Plaatjes doen het hier nietquote:Op woensdag 25 juni 2025 10:20 schreef V__L_N het volgende:
En daar zijn de zomerdaltijden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gewoon op de minuut af stoppen met bezorgen als je de tijd overschrijdt.quote:Op woensdag 25 juni 2025 15:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Er is dit zomerdal wel heel erg de botte bijl in de looptijden gezet, ongekend! Eerdere jaren ging er nooit meer dan 13% af van een wijk, nu zie ik kortingen tot 25%!
https://imgur.com/a/jVsGqtp de laatste is een oudere 2023 meen ikquote:Op woensdag 25 juni 2025 10:20 schreef V__L_N het volgende:
En daar zijn de zomerdaltijden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze doen zooo graag alsof die zaterdagen enorm rustig zijn. Maar in de praktijk is dat gewoon een extra overloop voor niet gedraaide kleine post. Het is ook zo'n beetje de meest onberekenbare dag vind ik. Of er is niks te doen of het is debiel druk. Er staat 1.49 op mijn rooster. Maar het 13 weeks gemiddelde is dik boven de 3.30 en er zitten dagen bij die richting de 4.30 gaan ook.2,5 keer over de kop.quote:Op woensdag 25 juni 2025 15:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Er is dit zomerdal wel heel erg de botte bijl in de looptijden gezet, ongekend! Eerdere jaren ging er nooit meer dan 13% af van een wijk, nu zie ik kortingen tot 25%!
er staan weer 3 nieuwe verslagen online,ook over de werktijden en dergelijke,veel leesvoer.quote:Op woensdag 25 juni 2025 15:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Er is dit zomerdal wel heel erg de botte bijl in de looptijden gezet, ongekend! Eerdere jaren ging er nooit meer dan 13% af van een wijk, nu zie ik kortingen tot 25%!
Een mooi verhaal weer. Wijken waarop structureel t/m 10% wordt geplust krijgen er geen tijd bij. Wijken waarop meer dan 10% wordt geplust worden wel opgehoogd, maar alleen met het meerdere. Dus plus je structureel 15% dan komt er 5% bij. En dat is dan nog buiten de volumedalingskorting gerekend.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:00 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
er staan weer 3 nieuwe verslagen online,ook over de werktijden en dergelijke,veel leesvoer.
Dat ze bewust krap houden was toch al duidelijk? Er zijn ook enorm veel voorbehouden waarom bepaalde dagen dan niet mee genomen worden.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Een mooi verhaal weer. Wijken waarop structureel t/m 10% wordt geplust krijgen er geen tijd bij. Wijken waarop meer dan 10% wordt geplust worden wel opgehoogd, maar alleen met het meerdere. Dus plus je structureel 15% dan komt er 5% bij. En dat is dan nog buiten de volumedalingskorting gerekend.
Het is dus wel duidelijk dat PostNL de looptijden doelbewust te krap wil houden, en daarbij kennelijk streeft naar 10% te krappe tijden.
Lekker figuur die chauffeur, duidelijk een subcontractor ook. Kent 2 zinnetjes Nederlands, te weten "Weet niet" en "Niet mijn probleem".quote:Op vrijdag 27 juni 2025 20:37 schreef ophaling10 het volgende:
https://1amstelveen.nl/br(...)-vlogen-over-straat/
Dat klinkt nogal negatief.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 20:42 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Lekker figuur die chauffeur, duidelijk een subcontractor ook. Kent 2 zinnetjes Nederlands, te weten "Weet niet" en "Niet mijn probleem".
Op het filmpje en de foto's kon je zien dat de bus zo vol zit dat er poststukken half uit de gleuf steken. Dat de chauffeur die vervolgens de bus licht EN blijkbaar niet merkt dat er geen post uit het linkerdeel valt EN niet ziet dat er post uit de gleuf steekt (ook na lichting) is op z'n minst slordig te noemen.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 14:34 schreef blijevis het volgende:
[..]
Dat klinkt nogal negatief.
- De chauffeur heeft de brievenbus uiteindelijk toch helemaal geleegd.
- Hij zei "niet mijn probleem" als reactie op de opmerkingen van de reporter over de collega van de vorige dag.
Wellicht bedoelde de chauffeur dat hij zich niet verantwoordelijk voelt voor het gedrag van deze collega.
- Als hij melding maakt bij PostNL loopt hij kans dat hij zichzelf of zijn collega's in de problemen brengt. Je weet hoe dat gaat: PostNL zal nooit toegeven dat er bijvoorbeeld een constructiefout in hun brievenbussen zit waardoor er post blijft hangen, ze zullen de schuld geven aan de chauffeurs. Het verbaast me niet dat hij "niet weet" of hij dit risico wil lopen.
- De kreet "brieven vlogen over straat" in het artikel is zwaar overdreven: er vielen wat brieven uit de brievenbus op de grond, die werden meteen opgeraapt door de chauffeur. Je ziet hem zelfs nagaan dat er niets op de grond is blijven liggen.
- Het beschuldigende toontje van de reporter tegen de chauffeur is onterecht: het ligt niet aan de chauffeur dat de post in de brievenbus is blijven hangen, of dat er niets is gedaan met eerdere meldingen.
Kwam er niet in. Dus wacht wel op de samenvattingquote:Op zaterdag 28 juni 2025 21:42 schreef the_X het volgende:
En hoe was het online evenement gisteren, toch wel allemaal trouw gekeken he!?
Het lijkt er op dat er beelden van tenminste vier verschillende momenten door elkaar zijn gemonteerd.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 18:05 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Op het filmpje en de foto's kon je zien dat de bus zo vol zit dat er poststukken half uit de gleuf steken. Dat de chauffeur die vervolgens de bus licht EN blijkbaar niet merkt dat er geen post uit het linkerdeel valt EN niet ziet dat er post uit de gleuf steekt (ook na lichting) is op z'n minst slordig te noemen.
Dat hij de bus uiteindelijk toch helemaal leegt is uitsluitend doordat de reporter hem er attent op maakt dat er nog post in de bus is achtergebleven. En in plaats van dat de chauffeur hem bedankt voor de oplettendheid en zich verontschuldigd voor het feit dat hij het zelf over het hoofd heeft gezien, wordt er tamelijk nonchalant en schouderophalend gereageerd.
Het zou natuurlijk kunnen dat de chauffeur zo kortaf reageert omdat hij zich overvallen voelt door de reporter en de camera, maar dit is toch echt niet de reactie zoals je 'm leert tijdens de opleiding.
Als je trouwens goed kijkt zie je dat er twee lichtingsmomenten zijn gefilmd. Bij 0.14 zie je dag 1 en de chauffeur die de bus leegt waarbij er alleen uit het rechterdeel post valt. Bij 0.23 is het een dag later, zie je weer de chauffeur de bus legen waarbij weer alleen post uit het rechterdeel valt. Dit zijn volgens mij 2 lichtingsmomenten want bij 0.14 heeft de chauffeur een PostNL-hesje aan en bij 0.23 niet. Maar het is overduidelijk de zelfde chauffeur, zelfde opgeschoren korte zwarte haar, zelfde blauwe t-shirt, zelfde wrangler-spijkerbroek. Dus die collega van de dag ervoor was hij gewoon zelf.
Ja, het maakt uit in welke gleuf je het stopt. De post in de gleuf voor jouw postcodegebied gaat niet door de eerste sortering heen (om het te sorteren op postcodegebied van het Sorteercentrum Brieven van de bestemming, zodat het daarheen vervoerd kan worden), maar blijft op jouw ScB liggen voor de tweede sortering. Als je dus iets in de rechtergleuf stopt wat voor de linkergleuf bedoeld was heb je dus 1 dag vertraging.quote:Op zondag 29 juni 2025 02:29 schreef blijevis het volgende:
Een vraag: maakt het eigenlijk iets uit in welke gleuf (linker of rechter) je een brief post, of komt
het uiteindelijk op dezelfde hoop terecht? In de wat kleinere kernen staan ook brievenbussen met maar 1 gleuf.
Bestaan die eenlingbussen nog steeds? Bij ons zijn ze allemaal weggehaald uit het buitengebied. Hier moesten de eenlingbussen trouwens, toen ze er nog stonden, gewoon door de postbezorgers zelf geleegd worden. Op het depot hingen een paar sleutels. En de inhoud van die bussen (zelden meer dan 1 of 2 stukken) moest je vervolgens zelf in een tweelingbus gooien, in de juiste gleuf.quote:Op zondag 29 juni 2025 02:29 schreef blijevis het volgende:
[..]
Een vraag: maakt het eigenlijk iets uit in welke gleuf (linker of rechter) je een brief post, of komt
het uiteindelijk op dezelfde hoop terecht? In de wat kleinere kernen staan ook brievenbussen met maar 1 gleuf.
Ik weet er nog een te staan, helemaal weg zijn ze dus nog niet.quote:Op zondag 29 juni 2025 14:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Bestaan die eenlingbussen nog steeds?
Per 1 juli 2026 dus naar 48 uur. Wel gewoon 5 dagen per week blijven bezorgen en 95% bezorgkwalitieit. Nou dan weet je wel dat PostNL vanaf nu bij elk persbericht gaat zeggen dat ze minder bezorgdagen willen.. in de praktijk was de bezorging vaak al binnen 48 uur of later dus de gemiddelde brief of verjaardagskaart zal er niks van merken. Maar voorlopig dus nog 1 jaar binnen 24 uur bezorgen, veel succes!quote:Op zondag 29 juni 2025 17:19 schreef wbwb het volgende:
Ja, ik weet er ook nog een te vinden in het dorp hiernaast.
Het gaat naar verwachting juli volgend jaar in, tenzij het nieuwe kabinet alsnog een streep erdoor zet. Hoe waarschijnlijk dit is hangt uiteraard af van de verkiezingsuitslag in oktober (en of ze er vervolgens in slagen binnen 8 maanden de formatie af te ronden).quote:Op maandag 30 juni 2025 14:23 schreef ophaling10 het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)hijnlijk-naar-72-uur
morgen hitteplanquote:Op maandag 30 juni 2025 15:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het gaat naar verwachting juli volgend jaar in, tenzij het nieuwe kabinet alsnog een streep erdoor zet. Hoe waarschijnlijk dit is hangt uiteraard af van de verkiezingsuitslag in oktober (en of ze er vervolgens in slagen binnen 8 maanden de formatie af te ronden).
We blijven wel 5 dagen in de week bezorgen, staat er, maar ik ga er vanuit dat als we straks in principe 48 uur mogen doen over zo'n beetje alles (behalve rouw- en medische post) dat er van die daldagen (doordeweeks, tenminste) nog minder overblijft dan nu. Dus dan zal het er wel op uitdraaien dat je dinsdag alleen maar x-wijken loopt (plus nog twee rouwkaarten voor een Y-wijk), woensdag alleen maar Y wijken (plus rouwpost X), etc. Nu zijn die piekwijken tegenwoordig al loodzwaar (zeker op NRP2-locaties), en is het eigenlijk alleen nog maar vol te houden doordat je de zware piekwijken nog kunt afwisselen met lichtere Y-wijken, maar die mogelijkheid wordt steeds kleiner. En als PostNL vanaf 2028 of 2029 72 uur over de post mag doen, dan kun je wel op je vingers natellen wat er gebeurt: dan blijft er van de zaterdag ook helemaal niks meer over.
Ik heb er nu ook zo een. Maar vaak als het niet bezorgd is dan wordt hij aan het eind van de rit toch al bezorgd gezet. Maar als het goed is komt hij dan morgen of woensdagquote:Op maandag 30 juni 2025 16:05 schreef LethalNinja het volgende:
Paar uur de deurbel in dd gaten gehouden. Om 1500 ineens een status update dat het bezorgd is.. jammer dit..
Geen deurbel gegaan en ook niks bij de buren
Pakketdienst zit hier niet,het merendeel hier zit in de brievenbezorging.(di-za)quote:Op maandag 30 juni 2025 16:05 schreef LethalNinja het volgende:
Paar uur de deurbel in dd gaten gehouden. Om 1500 ineens een status update dat het bezorgd is.. jammer dit..
Geen deurbel gegaan en ook niks bij de buren
En PostNL loopt ook weer lekker achter met hun code geel, want in een groot deel van NL is het inmiddels code oranje.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:31 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
morgen hitteplanzie de app etc.. doe rustig aan,de gr uit een koel Den Haag zzzzzz
Dat doet de pakketservice bij mij ook heel vaak. Als ze in tijdnood komen zetten ze alles wat nog in de bus ligt op "bezorgd", en dan doen ze de dag daarna in de ochtend een extra rit.quote:Op maandag 30 juni 2025 16:05 schreef LethalNinja het volgende:
Paar uur de deurbel in dd gaten gehouden. Om 1500 ineens een status update dat het bezorgd is.. jammer dit..
Geen deurbel gegaan en ook niks bij de buren
bij jullie mag je wel rustig aan doen,met 37/39 gr ben benieuwd of ze daar nog iets tegenin te brengen hebben.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En PostNL loopt ook weer lekker achter met hun code geel, want in een groot deel van NL is het inmiddels code oranje.
Rustig aan doen en bij pauzes mag je de tijd laten doorlopen en plussen als calamiteiten, aldus het document "Werken bij bijzondere weersomstandigheden". Nou, dat gaan we doen ook.quote:Op maandag 30 juni 2025 18:32 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
bij jullie mag je wel rustig aan doen,met 37/39 gr ben benieuwd of ze daar nog iets tegenin te brengen hebben.
quote:Op maandag 30 juni 2025 18:33 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik had verwacht dat PostNL wel heel blij zou zijn met het voorstel van de minister. Maar nee, ze willen nu een rechtszaak aanspannen tegen de overheid. Want zelfs 95% van de consumentenpost binnen 48 uur bezorgen (ipv de huidige 24 uur) is nog een onhaalbare kaart, vanwege "het arbeidsintensieve karakter" van postbezorging.
Een jaar of 20/25 geleden hadden we geen enkele moeite met 95% binnen 24 uur bezorgen. Oké, we hadden toen niet zo'n krappe arbeidsmarkt als nu. Maar we hadden wel veel meer post EN het werk was veel arbeidsintensiever. Tegenwoordig hebben we de SMX die alle kleine post (en een steeds groter deel van de grote post) op huisnummervolgorde sorteert. Vijfentwintig jaar geleden moesten we dat nog ALLEMAAL met de hand doen!
quote:Daarom pleit het bedrijf voor een snelle verandering en een norm van 90%. Die ligt boven het huidige niveau en versterkt de kwaliteit.
Paar uur later alsnog netjes bezorgd. Beetje vreemd maar ik heb mijn pakket gelukkigquote:Op maandag 30 juni 2025 17:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb er nu ook zo een. Maar vaak als het niet bezorgd is dan wordt hij aan het eind van de rit toch al bezorgd gezet. Maar als het goed is komt hij dan morgen of woensdag
Ah dan is hij vooraf gescant waarschijnlijkquote:Op maandag 30 juni 2025 19:56 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Paar uur later alsnog netjes bezorgd. Beetje vreemd maar ik heb mijn pakket gelukkig
ze hebben iedereen weer lekker laten zittenquote:Op maandag 30 juni 2025 23:31 schreef V__L_N het volgende:
Ze waren toch al bezig dit in te voeren. Dus logisch dat ze al aan de volgende reorganisatie denken. Als jer niet minstens 4 achter elkaar doet loop je achter hoor. Ondertussen loopt het ziekteverzuim op richting absurde getallen en vraagt het bedrijf zich af waarom het werkvolk zo slap is tegenwoordig.
Het is hier morgen 35 graden, maar hier geen extra maatregelen. Want natuurlijk kunnen we zelf niet verder denken dat de kleurcodes van de knmi. Ben benieuwd of er morgen toch nog iemand het licht gaat zien op de dag. Maar ik vermoed dat het weer een uur in de wachtrij hangen voor het sco wordt.
in de app staat ook als bijlage dat er enige vertraging is ivm de hitte.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ah dan is hij vooraf gescant waarschijnlijk
Dus als ik het goed begrijp vragen zij ook om PostNL financieel te compenseren? Dan heeft PostNL flink wat druk gezet op de vakbondenquote:Op donderdag 3 juli 2025 18:22 schreef ophaling10 het volgende:
https://bvpp.nl/nl/nieuws(...)orwaarden-bij-postnl
plus brief zie pdf
die 3 genoemde bedrijven hebben allemaal bezorgers/sters en overige in dienst die eigenlijk gesubsidieerd werken,de uteindelijke loonkosten zijn dan een stuk lager ,dan bij een Postnl. Het liefst ziet een Postnl dat de uitvoering gratis gedaan wordt,gezien de vele kortingen op de vergoedingen(meer doen voor minder geld).We leven in een tijd dat de mensen een stuk mondiger geweroden zijn en dat straks allemaal links gaan laten liggen,dan is het voor het bedrijf bijna onmogelijk nog om alles te bezorgen.Let wel je moet een 27/288uur werken om op het nieveau van een uitkering te komen,daarom vinden velen het wel goed zo,nieuwe aanwas zie je steeds minder en dat wordt nog veel erger.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:20 schreef wbwb het volgende:
Ik snap niet dat in bijvoorbeeld Enschede het kennelijk rendabel is voor maar liefst 3 andere postbedrijven (namelijk MSG, Cycloon én De Vos Diensten) om daar post te bezorgen, terwijl het volgens PostNL zogenaamd niet rendabel is om post te bezorgen en dat terwijl zij een stuk hogere volumes hebben.
Linkje: https://archive.ph/W4maYquote:Op zondag 6 juli 2025 11:39 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Heel stuk in de nrc over de toekomst van de postbezorging.
Loslaten van de prijzen zal de postbezorging weer rendabel maken EN zorgen voor betaalbaarheid van de consument? Op welke planeet leeft de ACM? Loslaten van de prijzen zal er voor zorgen dat de prijzen nog verder zullen gaan stijgen, er alleen nog maar minder post verstuurd zal worden en PostNL nog harder zal gaan jammeren bij de overheid.quote:Het rapport pleit voor een „lagere bezorgsnelheid in combinatie met betere bescherming van de zekerheid dat post aankomt op het afgesproken moment en betaalbaarheid van álle soorten post”. Loslaten van de prijzen zou de postbezorging van PostNL dan goed rendabel maken, concludeert de ACM op basis van berekeningen die PostNL zelf aanleverde.
Van BVPP en CNV kan ik mij dat wel indenken, maar zou het FNV zich onder druk laten zetten door PostNL? Dat lijkt me sterk. Ik denk dus dat de bonden het op dit punt echt eens zijn met PostNL.quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:09 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp vragen zij ook om PostNL financieel te compenseren? Dan heeft PostNL flink wat druk gezet op de vakbonden
PostNL kan net zo goed ook dat soort gesubsidieerde medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, dus dat is geen voordeel.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:31 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
die 3 genoemde bedrijven hebben allemaal bezorgers/sters en overige in dienst die eigenlijk gesubsidieerd werken,de uteindelijke loonkosten zijn dan een stuk lager ,dan bij een Postnl. Het liefst ziet een Postnl dat de uitvoering gratis gedaan wordt,gezien de vele kortingen op de vergoedingen(meer doen voor minder geld).We leven in een tijd dat de mensen een stuk mondiger geweroden zijn en dat straks allemaal links gaan laten liggen,dan is het voor het bedrijf bijna onmogelijk nog om alles te bezorgen.Let wel je moet een 27/288uur werken om op het nieveau van een uitkering te komen,daarom vinden velen het wel goed zo,nieuwe aanwas zie je steeds minder en dat wordt nog veel erger.
de Or heeft weer een nieuw verslag geplaatst,er staat ook een onzalig bericht in,wat weer een beetje afgeketst is,quote:Op maandag 30 juni 2025 18:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Rustig aan doen en bij pauzes mag je de tijd laten doorlopen en plussen als calamiteiten, aldus het document "Werken bij bijzondere weersomstandigheden". Nou, dat gaan we doen ook.
En mag de minister dan niet ook gewoon 'nee' zeggen? Politiek is de hele UPD een hete aardappel geworden die niemand meer wil hebben. Je kan er gezien hoe de postmarkt en arbeidsmarkt erbij ligt niks mee winnen ook, alleen maar verliezen. Als je PostNL ruim tegemoet komt (minder strengere voorwaarden, extra geld, prijsverhogingen etc) dan ben je 'de minister/partij die de post verkloot heeft'.quote:Op zondag 6 juli 2025 14:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Ik denk dat PostNL gewoon de knuppel in het hoenderhok moet gooien. Volgens de postwet mag de universele postdienstverlener, als de uitvoering van de UPD niet meer rendabel is, aan de minister vragen om van haar taak ontheven te worden. Laat PostNL dat eens doen. Gewoon de UPD terug geven. Ik denk niet dat er bedrijven staan te trappelen om het van ons over te nemen. Misschien als PostNL het zo speelt dat de minister toch eieren voor z'n geld kiest.
Maar PostNL kan niet zomaar van zijn dure krachten af die geen voordelige regelingen hebben. Kleinere regionale postbedrijven bestaan vaak zo'n beetje bij de gratie van regelingen.quote:Op zondag 6 juli 2025 17:17 schreef wbwb het volgende:
[..]
PostNL kan net zo goed ook dat soort gesubsidieerde medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, dus dat is geen voordeel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |