abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216851330

Het klaag-, praat en vraagtopic voor medewerkers van PostNL.

Het was ooit APT, P&T en het toch wel zo vaak gebruikte PTT. Het werd via een korte pauze als TPG en TNT uiteindelijk Postnl. Omdat het nog niet verwarrend genoeg was, namen we Sandd er nog maar bij. Hoewel we verdwalen in alle namen, weten de aanwezige postbodes, postbezorgers en postsorteerders de weg naar dit topic en alle huizen in Nederland wel te vinden.

De pakketchauffeurs, dames van de klantenservice, de medewerkers van de kantoren en alle andere Postnl'ers zul je hier niet vinden. Maar wij willen je best helpen met vragen over je poststuk en we zullen zeker 'de bezorger er op aanspreken'.

Op de site van Postnl kun je de Posttarieven, Adressen en Postcodes opzoeken. Ga je verhuizen, dan vinden de bezorgers en nieuwe bewoners het wel fijn als je een Verhuisservice neemt. We zijn er natuurlijk ook voor bedrijven.

Oh, en natuurlijk zijn wij je favoriete en minst favoriete bezorger, dus complimenten en klachten zijn er ook.

Voor de medewerkers natuurlijk de zo belangrijke betaaldata:

Overuurtjes maken we standaard. En die worden zo uitbetaald:

Meelezen, de weg kwijt, wordt het je gewoon te veel? We hebben hieronder nog even de meest gebruikte afkortingen en termen voor je uitgepuzzeld:

HAH = Huis aan Huis folders
HSM = HuisNummerSorteermachine
VOS = Vroege Ochtend Sortering
TC/TL = Teamcoach/Teamleider
VBL/VBG = Voorbereidingslocatie/gebied
CVL = Centrale voorbereidingslocatie
Afschrijven = (Verkeerd gesorteerde) post herstellen/retourneren m.b.v. sticker
SP = Senior Planner
OR/OC = Ondernemingsraad
TOT = Toeslag Onregelmatige Tijdstippen
VM = Vestigingsmanager
Piekdag = Dag dat het druk is
Daldag = Dag dat het rustig is
X-wijken = Wijken met dinsdag, donderdag en zaterdag piek
Y-wijken = Wijken met woensdag en vrijdag piek
Postvest/kangoeroebuidel/bomgordel = Jas-tas combinatie om post te dragen
SKNJ = Sinterklaas, Kerst, Nieuwjaar
Postboy = Kar voor post
Depot = Plek waar post gebracht wordt
Retailer = Winkels waar pakjes gebracht/gehaald kunnen worden

pi_216852287
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 22:53 schreef V__L_N het volgende:
Serieus? Naja, het is in iedergeval niet totaal nutteloos zoals die kerst/sinterklaassokken die je maar een paar dage per jaar aan kan. Wel apart dat ze ze ze weer 2,5 week tevroeg uitdelen. Zat er nog meer bij?
Nee dat is/was het enige, ik weet ook niet of het vanuit het sorteercentrum meegegeven is of dat de teamcoach het heeft gebracht dat die zoiets had van; ik ben hier nu toch en ik kom de komende tijd hier niet dus ik drop ze nu (alvast) af?
pi_216857250
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 22:57 schreef V__L_N het volgende:
Weer iets nieuws. Herstelpost moet in een brievenbus die na 17.00 uur wordt geleegd. De lijsten die we daarvoor kregen bevatten alleen brievenbussen van 5 tot 8 km verderop. De enige brievenbus in de buurt die om 17.00 uur wordt geleegd zijn ze vergeten. Maar dat is evengoed 3,5 km verderop. Dus even een herstelstuk brengen kost 7 km en volgens google maps iets van 20 minuten (denk iets langer)...
ik vind het niks van die kaarten,binnen de regio moeten ze gewoon sameday bezorgd worden,hier komt veel gezeur van(en terecht)
pi_216859337
Ze kunnen beter de rode bak weer in ere herstellen. Scheelt hoop gefiets voor bezorgers en zeker de volgende ochtend mee terug. Niet alles hoeft op ons bordje..
pi_216859558
Rode bak zou idd gewoon veel beter zijn. Vroeger stickerde we ook gewoon aan het einde van de dag met een paar mensen en ging het veel beter. Dan controleer je mekaar. Er zijn nog steeds mensen die meerdere opties aanvinken ook, of doorstrepen.

Wat betreft die collega die niet meteen de herstel op de brievenbus gooit. Zo'n collega heb ik ook. Dan blijft soms zelfs meerdere dagen dat liggen in een tas. Of ze loopt niet terug voor de herstel van een paar adressen en bewaard die voor de volgende dag. Zo vaak al iets over gezegd tegen de verschillende lc/pc/tl's. Gebeurt echt al 3/4 jaar niks mee. Zo bizar. Maar vroeger was er ook meer controle. Nu komt er nooit meer een lc/pc op het depot. Vroeger elke maand paar keer, want je had de controles en de verplichte contactmomenten.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_216860430
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 21:53 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ik vind het niks van die kaarten,binnen de regio moeten ze gewoon sameday bezorgd worden,hier komt veel gezeur van(en terecht)
Ik heb dat letterlijk nog nooit zien gebeuren. Altijd app maar een foto door en plak er een herstelsticker op…
pi_216876799
Vandaag in het AD een stuk over de werkomstandigheden/sfeer bij PostNL en vanavond in Kassa op tv over de bezorgkwaliteit van belangrijke overheidspost. Conclusie: we mogen nog blij zijn dat er überhaupt mensen werken bij PostNL. In de toekomst waarschijnlijk nog meer personeelstekort dus je mag al blij zijn dat er nog post en pakketten worden bezorgd :') en de kwaliteit is nog verder te zoeken straks. Nieuwe mensen kiezen simpelweg niet meer voor PostNL als werkgever.

Al gaan ze bij paketten waarschijnlijk de afhaal/pakketkluis optie standaard forceren en tegen extra bijbetalen pas thuisbezorgen. Op de een of andere manier duurt bezorgen bij een PostNL punt hier altijd een dag langer en je gekozen punt wordt ook niet altijd gehanteerd zogenaamd vanwege drukte. Als ik dan vervolgens een kwartier naar het alternatieve punt moet fietsen kies ik de volgende keer weer gewoon voor thuisbezorgen. Het zou handig zijn als ze bij een pakketkluis je vakje realtime 'reserveren' want als deze weer vol blijkt gaat het alsnog naar een ander punt toe. Balies bij supermarkten werkten altijd goed maar die zijn bijna overal alweer gestopt ivm het vele werk.
pi_216880762
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 11:15 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Vandaag in het AD een stuk over de werkomstandigheden/sfeer bij PostNL...
Hier het betreffende artikel https://archive.ph/eSiok

Het lijkt wel alsof ze dat direct naar de retailer al testen/doen, ik had pasgeleden een pakket dat direct naar de retailer gestuurd was dus niet door de chauffeur maar al vanuit het sorteercentrum!
pi_216883346
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 16:18 schreef the_X het volgende:

[..]
Hier het betreffende artikel https://archive.ph/eSiok

Het lijkt wel alsof ze dat direct naar de retailer al testen/doen, ik had pasgeleden een pakket dat direct naar de retailer gestuurd was dus niet door de chauffeur maar al vanuit het sorteercentrum!
ze komen weer met huisregels,middenin het stuk,ja wegkijken kan echt niet meer,verder goed stuk hoe het reilt en zeilt,een wonder dat iedereen nog komt opdraven.5k bezorgers willen ze aannemen,dat gaat never lukken.
pi_216883752
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 19:09 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
ze komen weer met huisregels,middenin het stuk,ja wegkijken kan echt niet meer,verder goed stuk hoe het reilt en zeilt,een wonder dat iedereen nog komt opdraven.5k bezorgers willen ze aannemen,dat gaat never lukken.
Als het in de top en managementlaag al rommelt is dat inderdaad een teken aan de wand dat het überhaupt nog een wonder is dat het bezorgpersoneel er is nog is. Maar PostNL weet ook dat een groot gedeelte van het personeel niet veel keuze heeft qua banenaanbod en op zich buiten en 'zonder baas' werken soms ook aantrekkelijk is. Maar bij elk normaal bedrijf zou het personeel hard wegrennen als ze het zo onaantrekkelijk en ondankbaar maken als PostNL al jaren doet en elke dag roepen hoe slecht het wel niet gaat met het bedrijf. Feit: er wordt nog steeds winst gemaakt. Wat in het stuk ook staat: het is bizar dat er met een laagte record aan kerstkaarten zo veel vertraging was tot diep in januari. Dan is er structureel wat mis in de bedrijfsvoering en absoluut geen promotie om volgend jaar weer kerstkaarten te sturen..

Ik heb sterk het idee dat PostNL zelf ook weer dat het een zooitje is de laatste tijd en bewust dat laat exploderen zodat ook dan de politiek ziet dat het 'zo niet langer kan' en ze maar gaat helpen. Maar PostNL blijft maar roepen, als wij 1 dag extra langer mogen bezorgen neemt de kwaliteit toe. In feite rek je de termijn daarmee op en kloppen de cijfers straks 'beter' maar als het in de organisatie een zooitje blijft is het op de lange termijn nog steeds een aflopende zaak.

[ Bericht 12% gewijzigd door IsItMeOrYou op 01-03-2025 19:54:20 ]
  zondag 2 maart 2025 @ 11:12:27 #14
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_216892050
Dat stuk in de Ad moet ze toch op zijn minst een beetje onrustig hebben gemaakt. Normaal lekt er niks uit van de echte zware onvrede. Iedereen weet wel zo'n beetje hoe zwaar dat het bedrijf trekt aan mensen om vooral niks te zeggen in de media.

Maar ik vind het vooral knap hoe het bedrijf het dan weer heerlijk kan downplayen... "niet makkelijk" we hebben gewoon wat extra geld nodig en dan gaat het prima...
Ook dat ze zeggen dat ze 5000 mensen hebben aangenomen. Iedereen die opleiden doet weet dat er heel veel binnen de eerste 2/3 weken weer weg zijn. Als er 500 blijven hangen is het veel.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_216892240
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 11:12 schreef V__L_N het volgende:
Dat stuk in de Ad moet ze toch op zijn minst een beetje onrustig hebben gemaakt. Normaal lekt er niks uit van de echte zware onvrede. Iedereen weet wel zo'n beetje hoe zwaar dat het bedrijf trekt aan mensen om vooral niks te zeggen in de media.

Maar ik vind het vooral knap hoe het bedrijf het dan weer heerlijk kan downplayen... "niet makkelijk" we hebben gewoon wat extra geld nodig en dan gaat het prima...
Ook dat ze zeggen dat ze 5000 mensen hebben aangenomen. Iedereen die opleiden doet weet dat er heel veel binnen de eerste 2/3 weken weer weg zijn. Als er 500 blijven hangen is het veel.
PostNL logica en goochelen met cijfers: feitelijk klopt het vast, maar als er in de praktijk nog maar 10% van alle aangenomen werkt boeit niet :') en zo hebben de recruiters toch hun aannamedoel gehaald :)
  zondag 2 maart 2025 @ 11:35:43 #16
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_216892273
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2025 11:32 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
PostNL logica en goochelen met cijfers: feitelijk klopt het vast, maar als er in de praktijk nog maar 10% van alle aangenomen werkt boeit niet :') en zo hebben de recruiters toch hun aannamedoel gehaald :)
Dat goochelen is precies de reden dat ze met zoveel dingen wegkomen. Zo goochelen ze ook met de tevredenheidscijfers van het personeel en de roostertijden. Als je maar lang genoeg konijnen uit hoeden probeert te toveren springt er vanzelf wel 1 in zullen ze denken.
Loesje
pi_216892982
er is weer een nieuwe editie uitgekomen:

https://www.rodemorgen.nl(...)%20februari-mail.pdf
pi_216905209
Weet iemand dit. Ik heb aangegeven mijn adres als eerste en als ik niet thuis ben een postnl punt. Maar gaat de bezorger dan toch proberen te bezorgen bij de buren voordat het naar de afhaalpunt gaat?
pi_216905746
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:00 schreef Jeo_Boden het volgende:
Weet iemand dit. Ik heb aangegeven mijn adres als eerste en als ik niet thuis ben een postnl punt. Maar gaat de bezorger dan toch proberen te bezorgen bij de buren voordat het naar de afhaalpunt gaat?
Als het goed is niet. Maar garanties krijg je alleen bij een stofzuiger :) ik verwacht eerder dat het meteen naar een PostNL gaat ipv eerst bij jou aanbellen..
pi_216950934
Breng PostNL niet op ideeën:
Deense post stopt na vierhonderd jaar met bezorging: laatste brief eind 2025: https://www.nu.nl/economi(...)brief-eind-2025.html
pi_216957522
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2025 18:11 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Breng PostNL niet op ideeën:
Deense post stopt na vierhonderd jaar met bezorging: laatste brief eind 2025: https://www.nu.nl/economi(...)brief-eind-2025.html
In Denemarken heb je wel nog een landelijk alternatief: dao. Het zou me dan ook niet verbazen als zij de USO op zich nemen volgend jaar.
  vrijdag 7 maart 2025 @ 10:15:06 #22
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_216958651
Helemaal geen alternatief hebben lijkt me in strijd met de europese verdragen. Maar opzich zijn er ook meer pakketbedrijven die koeriersdiensten aanbieden in denemarken
Loesje
pi_216994555
Swiss Post lukt het tenminste nog wel om post op tijd te bezorgen: https://www.post.ch/en/ab(...)r-recipients-on-time
pi_216994698
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 09:17 schreef wbwb het volgende:
Swiss Post lukt het tenminste nog wel om post op tijd te bezorgen: https://www.post.ch/en/ab(...)r-recipients-on-time
En dat terwijl het land toch niet zo dichtbevolkt is als Nederland, ook qua afstanden:) de papieren bureaucratiemolen zal vast helpen om het aantal brieven stabiel te houden.
pi_217017697
Nou, het is de dag van de bezorger. Veel plezier allemaal!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')