Oftewel weer lekker geval van mismanagement, te snel bedacht en niet aan de klant gedacht. En tussen de regels door lees je dat ze in november alsnog gaan aankondigen dat de postbussen in 2026 alsnog sluiten. De geldslurpende adviseurs zullen daar de komende maanden wel uitvoerig de tijd voor gaan nemen..quote:PostNL haalt de postbussen op Noord-Beveland niet weg. In elk geval niet dit jaar. Het bedrijf heeft dat besloten na de ophef die vorige week is ontstaan toen bekend werd dat de postbussen zouden verdwijnen. PostNL zegt ‘nader onderzoek’ te doen naar een andere oplossing.
heb je de nieuwsbrief van de OR gelezen?quote:Op zaterdag 1 februari 2025 18:10 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Je kunt er ook op wachten dat als er staatssteun vanuit de overheid naar PostNL gaat, de concurrenten naar de rechter zullen stappen vanwege oneerlijke concurrentie.
In die van operations staat niks hierover?quote:Op maandag 3 februari 2025 20:32 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
heb je de nieuwsbrief van de OR gelezen?
Dat heb ik ook ooit nagevraagd. Toen was het antwoord als volgt:quote:Op maandag 3 februari 2025 23:37 schreef V__L_N het volgende:
[..]
In die van operations staat niks hierover?
Weet iemand trouwens waar je dat detailonderwerp bezorgen kan vinden waar ze steeds naar verwijzen? Ik probeerde het te zoeken op de pagina, maar kwam nergens.
Geen idee of dat inmiddels veranderd is, want ik heb geen toegang meer tot Mijn PostNL en dit was in 2023.quote:De zoekfunctie werkt helaas nog niet optimaal. Het detailontwerp staat in elk geval onderaan deze pagina: Wat we doen | Bezorger van post | Mijn PostNL
Hopelijk ben je hiermee geholpen.
Daar staat er idd 1. Maar een versie van 2020. Heel duidelijk achterhaald door de tijd.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 00:32 schreef wbwb het volgende:
[..]
Dat heb ik ook ooit nagevraagd. Toen was het antwoord als volgt:
[..]
Geen idee of dat inmiddels veranderd is, want ik heb geen toegang meer tot Mijn PostNL en dit was in 2023.
en een paar jaar terug waren de postbussen nog mega belangrijk en moest je daarom mensen uit de VOS er heen sturen, want daar werd geld verdiend, verplicht mensen die vroeg begonnen 2 ofzo per unit naar postbussen of ze wilden of neit 9liepen meer postverdeleres dan mensen die daar aan het ingooien waren) en een klote sfeer, maaar toen je steeds later mocht beginnen deden mensen ineen wel graag postbussen want TOTquote:Op maandag 3 februari 2025 12:10 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Oftewel weer lekker geval van mismanagement, te snel bedacht en niet aan de klant gedacht. En tussen de regels door lees je dat ze in november alsnog gaan aankondigen dat de postbussen in 2026 alsnog sluiten. De geldslurpende adviseurs zullen daar de komende maanden wel uitvoerig de tijd voor gaan nemen..
Kijk voor de zekerheid even of de dag wel is aangepast anders zijn ze niet geweestquote:Op woensdag 5 februari 2025 17:52 schreef V__L_N het volgende:
Ik probeer al 2 dagen te zien wanneer ze die gene bij mij voor de deur legen... Maar nog geen auto kunnen spotten. Lijkt er op dat ze heel vroeg op de dag komen.
Dat ding is al maanden stuk en staat altijd op woensdag...quote:Op woensdag 5 februari 2025 18:02 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Kijk voor de zekerheid even of de dag wel is aangepast anders zijn ze niet geweestmaar ze kunnen ook wisselend ophalen.
Die bestaan niet meer. Als je nu 's avonds nog iets wil wegbrengen moet je het rechtstreeks naar een brievenbus bij een sorteercentrum brengen. Dan kan het tot 21.00.quote:Op woensdag 5 februari 2025 18:31 schreef zevenmijlslaars het volgende:
Nog niet zolang geleden waren hier meerdere bussen die pas vanaf 20.00 werden geleegd.
heb je geen deurcamera?quote:Op woensdag 5 februari 2025 23:21 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Dat ding is al maanden stuk en staat altijd op woensdag...
Maar ik gok dat ze gewoon voor 12 uur al komen, dan ben ik aan het lopen dus zie dat niet.
als je een foutloper hebt komt die echter niet meer binnen 24uur aan(als ze al geweest zijn)quote:Op woensdag 5 februari 2025 17:43 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[ afbeelding ]
Vinden jullie dit duidelijk genoeg? Tussen 09:00 en 17:00 uur is natuurlijk best lang maar denk je vooral moet kijken naar de dag (dan moeten ze dit wel goed bijhouden). Regelmatig wordt de lichtingsdag niet goed getoond. Ben vooral benieuwd hoe de meting nu gaat zijn al was de volgende dag bezorgd al lange tijd niet meer gehaald. Ze hebben hier alle brievenbussen behalve bij een treinstation op 09:00 uur gezet zie ik in de locatiewijzer.
Ben je gek? Ik haat die dingen... Doe bij het bezorgen ook altijd mijn hand ervoor. Sta ik lekker te chillen terwijl een bewoner zijn pakjes komt halen, eindig je op het internet... Laat maar.quote:
Gebeurde toch al haast nooit. Tenminste, ik zie regelmatig nog stukken terugkomen na 2 / 3 dagen. Zijn ze weer fout, dus dan moet het nog een keer.quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:07 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
als je een foutloper hebt komt die echter niet meer binnen 24uur aan(als ze al geweest zijn)
ik denk rood max 17, maar ik ben best lang (niet op een frame dat red ik niet)quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:56 schreef wbwb het volgende:
Wat is jullie record qua rode bakken stapelen? Ik heb er gisteren, vanaf de grond, 15 op elkaar weten te stapelen haha
Als je voor zo'n bus staat is het nog wel duidelijk. Maar als je op de website van PostNL kijkt, bij de locatiewijzer, dan staat erquote:Op woensdag 5 februari 2025 17:43 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[ afbeelding ]
Vinden jullie dit duidelijk genoeg? Tussen 09:00 en 17:00 uur is natuurlijk best lang maar denk je vooral moet kijken naar de dag (dan moeten ze dit wel goed bijhouden). Regelmatig wordt de lichtingsdag niet goed getoond. Ben vooral benieuwd hoe de meting nu gaat zijn al was de volgende dag bezorgd al lange tijd niet meer gehaald. Ze hebben hier alle brievenbussen behalve bij een treinstation op 09:00 uur gezet zie ik in de locatiewijzer.
ja het is weer met veel franje opgetuigd,uiteindelijk gaan ze hier idd weer de mist mee in.quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Als je voor zo'n bus staat is het nog wel duidelijk. Maar als je op de website van PostNL kijkt, bij de locatiewijzer, dan staat er
Let op: vanaf 3 februari legen we veel brievenbussen vanaf 9.00 uur. Check hier de nieuwe lichtingstijden.
Vervolgens check je die wijzer, en dan staat er bij een bus bijv: "Lichtingstijd 09:00".
Dus dan denk je dat de bus om 9 uur wordt geleegd. Vervolgens rij je naar zo'n bus toe en staat er dat ie tussen 9 en 17 uur geleegd wordt. Tussen 9 en 17 is in mijn optiek geen tijd. Dat is een tijdvak.
Stel, het is 11 uur 's ochtends. Je wil iets op de bus doen, je checkt de locatiewijzer, en de bus blijkt om 9 uur (eigenlijk dus tussen 9 en 17 uur) geleegd te worden. Dan weet je dus niet of ie al geleegd is of niet. De enige manier om daar achter te komen, is om naar de bus toe te rijden.
Hier gaat een brievenbus weggehaald worden en zou daarvoor afgelopen maand er een sticker opgeplakt worden. Die sticker zit er niet op en heeft er ook nog op gezeten. Wat er nu wel op zit? Een sticker dat die voortaan tussen 9:00 en 17:00 opgehaald wordt.quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:58 schreef V__L_N het volgende:
En niet eens op alle bussen staan de juiste tijden. Een collega stuurde vandaag in de whatsapp bv 1 die staat op de website als legen om 9.00. Op de brievenbus zelf geen sticker te bekennen en gewoon dus nog na 17.00 uur.
Zoals gewoonlijk weer chaos.
Precies de reden dat ik weg ben gegaan, beste beslissing ooit!quote:Op vrijdag 7 februari 2025 07:25 schreef Bezorgertje het volgende:
Echt elke verandering is een verslechtering. Zo is mijn buurman verhuisd, maar dat is geen optie meer op de sticker. Onze post die eerst keurig in containers voor links en rechts kwam ( we hebben 2 garageboxen) is nu willekeurig. We sjouwen wel extra. 😏
De prisma figuren wisselen met de regelmaat van de klok met als resultaat dat ze echt niets meet van de bezorgers weten. Afspraken zijn vergeten, behalve als het in hun voordeel is. Reageren op de postsite kwam blijkbaar te dichtbij dus dat saboteren we maar. En zo kan ik nog tig voorbeelden opsommen. Blijkbaar blijven al die anonieme sadistische incapabele slopers buiten beeld als et bezuinigingen betreft.Sorry, moet af en toe even "ventileren"
ze liggen echt bijna dagelijks onder vuur(met ieders iets wat je kan bedenken),een drama is dat met die fondsen.(voor de deelnemers)quote:Op zaterdag 8 februari 2025 14:30 schreef IsItMeOrYou het volgende:
MAX Ombudsman start rechtszaak tegen pensioenfondsen KPN en PostNL
https://www.maxmeldpunt.n(...)ndsen-kpn-en-postnl/
Ik ben er wel blij mee. Het is eigenlijk gewoon het rooster dat ik al jaren heb, alleen 1 piekwijkje erbij. Ik heb me trouwens wel verbaasd over het rooster van anderen. Ik weet niet hoe het bij jullie zat, maar wij kregen gewoon het rooster van het hele depot te zien. De ene komt aan z'n uren, een ander heeft een contract van 10 uur maar staat maar 3 uur ingepland, terwijl weer een ander op een contract van 5 uur bijna 11 uur ingeroosterd staat.quote:Op donderdag 13 februari 2025 14:29 schreef the_X het volgende:
Jullie allemaal blij met jullie (nieuwe) basisrooster? Hier hebben ze volgens mij gewoon een rooster van een paar weken geleden gepakt en die als nieuw basisrooster erin gezet
ja het is idd een janboel met het rooster,heb je dat verhaal op tv van het pensioenfonds(Ptt) gezien? wat een ellende mensen krijgen gewoon 30% minder dan wat het moet zijn.quote:Op donderdag 13 februari 2025 16:42 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik ben er wel blij mee. Het is eigenlijk gewoon het rooster dat ik al jaren heb, alleen 1 piekwijkje erbij. Ik heb me trouwens wel verbaasd over het rooster van anderen. Ik weet niet hoe het bij jullie zat, maar wij kregen gewoon het rooster van het hele depot te zien. De ene komt aan z'n uren, een ander heeft een contract van 10 uur maar staat maar 3 uur ingepland, terwijl weer een ander op een contract van 5 uur bijna 11 uur ingeroosterd staat.
Ik heb nul uur in het nieuwe basisrooster. Ik heb het maar afgekeurd.quote:Op donderdag 13 februari 2025 14:29 schreef the_X het volgende:
Jullie allemaal blij met jullie (nieuwe) basisrooster? Hier hebben ze volgens mij gewoon een rooster van een paar weken geleden gepakt en die als nieuw basisrooster erin gezet
voor ik bij de post weg ging gingen er al steeds meer rouwkaarten gewoon door de machine tegen, hoorde ik voorbereiders steeds vaker over klagen. Dus kun je ze 100x apart aanleveren als iemand (geen idee wie) besluit dat dat gewoon door de SMK of SMX ofzo moet, dan krijg je dit wel jaquote:Op vrijdag 14 februari 2025 23:24 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Hier weer een geval van rouwkaarten niet op tijd bezorgd ondanks de speciale verzendmethode en daardoor uitvaart gemist.. gaat helaas erg veel mis. Als ze rouwkaarten en medische post niet eens binnen 1 dag kunnen bezorgen..
je wil niet weten hoe vaak er bv in "lege" tassen die terug komen van een depot gewoon nog post zit..... vaak is er een tekort aan tassen dus vind je het vrij snel, vroeger werd een dan een foto gemaakt en uitgezocht wie (als je er achter kon komen, maar meeste bezorgers hadden toen vaste wijken) die loop gehad had die dag..... nu halen ze hun schouders op en zeggen, gooi het er vandaag maar doorquote:Op dinsdag 18 februari 2025 01:07 schreef wbwb het volgende:
Vandaag wou ik wat versturen, dus pakte ik een lege postzak, zat daar gewoon nog een kaartje met een onafgestempelde postzegel in…
Die heb ik dus alsnog in de brievenbus gedaan en nu krijgt iemand denk ik maanden later alsnog zijn kaartje…
Van die tassen snap ik dat dan ook echt niet. Daarin zit post toch gewoon gebundeld? En als je een straat nog niet gehad hebt, dan heb je dat toch wel door als bezorger? Of anders voel of zie je dat toch wel als je de tas inlevert op het depot?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 09:37 schreef liedetector het volgende:
[..]
je wil niet weten hoe vaak er bv in "lege" tassen die terug komen van een depot gewoon nog post zit..... vaak is er een tekort aan tassen dus vind je het vrij snel, vroeger werd een dan een foto gemaakt en uitgezocht wie (als je er achter kon komen, maar meeste bezorgers hadden toen vaste wijken) die loop gehad had die dag..... nu halen ze hun schouders op en zeggen, gooi het er vandaag maar door
Rode bakje naar depot toe gaat onder alle lege tassen dus zie je neit meteen, maar dan niet de post eruit halen op het depot, wat gaat daar in medisch en rouw tegenwoordig..... nou ja van die dingen dusquote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:15 schreef wbwb het volgende:
[..]
Van die tassen snap ik dat dan ook echt niet. Daarin zit post toch gewoon gebundeld? En als je een straat nog niet gehad hebt, dan heb je dat toch wel door als bezorger? Of anders voel of zie je dat toch wel als je de tas inlevert op het depot?
Maar ja, kwaliteit is tegenwoordig niet meer boeiend of zo…![]()
Ik neem aan dat tassen niet terug komen met complete bundels er nog in? Ik heb wel vaak tassen terug zien komen met nog wat losse post er in, meestal "vergeten" afschrijvers of adressen die de bezorger niet kon vinden.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:15 schreef wbwb het volgende:
[..]
Van die tassen snap ik dat dan ook echt niet. Daarin zit post toch gewoon gebundeld? En als je een straat nog niet gehad hebt, dan heb je dat toch wel door als bezorger? Of anders voel of zie je dat toch wel als je de tas inlevert op het depot?
Maar ja, kwaliteit is tegenwoordig niet meer boeiend of zo…![]()
wel jaquote:Op dinsdag 18 februari 2025 18:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik neem aan dat tassen niet terug komen met complete bundels er nog in? Ik heb wel vaak tassen terug zien komen met nog wat losse post er in, meestal "vergeten" afschrijvers of adressen die de bezorger niet kon vinden.
wat errugggg[quote]quote:Op dinsdag 18 februari 2025 11:39 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Waar de collega's van marketing zich mee bezighouden.. over de nieuwe lichtingstijden Bekijk deze YouTube-video
lijkt wel een kleuterschool,zo wordt je als bezorger ook niet echt serieus meer genomen.quote:
Je krijgt slecht betaald dus waarom zou je, je daar druk over maken?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 10:15 schreef wbwb het volgende:
[..]
Van die tassen snap ik dat dan ook echt niet. Daarin zit post toch gewoon gebundeld? En als je een straat nog niet gehad hebt, dan heb je dat toch wel door als bezorger? Of anders voel of zie je dat toch wel als je de tas inlevert op het depot?
Maar ja, kwaliteit is tegenwoordig niet meer boeiend of zo…![]()
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb nog een klein beetje beroepseer over uit de PTT-tijd. Maar dat wordt wel ieder jaar een klein beetje minder.quote:Op donderdag 20 februari 2025 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je krijgt slecht betaald dus waarom zou je, je daar druk over maken?
Ik snap je maar die loyaliteit gaat maar 1 kant uit. Hoe sneller je dat doorhebt hoe stressvrijer je kunt leven.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb nog een klein beetje beroepseer over uit de PTT-tijd. Maar dat wordt wel ieder jaar een klein beetje minder.
Ik heb het dan ook niet over loyaliteit naar het bedrijf, maar over loyaliteit naar de klant.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik snap je maar die loyaliteit gaat maar 1 kant uit. Hoe sneller je dat doorhebt hoe stressvrijer je kunt leven.
Daar geldt hetzelfde voor.quote:Op donderdag 20 februari 2025 18:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over loyaliteit naar het bedrijf, maar over loyaliteit naar de klant.
Ik wel hoor. Niet uit de ptt tijd dan, maar wel uit de tnt tijd. Het voelt ook gewoon goed om kwaliteit te leveren. Hoe slecht dat het gezet is, hoe veel fouten ook. Ik ben altijd tevreden als ik aan het einde 100% lege tassen zie en ik hou eigenlijk nooit wat over aan het einde. Geen vergeten post in mijn binnentassen (die ik meestal ook niet gebruik).quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb nog een klein beetje beroepseer over uit de PTT-tijd. Maar dat wordt wel ieder jaar een klein beetje minder.
Tja precies wat ik al riep hier, ze pakken elk moment aan en als je maar vaak genoeg roept.. overigens wel bijzonder om dit nu al te doen als er maandag jaarcijfers bekend worden gemaakt. Dan impliceer je eigenlijk al iets en dat mag niet. Maandag zal er wel weer een horrorbericht komen dat zowel de post als pakketten zijn afgenomen en de loonkosten nog harder stijgen..quote:Op vrijdag 21 februari 2025 07:34 schreef the_X het volgende:
PostNL vraagt staat om tientallen miljoenen euro's steun voor bezorgen post, ministerie weigert
https://www.ad.nl/economi(...)ie-weigert~ab55716a/
Altijd leuk zo'n nietszeggend argument, zolang er geen gelijke regels zijn in Europa heeft PostNL niks te eisen. PostNL maakt nog altijd gewoon winst. Er zijn zat bedrijven die veel minder winst maken en ook 0 steun krijgen.quote:Het postbedrijf wijst erop dat de bezorgtermijn in andere landen al wel versoepeld is. Ook zouden postbedrijven in andere Europese landen overheidssteun krijgen om de postbezorging in stand te kunnen houden.
Ja. Ze hebben toch echt zelf de overeenkomst geaccepteerd. Ook leuk altijd die reacties op nu.nl: PostNL opdoeken (maar dan heb je dus helemaal geen post meer), post afhalen bij een PostNL punt (logistiek niet echt haalbaar en ook iets met privacy en als klant moet je zelf dus moeite doen), wekelijks bezorgen (niet ideaal).quote:Op vrijdag 21 februari 2025 10:50 schreef V__L_N het volgende:
Ze gebruiken dit ook gewoon weer als een drukmiddel. Geef ons meer ruimte om minder kwaliteit te leveren of geef ons geld (en we leveren minder kwaliteit)
Niet al het personeel hoor. Veel managers en zo hoeven ze van mij dan echt geen baan meer aan te biedenquote:Op vrijdag 21 februari 2025 14:10 schreef Bladblazer het volgende:
Echt hoor, wat een *** bedrijf. Eerst het bedrijf en de kwaliteit ten gronde richten, al het personeel uitpersen en dan gaan klagen dat de omzet tegenvalt en er geen geld is om het personeel te betalen...![]()
![]()
Gewoon failliet laten gaan die boel. Dan de postdienst weer in staatshanden nemen, alle het personeel een baan aanbieden en alle infrastructruur voor een prikkie overnemen van het failliete bedrijf
Ja, ze moeten inderdaad eens gaan handhaven op het minimumbrievenbusformaat. Dat zal wel wat tijd, en dus kosten, schelen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 15:09 schreef V__L_N het volgende:
Probleem is dat de postnl zich steeds richt op het feit dat een hogere dropratio de oplossing zou moeten zijn. Maar dat is helemaal niet de oplossing percee. Het uitvlakken van de extreem hoog kostende zaken wel. Dus dat zijn de adressen waar je relatief veel reistijd naar hebt, de bussen die nooit functioneren. De bedrijven die pakketjes sturen die in geen enkele bus passen.
Overigens denk ik ook dat het feit dat de postnl jarenlang de kosten bij de kleine ondernemers heeft gelegd ze nu opbreekt. Veel van die ondernemers vallen nu weg, de grote jongens blijven. En juist bv de bol.com met zijn volgende dag levering kost mega geld waar we een schijntje voor vangen.
onder het bericht van het AD staan ook vele,2 ervan springen er echt uit: geldverslindende managers,ze willen geld van de overheid,je kan eht altijd proberen,Het management slokt echt een heleboel van de voorwinst op,de bezorgers worden steeds meer afgeknepen,meer doen voor hetzelfde of minder.Dat strookt allemaal niet met de geldvraag.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 11:23 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Ook leuk altijd die reacties op nu.nl:
@Ook zijn ze zo slecht bezig dat ze alle kleinere klanten wegjagen: ja dat is waar,je kan beter 10 dingen van een euro verkopen ,dan een van 10 euro.Van die tien houd je altijd meer over(klanten.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 16:16 schreef wbwb het volgende:
[..]
Ja, ze moeten inderdaad eens gaan handhaven op het minimumbrievenbusformaat. Dat zal wel wat tijd, en dus kosten, schelen.
Ook zijn ze zo slecht bezig dat ze alle kleinere klanten wegjagen, terwijl juist daarop een hogere marge zitten. Ze zijn relatief duur en de service is ver ondermaats. Aan de telefoon zit je eigenlijk wel een uur in de wachtrij en per e-mail duurt het vaak weken voordat je een reactie hebt, en dan weten ze vaak nog niet waar je het over hebt. Ook wordt er veel niet op tijd bezorgd. Ja, ik snap wel dat klanten overstappen naar andere vervoerders. Ook toen een paar jaar geleden bijvoorbeeld al gemaakte haalafspraken gewoon niet nakomen, etc.
Goede samenvatting.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 15:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik vind het een lastige discussie. Natuurlijk heeft PostNL een deel van de problematiek aan zichzelf te danken. Mislukte reorganisaties, je personeel behandelen als wegwerpartikel, etc. Maar zelfs al zouden al die zaken wel goed geregeld zijn, dan zou je nog steeds volumedaling hebben.
PostNL is door de overheid aangewezen, voor onbepaalde tijd, als verlener van de UPD. Dus wij moeten van de overheid een publieke taak vervullen. PostNL krijgt daar echter geen cent vergoeding voor vanuit de overheid, maar de UPD stelt wel dat het bezorgen van de UPD-post rendabel zou moeten zijn voor het bedrijf. Hierbij moet gekeken worden naar de kosten en opbrengsten van de UPD, en is het niet de bedoeling dat er een soort kruissubsidie plaatsvindt vanuit niet-UPD activiteiten. In de regels omtrent de UPD staat trouwens ook dat PostNL de minister mag verzoeken om van de UPD ontheven te worden, als het niet meer rendabel is.
Dus zo gek vind ik het eerlijk gezegd niet dat PostNL de minister om een tijdelijke tegemoetkoming vraagt. De bezorging van UPD-post dreigt verlieslatend te worden. Dat bijv. zakelijke post en pakjes wel nog winstgevend zijn, dat doet er niet toe, want dat mag je volgens de voorwaarden van de UPD niet tegen elkaar wegstrepen. Volgens de UPD-voorwaarden mag PostNL er vanuit gaan dat de UPD-post rendabel is, dat er zelfs een (wettelijk vastgestelde) winst op wordt gemaakt. Als dat niet gebeurt, dan is de vraag of PostNL nog wel aan de UPD gehouden kan worden.
Want wat zijn de opties nog voor PostNL? Verdere reorganisaties maken de kwaliteit alleen maar slechter, verdere tariefsverhogingen zullen het tempo van de volumedaling alleen maar verder versnellen. Minder bezorgdagen wil de politiek niet toestaan. Dus dan ligt een subsidie vanuit de overheid toch wel voor de hand.
Stel ze krijgen verschil tussen verlies en kostendekkend (zonder winst), dan kan PostNL ook steeds ervoor zorgen dat ze verlies blijven maken zodat ze wat compensatie krijgen. Dan moet je heel erg vastleggen wat de verplichting van PostNL is om te zorgen dat ze kostendekkend zijn. Dat is heel lastig in de praktijk. En afstoten postzegelclub, haaldiensten etc. levert soms ook weer geld op. Want als PostNL (weer) winst maakt is er ook geen compensatie nodig. Vorig jaar 48 miljoen euro winst. Ik ken bedrijven die minder hebben hoor. En bijvoorbeeld een ziekenhuis hoeft geen winst te maken, maar welml kostendekkend en een buffer voor tegenvallende jaren.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 15:37 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik vind het een lastige discussie. Natuurlijk heeft PostNL een deel van de problematiek aan zichzelf te danken. Mislukte reorganisaties, je personeel behandelen als wegwerpartikel, etc. Maar zelfs al zouden al die zaken wel goed geregeld zijn, dan zou je nog steeds volumedaling hebben.
PostNL is door de overheid aangewezen, voor onbepaalde tijd, als verlener van de UPD. Dus wij moeten van de overheid een publieke taak vervullen. PostNL krijgt daar echter geen cent vergoeding voor vanuit de overheid, maar de UPD stelt wel dat het bezorgen van de UPD-post rendabel zou moeten zijn voor het bedrijf. Hierbij moet gekeken worden naar de kosten en opbrengsten van de UPD, en is het niet de bedoeling dat er een soort kruissubsidie plaatsvindt vanuit niet-UPD activiteiten. In de regels omtrent de UPD staat trouwens ook dat PostNL de minister mag verzoeken om van de UPD ontheven te worden, als het niet meer rendabel is.
Dus zo gek vind ik het eerlijk gezegd niet dat PostNL de minister om een tijdelijke tegemoetkoming vraagt. De bezorging van UPD-post dreigt verlieslatend te worden. Dat bijv. zakelijke post en pakjes wel nog winstgevend zijn, dat doet er niet toe, want dat mag je volgens de voorwaarden van de UPD niet tegen elkaar wegstrepen. Volgens de UPD-voorwaarden mag PostNL er vanuit gaan dat de UPD-post rendabel is, dat er zelfs een (wettelijk vastgestelde) winst op wordt gemaakt. Als dat niet gebeurt, dan is de vraag of PostNL nog wel aan de UPD gehouden kan worden.
Want wat zijn de opties nog voor PostNL? Verdere reorganisaties maken de kwaliteit alleen maar slechter, verdere tariefsverhogingen zullen het tempo van de volumedaling alleen maar verder versnellen. Minder bezorgdagen wil de politiek niet toestaan. Dus dan ligt een subsidie vanuit de overheid toch wel voor de hand.
Volgens mij zijn de verplichtingen die PostNL vanuit de UPD heeft al redelijk goed vastgelegd. Vervolgens zou het ook mogelijk moeten zijn om een aantal knappe rekenaars te laten kijken naar hoe veel postzegelpost PostNL nu eigenlijk bezorgt, wat dit ons oplevert, en welke kosten daaraan verbonden zijn. En het verschil tussen die twee, dat wordt dan de subsidie. PostNL een blanco cheque geven om alle mogelijke toekomstige verliezen bij voorbaat te compenseren, dat lijkt me inderdaad niet slim.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 14:14 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Stel ze krijgen verschil tussen verlies en kostendekkend (zonder winst), dan kan PostNL ook steeds ervoor zorgen dat ze verlies blijven maken zodat ze wat compensatie krijgen. Dan moet je heel erg vastleggen wat de verplichting van PostNL is om te zorgen dat ze kostendekkend zijn. Dat is heel lastig in de praktijk. En afstoten postzegelclub, haaldiensten etc. levert soms ook weer geld op. Want als PostNL (weer) winst maakt is er ook geen compensatie nodig. Vorig jaar 48 miljoen euro winst. Ik ken bedrijven die minder hebben hoor. En bijvoorbeeld een ziekenhuis hoeft geen winst te maken, maar welml kostendekkend en een buffer voor tegenvallende jaren.
Dit is een gebed zonder eind als er geen nieuwe 'producten' komen en dat is met postbezorging natuurlijk lastig. Alleen meer betalen voor sneller (maar dat halen ze nu al niet) of langzamer voor minder (maar de vergoeding nu al is al niet kostendekkend).
Onmogelijk zeker niet. Maar er zijn ongetwijfeld verschillende legale manieren vwb de kostenallocatie. De simpelste manier is gewoon kijken hoeveel UPD-post we ieder jaar bezorgen en hoeveel reguliere post. Stel dat van alle post 15% UPD-post is, dan zou je 15% van de kosten aan de UPD-post kunnen toerekenen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 17:04 schreef wbwb het volgende:
Maar het is toch ook eigenlijk onmogelijk om de kosten voor UPD-post en niet-UPD-post uit elkaar te houden? Daar zal dan denk ik ook wel wat creatief geboekhoud worden.
Het zou ze sieren dat te doen ja, maar ze zijn het niet verplicht. En anders roepen ze weer dat ze zonder juiste beloning geen aantrekkelijk bedrijf zijn voor 'topmanagement'.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 18:42 schreef zerebus het volgende:
Volgens mij heeft hier een tijd terug ook iets gestaan over de miljoenen die ze kwijt zijn aan de managers. Ik lees alleen niks over een voorstel van PostNL om dat te verlagen tot de balkenendenorm. Het lijkt me dat dit toch wel een voorwaarde van eventuele subsidie moet zijn. Nu is het meer bedelen om geld voor mensen die toch al makkelijk wat kunnen missen, om misselijk van te worden
De mensen die alleen voor jouw bedrijf willen werken als je ze exorbitant beloont zijn juist de mensen die je NIET moet hebben! Op die manier haal je alleen de geldwolven binnen!quote:Op zaterdag 22 februari 2025 19:10 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Het zou ze sieren dat te doen ja, maar ze zijn het niet verplicht. En anders roepen ze weer dat ze zonder juiste beloning geen aantrekkelijk bedrijf zijn voor 'topmanagement'.
Klopt, ze hoeven niks, maar de minister hoeft ook geen geld toe te zeggen. Het lijkt me alleen niet dat belastinggeld bedoeld is om topinkomens te sponsoren, dus dit zou ik een hele normale tegeneis vinden. Overigens heb ik maar zo het vermoeden dat als dit inderdaad een voorwaarde voor de steun zou zijn/worden dat die steun voor het bedrijf dan niet meer zo nodig hoeft.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 19:10 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Het zou ze sieren dat te doen ja, maar ze zijn het niet verplicht. En anders roepen ze weer dat ze zonder juiste beloning geen aantrekkelijk bedrijf zijn voor 'topmanagement'.
Types als Maurice Unck switchen gewoon om de zoveel jaar van (publiek) bedrijf, doen een paar jaar alsof het ze wat interesseert waar ze werken, voegen vaak weinig toe en gaan weer naar een ander bedrijf om hetzelfde kunstje te doen, uiteraard tegen een leuke vergoeding. Je zag eind vorig jaar al dat hij als directeur Mail helemaal geen idee heeft wat op de werkvloer en de praktijk leeftquote:Op zondag 23 februari 2025 10:11 schreef zerebus het volgende:
[..]
Klopt, ze hoeven niks, maar de minister hoeft ook geen geld toe te zeggen. Het lijkt me alleen niet dat belastinggeld bedoeld is om topinkomens te sponsoren, dus dit zou ik een hele normale tegeneis vinden. Overigens heb ik maar zo het vermoeden dat als dit inderdaad een voorwaarde voor de steun zou zijn/worden dat die steun voor het bedrijf dan niet meer zo nodig hoeft.
ik denk dat ik wel weet waarom herna weg isquote:Op zondag 23 februari 2025 10:11 schreef zerebus het volgende:
[..]
Klopt, ze hoeven niks, maar de minister hoeft ook geen geld toe te zeggen. Het lijkt me alleen niet dat belastinggeld bedoeld is om topinkomens te sponsoren, dus dit zou ik een hele normale tegeneis vinden. Overigens heb ik maar zo het vermoeden dat als dit inderdaad een voorwaarde voor de steun zou zijn/worden dat die steun voor het bedrijf dan niet meer zo nodig hoeft.
Die heeft zoveel verdiend in de afgelopen jaren dat ze al binnen is hoor. Ze wist dat ze het niet meer goed kon doen in haar huidige functioneren, ze was het vertrouwen ook allang kwijt in het bedrijf en aandeelhouders. Haar opvolger werkt al bij PostNL en zal ook wel heben afgesproken dat zijn beloning zo blijft of met een leuk aandelpakket mochten de toplonen wettelijk inderdaad omlaag moeten. Daar zijn ze vaak heel goed in om dat als eerste af te spreken bij een benoemingquote:Op zondag 23 februari 2025 11:33 schreef liedetector het volgende:
[..]
ik denk dat ik wel weet waarom herna weg is
Sympathiek van de vakbond, maar "structureel verlies"? Over 2024 ondanks 8% minder post (maar wel 7% meer pakjes) toch nog 53 miljoen winst gemaakt. Dat is toch bepaald geen verlies te noemen, laat staan een structureel verlies.quote:Op maandag 24 februari 2025 17:29 schreef ophaling10 het volgende:
https://bvpp.nl/nl/nieuws(...)-duurzame-postsector
Ik heb inderdaad vaker DHL daarover gehoord, maar tot nu toe weinig van gezien. Dit is echter wel anders. Intrapost is een postbedrijf dat tientallen duizenden poststukken per dag verwerkt. Zij zijn nu dus van plan om al hun post boven de 50 gram met DHL te gaan versturen, te beginnen met een pilot waaraan slechts een aantal CityHubs meedoen. Met hun onderhandelde tarieven is dit ook daadwerkelijk goedkoper voor Intrapost. Bijkomstige voordelen zijn natuurlijk de blijvende 24-uursdienstverlening en track & trace.quote:Op maandag 24 februari 2025 18:45 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dat DHL nu graag de brievenpost van 50 gram en meer wil overnemen klinkt leuk, maar dat roepen ze al jaren, en als ik naar hun tarieven kijk vind ik ze voor brieven vrij duur, dus of we daar iets van te vrezen hebben? Maar het houdt PostNL hopelijk scherp en moge het de managers er maar van overtuigen dat verder uitkleden van de dienstverlening geen goed idee is, want je jaagt alleen maar meer klanten weg naar concurrent, of naar digitale oplossingen.
Jep, sinds een week of 2/3 heb ik die stempels voorbij zien komen, de 1ste postzegel zag er inderdaad een beetje vreemd uit maar de brieven met die stempels daarna zagen er normaal uit, ik begreep dat je (waarschijnlijk) imitatie zegels van Aliexpress/Temu kunt bestellen...quote:Op dinsdag 25 februari 2025 14:59 schreef wbwb het volgende:
Zijn jullie al valse postzegels tegengekomen?
Stempel ‘Vertraagd, Valse Postzegel(s)’ op mijn post
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. met het bekende postzak design
ze gaan nu op de centen letten,moeten ze ook alles afstempelen,want die zie je te vaak :niet afgestempeld.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 14:59 schreef wbwb het volgende:
Zijn jullie al valse postzegels tegengekomen?
Stempel ‘Vertraagd, Valse Postzegel(s)’ op mijn post
Het verbaasd me nogal hoe vaak ik ze zie. Blijkbaar zijn er aardig wat mensen die hier gebruik van maken... Is niet best.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 14:59 schreef wbwb het volgende:
Zijn jullie al valse postzegels tegengekomen?
Stempel ‘Vertraagd, Valse Postzegel(s)’ op mijn post
quote:Op dinsdag 25 februari 2025 16:39 schreef the_X het volgende:
Bij ons op het depot lagen de cadeautjes voor dag van de bezorger (12-3) al, we zullen in ieder geval droog lopen ermee het zijn namelijk:Serieus? Naja, het is in iedergeval niet totaal nutteloos zoals die kerst/sinterklaassokken die je maar een paar dage per jaar aan kan. Wel apart dat ze ze ze weer 2,5 week tevroeg uitdelen. Zat er nog meer bij?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. met het bekende postzak design
Ik had vandaag voor het eerst in maanden een keer een lc aan de telefoon. Die belde om te vragen waarom ik 40 minuten had bij geplust op een wijk zaterdag. Want ja er stond al best veel tijd voor 2:40... Het was een doorgeschoven piekwijk van vrijdag. Echt ik klapperde met mijn oren.Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
quote:Op dinsdag 25 februari 2025 22:53 schreef V__L_N het volgende:
Die belde om te vragen waarom ik 40 minuten had bij geplust op een wijk zaterdag.
ja ze zijn echt weer bezig het onderin te pakken,totaal verkeerd natuurlijk,ook dat moeten ze aanpakken.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 22:53 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Het verbaasd me nogal hoe vaak ik ze zie. Blijkbaar zijn er aardig wat mensen die hier gebruik van maken... Is niet best.
[..]
Serieus? Naja, het is in iedergeval niet totaal nutteloos zoals die kerst/sinterklaassokken die je maar een paar dage per jaar aan kan. Wel apart dat ze ze ze weer 2,5 week tevroeg uitdelen. Zat er nog meer bij?
Ik had vandaag voor het eerst in maanden een keer een lc aan de telefoon. Die belde om te vragen waarom ik 40 minuten had bij geplust op een wijk zaterdag. Want ja er stond al best veel tijd voor 2:40... Het was een doorgeschoven piekwijk van vrijdag. Echt ik klapperde met mijn oren.
Het slaat nergens op ook. Dit tijdvak duurt nog 3 dagen en ik sta nog 3,5 uur in de min... Alsof die 40 minuten dan wat uitmakenquote:Op woensdag 26 februari 2025 18:18 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
[..]
ja ze zijn echt weer bezig het onderin te pakken,totaal verkeerd natuurlijk,ook dat moeten ze aanpakken.
Leuk die reacties. En ze hebben inderdaad gelijk want PostNL haalt nu al de 24 of 48 uur vaak niet. Deze week ook weer post op dinsdag in de app (maandag dus foto in sorteercentrum) en nog steeds niet bezorgd dus op zijn vroegst morgen pas. Maar goed, de meeste post die je als ontvanger krijgt zijn zakelijk verzonden of tijdschriften dus niemand weet straks meer wanneer het eigenlijk verstuurd is, belangrijker is dat je het ook daadwerkelijk ontvangt.quote:Op woensdag 26 februari 2025 18:18 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.destentor.nl/(...)e-bezorgen~a8b3bec2/
Hebben we niet hetzelfde bericht gehad? In het bericht dat ik heb gehad staat dat dit alleen voor rouwpost geldt, overige herstelpost kan in een willekeurige oranje bus. Je kunt natuurlijk ook even kijken of een bus dichtbij al geleegd is voor je een belachelijk eind gaat fietsen.quote:Op woensdag 26 februari 2025 22:57 schreef V__L_N het volgende:
Herstelpost moet in een brievenbus die na 17.00 uur wordt geleegd.
Ik vind het een raar bericht. Waarom zou ik geen herstel-rouwpost mogen gooien in een bus die eerder dan 17.00 uur geleegd wordt? Zolang de bus nog niet geleegd is op het moment dat ik de herstelpost er in gooi zou het toch niets uit mogen maken? Of wordt post die uit bussen met lichtingstijd 17.00 uur of later met voorrang behandeld tov post uit "vroege" bussen?quote:Op woensdag 26 februari 2025 23:32 schreef zevenmijlslaars het volgende:
[..]
Hebben we niet hetzelfde bericht gehad? In het bericht dat ik heb gehad staat dat dit alleen voor rouwpost geldt, overige herstelpost kan in een willekeurige oranje bus. Je kunt natuurlijk ook even kijken of een bus dichtbij al geleegd is voor je een belachelijk eind gaat fietsen.
Opzich logisch, maar bericht zou moeten zijn dat je het in een bus gooit die nog geen lichting gehad heeft die dag. Denk dat zij er vanuit gaan dat dat lastiger communiceren is, want ze gaan er vanuit dat de postbezorger met een mondharmonica op het dorpsplein staat. Sowieso is communicatie en post een ding! Totaal gebrek ook aan vertrouwen in de mensen die eigenlijk het bedrijf zijn.quote:Op woensdag 26 februari 2025 23:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik vind het een raar bericht. Waarom zou ik geen herstel-rouwpost mogen gooien in een bus die eerder dan 17.00 uur geleegd wordt? Zolang de bus nog niet geleegd is op het moment dat ik de herstelpost er in gooi zou het toch niets uit mogen maken? Of wordt post die uit bussen met lichtingstijd 17.00 uur of later met voorrang behandeld tov post uit "vroege" bussen?
precies, moet gewoon bezorgd, maar mijn laatste periode post (bijna jaar nu joehoe) kwam ik al mega vaak rouwpost met herstelsticker tegen, vaak melding gemaakt, nooit iets mee gedaan denk ik...terugkoppeling verwachtte ik sowieso niet meerquote:Op donderdag 27 februari 2025 10:29 schreef V__L_N het volgende:
Oh ik had dat even verkeerd gelezen... Heel raar wat herstel rouwpost mag helemaal niet in de brievenbus. Daarvoor moet je eerst de planning bellen.
Nou ja, ik merkte destijds bij mijn collega's dat zij vrij weinig snapten van het invullen van een herstelsticker m.b.t. de verschillende opties en bijvoorbeeld dat je alleen een vakje aan hoeft te kruisen en niks door hoeft te strepen, maar ook dat ze weinig snapten van de verschillende statussen die je kan geven aan iets dat je scant ("ik gooi dit pakje met herstelsticker in de brievenbus bij een retailer, dus ik kies voor "Afgeleverd bij retail"", nee, dan moet het gewoon "Herstel in proces" zijn), of dat zij bij een poststuk dat retour moest denken dat dat poststuk niet voor hen is, want er staat een andere geadresseerde op, en er doodleuk een herstelsticker opplakken in plaats van dat poststuk gewoon bij de afzender bezorgen.quote:Op donderdag 27 februari 2025 09:30 schreef liedetector het volgende:
[..]
Opzich logisch, maar bericht zou moeten zijn dat je het in een bus gooit die nog geen lichting gehad heeft die dag. Denk dat zij er vanuit gaan dat dat lastiger communiceren is, want ze gaan er vanuit dat de postbezorger met een mondharmonica op het dorpsplein staat. Sowieso is communicatie en post een ding! Totaal gebrek ook aan vertrouwen in de mensen die eigenlijk het bedrijf zijn.
quote:Op dinsdag 25 februari 2025 16:39 schreef the_X het volgende:
[..]
Jep, sinds een week of 2/3 heb ik die stempels voorbij zien komen, de 1ste postzegel zag er inderdaad een beetje vreemd uit maar de brieven met die stempels daarna zagen er normaal uit, ik begreep dat je (waarschijnlijk) imitatie zegels van Aliexpress/Temu kunt bestellen...
Bij ons op het depot lagen de cadeautjes voor dag van de bezorger (12-3) al, we zullen in ieder geval droog lopen ermee het zijn namelijk:Sowieso zijn deze aanmaningen niet verplicht om te betalen als ontvanger, want je kan niet weigeren indien het door de bus komt en als ontvanger heb je niks te maken met de verzendwijze van de afzender. De enige manier voor PostNL is niet bezorgen en terugsturen naar afzender (indien bekend) en daar de rekening presenteren. Maar ze zullen wel worden gebruikt voor marktplaats/Vinted pakjes.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. met het bekende postzak design
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |