En vanaf morgen komt de maandagbezorging en fulltime baan voor de postbode terug?quote:Op dinsdag 15 april 2025 07:32 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.emerce.nl/nie(...)d-ceo-herna-verhagen
incl. film
Oftewel: we maken van thuisbezorgen straks een luxe en bijbetalen.quote:Vanaf nu kun je er voor kiezen om je pakket naar Denemarken, Zweden en Duitsland ook bij een ophaalpunt (ook wel PUDO-point) te laten bezorgen. Dat is in deze landen heel normaal én je krijgt korting als je voor een ophaalpunt kiest
er stond vanmorgen een reactie onder ,de youtube,die hebben ze weggehaald,ja het was wel de waarheid.quote:Op dinsdag 15 april 2025 07:51 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
En vanaf morgen komt de maandagbezorging en fulltime baan voor de postbode terug?nou zoals elke persoon nieuw in functie (ook al werkt ie reeds bij PostNL) zal er de komende maanden een charme offensief komen richting klant en politiek dat we de 'klant weer centraal moeten stellen en de kwaliteit en betrouwbaarheid omhoog moet' om vervolgens volgend jaar verder te snijden in de bezorgdagen en de arbeidsvoorwaarden
Mark my words.
denk niet dat hier veel pakketbezorgers meelezenquote:Op woensdag 23 april 2025 17:31 schreef littlemindy het volgende:
Voor de kenners hier: Ik woon in een appartement op de tweede verdieping en heb nu al 2x in één week gehad dat de pakketbezorger aan de intercom zegt: "Ik zet uw pakketje in de lift". Vervolgens moet ik zelf rennen om op tijd bij de lift te zijn om het (onbeheerd achtergelaten) pakketje terug te vinden. Dit kan toch niet zomaar?
Is het niet meer gebruikelijk het pakketje gewoon aan de deur af te leveren? Dan heb ik nog liever dat hij vraagt of ik zelf naar beneden wil komen. Die lift kan ook naar verdieping 7 gaan, als iemand daar toevallig op het knopje drukt.
DHL pleurt hier de pakketjes in de hal, iedereen die binnen komt kan erbij, ook mensen die niet in de flat wonen en met iemand mee glippenquote:Op woensdag 23 april 2025 17:31 schreef littlemindy het volgende:
Voor de kenners hier: Ik woon in een appartement op de tweede verdieping en heb nu al 2x in één week gehad dat de pakketbezorger aan de intercom zegt: "Ik zet uw pakketje in de lift". Vervolgens moet ik zelf rennen om op tijd bij de lift te zijn om het (onbeheerd achtergelaten) pakketje terug te vinden. Dit kan toch niet zomaar?
Is het niet meer gebruikelijk het pakketje gewoon aan de deur af te leveren? Dan heb ik nog liever dat hij vraagt of ik zelf naar beneden wil komen. Die lift kan ook naar verdieping 7 gaan, als iemand daar toevallig op het knopje drukt.
De meesten in dit topic zijn postbezorger of postbode. Maar voor zover ik weet moet een pakketchauffeur de pakjes gewoon tot aan je voordeur bezorgen. De chauffeur mag uiteraard wel vragen of je beneden wilt komen of dat het goed is dat íe het pakket in de lift zet, maar als de ontvanger wil dat íe boven komt, dan moet de chauffeur dat gewoon doen. Tenzij je hoger dan de 3e verdieping woont en er geen lift is, of de lift kapot is.quote:Op woensdag 23 april 2025 17:31 schreef littlemindy het volgende:
Voor de kenners hier: Ik woon in een appartement op de tweede verdieping en heb nu al 2x in één week gehad dat de pakketbezorger aan de intercom zegt: "Ik zet uw pakketje in de lift". Vervolgens moet ik zelf rennen om op tijd bij de lift te zijn om het (onbeheerd achtergelaten) pakketje terug te vinden. Dit kan toch niet zomaar?
Is het niet meer gebruikelijk het pakketje gewoon aan de deur af te leveren? Dan heb ik nog liever dat hij vraagt of ik zelf naar beneden wil komen. Die lift kan ook naar verdieping 7 gaan, als iemand daar toevallig op het knopje drukt.
Nee klopt. Al verschilt het echt per bezorger. Hier een bezorger die wel netjes aanbelt en naar boven komt, al hoeft dat van mij niet. Andere bezorgers gooien alles zonder toestemming en aanbellen meteen in de hal beneden zonder melding, dat kan echt niet want dan is het binnen mum van tijd weg. Laatst ook toen ik toevallig langskwam en een bezorger stond duwde die een pakje van Rituals in mijn handen, terwijl het niet voor mij was dus maar netjes gezegd en toen ging ie alsnog naar het huisnummer toe.quote:Op donderdag 24 april 2025 09:06 schreef V__L_N het volgende:
Het mag niet. Maar wat doe je er aan, het is niet dat de postnl iets doet met de klacht.
Hier was het alleen dinsdag rustig. Woensdag heel veel NPL-pakjes, vandaag een hah-blaafdje van een lokale zorgverzekeraar EN voor het halve dorp brieven over de huurverhoging (die zeer waarschijnlijk niet eens doorgaat).quote:Op donderdag 24 april 2025 09:28 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Qua post is het nu weer even rustig. Kan misschien ook door de feestdagen komen?
https://www.woonbond.nl/nieuws/update-huurbevriezing/quote:Op donderdag 24 april 2025 17:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Hier was het alleen dinsdag rustig. Woensdag heel veel NPL-pakjes, vandaag een hah-blaafdje van een lokale zorgverzekeraar EN voor het halve dorp brieven over de huurverhoging (die zeer waarschijnlijk niet eens doorgaat).
quote:De VEB suggereerde om desnoods pakketten via een spin-off los te weken en de postdivisie in een sterfhuis achter te laten. Het is onacceptabel dat aandeelhouders van een beursgenoteerd bedrijf in feite gedwongen worden om jarenlang een publieke taak te subsidiëren.
Ach, die arme aandeelhouders toch! Jarenlang gedwongen om ons te subsidiëren! Wat zijn bij wij PostNL toch nare mensen! Eerst mensen een pistool tegen het hoofd zetten en dwingen onze aandelen te kopen, en vervolgens ook nog eens dreigen bij elke aandeelhouder die overweegt zijn aandelen PostNL te verkopen een Cobra door de brievenbus te gooien! Wat een maffiapraktijken!quote:
Dinsdag en woensdag was hier rustig. Donderdag en vrijdag compleet ontploft. Gisteren had ik hele stapels losse veronicagidsen in mijn dal zitten.quote:Op donderdag 24 april 2025 17:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Hier was het alleen dinsdag rustig. Woensdag heel veel NPL-pakjes, vandaag een hah-blaafdje van een lokale zorgverzekeraar EN voor het halve dorp brieven over de huurverhoging (die zeer waarschijnlijk niet eens doorgaat).
En dan komen ze er achter dat pakketten toch niet zo rendabel is als ze denken. Postnl pakketten is zakelijk zo duur geworden voor kleine bedrijven dat er soms 1,50 tot 2 euro verschil zit tussen postnl en bv dhl of dpd. Het bedrijf leeft alleen nog maar op de grote bedrijven en die laten zich niet melken.quote:
Je kan beter niet werken en aandelen kopen tegenwoordig.quote:Op vrijdag 25 april 2025 18:18 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ach, die arme aandeelhouders toch! Jarenlang gedwongen om ons te subsidiëren! Wat zijn bij wij PostNL toch nare mensen! Eerst mensen een pistool tegen het hoofd zetten en dwingen onze aandelen te kopen, en vervolgens ook nog eens dreigen bij elke aandeelhouder die overweegt zijn aandelen PostNL te verkopen een Cobra door de brievenbus te gooien! Wat een maffiapraktijken!
https://www.ad.nl/economi(...)-op-scherp~a0dd911f/quote:Op woensdag 30 april 2025 17:47 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Bol gaat een proef doen met eigen bezorging in de regio Rotterdam en Utrecht. Voor PostNL zal het mocht de proef succesvol zijn in ieder geval wat paketten kosten terwijl ze juist in gesprek willen met grote klanten omdat de winst al onder druk staat..
Bij pakketten is er alleen meer omzet door prijsstijgingen hoor. Denk dat het dit jaar niet beter gaat zijn, door alle onrust wordt er minder besteld. Wie weet helpt de postmailing van de woningcorporaties, die sturen dubbel ivm de verwachte huurbevriezing. Je merkt bij alles dat de bespaarstand aanstaat dus post zal minder worden. Tijdschriften komen ook minder vaak uit of stoppen. Het is hopen op verkiezingen voor het volume.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 08:29 schreef ophaling10 het volgende:
als ze het maar niet bij de bezorging gaan afknagen,in die divisie is de rek eruit.
https://www.emerce.nl/nie(...)-verdere-afname-post
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
Het zou me niks verbazen. Afgelopen zaterdag op een zogenaamde daldag huisaanhuis dat Gall & Gall blaadje er tussen. Dat had ik donderdag al moeten hebben.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:15 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Volgens mij zijn er weer veel vertragingen in de sorteercentra? Onder andere Noord Holland.
die folderpakketten komen de laatste tijd niet,of langere tijd niet(boze mensen)en of veel te laat op di en wo.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 11:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen. Afgelopen zaterdag op een zogenaamde daldag huisaanhuis dat Gall & Gall blaadje er tussen. Dat had ik donderdag al moeten hebben.
En dat is schering en inslag tegennwoordig. Dus met name op daldagen moet ik flink plussen, want die looptijden zijn gebaseerd op enkel pakjes en postzegelpost, maar ze gooien er vrolijk nog wat achterstallige post van eerdere dagen doorheen.
PostNL is en blijft ook het enige bedrijf dat ik ken dat een product dat niet goed verkoopt duurder maakt en dan heel verbaasd is dat het nog slechter gaat verkopen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 16:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
En weer 10 cent omhoog per 1 juli: https://nos.nl/artikel/25(...)zorging-kost-te-veel
Dat is ook de bedoeling. Ze zetten alles op alles om van de 'next day' bezorging af te komen en dat kan alleen maar als de oranje brievenbussen leger en leger zitten zodat ze met cijfers kunnen laten zien aan de politiek: kijk, echt niemand stuurt meer post dus laat ons er 72 uur over doen zodat wij 'goedkoper' kunnen werken. In de praktijk heeft alles nu al dagen vertraging dus de gemiddelde klant zal het niet eens merken..quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:34 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
PostNL is en blijft ook het enige bedrijf dat ik ken dat een product dat niet goed verkoopt duurder maakt en dan heel verbaasd is dat het nog slechter gaat verkopen.
dat is helemaal niet waar, er is amper nog post, zie de mediaberichten dikke terugloop, etc.. ja in salarisbetalen.zzzzquote:Op donderdag 15 mei 2025 12:43 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Lijkt wel alsof ze alles opgespaard hebben voor vandaag... En dan is er nog geen feestdag geweest. Donderdag is vaak de drukste dag, zal na Hemelvaartsdag ook wel een paar dagen achterlopen.
https://bvpp.nl/nl/nieuws(...)-contractwijzigingenquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:06 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Dat is ook de bedoeling. Ze zetten alles op alles om van de 'next day' bezorging af te komen en dat kan alleen maar als de oranje brievenbussen leger en leger zitten zodat ze met cijfers kunnen laten zien aan de politiek: kijk, echt niemand stuurt meer post dus laat ons er 72 uur over doen zodat wij 'goedkoper' kunnen werken. In de praktijk heeft alles nu al dagen vertraging dus de gemiddelde klant zal het niet eens merken..Ik heb weer post (postzegelpost) in de app sinds vrijdag en vandaag nog steeds niet ontvangen. Dan gaat er ergens structureel wat mis in de sortering.
lekker weer die natuurboeken komende weken, niet dusquote:Op dinsdag 13 mei 2025 11:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het zou me niks verbazen. Afgelopen zaterdag op een zogenaamde daldag huisaanhuis dat Gall & Gall blaadje er tussen. Dat had ik donderdag al moeten hebben.
En dat is schering en inslag tegennwoordig. Dus met name op daldagen moet ik flink plussen, want die looptijden zijn gebaseerd op enkel pakjes en postzegelpost, maar ze gooien er vrolijk nog wat achterstallige post van eerdere dagen doorheen.
nou ja stel dat je die niet meer zou hebben dan begint de post wel heel erg op te houden, vooral belastingen en loterijen houden nu het bedrijf overeindquote:Op dinsdag 20 mei 2025 18:47 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
lekker weer die natuurboeken komende weken, niet dus
Nou, vergeet de reclame niet. Flinterdunne foldertjes van Jan en alleman. De rest loopt idd wel terug, maar daar zit een groot postnl wanprestatie deel bij: gidsen, post en pakjes die niet of te laat komen en begeleid worden door slecht verzorgde IT. Bestel zelf 10 keer liever via DHL.Die natuurboeken zijn vooral zwaar voor de fiets.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 20:50 schreef liedetector het volgende:
[..]
nou ja stel dat je die niet meer zou hebben dan begint de post wel heel erg op te houden, vooral belastingen en loterijen houden nu het bedrijf overeind
die droppen ze nog even bij de piekwijken,hier valt de "rust" wel mee dagelijks heb je meer dan ooit,10/12 zakken stampvol (per wijk) en soms meer,die je in een 2:30uur moet afleveren,met 3 keer heen en weer a 20/25min die 2:30uur red je never.quote:Op donderdag 22 mei 2025 07:43 schreef Bezorgertje het volgende:
.Die natuurboeken zijn vooral zwaar voor de fiets.
Ja sorry dat we de post kwijt zijn, hier is een gratis postzegelcode zodat je een kaartje kunt sturen. Als je snel bent.quote:Rouwkaarten te laat, klachten ook moeilijk te bezorgen – wat is er aan de hand bij PostNL?
Haarlem Rouwkaarten die nooit aankomen, felicitatiepost die pas weken later op de mat valt, en een klachtenprocedure waarbij je eindeloos met een chatbot praat of in de wacht hangt. Dan groeit vanzelf het gevoel dat je niet alleen post mist, maar ook gehoor.
In één jaar tijd gingen drie postmomenten bij S. Gieling in Haarlem mis. In september 2024 hoorde hij pas achteraf dat een goede kennis was overleden - de rouwkaart is nooit op de deurmat gevallen. In januari 2025 arriveerden zeven verjaardagskaarten ruim anderhalve week te laat. Onlangs werd een rouwkaart pas zes dagen na verzending bezorgd, dat was een dag ná de crematie.
Toen Gieling PostNL wilde aanspreken op deze fouten, ging dat zeer moeizaam. De chatbot begreep zijn vraag niet, telefonisch hing hij meermaals twintig minuten in de wacht, en ook daarna volgde geen adequate oplossing. ,,Je geeft het uiteindelijk op,” schrijft hij het Ombudsteam.
Hij trok bij ons aan de bel omdat hij het idee heeft dat de postbezorging steeds onbetrouwbaarder wordt. Niet alleen de bezorging zelf, maar ook de afhandeling van klachten roept bij hem frustratie op. ,,Onpersoonlijk en onbevredigend.’’ Gieling ziet een verslechtering van de dienstverlening, terwijl de tarieven wel blijven stijgen, schrijft hij. Dat brievenbussen minder vaak worden geleegd, zit hem ook dwars. Hij vermoedt dat dit medeoorzaak is van de vertragingen, zeker bij tijdgevoelige post als rouwkaarten.
Het ombudsteam legt zijn verhaal voor aan PostNL, met de vraag hoe zij Gielings klachten beoordelen, wat de oorzaken kunnen zijn en wat er gedaan wordt om de betrouwbaarheid te verbeteren. Ook vragen we een reactie op de klacht dat de klantenservice onpersoonlijk en moeilijk bereikbaar is.
In het antwoord stelt PostNL dat men de klachten van meneer Gieling „zeer serieus” neemt. Daarom wil het bedrijf graag met hem in contact te komen. Tja, dat probeerde Gieling zelf ook steeds...
Rouw- en wenskaarten
Over rouwpost zegt de woordvoerder: ,,We begrijpen hoe belangrijk het is dat rouw- en wenskaarten op tijd worden bezorgd. PostNL heeft een speciaal proces voor rouwpost. We doen er alles aan om dit zorgvuldig te laten verlopen.”
Op de vraag naar structurele oorzaken – zoals personeelstekort, aangepaste routes of technische problemen – blijft het antwoord summier: ,,In sommige gevallen kunnen lokale of tijdelijke omstandigheden een rol spelen.” Op de klachtenprocedure en de ervaring dat die klantonvriendelijk is, komt geen directe reactie. Wel verwijst de zegsman naar een beleidswijziging: het legen van brievenbussen is ,,efficiënter’’ ingericht. Dat betekent in veel gevallen: minder vaak. Wie wil weten of zijn brievenbus nog dagelijks wordt geleegd, moet de informatie op de brievenbus bestuderen. Op https://www.postnl.nl/locatiewijzer/ kun je ook lezen hoe het in jouw wijk zit.
Postbezorging is voor velen meer dan een logistieke dienst. Bij belangrijke gebeurtenissen telt elke dag. Als een rouwkaart te laat komt, bestaat de kans dat een afscheid wordt gemist. Daarmee raakt ook het vertrouwen in de dienstverlening beschadigd. Dat is wat meneer Gieling met zijn verhaal zichtbaar wil maken: dat we als samenleving iets verliezen als zelfs de post niet meer (op tijd) komt.
Ook Léon Schaaf uit Blokker meldde zich bij ons. Voor een andere postmiskleun. In de PostNL-app zag hij dat er een brief onderweg was. Die kwam echter nooit aan. Achteraf bleek dat het om een enveloppe met foto’s van zijn kleinkind ging. PostNL kon niet achterhalen waar die dierbare verrassing was gebleven. De reactie: ,,Er worden dagelijks miljoenen brieven verstuurd en het kan wel eens fout gaan.”
Goedmakertje
Als goedmakertje ontving hij een postzegelcode om binnen vijf dagen een kaart te versturen. Een sympathiek gebaar, ware het niet dat hij niks van plan was te posten. ,,Een goedmakertje waar je dus niets aan hebt,” schrijft hij. ,,En dat jaagt je ook nog op kosten, want je moet zelf een kaart kopen.” In plaats van een pluim – zoals we die in de rubriek ’Klasse’ weleens uitdelen – stelt hij voor: ,,Zet er maar een cactus bij.”
Tja, het is dat je weet wat onderweg is maar de laatste jaren is het überhaupt nog maar de vraag of en wanneer er bezorgd wordt. Met een beetje geluk heb je een betrouwbare bezorger, maar bij veel verloop en wisselingen in de diensten heeft niemand meer overzicht van de bezorging in je wijk.quote:Op zondag 25 mei 2025 15:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja sorry dat we de post kwijt zijn, hier is een gratis postzegelcode zodat je een kaartje kunt sturen. Als je snel bent.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Bezorgers bij Spotta zijn meestal middelbare scholieren die per folderpakket betaald krijgen (stukloon). Op de site van Spotta staat dat ze zich nu ook officieel hebben ingeschreven bij de ACM als postvervoerder. Maar dat betekent ook dat ze zich aan allerlei wettelijke regels moeten gaan houden, waar ze zich als folderbedrijf niet aan hoefden te houden. Een van die eisen is onder andere dat ze (mits hun omzet minstens 2 miljoen per jaar is) tenminste 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst moet hebben.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:25 schreef IsItMeOrYou het volgende:
De blinde helpen de...
PostNL krijgt concurrentie van grootste bezorger reclamefolders Spotta https://www.nu.nl/economi(...)-reclamefolders.html
Ik krijg nu al geregeld soms weken geen folderpakket, dan weer wel, dan weer niet. Alles behalve betrouwbare bezorging en het verloop in bezorging is gigantisch. Vroeger was dit nog een aantrekkelijk bijbaantje maar de lonen zijn echt onaantrekkelijk voor de gemiddelde Nederlander. En natuurlijk leuk dat VSP eerst van PostNL was en nu weer indirect gaat concurreren met elkaar.. maar goed dit gaat als ik het lees om geadresseerde reclamepost en mochten de loterijen, uber eats DM overgaan blijft er voor PostNL nog minder over. Ik zou de tijdschriften er niet via laten verzenden.. Oh wacht, haal Media Express dan maar weer van stal.
Wat zijn dit voor rare ontwikkelingen?
Ze zullen de activiteiten wel splitsen. Meegeven met de huidige folderbezorging is sowieso dan maar èèn keer per week (als er bezorgd wordt). Maar ik lees ook dat het vooral om een aankondiging gaat dus daadwerkelijk realiseren is ook nog een dingetje. Het zal dan wel weer 'aan de bewoners van' worden. Gezien ze nu al amper de wijken op orde hebben qua bezetting zullen veel mensen reclamepost niet eens gaan missen haha. Maar goed, alles is ook gedaan om de discussie in de politiek op gang te houden die de komende tijd op de agenda staat. Het zal gek lopen mocht PostNL geen versoepeling krijgen voor brievenbuspost (zonder verdere subsidie).quote:Op maandag 26 mei 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Bezorgers bij Spotta zijn meestal middelbare scholieren die per folderpakket betaald krijgen (stukloon). Op de site van Spotta staat dat ze zich nu ook officieel hebben ingeschreven bij de ACM als postvervoerder. Maar dat betekent ook dat ze zich aan allerlei wettelijke regels moeten gaan houden, waar ze zich als folderbedrijf niet aan hoefden te houden. Een van die eisen is onder andere dat ze (mits hun omzet minstens 2 miljoen per jaar is) tenminste 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst moet hebben.
Zie: https://www.acm.nl/nl/pos(...)etdiensten-aanbieden
Ik kreeg een tijd geleden stapels geadresseerde folderpakketten erbij omdat er in de helft van het dorp waar ik toen liep in het geheel geen folders werden bezorgd. Veel succes gewenst.quote:Op maandag 26 mei 2025 09:25 schreef IsItMeOrYou het volgende:
De blinde helpen de...
PostNL krijgt concurrentie van grootste bezorger reclamefolders Spotta https://www.nu.nl/economi(...)-reclamefolders.html
waar geen bezorgers zijn zullen ze het wel door PostNL laten bezorgen. Deed VSP en Sandd ook een tijd.quote:Op maandag 26 mei 2025 16:34 schreef zevenmijlslaars het volgende:
[..]
Ik kreeg een tijd geleden stapels geadresseerde folderpakketten erbij omdat er in de helft van het dorp waar ik toen liep in het geheel geen folders werden bezorgd. Veel succes gewenst.
PostNL kan zelf al amper personeel vinden, bij Spotta zullen ze dan straks wel nog wat driftiger over de bodem van de arbeidsmarkt moeten schrapen om een aanwas van bezorgers op te bouwen.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Ze zullen de activiteiten wel splitsen. Meegeven met de huidige folderbezorging is sowieso dan maar èèn keer per week (als er bezorgd wordt). Maar ik lees ook dat het vooral om een aankondiging gaat dus daadwerkelijk realiseren is ook nog een dingetje. Het zal dan wel weer 'aan de bewoners van' worden. Gezien ze nu al amper de wijken op orde hebben qua bezetting zullen veel mensen reclamepost niet eens gaan missen haha. Maar goed, alles is ook gedaan om de discussie in de politiek op gang te houden die de komende tijd op de agenda staat. Het zal gek lopen mocht PostNL geen versoepeling krijgen voor brievenbuspost (zonder verdere subsidie).
Als je zie hoe PostNL in het verleden is omgegaan met wettelijke regels waar ze zich aan moeten houden is omgegaan en wat voor minimale gevolgen dat gehad heeft verwacht ik niet dat dat bij een nieuw postbedrijf veel anders zal zijn.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Bezorgers bij Spotta zijn meestal middelbare scholieren die per folderpakket betaald krijgen (stukloon). Op de site van Spotta staat dat ze zich nu ook officieel hebben ingeschreven bij de ACM als postvervoerder. Maar dat betekent ook dat ze zich aan allerlei wettelijke regels moeten gaan houden, waar ze zich als folderbedrijf niet aan hoefden te houden. Een van die eisen is onder andere dat ze (mits hun omzet minstens 2 miljoen per jaar is) tenminste 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst moet hebben.
Zie: https://www.acm.nl/nl/pos(...)etdiensten-aanbieden
Nog meer asociale en opgefokte bezorgertjes in het verkeer en op straat.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.
Ja en die doen zo omdat ze te veel moeten doen in te weinig tijd dus de werkgevers zijn hier mede verantwoordelijk voorquote:Op maandag 26 mei 2025 18:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nog meer asociale en opgefokte bezorgertjes in het verkeer en op straat.
op indeed staan al enkele "vacature's " 15,08 p/u 4 weken vak etc.. na 7mnd kun je een vast contract krijgen, de hele tekst komt me bekend voor,een beetje lookalike van de post. Eerder las ik over die rouwkaarten dat is een grote bende,in een tv programma had die eerdere directeur beterschap beloofd.quote:Op maandag 26 mei 2025 15:12 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Bezorgers bij Spotta zijn meestal middelbare scholieren die per folderpakket betaald krijgen (stukloon). Op de site van Spotta staat dat ze zich nu ook officieel hebben ingeschreven bij de ACM als postvervoerder. Maar dat betekent ook dat ze zich aan allerlei wettelijke regels moeten gaan houden, waar ze zich als folderbedrijf niet aan hoefden te houden. Een van die eisen is onder andere dat ze (mits hun omzet minstens 2 miljoen per jaar is) tenminste 80% van de bezorgers een arbeidsovereenkomst moet hebben.
Zie: https://www.acm.nl/nl/pos(...)etdiensten-aanbieden
Ze beginnen nu al.quote:Op maandag 26 mei 2025 18:12 schreef lololo het volgende:
[..]
Als je zie hoe PostNL in het verleden is omgegaan met wettelijke regels waar ze zich aan moeten houden is omgegaan en wat voor minimale gevolgen dat gehad heeft verwacht ik niet dat dat bij een nieuw postbedrijf veel anders zal zijn.
Je komt gewoon met allerlei kutsmoesjes en de instanties zullen vrijwel alles wel weer door de vingers zien. Veel meer dan 'aanspreken' en 'de tijd geven om zaken op orde te brengen' zou ik er niet van verwachten
Volgens mij zijn er nog steeds volop zorgen over bezorgers (en andere beroepen aan de onderkant van de arbeidsmarkt) waar mensen onder het minimumloon werken. De betreffende wet is volgens mij ook moeilijk antiek te noemen (ik geloof dat ie uit 2010 stamt).quote:De Postwet eist dat 80 procent van het personeelsbestand in vaste dienst moet zijn. Volgens directeur Yme Pasma ‘een rare regel’ die stamt uit een tijd waarin er zorgen waren over bezorgers die onder het minimumloon werken.
Hierin krijgt de directeur bijval van Schinkel. ‘PostNL moet zich niet kunnen verschuilen achter antieke wettelijke verplichtingen die het bedrijf als monopolist bevoordelen.’
Ja, die ook. En dan komt er nu nog zo'n schraalpartij bij in deze markt.quote:Op maandag 26 mei 2025 18:45 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja en die doen zo omdat ze te veel moeten doen in te weinig tijd dus de werkgevers zijn hier mede verantwoordelijk voor
Twee concurrenten die tot een race naar de bodem in een terminaal ongezonde, krimpende markt worden gedwongen, leiden tot een betere postdienst. Oke.quote:Volgens Hoogleraar Schinkel is meer concurrentie op de markt goed omdat het leidt tot een betere postdienst.
Spotta heeft het wel degelijk over tijdschriften. Hopelijk niet, gezien de beroerde bezorgkwalitieit. Maar goed, als de prijs echt lager is zullen er vast weer uitgevers zich laten verleiden.. en ze blijven in het weekend bezorgen dus de bedoeling is wel degelijk samen met de folderpakketten samen. Nou, succes daarmee. De gemiddelde Spotta bezorger wil helemaal nie top huisnummer bezorgen. Overigens hoeft Spotta pas bezorgers vast in dienst te nemen bij 2 miljoen euro omzet en pas na de eerste twee jaar opstartfase. Er zal vast een creatieve boekhouder zijn die steeds net onder die 2 miljoen uitkomt..quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Twee concurrenten die tot een race naar de bodem in een terminaal ongezonde, krimpende markt worden gedwongen, leiden tot een betere postdienst. Oke.
Tijdschriften draaien zo lekker dat ze de bezorging overlaten aan Spotta?quote:Op dinsdag 27 mei 2025 21:12 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Spotta heeft het wel degelijk over tijdschriften. Hopelijk niet, gezien de beroerde bezorgkwalitieit. Maar goed, als de prijs echt lager is zullen er vast weer uitgevers zich laten verleiden.. en ze blijven in het weekend bezorgen dus de bedoeling is wel degelijk samen met de folderpakketten samen. Nou, succes daarmee. De gemiddelde Spotta bezorger wil helemaal nie top huisnummer bezorgen. Overigens hoeft Spotta pas bezorgers vast in dienst te nemen bij 2 miljoen euro omzet en pas na de eerste twee jaar opstartfase. Er zal vast een creatieve boekhouder zijn die steeds net onder die 2 miljoen uitkomt..
Op de website van Spotta zelf hebben ze het over direct mail. Dus (geadresseerde) reclame.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 21:12 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Spotta heeft het wel degelijk over tijdschriften. Hopelijk niet, gezien de beroerde bezorgkwalitieit. Maar goed, als de prijs echt lager is zullen er vast weer uitgevers zich laten verleiden.. en ze blijven in het weekend bezorgen dus de bedoeling is wel degelijk samen met de folderpakketten samen. Nou, succes daarmee. De gemiddelde Spotta bezorger wil helemaal nie top huisnummer bezorgen. Overigens hoeft Spotta pas bezorgers vast in dienst te nemen bij 2 miljoen euro omzet en pas na de eerste twee jaar opstartfase. Er zal vast een creatieve boekhouder zijn die steeds net onder die 2 miljoen uitkomt..
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een hoogleraar Mededingingseconomie zo'n enorme berg onzin uitkraamt? Concurrentie leidt volgens hem tot betere dienstverlening, lagere prijzen en blijkbaar ook nog eens betere arbeidsvoorwaarden! Onder welke steen heeft deze flapdrol de afgelopen 25 jaar gelegen? Anders had hij toch wel kunnen zien dat de concurrentie tussen PostNL, Sandd en Selektmail weliswaar tot lagere prijzen leidde, maar zeker niet tot betere service, en voor de arbeidsvoorwaarden was het helemaal funest! Er was een wapenwedloop aan de gang wie zijn bezorgers het hardste uit kon knijpen! Moeten we echt weer terug naar die tijd?quote:Volgens Hoogleraar Schinkel is meer concurrentie op de markt goed omdat het leidt tot een betere postdienst. ‘PostNL is sinds de overname van concurrent Sandd een privaat monopolie. We zien de gevolgen: hogere prijzen, slechtere dienstverlening, sobere arbeidsvoorwaarden en verzoeken om staatssteun.’ De Postwet, die geldt voor geadresseerde post, moet zo worden herzien dat ‘er weer concurrentie óp en óm de postmarkt kan ontstaan’, zegt de hoogleraar.
In het artikel in het AD heeft de Spotta directeur het ook over tijdschriften. https://www.ad.nl/economi(...)concurrent~ad28da6b/quote:Op woensdag 28 mei 2025 00:28 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Op de website van Spotta zelf hebben ze het over direct mail. Dus (geadresseerde) reclame.
[..]
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een hoogleraar Mededingingseconomie zo'n enorme berg onzin uitkraamt? Concurrentie leidt volgens hem tot betere dienstverlening, lagere prijzen en blijkbaar ook nog eens betere arbeidsvoorwaarden! Onder welke steen heeft deze flapdrol de afgelopen 25 jaar gelegen? Anders had hij toch wel kunnen zien dat de concurrentie tussen PostNL, Sandd en Selektmail weliswaar tot lagere prijzen leidde, maar zeker niet tot betere service, en voor de arbeidsvoorwaarden was het helemaal funest! Er was een wapenwedloop aan de gang wie zijn bezorgers het hardste uit kon knijpen! Moeten we echt weer terug naar die tijd?
nou mooi dat je het even vertelt, en nu?quote:Op woensdag 28 mei 2025 22:32 schreef Vvdjemoeder het volgende:
¤150 verdiend aan die postnl aandelen troep. Ze neuken aandeelhouders in de kont behalve mij, ik heb lekker deze mini pump meegepakt.
Je mag de boeken ook een dag later bezorgen, als je wijk een dalwijk is.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:38 schreef ophaling10 het volgende:
Hoe zijn jullie ervaringen met de boeken? Vind het zelf niet goed georganiseerd,om 3 tassen bij 14/16 tassen post te droppen(piekwijken)Laat ze die boeken tijdens " zomerdal " bezorgen,dan hoeven ze ook niet te korten.
Zijn ouderen niet te vinden bij de post? In mijn bezorggebied zijn er genoeg, hoor, zelfs meerdere bezorgers die de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt hebben.quote:Op donderdag 29 mei 2025 13:34 schreef ophaling10 het volgende:
KLB / Volwassenen die nog steeds bij een supermarkt werken
lekkere gedachte over ons ouderen,ze zijn veel te veel verpest(jammer dat ze de jaren 50/80 niet meegemaakt hebben),bij bijv. een post zijn ze niet te vinden,daar moet je namelijk letterlijk uit de naad werken voor een niet heel bijzondere vergoeding,en dan worden ze "moe"
Dat bedoel ik niet,jongeren,die gaan dat echt niet doenquote:Op donderdag 29 mei 2025 16:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Zijn ouderen niet te vinden bij de post? In mijn bezorggebied zijn er genoeg, hoor, zelfs meerdere bezorgers die de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt hebben.
Misschien verkeerd bezorgd en daarna opnieuw in het bezorgproces terechtgekomen?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 18:14 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Mijn poststuk die op zaterdag (dus vrijdag gesorteerd) in de app stond stond vandaag weer met een nieuwe foto (nu met sorteermachkensticker) maar ook vandaag nog niet bezorgd. Het is zelfs postzegelpost. Hoe kan dit een week duren? Ja Hemelvaartsdag maar dat is pas deze week. Dan zaten we al op de 3 bezorgdagen vertraging..
Dus de post gaat gewoon mee in het bestaande foldernetwerk, met de 15-jarigen die het nu ook al bezorgen (of in de oud papierbak sodemieteren).quote:Op maandag 2 juni 2025 15:36 schreef IsItMeOrYou het volgende:
De plannen van Spotta: https://www.bnr.nl/podcas(...)pottas-businessmodel
ik verwacht eerdaags weer een hoop post,met het gevallen kabinet,kunnen ze neit zeggen dat het minder wordt..quote:Op maandag 2 juni 2025 15:46 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dus de post gaat gewoon mee in het bestaande foldernetwerk, met de 15-jarigen die het nu ook al bezorgen (of in de oud papierbak sodemieteren).
Die directeur zal natuurlijk wel balen dat ie dus straks 80% van de folderbezorgers, die nu allemaal stukloon krijgen, in loondienst moet nemen. Maar daar zal ie wel weer een list op verzinnen. Weliswaar is de omzet van Spotta met 75 miljoen al ruim hoger dan de 2 miljoen omzet die je moet hebben om je bezorgers in loondienst te nemen, maar die 2 miljoen moet dan wel puur uit de postbezorging komen. En door de post en de folders met dezelfde bezorgers mee te geven kun je gelijk al wat makkelijker sjoemelen. Want stel dat Spotta straks een omzet van 80 miljoen heeft. Dan is er vast wel een manier om boekhoudkundig een deel van de postomzet bij de folderomzet te boeken, zodat de postomzet kunstmatig laag blijft.
Binnen nu en 3 maandenquote:Op dinsdag 3 juni 2025 16:04 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ik verwacht eerdaags weer een hoop post,met het gevallen kabinet,kunnen ze neit zeggen dat het minder wordt..
Heb je de Or mail ook ontvangen?
Waarschijnlijk zijn de nieuwe verkiezingen in november. Dat is blijkbaar de politieke definitie van "zo snel mogelijk".quote:Op dinsdag 3 juni 2025 16:33 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Binnen nu en 3 maandeneigenlijk ook een verkapte jaarlijkse subsidie ondertussen geworden die stempassen en lijsten onderhand jaarlijks.. heeft PostNL toch de gevraagde tegemoetkoming gekregen
En natuurlijk ook weer deze maand een enorme mailing van de woningcorporaties aan de huurders dat de huurbevriezing niet door gaat.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn de nieuwe verkiezingen in november. Dat is blijkbaar de politieke definitie van "zo snel mogelijk".
29 oktober is definitief(verkiezingen) als iedereen nu vrij neemt rond die periode,kun je lachenquote:Op woensdag 4 juni 2025 15:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En natuurlijk ook weer deze maand een enorme mailing van de woningcorporaties aan de huurders dat de huurbevriezing niet door gaat.
Zo zie je maar, doet deze waardeloze (demissionaire) regering toch nog iets voor dit bedrijf.
rond die periode is te vaagquote:Op vrijdag 6 juni 2025 18:45 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
29 oktober is definitief(verkiezingen) als iedereen nu vrij neemt rond die periode,kun je lachen
Het hele jaar toch?quote:Op maandag 9 juni 2025 23:00 schreef V__L_N het volgende:
Weet iemand hier wanneer het zomerdal begint? Weet zeker dat ik het ergens heb gezien. Maar geen idee meer waar.
Week 27 t/m week 35. Stond in de OR-nieuwsbrief.quote:Op maandag 9 juni 2025 23:00 schreef V__L_N het volgende:
Weet iemand hier wanneer het zomerdal begint? Weet zeker dat ik het ergens heb gezien. Maar geen idee meer waar.
Ah daarom kon ik het niet vinden. Was aan het zoeken op de site. Natuurlijk totaaaal logische dat het daar niet staat en dat je de communicatie daarover aan de or overlaat. Maar nog 3 weken dus. Het voelt niet erg rustig op het moment nog.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:40 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Week 27 t/m week 35. Stond in de OR-nieuwsbrief.
You don't have permission to access this resource. Lijkt erop dat de ACM geen deep-linken toestaat.quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:17 schreef wbwb het volgende:
https://www.acm.nl/nl/pub(...)ende-betrouwbaarheid
quote:De rechtbank Rotterdam is van oordeel dat Spotta met haar dienst Folderkiezer geen postvervoerbedrijf is. Spotta haalt geen geadresseerde postpakketten op van derden (adverteerders). Hierdoor doorlopen de poststukken van Spotta niet de gehele keten van postvervoer. Spotta hoeft zich daarom niet te registreren als postvervoerbedrijf bij de ACM. Tegen de uitspraak van de rechtbank staat nog hoger beroep open bij het CBb.
Lees de uitspraak van de rechtbank Rotterdam
Nee, ik linkte eigenlijk naar de nieuwe post- en pakketmonitor van 2024. Vreemd dat deep-linken vanuit FOK! niet werkt, op andere fora kan ik wel gewoon linken.quote:Op donderdag 12 juni 2025 11:31 schreef zevenmijlslaars het volgende:
[..]
You don't have permission to access this resource. Lijkt erop dat de ACM geen deep-linken toestaat.
Ik neem aan dat je dit artikel bedoelt:
[..]
dat is wel heel slecht 86% wat gaan ze eraan doen? het gros van de bezorgers loopt zich de teentjes iedere dag,de laatste weken (5 weken)is het gewoon absurd veel en idd de pakketten .quote:Op donderdag 12 juni 2025 13:10 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Kwaliteit postbezorging daalt hard: bijna 1 op de 7 brieven te laat of niet bezorgd https://www.nu.nl/economi(...)of-niet-bezorgd.html
PostNL moet 95 procent van de brieven binnen 24 uur op de juiste plek bezorgen. Maar waar dat in 2020 nog bijna lukte met een percentage van 94,3 procent, is dat inmiddels gezakt naar 86,0 procent.
Ondertussen wacht ik nog zelf, op 2 internationale poststukken verstuurd 23 mei.. (geen China rommel). Het is de laatste weken echt weer hommeles. Er is altijd wel een reden: personeelstekort, vakantiegeld, sorteercentra problemen, slecht werkend personeel etc. etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |