen,dat gaat never lukken.
PostNL logica en goochelen met cijfers: feitelijk klopt het vast, maar als er in de praktijk nog maar 10% van alle aangenomen werkt boeit nietquote:Op zondag 2 maart 2025 11:12 schreef V__L_N het volgende:
Dat stuk in de Ad moet ze toch op zijn minst een beetje onrustig hebben gemaakt. Normaal lekt er niks uit van de echte zware onvrede. Iedereen weet wel zo'n beetje hoe zwaar dat het bedrijf trekt aan mensen om vooral niks te zeggen in de media.
Maar ik vind het vooral knap hoe het bedrijf het dan weer heerlijk kan downplayen... "niet makkelijk" we hebben gewoon wat extra geld nodig en dan gaat het prima...
Ook dat ze zeggen dat ze 5000 mensen hebben aangenomen. Iedereen die opleiden doet weet dat er heel veel binnen de eerste 2/3 weken weer weg zijn. Als er 500 blijven hangen is het veel.
Dat goochelen is precies de reden dat ze met zoveel dingen wegkomen. Zo goochelen ze ook met de tevredenheidscijfers van het personeel en de roostertijden. Als je maar lang genoeg konijnen uit hoeden probeert te toveren springt er vanzelf wel 1 in zullen ze denken.quote:Op zondag 2 maart 2025 11:32 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
PostNL logica en goochelen met cijfers: feitelijk klopt het vast, maar als er in de praktijk nog maar 10% van alle aangenomen werkt boeit nieten zo hebben de recruiters toch hun aannamedoel gehaald
Als het goed is niet. Maar garanties krijg je alleen bij een stofzuigerquote:Op maandag 3 maart 2025 11:00 schreef Jeo_Boden het volgende:
Weet iemand dit. Ik heb aangegeven mijn adres als eerste en als ik niet thuis ben een postnl punt. Maar gaat de bezorger dan toch proberen te bezorgen bij de buren voordat het naar de afhaalpunt gaat?
In Denemarken heb je wel nog een landelijk alternatief: dao. Het zou me dan ook niet verbazen als zij de USO op zich nemen volgend jaar.quote:Op donderdag 6 maart 2025 18:11 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Breng PostNL niet op ideeën:
Deense post stopt na vierhonderd jaar met bezorging: laatste brief eind 2025: https://www.nu.nl/economi(...)brief-eind-2025.html
En dat terwijl het land toch niet zo dichtbevolkt is als Nederland, ook qua afstanden:) de papieren bureaucratiemolen zal vast helpen om het aantal brieven stabiel te houden.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:17 schreef wbwb het volgende:
Swiss Post lukt het tenminste nog wel om post op tijd te bezorgen: https://www.post.ch/en/ab(...)r-recipients-on-time
Ik zal een extra aanhanger meenemen, want ik zal wel weer overladen worden met geschenken, bossen bloemen, dankbetuigingen, etc.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:16 schreef wbwb het volgende:
Nou, het is de dag van de bezorger. Veel plezier allemaal!
Ik denk wel dat je die aanhanger nodig zult hebben…quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:17 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik zal een extra aanhanger meenemen, want ik zal wel weer overladen worden met geschenken, bossen bloemen, dankbetuigingen, etc.
Speciaal voor jullie op een daldag!quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:16 schreef wbwb het volgende:
Nou, het is de dag van de bezorger. Veel plezier allemaal!
Met zonnig weer!quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:43 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Speciaal voor jullie op een daldag!
Tenzij je een Y-wijk hebt, dan is het gewoon een piekdag vandaag.quote:Op woensdag 12 maart 2025 11:43 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Speciaal voor jullie op een daldag!
Of een hahje van de gemeente.quote:Op woensdag 12 maart 2025 16:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Tenzij je een Y-wijk hebt, dan is het gewoon een piekdag vandaag.
Of als je een X-wijk hebt waar in weerwil van eerdere beloften over 70% minder post vandaag toch weer allerlei Post Betaald-spul tussen zat van NPL, Your Look for Less en C&A.
Hier hetzelfde, minus de mandarijn.quote:Op woensdag 12 maart 2025 22:59 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Of een hahje van de gemeente.
Niks gekregen trouwens in de wijk. De paraplu's zijn vorige week op de depots gegooid en vanmorgen lag er
1 mandarijn. Je voelt de waardering...
qua gek geworden is het antwoord volmodnig JAH al jaren!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:52 schreef YBouncer het volgende:
Nu hebben we een paar weken geleden allemaal een basis rooster moeten goed- of afkeuren.
Dus ik was redelijk verbaasd toen ik donderdag mijn nieuwe rooster te zien kreeg waar ze een wijk minder hebben ingepland dan het basis rooster en waardoor ik dus anderhalf uur onder mijn contracturen zit.
Ik maak bezwaar.
Ik krijg vandaag als antwoord dat een collega te weinig uren maakt, dus wordt de wijk uit mijn basis rooster voorlopig aan de collega gegeven.
Ik maakte toch genoeg plusuren volgens de admi, dus ik kon het wel lijden....Hoezo? Je zit hierdoor met je handen aan mijn salaris.
Ze hebben hier van de week 2 wijken uitbesteed aan ZZP'rs, waardoor collega's die de wijken eerst liepen nu uren tekort komen. En dan gaan bij mij een wijk uit m'n handen trekken zonder overleg?
......zijn ze gek geworden ofzo?
Het gekke is ik krijg nog steeds de nieuwsbrief, het eerste wat me opviel was dat ze een "proef gaan doen" dat logistiek weer de ziekmeldingen op zich moet gaan nemen.....quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:33 schreef V__L_N het volgende:
Het maakt ze niet uit of ze aan je salaris zitten. Het doet ze helemaal niks. De cijfers zijn belangrijk, niet de mensen.
Ik heb een mail hier liggen die beneden alle fatsoen is waarin ze iets willen doen wat wettelijk niet mag... Zodat ze opzoek kunnen gana naar ander werk voor me... Heb ik daarom gevraagd? Nee. Wil ik dat? Nee. Mogen ze dat? Nee. Proberen ze het toch... Ja
Gewoon bezwaar maken en zeggen dat het niet afgesproken is.
Hebben jullie al gezien dat ze een proef gaan doen met andere coaches? Met andere woorden er is weer een reorganisatie geflopt...
Naah het is nog waziger dan dat. Ze gaan dus in 2 gebieden een nieuwe proef draaien. In 1 gebied gaan alle taken naar de bezorgcoach, alleen het plannen bllijft bij de planner. Het andere gebied krijgt een bezorgcoach. Die gaat alle taken doen behalve het verzuim, dat gaat naar de verzuimcoach en het plannen want dat blijft bij de planner.quote:Op zondag 16 maart 2025 05:00 schreef liedetector het volgende:
[..]
Het gekke is ik krijg nog steeds de nieuwsbrief, het eerste wat me opviel was dat ze een "proef gaan doen" dat logistiek weer de ziekmeldingen op zich moet gaan nemen.....
Maar iedere boerenlul wist natuurlijk al dat 1 peoplecoach op 500 mensen inclusief evaluatiegesprekken etc niet gaat werken toch?
Ja die grapjes kennen we. Ik heb mijn contracturen geclaimed voordat postnl aan die hele spiraal begon van reorganiseren. Maar in mijn geval zeggen ze je haalt je uren niet want wij zijn druk met reorganiseren. Maar dat komt door jouw, dus nu gaan we proberen een truukje te doen. En dan gaan we opzoek naar ander werk voor je.quote:Verder flikken ze dit soort dingen als jij hierboven beschrijft voortdurend.
Ik ken mensen die al jaren en jaren meer dan 20 uur in de week werken en een tijdelijke contract verhoging kregen voor 15 uur en dan weer naar 12 gingen. O wee als je dan aankaart dat je een contractverhoging wil, want dan ben je aan het CLAIMEN en maken ze jeleven heeeeel moeilijk.... Treurig is gewoon niet ladingdekkend
Ik krijg het voor voorbereiden/sorteren qua nieuws brief en dat zijn meer lokaties...quote:Op zondag 16 maart 2025 09:59 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Naah het is nog waziger dan dat. Ze gaan dus in 2 gebieden een nieuwe proef draaien. In 1 gebied gaan alle taken naar de bezorgcoach, alleen het plannen bllijft bij de planner. Het andere gebied krijgt een bezorgcoach. Die gaat alle taken doen behalve het verzuim, dat gaat naar de verzuimcoach en het plannen want dat blijft bij de planner.
Met andere woorden we gaan terug naar het oude systeem. Behalve dus kwa verzuim.
[..]
Ja die grapjes kennen we. Ik heb mijn contracturen geclaimed voordat postnl aan die hele spiraal begon van reorganiseren. Maar in mijn geval zeggen ze je haalt je uren niet want wij zijn druk met reorganiseren. Maar dat komt door jouw, dus nu gaan we proberen een truukje te doen. En dan gaan we opzoek naar ander werk voor je.
Dus basic proberen ze me te lozen terwijl ze geen wettelijke grond en mogelijkheid hebben.
De ZZPer is weer weggestuurd en we hebben de 2 wijken weer teruggekregen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:52 schreef YBouncer het volgende:
...
Ze hebben hier van de week 2 wijken uitbesteed aan ZZP'rs, waardoor collega's die de wijken eerst liepen nu uren tekort komen. En dan gaan bij mij een wijk uit m'n handen trekken zonder overleg?
......zijn ze gek geworden ofzo?
Wat een trieste bedoening weer…quote:Op donderdag 20 maart 2025 15:04 schreef YBouncer het volgende:
[..]
De ZZPer is weer weggestuurd en we hebben de 2 wijken weer teruggekregen.
De man kwam de 2 wijken steeds pas na 15:00 ophalen, maar bracht ze niet weg. Hij had de post van heel de week verzameld en probeerde op zaterdag alles van de ene weg te brengen en alle post van de andere wijk op zondag. Dus alle rouwpost had een week vertraging.
'Gelukkig' al na een week ontdekt.. voor hetzelfde geld ging dit maanden door zoquote:Op donderdag 20 maart 2025 15:04 schreef YBouncer het volgende:
[..]
De man kwam de 2 wijken steeds pas na 15:00 ophalen, maar bracht ze niet weg. Hij had de post van heel de week verzameld en probeerde op zaterdag alles van de ene weg te brengen en alle post van de andere wijk op zondag. Dus alle rouwpost had een week vertraging.
erg fijn voor de mensen die de uitvaart willen bijwonen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 15:04 schreef YBouncer het volgende:
Dus alle rouwpost had een week vertraging.
uit de zonet verzonden nieuwsbrief:quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:17 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik zal een extra aanhanger meenemen, want ik zal wel weer overladen worden met geschenken, bossen bloemen, dankbetuigingen, etc.
Wat is het nut van een vrijwillige pilot? Natuurlijk gaan ze straks verplicht stellen dat een gps-meting moet als je te vaak bijplust.. 'Hey, je stond 3 minuten stil voor huisnummer 10, een praatje maken doe je maar in je eigen tijd'.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:42 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
uit de zonet verzonden nieuwsbrief:
In pilot 3 en 4 zal er ook gekeken worden of GPS kan helpen bij het meelopen in wijken die te krap staan. Dit wordt getest met een aantal postbezorgers. Natuurlijk altijd op basis van vrijwilligheid, niemand wordt verplicht en met goede afspraken. De OR kijkt hier ook op mee.
Altijd weer dat geld.
Gisteren het nieuwe rooster voor volgende week goedgekeurd door iedereen hier. Iedereen weer tevree, omdat we die 2 wijken terug hebben gekregen. Iedereen komt aan z'n uren.quote:Op donderdag 20 maart 2025 15:04 schreef YBouncer het volgende:
[..]
Dit hoef je echt niet te accepteren. Zeker niet na de wanprestatie van die zzp-er. Allemaal samen de or aanspreken, een oranje kaart uitdelen of eea goed duidelijk maken aan je direct leidinggevende is wat ik zou proberen.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 16:03 schreef YBouncer het volgende:
[..]
Gisteren het nieuwe rooster voor volgende week goedgekeurd door iedereen hier. Iedereen weer tevree, omdat we die 2 wijken terug hebben gekregen. Iedereen komt aan z'n uren.
En toen.....werden we vandaag gebeld door de planning dat de ZZP'er, die 1x in de week op zondag alle post wegbrengt, er door hogerhand toch wordt doorgedrukt en de wijken weer worden weggehaald bij ons. Dus staan mensen weer in de min.
Dit is echt ziek.
belachelijk op zondag post rondbrengen, mocht vroeger ook echt nietquote:Op vrijdag 21 maart 2025 17:03 schreef Bezorgertje het volgende:
[..]
Dit hoef je echt niet te accepteren. Zeker niet na de wanprestatie van die zzp-er. Allemaal samen de or aanspreken, een oranje kaart uitdelen of eea goed duidelijk maken aan je direct leidinggevende is wat ik zou proberen.
Als je het rooster goedgekeurd hebt, dan mogen ze die niet meer aanpassen.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 16:03 schreef YBouncer het volgende:
[..]
Gisteren het nieuwe rooster voor volgende week goedgekeurd door iedereen hier. Iedereen weer tevree, omdat we die 2 wijken terug hebben gekregen. Iedereen komt aan z'n uren.
En toen.....werden we vandaag gebeld door de planning dat de ZZP'er, die 1x in de week op zondag alle post wegbrengt, er door hogerhand toch wordt doorgedrukt en de wijken weer worden weggehaald bij ons. Dus staan mensen weer in de min.
Dit is echt ziek.
er zijn niet veel vacatures meer te zien,op indeed niet een.quote:
Het was juist onze PC die het geregeld had dat die ZZP-er werd weggestuurd nadat wij hem hadden verteld wat er allemaal voor ongein gebeurde door die vent. Maar onze PC wordt nu dus overruled door hogerhand. Hij is woest.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 17:03 schreef Bezorgertje het volgende:
[..]
Dit hoef je echt niet te accepteren. Zeker niet na de wanprestatie van die zzp-er. Allemaal samen de or aanspreken, een oranje kaart uitdelen of eea goed duidelijk maken aan je direct leidinggevende is wat ik zou proberen.
quote:Op zondag 23 maart 2025 13:07 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.omroepzeeland(...)0-euro-als-resultaat
quote:de postbezorger
Ja wat is het nou he.quote:vaste pakketbezorger Jos Karelse
Zowel in de tekst zelf als bij de bijschriften onder de foto's worden postbezorger en pakketbezorger allebei gebruiktquote:Op zondag 23 maart 2025 16:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ja wat is het nou he.
Ik heb uit nieuwsgierigheid eens op hun site gekeken, maar ik vraag me af of ze iets toevoegen aan de markt. Hun prijzen zijn hoger dan die van PostNL, ze hebben geen servicepunten of afhaallocaties. En als ze je pakje niet kunnen bezorgen omdat de geadresseerde niet thuis is dan krijg je het geretourneerd als zijnde "geweigerd" en mag je ook nog eens de retourkosten betalen (die dus niet al bij het standaard verzendtarief inbegrepen zitten).quote:Op maandag 24 maart 2025 14:42 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ke-dekking~ad3379a6/
Wat ik elders hierover al zei: Zijn we dan dadelijk 2 pakketvervoerders rijker in Nederland? Dragonfly, een Canadese pakketvervoerder, wil ook al in Nederland gaan beginnen in mei. Toch vraag ik me ten zeerste af of al die nieuwe pakketvervoerders het vol blijven houden gezien het ‘succes’ van bijvoorbeeld Instabox (failliet), Collect & Deliver (failliet), Budbee (gestopt met bezorging aan huis), Sandd2me (destijds ook al gestopt) en Cycloon (gestopt met pakketbezorging)…quote:Op maandag 24 maart 2025 14:42 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ke-dekking~ad3379a6/
Ter beschikking toch? dat je oproepbaar bent.quote:Op donderdag 27 maart 2025 22:11 schreef V__L_N het volgende:
Weet iemand toevallig waar TBS voor staat?
Het staat op mijn rooster volgende week. Ik weet wat ik wordt geacht te doen, maar ik wil even weten waar de afkorting precies voor staat en wat mensen normaal doen als ze dat op hun rooster hebben.
ja het werk lijkt af en toe wel op een tbsinrichtingquote:Op vrijdag 28 maart 2025 18:03 schreef V__L_N het volgende:
Ah dan hebben ze er gewoon een creatieve draai aan gegeven
met dien verschil dat je gewoon weg kan gaan.....quote:Op vrijdag 28 maart 2025 21:47 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ja het werk lijkt af en toe wel op een tbsinrichting
In de app en op de site inderdaad de volgende mededeling:quote:Op zaterdag 29 maart 2025 16:08 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Het is weer een zooitje in het sorteercentrum blijkbaar. Post van woensdag foto in app ook vandaag nog niet bezorgd dus dat gaat dinsdag, een week later, worden. Particulier dus niet zakelijk dus mag eigenlijk al helemaal niet zoveel vertraging. En maar waarschuwingen in de app dat het druk is, want voorjaar?!. Er was toch juist minder post?elke week verzinnen ze wel weer een reden haha.
Het shopseizoen? Die term hebben ze volgens mij gewoon verzonnen! En zelfs al zou Nederland in maart/april massaal aan het shoppen slaan, dan zou dat toch hooguit tot meer pakjes leiden, en niet tot meer post en tijdschriften?quote:Het shopseizoen staat weer voor de deur! We bezorgen de komende dagen meer post en tijdschriften dan normaal. De bezorging van je post kan hierdoor iets langer duren.
ze draaien iedere keer om de brij heen,geloofwaardig is en zijn ze alllang niet meer.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 16:08 schreef IsItMeOrYou het volgende:
waarschuwingen in de app dat het druk is, want voorjaar?!. Er was toch juist minder post?
Met andere woorden er is zo veel blijven liggen wat we nu moeten verwerken dat het ineens weer heel veuuuul is... shopseizoen...wtf is dat dan!? en wat heeft dat met post te maken? compleet mesjoggequote:Op zaterdag 29 maart 2025 17:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
In de app en op de site inderdaad de volgende mededeling:
[..]
Het shopseizoen? Die term hebben ze volgens mij gewoon verzonnen! En zelfs al zou Nederland in maart/april massaal aan het shoppen slaan, dan zou dat toch hooguit tot meer pakjes leiden, en niet tot meer post en tijdschriften?
Als ze doelen op de uitverkoop bij Amazon en bol, dat is het hele jaar door ondertussen en veel pakketpost.. en tijdschriften zijn niet mega dik ineens nu hoor. Echt. Zet er gewoon neer: 'sorry, al het personeel wat we hadden is nu ziek of opgestapt omdat we landelijke sorteercentra zoals Den Bosch gaan sluiten, hopelijk is de achterstand snel weg wanneer we nieuwe uitzendkrachten zo gek hebben gekregen nog voor ons te werken in een tijd waar de banen elders voor het oprapen liggen'.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 18:33 schreef liedetector het volgende:
[..]
Met andere woorden er is zo veel blijven liggen wat we nu moeten verwerken dat het ineens weer heel veuuuul is... shopseizoen...wtf is dat dan!? en wat heeft dat met post te maken? compleet mesjogge
Ja, volgens mij krijgt iedereen die mail.quote:Op dinsdag 8 april 2025 18:37 schreef ophaling10 het volgende:
Nog meer mensen de mail ontvangen over de vraag van arbeidsvoorwaarden?
voor het oog(buhnequote:Op donderdag 10 april 2025 22:34 schreef V__L_N het volgende:
Ok, dat arbeidsvoorwaarde onderzoek was interessant... Waarom moet altijd overal tegenwoordig duurzaamheid bij gehaald worden.
En inclusiviteit, vergeet dat niet. We zijn zo ontzettend inclusief, totdat je als postbezorgers vraagt waarom wij niet in de grote PostNL CAO mogen. Alle medewerkers zijn inclusief, maar sommigen zijn inclusiever dan anderen.quote:Op donderdag 10 april 2025 22:34 schreef V__L_N het volgende:
Ok, dat arbeidsvoorwaarde onderzoek was interessant... Waarom moet altijd overal tegenwoordig duurzaamheid bij gehaald worden.
ja als je er op terecht wijst komen ze van Lochem.quote:Op donderdag 10 april 2025 23:02 schreef Kramerica-Industries het volgende:
We zijn zo ontzettend inclusief, totdat je als postbezorgers vraagt waarom wij niet in de grote PostNL CAO mogen.
Is 1969 54 jaar geleden ja?quote:Op vrijdag 11 april 2025 19:54 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.woerdensecour(...)preekt-van-uitzonder
Ja daar zat iemand niet op te letten. Dat moet zijn 55,5 jaarquote:Op vrijdag 11 april 2025 21:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Is 1969 54 jaar geleden ja?
Elk jaar stuur ik vanuit Gran Canaria wat Ansichtkaarten, en die doen er meestal 3 weken over.quote:Op maandag 31 maart 2025 12:25 schreef wbwb het volgende:
Ik vind de UNEX CEN 2024 resultaten ook weer triest. Vanuit Nederland haalt letterlijk alleen post naar België en naar Luxemburg de norm: https://www.ipc.be/-/medi(...)5E24FC0C3DE4C44D1B4C
Nou ligt dat zeker niet alleen aan PostNL en halen andere landen ook zeker niet de norm, maar toch…
in het Fd een interview met de vm ceo, het werk is d'r hobby, ja voor 1,5miljoen wil iedereen dat wel.quote:Op vrijdag 11 april 2025 23:16 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Ja daar zat iemand niet op te letten. Dat moet zijn 55,5 jaar
Goh, verrassend. Maar wat veel mensen vergeten is dat de prijs niet omlaag gaat, dus alsnog hoger voor langer wachten. Als je weinig post ontvangt maakt het inderdaad niet zo uit. Ontvang je tijdschriften, medische post of bestel je veel, dan is tijdige bezorging toch wel fijn. Zoals afgelopen weekend ruim 2 maanden te laat bezorgd.. dat helpt niet mee.quote:Op maandag 14 april 2025 08:19 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.hartvannederl(...)zorgdagen-post-prima
2 maand te laat is wat anders dan voortaan alleen bezorging op ma-wo-vr of di-do-za. Ik zou echt geen enkel probleem hebben met dat laatste, wat mij betreft ook voor pakketbezorging. Heb je meer haast, laat je het bezorgen in een kluis of een ophaallocatie.quote:Op maandag 14 april 2025 08:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Goh, verrassend. Maar wat veel mensen vergeten is dat de prijs niet omlaag gaat, dus alsnog hoger voor langer wachten. Als je weinig post ontvangt maakt het inderdaad niet zo uit. Ontvang je tijdschriften, medische post of bestel je veel, dan is tijdige bezorging toch wel fijn. Zoals afgelopen weekend ruim 2 maanden te laat bezorgd.. dat helpt niet mee.
Weinig verrassend inderdaad. PostNL voert een onderzoek uit, en uit dat onderzoek komt dan altijd precies de uitkomst die PostNL graag wil horen. Maar als inderdaad 80% van de Nederlanders het prima vindt dat er nog maar 2 of 3 dagen per week post wordt bezorgd, hoe komt het dan dat elke keer als PostNL dit voornemen bekend maakt er een golf van protest komt vanuit burgers en politiek? Of is dat dan precies die 20% die protesteert?quote:Op maandag 14 april 2025 08:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Goh, verrassend. Maar wat veel mensen vergeten is dat de prijs niet omlaag gaat, dus alsnog hoger voor langer wachten. Als je weinig post ontvangt maakt het inderdaad niet zo uit. Ontvang je tijdschriften, medische post of bestel je veel, dan is tijdige bezorging toch wel fijn. Zoals afgelopen weekend ruim 2 maanden te laat bezorgd.. dat helpt niet mee.
vraag me af hoe ze 2 dagen gaan regelen,zeer grote/zware wijken en de grote contracten gaan er dik op achteruit.Niet iedereen gaat 8 uur per dag keer 2/3 dit doen..quote:Op maandag 14 april 2025 11:53 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Weinig verrassend inderdaad. PostNL voert een onderzoek uit, en uit dat onderzoek komt dan altijd precies de uitkomst die PostNL graag wil horen. Maar als inderdaad 80% van de Nederlanders het prima vindt dat er nog maar 2 of 3 dagen per week post wordt bezorgd, hoe komt het dan dat elke keer als PostNL dit voornemen bekend maakt er een golf van protest komt vanuit burgers en politiek? Of is dat dan precies die 20% die protesteert?
Wat je hoort is bijna altijd de luidruchtige minderheid. Mensen die het prima vinden hoor je nooit.quote:Op maandag 14 april 2025 11:53 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Weinig verrassend inderdaad. PostNL voert een onderzoek uit, en uit dat onderzoek komt dan altijd precies de uitkomst die PostNL graag wil horen. Maar als inderdaad 80% van de Nederlanders het prima vindt dat er nog maar 2 of 3 dagen per week post wordt bezorgd, hoe komt het dan dat elke keer als PostNL dit voornemen bekend maakt er een golf van protest komt vanuit burgers en politiek? Of is dat dan precies die 20% die protesteert?
Maar als je die zogenaamde stille meerderheid nooit hoort, hoe weet je dan dat ze bestaan en met hoeveel ze zijn? En hoe slaagt PostNL er dan toch steeds weer in om die stille meerderheid te strikken om hun enquêtes in te vullen?quote:Op maandag 14 april 2025 12:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat je hoort is bijna altijd de luidruchtige minderheid. Mensen die het prima vinden hoor je nooit.
Daarop antwoordde de overgrote meerderheid "maandag", want veel mensen kregen toch al amper post op maandag. En vervolgens bracht PostNL deze uitkomst in de media met de uitspraak: Overgrote meerderheid Nederlanders is voorstander van afschaffen maandagbezorging.quote:Als PostNL zou besluiten om 1 dag in de week minder te bezorgen, welke dag zou er dan volgens u het beste kunnen afvallen?
Eens dat je een onderzoek gewoon moet publiceren. Maar goede onderzoeken laten eigenlijk altijd iets totaal anders zien dan het geschreeuw op social media. Zie ook de onderzoeken rondom asiel. Maar het onderzoek zou inderdaad onafhankelijk moeten zijn en moeten worden gepubliceerd. Al kan het ook gewoon een politieke keuze zijn, als het goedkoper is.quote:Op maandag 14 april 2025 12:51 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Maar als je die zogenaamde stille meerderheid nooit hoort, hoe weet je dan dat ze bestaan en met hoeveel ze zijn? En hoe slaagt PostNL er dan toch steeds weer in om die stille meerderheid te strikken om hun enquêtes in te vullen?
PostNL spreekt over onderzoeken waaruit blijkt dat 80% 2 of 3x per week ruim voldoende vindt. Maar waarom geeft PostNL zelden aan welke onderzoeken dit betreft en door wie ze zijn uitgevoerd? Waarom wordt dat volledige onderzoek niet gepubliceerd? Zolang je niet weet door wie het onderzoek is uitgevoerd, op welke wijze contact is gelegd met respondenten, hoe groot de steekproef was, hoe de steekproef is genomen en (heel belangrijk) wat de vraagstelling was, hecht ik er weinig waarde aan.
Ik weet nog wel dat PostNL ergens rond 2012 een onderzoek had gedaan mbt het afschaffen van de maandagbezorging. Toen waren ze er tenminste nog helder over dat het eigen onderzoek betrof en publiceerden ze het onderzoek zelf ook. De vraagstelling kwam ongeveer neer op het volgende:
[..]
Daarop antwoordde de overgrote meerderheid "maandag", want veel mensen kregen toch al amper post op maandag. En vervolgens bracht PostNL deze uitkomst in de media met de uitspraak: Overgrote meerderheid Nederlanders is voorstander van afschaffen maandagbezorging.
En dat kwam ze ook nog eens mooi uit, want scheelt ook weer een paar maandagen personeel uitbetalen (pasen/pinksteren)quote:Op maandag 14 april 2025 12:51 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Daarop antwoordde de overgrote meerderheid "maandag", want veel mensen kregen toch al amper post op maandag. En vervolgens bracht PostNL deze uitkomst in de media met de uitspraak: Overgrote meerderheid Nederlanders is voorstander van afschaffen maandagbezorging.
En vanaf morgen komt de maandagbezorging en fulltime baan voor de postbode terug?quote:Op dinsdag 15 april 2025 07:32 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.emerce.nl/nie(...)d-ceo-herna-verhagen
incl. film
Oftewel: we maken van thuisbezorgen straks een luxe en bijbetalen.quote:Vanaf nu kun je er voor kiezen om je pakket naar Denemarken, Zweden en Duitsland ook bij een ophaalpunt (ook wel PUDO-point) te laten bezorgen. Dat is in deze landen heel normaal én je krijgt korting als je voor een ophaalpunt kiest
er stond vanmorgen een reactie onder ,de youtube,die hebben ze weggehaald,ja het was wel de waarheid.quote:Op dinsdag 15 april 2025 07:51 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
En vanaf morgen komt de maandagbezorging en fulltime baan voor de postbode terug?nou zoals elke persoon nieuw in functie (ook al werkt ie reeds bij PostNL) zal er de komende maanden een charme offensief komen richting klant en politiek dat we de 'klant weer centraal moeten stellen en de kwaliteit en betrouwbaarheid omhoog moet' om vervolgens volgend jaar verder te snijden in de bezorgdagen en de arbeidsvoorwaarden
Mark my words.
denk niet dat hier veel pakketbezorgers meelezenquote:Op woensdag 23 april 2025 17:31 schreef littlemindy het volgende:
Voor de kenners hier: Ik woon in een appartement op de tweede verdieping en heb nu al 2x in één week gehad dat de pakketbezorger aan de intercom zegt: "Ik zet uw pakketje in de lift". Vervolgens moet ik zelf rennen om op tijd bij de lift te zijn om het (onbeheerd achtergelaten) pakketje terug te vinden. Dit kan toch niet zomaar?
Is het niet meer gebruikelijk het pakketje gewoon aan de deur af te leveren? Dan heb ik nog liever dat hij vraagt of ik zelf naar beneden wil komen. Die lift kan ook naar verdieping 7 gaan, als iemand daar toevallig op het knopje drukt.
DHL pleurt hier de pakketjes in de hal, iedereen die binnen komt kan erbij, ook mensen die niet in de flat wonen en met iemand mee glippenquote:Op woensdag 23 april 2025 17:31 schreef littlemindy het volgende:
Voor de kenners hier: Ik woon in een appartement op de tweede verdieping en heb nu al 2x in één week gehad dat de pakketbezorger aan de intercom zegt: "Ik zet uw pakketje in de lift". Vervolgens moet ik zelf rennen om op tijd bij de lift te zijn om het (onbeheerd achtergelaten) pakketje terug te vinden. Dit kan toch niet zomaar?
Is het niet meer gebruikelijk het pakketje gewoon aan de deur af te leveren? Dan heb ik nog liever dat hij vraagt of ik zelf naar beneden wil komen. Die lift kan ook naar verdieping 7 gaan, als iemand daar toevallig op het knopje drukt.
De meesten in dit topic zijn postbezorger of postbode. Maar voor zover ik weet moet een pakketchauffeur de pakjes gewoon tot aan je voordeur bezorgen. De chauffeur mag uiteraard wel vragen of je beneden wilt komen of dat het goed is dat íe het pakket in de lift zet, maar als de ontvanger wil dat íe boven komt, dan moet de chauffeur dat gewoon doen. Tenzij je hoger dan de 3e verdieping woont en er geen lift is, of de lift kapot is.quote:Op woensdag 23 april 2025 17:31 schreef littlemindy het volgende:
Nee klopt. Al verschilt het echt per bezorger. Hier een bezorger die wel netjes aanbelt en naar boven komt, al hoeft dat van mij niet. Andere bezorgers gooien alles zonder toestemming en aanbellen meteen in de hal beneden zonder melding, dat kan echt niet want dan is het binnen mum van tijd weg. Laatst ook toen ik toevallig langskwam en een bezorger stond duwde die een pakje van Rituals in mijn handen, terwijl het niet voor mij was dus maar netjes gezegd en toen ging ie alsnog naar het huisnummer toe.quote:Op donderdag 24 april 2025 09:06 schreef V__L_N het volgende:
Het mag niet. Maar wat doe je er aan, het is niet dat de postnl iets doet met de klacht.
Hier was het alleen dinsdag rustig. Woensdag heel veel NPL-pakjes, vandaag een hah-blaafdje van een lokale zorgverzekeraar EN voor het halve dorp brieven over de huurverhoging (die zeer waarschijnlijk niet eens doorgaat).quote:Op donderdag 24 april 2025 09:28 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Qua post is het nu weer even rustig. Kan misschien ook door de feestdagen komen?
https://www.woonbond.nl/nieuws/update-huurbevriezing/quote:Op donderdag 24 april 2025 17:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Hier was het alleen dinsdag rustig. Woensdag heel veel NPL-pakjes, vandaag een hah-blaafdje van een lokale zorgverzekeraar EN voor het halve dorp brieven over de huurverhoging (die zeer waarschijnlijk niet eens doorgaat).
quote:De VEB suggereerde om desnoods pakketten via een spin-off los te weken en de postdivisie in een sterfhuis achter te laten. Het is onacceptabel dat aandeelhouders van een beursgenoteerd bedrijf in feite gedwongen worden om jarenlang een publieke taak te subsidiëren.
Ach, die arme aandeelhouders toch! Jarenlang gedwongen om ons te subsidiëren! Wat zijn bij wij PostNL toch nare mensen! Eerst mensen een pistool tegen het hoofd zetten en dwingen onze aandelen te kopen, en vervolgens ook nog eens dreigen bij elke aandeelhouder die overweegt zijn aandelen PostNL te verkopen een Cobra door de brievenbus te gooien! Wat een maffiapraktijken!quote:
Dinsdag en woensdag was hier rustig. Donderdag en vrijdag compleet ontploft. Gisteren had ik hele stapels losse veronicagidsen in mijn dal zitten.quote:Op donderdag 24 april 2025 17:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Hier was het alleen dinsdag rustig. Woensdag heel veel NPL-pakjes, vandaag een hah-blaafdje van een lokale zorgverzekeraar EN voor het halve dorp brieven over de huurverhoging (die zeer waarschijnlijk niet eens doorgaat).
En dan komen ze er achter dat pakketten toch niet zo rendabel is als ze denken. Postnl pakketten is zakelijk zo duur geworden voor kleine bedrijven dat er soms 1,50 tot 2 euro verschil zit tussen postnl en bv dhl of dpd. Het bedrijf leeft alleen nog maar op de grote bedrijven en die laten zich niet melken.quote:
Je kan beter niet werken en aandelen kopen tegenwoordig.quote:Op vrijdag 25 april 2025 18:18 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ach, die arme aandeelhouders toch! Jarenlang gedwongen om ons te subsidiëren! Wat zijn bij wij PostNL toch nare mensen! Eerst mensen een pistool tegen het hoofd zetten en dwingen onze aandelen te kopen, en vervolgens ook nog eens dreigen bij elke aandeelhouder die overweegt zijn aandelen PostNL te verkopen een Cobra door de brievenbus te gooien! Wat een maffiapraktijken!
https://www.ad.nl/economi(...)-op-scherp~a0dd911f/quote:Op woensdag 30 april 2025 17:47 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Bol gaat een proef doen met eigen bezorging in de regio Rotterdam en Utrecht. Voor PostNL zal het mocht de proef succesvol zijn in ieder geval wat paketten kosten terwijl ze juist in gesprek willen met grote klanten omdat de winst al onder druk staat..
Bij pakketten is er alleen meer omzet door prijsstijgingen hoor. Denk dat het dit jaar niet beter gaat zijn, door alle onrust wordt er minder besteld. Wie weet helpt de postmailing van de woningcorporaties, die sturen dubbel ivm de verwachte huurbevriezing. Je merkt bij alles dat de bespaarstand aanstaat dus post zal minder worden. Tijdschriften komen ook minder vaak uit of stoppen. Het is hopen op verkiezingen voor het volume.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 08:29 schreef ophaling10 het volgende:
als ze het maar niet bij de bezorging gaan afknagen,in die divisie is de rek eruit.
https://www.emerce.nl/nie(...)-verdere-afname-post
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
Het zou me niks verbazen. Afgelopen zaterdag op een zogenaamde daldag huisaanhuis dat Gall & Gall blaadje er tussen. Dat had ik donderdag al moeten hebben.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:15 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Volgens mij zijn er weer veel vertragingen in de sorteercentra? Onder andere Noord Holland.
die folderpakketten komen de laatste tijd niet,of langere tijd niet(boze mensen)en of veel te laat op di en wo.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 11:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen. Afgelopen zaterdag op een zogenaamde daldag huisaanhuis dat Gall & Gall blaadje er tussen. Dat had ik donderdag al moeten hebben.
En dat is schering en inslag tegennwoordig. Dus met name op daldagen moet ik flink plussen, want die looptijden zijn gebaseerd op enkel pakjes en postzegelpost, maar ze gooien er vrolijk nog wat achterstallige post van eerdere dagen doorheen.
PostNL is en blijft ook het enige bedrijf dat ik ken dat een product dat niet goed verkoopt duurder maakt en dan heel verbaasd is dat het nog slechter gaat verkopen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
En weer 10 cent omhoog per 1 juli: https://nos.nl/artikel/25(...)zorging-kost-te-veel
Dat is ook de bedoeling. Ze zetten alles op alles om van de 'next day' bezorging af te komen en dat kan alleen maar als de oranje brievenbussen leger en leger zitten zodat ze met cijfers kunnen laten zien aan de politiek: kijk, echt niemand stuurt meer post dus laat ons er 72 uur over doen zodat wij 'goedkoper' kunnen werken. In de praktijk heeft alles nu al dagen vertraging dus de gemiddelde klant zal het niet eens merken..quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
PostNL is en blijft ook het enige bedrijf dat ik ken dat een product dat niet goed verkoopt duurder maakt en dan heel verbaasd is dat het nog slechter gaat verkopen.
dat is helemaal niet waar, er is amper nog post, zie de mediaberichten dikke terugloop, etc.. ja in salarisbetalen.zzzzquote:Op donderdag 15 mei 2025 12:43 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Lijkt wel alsof ze alles opgespaard hebben voor vandaag... En dan is er nog geen feestdag geweest. Donderdag is vaak de drukste dag, zal na Hemelvaartsdag ook wel een paar dagen achterlopen.
https://bvpp.nl/nl/nieuws(...)-contractwijzigingenquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:06 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Dat is ook de bedoeling. Ze zetten alles op alles om van de 'next day' bezorging af te komen en dat kan alleen maar als de oranje brievenbussen leger en leger zitten zodat ze met cijfers kunnen laten zien aan de politiek: kijk, echt niemand stuurt meer post dus laat ons er 72 uur over doen zodat wij 'goedkoper' kunnen werken. In de praktijk heeft alles nu al dagen vertraging dus de gemiddelde klant zal het niet eens merken..Ik heb weer post (postzegelpost) in de app sinds vrijdag en vandaag nog steeds niet ontvangen. Dan gaat er ergens structureel wat mis in de sortering.
lekker weer die natuurboeken komende weken, niet dusquote:Op dinsdag 13 mei 2025 11:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen. Afgelopen zaterdag op een zogenaamde daldag huisaanhuis dat Gall & Gall blaadje er tussen. Dat had ik donderdag al moeten hebben.
En dat is schering en inslag tegennwoordig. Dus met name op daldagen moet ik flink plussen, want die looptijden zijn gebaseerd op enkel pakjes en postzegelpost, maar ze gooien er vrolijk nog wat achterstallige post van eerdere dagen doorheen.
nou ja stel dat je die niet meer zou hebben dan begint de post wel heel erg op te houden, vooral belastingen en loterijen houden nu het bedrijf overeindquote:Op dinsdag 20 mei 2025 18:47 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
lekker weer die natuurboeken komende weken, niet dus
Nou, vergeet de reclame niet. Flinterdunne foldertjes van Jan en alleman. De rest loopt idd wel terug, maar daar zit een groot postnl wanprestatie deel bij: gidsen, post en pakjes die niet of te laat komen en begeleid worden door slecht verzorgde IT. Bestel zelf 10 keer liever via DHL.Die natuurboeken zijn vooral zwaar voor de fiets.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 20:50 schreef liedetector het volgende:
[..]
nou ja stel dat je die niet meer zou hebben dan begint de post wel heel erg op te houden, vooral belastingen en loterijen houden nu het bedrijf overeind
die droppen ze nog even bij de piekwijken,hier valt de "rust" wel mee dagelijks heb je meer dan ooit,10/12 zakken stampvol (per wijk) en soms meer,die je in een 2:30uur moet afleveren,met 3 keer heen en weer a 20/25min die 2:30uur red je never.quote:Op donderdag 22 mei 2025 07:43 schreef Bezorgertje het volgende:
.Die natuurboeken zijn vooral zwaar voor de fiets.
Ja sorry dat we de post kwijt zijn, hier is een gratis postzegelcode zodat je een kaartje kunt sturen. Als je snel bent.quote:Rouwkaarten te laat, klachten ook moeilijk te bezorgen – wat is er aan de hand bij PostNL?
Haarlem Rouwkaarten die nooit aankomen, felicitatiepost die pas weken later op de mat valt, en een klachtenprocedure waarbij je eindeloos met een chatbot praat of in de wacht hangt. Dan groeit vanzelf het gevoel dat je niet alleen post mist, maar ook gehoor.
In één jaar tijd gingen drie postmomenten bij S. Gieling in Haarlem mis. In september 2024 hoorde hij pas achteraf dat een goede kennis was overleden - de rouwkaart is nooit op de deurmat gevallen. In januari 2025 arriveerden zeven verjaardagskaarten ruim anderhalve week te laat. Onlangs werd een rouwkaart pas zes dagen na verzending bezorgd, dat was een dag ná de crematie.
Toen Gieling PostNL wilde aanspreken op deze fouten, ging dat zeer moeizaam. De chatbot begreep zijn vraag niet, telefonisch hing hij meermaals twintig minuten in de wacht, en ook daarna volgde geen adequate oplossing. ,,Je geeft het uiteindelijk op,” schrijft hij het Ombudsteam.
Hij trok bij ons aan de bel omdat hij het idee heeft dat de postbezorging steeds onbetrouwbaarder wordt. Niet alleen de bezorging zelf, maar ook de afhandeling van klachten roept bij hem frustratie op. ,,Onpersoonlijk en onbevredigend.’’ Gieling ziet een verslechtering van de dienstverlening, terwijl de tarieven wel blijven stijgen, schrijft hij. Dat brievenbussen minder vaak worden geleegd, zit hem ook dwars. Hij vermoedt dat dit medeoorzaak is van de vertragingen, zeker bij tijdgevoelige post als rouwkaarten.
Het ombudsteam legt zijn verhaal voor aan PostNL, met de vraag hoe zij Gielings klachten beoordelen, wat de oorzaken kunnen zijn en wat er gedaan wordt om de betrouwbaarheid te verbeteren. Ook vragen we een reactie op de klacht dat de klantenservice onpersoonlijk en moeilijk bereikbaar is.
In het antwoord stelt PostNL dat men de klachten van meneer Gieling „zeer serieus” neemt. Daarom wil het bedrijf graag met hem in contact te komen. Tja, dat probeerde Gieling zelf ook steeds...
Rouw- en wenskaarten
Over rouwpost zegt de woordvoerder: ,,We begrijpen hoe belangrijk het is dat rouw- en wenskaarten op tijd worden bezorgd. PostNL heeft een speciaal proces voor rouwpost. We doen er alles aan om dit zorgvuldig te laten verlopen.”
Op de vraag naar structurele oorzaken – zoals personeelstekort, aangepaste routes of technische problemen – blijft het antwoord summier: ,,In sommige gevallen kunnen lokale of tijdelijke omstandigheden een rol spelen.” Op de klachtenprocedure en de ervaring dat die klantonvriendelijk is, komt geen directe reactie. Wel verwijst de zegsman naar een beleidswijziging: het legen van brievenbussen is ,,efficiënter’’ ingericht. Dat betekent in veel gevallen: minder vaak. Wie wil weten of zijn brievenbus nog dagelijks wordt geleegd, moet de informatie op de brievenbus bestuderen. Op https://www.postnl.nl/locatiewijzer/ kun je ook lezen hoe het in jouw wijk zit.
Postbezorging is voor velen meer dan een logistieke dienst. Bij belangrijke gebeurtenissen telt elke dag. Als een rouwkaart te laat komt, bestaat de kans dat een afscheid wordt gemist. Daarmee raakt ook het vertrouwen in de dienstverlening beschadigd. Dat is wat meneer Gieling met zijn verhaal zichtbaar wil maken: dat we als samenleving iets verliezen als zelfs de post niet meer (op tijd) komt.
Ook Léon Schaaf uit Blokker meldde zich bij ons. Voor een andere postmiskleun. In de PostNL-app zag hij dat er een brief onderweg was. Die kwam echter nooit aan. Achteraf bleek dat het om een enveloppe met foto’s van zijn kleinkind ging. PostNL kon niet achterhalen waar die dierbare verrassing was gebleven. De reactie: ,,Er worden dagelijks miljoenen brieven verstuurd en het kan wel eens fout gaan.”
Goedmakertje
Als goedmakertje ontving hij een postzegelcode om binnen vijf dagen een kaart te versturen. Een sympathiek gebaar, ware het niet dat hij niks van plan was te posten. ,,Een goedmakertje waar je dus niets aan hebt,” schrijft hij. ,,En dat jaagt je ook nog op kosten, want je moet zelf een kaart kopen.” In plaats van een pluim – zoals we die in de rubriek ’Klasse’ weleens uitdelen – stelt hij voor: ,,Zet er maar een cactus bij.”
Tja, het is dat je weet wat onderweg is maar de laatste jaren is het überhaupt nog maar de vraag of en wanneer er bezorgd wordt. Met een beetje geluk heb je een betrouwbare bezorger, maar bij veel verloop en wisselingen in de diensten heeft niemand meer overzicht van de bezorging in je wijk.quote:Op zondag 25 mei 2025 15:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja sorry dat we de post kwijt zijn, hier is een gratis postzegelcode zodat je een kaartje kunt sturen. Als je snel bent.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Bezorgers bij Spotta zijn meestal middelbare scholieren die per folderpakket betaald krijgen (stukloon). Op de site van Spotta staat dat ze zich nu ook officieel hebben ingeschreven bij de ACM als postvervoerder. Maar dat betekent ook dat ze zich aan allerlei wettelijke regels moeten gaan houden, waar ze zich als folderbedrijf niet aan hoefden te houden. Een van die eisen is onder andere dat ze (mits hun omzet minstens 2 miljoen per jaar is) tenminste 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst moet hebben.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:25 schreef IsItMeOrYou het volgende:
De blinde helpen de...
PostNL krijgt concurrentie van grootste bezorger reclamefolders Spotta https://www.nu.nl/economi(...)-reclamefolders.html
Ik krijg nu al geregeld soms weken geen folderpakket, dan weer wel, dan weer niet. Alles behalve betrouwbare bezorging en het verloop in bezorging is gigantisch. Vroeger was dit nog een aantrekkelijk bijbaantje maar de lonen zijn echt onaantrekkelijk voor de gemiddelde Nederlander. En natuurlijk leuk dat VSP eerst van PostNL was en nu weer indirect gaat concurreren met elkaar.. maar goed dit gaat als ik het lees om geadresseerde reclamepost en mochten de loterijen, uber eats DM overgaan blijft er voor PostNL nog minder over. Ik zou de tijdschriften er niet via laten verzenden.. Oh wacht, haal Media Express dan maar weer van stal.
Wat zijn dit voor rare ontwikkelingen?
Ze zullen de activiteiten wel splitsen. Meegeven met de huidige folderbezorging is sowieso dan maar èèn keer per week (als er bezorgd wordt). Maar ik lees ook dat het vooral om een aankondiging gaat dus daadwerkelijk realiseren is ook nog een dingetje. Het zal dan wel weer 'aan de bewoners van' worden. Gezien ze nu al amper de wijken op orde hebben qua bezetting zullen veel mensen reclamepost niet eens gaan missen haha. Maar goed, alles is ook gedaan om de discussie in de politiek op gang te houden die de komende tijd op de agenda staat. Het zal gek lopen mocht PostNL geen versoepeling krijgen voor brievenbuspost (zonder verdere subsidie).quote:Op maandag 26 mei 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Bezorgers bij Spotta zijn meestal middelbare scholieren die per folderpakket betaald krijgen (stukloon). Op de site van Spotta staat dat ze zich nu ook officieel hebben ingeschreven bij de ACM als postvervoerder. Maar dat betekent ook dat ze zich aan allerlei wettelijke regels moeten gaan houden, waar ze zich als folderbedrijf niet aan hoefden te houden. Een van die eisen is onder andere dat ze (mits hun omzet minstens 2 miljoen per jaar is) tenminste 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst moet hebben.
Zie: https://www.acm.nl/nl/pos(...)etdiensten-aanbieden
Ik kreeg een tijd geleden stapels geadresseerde folderpakketten erbij omdat er in de helft van het dorp waar ik toen liep in het geheel geen folders werden bezorgd. Veel succes gewenst.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:25 schreef IsItMeOrYou het volgende:
De blinde helpen de...
PostNL krijgt concurrentie van grootste bezorger reclamefolders Spotta https://www.nu.nl/economi(...)-reclamefolders.html
waar geen bezorgers zijn zullen ze het wel door PostNL laten bezorgen. Deed VSP en Sandd ook een tijd.quote:Op maandag 26 mei 2025 16:34 schreef zevenmijlslaars het volgende:
[..]
Ik kreeg een tijd geleden stapels geadresseerde folderpakketten erbij omdat er in de helft van het dorp waar ik toen liep in het geheel geen folders werden bezorgd. Veel succes gewenst.
PostNL kan zelf al amper personeel vinden, bij Spotta zullen ze dan straks wel nog wat driftiger over de bodem van de arbeidsmarkt moeten schrapen om een aanwas van bezorgers op te bouwen.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Ze zullen de activiteiten wel splitsen. Meegeven met de huidige folderbezorging is sowieso dan maar èèn keer per week (als er bezorgd wordt). Maar ik lees ook dat het vooral om een aankondiging gaat dus daadwerkelijk realiseren is ook nog een dingetje. Het zal dan wel weer 'aan de bewoners van' worden. Gezien ze nu al amper de wijken op orde hebben qua bezetting zullen veel mensen reclamepost niet eens gaan missen haha. Maar goed, alles is ook gedaan om de discussie in de politiek op gang te houden die de komende tijd op de agenda staat. Het zal gek lopen mocht PostNL geen versoepeling krijgen voor brievenbuspost (zonder verdere subsidie).
Als je zie hoe PostNL in het verleden is omgegaan met wettelijke regels waar ze zich aan moeten houden is omgegaan en wat voor minimale gevolgen dat gehad heeft verwacht ik niet dat dat bij een nieuw postbedrijf veel anders zal zijn.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Bezorgers bij Spotta zijn meestal middelbare scholieren die per folderpakket betaald krijgen (stukloon). Op de site van Spotta staat dat ze zich nu ook officieel hebben ingeschreven bij de ACM als postvervoerder. Maar dat betekent ook dat ze zich aan allerlei wettelijke regels moeten gaan houden, waar ze zich als folderbedrijf niet aan hoefden te houden. Een van die eisen is onder andere dat ze (mits hun omzet minstens 2 miljoen per jaar is) tenminste 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst moet hebben.
Nog meer asociale en opgefokte bezorgertjes in het verkeer en op straat.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.
Ja en die doen zo omdat ze te veel moeten doen in te weinig tijd dus de werkgevers zijn hier mede verantwoordelijk voorquote:Op maandag 26 mei 2025 18:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nog meer asociale en opgefokte bezorgertjes in het verkeer en op straat.
op indeed staan al enkele "vacature's " 15,08 p/u 4 weken vak etc.. na 7mnd kun je een vast contract krijgen, de hele tekst komt me bekend voor,een beetje lookalike van de post. Eerder las ik over die rouwkaarten dat is een grote bende,in een tv programma had die eerdere directeur beterschap beloofd.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ze beginnen nu al.quote:Op maandag 26 mei 2025 18:12 schreef lololo het volgende:
[..]
Als je zie hoe PostNL in het verleden is omgegaan met wettelijke regels waar ze zich aan moeten houden is omgegaan en wat voor minimale gevolgen dat gehad heeft verwacht ik niet dat dat bij een nieuw postbedrijf veel anders zal zijn.
Je komt gewoon met allerlei kutsmoesjes en de instanties zullen vrijwel alles wel weer door de vingers zien. Veel meer dan 'aanspreken' en 'de tijd geven om zaken op orde te brengen' zou ik er niet van verwachten
Volgens mij zijn er nog steeds volop zorgen over bezorgers (en andere beroepen aan de onderkant van de arbeidsmarkt) waar mensen onder het minimumloon werken. De betreffende wet is volgens mij ook moeilijk antiek te noemen (ik geloof dat ie uit 2010 stamt).quote:De Postwet eist dat 80 procent van het personeelsbestand in vaste dienst moet zijn. Volgens directeur Yme Pasma ‘een rare regel’ die stamt uit een tijd waarin er zorgen waren over bezorgers die onder het minimumloon werken.
Hierin krijgt de directeur bijval van Schinkel. ‘PostNL moet zich niet kunnen verschuilen achter antieke wettelijke verplichtingen die het bedrijf als monopolist bevoordelen.’
Ja, die ook. En dan komt er nu nog zo'n schraalpartij bij in deze markt.quote:Op maandag 26 mei 2025 18:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja en die doen zo omdat ze te veel moeten doen in te weinig tijd dus de werkgevers zijn hier mede verantwoordelijk voor
Twee concurrenten die tot een race naar de bodem in een terminaal ongezonde, krimpende markt worden gedwongen, leiden tot een betere postdienst. Oke.quote:Volgens Hoogleraar Schinkel is meer concurrentie op de markt goed omdat het leidt tot een betere postdienst.
Spotta heeft het wel degelijk over tijdschriften. Hopelijk niet, gezien de beroerde bezorgkwalitieit. Maar goed, als de prijs echt lager is zullen er vast weer uitgevers zich laten verleiden.. en ze blijven in het weekend bezorgen dus de bedoeling is wel degelijk samen met de folderpakketten samen. Nou, succes daarmee. De gemiddelde Spotta bezorger wil helemaal nie top huisnummer bezorgen. Overigens hoeft Spotta pas bezorgers vast in dienst te nemen bij 2 miljoen euro omzet en pas na de eerste twee jaar opstartfase. Er zal vast een creatieve boekhouder zijn die steeds net onder die 2 miljoen uitkomt..quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Twee concurrenten die tot een race naar de bodem in een terminaal ongezonde, krimpende markt worden gedwongen, leiden tot een betere postdienst. Oke.
Tijdschriften draaien zo lekker dat ze de bezorging overlaten aan Spotta?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 21:12 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Spotta heeft het wel degelijk over tijdschriften. Hopelijk niet, gezien de beroerde bezorgkwalitieit. Maar goed, als de prijs echt lager is zullen er vast weer uitgevers zich laten verleiden.. en ze blijven in het weekend bezorgen dus de bedoeling is wel degelijk samen met de folderpakketten samen. Nou, succes daarmee. De gemiddelde Spotta bezorger wil helemaal nie top huisnummer bezorgen. Overigens hoeft Spotta pas bezorgers vast in dienst te nemen bij 2 miljoen euro omzet en pas na de eerste twee jaar opstartfase. Er zal vast een creatieve boekhouder zijn die steeds net onder die 2 miljoen uitkomt..
Op de website van Spotta zelf hebben ze het over direct mail. Dus (geadresseerde) reclame.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 21:12 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Spotta heeft het wel degelijk over tijdschriften. Hopelijk niet, gezien de beroerde bezorgkwalitieit. Maar goed, als de prijs echt lager is zullen er vast weer uitgevers zich laten verleiden.. en ze blijven in het weekend bezorgen dus de bedoeling is wel degelijk samen met de folderpakketten samen. Nou, succes daarmee. De gemiddelde Spotta bezorger wil helemaal nie top huisnummer bezorgen. Overigens hoeft Spotta pas bezorgers vast in dienst te nemen bij 2 miljoen euro omzet en pas na de eerste twee jaar opstartfase. Er zal vast een creatieve boekhouder zijn die steeds net onder die 2 miljoen uitkomt..
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een hoogleraar Mededingingseconomie zo'n enorme berg onzin uitkraamt? Concurrentie leidt volgens hem tot betere dienstverlening, lagere prijzen en blijkbaar ook nog eens betere arbeidsvoorwaarden! Onder welke steen heeft deze flapdrol de afgelopen 25 jaar gelegen? Anders had hij toch wel kunnen zien dat de concurrentie tussen PostNL, Sandd en Selektmail weliswaar tot lagere prijzen leidde, maar zeker niet tot betere service, en voor de arbeidsvoorwaarden was het helemaal funest! Er was een wapenwedloop aan de gang wie zijn bezorgers het hardste uit kon knijpen! Moeten we echt weer terug naar die tijd?quote:Volgens Hoogleraar Schinkel is meer concurrentie op de markt goed omdat het leidt tot een betere postdienst. ‘PostNL is sinds de overname van concurrent Sandd een privaat monopolie. We zien de gevolgen: hogere prijzen, slechtere dienstverlening, sobere arbeidsvoorwaarden en verzoeken om staatssteun.’ De Postwet, die geldt voor geadresseerde post, moet zo worden herzien dat ‘er weer concurrentie óp en óm de postmarkt kan ontstaan’, zegt de hoogleraar.
In het artikel in het AD heeft de Spotta directeur het ook over tijdschriften. https://www.ad.nl/economi(...)concurrent~ad28da6b/quote:Op woensdag 28 mei 2025 00:28 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Op de website van Spotta zelf hebben ze het over direct mail. Dus (geadresseerde) reclame.
[..]
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een hoogleraar Mededingingseconomie zo'n enorme berg onzin uitkraamt? Concurrentie leidt volgens hem tot betere dienstverlening, lagere prijzen en blijkbaar ook nog eens betere arbeidsvoorwaarden! Onder welke steen heeft deze flapdrol de afgelopen 25 jaar gelegen? Anders had hij toch wel kunnen zien dat de concurrentie tussen PostNL, Sandd en Selektmail weliswaar tot lagere prijzen leidde, maar zeker niet tot betere service, en voor de arbeidsvoorwaarden was het helemaal funest! Er was een wapenwedloop aan de gang wie zijn bezorgers het hardste uit kon knijpen! Moeten we echt weer terug naar die tijd?
nou mooi dat je het even vertelt, en nu?quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:32 schreef Vvdjemoeder het volgende:
¤150 verdiend aan die postnl aandelen troep. Ze neuken aandeelhouders in de kont behalve mij, ik heb lekker deze mini pump meegepakt.
Je mag de boeken ook een dag later bezorgen, als je wijk een dalwijk is.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:
Hoe zijn jullie ervaringen met de boeken? Vind het zelf niet goed georganiseerd,om 3 tassen bij 14/16 tassen post te droppen(piekwijken)Laat ze die boeken tijdens " zomerdal " bezorgen,dan hoeven ze ook niet te korten.
Zijn ouderen niet te vinden bij de post? In mijn bezorggebied zijn er genoeg, hoor, zelfs meerdere bezorgers die de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt hebben.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:34 schreef ophaling10 het volgende:
KLB / Volwassenen die nog steeds bij een supermarkt werken
lekkere gedachte over ons ouderen,ze zijn veel te veel verpest(jammer dat ze de jaren 50/80 niet meegemaakt hebben),bij bijv. een post zijn ze niet te vinden,daar moet je namelijk letterlijk uit de naad werken voor een niet heel bijzondere vergoeding,en dan worden ze "moe"
Dat bedoel ik niet,jongeren,die gaan dat echt niet doenquote:Op donderdag 29 mei 2025 16:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Zijn ouderen niet te vinden bij de post? In mijn bezorggebied zijn er genoeg, hoor, zelfs meerdere bezorgers die de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt hebben.
Misschien verkeerd bezorgd en daarna opnieuw in het bezorgproces terechtgekomen?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:14 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Mijn poststuk die op zaterdag (dus vrijdag gesorteerd) in de app stond stond vandaag weer met een nieuwe foto (nu met sorteermachkensticker) maar ook vandaag nog niet bezorgd. Het is zelfs postzegelpost. Hoe kan dit een week duren? Ja Hemelvaartsdag maar dat is pas deze week. Dan zaten we al op de 3 bezorgdagen vertraging..
Dus de post gaat gewoon mee in het bestaande foldernetwerk, met de 15-jarigen die het nu ook al bezorgen (of in de oud papierbak sodemieteren).quote:Op maandag 2 juni 2025 15:36 schreef IsItMeOrYou het volgende:
De plannen van Spotta: https://www.bnr.nl/podcas(...)pottas-businessmodel
ik verwacht eerdaags weer een hoop post,met het gevallen kabinet,kunnen ze neit zeggen dat het minder wordt..quote:Op maandag 2 juni 2025 15:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dus de post gaat gewoon mee in het bestaande foldernetwerk, met de 15-jarigen die het nu ook al bezorgen (of in de oud papierbak sodemieteren).
Die directeur zal natuurlijk wel balen dat ie dus straks 80% van de folderbezorgers, die nu allemaal stukloon krijgen, in loondienst moet nemen. Maar daar zal ie wel weer een list op verzinnen. Weliswaar is de omzet van Spotta met 75 miljoen al ruim hoger dan de 2 miljoen omzet die je moet hebben om je bezorgers in loondienst te nemen, maar die 2 miljoen moet dan wel puur uit de postbezorging komen. En door de post en de folders met dezelfde bezorgers mee te geven kun je gelijk al wat makkelijker sjoemelen. Want stel dat Spotta straks een omzet van 80 miljoen heeft. Dan is er vast wel een manier om boekhoudkundig een deel van de postomzet bij de folderomzet te boeken, zodat de postomzet kunstmatig laag blijft.
Binnen nu en 3 maandenquote:Op dinsdag 3 juni 2025 16:04 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ik verwacht eerdaags weer een hoop post,met het gevallen kabinet,kunnen ze neit zeggen dat het minder wordt..
Heb je de Or mail ook ontvangen?
Waarschijnlijk zijn de nieuwe verkiezingen in november. Dat is blijkbaar de politieke definitie van "zo snel mogelijk".quote:Op dinsdag 3 juni 2025 16:33 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Binnen nu en 3 maandeneigenlijk ook een verkapte jaarlijkse subsidie ondertussen geworden die stempassen en lijsten onderhand jaarlijks.. heeft PostNL toch de gevraagde tegemoetkoming gekregen
En natuurlijk ook weer deze maand een enorme mailing van de woningcorporaties aan de huurders dat de huurbevriezing niet door gaat.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn de nieuwe verkiezingen in november. Dat is blijkbaar de politieke definitie van "zo snel mogelijk".
29 oktober is definitief(verkiezingen) als iedereen nu vrij neemt rond die periode,kun je lachenquote:Op woensdag 4 juni 2025 15:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En natuurlijk ook weer deze maand een enorme mailing van de woningcorporaties aan de huurders dat de huurbevriezing niet door gaat.
Zo zie je maar, doet deze waardeloze (demissionaire) regering toch nog iets voor dit bedrijf.
rond die periode is te vaagquote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:45 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
29 oktober is definitief(verkiezingen) als iedereen nu vrij neemt rond die periode,kun je lachen
Het hele jaar toch?quote:Op maandag 9 juni 2025 23:00 schreef V__L_N het volgende:
Weet iemand hier wanneer het zomerdal begint? Weet zeker dat ik het ergens heb gezien. Maar geen idee meer waar.
Week 27 t/m week 35. Stond in de OR-nieuwsbrief.quote:Op maandag 9 juni 2025 23:00 schreef V__L_N het volgende:
Weet iemand hier wanneer het zomerdal begint? Weet zeker dat ik het ergens heb gezien. Maar geen idee meer waar.
Ah daarom kon ik het niet vinden. Was aan het zoeken op de site. Natuurlijk totaaaal logische dat het daar niet staat en dat je de communicatie daarover aan de or overlaat. Maar nog 3 weken dus. Het voelt niet erg rustig op het moment nog.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Week 27 t/m week 35. Stond in de OR-nieuwsbrief.
You don't have permission to access this resource. Lijkt erop dat de ACM geen deep-linken toestaat.quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:17 schreef wbwb het volgende:
https://www.acm.nl/nl/pub(...)ende-betrouwbaarheid
quote:De rechtbank Rotterdam is van oordeel dat Spotta met haar dienst Folderkiezer geen postvervoerbedrijf is. Spotta haalt geen geadresseerde postpakketten op van derden (adverteerders). Hierdoor doorlopen de poststukken van Spotta niet de gehele keten van postvervoer. Spotta hoeft zich daarom niet te registreren als postvervoerbedrijf bij de ACM. Tegen de uitspraak van de rechtbank staat nog hoger beroep open bij het CBb.
Lees de uitspraak van de rechtbank Rotterdam
Nee, ik linkte eigenlijk naar de nieuwe post- en pakketmonitor van 2024. Vreemd dat deep-linken vanuit FOK! niet werkt, op andere fora kan ik wel gewoon linken.quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:31 schreef zevenmijlslaars het volgende:
[..]
You don't have permission to access this resource. Lijkt erop dat de ACM geen deep-linken toestaat.
Ik neem aan dat je dit artikel bedoelt:
[..]
dat is wel heel slecht 86% wat gaan ze eraan doen? het gros van de bezorgers loopt zich de teentjes iedere dag,de laatste weken (5 weken)is het gewoon absurd veel en idd de pakketten .quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:10 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Kwaliteit postbezorging daalt hard: bijna 1 op de 7 brieven te laat of niet bezorgd https://www.nu.nl/economi(...)of-niet-bezorgd.html
PostNL moet 95 procent van de brieven binnen 24 uur op de juiste plek bezorgen. Maar waar dat in 2020 nog bijna lukte met een percentage van 94,3 procent, is dat inmiddels gezakt naar 86,0 procent.
Ondertussen wacht ik nog zelf, op 2 internationale poststukken verstuurd 23 mei.. (geen China rommel). Het is de laatste weken echt weer hommeles. Er is altijd wel een reden: personeelstekort, vakantiegeld, sorteercentra problemen, slecht werkend personeel etc. etc.
Je hoeft geen hoogleraar te zijn om te weten dat het de komende jaren alleen maar daalt. Wat erger is dat er staat 'te laat of niet bezorgd'. Vooral die laatste categorie is natuurlijk heel slecht. De verhalen over niet of te laat bezorgde rouwkaarten waren eerder echt een uitzondering, nu komt het helaas vrij regelmatig voor. Los van alle hardwerkende bezorgers die zich wel inzetten voor de klant, het is de laatste jaren toch echt 'niet mijn probleem' mentaliteit geworden. Morgen weer een dag. Of niet. Bezorging de volgende dag of daarop, is allang niet meer het uitgangspunt. Een gemiddelde verjaardagskaart doet er vaak al een week over. En als je pech hebt dat je in een wijk woont met onderbezetting of een slechte bezorger is het helemaal huilen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 04:26 schreef liedetector het volgende:
Sinds via sorteren alles wat niet herkend wordt door de machine automatisch retour afzender gaat helpt ook niet.
De laatste tijd krijgen wij gigantisch veel post terug, die eerder gewoon bezorgd werd omdat er op sommige adressen zoveel post komt dat een voorbereider en postbode echt wel weten waar het thuis hoort.
tevens een bedrijf wat verhuisd is naar een straatnaam waar een nummer in voor komt (zitten veel bedrijven ook nog daar) en postNL geeft doodleuk als antwoord dat hun machines dar moeite mee hebben..... sja dan is dat dus het probleem van de klant ofzo.... ik vind het zo bekeken dat 86% nog hardstikke hoog is.
Het ergste is nog dat dat systeem zo buggy als wat is. Regelmatig komen er toch poststukken doorheen voor adressen die niet bestaan en dat systeem heeft ook nog moeite met huisnummer toevoegingen. Als hele wijken gesloopt zijn werkt het ook niet.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 04:26 schreef liedetector het volgende:
Sinds via sorteren alles wat niet herkend wordt door de machine automatisch retour afzender gaat helpt ook niet.
De laatste tijd krijgen wij gigantisch veel post terug, die eerder gewoon bezorgd werd omdat er op sommige adressen zoveel post komt dat een voorbereider en postbode echt wel weten waar het thuis hoort.
tevens een bedrijf wat verhuisd is naar een straatnaam waar een nummer in voor komt (zitten veel bedrijven ook nog daar) en postNL geeft doodleuk als antwoord dat hun machines dar moeite mee hebben..... sja dan is dat dus het probleem van de klant ofzo.... ik vind het zo bekeken dat 86% nog hardstikke hoog is.
Het mooie is ook nog dat PostNL (zonder aankondiging) op dinsdag tijd van de X-wijken afhaalde omdat er ivm Pinksteren minder post was. Maar de meeste dinsdagpost (TV-gidsen, Donald Duck, Libelle, flinke lading Kampioenen) schoof gewoon door naar donderdag. Maar denk maar niet dat PostNL er donderdag uit zichzelf 1 minuut bij zet. Terwijl het gisteren echt mega-druk was, als in KNJ-hoeveelheden! Veel wijken hadden zelfs meerdere tassen kleine post, onder andere door een loterijenmailing, iets van de gemeente EN een brief van de plaatselijke woningcorporatie.quote:Op donderdag 12 juni 2025 23:18 schreef V__L_N het volgende:
Dit nieuwe systeem is gewoon beroerd. Het laat nul ruimte voor overloop en het stapelt vertraging op vertraging.
Maandag is er binnen niet volledig gesorteerd want pinksteren. Dinsdag dus incomplete post. Vandaag gigantisch veel oa de folderpakketten voor deze week die dus over 3 dagen aflopen. Vroeger konden we om zulke momenten nog heen werken. Maar dit systeem draait gewoon alles vast, het kan nul aanpassing aan lijkt wel.
hier al 2 dagen 4 rijen machinepost plus de rest.(per piekwijk)quote:Op vrijdag 13 juni 2025 16:20 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Veel wijken hadden zelfs meerdere tassen kleine post
kort samengevat willen ze niet betalen ,ja dan krijg je de 86% deksel op je neus.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 16:52 schreef Kramerica-Industries het volgende:
PostNL wil ons blijkbaar met een schuldgevoel opzadelen omdat we in hun ogen te veel kletsen en niet snel/efficiënt genoeg werken. Toch wel schandalig eigenlijk dat een ongetwijfeld goedbetaalde manager vanachter haar bureau in een ongetwijfeld geairconditioneerd kantoor de laagstbetaalden in dit bedrijf (die ook vandaag weer mochten zweten in de bloedhitte, vanuit een stikhete garagebox waar zelfs geen wc of stromend water aanwezig zijn) zo toe durft te spreken.
Mochten er desondanks postbezorgers zijn die zich schuldig voelen omdat ze plussen, dan raad ik ze aan eens op te zoeken hoeveel miljoenen Herna Verhagen de afgelopen jaren mocht toucheren.
Overigens klopt dat hele verhaal over die jaarlijks opnieuw berekende looptijden niet. Er is slechts 1x berekend, op basis van hoeveelheid post EN af te leggen afstand, hoeveel tijd je voor je wijk krijgt. Dat was toen Logisch Bezorgen net werd ingevoerd. En daarna zijn ze, ongetwijfeld omdat dat makkelijker/sneller was, weer overgegaan op de oude methode van elke wijk met een IDENTIEK percentage korten, zonder rekening te houden met de daadwerkelijke volumedaling in jouw wijk of te kijken of jouw wijk compact is of vele km's lang. En naar hoeveel er op die wijk wordt geplust of gemind wordt dus ook niet gekeken. Sterker nog: Toen we net LB hadden en iedereen moest enorm plussen omdat de wijken zonder uitzondering veel te krap stonden, werd er na "evaluatie" van de looptijden doodleuk nog eens 15% van alle tijden afgehaald.
Het verschilt erg per regio. Ik mis nog veel post hier terwijl die in andere regio's al zijn bezorgd. De posbezorger is hier net als geweest en wederom de post die in de app te zien is (met Sorteer sticker) niet bezorgd dus dat wordt dinsdag op zijn vroegst. Zo krijg je de cijfers wel omlaag. Ook een zomerboek van mijn tijdschrift is al een week onderweg. Het loont echt niet meer om abonnee te zijn om er eerder in huis te hebben... Je mag al blij zijn als je het een week later in huis hebt.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 19:39 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
hier al 2 dagen 4 rijen machinepost plus de rest.(per piekwijk)
Dus PostNL wil de winst wat opkrikken door de bezorger zijn fiets wat dichterbij de huizen te laten parkeren.quote:
Volgens mij bedoelen ze 20.000 wijken waarop elke dag een minuut wordt geplust. Hoeveel bezorgers het betreft doet er niet toe. Want ze hebben het ook over 51 weken per jaar, terwijl ik ook geen bezorgers ken die maar 1 week verlof per jaar hebben. Maar het is natuurlijk maar een rekenvoorbeeld. Ze willen duidelijk maken dat omdat wij met zo veel zijn, 1 minuut er bij per bezorger op jaarbasis toch al behoorlijk aantikt. Aan de andere kant moet je niet vergeten dat PostNL ruim 32.000 mensen in dienst heeft. Dus de totale loonkosten per jaar van PostNL zijn waarschijnlijk meer dan een miljard per jaar. Dan is een miljoen meer of minder voor de postbezorgers eigenlijk gerommel in de marge.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:43 schreef V__L_N het volgende:
Creatief rekenen doet ze wel. Volgens mij hebben we helemaal geen 20000 postbezorgers die elke dag werken. Er zijn er zat die dat niet doen. Maar ze bevestigd in iedergeval wat ik al steeds zeg. Dit is een bewuste besparing. Ze zegt door iedereen 1 minuut minder te geven dat ze 1 miljoen bespaard...
Waar ze in iedergeval te veel aan uitgeven is it. Want mijnwerk doet het voor de verandering maar weer is niet.
De slechte kwaliteit is de schuld van de politiek, die te hoge eisen stelt aan PostNL, de werknemers van Nederland, die geen zin hebben om voor PostNL te werken, en de klanten die te weinig versturen. Maar PostNL zelf treft uiteraard geen enkele blaam, die is slechts slachtoffer van de omstandigheden.quote:‘De ACM-monitor over 2024 laat opnieuw zien wat wij al langer zeggen: de huidige postwet werkt niet meer’, reageert Maurice Unck, directeur Mail NL. ‘De hoeveelheid post daalt al jaren, terwijl de kosten stijgen en de arbeidsmarkt krap is. Post bezorgen kost structureel meer dan het oplevert, en dat gaat ook ten koste van de kwaliteit.’
Hahaha ja omgekeerde wereld. Ook zeer benieuwd hoe ze het succes/deceptie van de nieuwe lichtingstijden volgend jaar gaan verwoorden. Want als je al vroeger op de dag leegt, heb je ook meer tijd voor een goede sortering toch?quote:Op maandag 16 juni 2025 10:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ondertussen vertikt PostNL het nog steeds om de hand in eigen boezem te steken voor wat betreft de steeds slechtere bezorgkwaliteit
[..]
De slechte kwaliteit is de schuld van de politiek, die te hoge eisen stelt aan PostNL, de werknemers van Nederland, die geen zin hebben om voor PostNL te werken, en de klanten die te weinig versturen. Maar PostNL zelf treft uiteraard geen enkele blaam, die is slechts slachtoffer van de omstandigheden.
dan kun je altijd nog net doen alsof het er die lichting niet bij zat, het is ook een soort kop in zand principe tochquote:Op maandag 16 juni 2025 10:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Hahaha ja omgekeerde wereld. Ook zeer benieuwd hoe ze het succes/deceptie van de nieuwe lichtingstijden volgend jaar gaan verwoorden. Want als je al vroeger op de dag leegt, heb je ook meer tijd voor een goede sortering toch?dus moet alles juist de volgende dag bezorgen ineens weer haalbaar zijn...
ja weer geld willen weghalen bij de laagstbetaalden,de rek is er dik uit.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:17 schreef YBouncer het volgende:
[..]
Dus PostNL wil de winst wat opkrikken door de bezorger zijn fiets wat dichterbij de huizen te laten parkeren.
Wat een goed idee zeg.
En je kan met je planner overleggen dat je twee wijken wil die dicht bij elkaar liggen, want dan hoeft PostNL jou minder plustijd te betalen........... HAHAHAHAHAHA!
Ik irriteer me echt mateloos aan dit stukje uit de Dichtbij, dus ik heb het even anders verwoord wat er staat:quote:Op zondag 15 juni 2025 19:17 schreef YBouncer het volgende:
[..]
Dus PostNL wil de winst wat opkrikken door de bezorger zijn fiets wat dichterbij de huizen te laten parkeren.
Wat een goed idee zeg.
En je kan met je planner overleggen dat je twee wijken wil die dicht bij elkaar liggen, want dan hoeft PostNL jou minder plustijd te betalen........... HAHAHAHAHAHA!
En de managers die dit uit braken verdienen per maand meer dan een pbz in 6 maandenquote:Op maandag 16 juni 2025 21:20 schreef YBouncer het volgende:
[..]
Ik irriteer me echt mateloos aan dit stukje uit de Dichtbij, dus ik heb het even anders verwoord wat er staat:
En dan vervang ik het woord plusuren even voor overwerk.
"...Als bezorgers langer over hun loop doen, omdat PostNL veel meer tassen dan normaal aanlevert, dan "mogen"(!) ze dit aangeven. Dit heet betalen voor overwerk. Er zijn bezorgers die altijd overwerken, omdat de basistijden expres te krap staan. Niet veel bezorgers zijn bereid hun afgesproken uren in te leveren wanneer PostNL veel minder post dan normaal aanlevert. Gewerkte tijd is betaalde tijd. Maar als bezorgers altijd overwerk schrijven, omdat de basistijd expres te krap staat, hoe weten we dan of de basistijd realistisch is?"
Oh wacht...die is niet realistisch.
Omdat ze altijd overwerk schrijven.
Hmmmm, ik kan dit stukje beter anders verwoorden voordat het in de Dichtbij wordt geplaatst.
Ja lekker vanuit de gekoelde ruimte met koffie een beetje interessant lopen te doen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 05:06 schreef liedetector het volgende:
[..]
En de managers die dit uit braken verdienen per maand meer dan een pbz in 6 maanden
die hadden geen pakjes om mee te beginnen, sorteerde zelf nog hun wijken en zette het dus in logische rondjes, vossen gebeurde op postcode en niet op een vage regel, namen hun post meteen zelf mee etc etcquote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:05 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Ja lekker vanuit de gekoelde ruimte met koffie een beetje interessant lopen te doen.
Dat stuk van die herintreder, met z'n vroeger was de post van een wijk van vandaag, net zoveel als vroeger in 3 straten,nou je had echt geen 15-20 zakken toen(zelf oudgediende)idd zoals iemand al zei, dikke propaganda.Stormlopen met nieuwe aanwas zal het niet meer,die tijd is geweest.
Tja de wijken wat logischer indelen zou ook helpen, zodat je niet een straat drie keer door moet terwijl die in 1 keer rond kan lopen bijvoorbeeld, over tijdwinst gesprokenquote:Op zondag 15 juni 2025 19:17 schreef YBouncer het volgende:
[..]
Wat een goed idee zeg.
Wat me ook opvalt zijn de stuurlui in de reacties. Jullie hebben helemaal geen eigen fietsen, Post.nl (denk dat hij PostNL bedoelt, maar goed...) moet die aan de bezorgers geven!quote:Op dinsdag 17 juni 2025 09:30 schreef liedetector het volgende:
https://archive.ph/6ud8m
er vallen een paar dingen op...de houding van PostNl en de man zn leeftijd!
kortom nog meer plussen want elke stop 2 sloten erop en dat ook aangeven in de app! dat zal ze leren!
(nog elke dag dankbaar dat ik ontslag genomen heb trouwens)
quote:Frans Schaffels
4 minuten geleden
als het goed is, heeft de postbode een fiets van Post.nl. daar is een gerechtelijke uitspraak over geweest dat de post fietsen beschikbaar moeten stellen, zodat de postbode niet zijn eigen fiets hoeft te gebruiken.
Leuk voor de bühne, denk dat 99% van de consumenten FedEx niet zelf gebruikt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 10:07 schreef wbwb het volgende:
https://twinklemagazine.n(...)-verzenden/index.xml
Ja, ik snap niet hoe zoveel mensen steeds "Post.nl" blijven zeggen en het is vaak *zo* duidelijk dat mensen er echt geen verstand van hebben…quote:Op dinsdag 17 juni 2025 10:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat me ook opvalt zijn de stuurlui in de reacties. Jullie hebben helemaal geen eigen fietsen, Post.nl (denk dat hij PostNL bedoelt, maar goed...) moet die aan de bezorgers geven!
[..]
Staat zelfs in het artikel dat de beste man 8 euro vergoeding krijgt.....quote:Op dinsdag 17 juni 2025 10:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat me ook opvalt zijn de stuurlui in de reacties. Jullie hebben helemaal geen eigen fietsen, Post.nl (denk dat hij PostNL bedoelt, maar goed...) moet die aan de bezorgers geven!
[..]
Daarom reageer ik ook nooit meer op dat soort berichten. De meeste posters op dat soort plekken (en ook op nu.nl) hebben overal een mening over, maar nergens verstand van. Alsof zo'n bezorger zelf niet weet of hij met z'n eigen fiets bezorgt of met een fiets van PostNL. Dat post.nl is trouwens een hardnekkig misverstand, zo hardnekkig dat zelfs sommige van mijn collega's het verkeerd zeggen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 10:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Ik werk hier ook al ruim 25 jaar, en het klopt dat er vroeger veel meer post werd verstuurd dan nu. Maar wat veel mensen, en dus ook die herintreder, gemakshalve even vergeten, is dat de wijken vroeger wel veel kleiner waren dan nu EN dat je met veel meer bezorgers was (in FTE in elk geval) om de post weg te brengen. En de post was ook nog eens evenredig verdeeld over 5 werkdagen, in terwijl ze het nu voor het overgrote deel in 2 piekdagen proppen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:05 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Ja lekker vanuit de gekoelde ruimte met koffie een beetje interessant lopen te doen.
Dat stuk van die herintreder, met z'n vroeger was de post van een wijk van vandaag, net zoveel als vroeger in 3 straten,nou je had echt geen 15-20 zakken toen(zelf oudgediende)idd zoals iemand al zei, dikke propaganda.Stormlopen met nieuwe aanwas zal het niet meer,die tijd is geweest.
Ik vermoed dat eea verkeerd begrepen/ gecommuniceerd is door deze postbezorger. Ik heb namelijk ook eens een gestolen fiets gehad, en toen was de eis ( hartverwarmend als je overstuur bent) dat ik de twee sleuteltjes van het slot kon laten zien. Niet dat ik die had.. Vond gelukkig de fiets uren later terug voor een coffeeshop met de post er nog in. Heb de zoektijd overigens niet geplust. Morgen even de tc ( we hebben er weer gewoon één) aanschrijven voor een nieuwe standaard. Doe koop ik namelijk elk jaar zelf, en lees dat dat niet hoeft.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 09:30 schreef liedetector het volgende:
kortom nog meer plussen want elke stop 2 sloten erop en dat ook aangeven in de app! dat zal ze leren!
wel top dat de buurt even de beste man uit de brand helpt,als je goed voor de mensen bent,komt dat altijd een keer terugquote:Op dinsdag 17 juni 2025 09:30 schreef liedetector het volgende:
Klopt ik zit momenteel op een tropisch eiland te genieten van een flinke cocktail, wat een feest weerquote:Op maandag 23 juni 2025 07:54 schreef ophaling10 het volgende:
het is hier weer akelig stil,dat ik het idee heb dat iedereen van de "riante" winstdeling naar verre oorden is.
Dan doe ik het beter. Ik had EUR 170 winstuitkering resultaatafhankelijke uitkering en hoefde maar EUR 10 extra aan loonheffing te betalen.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:00 schreef V__L_N het volgende:
Zo riant, je krijgt 100 euro en je betaald 36 euro belasting...
Dat is apart. Staat jouw winstuitkering niet in de kolom bijz tarief? Want dan zou je er 35,82% belasting over moeten betalen. Daar staat het bij mij wel. Dus ik betaal 37,67 euro belasting daarover.quote:Op maandag 23 juni 2025 16:35 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dan doe ik het beter. Ik had EUR 170 winstuitkering resultaatafhankelijke uitkering en hoefde maar EUR 10 extra aan loonheffing te betalen.
Ik heb een beetje het gevoel dat ze express extra lang wachten met die tijden voor zomerdal. Vorig jaar waren ze ook al laat. Maybe dat ze het zelfs pas in het event van vrijdag bekend maken.quote:Maar PostNL gaat natuurlijk weer proberen om dat geld via een omweg bij ons terug te halen. Vanaf volgende week begint weer het zomerdal, waarover PostNL ons trouwens nog niet eens heeft geïnformeerd. Dus dat wordt weer tijd inleveren, terwijl ik de laatste weken juist een stijging zie in de volumes, met name in de kleine post. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar bij ons zit het flink in de lift. Onder andere op zaterdag in de X-wijken (wat zogenaamd dalwijken zijn) is dat goed merkbaar. Minimaal een halve tot driekwart rode bak SMK-post noem ik geen dalwijk.
Die tijden vind ik maar rottige gebeuren. Ik plus echt wel ruim boven die 10% Maar ik heb ook een afloop van 15 minuten. Die zouden ze volgens de nieuwe regels apart op het rooster moeten zetten. Maar ik heb het 4 keer gevraagd bij de planning en het gebeurt gewoon niet. Dalwijk tijden zijn hier ook echt een crime. Maar daar gaan ze niks aan doen. Die zijn gebasseerd op fietsen en als je zoals ik loop heb je dus pech. Ze hebben de beslissing over wel of geen tijd ook weer bij de logistiek coaches gelegd en daar zitten wel een paar grote dwarsliggers tussen.quote:En in september gaat er weer tijd van de wijken af. Blijkbaar heeft de OR daar toch mee ingestemd. Wel weer typisch dat ze elke keer in hun nieuwsbrieven er op hebben gehamerd dat ze geen toestemming gaven voor een nieuwe WTR zolang de oude tijden nog niet goed stonden, maar dat ze er nu toch toestemming voor hebben gegeven (blijkbaar), daar geven ze dan weer geen ruchtbaarheid aan.
Wellicht hebben ze nu toch ingestemd omdat PostNL heeft toegezegd dat elke piekwijk waarop structureel meer dan 10% wordt geplust, er straks weer tijd bij krijgt. Dat klinkt mooi, maar waarom moet het weer meer dan 10% zijn, en waarom kijken ze alleen naar piekwijken? Ik zou denken dat elke wijk waarop structureel geplust wordt, te krap staat. Ook als het 8% is, ook als het een dalwijk is. Bij ons staan nu namelijk vooral de dalwijken veel te krap. Toen we met LB begonnen zat het pijnpunt vooral in de piekwijken, en dalwijken stonden goed of zelfs ruim. Maar sinds 1 januari is van alle dalwijken doordeweeks iets van 50% afgehaald, vanwege volumeverschuiving, terwijl ze niet hebben gekeken of zo'n wijk compact is of uitgestrekt. We hebben hier ook uitgestrekte buitenwijken die 15-25 km lang zijn, die zijn in looptijd van 2 uur naar ongeveer een uur gegaan. Terwijl je alleen al aan het rijden van de route al meer tijd kwijt bent, zonder dat je nog maar 1 poststuk bezorgd hebt!
Hoeveel tijd er bij komt bij de piekwijken per 1 september vermelden ze nog niet eens in het nieuwsbericht. Wel dat er een correctie vanaf gaat wegens volumedaling. Het zou me niks verbazen als die correctie precies even groot is als de extra tijd zodat je er per saldo niks bij krijgt. Want zo ging het ook toen de Mijn Werk app werd ingevoerd.
En van de dalwijken gaat per 1 september ook weer tijd af vanwege volumeverschuiving, omdat alle overheidspost dan van 24 naar 48 uur gaat. Nou, dat zal een verschil maken. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar in een doordeweekse dalwijk heb ik zelden meer dan 3 poststukken van de overheid (meestal RDW), als dat wegvalt ben ik misschien 1 minuut sneller.
Dat is toch maar net afhankelijk van of je loonheffingskorting laat toepassen en van wat je jaarinkomen vorig jaar was? Als je loonheffingskorting laat toepassen en je valt in een bepaalde categorie qua jaarinkomen kan het ook zo zijn dat je maar iets van 5,8% hoeft te betalenquote:Op maandag 23 juni 2025 23:05 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Dat is apart. Staat jouw winstuitkering niet in de kolom bijz tarief? Want dan zou je er 35,82% belasting over moeten betalen. Daar staat het bij mij wel. Dus ik betaal 37,67 euro belasting daarover.
[..]
Als je geen loonheffingskorting heb dan betaal je meestal juist meer belasting.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 07:41 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Dat is toch maar net afhankelijk van of je loonheffingskorting laat toepassen en van wat je jaarinkomen vorig jaar was? Als je loonheffingskorting laat toepassen en je valt in een bepaalde categorie qua jaarinkomen kan het ook zo zijn dat je maar iets van 5,8% hoeft te betalen
Uiteindelijk komt het gewoon in je inkomstenbelasting op de hoop 'inkomen', dus als je nu teveel hebt betaald krijg je dan terug, als je nu te weinig hebt betaald moet je dan alsnog betalen.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 10:02 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Als je geen loonheffingskorting heb dan betaal je meestal juist meer belasting.
De postnl heeft de winstuitkering onder bijz tarief gezet (altans, daar staat ie bij mij). En dat betekend dat je daar die bijna 36% belasting over betaald. Dat is de laagste optie op dit moment.
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/salaris-loon/bijzonder-tarief
Ja, dat bedoel ik, als je die korting toepast betaal je minder, je betaalt hetzelfde tarief als over je vakantiegeld. Tot 11049 jaarinkomen over 2024 betaal je bijv niks,bij een inkomen tussen 13144 en 24341 of zo betaal je iets van 5,8%.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 10:02 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Als je geen loonheffingskorting heb dan betaal je meestal juist meer belasting.
De postnl heeft de winstuitkering onder bijz tarief gezet (altans, daar staat ie bij mij). En dat betekend dat je daar die bijna 36% belasting over betaald. Dat is de laagste optie op dit moment.
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/salaris-loon/bijzonder-tarief
dat niet alleen ,het heeft vorig jaar ook langer geduurd,want hier was de drukte 2 weken eerder al begonnen stelletje oplichtersquote:Op maandag 23 juni 2025 23:05 schreef V__L_N het volgende:
Ik heb een beetje het gevoel dat ze express extra lang wachten met die tijden voor zomerdal.
hier zijn meerdere dalwijken gewoon alleen de reistijd,je hebt dan nog niks gedaan,ze komen er wel een keer achter,momenteel staan er alweer flink wat "banen" open,dat is niet voor niks.quote:Op maandag 23 juni 2025 23:05 schreef V__L_N het volgende:
Dalwijk tijden zijn hier ook echt een crime. Maar daar gaan ze niks aan doen. Die zijn gebasseerd op fietsen
Ik heb mijn loonheffing aan staan en betaal 36%. Heb het vandaag ook even wat collega's gevraagd. Allemaal 36%.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 17:25 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik, als je die korting toepast betaal je minder, je betaalt hetzelfde tarief als over je vakantiegeld. Tot 11049 jaarinkomen over 2024 betaal je bijv niks,bij een inkomen tussen 13144 en 24341 of zo betaal je iets van 5,8%.
Ligt er dus maar net aan wat je jaarinkomen was.
Dit jaar duurt ie 9 weken. Maar ik ben heel benieuwd naar de percentages.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 18:21 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
dat niet alleen ,het heeft vorig jaar ook langer geduurd,want hier was de drukte 2 weken eerder al begonnen stelletje oplichters
En dan gaat hier dus nog meer tijd vanaf.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 18:23 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
hier zijn meerdere dalwijken gewoon alleen de reistijd,je hebt dan nog niks gedaan,ze komen er wel een keer achter,momenteel staan er alweer flink wat "banen" open,dat is niet voor niks.
Er zijn 8 of 9 schijven bijzonder tarief. Dus wat jij en jouw collega’s betalen is zeker niet een gegeven dat dat voor iedereen geldtquote:Op dinsdag 24 juni 2025 23:32 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Ik heb mijn loonheffing aan staan en betaal 36%. Heb het vandaag ook even wat collega's gevraagd. Allemaal 36%.
Je kunt zoeken op witte tabel bijzondere beloning. Daar staat een standaardtarief per inkomen en daarachter een verrekeningspercentage loonheffingskorting, als er een - voor staat trek je het van het standaardtarief af en is dat het percentage wat je betaalt, als er geen -voorstaat tel je het bij het standaartarief op. Dan krijg je bijvoorbeeld 35,82 - 30,03 dus een percentage van 5,79quote:Op dinsdag 24 juni 2025 23:32 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Ik heb mijn loonheffing aan staan en betaal 36%. Heb het vandaag ook even wat collega's gevraagd. Allemaal 36%.
[..]
Dit jaar duurt ie 9 weken. Maar ik ben heel benieuwd naar de percentages.
[..]
En dan gaat hier dus nog meer tijd vanaf.
Vandaag wat collega's gesproken. Paar waren al gebeld door lc en bij hun gaat er tijd af op de piekdagen...
Plaatjes doen het hier nietquote:Op woensdag 25 juni 2025 10:20 schreef V__L_N het volgende:
En daar zijn de zomerdaltijden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gewoon op de minuut af stoppen met bezorgen als je de tijd overschrijdt.quote:Op woensdag 25 juni 2025 15:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Er is dit zomerdal wel heel erg de botte bijl in de looptijden gezet, ongekend! Eerdere jaren ging er nooit meer dan 13% af van een wijk, nu zie ik kortingen tot 25%!
https://imgur.com/a/jVsGqtp de laatste is een oudere 2023 meen ikquote:Op woensdag 25 juni 2025 10:20 schreef V__L_N het volgende:
En daar zijn de zomerdaltijden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze doen zooo graag alsof die zaterdagen enorm rustig zijn. Maar in de praktijk is dat gewoon een extra overloop voor niet gedraaide kleine post. Het is ook zo'n beetje de meest onberekenbare dag vind ik. Of er is niks te doen of het is debiel druk. Er staat 1.49 op mijn rooster. Maar het 13 weeks gemiddelde is dik boven de 3.30 en er zitten dagen bij die richting de 4.30 gaan ook.2,5 keer over de kop.quote:Op woensdag 25 juni 2025 15:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Er is dit zomerdal wel heel erg de botte bijl in de looptijden gezet, ongekend! Eerdere jaren ging er nooit meer dan 13% af van een wijk, nu zie ik kortingen tot 25%!
er staan weer 3 nieuwe verslagen online,ook over de werktijden en dergelijke,veel leesvoer.quote:Op woensdag 25 juni 2025 15:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Een mooi verhaal weer. Wijken waarop structureel t/m 10% wordt geplust krijgen er geen tijd bij. Wijken waarop meer dan 10% wordt geplust worden wel opgehoogd, maar alleen met het meerdere. Dus plus je structureel 15% dan komt er 5% bij. En dat is dan nog buiten de volumedalingskorting gerekend.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:00 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
er staan weer 3 nieuwe verslagen online,ook over de werktijden en dergelijke,veel leesvoer.
Dat ze bewust krap houden was toch al duidelijk? Er zijn ook enorm veel voorbehouden waarom bepaalde dagen dan niet mee genomen worden.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Een mooi verhaal weer. Wijken waarop structureel t/m 10% wordt geplust krijgen er geen tijd bij. Wijken waarop meer dan 10% wordt geplust worden wel opgehoogd, maar alleen met het meerdere. Dus plus je structureel 15% dan komt er 5% bij. En dat is dan nog buiten de volumedalingskorting gerekend.
Het is dus wel duidelijk dat PostNL de looptijden doelbewust te krap wil houden, en daarbij kennelijk streeft naar 10% te krappe tijden.
Lekker figuur die chauffeur, duidelijk een subcontractor ook. Kent 2 zinnetjes Nederlands, te weten "Weet niet" en "Niet mijn probleem".quote:Op vrijdag 27 juni 2025 20:37 schreef ophaling10 het volgende:
https://1amstelveen.nl/br(...)-vlogen-over-straat/
Dat klinkt nogal negatief.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 20:42 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Lekker figuur die chauffeur, duidelijk een subcontractor ook. Kent 2 zinnetjes Nederlands, te weten "Weet niet" en "Niet mijn probleem".
Op het filmpje en de foto's kon je zien dat de bus zo vol zit dat er poststukken half uit de gleuf steken. Dat de chauffeur die vervolgens de bus licht EN blijkbaar niet merkt dat er geen post uit het linkerdeel valt EN niet ziet dat er post uit de gleuf steekt (ook na lichting) is op z'n minst slordig te noemen.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:34 schreef blijevis het volgende:
[..]
Dat klinkt nogal negatief.
- De chauffeur heeft de brievenbus uiteindelijk toch helemaal geleegd.
- Hij zei "niet mijn probleem" als reactie op de opmerkingen van de reporter over de collega van de vorige dag.
Wellicht bedoelde de chauffeur dat hij zich niet verantwoordelijk voelt voor het gedrag van deze collega.
- Als hij melding maakt bij PostNL loopt hij kans dat hij zichzelf of zijn collega's in de problemen brengt. Je weet hoe dat gaat: PostNL zal nooit toegeven dat er bijvoorbeeld een constructiefout in hun brievenbussen zit waardoor er post blijft hangen, ze zullen de schuld geven aan de chauffeurs. Het verbaast me niet dat hij "niet weet" of hij dit risico wil lopen.
- De kreet "brieven vlogen over straat" in het artikel is zwaar overdreven: er vielen wat brieven uit de brievenbus op de grond, die werden meteen opgeraapt door de chauffeur. Je ziet hem zelfs nagaan dat er niets op de grond is blijven liggen.
- Het beschuldigende toontje van de reporter tegen de chauffeur is onterecht: het ligt niet aan de chauffeur dat de post in de brievenbus is blijven hangen, of dat er niets is gedaan met eerdere meldingen.
Kwam er niet in. Dus wacht wel op de samenvattingquote:Op zaterdag 28 juni 2025 21:42 schreef the_X het volgende:
En hoe was het online evenement gisteren, toch wel allemaal trouw gekeken he!?
Het lijkt er op dat er beelden van tenminste vier verschillende momenten door elkaar zijn gemonteerd.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 18:05 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Op het filmpje en de foto's kon je zien dat de bus zo vol zit dat er poststukken half uit de gleuf steken. Dat de chauffeur die vervolgens de bus licht EN blijkbaar niet merkt dat er geen post uit het linkerdeel valt EN niet ziet dat er post uit de gleuf steekt (ook na lichting) is op z'n minst slordig te noemen.
Dat hij de bus uiteindelijk toch helemaal leegt is uitsluitend doordat de reporter hem er attent op maakt dat er nog post in de bus is achtergebleven. En in plaats van dat de chauffeur hem bedankt voor de oplettendheid en zich verontschuldigd voor het feit dat hij het zelf over het hoofd heeft gezien, wordt er tamelijk nonchalant en schouderophalend gereageerd.
Het zou natuurlijk kunnen dat de chauffeur zo kortaf reageert omdat hij zich overvallen voelt door de reporter en de camera, maar dit is toch echt niet de reactie zoals je 'm leert tijdens de opleiding.
Als je trouwens goed kijkt zie je dat er twee lichtingsmomenten zijn gefilmd. Bij 0.14 zie je dag 1 en de chauffeur die de bus leegt waarbij er alleen uit het rechterdeel post valt. Bij 0.23 is het een dag later, zie je weer de chauffeur de bus legen waarbij weer alleen post uit het rechterdeel valt. Dit zijn volgens mij 2 lichtingsmomenten want bij 0.14 heeft de chauffeur een PostNL-hesje aan en bij 0.23 niet. Maar het is overduidelijk de zelfde chauffeur, zelfde opgeschoren korte zwarte haar, zelfde blauwe t-shirt, zelfde wrangler-spijkerbroek. Dus die collega van de dag ervoor was hij gewoon zelf.
Ja, het maakt uit in welke gleuf je het stopt. De post in de gleuf voor jouw postcodegebied gaat niet door de eerste sortering heen (om het te sorteren op postcodegebied van het Sorteercentrum Brieven van de bestemming, zodat het daarheen vervoerd kan worden), maar blijft op jouw ScB liggen voor de tweede sortering. Als je dus iets in de rechtergleuf stopt wat voor de linkergleuf bedoeld was heb je dus 1 dag vertraging.quote:Op zondag 29 juni 2025 02:29 schreef blijevis het volgende:
Een vraag: maakt het eigenlijk iets uit in welke gleuf (linker of rechter) je een brief post, of komt
het uiteindelijk op dezelfde hoop terecht? In de wat kleinere kernen staan ook brievenbussen met maar 1 gleuf.
Bestaan die eenlingbussen nog steeds? Bij ons zijn ze allemaal weggehaald uit het buitengebied. Hier moesten de eenlingbussen trouwens, toen ze er nog stonden, gewoon door de postbezorgers zelf geleegd worden. Op het depot hingen een paar sleutels. En de inhoud van die bussen (zelden meer dan 1 of 2 stukken) moest je vervolgens zelf in een tweelingbus gooien, in de juiste gleuf.quote:Op zondag 29 juni 2025 02:29 schreef blijevis het volgende:
[..]
Een vraag: maakt het eigenlijk iets uit in welke gleuf (linker of rechter) je een brief post, of komt
het uiteindelijk op dezelfde hoop terecht? In de wat kleinere kernen staan ook brievenbussen met maar 1 gleuf.
Ik weet er nog een te staan, helemaal weg zijn ze dus nog niet.quote:Op zondag 29 juni 2025 14:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Bestaan die eenlingbussen nog steeds?
Per 1 juli 2026 dus naar 48 uur. Wel gewoon 5 dagen per week blijven bezorgen en 95% bezorgkwalitieit. Nou dan weet je wel dat PostNL vanaf nu bij elk persbericht gaat zeggen dat ze minder bezorgdagen willen.. in de praktijk was de bezorging vaak al binnen 48 uur of later dus de gemiddelde brief of verjaardagskaart zal er niks van merken. Maar voorlopig dus nog 1 jaar binnen 24 uur bezorgen, veel succes!quote:Op zondag 29 juni 2025 17:19 schreef wbwb het volgende:
Ja, ik weet er ook nog een te vinden in het dorp hiernaast.
Het gaat naar verwachting juli volgend jaar in, tenzij het nieuwe kabinet alsnog een streep erdoor zet. Hoe waarschijnlijk dit is hangt uiteraard af van de verkiezingsuitslag in oktober (en of ze er vervolgens in slagen binnen 8 maanden de formatie af te ronden).quote:Op maandag 30 juni 2025 14:23 schreef ophaling10 het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)hijnlijk-naar-72-uur
morgen hitteplanquote:Op maandag 30 juni 2025 15:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het gaat naar verwachting juli volgend jaar in, tenzij het nieuwe kabinet alsnog een streep erdoor zet. Hoe waarschijnlijk dit is hangt uiteraard af van de verkiezingsuitslag in oktober (en of ze er vervolgens in slagen binnen 8 maanden de formatie af te ronden).
We blijven wel 5 dagen in de week bezorgen, staat er, maar ik ga er vanuit dat als we straks in principe 48 uur mogen doen over zo'n beetje alles (behalve rouw- en medische post) dat er van die daldagen (doordeweeks, tenminste) nog minder overblijft dan nu. Dus dan zal het er wel op uitdraaien dat je dinsdag alleen maar x-wijken loopt (plus nog twee rouwkaarten voor een Y-wijk), woensdag alleen maar Y wijken (plus rouwpost X), etc. Nu zijn die piekwijken tegenwoordig al loodzwaar (zeker op NRP2-locaties), en is het eigenlijk alleen nog maar vol te houden doordat je de zware piekwijken nog kunt afwisselen met lichtere Y-wijken, maar die mogelijkheid wordt steeds kleiner. En als PostNL vanaf 2028 of 2029 72 uur over de post mag doen, dan kun je wel op je vingers natellen wat er gebeurt: dan blijft er van de zaterdag ook helemaal niks meer over.
Ik heb er nu ook zo een. Maar vaak als het niet bezorgd is dan wordt hij aan het eind van de rit toch al bezorgd gezet. Maar als het goed is komt hij dan morgen of woensdagquote:Op maandag 30 juni 2025 16:05 schreef LethalNinja het volgende:
Paar uur de deurbel in dd gaten gehouden. Om 1500 ineens een status update dat het bezorgd is.. jammer dit..
Geen deurbel gegaan en ook niks bij de buren
Pakketdienst zit hier niet,het merendeel hier zit in de brievenbezorging.(di-za)quote:Op maandag 30 juni 2025 16:05 schreef LethalNinja het volgende:
Paar uur de deurbel in dd gaten gehouden. Om 1500 ineens een status update dat het bezorgd is.. jammer dit..
En PostNL loopt ook weer lekker achter met hun code geel, want in een groot deel van NL is het inmiddels code oranje.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:31 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
morgen hitteplanzie de app etc.. doe rustig aan,de gr uit een koel Den Haag zzzzzz
Dat doet de pakketservice bij mij ook heel vaak. Als ze in tijdnood komen zetten ze alles wat nog in de bus ligt op "bezorgd", en dan doen ze de dag daarna in de ochtend een extra rit.quote:Op maandag 30 juni 2025 16:05 schreef LethalNinja het volgende:
bij jullie mag je wel rustig aan doen,met 37/39 gr ben benieuwd of ze daar nog iets tegenin te brengen hebben.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En PostNL loopt ook weer lekker achter met hun code geel, want in een groot deel van NL is het inmiddels code oranje.
Rustig aan doen en bij pauzes mag je de tijd laten doorlopen en plussen als calamiteiten, aldus het document "Werken bij bijzondere weersomstandigheden". Nou, dat gaan we doen ook.quote:Op maandag 30 juni 2025 18:32 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
bij jullie mag je wel rustig aan doen,met 37/39 gr ben benieuwd of ze daar nog iets tegenin te brengen hebben.
quote:Op maandag 30 juni 2025 18:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik had verwacht dat PostNL wel heel blij zou zijn met het voorstel van de minister. Maar nee, ze willen nu een rechtszaak aanspannen tegen de overheid. Want zelfs 95% van de consumentenpost binnen 48 uur bezorgen (ipv de huidige 24 uur) is nog een onhaalbare kaart, vanwege "het arbeidsintensieve karakter" van postbezorging.
Een jaar of 20/25 geleden hadden we geen enkele moeite met 95% binnen 24 uur bezorgen. Oké, we hadden toen niet zo'n krappe arbeidsmarkt als nu. Maar we hadden wel veel meer post EN het werk was veel arbeidsintensiever. Tegenwoordig hebben we de SMX die alle kleine post (en een steeds groter deel van de grote post) op huisnummervolgorde sorteert. Vijfentwintig jaar geleden moesten we dat nog ALLEMAAL met de hand doen!
quote:Daarom pleit het bedrijf voor een snelle verandering en een norm van 90%. Die ligt boven het huidige niveau en versterkt de kwaliteit.
Paar uur later alsnog netjes bezorgd. Beetje vreemd maar ik heb mijn pakket gelukkigquote:Op maandag 30 juni 2025 17:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb er nu ook zo een. Maar vaak als het niet bezorgd is dan wordt hij aan het eind van de rit toch al bezorgd gezet. Maar als het goed is komt hij dan morgen of woensdag
Ah dan is hij vooraf gescant waarschijnlijkquote:Op maandag 30 juni 2025 19:56 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Paar uur later alsnog netjes bezorgd. Beetje vreemd maar ik heb mijn pakket gelukkig
ze hebben iedereen weer lekker laten zittenquote:Op maandag 30 juni 2025 23:31 schreef V__L_N het volgende:
Ze waren toch al bezig dit in te voeren. Dus logisch dat ze al aan de volgende reorganisatie denken. Als jer niet minstens 4 achter elkaar doet loop je achter hoor. Ondertussen loopt het ziekteverzuim op richting absurde getallen en vraagt het bedrijf zich af waarom het werkvolk zo slap is tegenwoordig.
Het is hier morgen 35 graden, maar hier geen extra maatregelen. Want natuurlijk kunnen we zelf niet verder denken dat de kleurcodes van de knmi. Ben benieuwd of er morgen toch nog iemand het licht gaat zien op de dag. Maar ik vermoed dat het weer een uur in de wachtrij hangen voor het sco wordt.
in de app staat ook als bijlage dat er enige vertraging is ivm de hitte.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ah dan is hij vooraf gescant waarschijnlijk
Dus als ik het goed begrijp vragen zij ook om PostNL financieel te compenseren? Dan heeft PostNL flink wat druk gezet op de vakbondenquote:Op donderdag 3 juli 2025 18:22 schreef ophaling10 het volgende:
https://bvpp.nl/nl/nieuws(...)orwaarden-bij-postnl
plus brief zie pdf
die 3 genoemde bedrijven hebben allemaal bezorgers/sters en overige in dienst die eigenlijk gesubsidieerd werken,de uteindelijke loonkosten zijn dan een stuk lager ,dan bij een Postnl. Het liefst ziet een Postnl dat de uitvoering gratis gedaan wordt,gezien de vele kortingen op de vergoedingen(meer doen voor minder geld).We leven in een tijd dat de mensen een stuk mondiger geweroden zijn en dat straks allemaal links gaan laten liggen,dan is het voor het bedrijf bijna onmogelijk nog om alles te bezorgen.Let wel je moet een 27/288uur werken om op het nieveau van een uitkering te komen,daarom vinden velen het wel goed zo,nieuwe aanwas zie je steeds minder en dat wordt nog veel erger.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:20 schreef wbwb het volgende:
Ik snap niet dat in bijvoorbeeld Enschede het kennelijk rendabel is voor maar liefst 3 andere postbedrijven (namelijk MSG, Cycloon én De Vos Diensten) om daar post te bezorgen, terwijl het volgens PostNL zogenaamd niet rendabel is om post te bezorgen en dat terwijl zij een stuk hogere volumes hebben.
Linkje: https://archive.ph/W4maYquote:Op zondag 6 juli 2025 11:39 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Heel stuk in de nrc over de toekomst van de postbezorging.
Loslaten van de prijzen zal de postbezorging weer rendabel maken EN zorgen voor betaalbaarheid van de consument? Op welke planeet leeft de ACM? Loslaten van de prijzen zal er voor zorgen dat de prijzen nog verder zullen gaan stijgen, er alleen nog maar minder post verstuurd zal worden en PostNL nog harder zal gaan jammeren bij de overheid.quote:Het rapport pleit voor een „lagere bezorgsnelheid in combinatie met betere bescherming van de zekerheid dat post aankomt op het afgesproken moment en betaalbaarheid van álle soorten post”. Loslaten van de prijzen zou de postbezorging van PostNL dan goed rendabel maken, concludeert de ACM op basis van berekeningen die PostNL zelf aanleverde.
Van BVPP en CNV kan ik mij dat wel indenken, maar zou het FNV zich onder druk laten zetten door PostNL? Dat lijkt me sterk. Ik denk dus dat de bonden het op dit punt echt eens zijn met PostNL.quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:09 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp vragen zij ook om PostNL financieel te compenseren? Dan heeft PostNL flink wat druk gezet op de vakbonden
PostNL kan net zo goed ook dat soort gesubsidieerde medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, dus dat is geen voordeel.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:31 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
die 3 genoemde bedrijven hebben allemaal bezorgers/sters en overige in dienst die eigenlijk gesubsidieerd werken,de uteindelijke loonkosten zijn dan een stuk lager ,dan bij een Postnl. Het liefst ziet een Postnl dat de uitvoering gratis gedaan wordt,gezien de vele kortingen op de vergoedingen(meer doen voor minder geld).We leven in een tijd dat de mensen een stuk mondiger geweroden zijn en dat straks allemaal links gaan laten liggen,dan is het voor het bedrijf bijna onmogelijk nog om alles te bezorgen.Let wel je moet een 27/288uur werken om op het nieveau van een uitkering te komen,daarom vinden velen het wel goed zo,nieuwe aanwas zie je steeds minder en dat wordt nog veel erger.
de Or heeft weer een nieuw verslag geplaatst,er staat ook een onzalig bericht in,wat weer een beetje afgeketst is,quote:Op maandag 30 juni 2025 18:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Rustig aan doen en bij pauzes mag je de tijd laten doorlopen en plussen als calamiteiten, aldus het document "Werken bij bijzondere weersomstandigheden". Nou, dat gaan we doen ook.
En mag de minister dan niet ook gewoon 'nee' zeggen? Politiek is de hele UPD een hete aardappel geworden die niemand meer wil hebben. Je kan er gezien hoe de postmarkt en arbeidsmarkt erbij ligt niks mee winnen ook, alleen maar verliezen. Als je PostNL ruim tegemoet komt (minder strengere voorwaarden, extra geld, prijsverhogingen etc) dan ben je 'de minister/partij die de post verkloot heeft'.quote:Op zondag 6 juli 2025 14:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik denk dat PostNL gewoon de knuppel in het hoenderhok moet gooien. Volgens de postwet mag de universele postdienstverlener, als de uitvoering van de UPD niet meer rendabel is, aan de minister vragen om van haar taak ontheven te worden. Laat PostNL dat eens doen. Gewoon de UPD terug geven. Ik denk niet dat er bedrijven staan te trappelen om het van ons over te nemen. Misschien als PostNL het zo speelt dat de minister toch eieren voor z'n geld kiest.
Maar PostNL kan niet zomaar van zijn dure krachten af die geen voordelige regelingen hebben. Kleinere regionale postbedrijven bestaan vaak zo'n beetje bij de gratie van regelingen.quote:Op zondag 6 juli 2025 17:17 schreef wbwb het volgende:
[..]
PostNL kan net zo goed ook dat soort gesubsidieerde medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, dus dat is geen voordeel.
PostNL doet dat ook reeds. Zie: https://www.postnl.nl/werkenbij/productie/jobcoaching/quote:Op zondag 6 juli 2025 17:17 schreef wbwb het volgende:
[..]
PostNL kan net zo goed ook dat soort gesubsidieerde medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, dus dat is geen voordeel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |