abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 mei 2025 @ 15:12:05 #151
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_217759017
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 09:25 schreef IsItMeOrYou het volgende:
De blinde helpen de...

PostNL krijgt concurrentie van grootste bezorger reclamefolders Spotta https://www.nu.nl/economi(...)-reclamefolders.html

Ik krijg nu al geregeld soms weken geen folderpakket, dan weer wel, dan weer niet. Alles behalve betrouwbare bezorging en het verloop in bezorging is gigantisch. Vroeger was dit nog een aantrekkelijk bijbaantje maar de lonen zijn echt onaantrekkelijk voor de gemiddelde Nederlander. En natuurlijk leuk dat VSP eerst van PostNL was en nu weer indirect gaat concurreren met elkaar.. maar goed dit gaat als ik het lees om geadresseerde reclamepost en mochten de loterijen, uber eats DM overgaan blijft er voor PostNL nog minder over. Ik zou de tijdschriften er niet via laten verzenden.. Oh wacht, haal Media Express dan maar weer van stal.

Wat zijn dit voor rare ontwikkelingen?
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Bezorgers bij Spotta zijn meestal middelbare scholieren die per folderpakket betaald krijgen (stukloon). Op de site van Spotta staat dat ze zich nu ook officieel hebben ingeschreven bij de ACM als postvervoerder. Maar dat betekent ook dat ze zich aan allerlei wettelijke regels moeten gaan houden, waar ze zich als folderbedrijf niet aan hoefden te houden. Een van die eisen is onder andere dat ze (mits hun omzet minstens 2 miljoen per jaar is) tenminste 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst moet hebben.

Zie: https://www.acm.nl/nl/pos(...)etdiensten-aanbieden
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_217759187
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Bezorgers bij Spotta zijn meestal middelbare scholieren die per folderpakket betaald krijgen (stukloon). Op de site van Spotta staat dat ze zich nu ook officieel hebben ingeschreven bij de ACM als postvervoerder. Maar dat betekent ook dat ze zich aan allerlei wettelijke regels moeten gaan houden, waar ze zich als folderbedrijf niet aan hoefden te houden. Een van die eisen is onder andere dat ze (mits hun omzet minstens 2 miljoen per jaar is) tenminste 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst moet hebben.

Ze zullen de activiteiten wel splitsen. Meegeven met de huidige folderbezorging is sowieso dan maar èèn keer per week (als er bezorgd wordt). Maar ik lees ook dat het vooral om een aankondiging gaat dus daadwerkelijk realiseren is ook nog een dingetje. Het zal dan wel weer 'aan de bewoners van' worden. Gezien ze nu al amper de wijken op orde hebben qua bezetting zullen veel mensen reclamepost niet eens gaan missen haha. Maar goed, alles is ook gedaan om de discussie in de politiek op gang te houden die de komende tijd op de agenda staat. Het zal gek lopen mocht PostNL geen versoepeling krijgen voor brievenbuspost (zonder verdere subsidie).
pi_217759823
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 09:25 schreef IsItMeOrYou het volgende:
De blinde helpen de...

PostNL krijgt concurrentie van grootste bezorger reclamefolders Spotta https://www.nu.nl/economi(...)-reclamefolders.html
Ik kreeg een tijd geleden stapels geadresseerde folderpakketten erbij omdat er in de helft van het dorp waar ik toen liep in het geheel geen folders werden bezorgd. Veel succes gewenst.
pi_217759951
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 16:34 schreef zevenmijlslaars het volgende:

[..]
Ik kreeg een tijd geleden stapels geadresseerde folderpakketten erbij omdat er in de helft van het dorp waar ik toen liep in het geheel geen folders werden bezorgd. Veel succes gewenst.
waar geen bezorgers zijn zullen ze het wel door PostNL laten bezorgen. Deed VSP en Sandd ook een tijd.
pi_217760258
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 15:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Ze zullen de activiteiten wel splitsen. Meegeven met de huidige folderbezorging is sowieso dan maar èèn keer per week (als er bezorgd wordt). Maar ik lees ook dat het vooral om een aankondiging gaat dus daadwerkelijk realiseren is ook nog een dingetje. Het zal dan wel weer 'aan de bewoners van' worden. Gezien ze nu al amper de wijken op orde hebben qua bezetting zullen veel mensen reclamepost niet eens gaan missen haha. Maar goed, alles is ook gedaan om de discussie in de politiek op gang te houden die de komende tijd op de agenda staat. Het zal gek lopen mocht PostNL geen versoepeling krijgen voor brievenbuspost (zonder verdere subsidie).
PostNL kan zelf al amper personeel vinden, bij Spotta zullen ze dan straks wel nog wat driftiger over de bodem van de arbeidsmarkt moeten schrapen om een aanwas van bezorgers op te bouwen.
pi_217760729
quote:

[..]

Als je zie hoe PostNL in het verleden is omgegaan met wettelijke regels waar ze zich aan moeten houden is omgegaan en wat voor minimale gevolgen dat gehad heeft verwacht ik niet dat dat bij een nieuw postbedrijf veel anders zal zijn.

Je komt gewoon met allerlei kutsmoesjes en de instanties zullen vrijwel alles wel weer door de vingers zien. Veel meer dan 'aanspreken' en 'de tijd geven om zaken op orde te brengen' zou ik er niet van verwachten :+
pi_217760921
quote:

[..]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.
Nog meer asociale en opgefokte bezorgertjes in het verkeer en op straat.
pi_217761125
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 18:29 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nog meer asociale en opgefokte bezorgertjes in het verkeer en op straat.
Ja en die doen zo omdat ze te veel moeten doen in te weinig tijd dus de werkgevers zijn hier mede verantwoordelijk voor
pi_217761204
quote:

[..]

op indeed staan al enkele "vacature's " 15,08 p/u 4 weken vak etc.. na 7mnd kun je een vast contract krijgen, de hele tekst komt me bekend voor,een beetje lookalike van de post. Eerder las ik over die rouwkaarten dat is een grote bende,in een tv programma had die eerdere directeur beterschap beloofd.
  maandag 26 mei 2025 @ 20:32:54 #160
Bijdehand mannetje
pi_217762280
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 18:12 schreef lololo het volgende:

[..]
Als je zie hoe PostNL in het verleden is omgegaan met wettelijke regels waar ze zich aan moeten houden is omgegaan en wat voor minimale gevolgen dat gehad heeft verwacht ik niet dat dat bij een nieuw postbedrijf veel anders zal zijn.

Je komt gewoon met allerlei kutsmoesjes en de instanties zullen vrijwel alles wel weer door de vingers zien. Veel meer dan 'aanspreken' en 'de tijd geven om zaken op orde te brengen' zou ik er niet van verwachten :+
Ze beginnen nu al.

quote:
De Postwet eist dat 80 procent van het personeelsbestand in vaste dienst moet zijn. Volgens directeur Yme Pasma ‘een rare regel’ die stamt uit een tijd waarin er zorgen waren over bezorgers die onder het minimumloon werken.

Hierin krijgt de directeur bijval van Schinkel. ‘PostNL moet zich niet kunnen verschuilen achter antieke wettelijke verplichtingen die het bedrijf als monopolist bevoordelen.’
Volgens mij zijn er nog steeds volop zorgen over bezorgers (en andere beroepen aan de onderkant van de arbeidsmarkt) waar mensen onder het minimumloon werken. De betreffende wet is volgens mij ook moeilijk antiek te noemen (ik geloof dat ie uit 2010 stamt).

Dat de directeur van Spotta nu al de wet ter discussie stelt kan maar 1 reden hebben: hij heeft helemaal geen zin zijn bezorgers in dienst te nemen, hij wil ze gewoon lekker stukloon betalen, geen doorbetaling bij ziekte, geen ontslagbescherming etc. Waarmee hij onbedoeld juist aantoont dat zo'n wet keihard nodig is om de arbeidsmarkt te beschermen tegen misselijke mannetjes als hijzelf.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_217764080
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 18:45 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja en die doen zo omdat ze te veel moeten doen in te weinig tijd dus de werkgevers zijn hier mede verantwoordelijk voor
Ja, die ook. En dan komt er nu nog zo'n schraalpartij bij in deze markt.
pi_217772122
quote:
Volgens Hoogleraar Schinkel is meer concurrentie op de markt goed omdat het leidt tot een betere postdienst.
Twee concurrenten die tot een race naar de bodem in een terminaal ongezonde, krimpende markt worden gedwongen, leiden tot een betere postdienst. Oke.
pi_217773150
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 19:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Twee concurrenten die tot een race naar de bodem in een terminaal ongezonde, krimpende markt worden gedwongen, leiden tot een betere postdienst. Oke.
Spotta heeft het wel degelijk over tijdschriften. Hopelijk niet, gezien de beroerde bezorgkwalitieit. Maar goed, als de prijs echt lager is zullen er vast weer uitgevers zich laten verleiden.. en ze blijven in het weekend bezorgen dus de bedoeling is wel degelijk samen met de folderpakketten samen. Nou, succes daarmee. De gemiddelde Spotta bezorger wil helemaal nie top huisnummer bezorgen. Overigens hoeft Spotta pas bezorgers vast in dienst te nemen bij 2 miljoen euro omzet en pas na de eerste twee jaar opstartfase. Er zal vast een creatieve boekhouder zijn die steeds net onder die 2 miljoen uitkomt..
pi_217774048
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 21:12 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Spotta heeft het wel degelijk over tijdschriften. Hopelijk niet, gezien de beroerde bezorgkwalitieit. Maar goed, als de prijs echt lager is zullen er vast weer uitgevers zich laten verleiden.. en ze blijven in het weekend bezorgen dus de bedoeling is wel degelijk samen met de folderpakketten samen. Nou, succes daarmee. De gemiddelde Spotta bezorger wil helemaal nie top huisnummer bezorgen. Overigens hoeft Spotta pas bezorgers vast in dienst te nemen bij 2 miljoen euro omzet en pas na de eerste twee jaar opstartfase. Er zal vast een creatieve boekhouder zijn die steeds net onder die 2 miljoen uitkomt..
Tijdschriften draaien zo lekker dat ze de bezorging overlaten aan Spotta?
  woensdag 28 mei 2025 @ 00:28:39 #165
Bijdehand mannetje
pi_217774752
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 21:12 schreef IsItMeOrYou het volgende:

[..]
Op de website van Spotta zelf hebben ze het over direct mail. Dus (geadresseerde) reclame.

quote:
Volgens Hoogleraar Schinkel is meer concurrentie op de markt goed omdat het leidt tot een betere postdienst. ‘PostNL is sinds de overname van concurrent Sandd een privaat monopolie. We zien de gevolgen: hogere prijzen, slechtere dienstverlening, sobere arbeidsvoorwaarden en verzoeken om staatssteun.’ De Postwet, die geldt voor geadresseerde post, moet zo worden herzien dat ‘er weer concurrentie óp en óm de postmarkt kan ontstaan’, zegt de hoogleraar.
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een hoogleraar Mededingingseconomie zo'n enorme berg onzin uitkraamt? Concurrentie leidt volgens hem tot betere dienstverlening, lagere prijzen en blijkbaar ook nog eens betere arbeidsvoorwaarden! Onder welke steen heeft deze flapdrol de afgelopen 25 jaar gelegen? Anders had hij toch wel kunnen zien dat de concurrentie tussen PostNL, Sandd en Selektmail weliswaar tot lagere prijzen leidde, maar zeker niet tot betere service, en voor de arbeidsvoorwaarden was het helemaal funest! Er was een wapenwedloop aan de gang wie zijn bezorgers het hardste uit kon knijpen! Moeten we echt weer terug naar die tijd?
pi_217776073
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 00:28 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Op de website van Spotta zelf hebben ze het over direct mail. Dus (geadresseerde) reclame.
[..]
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een hoogleraar Mededingingseconomie zo'n enorme berg onzin uitkraamt? Concurrentie leidt volgens hem tot betere dienstverlening, lagere prijzen en blijkbaar ook nog eens betere arbeidsvoorwaarden! Onder welke steen heeft deze flapdrol de afgelopen 25 jaar gelegen? Anders had hij toch wel kunnen zien dat de concurrentie tussen PostNL, Sandd en Selektmail weliswaar tot lagere prijzen leidde, maar zeker niet tot betere service, en voor de arbeidsvoorwaarden was het helemaal funest! Er was een wapenwedloop aan de gang wie zijn bezorgers het hardste uit kon knijpen! Moeten we echt weer terug naar die tijd?
In het artikel in het AD heeft de Spotta directeur het ook over tijdschriften. https://www.ad.nl/economi(...)concurrent~ad28da6b/

Overigens wel bijzonder dat Spotta eerst bij PostNL hoorde en nu ze indirect concurrentie aangaan al kan het ook weer een politiek spel om regels wat losser te krijgen zijn want ze kunnen Spotta ook zo weer terug overnemen.
pi_217779799
PostNL is ook niet veel beter tegenwoordig. Weer sinds zaterdag een poststuk in de app, dus vrijdag gesorteerd en ook vandaag nog niet bezorgd. Morgen Hemelvaartsdag dus pas op zijn vroegst vrijdag dan. Hoe kan dat nou weer een extra werk kosten?

[ Bericht 5% gewijzigd door IsItMeOrYou op 28-05-2025 20:08:03 ]
pi_217781246
https://archive.is/202505(...)eeft-gezet~a1193d6c/

dit kan toch niet meer,er zou toezicht op zijn,nu zijn ze het 10voudige kwijt en de post een klant kwijt.
pi_217783009
¤150 verdiend aan die postnl aandelen troep. Ze neuken aandeelhouders in de kont behalve mij, ik heb lekker deze mini pump meegepakt.
pi_217785380
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 22:32 schreef Vvdjemoeder het volgende:
¤150 verdiend aan die postnl aandelen troep. Ze neuken aandeelhouders in de kont behalve mij, ik heb lekker deze mini pump meegepakt.
nou mooi dat je het even vertelt, en nu?
pi_217787449
KLB / Volwassenen die nog steeds bij een supermarkt werken

lekkere gedachte over ons ouderen,ze zijn veel te veel verpest(jammer dat ze de jaren 50/80 niet meegemaakt hebben),bij bijv. een post zijn ze niet te vinden,daar moet je namelijk letterlijk uit de naad werken voor een niet heel bijzondere vergoeding,en dan worden ze "moe"
pi_217787471
Hoe zijn jullie ervaringen met de boeken? Vind het zelf niet goed georganiseerd,om 3 tassen bij 14/16 tassen post te droppen(piekwijken)Laat ze die boeken tijdens " zomerdal " bezorgen,dan hoeven ze ook niet te korten.
  donderdag 29 mei 2025 @ 16:21:07 #173
Bijdehand mannetje
pi_217788593
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:
Hoe zijn jullie ervaringen met de boeken? Vind het zelf niet goed georganiseerd,om 3 tassen bij 14/16 tassen post te droppen(piekwijken)Laat ze die boeken tijdens " zomerdal " bezorgen,dan hoeven ze ook niet te korten.
Je mag de boeken ook een dag later bezorgen, als je wijk een dalwijk is.
  donderdag 29 mei 2025 @ 16:26:01 #174
Bijdehand mannetje
pi_217788623
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:34 schreef ophaling10 het volgende:
KLB / Volwassenen die nog steeds bij een supermarkt werken

lekkere gedachte over ons ouderen,ze zijn veel te veel verpest(jammer dat ze de jaren 50/80 niet meegemaakt hebben),bij bijv. een post zijn ze niet te vinden,daar moet je namelijk letterlijk uit de naad werken voor een niet heel bijzondere vergoeding,en dan worden ze "moe"
Zijn ouderen niet te vinden bij de post? In mijn bezorggebied zijn er genoeg, hoor, zelfs meerdere bezorgers die de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt hebben.
pi_217800049
Mijn poststuk die op zaterdag (dus vrijdag gesorteerd) in de app stond stond vandaag weer met een nieuwe foto (nu met sorteermachkensticker) maar ook vandaag nog niet bezorgd. Het is zelfs postzegelpost. Hoe kan dit een week duren? Ja Hemelvaartsdag maar dat is pas deze week. Dan zaten we al op de 3 bezorgdagen vertraging..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')